foto's maken/rondkijken op rangeerterrein/sloop
Forum: Algemeen - Algemeen
17-08-2012 20:47:29
henkd
henkd
In het verleden is al veel NS materieel aan de sloophamer ten prooi gevallen. In het begin gebeurde dit vaak bij Koek, later bij Hollandia en nu in Groningen. Voorafgaand stonden de treinstellen vaak op rangeerterreinen van de NS bij diverse grotere stations. Bijvoorbeeld Amsterdam, Maastricht of Zwolle.

Zijn er hier weleens mensen op de sloop en of rangeerterreinen wezen kijken?
Welk materieel ben je wezen kijken en waar was dit?
 

17-08-2012 21:11:02
treinefan
treinefan
Ik ben een keer in Zl wezen kijken bij de Plan T stellen die daar achter het station stonden, de laatste tijd ben ik ook vaak in Amersfoort door gelopen naar achteren waar onder andere enkele uitgebrande DD-AR rijtuigen, een plan T, een benelux BDS, enkele plan u's en eerst ook nog wadlopers stonden.


Met vriendelijke groet,
 

17-08-2012 21:12:13
sfj
Ben zelf als jochie van een jaar of 12 rond 1993 uitgebreid oP pad geweest om de toen uitstervende mat54 populatie te bekijken in Zwolle. Mijn tante was daar toen trdl dus ik mocht zelfs langs de hekken ... Denk dat ik daar toen zo 10 rolletjes vol heb geschoten ...

Onafhankelijk van mijn tante heb ik in die jaren de toen ook uitstervende posten T in heel Nederland bezocht. Ben toen in de meeste centrale en decentrale posten binnen geweest, en zelfs in Hwd nog de bepac, rijrichting Sgn/AR blok/ VCVL Obd en NX/telerail/overweg Ndb regelmatig mogen bedienen ..

Het zijn wel geen treinstellen maar wel inmiddels buiten dienst gestelde spoorelementen. De herinneringen zijn tot in detail, dankzij mijn fotografisch geheugen. Bij een inbraak in 1999 bij een inbraak is alles verdwenen en de hobby een jaar of tien in slaap gevallen, maar ik zou wel eens over de Dgr willen wandelen nu ...

(getikt vanaf mobieltje want ik zit juist te Hnk herinneringen op te halen, excuses voor iphonetikfouten!)


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

17-08-2012 21:12:44
Bert13
Bert13
En volgens mij kun je bij station Nm (ook iets verder van het perron af) perfect het terzijde staande ICK bekijken en fotograferen.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 


17-08-2012 21:16:57
treinefan
treinefan
Ja, ook gedaan trouwens. Vanuit de trein heb ik ook verschillende foto's gemaakt van plekken als Dijksgracht en Cartesiusweg


Met vriendelijke groet,
 

17-08-2012 21:20:16
rob46
rob46
Quote
henkd (vr 17 aug 2012 20:47:29 https://www.somda.nl/forum/12282/p404164/): In het verleden is al veel NS materieel aan de sloophamer ten prooi gevallen. In het begin gebeurde dit vaak bij Koek, later bij Hollandia en nu in Groningen. Voorafgaand stonden de treinstellen vaak op rangeerterreinen van de NS bij diverse grotere stations. Bijvoorbeeld Amsterdam, Maastricht of Zwolle.

Zijn er hier weleens mensen op de sloop en of rangeerterreinen wezen kijken?
Welk materieel ben je wezen kijken en waar was dit?
Ik zou eens wat spoorboeken lezen/kijken daar vind je alle antwoorden en foto's, van Koek tot Simmeren.


57 jaar OV-fotografie.
 

17-08-2012 21:31:45
aarclay
aarclay
Bij Simmeren was dit ook mogelijk op een afstand met het Winschoterdiep ertussen. Echter al snel werden er betonblokken geplaatst om het zicht te ontnemen.
Of het bewust tegen pottekijkers was, of het opstapelen van treinen opelkaar en voorkomen dat ze het water in rollen, is mij onbekend. Het klinkt misschien wel gek, maar een foutje met een hijskraan of een sloperhijskraan kan gebeuren.

Verder ben ik wel eens op het rangeerterrein van Hoofddorp op gegaan om even te kijken. Ik had toen toestemming van de NS gekregen voor een videoreportage die ik met iemand aan het maken was, en we waren onder begeleiding van een conducteur. Veel spannends stond er overigens niet.

Ook heb ik wel eens het opstelterrein van Utrecht Cartesiusweg gefotografeerd met AgentX. We probeerden door het hek foto's te maken, want met kunst- en vliegwerk lukte, maar in de verte zagen we een auto het terrein afrijden en gingen kijken of we vanaf de oprit (buiten het terrein) foto's konden maken, want je weet nooit hoelang het hek nog open staat.
Het leuke was dat er een camera hing en dat het rolhek net zo lang geopend bleef totdat we weer weggingen.

Aardige portier

Laatst bewerkt door aarclay op 17-08-2012 21:39


Choo choo.....
 

17-08-2012 21:55:14
dennistd
dennistd
Ik was zondag nog even bij de Bokkeduinen achter, maar terwijl ik foto's stond te maken ging ook ineens het hek open terwijl er verder niemand in de buurt was. Ben er toch maar niet verder op gelopen: je weet nooit wanneer zo'n hek weer dicht gaat, en als je binnenin opgesloten bent heb je wel wat uit te leggen vrees ik%08%  

17-08-2012 21:57:24
timtrein
timtrein
Het misdrijf zal nu wel verjaard zijn, dus ik kan publiek maken dat ik in 1996/1997 toen de Hondekoppen op Zwolle rangeer stonden, ik daar eens geweest ben.
Idem toen de DE-II'en en de eerste Plan U's er stonden. Wat een puinhoop was het daar... vreselijk.
In Susteren ben ik ook eens wezen kijken, wat was dat, 2001 ofzo? Prachtige stillevens van bomen dwars door goederenwagens gegroeid enzo...
 

17-08-2012 22:13:17
broek53
broek53
Quote
henkd (vr 17 aug 2012 20:47:29 https://www.somda.nl/forum/12282/p404164/): In het verleden is al veel NS materieel aan de sloophamer ten prooi gevallen. In het begin gebeurde dit vaak bij Koek, later bij Hollandia en nu in Groningen. Voorafgaand stonden de treinstellen vaak op rangeerterreinen van de NS bij diverse grotere stations. Bijvoorbeeld Amsterdam, Maastricht of Zwolle.
Zijn er hier weleens mensen op de sloop en of rangeerterreinen wezen kijken?
Welk materieel ben je wezen kijken en waar was dit?
Waarom wil je dat weten? Vanwege het al dan niet nostalgische praatje ?
 

17-08-2012 22:27:33
seinhuis
seinhuis
Vanaf de Havenstraat in Amsterdam of Zaandam kon je een jaar geleden plan V/T bij de sloop zien staan bij het sloopbedrijf tegenover. Weet alleen de houdige situatie niet. Voor locatie: http://goo.gl/maps/JG1Of  

17-08-2012 23:09:30
aarclay
aarclay
Quote
dennistd (vr 17 aug 2012 21:55:14 https://www.somda.nl/forum/12282/p404193/): Ik was zondag nog even bij de Bokkeduinen achter, maar terwijl ik foto's stond te maken ging ook ineens het hek open terwijl er verder niemand in de buurt was. Ben er toch maar niet verder op gelopen: je weet nooit wanneer zo'n hek weer dicht gaat, en als je binnenin opgesloten bent heb je wel wat uit te leggen vrees ik%08%

Daar zit dan net als op de Cartesiusweg gewoon een aardige portier.

Zodra ze je over de lijn zien gaan, dan zullen ze wel even (iemand) op je afstappen, iedereen behoort zich altijd bij de intercom te melden als ze echt wat op het terrein moeten zoeken. En anders sommeren ze je gewoon om weg te gaan...

En als je de lijn over zou gaan, dan heb je het verbruidt voor jezelf, en misschien voor andere spotters.


Choo choo.....
 

17-08-2012 23:16:57
rob46
rob46
Al jaren wordt er op Somda door de geachte lijstleden het verloop van afvoer en sloop bijgehouden. Gaan we het nu weer vanaf bv de sloop bij Koek nogeens overdoen ? Wat mij betreft slotje op dit topic, voegt m.i. helemaal niets toe.


57 jaar OV-fotografie.
 

17-08-2012 23:23:20
2410
2410
Vroeger vroeg je gewoon of je door een openstaand hek mocht naar een emplacement aan een minder nederlands sprekende nederlandse werknemer en dan had je een excuus als je er voor zorgde goed op te letten geen treinen en hun 'veiligheidsfunctie' serieuzer opnemende medewerkers tegen te komen kon je bijv lekker struinen over empl rijtuigennloods rsd waar het vol plan e, bnl, plan n, 2400, bakkies ed stond %08%  

17-08-2012 23:26:08
Sender
Sender
TS stelt een vraag en er wordt meteen een rare conclusie getrokken. Er wordt helemaal niet gevraagd om verloop van afvoer of sloop. De vraag om een slotje is daarom volkomen irrelevant. Sloop heeft ook mijn interesse, dus laat de verhalen maar komen.  

17-08-2012 23:32:43
aarclay
aarclay
Regelgevingen zjin steeds scherper geworden...

Zo was ik enige tijd gelden de 4005 bij Falck in Utrecht fotograferen. Per mail en telefoon kwam dat uit op een excursie a 500 euro. Op zo'n moment doe je de stoute schoenen aan en kijkt of het druk is op het oefenterrein aan het einde van de middag, en vraag je vriendelijk aan de bedrijfsleider of je even rond mag kijken bij die 'ene trein'. Daar deden ze niet moeilijk over.

Maar goed, bij NedTrain gaat zoiets niet lukken zonder toestemming. Het kan zelfs iemands baan kosten, als iemand je toestemming zal geven die dat niet behoort te doen.

Laatst bewerkt door aarclay op 17-08-2012 23:32


Choo choo.....
 

17-08-2012 23:33:36
henkd
henkd
@ Seder, thanks voor je support

Ik ben zelf een aantal keren in het verleden weggestuurd bij terzijde staande treinstellen, terwijl sommigen een vergunning hadden om tussen de treinstellen te komen. Ik kan begrijpen dat dit tegenwoordig ook niet meer mogelijk is. Ik ben echter benieuwd naar de verhalen, dus niet perse naar specifieke data, hoe mensen dat destijds aanpakten.

Overigens ook als ze aanwezig waren zonder vergunnig...
 

18-08-2012 06:34:40
edje
edje
En wat voor vergunning heb je dan als je tussen slooptreinen mag lopen?
Er bestaat alleen maar een bewijs om het spoor te betreden, wat ook alleen nog maar geldt dat je die mag gebruiken voor je werkzaamheden. En tussen slooptreinen lopen is eigenlijk alleen maar voor rangeerders bedoeld.

Ik als stmt had toen ook wel zo'n kaart, maar dat betekende dus niet dat ik in mijn vrije tijd zomaar op een emplacement foto's mocht maken.

Zelf heb ik wel eens een paar jongeren uit sloopstellen moeten wegjagen.
Toen de eerste mat64 stellen afgevoerd werden, werden ze eerst in Hengelo ontdaan van enkele onderdelen, compressoren, snelschakelaar enz enz.
De stellen werden op de sporen neergezet waar nu het DM90 spul staat.
Op een bepaald moment zagen we op de camera dat er een paar liefhebbers spullen aan het stelen waren.
Ik en nog een collega zijn toen snel maar stil naar de stellen toegegaan.
Ik ben in het stel gekropen en door de ronde ruitjes van de deuren bij de bakovergang, zag ik ze dingen losschroeven. Stilletjes opende ik de eene deur en met veel kabaal de andere, gelijk roepend WAT MOETDAT V*RD#MME HIER. aangezien ik nogal groot en fors ben, schrokken die jongens zich nogal. Waarop ze gelijk de trein weer uit rende. waar mijn collega ze al aan het opwachten was.
We vroegen de jongens hoe ze hier ze hier kwamen. Bleken ze helemaal langs het spoor te zijn gelopen. We hebben ze via de kortste manier weer het terrein afgestuurd. Via braamstruiken en een hek.%08%

Moraal van dit verhaal, ga nooit zomaar een emplacement op, je kunt altijd een verkeerde tegenkomen.
 

18-08-2012 07:51:17
dh3201
dh3201
In 1993 ben ik een aantal keer met toestemming in Roosendaal geweest toen daar de afgevoerde Hondekoppen stonden. Een keer kwam ik op het terrein een conducteur tegen die vroeg wat ik daar deed. Ik antwoordde dus dat ik toestemming had gekregen van die en die (zijn naam weet ik nu niet meer), dus was het goed.
Vervolgens hoorde ik achter me dat degene die mij toestemming had gegeven die conducteur aansprak en hem vroeg wat hij daar deed...


Shqiperise-lopers?
 

18-08-2012 09:07:26
279
279
Quote
seinhuis (vr 17 aug 2012 22:27:33 https://www.somda.nl/forum/12282/p404202/): Vanaf de Havenstraat in Amsterdam of Zaandam kon je een jaar geleden plan V/T bij de sloop zien staan bij het sloopbedrijf tegenover. Weet alleen de houdige situatie niet. Voor locatie: http://goo.gl/maps/JG1Of


dat zal dan in Zd zijn want in de Havenstraat in Asd zie je alleen maar trams...
 

18-08-2012 11:14:01
2410
2410
De Rietlanden stonden vroeger ook vol met goederensloopmat en plan e, omdat het in zo'n havengebied relatief onduidelijk was waar het openbaar terrein ophield (prorailbordjes bestondenn nog niet, verbodsbordjes waren vaak doorgeroest of afwezig al dan niet van de paal gevallen of verbogen...) heb ik en een collega ook ns de gok gewaagd en tussen de wagens gestruind, respectvol de sleep rijtuigen van binnen bekeken enz. Op een gegeven moment kwam er een bakkie rangeren en toen hebben we voor een paar leuke pics veiligheidshalve de daar toen prachtig over het hele emplacement liggende voetbrug opgezocht (ik vergeet nu voor het gemak de foto die er van mij bovenop een koelwagen gemaakt is%08%.

Ik herinner me hoe we de treinen altijd als een soort Heiligen benaderden, bijv een groentewagen die tijden op Ndb logeerde hebben we zelfs eens opgeruimd. Stond er een sikje, als we m liefdevol streelden over een frontseinje was het al gewaagd

Laatst bewerkt door 2410 op 18-08-2012 11:20
 

18-08-2012 14:24:30
limbotrein
limbotrein
Ben in 2002 bij de sloop 2200.600 en 1100en in breda geweest.
Daar deed ook niemand moeilijk.

was heel leuk
 

18-08-2012 17:21:49
elizabeth
elizabeth
Het was dan wel geen sloop terrein, maar ik heb heel wat stappen op de werkplaats van Haarlem liggen. Was werkzaam aan de Jaap (mC9002) en als je wel is in een ander gebouw kwam deed niemand moeilijk als je ook je plaatjes schoot. Je mocht alleen geen mensen herkenbaar op de foto zetten. Dit is nu ondenkbaar. (dat zo maar even komen klussen in Hlm.)


jaapfan.
 

18-08-2012 18:31:13
daniel81
daniel81
Quote
henkd (vr 17 aug 2012 23:33:36 https://www.somda.nl/forum/12282/p404220/): @ Seder, thanks voor je support

Ik ben zelf een aantal keren in het verleden weggestuurd bij terzijde staande treinstellen, terwijl sommigen een vergunning hadden om tussen de treinstellen te komen. Ik kan begrijpen dat dit tegenwoordig ook niet meer mogelijk is. Ik ben echter benieuwd naar de verhalen, dus niet perse naar specifieke data, hoe mensen dat destijds aanpakten.

Overigens ook als ze aanwezig waren zonder vergunnig...




Oftewel je bent op zoek naar tips om al dan niet legaal tussen sloopmaterieel te geraken
 

18-08-2012 19:14:56
spiketrain
Moderator
spiketrain
We gaan het hier niet over illegaal en/of gevaarlijk gedrag hebben. Dit topic gaat dus op slot.


Groet, Spiketrain