Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Ontwikkelingen ZLSM

Woensdag 17 okt 2012 - 19:06:11
john2
john2
ZLSM moet in de zomer van 2014 weg van station Simpelveld. De huur van het stationsgebouw in Simpelveld is per zomer 2014 opgezegd aan de ZLSM. De eigenaar wil het pand verkopen. Kopen zal wel voor de ZLSM geen optie zijn. www.l1.nl Er zit een TV reportage bij van L1. Voor deze reportage even op de link klikken onder de foto.

Laatst bewerkt door moderator op Zaterdag 29 nov 2014 om 12:27:05, reden: Titel

Woensdag 17 okt 2012 - 19:39:46
train85
train85
Ik hoop dat dat echt niet gaat gebeuren.

www.mat64.nl

Woensdag 17 okt 2012 - 19:48:29
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Dat ben ik met je eens. Er moet toch met de omliggende gemeentes wel iets te regelen zijn? Gemeenten Mt, Hrl, Simpelveld, Vkb om de tafel, koopprijs naar 350K praten en de kosten opdelen per gemeente. In ruil daarvoor doet de ZLSM een keer een paar ritjes met de gemeenteambtenaren, onder het mom van "Kijk, dat hebben jullie geregeld", en dan valt het allemaal best wel mee

Laatst bewerkt door AgentX op Woensdag 17 okt 2012 om 19:49:19


Woensdag 17 okt 2012 - 19:58:04
treinefan
treinefan
Facebook amfktr Flickr 85236002@N07/
Simpelveld is vanwege bezuinigingen nog niet van plan om er veel geld aan te geven.

Met vriendelijke groet,

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 18 okt 2012 - 13:26:33
john2
john2
In de link zit nog een artikel van het Limburgs Dagblad en De Limburger over de huuropzegging van het stationsgebouw te Simpelveld. www.limburger.nl

Donderdag 18 okt 2012 - 15:04:33
rob_ehv
rob_ehv
Als de gemeente (of meerdere) nou het station kopen en de zlsm dan huur gaat betalen aan de gemeente?

robq

Donderdag 18 okt 2012 - 15:17:39
john2
john2
Zal heus wel op provinciaal en gemeentelijk niveau naar een oplossing gezocht worden. De VVV Zuid Limburg zal ook nog wel een duit in het zakje doen. Want dit cultuur erfgoed voor Limburg mag toch niet verloren gaan. Zeker niet voor het toerisme in Limburg.

Donderdag 18 okt 2012 - 18:49:51
dwem
dwem
Wakker worden mensen: het is crisis en het geld is op.

De gemeenten en zeker de VVV kunnen tegenwoordig niet zomaar een paar ton op tafel leggen. Dankzij de bezuinigingen en de houding van de banken lukt dat niet meer tegenwoordig.

En de treintjes van de ZLSM zijn, helaas, geen cultureel of industrieel erfgoed, maar gewoon eeh toeristische attractie, hoe leuk ook voor ons.

Dirk

Donderdag 18 okt 2012 - 19:29:56
treinefan
treinefan
Facebook amfktr Flickr 85236002@N07/
Misschien moeten we een collecte organiseren.

Met vriendelijke groet,

Donderdag 18 okt 2012 - 20:56:46
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
dwem (do 18 okt 2012 18:49:51 www.somda.nl):
En de treintjes van de ZLSM zijn, helaas, geen cultureel of industrieel erfgoed, maar gewoon eeh toeristische attractie, hoe leuk ook voor ons.
Meerdere objecten van de ZLSM worden vermeld als geregistreerd in het Nationaal Register Mobiel Erfgoed. De 179 heeft een A status, de 8826 een B status om maar 2 voorbeelden te noemen.

Dick van den Hoven

Donderdag 18 okt 2012 - 21:27:29
broek53
broek53
Quote
dwem (do 18 okt 2012 18:49:51 www.somda.nl): Wakker worden mensen: het is crisis en het geld is op.

De gemeenten en zeker de VVV kunnen tegenwoordig niet zomaar een paar ton op tafel leggen. Dankzij de bezuinigingen en de houding van de banken lukt dat niet meer tegenwoordig.

En de treintjes van de ZLSM zijn, helaas, geen cultureel of industrieel erfgoed, maar gewoon eeh toeristische attractie, hoe leuk ook voor ons.

Dirk
Mij dunkt dat het toeristische aspect van de ZLSM een goede reden te meer en op zichzelf zou zijn om de locatie compleet te houden. Zowel voor Simpelveld als voor de provincie Limburg.

Donderdag 18 okt 2012 - 21:38:04
thieskes
thieskes
Flickr Thieske_1987
Quote
treinefan (do 18 okt 2012 19:29:56 somda.nl): Misschien moeten we een collecte organiseren.
veel succes, ik verwacht dat je met de opbrengsten misschien net de voordeur kunt kopen

http://www.flickr.com/photos/thieske_1987

Donderdag 18 okt 2012 - 22:46:08
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Tja, het hele pand zul je niet alleen met (vrijwillige) collectes kunnen financiëren.
De kosten opsplitsen lijkt me echter wel een idee. Vergeet dan ook niet Bocholtz en Vetschau als deelnemende partijen!

Vrijdag 19 okt 2012 - 08:30:53
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Ik vraag me af of 'Perron XL' het pand wel gunstig kan verkopen, het is bepaald geen 'A' locatie.
Ze moeten al wat blij zijn met een vaste huurder, zo stroomt er tenminste wat geld binnen.

Vrijdag 19 okt 2012 - 08:42:12
lex_t
lex_t
Maar is het alleen het gebouw? Dan is de ramp toch wel te overzien?
Of het hele emplacement?

Vrijdag 19 okt 2012 - 09:06:27
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Alleen het gebouw met bijna 1300 m2 grond is van 'Perron XL', het emplacement is in volledig eigendom bij de ZLSM.
Bij de weg, het stationsgebouw is een Rijksmonument.

Vrijdag 19 okt 2012 - 09:25:45
localhero
localhero
Ach, de makkelijke oplossing: huisvest een schutterij in het station en de subsidies stromen binnen... Daar is in deze provincie geld zat voor.

Maar zonder flauwekul, 't zou echt zonde zijn als de ZLSM uit 't station zelf zou moeten vertrekken. Uit historisch oogpunt is station Simpelveld erg interessant.

Vrijdag 19 okt 2012 - 09:30:19
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
Als er sprake is van een huurovereenkomst tussen de ZLSM en Perron XL, de ZLSM slim is en de juridische mogelijkheden als huurster benut, dan zal het in principe niet zo'n vaart hoeven te lopen. In beginsel geldt immers dat verkoop van een verhuurde onroerende zaak een bestaande huurovereenkomst niet aantast. De ZLSM zal het station wel als bedrijfsruimte huren. Verder geldt er huurbescherming / ontruimingsbescherming voor de huurder, wat ook weer afhankelijk is van het type bedrijfsruimte. Het gaat nu te ver om hier de huurrechtelijke bescherming van de ZLSM volledig uit de doeken te doen. Dan zou ik meer van het contract, de looptijd en de overeengekomen bestemming moeten weten. De ZLSM doet er wellicht verstandig aan zich eens te laten beraden door een specialist huurrecht bedrijfsruimte.

Zaterdag 20 okt 2012 - 00:28:55
abbm
abbm
Ik begreep dat de ZLSM al bezig is om zich te laten informeren naar de punten wat je aandraagd.

Zaterdag 20 okt 2012 - 02:48:59
mfwv
mfwv
Hierbij moet opgemerkt worden dat huurbescherming vooral geldt bij woningen. Bij verkoop van een pand houdt dat niet automatisch een einde van het huurcontract.

Bij bedrijfspanden, zoals in dit geval, ligt dat anders en kan de huur -met inachtneming van een opzegtermijn- wel eenzijdig door de verhuurder worden opgezegd.

Zaterdag 20 okt 2012 - 09:15:11
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Ik denk dat een verhuurder blij mag zijn met een langdurige huurder als de ZLSM. Wellicht denkt een snelle vastgoedjongen meer geld binnen te halen met een nieuwe verhuurder, maar die zijn juist bijna niet te vinden. Er staat in Nederland ontzettend veel bedrijfsruimte nutteloos leeg, Zuid Limburg zal daar geen uitzondering op zijn. De tijd dat je voor iedere bedrijfsruimte de hoofdprijs kon vragen is al lang voorbij, alleen de vastgoedsector schijnt daar nog steeds wat doof voor te zijn.

Laatst bewerkt door maurits op Zaterdag 20 okt 2012 om 09:16:04

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Zaterdag 20 okt 2012 - 09:50:34
sik214
sik214
Zou de vastgoedmaatschappij soms al iemand op het oog hebben? Anders ga je toch geen huur opzeggen en verlies je de vaste inkomstenbron, daarbij komt ook nog de kans op kraak met alle gevolgen van dien.
Of zou de ZLSM relatief weinig betalen en willen ze dit middel gebruiken om de huur omhoog te schroeven?

Zaterdag 20 okt 2012 - 10:31:02
kleine_man
kleine_man
Ik denk eerder dat de aanmerking als cultureel erfgoed de das om gedaan heeft.

De onderhoudskosten stijgen navenant, dus kan ik mij voorstellen dat de eigenaar er vanaf wil. Zeker als hij er door deze toekenning geld op moet gaan toeleggen. Voor elk financieel boekje geld dat er niet meer uitgegeven kan worden dan er binnenkomt. "Snelle jongen" of niet.

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Zaterdag 20 okt 2012 - 14:10:50
mren
mren
Quote
sik214 (za 20 okt 2012 09:50:34 www.somda.nl): Zou de vastgoedmaatschappij soms al iemand op het oog hebben? Anders ga je toch geen huur opzeggen en verlies je de vaste inkomstenbron,
In de zakelijke markt is een verhuurd pand ook veel meer waard dan een leeg pand. Dat was ook heel de crux in de Eurocommerce-affaire.

Maandag 22 okt 2012 - 09:36:08
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
Quote
mfwv (za 20 okt 2012 02:48:59 www.somda.nl): Hierbij moet opgemerkt worden dat huurbescherming vooral geldt bij woningen. Bij verkoop van een pand houdt dat niet automatisch een einde van het huurcontract.

Bij bedrijfspanden, zoals in dit geval, ligt dat anders en kan de huur -met inachtneming van een opzegtermijn- wel eenzijdig door de verhuurder worden opgezegd.
Opzeggen kan een verhuurder altijd, maar of daarmee ook wordt bewerkstelligd dat een huurovereenkomst eindigt of dat een huurder moet ontruimen, is ook bij de huur van bedrijfsruimte niet zonder meer het geval. Er zijn in Nederland twee typen huurovereenkomsten voor bedrijfsruimten, globaal voor enerzijds winkels en horecagelegenheden (middenstandsbedrijfsruimte) en anderzijds voor kantoren en bedrijfshallen. Voor de vraag hoe het zit met huur- en ontruimingsbescherming, maakt het veel verschil welk type huurovereenkomst het is. Voor de huur van stations is mij niet bekend wat voor een type overeenkomst het is. Dat is, voor zover ik weet, in de jurisprudentie (nog) niet uitgemaakt. Bij kantoren en bedrijfshallen heeft de huurder maximaal drie jaar ontruimingsbvescherming, maar moet dat wel bij de kantonrechter aanvragen. Bij middenstandsbedrijfsruimte kan een verhuurder met effect maar bepert opzeggen, ook na verloop van 10 jaar. Kortom, het is voor de ZLSM de moeite waard om het eens te laten uitzoeken.

Maandag 22 okt 2012 - 14:31:19
sjoerd
sjoerd
Quote
Quote: In de zakelijke markt is een verhuurd pand ook veel meer waard dan een leeg pand. Dat was ook heel de crux in de Eurocommerce-affaire.
Weet je dat zeker? Want op een verhuurd pand berust een gebruiksovereenkomst en daarmee is dat pand bezwaard en dat leidt meestal tot fors waardeverlies. Logisch lijkt me, want dan kan de nieuwe eigenaar er niet vrij over beschikken.

Maandag 22 okt 2012 - 14:52:22
mren
mren
Een vastgoedhandelaar wil het pand alleen maar hebben om te verhuren, niet om daadwerkelijk zelf te gebruiken. Er staan miljoenen vierkante meters kantoorruimte leeg, dus een pand met huurder is meer waard omdat een koper dan ze zekerheid heeft van huurinkomsten.

De truc van Ger Visser was dat hij na verkoop van het pand de huurder meenam naar een nieuw pand. Hierbij werd de nieuwe eigenaar gecompenseerd voor enkele jaren huur, maar dat was blijkbaar minder geld dan de toegevoegde waarde in de verkoopprijs van een pand met huurder.

Maar dat heeft -waarschijnlijk- helemaal niets met het geval-Simpelveld te maken.

Maandag 22 okt 2012 - 15:03:22
sjoerd
sjoerd
Dank voor de uitleg. Is goed te snappen. Maar dan zou de huidige eigenaar er belang bij kunnen hebben dat de ZLSM blijft als huurder.

Maandag 22 okt 2012 - 15:05:56
mren
mren
Dat ligt eraan wie de nieuwe eigenaar wordt en wat zijn intenties met het pand zijn.

Maandag 22 okt 2012 - 19:55:32
thom
thom
Ik zou me voor kunnen stellen dat een nieuwe koper helemaal niet blij is met de voorwaarden van het huidige huurcontract, die kunnen wel jaren oud zijn...

Dinsdag 23 okt 2012 - 09:04:24
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
Dan heeft die koper in dat geval pech. Hij zal die voorwaarden moeten accepteren. Hij kan wel - in geval van middenstandbedrijfsruimte - de huurovereenkomst aan het einde van de 10-jaars termijn (of na verlenging daarvan) opzeggen als de huurder niet heeft toegestemd in een redelijk aanbod tot het aangaan van een nieuwe overeenkomst, voorzover dit aanbod niet een wijziging van de huurprijs inhoudt.

Dinsdag 23 okt 2012 - 17:55:09
MDDM
MDDM
De kennis die hier zit, aangaande huurrecht enz enz, zal ook heus wel bij de ZLSM en bij de verhuurder/eigenaar zitten. En dit besluit zal niet over 1 nacht ijs gegaan zijn.

Gr Joop mcn Lls

Dinsdag 23 okt 2012 - 18:06:49
john2
john2
Denkelijk heeft een museumlijn, zoals de ZLSM en elke andere museumlijn in Nederland wel een advocaat waar ze gebruik van kunnen maken. En bij de oprichting van een vereniging, instelling of stichting moet men bij oprichting naar de notaris voor de statuten notarieel telaten vastleggen. En een museumlijn zal zich bij oprichting ook bij de Kamer van Koophandel zich moeten laten inschrijven, vanwege de treinkaartjes die verkocht worden. Hier zal ook wel BTW van afgedragen moeten worden.

Woensdag 24 okt 2012 - 17:32:00
Cc72000
Cc72000
Is er geen Limburgse bestuurder meer over die hier een draai aan kan geven

Woensdag 24 okt 2012 - 17:55:31
john2
john2
VVD man Jos van Rey?

Vrijdag 02 nov 2012 - 00:10:03
charta
charta
Geef de ZLSM de status van voetbalclub. Dan zijn de problemen zo uit de wereld.

Vrijdag 02 nov 2012 - 06:35:45
ZJ37
ZJ37
Je bedoelt al die bankroete voetbalclubs? Zoals je weet zijn er in het recente verleden al wat clubs failliet gegaan, dus ik geloof nooit dat de ZLSM zich hiermee wil asocieren. Of het moet zijn dat de salarissen in dat wereldje erg aanlokkelijk zijn de medewerkers van de ZLSM.

Zonder gekheid: ik hoop dat er een goede oplossing komt en dat de ZLSM tegen redelijke condities in dat mooie gebouw kan blijven.

Vrijdag 02 nov 2012 - 17:54:41
charta
charta
Ik ben het helemaal met je eens. Met mijn opmerking doelde ik op het feit dat gemeenten vaak eerder bereid zijn die bankroete (betaald)voetbalclubs te steunen dan dat ze willen bijdragen aan een stuk historisch erfgoed. Ik hoop ook dat de ZLSM in het stationsgebouw kan blijven. Bij een spoorwegmaatschappij als de ZLSM hoort gewoon een historisch stationsgebouw en geen bouwkeet, hoe mooi ook uitgevoerd.

Laatst bewerkt door spiketrain op Vrijdag 02 nov 2012 om 17:55:35, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten,

Vrijdag 02 nov 2012 - 18:00:55
john2
john2
Lees positieve reacties. De ZLSM moet ook als historisch erfgoed bewaard blijven voor het nageslacht. Limburg is al de blindedarm van de regering in Den Haag.

Laatst bewerkt door john2 op Zaterdag 03 nov 2012 om 10:42:09, reden: type fout hersteld.

Vrijdag 02 nov 2012 - 18:25:56
mdj
mdj
Het feit dat ik hier iets kan neerzetten, wil zeggen dat je prima zonder blinde darm kunt leven

Bij twijfel: gebruik beton.

Vrijdag 02 nov 2012 - 19:17:38
sjoerd
sjoerd
Toch niet weer iemand die zich achtergesteld voelt? Als ik me niet vergis hebben het zuiden, het oosten en het noorden veel te bieden dat in het westen ontbreekt. Geen gezielepiet.
De gemeenten zullen naar vermogen ondersteunen, maar in het gehele land zit een klem op de begroting. Niet alleen in Limburg.

Zaterdag 03 nov 2012 - 10:49:06
john2
john2
Wil helemaal niet zielepiet doen. Verschillende landsdelen hebben ook veel te bieden wat de randstad niet heeft, ook qua natuur. Meende alleen eer dat er in Den haag iets geregeld wordt voor Limburg, dan kan dat duren. Nederland loopt voor Den haag maar tot Eindhoven.

Laatst bewerkt door john2 op Zaterdag 03 nov 2012 om 10:49:31, reden: type fout hersteld.

Zaterdag 03 nov 2012 - 11:13:40
sjoerd
sjoerd
Daar is geen enkel bewijs voor; achter Eindhoven is echt geen stiefkind. Het westen van het land is al sinds de Middeleeuwen het centrum van de regering, de economie (waar de rest van het land op drijft), de plek waar de meeste mensen per inwoner wonen (wat ook niet altijd erg prettig is) en de plek waar dus de meeste voorzieningen worden geschapen. Daar is ook de meeste luchtverontreiniging en de meeste geluidshinder. Niets om verwonderd over te staan.
Daar staat tegenover dat buiten het westen de meeste bossen zijn, de meeste vakantieparken, de mooiste landschappen en, jaja, ook nog goede verbindingen met halfuur- en zelfs kwartierdiensten. Terwijl er voor Eindhoven hier en daar nog uurdiensten zijn. Kan lang duren hier.
In Nederland is vrije vestiging dus verhuizen naar het westen is een optie. Wel voldoende centjes meebrengen.

Zaterdag 03 nov 2012 - 11:29:55
john2
john2
Verhuizen naar het westen des lands kan wel een optie zijn, maar laat mij maar lekker in Limburg wonen. Dan kan ik de centjes bij mij in de beurs houden! Hier in Limburg komt bij de koffie of thee de koekjestrommel op tafel. In het westen krijg je uitgemeten 2 koekjes per persoon bij het drinken. En wat de kwatierdiensten betreft, dat valt tegen. Tussen Heerlen en Sittard is het buiten de spits op werkdagen maar een uurdienst wat de sprinters betreft.

Maandag 05 nov 2012 - 14:01:12
jorgo
jorgo
Dat zal allemaal wel, maar met alle respect, het heeft met Den Haag geen donder te maken. Ook in de Randstad worden zo'n projecten niet door de Rijksoverheid in stand gehouden.

Het is geen taak van de landelijke overheid dergelijke projecten direct te ondersteunen. Er zit een gedelegeerde verantwoordelijkheid richting Provincies ten aanzien van monumenten (wat weer met eigenaarschap niks te maken heeft en eea ook zeker niet goedkoper maakt). Verder mag (niet moet) de Provincie zich ermee bemoeien vanwege toerisme, economie, branding of regionalisering. Alle overige overheidsbetrokkenheid ligt op het niveau van de betrokken gemeenten.

Zaterdag 08 dec 2012 - 11:09:42
ZJ37
ZJ37
Nog een tegenslag voor de ZLSM: www.limburger.nl

Zaterdag 08 dec 2012 - 12:02:03
john2
john2
Als de Nederlandse staat Griekenland met miljarden steun tegenmoet komt, dan kunnen de lokale overheden een streekgebonden organisatie ook financieel helpen. De ZLSM is voor de VVV zuid Limburg ook een attratie voor toeristen tetrekken. En dus geld in het laatje.

Zaterdag 08 dec 2012 - 12:39:22
MDDM
MDDM
Ware het niet dat de provinciale overheden weinig tot geen geld in het laadje hebben voor dit soort dingen.

Gr Joop mcn Lls

Zaterdag 08 dec 2012 - 15:11:32
thieskes
thieskes
Flickr Thieske_1987
De Nederlandse staat heeft volgens mij ook niet veel geld in het laatje om Griekenland te blijven steunen

Laatst bewerkt door thieskes op Zaterdag 08 dec 2012 om 15:12:08

http://www.flickr.com/photos/thieske_1987

Zaterdag 08 dec 2012 - 16:14:50
MDDM
MDDM
Dat lijkt mij ook niet nee, maar ze doen het wel.....

Gr Joop mcn Lls

Zaterdag 08 dec 2012 - 17:07:47
john2
john2
Wat miljarden minder naar het buitenland, bijvoorbeeld Griekenland. Dan heeft de Nederlandse staat geld over voor onder andere de ZLSM testeunen.

Zaterdag 08 dec 2012 - 17:46:46
gummbahla
gummbahla
Kunnen we het volledig off-topic gezeur over Griekenland achterwege laten in deze discussie? De feiten zijn dat de ZLSM in de problemen zit en dat zowel overheden als private investeerders niet happig zijn om geld te steken in een onderneming die zichzelf niet kan bedruipen. Vanaf hier is het gewoon wachten op wat komen gaat begin 2013.
Ik hoop vurig dat er ergens geld gevonden wordt, maar ik heb er een beetje een hard hoofd in. Misschien dat Maastricht in het kader van Culturele Hoofdstad 2018 nog wat in de ZLSM ziet...

Zaterdag 08 dec 2012 - 17:51:50
mren
mren
Quote
john2 (za 08 dec 2012 17:07:47 www.somda.nl): Wat miljarden minder naar het buitenland, bijvoorbeeld Griekenland. Dan heeft de Nederlandse staat geld over voor onder andere de ZLSM testeunen.
Het is volkomen in het eigen belang van Nederland om de Grieken te steunen.
En bovendien gaat het om leningen waarvan het eerste deel inmiddels als flink wat geld heeft opgeleverd. Het gaat inderdaad wat ver voor Somda, maar door de crisis kan Nederland gratis geld lenen en dit voor meer rente weer doorlenen aan Griekenland.

ZLSM lijkt me geen lening.

Zaterdag 08 dec 2012 - 17:59:38
robert55
robert55
Inderdaad. En de ZLSM is natuurlijk niet de eerste toeristische trein onderneming in Nederland [of daarbuiten] die financieel in de problemen komt. Zelfs de SHM [en die is cultuur historisch belangrijker] was op een gegeven moment zwaar in de problemen.
Ik weet niet hoe groot en hoe structureel de problemen van de ZLSM zijn. En ook niet of Limburg zal vinden dat de lijn belangrijk genoeg is voor het trekken van toeristen om er geld in te steken.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zaterdag 08 dec 2012 - 18:19:17
john2
john2
Dan zonder er Griekenland er bij tehalen het volgende wat op de website van L1 staat. www.l1.nl En bewegende beelden van L1 zonder commentaar er bij. www.l1.nl

Zaterdag 08 dec 2012 - 19:19:20
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
De ZLSM is zonder meer levensvatbaar (net als de MBS trouwens) alleen mogelijk moet er in Limburg wat afgeslankt worden. Overheden zijn mogelijk wel tot steun bereid indien ze zien dat er serieus werk gemaakt wordt van zo'n reorganisatie. Laten we maar het beste hopen!

Zaterdag 08 dec 2012 - 19:51:40
thom
thom
Quote
robert55 (za 08 dec 2012 17:59:38 somda.nl): Inderdaad. En de ZLSM is natuurlijk niet de eerste toeristische trein onderneming in Nederland [of daarbuiten] die financieel in de problemen komt. Zelfs de SHM [en die is cultuur historisch belangrijker] was op een gegeven moment zwaar in de problemen.
Nouja, ik weet niet of de ZLSM minder historisch is, het is de enige museumstichting die een compleet werkend historisch Nederlands seinenstelsel heeft bv...

Het is maar net waar je dat op baseert natuurlijk...
Quote
mren (za 08 dec 2012 17:51:50 somda.nl):
ZLSM lijkt me geen lening.
Als ik mag citeren uit Dagblad de Limburger;
"Zijn die geplande activiteiten voorbij, dan is het geld op. Daarom buigt Gedeputeerde Staten zich komende dinsdag over een voorstel waarin de provincie een overbruggingskrediet van 150.000 euro beschikbaar stelt."

Laatst bewerkt door thom op Zaterdag 08 dec 2012 om 19:53:30

Maandag 10 dec 2012 - 11:11:16
john2
john2
Hier nog een link naar een reportage van L1 van zondag 9 december 2012 over het in geldnood verkeerde ZLSM. Enkele jaren geleden zou ook al zoiets gespeeld hebben. www.l1.nl

Donderdag 20 dec 2012 - 13:29:02
john2
john2
ZLSM krijgt 10.000 euro van Valkenburg. Bron L1. www.l1.nl En radioverslag van de burgemeester van Valkenburg. www.l1.nl Er zou wel een nieuwe verbinding moeten komen Maastricht - Aken.

Laatst bewerkt door john2 op Donderdag 20 dec 2012 om 13:30:23, reden: Meer informatie er bij gezet.

Donderdag 16 mei 2013 - 13:18:58
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
De ZLSM verkoopt het spoor voor 10,5 miljoen aan de provincie: www.limburger.nl
Kleine adder, de gemeentes moeten ook nog bijdragen.

Laatst bewerkt door admin op Donderdag 02 jan 2014 om 10:17:46

Dick van den Hoven

Donderdag 16 mei 2013 - 13:27:58
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
...en daarmee wordt de Provincie Limburg de eerste provinciale railinfrabeheerder in Nederland!

Donderdag 16 mei 2013 - 15:46:58
daniel81
daniel81
En nu maar hopen dat Limburg niet dezelfde ambities heeft als Gelderland en Groningen (resp Apd-Dr en Vdm-Skn) Of juist wel natuurlijk

Donderdag 16 mei 2013 - 18:32:13
john2
john2
Hier een link van L1 over de ZLSM. www.l1.nl Een link van een radio reportage. Aan het woord is gedeputeerde Patrick van den Broek. www.l1.nl En een radio reportage waarin ZLSM directeur Randy Habets aan het woord is. www.l1.nl

Vrijdag 17 mei 2013 - 11:23:48
john2
john2
Nog een link van televisie reportage van L1 over de financiele hulp aan de ZLSM. Bron L1. www.l1.nl

Vrijdag 17 mei 2013 - 11:28:43
Harold27
Harold27
Misschien is het beter de topic titel aan te passen, naar bijvoorbeeld: Financiële situatie ZLSM.

Vrijdag 17 mei 2013 - 11:44:50
spiketrain
Moderator
spiketrain
Twitter Spiketrain Facebook frank.rijsdijk.5 Flickr spiketrain2008/
Bij deze.

Groet, Spiketrain

Vrijdag 15 nov 2013 - 18:51:00
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Hier nog wat nieuws over de ZLSM en hun toekomst.
Volgens L1 is dit nieuws,het laaste wat er is.
(gelukkig lijkt het positief nieuws te zijn )
www.l1.nl
* al snap ik t even niet want dit bericht van L1 van vandaag,lijkt erg veel op 1 van de laatste berichten die hier werd geplaatst *

Laatst bewerkt door phantom op Vrijdag 15 nov 2013 om 18:53:19

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Vrijdag 15 nov 2013 - 22:37:58
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Dit is het besluit, dat door Provinciale Staten is genomen. Wat de vorige keer in het nieuws was, was het (ambtelijk) voorstel zoals dat was overlegd en voorgesteld met alle partijen samen. Wat daar weer voor in het nieuws kwam, was het eerste voorstel - wat dus later is aangepast tot het nu goedgekeurde tweede voorstel.

Dinsdag 31 dec 2013 - 11:00:40
john2
john2
Schot in verkoop ZLSM station Simpelveld. Bron De Limburger.
www.limburger.nl

Dinsdag 22 jul 2014 - 22:38:46
train85
train85
www.l1.nl

Jammer dat dit gebeurt.

www.mat64.nl

Dinsdag 22 jul 2014 - 22:51:13
sfj
sfj
Oei, een treinstel ... dat zal dan de 179 zijn ? Of hebben ze ook nog anderen (telt een railbus als treinstel?)

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Dinsdag 22 jul 2014 - 22:54:45
edje
edje
Flickr spoorkeerl
volgens mij staan alle dienstvaardige en de DE2 binnen.


Dinsdag 22 jul 2014 - 23:39:31
train85
train85
Schijnt een 2e klasse rijtuig te zijn die op dit moment buiten stond bij de parkeerplaats onder zeil. Schade is 1 verbrande bank en daarnaast roet en rook schade van binnen.

www.mat64.nl

Donderdag 27 nov 2014 - 13:46:26
john2
john2
De provincie Limburg steek een miljoen euro in groot onderhoud van het ZLSM spoor. www.1limburg.nl

Donderdag 27 nov 2014 - 17:59:34
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Is overigens begin van de maand al van start gegaan. En op de foto... tsja, de 01.10 van de SSN, of is het toch een 23'er?

Laatst bewerkt door timtrein op Donderdag 27 nov 2014 om 18:00:02

Vrijdag 28 nov 2014 - 13:46:35
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
Ik zet in op een 23-er.

Vrijdag 28 nov 2014 - 16:50:07
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Gezien t formaat van drijfstang,een stuk wiel en het koppelstuk van de drijfstangen ben ik geneigd te zeggen de 01 van de SSN.
Maar goed maakt in dit geval niet uit,he gaat erom dat er aan het spoor van de ZLSM gewerkt gaat worden
Ben ik overigens wel benieuwd naar wat men dan allemaal gaat doen,want het vernoemde bedrag in dat stuktje tekst is niet weinig te noemen

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Zaterdag 29 nov 2014 - 05:44:26
maigoda
maigoda
Quote
jbt (vr 28 nov 2014 13:46:35 somda.nl): Ik zet in op een 23-er.
Ik zet in op een 01 1075. Het frame is een stavenframe en een 23er heeft een platenframe. Komt nog bij dat VSM-23ers doorgaans veel schoner zijn...
Groetjes,
Emiel

Zaterdag 29 nov 2014 - 11:25:20
sjoerd
sjoerd
Is het te overwegen om dit draadje anders te noemen? Het zal wellicht lastig blijven om de eindjes bij de ZLSM aan elkaar te knopen, maar het gaat hier over al het wel en wee van de ZLSM. Beheer?

Zaterdag 29 nov 2014 - 12:27:34
sfj
sfj
Zoiets?

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Zondag 19 mrt 2017 - 12:45:02
ZJ37
ZJ37
ZLSM mag niet meer naar Vk rijden: tvvalkenburg.tv

Maandag 20 mrt 2017 - 06:58:50
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Dit gaat werkelijk nergens over,het personeel van de ZLSM rijd al zolang met deze locs en treinen van en naar valkenburg,een lijn waarop qua infra structuur amper wat veranderd is de afgelopen jaren,men heeft de weg bekendheid,heeft kennis van de regelgeving rondom treinen rijden en het seinwezen,en nou zouden ze ineens te dom zijn om te mogen rijden ? Hier moet de provincie zich ook mee bemoeien vind ik,die hebben tenslotte "gedoneerd" om een wisselaansluiting mogelijk te maken op de hoofdlijn voor de ZLSM zodat de ZLSM een toeristische trekpleister kan blijven voor het gebied waarvan iedereen profiteert. IL&T benoemt een station op de ZLSM lijn als hoofdlijn station terwijl het niet aan de hoofdlijn ligt maar aan de lijn van de ZLSM zelf ofwel op prive gebied en niet op openbaar/NS gebied. Ik heb werkelijk het idee dat men bij IL&T niet kan meten,rekenen en in dit geval ook niet capabel is om enigzins logisch na te denken.T word tijd dat men IL&T is snoeihard met een lang lineaal op de vingers mept en zorgt dat ze zich daar is gaan bezig houden met nuttig werk ipv stichtingen/musea/clubs proberen te sarren en te slopen.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Maandag 20 mrt 2017 - 12:01:58
thom
thom
Er staat nergens data de ZLSM te dom is om daar te mogen rijden, dat is ook onzin natuurlijk, evenals dat ILeT iets tegen museum clubs zou hebben.
Als je niet aan de regels voldoet, dan moet ILeT daar simpelweg iets mee.

Wat de truc gewoon is, is dat een ieder gewoon aan dezelfde vastgestelde regels moet voldoen, of je nu commercieel vervoerder bent of een museumorganisatie daar is geen onderscheid in.

Dat zou overigens toch ook gek zijn, dan moet ik als beroepsmachinist uitgebreid opgeleid worden en als hobby machinist zou ik exact hetzelfde mogen doen (het vervoeren van reizigers treinen over de hoofdbaan) maar om dat ik het als hobby doe zou dat dan niet hoeven?

Het lijkt me dan ook logisch dat ILeT kijkt naar de regels en het veiligheidsaspect, en niet welke beweegredenen er zijn om dat te doen want dat is er immers niet relevant voor.

Dat men Sog als laatste station erkent vind ik persoonlijk niet zo gek, daar liggen immers de grendels/S-borden die scheiding zijn tussen museumlijn en hoofdbaan. Verder moet je om in Vk te komen toch een stuk over de hoofdbaan rijden met hogere baanvaksnelheid en seinen.
Dat is sowieso niet gebruikelijk om bij een overgave spoor te komen.

Laatst bewerkt door thom op Maandag 20 mrt 2017 om 12:02:33

Maandag 20 mrt 2017 - 12:31:07
Klaasje
Klaasje
De opleiding waar ILenT mee zwaait is een opleiding voor een volledig bevoegd machinist. Dat is heel wat anders dan op één specifiek stuk spoor heen en weer rijden. Waarschijnlijk kan je zelfs een hoger veiligheidsniveau krijgen met drie dagen intensieve cursus over alles wat je op Valkenburg-Schin op Geul tegenkomt dan met een algemene opleiding van twee maanden. Dat maakt deze maatregel ook zo wrang: De proportie is ruimschoots buiten beeld.

Maandag 20 mrt 2017 - 13:14:43
thom
thom
Tsja, echter kent de regelgeving alleen een Machinist met beperkte bevoegdheid of met volledige bevoegdheid.

Echter word een Machinist met beperkte bevoegdheid als volgt uitgelegd;
"De machinist met beperkte bevoegdheid is bevoegd tot het besturen, rangeren en begeleiden van een of meerdere typen spoorvoertuigen van de categorie A.
Categorie A staat voor rangeerlocomotieven, werktreinen, onderhoudsspoorwagens en andere locomotieven die gebruikt worden voor het rangeren met een van maximumsnelheid van 40 km per uur. "

Het rijden van reizigerstreinen valt daar dus niet op, en dat kun je alleen als machinist met volledige bevoegdheid doen.

Maandag 20 mrt 2017 - 14:07:23
maarten83
maarten83
Kan men hier niet volstaan met een pilot en een lokbedienaar?

Maandag 20 mrt 2017 - 14:11:30
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Of gewoon de regelgeving aanpassen. "Een machinist met beperkte bevoegdheid mag ook treinen ten behoeve van museale aangelegenheden rijden."
Wat een onzin zeg.

Maandag 20 mrt 2017 - 14:15:47
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
regelgeving aanpassen???????????????? FOEI ga je je mond spoelen!

Nederland is een land waar we worden geregeerd door de regelgevers, dus moet je je aan de regels aanpassen en niet andersom, zou wat zijn zeg!

Maandag 20 mrt 2017 - 14:47:40
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Mag de regelgeving dan alleen in één richting worden gewijzigd? De regelgeving wordt toch constant aangepast? Dit topic is er een gevolg van.

Maandag 20 mrt 2017 - 16:30:21
KvdLee
KvdLee
Flickr koendetreinman
Taak van een overheidsinstantie als ILT lijkt me ook het apart benaderen van elk geval, en niet regels maken die voor alles en iedereen moeten gelden. Zoals indd een variant op mcn beperkt bevoegd waarbij er voor de ZLSM een stukje bevoegdheid bij komt over het baanvak tot Valkenburg.

Maandag 20 mrt 2017 - 16:34:29
ZJ37
ZJ37
Valt me nog mee dat er nooit kabaal is genaakt van het zo gevaarlijke linkerspoor rijden van Sog naar Vk. Maar dat had Prorail immers zelf zo bedacht, dus dan kan het ook niet gevaarlijk zijn.

Maandag 20 mrt 2017 - 17:02:56
sjoerd
sjoerd
Nou ja, gevaarlijk? Er is maar één overweg bij Valkenburg, als ik me goed herinner maar die gaat keurig op tijd dicht; er is daar ook linkerspoorbeveiliging. Maar dat zul jij ook wel weten.

Maandag 20 mrt 2017 - 17:27:31
sik214
sik214
Quote
KvdLee (ma 20 mrt 2017 16:30:21 www.somda.nl): Taak van een overheidsinstantie als ILT lijkt me ook het apart benaderen van elk geval, en niet regels maken die voor alles en iedereen moeten gelden. Zoals indd een variant op mcn beperkt bevoegd waarbij er voor de ZLSM een stukje bevoegdheid bij komt over het baanvak tot Valkenburg.
IL&T is toch alleen voor handhaving en controleren op de regels. Volgens mij maken ze geen één regel.

De europese standaard voor machnistenvergunningen zijn al langer dan dit jaar. Waarom openbaart zich dan nu pas? Is er nu pas controle bij de ZLSM geweest waarbij dit aan het licht is gekomen of liep er een ontheffing af?

Maandag 20 mrt 2017 - 17:48:33
ZJ37
ZJ37
Quote
sjoerd (ma 20 mrt 2017 17:02:56 www.somda.nl): Nou ja, gevaarlijk? Er is maar één overweg bij Valkenburg, als ik me goed herinner maar die gaat keurig op tijd dicht; er is daar ook linkerspoorbeveiliging. Maar dat zul jij ook wel weten.
Zeker, maar Prorail is niet zo van het gepland linkerspoor plannen. Zeker niet na het ongeval Singelgracht.

Maandag 20 mrt 2017 - 18:17:14
Astraea
Astraea
kunnen andere museumbedrijven die (soms) gebruik maken van het normale net (SSN, VSM) hier ook last mee krijgen?

Maandag 20 mrt 2017 - 18:47:44
WesleyVSM
WesleyVSM
Nee, VSM gebruikt hiervoor een pilot, oftewel verantwoordelijke machinist. Dit is ook omdat de (meeste) VSM-meesters geen wegbekendheid hebben en een pilot dus noodzakelijk is. Omdat ZLSM-machinisten wel wegbekendheid hebben voor Sog-Vk, gebruiken zij geen pilot en moeten ze dus door de nieuwe wetgeving die cursus afleggen. En een pilot inhuren voor 60+ rijdagen is veel te duur voor elk museumbedrijf.

Maandag 20 mrt 2017 - 18:51:23
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
In het niet zo verre verleden volstond een opleiding tot mcn beperkt bevoegd ook. Daar is dus enige tijd geleden een eind aan gekomen. Voor het stukje Sog-Vk (zegge en schrijve 3,2 km) is nu echter een mcn VB nodig omdat het een reizigerstrein is. Of rijden met pilot een optie zou kunnen zijn weet ik niet, er hangt natuurlijk meer aan vast dan alleen het papiertje van een poppetje.

Maandag 20 mrt 2017 - 18:53:38
pjkleton
pjkleton
Een cursus van 42 dagen is niet mis.Dat is 8 weken...
Daar zullen de gewone vervoerders ook niet blij mee zijn als ze hun mensen zo lang moeten missen.
Ik bedoel ,dat dit mss de volledige cursus is voor nieuwelingen en er voor de anderen ,die al rijden mogen ,alleen een bijscholings cursus nodig is..,die veel korter duurt ?
Mss is er nog hoop.
Peter

Maandag 20 mrt 2017 - 19:38:05
ZJ37
ZJ37
42 dagen cursus voor 3,2 km spoor. Dat is 6 minuten per meter spoor. Dan weet je elk kiezeltje wel te liggen.

Maandag 20 mrt 2017 - 20:49:02
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
timtrein (ma 20 mrt 2017 18:51:23 www.somda.nl): In het niet zo verre verleden volstond een opleiding tot mcn beperkt bevoegd ook. Daar is dus enige tijd geleden een eind aan gekomen. Voor het stukje Sog-Vk (zegge en schrijve 3,2 km) is nu echter een mcn VB nodig omdat het een reizigerstrein is. Of rijden met pilot een optie zou kunnen zijn weet ik niet, er hangt natuurlijk meer aan vast dan alleen het papiertje van een poppetje.
Voor een lekkere vlaai wil ik best af en toen eens komen piloteren

Maandag 20 mrt 2017 - 20:54:22
thom
thom
Quote
KvdLee (ma 20 mrt 2017 16:30:21 www.somda.nl): Taak van een overheidsinstantie als ILT lijkt me ook het apart benaderen van elk geval, en niet regels maken die voor alles en iedereen moeten gelden. Zoals indd een variant op mcn beperkt bevoegd waarbij er voor de ZLSM een stukje bevoegdheid bij komt over het baanvak tot Valkenburg.
Nee hoor, ILeT is alleen een controlerende instantie (inspectie ) waarbij zij kijken of jij als spoorwegonderneming je aan de regels en wetten houdt.
In dit geval is dat de Spoorwegwet waarin opgenomen is aan welke eisen en opleidingen een machinist moet voldoen bij het takenpakket wat hij moet uitvoeren. De regels en wetten worden samengesteld door de overheid, waarbij een hoop regels internationaal vastgesteld en gelijk getrokken zijn.
Quote
AgentX (ma 20 mrt 2017 14:11:30 www.somda.nl): Of gewoon de regelgeving aanpassen. "Een machinist met beperkte bevoegdheid mag ook treinen ten behoeve van museale aangelegenheden rijden."
Wat een onzin zeg.
Waarom zou een museummachinist dan mogen volstaan met een beperktere opleiding tov een commercieel machinist?
Ze voeren de zelfde taak uit en hebben dezelfde verantwoording dus dan is het toch ook niet meer dan normaal dat men het zelfde kennis niveau moet hebben?
Dat je iets uit hobby doet, lijkt mij geen een valide argument om te volstaan met een minder uitgebreide opleiding ten opzichte van de verantwoording en benodigde kennis.

Als ik een historische bus koop, moet ik ook de zelfde opleiding hebben als een buschauffeur wiens het zijn dagelijkse werk is.
Quote
WesleyVSM (ma 20 mrt 2017 18:47:44 www.somda.nl): Nee, VSM gebruikt hiervoor een pilot, oftewel verantwoordelijke machinist. Dit is ook omdat de (meeste) VSM-meesters geen wegbekendheid hebben en een pilot dus noodzakelijk is. Omdat ZLSM-machinisten wel wegbekendheid hebben voor Sog-Vk, gebruiken zij geen pilot en moeten ze dus door de nieuwe wetgeving die cursus afleggen. En een pilot inhuren voor 60+ rijdagen is veel te duur voor elk museumbedrijf.
De ZLSM is/was ook zelf vervoerder, dat zijn andere musea niet en rijden onder het attest van anderen.

Laatst bewerkt door thom op Maandag 20 mrt 2017 om 21:11:38

Maandag 20 mrt 2017 - 21:09:04
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Museumtreinen rijden veel minder en met een ander doel dan de dagelijkse reizigerstreinen. Deze uitzondering moet je koesteren, juist zodat dergelijke attracties kunnen blijven bestaan.

Wat voor voordelen heeft het om een volledig bevoegde machinist te laten rijden?

Ik ben het met je eens dat je er geen onervaren machinist op moet zetten, maar de gevolgen die deze regelgeving nalaat zijn voor niemand leuk.

Neem voor de ritjes tussen Sog en Vk een pilot van NS of Arriva mee (ik lees hieronder dat @rolandrail best af en toe wil ) die de verantwoordelijkheid draagt, en je kunt toch rijden. Kom op zeg.

Maandag 20 mrt 2017 - 21:12:48
thom
thom
Laat ik het dan omdraaien, waarom moet iemand die het zijn dagelijks werk zijn dan wél een uitgebreidere opleiding krijgen? Die doet immers precies hetzelfde werk...

(Ik had trouwens tijdens jou reactie nog een beetje in mijn bericht lopen editen)

Laatst bewerkt door thom op Maandag 20 mrt 2017 om 21:13:38

Maandag 20 mrt 2017 - 21:23:19
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Laat ik het anders stellen. Zou de man achter de knoppen van de Python (achtbaan) in de Efteling dan ook Europees gecertificeerd moeten zijn? Dat is toch ook een sleep karretjes die mensen vervoert per spoor?

Laatst bewerkt door AgentX op Maandag 20 mrt 2017 om 21:24:10

Maandag 20 mrt 2017 - 21:29:30
thom
thom
Jeetje wat een vergelijking zeg...
Die man drukt alleen op een knopje, en dan komt het volgende karretje eraan...

Daarnaast heeft Europa er niets mee te maken, of die regels nou Europees gelijk zijn of niet je hebt er simpelweg maar aan te voldoen...

Maandag 20 mrt 2017 - 21:49:24
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Quote
AgentX (ma 20 mrt 2017 21:23:19 www.somda.nl): Laat ik het anders stellen. Zou de man achter de knoppen van de Python (achtbaan) in de Efteling dan ook Europees gecertificeerd moeten zijn? Dat is toch ook een sleep karretjes die mensen vervoert per spoor?
Totaal geen vergelijking. bedienaar van de Python is vaak een puisterige puber, die een paar dagen heeft meegelopen om te leren, dat als iedereen zit ,hij op het groene knopje moet drukken, om de machine aan te zetten.
Een achtbaan is zo gebouwd, dat medewerkers en de bezoekers geen gevaar lopen.

Totaal niet te vergelijken met het besturen van een spoorwegvoertuig, waar je te maken hebt met ander treinverkeer en verstoringen van buiten af.

Wil je rijden op het spoorweg net, dan dien je ook aan regels te houden.
Dus als Prorail zegt, je moet VB zijn, dan regel je dat als stichting maar.
vergeet niet de eisen die aan machinist VB worden gesteld kwa Medische en Psychische eisen, zijn velen malen hoger dan voor BB

zou lekker zijn zeg, stichtingen die met mcn BB mogen rijden alsof ze VB zijn.
Ik zie de stichting historisch goederenvervoer al ontstaan, die met een oude roestende 2400 en een mcn BB mooi goedkoop dienstjes kan aanbieden.

Laatst bewerkt door edje op Maandag 20 mrt 2017 om 21:56:01


Maandag 20 mrt 2017 - 22:47:54
dh3201
dh3201
Als museummachinisten aan minder strenge eisen hoeven te voldoen, dan richt Arriva morgen nog een museumorganisatie op zodat ook zij met goedkopere machinisten kunnen rijden.


Shqiperise-lopers?

Maandag 20 mrt 2017 - 23:15:07
sjoerd
sjoerd
Maar we snappen de frustratie van de hardwerkende semi-beroeps, professionals en vrijwilligers in het zuiden, toch?

Dinsdag 21 mrt 2017 - 07:18:07
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
thom (ma 20 mrt 2017 21:12:48 www.somda.nl): Laat ik het dan omdraaien, waarom moet iemand die het zijn dagelijks werk zijn dan wél een uitgebreidere opleiding krijgen? Die doet immers precies hetzelfde werk...
Je haalt precies de punten aan waarom er best verschil in mag zitten.
DAGELIJKS bezig zijn voor je WERK
Levert SALARIS op voor die persoon.

Iemand bij een stichting/club/museale instelling,gebruikt het maar een korte periode per jaar,verdient er zelf niks mee,t is zijn werk niet hij doet het naast zn normale werk ofwel hobbymatig.
Een cursus zoals men nu eist is dan ook compleet van t padje af,het personeel van de zlsm heeft bekendheid met alles op die lijn,en kent dus zoals men hier zei eerder al elke kiezeltje langs de lijn,waarom zou je die mensen die incidenteel/geen vol jaar daar rijden verplichten die volledige cursus te doen.
Waar moet dat geld vandaan komen,en welke baas kan zn werknemer missen voor die volle tijd voor een hobby ding.
In tegenstelling tot iemand bij wie het zn werk is,heeft dat bedrijf er geen baat bij.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Dinsdag 21 mrt 2017 - 07:42:47
maarten83
maarten83
Juist omdat je het niet dagelijks doet rechtvaardigt juist een opleiding. Stel je rijdt enkel een paar weken in de zomer. Dan is het jaar daarop een hoop weggezakt v.w.b. procedures.

Ook wegbekendheid moet je onderhouden net als iedere andere machinist ook al rijdt je enkel dat korte stukje een paar keer per jaar.

Laatst bewerkt door maarten83 op Dinsdag 21 mrt 2017 om 07:43:57

Dinsdag 21 mrt 2017 - 08:14:20
WesleyVSM
WesleyVSM
Ik kan je vertellen dat zoiets na een jaar niet weggezakt is.

Dinsdag 21 mrt 2017 - 08:27:54
bart84
Moderator
bart84
Mag in een vergelijking maken met het wegverkeer:
Als je met de auto naar een naastgelegen plaats gaat om je grootmoeder te bezoeken, heb je een volledig rijbewijs nodig. Er is niet zoiets als een beperkt rijbewijs om tussen plaats A en B te mogen rijden. Ook tussen plaats A en B kan er iets gebeuren en dat hoeft niet per se de 'schuld' van de bestuurder (of in het voorbeeld van de ZLSM: de machinist) te zijn. Hoewel het in dit geval nadelig is (lijkt) voor de ZLSM, is het denk ik wel goed dat dit voor iedereen gelijk is. Als je hier uitzonderingen op gaat maken, dan wringen anderen zich ook in die uitzondering (lees voorbeeld hiervoor: Arriva als museumbedrijf).

Mvg. Bart

Dinsdag 21 mrt 2017 - 09:49:48
SchuurB
SchuurB
Verbazend hoe enthousiast iedereen hier is voor het vooral zo moeilijk mogelijk maken van het rijden van treinen. Enkele jaren terug ging het (als ik het goed begrepen heb uit een gesprek met een ZLSM-mcn destijds) zo:
- ZLSM-mcn waren beperkt bevoegd, met beperkte (lokaal relevante) opleiding.
- qua hoofdlijn gold het alleen voor Sog - Vk, wil je ergens anders rijden: VB.
- ze mochten met maximaal 40 km/h rijden. Sneller: VB

Mcn's BB bestaan gewoon, ze rijden maximaal 40 km/h, alleen ze mogen geen reizigers vervoeren. En nu mogen ZLSM-mcn's, die op hun eigen lijn gewoon reizigers vervoeren, dat ineens niet op Sog - Vk en iedereen vindt dat logisch. Mag ik een teiltje?
Wanneer gaan we hier pleiten voor het sluiten van alle museumlijnen omdat ze geen VB-mcn's hebben?

Laatst bewerkt door SchuurB op Dinsdag 21 mrt 2017 om 09:52:05

Dinsdag 21 mrt 2017 - 10:54:39
IC2000
IC2000
Oké, tijd om feit en fabel te scheiden, want ik zie hier heel veel onzin staan.

1. ''Als je niet aan de regels voldoet, dan moet ILeT daar simpelweg iets mee.'' Fabel, er zijn genoeg voorbeelden waar ingrijpen door een instantie ongewenst is. In dat geval is het te verdedigen dat er niks mee gebeurd. Een voorbeeld hiervan is gedogen, zoals bijvoorbeeld met Wiet gebeurd. Ook kan het ministerie een ontheffing verlenen.

2. ''Wat de truc gewoon is, is dat een ieder gewoon aan dezelfde vastgestelde regels moet voldoen, of je nu commercieel vervoerder bent of een museumorganisatie daar is geen onderscheid in. ''
Fabel, Vaak is het niet mogelijk om voor een museumorganisatie aan alle eisen van een commercieel bedrijf te voldoen. Moeten dan ook alle treinen ineens aan de huidige regels voldoen? Lijkt me schier onmogelijk.

3. ''Dat zou overigens toch ook gek zijn, dan moet ik als beroepsmachinist uitgebreid opgeleid worden en als hobby machinist zou ik exact hetzelfde mogen doen (het vervoeren van reizigers treinen over de hoofdbaan) maar om dat ik het als hobby doe zou dat dan niet hoeven?''
Is het gek dat een hobby vrachtwagenchauffeur bepaalde certificaten niet hoeft te halen en een beroeps wel? Ik vind van niet. Het heeft ook te maken met het aantal verschillende situaties waar je in terecht kan komen.

4. ''Dat men Sog als laatste station erkent vind ik persoonlijk niet zo gek, daar liggen immers de grendels/S-borden die scheiding zijn tussen museumlijn en hoofdbaan. Verder moet je om in Vk te komen toch een stuk over de hoofdbaan rijden met hogere baanvaksnelheid en seinen.
Dat is sowieso niet gebruikelijk om bij een overgave spoor te komen.''
SoG is het laatste station op de lijn, echter ligt het aan twee verschillende lijnen, dus deze vind ik lastig te beoordelen.

5. ''De opleiding waar ILenT mee zwaait is een opleiding voor een volledig bevoegd machinist. Dat is heel wat anders dan op één specifiek stuk spoor heen en weer rijden. Waarschijnlijk kan je zelfs een hoger veiligheidsniveau krijgen met drie dagen intensieve cursus over alles wat je op Valkenburg-Schin op Geul tegenkomt dan met een algemene opleiding van twee maanden. Dat maakt deze maatregel ook zo wrang: De proportie is ruimschoots buiten beeld.''
Feit, dit valt waarschijnlijk onder de noemer buiten proportioneel, daarom acht ik een ontheffing kansrijk.

6. ''Tsja, echter kent de regelgeving alleen een Machinist met beperkte bevoegdheid of met volledige bevoegdheid.
Echter word een Machinist met beperkte bevoegdheid als volgt uitgelegd;
"De machinist met beperkte bevoegdheid is bevoegd tot het besturen, rangeren en begeleiden van een of meerdere typen spoorvoertuigen van de categorie A.
Categorie A staat voor rangeerlocomotieven, werktreinen, onderhoudsspoorwagens en andere locomotieven die gebruikt worden voor het rangeren met een van maximumsnelheid van 40 km per uur. "
Het rijden van reizigerstreinen valt daar dus niet op, en dat kun je alleen als machinist met volledige bevoegdheid doen.''
Zie punt 5

7. ''Taak van een overheidsinstantie als ILT lijkt me ook het apart benaderen van elk geval, en niet regels maken die voor alles en iedereen moeten gelden. Zoals indd een variant op mcn beperkt bevoegd waarbij er voor de ZLSM een stukje bevoegdheid bij komt over het baanvak tot Valkenburg.''
Feit, al zou ik het in dit geval het ministerie noemen.

8. ''Nee hoor, ILeT is alleen een controlerende instantie (inspectie ) waarbij zij kijken of jij als spoorwegonderneming je aan de regels en wetten houdt.
In dit geval is dat de Spoorwegwet waarin opgenomen is aan welke eisen en opleidingen een machinist moet voldoen bij het takenpakket wat hij moet uitvoeren. De regels en wetten worden samengesteld door de overheid, waarbij een hoop regels internationaal vastgesteld en gelijk getrokken zijn.''
Feit, echter zijn er altijd gedoog constructies en ontheffingen mogelijk.

9. ''Ze voeren de zelfde taak uit en hebben dezelfde verantwoording dus dan is het toch ook niet meer dan normaal dat men het zelfde kennis niveau moet hebben?
Dat je iets uit hobby doet, lijkt mij geen een valide argument om te volstaan met een minder uitgebreide opleiding ten opzichte van de verantwoording en benodigde kennis.''
Feit én Fabel; Ja, je hebt dezelfde taak, echter is dat voor een 'hobbyist' veel beperkter en een beperkter aantal situaties. dus heb je niet alle kennis nodig.

10. ''Als ik een historische bus koop, moet ik ook de zelfde opleiding hebben als een buschauffeur wiens het zijn dagelijkse werk is.''
Fabel, je hoeft een best groot aantal certificaten niet te halen.

11. ''Wil je rijden op het spoorweg net, dan dien je ook aan regels te houden.
Dus als Prorail zegt, je moet VB zijn, dan regel je dat als stichting maar.
vergeet niet de eisen die aan machinist VB worden gesteld kwa Medische en Psychische eisen, zijn velen malen hoger dan voor BB''
Feit, echter is dit relevant?

12. ''zou lekker zijn zeg, stichtingen die met mcn BB mogen rijden alsof ze VB zijn.
Ik zie de stichting historisch goederenvervoer al ontstaan, die met een oude roestende 2400 en een mcn BB mooi goedkoop dienstjes kan aanbieden.''
Fabel, want dat past niet onder de categorie 'hobby' zoals het hierboven is genoemd. Ook past het niet binnen een eventuele ontheffing. Dit is vergelijken tussen een appel en een peer.

13. ''Juist omdat je het niet dagelijks doet rechtvaardigt juist een opleiding. Stel je rijdt enkel een paar weken in de zomer. Dan is het jaar daarop een hoop weggezakt v.w.b. procedures.''
Fabel, De procedures zakken niet weg als je maar één serie procedures hebt/kent. dat is een veel groter gevaar bij een grotere vervoerder op veel meer stations. Dan kun je ze namelijk verwisselen.

14. ''Ook wegbekendheid moet je onderhouden net als iedere andere machinist ook al rijdt je enkel dat korte stukje een paar keer per jaar.''
Feit, maar dat doen ze wel, met die paar keer per jaar. De NS stuurt soms machinisten voor een slag op een lijn waar ze 3 jaar niet zijn geweest.

15. ''Mag in een vergelijking maken met het wegverkeer:
Als je met de auto naar een naastgelegen plaats gaat om je grootmoeder te bezoeken, heb je een volledig rijbewijs nodig. Er is niet zoiets als een beperkt rijbewijs om tussen plaats A en B te mogen rijden. Ook tussen plaats A en B kan er iets gebeuren en dat hoeft niet per se de 'schuld' van de bestuurder (of in het voorbeeld van de ZLSM: de machinist) te zijn.''
Feit, echter geldt dit niet voor bijvoorbeeld vrachtauto en bus.

16. ''Hoewel het in dit geval nadelig is (lijkt) voor de ZLSM, is het denk ik wel goed dat dit voor iedereen gelijk is. Als je hier uitzonderingen op gaat maken, dan wringen anderen zich ook in die uitzondering (lees voorbeeld hiervoor: Arriva als museumbedrijf).''
Fabel, over de ZLSM hebben we het eerder beargumenteerd, over Arriva: Arriva heeft een concessie. Dat is per definitie commercieel.

Verder wat SchuurB zegt.

Dinsdag 21 mrt 2017 - 12:04:54
thom
thom
Een deel van je opsomming is hoe je het graag zou zien, dat is wat anders dan dat het een feit is in de regelgeving.

Gedogen en uitzonderingen zijn woorden die maar weinig gebruikt worden in de spoorwereld. Zeker sinds het Fyra V250 gebeuren waarbij ILeT ook een duw gekregen heeft zijn die er niet makkelijker op.

Voorheen was je bijvoorbeeld met museummaterieel ontheven van de ATB plicht, dat is ook geschrapt en gelijk getrokken. Ookal is het maar een stukje als Sog-Vk met anderhalve seinpaal maar ookdaar krijg je geen ontheffing voor...

Overigens ben ik zeker zo kwaad niet dat ik het allemaal onmogelijk wil maken, zeker niet, maar het is gewoon de te vinden regelgeving waarmee je te maken hebt en de ervaring die ik daar zelf mee heb.

Ik verbaas me danook een beetje over de verbazing van de ZLSM zelf hierover.

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 21 mrt 2017 om 12:10:04

Dinsdag 21 mrt 2017 - 13:11:47
willem1974
willem1974
Ik denk niet dat het verbazing is, maar gewoon hopen op een makkelijkere oplossing en daarvoor de pers opgezocht heeft. Ik kan mij uit het verleden herinneren dat bijvoorbeeld de HSA voor de ATB-inbouw ook de pers opgezocht heeft. Ook dit gaf voordelen en de ZLSM hoopt daar vermoedelijk ook op.

Dinsdag 21 mrt 2017 - 13:29:17
sjoerd
sjoerd
Voor wat hoort wat: als de ZLSM-machinisten die volledige bevoegdheid eenmaal hebben, kunnen ze af en toe wat ritten in den lande overnemen of een treindienst gaan rijden op Hasselt - Maastricht - Schin op Geul - Simpelveld - Aken. Dan komt er ook meteen geld in het laatje.
Jammer genoeg lees ik nergens enig mededogen met de in SoG gekapte treindienst.

Dinsdag 21 mrt 2017 - 14:07:59
V64
V64
Het is allemaal heel vervelend, maar men kan de energie nu beter gaan steken in een oplossing, bijvoorbeeld in overleg met Arriva.
Combitickets lossen het probleem gedeeltelijk op, daar moet uit te komen zijn.

Dinsdag 21 mrt 2017 - 14:22:00
Klaasje
Klaasje
Quote
thom (di 21 mrt 2017 12:04:54 www.somda.nl):

Ik verbaas me danook een beetje over de verbazing van de ZLSM zelf hierover.
In feite is de regelgeving niet heel erg aangepast. Er is één toetsorganisatie aangewezen en dat is kennelijk een one-trick-pony. Vervolgens roept ILT dat alles via dat loket moet. Tot op zekere hoogte logisch maar met een goede oplossing heeft het niets te maken. Het is gewoon op de makkelijkste manier aan de regels voldoen en niet nadenken over wat er nog meer speelt.

Het is net als dat de Albert Heijn alleen maar keuze heeft uit een tweeliterpak halfvolle melk en een tweeliterpak karnemelk omdat ze daarmee aan de regels voldoen. Als je een halve liter volle melk wilt hebben heb je pech ondanks dat dat best wel eens aan de regels kan voldoen.

Dinsdag 21 mrt 2017 - 14:28:12
thom
thom
Omgekeerd, je rijbewijs kun je ook alleen bij het CBR halen, dus heel vreemd is het ook niet.

Dinsdag 21 mrt 2017 - 14:46:44
Klaasje
Klaasje
Als ik voor mijn hobby eens in de week een vrachtwagen wil rijden dan heb ik toch echt heel wat minder papieren en cursussen nodig dan wanneer ik dat beroepsmatig zou doen. Dus zo gek is dat kennelijk niet.

Daar komt nog bij dat teruggeredeneerd naar de veiligheidstaak de machinistenopleidingen onevenredig zwaar zijn in vergelijking met die voor een buschauffeur of vrachtwagenchauffeur.

Dinsdag 21 mrt 2017 - 15:44:36
sjoerd
sjoerd
Zal best, maar het is ook net of ik dat op de weg merk: omgeslagen vrachtauto's, te hoge en verloren ladingen, kraangieken die nog op staan, en chauffeurs die parkeren waar het echt niet kan. Dat zou je niet verwachten bij gediplomeerde specialisten. Dan toch maar liever stevige opleidingen zoals bij de machinisten.

Dinsdag 21 mrt 2017 - 16:06:14
ZJ37
ZJ37
Weet niet wat die 42 dagen cursus dan zou toevoegen voor het stoomtreinpersoneel, je zou zeggen dat je dat ook af kan met een paar dagen herinstructie of iets dergelijks.

Zoals Sjoerd al aangeeft kun je je ook afvragen wat het in de praktijk nou oplevert. Tegenwoordig moet een buschauffeur die beroepsmatig reizigers vervoert ook Code 95 bij zijn rijbewijs D hebben. In het tourvervoer best handig, in het OV heeft het 0,0 extra waarde. Maar ja, het zijn nou eenmaal De Regels.

Dinsdag 21 mrt 2017 - 18:09:47
thom
thom
Nouja, herinstructie is wat anders dan een machinist omscholen van beperkt bevoegd naar volledig natuurlijk.

Overigens staat de bevoegdheid op de hoofdbaan los van wat men op het eigen traject doet, daar kun je de opleidingen zelf invullen.

Woensdag 22 mrt 2017 - 01:24:35
willem1974
willem1974
Quote
Klaasje (di 21 mrt 2017 14:46:44 www.somda.nl): Als ik voor mijn hobby eens in de week een vrachtwagen wil rijden dan heb ik toch echt heel wat minder papieren en cursussen nodig dan wanneer ik dat beroepsmatig zou doen. Dus zo gek is dat kennelijk niet.
Maar dat ene papiertje (rijbewijs) heb je nog steeds nodig. En om op het hoofdspoor te mogen rijden heb je ook een papiertje nodig, zo zijn nu eenmaal de regels. En omdat het nu een hobby-toko betreft zou je zonder dat papiertje mogen rijden? Zou overeen komen dat ik met rijbewijs B ook een museumbus zou mogen rijden,

Woensdag 22 mrt 2017 - 13:47:17
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Heeft de ZLSM geen volledig bevoegde machinisten en/of zijn er in Limburg geen volledig bevoegde machinisten die hobbymatig wat uurtjes op museumlijn willen vertoeven?
Desnoods huurt de Provincie/Gemeente een bevoegd machinist in voor het stukje..zij hebben tenminste ook toeristisch belang bij.

Woensdag 22 mrt 2017 - 16:11:37
SchuurB
SchuurB
Quote
willem1974 (wo 22 mrt 2017 01:24:35 www.somda.nl):
Quote
Klaasje (di 21 mrt 2017 14:46:44 www.somda.nl): Als ik voor mijn hobby eens in de week een vrachtwagen wil rijden dan heb ik toch echt heel wat minder papieren en cursussen nodig dan wanneer ik dat beroepsmatig zou doen. Dus zo gek is dat kennelijk niet.
Maar dat ene papiertje (rijbewijs) heb je nog steeds nodig. En om op het hoofdspoor te mogen rijden heb je ook een papiertje nodig, zo zijn nu eenmaal de regels. En omdat het nu een hobby-toko betreft zou je zonder dat papiertje mogen rijden? Zou overeen komen dat ik met rijbewijs B ook een museumbus zou mogen rijden,
Ik stel voor dat we ophouden met die vergelijking tussen wegverkeer en spoorverkeer want ze zijn niet hetzelfde en het heeft geen zin elkaar met de gemeende overeenkomsten en verschillen om de oren proberen te slaan.

Het gaat erom dat ZLSM-mcn's op verantwoorde wijze over het stukje Sog - Vk kunnen rijden met hun museumtrein. Dat betekent dat ze alle regelgeving, procedures, seinbeelden en dergelijke die voor dat stukje relevant zijn moeten kennen en kunnen, en dat ze ter plaatse met die stoomtrein moeten kunnen rijden. Meer hoeven ze niet te weten, want ergens anders rijden ze normaal niet en als ze dat wel willen kunnen ze voor die uitzondering een pilot regelen. Dat trein rijden leren ze bij de ZLSM intern wel, voor de rest is een cursusje nodig. Na het afsluiten daarvan kun je de betrokken mcn beperkt bevoegd verklaren en dan mag 'ie die paar kilometer op het hoofdspoor rijden.
Je maakt mij niet wijs dat zo'n cursusje 46 dagen (in aaneengesloten weken) moet gaan duren voor die paar kilometer. En je maakt mij ook niet wijs dat een beperkte opleiding in dit geval niet voldoende is; ze gaan echt niet (stiekem of per ongeluk) in Amsterdam terecht komen en dan ongelukken veroorzaken omdat ze niet weten wat middenvoetsbrugseinen zijn.

Woensdag 22 mrt 2017 - 18:03:28
Oldskool
Oldskool
ZLSM moet dan even de beoogde mcn hier aanmelden www.vvrv.nl Cursusje volgen, wat seintjes leren, handboekje uit het hoofd leren, veiligheidscommunicatie foutloos babbelen, en wegbekendheid examen doen. Appeltje -Eitje, en iedereen weer blij

Woensdag 22 mrt 2017 - 18:06:23
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Zo is het.

Woensdag 22 mrt 2017 - 19:35:39
SchuurB
SchuurB
Als ik de informatie op die site bekijk kun je in 2 dagen alle toetsen maken, dus waar die 46 dagen nou voor nodig zijn?

Dit is wel een beetje jammer:
Quote
Voor de reizigersmachinist BB en VB wordt geen onderscheid gemaakt in de vakbekwaamheidseisen
met uitzondering van de rijvaardigheid op het type materieel (A en B). Dit verschil is herkenbaar in het
praktijkexamen.
Ik vraag mij af waarom er zoiets als 'beperkt-bevoegd' bestaat als je precies hetzelfde moet kunnen als een volledige bevoegde machinist. Een beperkte bevoegdheid heeft zo geen meerwaarde.

Woensdag 22 mrt 2017 - 19:46:13
Oldskool
Oldskool
Nou, @SchuurB. Misschien is het e.e.a aan theoretische bagage wel zo handig voordat je begint met examens maken. Beetje oefenen, paar keer even wat kletsen volgens de huidige geldende veiligheidseisen, ga zo maar door. Je denkt er, maar dat is mijn vermoeden, net iets te makkelijk over.

Woensdag 22 mrt 2017 - 20:53:53
thom
thom
Quote
SchuurB (wo 22 mrt 2017 16:11:37 www.somda.nl):
Ik stel voor dat we ophouden met die vergelijking tussen wegverkeer en spoorverkeer want ze zijn niet hetzelfde en het heeft geen zin elkaar met de gemeende overeenkomsten en verschillen om de oren proberen te slaan.

Het gaat erom dat ZLSM-mcn's op verantwoorde wijze over het stukje Sog - Vk kunnen rijden met hun museumtrein. Dat betekent dat ze alle regelgeving, procedures, seinbeelden en dergelijke die voor dat stukje relevant zijn moeten kennen en kunnen, en dat ze ter plaatse met die stoomtrein moeten kunnen rijden. Meer hoeven ze niet te weten, want ergens anders rijden ze normaal niet en als ze dat wel willen kunnen ze voor die uitzondering een pilot regelen. Dat trein rijden leren ze bij de ZLSM intern wel, voor de rest is een cursusje nodig. Na het afsluiten daarvan kun je de betrokken mcn beperkt bevoegd verklaren en dan mag 'ie die paar kilometer op het hoofdspoor rijden.
Je maakt mij niet wijs dat zo'n cursusje 46 dagen (in aaneengesloten weken) moet gaan duren voor die paar kilometer. En je maakt mij ook niet wijs dat een beperkte opleiding in dit geval niet voldoende is; ze gaan echt niet (stiekem of per ongeluk) in Amsterdam terecht komen en dan ongelukken veroorzaken omdat ze niet weten wat middenvoetsbrugseinen zijn.
Laten we het er even op houden dat het grootste verschil tussen BB en VB de zwaarheid van de PO en MO keuringen zijn en alle benodigde stof voor het rijden van reizigerstreinen (Dat mag een BB'er niet, en zal dus ook niet in de cursus zitten).
En het geen simpele zaken als seintjes die op Sog-Vk niet voorkomen die het verschil tussen BB en VB maken.
Quote
gvttreinen (wo 22 mrt 2017 13:47:17 www.somda.nl): Heeft de ZLSM geen volledig bevoegde machinisten en/of zijn er in Limburg geen volledig bevoegde machinisten die hobbymatig wat uurtjes op museumlijn willen vertoeven?
Desnoods huurt de Provincie/Gemeente een bevoegd machinist in voor het stukje..zij hebben tenminste ook toeristisch belang bij.
Daar zit ook nogwel een klein valkuiltje in, een machinist die bij gaat hobbyen bij de ZLSM en dus onder hun vervoersattest zal rijden is dan formeel gezien gewoon aan het werk en zal dus moeten voldoen aan de maximale rij- en rust tijden.
Je kunt dus niet zo naast je werk even een weekeindje extra gaan rijden omdat je dan niet voldoende verplichte rust zult hebben.

Even voor de duidelijkheid, het is niet dat ik het de ZLSM niet gun of een enorme zuurpruim ben (Zullen sommige vast vinden ) maar het zijn gewoon allemaal bestaande regels waar je niet om heen gaat kunnen en ook zeker geen uitzonderingen op hoeft te verwachten.

Dan kun je wel vanalles verzinnen om tegen de stroom in te zwemmen, maar daar ga je de overkant niet mee halen.

Laatst bewerkt door thom op Woensdag 22 mrt 2017 om 20:58:41

Woensdag 22 mrt 2017 - 21:32:39
SchuurB
SchuurB
Quote
Oldskool (wo 22 mrt 2017 19:46:13 www.somda.nl): Nou, @SchuurB. Misschien is het e.e.a aan theoretische bagage wel zo handig voordat je begint met examens maken. Beetje oefenen, paar keer even wat kletsen volgens de huidige geldende veiligheidseisen, ga zo maar door.
Mee eens.
Quote
Je denkt er, maar dat is mijn vermoeden, net iets te makkelijk over.
Naar mijn idee (daar ga je al) leidt de ZLSM zijn eigen mcn's op voor alle interne zaken (stoomtechniek, spoortechniek, interne sein- en regelgeving, loc's hebben ATB) en als het goed is volgt men als lid van Historisch Railvervoer Nederland (HRN) de door deze organisatie opgestelde opleidingseisen voor (stoom)machinist. Dat betekent dat de ZLSM mcn's aflevert die kunnen rijden met stoomtreinen op de eigen lijn en passagiers vervoeren. Voordat het zover is heeft men al jaren dienst gedaan, als leerling-stoker, stoker en daarna als leerling-mcn. Die mensen zijn geen complete newbies.

De ZLSM wil graag Sog - Vk over de hoofdbaan rijden en verder niet (ok, met omrijden in Vk kom je tot voorbij de wissels aan de Mt-kant). Dat betekent dat je wat meer moet weten dan alleen dat voor de ZLSM-lijn. Veiligheidscommunicatie, seingeving, regelgeving, pas op er hangt bovenleiding enzovoort.

En ik geloof je gelijk als het volgen van een complete mcn-cursus tijd kost. Maar nu is juist mijn punt (voor de duidelijkheid: mening): die ZLSM-mcn zouden een beperkte cursus moeten kunnen volgen. Grotendeels zelfstudie, geen dingen leren die ze niet kunnen tegenkomen. Zorg dat ze op dat stukje Sog - Vk de zaken op de rit hebben, geef ze een aangepast examen en als ze dat halen kunnen ze rijden. Ik denk dat dat acceptabel is. Zulke exameneisen gaan uiteindelijk over risicobeheersing. En volgens mij: zolang ze niet buiten hun gebruikelijke stukje komen, kunnen ze goed functioneren. Ervoor zorgen dat ze niet buiten hun gebruikelijke stukje komen, gaat volgens mij min of meer vanzelf.

Dat lijkt mij een heel redelijke opzet en dan heb je eventuele risico's voldoende ingedamd. Maar als je denkt dat ik het mis heb, wijs me dan op de onaanvaardbare risico's van die aanpak die ik over het hoofd zie.

Woensdag 22 mrt 2017 - 21:48:29
cuneo56
cuneo56
Tja , we vinden het hier nu vaak jammer , maar het zijn gewoon de europese eisen, en er bestaat helaas geen middenweg als je maar een klein stukje over het hoofdnet wil rijden.
Zo moet je tegenwoordig als machinist die ook de grens over gaat de complete regelgeving en seinregelementen van het (buur)land kennen , ook als je maar enkel tot het 1e station rijdt.
Als je met de Benelux naar Brussel rijdt moet je ook het sein kennen (en weten wat wel en niet mag) van dat ene rare sein wat ergens diep in de Belgische provincie Luxemburg staat!
(En als je pech hebt wordt je daarover ook nog geexamineerd )

Dus als er wat zou moeten veranderen richt je pijlen op de europese commissie of de minister van Verkeer ( oh nee dit is lastig , dus de staatsecretaris. )

Woensdag 22 mrt 2017 - 22:10:02
SchuurB
SchuurB
Ik vermoed dan de staatsecretaris, Europese regelgeving is vaak zo beschreven dat er wel wat interpretatieruimte is

Woensdag 22 mrt 2017 - 22:15:07
mren
mren
En 'Europese regelgeving' wordt zelden gemaakt zonder instemming van de lidstaten, maar dat vertellen de tegenstanders nooit.

Woensdag 22 mrt 2017 - 22:28:43
Frontier
Frontier
Quote
thom (wo 22 mrt 2017 20:53:53 www.somda.nl): Daar zit ook nogwel een klein valkuiltje in, een machinist die bij gaat hobbyen bij de ZLSM en dus onder hun vervoersattest zal rijden is dan formeel gezien gewoon aan het werk en zal dus moeten voldoen aan de maximale rij- en rust tijden.
Je kunt dus niet zo naast je werk even een weekeindje extra gaan rijden omdat je dan niet voldoende verplichte rust zult hebben.
Wat natuurlijk bespottelijk is als je erover nadenkt. Je mag wel gaan houthakken, parachutespringen of een marathon lopen in je vrije tijd, maar als je een stoomlocomotief gaat besturen komt de rust ineens in gevaar?

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Woensdag 22 mrt 2017 - 22:32:08
thom
thom
Ja, het klinkt ook krom, zeker als je in je vrije tijd een wild leven erop na zou houden

Donderdag 23 mrt 2017 - 07:38:49
illyavaes
illyavaes
Quote
SchuurB (wo 22 mrt 2017 16:11:37 www.somda.nl): omdat ze niet weten wat middenvoetsbrugseinen zijn.
Detail terzijde:
Het zijn middenvoet_brugseinen, geen middenvoetSbrugseinen.
Het betreft namelijk seinen ter hoogte van (vroeger: aan) de midden-voetbrug (de middelste van de drie voetbruggen), niet seinen van een of andere vermeende brug in de middenvoet...

Donderdag 23 mrt 2017 - 07:51:02
maarten83
maarten83
Quote
SchuurB (wo 22 mrt 2017 16:11:37 www.somda.nl):
Quote
willem1974 (wo 22 mrt 2017 01:24:35 www.somda.nl):
Quote
Klaasje (di 21 mrt 2017 14:46:44 www.somda.nl): Als ik voor mijn hobby eens in de week een vrachtwagen wil rijden dan heb ik toch echt heel wat minder papieren en cursussen nodig dan wanneer ik dat beroepsmatig zou doen. Dus zo gek is dat kennelijk niet.
Maar dat ene papiertje (rijbewijs) heb je nog steeds nodig. En om op het hoofdspoor te mogen rijden heb je ook een papiertje nodig, zo zijn nu eenmaal de regels. En omdat het nu een hobby-toko betreft zou je zonder dat papiertje mogen rijden? Zou overeen komen dat ik met rijbewijs B ook een museumbus zou mogen rijden,
Ik stel voor dat we ophouden met die vergelijking tussen wegverkeer en spoorverkeer want ze zijn niet hetzelfde en het heeft geen zin elkaar met de gemeende overeenkomsten en verschillen om de oren proberen te slaan.

Het gaat erom dat ZLSM-mcn's op verantwoorde wijze over het stukje Sog - Vk kunnen rijden met hun museumtrein. Dat betekent dat ze alle regelgeving, procedures, seinbeelden en dergelijke die voor dat stukje relevant zijn moeten kennen en kunnen, en dat ze ter plaatse met die stoomtrein moeten kunnen rijden. Meer hoeven ze niet te weten, want ergens anders rijden ze normaal niet en als ze dat wel willen kunnen ze voor die uitzondering een pilot regelen. Dat trein rijden leren ze bij de ZLSM intern wel, voor de rest is een cursusje nodig. Na het afsluiten daarvan kun je de betrokken mcn beperkt bevoegd verklaren en dan mag 'ie die paar kilometer op het hoofdspoor rijden.
Je maakt mij niet wijs dat zo'n cursusje 46 dagen (in aaneengesloten weken) moet gaan duren voor die paar kilometer. En je maakt mij ook niet wijs dat een beperkte opleiding in dit geval niet voldoende is; ze gaan echt niet (stiekem of per ongeluk) in Amsterdam terecht komen en dan ongelukken veroorzaken omdat ze niet weten wat middenvoetsbrugseinen zijn.
Als Machinist hoef je enkel te weten dat sein 215b en 223 te Amsterdam staan en wat ze betekenen. Op welke plek ze precies in Amsterdam staan dat is weer wegbekendheid.

Donderdag 23 mrt 2017 - 08:53:24
dh3201
dh3201
Quote
cuneo56 (wo 22 mrt 2017 21:48:29 www.somda.nl): Tja , we vinden het hier nu vaak jammer , maar het zijn gewoon de europese eisen, en er bestaat helaas geen middenweg als je maar een klein stukje over het hoofdnet wil rijden.
Zo moet je tegenwoordig als machinist die ook de grens over gaat de complete regelgeving en seinregelementen van het (buur)land kennen , ook als je maar enkel tot het 1e station rijdt.
Oke, dus al die Duitse machinisten die tot Venlo komen (zowel DBC als al die privaten) hebben ook allemaal die 46 daagse cursus gevolgd?

Shqiperise-lopers?

Donderdag 23 mrt 2017 - 09:25:48
cuneo56
cuneo56
Het is aan de vervoerders hun personeel op te leiden,dus hoe ze dat doen is niet relevant, of dat met een cursus van 46 dagen is ( waar komt die eigenlijk vandaan), bovendien mag je er vanuit gaan dat het al volledig bevoegde machinisten zijn en niet, om de vergelijking met ZLSM te maken, rangierlokfuhrer die naast de NL regelgeving ook de overstap naar volledig bevoegd maken.
Dat het een serieuze zaak is , blijkt wel dat de Eurobahn die naar Venlo rijdt regelmatige een tekort aan NL bevoegde Mcn'en heeft en nogal eens iemand steeds op Venlo laat pendelen.

Donderdag 23 mrt 2017 - 09:55:55
sik214
sik214
Maar de wetgeving (eisen) zijn nu wel duidelijk en niet nieuw per ingaande dit jaar. Hoe heeft de ZLSM tot eind vorig jaar dan gereden?
Was er een ontheffing van kracht op één of andere manier die niet meer te verlengen is??

Donderdag 23 mrt 2017 - 13:29:37
Oldskool
Oldskool
www.1limburg.nl Er wordt aan een oplossing gewerkt.

Donderdag 23 mrt 2017 - 16:59:51
kiekkiek
kiekkiek
Ik weet niet of oudere machinisten inzetten nu zo handig is. Die moeten elk jaar een dure medische keuring ondergaan. Ook dankzij Europa.
Wellicht is het slimmer vrijwilligers te werven bij andere vervoerders in de regio.

Donderdag 23 mrt 2017 - 17:57:12
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Wat het vrijwilligers betreft past het stukje van thom hierin wel aardig als antwoord,ofwel dit:

Daar zit ook nogwel een klein valkuiltje in, een machinist die bij gaat hobbyen bij de ZLSM en dus onder hun vervoersattest zal rijden is dan formeel gezien gewoon aan het werk en zal dus moeten voldoen aan de maximale rij- en rust tijden.
Je kunt dus niet zo naast je werk even een weekeindje extra gaan rijden omdat je dan niet voldoende verplichte rust zult hebben.


Ofwel als iemand vrijwillergs werft bij een traditionele vervoerder,dan kan hij in de knoop komen met rust tijden en daardoor voor zn eigen werkgever niet zijn geld verdienen door een set met diensten te draaien.
Denk niet dat een baas het op prijs stelt als personeel zijn treinen niet kan rijden omdat het personeel vrijwillig bij de ZLSM heeft gereden.
Vergeet dan ook niet dat je nog machinisten moet hebben die opgeleid moeten zijn om met een stoomloc te rijden,dat je een diesel stel of bv vrim van zn plek krijgt,betekend niet dat je ook "even" op een stoomloc stapt en er zo mee weg rijd

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Donderdag 23 mrt 2017 - 21:38:26
thom
thom
Materieel opleiding op een stoomlok is natuurlijk weer makkelijker doordat dit intern ZLSM opgeleid kan worden, echter is dat niet eens nodig. Echter is die bij de musea vaak wat hiërarchischer ingericht doordat je eerst Ll-stoker, stoker en ll-machinist moet zijn geweest.

Maar eigenlijk hoeft dat nog nieteens, je kunt iemand nemen die bekendheid heeft met de Stoomlok en daarnaast een Machnist VB zetten die hem begeleid.

Donderdag 23 mrt 2017 - 22:42:07
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Doet me denken aan het verhaal van een machinist, die zich wel wilde aanmelden bij een niet nader te noemen museum stichting.
"ja ik ben machinist bij NS Reizigers, dus ik kan zo voor jullie de hoofdbaan op."
Als antwoord kreeg hij "ja joh, heel mooi, dat je machinist bent, maar wil je de loks begrijpen, dan begin je net zoals iedereen, onderaan."

Laatst bewerkt door edje op Donderdag 23 mrt 2017 om 22:43:14


Donderdag 23 mrt 2017 - 23:23:13
jeanne
jeanne
Ja maar da's historisch altijd zo geweest als je bij de stoom begon.

Jeanne Kok

Vrijdag 24 mrt 2017 - 00:11:22
thom
thom
Tsja, het klinkt ook misschien wat lullig, maar feitelijk is de ZLSM de enige die met eigen machinisten op de hoofdbaan rijdt en de rest heeft dus niet echt een meerwaarde aan zo'n machinist.
Alle andere clubs doen dat onder het attest van een andere vervoerder (NSR, DBC bijv.) en die krijgen dusook een machinist van die organisatie mee die veelal niets meer is dan pilot.

Ik denk dat het NSM met als vervoerder NSR een beetje een enige uitzondering is weer, daar is een beperkte club NSR machinisten speciaal opgeleid voor het oude spul van het NSM, maar daar komt danook geen stoom bij aan te pas.

Laatst bewerkt door thom op Vrijdag 24 mrt 2017 om 00:12:06

Vrijdag 24 mrt 2017 - 01:39:09
kiekkiek
kiekkiek
Quote
phantom (do 23 mrt 2017 17:57:12 www.somda.nl): Wat het vrijwilligers betreft past het stukje van thom hierin wel aardig als antwoord,ofwel dit:

Daar zit ook nogwel een klein valkuiltje in, een machinist die bij gaat hobbyen bij de ZLSM en dus onder hun vervoersattest zal rijden is dan formeel gezien gewoon aan het werk en zal dus moeten voldoen aan de maximale rij- en rust tijden.
Je kunt dus niet zo naast je werk even een weekeindje extra gaan rijden omdat je dan niet voldoende verplichte rust zult hebben.


Ofwel als iemand vrijwillergs werft bij een traditionele vervoerder,dan kan hij in de knoop komen met rust tijden en daardoor voor zn eigen werkgever niet zijn geld verdienen door een set met diensten te draaien.
Denk niet dat een baas het op prijs stelt als personeel zijn treinen niet kan rijden omdat het personeel vrijwillig bij de ZLSM heeft gereden.
Vergeet dan ook niet dat je nog machinisten moet hebben die opgeleid moeten zijn om met een stoomloc te rijden,dat je een diesel stel of bv vrim van zn plek krijgt,betekend niet dat je ook "even" op een stoomloc stapt en er zo mee weg rijd
Het spoor kent geen wettelijke rijd- en rusttijden. De arbeidstijdenwet is van toepassing. Het is zo heel goed mogelijk om bijvoorbeeld op een ATV- of snipperdag te hobbyen bij een museumspoorlijn. Ook als machinist.

Laatst bewerkt door kiekkiek op Vrijdag 24 mrt 2017 om 01:39:52