Werkzaamheden Breda 20 augustus - 15 oktober 2012
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
14-08-2012 09:49:39
nhaven
nhaven
Vanochtend werd op station Schiedam Centrum omgeroepen dat i.v.m. werkzaamheden bij station Breda vanaf 20 augustus tot 15 oktober de Sprinter Den Haag Centraal - Breda niet zal rijden. Tussen Den Haag CS en Dordrecht rijdt dan dus slechts tweemaal per uur een Sprinter.

Ik heb verder gezocht op Internet: geen informatie te vinden.

Vraag: is dit omroepbericht juist? Zo ja, lijkt mij niet handig van NS om vanaf maandag 20 augustus (op het moment dat de vakanties voorbij zijn, en de scholen beginnen) de stoptreinfrequentie tussen den Haag CS en Dordrecht te halveren.

Laatst bewerkt door nhaven op 14-08-2012 09:49
 

14-08-2012 11:09:13
qj7141
qj7141
Ik heb zo het vermoeden dat hierbij alleen het traject Ddr-Bd uitvalt, maar kan het nog niet vinden.  

14-08-2012 11:13:57
martw
martw
Als ik op 24 augustus via de NS reisplanner een reisje Bdpb-Ddr plan, krijg ik het advies de 13600 Bdpb-Zlw te nemen en daar over te stappen op de 5000.
Klaarblijkelijk wordt de 13600 dan Ht-Tb-Bd-Zlw en de 5000 Gvc-Rtd-Ddr-Zlw. Dit zou ook betekenen dat de stoptreinstations op die lijn een betere bediening krijgen dan ooit, want bovengenoemde series rijden ook op Bd-Zlw-Ddr 2x per uur (ook buiten de spits).

Martijn

Laatst bewerkt door martw op 14-08-2012 11:16


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

14-08-2012 11:25:09
mdj
mdj
Lijkt erop dat sporen 6 en 7 niet gebruikt kunnen worden.

Spoor 3: 3600, 1900 ri Tb
Spoor 4: 13600 beide ri
Spoor 5: 1900, 3600 uit Tb
Spoor 8: Fyra.


Bij twijfel: gebruik beton.
 


14-08-2012 12:27:54
ZJ37
ZJ37
Dan mogen ze wel eens opschieten op spoor 8, want het spoor is volgeplant met betonnen voeten van bovenleidingsportalen en de baan zelf ligt er zelf - met een timmersmansoog gezien - niet bepaald egaal meer bij.  

14-08-2012 18:41:39
AlexNL
AlexNL
Je wordt op je wenken bediend: op dit moment is een kraan bezig met het terugzetten van de portalen.  

14-08-2012 18:59:59
mdj
mdj
Quote
ZJ37 (di 14 aug 2012 12:27:54 https://www.somda.nl/forum/12263/p403419/): Dan mogen ze wel eens opschieten op spoor 8, want het spoor is volgeplant met betonnen voeten van bovenleidingsportalen en de baan zelf ligt er zelf - met een timmersmansoog gezien - niet bepaald egaal meer bij.

Ze kunnen in een dag een heel spoor van een paar km vervangen (incl ballast, bovenleiding etc), dus een paar honderd meter moet makkelijk recht te trekken zijn in 5 daagjes.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

14-08-2012 19:16:23
R1-2010
R1-2010
Wordt spoor 8 dan ook weer een doorgaand spoor of blijft het (voorlopig?) een kopspoor?  

14-08-2012 19:26:14
spoorhaas
spoorhaas
Dat blijft tot nader order een kopspoor omdat men anders geen uitgang meer heeft aan de belcrum zijde ( ook wel speelhuislaan )...  

14-08-2012 19:32:25
ns1700
ns1700
Ik begrijp dat men spoor 2 niet wilt gebruiken vanwege het ontbreken van een lift, maar ze kunnen deze toch in principe wel gebruiken in noodgevallen zoals dit? om dus maar treindiensten te verlengen/knippen is ook wel apart.


groeten uit Spoorzone
 

14-08-2012 19:36:52
spoorhaas
spoorhaas
Zolang het op andere manieren opgelost kan worden, zullen ze proberen spoor 2 inderdaad niet te gebruiken...

Ik vind dit opzich wel netjes opgelost, met tevens frequenter vervoer... zie de voordelen ervan in zou ik zeggen..

Als je op Breda liften zoekt, succes, ik hoor wel van je als je ze heb gevonden, minder valides moeten niet voor niets buiten om en over het spoor!
 

14-08-2012 19:37:59
AlexNL
AlexNL
Sporen 3 t/m 8 hebben ook geen lift. Het probleem met spoor 2 is dat het niet vanuit de stationshal bereikbaar is, waardoor overstappen langer duren.

Ik vind het een nette oplossing: reizigers in Prinsenbeek gaan er zelfs op vooruit (frequentieverhoging) en voor reizigers richting Tilburg scheelt het zelfs een overstap. De enige echt benadeelden zijn reizigers vanuit Dordrecht-Zuid richting Breda, zij moeten extra overstappen.

Fyra-reizigers zullen er ook blij mee zijn: eindelijk die rotsprinter die precies voor de Fyra uit boemelt weg, en doorrijden met die trein%02%

Laatst bewerkt door AlexNL op 14-08-2012 19:41
 

14-08-2012 20:25:08
daniel_ddr
daniel_ddr
De werkzaamheden starten trouwens, als we de planner mogen geloven, pas op dinsdag 21 augustus. Raar moment om ermee te beginnen eigenlijk zo net niet aan het begin van de week.

Zelfs in het weekend blijkt er op Ddr-Zlw 2x/uur gereden te worden, er is dan een 695000 toegevoegd. Reizigers vanaf de stoptreinstations tussen Rtd en Ddr worden dan echter geadviseerd de 5100 te nemen en ca. 30 minuten op Zlw te gaan staan wachten zonder enige voorzieningen. (Maargoed, hoeveel zullen er daarvandaan in het weekend naar Bdpb willen reizen)

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 14-08-2012 20:26


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-08-2012 21:09:23
ZJ37
ZJ37
Quote
AlexNL (di 14 aug 2012 19:37:59 https://www.somda.nl/forum/12263/p403479/): Sporen 3 t/m 8 hebben ook geen lift. Het probleem met spoor 2 is dat het niet vanuit de stationshal bereikbaar is, waardoor overstappen langer duren.
%02%
Het niet rechtstreeks bereikbaar zijn van de stationshal is niet de voornaamste reden (het is zelfs korter lopen dan naar spoor 7/8), maar het betreft hier een verhoogd perron dat eigenlijk alleen voor enkele typen materieel geschikt is om aan te halteren. In ieder geval zeker niet voor SLT (dat wordt vanuit de trein een flinke opstap). Niet dat ik met mijn gezonde benen die stap kan maken, maar het perron voldoet domweg ook niet aan de gestelde eisen die het vandaag zou moeten hebben.
 

14-08-2012 22:47:04
AlexNL
AlexNL
De perrons van station Breda gaan de komende jaren allemaal onder handen genomen worden (net als het hele station) om de perronhoogte op 76 centimeter te brengen.  

14-08-2012 22:56:08
daniel81
daniel81
Maar ik neem aan dat dit perron geen officieel perron is en dus ook niet aangepast wordt  

14-08-2012 23:17:50
sjoerd
sjoerd
Het voormalige expresgoederenperron (want daarvoor is het in 1973 aangelegd, zo staat op de tekeningen) langs spoor 2 in Breda is om die reden inderdaad hoger. Later is ten oosten van het stationsgebouw langs spoor 2 een korte overkapping gebouwd. Er was hier uiteraard al een goederenlift en dat maakte deze locatie geschikt voor postvervoer. Jarenlang stopten hier de motorpostrijtuigen. De aanleg van een apart postperron langs het toenmalige spoor 1 is daarom uitgebleven. Dit spoor 1 is enige jaren terug opgebroken.
In de plannen voor het nieuwe stationsgebouw past het hoge perron niet meer. Denkelijk zal de keermuur, waar het perron langs dit spoor 2 in feite bovenop ligt, wel blijven bestaan en worden opgenomen in de nieuwbouw. Een deel aan de westzijde is echter zichtbaar 5 cm verzakt. Dus...
Lange tijd heeft hier de serie 5400 aangelegd, toen de IC-knoop de sporen 3, 4, 5 en 6 bezet hield; toen meest gereden met stoptreindubbeldekkers en af en toe met mat 64. Sindsdien is er weinig of niets veranderd en zou je er als het moest, nog wel kunnen halteren. Maar ja, dat zal wel weer onder een beperkend protocol zijn gaan vallen...
 

14-08-2012 23:37:31
jahatert
jahatert
Quote
martw (di 14 aug 2012 11:13:57 https://www.somda.nl/forum/12263/p403410/): Als ik op 24 augustus via de NS reisplanner een reisje Bdpb-Ddr plan, krijg ik het advies de 13600 Bdpb-Zlw te nemen en daar over te stappen op de 5000.
Klaarblijkelijk wordt de 13600 dan Ht-Tb-Bd-Zlw en de 5000 Gvc-Rtd-Ddr-Zlw. Dit zou ook betekenen dat de stoptreinstations op die lijn een betere bediening krijgen dan ooit, want bovengenoemde series rijden ook op Bd-Zlw-Ddr 2x per uur (ook buiten de spits).

Martijn


In Zlw ontstaat een bijzondere situatie: de 5000 gaat keren op spoor 1 en houdt dat 2x per uur 11 minuten bezet. De 13600 gaat keren op spoor 3 en houdt die 2x per uur 14 minuten bezet. En dat ook nog tegelijkertijd. Planmatig zal het wel mooi passen met de IC's, maar bij vertragingen?
 

14-08-2012 23:54:53
ns1700
ns1700
vind dit een uitermate idioot plan moet ik zeggen, beide tien minuten tot kwartier een hoofdspoor bezet houden. het klinkt idioter, maar is een treinserie helemaal vanaf Gvc naar Ut over Ddr/Bd/Ht geen oplossing?


groeten uit Spoorzone
 

15-08-2012 01:10:34
AlexNL
AlexNL
Het is natuurlijk mogelijk, maar wel behoorlijk vertragingsgevoelig. Daarom zal van doortrekken tot Gvc geen sprake zijn. Waarom er niet wordt doorgetrokken tot Ddr weet ik niet, het is niet zo ver en qua aansluitingen heeft Ddr een beter aanbod dan Zlw.

Afgaande op de video van ProRail van het nieuwe station Breda wordt spoor 2 een normaal perron. Dit perron zou dan bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden door de kerende Fyra Breda - Antwerpen, terwijl het andere treinverkeer over de huidige sporen afgehandeld wordt.

In de eindsituatie krijg je dan bijvoorbeeld:
- Spoor 2: kerende Fyra Antwerpen
- Spoor 3: intercities Venlo/Zwolle
- Spoor 4: kerende stopper 's-Hertogenbosch/Utrecht
- Spoor 5: kerende stopper Dordrecht / Den Haag
- Spoor 6: intercities Den Haag / Roosendaal
- Spoor 7: inhaalspoor cargo / extra spoor omgeleide int. treinen
- Spoor 8: Keerspoor Fyra Amsterdam
 

15-08-2012 07:20:44
phantom
phantom
Even een vraagje van iemand die wakker aan t worden is,wat heeft dat 2e deel van het onderstaande bericht te maken met de werkzaamheden ?
Ben wel benieuwd of het verbouwen van Bd de enige reden is van al die wijzigingen in de reizgersdiensten.
Hoe gaat dat troouwens in die tijd met de goederendiensten ? ,rijd dat normaal of word dat geheel omgeleid ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

15-08-2012 08:07:43
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
AlexNL (wo 15 aug 2012 01:10:34 https://www.somda.nl/forum/12263/p403551/): Het is natuurlijk mogelijk, maar wel behoorlijk vertragingsgevoelig. Daarom zal van doortrekken tot Gvc geen sprake zijn. Waarom er niet wordt doorgetrokken tot Ddr weet ik niet, het is niet zo ver en qua aansluitingen heeft Ddr een beter aanbod dan Zlw.
Zit dat niet in de opvolgingen en de perroncapaciteit te Ddr? In de spits zal het waarschijnlijk niet zoveel problemen opleveren, maar in het dal kan je de 13600 niet zo makkelijk achter de kerende 5000 op 3b zetten omdat die dan potentieel in de weg staat voor de eens per uur in Ddr kerende 5100.
Daarnaast is de overstap op Zlw zo´n 10 minuten, wat betekend dat je zo´n beetje in het pad van de 2100 terecht zou komen op Ddr-Zlw.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

15-08-2012 08:53:28
mdj
mdj
Ik zou niet weten hoelang de 13600 en 5000 rijden (en in tijden van strenge eisen ten behoeve van de veiligheid), maar spoor 4 te Bd is 341meter nuttig. Ruimte voor 2x 10 bakken SLT.

Moet je wel bezet binnenkomen...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

15-08-2012 08:59:29
qj7141
qj7141
Dat is ook meerdere malen besproken, maar Prorail vindt het een te groot veiligheidsrisico.  

15-08-2012 09:11:06
mich
mich
Spoor 2 is dit jaar nog een enkele keer gebruikt voor een reizigerstrein. Met name een Fyra die even niet op een ander spoor terecht kon.  

15-08-2012 09:12:07
AlexNL
AlexNL
ProRail moet zich eens wat relaxter opstellen, zij zijn dienstverlenend aan de vervoerder, niet andersom. Het risico te station Breda is minimaal.  

15-08-2012 09:28:42
b2py
b2py
En als het wel fout gahat wijst iedereen naar ProRail. Die zijn ook niet gek hoor. Goede oplossing zo.  

15-08-2012 09:30:35
rolandrail
rolandrail
De 13600 door naar Zlw.. Hm, dat wordt een leuke want veel Utse mcn'n die die treinserie rijden hebben geen wegbekendheid naar Zlw %08%  

15-08-2012 11:23:29
ZJ37
ZJ37
Personeelswissel te Bd? %06%  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-08-2012 11:42:33
rolandrail
rolandrail
Naah, ik denk een hoop dienstwijzigingen t.o.v. rooster. Nou heb ik geen rooster en wel wegbekendheid Zlw e.o. dus ik zal ook wel de klos zijn  

15-08-2012 13:16:15
gvttreinen
gvttreinen
Werkzaamheden te Bd t.b.v. heien fundaties en plaatsen kolommen op perron 2 en 3 (sporen 6 en 7) t.b.v. parkeerdek.

Laatst bewerkt door gvttreinen op 15-08-2012 13:31
 

15-08-2012 13:43:15
geert
geert
Quote
mdj (wo 15 aug 2012 08:53:28 https://www.somda.nl/forum/12263/p403566/): Ik zou niet weten hoelang de 13600 en 5000 rijden (en in tijden van strenge eisen ten behoeve van de veiligheid), maar spoor 4 te Bd is 341meter nuttig. Ruimte voor 2x 10 bakken SLT.

Moet je wel bezet binnenkomen...

Hahaha dan stel ik voor Gvc ook onmiddelijk te sluiten, daar kom je ook op een spoor binnen waar je niet verder kunt!
 

15-08-2012 13:49:02
ZJ37
ZJ37
En waar ook nog eens onder de kap wordt gecombineerd.  

15-08-2012 14:19:02
mren
mren
Quote
qj7141 (wo 15 aug 2012 08:59:29 https://www.somda.nl/forum/12263/p403568/): Dat is ook meerdere malen besproken, maar Prorail vindt het een te groot veiligheidsrisico.

Gebeurt wekelijks in Apd als door een vaag onderhoudsrooster spoor 1 (en de wissels ten westen van het station) buiten dienst is. 17800 komt dan achter de 7000 binnen op bezet spoor en vertrekt ook weer als eerste.
 

15-08-2012 14:27:08
mdj
mdj
Als sporen 3+4 buitendienst zijn ook. Misschien is het grote verschil dat bij het bijplaatsen en in Apd dat een treindeel lees is, of dat beide treinen dezelfde richting op rijden.

In Bd krijg je dan twee treinen die ongeveer tegelijk aankomen en naar elkaar toe rijden.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

15-08-2012 14:34:36
gvttreinen
gvttreinen
O ja, en na de BD van de sporen 6 en7 komen 4/5 en 2/3 nog aan de beurt daarom deze lange periode van afwijkingen.  

15-08-2012 14:53:47
dennistd
dennistd
Quote
mdj (wo 15 aug 2012 14:27:08 https://www.somda.nl/forum/12263/p403616/): Als sporen 3+4 buitendienst zijn ook. Misschien is het grote verschil dat bij het bijplaatsen en in Apd dat een treindeel lees is, of dat beide treinen dezelfde richting op rijden.

In Bd krijg je dan twee treinen die ongeveer tegelijk aankomen en naar elkaar toe rijden.
Dat zou toch met twee blauwe lampen op te lossen moeten zijn, of is het beveiligingstechnisch niet mogelijk om twee geel-knipper-rijwegen in te stellen naar hetzelfde spoor?
 

15-08-2012 15:58:34
broek53
broek53
Precies. blauwe lampen horen ook niet tot de beveiliging.  

15-08-2012 16:24:42
ZJ37
ZJ37
Als we dan toch overal zo bang voor zijn dan vraag ik me af of de tijdelijke voetgangersbrug over spoor 8 wel kan blijven liggen zodra spoor 8 in gebruik komt. Één glijpartij en .... boem!  

15-08-2012 16:53:26
broek53
broek53
In Gvc staat men - gezien de genomen maatregelen - doodsangsten uit bij het gebruik van dergelijke bruggen aan het eind van de perronsporen. Staan zelfs wachters bij die de brug afsluiten als er een trein binnenkomt.
(*Geen commentaar verder*)

Laatst bewerkt door broek53 op 15-08-2012 16:53
 

15-08-2012 17:14:39
ZJ37
ZJ37
Overigens staat er geen bonbonwinkel zoals in Gvc wel stond, maar goed, er lopen wel mensen.  

15-08-2012 17:54:25
geert
geert
Quote
broek53 (wo 15 aug 2012 16:53:26 https://www.somda.nl/forum/12263/p403647/): In Gvc staat men - gezien de genomen maatregelen - doodsangsten uit bij het gebruik van dergelijke bruggen aan het eind van de perronsporen. Staan zelfs wachters bij die de brug afsluiten als er een trein binnenkomt.
(*Geen commentaar verder*)

Nooit gezien en nooit meegemaakt dat ik er niet op mocht. Loop er toch iedere dag...
 

15-08-2012 19:02:32
b2py
b2py
-

Laatst bewerkt door b2py op 15-08-2012 22:09
 

15-08-2012 19:19:09
mren
mren
Als je geen vertrouwen hebt in het remmen van de treinen op het spoor in je beheer, is er toch iets fundamenteel mis. Waar blijft de stap naar rood-rood-seinopvloging...  

15-08-2012 20:41:42
broek53
broek53
Die is relatief dichtbij.
Maar serieus: ProRail is een grens overgegaan bij het nadenken over en het nemen van maatregelen voor het geval een trein door rood gaat: de flankdekkingsmaatregelen. Daarmee ga je alles bekijken op de mogelijke gevolgen als het met de gewone beveiliging niet goed gaat.
Dat werkt een angstcultuur in de hand, die in combinatie met de verantwoordelijkheids-bureaucratie tot steeds erger (vermeend-)risico vermijdend gedoe leidt.
 

15-08-2012 21:14:49
qj7141
qj7141
Dat is zeer onhandig gezien het tijdstip waarbij (diezelfde Prorail) grote delen van emplacementen buiten dienst neemt voor werkzaamheden.  

15-08-2012 21:39:44
ZJ37
ZJ37
Om terug te keren naar Bd: de tijdelijke voetgangersbrug over spoor 8 ligt aan de Tilburgse zijde en daarmee is spoor 8 geschikt om als kopspoor te dienen voor treinen uit de richting Rsd/Rtd. Het stootjuk dat er nu al staat, is heel dicht bij dat voetgangersbruggetje geplaatst. Wellicht dat ze daar nog een bepaalde marge in gaan aanbrengen, want het gaat hier slechts om enkele meters.  

15-08-2012 21:46:46
AlexNL
AlexNL
Je komt sowieso met lage snelheid aan dat perron binnen (geel), en het perron is dermate smal dat een machinist die merkt dat hij niet op tijd kan remmen, z'n hoorn kan laten schallen. Dan is dat bruggetje snel genoeg leeg om gewonden te voorkomen.

Je kunt ook overdrijven als het op veiligheid aankomt...
 

15-08-2012 21:49:17
ZJ37
ZJ37
Dat ben ik geheel met je eens, maar het is een behoorlijk verschil in marge als je kijkt naar Gvc en de tijdelijke situatie in Bd. Het gaat in beide gevallen erom dat er mensen het spoor oversteken achter een doodlopend spoor. Ik zou niet inzien waarom die marge dan niet in Bd zou gelden.  

15-08-2012 21:52:43
mdj
mdj
Misschien om alvast rekening te houden met de spots:

Indien de 5000 alleen het deeltraject Ddr-Zlw rijdt (met andere woorden: niet in Gvc start/eindigt), rijdt de 5000 in het huidige pad Ddr-Zlw. In bijna halfuursligging (28/32) met deze 5000 rijdt een 695000 Ddr-Zlw. Dit zal dus alleen gelden in het weekend en 's avonds.

Op het moment dat de 5000 van/naar Gvc komt/gaat, rijdt ook degene die nomaal in Ddr start/en endigt als "gewone" 5000 Zlw-Gvc, (geen 695000).


Bij twijfel: gebruik beton.
 

15-08-2012 21:53:35
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (wo 15 aug 2012 21:39:44 https://www.somda.nl/forum/12263/p403722/): Om terug te keren naar Bd: de tijdelijke voetgangersbrug over spoor 8 ligt aan de Tilburgse zijde en daarmee is spoor 8 geschikt om als kopspoor te dienen voor treinen uit de richting Rsd/Rtd. Het stootjuk dat er nu al staat, is heel dicht bij dat voetgangersbruggetje geplaatst. Wellicht dat ze daar nog een bepaalde marge in gaan aanbrengen, want het gaat hier slechts om enkele meters.
Zo uit mijn hoofd is het ontwerpvoorschrift een dynamisch stootjuk (een "energieabsorberende spoorbeëindigingsconstructie") met een inbouwlengte van een meter of tien, voor de grote stations ook nog voorzien van ATB VV en als dat allemaal zo is, mag er vanaf het punt waar de inbouwlengte van het stootjuk ophoudt (dus ca. 10 meter na het stootjuk zelf) publiek worden toegelaten. Er mogen alleen geen verblijfsruimten en dergelijke staan, wel een perron.
Zie bijvoorbeeld het tijdelijk kopspoor 11 in Rotterdam, waarachter na zo'n afstand het noodperron van spoor 11 begint.
 

15-08-2012 21:54:51
mdj
mdj
Quote
ZJ37 (wo 15 aug 2012 21:49:17 https://www.somda.nl/forum/12263/p403727/): Dat ben ik geheel met je eens, maar het is een behoorlijk verschil in marge als je kijkt naar Gvc en de tijdelijke situatie in Bd. Het gaat in beide gevallen erom dat er mensen het spoor oversteken achter een doodlopend spoor. Ik zou niet inzien waarom die marge dan niet in Bd zou gelden.

Misschien omdat Gvc op die plaats drukker is? Daardoor kan filevorming ontstaan op de aan/afvoerroutes van het bruggetje.

In Bd is die uitgang niet heel druk (toch?) en is er genoeg ruimte om weg te vluchten.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

15-08-2012 21:58:25
charta
charta
Quote
ns1700 (di 14 aug 2012 19:32:25 https://www.somda.nl/forum/12263/p403476/): Ik begrijp dat men spoor 2 niet wilt gebruiken vanwege het ontbreken van een lift, maar ze kunnen deze toch in principe wel gebruiken in noodgevallen zoals dit? om dus maar treindiensten te verlengen/knippen is ook wel apart.


Voor spoor 2 is een aantaljaren geleden een ontheffing geweest. Na indienststelling van het derde perron kwam de ontheffing te vervallen met e melding dat er in de toekomst geen nieuwe ontheffing meer zal worden verleend.
 

15-08-2012 21:58:31
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (wo 15 aug 2012 21:49:17 https://www.somda.nl/forum/12263/p403727/): Dat ben ik geheel met je eens, maar het is een behoorlijk verschil in marge als je kijkt naar Gvc en de tijdelijke situatie in Bd. Het gaat in beide gevallen erom dat er mensen het spoor oversteken achter een doodlopend spoor. Ik zou niet inzien waarom die marge dan niet in Bd zou gelden.
In Gvc gaat het om een situatie waar in de avonduren de looproute via tijdelijke bruggen geleid wordt, die allemaal op de eerder geschetste veilig geachte afstand achter van ATB VV voorziene stootjukken liggen.
De situatie die ik beschreef betreft een of twee sporen die overdag langer zijn en in de avond ingekort worden ten behoeve van een loopbrug. Daar staat dan geen stootjuk voor - wel een rood sein, opgeruwd spoor en binnenkomst op GLFL. Bij die brug staan brugwachters die de brug even moeten afsluiten als er een trein binnenkomt.
 


15-08-2012 22:38:18
ns1700
ns1700
Quote
charta (wo 15 aug 2012 21:58:25 https://www.somda.nl/forum/12263/p403733/):
Quote
ns1700 (di 14 aug 2012 19:32:25 https://www.somda.nl/forum/12263/p403476/): Ik begrijp dat men spoor 2 niet wilt gebruiken vanwege het ontbreken van een lift, maar ze kunnen deze toch in principe wel gebruiken in noodgevallen zoals dit? om dus maar treindiensten te verlengen/knippen is ook wel apart.


Voor spoor 2 is een aantaljaren geleden een ontheffing geweest. Na indienststelling van het derde perron kwam de ontheffing te vervallen met e melding dat er in de toekomst geen nieuwe ontheffing meer zal worden verleend.
dus jij wilt mij vertellen, dat dat perron er voor noppes ligt met perronlampen, perronnummer en dat deze infrastructuur dus in feite overbodig is? laat de saneerfreaks van Prorail maar niks horen.


groeten uit Spoorzone
 

15-08-2012 22:53:51
sjoerd
sjoerd
Dan zie ik het Prorail-ontwerp tegemoet van een wegklapbaar stootjuk bij elk stoptonend sein op 10 m afstand van een overpad of overweg met stop-doorschakeling, ter vermijding Ommense toestanden....
Het moet toch niet gekker worden met die fobietjes. We zijn al heel dicht bij het verbieden van menselijke aanwezigheid in de nabijheid van treinen.
Spoor 2 te Breda dient overigens nog een ander doel dan als perronspoor (met of zonder ontheffing). Het is ook een goederenwachtspoor. In het ontwerp van de layout van Breda zit totaal geen rek meer en is helaas afgezien van een dergelijk wachtspoor aan de noordzijde. Tja, dat ligt nu aan de oostzijde buiten het emplacement, hoor ik al zeggen, maar de perroncapaciteit houdt niet over als alle shuttles eenmaal rijden. Doortrekken dus maar naar Eindhoven. Daar is nog wel plek voor een vierde perron.
 

15-08-2012 23:36:48
daniel81
daniel81
Toen de Beneluxen nog een werkende Bs hadden, werd spoor 2 te Bd ook als keerspoor gebruikt bij stremmingen Rsd-Zlw.  

15-08-2012 23:51:30
geert
geert
Quote
broek53 (wo 15 aug 2012 21:58:31 https://www.somda.nl/forum/12263/p403734/):
Quote
ZJ37 (wo 15 aug 2012 21:49:17 https://www.somda.nl/forum/12263/p403727/): Dat ben ik geheel met je eens, maar het is een behoorlijk verschil in marge als je kijkt naar Gvc en de tijdelijke situatie in Bd. Het gaat in beide gevallen erom dat er mensen het spoor oversteken achter een doodlopend spoor. Ik zou niet inzien waarom die marge dan niet in Bd zou gelden.
In Gvc gaat het om een situatie waar in de avonduren de looproute via tijdelijke bruggen geleid wordt, die allemaal op de eerder geschetste veilig geachte afstand achter van ATB VV voorziene stootjukken liggen.
De situatie die ik beschreef betreft een of twee sporen die overdag langer zijn en in de avond ingekort worden ten behoeve van een loopbrug. Daar staat dan geen stootjuk voor - wel een rood sein, opgeruwd spoor en binnenkomst op GLFL. Bij die brug staan brugwachters die de brug even moeten afsluiten als er een trein binnenkomt.

Ok dat is wel een andere situatie dan eerder gesuggereerd werd. Hier leg je dus eigenlijk een tijdelijke brug dus een obstakel over een spoor wat verder geweon gebruikt wordt. Dan snap ik de voorzichtigheid ook wel, het komt dan aan op oplettendheid van de machinist die verder niet gecompenseerd wordt door een beveliging in welke vorm dan ook
 

16-08-2012 00:31:43
broek53
broek53
Nou: een rood sein, en binnenkomst op geel flikker. Daar maakt men bij een normale overweg of overpad ook geen jeremijee over, ook zonder de extra attentie van GLFL.

Laatst bewerkt door broek53 op 16-08-2012 00:31
 

16-08-2012 07:02:55
ZJ37
ZJ37
Vanmorgen nog eens gekeken wat de afstand stootjuk - tijdelijke voetbrug eigenlijk is: ik gok maximaal 40 centimeter...  

16-08-2012 09:27:22
rolandrail
rolandrail
Quote
ns1700 (wo 15 aug 2012 22:38:18 https://www.somda.nl/forum/12263/p403740/): dus jij wilt mij vertellen, dat dat perron er voor noppes ligt met perronlampen, perronnummer en dat deze infrastructuur dus in feite overbodig is? laat de saneerfreaks van Prorail maar niks horen.
Hoho, perron 2 vormt m.b.v. de trap vanaf het busstation wel de veilige looproute naar de diensttoilet voor rijdend personeel. Zéér belangrijk %08%
 

16-08-2012 11:51:30
phantom
phantom
Wat gaat die verbouwing eigenlijk voor gevolgen hebben op de goederentreinen van en naar Vl ?
Mag aan nemen dat als de reizigers dienst geheel wordt verbouwd en verknipt dat dit niet geheel zonder gevolgen zal zijn voor die paar cargo's die nog van de brabantroute gebruik maken.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

16-08-2012 12:09:43
train85
train85
De goederentrein blijven gewoon rijden.  

16-08-2012 12:29:17
charta
charta
Quote
ns1700 (wo 15 aug 2012 22:38:18 https://www.somda.nl/forum/12263/p403740/):
Quote
charta (wo 15 aug 2012 21:58:25 https://www.somda.nl/forum/12263/p403733/):
Quote
ns1700 (di 14 aug 2012 19:32:25 https://www.somda.nl/forum/12263/p403476/): Ik begrijp dat men spoor 2 niet wilt gebruiken vanwege het ontbreken van een lift, maar ze kunnen deze toch in principe wel gebruiken in noodgevallen zoals dit? om dus maar treindiensten te verlengen/knippen is ook wel apart.


Voor spoor 2 is een aantaljaren geleden een ontheffing geweest. Na indienststelling van het derde perron kwam de ontheffing te vervallen met e melding dat er in de toekomst geen nieuwe ontheffing meer zal worden verleend.
dus jij wilt mij vertellen, dat dat perron er voor noppes ligt met perronlampen, perronnummer en dat deze infrastructuur dus in feite overbodig is? laat de saneerfreaks van Prorail maar niks horen.


Inderdaad. Het is een oud-postperron en dat voldoet niet aan de eisen (perronhoogte, afstand trein-perron e.d.) voor een reizigersperron. Daarmee bedoel ik dus niet dat de infra er voor noppes bijligt.
 

16-08-2012 16:58:09
sjoerd
sjoerd
Zoals woensdag al uitgelegd.  

16-08-2012 18:01:25
ZJ37
ZJ37
De laatste twee bovenleidingsportalen zijn vandaag van spoor 8 afgehaald en op een tijdelijke constructie gezet op een damwand naast het spoor.  

21-08-2012 07:59:24
ZJ37
ZJ37
Ingaande deze week is spoor 7 en 6 buiten dienst gesteld. Spoor 8 is weer in dienst en zowaar (!) is het stookjuk iets verder van de voetgangersbrug af gezet. Maar meer dan 5 meter zal het zeker niet zijn. Als ik goed gekeken heb is er een ATBvv baken geplaatst op spoor 8.

De 13600 rijdt nu door vanuit Bd naar Zlw in een aangepaste dienstregeling en gaat door Bd in beide richtingen via spoor 4. De 1900 en 3600 naar Gvc resp. Rsd via 5 en de andere kant op via 3. Fyra op spoor 8. Waarom de cargo's door het buiten dienst gestelde spoor 6 blijven gaan, is dan weer wat vreemd.

De 13600 die in Zlw keert doet dat op spoor 3 en ook hier diverse cargo's die er dwars doorheen gaan. De 5000 keert te Zlw op spoor 1 en de 2100 naar Rsd rijdt er omheen via spoor 931.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 21-08-2012 08:05
 

21-08-2012 13:13:59
ZJ37
ZJ37
De werkzaamheden, althans het heiwerk, liggen stil. http://www.bndestem.nl/regio/breda/11564975/Heien-station-Breda-ligt-stil%2C-geluidsnorm-overschreden.ece
Benieuwd wat dit gaat betekenen voor de voortgang van de hele verbouw.
 

21-08-2012 13:26:06
mren
mren
Wordt vast wel iets op gevonden. Bij de Noord/Zuidlijn speelde dat ook en daar hebben ze toen volgens mij een bepaald tijdsslot gekozen waarin geheid mocht worden. Geluid is even sterk, maar volgens de regels wat het goed zo. Het aantal dagen dat geheid moest worden nam volgens mij wel toe.

Ik heb lever dat ze in een weekje die palen er in rammen de hele dag (een normaal mens is toch overdag werken) dan dat ze weken bezig zijn omdat ze er maar 10 per dag mogen doen. Ook vaag dat ze pas na paaltje 810 ingrijpen. Als het een probleem zou zijn, hadden ze van tevoren maar een limiet moeten stellen of moeten eisen dat die palen die grond in gedrukt worden ipv de geslagen.
 

21-08-2012 19:51:57
phantom
phantom
DE post hieronder geeft exact weer wat me te binnen schoot toen ik het artikel las.
Het gezegde de put dempen nadat het kalf al verdronken is komt me enigzins bovendrijven.
Dat men bijna aan het einde van een serie te heien palen nu ineens komt met dit is echt leip(als ik t zo mag noemen)
Mag toch aan nemen dat palen en ondergrond t zelfde zijn gebleven de hele tijd,dus waarom nu ineens gillen over geluid terwijl t al bijna klaar is %03%
Volgens mij is als heien niet meer mag ,boren.
Gaten boren met een lange stalen buis die als kurketrekker werkt en die dan vol storten met beton en wapening en dan vervolgens laten drogen.
Ben idd wel bang dat die methode aardig wat meer tijd zal gaan vergen.
DE methode om stalen buizen zo rechtstreeks de grond in te heien en dan te vullen en vervolgens eruit te halen zal denk ik qua geluid wel net zo " erg" zijn en dus waarschijnlijk onbruikbaar.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.