30-10-2014 12:38:17
nohab
nohab
Quote
AlexNL (do 30 okt 2014 10:07:14 https://www.somda.nl/forum/12101/p513826/): NS (http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/nieuwsberichten#diverse-materieelprojecten-bij-ns-in-de-volgende-fase):
Quote
De circa 120 nieuwe Sprinter-treinstellen die NS voornemens is aan te schaffen bij CAF



Spaanse Sprinters dus.
Dat is het voornemen, zeker is het nog niet.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

30-10-2014 13:14:50
fugazi
fugazi
Quote
Dead_Devil (do 30 okt 2014 12:02:11 https://www.somda.nl/forum/12101/p513846/): Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke ontwerp.
Artist impression: https://pbs.twimg.com/media/B1L4Ge_CcAAAo3s.jpg

30-10-2014 13:21:40
michaben
michaben
Twee deuren in de kopbak, gelukkig niet dezelfde fout zoals bij slt waar het in en uittappen bij die bakken altijd merkbaar langer duurt.

30-10-2014 13:24:24
Daan!
Daan!
Die bakken lijken me in vergelijking tot SLT vrij lang. Fijn ook dat de eerste klasse aan de uiteindes van de trein zitten. Lijkt me alleen dat het logo nog wat groter uitgevoerd moet worden.

Ook opvallend dat er weer een volwaardig zijraam inzit. Gaat NS toch naar het personeel luisteren en komt dat na de reiziger op 4.5,6?

Laatst bewerkt door Daan! op 30-10-2014 13:26


30-10-2014 13:41:43
gummbahla
gummbahla
Quote
Artist impression: https://pbs.twimg.com/media/B1L4Ge_CcAAAo3s.jpg

Ik hoop toch echt dat ze (optisch) iets aan die vreselijke 'kin' van die trein kunnen doen. Wel leuk dat er een 'nieuwe' fabrikant bijkomt op het Nederlandse spoor. Al vraag ik me af of er voor de NS niet meer synergie te halen valt uit het beheren van meerdere treinseries van één fabrikant (bijv. Bombardier). Natuurlijk zit je met aanbestedingsregels, maar ook daar valt een mouw aan te passen.

30-10-2014 13:45:49
snowie
snowie
Die kin krijg je er niet uit, zie Pesa en andere recent uitgekomen modellen, nieuwe veiligheidseisen - vooral botsveiligheid.

30-10-2014 13:49:31
nougo
nougo
http://www.caf.es/en/productos-servicios/familia/civity/descripcion/modularidad.php : De specs van de fabrikant voor de standaard. 1,3 m/s2 tot 40 km/h is gaan als de brandweer. En een Nordic type voor Finland...

Laatst bewerkt door nougo op 30-10-2014 13:50

30-10-2014 14:05:35
mren
mren
Maar wij rijden nog onder 1800V.
In de spec sheet staat dan ook up to 1,3 m/s²

Laatst bewerkt door mren op 30-10-2014 14:07

30-10-2014 14:14:17
gummbahla
gummbahla
Quote
Daan! (do 30 okt 2014 13:24:24 https://www.somda.nl/forum/12101/p513865/): Die bakken lijken me in vergelijking tot SLT vrij lang.


Dat zie je goed. De kopbakken zijn 21,5 meter, en de tussenbakken zijn 16,2 meter lang (zie http://www.caf.es/en/productos-servicios/familia/civity/descripcion/modularidad.php). Tussenbakken zijn daarmee 1 meter langer dan die van SLT, kopbakken iets van 1,5 meter langer.

30-10-2014 14:20:46
snowie
snowie
Op Twitter circuleert de volgende foto - http://t.co/HcDrQKZVKs

Laatst bewerkt door snowie op 30-10-2014 14:21, reden: tekst verwijderd

30-10-2014 14:37:54
bond
bond
Railway Gazette meldt CAF als 'preferred bidder':
http://www.railwaygazette.com/news/passenger/single-view/view/ns-selects-caf-for-sprinter-new-generation-train-contract.html

30-10-2014 14:41:13
Klaasje
Klaasje
Quote
mren (do 30 okt 2014 14:05:35 https://www.somda.nl/forum/12101/p513880/): Maar wij rijden nog onder 1800V.
In de spec sheet staat dan ook up to 1,3 m/s²

Alleen is de beperking van de maximale versnelling nu net weer niet het vermogen maar de adhesie op de spoorstaaf. Waar het vermogen wel een rol in speelt is hoe lang je die maximale versnelling vol kunt houden. Bij een groot vermogen tot hoge snelheid, bij een laag vermogen is het heel snel gedaan met de maximale versnelling.

30-10-2014 21:52:00
Beel
Beel
Een andere beperkende factor is de maximale lijnstroom die mag worden afgenomen uit de bovenleiding. Ik meen dat dit maximaal 4000 A is, maar om die waarde te bereiken moet je dan wel wat stellen gaan koppelen.

Een ruwe berekening op basis van:
Spanning : 1500 V
Versnelling : 1,3 m/s2
Gewicht : 100 ton voor 3 bakken (leeg/vol???)
Snelheid : 40 km/h

Bij 1,3 m/s2 en 40 km/h kom je dan aan zo'n 1000 A. Daar moet dan het hulpverbruik nog bij opgeteld worden (Airco?!). Om 4000 A te bereiken moet je dus zo'n 3 tot 4 treinstellen (3-bakken) gaan koppelen. 12 bakken is wel veel voor een stoptrein dus dit zal in de praktijk wel loslopen.

Laatst bewerkt door Beel op 30-10-2014 22:09

30-10-2014 22:01:15
dlm4yjp
dlm4yjp
3500A op de meeste baanvakken, maar daar zit nogal een variatie in, op de ene plek slechts 2100A, op andere plekken weer 4900A.
Hoe en waarom is mij een raadsel, maar ik heb ooit een kaartje gehad met de spoorlijnen en knooppunten waar al deze info stond.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

30-10-2014 22:08:08
Beel
Beel
Het zal vermoedelijk iets met de capaciteit en locatie van de onderstations te maken hebben, mogelijk in relatie tot de drukte op het baanvak.

Laatst bewerkt door Beel op 30-10-2014 22:11

30-10-2014 22:09:52
mren
mren
Inderdaad, en door de lage spanning van 1800V krijg je onderweg meer verlies (daarom hebben die bovengrondse kabels ook een veel hogere spanning).

Zwolle-Emmen met DD-AR met loc was wat dat betreft een beruchte lijn.

30-10-2014 22:17:09
dlm4yjp
dlm4yjp
Klopt, dat is geloof ik een van de weinige spoorlijnen waar slechts 1800A het maximum is/was. Voor een aan setjes Plan V kon dat prima (zijn maar 280A per stel). Zet je daarintegen een "lompe" 1700 neer, die volgas met gemak over de 2000A gaat, heeft dat zo z'n gevolgen %08%


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

30-10-2014 22:26:16
Duitje
Duitje
Het is iig een hele leuke ervaring, met DDAR over het Emmerlijntje %08%


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR

31-10-2014 04:34:36
maigoda
maigoda
Quote
dlm4yjp (do 30 okt 2014 22:17:09 https://www.somda.nl/forum/12101/p513964/): Klopt, dat is geloof ik een van de weinige spoorlijnen waar slechts 1800A het maximum is/was. Voor een aan setjes Plan V kon dat prima (zijn maar 280A per stel).

280A per stel??? Dan moet je me toch eens uitleggen hoe het dan kan dat de ampèremeter van mat'64 regulier naar de 700 a 800 ampère kan oplopen in de parallelstand? Tip: dat doet hij ook als je met maar één stel rijdt.
Groetjes,
Emiel

31-10-2014 07:23:16
sebasss
sebasss
Een DDZ vreet graag 6kA, dus ligt de max lijnstroom toch net ietsjes hoger.

31-10-2014 08:46:34
phantom
phantom
CAF heeft de opdracht blijkbaar binnen voor het bouwen van de sprinter NG
http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/materieel/treinfabrikant_caf_wint_aanbesteding_voor_120_nieuwe_sprinters_sng-146622

Laatst bewerkt door phantom op 31-10-2014 08:49


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

31-10-2014 09:37:51
hellfire
hellfire
Het lijkt me de titel van dat artikel het persbericht verkeerd interpreteert.

Edit: zie de link in Edb3's bericht hieronder voor het persbericht.

Laatst bewerkt door hellfire op 31-10-2014 11:29

31-10-2014 10:05:37
Edb3
Edb3
En vandaag op het nieuws en zelfs op NS-website: http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/nieuwsberichten#diverse-materieelprojecten-bij-ns-in-de-volgende-fase

31-10-2014 11:49:34
M-BASS
M-BASS
CAF Civity past inderdaad wel beter bij de SLT, ik hoop alleen dat NS er niet teveel aan veranderd willen hebben. Dat is in het verleden wel eens gebeurd en dat is meestal niet al te goed uitgepakt.

31-10-2014 12:38:14
DingeZ
DingeZ
Er moet sowieso één ding aangepast worden: de vloerhoogte. De Civity heeft een vloerhoogte van 55cm, maar in Nederland is (gelukkig) 76cm vereist. Dat zorgt er gelukkig ook voor dat die ramen niet zo achterlijk hoog worden als in de artist impression.

31-10-2014 12:51:59
Ovindel
Ovindel
Voor diegene die de artist impression hebben gemist (hij is op die pagina ondertussen weer verwijderd), is hij hier wel te vinden: https://twitter.com/WgSiFriesland/status/527811207651418112/

31-10-2014 17:13:50
Beel
Beel
Quote
DingeZ (vr 31 okt 2014 12:38:14 https://www.somda.nl/forum/12101/p514043/): Er moet sowieso één ding aangepast worden: de vloerhoogte. De Civity heeft een vloerhoogte van 55cm.


De technische specificaties op de CAF website vermelden een vloerhoogte van 600 mm of 800 mm. Ik neem aan dat SNG dan 800 mm vloerhoogte krijgt. Men heeft hier dus in het ontwerp al rekening mee gehouden, dus met die aanpassing lijkt het wel mee te vallen.

31-10-2014 18:00:10
kiekkiek
kiekkiek
Quote
sebasss (vr 31 okt 2014 07:23:16 https://www.somda.nl/forum/12101/p513988/): Een DDZ vreet graag 6kA, dus ligt de max lijnstroom toch net ietsjes hoger.

Dat is niet de lijnstroom hoor. Die komt bij een DDZ niet boven de 1800 A.

31-10-2014 18:01:59
kiekkiek
kiekkiek
Quote
dlm4yjp (do 30 okt 2014 22:01:15 https://www.somda.nl/forum/12101/p513959/): 3500A op de meeste baanvakken, maar daar zit nogal een variatie in, op de ene plek slechts 2100A, op andere plekken weer 4900A.
Hoe en waarom is mij een raadsel, maar ik heb ooit een kaartje gehad met de spoorlijnen en knooppunten waar al deze info stond.


Zie: http://www.prorail.nl/sites/default/files/elektrificatie_en_stroomafname.pdf

De lijnen < 4000 A stonden voorheen op de kaart voor 2500 A.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


31-10-2014 18:13:53
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
maigoda (vr 31 okt 2014 04:34:36 https://www.somda.nl/forum/12101/p513981/):
Quote
dlm4yjp (do 30 okt 2014 22:17:09 https://www.somda.nl/forum/12101/p513964/): Klopt, dat is geloof ik een van de weinige spoorlijnen waar slechts 1800A het maximum is/was. Voor een aan setjes Plan V kon dat prima (zijn maar 280A per stel).

280A per stel??? Dan moet je me toch eens uitleggen hoe het dan kan dat de ampèremeter van mat'64 regulier naar de 700 a 800 ampère kan oplopen in de parallelstand? Tip: dat doet hij ook als je met maar één stel rijdt.
Groetjes,
Emiel


Ik moet toegeven dat er een klein foutje was, maar volgens de specificaties zou een plan V 552Kw verbruiken maximaal. Dan zou je uit moeten komen, althans theoretisch gezien, op ongeveer 360 ampère.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

31-10-2014 18:35:39
john2
john2
Quote
kiekkiek (vr 31 okt 2014 18:01:59 https://www.somda.nl/forum/12101/p514110/):
Quote
dlm4yjp (do 30 okt 2014 22:01:15 https://www.somda.nl/forum/12101/p513959/): 3500A op de meeste baanvakken, maar daar zit nogal een variatie in, op de ene plek slechts 2100A, op andere plekken weer 4900A.
Hoe en waarom is mij een raadsel, maar ik heb ooit een kaartje gehad met de spoorlijnen en knooppunten waar al deze info stond.


Zie: http://www.prorail.nl/sites/default/files/elektrificatie_en_stroomafname.pdf

De lijnen < 4000 A stonden voorheen op de kaart voor 2500 A.

Het stukje rechtsonder op de kaart in zuid Limburg, zo ongeveer vanaf Landgraaf naar Kerkrade Centrum staat grijs aangegeven als zonder draad. Terwijl dit wel met draad is. En vanaf Landgraaf Duitsland in staat aangegeven als met draad, terwijl dit zonder draad is.

Laatst bewerkt door john2 op 31-10-2014 18:37, reden: Meer tekst er bij gezet

31-10-2014 18:37:05
maigoda
maigoda
Quote
dlm4yjp (vr 31 okt 2014 18:13:53 https://www.somda.nl/forum/12101/p514113/):
Ik moet toegeven dat er een klein foutje was, maar volgens de specificaties zo een plan V 552Kw verbruiken maximaal. Dan zou je uit moeten komen, althans theoretisch gezien, op ongeveer 360 ampère.

Het tractievermogen van Plan V (bij een rijdraadspanning van 1350 V) is 510 kW. Dat zal dan een ampèrage geven van iets minder dan die genoemde 360 ampère. Maar bij het vanuit stilstand wegrijden is dat niet zo. Dan loopt het ampèrage behoorlijk op tot 700 a 800 ampère. Pas als de volle snelheid in de parallelstand behaald is, is het ampèrage gedaald naar zo'n 300 ampère. Dan schakel je ook terug naar de seriestand om de snelheid op pijl te houden.
Groetjes,
Emiel

31-10-2014 18:43:00
thom
thom
Is die 552kW niet toevallig het motorvermogen ipv dat van de tractie installatie? Die laatste verstookt natuurlijk nog het eea aan vermogen in zijn weerstanden

31-10-2014 18:43:52
nohab
nohab
Quote
john2 (vr 31 okt 2014 18:35:39 https://www.somda.nl/forum/12101/p514114/):
Quote
kiekkiek (vr 31 okt 2014 18:01:59 https://www.somda.nl/forum/12101/p514110/):
Quote
dlm4yjp (do 30 okt 2014 22:01:15 https://www.somda.nl/forum/12101/p513959/): 3500A op de meeste baanvakken, maar daar zit nogal een variatie in, op de ene plek slechts 2100A, op andere plekken weer 4900A.
Hoe en waarom is mij een raadsel, maar ik heb ooit een kaartje gehad met de spoorlijnen en knooppunten waar al deze info stond.


Zie: http://www.prorail.nl/sites/default/files/elektrificatie_en_stroomafname.pdf

De lijnen < 4000 A stonden voorheen op de kaart voor 2500 A.

Het stukje rechtsonder op de kaart in zuid Limburg, zo ongeveer vanaf Landgraaf naar Kerkrade Centrum staat grijs aangegeven als zonder draad. Terwijl dit wel met draad is. En vanaf Landgraaf Duitsland in staat aangegeven als met draad, terwijl dit zonder draad is.
Het is goed getekend, alleen de tekst 'Krd' staat nogal op een ongelukkige plek. Zo lijkt het of de lijn naar Hz er mee bedoeld wordt en dat is natuurlijk niet zo.

Laatst bewerkt door nohab op 31-10-2014 19:49


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

31-10-2014 18:48:50
sjoerd
sjoerd
Quote
quote van John: Het stukje rechtsonder op de kaart in zuid Limburg, zo ongeveer vanaf Landgraaf naar Kerkrade Centrum staat grijs aangegeven als zonder draad. Terwijl dit wel met draad is. En vanaf Landgraaf Duitsland in staat aangegeven als met draad, terwijl dit zonder draad is.

Nee, hoor, het klopt, alleen de afkoos Krd en Hz staan er wat ongelukkig bij. Het meest zuidwestelijke lijntje naar Kerkrade staat er keurig in met draad en de lijn naar Hz is grijs, zonder draad.
Behalve de lijnen in Noord-Holland en wat kleine uitlopertjes zijn de enkelporige baanvakken alle onder 4000 A. Bovendien hebben die korte lijntjes niet onderweg een onderstation voor de voeding, dus dan ligt de kwalificatie onder 4000 A waarschijnlijk aan de totale doorsnede van de bovenleidingsdraden samen, die bij dubbelspoor natuurlijk tweemaal zo groot is. Hoe dat dan weer zit met de sectiescheidingen tussen de beide sporen, kan ik even niet bedenken. Bij dubbelspoor zijn de bovenleidingssecties boven beide sporen immers van elkaar gescheiden en kunnen elkaar dus niet versterken.

31-10-2014 19:30:39
maigoda
maigoda
Quote
thom (vr 31 okt 2014 18:43:00 https://www.somda.nl/forum/12101/p514117/): Is die 552kW niet toevallig het motorvermogen ipv dat van de tractie installatie? Die laatste verstookt natuurlijk nog het eea aan vermogen in zijn weerstanden

Deels wellicht. Zodra de weerstanden allemaal overbrugd zijn, loopt de nog steeds snelheid op, maar het ampèrage naar beneden.

Even de materieelbeschrijving erbij gepakt:
Tractiemotor Plan V: Heemaf TM 671, spanning: 675 V, continu vermogen 127 kW, uurvermogen 145 kW. Vertaald naar een heel stel is dan 508 kW continu vermogen en 580 kW uurvermogen.

Wat bij weerstandgestuurde vermogensregelingen met gelijkstroommotoren typerend is, is de omgekeerde evenredigheid van ampère en snelheid: hoog ampèrage bij lage snelheid en laag ampèrage bij hoge snelheid. Dit principe staat los van het vermogen van de tractiemotoren.
Groetjes,
Emiel

31-10-2014 20:38:53
DingeZ
DingeZ
Quote
Beel (vr 31 okt 2014 17:13:50 https://www.somda.nl/forum/12101/p514097/):
Quote
DingeZ (vr 31 okt 2014 12:38:14 https://www.somda.nl/forum/12101/p514043/): Er moet sowieso één ding aangepast worden: de vloerhoogte. De Civity heeft een vloerhoogte van 55cm.


De technische specificaties op de CAF website vermelden een vloerhoogte van 600 mm of 800 mm. Ik neem aan dat SNG dan 800 mm vloerhoogte krijgt. Men heeft hier dus in het ontwerp al rekening mee gehouden, dus met die aanpassing lijkt het wel mee te vallen.


Uiteraard is er bij het ontwerp van deze soort rekening gehouden met deze vloerhoogte, maar deze versie is nog niet gebouwd en de 'impressie' heeft het ook niet.

31-10-2014 22:03:17
daniel81
daniel81
Quote
Daan! (do 30 okt 2014 13:24:24 https://www.somda.nl/forum/12101/p513865/):
Ook opvallend dat er weer een volwaardig zijraam inzit. Gaat NS toch naar het personeel luisteren en komt dat na de reiziger op 4.5,6?

Ik meende dat bij DDZ het zijraam juist verwijderd is op verzoek van het personeel

Overigens, over topicafsplitsingen gesproken: dat hele verhaal over de lijnstroom hoort zo langzamerhand niet meer in dit topic thuis....

31-10-2014 22:52:30
sjoerd
sjoerd
Klopt en op dezelfde wijze is je vraag over de zijruitjes hier off-topic, maar je moet toch gewoon antwoord kunnen geven op vragen? Een zijdraadje duurt nooit lang.

01-11-2014 10:00:23
DutchFL
DutchFL
Quote
daniel81 (vr 31 okt 2014 22:03:17 https://www.somda.nl/forum/12101/p514143/):
Quote
Daan! (do 30 okt 2014 13:24:24 https://www.somda.nl/forum/12101/p513865/):
Ook opvallend dat er weer een volwaardig zijraam inzit. Gaat NS toch naar het personeel luisteren en komt dat na de reiziger op 4.5,6?

Ik meende dat bij DDZ het zijraam juist verwijderd is op verzoek van het personeel



Nee hoor, TSI normen halen ramen weg. Personeel heeft ze graag.

02-11-2014 21:53:18
Beel
Beel
Quote
Uiteraard is er bij het ontwerp van deze soort rekening gehouden met deze vloerhoogte, maar deze versie is nog niet gebouwd en de 'impressie' heeft het ook niet.


Ik denk dat we ons terecht mogen afvragen wat het waarheidsgehalte is van deze "impressie". Weet iemand waar deze afbeelding vandaan komt?
Trouwens, wel eens in het Trefpunt in HGB IV van NS geweest? Zo niet kijk dan hier even: http://www.youtube.com/watch?v=VpruMLDlzhQ

Er staat daar dus o.a. een model van de SLT (denk ik) op ware grootte. Je zit dat het uiterlijk niet echt lijkt op wat er nu rondrijdt.

Laatst bewerkt door Beel op 02-11-2014 21:55

02-11-2014 23:16:21
dlm4yjp
dlm4yjp
Dat noem je nou een "mock-up" model, een artist impression die uit de hand gelopen is eigenlijk


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

03-11-2014 09:54:00
AlexNL
AlexNL
Quote
Beel (zo 02 nov 2014 21:53:18 https://www.somda.nl/forum/12101/p514382/):

Ik denk dat we ons terecht mogen afvragen wat het waarheidsgehalte is van deze "impressie". Weet iemand waar deze afbeelding vandaan komt?



Er zijn twee impressies in omloop: de eerste is een foto van een CAF Civity-model waar NS-kleuren op gephotoshopt zijn. Dit is een impressie van Rail Magazine.

De andere impressie is een 3D-render, die op Twitter is geplaatst door iemand van CAF. De CAF'fer heeft die foto van zijn tijdlijn verwijderd omdat het nog niet de bedoeling was dat die foto gepubliceerd zou worden.

13-11-2014 16:22:54
Beel
Beel
Kennelijk heeft er dus iemand bij CAF voor zijn beurt getwitterd. Geen kerstpakket voor deze persoon dit jaar. Maar het feit dat die afbeelding is verwijderd kan er op duiden dat die dicht bij de waarheid zit.

13-11-2014 16:30:06
daniel81
daniel81
Of juist dat hij een verouderde prent erop heeft gezet zonder dat hij wist dat een collega inmiddels een nieuwere versie had gemaakt.
Kortom teveel speculaas om te kunnen ontdekken wat de waarheid is. We wachten maar gewoon af

05-12-2014 13:03:00
moderator
Moderator
moderator
Alle berichten over de aankoop van de 60 treinen van het type Stadler FLIRT zijn afgesplitst naar een eigen topic: https://www.somda.nl/forum/15817/Ontwikkelingen+NS+FLIRT/
Daarnaast is nog een bericht met nutteloze inhoud verwijderd.

Laatst bewerkt door moderator op 05-12-2014 16:09, reden: Bericht verwijderd.

28-01-2015 19:21:38
BGM104
BGM104
De 118 bestelde treinstellen bestaan uit 68 3 baks stellen en 50 4 baks stellen. Daarnaast zijn er opties bedongen om in de toekomst meer treinstellen van dit type bij CAF aan te kunnen schaffen.

28-01-2015 19:28:03
Z2N
Z2N
Heb je een bron hiervoor (of ben je de bron)?

28-01-2015 21:57:31
BGM104
BGM104
NS interne presentatie.

29-01-2015 00:57:59
DingeZ
DingeZ
Dat is dus respectievelijk 60 en 75 meter (bron: http://www.caf.net/en/productos-servicios/familia/civity/descripcion/modularidad.php). Volgens CAF zijn dat 220 en 288 stoelen, maar ik heb zo het idee dat dat in 2+3 opstelling is. Dat zal dus wel iets minder worden.

24-02-2015 17:22:14
BGM104
BGM104
Omkopingsnieuws!

Quote
RTL nieuws:

De NS doet onderzoek naar mogelijke omkoping bij de aanschaf van treinen. In ruil voor duizenden euro's zou een consultant vertrouwelijke documenten van de NS hebben verkocht aan treinbouwer Bombardier, blijkt uit onderzoek van de researchredactie van RTL Nieuws.

De NS bevestigt aan RTL Nieuws dat er onderzoek naar de consultant wordt gedaan. Hij is inmiddels op non-actief gesteld. Het gaat om Richard de L., die namens de NS betrokken was bij de aanschaf van 118 treinen van de zogenoemde Sprinter Nieuwe Generatie, die in 2018 wordt opgeleverd. Met deze deal is 500 miljoen euro gemoeid.

(knip)

Eerder in opspraak
Richard de L. raakte eerder om andere redenen al in opspraak. Hij hield namens de NS toezicht op de bouw van de Fyra in Italië en twitterde nonchalant over zijn ontspannen verblijf daar.

Ook schreef hij in 2013 namens de NS en de Belgische spoorwegen een brief, waarin stond dat de Fyra's ondanks alle mankementen gewoon zouden worden afgenomen. Een week later viel de trein letterlijk uit elkaar en trokken de Belgen zich terug uit het project.

De advocaat van Richard de L. heeft RTL Nieuws laten weten dat hij en zijn cliënt niet willen reageren.

(knip)





Bron en volledig artikel op http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/mogelijk-omkoping-bij-aanschaf-sprinters-ns

24-02-2015 22:05:26
Lovers83
Lovers83
Ik weet niet hoeveel invloed dit zal hebben bij de huidige order met CAF, maar voor NSR is het wel pijnlijke imagoschade %03%

...En hoe kan die man na dat hele Fyra fiasco met zijn poten weer aan het SNG project zitten? Het zou verboden moeten worden...%07%


Frequent flyer van Apn - Ut v.v. | OBIS Heavy User

24-02-2015 22:14:29
idolaat
idolaat
Dezelfde man dus die een week voor het afblazen van de v250 nog 'verzekerde' dat alle treinstellen gewoon zouden worden afgenomen. Zou me niks verbazen als die meneer de Leeuw ook door Ansaldo beloond werd.

Laatst bewerkt door idolaat op 24-02-2015 22:15

24-02-2015 22:21:57
Ovindel
Ovindel
Ik begin een voorgevoel te krijgen dat het feit dat de parlementaire enquête naar de Fyra nu loopt en het feit dat dit nu naar boven gekomen is geen toeval is.


25-02-2015 00:07:58
Frontier
Frontier
Quote
Lovers83 (di 24 feb 2015 22:05:26 https://www.somda.nl/forum/12101/p528785/): ...En hoe kan die man na dat hele Fyra fiasco met zijn poten weer aan het SNG project zitten?

Dat geeft maar weer aan dat men bij het spoor niet leert van fouten uit het verleden en/of men doelbewust elkaar de hand boven het hoofd houd.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

25-02-2015 00:28:25
thom
thom
En dat soort dingen komen vast en zeker alleen voor bij het spoor... ?

Laatst bewerkt door thom op 25-02-2015 00:28

25-02-2015 00:36:08
Frontier
Frontier
Vast en zeker niet, er zijn meer branches waar ze hardleers zijn, alleen bij het spoor slagen ze er altijd weer in om de negatieve uitkomst briljant voor het grote publiek in beeld te brengen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

12-03-2015 14:25:34
mich
mich
Je kunt de stoelen voor de nieuwe sprinter zelf gaan testen in Rotterdam: http://www.refdag.nl/nieuws/anp/binnenland/stoelentest_voor_treinreizigers_1_897078?localLinksEnabled=false

13-03-2015 21:53:09
jeanne
jeanne
Vandaag heb ik even het proefmeubilair voor de nieuwe sprinters in Rotterdam mogen aanschouwen. In de opstelling staat meubilair van 3 verschillende fabrikanten, zowel 1e als 2e klasse. Opvallen dat alleen in de 1e klasse usb- en contactdozen zijn aangebracht. Wanneer de steekmaat van deze proefopstelling maatgevend is voor de toekomst, word ik daar beslist niet vrolijk van. Voor mijn gevoel net zo slecht als het destijds gemoderniseerde Plan T van een tijd terug. Alleen type C bied nog enige soelaas, maar voor lagere afstanden naar mijn mening toch niet voldoende comfort.

Laatst bewerkt door jeanne op 13-03-2015 23:08


Jeanne Kok

13-03-2015 22:18:16
bnv
bnv
En als het dan ook nog eens zo is dat niet alleen de beenruimte minimaal is, zoals ik hier lees, maar dat een coachopstelling mogelijk ook weer eens leidt tot het plaatsen van stoelen voor blinde stukken en er geen breed uitzicht is naar buiten, dan kan van een normaal reiscomfort anno 2018 toch nauwelijks meer sprake zijn. En dan in de wetenschap dat we er de komende 30 jaar mee zullen moeten doen.
Zeker weten doe ik dit niet, heb het niert gezien, maar ik vrees van wel.
Dat dit wel kan bewijzen de Stadlers van Veolia op de Maaslijn in Limburg, keurig vis a vis met uitzicht naar buiten zonder blinde stukken.
Mag dit ook bij de CAFjes toegepast gaan worden? Alstublieft/dankuwel.

13-03-2015 22:35:17
alle46
alle46
Quote
jeanne (vr 13 mrt 2015 21:53:09 https://www.somda.nl/forum/12101/p531367/): Wanneer de steekmaat van deze proefopstelling maatgevend is voor de toekomst, word ik daar er beslist niet vrolijk van.

Addertje onder het gras?
Mogelijke compensatie van verlies zitplaatsen door toilet.%08%

13-03-2015 23:50:19
thom
thom
Als ik zie hoeveel mensen er onderweg bezig zijn met laptops, telefoon of muziek luisteren, denk ik dat een tochwel redelijk deel van de reizigers het weinig interesseert dat ze niet naar buiten kunnen kijken want dat doen ze tochal niet.

Die vinden het belangrijker dat ze een zitplaats hebben, en dat zal voor hun echt niet af doen in reizigerscomfort...

Laatst bewerkt door thom op 13-03-2015 23:51

14-03-2015 08:12:29
V64
V64
En door het steeds toenemende aantal geluidmuren en -wallen wordt/is de mogelijkheid om naar buiten te kijken ook al steeds minder.

14-03-2015 09:11:51
kleine_man
kleine_man
Ik merk dat ik een oude vent wordt

In de jaren '90 reed de 4050 rond met reclame voor de Lage Landen Autolease. Dit was een volledige reclame. Het ding werd al snel omgedoopt tot kotsexpres omdat mensen ziek warden in dat ding.

Het bleek dat de hersenen een beweging registreerden via de evenwichtsorganen, maar dat niet konden bevestigen via zicht of lichaamsbeweging.

Bij desorientatie op de ramen kan dit ook optreden, vooral als je in een coachopstelling op je telefoon ziet te turen. Technisch is er geen noodzaak voor desorientatie op de ramen bij nieuw materieel.


Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

14-03-2015 09:48:17
dlm4yjp
dlm4yjp
Ach, vroeger keek men uren in kranten, boeken en puzzels, tegenwoordig is dat digitaal, zoveel anders is het echt niet hoor
Sterker nog: de raamloze plekken zijn geliefd door de boeklezers omdat je dan geen slagschaduwen hebt van de portalen e.d. welke dan storend zijn


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

14-03-2015 10:05:25
sjoerd
sjoerd
Nou, dat is geheel nieuw voor me. Slagschaduwen. Laatst ook al gelezen dat er mensen zijn die last hebben van de schaduw van windmolens. We zijn snel afgeleid. En zoeken dan geen andere plaats, bijvoorbeeld aan de andere zijde van trein?

14-03-2015 10:09:16
maurits
maurits
Neem van mij aan, heel veel mensen willen graag naar buiten kijken, helaas houden spoorwegmaatschappijen daar steeds minder rekening mee. Grootste miskleun is wel de ICE-3, die wemelt van de "Wandfensterplätze". Als je daar een raamplaats reserveert, kan het zijn dat je de hele reis tegen een wand aan zit te kijken.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

14-03-2015 11:58:36
MasterE
MasterE
Volgens mij verlies je hier toch echt het doel van een forenzentrein uit het oog, het is de bedoeling om op zo'n min mogelijk vierkante meters zoveel mogelijk reizigers te vervoeren. Als men graag naar buiten wilt kijken moet men een rondreis met een panorama rijtuig boeken.


Mcn Asd

14-03-2015 12:02:16
279
279
in het vliegtuig heb je ook niet altijd een raampje naast je stoel en daar betaal je nog veel meer voor een stoel...

14-03-2015 12:36:42
broek53
broek53
Nog even en er gaat hier verdedigd worden dat we heel blij en dankbaar mogen zijn dat het vervoer niet in veewagens plaatsvindt.

14-03-2015 17:46:56
bloemkool
bloemkool
Even de negatieve spiraal in dit topic doorbrekend.

Vanmiddag even de moeite genomen naar Rtd te gaan. De stoelen vielen me, ten opzichte van SLT, niet tegen. Al ben ik nog steeds geen fan van de 1e klas zetels.

14-03-2015 19:04:36
robert55
robert55
Grappig dat in dit verband de luchtvaart wordt genoemd. Als er een sector is waarin men graag [om constructieve redenen] van raampjes af wil is het daar. Maar ze weten heel goed dat ze klanten zouden verliezen omdat veel mensen gewoomn niet in een metalen buis zonder enig uitzicht zouden stappen. Ook auto's zonder zijramen achter zie je zelden.

Bericht over de steek a la gemoderniseerde plan T is zorgelijker. Daar was het een viertje veroveren of op het balkon zitten. Echt de manier om reizigerste behouden

14-03-2015 19:26:22
bloemkool
bloemkool
Heeft de inzet van het vernieuwd plan T destijds reizigers gekost of proef ik hier onderbuikgevoelens

Nogmaals, als ik het afzet tegen SLT, vind ik het meevallen.

14-03-2015 20:08:56
mandaje
mandaje
Eén van de stoelen is zo te zien de Borcad Genio http://www.borcad.cz/train-seat-genio/. Het idee is dat mensen met iets langere benen hun knieën kwijt kunnen om de stoel heen. Werkt dit ook in de praktijk en met 2 iets langere mensen naast elkaar, of is het alleen maar leuk bedacht?

14-03-2015 20:20:21
Bert13
Bert13
Die gaat er dan gewoon tegenover zitten, waarna het zin heeft. Dit lijkt me namelijk alleen nuttig als er zich twee mensen op de vierzits bevinden, vier mensen lijkt me met deze steek anatomisch niet mogelijk


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

14-03-2015 20:23:25
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik vat hem even niet, 4 mensen in een coachopstelling? Bij Vis-a-vis (4-zitters) klinkt het logisch, maar nu niet. %03%


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

14-03-2015 20:30:02
Bert13
Bert13
Ik klikte de link aan...


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

14-03-2015 20:38:17
dlm4yjp
dlm4yjp
Ja, en daar zie je een coachopstelling, heeft weinig met 4 personen te maken...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

14-03-2015 21:39:39
Bert13
Bert13
Oh, zó zit de tekening in elkaar, nu zie ik het pas. Mijn excuses.

14-03-2015 21:46:55
dlm4yjp
dlm4yjp
't is ook nog maar vroeg hè

Deze opstelling is trouwens best interessant, de afstand is namelijk evenver als bij SGMm, maar dan dus met inhammen zodat er meer ruimte ontstaat, zeer slim bedacht!


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

14-03-2015 21:47:40
Roy
Roy
Maar sprinters met klaptafeltjes en een voetensteun?

14-03-2015 21:49:10
dlm4yjp
dlm4yjp
zijn optioneel, worden dus grootstwaarschijnlijk weggelaten.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

14-03-2015 22:18:15
TSNL250
TSNL250
Waar het mij om gaat: Dat ik kan zitten. Als het met een klein beetje uitzicht kan, dan vind ik het prima. Ik hoop dat jullie niet vergeten dat het hier simpelweg om een stoel gaat. Waarom zo moeilijk doen als het ook makkelijk kan. We hebben al mazzel dat we mogen meebeslissen welke stoelen er in de trein komen. Houdt in je achterhoofd dat het hier niet over de 1e van ICE gaat.

14-03-2015 22:47:37
timtrein
timtrein
Quote
TSNL250 (za 14 mrt 2015 22:18:15 https://www.somda.nl/forum/12101/p531495/):Ik hoop dat jullie niet vergeten dat het hier simpelweg om een stoel gaat.
Nou, dat is voor de reiziger toch ongeveer het belangrijkste component van zo´n ding... als ik niet fatsoenlijk kan zitten reis ik niet per trein.

14-03-2015 22:57:59
Klaasje
Klaasje
Ik denk dat mensen die op plekken moeten zijn waar je de auto niet goed kwijt kan/ de prijzen om een auto te parkeren absurd hoog zijn je niet zomaar napraten.

14-03-2015 23:33:12
AlexNL
AlexNL
Quote
mandaje (za 14 mrt 2015 20:08:56 https://www.somda.nl/forum/12101/p531479/): Eén van de stoelen is zo te zien de Borcad Genio http://www.borcad.cz/train-seat-genio/. Het idee is dat mensen met iets langere benen hun knieën kwijt kunnen om de stoel heen. Werkt dit ook in de praktijk en met 2 iets langere mensen naast elkaar, of is het alleen maar leuk bedacht?


De Borcad Genio? Dat zijn de stoelen die in de nieuwe CityJet-treinen van ÖBB komen te staan, en die zijn zeker niet slecht. Tijdens InnoTrans had Borcad een aantal van deze stoelen op een rij gezet "zoals ze in de trein ook komen" en dat vond ik heel erg aangenaam. De steek was prima, de stoelen zaten comfortabel en de tafeltjes waren aangenaam groot.

Waarschijnlijk heeft NS ze dichter op elkaar gezet dan de ÖBB, ik vrees dat het dan wel wat krap kan aanvoelen.

14-03-2015 23:48:50
bloemkool
bloemkool
Vanmiddag werd mij gezegd dat de stoelen waarschijnlijk iets ruimer uit elkaar staan dan in de proefopstelling.

15-03-2015 11:49:48
timtrein
timtrein
Met name in de drukke gebieden in de Randstad zijn natuurlijk serieuze bereikbaarheidsproblemen, maar het materieel zal, gok ik zo, ook wel op vele andere plekken komen te rijden. In Plan T kon je gelukkig nog uitwijken naar de kop-Bk's of in een vierzits gaan zitten, maar als het echt druk is gaat dat natuurlijk niet.

15-03-2015 13:06:45
treinjoop
treinjoop
Wat ik hoop is dat er minimaal per twee stoelen een fatsoenlijk tafeltje komt en niet alleen een prullenbakje die met veel lawaai dicht gaat zoals bij de hoge zitplaatsen in een SLT.

Verder mag de eerste klas ook wel een stoelopstelling krijgen die ruimer is dan die in de tweede klas.


Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg.

15-03-2015 13:11:11
mandaje
mandaje
Quote
AlexNL (za 14 mrt 2015 23:33:12 https://www.somda.nl/forum/12101/p531502/): De Borcad Genio? Dat zijn de stoelen die in de nieuwe CityJet-treinen van ÖBB komen te staan, en die zijn zeker niet slecht. Tijdens InnoTrans had Borcad een aantal van deze stoelen op een rij gezet "zoals ze in de trein ook komen" en dat vond ik heel erg aangenaam. De steek was prima, de stoelen zaten comfortabel en de tafeltjes waren aangenaam groot.

Waarschijnlijk heeft NS ze dichter op elkaar gezet dan de ÖBB, ik vrees dat het dan wel wat krap kan aanvoelen.


Ik heb er nog eens even naar gekeken en het lijkt idd meer op de Borcad Regio+ dan de Genio. Het principe met de knieën om de stoel heen blijft hetzelfde.

15-03-2015 16:51:15
b2py
b2py
Quote
timtrein (zo 15 mrt 2015 11:49:48 https://www.somda.nl/forum/12101/p531528/): Met name in de drukke gebieden in de Randstad zijn natuurlijk serieuze bereikbaarheidsproblemen, maar het materieel zal, gok ik zo, ook wel op vele andere plekken komen te rijden. In Plan T kon je gelukkig nog uitwijken naar de kop-Bk's of in een vierzits gaan zitten, maar als het echt druk is gaat dat natuurlijk niet.
Wat voor bereikbaarheidsproblemen?

15-03-2015 21:36:14
timtrein
timtrein
Lees effe pakweg zes berichtjes terug waar het over gaat.

15-03-2015 21:39:04
b2py
b2py
Dat had ik gelezen, en ik zie de link met bereikbaarheidsproblemen nog steeds niet want de rest van de post gaat direct over treinstoelen..

15-03-2015 21:51:05
Z2N
Z2N
Bereikbaarheidsproblemen = veel reizigers = veel stoelen in de trein = weinig beenruimte. Meer beenruimte = eerder inzet buiten de drukke trajecten, wat ook klopt want de stellen gaan direct het SGM vervangen, en dat rijdt nu veel op rustigere trajecten buiten de Randstad.

15-03-2015 22:13:20
b2py
b2py
Nah, veel reizigers is minder stoelen en meer m2 sta oppervlak. Je kan immers meer reizigers kwijt staand dan zittend. 15 minuten is toegestaan, dat is Laa - Ledn, Ledn - Hfd, Wp - Rai, Wp - Asdm, Wp - Alm en de sprinters rondom Rotterdam kennen voor mijn gevoel een hoog leegloop gehalte in Rotterdam waardoor je daar vrijwel nooit langer dan 15 min staat..

Over die 15 min regel, bedacht door NS, gesteund door Rover..

15-03-2015 22:33:39
bnv
bnv
Leuk toch wel, deze discussie.
Mij ging het er echter om of het interieur a la de T'tjes zoals dat eind 90'er jaren daar ingebouwd werd, en waarvan gezegd werd dat er met de CAFjes wel eens een analogie op komst zou zijn, nog wel van deze tijd is. Welke comforteis stelt de gemiddelde reiziger daaraan? Tegen de tijd dat de CAFjes komen zijn we al weer 20 jaar na dato verder. Is er dan sindsdien niets veranderd? Een vergelijking met metrostellen kan geen stand houden, de CAFjes zullen toch breed ingezet moeten worden door het hele land waar het reizend publiek toch ook langer in zal moeten zitten dan zal maar zeggen een minuut of tien.

Het is overigens inderdaad wel een NS traditie om de interieurs lange tijd relatief ongewijzigd in stand te houden. Leuk voorbeeld: de inbouw van stalen meubelen a la Rietveld, zowel in het frame van de zittingen als in de bagagerekjes, werd voor het eerst op grote schaal ingebouwd in de Diesel drietjes van 1934. Deze traditie werd voortgezet t/m de hondekoppen en voor wat betreft de bagagerekken tot en met de T'tjes en zelfs de eerste Plan V stellen midden 60'er jaren. Vervolgens gaat dat 30 jaar mee en we hebben van die stijl kunnen genieten tot voor een 15 jaar terug.

15-03-2015 23:39:44
jeanne
jeanne
Mijn zorgen betroffen met name de steekmaat van de proefmeubels in coachopstelling.
Het proefmeubilair is van Tsjechische(A), Duitse(B) en Spaanse(C) origine en al in de Flirt gebruikt gaan worden, als ik het goed begrepen een van de begeleidende mensen van deze proef.


Jeanne Kok

16-03-2015 10:42:37
jorgo
jorgo
Dat je extra uitsparingen maakt in de stoel voor je door diens armleuningen niet helemaal naar achter door te laten lopen is inderdaad een nieuwigheid maar ook wel onwenselijk. Die ruimte zou gebruikt moeten worden om de steek wat te vergroten, niet om de stoelen meer naar elkaar toe te kunnen schuiven.

Eigenlijk zou de steek gedicteerd moeten worden door de raamafstand: 2 per raam, achter elkaar of tegenover elkaar. Dat is men kennelijk niet van plan. Wandfensterplätze zijn mijn grootste ergernis.

Bij verbouwingen worden deze soms worden deze veroorzaakt doordat de nieuwe stoelopstelling meer ruimte nodig heeft dan de oude banken (coachhondekop, SGMm, DDZ), maar meestal omdat voor de nieuwe stoelen minder ruimte nodig wordt geacht (ICE3, ICE1, ICE2, ICRm).

In Duitsland is men op zeker moment begonnen met ook in nieuwe treinen de stoelen op willekeurige plekken neer te zetten (nieuwste ICE, dubbeldeksrijtuigen, talloze lagevloerstreinstellen). Bij de dubbeldekkers heeft men daartoe de raamstijl versmald, waardoor het effect meevalt. Ik had gehoopt dat dit ook bij ICE etc. zou worden gedaan, maar daar zijn die enorme afstanden tussen de ramen kennelijk nog altijd nodig. Als mijn reservering zo'n stoel daarnaast betreft, verhuis ik zsm naar de restauratie.

Ãœberhaupt zijn de stoelen, sinds het geen banken meer zijn, nogal slechter geworden. Een originele oranje bank uit ICM is geen vergelijk meer met een DDZ-stoel qua zitcomfort. (Bij DDZ is het bovendien afhankelijk van waar je zit, hoeveel beenruimte je hebt! Soms zelfs aan twee zijden van het gangpad verschillend...). De stoelen in SGMm zijn een drama, die in SLT vallen dan weer mee in verhouding.

Ik weet niet waar het gebeurd is, maar op een gegeven moment is ergens besloten dat er geen lekker opgevulde kussens meer gebruikt worden maar goedkope harde zitjes. Zo'n Desiro waarmee je uren van Dresden naar Beslau wordt gereden of zo'n GTW tussen Nm en Rm, dat is een belediging. Bij bussen is dat ook gebeurd: vergelijk 's zo'n ouderwetse standaardstreekbusstoel met de gemiddelde plank in een ambassador.

Bovendien mag je niet meer in de bank zitten, je moet er zo'n beetje vanaf schuiven. Vroeger zat je stuit wat lager dan je knieholte, nu is het andersom. Geldt voor zowel stop- als sneltreinmat. Heb ergens gelezen dat dat beter voor de rug is. Wat betuttelend.

Maar goed, ik heb niet de illusie dat één van de drie stoelen voor de SNG afwijkt van deze 'normen'. Het zijn keuzes voor varianten die in dezelfde richting liggen...

16-03-2015 12:04:20
dh3201
dh3201
Quote
jorgo (ma 16 mrt 2015 10:42:37 https://www.somda.nl/forum/12101/p531618/):
Bovendien mag je niet meer in de bank zitten, je moet er zo'n beetje vanaf schuiven. Vroeger zat je stuit wat lager dan je knieholte, nu is het andersom. Geldt voor zowel stop- als sneltreinmat. Heb ergens gelezen dat dat beter voor de rug is. Wat betuttelend.

Door de rugleuning rechter te plaatsen neemt zo'n stoel minder ruimte in,
en kun je dus meer stoelen achter elkaar in dezelfde ruimte plaatsen....
Ik noem dat Easy-Jet interieur: zoveel mogelijk stoelen in zo'n krap mogelijke ruimte. Maar ja, diegenen die daarover beslissen rijden/vliegen zelf niet daarin, maar in een riante auto met idem beenruimte. %03%


Shqiperise-lopers?

16-03-2015 12:47:53
daniel81
daniel81
Staat er ook iets aan eisen in de HRN-concessie hierover?
Bijvoorbeeld in de aanbesteding van Limburg stond uitgebreid beschreven aan welke eisen het interieur moest voldoen, inclusief de steekruimte (en een uitleg over wat daarmee precies bedoeld werd)