Project ICx bij DB
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
19-12-2010 23:32:27
jeanne
jeanne
In SpiegelOnline staat een opmerkelijk verhaal. http://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/0,1518,735345,00.html

Laatst bewerkt door SleutelMan op 26-09-2012 21:00

19-12-2010 23:54:40
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
problemen met het ICX wil ik het nu ook weer niet noemen, gewoon de ontwikkeling dat DB overstapt op dubbeldeks materieel voor de IC. Iets wat in Nederland al heel gebruikelijk is maar voor Duitsland een unicum.

Trouwens, volgens mij is IC-X en ICx (ICE afgeleiden) toch heel wat anders of zit ik er nou naast?

Laatst bewerkt door SleutelMan op 19-12-2010 23:55

20-12-2010 08:44:35
mdeen
mdeen
Wel zeker problemen. De DB wil niet overstappen op dubbeldekkers, maar wil dubbeldekkers uit het regionalverkeer inzetten als IC, als tijdelijke oplossing. Dus de rode dubbeldekkers die o.a. de RE1 en RE2 in het Ruhrgebiet rijden.
Hiervoor wil de DB van het EBA graag een hogere maximumsnelheid van 190 km/h krijgen.

Deze treinen zouden vanaf eind 2013 op drie IC-lijnen met 27 treinen en 200 rijtuigen moeten rijden.

Vertaling:
Quote
Die Bahn feilscht mit Siemens über neue Intercity-Züge. Da sich die Verhandlungen hinziehen, plant der Konzern, ab 2013 rote Doppeldecker aus dem Nahverkehr einzusetzen. Diese müsste das Eisenbahnbundesamt allerdings noch für höhere Geschwindigkeiten zulassen.

Die Bahn onderhandelt met Siemens over nieuwe Intercity treinen. Omdat de onderhandelingen lang duren plant het bedrijf vanaf 2013 rode dubbeldekkers uit het Nahverkeer in te zetten. Deze moet het EBA wel nog voor hogere snelheden toelaten.
Quote
Der Nachrichtenagentur zufolge sollen die Doppeldecker ab 2013 zunächst auf drei Linien mit 27 Zügen und bis zu 200 Wagen fahren. Die Doppelstockwagen würden dann künftig mit bis zu 190 Kilometern pro Stunde unterwegs sein. Dafür wird derzeit die Zulassung beim Eisenbahnbundesamt auf den Weg gebracht. Im Nahverkehr dürfen sie maximal Tempo 160 fahren.

Volgens het persbureau zouden de dubbeldekkers vanaf 2013 eerst op drie lijnen met 27 treinen en 200 rijtuigen rijden. De dubbeldekkers zouden dan met maximaal 190 km/h rijden. Daarvoor wordt op dit moment de toelating bij het EBA geregeld. In het Nahverkehr mogen ze maximaal 160 km/h rijden.

Overigens vind ik het wel typisch. Het IC verkeer is zeer sterk uitgedund (zelfs als je de ver-IC-ing van de IR's meerekent) en nu hebben ze zelfs 7-8 rijtuigen dubbeldeks gaan rijden?
Dat zal toch niet zijn omdat de rijtuigen die er nu rijden te oud zijn?

En ICx is de projectnaam van de vervanging van lokgetrokken IC treinen en later ook de ICE1's en ICE2's. Zie ook http://de.wikipedia.org/wiki/ICx (wikipedia).

Laatst bewerkt door mdeen op 20-12-2010 08:47

20-12-2010 09:39:59
daniel81
daniel81
Nee, ook niet helemaal, in die zin dat het niet gaat om regionale rijtuigen die naar de IC-dienst verhuizen. Er staat dat de DB met Bombardier een contract heeft afgesloten tot levering van maximaal 800 dubbeldeksrijtuigen (DB werkt tegenwoordig vaker met dit soort contracten: dat zijn geen concrete bestellingen, maar opties die worden ingezet naarmate er concessies gewonnen worden). DB is nu bezig die rijtuigen voor 190 km/h toegelaten te krijgen, zodat een deel van die 800 rijtuigen als IC-rijtuig geleverd zou kunnen worden. Overigens, het probleem lijkt mij natuurlijk niet die 2 jaar later dat het materieel geleverd wordt; met revisies en controlebeurten kun je de huidige rijtuigen best langer in dienst houden (hooguit dat de EBA heeft gesteld dat materieel op hogesnelheidslijnen niet ouder dan x jaar mag zijn). Maar het lijkt mij vooral een dreigement om de druk op Siemens op te voeren.


20-12-2010 10:57:21
dlm4yjp
dlm4yjp
Ehm... was ICK niet geschikt voor 200km/u? In nederland staan er nog wel een paar te koop


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

20-12-2010 11:42:54
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
volgens mij bedoel je ICL

20-12-2010 12:44:21
fugazi
fugazi
ICK kan 200 km/pu, bij ICL varieert dat van 140 tot 200 km/pu.

20-12-2010 13:04:05
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
het ICK kan dat op dit moment niet zonder draaistelrevisie geloof ik

20-12-2010 13:26:58
mdeen
mdeen
Als je ICK in een IC naar Duitse maatstaven in wil zetten moet je denk ik wel meer reviseren dan alleen de draaistellen. Dan kun je beter de hele boel weer verbouwen, maar nu compleet: nieuwe ramen, nieuwe verwarming, nieuwe stoelen. Dan kun je beter een nieuw dubbeldeksrijtuig kopen.

20-12-2010 13:44:45
mkns
mkns
Ik lees dat deze ICx de IC en EC treinen gaat rijden. Betekent dit dan ook dat de 14x/24x van/naar Berlijn hiermee gaan rijden?

Worden deze ICx treinen dan getrokken rijtuigen, zoals het huidige materieel in de 14x/24x, of worden dit stellen zoals de huidige ICE's?

Indien dit laatste van toepassing is, gaan alle ICx'en dan geschikt zijn voor rijden in het buitenland? Of toch maar een kleinere serie met extra uitrusting, net zoals de huidige ICE's in de 12x/22x.

Een boel vragen, ik weet het. Misschien is e.e.a. nog niet bekend, mar kan het natuurlijk al wel vragen. %02%

20-12-2010 13:52:57
maurits
maurits
Over het ICx-materieel is op dit moment weinig anders bekend dan dat Siemens de voorkeursleverancier is waar DB nu mee onderhandelt en dat men ruzie aan het maken is over de prijs.

Het ligt in de verwachting dat de Berlijn-IC op termijn (5 jaar of verder) met ICx-materieel gereden gaat worden. Of dit treinstellen of een trek-duwstam met (meerspannings)loc wordt, daar valt op dit nog niks over te zeggen.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

20-12-2010 13:55:39
forum
forum
Welke rijtuigen mogen er in Nederland rijden van de DB? en mogen wij met onze VIRMS in Duitsland rijden met 200km/h ?

20-12-2010 14:02:12
hellfire
hellfire
VIRM is niet toegelaten in Duitsland. Ze hebben o.a. geen bio-toiletten. Daarnaast zullen ze niet verder komen dan de grenstrajecten, want ze hebben geen 15kV-installatie. En als ik me niet vergis vallen ze ook nog buiten profiel. Dus het korte antwoord is: "nee".

20-12-2010 18:38:17
manuel25
manuel25
Als je nou alsnog VIRM naar Duitsland stuurt, krijg ik daar graag DOSTO voor terug %08%
VIRM4 heeft bio toiletten, mogelijkheid tot ombouw voor 15/25 kv en geschikt voor 200 km/h. Eén probleem: De treeplanken zijn buiten profiel. Hier is al eens een indicent mee geweest in Duitsland, terwijl de planken er af waren. Het frame waar de planken op zitten had alsnog iets geraakt.

20-12-2010 20:42:23
Rolffiej19
Rolffiej19
Een virm die geschikt is voor 200km/h ? dat is nieuws voor me volgens mij was de max snelheid daarvan 160

20-12-2010 21:03:08
MasterE
MasterE
VIRM mag nu max. 160 km/h. De stellen zijn wel geschikt voor 200 km/h, is ook mee test gereden op de flevolijn.

Mcn Asd.

20-12-2010 21:14:41
Rolffiej19
Rolffiej19
ahaa ja dat is waar ook stom van me thanx

21-12-2010 13:40:54
jorgo
jorgo
Overigens zou het huidige park IC-rijtuigen ook nog een revisie krijgen die ze nog 10 jaar op de baan zou kunnen houden. Dit ook in verband met het nog uitblijven van ICX.

Dat ze dan toch 200 dubbeldekkers willen inzetten, is wellicht omdat niet alle huidige IC-rijtuigen revisie krijgen. Ik stel me dan zo voor dat de Bimz rijtuigen worden teruggetrokken. Die zijn (behalve enige Avmz/Apmz) het oudste, toevallig ook qua interieur.

Wat mij dan interesseert is hoe DB van plan is de dubbeldeksrijtuigen in te richten voor Fernverkehr. De raamindeling van de laatste generatie Dostos heeft sowieso niets meer van doen met de stoelopstelling (hele smalle raamspijlen) waardoor probleemloos betere stoelen in te bouwen zijn zonder Wandsitze te creëren. Of ze dat gaan doen is natuurlijk de vraag, als men evt. van plan is de bakken na de inzet in IC-diensten naar regionale diensten af te geven.

22-12-2010 00:02:46
manuel25
manuel25
Welke locs wil men daar trouwens voor gaan gebruiken. Voor 190 km/h kan je alleen kiezen tussen de 120 en de 101, die zijn al schaars.

22-12-2010 06:34:37
nohab
nohab
Taurussen kunnen 230 km/h rijden en de OeBB verhuurt die maar al te graag. En we hebben ook nog MRCEDispolok.

22-12-2010 11:28:56
Somda
Somda
De Br 182 is er ook nog.

22-12-2010 11:41:40
jorgo
jorgo
Ik denk dezelfde loks die men nu ook gebruikt, dus met name 101 en 120. Er gaan namelijk niet méér IC's rijden. Het komt er slechts op neer dat die loks langer nodig zijn voor IC's.

22-03-2011 20:58:00
daniel81
daniel81
In de laatste 'mobil' (dat DB-tijdschrift dat o.a. in de 140 ligt) staat een heel artikel over de bestelde IC-dubbeldekkers.
Er staat in dat er nog geen zekerheid is over de trajecten waar het ingezet gaat worden, wel dat het met name de IC's buiten de hoofdassen worden. De maximumsnelheid van slechts 160 is daarom ook niet zo bezwaarlijk, op de meeste lijnen mag je toch niet harder. En, zoals DB het mooi verwoord (hierbij mijn vrije versie ervan): 'Treinen die voor snelheden boven >190 km/h zijn toegelaten moeten aan veel meer veiligheidseisen voldoen, waardoor ze veel duurder zijn. We willen reizigers niet laten betalen voor een voorziening waar ze nauwelijks iets wat aan hebben'
Er wordt ook gesproken over de moeizame onderhandelingen met Siemens t.a.v. ICx
Daarnaast staat er nog een paar interessante dingen in, waarvan 1 een opvallend nieuwtje is:
- Een deel van de 'oude' enkeldeksrijtuigen worden gereviseerd
- Een deel wordt afgevoerd
- En met een ander deel van de oude rijtuigen wordt een reservepark opgebouwd, om snel te kunnen inspringen bij plotselinge materieeltekorten. Concreet gaat het o.a. om verminderde ICE-beschikbaarheid door frequentere onderhoudsintervallen, maar ook om vervoer bij grote evenementen of bij andere reizigersgroei. DB heeft gemerkt dat ze zo'n reservepark de laatste jaren ernstig gemist hebben.
Moge NSR dit ook lezen en nadenken voordat al het plan V massaal afgevoerd wordt%06%

22-03-2011 21:05:49
279
279
en wat heeft NSR met (toekomstig) DB-mat. te maken?

22-03-2011 21:14:49
daniel81
daniel81
Tsja ik had het bij het mat'64 topic kunnen posten en dan had ik dezelfde vraag gekregen, of ik had er een nieuw topic voor kunnen starten maar dat vind ik ook niet de moeite, en ik wilde het toch even kwijt

22-03-2011 21:31:16
ZJ37
ZJ37
En in elk rijtuigentopic komt die Taurus weer om de hoek kijken...

22-03-2011 23:55:43
kleine_man
kleine_man
DB wil de rijtuigen voornamelijk inzetten op de relatie (Wiesbaden-) Frankfurt-Dresden, Berlijn-München en (Luxemburg-) Koblenz-Köln-Osnabruck-Bremen-Hamburg. Het gaat voornamelijk om de trajecten die geen gebruik maken van NBS of ABS. Vooral Frankfurt-Dresden is een druk traject, maar door de vele bochten niet echt geschikt voor ICE's en 160 km/u is toch echt de limiet.

De tractie wordt geleverd door een TRAXX-2 (Ingedeeld in de serie 146). Ze worden ingezet als vaste combi van 1 stuurstand, 3 tweede klasse en 1 eerste klasse (er is ergens ruimte voor een kleine keukenachtig iets en een service ruimte).

Wat wel grappig is dat deze rijtuigen van het platform TWINDEXX zijn. Hiervan heeft de SBB 59 treinstellen van besteld.

22-03-2011 23:56:49
6414
6414
Kunnen die Tauri eigenlijk ook op de Fyra ingezet worden? Die kunnen dan toch 200 km/h? Hadden ze ook veel beter ICL kunnen gebruiken!
%08%

23-03-2011 00:13:39
maxime
maxime
Ssstt..geef ze nou geen opzetje!

@ZJ37: Je weet dat je je baseert op berichten van 22 december 2010 en niet 22 maart 2011? Dit was een van de topics waarin het theekransje over de Taurus begon en, waarschijnlijk onbedoeld, wakker je het nu weer aan.

Ik ben weliswaar geen moderator, maar ik vraag toch: jongens, begin niet over die Taurus en hou het aub ontopic.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-03-2011 11:26:47
daniel81
daniel81
Quote
kleine_man (di 22 mrt 2011 23:55:43 https://www.somda.nl/forum/9535/p325184/): DB wil de rijtuigen voornamelijk inzetten op de relatie (Wiesbaden-) Frankfurt-Dresden, Berlijn-München en (Luxemburg-) Koblenz-Köln-Osnabruck-Bremen-Hamburg. Het gaat voornamelijk om de trajecten die geen gebruik maken van NBS of ABS. Vooral Frankfurt-Dresden is een druk traject, maar door de vele bochten niet echt geschikt voor ICE's en 160 km/u is toch echt de limiet.

De lijn naar Luxemburg had ik ook wel verwacht.
Ik snapte al niet de logica om nou juist op de uitlopers van het net met dubbeldekkers te gaan rijden maar dit verklaart een hoop.

14-04-2011 19:43:25
Somda
Somda
Volgens mij rijden de IC in Duitsland op de ABS al 200 kilometer pro stunde. Op delen door kleine man genoemde trajecten is LZB aanwezig, dus het zijn ABS. Verder op de niet aangepaste lijnen zullen ze 160 kilometer pro stunde rijden. Volgens mij zijn dit gewoon de lange IC verbindingen dwar door Duitsland.

14-04-2011 21:25:12
cuneo56
cuneo56
De problemen schijnen opgelost te zijn, DB en Siemens hebben een contract getekent voor een bedrag dat nooit op mijn bankrekening zal staan: 5 Millard Euro.

14-04-2011 21:25:54
daniel81
daniel81
Wat betekent dat dan voor die dubbeldekkers?

14-04-2011 21:53:44
kleine_man
kleine_man
Waarschijnlijk weinig. De ICX is voornamelijk bedoeld om de ICE-1 serie te vervangen. Maar volgens mij is het nieuws nog zo vers dat daar nog niet over nagedacht is. Komt tzt wel. Men heeft wel een 16e Velarostel besteld.

14-04-2011 21:56:59
kleine_man
kleine_man
Quote
kaaikspoor (do 14 apr 2011 19:43:25 https://www.somda.nl/forum/9535/p329668/): Volgens mij rijden de IC in Duitsland op de ABS al 200 kilometer pro stunde. Op delen door kleine man genoemde trajecten is LZB aanwezig, dus het zijn ABS. Verder op de niet aangepaste lijnen zullen ze 160 kilometer pro stunde rijden. Volgens mij zijn dit gewoon de lange IC verbindingen dwar door Duitsland.


Fulda-Leipzig is niets ABS of NBS aan. Lekker bochtig en zo. Alleen vanaf Erfurt wordt het straks NBS.

20-04-2011 13:18:31
jeanne
jeanne
Quote
kleine_man (do 14 apr 2011 21:53:44 https://www.somda.nl/forum/9535/p329696/): Men heeft wel een 16e Velarostel besteld.


Is ter vervanging van een verongelukt stel.

20-04-2011 13:24:55
jeanne
jeanne
De Duitse Spoorwegen en Siemens Mobility hebben naar het schijnt een akkoord bereikt over de bestelling van ICx.

Verschillende kranten en persbureaus melden dat de DB en Siemens overeenstemming hebben bereikt. Het gaat hierbij om raamovereenkomst ter waarde van maximaal 5 miljard euro met tot 300 treinen. Bij deze bestelling, die eigenlijk al medio 2010 geplaatst zou worden, gaat het om de nieuwe ICx. De raamovereenkomst behelst een basisontwerp waarvan de definitieve configuratie nog aangepast kan worden. De eerste 130 eenheden zullen de locomotief getrokken intercitytreinen gaan vervangen. Daarna is het de bedoeling dat ze ook de ICE 1 en ICE 2 gaan opvolgen. Dat de onderhandelingen zo lang duurden, heeft te maken met dat de DB naast een scherpe prijs ook uitgebreide garanties eiste. Als tegen prestatie krijgt Siemens nu uitgebreid inzicht in de onderhoudsgegevens. Op 21 april zal de raad van commissarissen van de DB zich beraden over deze overeenkomst. Bron: Eurailpress

09-05-2011 17:56:43
kleine_man
kleine_man
Hierbij de "reclamefolder"

http://www.deutschebahn.com/site/shared/de/dateianhaenge/presse/daten__fakten__icx.pdf

Ziet er gelikt uit. Als ik het goed begrijp in eerste instantie een 7 en 10 wagentrein.

09-05-2011 21:19:56
maurits
maurits
Opvallend: DB gaat 12 zevenwagenstellen bestellen met toelating voor Nederland. Dat zal allicht vervanging voor het huidige materieel in de Berlijn-IC zijn, maar daar heb je niet meer dan 7 stellen voor nodig. Ik ben erg benieuwd wat men met de resterende 5 stellen wil, wellicht inzet als extra IC Amsterdam-Köln

Wat positief is, is dat de ICX-stellen ook voorzieningen voor fietsvervoer krijgen, dat is voor de komende jaren dan ook zekergesteld.

Laatst bewerkt door maurits op 09-05-2011 21:20


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

09-05-2011 22:04:58
treinfan
treinfan
ook niet alle ICE's die toelating hebben voor Nederland komen regelmatig Asd bezoeken

09-05-2011 22:22:08
Apda
Apda
Quote
maurits (ma 09 mei 2011 21:19:56 https://www.somda.nl/forum/9535/p333953/): Opvallend: DB gaat 12 zevenwagenstellen bestellen met toelating voor Nederland. Dat zal allicht vervanging voor het huidige materieel in de Berlijn-IC zijn, maar daar heb je niet meer dan 7 stellen voor nodig. Ik ben erg benieuwd wat men met de resterende 5 stellen wil, wellicht inzet als extra IC Amsterdam-Köln
7 stellen? Momenteel rijden er elke dag 10 composities.

09-05-2011 22:23:52
kleine_man
kleine_man
Die ICE's hebben dan ook geen apparatuur aan boord om de Duitse grens over te kunnen. Een meerspanningsvariant is relatief duur.

De opmerkelijkheid is andersom.

De DB is momenteel bezig met het afnemen van de Velaro's. Ook deze hebben een toelating in NL. Er zijn 17 ICE-3M stellen. Daar komen straks nog 16 Velaro stellen bij en 12 ICx. Gezien de huidige dienstregeling zijn dit nogal veel stellen. Het kan inhouden dat men wat ruimer in het materieel wil zitten. Het kan ook inhouden dat diensten uitgebreid worden. Beide opties zijn kostbaar, maar de tweede levert waarschijnlijk meer geld op.

Echter, de toekomst zal het leren.

09-05-2011 22:27:52
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik zou zeggen dat wellicht dit er wat mee te maken heeft http://www.treinreiziger.nl/actueel/in_2013_rechtstreekse_trein_amsterdam_-_londen-142961


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

09-05-2011 22:31:30
mren
mren
En dat het gemakkelijker is voor je exploitatie als je niet voor een beperkt aantal stellen afhankelijk bent voor de dienst op Die Niederlande.

09-05-2011 22:47:39
aaron
aaron
Quote
dlm4yjp (ma 09 mei 2011 22:27:52 https://www.somda.nl/forum/9535/p333983/): Ik zou zeggen dat wellicht dit er wat mee te maken heeft http://www.treinreiziger.nl/actueel/in_2013_rechtstreekse_trein_amsterdam_-_londen-142961


Dit is interessant. Alleen lijkt het artikel op de website dat erbij is gepubliceerd me er niet een van het betrouwbaarste soort (Londen-Amsterdam in 4 uur maar dan in NL wel over conventioneel spoor?), maar dat terzijde. Ik vraag me overigens af of zo'n verbinding ooit rendabel/concurrerend gaat zijn, met de prijzen van het vliegverkeer op de relatie Amsterdam - Londen in acht genomen.. Voordeel is wel uiteraard dat deze trein de mensen van stadscentrum naar stadscentrum zou brengen etc. Interessant idee in ieder geval. Zo wordt mijns inziens wederom aangetoond dat 'Die Bahn' toch een stuk innovatiever is dan de Nederlandse spoorwegondernemingen.

Laatst bewerkt door aaron op 09-05-2011 22:48

09-05-2011 22:55:15
dlm4yjp
dlm4yjp
Als ik het goed begrijp zou deze ook gebruik gaan maken van de HSL, altans, dit artikel doet met het zo geloven: http://www.bnreuropa.eu/eu-beleid/verkeer-transport/2010/10/24/2013-londen-amsterdam-hst/


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

09-05-2011 22:55:35
bart84
Moderator
bart84
Ik kan me nog iets heugen van ICM-3M die problemen hadden met assen, wielbanden, o.i.d. Waardoor de ICE-dienst op Koln e.v. niet meer gereden kon worden met ICE-stellen. Als je meer toegelaten materieel hebt voor o.a. Nederland, kan je dit makkelijke ondervangen.
Want hoe zat het ook al weer met vervangend binnenlandse ritten voor de ICE? Eerst werd er ICM ingezet, maar dat bleek ook weer niet in Em te mogen komen. Dus moest er weer een konijn (Mat64) uit de hoge hoed worden getoverd. Wat dat betreft mag de NS(H) ook wel eens op zoek naar een vervanger voor al dat Mat64, want als dat volledig uit dienst is, zal er bijna niets meer vervangend naar Em mogen.


Mvg. Bart

09-05-2011 22:56:23
dlm4yjp
dlm4yjp
ICMm heeft al toelating gekregen


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

09-05-2011 22:59:07
bart84
Moderator
bart84
Ok, zo dicht zit ik er (helaas) niet bij, maar dat is wel goed nieuws.


Mvg. Bart

09-05-2011 23:00:29
mren
mren
Quote
aaron (ma 09 mei 2011 22:47:39 https://www.somda.nl/forum/9535/p333988/):
Quote
dlm4yjp (ma 09 mei 2011 22:27:52 https://www.somda.nl/forum/9535/p333983/): Ik zou zeggen dat wellicht dit er wat mee te maken heeft http://www.treinreiziger.nl/actueel/in_2013_rechtstreekse_trein_amsterdam_-_londen-142961

Ik vraag me overigens af of zo'n verbinding ooit rendabel/concurrerend gaat zijn, met de prijzen van het vliegverkeer op de relatie Amsterdam - Londen in acht genomen..

Vliegvelden liggen allen zo'n 30 minuten van de stad af plus tijd om in te checken.
Als DB met contingenten goedkope kaartjes werkt zoals met de ICE, zou je best eens voor 39 euro in Londen kunnen staan.

09-05-2011 23:11:42
dlm4yjp
dlm4yjp
Vergeet niet het feit dat de luchtvaartverbindingen tussen Londen en amsterdam/rotterdam/eindhoven op hun max zitten, de enige groei die er nog is, zijn grotere vliegtuigen, juist op dat punt wil o.a. de DB hun slag pakken (eveneens eurostar ook) en tegen aantrekkelijke tarieven en net even de wat betere luxe.

Om eens te vergelijken:
BNL+Eurostar: 79 euro
Thalys+eurostar: 148 euro

Easyjet: 82 euro
KLM: 171 euro

Zoals U al ziet, zo gek zijn die prijzen nog niet, en dit zijn de huidige, dit kan wellicht nog veel goedkoper
En het verschil in Luxe is ook het verschil in reistijd.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

09-05-2011 23:19:19
Rolffiej19
Rolffiej19
Kan ook eventueel gewoon over de HSL , Ns Hispeed rijdt nu ook met ICE`s waarom dan niet toch %08%


MCN ASD

10-05-2011 00:51:26
jmv
jmv
Ik vond juist iets anders best opvallend, namelijk de mogelijkheid om de 7- en de 10-wagencomposities naar gelang aan te passen naar andere lengtes en samenstellingen. Ik had juist de indruk dat de DB de treinstellen ICx wilde gebruiken om van de compositie loc + rijtuigen af te komen waarin wel eens rijtuigen ontbreken, zoals bijvoorbeeld in de Berlijn-IC's. Met dit modulaire concept zou dit dus nog steeds kunnen voorkomen bij de ICx.

10-05-2011 07:42:28
mdeen
mdeen
Bekijk die plattegronden eens. Dat worden serieus krappe treinen.
De middenwagen heeft 25 zitrijen! Dat is 100 zitplaatsen in een rijtuig waar normale rijtuigen maar 20 zitrijen hebben. En als je als je doortelt door de bagagevakken dan zijn er zelfs 26 zitrijen.
Dat is ook te merken aan het aantal zitplaatsen: 499 voor een 7-wagen trein. Ter vergelijking: Een 411 (7-baks ICT) heeft er 385-390 en zelfs een ICE3 heeft maar 415 zitplaatsen. Beide komen tot 22 zitrijen per bak (als je een bak helemaal vult).


10-05-2011 08:52:02
dlm4yjp
dlm4yjp
Als je de balkons verkleint (wat volgensmij het geval is) dan kan dat makkelijk, zowel de ICE alsmede de rijtuigen van de IC-B hebben een flink balkon/toiletruimte.
Daar kan best wat vanaf.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

10-05-2011 10:09:14
rick
rick
Bovendien zijn de bakken ook langer dan de bakken van een ICE, zie zijn 28.6/27.9 tegenover 25.8/24.8 meter (koprijtuig/tussenrijtuig).Een zevendelige ICx is dan ook langer dan een achtdelige ICE3.

10-05-2011 10:10:46
mdeen
mdeen
"wat" is in dit geval toch al gauw 10%. Ook als je het vergelijkt met UIC rijtuigen. Ik zal thuis eens wat gaan meten.

Quote
jmv (di 10 mei 2011 00:51:26 https://www.somda.nl/forum/9535/p334011/): Ik vond juist iets anders best opvallend, namelijk de mogelijkheid om de 7- en de 10-wagencomposities naar gelang aan te passen naar andere lengtes en samenstellingen. Ik had juist de indruk dat de DB de treinstellen ICx wilde gebruiken om van de compositie loc + rijtuigen af te komen waarin wel eens rijtuigen ontbreken, zoals bijvoorbeeld in de Berlijn-IC's. Met dit modulaire concept zou dit dus nog steeds kunnen voorkomen bij de ICx.

Ik denk niet dat het de bedoeling is een bestaand treinstel aan te gaan passen in de normale dienst of tijdens onderhoud. Het is meer de mogelijkheid om verschillende composities te bestellen en daardoor flexibel te zijn. Net zoals IC's nu ook in vaste composities rijden maar wel van verschillende lengte kun je de IC-x ook in verschillende composities bestellen, al naar gelang van waar je ze inzet.
En met dit concept wil de DB ook de ICE1 en ICE2 gaan vervangen. Misschien willen ze een vervanger voor de ICE1 weer als compleet treinstel bestellen. Lijkt me niet erg handig voor de flexibiliteit, maar het concept maakt het mogelijk.

10-05-2011 13:17:38
jeanne
jeanne
Vraagje aan beheer: Kan het misschien zinvol zijn om de topictitel aan te passen nu dat de problemen opgelost lijken te zijn, bijvoorbeeld in: "DB project ICx".

10-05-2011 15:37:21
martijnmet
Moderator
martijnmet
Het is aangepast.

10-05-2011 15:57:20
6414
6414
Quote
mren (ma 09 mei 2011 23:00:29 https://www.somda.nl/forum/9535/p333993/):
Quote
aaron (ma 09 mei 2011 22:47:39 https://www.somda.nl/forum/9535/p333988/):
Quote
dlm4yjp (ma 09 mei 2011 22:27:52 https://www.somda.nl/forum/9535/p333983/): Ik zou zeggen dat wellicht dit er wat mee te maken heeft http://www.treinreiziger.nl/actueel/in_2013_rechtstreekse_trein_amsterdam_-_londen-142961

Ik vraag me overigens af of zo'n verbinding ooit rendabel/concurrerend gaat zijn, met de prijzen van het vliegverkeer op de relatie Amsterdam - Londen in acht genomen..

Vliegvelden liggen allen zo'n 30 minuten van de stad af plus tijd om in te checken.
Als DB met contingenten goedkope kaartjes werkt zoals met de ICE, zou je best eens voor 39 euro in Londen kunnen staan.
Ik denk dat je het vooral als losse stukken moet zien: Amsterdam-Brussel, Brussel-Londen etc. In de Benelux zitten immers ook niet alleen maar reizigers die van Amsterdam naar Brussel reizen.

10-05-2011 16:05:21
dlm4yjp
dlm4yjp
Om precies te zijn: Amsterdam - Rotterdam - Brussel - Londen


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

10-05-2011 16:16:03
daniel81
daniel81
Hoe verhoudt de capaciteit van een 7-delige ICx zich tot de huidige 9-rijtuigs Berlijn-composities?

10-05-2011 16:19:39
Pim530
Pim530
Een tiendelig stel lijkt me ook niet mis, zeker in de spits

10-05-2011 16:26:26
fugazi
fugazi
Quote
daniel81 (di 22 mrt 2011 20:58:00 https://www.somda.nl/forum/9535/p325122/): En met een ander deel van de oude rijtuigen wordt een reservepark opgebouwd, om snel te kunnen inspringen bij plotselinge materieeltekorten.
Daar kan de NS dus nog wat van leren, i.p.v. die noodoplossingen met ICL en DDM-1 afgelopen jaren.

10-05-2011 16:34:05
6414
6414
NSR bouwt met DDM-1 nu toch min of meer een reservepark op? Of zijn die twee stammen al niet meer inzetbaar?

10-05-2011 17:16:26
dlm4yjp
dlm4yjp
de stammen wel, maar hun tractie niet, de 1800'den staan terzijde.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

10-05-2011 17:31:10
jorgo
jorgo
Een vergezocht vergelijk; die wijsheid heeft DB ook nog maar pas. Je wil niet weten wat DB zelf in diverse situaties heeft aangeroepen aan private en buitenlands wagenmaterieel, om allerhande materieeltekorten in het Fernverkehr te dichten.

10-05-2011 20:51:22
dennistd
dennistd
Quote
daniel81 (di 10 mei 2011 16:16:03 https://www.somda.nl/forum/9535/p334121/): Hoe verhoudt de capaciteit van een 7-delige ICx zich tot de huidige 9-rijtuigs Berlijn-composities?
Niet al te best:
511 2e kl. - 72 1e kl. - 583 totaal (IC 140-stam)
419 2e kl. - 80 1e kl. - 499 totaal (7-delige ICx)

10-05-2011 22:13:53
thom
thom
Quote
dlm4yjp (di 10 mei 2011 17:16:26 https://www.somda.nl/forum/9535/p334137/): de stammen wel, maar hun tractie niet, de 1800'den staan terzijde.

Kweet niet hoor, die stammen stonden en staan net zo terzijde als die lokk'n hoor

Maar een onderhoudsbeurt en de status Terzijde is weer verholpen, zo spannend is dat niet natuurlijk.

11-05-2011 07:56:11
mdeen
mdeen
Quote
dennistd (di 10 mei 2011 20:51:22 https://www.somda.nl/forum/9535/p334201/):
Quote
daniel81 (di 10 mei 2011 16:16:03 https://www.somda.nl/forum/9535/p334121/): Hoe verhoudt de capaciteit van een 7-delige ICx zich tot de huidige 9-rijtuigs Berlijn-composities?
Niet al te best:
511 2e kl. - 72 1e kl. - 583 totaal (IC 140-stam)
419 2e kl. - 80 1e kl. - 499 totaal (7-delige ICx)

Ik kom zelfs tot 539 2e klas: 64 in de Bvmsz, 75 in de Bpmbz en 5*80 in de Bpmz. Dus 611 totaal.

11-05-2011 08:04:07
treinfan
treinfan
Je maakt een klein foutje: het tweede klas-gedeelte van die treinen bestaat uit 1 Bvmsz, 1 Bpmbz, 4 Bpmz's en 1 Bpmdz

11-05-2011 08:27:11
mdeen
mdeen
Ah, die laatste Bpmdz had ik over het hoofd gezien

11-05-2011 12:15:45
waalkade
waalkade
Quote
kleine_man (ma 09 mei 2011 22:23:52 https://www.somda.nl/forum/9535/p333982/): Die ICE's hebben dan ook geen apparatuur aan boord om de Duitse grens over te kunnen. Een meerspanningsvariant is relatief duur.

De opmerkelijkheid is andersom.

De DB is momenteel bezig met het afnemen van de Velaro's. Ook deze hebben een toelating in NL. Er zijn 17 ICE-3M stellen. Daar komen straks nog 16 Velaro stellen bij en 12 ICx. Gezien de huidige dienstregeling zijn dit nogal veel stellen. Het kan inhouden dat men wat ruimer in het materieel wil zitten. Het kan ook inhouden dat diensten uitgebreid worden. Beide opties zijn kostbaar, maar de tweede levert waarschijnlijk meer geld op.

Echter, de toekomst zal het leren.
Een speculaasje, de huidige proefrijdende stellen uit Italië schenkt men aan Denemarken.
En NSHispeed of zijn opvolger gaat verder met Siemens stellen.

11-05-2011 12:21:31
mren
mren
Waarom zou DB stellen voor NSH bestellen?
Hooguit zou je kunnen stellen dat DB anticipeert op het failleren van NSH, maar ik denk dat ook dat nog een hoog sprookjesgehalte heeft.

11-05-2011 13:49:53
daniel81
daniel81
Quote
dennistd (di 10 mei 2011 20:51:22 https://www.somda.nl/forum/9535/p334201/):
Quote
daniel81 (di 10 mei 2011 16:16:03 https://www.somda.nl/forum/9535/p334121/): Hoe verhoudt de capaciteit van een 7-delige ICx zich tot de huidige 9-rijtuigs Berlijn-composities?
Niet al te best:
511 2e kl. - 72 1e kl. - 583 totaal (IC 140-stam)
419 2e kl. - 80 1e kl. - 499 totaal (7-delige ICx)

In dat geval is het dus niet op het eerste gezicht aannemelijk dat de zevendelige stellen voor de 14x/24x bedoeld zijn.

11-05-2011 15:09:46
evangoor
evangoor
Nou, en ik maar hopen dat er vanwege de keuzen bij de materieel aanschaf door DB een noodzaak zou ontstaan om IC Berlijn in Nederland weer terug te brengen naar de oorspronkelijke (van voor Almelo Verdiept) snelle dienstregeling, omdat daar toen ook kleinere treinsamenstellingen werden gebruikt. De (mijn) wens is vader van de gedachte.

11-05-2011 15:41:08
Apda
Apda
Quote
daniel81 (wo 11 mei 2011 13:49:53 https://www.somda.nl/forum/9535/p334304/): ... niet op het eerste gezicht aannemelijk dat de zevendelige stellen voor de 14x/24x bedoeld zijn.
Toch denk ik van wel, want:
%01%de eerste stellen zijn bestemd om IC-treinen te vervangen. Pas daarna komt vervanging van ICE 1, ICE 2 en ICE 3 aan de orde.
%01%de eerste 7-delige stellen zijn geschikt voor inzet in Nederland, Oostenrijk en Zwitserland.
Het zou mij niet verbazen als ze ook in Nederland als ICE (met toeslag) gaan rijden. In 2016 of 2017 weten we het

11-05-2011 15:44:44
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Als ze als ICE met toeslag gaan rijden dan moet je ze ook weer loskoppelen van de NO, wat betekent dat de 1600 voortaan weer 1x per uur ipv 1x per 2 uur gaat rijden.

11-05-2011 17:24:02
Pim530
Pim530
Dit maakt afkoppelen in Hgl trouwens wel weer makkelijker Dus 2x7 in de spits.

11-05-2011 21:10:00
kleine_man
kleine_man
Quote

%01%de eerste stellen zijn bestemd om IC-treinen te vervangen. Pas daarna komt vervanging van ICE 1, ICE 2 en ICE 3 aan de orde.
%01%de eerste 7-delige stellen zijn geschikt voor inzet in Nederland, Oostenrijk en Zwitserland.



Er is een raamovereenkomst getekend voor in totaal 300 stellen van een wisselende lengte (min 5 - max 14 bakken). De eerste order is gelijk ingelost. 130 stellen met een lengte van 7 en 10 bakken. Deze zullen als eerste alle IC's gaan rijden (voor zover deze niet vervangen worden door de TWINDEXX). Er is al gelijk een optie genomen op 90 stellen (met een lengte van 7 bakken) genomen om de ICE-1 park te kunnen vervangen. Dan blijven er nog 80 stellen over die voor 2026 (of 2030) ingelost moeten worden. Dit maakt het aannemelijk dat deze stellen zijn voor de vervanging van het ICE-2 park, maar dat zijn 44 stammen. Het zou ook zo maar kunnen dat deze stellen gebuikt gaan worden voor het opvangen van eventuele groei of nieuwe verbindingen.

Vervanging van het ICE-2.2 (= formele benaming ICE-3) is vooralsnog niet aan de orde. Deze stellen zullen worden geconcentreerd op de trajecten waar 300km/u noodzakelijk is. Hier zal ook de Velaro-D (= ICE-3) in actie gaan komen.

Los van dit hele plan staat de wens van de DB. Die wil al jaren een ICE verbinding tussen Berlijn - Hannover - Amsterdam. Het is omdat de infrastructuur op de Gooise lijn niet toereikend is, anders was het plan al doorgevoerd.

11-05-2011 21:52:37
thom
thom
Quote
mren (wo 11 mei 2011 12:21:31 https://www.somda.nl/forum/9535/p334293/): Waarom zou DB stellen voor NSH bestellen?
Hooguit zou je kunnen stellen dat DB anticipeert op het failleren van NSH, maar ik denk dat ook dat nog een hoog sprookjesgehalte heeft.

Ik zou niet weten waarom niet, NS HiSpeed is ook in het bezit van ICE-3 en die zijn ook niet uit de lucht komen vallen toendetijd...
In samenwerking kan een hoop natuurlijk...

Laatst bewerkt door thom op 11-05-2011 21:53

11-05-2011 22:47:15
mren
mren
Quote
SleutelMan (wo 11 mei 2011 15:44:44 https://www.somda.nl/forum/9535/p334326/): Als ze als ICE met toeslag gaan rijden dan moet je ze ook weer loskoppelen van de NO, wat betekent dat de 1600 voortaan weer 1x per uur ipv 1x per 2 uur gaat rijden.

Terzijde: de 1600 gaat elke 30minuten rijden na 12-12-12.

11-05-2011 22:50:15
Pim530
Pim530
Dan gaat het dus om 3 of 4x / 2 uur.

11-05-2011 22:52:58
jbt
jbt
Naar mijn informatie gaan de 7-delige treinstellen (K1n) de (getrokken en geduwde) IC-treinen vervangen (loc met rijtuigen). De maximum snelheid van deze treinstellen bedraagt 230 km/u, voldoende voor de huidige IC diensten. De 10-delige treinstellen (K3s) gaan ICE 1 en ICE 2 vervangen. De maximum snelheid van deze treinstellen bedraagt immers 249 km/u, wat goed is voor de huidige ICE 1 en ICE 2 diensten. Dit materieel komt - ook op termijn - niet in de plaats van ICE 3, want dat moet immers 300 km/u halen (en dat haalt ICx niet).

11-05-2011 23:26:43
Apda
Apda
Quote
kleine_man (wo 11 mei 2011 21:10:00 https://www.somda.nl/forum/9535/p334409/): ... ICE-2.2 (= formele benaming ICE-3) ...
De naam ICE 2.2 werd alleen aan het begin gebruikt. Dat was een truc om de bestelling als een vervolgorder van ICE 2 te kunnen beschouwen. Later werd het ICE 3 genoemd. Zie o.a. http://de.wikipedia.org/wiki/ICE_3.

12-05-2011 08:14:26
qj7141
qj7141
Quote
mren (wo 11 mei 2011 22:47:15 https://www.somda.nl/forum/9535/p334441/): %
Terzijde: de 1600 gaat elke 30minuten rijden na 12-12-12.


De laatstgenoemde datum zal - hoe mooi ook - toch 09-12-12 zijn: http://www.prorail.nl/Vervoerders/Capaciteit%20treinpaden/dienstregeling2012/Documents/Overzicht%20wijzigingsbladen%20dienstregeling%202012.pdf

19-05-2011 13:41:06
waalkade
waalkade
Quote
mren (ma 09 mei 2011 23:00:29 https://www.somda.nl/forum/9535/p333993/):
Quote
aaron (ma 09 mei 2011 22:47:39 https://www.somda.nl/forum/9535/p333988/):
Quote
dlm4yjp (ma 09 mei 2011 22:27:52 https://www.somda.nl/forum/9535/p333983/): Ik zou zeggen dat wellicht dit er wat mee te maken heeft http://www.treinreiziger.nl/actueel/in_2013_rechtstreekse_trein_amsterdam_-_londen-142961

Ik vraag me overigens af of zo'n verbinding ooit rendabel/concurrerend gaat zijn, met de prijzen van het vliegverkeer op de relatie Amsterdam - Londen in acht genomen..

Vliegvelden liggen allen zo'n 30 minuten van de stad af plus tijd om in te checken.
Als DB met contingenten goedkope kaartjes werkt zoals met de ICE, zou je best eens voor 39 euro in Londen kunnen staan.
Wat lees ik tussen de regels door in dit bericht:
http://www.an-online.de/news/topnachrichten-detail-an/1683948/ICE-Halt-Koelner-FDP-verscherzt-es-sich-mit-Aachen
Er moet voor een miljoen een aparte ingang gemaakt worden voor de grenscontrole.
Dat geld moet op een of andere manier terug komen.
Bij die 39 euro komen nog de kosten voor controle en veiligheid zoals op vliegveld Schiphol.

09-06-2011 09:21:01
Apda
Apda
Quote
jbt (wo 11 mei 2011 22:52:58 https://www.somda.nl/forum/9535/p334446/): Naar mijn informatie gaan de 7-delige treinstellen (K1n) de (getrokken en geduwde) IC-treinen vervangen (loc met rijtuigen). De maximum snelheid van deze treinstellen bedraagt 230 km/u, voldoende voor de huidige IC diensten. De 10-delige treinstellen (K3s) gaan ICE 1 en ICE 2 vervangen. De maximum snelheid van deze treinstellen bedraagt immers 249 km/u, wat goed is voor de huidige ICE 1 en ICE 2 diensten. Dit materieel komt - ook op termijn - niet in de plaats van ICE 3, want dat moet immers 300 km/u halen (en dat haalt ICx niet).
Lage kosten zijn blijkbaar belangrijker dan een hoge snelheid, want er is een optie voor 80 stellen voor het vervangen van ICE 3. Ook deze stellen krijgen een maximum snelheid van 249 km/u.

14-06-2011 07:34:26
ziemon
ziemon
nogmaals, de ICx gaat niet de ICE-3 en Velaro vervangen, zij vertegenwoordigen een hele andere categorie voertuigen, met een ander inzetgebied.

Het is wel zo dat kostenoverwegingen de reden zijn om de maximumsnelheid voor het ICx te berperken tot 249 km/u. ICE1/2 kunnen sneller, maar de trajecten waarop dat nuttig is zijn beperkt. Boven de 249 km/u kom je tegenwoordig in een geheel andere klasse terecht en de extra kosten om aan alle wettelijk normen en eisen daarvan te voldoen zijn niet te rechtvaardigen tov die 20-30-40 km/u extra snelheid.

De eerste bestelling van 130 stellen zal worden uitgeleverd als 45 7-delige exemplaren, waarvan 12 met toelating NL en optioneel DK, plus 85 stellen als 10-delige variant, met als toelating DE/AT/CH.

Het is, lijkt mij, niet zo dat 7-delers de getrokken treinen gaan vervangen, en de 10-delers wat anders. Ze zitten beide in de eerste bestelling en het oudste materieel zal als eerste gaan: de klassieke IC's.

Laatst bewerkt door ziemon op 14-06-2011 07:35

14-06-2011 21:49:39
Somda
Somda
Zouden deze stellen gebaseerd zijn op de ICE-T van de baureihe 411 en 415? deze kunnen ook 230km/u

14-06-2011 22:42:31
ziemon
ziemon
ervaringen daarmee zijn vast meegenomen. De ICx is echter een ontwikkeling van Siemens alleen (met Bombardier nu als onderaannemer, ICE-T is gebouwd door Bombardier, Siemens en Alstom samen als ik het goed heb) en de ICx heeft geen kantelbakinstelling. Het flexibele technische concept is ook anders, dus van een doorontwikkeling van de voorgaande typen lijkt mij niet echt sprake.

18-06-2011 11:46:42
jeanne
jeanne
Hier vindt je een artikeltje uit de IE-Eisenbahningieur over de ICx voor zolang het duurt. http://www.eurailpress.de/fileadmin/user_upload/PDF/Fachartikel/Fachartikel_EI_06-2011.pdf

18-06-2011 12:11:21
daniel81
daniel81
Ik vind het erg opvallend dat de stellen zevendelig zijn. De meeste IC's die ik in Duitsland zie rijden, hebben 10-11 rijtuigen; IC's met 6-7 rijtuigen zijn er veel minder. Gaan ze ervanuit dat ze veel gekoppeld gaan rijden, of komen er zulke hoge toeslagen dat ze reizigers de trein uitjagen?

18-06-2011 12:37:04
Apda
Apda
De lengte van de 7-delige stellen heeft ongetwijfeld met de internationale inzet te maken. Een 7-delig stel is ruim 200 m lang (iets langer dan een ICE 3) en twee gekoppelde stellen dus ruim 400 m. Dat zijn de standaarden voor Europese hogesnelheidstreinen. Overigens zijn de stellen niet standaard, maar optioneel (dus tegen bijbetaling) geschikt om gekoppeld te rijden.

Laatst bewerkt door Apda op 18-06-2011 14:43

19-06-2011 11:14:35
ziemon
ziemon
ik denk dat de lengte te maken heeft met flexibiliteit. Met hele lange treinstellen is het zo moeilijk inspelen op het reizigersaanbod. Daarnaast zijn 7 en 10 delig maar uitgangsposities van de ICx, dat kan nog gaan varieren op basis van benodigde flexibiliteit.

19-06-2011 12:12:30
kleine_man
kleine_man
Quote
ziemon (di 14 jun 2011 22:42:31 https://www.somda.nl/forum/9535/p340062/): ervaringen daarmee zijn vast meegenomen. De ICx is echter een ontwikkeling van Siemens alleen (met Bombardier nu als onderaannemer, ICE-T is gebouwd door Bombardier, Siemens en Alstom samen als ik het goed heb) en de ICx heeft geen kantelbakinstelling. Het flexibele technische concept is ook anders, dus van een doorontwikkeling van de voorgaande typen lijkt mij niet echt sprake.


Door ontwikkeling van ICE via Velaro D naar ICx.

19-06-2011 12:13:59
kleine_man
kleine_man
Quote
daniel81 (za 18 jun 2011 12:11:21 https://www.somda.nl/forum/9535/p340629/): Ik vind het erg opvallend dat de stellen zevendelig zijn. De meeste IC's die ik in Duitsland zie rijden, hebben 10-11 rijtuigen; IC's met 6-7 rijtuigen zijn er veel minder. Gaan ze ervanuit dat ze veel gekoppeld gaan rijden, of komen er zulke hoge toeslagen dat ze reizigers de trein uitjagen?


7-delig met de capaciteit van een 10-delige treinstel. Dus wat is het probleem?

19-06-2011 12:20:13
daniel81
daniel81
Een aantal berichten hierboven heeft iemand al de calculatie gemaakt dat het ding aanzienlijk minder capaciteit heeft dan de huidige 9-rijtuigstammen van de IC Berlijn

Quote
mdeen (wo 11 mei 2011 07:56:11 https://www.somda.nl/forum/9535/p334252/):
Quote
dennistd (di 10 mei 2011 20:51:22 https://www.somda.nl/forum/9535/p334201/):
Quote
daniel81 (di 10 mei 2011 16:16:03 https://www.somda.nl/forum/9535/p334121/): Hoe verhoudt de capaciteit van een 7-delige ICx zich tot de huidige 9-rijtuigs Berlijn-composities?
Niet al te best:
511 2e kl. - 72 1e kl. - 583 totaal (IC 140-stam)
419 2e kl. - 80 1e kl. - 499 totaal (7-delige ICx)

Ik kom zelfs tot 539 2e klas: 64 in de Bvmsz, 75 in de Bpmbz en 5*80 in de Bpmz. Dus 611 totaal.


Laatst bewerkt door daniel81 op 19-06-2011 12:21, reden: quote toegevoegd

19-06-2011 14:14:56
frer
frer
Niet helemaak juist een IC-Berlijnstam heeft 509 plaatsen 2e Klasse en 72 1e Klasse:

1*Bpmdz: 52
4*Bpmz: 4*80=320
1*Bpmbz: 75
1*Bvmsz: 62

1*ARkimz: 18A
1*Avmz: 54

19-06-2011 15:45:42
Somda
Somda
De ICx rijtuigen hebben bredere bakken dan de klassieke getrokken IC rijtuigen. Daardoor zijn er misschien minder nodig.