Ontwikkelingen ZLSM
Forum: Algemeen - Algemeen
17-10-2012 19:06:11
john2
john2
ZLSM moet in de zomer van 2014 weg van station Simpelveld. De huur van het stationsgebouw in Simpelveld is per zomer 2014 opgezegd aan de ZLSM. De eigenaar wil het pand verkopen. Kopen zal wel voor de ZLSM geen optie zijn. http://www.l1.nl/nieuws/193750-stationshuur-zlsm-opgezegd Er zit een TV reportage bij van L1. Voor deze reportage even op de link klikken onder de foto.

Laatst bewerkt door moderator op 29-11-2014 12:27, reden: Titel
 

17-10-2012 19:39:46
train85
train85
Ik hoop dat dat echt niet gaat gebeuren.  

17-10-2012 19:48:29
AgentX
AgentX
Dat ben ik met je eens. Er moet toch met de omliggende gemeentes wel iets te regelen zijn? Gemeenten Mt, Hrl, Simpelveld, Vkb om de tafel, koopprijs naar 350K praten en de kosten opdelen per gemeente. In ruil daarvoor doet de ZLSM een keer een paar ritjes met de gemeenteambtenaren, onder het mom van "Kijk, dat hebben jullie geregeld", en dan valt het allemaal best wel mee

Laatst bewerkt door AgentX op 17-10-2012 19:49
 

17-10-2012 19:58:04
treinefan
treinefan
Simpelveld is vanwege bezuinigingen nog niet van plan om er veel geld aan te geven.


Met vriendelijke groet,
 


18-10-2012 13:26:33
john2
john2
In de link zit nog een artikel van het Limburgs Dagblad en De Limburger over de huuropzegging van het stationsgebouw te Simpelveld. http://www.limburger.nl/article/20121018/REGIONIEUWS05/121018737/1055#ZLSM_mogelijk_in_2013_weg_uit_Simpelveld_  

18-10-2012 15:04:33
rob_ehv
rob_ehv
Als de gemeente (of meerdere) nou het station kopen en de zlsm dan huur gaat betalen aan de gemeente?


robq
 

18-10-2012 15:17:39
john2
john2
Zal heus wel op provinciaal en gemeentelijk niveau naar een oplossing gezocht worden. De VVV Zuid Limburg zal ook nog wel een duit in het zakje doen. Want dit cultuur erfgoed voor Limburg mag toch niet verloren gaan. Zeker niet voor het toerisme in Limburg.  

18-10-2012 18:49:51
dwem
dwem
Wakker worden mensen: het is crisis en het geld is op.

De gemeenten en zeker de VVV kunnen tegenwoordig niet zomaar een paar ton op tafel leggen. Dankzij de bezuinigingen en de houding van de banken lukt dat niet meer tegenwoordig.

En de treintjes van de ZLSM zijn, helaas, geen cultureel of industrieel erfgoed, maar gewoon eeh toeristische attractie, hoe leuk ook voor ons.

Dirk
 

18-10-2012 19:29:56
treinefan
treinefan
Misschien moeten we een collecte organiseren.


Met vriendelijke groet,
 

18-10-2012 20:56:46
dvdhoven
dvdhoven
Quote
dwem (do 18 okt 2012 18:49:51 https://www.somda.nl/forum/12539/p414983/):
En de treintjes van de ZLSM zijn, helaas, geen cultureel of industrieel erfgoed, maar gewoon eeh toeristische attractie, hoe leuk ook voor ons.
Meerdere objecten van de ZLSM worden vermeld als geregistreerd in het Nationaal Register Mobiel Erfgoed. De 179 heeft een A status, de 8826 een B status om maar 2 voorbeelden te noemen.


Dick van den Hoven
 

18-10-2012 21:27:29
broek53
broek53
Quote
dwem (do 18 okt 2012 18:49:51 https://www.somda.nl/forum/12539/p414983/): Wakker worden mensen: het is crisis en het geld is op.

De gemeenten en zeker de VVV kunnen tegenwoordig niet zomaar een paar ton op tafel leggen. Dankzij de bezuinigingen en de houding van de banken lukt dat niet meer tegenwoordig.

En de treintjes van de ZLSM zijn, helaas, geen cultureel of industrieel erfgoed, maar gewoon eeh toeristische attractie, hoe leuk ook voor ons.

Dirk
Mij dunkt dat het toeristische aspect van de ZLSM een goede reden te meer en op zichzelf zou zijn om de locatie compleet te houden. Zowel voor Simpelveld als voor de provincie Limburg.
 

18-10-2012 21:38:04
thieskes
thieskes
Quote
treinefan (do 18 okt 2012 19:29:56 https://www.somda.nl/forum/12539/p414992/): Misschien moeten we een collecte organiseren.

veel succes, ik verwacht dat je met de opbrengsten misschien net de voordeur kunt kopen


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987
 

18-10-2012 22:46:08
AgentX
AgentX
Tja, het hele pand zul je niet alleen met (vrijwillige) collectes kunnen financiëren.
De kosten opsplitsen lijkt me echter wel een idee. Vergeet dan ook niet Bocholtz en Vetschau als deelnemende partijen!
 

19-10-2012 08:30:53
gvttreinen
gvttreinen
Ik vraag me af of 'Perron XL' het pand wel gunstig kan verkopen, het is bepaald geen 'A' locatie.
Ze moeten al wat blij zijn met een vaste huurder, zo stroomt er tenminste wat geld binnen.
 

19-10-2012 08:42:12
lex_t
lex_t
Maar is het alleen het gebouw? Dan is de ramp toch wel te overzien?
Of het hele emplacement?
 

19-10-2012 09:06:27
gvttreinen
gvttreinen
Alleen het gebouw met bijna 1300 m2 grond is van 'Perron XL', het emplacement is in volledig eigendom bij de ZLSM.
Bij de weg, het stationsgebouw is een Rijksmonument.
 

19-10-2012 09:25:45
localhero
localhero
Ach, de makkelijke oplossing: huisvest een schutterij in het station en de subsidies stromen binnen... Daar is in deze provincie geld zat voor.

Maar zonder flauwekul, 't zou echt zonde zijn als de ZLSM uit 't station zelf zou moeten vertrekken. Uit historisch oogpunt is station Simpelveld erg interessant.
 

19-10-2012 09:30:19
jbt
jbt
Als er sprake is van een huurovereenkomst tussen de ZLSM en Perron XL, de ZLSM slim is en de juridische mogelijkheden als huurster benut, dan zal het in principe niet zo'n vaart hoeven te lopen. In beginsel geldt immers dat verkoop van een verhuurde onroerende zaak een bestaande huurovereenkomst niet aantast. De ZLSM zal het station wel als bedrijfsruimte huren. Verder geldt er huurbescherming / ontruimingsbescherming voor de huurder, wat ook weer afhankelijk is van het type bedrijfsruimte. Het gaat nu te ver om hier de huurrechtelijke bescherming van de ZLSM volledig uit de doeken te doen. Dan zou ik meer van het contract, de looptijd en de overeengekomen bestemming moeten weten. De ZLSM doet er wellicht verstandig aan zich eens te laten beraden door een specialist huurrecht bedrijfsruimte.  

20-10-2012 00:28:55
abbm
abbm
Ik begreep dat de ZLSM al bezig is om zich te laten informeren naar de punten wat je aandraagd.  

20-10-2012 02:48:59
mfwv
mfwv
Hierbij moet opgemerkt worden dat huurbescherming vooral geldt bij woningen. Bij verkoop van een pand houdt dat niet automatisch een einde van het huurcontract.

Bij bedrijfspanden, zoals in dit geval, ligt dat anders en kan de huur -met inachtneming van een opzegtermijn- wel eenzijdig door de verhuurder worden opgezegd.
 

20-10-2012 09:15:11
maurits
maurits
Ik denk dat een verhuurder blij mag zijn met een langdurige huurder als de ZLSM. Wellicht denkt een snelle vastgoedjongen meer geld binnen te halen met een nieuwe verhuurder, maar die zijn juist bijna niet te vinden. Er staat in Nederland ontzettend veel bedrijfsruimte nutteloos leeg, Zuid Limburg zal daar geen uitzondering op zijn. De tijd dat je voor iedere bedrijfsruimte de hoofdprijs kon vragen is al lang voorbij, alleen de vastgoedsector schijnt daar nog steeds wat doof voor te zijn.

Laatst bewerkt door maurits op 20-10-2012 09:16


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

20-10-2012 09:50:34
sik214
sik214
Zou de vastgoedmaatschappij soms al iemand op het oog hebben? Anders ga je toch geen huur opzeggen en verlies je de vaste inkomstenbron, daarbij komt ook nog de kans op kraak met alle gevolgen van dien.
Of zou de ZLSM relatief weinig betalen en willen ze dit middel gebruiken om de huur omhoog te schroeven?
 

20-10-2012 10:31:02
kleine_man
kleine_man
Ik denk eerder dat de aanmerking als cultureel erfgoed de das om gedaan heeft.

De onderhoudskosten stijgen navenant, dus kan ik mij voorstellen dat de eigenaar er vanaf wil. Zeker als hij er door deze toekenning geld op moet gaan toeleggen. Voor elk financieel boekje geld dat er niet meer uitgegeven kan worden dan er binnenkomt. "Snelle jongen" of niet.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

20-10-2012 14:10:50
mren
mren
Quote
sik214 (za 20 okt 2012 09:50:34 https://www.somda.nl/forum/12539/p415273/): Zou de vastgoedmaatschappij soms al iemand op het oog hebben? Anders ga je toch geen huur opzeggen en verlies je de vaste inkomstenbron,

In de zakelijke markt is een verhuurd pand ook veel meer waard dan een leeg pand. Dat was ook heel de crux in de Eurocommerce-affaire.
 

22-10-2012 09:36:08
jbt
jbt
Quote
mfwv (za 20 okt 2012 02:48:59 https://www.somda.nl/forum/12539/p415245/): Hierbij moet opgemerkt worden dat huurbescherming vooral geldt bij woningen. Bij verkoop van een pand houdt dat niet automatisch een einde van het huurcontract.

Bij bedrijfspanden, zoals in dit geval, ligt dat anders en kan de huur -met inachtneming van een opzegtermijn- wel eenzijdig door de verhuurder worden opgezegd.


Opzeggen kan een verhuurder altijd, maar of daarmee ook wordt bewerkstelligd dat een huurovereenkomst eindigt of dat een huurder moet ontruimen, is ook bij de huur van bedrijfsruimte niet zonder meer het geval. Er zijn in Nederland twee typen huurovereenkomsten voor bedrijfsruimten, globaal voor enerzijds winkels en horecagelegenheden (middenstandsbedrijfsruimte) en anderzijds voor kantoren en bedrijfshallen. Voor de vraag hoe het zit met huur- en ontruimingsbescherming, maakt het veel verschil welk type huurovereenkomst het is. Voor de huur van stations is mij niet bekend wat voor een type overeenkomst het is. Dat is, voor zover ik weet, in de jurisprudentie (nog) niet uitgemaakt. Bij kantoren en bedrijfshallen heeft de huurder maximaal drie jaar ontruimingsbvescherming, maar moet dat wel bij de kantonrechter aanvragen. Bij middenstandsbedrijfsruimte kan een verhuurder met effect maar bepert opzeggen, ook na verloop van 10 jaar. Kortom, het is voor de ZLSM de moeite waard om het eens te laten uitzoeken.
 

22-10-2012 14:31:19
sjoerd
sjoerd
Quote
Quote: In de zakelijke markt is een verhuurd pand ook veel meer waard dan een leeg pand. Dat was ook heel de crux in de Eurocommerce-affaire.

Weet je dat zeker? Want op een verhuurd pand berust een gebruiksovereenkomst en daarmee is dat pand bezwaard en dat leidt meestal tot fors waardeverlies. Logisch lijkt me, want dan kan de nieuwe eigenaar er niet vrij over beschikken.
 

22-10-2012 14:52:22
mren
mren
Een vastgoedhandelaar wil het pand alleen maar hebben om te verhuren, niet om daadwerkelijk zelf te gebruiken. Er staan miljoenen vierkante meters kantoorruimte leeg, dus een pand met huurder is meer waard omdat een koper dan ze zekerheid heeft van huurinkomsten.

De truc van Ger Visser was dat hij na verkoop van het pand de huurder meenam naar een nieuw pand. Hierbij werd de nieuwe eigenaar gecompenseerd voor enkele jaren huur, maar dat was blijkbaar minder geld dan de toegevoegde waarde in de verkoopprijs van een pand met huurder.

Maar dat heeft -waarschijnlijk- helemaal niets met het geval-Simpelveld te maken.
 

22-10-2012 15:03:22
sjoerd
sjoerd
Dank voor de uitleg. Is goed te snappen. Maar dan zou de huidige eigenaar er belang bij kunnen hebben dat de ZLSM blijft als huurder.  

22-10-2012 15:05:56
mren
mren
Dat ligt eraan wie de nieuwe eigenaar wordt en wat zijn intenties met het pand zijn.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


22-10-2012 19:55:32
thom
thom
Ik zou me voor kunnen stellen dat een nieuwe koper helemaal niet blij is met de voorwaarden van het huidige huurcontract, die kunnen wel jaren oud zijn...  

23-10-2012 09:04:24
jbt
jbt
Dan heeft die koper in dat geval pech. Hij zal die voorwaarden moeten accepteren. Hij kan wel - in geval van middenstandbedrijfsruimte - de huurovereenkomst aan het einde van de 10-jaars termijn (of na verlenging daarvan) opzeggen als de huurder niet heeft toegestemd in een redelijk aanbod tot het aangaan van een nieuwe overeenkomst, voorzover dit aanbod niet een wijziging van de huurprijs inhoudt.  

23-10-2012 17:55:09
MDDM
MDDM
De kennis die hier zit, aangaande huurrecht enz enz, zal ook heus wel bij de ZLSM en bij de verhuurder/eigenaar zitten. En dit besluit zal niet over 1 nacht ijs gegaan zijn.


Gr Joop mcn Lls
 

23-10-2012 18:06:49
john2
john2
Denkelijk heeft een museumlijn, zoals de ZLSM en elke andere museumlijn in Nederland wel een advocaat waar ze gebruik van kunnen maken. En bij de oprichting van een vereniging, instelling of stichting moet men bij oprichting naar de notaris voor de statuten notarieel telaten vastleggen. En een museumlijn zal zich bij oprichting ook bij de Kamer van Koophandel zich moeten laten inschrijven, vanwege de treinkaartjes die verkocht worden. Hier zal ook wel BTW van afgedragen moeten worden.  

24-10-2012 17:32:00
Cc72000
Cc72000
Is er geen Limburgse bestuurder meer over die hier een draai aan kan geven  

24-10-2012 17:55:31
john2
john2
VVD man Jos van Rey? %08%  

02-11-2012 00:10:03
charta
charta
Geef de ZLSM de status van voetbalclub. Dan zijn de problemen zo uit de wereld.
%08%
 

02-11-2012 06:35:45
ZJ37
ZJ37
Je bedoelt al die bankroete voetbalclubs? Zoals je weet zijn er in het recente verleden al wat clubs failliet gegaan, dus ik geloof nooit dat de ZLSM zich hiermee wil asocieren. Of het moet zijn dat de salarissen in dat wereldje erg aanlokkelijk zijn de medewerkers van de ZLSM.

Zonder gekheid: ik hoop dat er een goede oplossing komt en dat de ZLSM tegen redelijke condities in dat mooie gebouw kan blijven.
 

02-11-2012 17:54:41
charta
charta
Ik ben het helemaal met je eens. Met mijn opmerking doelde ik op het feit dat gemeenten vaak eerder bereid zijn die bankroete (betaald)voetbalclubs te steunen dan dat ze willen bijdragen aan een stuk historisch erfgoed. Ik hoop ook dat de ZLSM in het stationsgebouw kan blijven. Bij een spoorwegmaatschappij als de ZLSM hoort gewoon een historisch stationsgebouw en geen bouwkeet, hoe mooi ook uitgevoerd.

Laatst bewerkt door spiketrain op 02-11-2012 17:55, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten,
 

02-11-2012 18:00:55
john2
john2
Lees positieve reacties. De ZLSM moet ook als historisch erfgoed bewaard blijven voor het nageslacht. Limburg is al de blindedarm van de regering in Den Haag.

Laatst bewerkt door john2 op 03-11-2012 10:42, reden: type fout hersteld.
 

02-11-2012 18:25:56
mdj
mdj
Het feit dat ik hier iets kan neerzetten, wil zeggen dat je prima zonder blinde darm kunt leven


Bij twijfel: gebruik beton.
 

02-11-2012 19:17:38
sjoerd
sjoerd
Toch niet weer iemand die zich achtergesteld voelt? Als ik me niet vergis hebben het zuiden, het oosten en het noorden veel te bieden dat in het westen ontbreekt. Geen gezielepiet.
De gemeenten zullen naar vermogen ondersteunen, maar in het gehele land zit een klem op de begroting. Niet alleen in Limburg.
 

03-11-2012 10:49:06
john2
john2
Wil helemaal niet zielepiet doen. Verschillende landsdelen hebben ook veel te bieden wat de randstad niet heeft, ook qua natuur. Meende alleen eer dat er in Den haag iets geregeld wordt voor Limburg, dan kan dat duren. Nederland loopt voor Den haag maar tot Eindhoven.

Laatst bewerkt door john2 op 03-11-2012 10:49, reden: type fout hersteld.
 

03-11-2012 11:13:40
sjoerd
sjoerd
Daar is geen enkel bewijs voor; achter Eindhoven is echt geen stiefkind. Het westen van het land is al sinds de Middeleeuwen het centrum van de regering, de economie (waar de rest van het land op drijft), de plek waar de meeste mensen per inwoner wonen (wat ook niet altijd erg prettig is) en de plek waar dus de meeste voorzieningen worden geschapen. Daar is ook de meeste luchtverontreiniging en de meeste geluidshinder. Niets om verwonderd over te staan.
Daar staat tegenover dat buiten het westen de meeste bossen zijn, de meeste vakantieparken, de mooiste landschappen en, jaja, ook nog goede verbindingen met halfuur- en zelfs kwartierdiensten. Terwijl er voor Eindhoven hier en daar nog uurdiensten zijn. Kan lang duren hier.
In Nederland is vrije vestiging dus verhuizen naar het westen is een optie. Wel voldoende centjes meebrengen.
 

03-11-2012 11:29:55
john2
john2
Verhuizen naar het westen des lands kan wel een optie zijn, maar laat mij maar lekker in Limburg wonen. Dan kan ik de centjes bij mij in de beurs houden! Hier in Limburg komt bij de koffie of thee de koekjestrommel op tafel. In het westen krijg je uitgemeten 2 koekjes per persoon bij het drinken. En wat de kwatierdiensten betreft, dat valt tegen. Tussen Heerlen en Sittard is het buiten de spits op werkdagen maar een uurdienst wat de sprinters betreft.  

05-11-2012 14:01:12
jorgo
jorgo
Dat zal allemaal wel, maar met alle respect, het heeft met Den Haag geen donder te maken. Ook in de Randstad worden zo'n projecten niet door de Rijksoverheid in stand gehouden.

Het is geen taak van de landelijke overheid dergelijke projecten direct te ondersteunen. Er zit een gedelegeerde verantwoordelijkheid richting Provincies ten aanzien van monumenten (wat weer met eigenaarschap niks te maken heeft en eea ook zeker niet goedkoper maakt). Verder mag (niet moet) de Provincie zich ermee bemoeien vanwege toerisme, economie, branding of regionalisering. Alle overige overheidsbetrokkenheid ligt op het niveau van de betrokken gemeenten.
 

08-12-2012 11:09:42
ZJ37
ZJ37
Nog een tegenslag voor de ZLSM: http://www.limburger.nl/article/20121208/REGIONIEUWS05/121209118/1055#ZLSM_Simpelveld_ernstig_in_problemen  

08-12-2012 12:02:03
john2
john2
Als de Nederlandse staat Griekenland met miljarden steun tegenmoet komt, dan kunnen de lokale overheden een streekgebonden organisatie ook financieel helpen. De ZLSM is voor de VVV zuid Limburg ook een attratie voor toeristen tetrekken. En dus geld in het laatje.  

08-12-2012 12:39:22
MDDM
MDDM
Ware het niet dat de provinciale overheden weinig tot geen geld in het laadje hebben voor dit soort dingen.


Gr Joop mcn Lls
 

08-12-2012 15:11:32
thieskes
thieskes
De Nederlandse staat heeft volgens mij ook niet veel geld in het laatje om Griekenland te blijven steunen

Laatst bewerkt door thieskes op 08-12-2012 15:12


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987
 

08-12-2012 16:14:50
MDDM
MDDM
Dat lijkt mij ook niet nee, maar ze doen het wel.....


Gr Joop mcn Lls
 

08-12-2012 17:07:47
john2
john2
Wat miljarden minder naar het buitenland, bijvoorbeeld Griekenland. Dan heeft de Nederlandse staat geld over voor onder andere de ZLSM testeunen.  

08-12-2012 17:46:46
gummbahla
gummbahla
Kunnen we het volledig off-topic gezeur over Griekenland achterwege laten in deze discussie? De feiten zijn dat de ZLSM in de problemen zit en dat zowel overheden als private investeerders niet happig zijn om geld te steken in een onderneming die zichzelf niet kan bedruipen. Vanaf hier is het gewoon wachten op wat komen gaat begin 2013.
Ik hoop vurig dat er ergens geld gevonden wordt, maar ik heb er een beetje een hard hoofd in. Misschien dat Maastricht in het kader van Culturele Hoofdstad 2018 nog wat in de ZLSM ziet...
 

08-12-2012 17:51:50
mren
mren
Quote
john2 (za 08 dec 2012 17:07:47 https://www.somda.nl/forum/12539/p423728/): Wat miljarden minder naar het buitenland, bijvoorbeeld Griekenland. Dan heeft de Nederlandse staat geld over voor onder andere de ZLSM testeunen.

Het is volkomen in het eigen belang van Nederland om de Grieken te steunen.
En bovendien gaat het om leningen waarvan het eerste deel inmiddels als flink wat geld heeft opgeleverd. Het gaat inderdaad wat ver voor Somda, maar door de crisis kan Nederland gratis geld lenen en dit voor meer rente weer doorlenen aan Griekenland.

ZLSM lijkt me geen lening.
 

08-12-2012 17:59:38
robert55
robert55
Inderdaad. En de ZLSM is natuurlijk niet de eerste toeristische trein onderneming in Nederland [of daarbuiten] die financieel in de problemen komt. Zelfs de SHM [en die is cultuur historisch belangrijker] was op een gegeven moment zwaar in de problemen.
Ik weet niet hoe groot en hoe structureel de problemen van de ZLSM zijn. En ook niet of Limburg zal vinden dat de lijn belangrijk genoeg is voor het trekken van toeristen om er geld in te steken.
 


08-12-2012 18:19:17
john2
john2
Dan zonder er Griekenland er bij tehalen het volgende wat op de website van L1 staat. http://www.l1.nl/nieuws/199487-dreigend-faillissement-voor-zlsm En bewegende beelden van L1 zonder commentaar er bij. http://www.l1.nl/video/beelden-van-zlsm-zonder-commentaar-8-dec-2012  

08-12-2012 19:19:20
timtrein
timtrein
De ZLSM is zonder meer levensvatbaar (net als de MBS trouwens) alleen mogelijk moet er in Limburg wat afgeslankt worden. Overheden zijn mogelijk wel tot steun bereid indien ze zien dat er serieus werk gemaakt wordt van zo'n reorganisatie. Laten we maar het beste hopen!  

08-12-2012 19:51:40
thom
thom
Quote
robert55 (za 08 dec 2012 17:59:38 https://www.somda.nl/forum/12539/p423747/): Inderdaad. En de ZLSM is natuurlijk niet de eerste toeristische trein onderneming in Nederland [of daarbuiten] die financieel in de problemen komt. Zelfs de SHM [en die is cultuur historisch belangrijker] was op een gegeven moment zwaar in de problemen.

Nouja, ik weet niet of de ZLSM minder historisch is, het is de enige museumstichting die een compleet werkend historisch Nederlands seinenstelsel heeft bv...%05%

Het is maar net waar je dat op baseert natuurlijk...

Quote
mren (za 08 dec 2012 17:51:50 https://www.somda.nl/forum/12539/p423743/):
ZLSM lijkt me geen lening.

Als ik mag citeren uit Dagblad de Limburger;
"Zijn die geplande activiteiten voorbij, dan is het geld op. Daarom buigt Gedeputeerde Staten zich komende dinsdag over een voorstel waarin de provincie een overbruggingskrediet van 150.000 euro beschikbaar stelt."

Laatst bewerkt door thom op 08-12-2012 19:53
 

10-12-2012 11:11:16
john2
john2
Hier nog een link naar een reportage van L1 van zondag 9 december 2012 over het in geldnood verkeerde ZLSM. Enkele jaren geleden zou ook al zoiets gespeeld hebben. http://www.l1.nl/video/miljoenenlijntje-geldnood-9-dec-2012  

20-12-2012 13:29:02
john2
john2
ZLSM krijgt 10.000 euro van Valkenburg. Bron L1. http://www.l1.nl/nieuws/200698-zlsm-krijgt-10000-euro-van-valkenburg En radioverslag van de burgemeester van Valkenburg. http://www.l1.nl/audio/burgemeester-martin-eurlings-van-valkenburg-20-dec-2012 Er zou wel een nieuwe verbinding moeten komen Maastricht - Aken.

Laatst bewerkt door john2 op 20-12-2012 13:30, reden: Meer informatie er bij gezet.
 

16-05-2013 13:18:58
dvdhoven
dvdhoven
De ZLSM verkoopt het spoor voor 10,5 miljoen aan de provincie: http://www.limburger.nl/article/20130516/REGIONIEUWS01/130519249/1055#Provincie_steekt_10_miljoen_in_stoomtreinspoor
Kleine adder, de gemeentes moeten ook nog bijdragen.

Laatst bewerkt door admin op 02-01-2014 10:17


Dick van den Hoven
 

16-05-2013 13:27:58
gvttreinen
gvttreinen
...en daarmee wordt de Provincie Limburg de eerste provinciale railinfrabeheerder in Nederland!  

16-05-2013 15:46:58
daniel81
daniel81
En nu maar hopen dat Limburg niet dezelfde ambities heeft als Gelderland en Groningen (resp Apd-Dr en Vdm-Skn) Of juist wel natuurlijk  

16-05-2013 18:32:13
john2
john2
Hier een link van L1 over de ZLSM. http://www.l1.nl/nieuws/215103-provincie-redt-stoomtrein-zuid-limburg Een link van een radio reportage. Aan het woord is gedeputeerde Patrick van den Broek. http://www.l1.nl/audio/zlsm-gedeputeerde-patrick-van-der-broeck-16-mei-2013 En een radio reportage waarin ZLSM directeur Randy Habets aan het woord is. http://www.l1.nl/audio/redding-zlsm-jean-van-hoof-gesprek-met-zlsm-directeur-randy-habets-16-mei-2013  

17-05-2013 11:23:48
john2
john2
Nog een link van televisie reportage van L1 over de financiele hulp aan de ZLSM. Bron L1. http://www.l1.nl/video/stoomtreinmaatschappij-uit-zorgen-16-mei-2013  

17-05-2013 11:28:43
Harold27
Harold27
Misschien is het beter de topic titel aan te passen, naar bijvoorbeeld: Financiële situatie ZLSM.  

17-05-2013 11:44:50
spiketrain
Moderator
spiketrain
Bij deze.


Groet, Spiketrain
 

15-11-2013 18:51:00
phantom
phantom
Hier nog wat nieuws over de ZLSM en hun toekomst.
Volgens L1 is dit nieuws,het laaste wat er is.
(gelukkig lijkt het positief nieuws te zijn )
http://www.l1.nl/nieuws/233504-toekomst-zlsm-veiliggesteld
* al snap ik t even niet want dit bericht van L1 van vandaag,lijkt erg veel op 1 van de laatste berichten die hier werd geplaatst %03% *

Laatst bewerkt door phantom op 15-11-2013 18:53


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

15-11-2013 22:37:58
timtrein
timtrein
Dit is het besluit, dat door Provinciale Staten is genomen. Wat de vorige keer in het nieuws was, was het (ambtelijk) voorstel zoals dat was overlegd en voorgesteld met alle partijen samen. Wat daar weer voor in het nieuws kwam, was het eerste voorstel - wat dus later is aangepast tot het nu goedgekeurde tweede voorstel.  

31-12-2013 11:00:40
john2
john2
Schot in verkoop ZLSM station Simpelveld. Bron De Limburger.
http://www.limburger.nl/article/20131231/REGIONIEUWS05/131239961/1055#Schot_in_verkoop_ZLSM-station__
 

22-07-2014 22:38:46
train85
train85
http://www.l1.nl/nieuws/262720-brandje-wagon-zlsm

Jammer dat dit gebeurt.
 

22-07-2014 22:51:13
sfj
Oei, een treinstel ... dat zal dan de 179 zijn ? Of hebben ze ook nog anderen (telt een railbus als treinstel?)


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

22-07-2014 22:54:45
edje
edje
volgens mij staan alle dienstvaardige en de DE2 binnen.  

22-07-2014 23:39:31
train85
train85
Schijnt een 2e klasse rijtuig te zijn die op dit moment buiten stond bij de parkeerplaats onder zeil. Schade is 1 verbrande bank en daarnaast roet en rook schade van binnen.  

27-11-2014 13:46:26
john2
john2
De provincie Limburg steek een miljoen euro in groot onderhoud van het ZLSM spoor. http://www.1limburg.nl/miljoen-voor-opknapbeurt-stoomtrein-spoor?context=latestarticles  

27-11-2014 17:59:34
timtrein
timtrein
Is overigens begin van de maand al van start gegaan. En op de foto... tsja, de 01.10 van de SSN, of is het toch een 23'er?

Laatst bewerkt door timtrein op 27-11-2014 18:00
 

28-11-2014 13:46:35
jbt
jbt
Ik zet in op een 23-er.  

28-11-2014 16:50:07
phantom
phantom
Gezien t formaat van drijfstang,een stuk wiel en het koppelstuk van de drijfstangen ben ik geneigd te zeggen de 01 van de SSN.
Maar goed maakt in dit geval niet uit,he gaat erom dat er aan het spoor van de ZLSM gewerkt gaat worden
Ben ik overigens wel benieuwd naar wat men dan allemaal gaat doen,want het vernoemde bedrag in dat stuktje tekst is niet weinig te noemen


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

29-11-2014 05:44:26
maigoda
maigoda
Quote
jbt (vr 28 nov 2014 13:46:35 https://www.somda.nl/forum/12539/p517308/): Ik zet in op een 23-er.

Ik zet in op een 01 1075. Het frame is een stavenframe en een 23er heeft een platenframe. Komt nog bij dat VSM-23ers doorgaans veel schoner zijn...
Groetjes,
Emiel
 

29-11-2014 11:25:20
sjoerd
sjoerd
Is het te overwegen om dit draadje anders te noemen? Het zal wellicht lastig blijven om de eindjes bij de ZLSM aan elkaar te knopen, maar het gaat hier over al het wel en wee van de ZLSM. Beheer?  

29-11-2014 12:27:34
sfj
Zoiets?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

19-03-2017 12:45:02
ZJ37
ZJ37
ZLSM mag niet meer naar Vk rijden: https://tvvalkenburg.tv/nieuws/ticket-to-the-future-op-dood-spoor/  

20-03-2017 06:58:50
phantom
phantom
Dit gaat werkelijk nergens over,het personeel van de ZLSM rijd al zolang met deze locs en treinen van en naar valkenburg,een lijn waarop qua infra structuur amper wat veranderd is de afgelopen jaren,men heeft de weg bekendheid,heeft kennis van de regelgeving rondom treinen rijden en het seinwezen,en nou zouden ze ineens te dom zijn om te mogen rijden ? Hier moet de provincie zich ook mee bemoeien vind ik,die hebben tenslotte "gedoneerd" om een wisselaansluiting mogelijk te maken op de hoofdlijn voor de ZLSM zodat de ZLSM een toeristische trekpleister kan blijven voor het gebied waarvan iedereen profiteert. IL&T benoemt een station op de ZLSM lijn als hoofdlijn station terwijl het niet aan de hoofdlijn ligt maar aan de lijn van de ZLSM zelf ofwel op prive gebied en niet op openbaar/NS gebied. Ik heb werkelijk het idee dat men bij IL&T niet kan meten,rekenen en in dit geval ook niet capabel is om enigzins logisch na te denken.T word tijd dat men IL&T is snoeihard met een lang lineaal op de vingers mept en zorgt dat ze zich daar is gaan bezig houden met nuttig werk ipv stichtingen/musea/clubs proberen te sarren en te slopen.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

20-03-2017 12:01:58
thom
thom
Er staat nergens data de ZLSM te dom is om daar te mogen rijden, dat is ook onzin natuurlijk, evenals dat ILeT iets tegen museum clubs zou hebben.
Als je niet aan de regels voldoet, dan moet ILeT daar simpelweg iets mee.

Wat de truc gewoon is, is dat een ieder gewoon aan dezelfde vastgestelde regels moet voldoen, of je nu commercieel vervoerder bent of een museumorganisatie daar is geen onderscheid in.

Dat zou overigens toch ook gek zijn, dan moet ik als beroepsmachinist uitgebreid opgeleid worden en als hobby machinist zou ik exact hetzelfde mogen doen (het vervoeren van reizigers treinen over de hoofdbaan) maar om dat ik het als hobby doe zou dat dan niet hoeven?

Het lijkt me dan ook logisch dat ILeT kijkt naar de regels en het veiligheidsaspect, en niet welke beweegredenen er zijn om dat te doen want dat is er immers niet relevant voor.

Dat men Sog als laatste station erkent vind ik persoonlijk niet zo gek, daar liggen immers de grendels/S-borden die scheiding zijn tussen museumlijn en hoofdbaan. Verder moet je om in Vk te komen toch een stuk over de hoofdbaan rijden met hogere baanvaksnelheid en seinen.
Dat is sowieso niet gebruikelijk om bij een overgave spoor te komen.

Laatst bewerkt door thom op 20-03-2017 12:02
 

20-03-2017 12:31:07
Klaasje
Klaasje
De opleiding waar ILenT mee zwaait is een opleiding voor een volledig bevoegd machinist. Dat is heel wat anders dan op één specifiek stuk spoor heen en weer rijden. Waarschijnlijk kan je zelfs een hoger veiligheidsniveau krijgen met drie dagen intensieve cursus over alles wat je op Valkenburg-Schin op Geul tegenkomt dan met een algemene opleiding van twee maanden. Dat maakt deze maatregel ook zo wrang: De proportie is ruimschoots buiten beeld.  

20-03-2017 13:14:43
thom
thom
Tsja, echter kent de regelgeving alleen een Machinist met beperkte bevoegdheid of met volledige bevoegdheid.

Echter word een Machinist met beperkte bevoegdheid als volgt uitgelegd;
"De machinist met beperkte bevoegdheid is bevoegd tot het besturen, rangeren en begeleiden van een of meerdere typen spoorvoertuigen van de categorie A.
Categorie A staat voor rangeerlocomotieven, werktreinen, onderhoudsspoorwagens en andere locomotieven die gebruikt worden voor het rangeren met een van maximumsnelheid van 40 km per uur. "

Het rijden van reizigerstreinen valt daar dus niet op, en dat kun je alleen als machinist met volledige bevoegdheid doen.
 

20-03-2017 14:07:23
maarten83
maarten83
Kan men hier niet volstaan met een pilot en een lokbedienaar?  

20-03-2017 14:11:30
AgentX
AgentX
Of gewoon de regelgeving aanpassen. "Een machinist met beperkte bevoegdheid mag ook treinen ten behoeve van museale aangelegenheden rijden."
Wat een onzin zeg.
 

20-03-2017 14:15:47
slifor2
slifor2
regelgeving aanpassen???????????????? FOEI ga je je mond spoelen!

Nederland is een land waar we worden geregeerd door de regelgevers, dus moet je je aan de regels aanpassen en niet andersom, zou wat zijn zeg!
 

20-03-2017 14:47:40
AgentX
AgentX
Mag de regelgeving dan alleen in één richting worden gewijzigd? De regelgeving wordt toch constant aangepast? Dit topic is er een gevolg van.  

20-03-2017 16:30:21
KvdLee
KvdLee
Taak van een overheidsinstantie als ILT lijkt me ook het apart benaderen van elk geval, en niet regels maken die voor alles en iedereen moeten gelden. Zoals indd een variant op mcn beperkt bevoegd waarbij er voor de ZLSM een stukje bevoegdheid bij komt over het baanvak tot Valkenburg.  

20-03-2017 16:34:29
ZJ37
ZJ37
Valt me nog mee dat er nooit kabaal is genaakt van het zo gevaarlijke linkerspoor rijden van Sog naar Vk. Maar dat had Prorail immers zelf zo bedacht, dus dan kan het ook niet gevaarlijk zijn.  

20-03-2017 17:02:56
sjoerd
sjoerd
Nou ja, gevaarlijk? Er is maar één overweg bij Valkenburg, als ik me goed herinner maar die gaat keurig op tijd dicht; er is daar ook linkerspoorbeveiliging. Maar dat zul jij ook wel weten.  

20-03-2017 17:27:31
sik214
sik214
Quote
KvdLee (ma 20 mrt 2017 16:30:21 https://www.somda.nl/forum/12539/p610825/): Taak van een overheidsinstantie als ILT lijkt me ook het apart benaderen van elk geval, en niet regels maken die voor alles en iedereen moeten gelden. Zoals indd een variant op mcn beperkt bevoegd waarbij er voor de ZLSM een stukje bevoegdheid bij komt over het baanvak tot Valkenburg.
IL&T is toch alleen voor handhaving en controleren op de regels. Volgens mij maken ze geen één regel.

De europese standaard voor machnistenvergunningen zijn al langer dan dit jaar. Waarom openbaart zich dan nu pas? Is er nu pas controle bij de ZLSM geweest waarbij dit aan het licht is gekomen of liep er een ontheffing af?
 

20-03-2017 17:48:33
ZJ37
ZJ37
Quote
sjoerd (ma 20 mrt 2017 17:02:56 https://www.somda.nl/forum/12539/p610833/): Nou ja, gevaarlijk? Er is maar één overweg bij Valkenburg, als ik me goed herinner maar die gaat keurig op tijd dicht; er is daar ook linkerspoorbeveiliging. Maar dat zul jij ook wel weten.
Zeker, maar Prorail is niet zo van het gepland linkerspoor plannen. Zeker niet na het ongeval Singelgracht.
 

20-03-2017 18:17:14
Astraea
Astraea
kunnen andere museumbedrijven die (soms) gebruik maken van het normale net (SSN, VSM) hier ook last mee krijgen?  

20-03-2017 18:47:44
WesleyVSM
WesleyVSM
Nee, VSM gebruikt hiervoor een pilot, oftewel verantwoordelijke machinist. Dit is ook omdat de (meeste) VSM-meesters geen wegbekendheid hebben en een pilot dus noodzakelijk is. Omdat ZLSM-machinisten wel wegbekendheid hebben voor Sog-Vk, gebruiken zij geen pilot en moeten ze dus door de nieuwe wetgeving die cursus afleggen. En een pilot inhuren voor 60+ rijdagen is veel te duur voor elk museumbedrijf.  

20-03-2017 18:51:23
timtrein
timtrein
In het niet zo verre verleden volstond een opleiding tot mcn beperkt bevoegd ook. Daar is dus enige tijd geleden een eind aan gekomen. Voor het stukje Sog-Vk (zegge en schrijve 3,2 km) is nu echter een mcn VB nodig omdat het een reizigerstrein is. Of rijden met pilot een optie zou kunnen zijn weet ik niet, er hangt natuurlijk meer aan vast dan alleen het papiertje van een poppetje.  

20-03-2017 18:53:38
pjkleton
pjkleton
Een cursus van 42 dagen is niet mis.Dat is 8 weken...
Daar zullen de gewone vervoerders ook niet blij mee zijn als ze hun mensen zo lang moeten missen.
Ik bedoel ,dat dit mss de volledige cursus is voor nieuwelingen en er voor de anderen ,die al rijden mogen ,alleen een bijscholings cursus nodig is..,die veel korter duurt ?
Mss is er nog hoop.
Peter
 

20-03-2017 19:38:05
ZJ37
ZJ37
42 dagen cursus voor 3,2 km spoor. Dat is 6 minuten per meter spoor. Dan weet je elk kiezeltje wel te liggen. %08%  

20-03-2017 20:49:02
rolandrail
rolandrail
Quote
timtrein (ma 20 mrt 2017 18:51:23 https://www.somda.nl/forum/12539/p610855/): In het niet zo verre verleden volstond een opleiding tot mcn beperkt bevoegd ook. Daar is dus enige tijd geleden een eind aan gekomen. Voor het stukje Sog-Vk (zegge en schrijve 3,2 km) is nu echter een mcn VB nodig omdat het een reizigerstrein is. Of rijden met pilot een optie zou kunnen zijn weet ik niet, er hangt natuurlijk meer aan vast dan alleen het papiertje van een poppetje.
Voor een lekkere vlaai wil ik best af en toen eens komen piloteren %08%