Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Verwijder discussie uit je favorieten

Invoering ERTMS in Nederland

Vrijdag 07 sep 2012 - 20:49:24
maigoda
maigoda
De EBA heeft in de nieuwbouw- en ombouwplannen voor de komende jaren nergens ERTMS in de plannen meegenomen. Waarmee ze eigenlijk aangeven: we moeten die ERTMS-rommel hier niet hebben.
Groetjes,
Emiel

Vrijdag 07 sep 2012 - 21:20:02
jeanne
jeanne
Daar geloof ik dus werkelijk niets van. In Duitsland is de op lijn Berlin - Leipzig en de NBS/ABS Nürnberg - München is ETCS bedrijf mogelijk.

Vrijdag 07 sep 2012 - 22:36:15
smarkie
smarkie
Quote
maigoda (vr 07 sep 2012 20:49:24 somda.nl): De EBA heeft in de nieuwbouw- en ombouwplannen voor de komende jaren nergens ERTMS in de plannen meegenomen. Waarmee ze eigenlijk aangeven: we moeten die ERTMS-rommel hier niet hebben.
Groetjes,
Emiel
München / Wenen  - 6 September 2012 – Het consortium Siemens en Kapsch voorzien de 230 km lange nieuwe lijn van Ebensfeld over Erfurt naar Halle of Leipzig met de Europese ETCS (European Train Control System) Level 2. De Nieuwe lijn maakt deel uit van het Duitse Transport Project 8 (VDE8). Het project, dat een Route van 500 km omvat van Neurenberg naar Berlijn en maakt deel uit van de spoorlijn van het trans-Europese vervoersnetwerk, uit Scandinavië naar Italië. Dus de laatste controle en veiligheid technologie wordt het eerst in Duitsland gebruikt. De noodzakelijke signalen worden uitsluitend via de draadloze digitale trein systeem GSM-R (Global System for Mobile Communication Railways) in de cabine van de trein overgedragen. De opdrachtgever is de Duitse Bahn AG. De totale order bedraagt ongeveer 93 miljoen euro. Inbedrijfstelling is gepland in twee fasen in 2015 en 2017.
Terwijl het werken met ETCS level 1 vooral als een transmissie-medium is, zijn in level 2 bijna alle informaties via GSM-R-radio protocol op de hartlijn van het spoor (Radio Block Center, RBC) die aan het voertuig zit. Met deze techniek kan informatie continu en veranderd of gestopt worden. Dit zorgt ervoor dat bij het verplaatsen en stoppen van de trein onmiddellijk kan reageren. Dit maakt snelheden tot 300 km per uur mogelijk en verhoogt hierdoor de lijncapaciteit.
“Met de Siemens technologie, bieden zij de basis voor een geïntegreerde grensoverschrijdende spoor en onderstrepen hun positie op het gebied van moderne trein controle en beveiligings technologie”, zei Jochen Eickholt, hoofd van de Business Unit Rail Automation Siemens. Op de lange termijn ETCS zullen de controlesystemen in Europa door verenigde technologie kunnen worden te vervangen. Bovendien een deel van de lichtsignalen van de routes Cabine signalen vervangen.
De spoor divisie van Siemens Automation levert voor de uitrusting van de lijn tussen Ebensfeld en Leipzig 13 elektronische beveiligingen Simis D en automatische ATP Trainguard seconden 200 voor ETCS niveau. Voertuigen die zijn uitgerust met deze technologie zijn locaties voor jezelf in deze rubriek en sturen hun locaties om de cyclische Block Centre. Deze ontvangt voortdurend van de aangesloten seinhuizen de huidige Proces beeld en gaf het voertuig met behulp van draadloze data-overdracht van de licentie. Het GSM-R technologie is door Kapsc geleverd. De GSM-R-systeem technologie van Kapsch wordt sinds 2002 door de Deutsche Bahn gebruikt en bedient zowel de Spraakcommunicatie voor exploitatie van de spoorwegen en de transmissie medium voor ETCS niveau 2 gebaseerde treinbeïnvloeding. “het VDE 8 project is voor Siemens zeer belangrijk en onderstreept het vertrouwen van de Deutsche Bahn in het GSM-R-technologie. De installatie van ETCS niveau 2 in Duitsland is “Een belangrijke wereldwijde referentie voor Kapsch” aldusThomas Schoepf, van Kapsch die een wereldwijde leverancier en onafhankelijke systeemintegrator voor Telecommunicatie-oplossingen voor spoorweg exploitanten is. Zij hebben al 70.000 spoorkilometers, uitgerust met GSM-R-oplossingen en dat maakt het bedrijf tot een internationaal erkend specialist en sterke partner voor Spoorwegmaatschappijen zoals de Franse spoorwegen RFF, de Duitse spoorwegen DB en Network Rail in UK. Bron en foto Siemens – Tekeningen Wikipedia uit het artikel European Train Control System

Bron: www.treinennieuws.nl

Mcn NS International Rtd

Vrijdag 07 sep 2012 - 22:59:20
maigoda
maigoda
Dan is deze lijn een uitzondering. Maar in verdere plannen voor de komende jaren wordt er niet in voorzien.
Groetjes,
Emiel

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zaterdag 08 sep 2012 - 00:18:13
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Juist die GSM-R verbinding is een heikel punt, deze draadloze verbinding is storingsgevoelig. In Nederland maken vervoerders zich op om te protesteren tegen ETCS. Het voegt weinig toe, behalve veel kosten.

Zaterdag 08 sep 2012 - 00:43:41
broek53
broek53
Ik lees hier veel projectie van eigen afkeren. Vervoerder NS bijvoorbeeld, bepaald niet de kleinste speler, maakt zich alles behalve op om te protesteren. Het maakt zich op voor een eigen mini-congres over de invoering ervan en het laat enkele SLT-stellen van ERTMS voorzien voor de eerste experimenten, c.q. vor het langverwachte proefbedrijf ermee op Asd - Ut (en inmiddels, neem ik aan, ook op de Hanzelijn).

Zaterdag 08 sep 2012 - 12:21:35
jeanne
jeanne
In Zwitserland wordt de Lötschberg Basis Tunnel, vanaf het zelfde weekend in 2007 dat de Betuwe Route geopend werd, met behulp van ETCS L2 geëxploiteerd. Deze tunnel, die nota bene voor 2/3 enkelsporig is, zit gemiddeld voor meer dan 80% treinpaden vol en ken geen noemenswaardige beveiligingsproblemen. Het kan dus wel! Wat gaat er hier te lande dan zo verschrikkelijk mis, dat er algemeen zo negatief over ETCS geoordeeld wordt?

Zaterdag 08 sep 2012 - 12:40:42
broek53
broek53
Angst dat de koeine zure melk gaan geven, die orde grootte.

Zaterdag 08 sep 2012 - 13:03:45
sjoerd
sjoerd
En speelt ook niet een rol dat we hier te lande last hebben van de tractiespanning van 1500 V gelijkstroom en de ATB die rimpeltjes geeft met wisselspanning 75 Hz en de spoorstroomlopen die ook op wisselspanning werken?
Zelfs de aanwezigheid op meer dan 10 m afstand van de HSL gaf hier storingen in de beveiliging op de gewone sporen. En nu zijn er zeer recent weer storingen op de GSM-Rail veroorzaakt door de uitverkoop van radiofrequenties binnen hetzelfde gebied.
Kortom: hebben wij meer last van kortsluiting tussen systemen dan elders, en krijgen we daar dan zure melk van?

Zaterdag 08 sep 2012 - 13:14:07
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Quote
jeanne (za 08 sep 2012 12:21:35 www.somda.nl): In Zwitserland wordt de Lötschberg Basis Tunnel, vanaf het zelfde weekend in 2007 dat de Betuwe Route geopend werd, met behulp van ETCS L2 geëxploiteerd. Deze tunnel, die nota bene voor 2/3 enkelsporig is, zit gemiddeld voor meer dan 80% treinpaden vol en ken geen noemenswaardige beveiligingsproblemen. Het kan dus wel! Wat gaat er hier te lande dan zo verschrikkelijk mis, dat er algemeen zo negatief over ETCS geoordeeld wordt?
Een aantal zaken:
-Een trein met ETCS installatie is veel duurder dan een zonder. Bijvoorbeeld bij electrische locomotieven met ETCS zijn tweemaal zo duur als zonder. Dit is erg veel wat zich op geen enkele manier terugverdient, zei het dat we in Nl er tijdwinst mee maken omdat we dan over de Betuweroute kunnen.
-De vermeende verbetering in veiligheid is een punt van discussie, want rangeren gaat ook bij ETCS volledig zonder beveiliging. Pas nadat je door rood de hoofdbaan opgereden bent grijpt het in.
-De capaciteit van het spoor zal door de langere remwegen, omdat ETCS de trein al afgeremd wil hebben lang voordat dat bij ATB nodig is en omdat ETCS door de draadloze GSM-R verbinding nogal wat storingsgevoelig is niet toenemen maar afnemen. Tevens heeft het dichter achter elkaar rijden in Nl geen zin, omdat goederentreinen stoptreinen en intercity's gemengd rijden dus dichter achter elkaar betekend vaker remmen.

Zaterdag 08 sep 2012 - 13:29:32
john2
john2
Het vaker moeten remmen waar Mich het over heeft bij het gemengd dicht op elkaar rijden heeft volgens mij ook een economisch nadeel. Wat ik hiermee wil zeggen is, telkens als er afgeremd moet worden moet er in reactie hierop ook weer opgetrek worden. Dus meer energie gebruik. En tijdverlies denk ik zo, met vertraging tot gevolg.

Zaterdag 08 sep 2012 - 13:34:54
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Dat is zeker ook waar. Nog een probleem is doordat je niet meer naar seinen buiten hoeft te kijken, alles komt immers op je cabinescherm te staan, een vermindering van oplettendheid krijgt voor wat er buiten gebeurd.

Laatst bewerkt door mich op Zaterdag 08 sep 2012 om 13:37:04

Zaterdag 08 sep 2012 - 13:41:25
john2
john2
Mich, je bedoelt onder ander bijvoorbeeld spoorlopers en wat er op en in de nabijheid van spoorwerovergangen gebeurt. En elektronica kan kapot gaan in de cabine van een trein. Misschien een optie voor een akoetisch, geluid, signaal telaten afgaan in de cabine bij de machinist als er een verandering van sein voor hem op de baan is.

Laatst bewerkt door john2 op Zaterdag 08 sep 2012 om 14:29:44, reden: type fout hersteld.

Zaterdag 08 sep 2012 - 14:20:41
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Dat geluidje is er al, maar ik bedoel inderdaad dat je minder gaat opletten wat en bijvoorbeeld bij spoorwegovergangen gebeurd omdat je je informatie van je scherm krijgt.

Zaterdag 08 sep 2012 - 15:08:14
Dr_Thodt
Dr_Thodt
Twitter Dr_JeffersonA Facebook Dr.Thodt Youtube jammerlaan Flickr 56022280@N08
Dat is mogelijk. Maar het heeft ook voordelen, zoals dat je met mist gewoon de "seinen" ziet.
Ik ben tijdens mn stage maar 1 keer op de BR geweest. Maar toen zat ik niet constant op het scherm te kijken (gewoon een keer in de zoveel tijd van hoeveel rijweg heb ik nog etc.), maar juist ook naar buiten. Want op dat scherm die je niet zoveel interessants dat je alleen maar daar naar gaat kijken.

mcn in opleiding op het STC

Zaterdag 08 sep 2012 - 15:44:55
broek53
broek53
Een locomotief met ETCS kost tweemaal zoveel als een locomotief zonder? Met andere woorden: de ETCS-installatie is net zo duur als de hele locomotief? Geen idee wat het wel kost, dat geef ik toe, maar daar geloof ik niets van.

Zaterdag 08 sep 2012 - 15:56:20
mich
mich
Flickr 77593728@N08
In kosten per maand, als je een 1700/1800 tegen een 186/189 uitzet kosten de laatse 3 keer zoveel. Ik heb begrepen dat in duitsland de verhoudingen ook zo ongeveer liggen. Omdat een 186/189 natuurlijk een stuk nieuwer is is de vergelijking niet helemaal eerlijk, maar het maakt het zeker erg duur.

Zaterdag 08 sep 2012 - 16:04:15
broek53
broek53
Zonder dat ik het kan bewijzen, geloof ik er helemaal niets van. Dat zou betekenen dat elke vervoerder die materieel met ETCS gaat gebruiken, tegelijkertijd zijn faillissement kan aanvragen.

Zaterdag 08 sep 2012 - 17:28:09
Klaasje
Klaasje
Er zijn natuurlijk wel grote voordelen van de BR 189 wat die hogere prijs rechtvaardigt natuurlijk. Denk aan het feit dat je zo van Rotterdam naar Italië kunt rijden met zo'n ding zonder uitgebreid rangeerwerk te doen. Apparatuur voor vier stroomsystemen en zes of zeven ATB-systemen kost ook een hoop.

De werkelijke meerkosten bij aanschaf van ETCS zullen bij een paar ton echt wel klaar zijn. Dat uitgaande van dat er ATB nodig is, als dat niet meer nodig is zal een trein met ETCS goedkoper zijn omdat ETCS open is en er op ATB een patent rust.

Zaterdag 08 sep 2012 - 20:58:23
illyavaes
illyavaes
Quote
mich (za 08 sep 2012 13:14:07 www.somda.nl): Een trein met ETCS installatie is veel duurder dan een zonder. Bijvoorbeeld bij electrische locomotieven met ETCS zijn tweemaal zo duur als zonder.
Quote
mich (za 08 sep 2012 15:56:20 www.somda.nl): In kosten per maand, als je een 1700/1800 tegen een 186/189 uitzet kosten de laatse 3 keer zoveel. Ik heb begrepen dat in duitsland de verhoudingen ook zo ongeveer liggen. Omdat een 186/189 natuurlijk een stuk nieuwer is is de vergelijking niet helemaal eerlijk, maar het maakt het zeker erg duur.
Dit begint een beetje genant te worden, zo'n vergelijking tussen een Opel Kadett uit 1980 met een Kia Ceed uit 2010 (dat gaat niet alleen over oud/nieuw maar ook over vermogen, features, veiligheid, ...).
Letterlijk is de opmerking natuurlijk correct maar waardeloos: een loc met tractiemotoren is ook veel duurder dan een zonder. Maar ETCS is helemaal niet (zeker niet per definitie) duurder dan een trein met equivalente nationale systemen en het is véél handiger (tenminste, als je een leverancier hebt die het kan).
Kijk naar een Thalys PBKA en je ziet wat de anti-ETCS club wil: aparte maar complete treininstallaties EN aparte MMI's in de cabine voor KVB, TVM, Memor, TBL2, ATB en ATB-NG (denk aan 160 Gvm-Shl). Ieder afzonderlijk aftikken en zie dat maar eens ingebouwd te krijgen. Dat doen we dus bijna nergens in dus dikke doei met de interoperabiliteit (stel je voor een aparte tank te moeten hebben voor een benzine-soort per land en dan ook een eigen snelheidsmeter).
Met ETCS vervang je dat door één treininstallatie (EVC: European Vital Computer) die niet alleen ETCS (L1 en L2) verstaat, maar door "plugins" (STM: Specific Transmission Module) ook de baansignalen van KVB t/m ATB-NG kan lezen en de machinist op het ene MMI in de cabine toont. Denk je nu werkelijk dat het laatste werkelijk duurder is (of moet zijn, als het eindelijk eens gewoon gedaan wordt)?
Bovendien, als alle sceptici nu hun weerstand zouden opgeven en iedereen aan de ETCS treininstallaties ging (zelfs als je alleen maar op STMs rijdt!) dan wordt er zoveel van dat spul in concurrentie verkocht dat de prijzen kelderen en de wedstrijd over is voor die begonnen is.

Laatst bewerkt door illyavaes op Zaterdag 08 sep 2012 om 21:00:30

Zaterdag 08 sep 2012 - 21:59:26
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Leuk leesvoer: www.spoorpro.nl
en nog eentje: www.spoorpro.nl

Stijging van die kosten heeft voor een groot deel te maken met ETCS. Is ook niet de laatste vervoerder die in het verweer gaat.

En je kunt het genant vinden, de goederenvervoerders in dit land zijn zeer tevreden met hun 1600/1800, ding kost weinig en doet het altijd. Doet ook zeker niet onder voor een 189.

Laatst bewerkt door mich op Zaterdag 08 sep 2012 om 22:04:57

Zaterdag 08 sep 2012 - 22:16:45
illyavaes
illyavaes
Ja, Monasch is een echte kenner... (not)
Als die goederenvervoerders zo tevreden kunnen zijn met een 1600/1800, dan kan hun kostenverhoging dus niet (grotendeels) aan ETCS liggen.
Met een 1600/1800 kun je ook het land niet uit. Daar is hij duidelijk inferieur dus. D'r kan ook ETCS in trouwens (en je kunt een 189 vast ook wel met lobotomie krijgen).
Heb jij een auto zonder veiligheidsgordels, zonder hoofdsteunen, zonder toerenteller en zonder airco?
Maar laat maar, het gaat overduidelijk niet over feiten.

Zaterdag 08 sep 2012 - 23:15:27
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Quote
illyavaes Heb jij een auto zonder veiligheidsgordels, zonder hoofdsteunen, zonder toerenteller en zonder airco?.
Eigenlijk wel ja: een Mitsubishi Galant uit 1979 die het overigens voortreffelijk doet.

Laatst bewerkt door mich op Zaterdag 08 sep 2012 om 23:15:37

Zondag 09 sep 2012 - 12:34:00
illyavaes
illyavaes
Los van het detail dat je niet zonder veiligheidsgordels mag werken: dan ben je consistent, maar wel een roepende in de woestijn.
De rest vindt de moderne features wel belangrijk.

Maandag 10 sep 2012 - 08:52:31
mdeen
mdeen
Quote
mich (za 08 sep 2012 21:59:26 www.somda.nl): Leuk leesvoer: www.spoorpro.nl
en nog eentje: www.spoorpro.nl

Stijging van die kosten heeft voor een groot deel te maken met ETCS. Is ook niet de laatste vervoerder die in het verweer gaat.

En je kunt het genant vinden, de goederenvervoerders in dit land zijn zeer tevreden met hun 1600/1800, ding kost weinig en doet het altijd. Doet ook zeker niet onder voor een 189.
Een 1600 zal economisch (bijna) afgeschreven zijn, ook door de verschillende boedelscheidingen die in het verleden zijn gedaan maar ook omdat ze gewoon 30 jaar oud zijn. Dan zijn de lopende kosten laag ja.
Maar ik geloof nooit dat in aanschaf een nieuwe lok met ETCS het dubbele kost van eentje zonder. Dat is absurd. We praten hier over een paar miljoen dat dat zou kosten.
Daarbij is het ook een loos punt, want als je op de Betuweroute wil rijden kan dat niet met een 1600. Dan had die met 1500V geëlektricifeerd moeten worden.
En als ze zo tevreden zijn met de 1600, waarom rijden er dan zoveel 189'ers naar Venlo?

En die twee berichten, daar zie ik de waarheid ook niet van. In 7 jaar tijd met 300% gestegen? Als dat zo zou zijn dan zou er toch geen goederenvervoer per spoor meer plaatsvinden? Dan zou elke vervoerder toch failliet zijn?
Laten ze dan eens met cijfertjes komen in plaats van zo'n algemene weeklaag.

Maandag 10 sep 2012 - 12:58:59
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Het is dan wel lichtelijk off topic.
Maar het is voor veel goederen vervoerders natuurlijk uitermate handig dat er lease maatschappijen zijn zoals MRCE.
Je koopt geen loc voor een behoorlijk bedrag,is de loc stuk dan zal MRCE de loc moeten omruilen voor en andere,en je ziet niet met afschrijvingen op de loc.
Hij is immers enkel gehuurd.
Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is wat zou een 189er je kosten(per jaar)als je m hebt gekocht en wat zou diezelfde loc dan kosten als m huurt over de periode van een jaar.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Maandag 10 sep 2012 - 21:23:26
illyavaes
illyavaes
Gewoon, een winstmarge plus het betalen van het risico voor de leasemaatschappij dat ze ermee komen te zitten / niet kunnen verhuren.

Vanuit leasemaatschappijen is ETCS een godsend: slechts 1 treininstallatie inbouwen en zoveel mogelijk STM-en, dan kun je ze altijd wel verhuurd krijgen.
En dat merk je ook in de (lagere) huurprijs.
Rationele mensen kiezen ETCS.

Zaterdag 02 mrt 2013 - 16:58:26
Jorrit
Jorrit
"Voor het pilot project ETCS L2 Amsterdam - Utrecht wordt thans SLT 2611 bij Nedtrain Zaanstraat uitgerust met ERTMS apparatuur. De testritten zullen de komende periode plaatsvinden met nog 9 andere omgebouwde treinstellen. NSR machinisten zonder ETCS bevoegdheid hebben alleen toegang tot rijden met ATB beveiliging zodat er in de bediening niet veel wijzigt"

www.flickr.com

Zaterdag 02 mrt 2013 - 18:46:07
icened
icened
Zijn er veel NSR treinmachinisten die ETCS bevoegdheid hebben? Op de ICE, Thalys, Traxx locomotieven (NS Hispeed), locomotief serie 189 (DB Schenker) moet je zoal ETCS bevoegdheid hebben.

Zaterdag 02 mrt 2013 - 18:50:05
sfj
sfj
Al die treinen die je noemt zijn NS Hispeed treinen ... Die worden niet door NSR machinisten gereden voor zover ik weet. Voor NSR machinisten is ETCS redelijk nieuw

@ Koen: sorry je hebt gelijk, tikfoutje

Laatst bewerkt door sfj op Zaterdag 02 mrt 2013 om 19:20:51, reden: ects > etcs

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Zaterdag 02 mrt 2013 - 18:55:28
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Het is overigens ETCS: European Train Control System. (Zie ook nl.wikipedia.org)
ECTS heeft met studiepunten te maken


Zaterdag 02 mrt 2013 - 19:06:59
icened
icened
Op de Oostlijn tussen Utrecht - Amsterdam Bijlmer en de Hanzelijn zal de ETCS treinen dan toenemen. Moeten ze ook meer NSR machinisten met ETCS bevoegdheid hebben.

Laatst bewerkt door icened op Zaterdag 02 mrt 2013 om 19:07:14

Zaterdag 02 mrt 2013 - 19:16:27
thom
thom
Ik denk dat ze überhaupt machinisten op moeten leiden, aangezien NSR nog niet eerder te maken heeft met ERMTS, maar voor dit testproject zal vast een apart team gevormd worden.

Zaterdag 02 mrt 2013 - 20:19:08
cuneo56
cuneo56
Quote
sfj (za 02 mrt 2013 18:50:05 www.somda.nl): Al die treinen die je noemt zijn NS Hispeed treinen ... Die worden niet door NSR machinisten gereden voor zover ik weet. Voor NSR machinisten is ETCS redelijk nieuw
Tot afgelopen December heeft een groep NSR Mcn'en uit Zowel Asd als Rtd op de HSL met de serie 900 gereden ( Dit om HSA Mcn'en vrij te maken voor V250 opleiding).
Maar NSR kennende zal wel voor dit test bedrijf ETCS van NSR een andere groep uitgezocht zijn.
Ciao.

Zaterdag 02 mrt 2013 - 20:26:36
sfj
sfj
Good point, helemaal vergeten

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Zaterdag 02 mrt 2013 - 21:48:44
MasterE
MasterE
Voor de pilot zijn zowel mcn met en zonder ETCS bevoegdheid uitgezocht. De mcn met bevoegdheid moeten alleen een opleiding hebben voor dual signalling.

Laatst bewerkt door MasterE op Zaterdag 02 mrt 2013 om 21:49:38

Mcn Asd

Zondag 03 mrt 2013 - 17:31:35
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
In Ut zijn blijkbaar geen mcn'n gevraagd/uitgezocht, jammer.

Zondag 03 mrt 2013 - 18:05:50
maigoda
maigoda
Quote
thom (za 02 mrt 2013 19:16:27 somda.nl): Ik denk dat ze überhaupt machinisten op moeten leiden, aangezien NSR nog niet eerder te maken heeft met ERMTS, maar voor dit testproject zal vast een apart team gevormd worden.
Als er gereden wordt in de ATB-STM-modus, is er geen extra opleiding nodig. Dat is alleen van toepassing als er gereden wordt onder ETCS-modus. De stellen gaan namelijk ook gewoon de normale dienst in. Maar ik sluit niet uit dat er vast wel een keer een trein blijft staan omdat een machinist het betreffende stel weigert te rijden.
Groetjes,
Emiel

Zondag 03 mrt 2013 - 18:22:38
MDDM
MDDM
Quote
rolandrail (zo 03 mrt 2013 17:31:35 www.somda.nl): In Ut zijn blijkbaar geen mcn'n gevraagd/uitgezocht, jammer.
Sterker nog. Er is niet eens een uitvraag geweest, of enige ruchtbaarheid aan gegeven.. Heel jammer inderdaad

Gr Joop mcn Lls

Zondag 03 mrt 2013 - 18:54:27
MasterE
MasterE
Er zitten 4 mcn bij uit Ut.

Laatst bewerkt door MasterE op Zondag 03 mrt 2013 om 18:54:41

Mcn Asd

Zondag 03 mrt 2013 - 20:20:58
thom
thom
Quote
maigoda (zo 03 mrt 2013 18:05:50 somda.nl):
Quote
thom (za 02 mrt 2013 19:16:27 somda.nl): Ik denk dat ze überhaupt machinisten op moeten leiden, aangezien NSR nog niet eerder te maken heeft met ERMTS, maar voor dit testproject zal vast een apart team gevormd worden.
Als er gereden wordt in de ATB-STM-modus, is er geen extra opleiding nodig. Dat is alleen van toepassing als er gereden wordt onder ETCS-modus. De stellen gaan namelijk ook gewoon de normale dienst in. Maar ik sluit niet uit dat er vast wel een keer een trein blijft staan omdat een machinist het betreffende stel weigert te rijden.
Groetjes,
Emiel
Het mag natuurlijk duidelijk zijn dat ik ook doelde op het rijden onder ETCS....

Zondag 03 mrt 2013 - 21:50:49
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
MasterE (zo 03 mrt 2013 18:54:27 somda.nl): Er zitten 4 mcn bij uit Ut.
Right, in alle stilte. Jammer, altijd dezelfde.

Zondag 03 mrt 2013 - 23:06:48
waalkade
waalkade
Zal wel weer een heel aparte STM (Specific Transmission Module) zijn.
Bij mijn weten is een STM een "level" van ETCS.
Zitten er niet 2 aparte systemen in?
Een "klassieke" ATB en een ETCS met een STM voor ATB.

Zondag 03 mrt 2013 - 23:11:51
MasterE
MasterE
Nee, is 1 systeem met level STM ATB.

Mcn Asd

Zondag 03 mrt 2013 - 23:27:50
Klaasje
Klaasje
Als reguliere machinisten er niet tot nauwelijks last van mogen krijgen dan is een STM het laatste wat je moet doen volgens mij, dan moet je alsnog allerlei zaken in gaan voeren. Dat lijkt mij toch het tegenovergestelde van nauwelijks last.

Maandag 04 mrt 2013 - 00:07:59
MasterE
MasterE
Systeem start normaal op in ATB. Voor ETCS moet er eerst een andere sleutel worden geplaatst.
Moet mezelf toch rectificeren, er zijn twee systemen aan boord.
ATB of ETCS met daarin STM ATB.

Laatst bewerkt door MasterE op Maandag 04 mrt 2013 om 00:10:34

Mcn Asd

Maandag 04 mrt 2013 - 00:10:45
Klaasje
Klaasje
Dat klinkt wat eleganter dan het beeld dat ik er bij had ja.

Maandag 04 mrt 2013 - 09:42:52
waalkade
waalkade
Blijft de ETCS op de achtergrond wel actief zo als bijvoorbeeld wegrol beveiliging?
Of staat de ETCS (vrijwel) helemaal uit.

Maandag 04 mrt 2013 - 12:42:42
thom
thom
Roldetectie zit ook in ATB, waarom zou je daar ETCS voor willen gebruiken?

Maandag 04 mrt 2013 - 12:52:28
waalkade
waalkade
Zonder ETCS kennis krijg je dat stel waarschijnlijk niet zomaar versleept wanneer de wegrolbeveiliging er op zit.

Maandag 04 mrt 2013 - 12:59:07
thom
thom
Ik weet nou niet meer precies wat jij bedoeld met "wegrolbeveiliging".
Maar als je stel af moet slepen is dat niets meer dan de remklep dichtzetten en dat is dezelfde klep voor ATB en ETCS.

"Roldetectie" zet de trein stil als het stel gaat rollen zonder dat men tractie geeft, en dat zit al in ATB.

Laatst bewerkt door thom op Maandag 04 mrt 2013 om 12:59:53

Maandag 04 mrt 2013 - 15:08:13
maigoda
maigoda
Bij een SLT hoef je niet bang te zijn voor wegrollen. De SLT heeft 6 verschillende remsystemen, waarvan er twee tegen onbedoeld wegrollen zijn: de halterem en de parkeerrem. Met name die laatste is redelijk effectief: het is een veergestuurde rem die met lucht lost. Met lucht heb je de halterem (en indien gewenst ook de parkeerrem), zonder lucht (dus ook als het stel een tijdje plat ligt) heb je de parkeerrem. De halterem lost pas als je tractie geeft. Op een andere manier lossen kan alleen met personele ingreep, zoals bij sleepgereed maken, door kranen dicht te zetten (halterem) en het lossen van de perkeerrem op mechanische wijze. Maar dit even terzijde.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Maandag 04 mrt 2013 om 15:08:32

Maandag 04 mrt 2013 - 15:11:14
maigoda
maigoda
Quote
thom (ma 04 mrt 2013 12:59:07 www.somda.nl):Maar als je stel af moet slepen is dat niets meer dan de remklep dichtzetten en dat is dezelfde klep voor ATB en ETCS.
Vergeet ook niet de schakelaar "Afslepen" te bedienen, het afsluiten van de halterem en EP-rem en het lostrekken van de parkeerrem. Met alleen de ATB-klep dichtzetten kom je niet ver bij afslepen.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Maandag 04 mrt 2013 om 15:12:24

Maandag 04 mrt 2013 - 17:24:05
thom
thom
Dat zal, maar ik had het niet over SLT in geheel maar alleen over diens beveiligingssysteem...

De rest moet je toch doen, of je nu ATB of ETCS aan boord hebt.

Laatst bewerkt door thom op Maandag 04 mrt 2013 om 17:25:20

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 04 mrt 2013 - 19:49:06
maigoda
maigoda
Laten we het er dan op houden dat je de rest óók moet doen, ongeacht ATB of ETCS. Want zoals ik je schrijven lees, zou je kunnen denken dat het niet meer zou zijn dan een remklep dichtzetten om af te kunnen slepen.

Maar nu maar weer terug naar ETCS in SLT. Mocht ik tzt zo'n stel moeten rijden, zal ik kijken of ik foto's kan maken.
Groetjes,
Emiel (geen ETCS-bevoegdheid)

Maandag 11 mrt 2013 - 12:12:49
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Zojuist hoor ik op de Vlaamse radio dat op een traject in België ETCS in gebruik is genomen. Een nieuwsartikel daarover vond ik hier: www.delloyd.be Lees ik daar nu goed dat NMBS denkt nog voor het eind van het jaar op alle voertuigen ETCS te hebben? En geeft dat wellicht een indicatie over de termijn waarbinnen het in Nederland haalbaar zou kunnen zijn?

Met vriendelijke groet, Robin

Maandag 11 mrt 2013 - 12:29:02
nohab
nohab
Flickr bvisser
Volgens mij wordt bedoeld dat alle locomotieven t.b.v. van die corridor eind dit jaar van ETCS zijn voorzien. Dus niet alle NMBS-materieel.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Maandag 11 mrt 2013 - 14:33:15
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Er staat vast niet voor niets NMBS Logistics, het gaat hier dus alleen over het goederenverkeer.

Voor de landelijke uitrol van ETCS in België heeft Infrabel 10 jaar uitgetrokken, eind 2022 zou het hele net hiervan voorzien moeten zijn.

Maandag 11 mrt 2013 - 14:54:04
waalkade
waalkade
Ook Duitsland heeft een persbericht over ETCS de wereld ingestuurd.
De corridoor A van uit Nederland ri Italië wordt Level 1 LS voor de stukken tot 160km/h. Hopelijk klaar in 2018.
Wanneer het "rijke" Duitsland al kiest voor de meest uitgeklede versie van ETCS, ben ik benieuwd wat het zuinige Nederland gaat doen.

Maandag 11 mrt 2013 - 16:48:43
Klaasje
Klaasje
In Nederland ligt mede door veiligheidsdiscussies en het capaciteitsfabeltje minstens level 2 op een groot deel van het net voor de hand.

Laatst bewerkt door spiketrain op Maandag 11 mrt 2013 om 18:31:10, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Maandag 11 mrt 2013 - 19:07:33
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Level 1 moet je ook niet willen, drama van een systeem.

Dinsdag 12 mrt 2013 - 08:36:17
SchuurB
SchuurB
Want? In welke opzichten functioneert het slechter dan ATB-NG?

Dinsdag 12 mrt 2013 - 09:19:39
jacokran
jacokran
Waarom de vergelijking met ATB-NG? Het grootste deel van het net heeft ATB-EG.

Dinsdag 12 mrt 2013 - 09:22:14
thom
thom
Omdat de werking van ERMTS en ATB-NG met mekaar overeenkomen, en dat met ATB-EG niet.

Dinsdag 12 mrt 2013 - 10:04:27
jacokran
jacokran
Uitrol van ATB-NG op het nederlandse net is geen optie vanwege Europese regelgeving.

Dinsdag 12 mrt 2013 - 11:05:35
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Quote
SchuurB (di 12 mrt 2013 08:36:17 www.somda.nl): Want? In welke opzichten functioneert het slechter dan ATB-NG?
de uitvoering zoals op de havenlijn staat niet toe dat je vanuit de hoofdbaan een emplacement oprijdt en dan weer de hoofdbaan. bovendien zijn de emplacementen niet beveiligd. de ingreep komt pas op de hoofdbaan een stuk verderop bij een sts. ook is het systeem niet goed aan te passen op de huidige remwegafstanden waardoor je van het systeem veel eerder of juist later moet gaan remmen. dat werkt onhandig bovendien moet de machinist continu 2 seinsystemen in de gaten houden. zowel de borden en seinen buiten als de etcs.
Als laatste grote nadeel is dat seinbeeldverbeteringen pas doorkomen bij een volgend baken. Dat ligt bij een volgend sein waardoor je vaak onnodig tot stilstand komt. infillbalises werken onvoldoende omdat het systeem verlangt dat je tot 300 meter voordat het nodig is je doelsnelheid al rijdt. dit verlaagd de capaciteit flink

Laatst bewerkt door mich op Dinsdag 12 mrt 2013 om 11:08:55

Dinsdag 12 mrt 2013 - 12:10:08
Klaasje
Klaasje
Afgezien van de infill-balises geef je vooral algemene ETCS-problemen voor goederentreinen aan. Dat komt door de manier waarop de remcurves opgebouwd zijn. Handig is anders en dat vreet inderdaad capaciteit.

Dinsdag 12 mrt 2013 - 15:07:24
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Klopt. Maar ik vraag me af wat dat met de capaciteit doet bij reizigerstreinen. Niet verhogen in ieder geval. Overigens kun je met level 1 met 40 (releasespeed 30+10km speling bij o.a. siemens) door een rood p-sein en met 25 door een rood bediend sein, ook niet zo'n hele grote verbetering.

Dinsdag 12 mrt 2013 - 15:18:11
Klaasje
Klaasje
Het komt omdat de vertraging van de opbouw van de remkracht door de trein op een onhandige wijze is geïmplementeerd in de berekening van de remcurves. Reizigerstreinen hebben daar veelal geen last van omdat die vrijwel allemaal een EP-rem hebben die veel sneller werkt. Niet dat het dan meteen een groot capaciteitsverschil veroorzaakt maar dat komt door wat anders:

- Bij snelheden boven de 120 km/h zijn de gebruikte remwegen voor reizigerstreinen net zo lang als in ons bestaande seinstelsel. Alleen dan met het verschil dat die treinen veel beter beremd zijn dan strikt noodzakelijk is voor het bestaande seinstelsel.
- Bij middelmatige tot hoge snelheden kan je ook in het bestaande seinstelsel behoorlijk goed korte blokken toepassen.

Desondanks zijn er best positieve ontwikkelingen voor de capaciteit onder ERTMS:

- Bij vlak na een stop weer moeten stoppen op een sein of een snelheidsbeperking krijgen kan de remcurve veel capaciteit opleveren. Denk aan elkaar kort opvolgende stop-doorschakelingen en wissels binnen 1,5 a 2 km na een station.
- In gebieden met lage snelheden kan je met hele korte blokjes gaan werken.

Dinsdag 28 mei 2013 - 20:02:37
SchuurB
SchuurB
Voor de volledigheid: in dit (somda.nl) draadje wordt gesproken over testritten voor ETCS Level 3 in Nederland. Aanleiding is deze mededeling op Twitter: twitter.com

Vooralsnog erg weinig informatie (en dat Level 3 al zo ver gevorderd is dat ermee getest kan worden verbaast mij ook), maar misschien zijn er mensen die meer info (en duidelijkheid) kunnen verschaffen.

Dinsdag 28 mei 2013 - 20:12:18
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Voor meer info: ec.europa.eu

Al iets wat verouderd, maar nog zeer bruikbaar.
Daarin staat dus ook dat level 2 erg gemakkelijk te migreren is naar Level 3.
Vermoedelijk is dus het level 2 baanvak zodanig gevorderd dat er gemigreerd is naar level 3.
Overigens, zoals in het document duidelijk word gemaakt, zijn dit altijd al de plannen geweest en is er rekening mee gehouden.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Donderdag 30 mei 2013 - 13:36:30
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Prorail nieuwsbericht:

Eerste ERTMS-testtrein tussen Amsterdam en Utrecht

De ERTMS-pilot Amsterdam-Utrecht is officieel van start gegaan. Tijdens de eerste rit op vrijdag 24 mei reed de eerste aangepaste NS-trein vanaf Leidschendam via het baanvak Amsterdam-Utrecht naar opstelterrein ‘de Bokkeduinen’ bij Amersfoort.

In de ERTMS-pilot onderzoeken we de effecten van het rijden onder ERTMS op een baanvak waar gelijktijdig ook ATB in werking is.

Het rijden onder ERTMS (European Rail Traffic Management System) op een ATB-baanvak wordt ‘Dual Signalling’ genoemd. Dit was de eerste officiële rit onder dual signalling-omstandigheden. Tijdens de pilot worden tot eind 2014 in totaal 180 onderzoeksvragen uit de spoorsector beantwoord. Dit gebeurt door onderzoek, simulaties en door het uitvoeren van ritten met NS-treinen en goederentreinen, waarbij metingen worden gedaan. Zo worden tijdens de pilot gegevens verzameld en geanalyseerd over onder meer veiligheid, treintechniek en capaciteit, maar ook over menselijk gedrag, werkdruk en processen. De NS-trein, die ingezet wordt zonder reizigers, wordt bestickerd zodat deze herkenbaar is voor medewerkers en zodat het op stations duidelijk is voor reizigers waarom zij niet in kunnen stappen. Vanaf oktober wordt met meer reizigers- en goederentreinen op het traject Amsterdam-Utrecht in de reguliere dienstregeling gereden onder de beveiligingssystemen ATB en ERTMS.

Voor de treindienstleiders op de Verkeersleidingsposten in Utrecht en Amsterdam wordt er een E-learningmodule ontwikkeld, zodat zij allemaal met ERTMS kunnen werken. De inbreng van het vakmanschap van machinisten, beveiligingsspecialisten en treindienstleiders is cruciaal voor het slagen van de pilot.

Vrijdag 28 jun 2013 - 18:52:08
broek53
broek53
Vorige week en begin deze week zijn de eerste nachtelijke proeven tussen Lelystad en Almere gedaan met een proefopstelling van twee fabrikanten waarmee het rijden op Level 3 bekeken kon worden.

Zaterdag 29 jun 2013 - 00:21:33
charta
charta
Bij de SBB zal dual signaling niet worden toegepast uit veiligheidsoverwegingen.

Zaterdag 29 jun 2013 - 00:31:23
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Wat houden die veiligheidsoverwegingen in?

Zaterdag 29 jun 2013 - 09:29:32
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Kan me voorstellen dat ze de tegengestelde seinbeelden zoals op de havenlijn niet willen. Soms staat er een sein op rood en geeft de ETCS een rijtoestemming, en regelmatig staat een sein op groen en geeft ETCS einde rijtoestemming aan. Als machinist moet je beiden dus in de gaten houden, wat niet echt handig is.

Zaterdag 29 jun 2013 - 09:39:36
abbm
abbm
Daarvoor is in NL toch de witte ledbalk of lamp bij elk sein?

Zaterdag 29 jun 2013 - 10:26:34
Klaasje
Klaasje
Die ledbalk is nog nergens functionerend toegepast.

Zaterdag 29 jun 2013 - 10:42:53
broek53
broek53
Kleine correctie: de bedoeling was dat het sein gedoofd is bij nadering van een trein die op ERTMS rijdt. De witte balk zou dan dienen om aan te geven dat het sein niet stuk was. Wel een duaal systeem dus, maar geen duale "sein"geving. dat gaat dus uiteindelijk niet gebeuren en de witte balken aan de seinen op Asb - Ut zitten er voor niets.

Laatst bewerkt door broek53 op Zaterdag 29 jun 2013 om 10:43:31

Zaterdag 29 jun 2013 - 10:52:30
MasterE
MasterE
Gelukkig is het zo dat de gevens getoond in de DMI leidend zijn.

Mcn Asd

Zaterdag 29 jun 2013 - 11:08:05
joahn93
joahn93
Twitter joahn93
Niet als er lichtseinen staan

FR1908

Zaterdag 29 jun 2013 - 11:11:42
MasterE
MasterE
Ook als er lichtseinen staan. Je volgt namelijk de gegevens getoond op de DMI, alle overige seinen mogen worden genegeerd.

Mcn Asd

Zaterdag 29 jun 2013 - 11:24:40
Harold27
Harold27
Dat hierover discussie is vind ik al eng. Als dat maar goed gaat in het echt.

Zaterdag 29 jun 2013 - 11:42:07
john2
john2
Quote
MasterE (za 29 jun 2013 10:52:30 www.somda.nl): Gelukkig is het zo dat de gevens getoond in de DMI leidend zijn.
Op Google en op de website van Nico Spilt gezocht wat DMI is en betekent. Niks hierover kunnen vinden. Ik neem aan dat DMI een technisch onderdeel is van ERTMS

Zaterdag 29 jun 2013 - 11:44:09
snowie
snowie
Plik, plok Google : www.ersa-france.com , in het Engels maar erg uitgebreid

Laatst bewerkt door snowie op Zaterdag 29 jun 2013 om 11:44:44

Zaterdag 29 jun 2013 - 11:55:18
john2
john2
Met vriendelijke dank voor de link. Heb de pagina met Bing laten vertalen. Ben geen Engels machtig.

Zaterdag 29 jun 2013 - 12:02:20
Klaasje
Klaasje
Quote
Harold27 (za 29 jun 2013 11:24:40 somda.nl): Dat hierover discussie is vind ik al eng. Als dat maar goed gaat in het echt.
Daar is geen discussie over. Dat is per gebruikte systeem oplossing anders. Wel zit er consequentie in:
Level 2 en seinen De DMI is leidend.
Level 1 en seinen Seinen zijn leidend (al is het niet handig boven de remcurve uit te komen met de snelheid).
Level 1 zonder seinen (b.v. op de HSL-zuid) DMI is leidend.

Dat er hier discussie ontstaat komt omdat de regelgeving voor Level 1 met seinen zoals je dat op de Havenspoorlijn vindt wordt verward met de regelgeving voor level 2 met seinen.

Zaterdag 29 jun 2013 - 12:12:47
snowie
snowie
Over DMI - voor degenen die het Engels niet machtig zijn en ook nog meer willen lezen over ERTMS / ETCS is er een Nederlandse WIKI pagina : nl.wikipedia.org , hier staan ook nog links in naar andere WIKI pagina's met informatie.

Laatst bewerkt door snowie op Zaterdag 29 jun 2013 om 12:13:10

Zaterdag 29 jun 2013 - 12:17:59
SchuurB
SchuurB
Quote
mich (za 29 jun 2013 09:29:32 somda.nl): Kan me voorstellen dat ze de tegengestelde seinbeelden zoals op de havenlijn niet willen. Soms staat er een sein op rood en geeft de ETCS een rijtoestemming, en regelmatig staat een sein op groen en geeft ETCS einde rijtoestemming aan. Als machinist moet je beiden dus in de gaten houden, wat niet echt handig is.
Hoe kan dat dan? Ik dacht de blokken voor seinen en ETCS in dit geval gelijk zijn, dus rood sein = geen rijtoestemming en andersom.

Zaterdag 29 jun 2013 - 12:54:37
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Met name door de manier waarop level 1 zijn gegevens krijgt, via balise's in het spoor. Op deze manier heb je soms over een kilometer geen "update" in de ETCS terwijl seinen uiteraard wel gelijk de update krijgen. Zo moet je geregeld met release snelheid van 15km/h op een groen sein afrijden, terwijl het andersom helaas ook voorkomt bij het terugnemen van een rijweg door de trdl, het opengaan van de callandbrug enz.

Zaterdag 29 jun 2013 - 14:20:46
charta
charta
Quote
AgentX (za 29 jun 2013 00:31:23 www.somda.nl): Wat houden die veiligheidsoverwegingen in?
De SBB wil uniformiteit. Bij de uitvoering moet het duidelijk zijn, zowel voor mcn als voor trdl onder welk systeem de trein rijdt. Bij ERTMS gelden andere regels dan bij de bestaande beveiligingen. Als je in noodgevallen of bij verstoringen eerst moet nadenken of het om een ERTMS-trein of om een conventionele trein gaat, is de kans op fouten groot en dat is gevaarlijk.

Zaterdag 29 jun 2013 - 14:48:14
SchuurB
SchuurB
@ Mich: ach so. Dus eigenlijk een kwestie van te goedkoop uitgevoerd; met infillbalises of euroloops is dat probleem zo te tackelen. ATB-NG zou immers hetzelfde probleem moeten hebben en ik heb niet de indruk dat dat nou zo beroerd gaat allemaal.
Die situatie met rood sein + rijtoestemming lijkt me wel beroerd. Je moet toch sowieso langs een geel sein (+ balise) voordat je überhaupt weet dat je moet remmen?

Zaterdag 29 jun 2013 - 15:07:09
SchuurB
SchuurB
Quote
Klaasje (za 29 jun 2013 12:02:20 somda.nl):
Quote
Harold27 (za 29 jun 2013 11:24:40 somda.nl): Dat hierover discussie is vind ik al eng. Als dat maar goed gaat in het echt.
Daar is geen discussie over. Dat is per gebruikte systeem oplossing anders. Wel zit er consequentie in:
Level 2 en seinen De DMI is leidend.
Level 1 en seinen Seinen zijn leidend (al is het niet handig boven de remcurve uit te komen met de snelheid).
Level 1 zonder seinen (b.v. op de HSL-zuid) DMI is leidend.

Dat er hier discussie ontstaat komt omdat de regelgeving voor Level 1 met seinen zoals je dat op de Havenspoorlijn vindt wordt verward met de regelgeving voor level 2 met seinen.
Bij het Duitse LZB (Linienzugbeeinflüssung) wordt op Schnellfahrstrecken met een zeer beperkt conventioneel seinsysteem gewerkt (met soms wel bloklengten van 15 km). De LZB kent veel kortere blokken. Als binnen een (bezet) conventioneel blok een LZB-blok vrij is wordt een sein "donker geschakeld". Groen tonen kan immers niet en men wilde het de mcn's niet aandoen (of de mcn's weigerden gewoon) om door rood te rijden.

De vraag is eigenlijk: werkt ETCS op Asb - Ut met kortere blokken dan het bestaande seinsysteem of niet? Zo nee; dan is het eigenlijk niet zo heel gek dat de verticale witte balkjes niet gebruikt worden.

Laatst bewerkt door SchuurB op Zaterdag 29 jun 2013 om 15:09:47

Zaterdag 29 jun 2013 - 19:27:10
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Quote
SchuurB (za 29 jun 2013 14:48:14 www.somda.nl): ATB-NG zou immers hetzelfde probleem moeten hebben en ik heb niet de indruk dat dat nou zo beroerd gaat allemaal.
NG heeft inderdaad datzelfde probleem, daar zijn ook op de meeste lijnen wel extra lussen gelegd om het probleem een beetje te verhelpen.

Zaterdag 29 jun 2013 - 20:24:50
MasterE
MasterE
Quote
De vraag is eigenlijk: werkt ETCS op Asb - Ut met kortere blokken dan het bestaande seinsysteem of niet? Zo nee; dan is het eigenlijk niet zo heel gek dat de verticale witte balkjes niet gebruikt worden.
De blokken lopen gewoon van sein naar sein.

Mcn Asd

Zondag 30 jun 2013 - 15:54:13
joahn93
joahn93
Twitter joahn93
Quote
MasterE (za 29 jun 2013 11:11:42 www.somda.nl): Ook als er lichtseinen staan. Je volgt namelijk de gegevens getoond op de DMI, alle overige seinen mogen worden genegeerd.
Ligt er aan welk level gebruikt word zoals boven beschreven.
Asd - Ut is een traject waar de lichtseinen leidend zijn

Alleen is in dat overzichtje de HSL als lvl. 1 geschreven, maar zoals ik begrepen heb is dat lvl. 2 met de mogelijkheid om terug te vallen op lvl. 1.

Laatst bewerkt door joahn93 op Zondag 30 jun 2013 om 15:57:50

FR1908

Zondag 30 jun 2013 - 16:35:48
MasterE
MasterE
De lichtseinen kunnen niet leidend zijn. Bij snelheden boven de 160 km/h, kan je de seinen buiten namelijk niet waarnemen. Dit is ook de reden waarom er in level 1 maximaal 160 km/h mag worden gereden.

Mcn Asd

Zondag 30 jun 2013 - 21:01:49
nohab
nohab
Flickr bvisser
In Duitsland rijden IC's al jaren 200 km/h met seinen langs de baan. In Frankrijk ook dacht ik. Dat je hier in Nederland onder ETCS level 1 niet harder mag dan 160 km/h is alleen maar een maatregel van de Nederlandse veiligheidsjihad. Het systeem an sich dwingt dat niet af.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Zondag 30 jun 2013 - 21:07:32
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Bovendien kun je schijnbaar met 140 km/h seinen nog wel waarnemen? En met 160 km/h ineens niet meer? Natuurlijk ligt er ergens een grens met welke snelheid je de seinen te snel langs rijdt om ze fatsoenlijk te kunnen zien, maar ik denk wel dat je die 160 met een korreltje zout moet nemen.

Zondag 30 jun 2013 - 21:10:54
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
@nohab: dat doen ze in duitsland met een heel ander systeem dan ATB, dat heeft NIETS te maken die zogenaamde "veiligheidsjihad" zoals jij dat noemt.

@AgentX: 160 mag allang in nederland met huidige seinenstelsel, zie het systeem ATB++.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.