16-03-2015 14:11:38
mandaje
mandaje
Quote
Z2N (zo 15 mrt 2015 21:51:05 https://www.somda.nl/forum/12101/p531593/): Bereikbaarheidsproblemen = veel reizigers = veel stoelen in de trein = weinig beenruimte. Meer beenruimte = eerder inzet buiten de drukke trajecten, wat ook klopt want de stellen gaan direct het SGM vervangen, en dat rijdt nu veel op rustigere trajecten buiten de Randstad.


Is de NS ook nog van plan om een meer regionale versie van Civity of Flirt te introduceren of worden het allemaal S-bahn sprinters met 2 deuren per bak per kant? Voor stoptreintrajecten als Zw - Gn/Lw lijkt mij een 1 deur per bak genoeg (net zoals de GTW'tjes).
Voordeel is dat er meer zitplaatsen in de trein gaan (ongeveer +16%) en de coupes afgesloten kunnen worden met de balkons waardoor de klimaatbeheersing veel minder hard hoeft te werken dus een flinke energiereductie. Daarnaast is het natuurlijk comfortabeler voor de reiziger.

De ÖBB gaat dit ook doen met haar Desiro's ML, 30 als S-Bahn voor rond Wenen, de rest als (inter)regionale trein. http://www.mobility.siemens.com/mobility/global/SiteCollectionDocuments/en/rail-solutions/commuter-and-regional-trains/desiro-platform/datasheet-desiro-oebb-en.pdf
 

16-03-2015 15:02:09
Klaasje
Klaasje
De 9100 kan wel redelijk wat deuren gebruiken op de drukste stations anders. Ik vind de huidige 2 minuten halteertijd voor de 9100 in de spits in Assen toch wat veel voor een stoptrein.  

16-03-2015 15:07:16
dh3201
dh3201
Een Intercity in de Randstad stopt vaker dan de 9100.
Dus voor Randstadbegrippen is de 9100 gewoon een Intercity %08%


Shqiperise-lopers?
 

16-03-2015 16:12:03
b2py
b2py
Quote
Klaasje (ma 16 mrt 2015 15:02:09 https://www.somda.nl/forum/12101/p531646/): De 9100 kan wel redelijk wat deuren gebruiken op de drukste stations anders. Ik vind de huidige 2 minuten halteertijd voor de 9100 in de spits in Assen toch wat veel voor een stoptrein.
Ook niet nog wat buffer?
 


16-03-2015 16:28:34
Klaasje
Klaasje
Het is dat die traag is ingepland ja. Maar eigenlijk zou dat helemaal niet moeten hoeven.  

16-03-2015 16:54:27
AgentX
AgentX
Quote
AgentX (di 10 mrt 2015 19:39:50 https://www.somda.nl/forum/16254/p530898/):
Quote
DingeZ (di 10 mrt 2015 19:34:24 https://www.somda.nl/forum/16254/p530895/):
Quote
michaben (di 10 mrt 2015 16:52:37 https://www.somda.nl/forum/16254/p530870/): Voor wie nog in Rtd komt, in de stationshal staan drie proefopstellingen van nieuwe stoelen voor in de trein. Waarvoor was mij niet direct duidelijk en ik had ook niet al te veel tijd om dat te onderzoeken. Zou voor SNG kunnen zijn, maar ook voor VIRM renovatie (al vond ik het, in vergelijking met ICM, erg goedkoop voor IC materieel). Verder de 4056 met SGM ipv SLT, en de 4057 met SLT ipv SGM.


Klinkt interessant, misschien heb ik morgen wel tijd om even te kijken. Misschien kan iemand een foto maken?


Ik loop daar morgen tussen 09:05 en 09:15 langs, als het er allemaal nog staat maak ik een foto.

Overigens herinner ik me nu een vergelijkbare opstelling in de stationshal in Ut, waar ik enkele jaren terug ook een enquête heb moeten invullen. Kweet niet meer precies wanneer dat was, maar het zal een jaar of 7 geleden zijn, vermoed ik.


En zoals beloofd, met enige vertraging, een foto van de opstelling in Rtd. (Foto: https://www.flickr.com/photos/koenbrouwer/16214809173/)
 

16-03-2015 18:01:59
daniel81
daniel81
Zoals hier al eerder gesteld: de 9100 lijkt meer op een IC dan op een Sprinter.
Niet alleen qua halte-afstanden, ook de gemiddelde verblijftijd in de trein ligt hier veel hoger. Het is dan ook terecht dat hier momenteel IC-materieel op ingezet wordt. En voor de reizigers is het te hopen dat ook in de toekomst hier comfortabeler materieel in zit dan wat gebruikelijk is op een Sprinter. En wat minder deuren is dan helemaal niet zo'n probleem. Dan moet je ook een probleem maken van langere halteertijden van IC's. (en dat vind ik ook eerder een 'problem', op trajecten met korte halte-afstanden zie je nauwelijks reistijdverschil tussen IC's en Sprinters)
 

16-03-2015 18:38:29
AlexNL
AlexNL
Quote
jorgo (ma 16 mrt 2015 10:42:37 https://www.somda.nl/forum/12101/p531618/):

(Bij DDZ is het bovendien afhankelijk van waar je zit, hoeveel beenruimte je hebt! Soms zelfs aan twee zijden van het gangpad verschillend...).



Dat heeft een reden: onlangs is afgesproken dat 10% van de zitplaatsen in de treinen zal worden uitgevoerd als "priority seating" voor zwangeren, mensen die slecht ter been zijn en andere ongemakken. In ommige treinen betekent dit niets meer dan een stickertje, maar in bijvoorbeeld DDZ zijn een deel van de stoelen verder uit elkaar geplaatst om zo meer ruimte te creëren voor deze prioriteitsstoelen.
 

16-03-2015 19:07:17
daniel81
daniel81
Voor mensen die meer beenruimte willen is toch de 1e klas uitgevonden?
Waarom dan nu weer iets extra gaan regelen? (met de bijbehorende ellende van 'vrijwillig' je plek afstaan, naleving e.d.)
Bijvoorbeeld in België mogen vrouwen vanaf x maanden zwangerschap met een 2e klas kaartje in de 1e klas reizen.
Zoiets lijkt me veel logischer.
 

16-03-2015 19:20:52
AlexNL
AlexNL
Ik ben net even gaan proefzitten in Rotterdam, ik vond type A met kop en schouders boven de rest uitsteken. Met uitzondering van het tafeltje in de eerste klas, mijn 11" Macbook paste daar niet goed op.

Verder vond ik de stoelen niet zo heel bijzonder. De Borcad Genio staat er, zoals al was gezegd, dus echt niet bij. Was het maar waar...

Laatst bewerkt door AlexNL op 16-03-2015 19:25
 

16-03-2015 20:28:34
klaass16
klaass16
Dat rode leren interieur kennen we al in de cxx gtw, en in de vechtdal gtw. Alleen is het rode interieur dan grijs, en tevens 1ste klas uitvoering

waar hoord dat paarse klapstoeltje thuis?


http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

16-03-2015 20:51:21
Frontier
Frontier
Welke is type A? %08% Ik kon namelijk geen 1, 2, 3 of A, B, C of iets dergelijks ontdekken toen ik er afgelopen woensdagavond even was. Heb wel een paar kiekjes gemaakt, als je van de treinen naar de uitgang loopt is dit de volgorde van opstelling:

links: http://i272.photobucket.com/albums/jj192/FrontierA318/Various/IMG_2542_zpse4d5t63b.jpg
midden: http://i272.photobucket.com/albums/jj192/FrontierA318/Various/IMG_2543_zps2zt5iz0i.jpg
rechts: http://i272.photobucket.com/albums/jj192/FrontierA318/Various/IMG_2544_zpsp4zhbxrm.jpg

Heb er niet op gezeten aangezien de boel met een lint was afgezet, maar NS kennende zitten alle varianten waardeloos. Wat me bij de linker opstelling wel aansprak was de houten vloer en wanden, veel sfeervoller dan het kille wit en grijs bij de andere twee opstellingen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

16-03-2015 20:57:00
sfj
Meest linker, ik was er zondag. De zachtste stoelen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

16-03-2015 21:09:01
AlexNL
AlexNL
Quote
Frontier (ma 16 mrt 2015 20:51:21 https://www.somda.nl/forum/12101/p531687/):

Heb er niet op gezeten aangezien de boel met een lint was afgezet, maar NS kennende zitten alle varianten waardeloos. Wat me bij de linker opstelling wel aansprak was de houten vloer en wanden, veel sfeervoller dan het kille wit en grijs bij de andere twee opstellingen.


Type A is degene die links staat. Mij werd verteld: A komt uit Tsjechië, B uit Duitsland en C uit Portugal. Bij A zaten er stopcontacten en USB-poorten bij alle stoelen, bij B en C enkel in de eerste klas. Een ander puntje van kritiek vind ik de klaptafeltjes: in de 1e klas zitten die er, maar in de 2e niet. Het formaat laat nou ook niet echt wat te wensen over.

In vergelijking met de ÖBB CityJet-stoelen (de eerdergenoemde Borcad Genio) vind ik ze eigenlijk allemaal redeijk waardeloos. Dat wil zeggen dat één van ÖBB's doelen met de CityJet in ieder geval is bereikt: nieuwe standaarden zetten. Of ik ben gewoon verwend, dat kan ook.
 

17-03-2015 02:06:03
dennistd
dennistd
Type A is veruit mijn favoriet. Niet te hard en vooral niet te rechtop. Hier trouwens nog wat foto's van alle stoelen: http://dennistd.nl/temp/tr/stoelen/  

17-03-2015 08:35:59
AgentX
AgentX
Quote
klaass16 (ma 16 mrt 2015 20:28:34 https://www.somda.nl/forum/12101/p531685/): Dat rode leren interieur kennen we al in de cxx gtw, en in de vechtdal gtw. Alleen is het rode interieur dan grijs, en tevens 1ste klas uitvoering

waar hoord dat paarse klapstoeltje thuis?
Waar dat paarse klapstoeltje thuis hoorT weet ik niet. Misschien een aparte kleur voor klapstoeltjes? Maar met de kleur paars zou je wel verwachten dat het comfortabeler is dan de tweede klasse stoelen.

Rood voor 1e klasse en blauw voor 2e klasse is sinds SLT en DDZ de standaard.

Laatst bewerkt door moderator op 17-03-2015 10:07, reden: Quoot geplaatst
 

17-03-2015 09:48:33
jorgo
jorgo
Quote
AlexNL (ma 16 mrt 2015 21:09:01 https://www.somda.nl/forum/12101/p531692/):
Quote
Frontier (ma 16 mrt 2015 20:51:21 https://www.somda.nl/forum/12101/p531687/):

Heb er niet op gezeten aangezien de boel met een lint was afgezet, maar NS kennende zitten alle varianten waardeloos. Wat me bij de linker opstelling wel aansprak was de houten vloer en wanden, veel sfeervoller dan het kille wit en grijs bij de andere twee opstellingen.


Type A is degene die links staat. Mij werd verteld: A komt uit Tsjechië, B uit Duitsland en C uit Portugal. Bij A zaten er stopcontacten en USB-poorten bij alle stoelen, bij B en C enkel in de eerste klas. Een ander puntje van kritiek vind ik de klaptafeltjes: in de 1e klas zitten die er, maar in de 2e niet. Het formaat laat nou ook niet echt wat te wensen over.

In vergelijking met de ÖBB CityJet-stoelen (de eerdergenoemde Borcad Genio) vind ik ze eigenlijk allemaal redeijk waardeloos. Dat wil zeggen dat één van ÖBB's doelen met de CityJet in ieder geval is bereikt: nieuwe standaarden zetten. Of ik ben gewoon verwend, dat kan ook.


Zonder in de gelegenheid te zijn naar Rtd te gaan... "op zicht" is A het beste vanwege de helling van de rugleuning en de zitting, ondanks dat er weer 's nauwelijks dikte in het zitkussen zit.

Type B is volgens mij de stoel die de NMBS en transregio in hun resp. Desiro's hebben laten inbouwen. De Belgen op hgbtf zijn daarover niet zo te spreken, maar dat komt ook omdat ze tegen de bedoeling vaak op langere afstanden worden ingezet, nogal wat Wandfensterplätze hebben en nauwelijks scheidingswanden.

Bij alle drie de types wordt het onderscheid tussen eerste en tweede klas weer alleen cosmetisch gemaakt: andere kleur, oorsteuntjes aan de hoofdsteun en een middenarmleuning... de oude DM'90 methode. Hopen op wat extra beenruimte.
 

17-03-2015 11:49:17
mandaje
mandaje
Quote
AlexNL (ma 16 mrt 2015 21:09:01 https://www.somda.nl/forum/12101/p531692/):
In vergelijking met de ÖBB CityJet-stoelen (de eerdergenoemde Borcad Genio) vind ik ze eigenlijk allemaal redeijk waardeloos. Dat wil zeggen dat één van ÖBB's doelen met de CityJet in ieder geval is bereikt: nieuwe standaarden zetten. Of ik ben gewoon verwend, dat kan ook.


De ÖBB CityJet zijn dan ook overwegend interregiotreinen waar de gemiddelde passagier wat langer in de trein zal zitten. Een deelserie is S-Bahn materiaal wat meelift op de eisen van de interregiotreinen.

Bij de NS is het precies andersom. Neemt natuurlijk niet weg dat NS veel punten kan scoren door goed meubilair en voldoende beenruimte aan te bieden. Ben benieuwd wat de extra kosten zouden zijn voor kleine upgrade van Regio+ naar Genio en of het niet de moeite waard is.

Laatst bewerkt door mandaje op 17-03-2015 11:57
 

17-03-2015 12:15:54
mandaje
mandaje
Quote
daniel81 (ma 16 mrt 2015 18:01:59 https://www.somda.nl/forum/12101/p531673/): Zoals hier al eerder gesteld: de 9100 lijkt meer op een IC dan op een Sprinter.
Niet alleen qua halte-afstanden, ook de gemiddelde verblijftijd in de trein ligt hier veel hoger. Het is dan ook terecht dat hier momenteel IC-materieel op ingezet wordt. En voor de reizigers is het te hopen dat ook in de toekomst hier comfortabeler materieel in zit dan wat gebruikelijk is op een Sprinter. En wat minder deuren is dan helemaal niet zo'n probleem. Dan moet je ook een probleem maken van langere halteertijden van IC's. (en dat vind ik ook eerder een 'problem', op trajecten met korte halte-afstanden zie je nauwelijks reistijdverschil tussen IC's en Sprinters)


Zijn er meer van dit soort sprintertrajecten die een meer interregionale trein vereisen dan een S-Bahn sprinter?

Voor de stoptreinen Zw-Gn/Lw zijn waarschijnlijk al bijna 30 stellen nodig, dus met net nog een paar van dit soort trajecten en de hele Flirt order zou als interregio order uitgevoerd kunnen worden. (Qua leveringstijd zal dit waarschijnlijk een heel ander verhaal worden).
 

17-03-2015 12:26:00
daniel81
daniel81
Nou, bijna 30 lijkt mij nogal overdreven. De 9100 heeft 6 omlopen, rijd je die alemaal met dubbele stellen 9wat volgens mij nu niet zo is) dan zou je 12 stellen nodig hebben. Een stopper naar Lw is vooralsnog slechts 1x per uur nodig, zou je die naar een halfuursdienst opkrikken dan kom je ook op 6 omlopen uit, maar die kunnen allemaal met solostellen rijden. Dus 18 stellen, plus nog iets reserve is nog lang geen 30.
Maar andere 'lange-afstand-stoppers' zijn er genoeg. Waarbij ik vooral denk aan de 16000 - 13600 (veel gebruikt door reizigers Ut-Tb omdat het een rechtstreekse verbinding is die maar iets trager is dan de optie met IC en overstap) en de 5600.
 

17-03-2015 15:17:10
DingeZ
DingeZ
Ik ben net ook even gaan proberen in Rotterdam. Mijn bevindingen:

A.
+Prima zitvlak
+Goede zithelling
+Klapstoel zit goed
+Bruikbaar tafeltje in de eerste klas
+Overal stopcontacten en USB-poorten
-NIet veel ruimte voor m'n knieën, als ik ze recht vooruit doe stoot ik net de stoel ervoor aan.

B.
+Redelijk zitvlak
-/+Matige zithelling
-/+Klapstoel is te doen
-/+Tafeltje in eerste klas is wel redelijk, maar zit erg dicht tegen de leuning aan
+USB-Poorten in de eerste klas bovenop tussen de stoelen (makkelijker te bereiken)
-Niet veel ruimte voor m'n knieën, net als variant A

C.
+Goed zitvlak
-Slechte zithelling
-Klapstoel zit slecht
-Tafeltje in eerste klas is wel erg klein, vergelijkbaar met een tourbus.
+Voldoende beenruimte
 

17-03-2015 16:36:31
mandaje
mandaje
Quote
daniel81 (di 17 mrt 2015 12:26:00 https://www.somda.nl/forum/12101/p531736/): Nou, bijna 30 lijkt mij nogal overdreven. De 9100 heeft 6 omlopen, rijd je die alemaal met dubbele stellen 9wat volgens mij nu niet zo is) dan zou je 12 stellen nodig hebben. Een stopper naar Lw is vooralsnog slechts 1x per uur nodig, zou je die naar een halfuursdienst opkrikken dan kom je ook op 6 omlopen uit, maar die kunnen allemaal met solostellen rijden. Dus 18 stellen, plus nog iets reserve is nog lang geen 30.
Maar andere 'lange-afstand-stoppers' zijn er genoeg. Waarbij ik vooral denk aan de 16000 - 13600 (veel gebruikt door reizigers Ut-Tb omdat het een rechtstreekse verbinding is die maar iets trager is dan de optie met IC en overstap) en de 5600.


Sorry, licht off-topic
Als je maandagochtendspits als maatgevende capaciteit neemt dan zijn er 13 stellen nodig voor de 9100. Daarnaast komen er tussen Gn en Asn nog extra pendelsprinters te rijden.

De stoptrein van Lw naar Mp wordt een halfuursfrequentie en wordt doorgetrokken naar Zwl. De capaciteit van een enkele ICM-3 tijdens de hele ochtendspits kan dan wel heel kritiek worden.
Met een paar reservestellen is 22 ongeveer het minimum en met wat groei door frequentieverhogingen en versnellingen is bijna 30 niet overdreven.

Meer on-topic
De andere trajecten die je noemt hebben ook "S-bahn gebieden" zoals rond Utrecht & Tilburg en daarzijn denk ik de SLT-achtige sprinters wel op hun plaats.
 

17-03-2015 16:58:19
aarclay
aarclay
Die verdraaide klaptafeltjes ook, die zie je uiteraard over het hoofd, en ben ik die zelf vergeten te fotograferen.
Heeft iemand daar nog foto's van in uitgeklapte positie

Ik heb de foto's (http://dennistd.nl/temp/tr/stoelen/) van Dennistd er even bij gepakt, en kom tot het volgende:
Van A. Plat tafeltje aan die beperkt van ruimte is en aan twee 'armen' vastzit.
Van B: ?????
Van C: begrijp ik dat deze van vorm een hoek heeft en niet volledig functioneel is.

Laatst bewerkt door aarclay op 17-03-2015 17:09


Choo choo.....
 

17-03-2015 17:10:32
daniel81
daniel81
Quote
mandaje (di 17 mrt 2015 16:36:31 https://www.somda.nl/forum/12101/p531754/): De andere trajecten die je noemt hebben ook "S-bahn gebieden" zoals rond Utrecht & Tilburg en daarzijn denk ik de SLT-achtige sprinters wel op hun plaats.

Dat geldt voor Gn-Asn net zo goed
Maar op zich het concept is wel aardig om over door te denken.
De Bombardier-trams van Saarbrücken (waar het tramnet geënt is op het Karlsruhe-principe)hebben een deurloze middenbak met veel zitplaatsen. Het idee erachter is dat korte-afstandreizigers in de minder comfortabele kopbak in de buurt van de deur blijven, terwijl reizigers voor langere afstand de moeite nemen om naar de middenbak te lopen.
Evenzo zou je ook best delen van Sprinters wat comfortabeler kunnen inrichten.
Sowieso pleiten alle trajecten die we hier benoemen (en er zijn er emer) voor een wat genuanceerdere kijk op het Sprinterprincipe; de gemiddelde verblijftijd in een Sprinter is niet automatisch kort dus mag er zeker op die trajecten best wat meer comfort geboden worden.
 

17-03-2015 17:22:05
michaben
michaben
In de eindsituatie in 2021 zou er 2x per uur sprinters Lw-Zl, Gn-Zl en Gn-Asn moeten rijden. Nu zijn er 12 ICM-III en 2 ICM-IV treinstellen nodig in de ochtendspits op maandag en vrijdag (overige dagen lijkt er een drietje minder te rijden) voor de noordelijke sprinters. De 9000 verlengen naar Zl kost je alleen extra rails, geen extra stellen, want die trein staat nu drie kwartier stil in Mp. De halfuurdienst kost je wel twee extra stellen. Bij de 9100 zullen er met de komst van de pendel Gn-Asn wel wat meer treinen solo gaan rijden.

Je zit dus op circa 13 composities, hoeveel stellen dat zijn ligt er helemaal aan welk type materieel je hier laat rijden. Sprintermaterieel is er vaak in kortere lengtevarianten dan intercitymaterieel. Maar een ding is zeker, SLT achtige treinen zijn niet echt geschikt voor deze lijntjes.
 

17-03-2015 21:38:47
iraj-smile
iraj-smile
Tot wanneer zijn die SNG stoelen te zien te Rtd?  

17-03-2015 21:56:21
TSNL250
TSNL250
T/m 19 maart  

29-03-2015 10:45:25
martijnmet
Moderator
martijnmet
CAF heeft een filmpje online gezet over de nieuwe sprinter: http://youtu.be/HuOMoA9Jjac  

29-03-2015 11:11:55
michaben
michaben
Met de beste treinrit van het land %08% Maar wat een waardeloze kwaliteit verder, totaal niet realistische renderings en schokkerige bewegingen. Inhoudelijk vind ik de trein een minder open uitstraling hebben dan SLT. Maar met name de balkons zien er erg krap uit, lijkt me niet echt geschikt voor staanplaatsen, het is dus niet te hopen dat deze trein daadwerkelijk in de spits in de 4000 ingezet gaat worden zonder een flinke uitbreiding van de capaciteit zodat er nauwelijks meer staanplaatsen nodig zijn. Wel twee deuren per kant in de kopbak gelukkig, dat was bij SLT niet echt een succes (waarvan conducteurs maar al te graag de reizigers de schuld geven).

Laatst bewerkt door michaben op 29-03-2015 11:12
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-03-2015 11:22:15
lex_t
lex_t
Minder ruimtelijk? Wat wil je met zo'n pleehok.
Wel aardig treintje, eigenlijk hetzelfde als SLT, dus qua inzet gaat dat natuurlijk hopeloos door elkaar lopen.
 

29-03-2015 12:25:39
HZwoferink
HZwoferink
Quote
martijnmet (zo 29 mrt 2015 10:45:25 https://www.somda.nl/forum/12101/p533583/): CAF heeft een filmpje online gezet over de nieuwe sprinter: http://youtu.be/HuOMoA9Jjac
Filmpje is niet door CAF online gezet, maar is gekopieerd door een derde. Zelfde als je dus een film van de The Pirate Bay haalt, illegaal dus.


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

29-03-2015 13:12:54
Lovers83
Lovers83
Leuk zo'n impression filmpje, maar dat zegt eig nog niks over de definitieve vormgeving  

29-03-2015 13:15:23
sjoerd
sjoerd
Quote
michaben (zo 29 mrt 2015 11:11:55 https://www.somda.nl/forum/12101/p533586/): Met de beste treinrit van het land %08% Maar wat een waardeloze kwaliteit verder, totaal niet realistische renderings en schokkerige bewegingen. Inhoudelijk vind ik de trein een minder open uitstraling hebben dan SLT. Maar met name de balkons zien er erg krap uit, lijkt me niet echt geschikt voor staanplaatsen, het is dus niet te hopen dat deze trein daadwerkelijk in de spits in de 4000 ingezet gaat worden zonder een flinke uitbreiding van de capaciteit zodat er nauwelijks meer staanplaatsen nodig zijn. Wel twee deuren per kant in de kopbak gelukkig, dat was bij SLT niet echt een succes (waarvan conducteurs maar al te graag de reizigers de schuld geven).

Ik krijg de indruk dat de baklengte groter is dan bij SLT, en dat zou tot gevolg hebben dat de bakovergangen wat krapper moeten zijn, ondanks de opleggingen op een gemeenschappelijk draaistel. Daarnaast denk ik dat de specificaties van NS nog niet allemaal zijn verwerkt. CAF baseert zich in de animatie wellicht zelfs op het uiterlijk en innerlijk van de SLT. Dus er is waarschijnlijk nog niet zoveel definitiefs aan de hand. Zoals vaak: afwachten.
 

29-03-2015 15:02:13
VIRMm1
VIRMm1
Wat me opvalt is dat er 4 beeldschermen voorin zitten.

Iemand een idee?

De linkse lijkt me de vervanger van de GSM-R (die binnekort in iedere trein komt)

In het midden ERTMS , rechts wellicht diagnose van de trein.

En het 4e schermpje?
 

29-03-2015 15:21:26
dlm4yjp
dlm4yjp
Wat wel vaker gebruikelijk is geworden: beelden van de camerabewaking en evt. buitencamera's (zoals bijvoorbeeld traxx ook heeft).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

01-04-2015 20:52:23
michaben
michaben
Quote
HZwoferink (zo 29 mrt 2015 12:25:39 https://www.somda.nl/forum/12101/p533592/): Filmpje is niet door CAF online gezet, maar is gekopieerd door een derde. Zelfde als je dus een film van de The Pirate Bay haalt, illegaal dus.

Filmpje staat nu wel op het officiële NS youtube kanaal.
 

02-04-2015 00:19:20
aarclay
aarclay
Jep, maar wel iets ingekort. Het regenboog-design die we in het andere -inmiddels offline gehaalde- filmpje zagen zien we hier niet in terug.
Blijkbaar vind de NS dat niet interessant.


Choo choo.....
 

02-04-2015 01:45:08
Lovers83
Lovers83
Vloerhoogte van het stelletje in dit filmpje lijkt mij erg laag of zie ik dat verkeerd...  

29-05-2015 14:00:23
mren
mren
Rapport van Houthoff Buruma over smeergeldaffaire SNG is te lezen via de NRC-website: http://www.nrcq.nl/2015/05/29/consultant-voor-de-ns-nam-smeergeld-aan-van-bomardier  

30-05-2015 00:37:51
Lovers83
Lovers83
Japanse degelijkheid in onze nieuwste Sprinters? Mitsubishi Electric levert tractie voor SNG >> http://www.mitsubishielectric.com/news/2015/0527.html?cid=rss  

31-05-2015 01:14:02
jeanne
jeanne
Althans voor die door de Spanjaarden geleverd gaan worden. Die van de Zwitserse krijgen tractie-installaties van ABB. De motoren komen waarschijnlijk van Traktionssysteme Austria (TSA), een verzelfstandigd bedrijf dat voort komt uit het vroeger Brown Boveri & Cie conglomeraat.

Laatst bewerkt door jeanne op 31-05-2015 11:36


Jeanne Kok
 

09-06-2015 01:44:49
Lovers83
Lovers83
SNG factsheet te zien op de website van CAF. Staat vermeld dat er nu drie-, vier- en zesbakstellen komen. Capaciteit resp. 275 / 358 / 536 pax
Dat wordt een leuke variatie %02% >> http://www.caf.es/en/productos-servicios/proyectos/proyecto-detalle.php?p=273
 

09-06-2015 02:33:13
Frontier
Frontier
Nou, vooral leuk als er dan een drietje in de omloop van een zesje komt en de bijsturing er om welke reden dan ook niets mee doet. %03%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

09-06-2015 07:17:48
maigoda
maigoda
Ik zie meer een uitgebreid afleesschema in het handboek verschijnen ten aanzien van "met welke samenstelling stop je bij welk bakkenbord". Want de lengtes die worden aangegeven zijn nou niet bepaald standaard, laat staan dat ze vergelijkbaar zijn met SLT.
Groetjes,
Emiel
 

09-06-2015 07:24:24
broek53
broek53
Quote
Frontier (di 09 jun 2015 02:33:13 https://www.somda.nl/forum/12101/p541835/): Nou, vooral leuk als er dan een drietje in de omloop van een zesje komt en de bijsturing er om welke reden dan ook niets mee doet. %03%
Dat is een probleem van een disfunctionele besturing van een te gecompliceerde materieelinzet als gevolg van een te theoretische benadering van materieelbehoefte op een gestold moment in de geschiedenis, snaptuwel😟😫? Uweetwel, de kwestie die al zo'n 30 jaar bestaat, sinds de introductie van IC4-en naast IC3-en.
Met SNG als zodanig heeft dat weinig te maken, behalve dat de basis wordt gelegd om de traditie voort te zetten 😆
 

09-06-2015 09:56:20
AlexNL
AlexNL
Quote
maigoda (di 09 jun 2015 07:17:48 https://www.somda.nl/forum/12101/p541844/): Ik zie meer een uitgebreid afleesschema in het handboek verschijnen ten aanzien van "met welke samenstelling stop je bij welk bakkenbord". Want de lengtes die worden aangegeven zijn nou niet bepaald standaard, laat staan dat ze vergelijkbaar zijn met SLT.
Groetjes,
Emiel

Tijd om de bakborden te vervangen door treinlengteborden in meters, naar Duits voorbeeld.
 

09-06-2015 10:55:58
Klaasje
Klaasje
Quote
maigoda (di 09 jun 2015 07:17:48 https://www.somda.nl/forum/12101/p541844/): Ik zie meer een uitgebreid afleesschema in het handboek verschijnen ten aanzien van "met welke samenstelling stop je bij welk bakkenbord". Want de lengtes die worden aangegeven zijn nou niet bepaald standaard, laat staan dat ze vergelijkbaar zijn met SLT.
Groetjes,
Emiel

108 is ongeveer VIRM-IV, 75 meter is iets minder dan 3 bakken, 59 meter is een dikke 2 bakken.
 

09-06-2015 11:12:48
daniel81
daniel81
Waarbij vooral opvalt dat binnen SNG het nog niet eens eenduidig is: een zesje is 10 m korter dan twee drietjes...  

09-06-2015 11:15:09
dh3201
dh3201
Omdat twee drietjes bestaan uit 4 lange kopbakken en 2 korte tussenbakken en een zesje bestaat uit 2 lange kopbakken en 4 korte tussenbakken.


Shqiperise-lopers?
 

09-06-2015 11:16:40
daniel81
daniel81
Uiteraard, maar het ging dus om de vraag hoe een mcn weet waar-ie z'n trein moet neerzetten. En dat verschilt dus niet alleen qua hoeveelheid bakken, maar ook qua 3/4/6 combinaties.  

09-06-2015 11:21:48
rolandrail
rolandrail
Kwestie van nadenken en buiten opletten. Er zijn nog steeds mcn'n die 10 bakken SLT bewust bij de 10 neerzetten ondanks dat ze verteld is dat SLT 10 gelijk is aan 7 normale bakken. Argument is dat ze dan telkens moeten gaan rekenen als ze SLT rijden. Datzelfde geklier gaat dus bij SNG gebeuren. Zie het ook het bakkenbordjestopic. En dus moeten we inderdaad naar lengteborden in meters.  

09-06-2015 11:33:14
Klaasje
Klaasje
Maar dat soort machinisten nemen hun vak gewoon niet serieus. Desnoods neem je een tabelletje mee op de bok.

Laatst bewerkt door Klaasje op 09-06-2015 11:34
 

09-06-2015 11:45:16
sjoerd
sjoerd
Of juist zo serieus dat ze alleen naar de letter van de wet kunnen handelen.  

09-06-2015 12:38:32
nohab
nohab
Geen idee wat ze wel en niet serieus nemen maar het resultaat is in elk geval dat reizigers in Diemen het nogal eens op een lopen moeten zetten om de trein te halen. Hoe langer de trein, hoe groter de afstand tussen begin perron (waar de achterste cabine uit hoort te komen) en de plek waar de trein in werkelijkheid stopt.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 


09-06-2015 16:46:49
maigoda
maigoda
Quote
Klaasje (di 09 jun 2015 11:33:14 https://www.somda.nl/forum/12101/p541892/): Maar dat soort machinisten nemen hun vak gewoon niet serieus. Desnoods neem je een tabelletje mee op de bok.

Opzich is er wel een rekentruukje voor te bedenken: totale treinlengte gedeeld door 26 en de uitkomst afronden naar boven tot een heel getal. Zit je altijd goed. Bakkenborden zijn van origine geplaatst op de baklengtes van mat'54 en mat'64. En dat afgerond naar boven 26 meter.
Groetjes,
Emiel
 

09-06-2015 16:57:07
mren
mren
Wat dat betreft hadden dus beter de namen S100 en S60 voor SLT gehandhaafd kunnen worden. Net zoals de lengte bij de Lint'en ook in het typenummer zit.  

09-06-2015 19:19:35
DDZ7504
DDZ7504
S70


DDZ in dienst, ik blij!
 

09-06-2015 19:37:52
mren
mren
Volvovingers  

09-06-2015 20:51:54
b2py
b2py
Zit er eigenlijk een soort mogelijkheid tot Automated Train Operation in dit ding? Voorbereiding daarop oid?  

09-06-2015 21:26:04
AlexNL
AlexNL
Ik denk niet dat er ook maar één partij is op deze wereld die dáár z'n vingers aan durft te branden. ATO op een afgesloten metronetwerk (waar alle treinen van hetzelfde type zijn en er geen ander verkeer is) is iets heel anders dan op een complex spoornetwerk buiten.  

09-06-2015 21:59:36
mren
mren
Dat valt best mee, zie bijvoorbeeld de people movers op Rivium.  

09-06-2015 22:00:56
treinfan
treinfan
In Berlijn kunnen zelfstandig rijdende metro's het spoor delen met metro's met machinist. Indien de baanbeveiliging doorgeeft aan de trein wat het volgende seinbeeld is (en op welke afstand dat sein staat) en er bakens zijn die de stations en perrons aangeven, zou het prima realiseerbaar zijn treinen zelfstandig rond te laten rijden.  

10-06-2015 13:40:40
AgentX
AgentX
Quote
mren (di 09 jun 2015 21:59:36 https://www.somda.nl/forum/12101/p541994/): Dat valt best mee, zie bijvoorbeeld de people movers op Rivium.


Die ParkShuttles rijden daar weliswaar over de weg, maar wel met hekken eromheen. Dat betreft dus ook een afgesloten complex.
 

10-06-2015 14:14:11
b2py
b2py
Een stuk spoor zonder overweg is ook een afgesloten geheel.  

10-06-2015 15:01:27
maigoda
maigoda
En daar zit het hem in in Nederland: nog heel veel overwegen. Het langste stuk zonder overwegen wat ik me zo snel kan bedenken is Rsw-Dv-Ledn-Shl-Wp-Alm-Lls-Zl.
Groetjes,
Emiel
 

10-06-2015 15:03:23
b2py
b2py
Dat vind ik nogal een eind, je zou dus de hele SAAL lijn automatisch kunnen laten rijden bijvoorbeeld.

Laatst bewerkt door b2py op 10-06-2015 15:03
 

10-06-2015 15:58:12
Wellie
Wellie
Quote
b2py (wo 10 jun 2015 14:14:11 https://www.somda.nl/forum/12101/p542079/): Een stuk spoor zonder overweg is ook een afgesloten geheel.


Op spoorlopers na dan?


Machinist NSR
 

10-06-2015 16:12:25
b2py
b2py
Dat risico heb je met een metro ook, en lijkt mij geen onoverkomelijk issue.  

10-06-2015 16:42:30
SchuurB
SchuurB
En waarom ATO?
Om mcn's op het SAAL-gedeelte uit te sparen of om de rijkarakteristieken minder verschillend te laten zijn?
 

10-06-2015 16:47:35
michaben
michaben
Quote
maigoda (wo 10 jun 2015 15:01:27 https://www.somda.nl/forum/12101/p542088/): En daar zit het hem in in Nederland: nog heel veel overwegen.

Daar ging dat voorbeeld over de parkshuttle ook juist over: die kent ook overwegen met slagbomen. Weliswaar niet met 140km/u, maar met die snelheid kan een machinist ook een aanrijding niet meer voorkomen.
 

10-06-2015 16:51:58
b2py
b2py
Beide, je spaart personeel uit en je kan de rijtijden strakker hanteren en bepalen.  

10-06-2015 17:13:45
maigoda
maigoda
Quote
michaben (wo 10 jun 2015 16:47:35 https://www.somda.nl/forum/12101/p542107/):
Quote
maigoda (wo 10 jun 2015 15:01:27 https://www.somda.nl/forum/12101/p542088/): En daar zit het hem in in Nederland: nog heel veel overwegen.

Daar ging dat voorbeeld over de parkshuttle ook juist over: die kent ook overwegen met slagbomen. Weliswaar niet met 140km/u, maar met die snelheid kan een machinist ook een aanrijding niet meer voorkomen.

Dat laatste is niet per definitie waar. Ik ken wel verhalen van machinisten die met een tijdige snelremming een confrontatie met het wegverkeer hebben voorkomen. Uiteraard kun je elke overweg ook uitrusten met een soort van detectie, maar ik heb het idee dat zo'n systeem meer nadelen heeft dan voordelen (iets met onterechte snelremmingen, zie b.v. de Shl-tunnel: 99,9% van de brandmeldingen zijn vals).
Groetjes,
Emiel
 

10-06-2015 17:38:56
Ovindel
Ovindel
Quote
b2py (wo 10 jun 2015 16:12:25 https://www.somda.nl/forum/12101/p542099/): Dat risico heb je met een metro ook, en lijkt mij geen onoverkomelijk issue.
Nee, want automatische machinistloze metrosystemen zijn altijd uitgerust met perrondeuren: http://en.wikipedia.org/wiki/Platform_screen_doors Omdat deze spoorlijnen verder ook helemaal afgesloten zijn van de buitenwereld is er geen kans op spoorlopers.

Alternatieve systemen die in de wereld gebruikt worden zijn handmatige bediening met automatisch remmen bij stations zodat de trein exact op de goede plek op het perron uitkomt (omdat de treindeuren natuurlijk op dezelfde plek als de perrondeuren moeten komen) en automatische bediening met een machinist die kan ingrijpen bij perrons zonder perrondeuren, overwegen, spoorlopers, enz. Bij dat laatste heb je dus het voordeel van het exact kunnen handhaven van de dienstregeling én de veiligheid van de controle van een mens.

Vanwege niet consistente baklengtes en locaties van deuren in treinbakken in Nederland worden perrondeuren een erg lastige aangelegenheid dus zullen machinisten altijd nodig zijn.

Laatst bewerkt door Ovindel op 10-06-2015 17:40
 

10-06-2015 17:47:05
mren
mren
Automatische auto's werken ook met radarsystemen om te kijken of de weg voor hen vrij is. Hoewel de snelheid van een trein veel hoger is, zou dat ook daar kunnen. Zelfs op een overweg, bijvoorbeeld gekoppeld aan sein.

En -bijna vloeken in de kerk misschien- je moet m.i. niet overdreven veel geld steken in het voorkomen van alle ongelukken. Deze redenering kan je imho ook toepassen op plaatsing hekken langs het spoor.
 

10-06-2015 17:48:53
michaben
michaben
Quote
maigoda (wo 10 jun 2015 17:13:45 https://www.somda.nl/forum/12101/p542113/): Ik ken wel verhalen van machinisten die met een tijdige snelremming een confrontatie met het wegverkeer hebben voorkomen.

Dat kan eigenlijk alleen met insluiting van grote voertuigen, en dat valt ook wel te detecteren met sensoren (een druksensor op de overwegplaat zal niet door een konijn geactiveerd worden). Aanrijdingen waarbij verkeer op het laatste moment de overweg opschiet kun je nauwelijks op tijd zien aankomen.
 

10-06-2015 18:20:14
kleine_man
kleine_man
Dokland light Railways rijden machinistloos zonder dat de perrons afgesloten zijn. Ook in Kopenhagen is er een metrolijn die machinistloos is en niet afgesloten is.

Gaat prima. Alleen wij Nederlanders maken er weer iets panisch van.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

10-06-2015 18:48:53
phantom
phantom
Ik ga nog erger "vloeken in de kerk" ,willen we alles wel volledig geautomatiseerd ?
Die zelf rijdende dingen op t rivium die kunnen nog weinig kwaad,maar als je straks zelf niet hoeft te sturen in je auto en in de trein zit om de zelfde reden geen mcn meer,wie grijpt er dan in als t spul op "hol"slaat of een storing krijgt terwijl je met 120 op de weg of op de rails rijd ?
Ik geef toe dat een bestuurder achter welk stuur dan ook,geen garantie is voor een 100% veilig rit,maar het idee dat je straks waarmee ook ,afhankelijk bent van wat draadjes,chipjes en software en dat niemand meer kan proberen in te grijpen,dat vind ik een behoorlijk eng idee.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

10-06-2015 18:52:00
mren
mren
Objectief gezien is de bestuurder het onveiligste onderdeel van een auto  

10-06-2015 19:02:56
michaben
michaben
Dat je automatisch bedrijf hebt wil nog niet zeggen dat de ATB afgeschaft wordt. Net als de ATB nu de machinist controleert, kan de ATB straks de computer controleren en ingrijpen als er te hard gereden wordt. Net als de dodeman blijft bestaan, maar in plaats van een pedaal dat de machinist indrukt verwacht deze een periodiek signaal van de computer dat aangeeft dat alles nog naar behoren functioneert. Een volautomatische trein zal uit meerdere lagen moeten bestaan om veilig te functioneren, waarbij een diepere laag de controle kan overnemen en de trein tot een veilige stop kan brengen als de hogere laag faalt.  

10-06-2015 20:11:15
Duitje
Duitje
Quote
phantom (wo 10 jun 2015 18:48:53 https://www.somda.nl/forum/12101/p542142/): Ik ga nog erger "vloeken in de kerk" ,willen we alles wel volledig geautomatiseerd ?


Dat zeiden de landarbeiders ook toen de eerste landbouwmachines op de markt kwamen....


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

10-06-2015 20:15:25
b2py
b2py
Onder ERTMS is dat natuurlijk heel anders, en eigenlijk is het werk van een machinist al veel minder. De trein grijpt automatisch in als het mis gaat en dat zal onder ERTMS nog veel intensiever worden of mogelijk zijn.  

10-06-2015 21:21:35
ruysdael
ruysdael
Quote
Lovers83 (di 09 jun 2015 01:44:49 https://www.somda.nl/forum/12101/p541833/): SNG factsheet te zien op de website van CAF. Staat vermeld dat er nu drie-, vier- en zesbakstellen komen. Capaciteit resp. 275 / 358 / 536 pax
Dat wordt een leuke variatie %02% >> http://www.caf.es/en/productos-servicios/proyectos/proyecto-detalle.php?p=273
Wel wifi dus in de Sprinters.
 

10-06-2015 21:47:35
michaben
michaben
Ik denk niet dat CAF die verbinding ook zelf gaat aanbieden, de mogelijkheid is er blijkbaar, maar de NS zal wel een aanbieder moeten vinden die het wil exploiteren tegen een voor de NS acceptabele prijs.  

10-06-2015 22:40:59
rick
rick
Quote
BGM104 (wo 28 jan 2015 19:21:38 https://www.somda.nl/forum/12101/p524629/): De 118 bestelde treinstellen bestaan uit 68 3 baks stellen en 50 4 baks stellen. Daarnaast zijn er opties bedongen om in de toekomst meer treinstellen van dit type bij CAF aan te kunnen schaffen.
Gaat dit nog steeds door of is de verdeling nu veranderd aangezien CAF praat over 3-, 4- en 6-delige stellen? Of hoort dat weer bij een eventuele vervolgbestelling?
 

11-06-2015 00:41:58
Z2N
Z2N
Deze informatie over een eventuele zesbaks-versie is al vrij snel na het bekend worden van die 68 3 baks en 50 4 baks-stellen online gekomen. Totdat de eerste plaatjes van een zesbaks Cafje beschikbaar zijn zou ik die CAF-pagina met een korreltje zout nemen, het kan best gecopy-pastet zijn zonder echt op de details te letten.  

29-06-2015 09:26:50
Beel
Beel
Quote
rick (wo 10 jun 2015 22:40:59 https://www.somda.nl/forum/12101/p542180/):
Quote
BGM104 (wo 28 jan 2015 19:21:38 https://www.somda.nl/forum/12101/p524629/): De 118 bestelde treinstellen bestaan uit 68 3 baks stellen en 50 4 baks stellen. Daarnaast zijn er opties bedongen om in de toekomst meer treinstellen van dit type bij CAF aan te kunnen schaffen.
Gaat dit nog steeds door of is de verdeling nu veranderd aangezien CAF praat over 3-, 4- en 6-delige stellen? Of hoort dat weer bij een eventuele vervolgbestelling?


De eerste levering bestaat inderdaad uit de bovengenoemde 3-tjes en 4-tjes. Van 6-jes is vooralsnog geen sprake, al heeft NS wel de mogelijkheid om ze te bestellen.
 

01-08-2015 13:56:33
Dead_Devil
Dead_Devil
wat me opvalt bij het bekijken van al het artist impressie materiaal is dat de kop van onze sng anders is dan van de huidige civity van caf (persoonlijk vind ik uhm veel mooier) maar is dit vanwegen niewue botsnormen in de EU of gewoon een ijs van de ns zodat het toch een beetje uniek is naast het.....

Bewezen technologie verhaal?
 

01-08-2015 20:40:18
thom
thom
Een andere kopvorm hoeft toch niet te betekenen dat het stel gelijk geen bewezen techniek meer bevat, of snap ik je verkeerd?  

01-08-2015 23:21:55
AgentX
AgentX
Ijs van de vervoerder is het sowieso niet, want die verkoopt geen ijs (het is "eis").

Zou overigens de klant in dit geval ook de vorm van het ontwerp beschrijven of zit dat "bij het product in"?
 

01-08-2015 23:33:35
cuneo56
cuneo56
Een Ijsje gaat er best in tijdens een treinritje.
Of bedoelen jullie een Eis? %02%
 

01-08-2015 23:52:38
AgentX
AgentX
Daarom zei ik ook dat het geen "ijs" was.  

02-08-2015 12:46:53
Lovers83
Lovers83
Ik weet niet hoor, maar ik zie geen verschil in beide koppen. De enige afwijking is de draaistel tussen beiden. De rest is toch echt hetzelfde lijkt mij  

02-08-2015 12:59:57
VIRMm1
VIRMm1
Enige grote verschil is dat de SNG itt de reguliere caf civitys wel cabinedeuren buiten heeft.
Voor de rest zijn de baanruimer en de front / sluitseinen anders vorm gegeven, maar dat zijn geen bijzondere afwijkingen.
 

12-08-2015 11:55:23
moderator
Moderator
moderator
De discussie over regelgeving m.b.t. veiligheid is verplaatst: https://www.somda.nl/forum/15249/Veiligheidsregels+op+het+spoor/ . Hier weer verder met de ontwikkelingen rond de SNG.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

29-09-2015 14:21:28
wouter15
wouter15
Op Twitter zijn plaatjes verschenen van de binnen- en buitenkant van de nieuwe Sprinters voor NS.

Laatst bewerkt door moderator op 29-09-2015 15:19, reden: Niet werkende link verwijderd
 

29-09-2015 14:36:29
lex_t
lex_t
Wat een donker frontje. En een lelijk toilet. Verder gewoon prima treintje, zo te zien.  

29-09-2015 14:45:12
thom
thom
De link werkt hier niet en lijkt een telefoon nummer te bevatten  

29-09-2015 14:46:44
jasondav1
jasondav1
https://www.facebook.com/reizigersov/posts/1079652722052431

Deze link via de Facebook van Rover werkt wel

Laatst bewerkt door jasondav1 op 29-09-2015 14:47
 

29-09-2015 14:55:12
broek53
broek53
Opvallend dingetje: ze hebben zijramen in de cabine  

29-09-2015 16:18:00
phantom
phantom
Ik hoop dat de stang die de koppeling draagt niet de definitieve versie is,want dan wordt er weinig gekoppelt met zo'n iel pijpje %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.