Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Lekstroom

Zondag 26 aug 2012 - 15:00:51
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Ik zit op dit moment in een ICMm-III. Als ik het tafeltje naar beneden klap en eraan voel lijkt het alsof er een kleine stroom op staat. Op sommige plekken is de coating/verf van het klaptafeltje afgesleten en daar is het vooral bij stilstand duidelijk merkbaar.

Laatst zat ik in de ICBerlijn, en later in de ÖBB-rijtuigen in de ICBrussel en toen voelde ik het ook. De aircoroosters in de muren (in dit geval) lijken ook onder een lichte spanning te staan.

Kan het zijn dat er lekstromen door deze treinen lopen, of heeft dit met iets heel anders te maken?


Zondag 26 aug 2012 - 15:07:47
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Ben je niet gewoon zelf statisch geladen?


Zondag 26 aug 2012 - 15:12:50
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Ik denk het niet, want bij een ontlading van statische energie in je lichaam hoor je vaak een klein tikje, eventueel gepaard met een heel klein vonkje. En daarna is het meteen over.

Dit blijft doorgaan.


Zondag 26 aug 2012 - 15:17:03
edje
edje
Flickr spoorkeerl
tenzij bij bepaalde kleding, dan blijf je knetteren, tijd voor rubberen handschoenen joh.



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 27 aug 2012 - 01:25:46
Hoera63
Hoera63
Twitter Koplopermau Youtube Koplopermau Flickr Koplopermau
Je kan in principe geen lekstroom voelen aan het tafeltje want dat is van kunststof en dat geleid zeer slecht.

Eventuele lekstroom zou direct de trein moeten verlaten via de wielen en de rails.

Maandag 27 aug 2012 - 01:27:20
Hoera63
Hoera63
Twitter Koplopermau Youtube Koplopermau Flickr Koplopermau
Ik zit op mobiel dus kan niet aanpassen, maar misschien voel je de trillingen van de trein zelf? Ook bij stilstand als er mensen in en uitstappen kan je dit nog voelen.

Maandag 27 aug 2012 - 10:48:13
cuneo56
cuneo56
Je zit zelf op een stoel/bank die aan de "bak"vast zit, het tafeltje via wand of stoel voor je ook.
Daar kan dus geen spanningsverschil tussen optreden.
Statische ontlading sluit je al uit.
Kan het misschien de minimale trilling zijn die b.v. een omvormer o.i.d. genereert in je omgeving?

Maandag 27 aug 2012 - 12:38:55
maigoda
maigoda
Omvormers in treinen zijn tegenwoordig statische omzetters. Die bewegen niet meer zoals motorgeneratoren dat doen (ronddraaien en soms wat trilling veroorzaken).
Groetjes,
Emiel

Maandag 27 aug 2012 - 13:09:16
thom
thom
Plan V heeft sowieso nog een motorgenerator, en ik dacht zelfs ICM nog steeds..
Quote
Hoera63 (ma 27 aug 2012 01:25:46 somda.nl): Je kan in principe geen lekstroom voelen aan het tafeltje want dat is van kunststof en dat geleid zeer slecht.

Eventuele lekstroom zou direct de trein moeten verlaten via de wielen en de rails.
Zoals jij het nu zegt kan er nooit sprake zijn van een lekstroom zijn, aangezien de retourstroom van je hoogspanningscircuit juist op die manier de trein behoort te verlaten.

Van lekstroom sprake als er een stroom loopt via een circuit dan bedoeld.

Laatst bewerkt door thom op Maandag 27 aug 2012 om 13:13:44

Maandag 27 aug 2012 - 13:25:54
cuneo56
cuneo56
Ik bedoel omvormers in algemene zin.( dus ongeacht of dat statisch of dynamisch gebeurt)
Ook statisch omvormers hoor je vaak "zoemen" en van geluid kan iets gaan resoneren b.v.

Maandag 27 aug 2012 - 17:24:43
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Quote
thom (ma 27 aug 2012 13:09:16 www.somda.nl): Plan V heeft sowieso nog een motorgenerator, en ik dacht zelfs ICM nog steeds..
Nee ICM heeft een statische omzetter gekregen. Die de storings gevoelige MG verving, ook omdat er meer gebruikers achter kwamen, airco, digitale koersborden, en de TV's


Maandag 27 aug 2012 - 18:53:54
thom
thom
Aah, ergens twijfelde ik ook al

Maandag 27 aug 2012 - 19:18:21
maigoda
maigoda
Quote
edje (ma 27 aug 2012 17:24:43 somda.nl):
Quote
thom (ma 27 aug 2012 13:09:16 www.somda.nl): Plan V heeft sowieso nog een motorgenerator, en ik dacht zelfs ICM nog steeds..
Nee ICM heeft een statische omzetter gekregen. Die de storings gevoelige MG verving, ook omdat er meer gebruikers achter kwamen, airco, digitale koersborden, en de TV's
Het zit iets genuanseerder: de ietwat storingsgevoelige motorgenerator (lees: ik heb het nog nooit meegemaakt), is vervangen door een statische omzetter die een grotere uitval kent en bovendien een startvertraging heeft van minimaal een minuut. Uiteraard kon het niet anders vanwege de vermeerdering van verbruikers.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Maandag 27 aug 2012 om 19:18:53

Maandag 27 aug 2012 - 19:20:24
maigoda
maigoda
Quote
cuneo56 (ma 27 aug 2012 13:25:54 somda.nl): Ik bedoel omvormers in algemene zin.( dus ongeacht of dat statisch of dynamisch gebeurt)
Ook statisch omvormers hoor je vaak "zoemen" en van geluid kan iets gaan resoneren b.v.
Als iets voelbaar gaat resoneren, kan de frequentie niet al te hoog zijn. De ICM-omzetter heeft juist een vrij hoog piepend geluid.
Groetjes,
Emiel

Maandag 27 aug 2012 - 20:19:44
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
Hoera63 (ma 27 aug 2012 01:25:46 www.somda.nl): Je kan in principe geen lekstroom voelen aan het tafeltje want dat is van kunststof en dat geleid zeer slecht.

Eventuele lekstroom zou direct de trein moeten verlaten via de wielen en de rails.
Het tafeltje lijkt van metaal, er zat glimmend materiaal onder het verflaagje.

Maar hoe zit het dan bij de ÖBB-rijtuigen en ICB-rijtuigen?