29-09-2015 16:43:02
AlexH
AlexH
Dit is slechts een mock-up. De echte kan en gaat ervan afwijken. De koppeling is natuurlijk niet definitief

29-09-2015 16:44:52
AlexH
AlexH
Ook opvallend: de nummering is te zien. Op de mock-upkop staat 2701.

29-09-2015 16:48:03
PimTH
PimTH
Ik zoek en zoek, maar waar staat dat nummer dan?

29-09-2015 16:49:12
Diedje
Diedje
ik zoek met je mee.. maar kan het nummer niet ontdekken..


29-09-2015 16:51:12
AlexH
AlexH
Bekijk de Tweet van @ROVER_online: https://twitter.com/ROVER_online/status/648832458234970112?s=09

Aan deze kant is het wel te zien.
Op het dashbord, is dat een cameraatje?

29-09-2015 19:42:42
daniel_ddr
daniel_ddr
Dat nog niemand hier die lijnnummering (T48 Amsterdam C, da's de 4800 dus) op het koersdisplay heeft opgemerkt...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

29-09-2015 20:09:25
VIRMm1
VIRMm1
Ik ben benieuwd of dat uiteindelijk ook in de dienst gebruikt gaat worden...
Zo komt er wel veel informatie op het display te staan waar de reiziger eigenlijk niks aan heeft.

29-09-2015 20:30:00
iraj-smile
iraj-smile
@VIRMm1 tenzij de NS net als de DB ook met treinnummers wilt werken.

29-09-2015 21:06:59
Lovers83
Lovers83
Mooi dat ook gemarkeerd is welk deel van de voorruit wel en niet schoon blijft met die ene ruitenwisser Voor de rest wel een fraai ding

30-09-2015 13:50:36
moderator
Moderator
moderator
De discussie verder over lijnnummers is verhuisd naar https://www.somda.nl/forum/17244/p553941/Lijnnummers+gebruiken+in+de+dienstregeling/

Verder is deze discussie opgeschoond. We willen het hier graag bij feiten houden. Verhalen over hoe mooi/lelijk je iets vindt mag je in Ditjes en datjes vertellen!


Met vriendelijke groet, Het moderator team

04-10-2015 14:55:35
AgentX
AgentX
Voor liefhebbers die een kijkje in de SNG van CAF willen hebben, de eerste foto van het interieur is online verschenen: https://www.flickr.com/photos/koenbrouwer/21749718878/in/dateposted/.

04-10-2015 14:58:12
dlm4yjp
dlm4yjp
Euhm, dat is niet de eerste foto maargoed, evengoed een mooi beeld van hoe het eruit gaat zien


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

04-10-2015 15:12:49
AgentX
AgentX
Naja, laat ik zeggen: MIJN eerste foto dan. %08%

04-10-2015 18:04:30
jorgo
jorgo
Mondriaan! Beetje back-to-the-eighties-rivival revival. Gezellig! Jammer van de grote afstand tussen de ramen en de zoveelste pseudo-eerste klasse.

04-10-2015 21:25:18
ricohallo
ricohallo
Nou ja ten opzichte van SGMm is de eerste klas er in ieder geval op vooruit gegaan, en ik denk ook ten opzichte van SLT. Ik blijf hoop houden over de terugkeer van de échte eerste klas!

04-10-2015 21:52:52
AgentX
AgentX
Ik moet zeggen dat het interieur wel degelijk anders is dan SLT, en dat komt voornamelijk door de inrichting. Er is een andere ruimte ingericht voor fietsen en rolstoelen. Daarnaast lijken de stoelen erg op de stoelen die we vinden in DDZ. Ik vind ze beter zitten dan de huidige stoelen in SLT.

04-10-2015 22:16:26
dh3201
dh3201
Quote
ricohallo (zo 04 okt 2015 21:25:18 https://www.somda.nl/forum/12101/p554422/): Ik blijf hoop houden over de terugkeer van de �chte eerste klas!

De echte eerste klasse is afgeschaft in 1956 en zal echt niet meer terugkomen, daar is tegenwoordig gewoon geen markt meer voor.
Wat we nu eerste klas noemen, was voor 1956 gewoon tweede klas. De eerste klas van toen was dus nog luxer.


Shqiperise-lopers?

04-10-2015 22:32:56
ricohallo
ricohallo
Bij echte eerste klas denk ik in ieder geval gelijk aan stoelen waar je heerlijk in wegzakt en coupé's. Maar goed nu maar weer on-topic.

04-10-2015 22:36:09
AgentX
AgentX
Anyway, het is dus stoel C geworden, voor de mensen die zich de proefopstelling in Rotterdam Centraal van maart dit jaar nog kunnen herinneren: https://www.flickr.com/photos/koenbrouwer/21957793891/in/dateposted/.

04-10-2015 22:36:39
tonnie12
tonnie12
Quote
ricohallo (zo 04 okt 2015 22:32:56 https://www.somda.nl/forum/12101/p554432/): Bij echte eerste klas denk ik in ieder geval gelijk aan stoelen waar je heerlijk in wegzakt en coup�'s. Maar goed nu maar weer on-topic.
pluche noemt men dat .

04-10-2015 22:51:45
ricohallo
ricohallo
Dat klopt.

05-10-2015 00:25:19
Pim530
Pim530
Quote
AgentX (zo 04 okt 2015 22:36:09 https://www.somda.nl/forum/12101/p554433/): Anyway, het is dus stoel C geworden, voor de mensen die zich de proefopstelling in Rotterdam Centraal van maart dit jaar nog kunnen herinneren: https://www.flickr.com/photos/koenbrouwer/21957793891/in/dateposted/.

Daar werd alleen niet vermeld dat je de klaptafel weg moest denken bij het kiezen van de stoel, daar zat ook nogal wat verschil in.

05-10-2015 09:42:30
AlexH
AlexH
Hoe zit het met de cabine? Is dat weer een replica van SLT of is het wat anders?

05-10-2015 10:20:22
dhofmans
dhofmans
De cabine is op een paar aanpassingen na, zo goed als gelijk aan de SLT inderdaad.

05-10-2015 19:31:55
thom
thom
Nouja, SLT is een Bombardier ontwerp en die zal zijn ontwerp vast niet met CAF gedeeld hebben.
Het zal er misschien wel op lijken doordat NSR vast een eisen pakket heeft voor de inrichting van de cabine.

05-10-2015 22:44:04
jeanne
jeanne
Bomdardier is niet verplicht dat ontwerp te delen, maar NS kan in het definitieve pakket van eisen voorwaarden stellen hoe zij de cabine inrichting wensen. Een kopietje van een tekening is snel gemaakt. Bovendien zijn de huidige stuurtafels steeds meer volgens standaard normen/richtlijnen ontworpen.

Laatst bewerkt door jeanne op 05-10-2015 22:44


Jeanne Kok

06-10-2015 17:25:51
maigoda
maigoda
Nou ja 'standaard normen'... Dat is voor SLT niet het geval. Tenzij 'het ontbreken van stuurtafel/meterverlichting' een norm is natuurlijk.
Groetjes,
Emiel

06-10-2015 20:31:11
Beel
Beel
Een kopietje van een bestaand ontwerp aan een concurrent doorsluizen kan natuurlijk niet. Dat zou de volgende NS topman de kop kunnen kosten. Hou het er maar op dat NS de eisen gewoon heeft vastgelegd in het bestek.

06-10-2015 20:35:26
wouterder
wouterder
Of omdat NS ze hetzelfde wil laten ogen


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


06-10-2015 20:43:45
Beel
Beel
of gewoon dezelfde eisen hanteren als bij SLT?

07-10-2015 10:22:19
Klaasje
Klaasje
Quote
Beel (di 06 okt 2015 20:31:11 https://www.somda.nl/forum/12101/p554686/): Een kopietje van een bestaand ontwerp aan een concurrent doorsluizen kan natuurlijk niet. Dat zou de volgende NS topman de kop kunnen kosten. Hou het er maar op dat NS de eisen gewoon heeft vastgelegd in het bestek.

Als je gewoon hetzelfde wilt qua functionaliteit en daarbij verder de technische oplossing niet voorschrijft kan dat prima.

09-11-2015 23:33:06
bnv
bnv
Was mij aan het orienteren over de inzet van Civity's elders in Europa, doch zo gauw niets gevonden. Zouden die er zijn, hebben we immers vergelijkingsmateriaal voor wat betreft bijvoorbeeld exterieur/interieur enz.

In "Eisenbahn Osterreich" van deze maand november lees ik over toelatingsritten van 12 vijfdelige Civity's voor de regio Friaul Julisch Venetien. Acht voor uitsluitend het Italiaanse net, de andere vier ook geschikt voor Oostenrijk en Slovenie. (ETR 563/564).

Die stellen zijn reeds in 2011 besteld. De Italiaanse stellen zijn uiteindelijk in mei 2015 toegelaten na lange vertragingen. De eerste ETR 563 rijden intussen, aldus "Eisenbahn Osterreich". De andere vier nog steeds niet.

Laten we er maar niet van uitgaan dat dit ook ons te wachten staat. Mij onbekend wat de reden geweest is voor die langlopende procedure. Wie weet dat wel?
En waar rijden Civity's intussen nog meer?

09-11-2015 23:49:53
Frontier
Frontier
In Montenegro rijden er een paar, die zijn op één hand te tellen, en dan hebben we het wel gehad volgens mij. %08% In Lithouwen zijn er enkele tientallen besteld, maar die zitten voor zover mij bekend net als de Italiaanse stellen nog altijd in een vertraagd toelatingsproces.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

10-11-2015 00:13:28
cuneo56
cuneo56
En tot zover de gevraagde "bewezen techniek"uit de aanbesteding

10-11-2015 07:04:32
PimTH
PimTH
Niet perse. Het kan ook 'oude', bewezen techniek zijn in een nieuw jasje.

10-11-2015 09:51:15
daniel81
daniel81
Het idee van 'bewezen techniek' vragen is dat je het koopt als alle kinderziektes eruit zijn, zodat het direct volop inzetbaar is.
Dat is met de Civity's duidelijk nog niet het geval.

10-11-2015 10:00:31
lex_t
lex_t
Quote
bnv (ma 09 nov 2015 23:33:06 https://www.somda.nl/forum/12101/p558116/): Die stellen zijn reeds in 2011 besteld. De Italiaanse stellen zijn uiteindelijk in mei 2015 toegelaten na lange vertragingen. De eerste ETR 563 rijden intussen, aldus "Eisenbahn Osterreich". De andere vier nog steeds niet.


Protectionistisch gedoe? Procedures zijn eindeloos te rekken.

10-11-2015 10:03:18
reisthijs
reisthijs
Quote
daniel81 (di 10 nov 2015 09:51:15 https://www.somda.nl/forum/12101/p558142/): Het idee van 'bewezen techniek'
Het idee van 'bewezen techniek' is nogal vaag, de SLT was bijvoorbeeld ook gebaseerd op bestaand materieel en dus 'bewezen techniek'. Dat is dus geen garantie voor het uitblijven van kinderziektes.

Quote
PimTH (di 10 nov 2015 07:04:32 https://www.somda.nl/forum/12101/p558124/): Niet perse. Het kan ook 'oude', bewezen techniek zijn in een nieuw jasje.
In dit geval de techniek uit de Civia waar er in Spanje heel wat van rondrijden.

10-11-2015 11:04:55
nathanvos2
nathanvos2
Dat het begrip 'bewezen techniek' vaag is valt nog wel mee. De SLT is gebaseerd op de DB BR 425. De SNG op de Civity en daarnaast hebben we ook nog de FLIRT van Stadler. Dit zou er met bewezen techniek bedoeld worden.

10-11-2015 11:54:15
rolandrail
rolandrail
Quote
reisthijs (di 10 nov 2015 10:03:18 https://www.somda.nl/forum/12101/p558147/):
Quote
daniel81 (di 10 nov 2015 09:51:15 https://www.somda.nl/forum/12101/p558142/): Het idee van 'bewezen techniek'
Het idee van 'bewezen techniek' is nogal vaag, de SLT was bijvoorbeeld ook gebaseerd op bestaand materieel en dus 'bewezen techniek'. Dat is dus geen garantie voor het uitblijven van kinderziektes.
Alle kinderziektes bij SLT waren/zijn softwarematig.

Laatst bewerkt door rolandrail op 10-11-2015 11:54

10-11-2015 12:42:29
broek53
broek53
Op wat afwaaiende dakplaten na (SLT was zijn eigen Fyra, maar daarover hoor je nooit iemand)

10-11-2015 12:44:19
MasterE
MasterE
En vergeet de bedieningsfouten niet!


Mcn Asd

10-11-2015 14:15:12
phantom
phantom
Quote
broek53 (di 10 nov 2015 12:42:29 https://www.somda.nl/forum/12101/p558192/): Op wat afwaaiende dakplaten na (SLT was zijn eigen Fyra, maar daarover hoor je nooit iemand)


Maar dat komt omdat men het snel en professioneel oploste
(door alles met spanbanden vast te sjorren aan de rest van t dak) %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

10-11-2015 14:59:13
Frontier
Frontier
Quote
Quote
rolandrail (di 10 nov 2015 11:54:15 https://www.somda.nl/forum/12101/p558178/): Dat is dus geen garantie voor het uitblijven van kinderziektes.
Alle kinderziektes bij SLT waren/zijn softwarematig.

'zijn'? %08% We zijn al haast een decennium verder, alles wat er nu nog steeds niet in orde is kun je gewoon structurele ontwerpfouten noemen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

10-11-2015 15:23:04
rolandrail
rolandrail
In de software ja %08%

10-11-2015 15:33:20
aarclay
aarclay
De microfoon gaf ook loeiveel problemen, heb ik begrepen. Je gaat me toch niet vertellen dat dit ook een software-probleem was. En wat dacht je van de piepende wielstellen bij de wisselstraten?


Choo choo.....

10-11-2015 16:38:57
rolandrail
rolandrail
O.k., de microfoon was een probleem. Ook de speaker boven het hoofd van de machinist waarin snoeihard de atb-gong en rembel het gehoor mogen beschadigen (wat goedgepraat wordt want het volume zou xx % boven het lawaai in de cabine uit moeten komen maar die is juist behoorlijk stil dus waarschijnlijk de mat 64-norm toegepast). En natuurlijk de achterwand van de cabine die allang écht dichtgemaakt had moeten zijn en de frontseinen in de dimstand zijn wel heel erg dim en aan het beslaan van de frontruit is ook nog steeds niets gedaan evenals de ongemakkelijk instap vanuit de ballast die nog steeds bijdraagt aan het ziekteverzuim. Sorry, ik had het waarschijnlijk weggedrukt in m'n geheugen %03% eens zien of SNG zonder al die ergonomische gebreken uit de fabriek komt.

Laatst bewerkt door moderator op 10-11-2015 16:41, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

10-11-2015 17:27:24
Pim530
Pim530
Loslatende dakplaten is ook een typisch softwarematig issue, ja.

10-11-2015 17:53:05
VIRMm1
VIRMm1
Volgens mij was die loslatende dakplaat een fout van een monteur in de werkplaats.

Verder zijn de materialen in de SLT niet echt van hoogwaardige kwaliteit, heel veel is plastic en goedkope materialen.
Hopelijk wordt de SNG echt wel anders gebouwd, want de SLT gaat écht niet de leeftijd halen die mat64 nu heeft....

10-11-2015 18:14:13
daniel81
daniel81
Nee, daar zijn die nieuwe treintjes ook niet meer voor gemaakt. Bijvoorbeeld Talenten hebben volgens mij een afschrijvingstermijn van 12 jaar.
De praktijk is toch dat in een nieuwe aanbesteding nieuw materieel geëist wordt. Datzelfde zie je bij de bussen ook, dat zijn ook goedkoper wegwerpbussen geworden die na 6 jaar op zijn in plaats van de degelijke standaard streekbussen die gerust 20 jaar meekonden.

10-11-2015 18:25:04
timtrein
timtrein
Haha, dat zeiden ze van mat'64 ook, die gingen écht niet de leeftijd van de oerdegelijke Hondekoppen halen... ruim 50 jaar na de introductie rijden ze nog

10-11-2015 18:49:54
aarclay
aarclay
Gelukkig staat er een mooie mock-up bij CAF in Spanje (die AgentX onlangs bezocht heeft) en waar een mooie reportage aan gewijd is in RailMagazine. Hier kunnen/konden diverse mensen hun mening geven over de indeling van de trein.

Uiteraard zijn er altijd nog de zgn. edge-cases die later zullen worden aangepast als meerdere mensen kennis hebben gemaakt met de nieuwe Sprinter NG

Geen idee of de SLT ook een mock-up gehad heeft?


Choo choo.....

10-11-2015 18:51:59
sjoerd
sjoerd
Correct, en weliswaar is er aluminium te vinden in het interieur van mat 64 maar de rest is ook plastic en kunstleer. In de Hondekoppen en in mat 46 bestond de wandbekleding aanvankelijk uit plakdoek en houten latjes en de stoelbekleding uit textiel. Hoe duurzaam wil je het hebben?

10-11-2015 19:35:34
thom
thom
Mat'46 is afgeleverd met stoffen bekleding in de 2e klas, en skai (kunstleder) in de 3e klas.
Bij mat'64 is dat, tot op de dag van vandaag, ook nog steeds het geval. Alleen zijn uiteraard de kleuren anders.

Wat je zegt, tot en met de asbest Hondekoppen werd er er leerdoek gebruikt als wandbekleding.
Bijzonder duurzaam was dat ook niet want het beschadigd sneller dat het daarna gebruikte hardboard/HPL wat toegepast is vanaf de glaswol geisoleerde Hondekoppen.

Laatst bewerkt door thom op 10-11-2015 19:36


10-11-2015 22:35:53
VIRMm1
VIRMm1
Nou is er niks mis met plastic over het algemeen, maar wel de afwerkkwaliteit zoals deze in SLT bestaat.
Sommige drukknoppen op de stuurtafel druk je zo door de stuurtafel heen. Dimschakelaars van meldlampen werken heel slecht (vaak met knipperen tot gevolg) en zo kun je nog een hoop opnoemen.

En dan heb ik het nog niet over plastic schakelmateriaal dat nu al veelvuldig defect raakt...

10-11-2015 22:42:58
sjoerd
sjoerd
Al vaker is opgemerkt dat het niet zo was dat welk materieeltype dan ook vrij was van CW's, constructiewijzigingen. De nummering van die documenten loopt in de duizendtallen. In het ooit zo informatieve Matblad werden die boeiend beschreven maar altijd in de zin van verbeteringen waar dan weer iemand een beloning voor kreeg en nooit in de zin van gebreken, al waren die gebreken soms vrij ernstig en soms onoplosbaar, zoals bij de 2801 en de 2600-en. Ook daarvan is veel geleerd, maar intussen weer vergeten. Elk type loc en treinstel werd tot kort voor zijn terzijdestelling seriematig gepimpt.

10-11-2015 23:55:46
thom
thom
Voor Plan U tel ik er even snel al 759 CW's, en volgens mij heb ik ze dan nog nieteens allemaal

11-11-2015 00:45:34
Wellie
Wellie
Quote
VIRMm1 (di 10 nov 2015 22:35:53 https://www.somda.nl/forum/12101/p558290/): Nou is er niks mis met plastic over het algemeen, maar wel de afwerkkwaliteit zoals deze in SLT bestaat.
Sommige drukknoppen op de stuurtafel druk je zo door de stuurtafel heen. Dimschakelaars van meldlampen werken heel slecht (vaak met knipperen tot gevolg) en zo kun je nog een hoop opnoemen.

En dan heb ik het nog niet over plastic schakelmateriaal dat nu al veelvuldig defect raakt...


Lomp en onprofessioneel gedrag van treinpersoneel is meestal de oorzaak van defecte schakelaars of drukknoppen in de cabines. Dimmers kun soms wat flikkeren, maar door een tandje te draaien is het ook weer opgelost.

Laatst bewerkt door Wellie op 11-11-2015 00:46


Machinist NSR

11-11-2015 12:24:22
moderator
Moderator
moderator
Terug naar de ontwikkelingen SNG maar weer.


Met vriendelijke groet, Het moderator team

16-11-2015 21:39:49
Beel
Beel
@ bnv: Vertragingen van de Italiaanse Civity's waren vooral het gevolg van bureaucratie bij de Italiaanse toelatende instanties en interpretatieverschillen van de regels. Ook zijn tijdens het spel de regels veranderd. Dat kost veel discussie en tijd. Er moest veel documentatie worden aangepast. Een toelating bestaat voornamelijk uit het aanleveren van documentatie. Natuurlijk moet dan een keer getest worden of alles functioneert zoals het op papier staat. Maar aan de trein zoals die uiteindelijk is goedgekeurd is vrijwel niets veranderd t.o.v. de beginsituatie.

Laatst bewerkt door Beel op 16-11-2015 21:44

26-11-2015 20:14:08
Lovers83
Lovers83
Quote
AlexH (di 29 sep 2015 16:51:12 https://www.somda.nl/forum/12101/p553894/): Bekijk de Tweet van @ROVER_online: https://twitter.com/ROVER_online/status/648832458234970112?s=09

Aan deze kant is het wel te zien.
Op het dashbord, is dat een cameraatje?


Hier is dan toch nog het antwoord op je vraag %01% http://nos.nl/artikel/2071465-camera-op-trein-moet-oponthoud-bij-incident-beperken.html

Laatst bewerkt door Lovers83 op 26-11-2015 20:15


Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User

25-02-2016 15:29:54
Lovers83
Lovers83
Nummertjes van de CAF SNG stelletjes zijn bekend

SNG-III: 2301-2368
SNG-IV: 2701-2750


Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User

25-02-2016 16:11:39
Mueslireep
Mueslireep
Oh ik verlang echt naar het moment dat de eerste SNG op het spoor komt Waar gaan ze eigenlijk precies rijden? Want de nieuwe Sprinters lijken allemaal buiten de randstad te gaan rijden.

25-02-2016 16:12:32
Ovindel
Ovindel
Valt er al iets te zeggen over de baklengte van SNG? SLT is namelijk geleverd als vier- en zegwagenstellen, qua lengte ongeveer vergelijkbaar met respectievelijk twee en vier bakken Mat '64. Drie bakken SNG lijken mij korter dan vier bakken SLT, net zoals vier bakken SNG mij korter lijken dan zes bakken SLT.

25-02-2016 16:20:06
jorgo
jorgo
Hier staat een figuur met lengtes, ik weet niet of daar nog maatwerk-afwijkingen in voorkomen:
http://www.caf.net/en/productos-servicios/familia/civity/descripcion/modularidad.php

Overigens is 4 bakken Mat '64 ongeveer twee keer zolang als 2 bakken... ik denk niet dat dat ook opgaat voor 6 t.o.v. 4 bakken SLT...

25-02-2016 16:23:32
AgentX
AgentX
Ze komen er in drietjes en viertjes.

25-02-2016 16:49:53
Dead_Devil
Dead_Devil
als ik het zo bekijk is SNG IV ongeveer 5M langer dan SLT IV

Bron: CAF Civity productie pagina + slt wikipedia

25-02-2016 17:51:55
279
279
Quote
Ovindel (do 25 feb 2016 16:12:32 https://www.somda.nl/forum/12101/p569709/): Valt er al iets te zeggen over de baklengte van SNG? SLT is namelijk geleverd als vier- en zegwagenstellen, qua lengte ongeveer vergelijkbaar met respectievelijk twee en vier bakken Mat '64. Drie bakken SNG lijken mij korter dan vier bakken SLT, net zoals vier bakken SNG mij korter lijken dan zes bakken SLT.


over het algemeen wordt 4 bakken SLT omgerekend naar 3 bakken stoptreinmat.

26-02-2016 17:39:30
moderator
Moderator
moderator
De discussie over stelnummers is verplaatst naar Ditjes & Datjes: https://www.somda.nl/forum/16582/Treinstelnummers+nieuwe+sprintermaterieel/ . Hier graag weer terug naar concrete ontwikkelingen bij SNG.


Met vriendelijke groet, Het moderator team

01-03-2016 19:09:13
Daan!
Daan!
In de Railmagazine is te lezen dat klapzittingen een andere kleur bekleding krijgen dan de de tweede en eerste klas. Weet iemand daar de rede van?

01-03-2016 19:13:24
b2py
b2py
Engelhardt Robbe merkte vanmiddag op dat de bestelling omtrent SNG is aangepast en dat de verhouding 1e - 2e klas is aangepast naar meer 2e klas.

01-03-2016 20:23:58
train85
train85
Hoop dat de koprijtuigen gewoon 1e klas blijven.

01-03-2016 20:57:36
AgentX
AgentX
Quote
Daan! (di 01 mrt 2016 19:09:13 https://www.somda.nl/forum/12101/p570168/): In de Railmagazine is te lezen dat klapzittingen een andere kleur bekleding krijgen dan de de tweede en eerste klas. Weet iemand daar de rede van?


Toen ik eind september vorig jaar bij CAF in Beasain op bezoek was viel me dat ook al op. Ik heb er toen een foto van gemaakt (zie https://www.flickr.com/photos/koenbrouwer/21964594995/in/photolist-zGFykW-zskr8i-z8WZF5-qGR8Rp-zsWhRH) en gevraagd waarom de klapzittingen in de mockup in paars waren uitgevoerd.

De verklaring van de NS-persoon die destijds bij dit project betrokken was, was dat dat optionele zitplaatsen zijn waar een reiziger in rolstoel kan plaatsnemen. Je ziet dat ook de leunbalk rechts paars is.

Het gaat dus niet zo zeer om de klapzitting zelf, maar het is om aan te geven dat dat "gebied" in de trein voor rolstoelers is, en dat je daar als niet-rolstoeler eventueel plaats zou kunnen maken voor reizigers in een rolstoel.

01-03-2016 22:14:08
Daan!
Daan!
Vraag me af of dat werkt

01-03-2016 23:04:11
umbusko
umbusko
Ik denk dat de kleur van de zitting er bar weinig toe doet. Wie snugger en beleefd genoeg is om voor een rolstoeler op te staan, zal dat heus niet alleen doen wanneer de stoel paars is, maar ook als hij blauw is, rood, groen, geel of zwart met witte stippels.
Je hoopt dat zoiets vanzelf gaat ongeacht pictogrammen en kleurtjes, maar als het niet vanzelf gaat, dan zul je toch echt iets meer dan een ander kleurtje moeten verzinnen om duidelijk te maken wat de fatsoensnormen zijn en dat de rolstoeler daar "recht op heeft". %03%

02-03-2016 09:21:41
Klaasje
Klaasje
Ik denk overigens dat die leunbalk voor de rolstoelgebruiker eerder in de weg zit dan dat die daar dankbaar gebruik van maakt. Dat geldt tenminste voor de rolstoelers die ik ken. Daarnaast vinden die het veel fijner om in de multifunctionele ruimte plaats te nemen in plaats van weggestopt te worden bij het toilet.

02-03-2016 10:24:17
TSNL250
TSNL250
Je kunt ook niet alles hebben natuurlijk.

02-03-2016 10:25:54
Daan!
Daan!
Ja zo kun je natuurlijk alles afdoen.......%04%

02-03-2016 10:33:48
Daan!
Daan!
Ander ding dat opvallend is, is dat NS niet consequent is met het design op de SLT, SNG en Flirt-3.

Zo loopt ten eerste de gele streep aan de onderkant van de bak bij de SNG omhoog om te eindigen in de grijze 'bumper'. SLT en de Flirt-3 hebben dit niet. Daar blijft de gele lijn over de gehele lengte van de trein recht lopen.

Een tweede opvallend detail blijf ik de blauwe band om de ramen vinden. Weet iemand waarom deze bij de SNG zo ver naar beneden is doorgetrokken?

Als derde punt viel mij op dat Railmagazine vermeldt dat de blauwe baan in het model bij Nedtrain nog niet is doorgetrokken tot de deuren. Waarom is dat dat dan nog niet gedaan en waarom gebeurt het uiteindelijk überhaupt?

Op de foto's was verder te zien dat er weer gebruikt wordt gemaakt van treinnummers. Is dit gewoon hetzelfde model als wat in Spanje stond of is NS toch echt van plan die nummers te gaan gebruiken? Ik heb het over T48 Amsterdam op de koersborden van de trein.

Laatst bewerkt door Daan! op 02-03-2016 10:49

02-03-2016 10:36:10
TSNL250
TSNL250
Als je even terugbladerd zie je dat het de 2300 serie en de 2700 serie wordt.

02-03-2016 10:50:02
Daan!
Daan!
Aan die discussie heb ik zelf actief deelgenomen dus dat wist ik, maar ik doelde op T48 Amsterdam in de koersborden. Voor de volledigheid heb ik mijn bericht aangepast.

02-03-2016 11:10:08
AgentX
AgentX
Toen ik er was stond er "T38 Den Haag CS" op de koersborden. Ik ga er van uit dat dat gewoon een voorbeeld is, en dat die strip elke willekeurige tekst kan tonen.

02-03-2016 11:11:55
thom
thom
Reken er maar op dat daar nog geen software in het reisinformatie systeem zit en het wel eea demoscherm zal zijn.

Dat zijn wel de laatste dingen die aan bod komen bij de bouw van die stellen.

02-03-2016 11:56:26
reisthijs
reisthijs
Quote
Daan! (wo 02 mrt 2016 10:33:48 https://www.somda.nl/forum/12101/p570203/): Ander ding dat opvallend is, is dat NS niet consequent is met het design op de SLT, SNG en Flirt-3.
NS heeft de mock-up toch niet gebouwd? Je zou beter kunnen zeggen dat CAF niet consequent is met het design. Aan NS nu om te oordelen of ze met dit design akkoord gaan, of dat het toch nog wat anders wordt.

02-03-2016 12:02:44
AgentX
AgentX
Quote
thom (wo 02 mrt 2016 11:11:55 https://www.somda.nl/forum/12101/p570210/): Reken er maar op dat daar nog geen software in het reisinformatie systeem zit en het wel eea demoscherm zal zijn.

Dat zijn wel de laatste dingen die aan bod komen bij de bouw van die stellen.


Zeker weten. Heel de cabine, en feitelijk alles was gewoon geverfd of gestickerd hout. Knopjes en hendeltjes waren versimpelde exemplaren of zelfs statische plastic buttons. Veel meer elektronica dan verlichting zit er niet in zo'n mockup.

En inderdaad, die mockup is door CAF gemaakt, juist zodat NS een beeld krijgt wat ze van plan zijn om te doen, en daarop nog feedback te geven. (Misschien zelfs ook wel over die gele streep)

02-03-2016 13:08:08
Daan!
Daan!
Railmagazine heeft mij verteld dat de blauwe band doorloopt tot de deuren ivm met de regelgeving van ILT.

02-03-2016 13:36:33
daniel81
daniel81
Met als logica ongetwijfeld het voorschrift dat deuren duidelijk herkenbaar moeten zijn (tbv slechtzienden / hulpverleners / ....)

02-03-2016 13:45:35
Daan!
Daan!
Waarschijnlijk. Maar toch vreemd want ik snap totaal niet waarom een doorlopende blauwe band de toch al gele deuren beter zichtbaar maken. Bij VIRMm snap ik het, maar daar is de loopt de blauwe band om de deuren. Het lijkt er weer op of iemand bij ITL vanachter z'n bureau leuke regels heeft bedacht. Ik vind het prima dat die deuren goed zichtbaar moeten zijn. Waarschijnlijk verbeterd het het ook het in- en uitstapproces, maar dit is natuurlijk gewoon belachelijk.

02-03-2016 13:55:08
thom
thom
Je moet het niet uit zijn verband gaan trekken nu, ILeT heeft regels op gezet mbt het duidelijk zichtbaar zijn van deuren, meer ook niet en daar moet je aan voldoen.

Je doet nu net of ILeT zich inhoudelijk en actief bezig houdt met het design van treinen maar reken daar maar niet op... Dat wordt gewoon gedaan door een ontwerper die in zijn ontwerp rekening houdt met die regels. Blijkbaar vind die dit de beste en mooiste oplossing voor de blauwe band, niks meer of minder....

Laatst bewerkt door thom op 02-03-2016 13:56

02-03-2016 14:11:58
Daan!
Daan!
Je zal vast gelijk hebben. Waren die regels bij invoer van SLT nog niet van toepassing dan?

02-03-2016 15:36:27
Diedje
Diedje
En misschien vond de tekenaar van SLT deze oplossing voor de blauwe band wel het mooiste...

02-03-2016 17:12:54
reisthijs
reisthijs
ILeT heeft deze regels ook niet zelf bedacht, het volgt uit een Europese verordening http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32014R1300 waarin wordt gesteld dat de deuren moeten "contrasteren met de rest van de zijwand van het voertuig".

10-03-2016 18:27:58
DVR
DVR
Quote
Daan! (wo 02 mrt 2016 14:11:58 https://www.somda.nl/forum/12101/p570248/): Je zal vast gelijk hebben. Waren die regels bij invoer van SLT nog niet van toepassing dan?


Nee in de gewijzigde Europese regelgeving is de verlangde contrastwaarde tussen o.a. de deuren en de (casco)omgeving vergroot.

01-11-2016 09:26:33
Dead_Devil
Dead_Devil
Is er iets bekend over wanneer de eerste SNG naar Nederland zal komen?

Ik las laatst een oud bericht terug dat deze per dienstregeling 2018 op het spoor zouden verschijnen. Iemand die hier wat meer informatie over heeft?

01-11-2016 09:49:25
VIRMm1
VIRMm1
Het laatste wat ik er over gelezen heb is dat de eerste trein nu af wordt gebouwd.

De casco's van diverse bakken/treinen zijn al wel zo goed als klaar.
Reken maar op het voorjaar dat ze komen.

01-11-2016 09:50:53
aarclay
aarclay
Ik lees op Wikipedia dat hij vanaf 2018 geleverd wordt, dus het lijkt mij aannemelijk dat hij in DRGL 2019 in dienst kan worden gesteld. Maar het ligt er dan natuurlijk aan wanneer in 2018 hij aankomt. Want er moet minimaal wel een klein jaar worden uitgetrokken voor proeven, toelatingsritten en testritten.

Ik geloof dat de productie van de eerste al begonnen is, wat een tijdje in beslag zal nemen. Ik denk dus dat deze medio/eind 2017 wordt gepresenteerd met een roll-out in Spanje (Besain).

Maar ik denk dat je beter nog even af kan wachten, want het zal nog wel koffiedik kijken zijn.

(Ah, er werd al gereageerd boven me)

Laatst bewerkt door aarclay op 01-11-2016 09:51


Choo choo.....

05-11-2016 21:21:40
AlexH
AlexH
Op Instagram is een foto verschenen van de SNG. Hij ziet er goed uit moet ik zeggen.

https://www.instagram.com/p/BMbORIOhsLo/

05-11-2016 22:35:42
waalkade
waalkade
Is dat er echt een voor 76cm perronhoogte?

05-11-2016 22:52:46
Roy
Roy
Uiteindelijk aardig geworden zoals op de artist impression van ruim een jaar geleden. https://twitter.com/WgSiFriesland/status/527811207651418112/

Alleen het blauwe vlak voorop is opvallend anders.

05-11-2016 23:01:58
dennistd
dennistd
Dat blauwe plaatje ziet eruit als iets tijdelijks, waarschijnlijk om niet alvast het NS-logo erop te zetten