Verbouwing Enschede: 6 juli tot 18 augustus 2013
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
15-08-2012 23:43:08
mren
mren
Wegens succes een jaar uitgesteld en wegens gemak lekker 1,5 maand geen treinen. Dat werkt immers een stuk gemakkelijker.
Werkzaamheden: oa het wegnemen van de schijnbaar lange overstap van spoor 4 naar spoor 5. Het verplaatsen van de IC's naar een kopspoor zal ook de spreiding van de reizigers ten goede komen (maar niet heus..), of komt er in de tunnel die onder het station door komt ook een opgang naar de perrons en een ingang aan het busstation?
Wel nuttig: enigszins versnellen wissels emplacement.

Blijkbaar ook geen noodperron ter hoogte van de wasstraat/hogeschool ofzo, dat is nog op loopafstand voor de reizigers.

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=149006
http://prorail.nl/Pers/Persberichten/Actueel/Regionaal/Pages/WerkstationEnschedegegunddatazomer2013bekend.aspx

Laatst bewerkt door mren op 15-08-2012 23:45
 

16-08-2012 00:10:06
mdj
mdj
Lijkt mij dat ook de sporen thv de wasstraat ook aangepast moeten worden, dus die overloop thv het volkspark niet te gebruiken is. Oftewel: enkelspoor rijden op Hgl-Es.

Ik hoop dat CXX met NS een overeenkomst kunnen maken, door lijn 9 de normale dienstregeling te laten rijden (ipv zomerdienstregeling, of zelfs meer) Dan heb je te Hgl voldoende ruimte voor de bussen(nieuwe busstation heb je 3-4 bussen langs een halteplaats en hoef je daar niet mensen te laten oversteken), hoef je niet de omweg naar Esd te maken (zolang FCTwente niet speelt, hoef je bij Esd niet te zijn: reizigers voor de Campus kunnen uitstappen bij "de broeierd" en eventueel daar overstappen op lijn 1, reizigers voor Twekkelerveld/Bruggenmos kunnen uitstappen bij "Kennispark/UT") en kun je in Es snel het busstation opdraaien ipv om te rijden via rotonde Haaksbergsestraat/Nijverheidsstraat om zo het stationsplein op te komen.

Daarnaast kan lijn 9 via de busbaan gebruik maken, met touringcars moet je via de "auto"-VRI. Uit ervaring kan ik zeggen dat die niet op de beste manier zijn ingeregeld...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

16-08-2012 00:27:33
broek53
broek53
Voor degenenen die echt gëïnteresserd zijn in wat er gaat gebeuren en waarom:
in zes weken tijd wordt de complete bovenbouw van Enschede vervangen en bovendien de complete bovenleiding, inclusief draagconstructie en inclusief de gehele beveiliging. Verder vindt er bodemsanering en het verwijderen van de funderingen van een draaischijfbak onder de kopsporen/perrons plaats. Als ik het goed weet, worden de perrons zelf ook vernieuwd, voor zover ze al niet verbouwd worden.
Van die vernieuwing wordt gebruik gemaakt om Enschede opnieuw in te richten, aangezien het een krom gegroeid emplacement is geworden. Er worden twee kopsporen op intercitylengte gebracht, waardoor aan de wens van NSR voldaan kan worden om twee IC's tegelijk in Es te hebben (ze kruisen elkaar in Es in de Hanzelijndienstregeling). Daardoor kan spoor 1 gedeeld worden in een stuk binnenland en een stuk Gronause lijn, waarmee de bereikbaarheid van die laatste beter wordt en de overstap makkelijker. Richting de lange IC-perrons wordt de hoofdbaan uiteraard ook verlegd, ten koste van de wasmachine en de paar opstelsporen die aan de zuidzijde liggen. Een nieuwe wasmachine is aan de noordkant voorzien en aan die kant wordt ook een goed geoutilleerd opstelterrein met serviceperrons aangelegd. Daarmee wordt tevens de milieuvergunningproblematiek, die in Es erg groot schijnt te zijn, opgelost. Er hoeft immers veel minder gerangeerd te worden.
Omdat werkelijk (vrijwel) alles vervangen en verlegd moet worden, is het niet mogelijk een treindienst op wat voor locatie bij het station dan ook te blijven onderhouden. Er wordt voorzien in keren te Drienerlo, technisch althans. Hoe of dat vorm gegeven gaat worden, weet ik niet.
De bedoeling is om, min of meer los van dit alles, een fietstunnel onder het station door aan te leggen in dezelfde periode. Dat staat of valt met de financiering door de gemeente en uitspraak van de Raad van State over bezwareb die omwonenden hertegen hebben.

Van "gemak" bij het bouwen is hier geen sprake. Het is een razend moeilijke klus, alleen al op het gebied van de logistiek. Gemakkelijk bouwen zou zijn in gewone weekenden - maar dan ben je, afhankelijk van de mogelijkheden langdurig delen van het emplacement vrij te maken voor dagbouw, 2 tot 3 jaar bezig.
 

16-08-2012 00:36:22
mren
mren
Die milieuvergunning slaat volgens mij vooral op DM'90 dat volgens de bewoners van de Eendracht 2000-flat (what's in a name) voor veel overlast zorgt. Een paar jaar geleden resulteerde dit in het afrangeren van de 7900-serie na aankomst en weer voorrijden enkele minuten voor vertrek. Hoe dit dwars door de wisselstraat minder hinder oplevert dan een halfuur stationair draaien is mij nooit duidelijk geworden.

Die fietstunnel is zo'n stedebouwkundig vergezicht (wat negatiever uitgedrukt: gezwam) om bepaalde stadsdelen te verbinden, voornamelijk het bruisende centrum en het creatieve Roombeek. Dat schijnt niet te kunnen door de tunnel die al onder de sporen ligt en de overweg aan de oostkant van het station. Benieuwd of dat prestigeproject nog voor 2013 geregeld wordt.

Verder dank voor de uitgebreide toelichting!
 


16-08-2012 01:20:36
maigoda
maigoda
Dat stationair draaien van DM'90 te Es hebben ze een simpele oplossing voor die materieeltechnsich geen probleem oplevert: de motoren uitzetten. Ik weet niet of het nu plaatselijke regelgeving is, maar sinds enige tijd tref ik de 7900 altijd aan met stilstaande motor. Dus om geen trendbreuk te plegen, stop ik de motoren ook maar als ik Es ben binnengekomen met een 7900.
Groetjes,
Emiel
 

16-08-2012 06:27:23
edje
edje
Klachten van de Eendracht flat, kwamen voornamelijk uit de tijd voor de verbouwing van de flat. 3 bewoners van de flat konden om alles zeuren. Het leek wel of die mensen dag en nacht op hun balkon zaten om alles in de gaten te houden.
In van de klagers was een advocaat en die heeft min of meer het zo ver laten komen dat de strenge mileunormen kwamen.
15 regels werden opgesteld waaraan het rangeerproces zich aan moest houden. Zoals motoren uit na 10 minuten stilstaan. Schoonmaken alleen aan de westzijde van het perron. Max 15 km/h rangeren. enz enz.
Op een bepaald moment wilden ze het zelfs hebben dat de schoonmakers stil zouden zijn tijdens hun werk, omdat er eentje een te harde lach zou hebben.....
 

16-08-2012 07:47:44
ZJ37
ZJ37
... Hahahah! Oeps.. sorry ben al stil! %08%  

16-08-2012 10:17:59
daniel81
daniel81
Quote
broek53 (do 16 aug 2012 00:27:33 https://www.somda.nl/forum/12273/p403763/): Er worden twee kopsporen op intercitylengte gebracht, waardoor aan de wens van NSR voldaan kan worden om twee IC's tegelijk in Es te hebben (ze kruisen elkaar in Es in de Hanzelijndienstregeling). Daardoor kan spoor 1 gedeeld worden in een stuk binnenland en een stuk Gronause lijn, waarmee de bereikbaarheid van die laatste beter wordt en de overstap makkelijker.

Ook van mijn kant voor deze uitgebreide toelichting
Maar als ik de bovenstaande quote goed interpreteer, betekent het wel dat alle ambities om een doorgaande dienst Gronau-Hgl e.v. in te voeren, nu definitief de prullebak in kunnen? Immers, de IC's gaan straks een halfuur lang dat perron bezet houden en daarmee de doorgang blokkeren (nog even afgezien van de beveiliging die er niet op voorbereid wordt).
 

16-08-2012 10:21:47
dennistd
dennistd
Uit een twee jaar oude presentatie van ProRail heb ik deze afbeelding gehaald, over het oude en nieuwe sporenplan: http://www.spoornieuws.nl/temp/enschede.jpg

@daniel81: De IC's komen langs spoor 1 en 2, spoor 3 en 4a zijn bedoelt voor de stoppers naar Hgl, spoor 4b voor de stopper naar Gronau.

Laatst bewerkt door dennistd op 16-08-2012 10:23
 

16-08-2012 11:32:25
thijs
thijs
Mooi sporenplan, maar ik mis wel een gelijktijdigheid 4A>Hgl en Hgl>3 zodat stoptreinen tegelijkertijd kunnen aankomen en vertrekken.  

16-08-2012 11:50:48
waalkade
waalkade
Linkerspoor gaan rijden  

16-08-2012 11:55:38
ZJ37
ZJ37
Dan heb je nog steeds die gelijktijdigheid op dat kruiswissel.  

16-08-2012 12:04:35
dennistd
dennistd
Dat is volgens mij ook niet echt nodig:
Volgens een door mij zelf in elkaar gezette mogelijke drgl 2013 ( http://www.spoornieuws.nl/temp/drgl2013.htm ) hebben zowel de 7000 als de 7900 een keertijd van 8 minuten op zichzelf, met daarbij een mooie kwartiersligging. Één spoor zou dan dus al genoeg zijn om ze af te kunnen handelen.
 

16-08-2012 12:29:09
ZJ37
ZJ37
Lastig is doorgaans wel dat een infra lay-out door Prorail wordt voorgesteld op een basisuurpatroontje dat op een moment x goed te gebruiken is. Lastiger wordt het als de Sprinters vroeg of laat een keer op een andere manier in Twente worden ingelegd en dan ineens die gelijktijdigheid missen. Of als in de 24 uur iets wijzigt waardoor je die gelijktijdigheid mist.  

16-08-2012 12:34:07
dennistd
dennistd
Dan zou je nog altijd binnen kunnen komen op één van de IC-sporen (1 of 2), die zijn toch zo'n beetje de helft van de tijd leeg (een aaneengesloten halfuur per uur).  

16-08-2012 12:42:33
charta
charta
Quote
ZJ37 (do 16 aug 2012 12:29:09 https://www.somda.nl/forum/12273/p403833/): Lastig is doorgaans wel dat een infra lay-out door Prorail wordt voorgesteld op een basisuurpatroontje dat op een moment x goed te gebruiken is. Lastiger wordt het als de Sprinters vroeg of laat een keer op een andere manier in Twente worden ingelegd en dan ineens die gelijktijdigheid missen. Of als in de 24 uur iets wijzigt waardoor je die gelijktijdigheid mist.


Ik ben het met je eens dat je infra drgl-onafhankelijk moet aanleggen. Maar volgens het schema van Prorail (zie link dennistd) zou je van spoor 4 nog via een van de opstelsporen naar Hgl kunnen rijden en gelijktijdig kunnen binnenkomen op spoor 3. Het betekent wel vertrekken met Vmax 40, maar een gelijktijdigheid blijft mogelijk.
 

16-08-2012 12:56:30
ZJ37
ZJ37
Klopt, ik weet ook niet hoe de infra er daar tot in detail uit komt te zien. Reizigerstreinen planmatig via opstelterreinen sturen lijkt me niet echt de bedoeling. Is wel bekend hoe de opstelsporen in de beveiliging worden opgenomen en dus of je daar 'ongestraft' met reizigerstreinen gebruik van kan maken?  

16-08-2012 12:56:44
michaben
michaben
Quote
thijs (do 16 aug 2012 11:32:25 https://www.somda.nl/forum/12273/p403819/): Mooi sporenplan, maar ik mis wel een gelijktijdigheid 4A>Hgl en Hgl>3 zodat stoptreinen tegelijkertijd kunnen aankomen en vertrekken.

Dat is in de praktijk ook maar beperkt nuttig, want dat betekend dat een kwartier later je 3>Hgl en Hgl>4A krijgt, waardoor je geen mooie kwartierligging kunt hebben. Of je moet een hefinstallatie aanleggen die de treinen van 3 naar 4A verplaatst De enige manieren om echt een uurpatroononafhankelijke kopeindpunt te maken is met een fly-over, een wat goedkoper alternatief dat werkt mits de opvolgtijd niet te kort is zijn twee overloopmogelijkheden zowel kort voor het perron als aan de andere zijde van het emplacement zodat afhankelijk van waar de kruising ligt er eventueel een stuk linkerspoor gereden kan worden om de andere trein te kruisen.
 

16-08-2012 12:57:55
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (do 16 aug 2012 12:29:09 https://www.somda.nl/forum/12273/p403833/): Lastig is doorgaans wel dat een infra lay-out door Prorail wordt voorgesteld op een basisuurpatroontje dat op een moment x goed te gebruiken is. Lastiger wordt het als de Sprinters vroeg of laat een keer op een andere manier in Twente worden ingelegd en dan ineens die gelijktijdigheid missen. Of als in de 24 uur iets wijzigt waardoor je die gelijktijdigheid mist.
Dat is zeker zo. Omgekeerd is het openhouden van elke mogelijkheid waarvan je je kunt voorstellen dat hij zich ooit zal kunnen voordoen, voor Prorail het gedrag van Rupsje-Nooit-Genoeg. Daar ergens tussenin zal de waarheid of het ideale compromis wel liggen; op enig punt moet je toch accepteren dat er een eind is aan wat de infra je kan bieden. Die grens ligt voor Prorail nu erg dicht bij de BUP van hanzelijnachtige en PHS-dienstregelingen, voor een toekomstdienstregelingebureau van NSR dichter in de buurt van de 24-uursuitwerking van elk model dat je redelijkerwijs kunt verzinnen/voorzien.
En daarmee zitten we dan weer in dezelfde discussie die elders al gevoerd wordt: Robuust Spoor / Prorail wil minder wissels etcetera.

Laatst bewerkt door broek53 op 16-08-2012 12:59
 

16-08-2012 14:08:32
slifor2
slifor2
Quote
daniel81 (do 16 aug 2012 10:17:59 https://www.somda.nl/forum/12273/p403800/):
Quote
broek53 (do 16 aug 2012 00:27:33 https://www.somda.nl/forum/12273/p403763/): Er worden twee kopsporen op intercitylengte gebracht, waardoor aan de wens van NSR voldaan kan worden om twee IC's tegelijk in Es te hebben (ze kruisen elkaar in Es in de Hanzelijndienstregeling). Daardoor kan spoor 1 gedeeld worden in een stuk binnenland en een stuk Gronause lijn, waarmee de bereikbaarheid van die laatste beter wordt en de overstap makkelijker.

Ook van mijn kant voor deze uitgebreide toelichting
Maar als ik de bovenstaande quote goed interpreteer, betekent het wel dat alle ambities om een doorgaande dienst Gronau-Hgl e.v. in te voeren, nu definitief de prullebak in kunnen? Immers, de IC's gaan straks een halfuur lang dat perron bezet houden en daarmee de doorgang blokkeren (nog even afgezien van de beveiliging die er niet op voorbereid wordt).


Klopt! tijdens de aanbestedingsprocedure uitgebreid gevraagd naar de optie om die vreemde stootjukconstructie op te heffen maar desgevraagd wist de Prorail medewerker mij te vertellen dat het aansluiten van de Gronaulijn te moeilijk zou zijn........ jammer is een gemiste kans natuurlijk!
 

16-08-2012 15:32:00
broek53
broek53
Zeker. Maar dan voornamelijk op beveiligingsgebied. Als men ooit concreet zou willen door gaan rijden, kan dat alsnog opgelost worden en is het fysiek op elkaar aansluiten van 4a en 4b een fluitje van een cent.  

16-08-2012 23:57:20
mdj
mdj
fiets-/voetgangerstunneltje onder station Enschede hangt aan een zeer zijden draadje.

http://www.tctubantia.nl/regio/enschede-haaksbergen/11535620/Fietstunnel-station-aan-zijden-draad.ece?start=1&sort=asc#reakties

Dus reken er maar op dat Enschede nog een keer een buitendienststelling krijgt, zodat dat tunneltje eronder geschoven kan worden, want hij zal toch echt komen, helaas...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

17-08-2012 00:04:39
broek53
broek53
Qua spoor stelt dat tunneltje niet veel voor. Het idee was/is al om het gat tussen 4a en 4b wat groter te maken en rustig - na de lange buitendienstelling - dat tunneldeel te bouwen. De rest loopt onder het perron aan de kop van de kopsporen door, als ik het allemaal goed begrepen heb. Daar heb je dus geen buitendienststellingen voor nodig, maar anderzijds loop je dikke kans dat de reizigers niet meer bij de perrons kunnen komen als ze daar gaan graven.... Latere aanleg zal dus een anderssoortige fasering nodig maken.  

17-08-2012 08:36:41
sjoerd
sjoerd
Wat te denken van een bruggetje tussen 4a en 4b? Dan hoeft het tunneltje niet gebouwd te worden en hoeven de reizigers de trappen niet te bestijgen.%08%  

17-08-2012 08:56:10
broek53
broek53
En iedereen verder fietsen over de perrons?  

17-08-2012 12:29:08
jeanne
jeanne
Overigens, voor fietsers zijn tunneltjes helaas geen onneembare vestingen. Voor wie dat zelf ervaren wil, gaan eens in de korte perrontunnel van Meppel kijken. Hier worden de argeloze reizigers af en toe gewoon van de sokken gereden door de jeugd.  

18-08-2012 18:21:37
JcJay
JcJay
Komt er in het nieuwe Enschede nog steeds een 'breuk' tussen het 'Duits spoor' en het Nederlandse (op spoor 4)? Of wordt dat een doorgaande spoor?  

18-08-2012 18:24:27
daniel81
daniel81
Lees de paar posts hierboven, open de bijlage en je vindt het antwoord heel snel: ja!
Tenzij je doelt op 'doorgaande railstaven', dat moet een expert maar vertellen.
 

18-08-2012 18:24:52
dennistd
dennistd
Volgens mij nog steeds een breuk (het heeft ook niet zo heel veel nut om het doorgaand te maken)  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-08-2012 13:42:33
joostb1
joostb1
Tenzij er een doorgaande verbinding Zwolle - Münster komt; waar ik ooit iets over las.


Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!
 

19-08-2012 14:38:22
tjabbe73
tjabbe73
Quote
JcJay (za 18 aug 2012 18:21:37 https://www.somda.nl/forum/12273/p404377/): Komt er in het nieuwe Enschede nog steeds een 'breuk' tussen het 'Duits spoor' en het Nederlandse (op spoor 4)? Of wordt dat een doorgaande spoor?

Volgens mij heb ik het ergens anders ook al aangegeven dat het nu de bedoeling is dat het spoor gewoon fysiek aangesloten wordt, maar dat er door middel van waarschijnlijk stootjukken een fysieke scheiding komt. Dat was tenminste een paar maanden terug het plan...
 

19-09-2012 10:08:02
joostb1
joostb1
Bericht 'Spoortunnel onder station geschrapt'
http://www.tctubantia.nl/regio/enschede-haaksbergen/11726208/Spoortunnel-onder-station-geschrapt.ece
Quote
Spoortunnel onder station geschrapt
woensdag 19 september 2012 | 08:22

ENSCHEDE - Enschede stopt met alle voorbereidingen voor de aanleg van een tunnel voor fietsers en voetgangers onder het spoor, ter hoogte van het NS-station. Die tunnel zou het Stationsplein moeten verbinden met de noordkant van het spoor, ter hoogte van appartementencomplex De Eendracht.
Projectwethouder Patrick Welman maakte deze beslissing van het college van B en W gisteravond bekend in de vergadering van stadsdeel Centrum. Volgens hem is de enige reden om een streep door de tunnelplannen te zetten het faseren en stopzetten van diverse bouwplannen ten noorden van het spoor. De noodzaak van de tunnel, waarvan de kosten zijn begroot op 13,5 miljoen, is daarmee vervallen.




Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!
 

05-04-2013 22:07:05
SchuurB
SchuurB
Hoi,

om maar eens even dit draadje weer omhoog te schoppen: op http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/Overijssel/Enschede/Pages/Enschede.aspx valt inmiddels wat info te vinden en een paar filmpjes waarin met enige fantasie een sporen lay-out valt te destilleren.

Dat ten eerste, ten tweede nog even een vraag: nu ze Enschede toch vanaf de grond opnieuw gaan opbouwen, komt er dan gelijk ETCS (of voorbereidingen daarvoor) te liggen?
 

05-04-2013 22:27:17
broek53
broek53
Neen. Daar zijn de plannen al te oud, c.q. de beslissing om ETCS landelijk in te voeren nog te nieuw voor.  

06-04-2013 10:03:38
dennistd
dennistd
Is het ontwerp trouwens nog weer veranderd t.o.v. de eerste plannen? Uit een presentatie van 2-3 jaar terug haal ik deze sheet: http://spoornieuws.nl/temp/enschede.jpg
Maar uit het filmpje kan ik deze sporensituatie opmaken: http://spoornieuws.nl/temp/enschede_nieuw.jpg

Toch best nog wat verschillen (hoewel ik in het filmpje niet kon zien of er aan de westkant nog wissels liggen, die heb ik dus ook niet ingetekend).

Laatst bewerkt door dennistd op 06-04-2013 10:03
 

14-06-2013 09:49:26
SchuurB
SchuurB
Uit http://blog.prorail.nl/ns-en-prorail-blikken-vooruit-op-vernieuwing-in-enschede blijkt dat het toch weer de spooropstelling van het oude plaatje gaat worden. In tegenstelling tot het tekeningetje in de gisteren verschenen Op de Rails. Enorm amusant natuurlijk, dat ProRail zelf ook niet precies weet wat er nu gaat gebeuren.

Nog even wat vragen: heeft iemand enig idee wat de plaatselijke snelheden gaan worden en welke wissels erin gelegd gaan? Kun je vanaf september vanaf alle 4 de perronsporen met 80 km/h wegblazen?
Verder kan ik niks vinden over eventuele werkzaamheden aan de perronkappen. Worden die ook vervangen?
 

14-06-2013 10:21:41
gvttreinen
gvttreinen
Het tekeningetje in OdR heb ik gemaakt met gebruik makend van stukken van Prorail.
Ik heb inmiddels ook een To Build WVK tekening ingezien en die laat de sporensituatie zien die ik getekend heb.
Ik heb alleen een 'foutje' gemaakt, er is namelijk geen wisselverbining tussen de sporen 406 en 407!
Hoe het nu moet worden (de Prorail Blog zegt dat hun variant de goede is) wordt voor mij nu ook een raadsel.

Volgens WVK tekening worden er nogal wat 1:12 wissels gelegd en is de inrij/uitrijsnelheid 60 km/h.
 

14-06-2013 10:45:48
SchuurB
SchuurB
Ok, bedankt. Is die overloop in de boog ook 1:12 of komt daar 1:15 in? Oftewel, kun je na de wissels einde perron verder versnellen of moet je tot aan de wasmachine blijven sukkelen?  

14-06-2013 10:58:05
gvttreinen
gvttreinen
Tot plm. km 52.6...dan mag er opgevoerd worden naar 125 km/h..  

14-06-2013 11:22:40
SchuurB
SchuurB
Precies hetzelfde als nu dus, alleen mag je nu langs het perron ook al 60. Fijn, een mooie gelegenheid tot grondige snelheidsverhoging om zeep geholpen. %04%
Maar natuurlijk wel mijn hartelijke dank voor de service.
 

14-06-2013 11:43:46
gvttreinen
gvttreinen
Let wel, afgegaan van To Build gegevens, uitvoering kan anders zijn.
Iemand met actuelere gegevens, dan verneem ik die graag!
 

14-06-2013 15:32:34
maigoda
maigoda
Quote
SchuurB (vr 14 jun 2013 11:22:40 https://www.somda.nl/forum/12273/p454746/): Precies hetzelfde als nu dus, alleen mag je nu langs het perron ook al 60. Fijn, een mooie gelegenheid tot grondige snelheidsverhoging om zeep geholpen. %04%
Maar natuurlijk wel mijn hartelijke dank voor de service.

Valt ook wel weer mee. Diverse wissels in Es waren nog 1:8-wissels, die je voor het comfort het beste met max 25 km/h kon berijden (lees: met 40 lazer je zelf al uit de machinistenstoel). Als dat nu 60 wordt, is het meer dan een verdubbeling...
Groetjes,
Emiel
 

14-06-2013 16:14:11
ZJ37
ZJ37
Het aardige is dat in een aantal toekomstige dienstregelingmodellen er helemaal niks gedaan wordt met dat tweede lange perron. Uitgaande van de knoop Zl en Amf komen de IC's precies op de symmetrietijd uit in Es. Dankzij de nieuwe regels mogen piekliggingen niet meer en worden de IC's in beide richtingen 3 minuten vertraagd (her en der een minuutje extra stationnement) om zo te Es de vereiste 6 minuten overkruistijd te realiseren.

Handiger was inderdaad geweest om op bepaalde plekken de baanvaksnelheid proberen iets te verhogen (125 > 130 en 130 > 140) en dat benodigde minuutje is gevonden.

Uiteraard is dat overkruisconflict er maar 1x per uur, maar een dienstregeling is natuurlijk het mooist als het patroon beide halve uren gelijk is.
 

14-06-2013 17:31:33
charta
charta
Je kunt beter wat winst zoeken in het lage snelheidsgebied. Van 40 naar 60 levert over 1000 meter een winst op van 30 seconden. Bij een verhoging van 125 naar 130 heb je daar ruim 25 kilometer voor nodig.  

14-06-2013 17:44:48
SchuurB
SchuurB
Quote
maigoda (vr 14 jun 2013 15:32:34 https://www.somda.nl/forum/12273/p454791/):
Quote
SchuurB (vr 14 jun 2013 11:22:40 https://www.somda.nl/forum/12273/p454746/): Precies hetzelfde als nu dus, alleen mag je nu langs het perron ook al 60. Fijn, een mooie gelegenheid tot grondige snelheidsverhoging om zeep geholpen. %04%
Maar natuurlijk wel mijn hartelijke dank voor de service.

Valt ook wel weer mee. Diverse wissels in Es waren nog 1:8-wissels, die je voor het comfort het beste met max 25 km/h kon berijden (lees: met 40 lazer je zelf al uit de machinistenstoel). Als dat nu 60 wordt, is het meer dan een verdubbeling...
Groetjes,
Emiel


Hoi Emiel,

wat je zegt is zeker waar, alleen bekijk ik het op een andere manier. Ik wil ook absoluut niet beweren dat het slecht is wat er gaat gebeuren, wat ik wil beweren is dat het niet zo goed wordt als het had kunnen zijn.

De spoorweginfrastructuur dient (mijns inziens) zo aangelegd te worden dat het de dienstuitvoering zo min mogelijk in de weg zit, en dat gaat verder dan het primaire 'meer hebben we voor dit dienstregelingmodel niet nodig'. In feite zou het zo moeten zijn dat als er snelheidsbeperkingen zijn op stations, je er niks van mag merken omdat ze binnen de gebruikelijk rem- en optrekwegen vallen. Daarmee rij je niet alleen zo snel mogelijk maar gebruik je ook de energie die je erin stopt zo efficiënt mogelijk. Ik beschrijf nu natuurlijk een perfecte situatie en die is vaak niet realiseerbaar.
In dit geval gaat emplacement Es weitgehend op de schop en wordt compleet vernieuwd; je wil nu voor deze investering het liefst iets neerleggen waar je komende decennia niets of nauwelijks iets aan hoeft te wijzigen, kortom iets dat in de toekomst ook lekker mee kan komen. Niet voor niets rept men op de ProRail-site over het wegnemen van beperkingen die ontstaan zijn door de vroegere groei. Die rare slinger in de baan naast het emplacement is thans geschikt voor 60 km/h; met het weghalen van de oude wasmachine komt er ruimte vrij waardoor het een en ander wat ruimer aangelegd zou kunnen worden en dus hogere snelheden mogelijk gemaakt kunnen worden. Dat daar niet voor gekozen is lijkt mij als het (en ik ben geen voetballiefhebber) voor open doel besluiten tot een terugspeelballetje.
Perfect zoals door mij hierhoven omschreven krijg je het natuurlijk niet, maar ik hou vol dat er meer ingezeten had, althans voor de sporen 1 t/m 3. Wil je dat in de nabije toekomst aanpassen, dan moet je het sporenplan weer op de kop gooien en werkzaamheden uitvoeren die je ook nu had kunnen uitvoeren.
 

14-06-2013 22:56:17
Klaasje
Klaasje
Bij beperkingen wegnemen kan je aan veel meer zaken denken dan snelheid alleen. Denk ook aan een wissellayout die zo gekozen is dat treinen elkaar minder snel in de weg zitten of aan de mogelijkheid dat treinen elkaar korter kunnen opvolgen.

In het geval van een vertrek kan een snelheidsbord voor een hogere snelheid bijvoorbeeld soms later geplaatst worden dan de plek waar die snelheid fysiek mogelijk is omdat dat beter is voor de tijd tussen twee treinen. Harder is niet altijd beter.

Omgekeerd geldt ook voor een binnenkomst dat bij de theoretische benaderingen die gebruikt worden voor het uitrekenen van rij- en opvolgtijden. 60 km/h met een geoptimaliseerde seinplaatsing is dan vaak beter dan 80 km/h terwijl 130 km/h weer beter is dan 60 km/h. 130 km/h is alleen wel een duur grapje met hogesnelheidswissels.

Laatst bewerkt door Klaasje op 14-06-2013 22:57
 

14-06-2013 23:04:56
MDDM
MDDM
Mwah, Lls kan je zelfs binnenkomen met 140 km/h


Gr Joop mcn Lls
 

14-06-2013 23:05:58
broek53
broek53
Helemaal voor ogen heb ik het niet meer, maar ik meen dat de slinger richting 1-3 nu feitelijk een eind opschuift om de verlenging van het eerste perron mogelijk te maken, en daarmee niet sneller kon.  

15-06-2013 20:25:01
mdj
mdj
*Spoor 1 en 5 zijn inmiddels weg.
*Wasmachine is vandaag gesloopt.
*Princessentunnel is alleen geopend voor hulpdiensten. (en daar valt blijkbaar ook bussen onder)


Bij twijfel: gebruik beton.
 

15-06-2013 20:40:13
edje
edje
Is spoor 1 helemaal verdwenen?
Dus 1a gedeelte van de wasmachine, 1b opstelspoor DM90 en 1c Het perronspoor?
Zelfde vraag voor spoor 5
Welk gedeelte is weg, 5B, Het opstelspoor, of 5a het parallel aan de hoofdbaan lopende uithaalspoor, waardoor spoor 6 en 7 ook bereikbaar zijn.
is spoor 12a nog bereikbaar?
 

15-06-2013 20:51:02
mdj
mdj
1b, 1c, 5b (tot de tunnel), spoor 6 (tot de tunnel), en 12b is weg.
1a, 12a (vandaag aan het ijzer te zien wel buiten dienst) en 1d liggen er nog

Laatst bewerkt door mdj op 15-06-2013 20:51


Bij twijfel: gebruik beton.
 

19-06-2013 16:06:28
gvttreinen
gvttreinen
Quote
SchuurB (vr 14 jun 2013 09:49:26 https://www.somda.nl/forum/12273/p454724/): Uit http://blog.prorail.nl/ns-en-prorail-blikken-vooruit-op-vernieuwing-in-enschede blijkt dat het toch weer de spooropstelling van het oude plaatje gaat worden. In tegenstelling tot het tekeningetje in de gisteren verschenen Op de Rails. Enorm amusant natuurlijk, dat ProRail zelf ook niet precies weet wat er nu gaat gebeuren.
Tekening nieuwe layout op de site van Prorail is verouderd, de versie in OdR is de gewijzigde layout als gevolg van 'Robuust Spoor', deze versie dus dan ook aanhouden!
 

27-06-2013 16:23:47
dennistd
dennistd
Ik zie nu dat de 7000 er die zes weken volledig uit gaat op Almelo-Enschede. Dat ie niet naar Drienerlo gaat kan ik me nog voorstellen (maar twee sporen om te keren), maar tot Hengelo rijden had toch gekund (eventueel keren op spoor 337 als er een IC140 rijdt). Nu dupeer je ook de reizigers Aml-Hgl en die op tussenliggende stations.  

27-06-2013 16:35:55
maigoda
maigoda
Er rijdt ook nog een 7900. Die rijdt wel naar Drienerlo. Het is wel een vermindering naar slechts eens per half uur een verbinding qua stoptrein, maar dat is maar voor 6 weken.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 27-06-2013 16:38
 


27-06-2013 17:24:29
dennistd
dennistd
Voor een reiziger Amri-Rsn betekent het wel meer dan verdubbeling van de reistijd (van 15/16 naar 33/34 minuten). En dat terwijl het gewoon nergens voor nodig is.

Laatst bewerkt door dennistd op 27-06-2013 17:25
 

27-06-2013 20:32:56
edje
edje
Is dit trouwens niet elke zomer, dat van Ma tot Vr een Zaterdagse of Zondagse dienstregeling wordt aangehouden. Immers zijn de scholen toch dicht en het aanbod dus minder.  

27-06-2013 20:43:54
mdj
mdj
Voorheen wel, vorig jaar heeft men keurig 2x per uur Apeldoorn-Enschede gereden.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

27-06-2013 22:30:50
Roy
Roy
Amri is mijn station, naar Almelo fietsen is niet z'n probleem, zeker nu die fietssnelweg langs het spoor ligt. Echter neem ik naar Enschede standaard de 7000 omdat deze en sneller en comfortabeler is, die oude dm90 is echt niet meer van deze tijd. Jammer maar helaas.  

27-06-2013 22:31:47
maigoda
maigoda
Voor zover ik weet, is vorig naar de zomderdienstregeling afgeschaft.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 27-06-2013 22:35
 

27-06-2013 22:40:53
maigoda
maigoda
Quote
dennistd (do 27 jun 2013 17:24:29 https://www.somda.nl/forum/12273/p456451/): Voor een reiziger Amri-Rsn betekent het wel meer dan verdubbeling van de reistijd (van 15/16 naar 33/34 minuten). En dat terwijl het gewoon nergens voor nodig is.

Bij dit soort werkzaamheden zul je altijd reizigers treffen, daar ontkom je niet aan. Er zijn er ook die vanaf Es reizen en er last van zullen hebben. Daarbij is het nog maar de vraag of Hgl voldoende capaciteit heeft om de 7000 af te handelen, gezien de wat striktere planregels tegenwoordig.
Groetjes,
Emiel
 

27-06-2013 23:25:23
edje
edje
Quote
Roy (do 27 jun 2013 22:30:50 https://www.somda.nl/forum/12273/p456500/): Amri is mijn station, naar Almelo fietsen is niet z'n probleem, zeker nu die fietssnelweg langs het spoor ligt. Echter neem ik naar Enschede standaard de 7000 omdat deze en sneller en comfortabeler is, die oude dm90 is echt niet meer van deze tijd. Jammer maar helaas.


Onzin DM90 voldoet nog prima aan de huidige eisen, men is het materieel alleen at vanwege de diesel. In DM90 heb ik met mijn 1.96 meer dan genoeg beenruimte dan SGMm.
--------------------------------------------------------------
Wat ik me afvraag hoe zit het met overnachting van materieel.
De berg ICM stellen die normaal in Enschede overstaan, moet je nu ook in Hengelo kwijt. Plus al het materieel wat er s'nachts al staat, zal dat een aardige gepuzzel worden om het kwijt te kunnen.

Misschien mede daarom een reden dat er is gesneden in de 7000, materieel van de 7000 laten overnachten in Zutphen. ICM wat normaal in Enschede staat in Hengelo.
 

28-06-2013 13:48:57
maigoda
maigoda
Quote
Roy (do 27 jun 2013 22:30:50 https://www.somda.nl/forum/12273/p456500/): Amri is mijn station, naar Almelo fietsen is niet z'n probleem, zeker nu die fietssnelweg langs het spoor ligt. Echter neem ik naar Enschede standaard de 7000 omdat deze en sneller en comfortabeler is, die oude dm90 is echt niet meer van deze tijd. Jammer maar helaas.

Mmm... De oudste SGMm's zijn van 1975 en de nieuwste DM'90's zijn van 1998. Dat is 23 jaar nieuwer, maar toch "niet meer van deze tijd"?
Groetjes,
Emiel
 

28-06-2013 14:43:22
admin
Moderator
admin
Zullen we ons proberen te beperken tot de verbouwing van Enschede? Voor zijsprongen kunnen jullie prima in andere topics terecht en anders mag een nieuwe gestart worden


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

28-06-2013 20:43:14
mdj
mdj
Update:
Sporen 405(b), 406 en 407 zijn weer in gebruik, echter als kopspoor. Stootjuk staat reeds voor de Prinsessentunnel, waar ze aan het bouwen zijn. De kleine tunnel is afgesloten en wordt behoorlijk toegetakeld (extra steunbalken onder het plafond. Nieuwe bovenleidingsliggers liggen klaar om in een later stadium ingehesen te worden.

Het dak van de perronoverkapping van sporen 1 en 2 is verwijderd, alleen de grote stalen balken staan nog.

Geheel spoor 1 is kwijt: zowel 1a, 1b, 1c en 1d dus. Ook geheel spoor 412 (a en b) is kwijt. Daarnaast wordt (ik vermoed althans) het herbouwde spoor 405a gelijkvloers met de hoofdsporen. Daar zit nu nog een hoogteverschilletje in. Daarvoor zijn al een aantal boompjes aan die kant om en is men grond aan het aanbrengen.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

28-06-2013 20:58:28
edje
edje
http://www.flickr.com/photos/spoorbets/9158691514/  

01-07-2013 12:35:05
abcde
abcde
Zover ik zien kan gaat de 1700 in Drienerlo keren op de 1600 v.v.
Gezien de beperkte mogelijkheden begrijp ik het, maar met een keertijd van slechts 7 minuten, plus een te krap station om alle reizigers vlot af te handelen, lijkt me dit (vooral door de week) een bron van vertraging worden.
 

01-07-2013 13:02:17
dennistd
dennistd
De IC gaat op spoor 1 keren, dat perron is een tijd terug al breder gemaakt om de grote groepen reizigers ri. Hgl na afloop van een voetbalwedstrijd af te kunnen handelen. De maximale lengte is voor de IC's trouwens zeven bakken: meer past er niet. Op Esd staan de nieuwe (bediende) seinen ri. Hgl al, nog wel afgekruist en zonder nummer: http://spoornieuws.nl/temp/seinen_drienerlo.jpg  

01-07-2013 14:43:03
sjoerd
sjoerd
Het linker sein heeft een uithouder die de verkeerde kant op gedraaid staat; het lijkt nu een rechts sein. Staat de paal wellicht te ver naar rechts?
Waarom zouden het bediende seinen zijn? Dit is nu ook niet het geval. Gezien de grote borden op de palen is de P nog niet zichtbaar, evenmin als het nummerbordje.
 

01-07-2013 15:02:47
dennistd
dennistd
Dan zou het dus een constructie worden zoals Rhn ook heeft? Daar heb ik eerlijk gezegd nog niet eens aan gedacht als mogelijkheid.  

01-07-2013 15:07:36
Klaasje
Klaasje
Quote
sjoerd (ma 01 jul 2013 14:43:03 https://www.somda.nl/forum/12273/p457033/): Het linker sein heeft een uithouder die de verkeerde kant op gedraaid staat; het lijkt nu een rechts sein. Staat de paal wellicht te ver naar rechts?
Waarom zouden het bediende seinen zijn? Dit is nu ook niet het geval. Gezien de grote borden op de palen is de P nog niet zichtbaar, evenmin als het nummerbordje.

Halverwege op de vrije baan keren is in principe verboden als ik mij niet vergis.
 

01-07-2013 15:09:34
ZJ37
ZJ37
Als dat gebeurt tussen twee bediende seinen (waarmee het feitelijk geen stukje vrije baan meer is), dan moet het toch geen probleem zijn? Tenzij het linkerspoor terugrijden als gevaarlijk wordt bestempeld, natuurlijk.  

01-07-2013 15:27:13
Klaasje
Klaasje
Als er een bediend sein staat is het per definitie geen vrije baan meer.  

01-07-2013 15:34:45
maigoda
maigoda
Tussen Ztmo en een stuk voorbij Ztm richting Ypb staan 8 bediende seinen. Toch is het gewoon een vrije baan zonder wissels.

Overigens is het voor kopmaken geen noodzaak om tussen bediende seinen te staan. Je kan namelijk ook kopmaken op Culemborg, komende vanaf Ut. Binnenkomend langs het perron sta je achter een bediend sein, terwijl het volgende sein een P-sein is en het sein dat voorafgaat aan het bediende sein waarop je weer vertrek is ook een P-sein.
Groetjes,
Emiel
 

01-07-2013 15:36:53
sjoerd
sjoerd
Het is een misverstand dat je niet kunt keren op de vrije baan. Bij dubbel-enkelspoor zonder rijrichtingkering (op de post) vallen de automatische blokseinen terug op veilig als de trein bepaalde secties heeft verlaten en dan kun je met die trein meteen terug. Je kunt dit ook buiten zien aan de seinen. Zodra hij het eerste tegensein afrijdt, wordt de rijrichting opnieuw vastgelegd en werken alle overwegen en aankondigingen voor linkerspoor normaal.
Omdat je deze vrijheid niet overal en altijd wilt, en je het keren ook wilt controleren, bestaan er ook haltes zoals op Gouda - Rotterdam waar het treinpersoneel ter plaatse de rijrichting kan instellen. Je kunt op sommige plekken technisch zelfs tegen elkaar in vertrekken. Op zeker moment kun je dan niet verder, omdat op het volgende stuk spoor een andere beweging gaande is.
 

01-07-2013 15:43:38
maigoda
maigoda
Quote
Klaasje (ma 01 jul 2013 15:07:36 https://www.somda.nl/forum/12273/p457042/):
Quote
sjoerd (ma 01 jul 2013 14:43:03 https://www.somda.nl/forum/12273/p457033/): Het linker sein heeft een uithouder die de verkeerde kant op gedraaid staat; het lijkt nu een rechts sein. Staat de paal wellicht te ver naar rechts?
Waarom zouden het bediende seinen zijn? Dit is nu ook niet het geval. Gezien de grote borden op de palen is de P nog niet zichtbaar, evenmin als het nummerbordje.

Halverwege op de vrije baan keren is in principe verboden als ik mij niet vergis.

Het is niet per definitie verboden, het is onder normale sein-omstandigheden niet mogelijk. Zit je in de omstandigheid dat je op een baanvak terug moet, dan moet je tegen de rijrichting in gaan rijden. Dat kan alleen in opdracht van de Trdl.
Groetjes,
Emiel
 

01-07-2013 15:50:05
maigoda
maigoda
Quote
sjoerd (ma 01 jul 2013 15:36:53 https://www.somda.nl/forum/12273/p457053/): Het is een misverstand dat je niet kunt keren op de vrije baan. Bij dubbel-enkelspoor zonder rijrichtingkering (op de post) vallen de automatische blokseinen terug op veilig als de trein bepaalde secties heeft verlaten en dan kun je met die trein meteen terug. Je kunt dit ook buiten zien aan de seinen. Zodra hij het eerste tegensein afrijdt, wordt de rijrichting opnieuw vastgelegd en werken alle overwegen en aankondigingen voor linkerspoor normaal.

Dat is niet altijd het geval bij linkerspoor-baanvakken. Ik moest een keer terug vanaf vlak voor De Haar Aansluiting naar Maarn Goederen en ik moest tegen de rijrichting in rijden en alle overwegen aanrijden. Pas vanaf Maarn Goederen reed in weer normaal.
Groetjes,
Emiel
 

01-07-2013 16:05:22
Klaasje
Klaasje
Quote
sjoerd (ma 01 jul 2013 15:36:53 https://www.somda.nl/forum/12273/p457053/): Het is een misverstand dat je niet kunt keren op de vrije baan.

Niemand zegt dat het niet kan geloof ik.
 

01-07-2013 16:07:11
sjoerd
sjoerd
Nee, dat klopt, maar ik had het over dubbel-enkelspoor zonder rijrichtingkering op de post. Op De Haar - Maarn Goederen zit linkerspoorbeveiliging en die heeft altijd rijrichtingkering. Een eenmaal ingestelde beweging moet dan worden voltooid en als dat, zoals in jouw geval, niet kan, moet je alle overwegen aanrijden.  

01-07-2013 16:09:23
sjoerd
sjoerd
Quote
Klaasje (ma 01 jul 2013 16:05:22 https://www.somda.nl/forum/12273/p457059/):
Quote
sjoerd (ma 01 jul 2013 15:36:53 https://www.somda.nl/forum/12273/p457053/): Het is een misverstand dat je niet kunt keren op de vrije baan.

Niemand zegt dat het niet kan geloof ik.

Nee, maar Bdpb stelde een vraag en daarop gaf ik antwoord en Klaasje zei dat het verboden was. Natuurlijk overlegt de mcn met de post over wat hij doet of moet doen, ook al heb je naar beide richtingen open blokstelsel.
 

01-07-2013 16:26:35
broek53
broek53
Keren op de vrije baan is verboden, zoals het ook verboden is om door een rood sein te rijden. Met andere woorden: in overlge met / in opdracht van treindiestleiders is van alles mogelijk.
Vl wenst zo'n situatie niet voor weken lang op Drienerloo, en daarom is de tijdelijke wijziging dat de P's van de P-seinen tussen Hengelo en Drieneloo af gaan en in Drienerloo de rijrichting gekeerd kan worden met plaatselijke bediening (sleutelkastje). De beveiliging is verder zodanig aangepast dat er geen twee treinen tussen Hgl en Esd op hetzelfde spoor kunnen komen.
 

01-07-2013 17:31:05
jacokran
jacokran
Kun je dat seintechnisch afvangen dan? Als ik het goed begrepen heb werkt de rijrichting als volgt:
- Er wordt een rijweg ingesteld van Hgl naar Esd over spoor HE. De rijrichting wordt dan ri Esd ingesteld. De rijrichting blijft ri Esd totdat in Esd (of op de post) de rijrichting wordt omgekeerd.
- Er wordt een rijweg naar Esd ingesteld over spoor HE. De ingestelde rijrichting vervalt na het vrij maken van een blok.

In beide situaties lijkt het mij technisch mogelijk dat er twee treinen achter elkaar aan naar Esd worden gestuurd.

Ik zal ergens een denkfout maken, maar waar?

Of is er maar één blok tussen Hgl en Esd?

Laatst bewerkt door jacokran op 01-07-2013 17:32
 

01-07-2013 19:31:28
sjoerd
sjoerd
Als ik Broek goed heb begrepen worden de P-seinen naar Hengelo in Drienerlo tijdelijk (door Zwolle??) bediende seinen. Daarmee wordt voorkomen dat de rijrichting automatisch vrijvalt en de P-seinen op veilig komen waardoor je zonder meer technisch kunt keren. Hier is namelijk dubbel-enkelspoor zonder rijrichtingkering door de post aanwezig. (Ik gaf in een eerdere bijdrage slechts aan dat het technisch kan, en in aanvulling daarop ook dat de mcn dan eerst overleg heeft met de post). Met het beletten van het technisch kunnen keren bereik je seintechnisch inderdaad nog niet dat een tweede trein ook over dat spoor naar Drienerlo vertrekt en daardoor de eerste opsluit. Misschien dat dat ook verboden kan worden. Het is juist daarom dat een spoor leidend naar een enkelsporig keerpunt maar één blok telt; meer blokken heeft ook geen zin. Hierbij valt te denken aan Stavoren, Rhenen, Enschede voor de treinen uit Gronau, Roodeschool, Harlingen Haven, elk met hun eigen situatie!!  

01-07-2013 20:20:20
broek53
broek53
1. De P-seinen worden P-seinen zonder P.
2. De seinen in Drienerloo (758 en 760) worden ter plekke "gesleuteld" door de mcn (na toestemming trdl).
3. Zogauw er spoorbezetting is op het baanvak tussen Hengelo en Drienerloo valt de rijrichting in twee richtingen weg, waardoor er vanaf Hengelo geen rijweg achter de eerste trein aan kan worden ingesteld. De beveiliging accepteert ook geen rijwegen met ROZ (geel knipper) richting Enschede.
Dergelijke schakelingen worden bij dit type beveiliging (vierdraads APB, wat dat ook moge betekenen) wel vaker toegepast. Het kunstje heb ik voor het eerst gezien in Almere Buiten, waar in 1987/88 een jaar lang gekeerd moest worden omdat de lijn nog niet verder gereed was en later op Sloterdijk hoog toen de Transformatorweg 14 dagen buiten dienst was.
 

01-07-2013 22:50:29
sjoerd
sjoerd
4-draads-APB betekent een Absoluut Permissief Blokstelsel met vier blokdraden.
Gewoon automatisch blokstelsel vereist per spoor twee blokdraden; deze geven de informatie over het al of niet bezet zijn door aan de relaiskasten. Indien een baanvak in twee richtingen moet kunnen worden bereden en indien de rijrichting door één of twee posten zal worden bepaald, heb je vier extra draden nodig. Daarbij komen dan nog draden voor stop-doorschakelingen, aankondigingen e.d.
Door nu de rijrichtingsbepaling open te maken kunnen twee draden vervallen en kan het blokstelsel functioneren met vier blokdraden en per automatisch sein een extra relais: het rijrichtingshoudrelais oftewel SR. Grofweg zorgt dit er ook voor dat je terug kunt keren op elk moment dat het tegensein achter je weer veilig toont. Bij passeren van het eerste tegensein leg je de rijrichting bij het afrijden opnieuw vast, maar dan in tegengestelde richting. Het is te begrijpen dat de mcn dit niet mag doen zonder overleg met de post.
Absoluut Permissief (dat is de P op een automatisch sein) wilde zeggen dat de mcn bij een stoptonend P-sein contact op moet nemen met de post, maar dat hij na toestemming mag doorrijden op zicht, waarbij bij volgende P-seinen niet meer gestopt behoefde te worden. Inmiddels zijn er allerlei extra regels gekomen.
 

02-07-2013 11:45:26
mvboetzela
mvboetzela
Quote
broek53 (ma 01 jul 2013 20:20:20 https://www.somda.nl/forum/12273/p457097/):
(vierdraads APB, wat dat ook moge betekenen)


4-draads: tussen twee opeenvolgende seinen liggen vier kabeladers (draden), waarmee spoorbezetting, rijrichting en voorseinfunctie (geel als het volgende sein rood toont) worden gestuurd.
APB: Absoluut Permissief Blokstelsel.
Deze schakeling staat tot in detail beschreven in het Seinwezennummer van Op de Rails uit 1980.

Edit: heer Sjoerd was me net voor%02%

Laatst bewerkt door mvboetzela op 02-07-2013 11:46
 

02-07-2013 14:01:42
Klaasje
Klaasje
Mwah. 12 uur is wel wat meer dan "net".  

02-07-2013 15:20:55
dvdhoven
dvdhoven
Het dak van de overkapping tussen spoor 3 en 4 is nu ook geheel weg. Afgelopen zaterdag hingen er grote netten onder en vandaag was het dak weg en vanmiddag werden de netten opgeruimd.
Het begint nu steeds meer te lijken op: "tijdens de verkoop gaat de verbouwing gewoon door". Overal wordt gewerkt, gehakt en gesloopt.

Ook nog een leuk voorbeeld hoe binnen een organisatie instanties langs elkaar heen werken. Prorail houdt momenteel enquêtes over de stationsbeleving onder de reizigers. Ik mocht vorige week al zo'n ding invullen op Dvc en vandaag op Es. Ja, dat moet je vooral doen als er overal gewerkt worden en stukken station worden afgebroken. Vindt u het station sfeervol? Ja, nou en of

Laatst bewerkt door dvdhoven op 02-07-2013 17:00


Dick van den Hoven
 

03-07-2013 23:05:54
HZwoferink
HZwoferink
Voor een beeldvorming van het bovenstaand bericht staan er op de Facebookpagina van Op de Rails 2 foto's: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.377505965683377.1073741840.252094568224518&type=3


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

05-07-2013 22:50:59
dennistd
dennistd
Naast de eerste webcam (http://www.projectgrootenschede.nl/webcam-1/) is inmiddels ook een tweede webcam die een overzicht bij de perrons geeft: http://www.projectgrootenschede.nl/webcam-bovenaanzicht/  

30-07-2013 13:40:01
dvdhoven
dvdhoven
As weekend, van 3 t/m 7 augustus gaat het Gronause spoor "om". Dan komt de trein van/naar Gronau weer op zijn oude historisch verantwoorde plekkie.
Wat niet terug komt, is het hek dwars over het perron en de gang langs de douane.
En misschien overbodig, maar een kleine toelichting. Er was vroeger een hek dat dwars over spoor 4 konden worden gezet. Als dat zo was, moest je binnendoor het gebouw langs de douane lopen en kwam je zo bij de trein of andersom als je met de trein aan kwam. Als er geen trein aankwam of vertrok, stond het hek tegen het gebouw gedraaid. In Nijmegen was net zo'n situatie op spoor 1.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 30-07-2013 13:44


Dick van den Hoven
 

30-07-2013 14:25:48
gvttreinen
gvttreinen
...en Venlo spoor 1 tot 1992!  

31-07-2013 18:04:39
charta
charta
...en in Oldenzaal spanden ze vroeger een ketting over het perron. Dat heeft geduurd tot ergens in de vroege jaren 1960.  

24-08-2013 21:00:59
dvdhoven
dvdhoven
Vandaag in Enschede geweest. Het ziet er keurig uit.
Zo op het eerste gezicht zijn de veranderingen in de lay-out voor de reizigers beperkt.
De "oude" perronkappen staan er nog en zijn ook weer van dakbedekkingen voorzien.
Het is even wennen, de intercity's vertrekken van en komen aan op spoor 1 en 2. De 7000 en de 7900 delen spoor 3 en 4. Dat zou eigenlijk 4A moeten zijn.
Grootste verandering is natuurlijk de treinen naar Duitsland, die nu op spoor 4 staan naast het stationsgebouw. Kun je overdekt op wachten. En de looproute naar deze treinen is nu flink korter dan voorheen. De Duitse automaat staat nu prominent in de looproute.
Verder is aan het eind van spoor 4 bij de overweg het krappe hekje verdwenen. Of dat permanent is, weet ik niet, maar het is wel een voordeel.


Dick van den Hoven
 

25-08-2013 13:29:53
Roy
Roy
Mijn moeder en zus vertelden: "Alles is het zelfde, wat hebben ze nou precies gedaan?"

Voor sommige reizigers is het dus niet helemaal duidelijk wat er precies veranderd is en waarvoor het nodig was.

Er zijn een aantal dingen aangepast zodat de dienstregeling daardoor beter is geworden, echter verwacht je als gebruiker van het station dan ook een modernisatie van bijvoorbeeld de perronkappen/het stationsgebouw.
 

25-08-2013 13:35:41
robbertc
robbertc
Het komt in Es allemaal net niet lekker uit, viel me op: 1x pu IC 1 minuut later weg i.v.m. piekligging; 7000 en 7900 die spoor 3 en 4 continue bezetten, waarbij de vertrekkende 7900 volgens mij ook een paar minuten eerder weg moet dan gewenst (is te vroeg in Hgl), om de 7000 binnen te kunnen laten komen.  

25-08-2013 16:25:50
dennistd
dennistd
Het later vertrek uit Enschede is geen probleem, in 7 minuten is Es-Hgl best te doen (het zou alleen logischer zijn om dit elk half uur te doen). De 7900 kan inderdaad later weg uit Es (1 á 2 minuten), maar kan ook 2 á 3 minuten eerder in Es zijn (een stop van 4 minuten in Hgl kan er ook een van 2 minuten worden, en Esd-Es duurt ook echt geen 6 minuten. De 7000 zit ook veel te ruim: met SGMm heb je echt geen 11 minuten nodig op Es-Hgl, dat heeft DM'90 nog niet eens nodig.

Maar goed, dat zal allemaal wel te wijten zijn aan de ruime plannormen die ProRail hanteert...
 

08-08-2016 20:41:15
mvboetzela
mvboetzela
Bij een recent bezoek aan (en rit over) Es - Gronau viel het me op dat alle seinen hier het "zwarte driehoek met de punt naar boven" bordje hebben. Dit betekent dat ze alleen informatie geven over de installaties (op deze lijn alleen de overwegen) achter het betreffende sein, maar niet over de spoorbezetting. Hoe is de blokbeveiliging geregeld? Zelfs in de Netverklaring van ProRail kon ik hierover niets vinden.  

08-08-2016 20:56:18
sjoerd
sjoerd
In het BVS van Zwolle staan de gegevens van Enschede vermeld, maar niet die van de grenslijn naar Gronau. De lijn behoort niet tot het beheersgebied van Zwolle; er staan immers twee stootjukken in Enschede die de spoorlijnen fysiek scheiden.
Het spoor tussen Gronau en Enschede is waarschijnlijk één blok, waardoor er zich maar één trein tussen Gronau en Enschede kan bevinden. Iets dergelijks, met wat onderlinge verschillen, hebben we in Nederland te Harlingen Haven - Harlingen, Workum - Stavoren en Veenendaal - Rhenen.
 

08-08-2016 21:05:04
mvboetzela
mvboetzela
Jazeker, maar die zijn voorzien van seinen die de machinist informatie verschaffen over de spoorbezetting. Hoe weet de machinist van een startende trein in Es dat er geen trein onderweg is vanuit Gronau? Is er een radio-blokstelsel? Zit dit in de uitrijseinen van Gronau, die pas een volgende trein toelaten als de vorige terug is uit Es? Met assentellers in Gronau?
De overwegen onderweg zijn wel van assentellers voorzien, maar die zijn dus niet gekoppeld aan spoorbezetting ten behoeve van de seinbeelden onderweg.
 

08-08-2016 21:09:57
evangoor
evangoor
De blokbeveiliging van Gronau - Enschede zit inderdaad in het ESTW van Gronau. Net als bij ons het stukje Veenendaal-Rhenen (Veenendaal) of Workum-Stavoren (Workum). Een trein die weggezonden wordt, moet weer (geheel) terug komen in Gronau, voordat een volgende kan worden gestuurd.
Blijft de overwegbeveiliging, die we in Nederland graag zo goed mogelijk afstemmen op de daadwerkelijke komst van een trein. Dat zijn dus stop-en-nooit-door schakelingen met de bijbehorende 'technische' seinen.

Laatst bewerkt door evangoor op 08-08-2016 21:10