Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Verwijder discussie uit je favorieten

Invoering ERTMS in Nederland

Dinsdag 03 dec 2013 - 23:32:55
jeanne
jeanne
“Railmap ERTMS 2.0”

Vandaag is door de staatsecretaris I&M “Railmap ERTMS 2.0” naar de Kamer gestuurd. www.rijksoverheid.nl

Na een QuickScan van de grote hoeveelheid pagina’s vind ik persoonlijk dat men wederom niet in alles zorgvuldig geweest is. In mijn beleving dreigen, net zoals in het verleden eerder gebeurde, zaken vastgelegd te gaan worden door dat men iets opschrijft zonder dat het zo bedoeld is. Op een zelfde wijze als dat ooit met ATB EG gebeurde, door categorische te beweren dat daarvan de Vmax 140 km/h is. Voor een aantal nieuwe baanvakken wordt in de stukken beweert dat deze voor 160 km/h zijn aan gelegd, waar in het verleden toch sprake was dat deze voor 200 km/h zijn aangelegd. Ik vind het opnieuw een gevaarlijk ontwikkeling, maar heb op dit moment helaas niet de tijd om me nog dieper in te lezen.

PS. En ook het kaart materiaal deugd niet altijd!

Jeanne Kok

Woensdag 04 dec 2013 - 09:45:28
evangoor
evangoor
jeanne (di 03 dec 2013 23:32:55 somda.nl): PS. En ook het kaart materiaal deugd niet altijd!
Vertel...

Woensdag 04 dec 2013 - 17:44:23
279
279
ik heb van een nfl begrepen dat de ERTMS-SLT's weer worden terug verbouwd.
is de proef afgelopen of is er iets anders aan de hand?

Woensdag 04 dec 2013 - 20:33:48
MDDM
MDDM
Niet allemaal, een aantal worden terug gebouwd. Stellen zijn nodig voor reguliere dienst.

Gr Joop mcn Lls

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

Woensdag 04 dec 2013 - 20:49:14
brandhout
brandhout
Waarom? Er kan toch gewoon onder ATB gereden worden i.p.v ERTMS Level stm?

Woensdag 04 dec 2013 - 22:20:55
broek53
broek53
Ja, buiten Ut - Asb zul je wel moeten

Woensdag 04 dec 2013 - 22:29:02
AlexNL
AlexNL
MDDM (wo 04 dec 2013 20:33:48 www.somda.nl): Niet allemaal, een aantal worden terug gebouwd. Stellen zijn nodig voor reguliere dienst.
Een reden die ik me kan bedenken voor zo'n terugbouwactie is dat nog niet alle machinisten een ERTMS-cursus hebben gehad (wat ik me prima kan voorstellen), maar het klinkt wel als verspilling van een flinke hoeveelheid geld.

Woensdag 04 dec 2013 - 22:43:12
SchuurB
SchuurB
broek53 (wo 04 dec 2013 22:20:55 somda.nl): Ja, buiten Ut - Asb zul je wel moeten
Volgens mij kun je op alle ATB-baanvakken met een STM ATB rijden, of zie ik nu iets over het hoofd?

Woensdag 04 dec 2013 - 22:44:07
Klaasje
Klaasje
Nee, dat klopt. Je hebt alleen vrij weinig aan ETCS zonder STM-ATB of een losse ATB-installatie.

Woensdag 04 dec 2013 - 22:50:06
SchuurB
SchuurB
Zit er geen ATB (al dan niet als STM) meer in?

Woensdag 04 dec 2013 - 22:55:20
AlbertP
AlbertP
Zeker zit die erin, de stellen met ERTMS rijden vaak in de 7400 en op Ut-Rhn ligt geen ERTMS. Ik denk dat het vooral gaat om de machinisten die nog niet zijn opgeleid, die mogelijk niet op omgebouwde stellen mogen rijden.

Laatst bewerkt door AlbertP op Woensdag 04 dec 2013 om 22:55:50

Woensdag 04 dec 2013 - 22:58:45
SchuurB
SchuurB
Ik dacht juist dat het zo was opgezet dat niet-voor-ETCS-opgeleide mcn's er ook mee konden rijden om zo het materieel universeel inzetbaar te houden, maar dan heb ik mij vergist.

Woensdag 04 dec 2013 - 23:14:56
thom
thom
Het ETCS gedeelte komt pas vrij na het ontgrendelen daarvan met een speciale sleutel en doe je dat niet is het gewoon een ordinaire SLT als alle andere.

Maar er is méér dan alleen een Mcn die met het materieel moet werken.
Om nou alle ATB monteurs nu al te gaan scholen voor ETCS vanwege die paar SLT's lijkt me ook wat overdreven en dat zou goed de reden kunnen zijn om de stellen gewoon weer identiek op te leveren zodat ze niet afwijkend zijn in het onderhoud.

Laatst bewerkt door thom op Woensdag 04 dec 2013 om 23:15:46

Donderdag 05 dec 2013 - 00:53:18
broek53
broek53
De vraag rijst dus of NS de ETCS-proef wel enigszins serieus neemt.

Donderdag 05 dec 2013 - 01:35:06
maigoda
maigoda
Dat denk ik wel. Momenteel lopen tal van machinisten in opleiding voor ETCS. En de bedoeling is dat uiteindelijk iedere machinist die opleiding gaat doen. Ik zie dus geen reden dat NSR het niet meer serieus neemt.
Groetjes,
Emiel

Donderdag 05 dec 2013 - 07:04:07
broek53
broek53
maigoda (do 05 dec 2013 01:35:06 www.somda.nl): Dat denk ik wel. Momenteel lopen tal van machinisten in opleiding voor ETCS. En de bedoeling is dat uiteindelijk iedere machinist die opleiding gaat doen. Ik zie dus geen reden dat NSR het niet meer serieus neemt.
Groetjes,
Emiel
Gelukkig maar. Dan blijft dus de vraag over waarom ERTMS nu uitgebouwd wordt. Ik vernam dat de 2412, 2414 en 2611 dezer dagen aan de beurt zijn.

Donderdag 05 dec 2013 - 08:25:37
brandhout
brandhout
Ja maar voor 2016 (?) moeten er sowieso ertms sprinters zijn voor OV-saal als ik me niet vergis.

Donderdag 05 dec 2013 - 09:04:36
Klaasje
Klaasje
In de Railmap staat daar juist nu een vrij ambitieloze planning van 2023 voor vermeld terwijl de eerdere kamerbrief toch over een paar jaar eerder sprak. Persoonlijk vind ik dat behoorlijk stupide omdat SAAL toch behoorlijk vol zit, er meer moet rijden en men niet meer van plan is om zonder ERTMS grote winsten op het gebied van capaciteit te realiseren.

Wat dat betreft is het ook een beetje afwachten hoe de exacte invoering van ERTMS gaat lopen.

Laatst bewerkt door Klaasje op Donderdag 05 dec 2013 om 09:08:35

Donderdag 05 dec 2013 - 09:57:16
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
broek53 (do 05 dec 2013 07:04:07 somda.nl):
maigoda (do 05 dec 2013 01:35:06 www.somda.nl): Dat denk ik wel. Momenteel lopen tal van machinisten in opleiding voor ETCS. En de bedoeling is dat uiteindelijk iedere machinist die opleiding gaat doen. Ik zie dus geen reden dat NSR het niet meer serieus neemt.
Groetjes,
Emiel
Gelukkig maar. Dan blijft dus de vraag over waarom ERTMS nu uitgebouwd wordt. Ik vernam dat de 2412, 2414 en 2611 dezer dagen aan de beurt zijn.
Er zijn juridische en technisch reglementaire beperkingen waardoor de stellen met ERTMS niet volledig ter beschikking staan van NSR. Vanwege het materieeltekort volgt daarom uitbouw van ERTMS bij vijf stellen en zijn die stellen dan weer volledig beschikbaar voor NSR.

Donderdag 05 dec 2013 - 16:50:46
brandhout
brandhout
Vergeet de werkzaamheden bij riekerpolder in A'dam niet!

Ontopic:
Ik krijg het gevoel dat er helemaal geen ERTMS in de SLT'tjes gaat komen. Als ze het er nu uithalen, denk ik niet dat ze het over een jaar of 4 er weer in gaan zetten. Dat lijkt me kapitaalvernietiging.

Donderdag 05 dec 2013 - 20:47:49
cuneo56
cuneo56
Zo even uit de losse pols denk ik ook dat het zeker niet volledig uitgebouwd wordt, maar meer de verbindingen tussen de ETCS installatie en "de rest"van de trein afgeplugd/ onderbroken worden.
Op die manier voorkom je dat een probleem met een onderdeel van de ETCS installatie buiten het proefgebied tot een niet inzetbaar treinstel lijdt.
En de EVC eenheid zal natuurlijk ook wel ergens "veilig" opgeslagen worden.

Ciao.

Donderdag 05 dec 2013 - 23:32:33
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Wat is een EVC eenheid?

Donderdag 05 dec 2013 - 23:53:16
sfj
sfj
European Vital Computer, de boordcomputer voor het ERTMS.

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Vrijdag 06 dec 2013 - 08:39:14
evangoor
evangoor
cuneo56 (do 05 dec 2013 20:47:49 somda.nl): En de EVC eenheid zal natuurlijk ook wel ergens "veilig" opgeslagen worden.
Ik heb bij een recente lezing geleerd dat de EVC vast onderdeel uitmaakt van de SLT. Populair gezegd is de ATB-functie in SLT dus permanent gerealiseerd met STM-ATB. Er is in SLT een 'knoppen/wijzer' (=hardware) DMI gemaakt als alternatief voor de beeldscherm DMI die ETCS voorschrijft. De EVC zal dus gewoon op z'n plek blijven.

Vrijdag 06 dec 2013 - 16:59:38
brandhout
brandhout
Wat ik me afvraag,
Rijden goederentreinen op de hanzelijn met br186 onder level 2 of ATB?
Niet dat ze er vaak rijden omdat de centraalspoorweg veel rustiger is ter vergeleken met de flevolijn.

Vrijdag 06 dec 2013 - 17:14:53
thom
thom
Dat zal wel gewoon ATB zijn, omschakelen heeft weinig meerwaarde voor die goederentreinen.

Vrijdag 06 dec 2013 - 17:21:06
broek53
broek53
Ze mogen kiezen, net als op Asb - Ut.

Vrijdag 06 dec 2013 - 17:36:50
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Dat ligtcaan de softwaresleutel. Als de etcs de juiste heeft bied hij overgang naar etcs aan en die moet je accoord geven anders sta je stil.

Vrijdag 06 dec 2013 - 19:03:16
joahn93
joahn93
Twitter joahn93
En of de machibist bevoegd is met etcs re rijden

FR1908

Vrijdag 06 dec 2013 - 20:07:51
maigoda
maigoda
Dat zal bij goederenvervoerders doorgaans niet het probleem zijn.
Groetjes,
Emiel

Vrijdag 06 dec 2013 - 22:11:44
MasterE
MasterE
Kiezen is er niet bij als je als mcn bevoegd bent en je materieel is geschikt, ben je verplicht te rijden onder ERTMS.

Mcn Asd

Vrijdag 06 dec 2013 - 23:39:32
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Waarom geldt die verplichting?

Zaterdag 07 dec 2013 - 01:31:34
MasterE
MasterE
We zijn verplicht om met het meest veilige systeem te rijden. Hier kan je natuurlijk een discusie over voeren, maar ERTMS is (wordt gezien als) het veiligste systeem.

Mcn Asd

Zaterdag 07 dec 2013 - 22:06:27
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Aah zo. Helder!

Donderdag 02 jan 2014 - 17:48:05
brandhout
brandhout
MasterE (za 07 dec 2013 01:31:34 www.somda.nl): We zijn verplicht om met het meest veilige systeem te rijden. Hier kan je natuurlijk een discusie over voeren, maar ERTMS is (wordt gezien als) het veiligste systeem.
Dus stel er komt een ERTMS-SLT op de hanzelijn. Rijdt deze dan als de mcn bevoegd is onder ERTMS? Zie ze wel eens in Almere.

Donderdag 02 jan 2014 - 18:53:11
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Ik denk het niet. Volgens mij is de hanzelijn nog niet vrijgegeven voor passagiersvervoer met ERTMS.

Maandag 17 mrt 2014 - 17:30:17
Wellie
Wellie
Laatste nieuws: de overheid zal zowel de infra als de aanpassingen die dienen te worden gedaan aan het bestaande materieel gaan betalen uit een pot van 2 miljard euro.

Maandag 17 mrt 2014 - 17:35:08
Klaasje
Klaasje
De overheid betaalt volledig? Dan zijn ze knettergek bij I+M. Je zou toch verwachten dat NS toch minstens de kosten voor ERTMS van toch al te reviseren materieel en nieuw materieel zal moeten dragen.

Maandag 17 mrt 2014 - 18:34:29
sjoerd
sjoerd
Nou ja, ik denk dat de overheid een hoger veiligheidsniveau eist dan het bedrijf in kwestie nodig vindt voor de bedrijfsvoering. Ten slotte kunnen we tot in lengte van dagen vooruit met het huidige, aangevuld met ATB-vv+, die in feite trouwens ook al voor rekening van de overheid komt. De overheid investeert ook in de verkeersleiding op het Noordzeekanaal en op de Nieuwe Waterweg en in Eurocontrol voor de luchtvaart, in radarsystemen voor defensie en in de veiligheid op de weg. Dus er zijn meerdere redenen om de overheid mee te laten betalen.

Laatst bewerkt door sjoerd op Maandag 17 mrt 2014 om 18:37:23

Maandag 17 mrt 2014 - 18:40:28
Klaasje
Klaasje
NS profiteert in zekere zin zelf ook mee aan ERTMS in de vorm van meer capaciteit, mogelijkheden om harder te rijden en een betere informatievoorziening voor machinisten.

Maandag 17 mrt 2014 - 18:49:43
sjoerd
sjoerd
Hierboven is daarover tot in den treure gediscussieerd. En ik ben geen verstokte voorstander of tegenstander van wat dan ook, maar ik ben van al die punten niet overtuigd geraakt. Overigens ging het hier om de kostenverdeling tussen het vervoersbedrijf en de overheid en ik heb uitgelegd waarom ik die nog niet zo onlogisch vind. Met die boodschap reageerde ik op je post.

Maandag 17 mrt 2014 - 19:00:27
Klaasje
Klaasje
Laat ik het zo zeggen. Ik vind het niet onredelijk, om vanaf het moment dat het vervoersbedrijf met zekerheid kan weten dat het systeem er kan komen dat ze daar ook actief rekening mee houden op het moment dat het goedkoop meegenomen kan worden bij nieuw of aanpassingen voor eigen rekening. Dat er wordt betaald voor treinen die niet meer zo lang meegaan of net een revisie hebben gehad vind ik weer een stuk redelijker omdat NS daar zelf niet zo goed rekening mee heeft kunnen houden of omdat het voor NS dan een erg duur grapje wordt.

Juridisch zou het op deze manier ook haalbaar moeten zijn.

Maandag 17 mrt 2014 - 20:20:37
SchuurB
SchuurB
De pot is 2 miljard; ik hoop maar dat er geen tegenvallers zijn (gelukkig is die kans niet zo groot, of wacht...) anders is halverwege het geld op en zitten we met van dat halfbakken geknutsel zoals op de Havenspoorlijn (zie eerder in dit draadje de door "mich" geschetste problemen) of de HSL (denk aan L1 vs. L2 daar).

Laatst bewerkt door SchuurB op Maandag 17 mrt 2014 om 20:23:52

Dinsdag 18 mrt 2014 - 12:34:47
LeoVeo
LeoVeo
Wat voor geknutsel bedoel als je het over de HSL hebt? Daar draait gewoon ERTMS Level 2. Na een paar maandjes aanloopproblemen werkt dat inmiddels al jaren prima...

Dinsdag 18 mrt 2014 - 13:31:56
mdeen
mdeen
Nou ja, het geknutsel op de HSL is dat de lijn op L1 of L2 draait, maar niet op beide tegelijk. En dat terwijl in België gewoon gemengd L1 en L2 wordt gereden.

Laatst bewerkt door mdeen op Dinsdag 18 mrt 2014 om 13:32:24

Dinsdag 18 mrt 2014 - 18:58:17
mich
mich
Flickr 77593728@N08
LeoVeo (di 18 mrt 2014 12:34:47 www.somda.nl): Wat voor geknutsel bedoel als je het over de HSL hebt? Daar draait gewoon ERTMS Level 2. Na een paar maandjes aanloopproblemen werkt dat inmiddels al jaren prima...
Je vind een dagelijkse gestrande trein prima? Zo kun je het ook zien ja...

Dinsdag 18 mrt 2014 - 19:15:35
thom
thom
Er zit natuurlijk wel een verschil in geknutsel en gemaakte keuzes.
Dat laatste kun je dan het systeem niet verwijten natuurlijk.

Wat betreft die 'dagelijks' gestrande trein kun je je denk ik eerst afvragenw at de oorzaak is, de infra of de boordapparatuur...

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 18 mrt 2014 om 19:17:00

Dinsdag 18 mrt 2014 - 19:50:16
R1-2010
R1-2010
Da's nou juist het hele probleem van ERTMS op de HSL Zuid, het opknippen in een infragedeelte en in een boordgedeelte zonder de verantwoordelijkheid voor het ERTMS-'systeem' als geheel ergens te beleggen. Dan verzandt je dus alleen in discussies wiens schuld het is als een trein strandt.

Donderdag 27 mrt 2014 - 18:10:03
Wellie
Wellie
mich (di 18 mrt 2014 18:58:17 www.somda.nl):
LeoVeo (di 18 mrt 2014 12:34:47 www.somda.nl): Wat voor geknutsel bedoel als je het over de HSL hebt? Daar draait gewoon ERTMS Level 2. Na een paar maandjes aanloopproblemen werkt dat inmiddels al jaren prima...
Je vind een dagelijkse gestrande trein prima? Zo kun je het ook zien ja...
Dan moeten de rangeerders op Breda eens wat adviezen gaan inwinnen bij de "echte" rangeerder van vroeger. Het zijn niet alleen de te korte sluizen die problemen geven, maar ook
(nog steeds) vaste remmen.

Donderdag 27 mrt 2014 - 18:20:19
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Heeft helemaal niks met de rangeerders te maken.

Laatst bewerkt door mich op Donderdag 27 mrt 2014 om 18:20:32

Donderdag 27 mrt 2014 - 22:39:50
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Het lijkt me toch dat met die moderne locs er wel wat intelligente techniek is om vaste remmen zo veel mogelijk te voorkomen, technische problemen bij de rijtuigen daargelaten. Gelukkig ben ik geen Traxx-kenner.

Vrijdag 28 mrt 2014 - 09:14:58
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Als een icd staat met vaste remmen komt dat meestal doordat er een etcs remklep van de loc open staat... als je daarvan afwilt moet je de bombardier rommel door siemens of alstom vervangen en niet het probleem bij hardwerkend personeel neerleggen.

Vrijdag 28 mrt 2014 - 17:31:40
sebasss
sebasss
Ik wou net zeggen! Ik ken er een paar die dat doen, valt echt niet mee en zo simpel is t niet maar ze krijgen t toch mooi voor elkaar!

Vrijdag 11 apr 2014 - 20:35:34
Ovindel
Ovindel
Zo te zien is dit nog niet hier gepost, dus hier het laatste bericht over de invoering van ERTMS: www.ovpro.nl

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

Vrijdag 11 apr 2014 - 20:43:12
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Opvallend vind ik de stelling dat er meer capaciteit komt. Als ik het niet verkeerd heb zijn op het moment de planregels van de paden de beperkende factor. Daarnaast houdt ETCS een ruimere afstand tussen treinen aan van 4 km. Ook moet je snelheidsverlagingen 500m-1km voor het punt waar je het feitelijk rijden moet met ATB, bereikt hebben. Als laatste zijn er geen P seinen meer waardoor treindienstleiders treinen die vertraging krijgen of inhalen onderweg actief bij moet sturen. Dit kan natuurlijk niet altijd waardoor je iets vaker stil zult staan. (dit is naast storingen een dagelijkse oorzaak van stilstaande treinen op de Betuweroute).

Vrijdag 11 apr 2014 - 21:03:33
mich
mich
Flickr 77593728@N08
nog eentje: Quote uit het persbericht: "Treinen kunnen dan met hogere snelheden eenvoudig van land naar land rijden zonder van veiligheidssysteem te wisselen."

Jahoor... omschakelen moet je toch, ATB-PZB of ETCS-PZB maakt niet uit dat kan allemaal rijdend op snelheid.

Vrijdag 11 apr 2014 - 21:51:20
illyavaes
illyavaes
Die Duitse overgangen zijn volgens mij Europese corridors waar ook in D dus ETCS moet komen, dus dan is er geen sprake van omschakelen meer.
mich (vr 11 apr 2014 20:43:12 www.somda.nl): Opvallend vind ik de stelling dat er meer capaciteit komt. Als ik het niet verkeerd heb zijn op het moment de planregels van de paden de beperkende factor.
Ik snap niet wat je bedoelt. Planregels geven "alleen" maar aan wanneer rijwegen moeten worden ingesteld (autorisaties voor stukken infra verlenen). Als dat i.p.v. op 3 minuten na elkaar nu op 2 kan (of i.p.v. 2 op 1), dan kan dat toch gewoon?
mich (vr 11 apr 2014 20:43:12 www.somda.nl): Daarnaast houdt ETCS een ruimere afstand tussen treinen aan van 4 km.
? "ETCS" houdt an sich niets aan, afstanden worden bepaald door de plaatsing van autorisatiepunten. Die worden in Level 1 keihard gegeven door de positie van de balises en zijn in Level 2 theoretisch vrij te definiëren maar het heeft weinig nut die midden in secties te leggen, dus in de praktijk wordt dat op sectiegrenzen rond de "normale" blokgrootte geprojecteerd. In ieder geval geen enkele dwang tot langere afstand houden.
Misschien doel je op de stapeling van conservatieve keuzes die tot vooroorlogse remcurves leidden (waar bij mijn weten iets aan gedaan was of gedaan zou worden)? Dat is naast de berekening vooral een kwestie van het remvermogen van de trein - beter remvermogen is dichter achter je voorgangen mogen rijden want je krijgt van de wal geen remopdracht of snelheidsopdracht maar een punt tot waar je mag rijden en de treinapparatuur berekent dan hoe snel je mag als je daar nog moet kunnen stilstaan.
mich (vr 11 apr 2014 20:43:12 www.somda.nl): Ook moet je snelheidsverlagingen 500m-1km voor het punt waar je het feitelijk rijden moet met ATB, bereikt hebben.
Ook deze snap ik niet (was dat "nog steeds niet"?).
mich (vr 11 apr 2014 20:43:12 www.somda.nl): Als laatste zijn er geen P seinen meer waardoor treindienstleiders treinen die vertraging krijgen of inhalen onderweg actief bij moet sturen. Dit kan natuurlijk niet altijd waardoor je iets vaker stil zult staan. (dit is naast storingen een dagelijkse oorzaak van stilstaande treinen op de Betuweroute).
Aangezien die baanvakken met bedienbare banen net zoveel "bediende" rijwegen bevatten als een baanvak met vrije banen (ze zijn alleen langer en bestaan uit meer enkelvoudige rijwegen) en de automatische rijweginstelling ze OF helemaal wel OF helemaal niet in behandeling neemt, kan ik me dat niet voorstellen.
Als je in een PPLG aangekondigd wordt met een vertraging t.o.v. de _actuele_ insteltijd die groter is dan het tijdvenster (dus positief = te laat of negatief = te vroeg), dan wordt de planregel gewoon aan de trdl teruggegeven. Als je wel in dat venster komt (default is -5 tot +5, maar op veel plekken ook -15 tot +15 of nog meer), wordt de rijweg gewoon in behandeling genomen (maar uiteraard wordt er alleen iets ingesteld als dat kan en er daardoor geen volgordewisseling ontstaat) en dat geldt dan voor het héle stuk tot de grens met het volgende PPLG.
Het idee dat vertraging eruit rijden niet zou kunnen door ARI is een Urban Legend (of Broodje Aap zo je wilt); meestal is er iets anders aan de hand dat je als machinist gewoon niet ziet. Ueberhaupt zijn er weinig treindienstleiders die zodanig blind vertraging verwerken (= insteltijd verhogen met die vertraging) dat je dààrdoor je rijweg niet krijgt. Bij aangekondigde rijwegen (zeg maar Aankomst, Doorkomst en Korte-stop) moet je dan buiten je tijdvenster uitkomen (en zelfs bij de default moet je dan meer dan 5 minuten hebben ingelopen sinds de verwerking van de vertraging - knappe jongen/meisje als machinist of miserabel onambitieus punctualiteitsplannen). Bij vertrekrijwegen (op insteltijd getriggerd) komt dat iets nauwer, maar je moet ook nog halteren dan (en bij een haltering van 5m _blind_ een vertraging verwerken, doet echt geen enkele treindienstleider - maar als hij vindt dat je een kruisings'slot' kwijt bent, is dat een ander verhaal).
En dit geldt overal, niet alleen op bedienbare banen.

Vrijdag 11 apr 2014 - 22:14:56
IC140
IC140
Waar mich planregels zei bedoelde hij planningsnormen, stop.

Doordat de generieke normen zijn aangescherpt en er een veiligheidsmarge berekend moet worden bij locatie-specifieke normen is de capaciteit inderdaad flink gedaald.

ERTMS zou daar op twee manieren mee kunnen helpen. Enerzijnds wordt de technisch-minimale tijd minder, waardoor er meer locatiespecifieke normen onder de generieke norm kunnen komen en anderzijds valt er wat voor te zeggen om bij een aantal conflicttypen geen veleigheidsmarge meer in te bouwen als ERTMS een onveilige situatie bij dat conflict 100% kan voorkomen.

Zaterdag 12 apr 2014 - 09:34:44
mich
mich
Flickr 77593728@N08
@illyavaes:

Ik zal het proberen uit te leggen:
Met planregels bedoel ik inderdaad plannormen. Zo kan ik volgens de normen maar een enkele keer per uur met een goederentrein op de meeste baanvakken tussen de reizigerstreinen door terwijl het in de praktijk en dus met de huidige beveiligingstechniek 3 keer zoveel kan zonder dat ik in conflict kom, dus voor rood kom te staan of een andere trein door mij door rood komt te staan. Dat het technisch in theorie vaker kan met ETCS is misschien waar, maar in de praktijk veranderd je capaciteit niet want dat ligt aan de snelheid van de trein voor je en de snelheid van de trein achter je, daarbij zullen ze niet zomaar loslaten van de plannormen. Het argument "ETCS geeft meer capaciteit" wat naar de politiek en buitenwereld wordt genoemd is dus feitelijk op zijn minst misleidend.

Ik ervaar op de Betuweroute en op de HSL nooit zichtbaar achter mijn voorganger rijden. Dit wel op het gemengde net, waarbij ik vrij kort mijn voorganger kan naderen door de P seinen. Zou inderdaad kunnen komen door de remcurves, maar ik dacht dat er ook een blok vrij gehouden wordt tussen de treinen.

De snelheidsverlagingen is een punt wat je eigenlijk moet ervaren tijdens het rijden van een trein. In feite komt het door de te strenge remcurves. Hierdoor dwingt de curve 40 te rijden, op 500-1000 meter voor het daadwerkelijke punt dat je 40 moet rijden. Dit levert geen capaciteitswinst op...

Het laatste punt zou je eigenlijk aan een treindienstleider moeten vragen, maar ik weet dat ik wanneer ik te snel of te langzaam rij op bepaalde punten op de betuweroute tot stilstand kom wanneer de treindiensleider niet oplet. Dit heb ik 50x + meegemaakt, en uiteraard nog nooit op ATB gebied. Als ik de treindienstleider dan opbel krijg ik gelijk 8km rijweg en blijft het gaan tot einde Betuweroute.

Zaterdag 12 apr 2014 - 09:55:37
mich
mich
Flickr 77593728@N08
IC140 (vr 11 apr 2014 22:14:56 www.somda.nl): Waar mich planregels zei bedoelde hij planningsnormen, stop.

Doordat de generieke normen zijn aangescherpt en er een veiligheidsmarge berekend moet worden bij locatie-specifieke normen is de capaciteit inderdaad flink gedaald.

ERTMS zou daar op twee manieren mee kunnen helpen. Enerzijnds wordt de technisch-minimale tijd minder, waardoor er meer locatiespecifieke normen onder de generieke norm kunnen komen en anderzijds valt er wat voor te zeggen om bij een aantal conflicttypen geen veleigheidsmarge meer in te bouwen als ERTMS een onveilige situatie bij dat conflict 100% kan voorkomen.
100% voorkomen kan ook met ERTMS niet. De enkele onterecht STS passage's die voorkomen op de havenlijn en betuweroute komen onder andere door: Doorglijden, te weinig rempercentage ingevoerd (moet handmatig vele keren per dag) en het telefonisch toestemming moeten vragen te gaan rijden bij reset en vertrek zijsporen. Daarom verwacht ik niet dat de veiligheidsmarge's verruimd gaan worden. Daarnaast moeten treinen zonder indicatie van rijweg=MA op staffresponsible gaan vertrekken van de stations en rangeersporen, waarbij de MA er voor het sein in moet komen. Dat is natuurlijk niet handig.

Zaterdag 12 apr 2014 - 11:41:56
waalkade
waalkade
Wellie (ma 17 mrt 2014 17:30:17 www.somda.nl): Laatste nieuws: de overheid zal zowel de infra als de aanpassingen die dienen te worden gedaan aan het bestaande materieel gaan betalen uit een pot van 2 miljard euro.
Ovindel (vr 11 apr 2014 20:35:34 www.somda.nl): Zo te zien is dit nog niet hier gepost, dus hier het laatste bericht over de invoering van ERTMS: www.ovpro.nl
Al een 1/2 miljard meer kosten en niet eens de helft wordt van ERTMS voorzien.
Kennelijk heeft men toch opnieuw eens een rekensom gemaakt.
Betekent dit ook dat bijvoorbeeld een totaal vernieuwd Gn straks geen ERMTS krijgt?
En eindpunten van een drukke lijn zoals Nm ook niet?

Laatst bewerkt door waalkade op Zaterdag 12 apr 2014 om 11:43:30

Zaterdag 12 apr 2014 - 16:32:47
gummbahla
gummbahla
Nm krijgt vanuit het noorden ERTMS, maar richting Den Bosch en Roermond blijft het 'oldschool'. Opmerkelijk trouwens dat men de corridorgedachte aardig heeft laten varen bij deze plannen - materieel voor de 500, 700, 800, 3500 moet van zowel ATB als ERTMS voorzien zijn. En voor de laatste meters van Hgl naar Es ook het materieel van de 1700 - je zou zeggen dat het efficienter kan.

Zaterdag 12 apr 2014 - 16:38:52
broek53
broek53
Het heeft niets met exploitatiemodellen te maken. Het voorgenomen besluit stelt dst eerst al het materieel van ERTMS-apparatuur voorzien wordt, gereed ca 2022.

Zaterdag 12 apr 2014 - 16:50:51
waalkade
waalkade
En de groep die er baat bij heeft, de goederenvervoerders, zijn ze vergeten.
Ehv - Vl - Kn geen ERTMS.
De "Noord-Oost" geen ERTMS. (Alhoewel, misschien wacht men nog hiermee, deze route moet nog gekozen worden)

Laatst bewerkt door waalkade op Zaterdag 12 apr 2014 om 16:52:49

Zaterdag 12 apr 2014 - 17:17:31
IC140
IC140
Op de eerder aangehaalde missing-link Hvs - Amf na krijgt de huidige goederen-'NoordOost' (Rtd - Bkl - Dmnz - Hvs - Amf - Dv - Hgl - Bh) ERTMS. Op het moment dat er een andere route komt via Elst zal dat waarschijnlijk wel ERTMS worden, maar dan moet eerst het tracé gekozen worden.

Laatst bewerkt door IC140 op Zaterdag 12 apr 2014 om 17:18:26

Zaterdag 12 apr 2014 - 23:23:51
mich
mich
Flickr 77593728@N08
waalkade (za 12 apr 2014 16:50:51 www.somda.nl): En de groep die er baat bij heeft, de goederenvervoerders, zijn ze vergeten.
Ehv - Vl - Kn geen ERTMS.
De "Noord-Oost" geen ERTMS. (Alhoewel, misschien wacht men nog hiermee, deze route moet nog gekozen worden)
Het maakt voor de goederenvervoerders niet uit, want er zijn nog geen locomotieven op de markt die in nederland kunnen/mogen rijden en geen ATB hebben.

Zondag 13 apr 2014 - 10:41:30
gummbahla
gummbahla
broek53 (za 12 apr 2014 16:38:52 somda.nl): Het heeft niets met exploitatiemodellen te maken. Het voorgenomen besluit stelt dst eerst al het materieel van ERTMS-apparatuur voorzien wordt, gereed ca 2022.
Dat begrijp ik, maar het is bij het nieuw aanschaffen van materieel wel handig als je geen ATB meer hoeft te installeren, omdat je een hele corridor met ERTMS kunt rijden.

Zondag 13 apr 2014 - 10:49:54
john2
john2
Dus als je geen ATB meer installeert dan kan er alleen rijden in de corridor waar ERTMS aanwezig is. Lijkt me ook niet zo handig, dan kan men de treinen waar alleen ERTMS geïnstalleerd is, alleen in de corridor waar ERTMS aanwezig is gebruiken. Of de gebieden van ERTMS moeten uitgebreid worden.

Zondag 13 apr 2014 - 14:30:08
mv
mv
Kaart overzicht ERMTS:
www.frieslandrail.nl

Opvallende is dat Noord-NL er niet in voorkomt.

Gr:MV

Zondag 13 apr 2014 - 14:35:14
alle46
alle46
Flickr /albertus46/
Tja, Den Haag en Noord-Nederland.....

Zondag 13 apr 2014 - 14:50:13
kiekkiek
kiekkiek
mich (za 12 apr 2014 09:55:37 www.somda.nl):

100% voorkomen kan ook met ERTMS niet. De enkele onterecht STS passage's die voorkomen op de havenlijn en betuweroute komen onder andere door: Doorglijden, te weinig rempercentage ingevoerd (moet handmatig vele keren per dag) en het telefonisch toestemming moeten vragen te gaan rijden bij reset en vertrek zijsporen.
Je bedoelt vast een te hoog rempercentage

Zondag 13 apr 2014 - 16:51:38
sjoerd
sjoerd
alle46 (zo 13 apr 2014 14:35:14 www.somda.nl): Tja, Den Haag en Noord-Nederland.....
Kom, kom, niet zo sneu. Wees blij dat het oosten en noorden de meeste bossen, heidevelden en landerijen herbergt. Het westen ligt vol met havens, vliegvelden, wegen, spoorwegen en woonwijken. En ja, daar worden de meeste spoorkilometers gemaakt en is de tijd/ruimte het meest schaars.
De elektrificatie, de ATB-aanleg en de automatisering van de beveiliging bereikten het noorden ook ongeveer het laatst, en dat is geen kwestie van achterstelling.

Laatst bewerkt door sjoerd op Zondag 13 apr 2014 om 17:27:32

Zondag 13 apr 2014 - 18:42:45
Klaasje
Klaasje
Daar komt nog bij dat de grootste snelheidsbaten wel in het Noorden terecht komen. Dus wat dat betreft is het nogal zuur-calimerogedoe.

Zondag 13 apr 2014 - 19:49:02
anton_
anton_
Vreemd dat Amersfoort - Hilversum geen ERMTS krijgt zo heb je toch nog ZTB nodig als je Berlijn - Amsterdam wilt rijden.
Heeft iemand enige idee waarom de lijn Vlissingen - Roosendaal wel ERMTS krijgt? Zo druk is het daar niet.

Zondag 13 apr 2014 - 19:56:54
mich
mich
Flickr 77593728@N08
kiekkiek (zo 13 apr 2014 14:50:13 www.somda.nl):
mich (za 12 apr 2014 09:55:37 www.somda.nl):

100% voorkomen kan ook met ERTMS niet. De enkele onterecht STS passage's die voorkomen op de havenlijn en betuweroute komen onder andere door: Doorglijden, te weinig rempercentage ingevoerd (moet handmatig vele keren per dag) en het telefonisch toestemming moeten vragen te gaan rijden bij reset en vertrek zijsporen.
Je bedoelt vast een te hoog rempercentage
Excuseer, natuurlijk

Zondag 13 apr 2014 - 19:59:39
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
anton_ (zo 13 apr 2014 19:49:02 somda.nl): Vreemd dat Amersfoort - Hilversum geen ERMTS krijgt zo heb je toch nog ZTB nodig als je Berlijn - Amsterdam wilt rijden.
Heeft iemand enige idee waarom de lijn Vlissingen - Roosendaal wel ERMTS krijgt? Zo druk is het daar niet.
Maar je hebt er wel vrij veel goederentreinen naar de Sloe, en mss ligt Vs-Rsd in een IC-route waarbij enkel met ERTMS gereden kan worden. Verder lijkt er inderdaad niet heel veel logica achter te zitten.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Zondag 13 apr 2014 - 21:49:29
gummbahla
gummbahla
Iets meer inzicht in de keuzes kan worden verkregen door www.rijksoverheid.nl te lezen. Vlissingen blijkt een Europese verplichting te zijn (goederenvervoer van/naar Sloe richting Duitsland).

Laatst bewerkt door gummbahla op Maandag 14 apr 2014 om 14:00:25

Zondag 13 apr 2014 - 22:31:44
Ovindel
Ovindel
Even een beredenering: de NS heeft aangegeven tegen 2022 nieuwe IC's die 200 km/u kunnen te willen gaan aanschaffen. Er werd gesproken over trajecten naar zowel Maastricht als Groningen, maar als je daar maar met ATB-EG blijft kachelen haal je niet eens de maximum snelheid van het materieel op dit moment eruit. (ICM, ICR+loc, VIRM, SLT kan tenslotte al 160 km/u)
Misschien toch een plan voor de langere termijn dan wat de NS eerst naar buiten bracht?

Zondag 13 apr 2014 - 22:45:10
Klaasje
Klaasje
NS heeft duidelijk aangegeven dat ze een stapsgewijze uitbouw tot hogesnelheidscorridors wilden op de routes waar IC200 gaat rijden. In Beter-en-Meer is overigens de ambitie daarvoor naar beneden geschroefd: Asb-Ut is naar 160 km/h gezakt ipv 200 km/h. Daarmee blijven de HSL en Hanzelijn over voor 200 km/h.

Dit ERTMS-plan is echter gebaseerd op de volgende prioriteiten:
1. EU-verplicht
2. OV-SAAL
3 t/m 5:
- rest van PHS
- Aansluiten op vervanging verouderde systemen
- Voorkomen van kleine ATB-eilandjes

Daar ontbreekt de harder-rijden ambitie voor zoverre die niet al toevallig gerealiseerd wordt door een van de andere ambities na te streven.

Waarom nummer ik 3 t/m 5 niet? Omdat die afhankelijk van het budget en de daadwerkelijke situatie worden opgepakt. Als Amersfoort-Hilversum bijvoorbeeld grotendeels moet worden vervangen op korte termijn en je kiest meteen voor ERTMS dan voorkom je een klein eilandje en sluit je aan aan vervanging van oudere systemen maar blijft er minder budget over voor de rest van PHS, andere eilandjes en vervangingen elders. Wat er dus op het kaartje ERTMS in 2028 staat mag dus best met een korreltje zout genomen worden.

Laatst bewerkt door Klaasje op Zondag 13 apr 2014 om 22:46:23

Zaterdag 28 nov 2015 - 11:43:56
waalkade
waalkade
Sharon Dijksma heeft behalve over de HSL ook iets gezegd over ERTMS.
Of hebben clubs als Thales gewoon geen trek meer in dat systeem?

Zaterdag 28 nov 2015 - 19:19:54
broek53
broek53
U spreekt in raadselen..

Zaterdag 28 nov 2015 - 23:14:39
kleine_man
kleine_man
Sharon Dijksma heeft aangegeven dat de NS snel aan de slag moet om een fatsoenlijke verbinding over de HSL aan te bieden, met de uitloper naar Brussel. Ook moet het knooppunt Schiphol opgelost worden, eventueel ten koste van de uitrol van ERMTS. www.telegraaf.nl

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Zondag 29 nov 2015 - 00:12:57
broek53
broek53
Over zwalkend beleid gesproken. Politiek en het spoor, never a dull moment! En dat dan al sinds 1860☺

Zondag 29 nov 2015 - 17:10:31
meestertje
meestertje
de HSL wordt (of is al) zo een jojo: touwtje op en neer en de jojo ook, oftewel het vervangende product voor de Fyra is goedgekeurd door "Den Haag", nu is er een ander aan het bewind en we draaien de zaken weer net zo hard om. Politiek moet eens duidelijkheid scheppen wat ze nu eigenlijk willen, wel zo duidelijk voor iedereen.

meestertje

Zondag 29 nov 2015 - 17:27:09
broek53
broek53
Dat wordt in het HSL-topic besproken (het gaat haar om de kwaliteit van het Fyra-vervangende ""product"" dat tamelijk beneden peil is).
Hier gaat het over ERTMS, en de uitruil van de uitrol ervan tegen een "oplossing van het knooppunt Schiphol".

Donderdag 14 jan 2016 - 10:24:06
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Vandaag weer berichten in de pers. ERTMS wordt getemporiseerd en station Shl wordt naar voren gehaald. www.refdag.nl

Dick van den Hoven

Donderdag 14 jan 2016 - 11:20:36
Klaasje
Klaasje
Want accountants zijn kritisch.. Ja tuurlijk zijn die kritisch want de getallen zijn niet hard. Dat zullen ze ook niet worden zolang er nog geen indicatieve ontwerpen voor de infrastructuur zijn gemaakt. Dat een bepaald type volkje welke van veel cijfers achter de komma houdt ergens over twijfelt wat per definitie vaag is hoeft geen invloed te hebben op zo'n beslissing.

Het rare is daarbij dat als het begin van de uitrol wordt uitgesteld dat het alleen maar langer duurt voordat er meer zekerheid ontstaat over de kosten.

Donderdag 14 jan 2016 - 11:29:46
MasterE
MasterE
Het nieuwe poppetje wil gewoon graag een stempel drukken. Zij gaat wel even laten zien hoe het allemaal wel moet.

Mcn Asd

Zondag 17 jan 2016 - 07:53:38
Lovers83
Lovers83
De doelstelling van 2022 voor het materieel komt dan nu ook op de tocht te staan hiermee. Als dit ook uitstel geeft op de in/ombouw, zullen de gevreesde onttrekkingen wellicht op een later stadium gedaan moeten worden Wel zo gunstig eigenlijk met al die tekorten momenteel

Zondag 17 jan 2016 - 14:36:21
MasterE
MasterE
En er zal nog wat materieel afvallen wat tegen die tijd niet meer omgebouwd hoeft te worden, omdat het toch richting sloper gaat.

Mcn Asd

Woensdag 22 jun 2016 - 11:18:44
mren
mren
DB Cargo gaat testen met 'zelfrijdende trein' op de Betuweroute: www.nrc.nl

Woensdag 22 jun 2016 - 16:41:17
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Leuk,ben alleen wel benieuwd hoe ze een trein willen stoppen als deze door storing of kortsluiting of weet ik t wat op hol slaat en niet regeert op stopseinen e.d.
Nu heb je nog iemand die kan proberen bij problemen,het probleem op te lossen vanuit de cabine.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Woensdag 22 jun 2016 - 16:49:29
thom
thom
Heb je het artikel dan wel gelezen?

Daar staat namelijk ingenoemd dat de Machinist gewoon op de trein aanwezig blijft en het niet de intentie is om hem van de trein af te halen.

Laatst bewerkt door thom op Woensdag 22 jun 2016 om 16:50:47

Woensdag 22 jun 2016 - 16:53:39
sjoerd
sjoerd
En daarnaast vallen spoor-krachtvoertuigen vanzelf stil als de machinist niet laat merken dat hij er (bij) is. En als hij er helemaal niet is, moet er geen storing komen of hij valt stil. De ruitenwisser zal dan niet het probleem zijn.

Laatst bewerkt door sjoerd op Woensdag 22 jun 2016 om 16:54:59

Woensdag 22 jun 2016 - 16:55:32
b2py
b2py
Nu wel ja, met autonoom rijden is dat niet meer het geval. Ik vermoed dat er vanuit de metrowereld wel een oplossing is voor die situatie overigens.

Woensdag 22 jun 2016 - 16:59:57
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Ik heb het artikel horen voorlezen via het nieuws op de radio,en daar zei men dat de start was om een proef te doen met mcn erbij,maar dat men voor de toekomst weldegelijk gaat denken aan een mcn loze trein als het experiment slaagt.

Hierbij een quote uit dat nrc artikel:
De machinist verdwijnt in eerste instantie nog niet uit de cabine en de locomotieven die gebruikt worden zijn degene die DB Cargo nu ook op de Betuweroute inzet

Laatst bewerkt door phantom op Woensdag 22 jun 2016 om 17:04:04

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Woensdag 22 jun 2016 - 17:06:42
michaben
michaben
thom (wo 22 jun 2016 16:49:29 www.somda.nl): Heb je het artikel dan wel gelezen?
Heb je het artikel zelf wel gelezen? Er staat namelijk letterlijk "De machinist verdwijnt in eerste instantie nog niet", wat een duidelijke hint is dat men dit in de toekomst wel overweegt.

Wat betreft veiligheid, dit soort systemen lenen zich op zich prima voor een gelaagde opbouw waarbij systemen elkaar controleren. De automatische piloot stuurt niet direct de motoren aan, maar de automatische piloot stuurt dezelfde systemen aan die nu door de hendels in de stuurtafel aangestuurd worden. De opdrachten van de automatische piloot worden dan net als nu gevalideerd door het ATB systeem, als de computer dus het signaal '100% tractie' doorgeeft terwijl er een rood sein genaderd wordt zal de ATB gewoon ingrijpen. En de computer zal ook gewoon de dodeman kunnen injecteren met een signaal dat aangeeft dat de computer nog online is, geen signaal of fout signaal is opnieuw een automatische noodstop.

Donderdag 23 jun 2016 - 22:30:46
thom
thom
Ik was even in de veronderstelling dat Phantom de proef ansich bedoelde, mijn fout

Vrijdag 23 sep 2016 - 20:28:55
icened
icened
Sharon Dijksma heeft een (voorlopige) uitrolstrategie ERTMS naar Tweede Kamer gestuurd:

www.spoorpro.nl

In dit uitgebreide rapport staat o.a. aangegeven wanneer ERTMS geïnstalleerd moet zijn in de (vele) treinen. Zie dat ERTMS ongeveer tussen 2025 - 2040 geïnstalleerd zal zijn op vele spoortrajecten.

In die tijd zijn vele ICM-M, DDZ en locomotieven serie 1700 verdwenen. De vraag is of V-IRM-M dan ook zal worden voorzien van ERTMS. De nieuwe treinen zijn standaard voorzien van ERTMS (CAF Sprinters en IC-NG) of kunnen worden voorzien/voorbereid van ERTMS (Flirt Sprinters en SLT).

Ook staat aangegeven dat men twee leveranciers van ERTMS wil contracteren. Alstom zal o.a. met zijn Atlas ERTMS een kanshebber kunnen zijn. Andere kandidaten kunnen o.a. Thales, Siemens zijn.

Maandag 26 sep 2016 - 07:30:34
mdeen
mdeen
Ik denk dat het een goede strategie is om het tijdspad lang te houden en zo min mogelijk over te gaan op inbouw in bestaande treinen. Wat dat betreft is het jammer dat de afgelopen paar jaar niet een beetje beter is doorgezet zodat de nieuwe sprinters die nu besteld worden al ERTMS hadden, maar ja. IC-NG dan.
En hopelijk wordt dan ook eens een keer duidelijk waarom sommige leveranciers (B....) zoveel problemen hebben met hun ERTMS implementatie en hopelijk wordt ERTMS zo ook eens een keer echt interoperabel (en daarmee bedoel ik dat de baanapparatuur van bedrijf X probleemloos met de treinapparatuur van bedrijf Y werkt, voor alle combinaties van X en Y).