Brabantse Spooragenda 2030
Forum: Algemeen - Algemeen
09-08-2012 15:43:27
gummbahla
gummbahla
http://www.brabant.nl/actueel/publicaties/provinciale-documenten/recent-gepubliceerde-provinciale-documenten.aspx?qvi=40845 toont de Brabantse Spooragenda 2030. Dit document staat vol met interessante ambities (zoals HSL-shuttles Antwerpen-Breda-Arnhem en Den Haag-Breda-Düsseldorf) en toont dat het druk gaat worden op het Brabantse spoor

Belangrijkste punten zijn:
- Invoeren van ETMET
- Doortrekken van verbindingen tot over grens (Antwerpen, Düsseldorf, Aken, Luik)
- Opnemen van HSL-shuttles tussen Brabantse knooppunten (Bd, Tb, Ehv, Ht), 2 x per uur
- Uitbouw + verhoging frequentie Maaslijn
- Bouw spoorlijn Utrecht - Breda
- Bouw nieuwe stations: Eindhoven Airport (IC), Berkel-Enschot, Breda-Oost, 's-Hertogenbosch Maasport, 's-Hertogenbosch Avenue2, Berghem
- Bouw Robellijn (Rotterdam-Belgie via Dt, Rsd, Bgn)
- Reactivering IJzeren Rijn
- Onderzoek naar nieuwe spoorlijn voor afhandelen zuidelijke tak BetuweRoute
- (Her)openen van stamlijnen en laad/losplaatsen

Veel plannen hebben nog een hoog 'wishful-thinking' gehalte, maar het is in ieder geval goed te zien dat de provincie grote ambities heeft.
 

09-08-2012 16:11:38
bloemkool
bloemkool
Afgezien van de stamlijnen, de afhandeling van de zuidelijke tak BR en de HST-shuttles zie ik er niet echt nieuws instaan %03% Deze 3 punten lijken mij ook het minst realistisch van alle plannen die de provincie voorstaat.  

09-08-2012 16:33:17
gummbahla
gummbahla
Dat klopt, de meeste punten zijn al eens de revue gepasseerd. Wat denk ik wel interessant is, is het pure feit dat veel van deze punten alsnog in de agenda zijn verschenen. Immers had de provincie er ook voor kunnen kiezen om een aantal van deze plannen (dubbelspoor + elektrificatie Maaslijn etc.) te laten vallen na eerdere negatief uitgevallen onderzoeken  

09-08-2012 16:36:30
phantom
phantom
Ja daar is tie weer,reactivering van de ijzeren rijn.
Goh,hoelang dacht men nu nodig te hebben omdit na ruim 15 jaar modder gooien wel te doen slagen ?
Waar ik echter wel benieuwd naar ben is die Robel lijn,is dat de naam voor een alternatief op de ijzeren rijn en weet men al zeker dat de route door bepaalde gemeente's geen protest zal opleveren ?
Waar wil men die lijn voor gaan gebruiken,en weet men al zeker dat dit winst in geld op zal leveren mocht men idd het spul gaan bouwen ?
Afijn,dolblij van fatamorgana's ben je maar even.
Zodra je weet dat t niet echt is dan besef je dat dit niets meer was dan te hoog gegrepen en dus maar een ilussie.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 


09-08-2012 18:00:37
ns1700
ns1700
uhm, via Dt lijkt me erg onlogisch, bedoeld men niet Ddr?


groeten uit Spoorzone
 

09-08-2012 23:06:59
gummbahla
gummbahla
Inderdaad, via Ddr
Wat betreft de Robellijn: een van de voornaamste voordelen (volgens de voorstanders) is juist dat het traject dichtbevolkt gebied zoveel mogelijk vermijdt. Er is een tunnel gepland om zo Dordrecht en Zwijndrecht te omzeilen, deze gemeentes zijn dan ook fervent voorstander van het plan.
 

10-08-2012 08:08:51
daniel_ddr
daniel_ddr
Huh, als je met een tunnel Ddr en Zwd wilt gaan omzeilen dan ga je toch juist niet meer via Ddr Enige plek waar je ruimte hebt om weer aan te sluiten op het bestaande spoor naar Rsd zou vlak voor de Moerdijkbrug zijn (goed, nog wel op ´t eiland van Dordrecht dus) anders zit je met een A16 vlak langs het spoor die in de weg ligt. Want daar waar die A16 wat verder weg ligt zit er nog bebouwing in de weg.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-08-2012 15:33:53
phantom
phantom
Buiten het feit om dat ik het traject via Ddr (als t klopt) niet snap,is me ook nog steeds niet bekend wat men over die lijn wil laten rijden(cargo/reizgers/beide)
Om dan mijn volgende vraag niet te vergeten,als men een tunnel wil gaan maken waar wil men die dan neerplanten ?
Als je tegenwoordig kijkt naar de punt van dordrecht dan liggen er nu 2 spoorbruggen en ook een hsl tunnel op die punt,zoveel ruimte resteerd er dan volgens mij niet meer %03%
Bovendien aan de brabantse kant bij Zlw is er ook zo bijster veel ruimte niet om er nog iets onder de grond/uit de grond te laten rijden op sporen of anderswijs.
Ik wordt dus wel erg nieuwsgierig nu.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

10-08-2012 19:03:49
ns1700
ns1700
En nu ik mij herinner, zullen ze het op de stok krijgen met Zevenbergen, Oudenbosch, Roosendaal en Bergen op Zoom, zij staan er echt niet op te wachten. Bovendien, Roosendaal - Antwerpen is nu al bijna uitgestorven. Probleem ligt hem enkel tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe. Beetje krapjes qua ruimte daar om meer in te passen.


groeten uit Spoorzone
 

10-08-2012 23:21:13
scooter
scooter
Voor de provincie Noord Brabant ligt het probleem vooral in Roosendaal,daar wil men af van de goederentreinen.Zeer zeker na een aantal incidenten eerder dit jaar op het emplacement waardoor het treinverkeer werd stilgelegd.  

10-08-2012 23:23:07
gummbahla
gummbahla
De spoorlijn is bedoelt als dedicated goederenspoorlijn. Voor een ruwe schets van het geplande traject, zie http://drechtsteden.waxtrapp.com/dds/up/ZopndxkIC_gemd_brochure_drechtsteden_def.pdf (pagina 7)
Over nut en noodzaak valt natuurlijk veel te zeggen, maar de primaire inzet lijkt te zijn het weren van het vervoer van gevaarlijke stoffen door Dordrecht en Zwijndrecht.
 

11-08-2012 08:31:22
phantom
phantom
Dan kun je wel stellen dat men een serieus probleem heeft.
Aangezien die lijn moet aftakken van de sporen uit de Rtd'se havens en dan via kijfhoek loopt en daar dan een tunnel in zou moeten om er dan te Ddzd weer uit te komen.
Volgens mij vermijd je dan en Dordrecht en Zwijndrecht echt niet,je ziet t spoor enkel niet.
Daarmee lijkt me dan ook het probleem niet opgelost,als t mis gaat hoe kom je in die tunnel zonder schachten/toegangswegen er naar toe ?
(niet te vergeten als t echt fout gaat,dan ontploft een trein en dan zit je nog in de shit)
Bovendien waar moet de ruimte vandaan komen,zowel aan het begin als aan het eind van de tunnel is die er eigenlijk niet.
De rest van de problemen zijn al eerder aangehaald,dus die laat ik nu maar achterwegen.
(zal trouwens een leuk prijskaartje hebben denk ik dat stukje spoor)


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

11-08-2012 11:13:58
ns1700
ns1700
je hebt er helemaal niks aan aan zo'n stukje tunnel, je gaat alsnog inderdaad gewoon er onderdoor... dit probleem hadden ze maar jaren geleden al moeten bekijken want zoals je nu kan zien is er gewoon geen ruimte meer om dit te maken.


groeten uit Spoorzone
 

11-08-2012 11:52:56
daniel_ddr
daniel_ddr
Jaren geleden was die ruimte er ook al niet, de lijn gaat aan de tekening te zien juist dwars onder het oudste gedeelte van de Dordtse havens door. De plek waar men onder de A16 door wil om weer bij de spoorlijn Ddr-Zlw te komen lijkt me trouwens ook geen heel handige plek.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-08-2012 13:52:33
gummbahla
gummbahla
De meest precieze schets van het gehele Robel traject die ik heb kunnen vinden staat hier http://www.joslammers.nl/docs/fsrobel.pdf.
Zoals te zien is wil men de nieuwe spoorlijn combineren met een directe verbinding van Zeeland naar Antwerpen (VEZA http://www.railcargo.nl/uploads/nieuws/presentatie_zeeland_seaports_spoorcafe_15_feb_2012.pdf). Zoals ook te lezen valt, is er reeds tien jaar geleden een onderzoek geweest naar de noodzaak van de Robellijn, waaruit bleek dat er voorlopig geen enkele behoefte aan zo´n spoorlijn bestaat (behalve dan bij lokale bestuurders met doembeelden van exploderende LPG-treinen).

Het combineren van de Dordtse en Zwijndrechtse wensen met de VEZA verbinding, plaatst de Robellijn in een iets antrekkelijker daglicht. Immers valt er voor de VEZA verbinding nog wel wat te zeggen (spaart kopmaken). Dat deze verbinding onderdeel is van een mogelijke Robellijn, maakt de laatste dus weer iets goedkoper (en dus aantrekkelijker).

Wat betreft tunnelveiligheid: ik ben geen expert op het gebied van tunnels, maar de Betuweroute bevat ook meerdere tunnels waardoor gevaarlijk materiaal getransporteerd wordt. Een daarvan ligt notabene al onder Zwijndrecht. Het is dus blijkbaar niet zodanig onveilig dat het geen optie is.

Laatst bewerkt door gummbahla op 11-08-2012 13:53