Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Wijzigingsblad_13_augustus_2012
RailWiki.nl
Wijzigingsblad 13 augustus 2012
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
09-07-2012 13:22:47
Bert13
Bert13
Op NS4NS staan de nieuwe diensten er weer op vanaf 13 augustus. Even vlug doorbladeren leerde mij dat de 14500 integraal met VIRM gaat rijden (behalve 14554, mDDM)


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

09-07-2012 13:37:04
ZJ37
ZJ37
Dit wijzigingsblad loopt door t/m 9 september.

Wat me opvalt is dat de nodige treinen bijzonder veel kleiner rijden dan voorheen, terwijl de 1e week van september toch alle vakanties allang voorbij zijn?

Trein 861: 8 bakken ipv 12 bakken VIRM. Ook drukke treinen als 818, 859 en 850 zijn een koppie kleiner gemaakt en moeten het met 8 bakken VIRM doen. Ook 522 is gekrompen van 12 naar 10 bakken VIRM.

Erg onevenwichtig is de 1900 in de vroege ochtend: Luchtvervoer-trein 1914 met 10 ICR en de erachter rijdende en veel drukkere 1916 doet het met 7 bakken ICM. Trein 1920 rijdt trouwens met 12 bakken ICM (4x3!) en is hiermee weer langer dan eerst.

Twee spitstreinen uit Ut, de 16061 en 16063, reden altijd met resp. 10 en 8 bakken SLT. Dit is teruggebracht na elk 6 bakken SLT. Lijkt me aan de knusse kant...

In de vroege morgen zijn ook de nodige 2100/2200-en richting Asd gekrompen: 2214, 2114 en 2216 rijden allemaal solo.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 09-07-2012 13:41
 

09-07-2012 14:58:29
jorgo
jorgo
Wow! Hier in het zuiden is de vakantie al voorbij als het wijzigingsblad ingaat!

Tel daarbij op dat aan het begin van het school-/academische jaar het studentenaanbod veel groter is omdat de latere afvallers dan nog meewillen, en het wordt weer fun.
 

09-07-2012 20:31:49
treinefan
treinefan
En dan bedenken dat er nu al vaak treinen erg vol zitten.

NS krijgt ook bezuinigingskoorts denk ik.
 


09-07-2012 20:43:29
mren
mren
Bedrijfseconomisch is het niet nou eenmaal niet verkeerd om ochtendspitsklanten te verliezen.  

09-07-2012 21:31:59
woepje
woepje
En wat ook niet verkeerd is:

Trein 537/550 wordt ma-vr ook IRM!
En de 526 en 554 worden omgedraaid: 526 IRM, 554 ICM. Dat is leuk voor in de vakantie, maar of het 7 september zal worden gewaardeerd? Nou ja, fris begin van het nieuwe studiejaar.

Laatst bewerkt door woepje op 09-07-2012 21:37, reden: tr 526/554
 

09-07-2012 21:54:25
martw
martw
Mij valt op dat de mix van ICM en VIRM in de 2000/8800 vanaf dit wijzigingsblad weer verleden tijd is, deze series lijken weer integraal VIRM te worden (op de slag 8889/8886, op bepaalde dagen, na dan).

Martijn


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

09-07-2012 21:58:23
superboer
superboer
Quote
Bert13 (ma 09 jul 2012 13:22:47 https://www.somda.nl/forum/12112/p398134/): Op NS4NS staan de nieuwe diensten er weer op vanaf 13 augustus. Even vlug doorbladeren leerde mij dat de 14500 integraal met VIRM gaat rijden (behalve 14554, mDDM)
Dat gaat al gebeuren met ingang van 16 juli, 14554 is dan (nog) DDAR.


Garantie tot aan de voordeur.
 

09-07-2012 22:39:20
Klaasje
Klaasje
Komt al dat IRM plotseling als een geschenk van boven ofzo? De 2000/8800, wat omlopen in de Noordoost en de 14500. Is dat allemaal van het inkorten van andere treinen?  

09-07-2012 22:44:02
ZJ37
ZJ37
Zo te zien is er wel nodige ingekort in de 2100, 2200 en 800. Deze reizigers worden geacht langdurig vakantie te houden. 2214, 2114, 2216 met een solo zesje, 861 met 8 bakken, ik weet het zo net niet...  

09-07-2012 22:46:46
ns1700
ns1700
SleutelMan: Dat kan best wel wat vriendelijker worden gezegd!

Laatst bewerkt door SleutelMan op 09-07-2012 22:56
 

09-07-2012 22:51:03
train85
train85
Nou kan ook wat netter hoor.  

09-07-2012 22:52:54
ZJ37
ZJ37
@ns1700: Dat zijn jouw woorden. Niet alle treinen zo rigoureus ingekort, maar het zou me allerminst verbazen dat er wat probleemtreintjes gaan ontstaan.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 09-07-2012 22:54
 

09-07-2012 22:55:26
martw
martw
Andere vraag die ik zou kunnen stellen: er komt uit de 2000/8800 (en wellicht meer plekken) ICM vrij. Waar gaat dat dan heen?


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

09-07-2012 22:57:41
train85
train85
Ik krijg er zelfs aantal weken een kwartier dienst op alle dagen in Vndc, dus ik klaag absoluut niet.  

09-07-2012 22:58:42
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Ik neem aan dat dat vooral te maken heeft met het vrijspelen van perronruimte (voor de verbouwing) op Ut ipv onverwachts verhoogde vraag in Veenendaal?  

09-07-2012 23:57:53
ns1700
ns1700
Quote
ZJ37 (ma 09 jul 2012 22:52:54 https://www.somda.nl/forum/12112/p398225/): @ns1700: Dat zijn jouw woorden. Niet alle treinen zo rigoureus ingekort, maar het zou me allerminst verbazen dat er wat probleemtreintjes gaan ontstaan.
Nou, waarom moeten dan treinen die de drukste stroom in een halfuur verwerken dan zo kort zijn? Zoals het er nu naar uit ziet rekent men dus op achterblijvers.


groeten uit Spoorzone
 

10-07-2012 08:18:41
roco6705
roco6705
Als ik er een beetje door heen blader, zie ik dat de 600 integraal ICMm wordt. Ook in het weekend zullen deze daar rijden, dus dan heb je weer VIRM over.


Madness.
 

10-07-2012 08:20:09
train85
train85
Quote
SleutelMan (ma 09 jul 2012 22:58:42 https://www.somda.nl/forum/12112/p398228/): Ik neem aan dat dat vooral te maken heeft met het vrijspelen van perronruimte (voor de verbouwing) op Ut ipv onverwachts verhoogde vraag in Veenendaal?
Dat weet ik, maar toch we krijgen extra treinen.
 

10-07-2012 18:23:25
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Hoewel ik als geboren en getogen Veenendaler daar geen bezwaar tegen heb vind ik het apart dat er dan compleet wordt doorgereden naar Vndc ipv de boel af te rangeren naar Utoz...


Quote
roco6705 (di 10 jul 2012 08:18:41 https://www.somda.nl/forum/12112/p398250/): Als ik er een beetje door heen blader, zie ik dat de 600 integraal ICMm wordt. Ook in het weekend zullen deze daar rijden, dus dan heb je weer VIRM over.


Ach, voor zolang het duurt dan nog he? (serie 600 gaat er daarna vrij snel uit)

Laatst bewerkt door SleutelMan op 10-07-2012 18:24
 

10-07-2012 19:34:22
dvdhoven
dvdhoven
Naar Utoz moet je niet willen. Dan fiets je voortdurend door andere paden heen. Dat scenario hebben we al vaker gezien. Rangeerdeel voor Utoz staat veilig, maar het duurt nog een eeuw voor het op gang komt. Intussen staat wel de 3100 met 800 te wachten en aan de andere kant de 3500 met 3000.
Dit is een veel soepeler oplossing.


Dick van den Hoven
 

10-07-2012 20:23:32
AlbertP
AlbertP
Als je sporen genoeg hebt, hoeft het geen probleem te zijn, maar het tekort aan sporen is juist waarom de 17400 ergens anders moet kopmaken.

Om het nog erger te maken moet een trein van Utoz naar 4/5 alles kruisen; spoor 18/19 gaan buiten dienst dus alle treinen moeten aan de oostkant van Utoz langs (behalve misschien cargo's van spoor 16/17 maar misschien zijn die ook wel dicht als er aan 18 wordt gewerkt).
 

10-07-2012 20:40:01
henri1972
henri1972
Quote
SleutelMan (di 10 jul 2012 18:23:25 https://www.somda.nl/forum/12112/p398377/): Hoewel ik als geboren en getogen Veenendaler daar geen bezwaar tegen heb vind ik het apart dat er dan compleet wordt doorgereden naar Vndc ipv de boel af te rangeren naar Utoz.


Lijkt me geen slechte maatregel. Een beetje concurentie bieden tegen de verbrede A12 is nooit verkeerd toch? Hopen dat deze maatregel blijvend is...
 

10-07-2012 20:44:03
himym
himym
Bijzonder klantvriendelijke oplossing ipv bijvoorbeeld leeg Ut-Db rijden en daar keren. Motiveert mensen misschien nog een keertje om trein te pakken..  

10-07-2012 21:16:21
train85
train85
Op de A12 (Ed-Bnk v.v.) wordt voortdurend nog gewerkt in juli en deel augustus, dus dit kan iets moois zijn voor extra reizigers.  

12-07-2012 12:58:43
erwin
erwin
in ieder geval tot de nieuwe dienstregeling in december ingaat toch?


Bezoek ook eens www.veenendaallijn.nl
 

12-07-2012 14:05:08
train85
train85
Nee week 29 t/m 32 extra treinen tussen Vndc-Bkl v.v.  

13-07-2012 07:37:28
anton_
anton_
Alleen extra treinen op Vndc -Ut neem ik aan. Of gaan ze ook op zondag 4 keer per uur Ut - Bkl rijden?  

13-07-2012 08:46:15
train85
train85
Ze gaan doordeweeks, zaterdag en zondag Vndc-Bkl v.v. rijden elk kwartier, waarvan van 2 uit Rhn komen en 2 te Vndc.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-07-2012 00:26:09
anton_
anton_
bizar - een trein die nooit op zondag rijdt wel opeens laten rijden (en verlengen tot Vndc ) als je weinig perron capaciteit hebt.

Laatst bewerkt door anton_ op 14-07-2012 00:34
 

14-07-2012 00:58:37
broek53
broek53
Ja, je kunt 'm beter maar niet rijden, zeker?  

14-07-2012 10:32:31
dennistd
dennistd
Ik begrijp dat deze trein op zondag normaal gesproken ook geen deel van het traject rijdt. In dat geval neemt het toch alleen maar meer perronruimte in als je hem nu wel op zondag laat rijden?  

14-07-2012 10:35:35
rolandrail
rolandrail
Er zal na die paar weken wel een burgemeester gaan stuiteren waarom NS opeens veel minder "zijn" stations bediend %08%  

14-07-2012 11:25:40
henri1972
henri1972
Quote
dennistd (za 14 jul 2012 10:32:31 https://www.somda.nl/forum/12112/p398956/): Ik begrijp dat deze trein op zondag normaal gesproken ook geen deel van het traject rijdt. In dat geval neemt het toch alleen maar meer perronruimte in als je hem nu wel op zondag laat rijden?


Op zondag rijdt er geen 17400, ook niet tijdens de zomerweken.
De verlenging is er alleen op ma t/m vr tussen de spitsen (in de spits rijdt ie altijd al) en op zaterdag (VndC v 9.03 t/m 17.03 uur)
 

14-07-2012 11:37:34
Bert13
Bert13
https://www.somda.nl/forum/12112/p398785


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

14-07-2012 12:53:48
henri1972
henri1972
Leuk die link, maar op zondag rijden ze dus niet.
Kijk maar in de reisplanner.
 

14-07-2012 13:23:21
sik214
sik214
Misschien mis ik 't even met de 17400, maar niet door laten rijden naar Vndc scheelt toch juist een perron ipv wel doorrijden? De op zichzelf kerende 17400 gebruikte 1 perron, de doorrijdende juist 2 omdat het kruismoment zo'n beetje in Ut ligt....?  

14-07-2012 16:04:41
RoelZ1
RoelZ1
Ja, maar een doorrijdende sprinter gebruikt een perron wat ook door Intercity's gebruikt wordt. Een kerende Sprinter heeft een eigen perron nodig.  

16-07-2012 23:23:48
woepje
woepje
Quote
woepje (ma 09 jul 2012 21:31:59 https://www.somda.nl/forum/12112/p398212/): En wat ook niet verkeerd is:

Trein 537/550 wordt ma-vr ook IRM!
En de 526 en 554 worden omgedraaid: 526 IRM, 554 ICM. Dat is leuk voor in de vakantie, maar of het 7 september zal worden gewaardeerd? Nou ja, fris begin van het nieuwe studiejaar.
Dit riedeltje geldt trouwens ook vanaf wbl 16-7 (die staan ook online namelijk).

De 5685 rijdt op vrijdag met IRM ipv MDDM (wbl 16-7).

Laatst bewerkt door woepje op 17-07-2012 20:26
 

18-07-2012 12:36:15
ZJ37
ZJ37
Die 5685 inderdaad met VIRM VI. De rijtijden haalt ie tussen Amf en Zl maar net!  

29-07-2012 06:36:18
treintim
treintim
Quote
martw (ma 09 jul 2012 22:55:26 https://www.somda.nl/forum/12112/p398226/): Andere vraag die ik zou kunnen stellen: er komt uit de 2000/8800 (en wellicht meer plekken) ICM vrij. Waar gaat dat dan heen?


Is dit wel zo? Als ik op de site van treinfan kijk, zie ik dat sinds het vorige wijzigingsblad de 8800 nu al integraal met VIRM rijdt (op die paar laatste treintjes van de dag na)...

Laatst bewerkt door treintim op 29-07-2012 06:36
 

29-07-2012 07:56:51
WesselE
WesselE
Quote
ZJ37 (ma 09 jul 2012 13:37:04 https://www.somda.nl/forum/12112/p398136/): Dit wijzigingsblad loopt door t/m 9 september. Twee spitstreinen uit Ut, de 16061 en 16063, reden altijd met resp. 10 en 8 bakken SLT. Dit is teruggebracht na elk 6 bakken SLT. Lijkt me aan de knusse kant...
Als je kijkt naar hoe de klanten momenteel spreiden op Ut, dan zou een SLT-IV al volstaan. De mensen klagen staan en been dat de treinen vol zijn en staan met z'n allen op een kluitje bij de achterste deur van het achterste treinstel, terwijl er bij de voorste deur gewoon nog lege vierzitters zijn... Het voorste treindeel is vaak gewoon nagenoeg leeg.

Laatst bewerkt door WesselE op 29-07-2012 07:58


'Okeh'
 

29-07-2012 08:23:27
AgentX
AgentX
Klopt, ik had het laatst ook in de 800 (Ht-Ehv), in de avondspits nota bene. Voorin stond iedereen opgepropt omstebeurt te ademen, achterin had iedereen een vierzitter voor zichzelf.  

13-08-2012 16:37:44
michaben
michaben
Ik zie zowel op de diensten op ns4ns als op waarisdetrein.nl staan dat er vanaf vandaag voortreinen in de 12500/12700 serie zouden moeten rijden. Deze komen echter niet voor in de actuele vertrektijden en in de reisplanner. Weet iemand hoe dit zit?  

13-08-2012 17:01:10
dlm4yjp
dlm4yjp
Pas na de vakantie weer, volgende week dus.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

13-08-2012 17:07:40
michaben
michaben
Ik zie ze inderdaad volgende week wel weer staan in de dienstregeling, al rijdt de 12500/12700 dan alleen tussen ut en lw en niet tussen rtd en ut, wat in het wijzigingsblad van september ook het geval lijkt te zijn. Maar betekend dit dat de diensten van 13 augustus effectief pas op 20 augustus ingaan, of worden de gewone diensten gebruikt maar rijden deze treinen niet, en mag de machinist als passagier mee met de reguliere trein tussen ut en zl?  

13-08-2012 17:26:22
robbertc
robbertc
Ze rijden deze week nog niet i.v.m. ombouw Ut (dus op Dagplan aangepast). Vanaf volgende week kunnen ze wel weer rijden.  

13-08-2012 20:07:10
daniel_ddr
daniel_ddr
Vandaar ook dat ze op Amf vanmorgen nog met "rijdt niet" op de borden stonden. Al verbaast het me dat de 12514, 12716 en 12518 überhaupt nog rijden op Amf - Ut, 'tis daarin over het algemeen nou niet bepaald dusdanig druk dat het niet in de doorgaande trein meer zou passen.
Als ze later pas echt nodig zijn heeft zo'n trein dan nog een meerwaarde, maar met slechts tot Ut rijden niet bepaald (nouja, behalve dan als ikzelf 's ochtends een keer zin heb in ligplaatsen, maar daar hoeven ze ook weer geen extra trein voor te gaan rijden%08%)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

13-08-2012 21:01:31
thijs
thijs
Opvallend dat volgens de reisplanner de voortreinen in Ut op spoor 1 vertrekken richting Amf en aankomen op spoor 4.  

13-08-2012 21:20:16
279
279
vanaf vandaag worden enkele treinen van de serie 2100/2200 die voorheen
in Asd gesplitst/ gecombineerd werden, in Hlm behandeld.
o.a. 2144 krijgt in Hlm een stel erbij naar Asd.
zal wel bedacht zijn om Asd enigszins te ontlasten.
 

13-08-2012 21:25:19
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
thijs (ma 13 aug 2012 21:01:31 https://www.somda.nl/forum/12112/p403334/): Opvallend dat volgens de reisplanner de voortreinen in Ut op spoor 1 vertrekken richting Amf en aankomen op spoor 4.
Heeft er ongetwijfeld mee te maken dat na 18/19 ook 14/15 er nog uit gaat, daarmee is dus elders geen plek. Maar zie hier dus wel de verklaring voor de inzet van IRM-IV: de perronlengte dus inderdaad.

Overigens schreef ik hier eerder dat ik me verbaasde over voortreinen die Amf-Ut bleven rijden, maar ik zag kort daarna dat de 12514 en 12716 eruit gegooid zijn. Van de in Amf startende voortreinen bestaat alleen de 12518 nog.

Edit: en nog niemand over gehoord hier, maar de voortreinen die in de avondspits nog reden op Lw - Ut zijn ook allemaal komen te vervallen.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 13-08-2012 22:05


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

30-08-2012 18:57:58
michaben
michaben
Het viel me deze week op dat de 21716 niet meer op de 21727 lijkt te keren te rtd. Toen dit nog de 12716 en 22727 waren keerde deze wel op elkaar, zoals eigenlijk vrijwel alle treinen te rtd braaf op de volgende trein keren. Maar ik heb nu twee keer zelf gezien dat de 21716 afgerangeerd werd te rtd. Een blik naar de aankomstsporen van de 21716 en vertreksporen van de 21727 in de reisplanner bevestigd dit ook.  

30-08-2012 21:00:24
daniel_ddr
daniel_ddr
Zal allicht aan de treinsamenstelling liggen omdat er nu in Ut gesplitst en gecombineerd wordt?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

30-08-2012 21:40:00
anton_
anton_
Quote
michaben (do 30 aug 2012 18:57:58 https://www.somda.nl/forum/12112/p406660/): Het viel me deze week op dat de 21716 niet meer op de 21727 lijkt te keren te rtd. Toen dit nog de 12716 en 22727 waren keerde deze wel op elkaar, zoals eigenlijk vrijwel alle treinen te rtd braaf op de volgende trein keren. Maar ik heb nu twee keer zelf gezien dat de 21716 afgerangeerd werd te rtd. Een blik naar de aankomstsporen van de 21716 en vertreksporen van de 21727 in de reisplanner bevestigd dit ook.

Mijn ervaring met de 21712 (van de afgelopen 6 maanden) is:

circa 10% kans dat de 21712 afgerangeerd wordt
(dan rijdt de 21712 met een treinstel).

circa 10% kans dat de 21712 keert op de 21723.
(dan rijdt de 21712 met twee treinstellen).

circa 80% kans dat de 21712 gekoppelt wordt aan een ander treinstel en keer op de 21723.
(dan rijdt de 21712 met een treinstel).

Laatst bewerkt door anton_ op 30-08-2012 21:40
 


31-08-2012 00:32:36
Pim530
Pim530
De voortreinen rijden weer, maar van trein 561 bleef zowel gisteren als vandaag het achterste stel achter in Zwolle (zonder dat dat ook maar ergens van tevoren wordt gemeld). Knus was het ook.  

31-08-2012 10:49:59
treinfan
treinfan
Quote
thijs (ma 13 aug 2012 21:01:31 https://www.somda.nl/forum/12112/p403334/): Opvallend dat volgens de reisplanner de voortreinen in Ut op spoor 1 vertrekken richting Amf en aankomen op spoor 4.
Dat verklaart het ICM dat ik gisteren en eergisteren op emplacement Landstraat zag staan.
 

31-08-2012 17:26:04
j.jager
j.jager
Ik kan ook bevestigen dat ik daar afgelopen maandag pakweg een stuk of 5 a 6 zag staan en vroeg me ook af waarom daar zoveel stond.  

31-08-2012 18:17:35
michaben
michaben
Quote
daniël_ddr (do 30 aug 2012 21:00:24 https://www.somda.nl/forum/12112/p406678/): Zal allicht aan de treinsamenstelling liggen omdat er nu in Ut gesplitst en gecombineerd wordt?

Vanmorgen werd er 6 bakken ICM afgerangeerd van de 21716, en werden er 6 bakken ICM voorgereden voor op de 21727. Overigens stond er vanmorgen om 8:00 slechts een losse ICM-III klaar voor de 21727, vanaf spoor 19M werd echter nog een ICM-III naar spoor 14 gerangeerd, waar al een rangeerder klaar stond om de boel te koppelen. De meeste reizigers zaten echter al in het enkele treinstel dat er al stond, dus de passagiersverdeling was niet zo goed meer.
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Wijzigingsblad_13_augustus_2012
RailWiki.nl