Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Verwijder discussie uit je favorieten

Invoering ERTMS in Nederland

Maandag 26 sep 2016 - 08:07:54
Rolffiej19
Rolffiej19
De Flirt en de volgende nieuwe sprinter zijn allebei gewoon voorbereid op ERTMS hoor

MCN ASD

Maandag 26 sep 2016 - 08:59:18
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
De enige reden dat de FLIRT geen ERTMS heeft is omdat het een noodbestelling betreft. SNG krijgt het gewoon direct. Overigens is er een deadline van 2024 om al het materieel te voorzien van ERTMS, wat als voordeel heeft dat dan in ieder geval SGM, DDAR, DDM-1 en waarschijnlijk ICM-1 al uitgestroomd zijn.

Laatst bewerkt door DingeZ op Maandag 26 sep 2016 om 08:59:36

Maandag 26 sep 2016 - 09:14:52
MasterE
MasterE
ERTMS zit er gewoon al in. Er wordt nu een vertaalmodule gebruikt om de boel ook op ATB te laten werken.

Maandag 26 sep 2016 - 10:12:27
waalkade
waalkade
Tegen die tijd dat de ERTMS in de baan werkt, zijn de computer, beeldschermen en zo van de nu nieuwe treinen al lang weer versleten .

Laatst bewerkt door waalkade op Maandag 26 sep 2016 om 10:12:52

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 28 sep 2016 - 06:58:06
mdeen
mdeen
Mooi om te horen dat het in verschillend nieuw materieel al zit (inclusief opneemapparatuur?), maar ik vrees ook voor wat waalkade zegt. Of dat het gewoon "niet compatible" is.

Donderdag 02 mei 2019 - 17:50:56
icened
icened
Bureau ICT-toetsing: aanpak ERTMS nog ‘onvoldoende gedegen’
----------------------------------------------------------

De aanbestedingen voor de installatie van ERTMS in de spoorbaan en in de eerste serie treinen gaan vier maanden later van start. Ook valt het grote spoorproject 23 miljoen euro duurder uit. Deze tegenvallers zijn een gevolg van de uitkomst van de BIT-toets. In dit onderzoek van het Bureau ICT-toetsing (BIT), is vastgesteld dat de plannen van het ERTMS-programma op een aantal punten nog tekortschieten.

Het BIT toetst risico’s en slaagkans van projecten die door de overheid en zelfstandig bestuursorganen (zbo’s) worden opgezet en waarbij ICT een belangrijke rol heeft.
Het bureau oordeelt dat de plannen voor de uitrol van het Europese beveiligingssysteem “te weinig inhoudelijk zijn uitgewerkt om integrale systeemprestaties van het ERTMS-vervoerssysteem te kunnen garanderen”.

Daarnaast geeft de organisatie zorgen te hebben over de “kwaliteitsbeheersing bij de ontwikkeling van individuele ERTMS-componenten”. Verder vindt BIT dat de aanpak voor cyberveiligheid nog onderontwikkeld is en het ketenbeheer nog onvoldoende op orde.

Geplande aanbestedingen
-----------------------

Volgens het BIT is het mogelijk om de verbeteringen parallel te laten lopen met de uitrol “zo lang er geen onomkeerbare stappen worden gezet bij de verwerving van de ERTMS-componenten”. Volgens het ERTMS-programma heeft de voorgestelde invulling van de aanbevelingen impact op de start van de geplande aanbestedingen voor de systeemleverancier voor de infrastructuur en in de eerste materieelserie. De uiterlijke datum voor de start van de aanbestedingen is vastgesteld op oktober 2019. Ook bedragen de meerkosten om het BIT-advies op te volgen in totaal 23 miljoen euro.

Het ERTMS-programma zegt in een reactie op de BIT-toets aan de slag te zijn gegaan met de aanbevelingen en heeft besloten om “direct over te gaan op een meer centraal sturingsmodel”. Deze centrale sturing betekent onder meer dat er een centrale organisatie voor cyberveiligheid ten behoeve van ERTMS wordt ingericht. Daarnaast stelt het programma een handboek op met regels en richtlijnen en richt de daarmee samenhangende processen hierop in. In deze plannen is ook het ketenbeheer opgenomen.

Cyberveiligheid

Het programma geeft aan dat “het doorontwikkelen van de Europese ERTMS-standaard op het gebied van cyberveiligheid, ook in relatie met de reeds lopende ontwikkelingen om GSM-R voor een nieuwe technologie te vervangen, een taai en langdurig proces is.”

Voor cyberveiligheid wordt op dit moment op nationaal en internationaal niveau wetgeving ontwikkeld. Het programma is hier ook deels van afhankelijk. “Zolang de Europese wetgeving de industrie nog niet verplicht tot een cryptografische beveiliging stelt het programma zelf extra eisen aan de fysieke beveiliging van gevoelige informatie en apparatuur in treinen en in de infrastructuur.”
“Ondanks het feit dat eisen voor het gebruik van cryptografische hardware in de Europese standaard (TSI) ontbreken, neemt het programma het advies van het BIT, om wel eisen aan cryptografische hardware te stellen, mee in de nadere uitwerking”, aldus het ERTMS-programma. Het programma geeft aan het gebruik van cryptografische hardware waar mogelijk mee te nemen in de eisen van de aanbestedingen.

Reactie staatssecretaris
------------------------

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur zegt in een reactie de BIT-toets te zien “als een stevig advies” en “een zeer belangrijk signaal”. “ICT vormt immers het hart van ERTMS en daarmee ook de kern van het toekomstig spoorsysteem”, aldus de bewindsvrouw. Ze geeft aan dat er opnieuw een toets plaatsvindt voordat de aanbestedingen kunnen starten.
“Nut en noodzaak van ERTMS staan vast. De vervanging van het verouderende ATB door ERTMS, en daarmee ook de overstap van analoge naar digitale techniek, is een gewenste en onomkeerbare ontwikkeling die breed binnen Europa wordt vormgegeven.” Volgens Van Veldhoven zijn er geen inhoudelijk veranderingen in de scope, planning, kostenraming en uitrol aan de orde.

Bron: SpoorPro.NL

Quote:

De aanbestedingen voor de installatie van ERTMS in de spoorbaan en in de eerste serie treinen gaan vier maanden later van start

Welke spoortrajecten worden eerst geïnstalleerd met ERTMS? En in welke trein wordt ERTMS geïnstalleerd? SLT?

Donderdag 02 mei 2019 - 22:48:26
thom
thom
Volgens mij zijn die uit te rollen trajecten allang uitgebreid besproken hier in dit topic en is de materieelkeuze afhankelijk van wat er rijdt op het betrokken baanvak en kan dat nooit één materieel serie zijn.

Vrijdag 03 mei 2019 - 11:48:13
MasterE
MasterE
Eerst wordt al het materieel omgebouwd, alvorens er ook maar 1 baanvak in dienst is. te beginnen met VIRM.

Mcn Asd

Vrijdag 03 mei 2019 - 20:04:51
jordibont
jordibont
Quote
MasterE (vr 03 mei 2019 11:48:13 www.somda.nl): Eerst wordt al het materieel omgebouwd, alvorens er ook maar 1 baanvak in dienst is. te beginnen met VIRM.
Mag die dan ook 160 op de Hanzelijn, Ut - Asd en Gvm - Hfd? Zou men hiervoor ook nog een toeslag voor durven vragen, het is immers net zo snel als de HSL.

Vrijdag 03 mei 2019 - 23:02:08
JoepDDZ
JoepDDZ
Quote
jordibont (vr 03 mei 2019 20:04:51 www.somda.nl):
Quote
MasterE (vr 03 mei 2019 11:48:13 www.somda.nl): Eerst wordt al het materieel omgebouwd, alvorens er ook maar 1 baanvak in dienst is. te beginnen met VIRM.
Mag die dan ook 160 op de Hanzelijn, Ut - Asd en Gvm - Hfd? Zou men hiervoor ook nog een toeslag voor durven vragen, het is immers net zo snel als de HSL.
Denk niet dat ze daar toeslag voor vragen omdat het over dezelfde spoorlijn gaat en het tijdsverschil minimaal gaat zijn, in tegenstelling tot de HSL waarbij je tussen Rtd en Shl daadwerkelijk een veel kortere reistijd hebt via de HSL t.o.v. via Gv.

Vrijdag 03 mei 2019 - 23:12:57
MasterE
MasterE
Op Asd-Ut en de HZL zou het kunnen op Gvm-hfd niet want daar ligt geen ERTMS en buiten Thalys is en wordt geen enkele trein uitgevoerd met ATB+

Mcn Asd

Woensdag 08 mei 2019 - 13:42:17
train85
train85
www.rijksoverheid.nl

www.mat64.nl

Woensdag 08 mei 2019 - 14:31:40
MCN-GVC
MCN-GVC
Terugkomend op het 160 km/h gedeelte tussen Gvm - Hfd, dit is sinds de werkzaamheden in Ledn niet meer helemaal mogelijk, zelfs met 140 km/h kan niet meer. Van juk tot juk aan de buitenzijdes van de omrijdsporen van Ledn, heeft Prorail alles ertussen max 80 km/h gemaakt, terwijl het nog steeds 1 recht spoor is. Dus volledig door ledn rijden op volle snelheid is er niet meer bij.

Woensdag 08 mei 2019 - 14:58:16
Klaasje
Klaasje
Dat zal gedaan zijn om het seinontwerp wat eenvoudiger te houden en zo makkelijker te kunnen optimaliseren. Als het programma ERTMS langskomt kunnen ze er zo weer 160 km/h van maken.

Woensdag 08 mei 2019 - 22:26:47
waalkade
waalkade
Ze nemen vast een voorschotje op de beloofde reisduur verkorting bij ERMTS .

Woensdag 08 mei 2019 - 23:24:28
IJsbergsla
IJsbergsla
Leuker kunnen we het niet maken, wel langzamer.

Donderdag 09 mei 2019 - 22:22:56
SchuurB
SchuurB
Het is in dit geval alleen langzamer voor doorgaande treinen.

Omdat de meeste treinen afbuigend door de wissels rijden (richting de perrons) vindt ProRail het belangrijker om de snelheden voor afbuigende routes te optimaliseren dan voor rechtdoorgaande routes. Een bordremming is meestal efficiënter omdat de plaatsing van het afrembord aan minder eisen hoeft te voldoen dan de plaatsing van een lichtsein. Bij remopdrachten door lichtseinen is de start van je remming afhankelijk van waar die lichtseinen toevallig staan. Dat is een nadeel van ons seinstelsel. Principieel heeft cabineseingeving met remcurves (zoals ETCS) dat nadeel niet omdat je remopdracht niet per se op een blokgrens gegeven hoeft te worden.

De huidige remming naar 80 kan later ingezet worden dan in de oude situatie, alleen heeft men het doorrijden met 160 daarvoor geofferd.

Vrijdag 01 nov 2019 - 14:28:51
icened
icened
Implementatie ERTMS weer wat concreter:

www.spoorpro.nl

Quote:

Voor het reizigersmaterieel is bij de NS een aanbesteding van de ombouw van het VIRM-materieel in voorbereiding. Het aanbestedingsplan voor de dubbeldekkers is volgens het rapport bijna klaar.

Zoals te verwachten zal ICM-M en DDZ geen ERTMS krijgen. Maar V-IRM-M wel. Inbouw ERTMS door Bombardier? Of laten ze een andere concern dat doen? Alstom bijvoorbeeld.

Vrijdag 01 nov 2019 - 15:32:44
AlbertP
AlbertP
"De aanbestedingen (...) voor de infrastructuur en het materieel zijn in voorbereiding" aldus de eerste paragraaf, dus het duurt voor beiden nog wel even voor we horen wie dat wordt.

Laatst bewerkt door AlbertP op Vrijdag 01 nov 2019 om 15:33:24

Vrijdag 01 nov 2019 - 20:18:33
AlexNL
AlexNL
Quote
icened (vr 01 nov 2019 14:28:51 www.somda.nl):

Zoals te verwachten zal ICM-M en DDZ geen ERTMS krijgen. Maar V-IRM-M wel. Inbouw ERTMS door Bombardier? Of laten ze een andere concern dat doen? Alstom bijvoorbeeld.
Als de inbouw alleen door Bombardier zou kunnen gebeuren (bijv. omwille van fabrieksgarantie) zou er geen aanbesteding zijn hè

Zaterdag 02 nov 2019 - 23:40:05
PKP
PKP
Quote
MCN-GVC (wo 08 mei 2019 14:31:40 www.somda.nl): Terugkomend op het 160 km/h gedeelte tussen Gvm - Hfd, dit is sinds de werkzaamheden in Ledn niet meer helemaal mogelijk, zelfs met 140 km/h kan niet meer. Van juk tot juk aan de buitenzijdes van de omrijdsporen van Ledn, heeft Prorail alles ertussen max 80 km/h gemaakt, terwijl het nog steeds 1 recht spoor is. Dus volledig door ledn rijden op volle snelheid is er niet meer bij.
Groot deel van spoor 7A en geheel 7B en verder richting Mariahoeve is gewoon 160 km/h

Zondag 03 nov 2019 - 13:09:32
icened
icened
Quote
AlexNL (vr 01 nov 2019 20:18:33 www.somda.nl):
Als de inbouw alleen door Bombardier zou kunnen gebeuren (bijv. omwille van fabrieksgarantie) zou er geen aanbesteding zijn hè
Had het ook niet helemaal goed geformuleerd. Moest denken aan de Siemens serie 189 van DB Cargo tussen Duitsland - Nederland die zijn voorzien van Alstom Atlas ERTMS.