Tarieven 2013
Forum: Algemeen - Algemeen
17-08-2012 18:20:13
lucasschui
lucasschui
Per november 2012
-Producten op OV-Chipkaart
Abonnementen: Dal Voordeel, Weekend Vrij, Dal Vrij, Altijd Voordeel, Altijd Vrij, Kids Vrij en OV Jaarabonnement.
Losse vervoersbewijzen: Reizen op saldo, railrunner, dagkaart hond, dagkaart fiets
Extra kortingsmogelijkheden: Keuzedagen, samenreiskorting

-Railrunners mogen per november 2012 ook gebruikt worden door alleenreizende kinderen onder de 12 jaar, alleen 2e klas. Bij begeleiding door een volwassene geldt de klasse van de begeleider. Kinderen mogen vanaf 1 januari 2013 niet meer reizen op papieren kaartjes met 40% korting.

-Stop verkoop Dagkaart red.
-Stop verkoop Weekend retour
-Stop verkoop overgang 2-1 Vol/red.
-Stop verkoop papieren ongedateerde vervoersbewijzen vol/red.: Overgang 2-1 (m.u.v. keuzedag 2-1), Enkele reis, Dagretour, Railrunner.

-Reizigers die in het bezit zijn van een papieren ongedateerd kaartje, kunnen tot 31 dec. 2013 gebruik maken van die kaarten. Per 1 januari 2014 zijn deze niet meer geldig.

Per januari 2013
-verhoging tarieven enkele reis/retour/reizen op saldo vanaf 13 tariefeenheden met ongeveer 2,5%. Tarieven voor minder dan 13 tariefeenheden blijven gelijk aan tarief 2012.
-verhoging tarieven nieuwe abonnementen met ongeveer 5%.
-afschaffen samenuitkorting
-afschaffen e-tickets tegen reductietarief. (railrunner en voltarief blijven verkrijgbaar)
-gedateerde vervoersbewijzen tegen reductietarief zijn niet meer geldig voor reizigers met een Voordeelurenabonnement en voor reizigers die gebruik maken van een meereiskorting. Een ongedateerd vervoersbewijs met reductie mag echter nog tot 1 januari 2014 worden gebruikt.
-uitsluitend jaartrajectkaarthouders mogen nog reizen met gedateerde vervoersbewijzen met reductie.

Bron: NS Reizigers
 

17-08-2012 18:39:37
mren
mren
Oftewel afschaffing papieren kaartje voor voordeelurenkaarthouders zonder dat het dubbele opstaptarief voor de ovc is opgelost?
Regelrecht schandalig!!
 

17-08-2012 18:45:14
woepje
woepje
Die abonnementen worden dus duurder. Maar ik neem aan dat als je een abonnement in 2012 afsluit en die meteen in 1x betaald, dat je dan vervolgens niet in 2013 eens een naheffing gaat krijgen? Alhoewel, iets zegt me dat dat dus wel gaat gebeuren%03%  

17-08-2012 18:46:19
ruud.h
ruud.h
Ja ik vindt dit ook schandalig kop op zeg waar zijn we mee bezig Nederland naar de verdommenis halen zeker


ruud.h
 


17-08-2012 18:48:32
mren
mren
Quote
woepje (vr 17 aug 2012 18:45:14 https://www.somda.nl/forum/12281/p404126/): Die abonnementen worden dus duurder. Maar ik neem aan dat als je een abonnement in 2012 afsluit en die meteen in 1x betaald, dat je dan vervolgens niet in 2013 eens een naheffing gaat krijgen? Alhoewel, iets zegt me dat dat dus wel gaat gebeuren%03%

Dat mag niet volgens het Nederlandse verbintenissenrecht. Een overeenkomt voor een DalVrij van een jaar tegen 75euro/mnd blijft gewoon bestaan.
 

17-08-2012 18:57:13
treinefan
treinefan
Ik blijf voor afschaffen van de chipkaart...%04%


Met vriendelijke groet,
 

17-08-2012 19:17:01
kniesoor
kniesoor
Gelukkig is het populisme nooit ver weg!  

17-08-2012 19:18:19
woepje
woepje
Quote
mren (vr 17 aug 2012 18:48:32 https://www.somda.nl/forum/12281/p404130/):
Quote
woepje (vr 17 aug 2012 18:45:14 https://www.somda.nl/forum/12281/p404126/): Die abonnementen worden dus duurder. Maar ik neem aan dat als je een abonnement in 2012 afsluit en die meteen in 1x betaald, dat je dan vervolgens niet in 2013 eens een naheffing gaat krijgen? Alhoewel, iets zegt me dat dat dus wel gaat gebeuren%03%

Dat mag niet volgens het Nederlandse verbintenissenrecht. Een overeenkomt voor een DalVrij van een jaar tegen 75euro/mnd blijft gewoon bestaan.
Gelukkig. Is de simpele consument daar in elk geval tegen beschermd. Nu de rest nog.
 

17-08-2012 19:29:42
b2py
b2py
Waarom verdwijnt 2-1 overgang? Kan ik dus nooit met mijn 2e klas sov meer 1e klas reizen met een overgang? Waarom!?!?!?!?  

17-08-2012 19:30:40
woepje
woepje
Die blijft wel op de OV chipkaart bestaan.  

17-08-2012 19:36:45
b2py
b2py
Ok gelukkig maar  

17-08-2012 19:46:09
tochjo
tochjo
Quote
mren (vr 17 aug 2012 18:39:37 https://www.somda.nl/forum/12281/p404125/): Oftewel afschaffing papieren kaartje voor voordeelurenkaarthouders zonder dat het dubbele opstaptarief voor de ovc is opgelost?
Regelrecht schandalig!!

De bron van bovenstaand bericht is wat vaag, maar in de adviesaanvraag (http://www.locov.nl/Images/Locov%202012%20adviesaanvraag%20afschaffen%20papieren%20vervoerbewijzen_tcm311-331344.pdf) staat dat de papieren kaartjes met reductie alleen worden afgeschaft onder de voorwaarde dat het probleem van het zogenoemde 'dubbel opstap tarief' is opgelost.

Quote
woepje (vr 17 aug 2012 18:45:14 https://www.somda.nl/forum/12281/p404126/): Die abonnementen worden dus duurder. Maar ik neem aan dat als je een abonnement in 2012 afsluit en die meteen in 1x betaald, dat je dan vervolgens niet in 2013 eens een naheffing gaat krijgen? Alhoewel, iets zegt me dat dat dus wel gaat gebeuren%03%

De prijsverhoging van het Voordeelurenabonnement ging ook pas in bij de eerstvolgende verlenging.
 

17-08-2012 21:22:57
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
woepje (vr 17 aug 2012 19:30:40 https://www.somda.nl/forum/12281/p404145/): Die blijft wel op de OV chipkaart bestaan.
Maar jaartrajectkaarthouders mogen dus tot deze medio 2013 wordt verchipt geen klasseovergang meer maken.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

17-08-2012 21:26:28
bart84
Moderator
bart84
Quote
mren (vr 17 aug 2012 18:39:37 https://www.somda.nl/forum/12281/p404125/): Oftewel afschaffing papieren kaartje voor voordeelurenkaarthouders zonder dat het dubbele opstaptarief voor de ovc is opgelost?
Regelrecht schandalig!!

Dus een actie zoals ik vorige week heb gehad kan ook niet meer:
Vertrek om 08.47 met de 3528 uit Ehv naar Ht met een koringskaartje (papier), om in Ht te blijven zitten en vervolgens op een Blokker-dagkaartje verder te gaan (dit was nodig omdat deze pas vanaf 09.00 uur geldig zijn op werkdagen). Door deze actie zou ik dus verplicht worden om in Ht uit te trein te stappen om uit te checken en vervolgens in de trein erna (want dat haal in Ht nooit je eigen trein meer) verder te gaan.


Mvg. Bart
 

17-08-2012 21:40:56
rogier
rogier
Overigens verdwijnt (dus) ook het recht tot onderbreken van een reis.
Allerlei verkapte prijsverhogingen dus.
 

17-08-2012 22:07:57
treinefan
treinefan
Kun die dat nog een keer uitleggen?


Met vriendelijke groet,
 

17-08-2012 23:17:56
mren
mren
Met een papieren kaartje Ehv-Asd kun je een uurtje winkelen in Ht, even naar de McDonalds in Utrecht en uit eten naast Asa, maar bij verplicht OVC worden dat allemaal losse reizen, dus kassa voor de vervoerder.  

18-08-2012 00:01:20
mren
mren
Quote
woepje (vr 17 aug 2012 19:30:40 https://www.somda.nl/forum/12281/p404145/): Die blijft wel op de OV chipkaart bestaan.

Ook op (deel)trajecten of enkel als dagkaart?
Bestaat ook een overgang met korting als OVC-product? Ik heb immers DalVrij en VDU dus mag ik een overgang met 40% korting nemen.
 

18-08-2012 00:02:37
DM3401
DM3401
@ mren. Huh dat snap ik niet, Ik heb al een paar keer de reis Apeldoorn-Rotterdam gemaakt en ik ben toen een paar uur in Amersfoort, Utrecht en Gouda geweest en vervolgens in Rotterdam uit gecheckt... Ik betaalde gewoon het zelfde. Of bedoel je dit niet?

Laatst bewerkt door DM3401 op 18-08-2012 00:02
 

18-08-2012 00:08:52
bart84
Moderator
bart84
Mren bedoelt dat je de volgende reizen maakt:
Apd-Amf
Amf-Ut
Ut-Gd
Gd-Rtd

en niet
Apd-Rtd.

De vier reizen afzonderlijk kosten meer dan een reis.


Mvg. Bart
 

18-08-2012 00:13:24
mren
mren
Met reizen op saldo met een voordeelurenkaart kan dat ook (zolang je geen poortjes door moet), maar alle nieuwe abonnementen kennen de eis dat je binnen 6 uur na inchecken weer uit moet checken (anders je 10 euro kwijt) en bij vervolg van je reis weer lekker op 0 mag beginnen met zowel opstaptarief als km-regressie (treinkilometer 101 is goedkoper dan kilometer 31), zie http://foto-uploaden.nl/imgs/evgpf.jpg

Laatst bewerkt door mren op 18-08-2012 00:17
 

18-08-2012 00:13:24
DM3401
DM3401
Ja, maar als je niet uitcheckt dan is er toch ook niks aan de hand en je betaalt gewoon het zelfde;). Ik bedenk nu wel dat als je het station af wilt met poortjes dat je dan wel een probleem hebt...  

18-08-2012 00:13:31
DM3401
DM3401
aha dat wist ik niet. Bedankt!

Laatst bewerkt door DM3401 op 18-08-2012 00:19
 

18-08-2012 07:44:38
dh3201
dh3201
Als de poortjes dicht gaan moet je ook extra uit- en inchecken als je overstapt op Amsterdam Sloterdijk van/naar het spoor 9/10 en in Hilversum van/naar spoor 1.
En mogelijk nog meer van die absurde stations waar je bij het overstappen van het ene perron naar het andere al door poortjes moet.


Shqiperise-lopers?
 

18-08-2012 09:05:35
daniel_ddr
daniel_ddr
Amersfoort zal er ook wel een worden gezien de huidige rijen paaltjes al op de meest logische plek staan om poortjes te installeren. Daar zou het dan zelfs verschil maken of je van 1/2 naar 4, 5, 6 of 7 overstapt via de hal of via de loopbrug achteraan. Die verplichte 3 minuten wachten op je overstap zijn ook niet heel handig trouwens.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

18-08-2012 09:11:17
rogier
rogier
Quote
DM3401 (za 18 aug 2012 00:02:37 https://www.somda.nl/forum/12281/p404225/): @ mren. Huh dat snap ik niet, Ik heb al een paar keer de reis Apeldoorn-Rotterdam gemaakt en ik ben toen een paar uur in Amersfoort, Utrecht en Gouda geweest en vervolgens in Rotterdam uit gecheckt... Ik betaalde gewoon het zelfde. Of bedoel je dit niet?
Volgens de voorwaarden voor reizen op saldo ben je geacht bij verlaten van het station uit te checken.
 

18-08-2012 09:50:54
5431
5431
Quote
lucasschui (vr 17 aug 2012 18:20:13 https://www.somda.nl/forum/12281/p404122/): Per november 2012 -Stop verkoop Dagkaart red.
Komt daar een OVC-alternatief voor of verdwijnt de dagkaart met korting helemaal?
 

18-08-2012 11:37:23
Pim530
Pim530
Quote
daniël_ddr (za 18 aug 2012 09:05:35 https://www.somda.nl/forum/12281/p404255/): Amersfoort zal er ook wel een worden gezien de huidige rijen paaltjes al op de meest logische plek staan om poortjes te installeren. Daar zou het dan zelfs verschil maken of je van 1/2 naar 4, 5, 6 of 7 overstapt via de hal of via de loopbrug achteraan. Die verplichte 3 minuten wachten op je overstap zijn ook niet heel handig trouwens.


Bij poortjes heb je nu al geen verplichte drie minuten.
 

18-08-2012 12:11:45
treinefan
treinefan
Kan je onderand dan nog wel een keer een dagje op een station gaan zitten?


Met vriendelijke groet,
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


18-08-2012 12:13:05
rogier
rogier
Ja. Alleen geldt in het algemeen dat langs de baan leukere foto's gemaakt kunnen worden.  

18-08-2012 12:16:01
treinefan
treinefan
ja, maar stations is vaak gezelliger. Ik film meestal, dan kan je toch op het station de meeste treinen tegelijk filmen. En met al die hekken tegenwoordig langs de baan...; maar hoe moet je het dan over een paar jaar doen als je van 7 - 18 uur op station Amf wil zitten?


Met vriendelijke groet,
 

18-08-2012 12:19:41
rogier
rogier
Dan onderbreek je je reis niet, volgens de definitie van NS: "Onderbreken/onderbroken: De situaties waarbij Reiziger de laatste NS-kaartlezer(s) passeert om het station te verlaten of om gebruik te maken van een voorziening binnen
het station die buiten het door de NS-kaartlezers omsloten gebied ligt"

Overigens is volgens de AVR-NS het ontbreken van de reis toegestaan, maar moet je er bij reizen op saldo wel extra voor dokken. Rare constructie.
 

18-08-2012 12:21:06
daniel81
daniel81
Volgens mij is/komt er een mogelijkheid om in- en uit te checken op hetzelfde station, waarvoor je niets of een klein beetje betaalt. (maar dit hoort meer thuis in het OV chipkaart-topic want heeft met tarieven van 2013 niets te maken)  

18-08-2012 12:23:33
treinefan
treinefan
ja, je hebt gelijk daniel, tot zover bedankt voor de info.


Met vriendelijke groet,
 

18-08-2012 12:53:51
phantom
phantom
Het is toch weer een fantastisch iets om naar uit te kijken,de tarieven gaan zoals ik al had gehoord omhoog en het comfort,service,duidelijkheid,en plek om te zitten in een trein die het doet gaan omlaag %03%
Das toch een top deal %04%
Begin me af te vragen of er een regel is die stelt hoeveel iets verhoogt mag worden in een bepaald tijdsbestek.en wat dan de getallen zijn van die regel.

Laatst bewerkt door phantom op 18-08-2012 12:54


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

18-08-2012 13:27:46
DingeZ
DingeZ
Ik zie hier 2 grote misstanden:
Bij uit- en weer inchecken binnen 35 minuten geld geen opstaptarief! Dus als je op Ass van Spoor 1 naar 10 wil betaal je niets extra, het werkt hetzelfde als bijv bij overstap in bussen.
De 3 minuten geld niet voor poortjes, immers daar kun je maar aan 1 kant in- en aan 1 kant uitchecken.
 

18-08-2012 13:33:41
rogier
rogier
Het werkt juist niet hetzelfde als bij bussen....
Bij de trein is sprake van een degressief tariefstelstel, waarbij na in- en uitchecken weer bij kilometer 0 begonnen wordt.
Als er moet worden in- en uitgeckecked bij een overstap (bijvoorbeeld Ass in het voorbeeld) zal dit aspect voor die gevallen dus zeker moeten worden opgelost.
 

18-08-2012 13:34:55
Salesman
Salesman
Volgens mij wordt het opstaptarief opnieuw verrekend bij treinreizen. Bij bus/tram/metro is dat inderdaad niet zo (mits overstap binnen 35 minuten), maar een 'onderbroken' treinreis wordt gewoon opgesplitst in twee losse reizen - tenzij dit recent is veranderd?

Wat betreft het dubbel opstaptarief bij overstappen tussen spoorvervoerders: dat moet opgelost zijn voordat het papieren kaartje wordt afgeschaft. Dat moet dus uitelijk in september gebeuren.

Laatst bewerkt door Salesman op 18-08-2012 13:35
 

18-08-2012 13:42:21
treinefan
treinefan
Quote
phantom (za 18 aug 2012 12:53:51 https://www.somda.nl/forum/12281/p404311/): Het is toch weer een fantastisch iets om naar uit te kijken,de tarieven gaan zoals ik al had gehoord omhoog en het comfort,service,duidelijkheid,en plek om te zitten in een trein die het doet gaan omlaag %03%
Das toch een top deal %04%
Begin me af te vragen of er een regel is die stelt hoeveel iets verhoogt mag worden in een bepaald tijdsbestek.en wat dan de getallen zijn van die regel.


Enkele jaren geleden is er een keer ingegrepen omdat NS de treinkaartjes teveel wilde verhogen in een jaar tijd, dus het bestaat wel. Ik weet niet hoeveel het is, maar wel dat te veel is.


Met vriendelijke groet,
 

18-08-2012 13:42:35
bart84
Moderator
bart84
Quote
DingeZ (za 18 aug 2012 13:27:46 https://www.somda.nl/forum/12281/p404320/): Ik zie hier 2 grote misstanden:
Bij uit- en weer inchecken binnen 35 minuten geld geen opstaptarief! Dus als je op Ass van Spoor 1 naar 10 wil betaal je niets extra, het werkt hetzelfde als bijv bij overstap in bussen.
De 3 minuten geld niet voor poortjes, immers daar kun je maar aan 1 kant in- en aan 1 kant uitchecken.

Er is in Sloterdijk geen spoor 1, maar dat even terzijde.
Ik vind dit niet het meest duidelijk voorbeeld.
Als je van Shl naar Cas wil moet je sowieso ergens overstappen.
Shl-Ass (met 2600 of 3200) en Ass-Cas (met 800 of 3000) check je in op Shl en uit op Cas, je checkt niet uit en in te Ass.


Mvg. Bart
 

18-08-2012 14:19:47
treinhobby
treinhobby
Dan mis ik in de mogelijke abonnementen nog het Voordeelurenabonnement http://www.ns.nl/reizigers/producten/producten/voordeelurenabonnement.

Dus niet de nieuwe vormen die genoemd worden, maar de 'oude' met na 9:00 uur korting en dat ook tijdens de avondspits en in juli en augustus de gehele dag.

Wordt die dan ook per 1 januari afgeschaft?
Dan kan ik die beter voor die tijd opzeggen, want dan heb ik daar niets meer aan...
 

18-08-2012 14:39:55
Salesman
Salesman
De prijze
Quote
treinefan (za 18 aug 2012 13:42:21 https://www.somda.nl/forum/12281/p404323/):
Quote
phantom (za 18 aug 2012 12:53:51 https://www.somda.nl/forum/12281/p404311/): Het is toch weer een fantastisch iets om naar uit te kijken,de tarieven gaan zoals ik al had gehoord omhoog en het comfort,service,duidelijkheid,en plek om te zitten in een trein die het doet gaan omlaag %03%
Das toch een top deal %04%
Begin me af te vragen of er een regel is die stelt hoeveel iets verhoogt mag worden in een bepaald tijdsbestek.en wat dan de getallen zijn van die regel.


Enkele jaren geleden is er een keer ingegrepen omdat NS de treinkaartjes teveel wilde verhogen in een jaar tijd, dus het bestaat wel. Ik weet niet hoeveel het is, maar wel dat te veel is.


De prijzen mogen meestijgen met het inflatiepercentage + doorberekening van de verhoogde kosten van spoorgebruik die ProRail rekent.
 

18-08-2012 16:25:21
anton_
anton_
Quote
bart84 Als je van Shl naar Cas wil moet je sowieso ergens overstappen.
Shl-Ass (met 2600 of 3200) en Ass-Cas (met 800 of 3000) check je in op Shl en uit op Cas, je checkt niet uit en in te Ass.


volgens mij wordt er bedoelt dat als je op Ass overstapt van spoor 9/10 naar de overige sporen je eerst moet uitchecken (je verlaat immers het station ) dan 100m loopt en weer moet inchecken (dit geldt natuurlijk pas als de poortjes gesloten zijn)
 

18-08-2012 16:54:23
bart84
Moderator
bart84
Quote
treinhobby (za 18 aug 2012 14:19:47 https://www.somda.nl/forum/12281/p404333/): Dan mis ik in de mogelijke abonnementen nog het Voordeelurenabonnement http://www.ns.nl/reizigers/producten/producten/voordeelurenabonnement.

Dus niet de nieuwe vormen die genoemd worden, maar de 'oude' met na 9:00 uur korting en dat ook tijdens de avondspits en in juli en augustus de gehele dag.

Wordt die dan ook per 1 januari afgeschaft?
Dan kan ik die beter voor die tijd opzeggen, want dan heb ik daar niets meer aan...

Nee, want die van mij is ook weer voor ten minste een jaar verlengd vanaf medio augustus.


Mvg. Bart
 

18-08-2012 17:01:11
kleine_man
kleine_man
Quote
anton_ (za 18 aug 2012 16:25:21 https://www.somda.nl/forum/12281/p404346/):
Quote
bart84 Als je van Shl naar Cas wil moet je sowieso ergens overstappen.
Shl-Ass (met 2600 of 3200) en Ass-Cas (met 800 of 3000) check je in op Shl en uit op Cas, je checkt niet uit en in te Ass.


volgens mij wordt er bedoelt dat als je op Ass overstapt van spoor 9/10 naar de overige sporen je eerst moet uitchecken (je verlaat immers het station ) dan 100m loopt en weer moet inchecken (dit geldt natuurlijk pas als de poortjes gesloten zijn)


En betaal je extra voor een logische route. Dat maakt het dus nog schandaliger.
 

18-08-2012 17:12:40
tochjo
tochjo
Quote
mren (za 18 aug 2012 00:01:20 https://www.somda.nl/forum/12281/p404224/): Bestaat ook een overgang met korting als OVC-product? Ik heb immers DalVrij en VDU dus mag ik een overgang met 40% korting nemen.

Voor je reis laat je bij een kaartautomaat op je kaart aangeven dat je eerste klas wilt reizen. Vervolgens wordt het juiste tarief berekend bij het in- en uitchecken; als je recht hebt op korting, is dat dus het kortingstarief.
 

18-08-2012 17:19:18
john2
john2
Op station Sittard krijg je ook zo'n situatie als daar de OV poortjes in gebruik zijn. Als men moet overstappen van spoor 20, spoor 1a en 1b naar 2a, 2b, 3a en 3b of omgekeerd dan moet men ook eerst uitchecken nog niet eens 100 meter buiten het NS stationgebied lopen en dan weer inchecken. Heb eens een antwoord per mail van NS gekregen dat men hiervoor een oplossing ging bedenken. Er zijn landelijk nog meer van zo'n gelijk situatie's.  

18-08-2012 17:21:03
abbm
abbm
Klopt niet. Bij spoor 1b thv de kruiswissel gaat een trap naar beneden de tunnel in. De trap ligt binnen in de OVchipzone.  

18-08-2012 17:21:56
Salesman
Salesman
Een overstaptermijn zoals in de bus/tram/metro (bv. 10 minuten) zou een oplossing kunnen zijn, of het anders plaatsen van poortjes op alle "probleemstations". Ben het zelf nog nooit tegengekomen moet ik toegeven maar ik reis dan ook op vrij stabiele trajecten/stations waar het probleem kennelijk niet speelt.

Laatst bewerkt door Salesman op 18-08-2012 17:22
 

18-08-2012 17:29:57
fred67nl
fred67nl
Quote
treinefan (za 18 aug 2012 12:16:01 https://www.somda.nl/forum/12281/p404295/): ja, maar stations is vaak gezelliger. Ik film meestal, dan kan je toch op het station de meeste treinen tegelijk filmen. En met al die hekken tegenwoordig langs de baan...; maar hoe moet je het dan over een paar jaar doen als je van 7 - 18 uur op station Amf wil zitten?


Het is nooit de bedoeling geweest om met de OVC rekening te houden met de treinspotter in welke vorm dan ook.

Laatst bewerkt door fred67nl op 18-08-2012 17:30


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

18-08-2012 17:40:34
john2
john2
Quote
abbm (za 18 aug 2012 17:21:03 https://www.somda.nl/forum/12281/p404363/): Klopt niet. Bij spoor 1b thv de kruiswissel gaat een trap naar beneden de tunnel in. De trap ligt binnen in de OVchipzone.

Op station Sittard ligt deze trap net niet binnen de OV zone. Men moet eerst uitchecken. De OV poortjes liggen net op het randje van perron 1b en de betreffende trap in.
 

18-08-2012 18:51:19
mren
mren
Quote
tochjo (za 18 aug 2012 17:12:40 https://www.somda.nl/forum/12281/p404360/):
Quote
mren (za 18 aug 2012 00:01:20 https://www.somda.nl/forum/12281/p404224/): Bestaat ook een overgang met korting als OVC-product? Ik heb immers DalVrij en VDU dus mag ik een overgang met 40% korting nemen.

Voor je reis laat je bij een kaartautomaat op je kaart aangeven dat je eerste klas wilt reizen. Vervolgens wordt het juiste tarief berekend bij het in- en uitchecken; als je recht hebt op korting, is dat dus het kortingstarief.

En als ik nou slechts een deel van het traject 1e klas wil,bijv Es-Ut 2e klas en Ut-Ehv 1e klas maar tbv kostenbesparing wil ik natuurlijk checkin Es en check-uit Ehv.
 

18-08-2012 18:57:26
bart84
Moderator
bart84
In het kader van kostenbesparing ga je dus het gehele traject 2e klasse zitten.


Mvg. Bart
 

18-08-2012 19:15:20
mren
mren
Dat kan nu net niet  


18-08-2012 20:34:22
tochjo
tochjo
Quote
mren (za 18 aug 2012 18:51:19 https://www.somda.nl/forum/12281/p404382/):
En als ik nou slechts een deel van het traject 1e klas wil,bijv Es-Ut 2e klas en Ut-Ehv 1e klas maar tbv kostenbesparing wil ik natuurlijk checkin Es en check-uit Ehv.

Om die retorische vraag toch maar even te beantwoorden: dat gaat niet. De overgang naar de OV-chipkaart heeft geleid (zal leiden) tot een vereenvoudiging van de mogelijke vervoerbewijzen. Bekend is natuurlijk de afschaffing van de dagretour (en dus automatisch ook de weekendretour en de 5-retourkaart), maar ook de rondreis en het omwegbewijs zijn al gesneuveld. En zoals hierboven genoemd zullen er nog een aantal volgen. NS rechtvaardigt dit door te wijzen op het kleine aantal dat ervan verkocht wordt, maar het spreekt voor zich dat zonder de OV-chipkaart er geen noodzaak was geweest om ze af te schaffen.

Overigens leidt dit niet altijd tot een verslechtering voor de reizigers: jongeren onder de 12 die alleen reizen, zijn straks veelal goedkoper uit met de Railrunner dan met het papieren kaartje met korting. Maar vaak ook wel, dat klopt.
 

18-08-2012 23:49:49
broek53
broek53
Volgens mij gaat het hier al vele tientallen berichten lang niet over de tarieven van 2013, maarwordt hier het halve topic over de O V C herhaald. Mij kan het verder niet schelen, maar erg duidelijk voor het teruglezen straks wordt het er niet van.  

19-08-2012 00:48:01
DingeZ
DingeZ
Klopt. Maar komt dat omdat er een verkeerde discussie bij het topic is of een verkeerde titel? Immers de eerste post gaat vooral over welke kaarten worden afgeschaft enzo. In die zin heeft dat meer betrekking o de OVC dan op de tarieven an sich.  

19-08-2012 00:53:54
AgentX
AgentX
Quote
mren (za 18 aug 2012 00:13:24 https://www.somda.nl/forum/12281/p404230/): Met reizen op saldo met een voordeelurenkaart kan dat ook (zolang je geen poortjes door moet), maar alle nieuwe abonnementen kennen de eis dat je binnen 6 uur na inchecken weer uit moet checken [*knip*]


Deze regel wordt overigens niet gehanteerd, gezien ik regelmatig met mijn Weekend Vrij langere reizen dan 6 uur maak, een daarbij mijn instaptarief mocht houden.
Voorbeeld van een van mijn laatste reisjes is een checkin om 06:30 en checkuit om 15:00, waarbij ik mijn tientje weer netjes terugkreeg. Klopt van geen kant dus.
 

19-08-2012 00:56:30
AgentX
AgentX
Quote
tochjo (za 18 aug 2012 20:34:22 https://www.somda.nl/forum/12281/p404398/):
Overigens leidt dit niet altijd tot een verslechtering voor de reizigers: jongeren onder de 12 die alleen reizen, zijn straks veelal goedkoper uit met de Railrunner dan met het papieren kaartje met korting. Maar vaak ook wel, dat klopt.


Tuurlijk, maar hoeveel 12-jarigen reizen er nou alleen? Volgens mij minimaal en totaal niet interessant voor NS' tariefbepaling. Het effect is dat het publiek daarmee echter wel tevreden is gesteld, maar het levert natuurlijk feitelijk niets op.
 

19-08-2012 10:45:01
lucasschui
lucasschui
Mjah, t levert wel wat op in de zin van een grote groep kinderen die nu minder betalende volwassenen mee hoeven te nemen. Anders moesten per 3 kinderen steeds 1 betalende volwassene meereizen. Dat hoeft dan niet meer  

19-08-2012 16:23:18
eix
eix
Quote
john2 (za 18 aug 2012 17:40:34 https://www.somda.nl/forum/12281/p404372/):
Quote
abbm (za 18 aug 2012 17:21:03 https://www.somda.nl/forum/12281/p404363/): Klopt niet. Bij spoor 1b thv de kruiswissel gaat een trap naar beneden de tunnel in. De trap ligt binnen in de OVchipzone.

Op station Sittard ligt deze trap net niet binnen de OV zone.


Ik meen me te herinneren dat de trap op spoor 1 wel bereikbaar was zonder in/uitchecken. De route via de stationshal is daarentegen sowieso niet mogelijk. En daarmee kunnen reizigers tussen spoor 1/20 en 2/3 ook geen gebruik maken van de lift. Ook andere faciliteiten, zoals de tickets&service (gelegen in de AHtoGo) is voor overstappers onbereikbaar.

Laatst bewerkt door eix op 19-08-2012 16:23
 

19-08-2012 18:17:35
john2
john2
Willen de somda gebruikers uit Limburg die ook bekend zijn op station Sittard mij te hulp schieten waar nu die betreffende trap lig. Ik blijf bij mijn stelling dat die trap die bij perron 1b ligt en naar de stationstunnel te Sittard gaat net buiten de OV poortjes voor perron 1b ligt.

Laatst bewerkt door john2 op 19-08-2012 18:17, reden: type fout hersteld.
 

19-08-2012 19:26:31
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: on-topic a.u.b..


Groet, Spiketrain
 

21-08-2012 14:13:20
tonnie12
tonnie12
ik wil een weekend vrij abonnem.aanschaffen maar heb nu een VDU kaart en nwil deze ook gaarne behouden i.v.m. de middagspits. kan dat? of komt hij automatisch te vervallen bij aanschaf van 'n weekeind vrij abonnement. wat moet ik doen om de VDU kaart te behouden.  

21-08-2012 14:14:24
mren
mren
Het gemakkelijkste is om bij het bestellen aan te geven dan je nog geen OV Chipkaart hebt, dan krijg je je nieuwe abonnement op een nieuwe OVC.  

21-08-2012 15:58:00
maurits
maurits
Je moet even verdomd goed opletten bij het aanvragen van het abonnement. Kies als eerst bij "product" (dat is het eerste scherm) een ingangsdatum die minimaal 2 weken vooruit ligt (dat is vandaag dus 5 september of later), dat is de tijd die NS nodig heeft om de nieuwe chipkaart aan te maken en op te sturen.

Kies vervolgens bij "Kaartkeuze" de optie "Aanvragen nieuwe OV-Chipkaart" en klik dan op "verder". Vervolgens kun je de bestelling op de gebruikelijke manier afronden.

In GEEN geval het nummer van je bestaande OV-Chipkaart ingeven, want dan wordt je klassieke VDU gewist en krijg je 'm niet meer terug.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

21-08-2012 18:08:57
john2
john2
Bij een NS balie het abonnement laten verzorgen lijk me beter als via internet als ik het verhaal boven mij zo lees.  

21-08-2012 20:27:31
AgentX
AgentX
Nee, je moet alleen alle invoervelden goed invullen/aankruisen. Totaal geen kunst als je er even bij nadenkt.  

21-08-2012 21:11:28
Joey666
Joey666
Quote
rogier (za 18 aug 2012 09:11:17 https://www.somda.nl/forum/12281/p404258/):
Quote
DM3401 (za 18 aug 2012 00:02:37 https://www.somda.nl/forum/12281/p404225/): @ mren. Huh dat snap ik niet, Ik heb al een paar keer de reis Apeldoorn-Rotterdam gemaakt en ik ben toen een paar uur in Amersfoort, Utrecht en Gouda geweest en vervolgens in Rotterdam uit gecheckt... Ik betaalde gewoon het zelfde. Of bedoel je dit niet?
Volgens de voorwaarden voor reizen op saldo ben je geacht bij verlaten van het station uit te checken.


Dat deed ik twee weken geleden ook in Amsterdam met mijn weekend vrij abbo.
na 45 kwam minuten ik weer terug, checkte weer in en ineens dag tien euro.
Weer 10 min bellen om die teintje terug te krijggen.
En dat gebeurde ook met maatje die ook mee reisde, ook een teintje kwijt.

"onder quote"

Kwam uit Goes naar A,dam om een lekkere bak Chinees te kopen op de Zeedijk.
Check in Goes in en Amsterdam uit en alles was in orde.
Mijn eten was sneller klaar en checkte na 45 min weer in in A,dam om mijn rit te vervolgen naar Bussum. En bij incheck in A,dam ging om een duistere redenen een tientje eraf.

Laatst bewerkt door Joey666 op 21-08-2012 21:18
 

21-08-2012 21:13:54
mren
mren
Dan was je waarschijnlijk niet ingecheckt waardoor het systeem een reis Asd-Asd zag en dat kost je je borg omdat dat niet kan.  

21-08-2012 22:30:21
jorgo
jorgo
Hmmm, dan het bij het uitchecken vanuit Goes in A'dam toch alleen maar een tientje ritprijs (eigenlijk borg) op het apparaat moeten verschijnen, en niet de ritprijs. Hij zegt dat alles in orde was...

Het is overigens bekend dat mensen van heinde en verre naar de Zeedijk komen vanwege de Chinees. %08%
 

21-08-2012 22:31:11
mren
mren
"de Chinees"? Op de Zeedijk zitten er minstens 20  

22-08-2012 07:23:42
Pim530
Pim530
De ritprijs wordt dan inderdaad berekend omdat je eerst incheckt op Asd en vervolgens uitcheckt...  

22-08-2012 14:46:14
reisthijs
reisthijs
Als je binnen een uur in- en uitcheckt op hetzelfde station hoor je dat tientje gewoon terug te krijgen.
Hier moet dus wat anders aan de hand zijn. Het gaat op Asd vaak fout met de poortjes. Daar kan je zomaar uitchecken worden terwijl je niet ingecheckt was, of inchecken terwijl je al ingecheckt bent en dat gaat het dus mis.
 

22-08-2012 18:40:17
AgentX
AgentX
Correct, behalve dat dat uur 30 minuten moet zijn.  

22-08-2012 18:54:01
roeter
roeter
Het afschaffen van de dagkaart-reductie kan voor de betrokkenen (zoals ikzelf) behoorlijk in de papieren gaan lopen, als je een dagje een beetje met de trein rond gaat reizen.
Voorbeeld : vorige week moest ik van Hgl naar Vdg, had tijd over en ben teruggegaan via Rtd - Ddr - Gdm - Tl - Ah - Ed - Amf. Vanwege de verschillende maatschappijen moet je dus her en der uit/inchecken.
Ritprijs dagkaart (1e klas) 49.00 Euro.
Losse ritprijzen : 73,50 Euro, en als het systeem 'vergeet' dat er hier en daar géén 1e klas is en dat toch maar wel rekent zelfs 87.50 Euro. En dit was nog maar een klein stukje om. Zo gaat de lol er wel heel snel af.
 

22-08-2012 19:14:07
reisthijs
reisthijs
Quote
AgentX (wo 22 aug 2012 18:40:17 https://www.somda.nl/forum/12281/p405130/): Correct, behalve dat dat uur 30 minuten moet zijn.
Er staat toch echt in de productvoorwaarden dat het 60 minuten moet zijn. Maar ja, die leest natuurlijk niemand...

Laatst bewerkt door reisthijs op 22-08-2012 19:14
 

22-08-2012 19:20:55
mren
mren
Quote
roeter (wo 22 aug 2012 18:54:01 https://www.somda.nl/forum/12281/p405132/): Het afschaffen van de dagkaart-reductie kan voor de betrokkenen (zoals ikzelf) behoorlijk in de papieren gaan lopen, als je een dagje een beetje met de trein rond gaat reizen

"Je reisgedrag past niet in onze opgestelde klantprofielen forens of dagjesmens en daar moet je zelf maar voor betalen."
 

22-08-2012 21:12:33
fred67nl
fred67nl
Als ik kijk naar mijn gebruik van de trein is het voor mij beter om de VDU op te zeggen. Ik heb pas weer een nieuwe gratis OVC kaart gekregen dus kan weer 5 jaar vooruit.
Is het trouwens niet mogenlijk om na 1 januar a.s. een gereduceerde dagkaart op de OVC kaart te laden i.p.v. de papieren te kopen of gaat hij er echt helemaal uit?
Het is natuurlijk wel zo dat de dagkaarten die aangeboden worden door Kruidvat, Blokker, AH e.d. uiteindelijk goedkoper zijn als een dagkaart gereduceerd bij de NS. Dus veel verlies zal ik uiteindelijk niet lijden. Voor de andere ritten wordt het mogenlijk toch interesant om de auto i.p.v de trein te nemen .

Groeten,
Fred

Laatst bewerkt door fred67nl op 22-08-2012 21:15


http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.com/
 

22-08-2012 21:31:26
mren
mren
De OVC is alleen gemaakt voor enkele reizen ...  

22-08-2012 21:40:48
daniel_ddr
daniel_ddr
Nouja, voor de laatste Blokker-actie kon men ook een eendaagse Dal Vrij-kaart maken. Dat komt qua geldigheid aardig in de buurt van een dagkaart reductie (op de avondspitsbeperking na)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

22-08-2012 21:43:15
mren
mren
Ik wil als vaste klant niet naar blokker of kruidvat maar gewoon bij een automaat of thuis een kaartje maken/ophalen/op ovc laden.  

22-08-2012 21:46:43
daniel_ddr
daniel_ddr
Wat ik bedoel is dat als ze zo'n product kunnen maken voor op die Blokker-dagkaarten het technisch vast ook mogelijk is om het via de automaat op je chipkaart te zetten. Bij het GVB kan je bv. ook gewoon een dagkaart op je kaart laden.
Wel maximaal 11 keer per jaar een rondreisje maken dan, dan is je chipkaart vol immers


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-12-2012 17:57:51
FireSea
FireSea
Inmiddels is de papieren Dagkaart dus afgeschaft, zowel reductie als voltarief. Er bestaat in plaats daarvan nu wel het OVC-product 'Dag Vrij'. Deze wordt, voor zover ik heb gezien, enkel voltarief aangeboden, dus voor 47 euro en vanaf het nieuwe jaar voor 49-nogwat. Met die kaart kun je dan ook nog eens alléén bij NS reizen en niet bij de overige vervoerders (van wie het aandeel geëxploiteerde lijnen in NL overigens alleen maar groter wordt).

Als ik het goed begrijp is het voortaan dus vrijwel alleen nog maar mogelijk om de trein te gebruiken voor simpele van-A-naar-B-reizen en niet meer om te toeren (net als in België, maar die maken het dan tenminste nog goed met de Rail Pass / Go Pass). We worden dus ernstig beperkt in onze hobby...

Of zijn er straks toch nog manieren om voordelig te kunnen toeren door Nederland? Want de papieren actiedagkaarten (geldig bij alle vervoerders) van Kruidvat e.d., blijven die wel bestaan?
 

14-12-2012 18:04:04
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Enige alternatief wat ik nu zie is weekend vrij, tijdelijk voor 25 euro per maand (voor een jaar, daarna kan je het opzeggen voordat het 40E/maand wordt). Dat is ongeveer dezelfde prijs als een reductie dagkaart, maar dan voor elk weekend (helaas niet doordeweeks). Zie http://www.ns.nl/reizigers/blind/abonnementen/weekend-vrij.html.

(met deze tarieven twijfel ik, is wel erg goedkoop, en ook geldig bij andere vervoerders). Maar ja, het is wel een abonnement ipv een los dagkaartje...
 

14-12-2012 18:24:05
FireSea
FireSea
Kan interessant zijn, zelfs al zou ik maar eens per maand een grote reis maken. Voor doordeweeks is niet nodig, dan werk ik. Ik twijfel wel, moet ik zeggen. Weet jij tot wanneer deze actie loopt? Dat zie ik nergens staan. Dan weet ik hoeveel bedenktijd ik heb...  

14-12-2012 18:33:58
tochjo
tochjo
"Deze actie is geldig t/m 31 december 2012."