28-05-2020 23:10:52
broek53
broek53
De bakken van de 2353 zijn op 27 mei van Rotterdam naar Amsterdam getransporteerd en op 28 mei in de Zaanstraat tot treinstel geformeerd.  

29-05-2020 20:13:31
tmk787
tmk787
Weet iemand wanneer treinstel 2701 in dienst gaat  

29-05-2020 21:14:04
treinfan
treinfan
Nee, dat is nog niet bekend.

Laatst bewerkt door treinfan op 29-05-2020 21:14
 

30-05-2020 11:14:27
aarclay
aarclay
Quote
tmk787 (vr 29 mei 2020 20:13:31 https://www.somda.nl/forum/12101/p726494/): Weet iemand wanneer treinstel 2701 in dienst gaat


En om op mijn vraag terug te komen:
Quote
aarclay (ma 25 mei 2020 21:50:13 https://www.somda.nl/forum/12101/p726276/): Volgens Treinposities zijn de 2701 en de 2702 nog steeds niet in dienst.
Wat is de reden dat die nog op de Zaanstraat staan? Proefstellen van CAF voor aanpassingen?

Toch even benieuwd.


Choo choo.....
 


30-05-2020 11:19:07
diesels
diesels
Volgens mij staan deze nog steeds ter beschikking van typetests en zijn deze nog eigendom van CAF (als in: niet afgenomen). Ik denk dat het een administratief/juridisch iets is dat bepaalde aanpassingen en tests nog onder verantwoordelijkheid van CAF vallen en dat hiertoe deze stellen nog niet overgedragen zijn. Ofwel als CAF iets wil testen kunnen ze dat met eigen materieel doen in plaats van op materieel dat al in dienst is en door de klant afgenomen.

Laatst bewerkt door diesels op 30-05-2020 11:20
 

02-06-2020 08:58:36
Daan!
Daan!
De beschadigde kopbak van de 2350 is hersteld en is sinds gisteren weer in NL.  

04-06-2020 21:09:43
broek53
broek53
Zaanstraat meldt de aankomst & samenstelling van de 2354, vandaag.  

09-06-2020 10:53:27
diesels
diesels
Aanvulling voor Railwiki; in dienst de 2347 op 29-5 en 2348 op 30-5  

09-06-2020 19:24:27
Cowley
Cowley
Is er bij iemand bekend wanneer de SNG op de 5000/5100 dienst tussen Gvc en Ddr ingezet gaat worden?  

09-06-2020 20:29:59
koekje
koekje
Dat gaat nog wel minimaal een jaar duren. 5000/5100 gaat i.t.t. eerdere planningen als laatste over naar SNG. Deze serie zal uiteindelijk de laatste treinserie met SGM zijn. Iets met onderhoudslocatie mooi in de buurt... (ldd)

Laatst bewerkt door koekje op 09-06-2020 20:30
 

09-06-2020 23:46:40
279
279
Quote
Daan! (di 02 jun 2020 08:58:36 https://www.somda.nl/forum/12101/p726644/): De beschadigde kopbak van de 2350 is hersteld en is sinds gisteren weer in NL.


de 2350 is nog steeds niet in elkaar gezet...
 

10-06-2020 06:58:14
broek53
broek53
Volgens de Zaanstraat wel. De herstelde bak is op 8/6 van Rtd naar Asd gebracht en op 9/6 is de 2350 samengesteld.  

10-06-2020 18:00:07
rob46
rob46
Vanmorgen werd schadestel 2324 (botsing Hooghalen) vanuit Amfww naar Hlmwph gesleept. https://www.flickr.com/photos/rob46/49991500273/in/dateposted-public/

Laatst bewerkt door rob46 op 10-06-2020 18:00


57 jaar OV-fotografie.
 

13-06-2020 07:48:36
broek53
broek53

De bakken van de 2355 zijn op 11/6 van Rtd naar Asd getransporteerd en op 12/6 op de Zaanstraat tot treinstel geformeerd. Het tempo van aflevering lijkt er weer aardig in te zitten.



Laatst bewerkt door broek53 op 13-06-2020 08:09
 

14-06-2020 10:51:06
phantom
phantom
Het zal vast wel is gevraagd zijn,maar door alle nieuwe dingen die ons treffen,vraag ik het toch maar.
Is er een datum(al dan niet herzien)waarop alle sng geleverd moet zijn,of is er een andere reden dat het lijkt alsof het tempo "verhoogt"is ?
 

14-06-2020 12:14:36
thom
thom

Dat zal meer komen om de achterstand in te halen van de leveringen die even uitgebleven zijn door Corona.

 

18-06-2020 14:29:26
rob46
rob46

Vandaag is 2356 in de Zaanstaat tot treinstel geformeerd.



Laatst bewerkt door rob46 op 18-06-2020 14:29
 

25-06-2020 10:32:27
MetroRET
MetroRET

SNG 3001 is zo te zien ook al in Nederland:

www.facebook.com

 

25-06-2020 11:36:58
diesels
diesels

Bijzonder, gezien er nog 12 setellen uit de eerste serie moeten komen....

 

25-06-2020 18:31:35
aarclay
aarclay

Die serie is toch gelijkwaardig?

Of zijn er technische aanpassingen? Nee toch? 😉

 

26-06-2020 08:00:17
broek53
broek53

De Zaanstraat meldt ook de aankomst van de 3001 en de samenstelling ervan gisteren.

Het stel is weer een try-out; de vervolgserie heeft een aantal wijzigingen in een zodanige mate dat een eigen toelating nodig is. De 3001 gaat dus een tijd aan het proefrijden en anderszins getest worden.

Over wat voor wijzigingen het gaat, weet ik overigens niet.

 

26-06-2020 10:39:33
aarclay
aarclay

Los van de toelating ben ik ook benieuwd of er andere stoelen in zitten.
De huidige stoelen staan bij een groot deel van het publiek bekend als ware rugbrekers.



Laatst bewerkt door aarclay op 26-06-2020 10:40
 

26-06-2020 11:53:15
mtlx
mtlx

Haal dat 'groot' bij 'groot deel' maar weg. Er zitten een paar behoorlijke schreeuwers tussen waardoor het probleem groter lijkt dan het is.

Persoonlijk had ik overigens specifiek in de 1e klas liever ook andere stoelen gehad zonder die gekke bobbel in de rug, maar het is nou ook weer niet zo dat het echt erg is. Meer een luxeprobleem.

 

26-06-2020 12:57:23
bert
bert

Mijn ervaring is anders. Ook veel niet schreeuwers vinden de stoelen in SNG vervelend.

Mijn eerste reactie tijdens mijn eerste SNG rit ging daar ook over.

Heel erg jammer.

 

26-06-2020 14:12:30
thom
thom

Sowieso, die stoelen zijn ruim voor de bouw al bewust uitgezocht en in een bouwbestek opgenomen, dat gaat men echt niet ineens nog veranderen ;)

Al is het alleen al maar omdat er altijd wel iemand is die roept het niks te vinden omdat mensen nu eenmaal verschillen van vorm en mening.

 

26-06-2020 15:12:28
Ysbergsla
Ysbergsla

Enkel is dat niet het gemaakte punt, ik sluit me bij Bert aan. Persoonlijk heb ook ik in de verstreken twee jaar nog geen positief geluid over het zitcomfort van SNG gehoord. De 1e klasse is die naam ronduit onwaardig. Vanzelfsprekend is dat een luxeprobleem, echter is één van de verkooppunten van eerste klasse dat het meer luxe te bieden heeft 😃

 

26-06-2020 18:14:31
henri1972
henri1972

De afbouw van het comfort in de 1e klasse in stoptreinen/sprinters is al begonnen toen SGM/verbouwde DEII in dienst kwam. Toen er tussen bakken in het SGM kwamen nam het comfort weer wat toe, ook in DDM/DDAR was de 1e klasse nog enigzins acceptabel. Alles wat daarna kwam was ronduit slecht met als dieptepunt het SNG.

 

26-06-2020 23:48:00
JothamvW
JothamvW

Ja, SNG 1e klas stoelen zijn n.m.m. zelfs slechter dan 2e klas. Overigens vind ik SLT ook helemaal niks, en DDAR in beide klassen geweldig qua zitcomfort. Maar ja, iedereen heeft daar een andere mening over.

 

26-06-2020 23:57:09
daniel_ddr
daniel_ddr

De 1e klasse stoelen in SNG zijn inderdaad ware rugbrekers, dat is gewoonweg het nadeel van stoelen met zo'n bobbel: die zitten alleen goed als je lichaamsbouw zodanig is dat de holte in je rug op dezelfde plek zit. Daarmee eigenlijk niet zo geschikt voor een trein, want dan zit het dus ofwel geweldig ofwel verschrikkelijk.

Je merkt het ook pas als je er wat langer dan een paar minuten in zit, dus kan goed dat dit daardoor nooit is opgemerkt bij de stoelentest.

Zelf ook nog wel een keer de 2e klasse stoelen in SNG uitgeprobeert. Die zitten dan juist weer een stuk beter. Blijft Sprintercomfort natuurlijk, maar toch, het verschil is echt aanzienlijk.

Een bijkomend nadeel in SNG vindt ik trouwens persoonlijk dat je in de drietjes soms amper de gelegenheid hebt om in de 1e klasse in de rijrichting te kunnen zitten wanneer je dat prettiger vindt. Met de 1e klasse voorop staan de meeste stoelen (op één rij na) immers andersom.

Op het overige sprintermaterieel heb ik eigenlijk niet zoveel aan te merken. Ja het is niet heel comfortabel in de 1e klasse, maargoed, daar is het ook een Sprinter voor. En het zit tenminste niet zo verschrikkelijk als SNG.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


26-06-2020 23:57:30
MetroRET
MetroRET

De huidige stoelen die in de FLIRT zijn verwerkt, stonden destijds ook tussen de testobjecten op Rotterdam Centraal, waarom die niet zijn gekozen snap ik nog altijd niet, die vind ik persoonlijk voor sprintercomfort nog aan de positieve kant.

 

27-06-2020 17:08:38
Rensch
Rensch

Wat is momenteel de status van het zwaarbeschadigde treinstel,waarvan de machinist helaas is overleden na de botsing bij Hooghalen?

Is er al uitslag van het onderzoek naar de botsveiligheid van de cabine van SNG?

 

27-06-2020 19:24:09
mtlx
mtlx

De botsveiligheid voldoet gewoon aan de normen. Als dat niet het geval was, dan was de SNG ongetwijfeld al van het spoor gehaald.

 

27-06-2020 19:51:15
MasterE
MasterE

Sterker nog dan was hij nooit toegelaten.




Mcn Asd
 

27-06-2020 20:09:21
treinlim
treinlim

Dat nooit toegelaten staat nogal op losse poten, in computerberekekning kan iets aan de richtlijnen voldoen maar of dat in de werkelijkheid ook zo is dat ondervind je alleen door deze te testen.

Dus het zou theoretisch nog kunnen dat aan de hand van dit onderzoek de trein alsnog afgekeurd word op botsveiligheid.

Bij de GTW is na het ongeluk met de hoogwerker is naderhand verstevigen in de botsconstructie aangebracht.

 

27-06-2020 22:17:14
thom
thom

Dat werkt alleen niet zo, want een voertuig word juist toegelaten op basis van die computermodellen waarmee bewezen is dat het treinstel voldoet aan de (bij de bouw geldende) gestelde veiligheidsnormen en controles of het ook daadwerkelijk op die manier gebouwd is. Fysieke botsproeven zijn geen eis voor de toelating omdat treinen daar veruit te duur voor zijn.

De toelating van materieel kan alleen men maar alleen intrekken als een voertuig niet meer voldoet aan de omschrijvingen in de toelating (door bijvoorbeeld wijzigingen).

Mooi voorbeeld was mat'64, daar was men na onderzoeken ook niet zo gelukkig meer met de eigenschappen bij botsingen en ontsporingen, maar het enige wat men kon is adviseren het materieel versneld uit te faseren maar de toelating intrekken kon men niet.



Laatst bewerkt door thom op 27-06-2020 22:18
 

27-06-2020 23:25:05
yappa
yappa
Quote
thom (26-06-2020 14:12:30):

Sowieso, die stoelen zijn ruim voor de bouw al bewust uitgezocht en in een bouwbestek opgenomen, dat gaat men echt niet ineens nog veranderen ;)


Maar je mag altijd hoop houden ;-)

inside.bahn.de



Laatst bewerkt door yappa op 29-06-2020 08:42, reden: Link gemaakt
 

28-06-2020 00:18:14
AlexNL
AlexNL

En ook in het Verenigd Koninkrijk zijn dezelfde stoelen na enorme kritiek vanuit reizigers aangepast, o.a. door er dikkere kussens in te zetten. De stoelframes zelf zijn echter niet vervangen en de vervoerders krijgen nog regelmatig klachten over het gebrekkige zitcomfort.

Daar gaat het echter over treinen waar je makkelijk 3+ uur in zit...

 

28-06-2020 00:24:02
aarclay
aarclay
Quote
treinlim (27-06-2020 20:09:21):

Dat nooit toegelaten staat nogal op losse poten, in computerberekekning kan iets aan de richtlijnen voldoen maar of dat in de werkelijkheid ook zo is dat ondervind je alleen door deze te testen.

Dus het zou theoretisch nog kunnen dat aan de hand van dit onderzoek de trein alsnog afgekeurd word op botsveiligheid.

Bij de GTW is na het ongeluk met de hoogwerker is naderhand verstevigen in de botsconstructie aangebracht.


Bij een deel van de GTW is versteviging ingebouwd. Sommigen hadden al die versteviging.

 

28-06-2020 08:31:20
Rensch
Rensch

Ik hoor veel klachten over de stoelen van de SNG, kan hier zelf niet over oordelen,maar komen dezelfde stoelen ook in de vervolg serie?

De klachten zullen de NS toch inmiddels zelf ook wel bereikt hebben?

 

30-06-2020 22:36:48
bnv
bnv

Over stoelen in de 1e klas gesproken: De kwaliteit daarvan is de afgelopen 100 jaar alleen maar slechter geworden. Waar zijn de tijden van de 1e klas in de blokkendozen waar je heerlijk kon wegduiken in het trijp (Aec 8500, later A5500), en niet te vergeten in het mat 36 (601-625 en de drietjes in de 400 serie). Het verschil tussen het IC materieel en de sprinters wordt steeds kleiner, sterker nog, in enkele gevallen is er nauwelijks meer verschil.

Wat nodig zou zijn is een tariefdifferentiatie, want waarom moet ik bijna de helft meer betalen voor de 1e klas terwijl er nauwelijks of geen comfortverschil meer is, vooral in de sprinters dan met als dieptepunt het SNG. Het zou elegant zijn als dit erkend zou worden maar blijkbaar is het geen optie.



Laatst bewerkt door bnv op 30-06-2020 22:38
 

01-07-2020 00:25:26
broek53
broek53

Op 30 juni op de Zaanstraat samengesteld: 2357. De bakken waren op 29 juni uit de Botlek overgebracht. Volgens de ultieme spotters stonden die bakken daar al ongeveer een week.

 

02-07-2020 17:16:13
phantom
phantom

enig idee waarom men die bakken daar zolang heeft laten staan ?




Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

03-07-2020 16:50:06
sik214
sik214

Op LinkedIn kom ik een bijdrage tegen dat vorige week het eerste stel (een 3tje) uit de 2e serie binnen is gekomen in de Zaanstraat. Het draagt het nummer 3001.

 

03-07-2020 16:53:13
Ysbergsla
Ysbergsla

Meer details zijn hierboven in de berichten van 25 juni te vinden.

 

03-07-2020 17:04:44
sik214
sik214

Excuus, wel teruggekeken, maar dat bericht over het hoofd gezien.

 

03-07-2020 23:11:54
broek53
broek53

Heden vandaag is de 2358 bij de wpl Zaanstraat in elkaar geknutseld.

 

09-07-2020 15:00:18
rob46
rob46

Vandaag is de 2359 bij de Wpl Zaanstraat in elkaar gezet.

 

12-07-2020 18:04:36
diesels
diesels

De levering van de SNG's gaat weer vlot door en in mei zijn er zelfs weer enkele stellen in dienst verschenen, maar... daarna is het opvallend stil. Inmiddels staan, afgezien van de 3001, dertien stellen op afname te wachten (2349-2359, 2748 en 2750). Ik 'spot' de 1000 km en afnameritten richting Akkrum eigenlijk ook al maanden niet. Is daar iets anders dan Corona de reden van?

 

12-07-2020 21:40:27
treinfan
treinfan

De afnameritten rijden soms tot Mp ipv door naar Akm



Laatst bewerkt door treinfan op 12-07-2020 21:40
 

13-07-2020 11:44:53
Daan!
Daan!

2360 gaat vanavond iig op pad.

 

13-07-2020 12:14:54
broek53
broek53

... van de Botlek naar de Zaanstraat, neem ik aan.

 

13-07-2020 13:29:27
Daan!
Daan!

Ja. Sorry, niet duidelijk geweest.

 

14-07-2020 07:43:40
Daan!
Daan!

2361 is vannacht per boot in Nederland aangekomen.



Laatst bewerkt door Daan! op 14-07-2020 07:43
 

14-07-2020 08:22:44
diesels
diesels
Quote
treinfan (12-07-2020 21:40:27):

De afnameritten rijden soms tot Mp ipv door naar Akm


Dat klopt, maar het punt is dat er de laatste tijd geen ritten lijken te rijden en er ook geen stellen afgenomen worden. 🙂



Laatst bewerkt door diesels op 14-07-2020 08:22
 


14-07-2020 09:41:11
Ysbergsla
Ysbergsla

Behoorlijk wat stellen staan bij de wagenwerkplaats te Amersfoort op afname te wachten, correct. Eén van de oorzaken ligt bij het niet kunnen rijden van de afnameritten omdat er geen 1,5 meter afstand tussen het personeel gehouden kon worden. Inmiddels zijn de ritten weer hervat. Gisteren maakte stel 2750 een lange rit van Amsterdam naar Meppel en dat zal de komende uren opnieuw het geval zijn.

 

14-07-2020 11:14:18
diesels
diesels

OK, dank

 

14-07-2020 21:15:40
broek53
broek53

Zoals te verwachten is vandaag de 2360 samengesteld op de Zaanstraat.

 

14-07-2020 23:24:43
aarclay
aarclay

Ik heb op foto's gezien dat de ICNG 3103 vanwege de proefritten is voorzien van een in elkaar geklust spatscherm in de cabines. Ik neem aan dat dit ook in de SNG's gebouwd zal zijn.



Laatst bewerkt door aarclay op 14-07-2020 23:24
 

15-07-2020 00:09:14
thom
thom

Ik denk niet dat die situatie vergelijkbaar is, die ICNG zal over langere tijd gebruikt worden als proefstel en dan is dat wat lonender dan een SNG die zijn afnamerit rijdt en daarna overgedragen word aan NSR.

Bij NS zelf zijn de opleidingen ook weer hervat met maatregelen als hoofdelijke spatschermen en mondkapjes, dat zal ook wel bij de SNG afnames toegepast worden.

 

15-07-2020 10:29:08
Oldskool
Oldskool

De rit verantwoordelijke, de machinst in deze, hoeft geen mondkapje of gelaatsscherm te dragen. De overige aanwezige in de cabine wel.

 

15-07-2020 15:48:30
umbusko
umbusko

Is dat niet raar, de machinist kan toch net zo goed de overige aanwezigen besmetten als andersom? Een mondkapje belemmert de taak van de machinist toch niet?

 

15-07-2020 16:09:41
sjoerd
sjoerd

Eerlijk gezegd dacht ik dat ook meteen. Het is heerlijk voer voor de corona-ontkenners die alle maatregelen flauwekul vinden, juist om dit soort wankelmoedigheid.

(Maar die discussie wil ik hier niet voeren!)

 

15-07-2020 19:14:04
Daan!
Daan!

Corona ontkennen zal niemand doen met enig verstand. Over de manier van verspreiden wordt wel gediscussieerd en dit voorbeeld is toch wel goed voer voor de verdere discussie.

 

16-07-2020 00:39:20
rolandrail
rolandrail
Quote
aarclay (14-07-2020 23:24:43):

Ik heb op foto's gezien dat de ICNG 3103 vanwege de proefritten is voorzien van een in elkaar geklust spatscherm in de cabines. Ik neem aan dat dit ook in de SNG's gebouwd zal zijn.


Dat spatscherm is met hout e.d. aan de machinistenstoel geklust en bijna cabinebreed.
Dat ga je niet doen voor alleen een afnameproefrit van een nieuwe SNG, die stoel kan daarna naar de sloop.

 

16-07-2020 12:32:32
aarclay
aarclay

Theoretisch zou het ook makkelijk in/uitbouwbaar kunnen zijn. Maar mondkapjes en draagbare spatschermen kunnen natuurlijk ook als dat makkelijker is.



Laatst bewerkt door aarclay op 16-07-2020 12:34
 

16-07-2020 14:56:15
Daan!
Daan!

2361 gaat vanavond naar Amsterdam gebracht worden.

 

17-07-2020 15:47:23
treinfan
treinfan

En die 2361 staat vandaag dan ook binnen bij de Zaanstraat.

 

23-07-2020 11:44:28
Daan!
Daan!

2362 zou vandaag ook aangekomen moeten zijn op de Zaanstraat.

 

23-07-2020 22:31:12
broek53
broek53

Ja, althans: gisteren de bakken aangekomen, vandaag afgeladen en tot treinstel geformeerd.



Laatst bewerkt door broek53 op 23-07-2020 22:31
 

31-07-2020 12:26:47
broek53
broek53

En op 30 juli: de 2363 afgeladen/samengesteld op de Zaanstraat.

 

06-08-2020 10:12:20
Daan!
Daan!

Momenteel wordt de 2364 in elkaar gezet op de Zaanstraat.

 

13-08-2020 12:43:09
treinfan
treinfan

De 2365 zou op 11 augustus naar de Zaanstraat zijn getransporteerd.

 

13-08-2020 12:45:50
MetroRET
MetroRET
Quote
diesels (12-07-2020 18:04:36):

De levering van de SNG's gaat weer vlot door en in mei zijn er zelfs weer enkele stellen in dienst verschenen, maar... daarna is het opvallend stil. Inmiddels staan, afgezien van de 3001, dertien stellen op afname te wachten (2349-2359, 2748 en 2750). Ik 'spot' de 1000 km en afnameritten richting Akkrum eigenlijk ook al maanden niet. Is daar iets anders dan Corona de reden van?


De 2750 reed gisteren voor het eerst een invaldienstje in de 6200 en is via de 8100 en 4600 naar Gvc gekomen, waar deze vandaag ook in rijdt.



Laatst bewerkt door MetroRET op 13-08-2020 12:47
 

13-08-2020 21:36:49
broek53
broek53
Quote
treinfan (13-08-2020 12:43:09):

De 2365 zou op 11 augustus naar de Zaanstraat zijn getransporteerd.


Dat klopt, en op de 12e zijn de bakken op de rails gezet en tot treinstel samengevoegd.

 

20-08-2020 16:55:29
MetroRET
MetroRET

Treinstel 2702 rijdt als 4663v nu zijn eerste rit in de reizigersdienst.

 

22-08-2020 02:50:15
seinhuis
seinhuis

Ik hoorde een gehucht dat de 2de levering van SNG spiegels of camera's krijgt. Deze zou dan als airport sprinter gaan rijden, mogelijk op provinciale lijnen na een gewonnen aanbesteding.

Of dit klopt weet ik niet.

 

22-08-2020 09:11:47
treinfan
treinfan

De 3001 heeft geen extra camera's ten opzichte van de andere SNG's.



Laatst bewerkt door treinfan op 22-08-2020 09:12
 

22-08-2020 09:20:34
mtlx
mtlx

Ik heb geen idee of de plannen nog allemaal doorgaan, maar alweer een tijd terug begreep ik dat het de bedoeling was om een kleine deelserie speciaal voor de Airportsprinter aan te passen, met een iets ander interieur voor de vele koffers en tassen en (een citaat ergens diep vanuit mijn geheugen, dus pin mij er niet op vast) 'beter geschikt voor eenmensbediening'. Of dat ook extra camera's of spiegels betreft zou ik niet weten.



Laatst bewerkt door mtlx op 22-08-2020 09:21
 

22-08-2020 10:09:24
yappa
yappa

Die eenmansbediening zet je tussen aanhalingstekens maar zal zeker geen citaat zijn. Wel is er sprake van een "techniek-geleid vertrekproces" wat voor die Airportsprinter wordt overwogen.

 

22-08-2020 11:38:36
treinfan
treinfan

Als het enkel om de airportsprinter gaat, lijkt het me beter om de perrons te voorzien van spiegels/camera's, dan om een deelserie SNG aan te passen.

 

22-08-2020 12:07:59
mtlx
mtlx
Quote
yappa (22-08-2020 10:09:24):

Die eenmansbediening zet je tussen aanhalingstekens maar zal zeker geen citaat zijn. Wel is er sprake van een "techniek-geleid vertrekproces" wat voor die Airportsprinter wordt overwogen.


Tja, wat ik al zei, ergens diep uit het geheugen uit een flard van een gesprek dat eigenlijk helemaal niet over de SNG of de Airportsprinter ging, dus wel degelijk een citaat.

Maar nu je het zegt doet de kreet die je aanhaalt wel ergens een belletje rinkelen, maar ik heb geen idee meer van de context.

Hoe dan ook, ik ben benieuwd naar het resultaat en de uitvoering.

 

22-08-2020 12:27:57
michaben
michaben
Quote
treinfan (22-08-2020 11:38:36):

Als het enkel om de airportsprinter gaat, lijkt het me beter om de perrons te voorzien van spiegels/camera's, dan om een deelserie SNG aan te passen.


Maar die deelserie is sowieso nodig indien men een ander interieur wilt. En kijkend naar de standaardindeling van SNG is dat geen raar idee, met die krappe balkons en smalle gangpaden is de indeling niet echt gericht op snel in- en uitstappen met koffers. Dan kan je beter een deel van de trein met langsbanken inrichten, zoals bijvoorbeeld bij de Class 345 treinen die sinds kort naar Londen Heathrow rijden.

 

28-08-2020 21:41:37
AlexNL
AlexNL

Voor de Stansted Express tussen London Liverpool Street en Stansted Airport zijn onlangs gloednieuwe FLIRTs van 12 bakken (240 meter) afgeleverd, waarmee een kwartierdienst wordt gereden.

De airportsprinter moet vaker rijden (8×/u/richting), maar daar gaat NS geen losse stellen voor inzetten denk ik? Zo groot is SNG niet, als er de hele dag gekoppeld gereden gaat worden zijn die tussencabines vooral een hinder. Reizigers kunnen zich na het instappen immers niet meer goed verspreiden.

 

28-08-2020 22:37:11
aarclay
aarclay

De zelfrijdende Airport-Shuttle zou pas in 2030 komen, stelde Eringa een poosje terug. Dus als er dan zo'n trein gaat rijden zal dit via een nieuwe aanbesteding plaatsvinden, lijkt me. Ik denk niet dat dit nog in het optiepakket van de SNG valt.

Maar als er op korte termijn een normale Sprinter als Airporr-Sprinter gaat pendelen tussen Schiphol en Amsterdam, dan zou je m.i. prima een SNG met afwijkend en ruimer interieur ervoor kunnen gebruiken.

 

29-08-2020 07:50:28
anton_
anton_

ruimer interieur ? - had de NS de sta trein maar nooit weggedaan 😉



Laatst bewerkt door anton_ op 29-08-2020 08:07
 

29-08-2020 08:56:23
michaben
michaben

Eigenlijk zijn de tussenbakken met klapzittingen van de SLT perfect voor zo'n Airportsprinter, alleen de kopbakken van SLT zijn dan weer niet handig.

 

29-08-2020 11:59:37
BVisser
BVisser

Ik woon vanuit Asd gezien vlak voor Asdm en het is echt opvallend hoe vaak een SNG hier recht voor me een snelremming krijgt (rijdend richting Wp). Met andere materieelsoorten gebeurt dit nooit.

 

01-09-2020 07:51:47
diesels
diesels

Voor Railwiki: in dienst gesteld in augustus: 2353 (18-8), 2354 (18-8), 2355 (20-8), 2702 (19-8) en 2750 (12-8)

 

05-09-2020 13:23:39
Daan!
Daan!

Is de planning voor SNG-1 nog steeds elke week een stel? De 2365 is op 11 augustus geleverd en daarna is het stil geworden.

 

05-09-2020 15:26:42
broek53
broek53

De 2366 wordt op 13 september in de Zaanstraat verwacht.

 

14-09-2020 16:35:25
broek53
broek53

De twee laatste stellen van de 1e SNG-order, de 2366 en 2367, zijn gisteren per schip in Rotterdam aangekomen.



Laatst bewerkt door broek53 op 14-09-2020 16:43
 

14-09-2020 17:46:37
Daan!
Daan!

Ik zie her en der toch echt staan dat SNG 68 drietjes krijgt in de eerste serie.

 

14-09-2020 19:26:14
broek53
broek53

Je hebt gelijk, maar NS zelf telt vreemd genoeg de 3001 mee met de "base-order" en noemt de 2366 en 2367 de laatste twee.

Hoe dat dan zit met de/een 2368 is mij niet helemaal duidelijk.

@edit: 2368 wordt ca 2 oktober verwacht in de Zaanstraat en daarna loopt de levering van SNG-2 soepel door, met weer 1 treinstel per week.



Laatst bewerkt door broek53 op 15-09-2020 10:41
 

21-09-2020 07:55:04
aarclay
aarclay

Hoe staat het eigenlijk met de 3001? Heeft nog niet gereden?

 

21-09-2020 08:06:38
treinfan
treinfan

Die heeft inderdaad nog niet gereden, nog even afwachten wanneer de eerste SNG van de nieuwe serie een (test)rit maakt.



Laatst bewerkt door treinfan op 21-09-2020 11:12
 

22-09-2020 09:07:19
broek53
broek53

De 2367 is gisteren, 21 september, bij de Zaanstraat op zijn wielen gezet en samengesteld.

 

23-09-2020 22:33:55
MetroRET
MetroRET

De 2751 is aldus een bericht op FB, onderweg naar Nederland per boot, hiermee de eerste vierdelige van de vervolgserie.

www.facebook.com



Laatst bewerkt door MetroRET op 23-09-2020 22:34
 

24-09-2020 02:25:13
aarclay
aarclay

Is de 2751 ook een try-out? En technisch afwijkend van de eerste serie?

 

24-09-2020 18:05:51
broek53
broek53

Zover ik weet: nee, geen try-out (al kan hij niet de dienst in als de 3001 nog niet voor de toelating van SNG-2 heeft gezorgd - en ja, de hele SNG-2 wijkt af van SNG-1, dus deze ook.

 

24-09-2020 18:15:31
Daan!
Daan!

In hoeverre wijkt SNG2 af dan?