24-06-2021 13:11:59
aarclay
aarclay

Ik zat net de data op de RailWiki te lezen. En toch vraag ik mij af waarom het nou bij elk SNG treinstel nog wel vaak twee maanden duurt voordat die na aflevering in dienst gesteld wordt? Incidenteel een maand, maar een stel moet toch inmiddels na een paar weken overgedragen kunnen worden?

De assemblatie van de stellen duurt ook niet langer dan een dagje plus een dagje testwerk. En die testkilometers voor de acceptatie heb je in enkele dagen al erop zitten.
Hoe zit dit?



Laatst bewerkt door aarclay op 24-06-2021 13:13
 

24-06-2021 13:21:43
AgentX
AgentX

Ik denk dat ik net zoveel als jij (niet) op de hoogte ben van hoe de acceptatie van SNG verloopt dus het is een gokje, maar ik denk dat je je ernstig verkijkt op dat "dagje testwerk" en de beschikbaarheid van personeel om die werkzaamheden uit te voeren.

 

24-06-2021 13:48:02
aarclay
aarclay

Een maand lang testen lijkt mij per stel overdreven voor een materieelserie die al ruim 100 in dienst gestelde treinen telt.

Als ik bij SLT kijk, dan zit er vaak een week tussen aflevering en indienststelling. Maar dan hebben we het over ruim 10 jaar geleden. Ik wou het ook even vergelijken met de NS Flirt die nieuwer is, maar helaas missen daar een hoop data, en volgens mij werden die in grote batches (of allemaal tegelijk) in dienst gesteld in plaats van per stuk. Dus dan kan je er geen vergelijking mee maken.

Ik denk eerder dat er gewoon beperkt personeel aanwezig is om de treinen door de acceptatie-fase te halen, en dat ze hier bepaalde dagen voor hebben. Maar misschien weet iemand iets meer hierover?

 

24-06-2021 14:02:04
treinfan
treinfan

Een groot verschil is dat de SNG in Amsterdam in elkaar gezet moet worden, voorzien moet worden van de juiste software/configuratie en daarna getest moet worden. Dit zijn stappen die bij Flirt en SLT in de fabriek werden gedaan, nog voor een treinstel naar Nederland komt en al deze stappen zijn wel meer dan een dag werk.

 


24-06-2021 15:26:03
thom
thom

Er zijn ook genoeg zaken die voor het eerst compleet raken wanneer de bakken aan elkaar gezet worden en ingeregeld moeten worden, denk bijvoorbeeld aan het inregelen van de ATB.

 

24-06-2021 15:48:27
aarclay
aarclay

Daar zit inderdaad wat in. Zeker geen paar daagjes dus.

Maar minimaal een maand vind ik wel erg lang. Ik zou er zeker een weddenschap op verloren hebben. ;-)

 

24-06-2021 15:52:45
thom
thom

Ik snap nog steeds niet dat je iets lang kunt vinden duren als je helemaal geen idee hebt wat ze in die tijd allemaal aan het doen zijn als ik eerlijk mag zijn.

 

24-06-2021 16:28:20
aarclay
aarclay

Met assembleren, testen, inregelen van software en ATB zou ik op het eerste ogenblik hoogstens een ruime week verwachten. En dan nog een acceptatietest van een paar dagen.

Misschien is er iemand die wat meer kan ophelderen over het tijdsbestek? Als iemand hier zegt dat het een maand duurt, dan geloof ik dat, maar ik ben toch benieuwd naar hoe en wat.... 😉

Gewoon puur uit interesse...



Laatst bewerkt door aarclay op 24-06-2021 16:29
 

24-06-2021 16:56:17
AgentX
AgentX
Quote
thom (24-06-2021 15:52:45):

Ik snap nog steeds niet dat je iets lang kunt vinden duren als je helemaal geen idee hebt wat ze in die tijd allemaal aan het doen zijn als ik eerlijk mag zijn.


Ik sluit me hierbij aan.

Waarop baseer je dat het werk dat gedaan moet worden om een nieuw treinstel in gebruik te nemen "het assembleren, testen en het inregelen van software" is, en dat dat "hoogstens een ruime week" duurt?

Nogmaals @aarclay: ik denk dat je je sterk vergist in de hoeveelheid werk en de beschikbare capaciteit. Dat iets een maand duurt betekent niet dat er ook een maand lang dag en nacht aan gewerkt wordt. Het is heel normaal dat iets drie weken staat te wachten "omdat".

 

24-06-2021 21:35:18
aarclay
aarclay
Quote
aarclay (24-06-2021 13:48:02):

Ik denk eerder dat er gewoon beperkt personeel aanwezig is om de treinen door de acceptatie-fase te halen, en dat ze hier bepaalde dagen voor hebben. Maar misschien weet iemand iets meer hierover?


Dan lijkt het dus op deze veronderstelling uit te komen: De beschikbare capaciteit.
Een week lang een hele dag werken aan een trein geloof ik zeker niet. Maar mocht iemand er meer over willen/kunnen uitwijden, be my guest.



Laatst bewerkt door aarclay op 24-06-2021 21:35
 

24-06-2021 21:39:20
timtrein
timtrein

En dan nog een dingetje, waarom zou het een probleem zijn als het een maand duurt? Het is geen wedstrijd om ze zo snel mogelijk in dienst te stellen volgens mij. Het afgelopen jaar zwom NS in het materieel en pas vanaf september wordt het misschien een beetje krap als DDZ er nog niet volledig is.

 

24-06-2021 21:46:38
aarclay
aarclay

Ik heb nooit gezegd dat het een probleem is. Het viel mij gewoon op, en soms trekt zoiets nou eenmaal interesse. 😉

 

25-06-2021 12:02:13
thom
thom
Quote
aarclay (24-06-2021 21:35:18):
Quote
aarclay (24-06-2021 13:48:02):

Ik denk eerder dat er gewoon beperkt personeel aanwezig is om de treinen door de acceptatie-fase te halen, en dat ze hier bepaalde dagen voor hebben. Maar misschien weet iemand iets meer hierover?


Dan lijkt het dus op deze veronderstelling uit te komen: De beschikbare capaciteit.
Een week lang een hele dag werken aan een trein geloof ik zeker niet. Maar mocht iemand er meer over willen/kunnen uitwijden, be my guest.


Dan geloof je het toch niet?
Mooie insteek wel, "Ik heb er geen idee van, dus het kan niet zo zijn" ;)

 

25-06-2021 12:05:21
VIRMm1
VIRMm1

Zoals gezegd, normaal worden treinstellen in de fabriek geassembleerd met al het bijbehorende werk (software laden, ATB inregelen, etc etc)

Nu moet dat in Nederland. Daarnaast zijn er soms nog punten die opgepakt moeten worden voordat een treinstel geaccepteerd wordt. Productiefoutjes, storingen, schades en nog wat nawerk om maar wat te noemen.

 

25-06-2021 18:02:02
aarclay
aarclay
Quote
thom (25-06-2021 12:02:13):
Quote
aarclay (24-06-2021 21:35:18):
Quote
aarclay (24-06-2021 13:48:02):

Ik denk eerder dat er gewoon beperkt personeel aanwezig is om de treinen door de acceptatie-fase te halen, en dat ze hier bepaalde dagen voor hebben. Maar misschien weet iemand iets meer hierover?


Dan lijkt het dus op deze veronderstelling uit te komen: De beschikbare capaciteit.
Een week lang een hele dag werken aan een trein geloof ik zeker niet. Maar mocht iemand er meer over willen/kunnen uitwijden, be my guest.


Dan geloof je het toch niet?
Mooie insteek wel, "Ik heb er geen idee van, dus het kan niet zo zijn" ;)


Het lijkt mij in eerste instantie sterk, maar misschien is het dan toch zo. Soms ga ik gewoon op mijn gevoel af.
In de fabriek wordt de trein nog statisch getest. Zelf nog gezien overigens. Maar goed, de grote lijnen zijn duidelijk. Mocht iemand er wat in details over kunnen/willen spreken, prima. Zo niet, ook goed. 🙂



Laatst bewerkt door aarclay op 25-06-2021 18:22
 

30-06-2021 20:01:24
diesels
diesels

NFL meldt: 2770 op dit moment onderweg op diepladers van Rotterdam naar Aswplz



Laatst bewerkt door diesels op 30-06-2021 20:01
 

30-06-2021 20:10:54 1
diesels
diesels

En in dienst sinds de vorige opgave, voor Railwiki:

3013 (4-6), 3015 (21-6), 2701 (3-6) en 2765 (2-6)

 

01-07-2021 12:59:27
DDZ7504
DDZ7504

2730 is inmiddels ook voorzien van gele koppen: Foto




DDZ in dienst, ik blij!
 

01-07-2021 20:42:38
broek53
broek53

De 2770 is vandaag op de Zaanstraat in elkaar gezet.

 

03-07-2021 16:58:26
DDZ7504
DDZ7504

En de 2727 is voorzien van gele koppen.




DDZ in dienst, ik blij!
 

07-07-2021 21:27:34
broek53
broek53

3021 is er: vandaag op de rails van de Zaanstraat gezet.

 

14-07-2021 23:38:44
broek53
broek53

We zijn weer een week verder en dus staat nu de 2771 compleet in de loods van de Zaanstraat.

 

15-07-2021 06:11:17
MetroRET
MetroRET

2365 inmiddels ook voorzien van gele koppen.

 

17-07-2021 10:36:38
broek53
broek53

Kan het kloppen dat het geel op de fronten van de SNG-stellen bij onderhoud in Leidschendam wordt aangebracht?

 

18-07-2021 00:24:10
VIRMm1
VIRMm1

Volgens mij wordt dat in Haarlem gedaan, althans de eerste treinstellen.

 

18-07-2021 22:12:08
wyke2207
wyke2207

Ja klopt. Gebeurt in Haarlem.

 

21-07-2021 08:27:42
diesels
diesels

Ik zag gisteravond op het opstelterrein in Zl de 2723 met gele koppen staan

 

21-07-2021 19:08:31
broek53
broek53

Vandaag in de Zaanstraat (kan geen verrassing zijn; het is woensdag): de fonkelnieuwe 3022. Volgende week nog een stel en dan een paar weken geen, in verband met de vakantie van CAF.

Ook gele-koppen-nieuws: na de vakantie start het aanbrengen van geel op de fronten in een regelmatig tempo in de Zaanstraat, naar verwachting een stel per werkdag.

 

23-07-2021 15:59:57
diesels
diesels

De 2314 is het volgende gele neusje dat ik langs heb zien komen (op FB ditmaal)

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


24-07-2021 18:34:07
diesels
diesels

En het gaat hard, de volgende is de 2752. Lijkt erop dat het 'een per dag' tempo al begonnen is

 

01-08-2021 11:40:47
diesels
diesels

Voor Railwiki: in dienst sinds de vorige opgave: 2766 (8-7), 3016 (3-7) en 3017 (22-7)



Laatst bewerkt door diesels op 01-08-2021 11:41
 

04-08-2021 19:11:33
diesels
diesels

2311 is vandaag afgeleverd door Haarlem met gele neuzen

 

06-08-2021 16:00:14
treinhobby
treinhobby

Hoe zit het 'officieel' met het neerzetten langs het perron?

Waarbij de SLT een 4-wagenstel bij '3' wordt neergezet en een 6-delige bij '4', zie ik bij SNG een volledige willekeur.

Zojuist zelf 2x SNG 4-delig die bij bakbord '4' stond. Gelukkig was het perron aan de achterzijde lang genoeg, maar naar mijn idee had deze dus verder naar voren moeten staan.

 

06-08-2021 16:30:41
DDZ7504
DDZ7504

Ik denk dat het voorbeeld wat je geeft een gevalletje verkeerd gekeken naar treinlengte is, wat ik begrepen heb is dat de normale bakborden gewoon gelden bij SNG (ondanks dat de bakken dus korter zijn).




DDZ in dienst, ik blij!
 

06-08-2021 16:50:13 1
broek53
broek53

Voor de omrekening van de lengte naar de treinlengteborden hanteert NS ook voor SNG een omrekentabel, net als bij FLIRT en SLT.

Bij SNG horen drie en vier bakken bij een 3 te stoppen, zes en zeven bakken bij een bord 5, acht bakken bij een 6, negen bakken bij een 7, tien en elf bakken bij een 8 en twaalf bakken bij een 9.

Helaas komen in deze lijst de heel weinig courante borden als de 5 en de 7 voor, waardoor trenen die uit SNG bestaan al gauw verder door rijden dan ooit de bedoeling van die borden was, naar veel meer courante borden als een 6 en een 8.

 

06-08-2021 18:26:43
treinhobby
treinhobby

Dank voor deze lijst.

 

06-08-2021 21:00:00
robert5591
robert5591
Quote
broek53 (06-08-2021 16:50:13):

Voor de omrekening van de lengte naar de treinlengteborden hanteert NS ook voor SNG een omrekentabel, net als bij FLIRT en SLT.

Bij SNG horen drie en vier bakken bij een 3 te stoppen, zes en zeven bakken bij een bord 5, acht bakken bij een 6, negen bakken bij een 7, tien en elf bakken bij een 8 en twaalf bakken bij een 9.

Helaas komen in deze lijst de heel weinig courante borden als de 5 en de 7 voor, waardoor trenen die uit SNG bestaan al gauw verder door rijden dan ooit de bedoeling van die borden was, naar veel meer courante borden als een 6 en een 8.


Ik snap m niet helemaal. Die borden bestaan wel, maar worden in de praktijk niet of nauwelijks geplaatst?

 

06-08-2021 21:09:55
Ysbergsla
Ysbergsla

Correct. Deels een geldkwestie, deels omdat vroeger treinen met een oneven aantal rijtuigen veel minder vaak voor kwamen en machinisten toen nog vertrouwd werden precies tussen twee borden in te kunnen stoppen.



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 06-08-2021 21:10
 

06-08-2021 21:36:06
MasterE
MasterE

Volgens de letter der wet is het stoppen tussen de borden niet toegestaan.




Mcn Asd
 

07-08-2021 01:16:32
broek53
broek53

Dat is de draai die NS er op een gegeven moment aan gegeven heeft, ja.

 

07-08-2021 09:24:44
gvttreinen
gvttreinen

SGM3 + SGM2 = 5 kwam best vaak voor 😉

Maar over die achterhaalde cijfers op bakborden hebben we al hele discussies gevoerd, men blijft 'bakken' te willen aanhouden i.p.v. meters wat nu meer past bij materieel.mert verschillende 'bak'lengte.

Officieel spreekt men over Treinlengteborden.

 

07-08-2021 09:46:35
michaben
michaben
Quote
gvttreinen (07-08-2021 09:24:44):

SGM3 + SGM2 = 5 kwam best vaak voor 😉


Historisch gezien juist niet, SGM tweetjes en drietjes hadden lange tijd hun eigen inzetgebied en tijdlang hadden ze zelfs een eigen kleurstelling. Pas na ombouw van de Hofplein- en Zoetermeerlijn tot lightrail en de revisie van de SGM tweetjes werden combinaties van tweetjes en drietjes de norm.

 

07-08-2021 09:56:16
gvttreinen
gvttreinen

Laatste jaren dus 🙂

ICM3 + 4 = 7 dan 😉



Laatst bewerkt door gvttreinen op 07-08-2021 09:57
 

07-08-2021 10:23:00
sjoerd
sjoerd

Mwah. Bij de treinstellen mat 36 en 40, waarvan sommige nog tot in de jaren 70 hebben gereden, waren ook drietjes en vijfjes aanwezig waarmee allerlei treinlengtes mogelijk waren. De meesters konden, net als die van nu, rekenen, en mochten het ook nog. Sterker nog: ze moesten het.

 

07-08-2021 11:13:14
treinfan
treinfan
Quote
MasterE (06-08-2021 21:36:06):

Volgens de letter der wet is het stoppen tussen de borden niet toegestaan.


De letter van de wet stelt enkel dat je met x treinstellen (ja let op, de wet heeft het helemaal niet over bakken) voor een goede dienstuitvoering niet moet stoppen bij een bordje met een getal lager dan x.

Met 2 treinstellen SNG mag men dus stoppen bij de 2, de 4, de 12 of ergens daar tussenin.

 

07-08-2021 11:23:58
sjoerd
sjoerd

Jammer, dat de discussie nu weer over moet. Ik stel voor om dat dan weer maar in het bakborden-item te doen. Het is interessant, dat de onderste steen nu nog niet boven is. De verwarring neemt alleen maar toe.devil



Laatst bewerkt door sjoerd op 07-08-2021 11:24
 

07-08-2021 16:26:11
MasterE
MasterE

Er valt niet zoveel aan te interpreteren. Een trein stopt bij een stopplaatssein en niet tussen 2 stopplaatsseinen.



Laatst bewerkt door MasterE op 07-08-2021 16:26


Mcn Asd
 

07-08-2021 17:22:11 1
broek53
broek53

Dat is wat NS ervan gemaakt heeft, ja - dat zei ik al.

Het lijkt nu alsof het een welles-nietesspelletje is over de interpretatie van regels, daarom toch maar even: dat is niet de bedoeling althans niet de mijne. Waar het om gaat, is dat sinds een jaar of 10 de NS-van-na-de-splitsing anders omgaat met de treinlengteborden dan dat het minstens een halver eeuw en waarschijnlijk veel langer gebeurd is. Ik laat mij niet graag op senioriteit voorstaan, maar ik heb mij van 1986 tot 1999 als NS-er intensief bemoeid met de plaatsing van die borden in Noord-Holland (al was het maar omdat er zoveel nieuwe statons werden geopend ;-)) en kan daarom als feit (en niet als mening) berichten hoe de interpratatie van die borden was - en dat was kortheidshalve zoals IJsbergsla meldt. Behoudens specifieke situaties werden er in doorsnee borden met de even getallen geplaatst en zetten de machinisten treinen met een oneven lengte halverwege twee van die borden neer. Dit vooral om geen woud van borden te maken: bij een station met de ontsluiting in het midden, zou je om de 13 meter een bord krijgen en dat werd wat teveel van het goede, maar vooral ook overbodig gevonden.

Hiermee verspreid ik ook niet het ware geloof: als men tegenwoordig vindt dat je strikt bij het juiste bakkengetal moet stoppen (maar daarbij wel proclameert dat je het aantal bakken wel eerst even moet omrekenen: so be it. Maar dan zou je wel de consequenties moeten nagaan van die verandering en daar de bordplaatsing op laten aanpassen. En dat gebeurt niet, behoudens als er op een station toch al een en ander gewijzigd wordt.
Maar het zou bijvoorbeeld, gezien de omrekentabel van het SNG (om maar weer naar het topic terug te keren) verstandig geweest zijn als NS zich sterk gemaakt zou hebben voor plaatsing van veel borden 5 en 7 op routes waar men het spul ging inzetten, om maar wat te noemen.



Laatst bewerkt door broek53 op 07-08-2021 18:24
 

07-08-2021 20:48:42
sjoerd
sjoerd

Master E heeft het over stopplaatsseinen (de blauwe lamp) en dan stop je er natuurlijk niet tussenin, want er staan er geen twee te branden.

De discussie ging, zoals Broek uiteenzet, over bakborden, treinlengte-indicatieborden, of hoe ze ook genoemd worden. En kennelijk is de instructie niet toegesneden op de plaatsing van de borden. Die praktijk vraagt kennelijk van de machinist een stukje kennis en vaardigheid.

 

07-08-2021 20:58:26
MasterE
MasterE

Het zijn allemaal stopplaatsseinen of het nu borden of lampen betreft.

Ook ik wil zeker geen discussie voeren over hoe ermee om te gaan. Ik stop ook gewoon tussen de borden als dat een betere dienstuitvoering ten goede komt.

Het gaat er in mijn beleving om dat regels niet interpreteerbaar moeten en mogen zijn en dat is ook niet zo. Bij een examen kan je er zomaar op afgerekend worden.

Daarnaast is er vanuit NS wel gevraagd om de borden te vervangen door meterborden, maar dit werd als te kostbaar geacht.



Laatst bewerkt door MasterE op 07-08-2021 21:04


Mcn Asd
 

07-08-2021 21:48:47 1
moderator
Moderator
moderator

En tot zover de discussie over de stopplaats van een trein en terug naar de ontwikkelingen vsn SNG.

 

09-08-2021 18:23:24
wissel
wissel

De SNG 2339 heeft ook gele neuzen gekregen. Daarnet zag ik bij het Koogpad te Purmerend SNG 2339 met gele neuzen rijden als trein 3352, samen met de SNG 2749, die nog blauwe neuzen heeft.

 

09-08-2021 18:45:55 2
DAPPA
DAPPA

Inmiddels heeft al bijna 14% van alle in Nederland zijnde SNG's een gele neus. Ik probeer om een overzicht bij te houden van welke SNG's blauw of geel zijn, maar ik kan hier geen afbeelding uploaden. Kijk voor het overzicht op blauwe of gele SNG



Laatst bewerkt door DAPPA op 09-08-2021 18:46
 

09-08-2021 19:37:47
aarclay
aarclay

Thanks....

Je kan de spreadsheet ook delen op bijv. Google Drive.

 


09-08-2021 21:14:24
snowie
snowie
Quote
DAPPA (09-08-2021 18:45:55):

Inmiddels heeft al bijna 14% van alle in Nederland zijnde SNG's een gele neus. Ik probeer om een overzicht bij te houden van welke SNG's blauw of geel zijn, maar ik kan hier geen afbeelding uploaden. Kijk voor het overzicht op blauwe of gele SNG


Prima zo 👍

 

10-08-2021 09:18:59
john2
john2
Quote
aarclay (09-08-2021 19:37:47):

Thanks....

Je kan de spreadsheet ook delen op bijv. Google Drive.


Spreadsheet?

 

10-08-2021 09:27:28
bart84
Moderator
bart84

Een spreadsheet is een type bestand, zoals er ook een tekst bestand, muziek en film bestanden zijn.

Bijvoorbeeld een Excel document is een spreadsheet en een Word bestand is een tekst bestand.

Ik denk dat je er met een beetje Googlen er ook wel uitgekomen was: Link .



Laatst bewerkt door bart84 op 10-08-2021 09:34
 

14-08-2021 18:40:52
broek53
broek53

Zomaar verzuimd de aankomst en op-de-rail-zetting van de 2772 te vermelden, op 28 juli. Het was de laatste voor de zomerstop tot 8 september.

 

16-08-2021 11:41:19
DAPPA
DAPPA

Hier staat het nieuwe geupdate overzicht van blauwe en gele SNG's

 

17-08-2021 08:27:18
anton_
anton_

op http://www.dappa.nl/SNG.jpg staat dat er eind augustus begonnen wordt met het omkleuren van blauw naar geel. Hoe kan dan op 15 augustus al 15% geel zijn.

 

17-08-2021 08:36:05
Daan!
Daan!

Vanaf dan wordt één stel per dag aangepast. Afgelopen periode zijn al een aantal stellen onder handen genomen op een andere locatie, volgens mij alleen Haarlem, waardoor de 15% al gehaald is.

 

17-08-2021 22:41:51
DAPPA
DAPPA
Quote
anton_ (17-08-2021 08:27:18):

op http://www.dappa.nl/SNG.jpg staat dat er eind augustus begonnen wordt met het omkleuren van blauw naar geel. Hoe kan dan op 15 augustus al 15% geel zijn.


Eind augustus begint de ZAANSTRAAT met omkleuren. Die gaan er eentje per dag doen. Tot nu toe deed alleen Haarlem de stellen die daar even binnen stonden. Dat was steeds maar een enkele.

 

29-08-2021 11:04:10
DDZ7504
DDZ7504
Quote
DAPPA (16-08-2021 11:41:19):

Hier staat het nieuwe geupdate overzicht van blauwe en gele SNG's


2742 is inmiddels ook met gele koppen gezien.




DDZ in dienst, ik blij!
 

29-08-2021 11:29:47 1
j.jager
j.jager

2344 en 2355 inmiddels ook.

 

30-08-2021 08:26:57 1
Daan!
Daan!

Van de 3023 zijn foto's verschenen in de FB-groep. Aannemelijk dus in Nederland.

 

30-08-2021 09:45:34
broek53
broek53

De FB-foto toont de bakken op de boot.
In de Zaanstraat begint het circus volgens mijn inlichtingen pas weer op 8 september.

 

01-09-2021 16:40:11 1
diesels
diesels

In dienst gekomen in augustus:

2763 (26-8), 3012 (26-8), 3018 (18-8), 3019 (18-8)

Met laatstgenoemde twee zijn dus ook de eerste SNG's die zijn afgeleverd met gele koppen in dienst

 

02-09-2021 04:55:51
DAPPA
DAPPA

Als het goed is zijn de afgelopen dagen ook de 2717, 2737 en 3002 in Haarlem omgekleurd, maar hier heb ik nog geen bevestigingsfoto's van gezien. Het nieuwe overzicht van blauwe en gele SNG's staat inmiddels weer op http://www.dappa.nl/SNG.jpg

PS: De functie om links te delen werkt niet correct, daarom de link in tekstvorm. Even knippen en plakken naar je browser om het overzicht te kunnen zien.



Laatst bewerkt door DAPPA op 02-09-2021 05:04
 

02-09-2021 05:45:15
anton_
anton_

en hier als link

 

02-09-2021 09:58:29 1
AgentX
AgentX
Quote
DAPPA (02-09-2021 04:55:51):

Als het goed is zijn de afgelopen dagen ook de 2717, 2737 en 3002 in Haarlem omgekleurd, maar hier heb ik nog geen bevestigingsfoto's van gezien. Het nieuwe overzicht van blauwe en gele SNG's staat inmiddels weer op http://www.dappa.nl/SNG.jpg

PS: De functie om links te delen werkt niet correct, daarom de link in tekstvorm. Even knippen en plakken naar je browser om het overzicht te kunnen zien.


Even bovenin het invoerveld klikken op het ketting-icoontje, dan kun je er een link van maken. Zomaar een gedachte trouwens: Is het niet makkelijker om een sheet op Google Drive te zetten?

 

02-09-2021 13:32:56
bacr
bacr
Quote
anton_ (02-09-2021 05:45:15):

en hier als link


Ik zie anders niets....

 

02-09-2021 13:35:29
AlbertP
AlbertP

Voor mij is het schema wel zichtbaar, met (op dit moment) 29 gele stellen.

EDIT: je hebt "https://" voor de URL staan, maar de site heeft geen beveiligingscertificaat dus je moet dat vervangen door "http://".



Laatst bewerkt door AlbertP op 02-09-2021 13:36
 

02-09-2021 23:38:46
DAPPA
DAPPA

Ik heb de link-code gebruikt, maar kreeg steeds een misvormde link in de tekst. Heb het een paar keer geprobeerd, maar de fout bleef zich voordoen. Vorige keren lukte het wel.

Nee, ik ga geen excel sheet online zetten in Google Drive. Het plaatje wordt ook op Facebook gezet, dus alles kan in één moeite door. Jammer dat je hier geen foto's kunt bijvoegen. Hopelijk lukt het volgende keer wel om de link naar de foto nieuwe te delen. Die link blijft altijd http://www.dappa.nl/SNG.jpg zodat altijd alleen het meest up to date overzicht te zien is.

 

08-09-2021 02:16:04
DAPPA
DAPPA

Inmiddels is al zeker 20% van alle SNG's voorzien van een gele neus. Afgelopen week zouden de 2334, 2745 en 2748 ook moeten zijn omgekleurd in Haarlem Werkplaats. Hiervan zoeken we nog fotografische bevestiging. Ook de 3002 die we vorige week meldden is nog niet bevestigd.

De actuele lijst kun je vinden op SNG.jpg">www.dappa.nl



Laatst bewerkt door DAPPA op 09-09-2021 05:22
 

08-09-2021 09:59:36
aarclay
aarclay

Kan je het voortaan als link plaatsen? Dat werkt wat makkelijker.
Bij deze even als link: Klik hier voor de lijst

(PS: Misschien ook even https aanzetten? 😉)



Laatst bewerkt door aarclay op 08-09-2021 10:01
 

08-09-2021 17:14:56
broek53
broek53

Vakantie voorbij: vandaag de 3023 in delen over de weg uit de Botlek naar Amsterdam Zaanstraat en daar op de rails gezet en samengesteld.

Overigens staan, net als voor de vakantie, de bakken van een stel min of meer standaard ruim een week bij Broekman alvorens ze naar de Zaanstraat worden gebracht.

 

09-09-2021 05:18:49
DAPPA
DAPPA
Quote
aarclay (08-09-2021 09:59:36):

Kan je het voortaan als link plaatsen? Dat werkt wat makkelijker.
Bij deze even als link: Klik hier voor de lijst

(PS: Misschien ook even https aanzetten? 😉)

SNG.jpg

Dit is wat er dan gebeurt


 

09-09-2021 05:20:54
DAPPA
DAPPA

Als ik zelf de link deel wordt hij door de software misvormd

www.dappa.nl

 

09-09-2021 05:23:44
DAPPA
DAPPA

Kijk even zes berichten terug, daar heb ik de link opnieuw ingevoegd, en zie je wat er dan mee gebeurt.

 

09-09-2021 12:36:24
DDZ7504
DDZ7504

Bij mij werken de links in je berichten van 5:18 en 5:20 zonder problemen.




DDZ in dienst, ik blij!
 

17-09-2021 12:03:44
aarclay
aarclay

Toch even benieuwd...
Heeft iemand enig idee hoe het ervoor staat met de nieuwe kopbak van de 2304? Is die al geleverd?
Inmiddels is de tweede generatie SNG met diverse wijzigingen allang in de productie en levering, dus is het niet een dure grap voor CAF om straks weer een kopbak te maken met de specificaties uit de eerste levering. Zomaar even benieuwd ;-)

 

17-09-2021 12:47:21
279
279
Quote
broek53 (08-09-2021 17:14:56):

Vakantie voorbij: vandaag de 3023 in delen over de weg uit de Botlek naar Amsterdam Zaanstraat en daar op de rails gezet en samengesteld.

Overigens staan, net als voor de vakantie, de bakken van een stel min of meer standaard ruim een week bij Broekman alvorens ze naar de Zaanstraat worden gebracht.


afgelopen woensdag (15/9) weer een stel afgeleverd. niet alle bakken stonden buiten,

dus geen idee of het een drietje of een viertje was.

 

17-09-2021 13:08:19
broek53
broek53

Het was/is de 2773.

 

17-09-2021 17:21:25
VIRMm1
VIRMm1
Quote
aarclay (17-09-2021 12:03:44):

Toch even benieuwd...
Heeft iemand enig idee hoe het ervoor staat met de nieuwe kopbak van de 2304? Is die al geleverd?
Inmiddels is de tweede generatie SNG met diverse wijzigingen allang in de productie en levering, dus is het niet een dure grap voor CAF om straks weer een kopbak te maken met de specificaties uit de eerste levering. Zomaar even benieuwd ;-)


Nee, deze is nog niet geleverd.

De andere kopbak van de 2304 is tevens ook nog niet hersteld.

 

17-09-2021 17:32:00
BVisser
BVisser
Quote
aarclay (17-09-2021 12:03:44):

Toch even benieuwd...
Heeft iemand enig idee hoe het ervoor staat met de nieuwe kopbak van de 2304? Is die al geleverd?
Inmiddels is de tweede generatie SNG met diverse wijzigingen allang in de productie en levering, dus is het niet een dure grap voor CAF om straks weer een kopbak te maken met de specificaties uit de eerste levering. Zomaar even benieuwd ;-).


Als het een dure grap is maken ze daar heus wel melding van bij NS en komen tot afspraken over de prijs.

 

18-09-2021 04:12:03
DAPPA
DAPPA

Deze week weer drie nieuwe gele koppies te bewonderen. De update staat zoals gewoonlijk op www.dappa.nl



Laatst bewerkt door DAPPA op 18-09-2021 04:14
 

20-09-2021 19:42:40
timtrein
timtrein

Aangezien beide deelseries ook gewoon gekoppeld kunnen rijden, hoeft het toch niet per se heel moeilijk te zijn om een kopbak die compatible is te maken lijkt me...

 

22-09-2021 14:38:03
seinhuis
seinhuis

Bij steeds meer SNG ontbreekt de binnendeur van de 1ste klas. Heeft dit een reden?

 

22-09-2021 22:30:44
bultena
bultena

Ik zie in de 8100 regelmatig een of twee cabinedeuren openstaan, vaak bij het achterste stel als er er met twee stellen wordt gereden. Is dit vergeetachtigheid of voor betere ventilatie?

 

22-09-2021 23:42:37
broek53
broek53

Het is weer woensdag en dus.... de 3024 staat op de rails aan de Zaanstraat.

 

29-09-2021 08:08:19
treinhobby
treinhobby
Quote
broek53 (07-08-2021 17:22:11):

Maar het zou bijvoorbeeld, gezien de omrekentabel van het SNG (om maar weer naar het topic terug te keren) verstandig geweest zijn als NS zich sterk gemaakt zou hebben voor plaatsing van veel borden 5 en 7 op routes waar men het spul ging inzetten, om maar wat te noemen.


Blijkbaar hebben ze meegelezen. Spoor 7 op Amf heeft nu ook de bakborden '3', '5', '7' en '9' staan. Dus alle borden in de reeks van 3 t/m 10 staan er.

 

29-09-2021 18:28:04
broek53
broek53

2774 vandaag op de rails van de Zaanstraat.

 

01-10-2021 19:02:07
diesels
diesels

Update van de indienststellingen voor Railwiki:

2768 (21-9), 2769 (16-9) en 3020 (10-9)

 

06-10-2021 23:09:04
broek53
broek53

Het is weer woensdag en dus... ditmaal de 3025 op het spoor van de Zaanstraat.

 

08-10-2021 08:26:20
BasSNG2001
BasSNG2001

Voor het lijstje van de gele koppen heb ik nog de 2755. Die heb ik woensdag 6 oktober gefotografeerd met gele fronten.




#DiscoverEU
 

11-10-2021 16:54:03
DDZ7504
DDZ7504

In dienst per deze week (heb ik me laten vertellen); 2757, 2772 en 3022.




DDZ in dienst, ik blij!
 

13-10-2021 20:21:31
broek53
broek53

2775 vandaag nieuw in de Zaanstraat.

 

14-10-2021 22:36:44 2
DAPPA
DAPPA

Er staat weer een nieuwe omkleurlijst klaar op SNG.jpg

 

14-10-2021 22:51:53 1
DDZ7504
DDZ7504

De 2324 is ook geel inmiddels, evenals de 2715.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 14-10-2021 22:51


DDZ in dienst, ik blij!
 

23-10-2021 14:20:20
broek53
broek53

Jl woensdag 20 okt. was het de beurt aan de 3026 om op de rails gezet en samengesteld te worden. De B-bak is echter met schade aangekkmen en teruggestuurd naar Spanje.