16-03-2015 14:11:38 | ||
---|---|---|
mandaje
|
Quote Is de NS ook nog van plan om een meer regionale versie van Civity of Flirt te introduceren of worden het allemaal S-bahn sprinters met 2 deuren per bak per kant? Voor stoptreintrajecten als Zw - Gn/Lw lijkt mij een 1 deur per bak genoeg (net zoals de GTW'tjes). Voordeel is dat er meer zitplaatsen in de trein gaan (ongeveer +16%) en de coupes afgesloten kunnen worden met de balkons waardoor de klimaatbeheersing veel minder hard hoeft te werken dus een flinke energiereductie. Daarnaast is het natuurlijk comfortabeler voor de reiziger. De ÖBB gaat dit ook doen met haar Desiro's ML, 30 als S-Bahn voor rond Wenen, de rest als (inter)regionale trein. http://www.mobility.siemens.com/mobility/global/SiteCollectionDocuments/en/rail-solutions/commuter-and-regional-trains/desiro-platform/datasheet-desiro-oebb-en.pdf |
16-03-2015 15:02:09 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
De 9100 kan wel redelijk wat deuren gebruiken op de drukste stations anders. Ik vind de huidige 2 minuten halteertijd voor de 9100 in de spits in Assen toch wat veel voor een stoptrein. |
16-03-2015 15:07:16 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Een Intercity in de Randstad stopt vaker dan de 9100. Dus voor Randstadbegrippen is de 9100 gewoon een Intercity %08% Shqiperise-lopers? |
16-03-2015 16:12:03 | ||
---|---|---|
b2py
|
QuoteOok niet nog wat buffer? |
16-03-2015 16:28:34 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Het is dat die traag is ingepland ja. Maar eigenlijk zou dat helemaal niet moeten hoeven. |
16-03-2015 16:54:27 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Quote En zoals beloofd, met enige vertraging, een foto van de opstelling in Rtd. (Foto: https://www.flickr.com/photos/koenbrouwer/16214809173/) |
16-03-2015 18:01:59 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Zoals hier al eerder gesteld: de 9100 lijkt meer op een IC dan op een Sprinter. Niet alleen qua halte-afstanden, ook de gemiddelde verblijftijd in de trein ligt hier veel hoger. Het is dan ook terecht dat hier momenteel IC-materieel op ingezet wordt. En voor de reizigers is het te hopen dat ook in de toekomst hier comfortabeler materieel in zit dan wat gebruikelijk is op een Sprinter. En wat minder deuren is dan helemaal niet zo'n probleem. Dan moet je ook een probleem maken van langere halteertijden van IC's. (en dat vind ik ook eerder een 'problem', op trajecten met korte halte-afstanden zie je nauwelijks reistijdverschil tussen IC's en Sprinters) |
16-03-2015 18:38:29 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Dat heeft een reden: onlangs is afgesproken dat 10% van de zitplaatsen in de treinen zal worden uitgevoerd als "priority seating" voor zwangeren, mensen die slecht ter been zijn en andere ongemakken. In ommige treinen betekent dit niets meer dan een stickertje, maar in bijvoorbeeld DDZ zijn een deel van de stoelen verder uit elkaar geplaatst om zo meer ruimte te creëren voor deze prioriteitsstoelen. |
16-03-2015 19:07:17 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Voor mensen die meer beenruimte willen is toch de 1e klas uitgevonden? Waarom dan nu weer iets extra gaan regelen? (met de bijbehorende ellende van 'vrijwillig' je plek afstaan, naleving e.d.) Bijvoorbeeld in België mogen vrouwen vanaf x maanden zwangerschap met een 2e klas kaartje in de 1e klas reizen. Zoiets lijkt me veel logischer. |
16-03-2015 19:20:52 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Ik ben net even gaan proefzitten in Rotterdam, ik vond type A met kop en schouders boven de rest uitsteken. Met uitzondering van het tafeltje in de eerste klas, mijn 11" Macbook paste daar niet goed op. Verder vond ik de stoelen niet zo heel bijzonder. De Borcad Genio staat er, zoals al was gezegd, dus echt niet bij. Was het maar waar... Laatst bewerkt door AlexNL op 16-03-2015 19:25 |
16-03-2015 20:28:34 | ||
---|---|---|
klaass16
|
Dat rode leren interieur kennen we al in de cxx gtw, en in de vechtdal gtw. Alleen is het rode interieur dan grijs, en tevens 1ste klas uitvoering waar hoord dat paarse klapstoeltje thuis? http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/ |
16-03-2015 20:51:21 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Welke is type A? %08% Ik kon namelijk geen 1, 2, 3 of A, B, C of iets dergelijks ontdekken toen ik er afgelopen woensdagavond even was. Heb wel een paar kiekjes gemaakt, als je van de treinen naar de uitgang loopt is dit de volgorde van opstelling: links: http://i272.photobucket.com/albums/jj192/FrontierA318/Various/IMG_2542_zpse4d5t63b.jpg midden: http://i272.photobucket.com/albums/jj192/FrontierA318/Various/IMG_2543_zps2zt5iz0i.jpg rechts: http://i272.photobucket.com/albums/jj192/FrontierA318/Various/IMG_2544_zpsp4zhbxrm.jpg Heb er niet op gezeten aangezien de boel met een lint was afgezet, maar NS kennende zitten alle varianten waardeloos. Wat me bij de linker opstelling wel aansprak was de houten vloer en wanden, veel sfeervoller dan het kille wit en grijs bij de andere twee opstellingen. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
16-03-2015 20:57:00 | ||
---|---|---|
sfj
|
Meest linker, ik was er zondag. De zachtste stoelen. Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
16-03-2015 21:09:01 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Type A is degene die links staat. Mij werd verteld: A komt uit Tsjechië, B uit Duitsland en C uit Portugal. Bij A zaten er stopcontacten en USB-poorten bij alle stoelen, bij B en C enkel in de eerste klas. Een ander puntje van kritiek vind ik de klaptafeltjes: in de 1e klas zitten die er, maar in de 2e niet. Het formaat laat nou ook niet echt wat te wensen over. In vergelijking met de ÖBB CityJet-stoelen (de eerdergenoemde Borcad Genio) vind ik ze eigenlijk allemaal redeijk waardeloos. Dat wil zeggen dat één van ÖBB's doelen met de CityJet in ieder geval is bereikt: nieuwe standaarden zetten. Of ik ben gewoon verwend, dat kan ook. |
17-03-2015 02:06:03 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Type A is veruit mijn favoriet. Niet te hard en vooral niet te rechtop. Hier trouwens nog wat foto's van alle stoelen: http://dennistd.nl/temp/tr/stoelen/ |
17-03-2015 08:35:59 | ||
---|---|---|
AgentX
|
QuoteWaar dat paarse klapstoeltje thuis hoorT weet ik niet. Misschien een aparte kleur voor klapstoeltjes? Maar met de kleur paars zou je wel verwachten dat het comfortabeler is dan de tweede klasse stoelen. Rood voor 1e klasse en blauw voor 2e klasse is sinds SLT en DDZ de standaard. Laatst bewerkt door moderator op 17-03-2015 10:07, reden: Quoot geplaatst |
17-03-2015 09:48:33 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Quote Zonder in de gelegenheid te zijn naar Rtd te gaan... "op zicht" is A het beste vanwege de helling van de rugleuning en de zitting, ondanks dat er weer 's nauwelijks dikte in het zitkussen zit. Type B is volgens mij de stoel die de NMBS en transregio in hun resp. Desiro's hebben laten inbouwen. De Belgen op hgbtf zijn daarover niet zo te spreken, maar dat komt ook omdat ze tegen de bedoeling vaak op langere afstanden worden ingezet, nogal wat Wandfensterplätze hebben en nauwelijks scheidingswanden. Bij alle drie de types wordt het onderscheid tussen eerste en tweede klas weer alleen cosmetisch gemaakt: andere kleur, oorsteuntjes aan de hoofdsteun en een middenarmleuning... de oude DM'90 methode. Hopen op wat extra beenruimte. |
17-03-2015 11:49:17 | ||
---|---|---|
mandaje
|
Quote De ÖBB CityJet zijn dan ook overwegend interregiotreinen waar de gemiddelde passagier wat langer in de trein zal zitten. Een deelserie is S-Bahn materiaal wat meelift op de eisen van de interregiotreinen. Bij de NS is het precies andersom. Neemt natuurlijk niet weg dat NS veel punten kan scoren door goed meubilair en voldoende beenruimte aan te bieden. Ben benieuwd wat de extra kosten zouden zijn voor kleine upgrade van Regio+ naar Genio en of het niet de moeite waard is. Laatst bewerkt door mandaje op 17-03-2015 11:57 |
17-03-2015 12:15:54 | ||
---|---|---|
mandaje
|
Quote Zijn er meer van dit soort sprintertrajecten die een meer interregionale trein vereisen dan een S-Bahn sprinter? Voor de stoptreinen Zw-Gn/Lw zijn waarschijnlijk al bijna 30 stellen nodig, dus met net nog een paar van dit soort trajecten en de hele Flirt order zou als interregio order uitgevoerd kunnen worden. (Qua leveringstijd zal dit waarschijnlijk een heel ander verhaal worden). |
17-03-2015 12:26:00 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Nou, bijna 30 lijkt mij nogal overdreven. De 9100 heeft 6 omlopen, rijd je die alemaal met dubbele stellen 9wat volgens mij nu niet zo is) dan zou je 12 stellen nodig hebben. Een stopper naar Lw is vooralsnog slechts 1x per uur nodig, zou je die naar een halfuursdienst opkrikken dan kom je ook op 6 omlopen uit, maar die kunnen allemaal met solostellen rijden. Dus 18 stellen, plus nog iets reserve is nog lang geen 30. Maar andere 'lange-afstand-stoppers' zijn er genoeg. Waarbij ik vooral denk aan de 16000 - 13600 (veel gebruikt door reizigers Ut-Tb omdat het een rechtstreekse verbinding is die maar iets trager is dan de optie met IC en overstap) en de 5600. |
17-03-2015 15:17:10 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Ik ben net ook even gaan proberen in Rotterdam. Mijn bevindingen: A. +Prima zitvlak +Goede zithelling +Klapstoel zit goed +Bruikbaar tafeltje in de eerste klas +Overal stopcontacten en USB-poorten -NIet veel ruimte voor m'n knieën, als ik ze recht vooruit doe stoot ik net de stoel ervoor aan. B. +Redelijk zitvlak -/+Matige zithelling -/+Klapstoel is te doen -/+Tafeltje in eerste klas is wel redelijk, maar zit erg dicht tegen de leuning aan +USB-Poorten in de eerste klas bovenop tussen de stoelen (makkelijker te bereiken) -Niet veel ruimte voor m'n knieën, net als variant A C. +Goed zitvlak -Slechte zithelling -Klapstoel zit slecht -Tafeltje in eerste klas is wel erg klein, vergelijkbaar met een tourbus. +Voldoende beenruimte |
17-03-2015 16:36:31 | ||
---|---|---|
mandaje
|
Quote Sorry, licht off-topic Als je maandagochtendspits als maatgevende capaciteit neemt dan zijn er 13 stellen nodig voor de 9100. Daarnaast komen er tussen Gn en Asn nog extra pendelsprinters te rijden. De stoptrein van Lw naar Mp wordt een halfuursfrequentie en wordt doorgetrokken naar Zwl. De capaciteit van een enkele ICM-3 tijdens de hele ochtendspits kan dan wel heel kritiek worden. Met een paar reservestellen is 22 ongeveer het minimum en met wat groei door frequentieverhogingen en versnellingen is bijna 30 niet overdreven. Meer on-topic De andere trajecten die je noemt hebben ook "S-bahn gebieden" zoals rond Utrecht & Tilburg en daarzijn denk ik de SLT-achtige sprinters wel op hun plaats. |
17-03-2015 16:58:19 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Die verdraaide klaptafeltjes ook, die zie je uiteraard over het hoofd, en ben ik die zelf vergeten te fotograferen. Heeft iemand daar nog foto's van in uitgeklapte positie Ik heb de foto's (http://dennistd.nl/temp/tr/stoelen/) van Dennistd er even bij gepakt, en kom tot het volgende: Van A. Plat tafeltje aan die beperkt van ruimte is en aan twee 'armen' vastzit. Van B: ????? Van C: begrijp ik dat deze van vorm een hoek heeft en niet volledig functioneel is. Laatst bewerkt door aarclay op 17-03-2015 17:09 Choo choo..... |
17-03-2015 17:10:32 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote Dat geldt voor Gn-Asn net zo goed Maar op zich het concept is wel aardig om over door te denken. De Bombardier-trams van Saarbrücken (waar het tramnet geënt is op het Karlsruhe-principe)hebben een deurloze middenbak met veel zitplaatsen. Het idee erachter is dat korte-afstandreizigers in de minder comfortabele kopbak in de buurt van de deur blijven, terwijl reizigers voor langere afstand de moeite nemen om naar de middenbak te lopen. Evenzo zou je ook best delen van Sprinters wat comfortabeler kunnen inrichten. Sowieso pleiten alle trajecten die we hier benoemen (en er zijn er emer) voor een wat genuanceerdere kijk op het Sprinterprincipe; de gemiddelde verblijftijd in een Sprinter is niet automatisch kort dus mag er zeker op die trajecten best wat meer comfort geboden worden. |
17-03-2015 17:22:05 | ||
---|---|---|
michaben
|
In de eindsituatie in 2021 zou er 2x per uur sprinters Lw-Zl, Gn-Zl en Gn-Asn moeten rijden. Nu zijn er 12 ICM-III en 2 ICM-IV treinstellen nodig in de ochtendspits op maandag en vrijdag (overige dagen lijkt er een drietje minder te rijden) voor de noordelijke sprinters. De 9000 verlengen naar Zl kost je alleen extra rails, geen extra stellen, want die trein staat nu drie kwartier stil in Mp. De halfuurdienst kost je wel twee extra stellen. Bij de 9100 zullen er met de komst van de pendel Gn-Asn wel wat meer treinen solo gaan rijden. Je zit dus op circa 13 composities, hoeveel stellen dat zijn ligt er helemaal aan welk type materieel je hier laat rijden. Sprintermaterieel is er vaak in kortere lengtevarianten dan intercitymaterieel. Maar een ding is zeker, SLT achtige treinen zijn niet echt geschikt voor deze lijntjes. |
17-03-2015 21:38:47 | ||
---|---|---|
iraj-smile
|
Tot wanneer zijn die SNG stoelen te zien te Rtd? |
17-03-2015 21:56:21 | ||
---|---|---|
TSNL250
|
T/m 19 maart |
29-03-2015 10:45:25 | ||
---|---|---|
martijnmet
Moderator |
CAF heeft een filmpje online gezet over de nieuwe sprinter: http://youtu.be/HuOMoA9Jjac |
29-03-2015 11:11:55 | ||
---|---|---|
michaben
|
Met de beste treinrit van het land %08% Maar wat een waardeloze kwaliteit verder, totaal niet realistische renderings en schokkerige bewegingen. Inhoudelijk vind ik de trein een minder open uitstraling hebben dan SLT. Maar met name de balkons zien er erg krap uit, lijkt me niet echt geschikt voor staanplaatsen, het is dus niet te hopen dat deze trein daadwerkelijk in de spits in de 4000 ingezet gaat worden zonder een flinke uitbreiding van de capaciteit zodat er nauwelijks meer staanplaatsen nodig zijn. Wel twee deuren per kant in de kopbak gelukkig, dat was bij SLT niet echt een succes (waarvan conducteurs maar al te graag de reizigers de schuld geven). Laatst bewerkt door michaben op 29-03-2015 11:12 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
29-03-2015 11:22:15 | ||
---|---|---|
lex_t
|
Minder ruimtelijk? Wat wil je met zo'n pleehok. Wel aardig treintje, eigenlijk hetzelfde als SLT, dus qua inzet gaat dat natuurlijk hopeloos door elkaar lopen. |
29-03-2015 12:25:39 | ||
---|---|---|
HZwoferink
|
QuoteFilmpje is niet door CAF online gezet, maar is gekopieerd door een derde. Zelfde als je dus een film van de The Pirate Bay haalt, illegaal dus. Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink |
29-03-2015 13:12:54 | ||
---|---|---|
Lovers83
|
Leuk zo'n impression filmpje, maar dat zegt eig nog niks over de definitieve vormgeving |
29-03-2015 13:15:23 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Quote Ik krijg de indruk dat de baklengte groter is dan bij SLT, en dat zou tot gevolg hebben dat de bakovergangen wat krapper moeten zijn, ondanks de opleggingen op een gemeenschappelijk draaistel. Daarnaast denk ik dat de specificaties van NS nog niet allemaal zijn verwerkt. CAF baseert zich in de animatie wellicht zelfs op het uiterlijk en innerlijk van de SLT. Dus er is waarschijnlijk nog niet zoveel definitiefs aan de hand. Zoals vaak: afwachten. |
29-03-2015 15:02:13 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Wat me opvalt is dat er 4 beeldschermen voorin zitten. Iemand een idee? De linkse lijkt me de vervanger van de GSM-R (die binnekort in iedere trein komt) In het midden ERTMS , rechts wellicht diagnose van de trein. En het 4e schermpje? |
29-03-2015 15:21:26 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Wat wel vaker gebruikelijk is geworden: beelden van de camerabewaking en evt. buitencamera's (zoals bijvoorbeeld traxx ook heeft). Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
01-04-2015 20:52:23 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote Filmpje staat nu wel op het officiële NS youtube kanaal. |
02-04-2015 00:19:20 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Jep, maar wel iets ingekort. Het regenboog-design die we in het andere -inmiddels offline gehaalde- filmpje zagen zien we hier niet in terug. Blijkbaar vind de NS dat niet interessant. Choo choo..... |
02-04-2015 01:45:08 | ||
---|---|---|
Lovers83
|
Vloerhoogte van het stelletje in dit filmpje lijkt mij erg laag of zie ik dat verkeerd... |
29-05-2015 14:00:23 | ||
---|---|---|
mren
|
Rapport van Houthoff Buruma over smeergeldaffaire SNG is te lezen via de NRC-website: http://www.nrcq.nl/2015/05/29/consultant-voor-de-ns-nam-smeergeld-aan-van-bomardier |
30-05-2015 00:37:51 | ||
---|---|---|
Lovers83
|
Japanse degelijkheid in onze nieuwste Sprinters? Mitsubishi Electric levert tractie voor SNG >> http://www.mitsubishielectric.com/news/2015/0527.html?cid=rss |
31-05-2015 01:14:02 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Althans voor die door de Spanjaarden geleverd gaan worden. Die van de Zwitserse krijgen tractie-installaties van ABB. De motoren komen waarschijnlijk van Traktionssysteme Austria (TSA), een verzelfstandigd bedrijf dat voort komt uit het vroeger Brown Boveri & Cie conglomeraat. Laatst bewerkt door jeanne op 31-05-2015 11:36 Jeanne Kok |
09-06-2015 01:44:49 | ||
---|---|---|
Lovers83
|
SNG factsheet te zien op de website van CAF. Staat vermeld dat er nu drie-, vier- en zesbakstellen komen. Capaciteit resp. 275 / 358 / 536 pax Dat wordt een leuke variatie %02% >> http://www.caf.es/en/productos-servicios/proyectos/proyecto-detalle.php?p=273 |
09-06-2015 02:33:13 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Nou, vooral leuk als er dan een drietje in de omloop van een zesje komt en de bijsturing er om welke reden dan ook niets mee doet. %03% 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
09-06-2015 07:17:48 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Ik zie meer een uitgebreid afleesschema in het handboek verschijnen ten aanzien van "met welke samenstelling stop je bij welk bakkenbord". Want de lengtes die worden aangegeven zijn nou niet bepaald standaard, laat staan dat ze vergelijkbaar zijn met SLT. Groetjes, Emiel |
09-06-2015 07:24:24 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteDat is een probleem van een disfunctionele besturing van een te gecompliceerde materieelinzet als gevolg van een te theoretische benadering van materieelbehoefte op een gestold moment in de geschiedenis, snaptuwel😟😫? Uweetwel, de kwestie die al zo'n 30 jaar bestaat, sinds de introductie van IC4-en naast IC3-en. Met SNG als zodanig heeft dat weinig te maken, behalve dat de basis wordt gelegd om de traditie voort te zetten 😆 |
09-06-2015 09:56:20 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Tijd om de bakborden te vervangen door treinlengteborden in meters, naar Duits voorbeeld. |
09-06-2015 10:55:58 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Quote 108 is ongeveer VIRM-IV, 75 meter is iets minder dan 3 bakken, 59 meter is een dikke 2 bakken. |
09-06-2015 11:12:48 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Waarbij vooral opvalt dat binnen SNG het nog niet eens eenduidig is: een zesje is 10 m korter dan twee drietjes... |
09-06-2015 11:15:09 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Omdat twee drietjes bestaan uit 4 lange kopbakken en 2 korte tussenbakken en een zesje bestaat uit 2 lange kopbakken en 4 korte tussenbakken. Shqiperise-lopers? |
09-06-2015 11:16:40 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Uiteraard, maar het ging dus om de vraag hoe een mcn weet waar-ie z'n trein moet neerzetten. En dat verschilt dus niet alleen qua hoeveelheid bakken, maar ook qua 3/4/6 combinaties. |
09-06-2015 11:21:48 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Kwestie van nadenken en buiten opletten. Er zijn nog steeds mcn'n die 10 bakken SLT bewust bij de 10 neerzetten ondanks dat ze verteld is dat SLT 10 gelijk is aan 7 normale bakken. Argument is dat ze dan telkens moeten gaan rekenen als ze SLT rijden. Datzelfde geklier gaat dus bij SNG gebeuren. Zie het ook het bakkenbordjestopic. En dus moeten we inderdaad naar lengteborden in meters. |
09-06-2015 11:33:14 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Maar dat soort machinisten nemen hun vak gewoon niet serieus. Desnoods neem je een tabelletje mee op de bok. Laatst bewerkt door Klaasje op 09-06-2015 11:34 |
09-06-2015 11:45:16 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Of juist zo serieus dat ze alleen naar de letter van de wet kunnen handelen. |
09-06-2015 12:38:32 | ||
---|---|---|
nohab
|
Geen idee wat ze wel en niet serieus nemen maar het resultaat is in elk geval dat reizigers in Diemen het nogal eens op een lopen moeten zetten om de trein te halen. Hoe langer de trein, hoe groter de afstand tussen begin perron (waar de achterste cabine uit hoort te komen) en de plek waar de trein in werkelijkheid stopt. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
09-06-2015 16:46:49 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote Opzich is er wel een rekentruukje voor te bedenken: totale treinlengte gedeeld door 26 en de uitkomst afronden naar boven tot een heel getal. Zit je altijd goed. Bakkenborden zijn van origine geplaatst op de baklengtes van mat'54 en mat'64. En dat afgerond naar boven 26 meter. Groetjes, Emiel |
09-06-2015 16:57:07 | ||
---|---|---|
mren
|
Wat dat betreft hadden dus beter de namen S100 en S60 voor SLT gehandhaafd kunnen worden. Net zoals de lengte bij de Lint'en ook in het typenummer zit. |
09-06-2015 19:19:35 | ||
---|---|---|
DDZ7504
|
S70 |
09-06-2015 19:37:52 | ||
---|---|---|
mren
|
Volvovingers |
09-06-2015 20:51:54 | ||
---|---|---|
b2py
|
Zit er eigenlijk een soort mogelijkheid tot Automated Train Operation in dit ding? Voorbereiding daarop oid? |
09-06-2015 21:26:04 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Ik denk niet dat er ook maar één partij is op deze wereld die dáár z'n vingers aan durft te branden. ATO op een afgesloten metronetwerk (waar alle treinen van hetzelfde type zijn en er geen ander verkeer is) is iets heel anders dan op een complex spoornetwerk buiten. |
09-06-2015 21:59:36 | ||
---|---|---|
mren
|
Dat valt best mee, zie bijvoorbeeld de people movers op Rivium. |
09-06-2015 22:00:56 | ||
---|---|---|
treinfan
|
In Berlijn kunnen zelfstandig rijdende metro's het spoor delen met metro's met machinist. Indien de baanbeveiliging doorgeeft aan de trein wat het volgende seinbeeld is (en op welke afstand dat sein staat) en er bakens zijn die de stations en perrons aangeven, zou het prima realiseerbaar zijn treinen zelfstandig rond te laten rijden. |
10-06-2015 13:40:40 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Quote Die ParkShuttles rijden daar weliswaar over de weg, maar wel met hekken eromheen. Dat betreft dus ook een afgesloten complex. |
10-06-2015 14:14:11 | ||
---|---|---|
b2py
|
Een stuk spoor zonder overweg is ook een afgesloten geheel. |
10-06-2015 15:01:27 | ||
---|---|---|
maigoda
|
En daar zit het hem in in Nederland: nog heel veel overwegen. Het langste stuk zonder overwegen wat ik me zo snel kan bedenken is Rsw-Dv-Ledn-Shl-Wp-Alm-Lls-Zl. Groetjes, Emiel |
10-06-2015 15:03:23 | ||
---|---|---|
b2py
|
Dat vind ik nogal een eind, je zou dus de hele SAAL lijn automatisch kunnen laten rijden bijvoorbeeld. Laatst bewerkt door b2py op 10-06-2015 15:03 |
10-06-2015 15:58:12 | ||
---|---|---|
Wellie
|
Quote Op spoorlopers na dan? Machinist NSR |
10-06-2015 16:12:25 | ||
---|---|---|
b2py
|
Dat risico heb je met een metro ook, en lijkt mij geen onoverkomelijk issue. |
10-06-2015 16:42:30 | ||
---|---|---|
SchuurB
|
En waarom ATO? Om mcn's op het SAAL-gedeelte uit te sparen of om de rijkarakteristieken minder verschillend te laten zijn? |
10-06-2015 16:47:35 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote Daar ging dat voorbeeld over de parkshuttle ook juist over: die kent ook overwegen met slagbomen. Weliswaar niet met 140km/u, maar met die snelheid kan een machinist ook een aanrijding niet meer voorkomen. |
10-06-2015 16:51:58 | ||
---|---|---|
b2py
|
Beide, je spaart personeel uit en je kan de rijtijden strakker hanteren en bepalen. |
10-06-2015 17:13:45 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Quote Dat laatste is niet per definitie waar. Ik ken wel verhalen van machinisten die met een tijdige snelremming een confrontatie met het wegverkeer hebben voorkomen. Uiteraard kun je elke overweg ook uitrusten met een soort van detectie, maar ik heb het idee dat zo'n systeem meer nadelen heeft dan voordelen (iets met onterechte snelremmingen, zie b.v. de Shl-tunnel: 99,9% van de brandmeldingen zijn vals). Groetjes, Emiel |
10-06-2015 17:38:56 | ||
---|---|---|
Ovindel
|
QuoteNee, want automatische machinistloze metrosystemen zijn altijd uitgerust met perrondeuren: http://en.wikipedia.org/wiki/Platform_screen_doors Omdat deze spoorlijnen verder ook helemaal afgesloten zijn van de buitenwereld is er geen kans op spoorlopers. Alternatieve systemen die in de wereld gebruikt worden zijn handmatige bediening met automatisch remmen bij stations zodat de trein exact op de goede plek op het perron uitkomt (omdat de treindeuren natuurlijk op dezelfde plek als de perrondeuren moeten komen) en automatische bediening met een machinist die kan ingrijpen bij perrons zonder perrondeuren, overwegen, spoorlopers, enz. Bij dat laatste heb je dus het voordeel van het exact kunnen handhaven van de dienstregeling én de veiligheid van de controle van een mens. Vanwege niet consistente baklengtes en locaties van deuren in treinbakken in Nederland worden perrondeuren een erg lastige aangelegenheid dus zullen machinisten altijd nodig zijn. Laatst bewerkt door Ovindel op 10-06-2015 17:40 |
10-06-2015 17:47:05 | ||
---|---|---|
mren
|
Automatische auto's werken ook met radarsystemen om te kijken of de weg voor hen vrij is. Hoewel de snelheid van een trein veel hoger is, zou dat ook daar kunnen. Zelfs op een overweg, bijvoorbeeld gekoppeld aan sein. En -bijna vloeken in de kerk misschien- je moet m.i. niet overdreven veel geld steken in het voorkomen van alle ongelukken. Deze redenering kan je imho ook toepassen op plaatsing hekken langs het spoor. |
10-06-2015 17:48:53 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote Dat kan eigenlijk alleen met insluiting van grote voertuigen, en dat valt ook wel te detecteren met sensoren (een druksensor op de overwegplaat zal niet door een konijn geactiveerd worden). Aanrijdingen waarbij verkeer op het laatste moment de overweg opschiet kun je nauwelijks op tijd zien aankomen. |
10-06-2015 18:20:14 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Dokland light Railways rijden machinistloos zonder dat de perrons afgesloten zijn. Ook in Kopenhagen is er een metrolijn die machinistloos is en niet afgesloten is. Gaat prima. Alleen wij Nederlanders maken er weer iets panisch van. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
10-06-2015 18:48:53 | ||
---|---|---|
phantom
|
Ik ga nog erger "vloeken in de kerk" ,willen we alles wel volledig geautomatiseerd ? Die zelf rijdende dingen op t rivium die kunnen nog weinig kwaad,maar als je straks zelf niet hoeft te sturen in je auto en in de trein zit om de zelfde reden geen mcn meer,wie grijpt er dan in als t spul op "hol"slaat of een storing krijgt terwijl je met 120 op de weg of op de rails rijd ? Ik geef toe dat een bestuurder achter welk stuur dan ook,geen garantie is voor een 100% veilig rit,maar het idee dat je straks waarmee ook ,afhankelijk bent van wat draadjes,chipjes en software en dat niemand meer kan proberen in te grijpen,dat vind ik een behoorlijk eng idee. Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
10-06-2015 18:52:00 | ||
---|---|---|
mren
|
Objectief gezien is de bestuurder het onveiligste onderdeel van een auto |
10-06-2015 19:02:56 | ||
---|---|---|
michaben
|
Dat je automatisch bedrijf hebt wil nog niet zeggen dat de ATB afgeschaft wordt. Net als de ATB nu de machinist controleert, kan de ATB straks de computer controleren en ingrijpen als er te hard gereden wordt. Net als de dodeman blijft bestaan, maar in plaats van een pedaal dat de machinist indrukt verwacht deze een periodiek signaal van de computer dat aangeeft dat alles nog naar behoren functioneert. Een volautomatische trein zal uit meerdere lagen moeten bestaan om veilig te functioneren, waarbij een diepere laag de controle kan overnemen en de trein tot een veilige stop kan brengen als de hogere laag faalt. |
10-06-2015 20:11:15 | ||
---|---|---|
Duitje
|
Quote Dat zeiden de landarbeiders ook toen de eerste landbouwmachines op de markt kwamen.... Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR |
10-06-2015 20:15:25 | ||
---|---|---|
b2py
|
Onder ERTMS is dat natuurlijk heel anders, en eigenlijk is het werk van een machinist al veel minder. De trein grijpt automatisch in als het mis gaat en dat zal onder ERTMS nog veel intensiever worden of mogelijk zijn. |
10-06-2015 21:21:35 | ||
---|---|---|
ruysdael
|
QuoteWel wifi dus in de Sprinters. |
10-06-2015 21:47:35 | ||
---|---|---|
michaben
|
Ik denk niet dat CAF die verbinding ook zelf gaat aanbieden, de mogelijkheid is er blijkbaar, maar de NS zal wel een aanbieder moeten vinden die het wil exploiteren tegen een voor de NS acceptabele prijs. |
10-06-2015 22:40:59 | ||
---|---|---|
rick
|
QuoteGaat dit nog steeds door of is de verdeling nu veranderd aangezien CAF praat over 3-, 4- en 6-delige stellen? Of hoort dat weer bij een eventuele vervolgbestelling? |
11-06-2015 00:41:58 | ||
---|---|---|
Z2N
|
Deze informatie over een eventuele zesbaks-versie is al vrij snel na het bekend worden van die 68 3 baks en 50 4 baks-stellen online gekomen. Totdat de eerste plaatjes van een zesbaks Cafje beschikbaar zijn zou ik die CAF-pagina met een korreltje zout nemen, het kan best gecopy-pastet zijn zonder echt op de details te letten. |
29-06-2015 09:26:50 | ||
---|---|---|
Beel
|
Quote De eerste levering bestaat inderdaad uit de bovengenoemde 3-tjes en 4-tjes. Van 6-jes is vooralsnog geen sprake, al heeft NS wel de mogelijkheid om ze te bestellen. |
01-08-2015 13:56:33 | ||
---|---|---|
Dead_Devil
|
wat me opvalt bij het bekijken van al het artist impressie materiaal is dat de kop van onze sng anders is dan van de huidige civity van caf (persoonlijk vind ik uhm veel mooier) maar is dit vanwegen niewue botsnormen in de EU of gewoon een ijs van de ns zodat het toch een beetje uniek is naast het..... Bewezen technologie verhaal? |
01-08-2015 20:40:18 | ||
---|---|---|
thom
|
Een andere kopvorm hoeft toch niet te betekenen dat het stel gelijk geen bewezen techniek meer bevat, of snap ik je verkeerd? |
01-08-2015 23:21:55 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Ijs van de vervoerder is het sowieso niet, want die verkoopt geen ijs (het is "eis"). Zou overigens de klant in dit geval ook de vorm van het ontwerp beschrijven of zit dat "bij het product in"? |
01-08-2015 23:33:35 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Een Ijsje gaat er best in tijdens een treinritje. Of bedoelen jullie een Eis? %02% |
01-08-2015 23:52:38 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Daarom zei ik ook dat het geen "ijs" was. |
02-08-2015 12:46:53 | ||
---|---|---|
Lovers83
|
Ik weet niet hoor, maar ik zie geen verschil in beide koppen. De enige afwijking is de draaistel tussen beiden. De rest is toch echt hetzelfde lijkt mij |
02-08-2015 12:59:57 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Enige grote verschil is dat de SNG itt de reguliere caf civitys wel cabinedeuren buiten heeft. Voor de rest zijn de baanruimer en de front / sluitseinen anders vorm gegeven, maar dat zijn geen bijzondere afwijkingen. |
12-08-2015 11:55:23 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator |
De discussie over regelgeving m.b.t. veiligheid is verplaatst: https://www.somda.nl/forum/15249/Veiligheidsregels+op+het+spoor/ . Hier weer verder met de ontwikkelingen rond de SNG. Met vriendelijke groet, Het moderator team |
29-09-2015 14:21:28 | ||
---|---|---|
wouter15
|
Op Twitter zijn plaatjes verschenen van de binnen- en buitenkant van de nieuwe Sprinters voor NS. Laatst bewerkt door moderator op 29-09-2015 15:19, reden: Niet werkende link verwijderd |
29-09-2015 14:36:29 | ||
---|---|---|
lex_t
|
Wat een donker frontje. En een lelijk toilet. Verder gewoon prima treintje, zo te zien. |
29-09-2015 14:45:12 | ||
---|---|---|
thom
|
De link werkt hier niet en lijkt een telefoon nummer te bevatten |
29-09-2015 14:46:44 | ||
---|---|---|
jasondav1
|
https://www.facebook.com/reizigersov/posts/1079652722052431 Deze link via de Facebook van Rover werkt wel Laatst bewerkt door jasondav1 op 29-09-2015 14:47 |
29-09-2015 14:55:12 | ||
---|---|---|
broek53
|
Opvallend dingetje: ze hebben zijramen in de cabine |
29-09-2015 16:18:00 | ||
---|---|---|
phantom
|
Ik hoop dat de stang die de koppeling draagt niet de definitieve versie is,want dan wordt er weinig gekoppelt met zo'n iel pijpje %08% Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |