03-10-2017 20:56:49
marciekemp
marciekemp
Je zal het allemaal vanzelf wel zien en horen waar ze de grens over komen

03-10-2017 21:11:48
Rolffiej19
Rolffiej19
Klopt stond om 20:40 gereed met frontseinen aan op Aswplz ri Asd met een hoop gele vesten eromheen%08%


MCN ASD

03-10-2017 21:12:08
ToH
ToH
Op eigen kracht?

03-10-2017 21:14:21
aarclay
aarclay
Quote
marciekemp (di 03 okt 2017 20:56:49 https://www.somda.nl/forum/12101/p627435/): Je zal het allemaal vanzelf wel zien en horen waar ze de grens over komen

Sure, maar ik vond het alleen een beetje apart


Choo choo.....


03-10-2017 21:15:45
ToH
ToH
Op NS-Live en treinenradar.nl is de (OBIS)-2301 te zien. 21:15 op Asd

03-10-2017 21:17:02
train85
train85
Quote
ToH (di 03 okt 2017 21:12:08 https://www.somda.nl/forum/12101/p627442/): Op eigen kracht?
Ja.

03-10-2017 21:52:05
train85
train85
Quote
train85 (di 03 okt 2017 21:05:06 https://www.somda.nl/forum/12101/p627436/): De 1e SNG 3delig gaat zometeen van Asd naar Zlr.
De 1e 4delige ook onderweg van Asd naar Zlr. Vertrokken om 2145 uur.

03-10-2017 21:53:33
ToH
ToH
Volgens de digitale bronnen is het drietje om 21:50 gekeerd op Wp, terug ri Asd

03-10-2017 22:26:17
thom
thom
Quote
aarclay (di 03 okt 2017 20:47:12 https://www.somda.nl/forum/12101/p627434/): Uit RailMagazine:
De 2701, 2702, 2704, 2705 en de 2301 zullen nog binnenkomen via Bad Bentheim.

Okee, inmiddels zijn de 2701, 2702, 2703 en de 2301 al overgebracht. Deze stonden op de ring van Velim en de Klimaatkamer, dus logisch dat ze via Bad Bentheim gingen. Maar de 2704 en de 2705 dan? Worden die dan ook nog getest of beproefd daar? En zo niet, is het dan wel zinvol om ze via Bh de grens te laten passeren? Rsd lijkt mij een strakker idee?

Hoe nuttig is het om over een grensovergang te discussieren, als we nieteens weten waar die stellen zich nu bevinden of straks bevinden als ze naar NL komen ?

(Goed, er was nog een pagina...)

Laatst bewerkt door thom op 03-10-2017 22:26

19-10-2017 12:25:06
Mueslireep
Mueslireep
In dit artikel: https://www.parool.nl/amsterdam/ns-gaat-vaker-sprinters-inzetten~a4522459/
Heeft men het over de presentatie van het nieuwe sprinter materieel. Weet iemand daar meer van, of is de officiële presentatie nog niet geweest?

Op Twitter komen trouwens af en toe foto's van SNG's in het wild voorbij. Zoals deze gisteren: https://twitter.com/MachinistASD/status/920418117096034305

Ik ben benieuwd wanneer de eerste YouTube video's verschijnen

EDIT:
Via deze link is te zien waar de SNG de komende jaren gaat rijden: http://nieuws.ns.nl/download/465490/nssprinters2016-2020.pdf

Het hele artikel staat hier: http://nieuws.ns.nl/ns-nieuwe-sprinters-en-vaker-sprinters/

Laatst bewerkt door Mueslireep op 19-10-2017 12:27

19-10-2017 13:02:39
jelmerrr
jelmerrr
Videos van overbrengingen of testritten?

19-10-2017 13:22:28
Mueslireep
Mueslireep
Testritten

19-10-2017 14:36:21
aarclay
aarclay
Quote
Mueslireep (do 19 okt 2017 12:25:06 https://www.somda.nl/forum/12101/p629052/): In dit artikel: https://www.parool.nl/amsterdam/ns-gaat-vaker-sprinters-inzetten~a4522459/
Heeft men het over de presentatie van het nieuwe sprinter materieel. Weet iemand daar meer van, of is de officiële presentatie nog niet geweest?

Die presentatie is vanmorgen geweest, met de 2703 welke 'zichtbaar gebruiksklaar' eruit zag. Dus zonder stoelhoezen en kartonnen vloeren. Maar er wordt nog wel het een en ander aan gesleuteld heb ik gehoord. De OBIS-reisinformatie-computer zit er nog niet in evenals de TimTim (treinradar voor de machinist), dus er werden alleen maar video's getoond op de schermen, en een statische tekst op de displays (Welkom bij NS). Maar alles op zijn tijd, hij is nog maar net in Nederland en volgend jaar gaat hij in dienst.

Maar het interieur is zeker mooi, FLIRT-achtig vind ik het.
En verder alle comfort die die FLIRT ook heeft, maar toch is het interieur net wat anders.

Laatst bewerkt door aarclay op 19-10-2017 14:46


Choo choo.....

19-10-2017 14:58:24
Jan-Mark
Jan-Mark
De informatie over de inzet van de Civity is nog wel interessant: de inzet is gepland in de (1)4600, 6300, 5400, 3300, 5600, 8100 en 9000. Vooral de laatste drie werken enigszins verbazend, want bij de 5600 is het haast niet te doen om enkeldeksmaterieel in te zetten, en Intercitymaterieel op lange stoptreindiensten benoorden Zl (casu quo de 8100 en 900) is ook tamelijk gewenst.

19-10-2017 15:01:54
mren
mren
Is dat met hedendaagse sprinters (zoals Flirt) zo erg dan? Verschil Flirt en VIRM in comfort is volgens mij lang zo groot niet als verschil tussen mat'64 en ICM

19-10-2017 17:02:35
icened
icened
Ben benieuwd of de SNG in de 14600 met 160 km p/u zal rijden op de Hanzelijn. Het beschikt over ERTMS. Maar het is me niet duidelijk of er gebruik gemaakt wordt van ERTMS op de Hanzelijn.

19-10-2017 17:09:30
VIRMm1
VIRMm1
Die tafeltjes zijn wel lachwekkend klein tegenwoordig...

19-10-2017 17:12:12
thom
thom
Quote
Jan-Mark (do 19 okt 2017 14:58:24 https://www.somda.nl/forum/12101/p629070/): De informatie over de inzet van de Civity is nog wel interessant: de inzet is gepland in de (1)4600, 6300, 5400, 3300, 5600, 8100 en 9000. Vooral de laatste drie werken enigszins verbazend, want bij de 5600 is het haast niet te doen om enkeldeksmaterieel in te zetten, en Intercitymaterieel op lange stoptreindiensten benoorden Zl (casu quo de 8100 en 900) is ook tamelijk gewenst.

Ik snap niet waarom je geen enkelsdeks materieel in zou kunnen zetten, die dubbeldekkers zijn veel onhandiger in het instap proces, dat duurt langer door de trappen en de doorstroming daarvan.
Neem je enkelsdeks materieel van voldoende lengte heb je veel meer deuren en veel meer staplaatsen...

19-10-2017 17:15:11
michaben
michaben
Ga jij de perrons verlengen?

19-10-2017 17:19:39
MetroRET
MetroRET
Max. in de 5600 past maar 8 bakken.
Bilthoven: 212 meter

Dat is dan hooguit 11 bakken SNG (211 m)

19-10-2017 17:27:08
reisthijs
reisthijs
Hoogste tijd dan dat de perrons van Uto, Bhv en Dld eindelijk eens verlengd worden.
Of anders misschien die stations weer overslaan met de 5600.

Laatst bewerkt door reisthijs op 19-10-2017 17:28

19-10-2017 17:57:20
MetroRET
MetroRET
Vergeet niet dat je dan hooguit voor een bakje hoeft te verlengen, want dat is het maximum van SNG.

19-10-2017 18:54:16
aarclay
aarclay
En wat foto's zijn hier te vinden, je ziet verder overduidelijk het Flirt-interieur.

http://treinenweb.nl/news/6636

Laatst bewerkt door aarclay op 19-10-2017 18:59


Choo choo.....

19-10-2017 18:54:27
rob46
rob46
Vandaag werd in Aswpl de SNG 2703 aan de pers gepresenteerd: https://www.flickr.com/photos/rob46/37764064332/in/dateposted-public/


57 jaar OV-fotografie.

19-10-2017 19:00:49
treinjoop
treinjoop
Je kan ook aan andere oplossingen denken om de 5600 te ontlasten zodat er SNG kan rijden. Zoals een IC stop in Hd of een extra soort Sneltrein/Interregio tussen Zl en Amf met stops in Hd, Nkk en Amfs.
Dubbeldekkers als Sprinter zullen uiteindelijk tot het verleden behoren.

19-10-2017 19:06:16
mdj
mdj
Dat die DDZ8'en (vier van de zes composities) rijden in de 5600, hoeft niet te betekenen dat de volledige capaciteit vervangen hoeft te worden. Qua capaciteit kan (zal vermoedelijk) DDZ6 ook passen, en hoef je deze capaciteit slechts te vervangen. Dat er DDZ8 rijdt, betekent alleen dat DDZ4 te klein is. (En er geen ander materieel beschikbaar is)

Laatst bewerkt door mdj op 19-10-2017 19:06


Bij twijfel: gebruik beton.

19-10-2017 19:17:07
treinjoop
treinjoop
Dat lijkt me niet. Want met die logica is 2x SLT-VI al ruim voldoende en dat past gewoon langs de perrons.

EDIT: Ruim voldoende is wat overdreven. Had de verkeerde cijfers voor me.

19-10-2017 19:18:59
fdk
fdk
Ik vind dit allemaal juist wel logisch klinken. 5600, 8100 en 9000 rijden nu nog met IC materieel, dat dient vervangen te worden. Om de koppeling met de werkplaats te houden is de (1)4600 een logische keuze. Dan een aantal lijnen Gvc - Ledn - Hlm/Asd zijn logische toevoegingen.

Ik verwacht persoonlijk dat het SLT dan het SGM in de 7300 en 7400 vervangt (die zijn qua materieel denk ik in 2018 gekoppeld). Het SGM kan dan in reserve en het DD-AR in de 5500 en 7000 vervangen.

Wat ik nog wel bijzonder vind is dat de lijnen helemaal niet de 3300 en de (1)4600 aan lijken te geven. De (1)4600 gaat via Asdz en de 3300 mist tussen Shl en Ass. Zou dat er op wijzen dat de lijnen in de toekomst dus anders gepland gaan worden. De (1)4600 via Asdz misschien.

19-10-2017 19:34:58
Berk24
Berk24
Quote
Jan-Mark (do 19 okt 2017 14:58:24 https://www.somda.nl/forum/12101/p629070/): De informatie over de inzet van de Civity is nog wel interessant: de inzet is gepland in de (1)4600, 6300, 5400, 3300, 5600, 8100 en 9000. Vooral de laatste drie werken enigszins verbazend, want bij de 5600 is het haast niet te doen om enkeldeksmaterieel in te zetten, en Intercitymaterieel op lange stoptreindiensten benoorden Zl (casu quo de 8100 en 900) is ook tamelijk gewenst.

De 8100 en 9000 zijn meer te vergelijken met een Duitse RE, qua commerciële snelheid, gemiddelde stationsafstand en de gemiddelde tijd dat mensen in die trein doorbrengen. In Duitse RE's rijden vaak dit soort treinen. ICM of VIRM is toch eigenlijk wel te luxe voor een Duitse RE en dus eigenlijk ook voor de 8100 en 9000. SNG komt dan best goed tot zijn recht in de 8100 en 9000. Mede dankzij wifi, stopcontacten en USB-aansluitingen.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-10-2017 20:09:49
icened
icened
Quote
fdk (do 19 okt 2017 19:18:59 https://www.somda.nl/forum/12101/p629094/):

Wat ik nog wel bijzonder vind is dat de lijnen helemaal niet de 3300 en de (1)4600 aan lijken te geven. De (1)4600 gaat via Asdz en de 3300 mist tussen Shl en Ass. Zou dat er op wijzen dat de lijnen in de toekomst dus anders gepland gaan worden. De (1)4600 via Asdz misschien.


Nog meer rechtstreekse treinverbindingen vanaf Zwolle/Lelystad naar Schiphol - Den Haag C/Den Haag HS? Maar geen rechtstreekse treinen meer naar Amsterdam C vanaf Zwolle/Lelystad C? Waarom zou de NS dat gaan doen?

19-10-2017 20:14:10
dennistd
dennistd
Ik denk eerder gewoon wat foutjes van degene die het kaartje ingetekend heeft. SNG in zowel de 14600 als de 8100 biedt trouwens wel kansen voor een doorkoppeling. Krijgt Hoogeveen toch nog zijn verbinding met Amsterdam %08%

19-10-2017 20:23:37
broek53
broek53
Het ligt niet eens zozeer aan SNG zelf dat er enkeldekkers en geen IC-materieel meer in stoptreinen komen te rijden. Het is een oude belofte van / opdracht aan NS om in stoptreinen lagevloermaterieel in te zetten.

19-10-2017 20:41:09
michaben
michaben
Dat staat natuurlijk wel haaks op de plannen om de sprinters tussen Alm en Zl te vervangen door stoppende intercity's. Neem aan dat men niet de 2400 met SNG wil gaan rijden %08%

Laatst bewerkt door michaben op 19-10-2017 20:41

19-10-2017 20:41:41
Oldskool
Oldskool
Quote
icened (do 19 okt 2017 17:02:35 https://www.somda.nl/forum/12101/p629075/): Ben benieuwd of de SNG in de 14600 met 160 km p/u zal rijden op de Hanzelijn. Het beschikt over ERTMS. Maar het is me niet duidelijk of er gebruik gemaakt wordt van ERTMS op de Hanzelijn.
Gewoon 140 km/h. Er staan, voor zo ver ik weet, geen opleidingen ERTMS in de planning

19-10-2017 20:47:26
mtlx
mtlx
Op dit moment wordt de ERTMS opleiding die elke machinist gaat krijgen geëvalueerd en vastgesteld. Het is de bedoeling dat over niet al te lange tijd gewoon de opleidingen gaan starten, zodat ERTMS op Amsterdam - Utrecht en Lelystad - Zwolle gebruikt kan worden. Binnen een paar jaar moeten alle machinisten opgeleid zijn.
De SNG heeft geen mogelijkheid, zoals de test-SLT's hadden, om een extra sleutel om te draaien om de ETCS functie te ontsleutelen en de enige mogelijkheid om dan de overgang van STM-ATB naar ERTMS Level 2 te voorkomen is door de benodigde ERTMS toegangssleutels, die noodzakelijk zijn om de verbinding op te zetten, simpelweg weg te laten.

Laatst bewerkt door mtlx op 19-10-2017 22:25

19-10-2017 21:28:09
thom
thom
Quote
michaben (do 19 okt 2017 20:41:09 https://www.somda.nl/forum/12101/p629105/): Dat staat natuurlijk wel haaks op de plannen om de sprinters tussen Alm en Zl te vervangen door stoppende intercity's. Neem aan dat men niet de 2400 met SNG wil gaan rijden %08%

Een stoppende IC, is toch geen Sprinter %08%?

19-10-2017 21:35:54
broek53
broek53
Er komen ook geen sprinters te rijden tussen Hdr en Amr en tussen Hn en Ekz, om maar wat te noemen.

19-10-2017 22:06:25
aarclay
aarclay
Quote
mtlx (do 19 okt 2017 20:47:26 https://www.somda.nl/forum/12101/p629107/): De SNG heeft geen mogelijkheid, zoals de test-SLT's hadden, om een extra sleutel om te draaien om de ETCS functie te ontsleutelen en de enige mogelijkheid om dan de overgang van STM-ATB naar ERTMS Level 2 te voorkomen is door de benodigde sleutels die noodzakelijk zijn om de verbinding op te zetten simpelweg weg te laten.

Hoe moet ik dat laatste lezen? Moet er een codesleutel of een bevestiging worden ingevoerd als men op ETCS gaat rijden?

Laatst bewerkt door aarclay op 19-10-2017 22:07


Choo choo.....

19-10-2017 22:14:46
mtlx
mtlx
Voor de individuele baanvakken zijn er 'sleutels' nodig voor de handshake tussen het RBC en de loc. Heb je de sleutels niet aan boord, dan zal de verbinding niet tot stand worden gebracht.
Bijvoorbeeld de NS Traxx heeft standaard enkel de HSL sleutels aan boord, dus zal op Amsterdam - Utrecht gewoon op ATB rijden, ondanks dat alle inbelgegevens voor die lijn gewoon voorgeprogrammeerd in de loc zitten.

Laatst bewerkt door mtlx op 19-10-2017 22:15

19-10-2017 22:17:14
aarclay
aarclay
Maar dus geen fysieke sleutels, en dus code-sleutels die je in de software moet invoeren? En die je dus als machinist ook kan 'deactiveren' om gebruik te maken van ATB op een ERTMS-baanvak.

Laatst bewerkt door aarclay op 19-10-2017 22:18


Choo choo.....

19-10-2017 22:23:32
mtlx
mtlx
Oh sjips, ik had niet door dat het ook als fysieke sleutels geïnterpreteerd kon worden en heb het wat onhandig opgeschreven.
Het gaat uiteraard om softwarematige sleutels voor identificatie tussen loc en baan.
Om het simpel te houden: vergelijk het met een account op een site. Je hebt een gebruikersnaam en wachtwoord nodig. Als je die niet hebt, kan je niet inloggen.
Elk traject heeft tot nu toe z'n eigen gebruikersnaam en wachtwoord nodig, dus zolang die niet voorgeprogrammeerd zitten, kan de loc dus niet inloggen bij het RBC.

En om verder te gaan in hetzelfde thema: de SLT's beschikten tijdens de tests dus wel over de gebruikersnaam en wachtwoord (de virtuele sleutel), maar deze zaten in een kluis waar alleen de opgeleide machinisten een fysieke sleutel voor hadden.

Laatst bewerkt door mtlx op 19-10-2017 22:27

19-10-2017 22:36:00
aarclay
aarclay
Ik vermoedde al zoiets...
Dat is heldere Jip-en-Janneke taal!

Dus op een enkel-ERTMS baanvak waar geen sleutels voor zijn zal de trein direct stoppen? En is zo'n sleutel altijd op ERTMS-baanvakken trajecten, of werkt dat in sommige gevallen ook zonder sleutels?


Choo choo.....

19-10-2017 22:53:39
mtlx
mtlx
De overgang van ATB naar ERTMS zal niet voltooid kunnen worden, dus zal de trein inderdaad tot stoppen worden gedwongen zodra deze een balise passeert waarin die opdracht wordt gegeven (dus zeg maar iets als: "STOP if in Level STM").
Elke balise kan geprogrammeerd worden met een aantal standaard opdrachten. Balises die bij een SMB liggen zullen bijvoorbeeld de opdracht STOPPEN geven als je zonder MA rijdt. Die opdracht kan dus ook worden gegeven in de vorm van STOPPEN als je nog onder ATB rijdt.

Voor zover ik weet zijn er altijd sleutels vereist omdat dit volgens mij onderdeel is van het authentificatieproces tussen trein en de baan. Maar als iemand mij kan verbeteren, be my guest. Ik ben op dat detailniveau van ERTMS niet helemaal ingelicht

Laatst bewerkt door mtlx op 19-10-2017 22:53

19-10-2017 23:56:58
treinfan
treinfan
Quote
mtlx (do 19 okt 2017 22:14:46 https://www.somda.nl/forum/12101/p629116/): Bijvoorbeeld de NS Traxx heeft standaard enkel de HSL sleutels aan boord, dus zal op Amsterdam - Utrecht gewoon op ATB rijden, ondanks dat alle inbelgegevens voor die lijn gewoon voorgeprogrammeerd in de loc zitten.
Hoe worden deze sleutels toegevoegd, moet dat in een werkplaats gebeuren of kan een machinist ook de sleutels beschikbaar maken?

20-10-2017 07:55:06
mtlx
mtlx
Werkplaats uiteraard. Daar heb ik als machinist niets mee te maken. Voor mij moet het gewoon werken %08%

20-10-2017 12:11:44
mren
mren
Quote
mdj (do 19 okt 2017 19:06:16 https://www.somda.nl/forum/12101/p629092/): Dat die DDZ8'en (vier van de zes composities) rijden in de 5600, hoeft niet te betekenen dat de volledige capaciteit vervangen hoeft te worden. Qua capaciteit kan (zal vermoedelijk) DDZ6 ook passen, en hoef je deze capaciteit slechts te vervangen. Dat er DDZ8 rijdt, betekent alleen dat DDZ4 te klein is. (En er geen ander materieel beschikbaar is)

Ik heb in Amf redelijk goed zicht op de vertrekkende 5600 richting noorden en ook de treinen met 8 bakken DDZ kennen volle balkons en staande reizigers in de gangpaden.

20-10-2017 13:04:14
Berk24
Berk24
Misschien zijn er in de nabije toekomst sneltreinen mogelijk tussen Utrecht en Haderwijk/Zwolle, zodat de 5600 op de drukke uren ontlast kan worden en met enkeldeks-materieel kan rijden.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

20-10-2017 13:45:06
Amazonous
Amazonous
Off-line key management.... Voor de IT'ers onder ons die ook een paar woorden Duits spreken een leuk stuk hierover: https://youtu.be/bMEejX4uANw?t=44m9s

20-10-2017 16:18:57
279
279
Quote
broek53 (do 19 okt 2017 21:35:54 https://www.somda.nl/forum/12101/p629110/): Er komen ook geen sprinters te rijden tussen Hdr en Amr en tussen Hn en Ekz, om maar wat te noemen.


als ik het kaartje mag geloven ook niet in de 4800.
zou die serie weer losgekoppeld worden van de 5400?

20-10-2017 17:41:12
koekje
koekje
Als een machinist die er op rijdt bevoegd is voor ERTMS (en ERTMS op dat specifieke baanvak) dan kan dat gewoon. Met een sleutel kan die machinist omschakelen van ATB STM naar ERTMS.

20-10-2017 18:01:30
Rolffiej19
Rolffiej19
Klopt alleen gaat die vlieger niet op bij de SNG omdat die geen apparte sleutel krijgt om ERTMS of ATB te rijden


MCN ASD

20-10-2017 20:40:49
diesels
diesels
Over die 5600. Ja sommige zitten echt ramvol, maar volgens mij lang niet alle. Maar weet iemand hoe dat zich verhoudt over de dag, en waar dat cliënteel eigenlijk vandaan komt?
Links- of rechtsom zal de 5600 een keer naar enkeldeks gaan. Ik vraag me ook af of SNG de rijtijden beter kan halen, ook bij weer/omstandigheden als vandaag, waarbij de 5600 op z'n zachtst gezegd een nogal beperkende invloed heeft op de punctualiteit rond Amf en Zl.

20-10-2017 20:47:00
Frontier
Frontier
Quote
279 (vr 20 okt 2017 16:18:57 https://www.somda.nl/forum/12101/p629165/): als ik het kaartje mag geloven ook niet in de 4800.
zou die serie weer losgekoppeld worden van de 5400?

Dat zou mooi zijn. %02%

Een andere mogelijkheid is dat de afdeling propaganda niet bijster veel verstand van treinseries heeft en zodoende Asd-Hn via Zd en Pmr heeft ingetekend in plaats van via Hlm en Amr, waardoor nu onterecht wordt aangenomen dat de 3300 met SNG zal gaan rijden...


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

20-10-2017 20:47:28
AJT
AJT
Er zou in het kader van randstadspoor toch ook een halfuurlijkse sprinter Amf-Hd bijkomen?


20-10-2017 21:12:34
daniel_ddr
daniel_ddr
Er is inderdaad wel sprake van ETMES tussen Ut en Dld (waarvan vier naar Amf), maar of dat er al is tegen de tijd dat het SNG gaat instromen?

Quote
diesels: Maar weet iemand hoe dat zich verhoudt over de dag, en waar dat cliënteel eigenlijk vandaan komt?
Het lijkt me gewoon een optelsom van spitspiek + heel veel stations tussen twee IC-stops waaronder ook enkele grotere plaatsen die veel reizigers genereren.
Hd en Nkk zijn bijvoorbeeld ook wel redelijk knopen in het busnet waardoor dat veel reizigers uit de omgeving aanvoert. Maar als 't echt niet zou passen denk ik dat een strategische IC in Hd laten stoppen al wat op kan lossen.

Of natuurlijk gewoon het probleem omzeilen door de 5600 als extra non-stop trein tussen Ut en Amf in te zetten: hij ligt in het huidige patroon al perfect om een 10-minutendienst te bieden. Op dat stukje kan je dan een losse Sprinter inzetten die wel langs de perrons past.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

20-10-2017 21:52:41
broek53
broek53
De sterke neiging bestaat om DDZ te overschatten wat capaciteit betreft, waarschijnlijk omdat ze dubbeldeks zijn. Een SLT6 heeft op de acceptanel-norm vrijwel dezelfde capaciteit als een DDZ4. En is maar een paar meter langer.

20-10-2017 22:04:15
Berk24
Berk24
Ik weet niet ETMET tussen Utrecht en Den Dolder nodig is, maar plaatsen als Ermelo, Harderwijk en Nunspeet willen ook reistijdverkorting op de verbinding naar Utrecht. Als het aan mij ligt stopt de 5600 in ieder geval niet meer in Uto, Bilthoven, Den Dolder en Amfs en komt er een aparte sprinter Utrecht-Amersfoort (‘s avonds en in het weekend 1x/uur). Dan los je in ieder geval de ergste klachten/problemenop. Daarnaast kan eventueel de 11600/11700 verlengd worden naar Nijkerk en Harderwijk, mocht versnelling van de 5600 niet helpen.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

20-10-2017 22:09:46
michaben
michaben
Quote
broek53 (vr 20 okt 2017 21:52:41 https://www.somda.nl/forum/12101/p629193/): De sterke neiging bestaat om DDZ te overschatten wat capaciteit betreft, waarschijnlijk omdat ze dubbeldeks zijn. Een SLT6 heeft op de acceptanel-norm vrijwel dezelfde capaciteit als een DDZ4. En is maar een paar meter langer.

Blijkbaar 'overschat' de NS dat zelf ook dan, want tot nu toe grijpt men elke kans om kortere treinen in te zetten aan Maar volgens mij geef je het zelf al aan: de acceptabel-norm gaat uit van staanplaatsen, en daar heeft een SLT er simpelweg meer van. Op papier dan, want staanplaatsen in de gangpaden (waar DDZ er wel meer van zal hebben) tellen niet mee. Heeft dus niet zo veel met overschatten te maken, maar met de theoretische meetmethoden van de NS versus hoe reizigers het in de praktijk zien. Net zoals de NS er vanuit gaat dat mensen niet op de klapzittingen gaan zitten in de volnorm...

Laatst bewerkt door michaben op 20-10-2017 22:12

20-10-2017 22:20:47
hoi23
hoi23
Als de huidige 5600 zo druk is, rechtvaardigt dat toch wel een kwartiersdienst? Die je dan vervolgens wel met enkeldeks materieel kan rijden. Of ga ik dan voorbij aan bijvoorbeeld goederenpaden die in het andere kwartier van de 5600 liggen?

20-10-2017 22:27:24
mren
mren
De 5600 is vooral in de spits druk, in de daluren valt het reuze mee.

Het punt is vooral dat de 5600 tegelijk met een IC uit Ut vertrekt en net voor de volgende IC in Zl aan komt. De inhaalmogelijkheden zijn niet bepaald overvloedig aanwezig, zeker niet voor een symmetrische dienstregeling.

20-10-2017 23:00:03
broek53
broek53
Quote
michaben (vr 20 okt 2017 22:09:46 https://www.somda.nl/forum/12101/p629195/):
Quote
broek53 (vr 20 okt 2017 21:52:41 https://www.somda.nl/forum/12101/p629193/): De sterke neiging bestaat om DDZ te overschatten wat capaciteit betreft, waarschijnlijk omdat ze dubbeldeks zijn. Een SLT6 heeft op de acceptanel-norm vrijwel dezelfde capaciteit als een DDZ4. En is maar een paar meter langer.

Blijkbaar 'overschat' de NS dat zelf ook dan, want tot nu toe grijpt men elke kans om kortere treinen in te zetten aan Maar volgens mij geef je het zelf al aan: de acceptabel-norm gaat uit van staanplaatsen, en daar heeft een SLT er simpelweg meer van. Op papier dan, want staanplaatsen in de gangpaden (waar DDZ er wel meer van zal hebben) tellen niet mee. Heeft dus niet zo veel met overschatten te maken, maar met de theoretische meetmethoden van de NS versus hoe reizigers het in de praktijk zien. Net zoals de NS er vanuit gaat dat mensen niet op de klapzittingen gaan zitten in de volnorm...
NS 'overschat' het niet, er is gewoonweg niet genoeg SLT om de 5600 enkeldeks te rijden en het is een goede serie gebleken om DDZ4-en die vanwege het sprintergebrek ergens in de sprinterdiensten ingezet moeten worden, in te zetten. Daarnaast is het dus geen kans om kortere treinen in te zetten, want de capaciteit is, zoals gezegd, ongeveer gelijk.

20-10-2017 23:35:13
AlbertP
AlbertP
Quote
mren (vr 20 okt 2017 22:27:24 https://www.somda.nl/forum/12101/p629200/): Het punt is vooral dat de 5600 tegelijk met een IC uit Ut vertrekt en net voor de volgende IC in Zl aan komt. De inhaalmogelijkheden zijn niet bepaald overvloedig aanwezig, zeker niet voor een symmetrische dienstregeling.


Dat is niet per se een probleem voor de mensen die Hd-Amf of Hd-Ut reizen, de verbinding met Ut wordt er een stuk sneller door waardoor mensen waarschijnlijk de 500/600 gaan nemen en je krijgt (via de 15800) een extra verbinding met Hvs en Asd. Het is de simpelste oplossing want om de 15800 of 11600/11700 door te trekken zijn extra materieel en personeel en wijzigingen aan de infrastructuur nodig. Ik kan alleen niet inschatten hoe veel het helpt omdat ik niet weet hoe de reizigers over de stations verdeeld zijn.

21-10-2017 00:42:04
aarclay
aarclay
Quote
Rolffiej19 (vr 20 okt 2017 18:01:30 https://www.somda.nl/forum/12101/p629172/): Klopt alleen gaat die vlieger niet op bij de SNG omdat die geen apparte sleutel krijgt om ERTMS of ATB te rijden

Ik heb de foto's bekeken die ik gemaakt heb, en daar zie ik degelijk een ERTMS/ATB slot tussen de DMI-scherm en het diagnose-scherm in.


Choo choo.....

21-10-2017 05:15:18
Rolffiej19
Rolffiej19
Aha nou je et zegt ik heb ook even zitten kijken ik dacht dat dat het dom slot was %08% vond et al zo'n apparte plek maar goed vraag me wel af of dat dan in al die stellen ook komt of dat et alleen in die test stellen zit

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 21-10-2017 05:15


MCN ASD

21-10-2017 07:47:51
koekje
koekje
Quote
Rolffiej19 (vr 20 okt 2017 18:01:30 https://www.somda.nl/forum/12101/p629172/): Klopt alleen gaat die vlieger niet op bij de SNG omdat die geen apparte sleutel krijgt om ERTMS of ATB te rijden


https://imgur.com/a/fWGFD

Laatst bewerkt door koekje op 21-10-2017 07:48

21-10-2017 09:05:36
mtlx
mtlx
Hm, het verbaast mij dat het er toch nog in komt. Ik meende echt begrepen te hebben dat met de SNG dat achterwege zou blijven.
Blijkbaar heb ik het dan verkeerd begrepen.

21-10-2017 13:04:16
dennistd
dennistd
Op deze foto van treinreiziger.nl is het aardig goed te zien: http://www.treinreiziger.nl/wp-content/uploads/2017/10/SNGl21.jpg

21-10-2017 14:28:36
Henk1619
Henk1619
Quote
Berk24 (do 19 okt 2017 19:34:58 https://www.somda.nl/forum/12101/p629095/):
Quote
Jan-Mark (do 19 okt 2017 14:58:24 https://www.somda.nl/forum/12101/p629070/): Intercitymaterieel op lange stoptreindiensten benoorden Zl (casu quo de 8100 en 900) is ook tamelijk gewenst.

De 8100 en 9000 zijn meer te vergelijken met een Duitse RE, qua commerciële snelheid, gemiddelde stationsafstand en de gemiddelde tijd dat mensen in die trein doorbrengen. In Duitse RE's rijden vaak dit soort treinen. ICM of VIRM is toch eigenlijk wel te luxe voor een Duitse RE en dus eigenlijk ook voor de 8100 en 9000.


8100 legt in minder tijd een grotere afstand af (25 km meer) dan wat NSR een IC noemt tussen Asd en Rtd. Wellicht is Asd-Vs dan een betere verbinding om SNG in te zetten. Op die verbinding zijn de klanten inmiddels wel gewend aan stoptreinmaterieel want als iets niet luxe is dan is het IRM.

Laatst bewerkt door Henk1619 op 21-10-2017 14:29

21-10-2017 15:52:47
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
dennistd (za 21 okt 2017 13:04:16 https://www.somda.nl/forum/12101/p629229/): Op deze foto van treinreiziger.nl is het aardig goed te zien: http://www.treinreiziger.nl/wp-content/uploads/2017/10/SNGl21.jpg

Valt me trouwens ook op dat die noodstop op een niet echt handige plek zit daar maar goed %03%%08%


MCN ASD

21-10-2017 17:10:04
mtlx
mtlx
Die lijkt inderdaad wel behoorlijk in de weg te zitten. Als je de parkeerrem wil lossen, moet je er al overheen reiken en het zou al helemaal lullig zijn als je 'm per ongeluk indrukt terwijl je de dodemanknop even met de hand bediend. In de ICNG zit die noodstopknop gelukkig op een betere plek.

Ik zie overigens ook waardoor ik op het verkeerde been ben gezet voor wat betreft het kunnen in/uitschakelen van de ERTMS functionaliteit: in de mock-up van de SNG was het geen slot, maar uitgevoerd als een simpele keuzeschakelaar. Toen ik die bekeek was mij dus ook verteld dat het de bedoeling was dat iedere machinist gewoon met ERTMS zou gaan rijden.

21-10-2017 22:23:51
thom
thom
Als ik het zo zie dan denk ik dat het wel meevalt, en de foto misschien ook wat vertekend. Je linkerarm zit natuurlijk aan de linkerkant van je lichaam en komt niet vanaf het hart van je zitplaats.

21-10-2017 22:28:03
JoepDDZ
JoepDDZ
Quote
Henk1619 (za 21 okt 2017 14:28:36
8100 legt in minder tijd een grotere afstand af (25 km meer) dan wat NSR een IC noemt tussen Asd en Rtd. Wellicht is Asd-Vs dan een betere verbinding om SNG in te zetten. Op die verbinding zijn de klanten inmiddels wel gewend aan stoptreinmaterieel want als iets niet luxe is dan is het IRM.


SNG past tussen Rsd en Vs ook beter bij wat de "Intercity" eigenlijk is: een stoptrein. Veel omroepen zijn ook "Welkom in de stoptrein naar Roosendaal en daarna verder als IC naar Dordrecht, ..., en Amsterdam Centraal"

22-10-2017 01:12:54
ToH
ToH
In de cabine zie ik wel een voetenplankje voor de bijrijder, maar geen stoeltje. Hoe zit dat?

22-10-2017 01:21:07
aarclay
aarclay
Voor het gemak voor de bezichtiging was het stoeltje even verwijderd.
Maar die kan er zo worden ingezet.


Choo choo.....

22-10-2017 16:05:14
MCN-GVC
MCN-GVC
Quote
Jan-Mark (do 19 okt 2017 14:58:24 https://www.somda.nl/forum/12101/p629070/): De informatie over de inzet van de Civity is nog wel interessant: de inzet is gepland in de (1)4600, 6300, 5400, 3300, 5600, 8100 en 9000. Vooral de laatste drie werken enigszins verbazend, want bij de 5600 is het haast niet te doen om enkeldeksmaterieel in te zetten, en Intercitymaterieel op lange stoptreindiensten benoorden Zl (casu quo de 8100 en 900) is ook tamelijk gewenst.


Bij de inzet staat ook wijzigingen voorbehouden, Zeker omdat ze Shl-Ass-Wp (4600 en 3300) niet is aangeven blijf ik mijn twijfels houden bij het kaartje. Zeker omdat de (1)4600 zeker SLT-10 nodig heeft in de spits en minimaal SLT-6 buiten de spits tussen Gvc-Shl lijkt mij inzet in deze serie niet waarschijnlijk. Zelf vaak deze trein gereden in de tijd van de 5700 en met een SLT-4 was Gvc-Shl-Asdz niet te doen.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 22-10-2017 16:05

22-10-2017 17:58:48
Daan!
Daan!
Maar wat maakt dat je SNG dan niet kan inzetten? Je kan SNG toch ook koppelen?

22-10-2017 18:05:07
michaben
michaben
Ja, 12 bakken SNG is zelfs ietsjes langer dan 12 bakken SLT. Maar als men dezelfde HC richtlijn als voor SGM aan gaat houden zit je wel iets eerder aan een tweede HC vast, wat de NS natuurlijk niet leuk gaat vinden, bij SGM wordt ook zelden meer dan 6 bakken ingezet terwijl deze tot 9 bakken toegelaten is.

22-10-2017 18:10:39
MCN-GVC
MCN-GVC
Houd er rekening mee dat NS meestal (bij sprinters) niet meer dan twee stellen zal koppelen en het langste stel zelfstandig in blijft zetten buiten de spits. Waarbij twee stellen van de lange lengte aan elkaar weinig voorkomt (SLT-12). Dit kijkend naar nu SLT/Flirt/SGMM. Dus ik reken op meestal SNG-7 en buiten de spits SNG-4. Waarbij je vaker SNG-6 zal gaan zien dan SNG-8.

23-10-2017 14:47:14
koekje
koekje
Bewegend beeld van vertrek SNG te Ed.

https://www.youtube.com/watch?v=J1fEk66-mBc

Zo te horen net zo'n bak herrie bij vertrek als de FLIRT, maar nog lelijker.

23-10-2017 15:08:11
train85
train85
Viel in Ut erg mee. Heel rustig geluid.

23-10-2017 19:47:38
icened
icened
Bij Amersfoort om 10.55 ook een SNG gezien. Heb niet naar het nr. gekeken maar misschien dezelfde 2701.

23-10-2017 20:32:36
DDZ7504
DDZ7504
Klopt, hij was van Aswplz via Hvs naar Ut gereden, vervolgens naar Amf (rond 11.00 inderdaad) en vanaf daar naar Ed. Vervolgens Ed-Ut-Ed nog een keer en daarna naar Amf via spoor 8 naar 41 (een van de 3 sporen waar ook Keolis Flirts staan).

23-10-2017 21:54:57
icened
icened
Artikel NRC over SNG:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=10&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwii1_DewYfXAhXGCMAKHQ3WBvAQFghVMAk&url=https%3A%2F%2Fwww.nrc.nl%2Fnieuws%2F2017%2F10%2F19%2Fns-presenteert-alweer-een-nieuwe-sprinter-a1577839&usg=AOvVaw1KJ3nzx7Bl1rm8oxqTSi9b

24-10-2017 15:58:39
aarclay
aarclay
Voor wie wil weten wat er met de mock-up van de SNG is gebeurd. Deze staat op de Dutch Design Week in Eindhoven, en is omgebouwd tot de 'Trein van morgen'.

http://www.ddw.nl/evenement/1169


Choo choo.....

26-10-2017 15:58:28
hsl2017
hsl2017
Snap niet dat de NS zoveel nieuwe sprinters gekocht heeft, in het regeerakkoord staat dat het kabinet de sprinter lijnen wil gaan aanbesteden, dus alles gaat straks over naar Arriva.

De HSL word de NS ook afgenomen, maar dat is een andere discussie.

26-10-2017 16:01:41
IJsbergsla
IJsbergsla
Het brengen van meningen als feiten helpt niet echt.

26-10-2017 16:23:19
train85
train85
Quote
hsl2017 (do 26 okt 2017 15:58:28 https://www.somda.nl/forum/12101/p629831/): Snap niet dat de NS zoveel nieuwe sprinters gekocht heeft, in het regeerakkoord staat dat het kabinet de sprinter lijnen wil gaan aanbesteden, dus alles gaat straks over naar Arriva.

De HSL word de NS ook afgenomen, maar dat is een andere discussie.
Er moet hoop sprintermaterieel vervangen worden. En daarnaast je andere beweringen zijn niet op feiten berust.

26-10-2017 16:37:05
SunKeeper
SunKeeper
En ook al zou het wel het geval zijn, gaat het in de verkoop. Dat is bij ander materieel nog nooit anders geweest. (uitgezonderd einde levensduur)

Laatst bewerkt door SunKeeper op 26-10-2017 16:37

26-10-2017 17:04:20
broek53
broek53
Een paar nuances:
- de aankoop van de eerste tranche sprintermaterieel is altijd al nodig geweest omdat er gewoon te weinig sprinters zijn en daarom bijvoorbeeld om het DDZ uit de sprinterdiensten te kunnen halen.
- de wereld ziet er inmiddels anders uit dan vier jaar geleden toen NS het SNG ging bestellen. Van inkrimpen van de concessie door wat diensten te verkruimelen over andere vervoerders op het hoofdrailnet was toen geen sprake
- NS kan eenvoudig bijsturen doordat het bedrijf optioes pleegt te nemen op vervolgbestellingen die al dan niet gelicht kunnen worden
- SGM is sowieso aan vervanging toe, om over DDAR maar te zwijgen.

26-10-2017 17:10:17
MasterE
MasterE
Daarnaast is het veel te vroeg en veel te voorbarig om conclusies te trekken uit een regeerakkoord. Eerst maar eens zien wat er echt gaat gebeuren de komende jaren.


Mcn Asd

26-10-2017 17:49:09
hsl2017
hsl2017
NS heeft een groot probleem dat van Veldhoven de nieuwe staatssecretaris is en laat nou juist zij de NS in het pakket krijgen, daarom zeg ik ook de NS is teendode opgeschreven. Zij wil al jaren van de NS af en is een groot voorstander van de Arriva. Zij wil de hoofdrailnet helemaal verknippen, en in 2019 word bekeken of de NS wel recht heeft op verlenging van de concessie hoofdrailnet, maar als deze vrouw al haar standpunten uitvoert wat ze de afgelopen 4 jaar heeft voor gestreden dan krijgt de NS het heel erg zwaar. Ze beginnen in dit kabinet al met het uitkleden van de hoofdrailnet en de volgende stap zal zijn of verkoop NS aan waarschijnlijk de DB of volledig aanbesteden van de hoofdrailnet, beide gevallen einde NS.

Er is een verschil met het vorige kabinet, NS mag nu wel meebieden op de regionale lijnen, dat zal die kwal van Arriva niet leuk vinden.

Ze beginnen met aanbesteden op de lijnen Zwolle-Groningen en Zwolle-Leeuwarden en zo willen ze alle sprinter lijnen uit het hoofdrailnet pakket halen.

26-10-2017 18:01:12
aarclay
aarclay
Tuurlijk... "De verkoop van de NS aan de DB"
Dit klinkt een beetje als een foute C-film, want van wie is Arriva?

Iets zegt mij dat zo een fusie nooit gaat gebeuren.
Je kan wel zeggen wat je denkt, maar zullen we liever even afwachten. Het is geen sinecure.

Laatst bewerkt door aarclay op 26-10-2017 18:05


Choo choo.....

26-10-2017 18:04:39
AJT
AJT
DB wilde toch van Arriva af? Laat de NS Arriva opkopen en omtoveren tot NS regio.

26-10-2017 18:11:54
broek53
broek53
Hoe dan ook: het heeft allemaal geen moer te maken met de ontwikkelingen van het SNG, zoals dit topic heet. Voor koortsdromen, vergezichten en politieke nachtmerries dan wel wensdromen moesten we maar iets passenders verzinnen.

26-10-2017 18:41:00
phantom
phantom
Dan maar is een wel on topic vragen lijstje:
Als straks de SNG op de toegewezen lijnen gaat rijden, hoeveel sneller kan de SNG dan die lijnen en diensten rijden ten overstaan van het huidige mat op die lijnen nu ?
Ofwel kan een SNG wellicht makkelijker en sneller een vertraging eruit rijden in een dienst ten overstaan van het nu daar rijdend mat ?
Wordt ook getest nu hoe snel SNG kan optrekken van een station of wat test men allemaal verder nog ?

Laatst bewerkt door phantom op 26-10-2017 18:41


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

26-10-2017 18:54:04
dennistd
dennistd
Veel sneller dan FLIRT-III zal het wel niet worden: die rijdt volgens de specificaties 0-100km/h in 23 seconden.

26-10-2017 19:04:11
yappa
yappa
Maar SNG zal dan ook niet zo snel Flirt gaan vervangen hè?

Ben meer benieuwd naar de vergelijking met SGMm in dit verband, goeie vraag wat mij betreft.

26-10-2017 19:30:57
IJsbergsla
IJsbergsla
Maar weer minder interessant als er net als bij Flirt een aanzetbeperking gaat volgen waardoor snelheidswinst ten opzichte van zelfs SLT haast te verwaarlozen is.

26-10-2017 19:31:56
timtrein
timtrein
Vergeet ook niet de wens voor energiezuinig rijden...

26-10-2017 19:46:09
michaben
michaben
Wat heeft acceleratie te maken met energiezuinig rijden?