14-09-2017 00:07:07
broek53
broek53
De planning voor SNG is inzet van de eerste stellen per wijzigingsblad september 2018.

14-09-2017 09:00:09
aarclay
aarclay
Jep. Pas in het najaar 2018 zullen ze in dienst komen. Eerst nog een hoop testen, proefritten en toelatingen, en dan nog proefritten met mcn en instructie voor personeel en monteurs.

Laatst bewerkt door aarclay op 14-09-2017 09:02


Choo choo.....

14-09-2017 09:01:10
Daan!
Daan!
September 2018 is toch najaar?

14-09-2017 09:03:48
aarclay
aarclay
Ja, dat is de herfst

Edit: Volgens mij passeerde er een ninja-edit van mij. %02%

Laatst bewerkt door aarclay op 14-09-2017 09:11


Choo choo.....


14-09-2017 10:48:25
Beel
Beel
De 2703 is vannacht idd aangekomen en staat in Zaanstraat.

14-09-2017 11:47:04
Mueslireep
Mueslireep
Dat duurt dus nog wel even. Ben benieuwd naar de eerste testritten Hopen dat ze na september vrij vlot achter elkaar in dienst komen.

14-09-2017 12:07:08
SunKeeper
SunKeeper
Quote
Beel (do 14 sep 2017 10:48:25 https://www.somda.nl/forum/12101/p625599/): De 2703 is vannacht idd aangekomen en staat in Zaanstraat.

Zou het op tijd stil gestaan hebben? %08%

Nu weet ik er in dit geval weinig van, maar is alles wat hier aan elkaar is gekoppeld (zie video) echt nodig om voldoende te kunnen remmen? Lijkt me dat er toch verder niet met extreme snelheid wordt gereden.

https://www.facebook.com/Railmagazinenl/videos/1217522935020640/

14-09-2017 13:25:18
trdl85
trdl85
Quote
mijack1985 (wo 13 sep 2017 22:47:10 https://www.somda.nl/forum/12101/p625561/): Maak er maar de serie 6300 van. Dat wordt hun 1e serie. Althans volgens mijn collega die in het SNG programma voor HC's zit

Serie 6800 (voorheen 19800) is met de SLT's ook als een van de eerste series gebruikt...zou mij niet verbazen als deze in het testtraject als eerste hier wordt ingezet.
6300 qua omloop ook een vrij gesloten serie dus die behoort zeker tot de opties.

Laatst bewerkt door trdl85 op 14-09-2017 13:25

14-09-2017 13:27:06
MetroRET
MetroRET
Vergeet niet dat hij inmiddels is ingeworteld met de 7800 en in Gvc niet de perroncapaciteit is om ruim op zichzelf te kunnen keren.

14-09-2017 14:29:32
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
trdl85 (do 14 sep 2017 13:25:18 https://www.somda.nl/forum/12101/p625614/): Serie 6800 (voorheen 19800) is met de SLT's ook als een van de eerste series gebruikt...zou mij niet verbazen als deze in het testtraject als eerste hier wordt ingezet.
Was dat niet in de toenmalige 9800? Heb toen nog regelmatig stilgestaan achter een gestrande SLT op het toen nog geheel tweesporige Wd-Ut.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

14-09-2017 14:56:14
bacr
bacr
Quote
MetroRET (do 14 sep 2017 13:27:06 https://www.somda.nl/forum/12101/p625615/): Vergeet niet dat hij inmiddels is ingeworteld met de 7800 en in Gvc niet de perroncapaciteit is om ruim op zichzelf te kunnen keren.

Nu we het toch over Gvc hebben (en ja, ik weet dat dit topic over SNG gaat, maar toch)... het viel me al wel op dat NS/Prorail nogal erg weinig haast maakt met het opnieuw aansluiten van de sporen 11 en 12 op de heavy-rail sporen. De boel ligt daar weg te roesten, toch een beetje jammer. Gaat daar op korte termijn nog wat mee gebeuren?

14-09-2017 15:47:58
sjoerd
sjoerd
Het is buiten het topic, maar ik weet er wel iets van. Ik heb ontwerpen hier van Gvc met veel minder wissels en een andere indeling van de sporen per vertrek/aankomstrichting. Er worden echter altijd meerdere ontwerpen gemaakt en er wordt ook enige rekening gehouden met de wensen voor de toekomst, dus of het zo wordt als op die tekeningen staat? Ik heb er de laatste maanden niets over vernomen.

Laatst bewerkt door sjoerd op 14-09-2017 20:17

14-09-2017 17:50:49
VIRMm1
VIRMm1
Quote
SunKeeper (do 14 sep 2017 12:07:08 https://www.somda.nl/forum/12101/p625609/):
Quote
Beel (do 14 sep 2017 10:48:25 https://www.somda.nl/forum/12101/p625599/): De 2703 is vannacht idd aangekomen en staat in Zaanstraat.

Zou het op tijd stil gestaan hebben? %08%

Nu weet ik er in dit geval weinig van, maar is alles wat hier aan elkaar is gekoppeld (zie video) echt nodig om voldoende te kunnen remmen? Lijkt me dat er toch verder niet met extreme snelheid wordt gereden.

https://www.facebook.com/Railmagazinenl/videos/1217522935020640/



Waarschijnlijk zijn de remmen van de SNG niet in bedrijf dus die extra wagons/wagens dienen dan als remwagens.
De treinleiding van de SNG zal de wagens doorverbinden met de loc.

14-09-2017 20:33:18
DDZ7504
DDZ7504
@trdl85 @MetroRET niet te vergeten, toentertijd zaten de 9800 en 19800 al aan elkaar geknoopt volgens mij, maar zat er nog niets vast aan de toemalige 6000 of 1600. Nu is de 7800 aan de 6900 geknoopt, wat de 6800/7800 eigenlijk uitsluit.

Wat ik juist had gehoord is dat men zou beginnen met de 7700 Gdg-Rtd (althans, daar werd vorig jaar een keer over gesproken).

14-09-2017 20:35:39
MetroRET
MetroRET
Dat is zeker waar, dat verklaart ook gelijk het bericht over dat men zowel in de 9800 als 19800 reed met de SLT.

We gaan het gewoon allemaal afwachten... voorlopig duurt het nog minimaal een jaar voordat ze in dienst zullen komen.

15-09-2017 01:22:29
thom
thom
Quote
VIRMm1 (do 14 sep 2017 17:50:49 https://www.somda.nl/forum/12101/p625628/):
Quote
SunKeeper (do 14 sep 2017 12:07:08 https://www.somda.nl/forum/12101/p625609/):
Quote
Beel (do 14 sep 2017 10:48:25 https://www.somda.nl/forum/12101/p625599/): De 2703 is vannacht idd aangekomen en staat in Zaanstraat.

Zou het op tijd stil gestaan hebben? %08%

Nu weet ik er in dit geval weinig van, maar is alles wat hier aan elkaar is gekoppeld (zie video) echt nodig om voldoende te kunnen remmen? Lijkt me dat er toch verder niet met extreme snelheid wordt gereden.

https://www.facebook.com/Railmagazinenl/videos/1217522935020640/



Waarschijnlijk zijn de remmen van de SNG niet in bedrijf dus die extra wagons/wagens dienen dan als remwagens.
De treinleiding van de SNG zal de wagens doorverbinden met de loc.

Als die SNG niet remt, dan heb je wel iets meer nodig dan die 2 wagens als remvermogen want daar red je het niet mee

De SNG zal wel gewoon mee geremd hebben en de wagens zullen als koppelwagens gebruikt zijn zodat bij omlopen of lokwissel er geen gedoe is met het omhangen van de sleepkoppeling

15-09-2017 06:23:12
rick
rick
Er lopen nog 3 rongenwagens mee aan het eind, is te zien op een youtube filmpje.

15-09-2017 10:36:53
VIRMm1
VIRMm1
Quote
thom (vr 15 sep 2017 01:22:29 https://www.somda.nl/forum/12101/p625654/):
Quote
VIRMm1 (do 14 sep 2017 17:50:49 https://www.somda.nl/forum/12101/p625628/):
Quote
SunKeeper (do 14 sep 2017 12:07:08 https://www.somda.nl/forum/12101/p625609/):
Quote
Beel (do 14 sep 2017 10:48:25 https://www.somda.nl/forum/12101/p625599/): De 2703 is vannacht idd aangekomen en staat in Zaanstraat.

Zou het op tijd stil gestaan hebben? %08%

Nu weet ik er in dit geval weinig van, maar is alles wat hier aan elkaar is gekoppeld (zie video) echt nodig om voldoende te kunnen remmen? Lijkt me dat er toch verder niet met extreme snelheid wordt gereden.

https://www.facebook.com/Railmagazinenl/videos/1217522935020640/



Waarschijnlijk zijn de remmen van de SNG niet in bedrijf dus die extra wagons/wagens dienen dan als remwagens.
De treinleiding van de SNG zal de wagens doorverbinden met de loc.

Als die SNG niet remt, dan heb je wel iets meer nodig dan die 2 wagens als remvermogen want daar red je het niet mee

De SNG zal wel gewoon mee geremd hebben en de wagens zullen als koppelwagens gebruikt zijn zodat bij omlopen of lokwissel er geen gedoe is met het omhangen van de sleepkoppeling


Je hebt het filmpje dus duidelijk niet bekeken.

15-09-2017 11:06:54
thom
thom
Oeps, jawel, maar na de tweede schuifwandwagen gestopt want er leek verder niets meer achter te zitten en heb de rongen wagens dus nooit gezien %08%

15-09-2017 11:16:42
nickeyboy
nickeyboy
Voor de liefhebbers die het filmpje nog niet gezien hebben: https://www.youtube.com/watch?v=GbycoPbXSyo

15-09-2017 11:39:31
Dead_Devil
Dead_Devil
Ik kan me ergens herinneren dat er eerst een proef serie gebouw zou worden van SNG en dat daarna de serie productie begon? klopt dit nog?

Zo ja hoe groot is de proef productie?

15-09-2017 11:55:18
MetroRET
MetroRET
Is dat niet bij de ICNG ?

15-09-2017 12:06:26
AgentX
AgentX
Als dat bij SNG zo zou zijn dan bestaat die serie nu uit 2701, 2702, 2703, 2704, 2705 en 2301.

16-09-2017 00:03:48
HZwoferink
HZwoferink
Quote
Dead_Devil (vr 15 sep 2017 11:39:31 https://www.somda.nl/forum/12101/p625683/): Ik kan me ergens herinneren dat er eerst een proef serie gebouw zou worden van SNG en dat daarna de serie productie begon? klopt dit nog?

Zo ja hoe groot is de proef productie?
Check, er is eerst een proefserie gebouwd voordat de serieproductie op gang gaat komen.


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

18-09-2017 10:52:45
aarclay
aarclay
En voor de liefhebbers zijn er ook inmiddels al foto's van de cabine gesignaleerd. Helaas nog wel met hier en daar wat beschermingsfolie en afdekmatjes....

https://twitter.com/Lowiekse/status/909433881325170688

Opvallend: 3 schermen
- Links lijkt mij het scherm voor camerabeelden en misschien ook OBIS?
- Midden is de DMI voor ERTMS en snelheid
- Rechts lijkt mij de boordcomputer/diagnose-systeem

Laatst bewerkt door aarclay op 18-09-2017 10:54


Choo choo.....

18-09-2017 12:19:14
mtlx
mtlx
Links OBIS / Camera / TimTim, midden ETCS DMI, rechts Diagnose.

18-09-2017 23:02:54
wouterder
wouterder
Wat houdt TimTim in precies?

18-09-2017 23:15:15
smarkie
smarkie
hulpmiddel welke een aantal (bediende) rijwegstappen vooruit laat zien welke trein er voor je zit, invoegd of uitvoegd, en of deze al dan niet vertraging heeft


Mcn NS International Rtd

18-09-2017 23:40:48
aarclay
aarclay
Dus dat gaat betekenen dat voor deze trein geen tablet meer nodig is?
Mogen ze dan wat mij betreft dan ook in Flirt doorvoeren

Laatst bewerkt door aarclay op 18-09-2017 23:42


Choo choo.....


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-09-2017 00:17:23
Oldskool
Oldskool
En waarom is dat voor jou dan een "must" ?

19-09-2017 00:56:16
aarclay
aarclay
Hoe meer gelijkenissen, hoe makkelijker voor mcn.
En Flirt is modulair gezien wel voorbereid op zulke technische dingen.


Choo choo.....

19-09-2017 01:08:35
Oldskool
Oldskool
Quote
aarclay (di 19 sep 2017 00:56:16 https://www.somda.nl/forum/12101/p625990/): Hoe meer gelijkenissen, hoe makkelijker voor mcn.
En meer afleiding Bij een VIRM gaat het scherm onder de 40 km/h op zwart. Bij die SLT's blijft ie aan, zit in het rijgebeuren. Nog meer schermen lijkt mij alleen maar lastiger.

19-09-2017 01:27:27
aarclay
aarclay
True, en dat is ook waar de VVMC niet op zit te wachten: http://treinenweb.nl/news/5601

Volgens mij kan de mcn onnodige schermen wel uitzetten, maar het geeft toch aan dat een HUD-display op het voorruit een mooie verbetering moet zijn. Het zal alleen nog een hoop jaren kosten voordat deze techniek werkelijkheid is in de spoorwegwereld.

Laatst bewerkt door aarclay op 19-09-2017 01:29


Choo choo.....

19-09-2017 02:56:40
Frontier
Frontier
Aangezien HUD's in de veel geavanceerdere luchtvaartsector al vele jaren beschikbaar zijn zou het toch redelijk pinda's moeten zijn om zoiets ook voor de spoorsector te ontwerpen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

19-09-2017 08:06:08
mich
mich
Ja, ontwerpen wel. Alleen dan moet het toegelaten worden...

19-09-2017 09:28:27
AlexNL
AlexNL
Dat geldt voor de luchtvaartsector toch net zo goed?

19-09-2017 09:42:52
smarkie
smarkie
Quote
aarclay (ma 18 sep 2017 23:40:48 https://www.somda.nl/forum/12101/p625985/): Dus dat gaat betekenen dat voor deze trein geen tablet meer nodig is?
Mogen ze dan wat mij betreft dan ook in Flirt doorvoeren


het 3e scherm neemt de functie van de tablet in die trein over.
tablet is een soort mobiel 3e scherm dus.
de flirt heeft geen timtim omdat de treinen besteld waren voordat timtim zover was als dat het nu is. SNG en ICNG zijn de eerste treinen waar de tablet niet nodig is


Mcn NS International Rtd

19-09-2017 12:14:23
sjoerd
sjoerd
Quote
AlexNL (di 19 sep 2017 09:28:27 https://www.somda.nl/forum/12101/p626015/): Dat geldt voor de luchtvaartsector toch net zo goed?

Wellicht is een voorruit zonder projecties voor machinisten toch belangrijker als venster op de wereld, dan de voorruiten van een vliegtuig. Daar kun je toch al bijzonder weinig door zien onderweg.

19-09-2017 14:13:41
b2py
b2py
Wat kunnen ze niet zien dan?

19-09-2017 14:17:55
SunKeeper
SunKeeper
Vliegtuigen komen toch wat minder seinen en bakborden tegen. %02%

19-09-2017 14:28:34
Mueslireep
Mueslireep
Even iets anders: is er al bekend wanneer de eerste testritten worden gereden? Ik weet nog dat dit bij de Flirt's heel snel na levering was namelijk..

Ook was er bij de Flirt een presentatie, 2 weken na aflevering. Zit dat voor de SNG ook in de planning?

Laatst bewerkt door Mueslireep op 19-09-2017 14:30

19-09-2017 14:35:02
sjoerd
sjoerd
Quote
SunKeeper (di 19 sep 2017 14:17:55 https://www.somda.nl/forum/12101/p626050/): Vliegtuigen komen toch wat minder seinen en bakborden tegen. %02%

Simpel toch?%02%

19-09-2017 15:11:54
b2py
b2py
Tegen de tijd dat er een HUD is zal een machinist ook zijn seinen in de cabine zien. En daarbij is een HUD dan beter doordat je niet weg hoeft te kijken van de ruit

19-09-2017 15:19:33
mren
mren
Er zijn ook al meerdere jaren auto's met HD op de markt, die laten vooral snelheid zien.

19-09-2017 15:50:04
sjoerd
sjoerd
Quote
b2py (di 19 sep 2017 15:11:54 https://www.somda.nl/forum/12101/p626056/): Tegen de tijd dat er een HUD is zal een machinist ook zijn seinen in de cabine zien. En daarbij is een HUD dan beter doordat je niet weg hoeft te kijken van de ruit

Er zijn meer redenen om een goed uitzicht naar buiten te hebben en op wat daar te zien is de volle aandacht te kunnen houden, dan alleen de seinen. Wel eens een cabinerit meegemaakt?

19-09-2017 16:50:55
reisthijs
reisthijs
Die volle aandacht is er wel als je tussendoor steeds op allerlei computerschermen moet kijken, waarvan er blijkbaar steeds meer in een cabine zitten?

19-09-2017 17:38:50
sjoerd
sjoerd
Je wilt niet weten hoeveel perceptieonderzoek (dus hoe mensen waarnemen in relatie tot veiligheidsaspecten en risico's) er ten grondslag ligt aan alleen al de positie van (bedienings-)apparatuur op de stuurtafel. Toevallig las ik onlangs een promotieonderzoek naar werkdruk in relatie tot het verwerken van informatie, met andere woorden: wat kan iemand waarnemen en verwerken tot op het moment dat die persoon vitale informatie gaat missen. Interessant. Het lijkt allemaal wel eenvoudig, maar dat is het niet.

19-09-2017 17:53:06
mtlx
mtlx
Wat zou dan precies het verschil zijn tussen een computerscherm of een (om maar wat te noemen) manometer voor de remcilinderdruk? Beide zijn methodes om bepaalde informatie te geven. Waarom zou een computerscherm meer afleiden dan een meter of een meldlamp?
Net als een manometer of een meldlamp is dat scherm in de basis helemaal niet interessant. Op zowel de manometer of de meldlamp, als op een scherm controleer je de status van de trein en de rit. Je gaat geen minuten naar zo'n ding zitten te kijken, maar laat je blik er langs glijden om te kijken of alles nog in orde is. Pas zodra er iets afwijkt van de normale situatie ga je meer aandacht er aan besteden. Dat kan zijn dat er een meldlamp is gaan branden omdat er iets mis is. Dat kan zijn dat de manometer een andere waarde aangeeft dan je op basis van de situatie zou verwachten. Dat kan zijn omdat er in TimTim een melding over gladde sporen verschijnt.

Op dit moment rijden we met de Railpocket, waarbij we handmatig moeten switchen tussen het dienstkaartje, meldingen voor bijvoorbeeld gladde sporen en Routelint. Bij TimTim zijn die dingen simpelweg met elkaar geïntegreerd en hoef je dus niet meer handmatig te switchen. alle functies zijn dus al gewoon aanwezig bij elke machinist, alleen verandert nu de wijze waarop de informatie getoond wordt en zal het meer geïntegreerd zijn in de trein zelf.
Juist omdat het nu in één overzicht zit, kan je als machinist sneller (dus met minder afleiding) een volledig overzicht van de situatie krijgen.

19-09-2017 18:01:34
AlexNL
AlexNL
Quote
sjoerd (di 19 sep 2017 12:14:23 https://www.somda.nl/forum/12101/p626031/):
Wellicht is een voorruit zonder projecties voor machinisten toch belangrijker als venster op de wereld, dan de voorruiten van een vliegtuig. Daar kun je toch al bijzonder weinig door zien onderweg.


Je hoeft niet alles te projecteren op die voorruit, maar alleen wat voor machinist het meest belangrijk is. Denk bijvoorbeeld aan snelheid, waar het einde van de movement authority is, of bijvoorbeeld bij een station: de afstand tot de ideale stopplaats.

Daarnaast kun je ervoor kiezen om bepaalde informatie alleen te projecteren wanneer er aandacht voor benodigd is.

19-09-2017 18:45:19
b2py
b2py
Quote
sjoerd (di 19 sep 2017 15:50:04 https://www.somda.nl/forum/12101/p626060/):
Quote
b2py (di 19 sep 2017 15:11:54 https://www.somda.nl/forum/12101/p626056/): Tegen de tijd dat er een HUD is zal een machinist ook zijn seinen in de cabine zien. En daarbij is een HUD dan beter doordat je niet weg hoeft te kijken van de ruit

Er zijn meer redenen om een goed uitzicht naar buiten te hebben en op wat daar te zien is de volle aandacht te kunnen houden, dan alleen de seinen. Wel eens een cabinerit meegemaakt?
Dat vind ik allemaal prima maar in een ERTMS omgeving hoeft dat niet meer. Ik ken de plaatjes van de BetuweRoute waarbij machinisten het zicht ontnomen wordt op de baan door de voorruit af te schermen en puur op monitoring van de schermen te rijden.

Verder mis je mijn punt compleet, met behulp van een HUD hoef je juist niet weg te kijken van de ruit.

19-09-2017 18:56:34
sjoerd
sjoerd
Nee, hoor, ik snap je wel, zie mijn voorbeeld van de auto, maar mijn stelling is juist dat je, zoals andere inzenders hier ook al naar voren brengen, goed moet onderzoeken wat je wel en wat je niet projecteert. Om de simpele reden dat naar buiten kijken zonder daarin belemmerd of afgeleid te worden, een voor een mcn bijzonder vitale bezigheid is. Ook zonder seinen langs de baan.

19-09-2017 19:02:39
b2py
b2py
Je doet alsof het gevaarlijker is dan het lijkt, wat het absoluut niet hoeft te zijn. Machinisten zijn professionals die hun vak verstaan en er flink voor getraind worden, dat kan je van automobilisten niet zeggen. En ik vraag me af als uit de ruit kijken zoveel energie kost waarom er dan zoveel machinisten zijn die foto's vanuit rijdende treinen op Instagram & Twitter zetten. Ergo, volgens mij doe je het erger voorkomen dan het is en we moeten het ook niet complexer laten lijken.

19-09-2017 19:08:08
sjoerd
sjoerd
Volgens mij vertel ik alleen maar dat je goed moet onderzoeken wat je wel en niet laat zien: in perceptieonderzoek gebeurt dat, en het is ook gebruikelijk om daar de doelgroep bij te betrekken. Ik zeg nergens dat ik iets erg vind, wel dat het ingewikkelder is dan menigeen denkt.
Sterker nog: hoe minder infobronnen hoe beter. Van mij mag de hele stuurtafel op de ruit of op de bril van de mcn als dat beter blijkt te zijn.%02%

23-09-2017 10:08:48
DVR
DVR
Quote
aarclay (ma 18 sep 2017 10:52:45 https://www.somda.nl/forum/12101/p625936/): En voor de liefhebbers zijn er ook inmiddels al foto's van de cabine gesignaleerd. Helaas nog wel met hier en daar wat beschermingsfolie en afdekmatjes....

https://twitter.com/Lowiekse/status/909433881325170688

Opvallend: 3 schermen
- Links lijkt mij het scherm voor camerabeelden en misschien ook OBIS?
- Midden is de DMI voor ERTMS en snelheid
- Rechts lijkt mij de boordcomputer/diagnose-systeem


ICNG krijgt zelfs 4 schermen moet toch niet gekker worden toch!


23-09-2017 11:36:11
mtlx
mtlx
Technisch gezien correct, als Alstom inderdaad hun versie van ETCS in gaat bouwen, maar praktisch gezien natuurlijk complete flauwekul, omdat de schermen samen als één scherm functioneren. Het linker middenscherm zal de ETCS snelheidsmeter tonen en het rechter middenscherm de ETCS planning area. Als de een uitvalt kan het andere scherm het overnemen met verlies van de planning area functionaliteit.

Maar ik vraag het nogmaals: wat is het probleem met schermen? Je doet er als machinist hetzelfde mee als met de ouderwetse meldlampen en meters, alleen is de manier van de ordening van de informatie net even anders.

23-09-2017 12:37:10
koekje
koekje
Ik zie het probleem ook niet. Al dat gezeur over 'afleiding' moet eens ophouden.

23-09-2017 13:09:32
VIRMm1
VIRMm1
Als je snel afgeleid bent ben je überhaupt niet geschikt als machinist.

23-09-2017 21:01:38
wouterder
wouterder
Vandaag zijn de 2701 en 2301 overgebracht naar de Zaanstraat.
Inmiddels zijn dus op dit moment in Nederland:

2301 - 23-09-2017 Aswplz
2701 - 23-09-2017 Aswplz
2703 - 13-09-2017 Aswplz

Laatst bewerkt door wouterder op 25-09-2017 00:13

24-09-2017 23:13:29
icened
icened
Weer een nieuwe overbrengingsrit?:

https://www.flickr.com/photos/henrydigi/36571349544/in/pool-hanzelijn/

Of betreft dit de SNG die Wouterder ook al noemde?

Laatst bewerkt door icened op 24-09-2017 23:13

24-09-2017 23:43:51
AgentX
AgentX
Dat is de rit van gisteren.

25-09-2017 01:40:32
treinnetco
treinnetco
Quote
VIRMm1 (za 23 sep 2017 13:09:32 https://www.somda.nl/forum/12101/p626439/): Als je snel afgeleid bent ben je überhaupt niet geschikt als machinist.

Ik moet er niet aan denken om in de late dienst (of de vroege) een zooi aan schermen op m'n trein te hebben. Zet ze altijd of uit, of zo laag als mogelijk in helderheid. Doe mij maar een mooie snelheidsmeter met een lampje. Veel rustiger voor de ogen. Wat interesseert het mij wat er in die trein gebeurt als ik moet letten op de sporen? Dus wat mij betreft slopen ze al die schermen eruit, en maken ze de lampjes van de ATB ook dimbaar...

Laatst bewerkt door treinnetco op 25-09-2017 01:40


Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.

25-09-2017 13:46:49
aarclay
aarclay
Ik neem aan dat de niet-broodnodige schermen wel uit te schakelen zijn.
Wat boeit die OBIS/CCTV tijdens het rijden, en de MMI (was dat geen Audi-term?) met diagnostische gegevens hoeft ook niet continue bekeken te worden. Bij VIRM kan dat scherm gewoon uit en gaat dat scherm gewoon uit bij een bepaalde snelheid. En bij de CCTV van de GTW gaat die ook vanzelf uit tijdens het rijden.

Ik denk dat het niet echt een groot probleem is als jij omschrijft, tenzij je alles belangrijk vindt.

Laatst bewerkt door aarclay op 25-09-2017 13:50


Choo choo.....

25-09-2017 14:08:36
MCN-GVC
MCN-GVC
Quote
aarclay (ma 25 sep 2017 13:46:49 https://www.somda.nl/forum/12101/p626546/): Ik neem aan dat de niet-broodnodige schermen wel uit te schakelen zijn.


Dat is wat men probeert te vertellen. Bij VIRM is het diagnosescherm een extra, welke niet geïntrigeerd is met rijdende functies. Als het scherm defect is kan je gewoon rijden (alleen remproef moet je ouderwets aan de buitenkant doen). En bij VIRM kan het scherm uit. Bij SLT kan het scherm niet uit. En je krijgt soms (zelfs na de sw-51 update) storingen te zien die afleiden en qua info niet van belang zijn. Je kan bij een licht defect scherm (wordt meestal niet vervangen, er zijn er niet veel reserve) soms zelfs niet dimmen. Dan gebruik je het mat-boek. Bij TRAXX kan je dan weer wel schermen uit zetten. Alleen heb je er 2 tijdens het rijden nodig, deze kunnen ook elkaars functie overnemen. Alleen kan je ze wel dimmen, maar niet tot 0 want dan hebben je remcilindermeters geen verlichting meer. Bij ICNG hebben ze de fout gemaakt, welke ook doorgegeven is aan het projectteam, om de dmi in twee schermen te verdelen (alstom standaard). Dit is mag over een paar jaar niet meer volgens de eu-regelgeving.
Waar het dus op neer komt, is dat er steeds meer schermen komen met info, welke soms niet van belang is. Schermen kunnen niet meer uit, waardoor je de informatie niet kan uitzetten. Je kan zeggen 'Als je snel afgeleid bent ben je überhaupt niet geschikt als machinist', maar dat is eigenlijk totaal verkeerd. Omdat deze melding soms wel en soms niet van belang zijn moet je er dus naar kijken om wat voor soort melding het gaat. Ook moet je juist als machinist geen tunnelvisie hebben, want je moet ook de onregelmatigheden die ergens normaal niet zijn of objecten die missen kunnen waarnemen.

25-09-2017 14:38:38
VIRMm1
VIRMm1
Met mijn opmerking
Quote
MCN-GVC (ma 25 sep 2017 14:08:36 https://www.somda.nl/forum/12101/p626547/): 'Als je snel afgeleid bent ben je überhaupt niet geschikt als machinist'
bedoel ik eigenlijk meer dat wanneer je als mcn constant door de computer zit te bladeren om maar wat dingen over de trein op te zoeken wanneer dat eigenlijk helemaal niet hoeft (en je dus niet voor je kijkt) je dan niet geschikt bent om te rijden. Vergelijk het maar met een telefoon bedienen terwijl je aan het autorijden bent. Je hebt het niet nodig, sterker nog, het is gevaarlijk.

Ik begrijp echt wel dat wanneer je in een SLT rijdt en je krijgt een storingsmelding op je display je even wil kijken wat dat is. Als er dan weer de zoveelste RIS storing in beeld komt wordt je daar ook wel knettergek van ja %08%

25-09-2017 15:15:27
Oldskool
Oldskool
Quote
aarclay (ma 25 sep 2017 13:46:49 https://www.somda.nl/forum/12101/p626546/):Ik denk dat het niet echt een groot probleem is als jij omschrijft, tenzij je alles belangrijk vindt.
Het grootse en meest hinderlijke probleem is de lichtopbrengst wat lekker in je gezicht zit te schijnen. Bij een SLT is op standje 1 nog steeds hinderlijk.

25-09-2017 16:14:47
sjoerd
sjoerd
Zoals ik al vermoedde is de stuurtafelinfo bij de machinisten een gevoelig onderwerp. Hoe het nu is, weet ik niet, maar ooit werden groepen machinisten betrokken bij ieder knopje in het ontwerp van hun werkplek. Maar dat was toen een treinstel nog maatwerk was en geen toonbankwerk. Tegen de achtergrond van de voorruitprojecties die er ongetwijfeld komen, lijkt het toch wel erg raadzaam om de machinisten te raadplegen over de kennelijk al aardig hinderlijke zaken in hun blikveld.

25-09-2017 16:21:56
mtlx
mtlx
Ook bij de ICNG zijn machinisten en conducteurs betrokken bij het ontwerp. En ja, daar is in samenwerking met al die collega's behoorlijk wat aangepast aan de cabine, tot aan details als de positie van knopjes aan toe en ook de uitvoering van de knoppen. Ook lichtinval, reflecties, zonwering en dat soort dingen horen daar allemaal bij.

Echter is het natuurlijk een utopie om te denken dat je het iedereen volledig naar de zin kan maken. Het is nu eenmaal een vaststaand feit dat alles, inclusief de trein in rap tempo digitaliseert. Daar horen de schermen simpelweg bij.
Je kan de kont tegen de krib gooien en je druk maken dat de we van een analoge manometer of voltmeter naar een digitaal overzicht gaan, maar uiteindelijk moet je het toch en schiet je alleen jezelf er mee in de voet.
In plaats daarvan kan je ook de verandering omarmen en juist de voordelen van dingen als een diagnosesysteem bekijken, waarin direct probleem en oplossing binnen handbereik zijn.

Dat neemt echter niet weg dat een scherm, net als een manometer of andere meldlampen gewoon goed te dimmen moet zijn. Echter is dat een probleem van alle tijden. Hoe vaak komt het niet voor dat bij SGM, ICM of VIRM de meldlampen eigenlijk te fel zijn en je er even een dienstkaartje voor zet om het licht wat te dimmen?
Ook de meldingen op de SLT waren natuurlijk volstrekt overbodig met die RIS schermen. Ik ben ook blij dat we die niet meer zien. Maar ook daar zou je het onderscheid moeten maken tussen het scherm zelf en de keuze om die meldingen aan de machinist te laten zien. Hadden we bij SLT nog meldlampen gehad en waren de schermen daaraan gekoppeld geweest, dan waren er klachten gekomem over de frequentie waarmee die meldlamp zou oplichten. Niet over het feit dat er een meldlamp was. Pas dat ook toe op het scherm en je hebt een heel ander verhaal. Niet het scherm zelf is dan irritant, maar het feit dat er telkens om je aandacht gevraagd wordt terwijl er voor jou niets aan de hand is of zonder dat je er iets aan kan doen (behalve doorgeven).

Laatst bewerkt door mtlx op 25-09-2017 16:55

25-09-2017 17:11:13
sjoerd
sjoerd
Ik ben helemaal gerustgesteld!%02% Het zal nog wel even duren voor we de voorruit niet eens meer nodig hebben, en daarna nog wel even voor er niemand meer op de stuurtafel kijkt.

25-09-2017 17:21:42
MCN-GVC
MCN-GVC
En van deze inbreng groep van mcn en hc moet je ook niet veel verwachten. Deze zullen idd goed werk verrichten en positieve invloeden hebben, maar de projectontwikkelaars zijn nog steeds leading. Zo werd er vanaf het begin van het SLT ontwerp aan de inbreng groep al verteld dat aan de glazen wand niets meer veranderd zal worden, terwijl iedereen tegen was. Bij de inbreng groep van ICNG zitten zover bij mij bekend weinig HSL/ETCS bevoegde mcn. Dus de paar die er wel in zitten moeten het meeste werk verrichten. De andere zullen wel goede inbreng geven, maar HSL gerelateerd waar de trein als eerst komt te rijden kunnen ze niet bij helpen. Het eerde geleverde commentaar over de DMI kwam via Facebook pas aan het licht.
Edit:
Zelf ben ik ook anti extra hulpmiddelen (tablet railpocket), maar niet anti schermen in de trein die goede informatie geven. Zolang je ze wel uit kan zetten en de basis functies maar analoog blijven, maar dat mis ik zelf. Bij traxx en SLT heb je geen HS volt meter, valt de spanning weg, dan krijg je een lading storingen, welke worden veroorzaakt door het wegvallen van de spanning en het auto uitschakelen van de snelschakelaar. Daarna moet je terug naar een basisscherm en dan naar een ander tabblad gaan ipv in een opslag te zien wat er aan de hand is. Ook de HR meter is in de traxx op het scherm. Welke geel wordt wanneer te laag. Gelukkig wel op het basisscherm, tezamen met de HS. Alleen moeten we verplicht weer met het scherm tractie beide loccen rijden (doe ik dus eenmalig aan het begin van de rit ter controle, daarna niet meer). Dat je snel tot een conclusie komt door ervaring, helpt. Maar in dit geval moet je dus wel weer gaan scrollen door een scherm en eerst (bij SLT) alle storingen accepteren voordat je verder kan.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 25-09-2017 18:24

25-09-2017 17:40:58
mtlx
mtlx
Dat van die DMI is wel erg overdreven.
Ten tijden van het uitschrijven van de aanbesteding en de eerste commentaarrondes over de cabine (ja, dat was vorig jaar al) was deze versie gewoon toegestaan vziw. Er is pas recent een besluit genomen over de te implementeren versie van ERTMS (Baseline 3R2) voor de algehele uitrol en de daarbij horende harmonisatie van alle ERTMS versies in Nederland (en zelfs nu zijn we daar nog mee bezig en is er nog niets definitief).
Daar bovenop zijn dat details waar ik als machinist helemaal niets van wil weten. Ik ga niet bedenken of een knop ergens wel mag staan omdat er wellicht een of ander voorschrift voor een Europese cabineindeling wordt geschonden, maar probeer te bedenken waarom een knop op een bepaalde plek gepositioneerd wordt en kijk in hoeverre dat problemen oplevert met mijn werk en kijk wat de meest praktische positie zou zijn als het problemen op zou kunnen leveren.

Laatst bewerkt door mtlx op 25-09-2017 18:20

25-09-2017 18:35:24
MCN-GVC
MCN-GVC
Of het wel of niet ons boeit is een, maar eu heeft in dit geval (wat ik als reden kan bedenken) wel een gegronde reden. Materieel is altijd verschillend. Maar de ertms versie op de traxx is al weer anders dan die je tijdens de opleiding krijgt in Amf (iets andere indeling, andere opstart, knoppen onder scherm ipv touch-screen) en de thalys is weer anders. Zover ik weet is alstom de enige die 2 delige schermen gebruikt. Hier zal de indeling dus ook weer volledig anders zijn. ERTMS/ETCS zou een systeem zijn, wat het al niet meer is. Dat ze nu een lijn proberen te trekken voordat er nog meer versies komen vind ik juist goed.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 25-09-2017 18:36

25-09-2017 19:02:04
mtlx
mtlx
Uiteraard is het goed dat het geharmoniseerd wordt, dat juich ik alleen maar toe. Ik geef enkel uitleg over waarom deze versie in de mock-up terecht is gekomen.
Het mogelijke issue is onder de aandacht gebracht en er zal nu ongetwijfeld gekeken gaan worden wat de impact zou zijn van nu nog aanpassen (consequenties voor de indienststellingsdatum als we dit nog in het ontwerp willen aanpassen? Consequenties voor het financiële plaatje? Voordeel nu al wijzigen ten opzichte van eventuele wijziging later?).

25-09-2017 19:30:06
AlexNL
AlexNL
Quote
MCN-GVC (ma 25 sep 2017 18:35:24 https://www.somda.nl/forum/12101/p626564/):

Zover ik weet is alstom de enige die 2 delige schermen gebruikt.


In de cabines van de Eurostar e320 (Siemens) en DB ICE4 (Siemens/Bombardier) wordt ook een dubbel scherm gebruikt.

25-09-2017 21:20:07
thom
thom
Blijft natuurlijk feit dat de basis eigenschappen van ERMTS ongeveer vast staan, en de verschillende bouwers van het systeem daar elk een eigen invulling aan geven. Die hoeven daar helemaal niet in samen te werken en dan krijg je dus altijd verschillen onderling.
Maar feitelijk is dat nu ook zo, immers zit alles op de stuurtafel in een SNG op een totaal andere plek dan bij een Flirt om maar wat te noemen, dus of je dat dan van de ERMTS wel ineens moet verwachten weet ik niet.

Grootste verschil is natuurlijk dat analoge meters altijd alleen kunnen aangeven waar ze voor bedoeld zijn, en digitale schermen alles kunnen tonen wat maar geprogrammeerd word en dus ook onder het rijden van functie kan veranderen wat me wel een afleidende factor lijkt, zeker als daar ineens storingen verschijnen waar je als Mcn niets mee van doen hebt.

25-09-2017 23:42:43
wouterder
wouterder
Op Railcolor is een mooi verslag online gekomen van de rijdende SNG bij Velim en de overbrenging van afgelopen weekend: http://railcolornews.com/2017/09/25/nl-first-caf-sprinter-train-has-arrived-in-the-netherlands/

26-09-2017 12:44:52
marcelloch
marcelloch
als ik de treinenradar moet geloven staat er momenteel een SNG2700 in Apn...

26-09-2017 12:50:31
IJsbergsla
IJsbergsla
Treinstel 2700 bestaat niet.

26-09-2017 13:07:54
bacr
bacr
Nee, maar ik zie idd ook op Apn een melding 'SNG IV' en trstnr 270_0_...

26-09-2017 13:32:42
sik214
sik214
Quote
marcelloch (di 26 sep 2017 12:44:52 https://www.somda.nl/forum/12101/p626602/): als ik de treinenradar moet geloven staat er momenteel een SNG2700 in Apn...
Bij mij doet treinenradar het niet goed. Ik zie alleen het zoekscherm en menu op een witte achtergrond. Iemand enig idee wat ik fout doe?

26-09-2017 14:40:17
AgentX
AgentX
Quote
bacr (di 26 sep 2017 13:07:54 https://www.somda.nl/forum/12101/p626605/): Nee, maar ik zie idd ook op Apn een melding 'SNG IV' en trstnr 270_0_...


GPS geeft inderdaad een treinstel 2700, die nu op dit moment met 78 km/h bij Ede zou moeten rijden. Ik vermoed dat het om een simulatie gaat.

26-09-2017 15:11:44
mtlx
mtlx
Dit is inderdaad een simulatietest, tenzij het ding in minder dan een halfuur van Ede naar Zandvoort aan Zee kan vliegen en inmiddels met 60 km/u dwars door een woonwijk zonder spoor kan rijden. Ze heten weliswaar Sprinters, maar zo snel... %08%

Laatst bewerkt door mtlx op 26-09-2017 17:12

26-09-2017 15:39:41
Beel
Beel
Het volgende transport wordt pas komend weekend verwacht.

26-09-2017 16:45:22
aarclay
aarclay
Ga nou niet gewoon teveel op de treinradar af en met name op treinstelnummertjes die niet bestaan. Want dat zijn gewoon test-devices die vermoedelijk gewoon virtueel zijn en mogelijk gesimuleerd worden.
(zou eigenlijk niet 'live' moeten, maar oké...)

Reken de komende paar weken nog niet op een op rijdende SNG, is mij verteld.

Anyway, ik heb zelf een idee dat het spul nog nawerk krijgt in de Zaanstraat omdat eventjes retour sturen naar CAF weer een hoop gedoe is met de draaistellen en de spoorbreedtte.

Insiders zullen vast wel laten weten wat we wanneer kunnen verwachten.

Laatst bewerkt door aarclay op 26-09-2017 16:49


Choo choo.....

26-09-2017 17:08:34
AgentX
AgentX
Waarom zou je een treinstel retour sturen als het net in Nederland is aangekomen?

26-09-2017 17:12:12
Jan-Mark
Jan-Mark
Om maar even met een voorbeeld te komen uit de tramwereld: de 5003 - de eerste Avenio voor de HTM - werd begin juli 2014 in Den Haag afgeleverd. Halverwege december 2014 ging het stel echter weer terug naar de fabriek in Wenen voor aanpassingen. Het gebeurt dus wel degelijk dat materieel terug gaat voor aanpassingen.

26-09-2017 17:57:35
aarclay
aarclay
Quote
AgentX (di 26 sep 2017 17:08:34 https://www.somda.nl/forum/12101/p626618/): Waarom zou je een treinstel retour sturen als het net in Nederland is aangekomen?

Niet.
Ze komen vanaf Velim en de klimaatkamer hierheen. Terugsturen van daar naar Besain lijkt mij een dure oplossing voor wat nawerk (ze zijn in Velim en Wenen niet voor niets getest). Als ze toch naar NL moeten, kan je ze daar in de werkplaats zetten. En zo geschiedde!

Laatst bewerkt door aarclay op 26-09-2017 18:00


Choo choo.....

26-09-2017 19:01:57
AlexNL
AlexNL
Quote
AgentX (di 26 sep 2017 17:08:34 https://www.somda.nl/forum/12101/p626618/): Waarom zou je een treinstel retour sturen als het net in Nederland is aangekomen?


Bijvoorbeeld voor afbouw of voor het toepassen van constructiewijzigingen.

De allereerste V250 die naar ons land kwam had geen interieur, er stond alleen meetapparatuur in. Het stel zou later teruggaan naar Pistoia voor inbouw van het definitieve interieur.

Bij de SNG gaat dit was lastiger worden omdat de fabriek van CAF geen normaalspooraansluiting heeft, ik kan me voorstellen dat ze wijzigingen daarom liever doen op een plek waar dat wat makkelijker kan.

27-09-2017 00:18:12
thom
thom
Vergeet niet dat een bouwer hier in Nederland vaak helemaal geen eigen locatie heeft en ook geen eigen outilage, dan ben je altijd afhankelijk van een ander en is het terug haken van materieel vaak makkelijker.

27-09-2017 01:18:13
Amazonous
Amazonous
Quote
aarclay (di 26 sep 2017 16:45:22 https://www.somda.nl/forum/12101/p626617/):
(zou eigenlijk niet 'live' moeten, maar oké...)

Als je een treinradar bouwt op basis van een afgesloten, interne feed, dan moet je niet raar opkijken wanneer daar rommel in zit. In de officiele levering zou dit soort rommel niet voor mogen komen, wanneer het materieel volgens trees niet gekoppeld is aan een rit in reizigersdienst. Maar oké...

Laatst bewerkt door Amazonous op 27-09-2017 01:19

27-09-2017 08:46:45
icened
icened
http://www.treinennieuws.nl/officiele-roll-in-event-op-19-oktober-van-de-caf-sng

27-09-2017 09:58:57
IJsbergsla
IJsbergsla
Als de link morgen niet meer werkt, valt er niks meer te klikken. Daarom lijkt het handig om even kort te vertellen wat er in het linkje staat.

27-09-2017 11:03:37
train85
train85
Link werkt gewoon. Bij mij in ieder geval.

27-09-2017 11:27:16
IJsbergsla
IJsbergsla
Dat zeg ik toch ook helemaal niet?!

27-09-2017 11:46:27
train85
train85
Hoezo heb je het dan over als de link morgen niet meer te openen is? Zit er dan een deadline op ofzo op de link?

27-09-2017 11:48:55
IJsbergsla
IJsbergsla
Kijk voor de grap eens naar links eerder in dit topic, dan zul je zien dat enkele ervan al niet meer werken. Dan is het handig als de poster, die ongetwijfeld de pagina al gezien heeft, even kort vertelt wat er te vinden is voor het geval bijvoorbeeld treinnennieuws.nl vernieuwd wordt. Dan valt het allemaal wat minder in het luchtledige. Dat heet de wondere wereld van het www.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 27-09-2017 11:49

27-09-2017 12:02:13
aarclay
aarclay
True, dat is nou het gebrek van het internet, of beter gezegd: van sommige webmasters.

Bij de vernieuwing van een site, waarbij de URL-structuur veranderd, denken ze vaak niet aan de oude URL's. Bij Treinennieuws zie ik geen 404-URL's in dit topic.
Maar het kan zeker geen kwaad om wat meer uitleg dan enkel een linkje te geven. Lang leve citaatrecht, zullen we maar zeggen!


Choo choo.....

27-09-2017 13:16:00
broek53
broek53
Quote
aarclay (di 26 sep 2017 17:57:35 https://www.somda.nl/forum/12101/p626627/):
Quote
AgentX (di 26 sep 2017 17:08:34 https://www.somda.nl/forum/12101/p626618/): Waarom zou je een treinstel retour sturen als het net in Nederland is aangekomen?

Niet.
Ze komen vanaf Velim en de klimaatkamer hierheen. Terugsturen van daar naar Besain lijkt mij een dure oplossing voor wat nawerk (ze zijn in Velim en Wenen niet voor niets getest). Als ze toch naar NL moeten, kan je ze daar in de werkplaats zetten. En zo geschiedde!
De proto-Flirts zijn allemaal teruggeweest naar de fabriek na afloop van de toelatingstestperiode, maar ff naar Spanje is inderdaad wel lastiger.

29-09-2017 21:55:05
HZwoferink
HZwoferink
De "Proto-Flirt's" waren nog niet helemaal afgebouwd. Verschillende banken, klapzittingen en tussenschotten ontbraken. De SNG's zouden compleet afgebouwd zijn. Er was sprake van dat deze terug zouden gaan naar Spanje om ze gelijk te trekken met de serieproductie. NS is tevreden over de treinstellen waardoor dit niet meer nodig is. Maar, dit kan zomaar opeens veranderen, het blijft de spoorwereld

Laatst bewerkt door HZwoferink op 29-09-2017 21:55


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

02-10-2017 23:26:04
aarclay
aarclay
2702 als vierde SNG is ook de grens over gekomen.
RailExperts 9901 ging het stel in Bad Bentheim halen.

https://twitter.com/rhemkes/status/914963065678024704

Deze komt als laatste bij Velim vandaan.


Choo choo.....

03-10-2017 20:47:12
aarclay
aarclay
Uit RailMagazine:
De 2701, 2702, 2704, 2705 en de 2301 zullen nog binnenkomen via Bad Bentheim.

Okee, inmiddels zijn de 2701, 2702, 2703 en de 2301 al overgebracht. Deze stonden op de ring van Velim en de Klimaatkamer, dus logisch dat ze via Bad Bentheim gingen. Maar de 2704 en de 2705 dan? Worden die dan ook nog getest of beproefd daar? En zo niet, is het dan wel zinvol om ze via Bh de grens te laten passeren? Rsd lijkt mij een strakker idee?

Laatst bewerkt door aarclay op 03-10-2017 20:47


Choo choo.....