Breng in de Achterhoek
Forum: Algemeen - Algemeen
29-08-2012 23:23:16
waalkade
waalkade
Volgens de nieuwsbrief van de stadsregio Arnhem - Nijmegen:
De eerste trein in Brenguitstraling komt naar Nederland. In de nacht van 30 op 31 augustus passeert deze in Venlo de grens, ....
 

30-08-2012 00:14:54
superboer
superboer
Quote
Breng (wo 29 aug 2012 00:00:00 http://breng.nl/reizen-met-breng/14/breng-trein-komt-naar-nederland/2546): De Breng trein gaat eerst naar de werkplaats van Voith in Blerick. Daar vinden nog wat afrondende werkzaamheden plaats, zoals het inbouwen van de ATB (automatische trein beïnvloeding). Medio september) start Hermes met de testritten op het baanvak Nijmegen – Venlo.
Ik denk dat we daar wel uit kunnen afleiden dat die stellen dan ook in Br onderhouden zullen gaan worden.


Garantie tot aan de voordeur.
 

30-08-2012 00:41:01
aarclay
aarclay
En nog belangrijker voor ons, welke nummertjes gaan deze negen stellen krijgen?


Choo choo.....
 

30-08-2012 01:00:47
WesselE
WesselE
Overigens lees ik in het persbericht dat Hermes van maandag t/m vrijdag van 6.00 t/m 20.00 actief zal zijn. Betekend dit dat de frequentie op zaterdag tussen Ah en Dtc wordt teruggebracht naar 2 treinen per uur?

Laatst bewerkt door WesselE op 30-08-2012 01:01


'Okeh'
 


30-08-2012 07:03:35
ZJ37
ZJ37
Volgens mij rijdt Arriva die slagen. Anders krijg je de situatie dat elke vervoerder lang staat te keren in Ah. Dat zou ook een keus geweest kunnen zijn, maar daar wordt de exploitatie in Achterhoek natuurlijk nog minder effecient van dan deze al gaat worden.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 30-08-2012 07:04
 

30-08-2012 07:53:50
tochjo
tochjo
Quote
WesselE (do 30 aug 2012 01:00:47 https://www.somda.nl/forum/12339/p406573/): Betekend dit dat de frequentie op zaterdag tussen Ah en Dtc wordt teruggebracht naar 2 treinen per uur?

Ja, zie http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?p=365763#p365763.
 

30-08-2012 10:32:28
thom
thom
Quote
superboer (do 30 aug 2012 00:14:54 https://www.somda.nl/forum/12339/p406570/):
Quote
Breng (wo 29 aug 2012 00:00:00 http://breng.nl/reizen-met-breng/14/breng-trein-komt-naar-nederland/2546): De Breng trein gaat eerst naar de werkplaats van Voith in Blerick. Daar vinden nog wat afrondende werkzaamheden plaats, zoals het inbouwen van de ATB (automatische trein beïnvloeding). Medio september) start Hermes met de testritten op het baanvak Nijmegen – Venlo.
Ik denk dat we daar wel uit kunnen afleiden dat die stellen dan ook in Br onderhouden zullen gaan worden.

Nou, die link zou ik niet zo snel leggen.

Het afrondende werk wordt ongetwijfeld nog uitvoert in opdracht Stadler en kennelijk huurt die Voith [of hun ruimte] daarvoor in.

Dat wil helemaal niet zeggen dat Breng ook zaken gaat doen met Voith want dat staat los van elkaar.
 

30-08-2012 10:37:16
NS-APD
NS-APD
Toch is het al zeker dat de stellen daar in onderhoud gaan!
En wat ik heb gehoord komt het eerste stel pas rond 05-09 i.p.v. eerdere berichten voor aankomende nacht!


Werkzaam bij Arriva
 

30-08-2012 11:37:27
timtrein
timtrein
Ik neem aan dat het gaat om het inregelen i.p.v. het inbouwen van de ATB??  

30-08-2012 11:47:08
broek53
broek53
Ga dasr maar vanuit. Ik denk niet dat er bij Voith in de loods veel meer of anders gebeurt dan bij Strukton Zutphen en nedTrain Leidschendam voor de Arrivba-stellen.  

30-08-2012 12:56:14
phantom
phantom
Vergeet voor onderhoud ook de eventuele mogelijkheid van Shunter op de Whz niet
Daar worden nu ook GTW stellen heen gesleept voor aanpassingen aan de stellen,en evt onderhoud?
(de exacte inhoud en reden van de ritten van de GTW's naar Shunter ken ik ook verder niet)


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

30-08-2012 13:20:54
daniel_ddr
daniel_ddr
Dat doet vooralsnog alleen Veolia...

Maar verder wel apart eigenlijk dat Hermes z´n stellen in Br wil onderhouden. Had eigenlijk verwacht dat die naar dezelfde plek als de treinen van de Valleilijn zouden gaan (Amf dus) gezien daar ook één GTW heen gaat. Logistiek gezien is het daar immers handig om ´m in de buurt te kunnen onderhouden, terwijl het ook weer niet heel praktisch is om de monteurs daar dan voor één stel te gaan opleiden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

30-08-2012 13:43:46
NDS
NDS
De Breng stellen gaan in ieder geval proef rijden tussen Nijmegen en Venlo volgens een personeelkrantje van Breng. Geen idee waarom ik vind het niet echt logisch.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

30-08-2012 13:46:15
martijn
martijn
Misschien omdat daar wat meer ruimte op het spoor is en de stellen in onderhoud in Blerick zijn?  

30-08-2012 14:28:19
fugazi
fugazi
Quote
NDS (do 30 aug 2012 13:43:46 https://www.somda.nl/forum/12339/p406620/): De Breng stellen gaan in ieder geval proef rijden tussen Nijmegen en Venlo volgens een personeelkrantje van Breng. Geen idee waarom ik vind het niet echt logisch.
Zal voornamelijk met de capaciteit in de regio te maken hebben, Nm-Vl kent meerdere kruisingsmogelijkheden. En als Breng/Hermes daadwerkelijk de GTW's in Br laat onderhouden heb je op dat traject wegbekendheid nodig wat met zulke testritten dan gewonnen wordt.

Edit: martijn was me voor.

Laatst bewerkt door fugazi op 30-08-2012 14:28
 

30-08-2012 14:32:10
gvttreinen
gvttreinen
Testrijden op enkelsporige baanvakken....brrrrr  

30-08-2012 15:13:44
dennistd
dennistd
Dubbelsporige baanvakken hebben weinig voordeel meer daarvoor met het opbreken van overloopwissels.. Maar goed, dat is weer een andere discussie.  

30-08-2012 15:16:35
ZJ37
ZJ37
Misschien moeten ze juist testen op een baanvak met assentellers, die heb je niet overal.  

30-08-2012 15:25:59
gvttreinen
gvttreinen
mag ook naar Tl  

30-08-2012 17:14:46
waalkade
waalkade
Quote
Jurre (do 30 aug 2012 14:28:19 https://www.somda.nl/forum/12339/p406625/):
Quote
NDS (do 30 aug 2012 13:43:46 https://www.somda.nl/forum/12339/p406620/): De Breng stellen gaan in ieder geval proef rijden tussen Nijmegen en Venlo volgens een personeelkrantje van Breng. Geen idee waarom ik vind het niet echt logisch.
Zal voornamelijk met de capaciteit in de regio te maken hebben, Nm-Vl kent meerdere kruisingsmogelijkheden. En als Breng/Hermes daadwerkelijk de GTW's in Br laat onderhouden heb je op dat traject wegbekendheid nodig wat met zulke testritten dan gewonnen wordt.

Edit: martijn was me voor.
Naar wat ik me heb laten vertellen rijden Hermes en Veolia chauffeurs op elkaars bussen.
Dat zal dan straks met de treinen ook wel gebeuren.
 

30-08-2012 17:27:27
dennistd
dennistd
Lijkt me toch sterk: Hermes is van Connexxion en dat is een van de concurrenten van Veolia..  

30-08-2012 17:28:20
abbm
abbm
Veolia en Connexxion waren toch gefuseerd?  

30-08-2012 17:51:13
ZJ37
ZJ37
Kwestie van (lange) tijd dat er weer één spoorwegmaatschappij is  

30-08-2012 17:52:01
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Transdev (de moeder van Connexxion) is inderdaad gefuseerd met Veolia Transport in 2011.  

30-08-2012 18:10:27
tjoekdjg
tjoekdjg
Quote
phantom (do 30 aug 2012 12:56:14 https://www.somda.nl/forum/12339/p406611/): Vergeet voor onderhoud ook de eventuele mogelijkheid van Shunter op de Whz niet
Daar worden nu ook GTW stellen heen gesleept voor aanpassingen aan de stellen,en evt onderhoud?
(de exacte inhoud en reden van de ritten van de GTW's naar Shunter ken ik ook verder niet)
Stadler huurt sporen van shunter voor Garantie herstel werkzaamheden. verder wordt er bij mijn weten geen onderhoud gepleegd aan de stellen bij shunter. Het lijkt me ook niet handig om de treinen in het westen te onderhouden terwijl de treinen in het oosten rijden.
 

30-08-2012 19:10:42
timtrein
timtrein
Afdraaien van draaistellen (los) en/of wielassen gebeurt dacht ik ook bij Shunter.  

30-08-2012 19:45:08
tjoekdjg
tjoekdjg
nog wel ja. De motordraaistellen gaan er in z'n geheel naar toe en de overige assen gaan er bijna altijd los naar toe.  

30-08-2012 21:07:45
hapsrail
hapsrail
Breng liet mij op twitter weten dat de eerste als 5041 genummerd is dus dan zal het wel 5041-5049 worden https://twitter.com/BrengOV/status/241198484173225985  

30-08-2012 21:52:44
sik214
sik214
Grappig, de SUNIJ-trams zijn genummerd 5001-5027. Connexxion op de Valleilijn is toen doorgegaan met de eerst volgende reeks xxx1, 5031 t/m 5035. Nu gaat Breng (Connexxion) weer verder met de eerst volgende reeks xxx1, 5041 dus.

Zou de Connexxion-Valleilijn GTW dan 5036 of 5051 worden?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-08-2012 21:58:22
mren
mren
CXX nummert zijn bussen ook anders als het type anders is, dus 5051 ligt meer voor de hand dan 5036.  

30-08-2012 22:09:31
daniel_ddr
daniel_ddr
Mwoh, in de 8700-reeks hebben ze twee types dwars door elkaar lopen dus dat kunnen ze met treinen vast ook. Kan dus net zogoed dat 'ie in nummer direct aan de Breng-reeks grenst, dus wellicht wel een 5040 of 5050. Valt nog geen pijl op te trekken.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

30-08-2012 22:14:27
aarclay
aarclay
Ik lees op Twitter dat de Breng-GTW's zoals ze heten geen toilet bevatten? Kan iemand dit bevestigen? Want al het materieel moet vanwege de volgende consessie in 2025 een toilet hebben, ik meen zelfs voor de regionale vervoerders 2017....


Choo choo.....
 

30-08-2012 22:17:30
luytjes
luytjes
Inderdaad. Het nummerbeleid bij Connexxion is: als het maar een nummer heeft, dan is het goed.  

30-08-2012 22:17:48
dennistd
dennistd
Die hebben inderdaad geen toiletten, en die zijn dan ook niet vereist volgens de concessie. Overigens meldt de factsheet wel: 'Prepared for installation of closed toilet system'. Als de provincie/stadsregio met geld over de brug komt zullen Arriva en Breng graag de opdracht geven aan Stadler om alsnog een toilet in te bouwen.  

30-08-2012 22:29:32
reisthijs
reisthijs
Een GTW is gewoon standaard voorbereid op toiletten. De provincie heeft ondertussen al besloten dat ze eigenlijk toch liever wel toiletten in de treinen willen maar helaas te laat: toen waren deze toiletloze GTW's voor Arriva en Breng al besteld.

Quote
SleutelMan (do 30 aug 2012 17:52:01 https://www.somda.nl/forum/12339/p406653/): Transdev (de moeder van Connexxion) is inderdaad gefuseerd met Veolia Transport in 2011.
De beide moederbedrijven zijn gefuseerd, Connexxion en Veolia Transport Nederland zijn nog steeds twee verschillende bedrijven. Het klopt wel dat het geen concurrenten meer zijn (ze schrijven niet meer los van elkaar op dezelfde concessies in bijvoorbeeld).

Laatst bewerkt door reisthijs op 30-08-2012 22:30
 

31-08-2012 06:28:00
NDS
NDS
Quote
waalkade (do 30 aug 2012 17:14:46 https://www.somda.nl/forum/12339/p406647/):
Quote
Jurre (do 30 aug 2012 14:28:19 https://www.somda.nl/forum/12339/p406625/):
Quote
NDS (do 30 aug 2012 13:43:46 https://www.somda.nl/forum/12339/p406620/): De Breng stellen gaan in ieder geval proef rijden tussen Nijmegen en Venlo volgens een personeelkrantje van Breng. Geen idee waarom ik vind het niet echt logisch.
Zal voornamelijk met de capaciteit in de regio te maken hebben, Nm-Vl kent meerdere kruisingsmogelijkheden. En als Breng/Hermes daadwerkelijk de GTW's in Br laat onderhouden heb je op dat traject wegbekendheid nodig wat met zulke testritten dan gewonnen wordt.

Edit: martijn was me voor.
Naar wat ik me heb laten vertellen rijden Hermes en Veolia chauffeurs op elkaars bussen.
Dat zal dan straks met de treinen ook wel gebeuren.

Zou daar in de stadsregio maar niet vanuit voor zover nu bekend via de div. nieuwsbrieven bij het personeel(voor wat het waard is) word er een aantal machinisten van Syntus over genomen die dan op de Breng treinen komen te rijden.

En op Breng bussen rijd gewoon personeel van de vestigingen waaruit het materieel in gezet word. Arnhem, Ressen en Nijmegen nu nog van Novio, Duiven nu nog van BetuweExpress en Zeeland(bij Uden) van OAD. Daarvan rijden en alleen Arnhem en Ressen op elkaars bussen. Of dat na December zo blijft is nog niet bekend, trein en bus personeel blijft in ieder geval wel gescheiden.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

31-08-2012 09:46:12
dwem
dwem
Klopt, toen destijds de Arnhemse stadsbussen een viercijferig nummer kregen werden op verzoek van de werkplaats in Arnhem de laatste twee cijfers gehandhaafd en zocht men daar vrije hondertallen bij ....

Dirk
 

31-08-2012 12:07:52
wilcot
wilcot
Breng direct stel 5041 heeft verder de volgende nummering 95 84 5 81 001-2- cxxn tussenbak heeft 3001-9 motor 2001-0 en 1001-1 verder zijn er tov de veolia gtw-d wat uiterlijke verschillen zoals geen spiegels en geen kap voor de hoorn. Verder hebben deze indusi en andere software waardoor ze niet samen gekoppeld kunnen rijden

Laatst bewerkt door wilcot op 31-08-2012 12:50
 

31-08-2012 12:16:26
dennistd
dennistd
Waarom zouden de Breng-GTW's Indusi hebben? Ze hebben toch niets in Duitsland te zoeken volgens mij...  

31-08-2012 12:44:08
treinhobby
treinhobby
Bied wel de mogelijkheid om richting Emmerich en verder te kunnen.
Of misschien al voor Nijmegen - Kleef?? ALS deze ooit open gaat. %03%
 

31-08-2012 12:50:28
wilcot
wilcot
Quote
dennistd (vr 31 aug 2012 12:16:26 https://www.somda.nl/forum/12339/p406742/): Waarom zouden de Breng-GTW's Indusi hebben? Ze hebben toch niets in Duitsland te zoeken volgens mij...


Hij heeft zelf gereden tot aan Vl zoals te zien was op drehscheibe-online en ik heb er vanmorgen personeel over gesproken die het bevestigde.

Ik vermoed ook dat het te maken heeft met een mogelijkheid om zelf naar Emmerich of Kleve te rijden vanuit de stadsregio Nijmegen-Arnhem. Dit wilde men echter niet bevestigen
 

31-08-2012 12:53:21
dennistd
dennistd
De Arriva-GTW's rijden ook allemaal op eigen kracht door Duitsland heen zonder Indusi. En als ze naar Emmerich of Kleve zouden gaan rijden zullen er toch extra stellen moeten komen, die dan van Indusi voorzien kunnen worden. Nu lijkt het me alleen weggegooid geld. En voor Emmerich is trouwens niet eens Indusi nodig, dat kan gewoon met ATB.

Laatst bewerkt door dennistd op 31-08-2012 12:54
 

01-09-2012 08:23:04
roosendaal
roosendaal
De lijn Arnhem-Doetinchem (30700) bestaat nu en ook straks bij Breng uit 3 omlopen. Als je nu buiten de spits bij Syntus kijkt, rijdt deze serie "meestal" solo. Stel dat Breng straks buiten de spits ook solo rijdt en in de spits dubbel, dan hebben ze 6 stellen in dienst en misschien dat ze een enkele keer met 3 stellen rijden.

Veronderstel dat Breng in een normale spits 6 stellen in dienst heeft en er misschien 1 in onderhoud heeft, het eerste spoorbedrijf (buiten NS) worden dat reserve capaciteit heeft ingebouwd of maak ik ergens een rekenfout?

Nu heb ik ook ergens gelezen dat de Breng stellen niet met andere soortgenoten gecombineerd mag worden. Was dit juist niet een eis van de provincie dat er bij problemen van een Arriva trein en een Breng trein (of andersom) met hetzelfde materieel kon worden gecombineerd en worden weggesleept?
 

01-09-2012 08:34:02
AgentX
AgentX
Voor zover ik weet hebben ze dezelfde koppelingen. Mechanisch koppelen en gesleept rijden kan dus altijd. Net als VIRM Plan V bijvoorbeeld.

Of ze ook elektrisch gekoppeld kunnen worden weet ik niet.
 

01-09-2012 09:08:47
dh3201
dh3201
Of kunnen de Breng GTW's wel met die van Arriva Achterhoek, maar niet met die van Veolia gekoppeld worden? Dat laatste (niet met Veolia GTW's koppelbaar) meen ik ergens ook gelezen te hebben.


Shqiperise-lopers?
 

01-09-2012 10:57:26
daniel_ddr
daniel_ddr
De Breng GTWs komen uit een optie die Arriva verplicht moest nemen bij de bestelling van de treinen voor de Achterhoek, ze zullen dus wel exact gelijk zijn op de kleurtjes na en daarmee ook gewoon koppelbaar.

Niet koppelbaar met Veolia GTWs zou nog kunnen, daar heb je wellicht nog wat kleine verschillen zoals het kunnen bedienen van de stroomafnemer van een E-GTW vanuit de D-GTW waardoor die samen kunnen rijden. Die functionaliteit hebben de Arriva D-GTWs weer niet.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

01-09-2012 11:42:04
tochjo
tochjo
Quote
roosendaal (za 01 sep 2012 08:23:04 https://www.somda.nl/forum/12339/p406879/): De lijn Arnhem-Doetinchem (30700) bestaat nu en ook straks bij Breng uit 3 omlopen. Als je nu buiten de spits bij Syntus kijkt, rijdt deze serie "meestal" solo. Stel dat Breng straks buiten de spits ook solo rijdt en in de spits dubbel, dan hebben ze 6 stellen in dienst en misschien dat ze een enkele keer met 3 stellen rijden.

Veronderstel dat Breng in een normale spits 6 stellen in dienst heeft en er misschien 1 in onderhoud heeft, het eerste spoorbedrijf (buiten NS) worden dat reserve capaciteit heeft ingebouwd of maak ik ergens een rekenfout?

De fout zit in de aanname. In de concessie is vastgelegd dat treinen 30722, 30724, 30726 en 30728 (Dtc->Ah, vertrek 7:07 t/m 8:37) en de treinen 30757, 30759, 30761 en 30763 (Ah->Dtc, vertrek 16:49 t/m 18:19) met drie treinstellen geëxploiteerd dienen te worden. In de spits is er dus geen enkele reserve.
 

01-09-2012 12:24:21
lw-o
lw-o
daarbij heeft arriva in het noorden toch echt wel iets reserve staan, dus zou niet het eerste reservespul buiten ns zijn...  

01-09-2012 12:24:22
2410
2410
Vergeet niet dat het superduur is een treinstel op reserve te hebben bij zulke kleine aantallen. Oplossing zou zijn dat ze op dat gebied samenwerken, of bijv. een oud ns stel voor nood mogen inzetten? Nu zetten ze gewoon bussen in en beroepen zich op overmacht...  

02-09-2012 00:25:47
ZJ37
ZJ37
De opdrachtgevers hebben zelf bedacht dat het efficiënter is om met meer vervoerders te gaan rijden. Zo kun je dus in de situatie komen dat Breng een stel defect heeft en Arriva er een over maar dat dus niet gaat inzetten omdat het spoor nu eenmaal uit eilandjes moet bestaan.

Hetzelfde gelazer is nu ook in Limburg aan de hand, waar de reserves op zijn voor Veolia, maar eventueel ander materieel van een andere vervoerder niet wordt ingezet omdat het nou eenmaal niet van hen is.

Lijkt de reclame van Ohra met de Paarse Krokodil wel: "jaahaa hij staat daar!" (maar wel lekker vette pech voor u).

Laatst bewerkt door ZJ37 op 02-09-2012 00:28
 

02-09-2012 09:51:11
kleine_man
kleine_man
In de achterhoek concessie is expliciet afgesproken dat het materieel uitwisselbaar moet zijn. De vervoerder die Ah-Ww zou gaan rijden moest bij het bestellen van materieel al een optie nemen voor materieel voor de vervoerder die Dtc-Ah-Tl zou gaan doen. Zo kon gegarandeerd worden dat het materieel in grote lijnen gelijk zou zijn.

De Breng stellen liever niet in Ww tenzij het niet anders kan.

Arriva en Breng hebben nu ook eindelijk afspraken over de OVC. Er komt "gewoon" 1 paal voor beide vervoerders. Hoera, enzo......
 

02-09-2012 09:52:25
tochjo
tochjo
Blijkbaar was men even vergeten dat dit al was vastgelegd in de concessie en dus al twee jaar bekend was.  

02-09-2012 11:35:24
ZJ37
ZJ37
En hoe zit dat met personeelsinzet dan? De Breng-machinisten zullen dus ook naar Ww moeten kunnen rijden.  

02-09-2012 18:30:08
NS-APD
NS-APD
Wat ik vandaag begrepen heb is dat de Breng stellen een andere software hebben dan die van Arriva, Ze kunnen dus niet elektrisch gekoppeld worden, maar bij een defect trein wel door mekaar weggesleept worden!


Werkzaam bij Arriva
 


02-09-2012 19:56:04
aarclay
aarclay
Zal best...
Het vermogen is hetzelfde, lees ik op WikiPedia. Gezien deze GTW nieuwer is en voorzien zal zijn van nieuwe software zal dit wel niet compatible zijn met die van de Arriva GTW'tjes.

Maar goed, alles valt tegenwoordig te updaten als het nodig is.

De SLT'tjes hadden ook ooit eens afwijkende softwareversies, die het koppellen met elkaar problemen kon opleveren.

Laatst bewerkt door aarclay op 02-09-2012 19:58


Choo choo.....
 

02-09-2012 20:46:25
daniel_ddr
daniel_ddr
Is de software niet simpelweg anders omdat de systemen van Arriva en Hermes (Connexxion) van elkaar afwijken? Het verschil hoeft immers niet persé in de systemen te zitten die verantwoordelijk zijn voor het kunnen rijden met de trein zelf.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

02-09-2012 21:06:04
aarclay
aarclay
Ik denk eerder omdat de Arriva-treinen een oudere software-versie hebben. Deze zullen misschien in de toekomst (niet met ook op e.v.t koppeling) wel compatible kunnen worden.

Hoewel, vergeet niet dat ook de techniek anders is. En als het moet kan Stadler er wel in voorzien.


Choo choo.....
 

02-09-2012 21:35:46
kleine_man
kleine_man
De GTW en FLIRT zijn zo modulair dat Stadler geen onderscheid meer maakt tussen deze twee materieeltypen.

De GTW's van Arriva en Breng zullen ook niet veel van elkaar verschillen. Software verschillen kunnen zitten in welk "servicenummer" als eerste gebeld moet worden. Ik denk niet dat een Breng-stel eerst met Arriva contact moet gaan zoeken . Meer verschil kan ik niet verzinnen aangezien de stellen gelijktijdig besteld zijn en afgeleverd worden. Bij de SLT kwamen software wijzigingen pas op gang na proefritten.

Het grootste verschil zou weleens in de koppeling kunnen zitten, vooral in de positionering van de electrische overdracht. Op de foto's kan ik dat echter niet zien.
 

02-09-2012 22:12:50
geert
geert
Maar kort samengevat: gemengde dienst zoals bijvoorbeeld nu bij de Lints van Alm Mrb en de rest ( rood en geel) is dus niet te verwachten? Of juist wel bij calamiteiten?  

02-09-2012 22:16:21
wilcot
wilcot
als de software niet dezelfde is kan het niet. Veolia GTW-D kan niet samen met de BRENG GTW-D ondanks dat het hetzelfde concern is. En een software update is afhankelijk van het contract niet goedkoop. %02%  

03-09-2012 00:56:01
NDS
NDS
Kan me zo voorstellen dat het hele infoxx systeem dat in alle CXX/Hermes/Novio bussen zit ook in deze stellen zit. Andere vervoerders hebben daar weer andere vergelijkbare systemen voor die anders zijn en anders werken, tenminste in de bussen, maar dat verwacht ik in de treinen ook. Dus als je andere computer systemen gebruikt zal er ook wel andere software voor nodig zijn.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

05-09-2012 22:27:13
rambons
rambons
Vandaag is er begonnen met de eerste 2 testritten met de 5041, met in de ochtend en de middag een slag Vl-Nm.

Laatst bewerkt door rambons op 05-09-2012 22:27
 

05-09-2012 22:29:00
aarclay
aarclay
Zou Stadtler niet gewoon Ruf gebruiken, zoals ook in de andere GTW's zitten?


Choo choo.....
 

25-10-2012 15:50:51
rambons
rambons
Ook de 5042 is inmiddels in het land en reed vandaag enkele proefritten op de Maaslijn.  

05-11-2012 22:05:24
superboer
superboer
@BrengOV meldt op Twitter dat morgen de derde GTW de grens bij Venlo overkomt. Tijden zijn nog niet bekend maar het stel gaat vrijwel direct door naar Arnhem.


Garantie tot aan de voordeur.
 

06-11-2012 21:33:23
bnv
bnv
Komen alle stellen wel op tijd om de dienst vanaf 9 december te kunnen doen? (geldt ook voor de andere stellen van Arriva). Nog geen vijf weken meer namelijk.  

06-11-2012 22:11:40
kleine_man
kleine_man
De 375 is afgeleverd. Daarmee zouden alle Arriva GTW's in het land moeten zijn.

Stadler kan er 2-3 per week naar Nederland schoppen. Met nog 5 weken te gaan, lijkt mij geen probleem voor BRENG.

Er staan momenteel 3 stellen in Arnhem. 2 van Breng en 1 van Arriva. Enkele weken geleden stonden er nog een heel nest van die GTW's. Waar ze naar uitgevlogen zijn weet ik niet.

Laatst bewerkt door kleine_man op 06-11-2012 22:11


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

06-11-2012 22:14:42
SGMm2137
SGMm2137
Veel GTW's van ARRIVA staan op dit moment in Amersfoort  

07-11-2012 07:42:45
martijn
martijn
En in Zutphen... Maar daar gaat het in dit topic toch niet over?  

07-11-2012 14:06:44
stefanvdw
stefanvdw
Ik zag zojuist drie Breng GTW's in een rijtje staan op Ahb, daaruit leid ik af dat de nieuwste, derde GTW alsnog gisteravond of vanochtend naar Ah is gebracht  

18-11-2012 14:30:27
superboer
superboer
Op Twitter valt te lezen dat er vanaf 10 december tijdelijk 2 linten voor Breng gaan rijden.


Garantie tot aan de voordeur.
 

18-11-2012 15:29:53
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
klopt, zie hier https://twitter.com/BrengOV/status/269865257122541568. In ieder geval is er wat geregeld.  

18-11-2012 21:41:33
tochjo
tochjo
Wat een gek aantal, twee keer LINT. Enkele spitsritten zouden met drie stellen GTW 2/8 gereden moeten worden. Dan lijken twee stellen LINT, die je toch ook niet met een GTW kunt combineren, me wel een magere oplossing.  

18-11-2012 21:45:23
daniel_ddr
daniel_ddr
Zolang je de Linten uit de spitstrein die met drie stellen moet rijden houdt gaat dat wel goed toch?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

18-11-2012 21:46:34
tochjo
tochjo
Op zeker moment in ochtend- en avondspits moeten alle negen stellen in dienst zijn, omdat er drie ritten tegelijk met drie stellen moeten rijden.  

18-11-2012 22:08:35
mdj
mdj
Wellicht tijdelijk een gedoogconstructie dat een spitsslag (de in theorie rustigste) met 2x lint mag rijden? (In concessies niet helemaal raar, zie Arriva in Waterland, Syntus op de Veluwe en straks ook Arriva in Noord/West Friesland.)


Bij twijfel: gebruik beton.
 

18-11-2012 22:10:23
sik214
sik214
En zolang er 2 linten een spitsslag voor hun rekening nemen, hebben ze een GTW op reserve!  

18-11-2012 22:16:55
daniel_ddr
daniel_ddr
Desnoods zou het nog een mogelijkheid zijn om te gedogen dat er een stel van Arriva ingezet wordt. Als ik me niet vergis staat de concessie dat voor noodgevallen ook toe, da's immers ook de reden dat Arriva een optie op de stellen voor Breng moest nemen zodat er geen incompatible materieel zou komen te rijden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

18-11-2012 22:21:26
ZJ37
ZJ37
Waarom moet je gedogen om een Arriva-stel in de spitsslagen in te zetten? Omdat het niet hun concessie is? Uiteindelijk gaat het er toch om dat reizigers tevreden van A naar B kunnen reizen en die interesseert het echt niet of een trein groen, geel of paars is.  

18-11-2012 22:29:16
kleine_man
kleine_man
Quote
tochjo (zo 18 nov 2012 21:41:33 https://www.somda.nl/forum/12339/p420125/): Wat een gek aantal, twee keer LINT. Enkele spitsritten zouden met drie stellen GTW 2/8 gereden moeten worden. Dan lijken twee stellen LINT, die je toch ook niet met een GTW kunt combineren, me wel een magere oplossing.


Ze kunnen ook de andere kant op gaan.

Voor de dienst Arnhem - Tiel heb je 3 stellen nodig. 1 stel komt uit Dtc en gaat over op de dienst naar Tiel. Maak van die omloop een GTW, dan kan je andere twee diensten met LINT rijden. Je kan zo de GTW's tussen Arnhem en Doetinchem houden en de 3 gekoppelde stellen aan bieden. Zo kunnen de 9 benodigde diensten gevuld worden.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

18-11-2012 22:53:31
daniel
daniel
Arnhem - Tiel wordt alleen wel geëxploiteerd door Arriva, dus daar heeft Hermes niks aan.
Gewoon die twee Linten gekoppeld laten rijden in de rustigste slagen, moet makkelijk kunnen. Nu rijdt het gros van de treinen tussen Ah en Dtc in de spits ook met 2 stellen...
 

18-11-2012 22:54:07
idolaat
idolaat
Alleen rijdt BRENG niet naar Tiel toch?  

19-11-2012 09:07:03
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (zo 18 nov 2012 22:21:26 https://www.somda.nl/forum/12339/p420134/): Waarom moet je gedogen om een Arriva-stel in de spitsslagen in te zetten? Omdat het niet hun concessie is? Uiteindelijk gaat het er toch om dat reizigers tevreden van A naar B kunnen reizen en die interesseert het echt niet of een trein groen, geel of paars is.
Volgens mij weet je wel beter. Dat is zoiets als de wereldvrede verkondigen omdat er toch geen reden is om elkaar de hersens in te slaan en iedereen immers gelukkig wil zijn.
 

19-11-2012 13:56:27
ZJ37
ZJ37
Het geeft maar aan hoe ingewikkeld we het maken in de spoorsector, maar ik zal pogen het niet nog ingewikkelder te maken.  

19-11-2012 14:13:06
gvttreinen
gvttreinen
Quote
idolaat (zo 18 nov 2012 22:54:07 https://www.somda.nl/forum/12339/p420139/): Alleen rijdt BRENG niet naar Tiel toch?
Jawel, met de bus! (lijn 42/85 combi Arriva/Breng Tiel - Nijmegen)
 

19-11-2012 16:53:47
treinefan
treinefan
Met de trein niet.
Ik snap het niet meer denk ik
Blijft er nou nog lint rijden in de achterhoek/betuwe? en hoeveel?


Met vriendelijke groet,
 

19-11-2012 16:58:49
kniesoor
kniesoor
Zoals je terug kunt lezen worden er TIJDELIJK twee Linten gehuurd.  

19-11-2012 17:01:38
treinefan
treinefan
Oké bedankt. teruglezen is soms een beetje lastig.


Met vriendelijke groet,
 

19-11-2012 20:16:49
kleine_man
kleine_man
Quote
daniel (zo 18 nov 2012 22:53:31 https://www.somda.nl/forum/12339/p420138/): Arnhem - Tiel wordt alleen wel geëxploiteerd door Arriva, dus daar heeft Hermes niks aan.
Gewoon die twee Linten gekoppeld laten rijden in de rustigste slagen, moet makkelijk kunnen. Nu rijdt het gros van de treinen tussen Ah en Dtc in de spits ook met 2 stellen...


Hm......Weer een hersenkronkel die niet goed staat %03%

Desalniettemin, BRENG zou de 2 LINT's kunnen ruilen met 2 GTW's van Arriva. Kan Arriva de LINTen inzetten naar Tiel en blijven alle GTW's tussen Arnhem en Doetinchem.

Maar ja, de Sint is in het land dus het speculaasgehalte neemt navenant toe.%08%


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

19-11-2012 21:34:48
jordydl1
jordydl1
Je kan bedenken wat je wil, syntus heeft per 9 december de linten over die al in ah aanwezig zijn. en arriva zal de treinen zelf nodig hebben. Buiten dat heeft arriva niks met het probleem dat breng niet al het materieel optijd binnen heeft te maken en dus onzin om door te gaan ruilen.  

19-11-2012 21:41:14
mren
mren
Soms valt er als bedrijven (met tenslotte hetzelfde belang!) onderling wel iets te regelen. Het was een tijdje gebruikelijk dat NS DM'90 aan Syntus leende als er werkzaamheden tussen Hgl en Dv zijn waardoor de omreizende mensen via Hgl-Zp voldoende plaats hadden omdat alle omlopen dan met dubbele stellen konden worden gereden.  

19-11-2012 21:49:55
mdj
mdj
Feit:
*Syntus heeft per 09-12-12 7 linten en 1x DM90 nodig.
*Syntus levert de overige linten en DM90 in bij NS(FS).
*NSFS verhuurt aan Breng 2x Lint, per 12-2013 3x lint aan Arriva (voor Almelo-Marienberg)

Arriva is verplicht mee te werken aan een goede treindienst op Arnhem-Winterswijk/Doetinchem. Indien een storing is, is Arriva verplicht om (tijdelijk) een Breng trein in exploitatie te nemen op Arnhem-Winterswijk en Breng verplicht om (tijdelijk) een Arriva trein in exploitatie te nemen op Arnhem-Doetinchem. "Verplicht" volgens de concessievoorwaarden uiteraard.

Arriva moest een optie opnemen, reden zie boven, op 9 extra treinstellen tbv Arnhem-Doetinchem. Dus dat de treinstellen er niet op tijd zijn, is ook aan Arriva te danken.

Wat precies de uitvoering gaat worden zal afhangen wat de Provincie Gelderland (opdrachtgever Arnhem-Winterswijk; gebied Rivierenland=Achterhoek) / SRAN (opdrachtgever Arnhem-Doetinchem; gebied StadsRegio Arnhem-Nijmegen) samen met Breng/Arriva heeft afgesproken over de gedoogconstructie wat betreft de 2 linten. Is de afspraak dat er 2 treinstellen mogen rijden in de spitstreinen (Dan zal het wel bij Breng blijven) of dat in die spitstreinen echt 3x GTW MOET rijden, zodat ze voor Arriva gaan rijden (in huur bij Breng) en op Arnhem-Tiel (of Apeldoorn-Zutphen...) gaan rijden.

Laatst bewerkt door mdj op 19-11-2012 21:50


Bij twijfel: gebruik beton.
 

19-11-2012 22:43:26
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
mdj (ma 19 nov 2012 21:49:55 https://www.somda.nl/forum/12339/p420275/): Feit:
*Syntus heeft per 09-12-12 7 linten en 1x DM90 nodig.
Vanwaar die ene DM'90 en niet gewoon 8 linten?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

19-11-2012 22:47:14
robert001
robert001
Voor de dienst naar Bad Bentheim. Zal de 3436 wel blijven.  

20-11-2012 08:12:19
Harold27
Harold27
En als die ene DM90 om een of andere reden eens niet beschikbaar is? Een Lint zal wel niet toegelaten zijn, en of een andere niet Syntus-DM90 dan kan invallen?  

20-11-2012 08:34:17
dvdhoven
dvdhoven
Ja, dat kan, dat is al meerdere malen voorgekomen.


Dick van den Hoven
 

20-11-2012 08:48:18
daniel81
daniel81
Quote
jordydl1 (ma 19 nov 2012 21:34:48 https://www.somda.nl/forum/12339/p420273/): Je kan bedenken wat je wil, syntus heeft per 9 december de linten over die al in ah aanwezig zijn. en arriva zal de treinen zelf nodig hebben. Buiten dat heeft arriva niks met het probleem dat breng niet al het materieel optijd binnen heeft te maken en dus onzin om door te gaan ruilen.

Arriva heeft er weldegelijk mee te maken: als reizigers achterblijven door onvoldoende capaciteit bij BRENG, moet Arriva ze immers meenemen.
 

20-11-2012 08:49:02
daniel81
daniel81
Quote
Harold27 (di 20 nov 2012 08:12:19 https://www.somda.nl/forum/12339/p420299/): En als die ene DM90 om een of andere reden eens niet beschikbaar is? Een Lint zal wel niet toegelaten zijn, en of een andere niet Syntus-DM90 dan kan invallen?

Syntus heeft toch ook al met Linten naar Duitsland gereden? (Ah-Em)
 

20-11-2012 09:10:14
dennistd
dennistd
Volgens mij was er een probleem met de detectie op Odz-Bh, omdat daar geen assentellers liggen. Ik kan me herinneren dat er een keer twee Linten naar de Bentheimer Eisenbahn gegaan zijn voor een open dag, waarbij Odz-Bh maar 40 km/h gereden mocht worden.  

20-11-2012 12:28:10
timtrein
timtrein
Bij een goed contract zou het zo kunnen zijn dat NSFS in geval van uitval van de 3436, een ander stel beschikbaar stelt. Er zijn er genoeg...
Maar dat heeft weinig met Breng te maken hoewel ook daarbij kan gelden dat NSFS bij een defect een andere Lint beschikbaar stelt.