29-06-2014 12:06:32
sjoerd
sjoerd
Quote
timtrein (zo 29 jun 2014 11:10:43 https://www.somda.nl/forum/12101/p499408/): Nee, in Nederland willen we al 175 jaar lang vanalles veranderen aan dingen die elders wel goed werken

Ja. En in de loop van die tijd hebben we aan al die eigen ontwerpen ook nog erg veel verbeterd zodat het meeste spul zo'n 40 jaar of zelfs meer heeft dienstgedaan.
Dit in tegenstelling tot een aantal (vrijwel) toonbanklocs waaraan niet veel was gewijzigd, maar die het nog geen 10 jaar hebben uitgehouden.
Dus het is maar waarop je de nadruk legt.
 

29-06-2014 13:34:45
maigoda
maigoda
Eigen ontwerpen wellicht wel. Maar er zijn ook wel de nodige toonbankmodellen geweest waar NS graag enige wijzigingen op wilde, dat het uiteindelijke product het in de praktijk toch niet helemaal haalde bij het oorspronkelijke ontwerp. Zoals bijvoorbeeld de 6400 en de DH1/DH2.
Groetjes,
Emiel
 

29-06-2014 18:19:22
TGr79
TGr79
Wie zegt dat? Heb je een gedetailleerde vergelijking gemaakt tussen het oorspronkelijke en het uiteindelijke product? Misschien is de 6400 na zijn kinderziektes uiteindelijk wel veel bedrijfszekerder (uitgedrukt in MTBF / MDBF) gebleken dan het origineel. Misschien heeft de DH1/DH2 wel veel lagere onderhoudskosten gekend dan de BR 628 (waarvoor uiteindelijk ook drie rondes nodig waren om een ontwerp te verkrijgen waarmee DB kon leven).

We weten het niet, omdat we niet alle informatie hebben. Dat wat in de hobbytijdschriften staat, hoeft niet altijd de volledige waarheid te zijn. DH-materieel is uiteindelijk (met de oorspronkelijke motor) heel de wereld over gegaan; zo slecht zal het dus niet geweest zijn.
 

29-06-2014 19:41:29
edje
edje
6400 is gewoon aangepast omdat nederland ook blokkenrem wilde en er moest natuurlijk ATB in, maar dat maakt de lok niet veel slechter of beter dan de eerste lok die is afgeleverd de V.2.022 van AKN, die met bouwjaar 1983 toch alweer 31 jaar rond tuft door Duitsland.  


29-06-2014 20:26:44
timtrein
timtrein
Een 6400 is vooral schreeuwend duur in onderhoud, en aan de Wadlopers is zo vaak en zoveel verspijkerd dat die per definitie verlieslijdend zijn geweest
Vergelijk dat eens met toonbanklocs als 600, 2400, 1300... ook allemaal locs die praktisch onverwoestbaar en degelijk zijn gebleken.
 

29-06-2014 21:12:47
icened
icened
Een mooie neus heeft natuurlijk wel wat. Maar het is slechts een van de (bij)zaken van de nieuwe Sprinter. Belangrijkere aspect is o.a betrouwbaarheid.

De SLT werd ontwikkeld op basis van een beproefde Duitse Sprinter. Toch waren er een aantal kinderziektes.

Laatst bewerkt door icened op 29-06-2014 21:16
 

29-06-2014 22:01:02
jeanne
jeanne
Quote
timtrein (zo 29 jun 2014 20:26:44 https://www.somda.nl/forum/12101/p499458/): Een 6400 is vooral schreeuwend duur in onderhoud, en aan de Wadlopers is zo vaak en zoveel verspijkerd dat die per definitie verlieslijdend zijn geweest
Vergelijk dat eens met toonbanklocs als 600, 2400, 1300... ook allemaal locs die praktisch onverwoestbaar en degelijk zijn gebleken.

De 2400-en met haar opvolger de 6400-en vergelijken, echt dat is naar mijn bescheiden mening een valletje van appels met peren vergelijken


Jeanne Kok
 

29-06-2014 22:09:13
maigoda
maigoda
Quote
TGr79 (zo 29 jun 2014 18:19:22 https://www.somda.nl/forum/12101/p499450/): Wie zegt dat? Heb je een gedetailleerde vergelijking gemaakt tussen het oorspronkelijke en het uiteindelijke product? Misschien is de 6400 na zijn kinderziektes uiteindelijk wel veel bedrijfszekerder (uitgedrukt in MTBF / MDBF) gebleken dan het origineel. Misschien heeft de DH1/DH2 wel veel lagere onderhoudskosten gekend dan de BR 628 (waarvoor uiteindelijk ook drie rondes nodig waren om een ontwerp te verkrijgen waarmee DB kon leven).

We weten het niet, omdat we niet alle informatie hebben. Dat wat in de hobbytijdschriften staat, hoeft niet altijd de volledige waarheid te zijn. DH-materieel is uiteindelijk (met de oorspronkelijke motor) heel de wereld over gegaan; zo slecht zal het dus niet geweest zijn.

Ik baseer het ook niet op wat er in de hobbybladen staat, maar gewoon op interne bronnen binnen het spoor. Waarom zou NS een rechtzaak tegen MAK begonnen zijn voor schadevergoeding en werd dat door de rechter niet toegewezen om reden dat NS zelf wijzigingen wilde aan de 6400?

DH kende ook problemen die veroorzaakt zijn door een uitgeklede versie van de BR 628 te bestellen. Uiteindelijk wel opgelost, maar dat had dus voorkomen kunnen worden. En als je het idee hebt dan men daar van geleerd zou hebben: helaas. Ook SLT heeft een aantal constructiewijzigingen gekregen die ze in principe vooraf hadden kunnen weten met een beetje logisch nadenken.
Groetjes,
Emiel
 

29-06-2014 22:17:38
sjoerd
sjoerd
Een leuke, interessante bron was toen het MATBLAD. Eerste hands info van M en W. Daarin stond waarmee men voortdurend probeerde de standaardontwerpen of de geleverde varianten te verbeteren op allerlei mogelijke punten. Soms was een CW succesvol en kreeg de gehele serie de CW; soms was de verbetering goed maar te duur en soms had het niet of onvoldoende geholpen. En dan heb ik het nog niet over de beruchte nummers uit een serie, waqnt net als nu waren er geliefde en beruchte exemplaren. Het was een lang verbeteringscircus.
Een direct probleemloze serie ken ik niet, standaard of aangepast aan wensen...
 

29-06-2014 22:22:46
bnv
bnv
Wat mij opgevallen is dat men blijkbaar niet gekozen heeft voor een voortzetting van het SLT model. Nieuwere versies borduren voort op het reeds bestaande dat mogelijk uitgebreide software problemen bij de aanloop van de inzet kan voorkomen. Bij de start ergens in 2007 hebben we toch heel wat problemen gehad.
Men is gelukkig optimistisch in die zin dat nieuw materieel van andere fabrikanten waar men nog geen zaken mee gedaan heeft geen noemenswaardige ICT problemen (meer) geeft.
Zou mooi zijn: aflevering, even checken of alles OK is, en gelijk karren maar. Natuurlijk beeldspraak, maar..... in hoeverre is dat "wishfull thinking"?
 

29-06-2014 22:40:48
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat SLT niet verder ontwikkeld wilt is niet zo heel gek, het mag dan nu eindelijk stabiel rijden, maar rijden met 3 stellen of meer kunnen ze nogsteeds niet, lijkt mij toch niet helemaal de bedoeling...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

29-06-2014 23:27:42
Nelis
Nelis
Heeft iemand een idee waarom FLIRTs geen optie zijn voor de NS? Die zijn in mijn ogen best wel vergelijkbaar met de Coradia?  

30-06-2014 01:22:03
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
dlm4yjp (zo 29 jun 2014 22:40:48 https://www.somda.nl/forum/12101/p499476/): Dat SLT niet verder ontwikkeld wilt is niet zo heel gek, het mag dan nu eindelijk stabiel rijden, maar rijden met 3 stellen of meer kunnen ze nogsteeds niet, lijkt mij toch niet helemaal de bedoeling...


SLT kan gewoon met 3 stellen gekoppeld rijden geen enkel probleem %06%


MCN ASD
 

30-06-2014 01:33:45
thom
thom
Quote
icened (zo 29 jun 2014 21:12:47 https://www.somda.nl/forum/12101/p499461/): Een mooie neus heeft natuurlijk wel wat. Maar het is slechts een van de (bij)zaken van de nieuwe Sprinter. Belangrijkere aspect is o.a betrouwbaarheid.

De SLT werd ontwikkeld op basis van een beproefde Duitse Sprinter. Toch waren er een aantal kinderziektes.

Die neus opzich geen bijzaak, maar een gevolg van een stukje veiligheidseisen..

Verder zijn de eisen van het bouwen van een lokomotief als je het hebt over een 2400 en over een 6400 nogal verschillend van tijdsgeest en bijhorend eisen pakket en daarmee totaal onvergelijkbaar...

En het aantal CW's is iets wat je niet moet willen vergelijken, treinen zijn continu in ontwikkeling en pas uitontwikkeld als ze terzijde gesteld worden.
Tot die tijd wil je echt geen idee hebben van het aantal Cw's wat er uitgevoerd is. Dan heb je het niet meer over tientallen. namelijk...

Laatst bewerkt door thom op 30-06-2014 01:37
 

30-06-2014 01:37:36
rolandrail
rolandrail
Quote
Nelis (zo 29 jun 2014 23:27:42 https://www.somda.nl/forum/12101/p499486/): Heeft iemand een idee waarom FLIRTs geen optie zijn voor de NS? Die zijn in mijn ogen best wel vergelijkbaar met de Coradia?
Tja, bewezen techniek die in NL werkt maar de aanbestedingsregels die verergerd worden door door NS zelf opgelegde extra eisen.
 

30-06-2014 01:51:53
Wellie
Wellie
Quote
thom (ma 30 jun 2014 01:33:45 https://www.somda.nl/forum/12101/p499495/):
Quote
icened (zo 29 jun 2014 21:12:47 https://www.somda.nl/forum/12101/p499461/): Een mooie neus heeft natuurlijk wel wat. Maar het is slechts een van de (bij)zaken van de nieuwe Sprinter. Belangrijkere aspect is o.a betrouwbaarheid.

De SLT werd ontwikkeld op basis van een beproefde Duitse Sprinter. Toch waren er een aantal kinderziektes.

Die neus opzich geen bijzaak, maar een gevolg van een stukje veiligheidseisen..

Verder zijn de eisen van het bouwen van een lokomotief als je het hebt over een 2400 en over een 6400 nogal verschillend van tijdsgeest en bijhorend eisen pakket en daarmee totaal onvergelijkbaar...

En het aantal CW's is iets wat je niet moet willen vergelijken, treinen zijn continu in ontwikkeling en pas uitontwikkeld als ze terzijde gesteld worden.
Tot die tijd wil je echt geen idee hebben van het aantal Cw's wat er uitgevoerd is. Dan heb je het niet meer over tientallen. namelijk...


CW's? Binnen NSR staat dit nu voor Coördinator Wal, maar dat zal het nu wel niet betekenen ... %02%


Machinist NSR
 

30-06-2014 01:59:14
Frontier
Frontier
Bij materieel staat het doorgaans voor Constructie Wijzigingen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

30-06-2014 05:50:07
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
Rolffiej19 (ma 30 jun 2014 01:22:03 https://www.somda.nl/forum/12101/p499494/):
Quote
dlm4yjp (zo 29 jun 2014 22:40:48 https://www.somda.nl/forum/12101/p499476/): Dat SLT niet verder ontwikkeld wilt is niet zo heel gek, het mag dan nu eindelijk stabiel rijden, maar rijden met 3 stellen of meer kunnen ze nogsteeds niet, lijkt mij toch niet helemaal de bedoeling...


SLT kan gewoon met 3 stellen gekoppeld rijden geen enkel probleem %06%


Dat beruchte doodvallen doen ze niet meer? Paar weken terug zag ik het nog gebeuren namelijk, en ze worden ook nergens planmatig met 3 stellen tegelijk ingezet voor zo ver ik weet...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

30-06-2014 09:12:16
sjoerd
sjoerd
@Thom: Dat het om verschillende materieelspecificaties gaat als je materieel uit de jaren 50 van de vorige eeuw met dat van nu vergelijkt is natuurlijk waar, en wat je schrijft over CW's ook. En ik gaf nu ook juist weer dat CW's van alle tijden zijn en dat er dienaangaande geen verschil is tussen toonbankmaterieel, aangepast toonbankmaterieel en geheel eigen ontwerp. Ik vind dan ook dat je dingen die ten dele verschillen en ten dele overeenstemmen altijd kunt vergelijken. Dat maakt immers dat je een weloverwogen keuze maakt.  

30-06-2014 09:32:13
treinfan
treinfan
@dlm4yjp dat ze niet planmatig met drie stellen worden ingezet, betekent niet dat het problemen oplevert. Net als bij VIRM is drie stellen blijkbaar nergens standaard nodig in de dienst.  

30-06-2014 09:42:52
dlm4yjp
dlm4yjp
Graag niet oorzaak en gevolg omdraaien in het begin waren daar namelijk problemen mee, sindsdien heeft men 2 stellen max aangehouden. Schijnbaar is er in de tussentijd het euvel verholpen. 3x V-IRM kwam overigens nog wel is planmatig voor (500 en 800 serie).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

30-06-2014 09:55:05
broek53
broek53
Met 3 x VIRM zijn nooit problemen geweest, noch is het verboden geweest.  

30-06-2014 09:58:12
nohab
nohab
En sporadisch komt het nog steeds voor. Maar het zijn dan wel altijd viertjes, zesjes zitten daar nooit bij.

Laatst bewerkt door nohab op 30-06-2014 09:58


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

30-06-2014 10:04:11
treinjoop
treinjoop
Het liever niet laten rijden van 3x SLT gekoppeld geeft toch wel beperkingen aan in de materieelinzet tijdens de spits. Zo is het materieel op deze manier niet geschikt voor de 5600 waar 12 bakken SLT niet voldoen. De drukste ritten in de 4300 en 4600 bieden al amper voldoende capaciteit met 12 bakken SLT.

Dus laten we hopen dat de nieuwe Sprinters de mogelijkheid hebben om planmatig met 3 stellen per trein te gaan rijden. Bij SGMm is dat immers ook mogelijk.\

@nohab Dat is niet helemaal waar: http://www.youtube.com/watch?v=QAPQvupKd9Y.


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.
 

30-06-2014 10:12:29
Pim530
Pim530
14 bakken IRM kwam vroeger inderdaad met enige regelmaat voor in de NO.  

30-06-2014 10:31:18
Bert13
Bert13
Wat ontsporen discussies toch snel. Inderdaad, 14 bakken waren vroeger planmatig in de NO te zien. Wat @treinfan wilde zeggen, is dat omdat er tegenwoordig nauwelijks nog 3x VIRM in een trein zit, niet automatisch betekent dat VIRM problemen heeft om met drie stellen te rijden. Bij SLT levert het volgens mij tegenwoordig ook niet echt meer problemen op, alhoewel men nog steeds een "liever-niet"-beleid eropna houdt.
Maar dit heeft verder weinig meer met de nieuwe sprinters te maken.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

30-06-2014 10:45:19
DDZ7504
DDZ7504
Ik heb ooit nog ivm een aangepaste drgl in de winter 14 bakken VIRM te Ztm gezien als IC ri Gvc. Dat moest stoppen in Ztm!  

30-06-2014 11:34:47
Dead_Devil
Dead_Devil
Ik vraag me af of stadler een beroep doet op deze aanbesteding. Ben benieuwd hoe een stadler Flirt-3 er in sprinter kleuren uit zou zien. Ook de Alstom coradia vind ik erg mooi en stoer ogen. Ik hoop wel dat ze een verbetering aan beenruimte doen reis iedere dag houten - utrecht centraal met die dingen en men wat is het krap als er iemand met lange benen tegen over je zit!  

30-06-2014 12:00:55
mdeen
mdeen
Hoe bedoel je "een beroep doet op"? Bedoel je misschien "in beroep gaat tegen"?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-06-2014 12:05:05
treinjoop
treinjoop
Hij vraagt zich af of Stadler mee gaat doen in deze aanbesteding door hun Flirt-3 aan te bieden. Heeft niets met in beroep tegen te maken.


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.
 

30-06-2014 12:07:59
thom
thom
Als je bedoeld een beroep doen op de aanbesteding alsin het 'eraan mee doen' dan zijn ze al afgevallen aangezien op de vorige pagina al gemeld is dat alleen CAV en Alstom nog over zijn of ze hebben niet ingeschreven.
Meedoen kan sowieso niet meer want de inschrijftermijn is allang verstreken.

De andere intrepetatie, alsin in hoger beroep gaan, kunnen ze alleen doen als er iets misgegaan is in de aanbesteding maar die kans lijkt me klein.

Laatst bewerkt door thom op 30-06-2014 12:10
 

30-06-2014 12:09:01
Ovindel
Ovindel
Die link naar dat document lijkt trouwens niet meer te werken. Ik heb hem nog wel opgeslagen op mijn pc.  

30-06-2014 12:21:35
Dead_Devil
Dead_Devil
Quote
thom (ma 30 jun 2014 12:07:59 https://www.somda.nl/forum/12101/p499565/): Als je bedoeld een beroep doen op de aanbesteding alsin het 'eraan mee doen' dan zijn ze al afgevallen aangezien op de vorige pagina al gemeld is dat alleen CAV en Alstom nog over zijn of ze hebben niet ingeschreven.
Meedoen kan sowieso niet meer want de inschrijftermijn is allang verstreken.

De andere intrepetatie, alsin in hoger beroep gaan, kunnen ze alleen doen als er iets misgegaan is in de aanbesteding maar die kans lijkt me klein.


Mijn excusses niet goed gelezen mag ik vragen wie CAV is? ken het helemaal niet en verbaast me dat ik Bombardier of Siemens niet tegen kom?

Is er ergens iets terug te vinden over welk materiaal de fabrikanten aan bieden?
 

30-06-2014 12:42:42
mtlx
mtlx
Stadler had al in een recente presentatie van de jaarcijfers aangegeven dat ze inderdaad ingeschreven hadden, maar dat ze de shortlist niet hadden gehaald. Datzelfde zou ook prima met Siemens of Bombardier e.a. zo kunnen zijn  

30-06-2014 13:18:18
daniel81
daniel81
Quote
Dead_Devil (ma 30 jun 2014 12:21:35 https://www.somda.nl/forum/12101/p499569/):
Quote
thom (ma 30 jun 2014 12:07:59 https://www.somda.nl/forum/12101/p499565/): Als je bedoeld een beroep doen op de aanbesteding alsin het 'eraan mee doen' dan zijn ze al afgevallen aangezien op de vorige pagina al gemeld is dat alleen CAV en Alstom nog over zijn of ze hebben niet ingeschreven.
Meedoen kan sowieso niet meer want de inschrijftermijn is allang verstreken.

De andere intrepetatie, alsin in hoger beroep gaan, kunnen ze alleen doen als er iets misgegaan is in de aanbesteding maar die kans lijkt me klein.


Mijn excusses niet goed gelezen mag ik vragen wie CAV is? ken het helemaal niet en verbaast me dat ik Bombardier of Siemens niet tegen kom?

Is er ergens iets terug te vinden over welk materiaal de fabrikanten aan bieden?


Het is CAF, een Spaanse fabrikant. In Nederland tot dusverre alleen bekend van de Amsterdamse sneltrams/metro's.
 

30-06-2014 14:24:11
snowie
snowie
Is het een idee om de titel van dit topic "Nieuwe Sprinters" eenduidig te houden met andere topics en het dus te wijzigen in "Ontwikkelingen Nieuwe Generatie Sprinters" , of zonder het woord Ontwikkelingen ??  

01-07-2014 11:14:48
rolandrail
rolandrail
De aanduiding bij NS is tot dusver SNG: Sprinter Nieuwe Generatie.  

01-07-2014 11:42:40
spiketrain
Moderator
spiketrain
Ik heb het topic een andere titel gegeven.


Groet, Spiketrain
 

01-07-2014 18:44:09
Ovindel
Ovindel
Voor de mensen die het plaatje van de Flirt 3 in sprinterkleuren gemist hebben, hier staat 'ie: https://www.facebook.com/Railnieuws/posts/614969755264965  

01-07-2014 19:21:46
Hoera63
Hoera63
@Spiketrain: Misschien kan je het topic ook even verplaatsen naar Materieel en ontwikkelingen, want daar staat het topic van IC Nieuwe Generatie ook.  

02-07-2014 07:17:30
mdeen
mdeen
Quote
Dead_Devil (ma 30 jun 2014 12:21:35 https://www.somda.nl/forum/12101/p499569/):

Is er ergens iets terug te vinden over welk materiaal de fabrikanten aan bieden?


CAV is dus CAF, een spaanse maatschapij die de CIVITY aanbiedt. Alstom heeft de Coradia die in vele vormen is uitgebracht (o.a. de LINT), maar het zal wel een ontwikkeling van de duitse BR440 worden (Coradia Continental).
 

02-07-2014 13:38:58
fugazi
fugazi
Quote
mdeen (wo 02 jul 2014 07:17:30 https://www.somda.nl/forum/12101/p499794/): (...) maar het zal wel een ontwikkeling van de duitse BR440 worden (Coradia Continental).
Wie zegt dat? Het kan toch ook de Franse Coradia worden?
 

02-07-2014 13:55:51
mdeen
mdeen
De Regiolis bedoel je dan? Dat is meer sneltreinmaterieel. Maar goed, het zou kunnen.  

02-07-2014 16:14:49
fugazi
fugazi
Zolang er een flop bij komt kijken, blijft het in aanmerking komen voor de NS .  

02-07-2014 16:18:39
reisthijs
reisthijs
Een Duits model lijkt misschien meer voor de hand te liggen omdat de SLT ook gebaseerd was op een Duitse trein. Past mogelijk beter bij de wensen en eisen van NS.
Quote
mdeen (wo 02 jul 2014 07:17:30 https://www.somda.nl/forum/12101/p499794/): Alstom heeft de Coradia die in vele vormen is uitgebracht (o.a. de LINT), maar het zal wel een ontwikkeling van de duitse BR440 worden (Coradia Continental).
"de Coradia" bestaat niet, dat is een verzamelnaam voor een aantal onderling zeer verschillende materieeltypen (door verschillende fabrikanten ontwikkeld).

Laatst bewerkt door reisthijs op 02-07-2014 16:19
 

02-07-2014 16:34:54
110573
110573
Die BR440 voldoet ook niet meer aan de eisen met betrekking tot botsveiligheid. Bovendien lijkt dat me niet echt een vooruitgang ten opzichte van het huidige park. Dat is nou juist iets wat men wel wil, anders was er nu al wel een SLT met toilet geweest.  

02-07-2014 17:31:12
reisthijs
reisthijs
Alstom heeft het ontwerp van de BR440 tussendoor al aangepast om aan de nieuwe normen te voldoen.

En ja, NS wil een trein die op een aantal punten verbeterd is ten opzichte van de SLT maar dat betekent niet dat ze een compleet ander concept zoeken.
 

03-07-2014 07:16:51
mdeen
mdeen
Quote
reisthijs (wo 02 jul 2014 16:18:39 https://www.somda.nl/forum/12101/p499849/): Een Duits model lijkt misschien meer voor de hand te liggen omdat de SLT ook gebaseerd was op een Duitse trein. Past mogelijk beter bij de wensen en eisen van NS.
Quote
mdeen (wo 02 jul 2014 07:17:30 https://www.somda.nl/forum/12101/p499794/): Alstom heeft de Coradia die in vele vormen is uitgebracht (o.a. de LINT), maar het zal wel een ontwikkeling van de duitse BR440 worden (Coradia Continental).
"de Coradia" bestaat niet, dat is een verzamelnaam voor een aantal onderling zeer verschillende materieeltypen (door verschillende fabrikanten ontwikkeld).

Volgens mij zeg ik ook dat de Coradia in vele vormen is uitgebracht en dat ik denk dat de Coradia Continental wordt aangeboden. Ik maak me zo toch duidelijk genoeg?
 

03-07-2014 09:45:46
AlexNL
AlexNL
Ik hoop juist weer dat Alstom een bod heeft uitgebracht op basis van de Coradia Polyvalent, ik vind die er een stuk stoerder uit zien dan BR 440.

Echter, dat is allemaal speculatie. In september (?) zullen we weten wie de winnaar is, misschen worden we wel aangenaam verrast door een product van Spaanse makelij.
 

03-07-2014 13:37:48
jeanne
jeanne
Het zou zomaar kunnen, misschien wel op de Innotrans 2014!


Jeanne Kok
 

03-07-2014 19:20:36
robert55
robert55
Voor een aankondiging best wel. Maar als CAF het niet wordt, die zijn nogal ligitieus, dan gaat er eerst wel een gedingetje of twee overheen

Laatst bewerkt door robert55 op 03-07-2014 19:20
 

05-07-2014 18:33:25
Beel
Beel
Als ik me goed herrinner deed Alstom hetzelfde toen SLT niet aan hun werd gegund, nu al weer een jaar of 10 geleden. Maar let wel: de belangen zijn groot dus je kunt het ze ook weer niet helemaal kwalijk nemen.  

07-07-2014 10:04:58
AlexNL
AlexNL
Alstom is net zo bedreven in het bewandelen van de juridische weg als CAF, dat werd wel duidelijk toen de Eurostar-opdracht werd vergeven aan Siemens* en onlangs weer, met de SBB-gunning aan Stadler. Niet zo vreemd ook, er zijn gigantische bedragen mee gemoeid (honderden miljoenen euro's). Juridische kosten zijn een schijntje vergeleken met de opbrengsten van zo'n opdracht.

* Alstom heeft de zaak laten vallen toen ze door SNCF werden gepaaid met een opdracht voor tientallen nieuwe Euroduplexen
 

05-08-2014 23:59:56
bnv
bnv
Het blad "Eisenbahn (Osterreich)" van deze maand augustus meldt dat Stadler de aanbesteding voor het SNG verloren heeft.

Dit had betrekking op een raamovereenkomst tussen Stadler en NS Reizigers voor een bedrag van 3 miljard euro met een looptijd van 12 jaar.
De eerste tranche zou een omvang hebben van 118 FLIRT 3 voor een bedrag van 720 miljoen Schweizer Franken.
Stadler werd gediskwalificeerd. De opdracht ging naar Bombardier en Alstom.

Aldus "Eisenbahn". Wie weet wat er uiteindelijk wel gaat komen mag het zeggen.
 


06-08-2014 00:36:17
jeanne
jeanne
Het betreffende tijdschrift, uit de MINIREX stal, is in het algemeen goed geïnformeerd en zeer kritisch, maar zijn zeker niet foutloos.

Het bericht klop in zover dat Stadler niet door is naar de laatste ronde. Dit heeft Stadler zelf tijdens de persconferentie over de jaarcijfers op 14/6 bekent gemaakt. Kort daarop heeft NS zelf aangegeven dat voor de finale keuze nu nog tussen Alstom en CAF gaat.


Jeanne Kok
 

29-09-2014 14:16:19
Beel
Beel
Heeft Innotrans 2014 nog wat nieuws gebracht voor wat betreft SNG?  

29-09-2014 14:35:08
aarclay
aarclay
Het Spaanse CAF heeft wel de CAF Civity geintroduceerd. Het ziet er in ieder geval uit als een waardige opvolger voor de SLT, maar het blijft nog wel even afwachten of dit hem gaat worden.

http://www.caf.es/img/all/productos_servicios/familia/civity/06solucion_integral.jpg

Laatst bewerkt door aarclay op 29-09-2014 14:35


Choo choo.....
 

29-09-2014 17:42:13
mren
mren
Quote
Beel (ma 29 sep 2014 14:16:19 https://www.somda.nl/forum/12101/p509960/): Heeft Innotrans 2014 nog wat nieuws gebracht voor wat betreft SNG?


Wellicht: Op http://nvbs.com/toon.php?pag=Afd_Twente#a12307 en http://nvbs.com/toon.php?pag=Afd_OostBrabant#a11479 binnenkort de nieuwste ontwikkelingen zowel op de beurs als 'in het wild'.
 

29-09-2014 21:10:32
jor[D]1
jor[D]1
Nouja echt nieuw is die Civity ook weer niet, in Italië staan er al een tijd een aantal weg te roesten (samen met nog wat CAF spul) https://flic.kr/p/paPG7F. En in Montenegro rijden ze volgens mij ook al.
Moet wel zeggen dat het model er netjes uitziet. Met wat extra deuren volgens mij best sprinter waardig.

Laatst bewerkt door jor[D]1 op 29-09-2014 21:10
 

29-09-2014 23:00:12
DingeZ
DingeZ
Ziet er inderdaad wel redelijk uit. Beter dan die Stadler-meuk. Ik hoop alleen dat de wc niet driekwart van de breedte in gaat nemen en dat er geen trapjes in het gangpad komen. Gelukkig hebben we in Nederland een perronhoogte van 76cm. Ik heb op InnoTrans een paar modellen voor 55cm perrons gezien die dan een trap hebben van een halve meter omhoog tussen de stoelen. Dat maakt het interieur niet erg mooi.  

30-09-2014 12:02:13
hw1969
hw1969
Hoe zou het komen dat NS-dochter Abellio wel wat ziet in Flirts van Stadler en moeder NS niet?  

30-09-2014 13:56:06
traxx2014
traxx2014
Zou wel met Arriva te maken hebben, die constant op de borst klopt dat hun betere treinen hebben dan de NS

Laatst bewerkt door sfj op 30-09-2014 13:57, reden: quote vorig bericht hoeft niet, argumenten uitspr?
 

30-09-2014 14:21:43
reisthijs
reisthijs
Quote
DingeZ (ma 29 sep 2014 23:00:12 https://www.somda.nl/forum/12101/p510025/): Ik hoop alleen dat de wc niet driekwart van de breedte in gaat nemen
Ijdele hoop. Een rolstoeltoegankelijk toilet neemt nu eenmaal veel ruimte in beslag.

Quote
hw1969 (di 30 sep 2014 12:02:13 https://www.somda.nl/forum/12101/p510074/): Hoe zou het komen dat NS-dochter Abellio wel wat ziet in Flirts van Stadler en moeder NS niet?
Hoe zou het komen dat jij denkt dat NS er niets in ziet?
 

30-09-2014 14:39:14
gummbahla
gummbahla
Quote
jor[D]1 (ma 29 sep 2014 21:10:32 https://www.somda.nl/forum/12101/p510011/):
...
Moet wel zeggen dat het model er netjes uitziet. Met wat extra deuren volgens mij best sprinter waardig.


Het is natuurlijk een kwestie van smaak (ben er zelf niet zo'n fan van), maar die Civity heeft van buiten een beetje een design van rond een eeuw geleden (zie http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=271203&page=19). Interessant is het om te zien dat beide overgebleven types problemen met de certificering hebben (gehad), in Duitsland (Alstom) en Italië (CAF).
 

30-09-2014 15:19:14
jeanne
jeanne
Dat mag je rustig interessant vinden, maar de opmerking over de certificering raakt op dit moment kant nog wal. Op dit moment is nog steeds niet openbaar welke producten deze fabrikanten hebben geoffreerd. Ook NS heeft slecht de overgebleven fabrikanten in het aanbestedingstraject bekent gemaakt.

En dan nog alle fabrikanten hebben wel problemen met het toegelaten krijgen van hun materieel, nog daar gelaten dat de twee genoemde landen berucht zijn in deze.

Laatst bewerkt door jeanne op 30-09-2014 15:28


Jeanne Kok
 

30-09-2014 15:25:30
Jack5812
Jack5812
Quote
hw1969 (di 30 sep 2014 12:02:13 https://www.somda.nl/forum/12101/p510074/): Hoe zou het komen dat NS-dochter Abellio wel wat ziet in Flirts van Stadler en moeder NS niet?
Ik heb begrepen dat NSR geen Jacobsdraaistellen meer willen en de Flirts hebben die. Verder zal het ook wel met geld te maken hebben.
Ik ben benieuwd wanneer de kogel door de kerk gaat en de SNG daadwerkelijk besteld gaat worden. Maar rustig afwachten.
 

30-09-2014 15:45:09
Wellie
Wellie
Waarom willen ze die draaistellen niet meer?

Laatst bewerkt door spiketrain op 30-09-2014 17:47, reden: Wederom quoot voorgaand bericht ...


Machinist NSR
 

30-09-2014 16:52:10
Dead_Devil
Dead_Devil
Als ns idd geen jacobsdraaistellen meer wilt dan valt de caf civity af en een groot deel van de alstom coradia familie ook denk dat ze er anno 2014 niet meer omheen kunnen. ik meen ook iets gelezen te hebben dat jacobsdraaistellen ontsporen van treinstellen verminderen (kijk naar het ongeluk in amsterdam) en nog wat andere voordelen die ik heel even vergeten ben.  

30-09-2014 17:23:51
Jack5812
Jack5812
Dan denk ik dat ik het verkeerd begrepen heb. Excuus  

30-09-2014 19:52:08
gummbahla
gummbahla
Quote
jeanne (di 30 sep 2014 15:19:14 https://www.somda.nl/forum/12101/p510112/): Dat mag je rustig interessant vinden, maar de opmerking over de certificering raakt op dit moment kant nog wal. Op dit moment is nog steeds niet openbaar welke producten deze fabrikanten hebben geoffreerd. Ook NS heeft slecht de overgebleven fabrikanten in het aanbestedingstraject bekent gemaakt.

En dan nog alle fabrikanten hebben wel problemen met het toegelaten krijgen van hun materieel, nog daar gelaten dat de twee genoemde landen berucht zijn in deze.


Na het Fyra debacle lijkt het me sterk dat de NS een compleet nieuw ontwerp voor een SNG laat maken. Het ligt dus voor de hand dat het een standaardproduct van een van beide fabrikanten wordt. De huidige generaties daarvan hebben beiden problemen met de certificering gehad. Overigens zie ik niet waarin de toelating in Duitsland moeilijker is dan in Nederland, maar dat terzijde.

Bovendien: die toelatingsperikelen in Duitsland en Italië kunnen natuurlijk ook een voordeel zijn voor de NS - je mag verwachten dat de fabrikanten daarvan geleerd hebben, en zich in dezen niet twee keer aan dezelfde steen zullen stoten.
 

30-09-2014 20:14:13
NSR521
NSR521
Als de NS nou slim is bestellen ze gewoon een vervolgserie van de SLT, dan weet je al wat je hebt rijden dan hoeven ze alleen dingen te verbeteren die nu niet goed zijn. Dan ben je al een heel eind of denk ik nou te makkelijk?

Groeten, Laurens

Laatst bewerkt door NSR521 op 30-09-2014 20:14
 

30-09-2014 20:37:25
Ovindel
Ovindel
Ik heb begrepen dat dat aanbestedingstechnisch niet mag omdat er een wijziging moet worden aangebracht in de bestelling, namelijk het nu wél inbouwen van toiletten. Ik heb ook wel eens gelezen dat de NS toch niet zo heel blijf schijnt te zijn met SLT door de kinderziektes die het had (alhoewel het meeste materieel dat heeft) en slechte winterbestendigheid en misschien nog wel meer. Maar ik laat het over aan de experts hoe het precies zit.

Laatst bewerkt door Ovindel op 30-09-2014 20:37
 

30-09-2014 20:43:06
Bert13
Bert13
Volgens mij valt het inmiddels wel mee met de kinderziektes, en het niet bestand zijn tegen de winter. Zeker als je het met SGM gaat vergelijken. Maar goed, vanuit de politiek is toentertijd bepaald dat het nieuw materieel moest zijn.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

30-09-2014 20:47:08
Ovindel
Ovindel
Daarom schreef ik ook 'had'.

Maarja, zoals alles met nationale spoorwegen blijft allemaal een politiek spelletje waar de spoorwegmaatschappij en/of de reiziger profijt van heeft of de dupe wordt.

Laatst bewerkt door Ovindel op 30-09-2014 20:47
 

30-09-2014 21:01:58
jeanne
jeanne
@gummbahla: Helaas val ik in herhaling, maar het is (nog) niet openbaar welk product de fabrikanten hebben geoffreerd en ja het is jouw goed recht om welke keuze dan ook uit een productiepalet te maken, maar dat mag je dan niet weer generaliseren voor de SNG. Dat is naar mijn bescheiden mening alleen maar speculeren.

Laatst bewerkt door jeanne op 01-10-2014 11:29


Jeanne Kok
 

30-09-2014 22:45:39
bnv
bnv
Quote
Dead_Devil (di 30 sep 2014 16:52:10 https://www.somda.nl/forum/12101/p510136/): Als ns idd geen jacobsdraaistellen meer wilt dan valt de caf civity af en een groot deel van de alstom coradia familie ook denk dat ze er anno 2014 niet meer omheen kunnen. ik meen ook iets gelezen te hebben dat jacobsdraaistellen ontsporen van treinstellen verminderen (kijk naar het ongeluk in amsterdam) en nog wat andere voordelen die ik heel even vergeten ben.


Het zou ook nog wel zo eens kunnen zijn dat men geen goede ervaringen heeft opgedaan met de draaistellen onder de SLT's.
En dat men daar nu even genoeg van heeft en nu even niet meer gezeur over draaistellen wil.
Maar dat zeg ik ook maar en dat weet ik uiteraard ook niet.
 

01-10-2014 10:33:32
Beel
Beel
Genoemde fabrikanten zijn beslist niet uniek voor wat betreft mogelijke problemen met certificering. Ik breng Siemens (Velaro-D) en Bombardier (Talent II) maar even in herinnering. 't Is kennelijk lastige materie.

Misschien ter illustratie: ook ons 'eigen' NedTrain had problemen met het certificeren van de 6-jes DDZ.

Laatst bewerkt door Beel op 01-10-2014 10:48
 

01-10-2014 10:40:35
dvdhoven
dvdhoven
Het is zeker een lastige materie omdat tijdens het spel de spelregels veranderd worden. De fabrikanten ontwerpen een trein volgens de - op dat moment geldende - toelatingsregels. Tijdens de bouw worden de regels aangepast en bij de toelating eist EBA dat de treinen voldoen aan de nieuwe regels.
Inmiddels is er in Duitsland overleg over en wordt naar een oplossing gezocht.


Dick van den Hoven
 

01-10-2014 10:42:30
Beel
Beel
Andere voordelen van jacobsdraaistellen: gewichtsbesparing (energie) en kortere bakken met brede doorgang voor passagiers. Dat laatste is een zeer gewenste eigenschap bij dit soort treinstellen.

Laatst bewerkt door Beel op 01-10-2014 10:44
 

01-10-2014 11:47:37
Klaasje
Klaasje
Bovendien komt de vloer minder omhoog bij een draaistel.  

01-10-2014 11:56:32
waalkade
waalkade
Des te meer kortere bakjes, des te meer trappen in de trein.
Waar je af van kan vallen / struikelen.
En die je schoon maken moet.
En overgangen met bekabeling, airco en zo nemen toe.
Iedere onderbreking in de bekabeling is een mogelijke storingsbron.
En bakken op eigen draaistellen lijkt me handiger bij schades.
Het lijkt me dat je veel sneller een bak uit wisselt op eigen draaistellen.
Bij onze korte perrons lijkt mij iedere bakovergang een stuk nutteloos ruimteverlies. En meer lopen naar het eind van de trein%08%
En ten slotte niet onbelangrijk, de bakborden werken zoals het hoort.
Mogelijk lukt het dan in de toekomst om daar reizigers informatie op de perrons aan te koppelen.
 

01-10-2014 12:05:59
kiekkiek
kiekkiek
Quote
Beel (wo 01 okt 2014 10:42:30 https://www.somda.nl/forum/12101/p510218/): Andere voordelen van jacobsdraaistellen: gewichtsbesparing (energie) en kortere bakken met brede doorgang voor passagiers. Dat laatste is een zeer gewenste eigenschap bij dit soort treinstellen.

Gewichtsbesparing? Een SLT-6 heeft 7 draaistellen en weegt bij een lengte van 100 meter 176 ton. Een plan T weegt 163 ton bij dezelfde lengte met een draaistel meer! Beide 8 motoren.
 

01-10-2014 12:51:54
thom
thom
Quote
waalkade (wo 01 okt 2014 11:56:32 https://www.somda.nl/forum/12101/p510227/): Des te meer kortere bakjes, des te meer trappen in de trein.
Waar je af van kan vallen / struikelen.
En die je schoon maken moet.
En overgangen met bekabeling, airco en zo nemen toe.
Iedere onderbreking in de bekabeling is een mogelijke storingsbron.
En bakken op eigen draaistellen lijkt me handiger bij schades.
Het lijkt me dat je veel sneller een bak uit wisselt op eigen draaistellen.
Bij onze korte perrons lijkt mij iedere bakovergang een stuk nutteloos ruimteverlies. En meer lopen naar het eind van de trein%08%
En ten slotte niet onbelangrijk, de bakborden werken zoals het hoort.
Mogelijk lukt het dan in de toekomst om daar reizigers informatie op de perrons aan te koppelen.

Waar haal je vandaan dat er bij kortere bakken meer trappen in de trein komen ? Volgens mij zit er in heel SLT geen trap...
 

01-10-2014 12:59:26
treinjoop
treinjoop
Het is altijd 1 trede omhoog om te zitten op 1 van de 16 banken rondom de bakovergang. En zo ook bij een deel van de banken in de eerste klas in de koprijtuigen. Dat heeft niets met de lengte van de bak te maken, maar wel met de ruimte die de draaistellen innemen bij materieel met een lagere vloer.

Laatst bewerkt door treinjoop op 01-10-2014 13:01, reden: toevoeging


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.
 

01-10-2014 13:03:15
thom
thom
Ok, maar 1 tree maakt nog geen trap toch  

01-10-2014 13:40:28
Beel
Beel
Quote
kiekkiek (wo 01 okt 2014 12:05:59 https://www.somda.nl/forum/12101/p510228/):
Quote
Beel (wo 01 okt 2014 10:42:30 https://www.somda.nl/forum/12101/p510218/): Andere voordelen van jacobsdraaistellen: gewichtsbesparing (energie) en kortere bakken met brede doorgang voor passagiers. Dat laatste is een zeer gewenste eigenschap bij dit soort treinstellen.

Gewichtsbesparing? Een SLT-6 heeft 7 draaistellen en weegt bij een lengte van 100 meter 176 ton. Een plan T weegt 163 ton bij dezelfde lengte met een draaistel meer! Beide 8 motoren.


Vergeet niet dat er zo'n 40-50 jaar verschil zit in techniek tussen een Plan V en een SLT. Door de huidige veiligheids-, en comforteisen is een nieuwe trein bijna per definitie zwaarder dan zijn (verre) voorganger.
Een paar voorbeelden : een plan V voldoet niet aan de huidige botseisen, heeft geen airco, een gat in de vloer wat als toilet dient, en ga zo maar door. Je kunt het vergelijken met auto's van vroeger en nu.

Laatst bewerkt door Beel op 01-10-2014 13:42
 

01-10-2014 18:09:58
Ovindel
Ovindel
Eigenlijk zou je dan SLT moeten vergelijken met een andere modern treinstel dat 2 draaistellen per bak heeft, maar ik kan er even geen verzinnen.

Leuk voorbeeldje is wel de moderne Japanse E231 serie bijvoorbeeld, die rijden dezelfde soort diensten als onze 'sprinters' en hebben traditionele draaistellen. Een 5-wagen stel van die serie is 100 meter, heeft ongeveer dezelfde capaciteit en dergelijke en weegt maar 135 ton. Het belangrijkste verschil hierin zit 'm in dat dit soort materieel in Japan tegenwoordig voor max. 15 jaar wordt aangeschaft om daarna te worden gerecycled en dat het daarom niet zo wordt gebouwd met extreme botsveiligheidseisen e.d. wat zoals hierboven al genoemd is en moderne Europese treinen zo zwaar maken.
 

01-10-2014 22:43:12
daniel81
daniel81
Quote
Ovindel (wo 01 okt 2014 18:09:58 https://www.somda.nl/forum/12101/p510274/): Eigenlijk zou je dan SLT moeten vergelijken met een andere modern treinstel dat 2 draaistellen per bak heeft, maar ik kan er even geen verzinnen.


De Protos. Volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Protos_(treinstel) weegt een 54 m lange Protos 108 ton (dus '2 ton per m1'), omgerekend naar de lengte van een SLT-6 zou dat dan 200 ton zijn. Niet helemaal een eerlijke vergelijking omdat je bij dezelfde lengte dan 2 extra cabines meesleept, maar het geeft wel een indicatie dat de jacobsdraaistellen gunstiger uitpakken.
Overigens, bij zo'n vergelijking met Plan T begin ik me wel steeds meer af te vragen waaraan SLT de naam 'light train' nu te danken heeft %06%
 

01-10-2014 23:34:31
dh3201
dh3201
Dat "light" heeft niets met gewicht te maken, maar met een lichte en open indeling.


Shqiperise-lopers?
 

02-10-2014 11:05:08
Beel
Beel
Het begrip 'Light Train' of "Light Rail' heeft niet direct met een materieelconcept te maken. Het is vooral een geliefde term voor politici, beleidsmakers en andere bestuurders om het OV per spoor aan te prijzen. Wat ze daarmee bedoelen is vaak niet helemaal duidelijk. Er past een wolk aan begrippen bij die eigenlijk allemaal ten doel hebben om het openbaar vervoer per spoor aantrekkelijker te maken. Denk daarbij aan openheid, goede toegankelijkheid, laagdrempeligheid, etc. Sommige van die begrippen hebben hun weerslag op het ontwerp van materieel, zoals een lage vloer, en een goede doorstroming in het voertuig. Maar je moet ook denken aan het totale vervoersconcept, zoals inrichting van stations, en aansluitend vervoer. Het heeft dus meestal niet veel met het gewicht van het materieel te maken. Zoals ik al aangaf maken veel comforteisen het materieel juist zwaarder.
Tegenwoordig zie je dat het begrip Light Rail wat naar de achtergrond verdwijnt. De kreet die in openbare discussies nu vaak de boventoon voert is "de reiziger centraal" (deze week weer in de 2e kamer)
We zullen moeten afwachten hoe deze kreet zich vertaald in concrete voorzieningen aan boord van de SNG.
 

02-10-2014 12:45:34
yappa
yappa
Quote
Ovindel (wo 01 okt 2014 18:09:58 https://www.somda.nl/forum/12101/p510274/): Eigenlijk zou je dan SLT moeten vergelijken met een andere modern treinstel dat 2 draaistellen per bak heeft, maar ik kan er even geen verzinnen.


Voor de vergelijking van SLT met moderne gedragen treinstellen:
Men neme de Skoda RegioPanter-3: 79 meter treinstel, 160 ton (2 ton / meter)
Vergelijke SLT-4: 69 meter, 129 ton (1,9 ton/meter)

Die hebben dus evenveel draaistellen, maar voor vrijwel dezelfde lengte heeft de Skoda een bak minder nodig. Daarmee is je gewichtsverlies per draaistel natuurlijk weer weg.

Laatst bewerkt door yappa op 02-10-2014 12:48
 

02-10-2014 13:26:58
jorgo
jorgo
Quote
Beel (do 02 okt 2014 11:05:08 https://www.somda.nl/forum/12101/p510339/): Het begrip 'Light Train' of "Light Rail' heeft niet direct met een materieelconcept te maken. Het is vooral een geliefde term voor politici, beleidsmakers en andere bestuurders om het OV per spoor aan te prijzen. Wat ze daarmee bedoelen is vaak niet helemaal duidelijk. Er past een wolk aan begrippen bij die eigenlijk allemaal ten doel hebben om het openbaar vervoer per spoor aantrekkelijker te maken. Denk daarbij aan openheid, goede toegankelijkheid, laagdrempeligheid, etc. Sommige van die begrippen hebben hun weerslag op het ontwerp van materieel, zoals een lage vloer, en een goede doorstroming in het voertuig. Maar je moet ook denken aan het totale vervoersconcept, zoals inrichting van stations, en aansluitend vervoer. Het heeft dus meestal niet veel met het gewicht van het materieel te maken. Zoals ik al aangaf maken veel comforteisen het materieel juist zwaarder.
Tegenwoordig zie je dat het begrip Light Rail wat naar de achtergrond verdwijnt. De kreet die in openbare discussies nu vaak de boventoon voert is "de reiziger centraal" (deze week weer in de 2e kamer)
We zullen moeten afwachten hoe deze kreet zich vertaald in concrete voorzieningen aan boord van de SNG.


Klopt. In mijn herinnering was het eerste gebruik van de term light rail wel gewichtsgerelateerd. Denk aan de Karlsruhese trams. Of de Regiosprinter van de Rurtalbahn. Het Talent-proefstel werd ook graag zo aangeduid.
Het concept zou op drie ontwikkelingen/wensen inspelen:
- lichter uitgevoerde onderbouw van de spoorbaan mogelijk
- uitschrijvingen in het regionale spoorvervoer in Europa van 10-15 jaar, waardoor het materieel feitelijk ook niet langer mee hoefde te gaan en bijgevolg bij de lichtere bouwwijze van bussen of trams aansluiting kon vinden.
- Daarmee samenhangend introductie catalogusproducten van de materieelbouwers in plaats van kostbaar maatwerk.

Vervolgens heeft de term allerhande invullingen gekregen afhankelijk van wat er toevallig betoogd moest worden. Met de SNG zal het wel niet meer gebeuren; de term is uit de mode.
 

02-10-2014 16:02:32
timtrein
timtrein
Ook een Talent is niet licht, althans: per meter even zwaar als een Wadloper. Maar dat was in feite ook Lightrail, net als destijds mat'64. Afijn. On-topic.  

03-10-2014 07:04:16
mdeen
mdeen
Quote
dh3201 (wo 01 okt 2014 23:34:31 https://www.somda.nl/forum/12101/p510295/): Dat "light" heeft niets met gewicht te maken, maar met een lichte en open indeling.

Dat is een definitie die ik nog nooit gehoord heb. Volgens wikipedia:
"Light in this context is used in the sense of "intended for light loads and fast movement", rather than referring to physical weight. "

Uit de intentie (light loads, fast movement) volgt een laag gewicht vrijwel automatisch. Maar ik wil regionale treinstellen als Wadlopers, Talenten en GTW's niet echt tot het lightrail rekenen. Dan denk ik meer aan Regioshuttles, Düwag GT8 (Karlsruhe tram) of onze A32 tram.
 

03-10-2014 09:07:53
robert55
robert55
Het originele, Engelse gebruik van de term Light Rail dateert al van [minstens] 1937: de LRTA http://www.lrta.org/history.html
In een hoofdspoor context wordt het gebruikt voor het lichtere [zowel infra als materieel] eind van het sepctrumDat spectrum wordt steeds wijder doordat aan het 'zware' eind de eisen van cargo steeds groter worden en reizigers daarin volgt (op de autoweg is het niet anders]

Open indeling is iets anders: bij de tram kennen we dat al sinds de PCC, Grossraumwagen etc. Heavy metro doet dat sinds de jaren '90 ook (de Parijse BOA was geloof ik de eerste).
 

03-10-2014 11:35:02
Beel
Beel
Juist. Ook hier, op deze site met experts, worden weer vele verschillende begrippen voor Light Train gebruikt. Het onderstreept maar weer eens hoe vaag het begrip is. Vandaar dat politici er helemaal geen raad mee weten. Maar volgens mij ontaardt dit in een heel andere discussie. Light of niet, ik denk dat NS de nieuwe SNG straks zal aanprijzen als een modern, snel, energiezuinig voertuig wat reizen tot een waar feest maakt, en waarin de reiziger uiteraard centraal staat.

Laatst bewerkt door Beel op 03-10-2014 11:35
 

03-10-2014 17:45:36
sfj
De laatste twee, volstrekt onzinnige berichten verwijderd. Tevens gaat dit topic over de nieuwe generatie sprinters en niet over de term lighttrain of lightrail. Ik denk dat daarover alles inmiddels ook wel weer gezegd is.

Zullen we teruggaan naar de next gen sprinters? Bedankt voor de medewerking.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

24-10-2014 15:20:20
maigoda
maigoda
Binnen NSR gelederen heb ik er de afgelopen weken 0,0 over gehoord.
Groetjes,
Emiel
 

30-10-2014 10:07:14
AlexNL
AlexNL
NS (http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/nieuwsberichten#diverse-materieelprojecten-bij-ns-in-de-volgende-fase):
Quote
Aanbesteding Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) nadert afronding
NS is wegens de behoefte aan nieuwe Sprinters bezig met de aanbesteding van de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG). Na een uitgebreide aanbesteding met erkende en grote treinenbouwers is duidelijk geworden dat CAF in de laatste fase van de aanbesteding het beste bod heeft neergelegd. Met deze partij wordt dan ook voorlopig eerst verder onderhandeld zoals gebruikelijk in dit soort procedures.

De circa 120 nieuwe Sprinter-treinstellen die NS voornemens is aan te schaffen bij CAF zijn volledig gebaseerd op treinen die nu al rijden in diverse landen en die zich al bewezen hebben in alle situaties. Ze moeten vanaf 2018 in dienst komen en worden -net als de huidige Sprinters- transparant (zodat reizigers eenvoudig kunnen zien waar plek is en voor de sociale veiligheid), energiezuinig, toegankelijk voor rolstoelgebruikers (incl. rolstoeltoegankelijk toilet), kunnen snel optrekken en worden geschikt gemaakt om te rijden onder ERTMS. NS heeft verder de mogelijkheid om in de toekomst aanvullende orders te plaatsen.



Spaanse Sprinters dus.
 

30-10-2014 12:02:11
Dead_Devil
Dead_Devil
Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke ontwerk. Had zelf de voorkeur gegeven aan Alstom coradia polyvalent vond dat toch wel echt een hele mooie trein. Maar ja de CAF Civity mag er ook wel zijn this alleen wennen maar ik denk dat het qua uiterlijk meer in het sprinter park van de ns past (meer weg van de SLT).