09-05-2022 19:00:52
timtrein
timtrein

Het is wel ongeveer een record, afvoer anderhalf jaar na indienststelling.


09-05-2022 20:29:17
broek53
broek53

Ja, zowat. De 1303 zal wel de recordhouder zijn; die is 10 maanden in dienst geweest, als ik mij goed herinner.


10-05-2022 11:13:59
Ehvdegekst
Ehvdegekst

Ik denk inderdaad plaats 2. De 878 was net geen 3 jaar in dienst.


10-05-2022 12:30:20
jeanne
jeanne

De originele ABk bak van de 2008 heeft ongeveer 9 1/2 maand actieve dienst bereikt, maar daar kwam wel een nieuwe voor.



10-05-2022 23:02:18
5431
5431
Quote
broek53 (09-05-2022 20:29:17):

Ja, zowat. De 1303 zal wel de recordhouder zijn; die is 10 maanden in dienst geweest, als ik mij goed herinner.


Lint 31 heeft dat volgens mij nog niet eens gehaald en is al na een maand of 4-5 afgevoerd.



Laatst bewerkt door 5431 op 10-05-2022 23:03

11-05-2022 17:26:04
broek53
broek53

Ja, dat is ook zo. Een verschil met de 2304 is dan nog dat zowel voor de 1303 als voor de 31 een nieuwe loc en een nieuwe Lint zijn gebouwd (met een ander nummer) en dat het ernaar uit ziet dat de 2304 niet vervangen gaat worden.


11-05-2022 19:41:44
leo1spoorn
leo1spoorn

mat,46. tst 654, in dienst 4-1949 en uitgebrand 4-1950, mag ook vermeld worden.


11-05-2022 19:42:44
leo1spoorn
leo1spoorn

bots/brand Susteren 4-1950.


11-05-2022 21:33:10
Henk1619
Henk1619

In het verleden was voor diverse typen materieel nog een vervangende kop aanwezig voor het geval er eens eentje een klapper niet overleefde. Is zoiets er ook bij SNG of is dat een traditie die inmiddels in het museum kan worden bijgezet?


11-05-2022 21:55:46
DDZ7504
DDZ7504

Ik weet dat bij SLT voor de 2658 een kop "nabesteld" is, en FLIRT koppen zijn universeel en zullen bij Stadler wel op voorraad staan. Een heel ander verhaal is uiteraard DDZ waarbij er nooit meer dan 50 mBk(/mDDM) koppen zijn gemaakt.

Edit; nummertje verbeterd.

Wellicht is bij SNG de mogelijkheid om een kop nageleverd te krijgen ook wel aanwezig. Maar als je denkt dat dat een optie zou zijn voor de 2304, heb je de schade niet gezien, dat was namelijk wel meer dan alleen de kop zelf. Aannemelijker is inderdaad dat er een vervangend treinstel onder een ander nummer (3051 dus bijvoorbeeld) geleverd gaat worden, eentje met deelserie SNG-2 specificaties.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 12-05-2022 08:49


DDZ in dienst, ik blij!

11-05-2022 21:57:53
thom
thom

Van DDZ zijn er volgens mij wel koppen bewaard van een paar reeds afgevoerde bakken.


11-05-2022 22:02:59 1
MetroRET
MetroRET
Quote
DDZ7504 (11-05-2022 21:55:46):

Ik weet dat bij SLT voor de 2654 een kop "nabesteld" is, en FLIRT koppen zijn universeel en zullen bij Stadler wel op voorraad staan. Een heel ander verhaal is uiteraard DDZ waarbij er nooit meer dan 50 mBk(/mDDM) koppen zijn gemaakt.

Wellicht is bij SNG de mogelijkheid om een kop nageleverd te krijgen ook wel aanwezig. Maar als je denkt dat dat een optie zou zijn voor de 2304, heb je de schade niet gezien, dat was namelijk wel meer dan alleen de kop zelf. Aannemelijker is inderdaad dat er een vervangend treinstel onder een ander nummer (3051 dus bijvoorbeeld) geleverd gaat worden, eentje met deelserie SNG-2 specificaties.


2658


11-05-2022 23:30:18
aarclay
aarclay

De constructie van de cabine bij de SNG is behoorlijk anders dan bij de SLT, hoewel je anders zou denken. Bij de SLT konden ze de kop zo op het (herstelde) chassis plaatsen waarna het nog wat afwerk en aansluitwerk was.



Laatst bewerkt door aarclay op 11-05-2022 23:32

12-05-2022 10:53:02
jor[D]1
jor[D]1
Quote
aarclay (11-05-2022 23:30:18):

De constructie van de cabine bij de SNG is behoorlijk anders dan bij de SLT, hoewel je anders zou denken. Bij de SLT konden ze de kop zo op het (herstelde) chassis plaatsen waarna het nog wat afwerk en aansluitwerk was.


Als je goed kijkt is dat frame in de SNG kop ook gewoon op de trein gezet met een bout verbinding.

Quote
thom (11-05-2022 21:57:53):

Van DDZ zijn er volgens mij wel koppen bewaard van een paar reeds afgevoerde bakken.


Koppen van stel 7524 zijn voor de sloop afgezaagt en bewaard.



Laatst bewerkt door jor[D]1 op 12-05-2022 10:55

12-05-2022 12:02:08
aarclay
aarclay

Klopt, Jordi. Maar het is wel lastiger dan bij SLT. Dat was een kwestie van een gerepareerd chassis, en daarop de cabine takelen, en de boel vastzetten en afwerken. Dit bij SNG lijkt minder modulair.



Laatst bewerkt door aarclay op 12-05-2022 12:02

13-05-2022 15:55:17
AgentX
AgentX

Wat verschilt er dan precies tussen de aanhechting van de neus aan de rest van het rijtuig bij SLT versus SNG @aarclay?


13-05-2022 17:38:30 1
VIRMm1
VIRMm1

Bij SLT en Flirt zit de cabine/kop als los deel gebout/gekit op de bak, waar bij SNG de cabine/kop een geheel is met het rijtuig.

Zodoende is het wisselen van een cabine/kop bij SLT en Flirt 'makkelijker' als bij een SNG omdat als de rest van de bak geen schade heeft, enkel een cabine/kopwissel volstaat waar bij SNG aanzienlijk meer moet gebeuren.


13-05-2022 23:10:35
jor[D]1
jor[D]1

waar zowel slt, flirt als SNG een gvk (plastic) kop hebben die dus sowieso nooit een geheel onderdeel van een metalen bak kan zijn. Kit naad zit net voor de cabine deur bij SNG. Dit is voor vrijwel elke moderne trein zo.

Op de foto is ook duidelijk te zien dat de sng kop gewoon gebout en waarschijnlijk afgekit wordt. Ik tel maar 32 bouten op die foto van t stalen frame van de sng kop.

Alles is maar net afhankelijk van de grote van de klap en de schade die aan t casco van de bak ontstaat of het "eenvoudig" een kop er op plakken is. of veel meer. Die SLT in t filmpje lijkt de schade vooral aan de kunstof kop en niet het casco of de kreukelzone onder de kop. Overigens moet in dat filmpje ook een flinke rij gaten geboord worden voor de bout verbinding, dus wel meer dan erop kitten/plakken.

Zowel bij SNG, flirt, als slt loopt t casco ook onder de kop door met crash buffers en dergelijk



Laatst bewerkt door jor[D]1 op 13-05-2022 23:11

15-05-2022 10:34:45
Henk1619
Henk1619
Quote
DDZ7504 (11-05-2022 21:55:46):

Maar als je denkt dat dat een optie zou zijn voor de 2304, heb je de schade niet gezien, dat was namelijk wel meer dan alleen de kop zelf. Aannemelijker is inderdaad dat er een vervangend treinstel onder een ander nummer (3051 dus bijvoorbeeld) geleverd gaat worden, eentje met deelserie SNG-2 specificaties.


Nee dat was niet de gedachte. Bij sommige schades heb je meer aan een vervangende bak of inderdaad een heel treinstel. Het idee was meer andersom, dat een heel treinstel met slechts een gebutste kop aan de kant zetten een nogal kostbare oplossing is.


09-06-2022 20:37:44
broek53
broek53

Er zijn al een tijd geen nieuwe stellen aangekomen op de Zaanstraat omdat de Hemweg zodanig wordt verbouwd dat de transporten er niet langs kunnen. De bakken van 2 stellen staan in de Botlek te wachten op betere tijden. 2 complete stellen zijn per spoor onderweg en worden zaterdag in NL verwacht.


09-06-2022 20:55:51
aarclay
aarclay
Quote
broek53 (09-06-2022 20:37:44):

Er zijn al een tijd geen nieuwe stellen aangekomen op de Zaanstraat omdat de Hemweg zodanig wordt verbouwd dat de transporten er niet langs kunnen. De bakken van 2 stellen staan in de Botlek te wachten op betere tijden. 2 complete stellen zijn per spoor onderweg en worden zaterdag in NL verwacht.


En is dat transport vanwege de reden dat de Hemweg verbouwd wordt? Of kwam het gewoon om andere redenen goed uit?



Laatst bewerkt door aarclay op 09-06-2022 20:56

09-06-2022 23:20:32
DDZ7504
DDZ7504
Quote
broek53 (09-06-2022 20:37:44):

Er zijn al een tijd geen nieuwe stellen aangekomen op de Zaanstraat omdat de Hemweg zodanig wordt verbouwd dat de transporten er niet langs kunnen. De bakken van 2 stellen staan in de Botlek te wachten op betere tijden. 2 complete stellen zijn per spoor onderweg en worden zaterdag in NL verwacht.


En het is blijkbaar goedkoper om te wachten en ze te laten staan, dan om ze in elkaar te zetten op een stukje spoor in Botlek en ze vanaf daar te transporteren?




DDZ in dienst, ik blij!

09-06-2022 23:46:38
broek53
broek53

Blijkbaar. Het is overigens het feestje van CAF, zeg ik maar even voor de zekerheid.

Anderzijds denk ik dat NS niet ernstig aandringt, gezien het feit dat er op het moment royaal meer sprintermaterieel in dienst is dan nodig.


10-06-2022 01:20:34
thom
thom
Quote
DDZ7504 (09-06-2022 23:20:32):
Quote
broek53 (09-06-2022 20:37:44):

Er zijn al een tijd geen nieuwe stellen aangekomen op de Zaanstraat omdat de Hemweg zodanig wordt verbouwd dat de transporten er niet langs kunnen. De bakken van 2 stellen staan in de Botlek te wachten op betere tijden. 2 complete stellen zijn per spoor onderweg en worden zaterdag in NL verwacht.


En het is blijkbaar goedkoper om te wachten en ze te laten staan, dan om ze in elkaar te zetten op een stukje spoor in Botlek en ze vanaf daar te transporteren?


Volgens mij word dat inelkaar zetten van de SNG's gedaan mbv het aardwind op de Zaanstraat, en men zal daar wel meer faciliteiten hebben en gebruiken die je op een tochtige kade niet voor handen hebt.

Linkje werkzaamheden

Zo te zien duurt het ook nogwel even.



Laatst bewerkt door thom op 10-06-2022 01:20

10-06-2022 04:47:37
MetroRET
MetroRET
Quote
broek53 (09-06-2022 23:46:38):

Blijkbaar. Het is overigens het feestje van CAF, zeg ik maar even voor de zekerheid.

Anderzijds denk ik dat NS niet ernstig aandringt, gezien het feit dat er op het moment royaal meer sprintermaterieel in dienst is dan nodig.


Dan reist de vraag waarom men dan überhaupt zoveel extra SNG heeft besteld dan nodig wordt geacht.

Zoveel extra SNG zal die Airportsprinter nou ook weer niet van zich vragen.


10-06-2022 07:23:21
Ysbergsla
Ysbergsla

Bovendien was bij het bijbestellen reeds bekend dat SNG nu niet bepaald uitblinkt in betrouwbaarheid, om het eufemistisch op te noteren.


10-06-2022 08:39:13
yappa
yappa

Omgekeerd was/is NS juist enorm te spreken over de samenwerking met CAF, in tegenstelling tot de strikte opstelling van bijvoorbeeld AB die tot de Fyra leidde.
Dat geeft ook vertrouwen dat eventuele gebreken ook later nog netjes verholpen zullen worden, en dat kan ook hebben meegespeeld in de keuze voor de nabestelling.

Overigens is het einde van de levering altijd een slecht moment om de balans op te maken 'was dit nu allemaal wel nodig?', want een nieuwe bestelling kost ook weer 7 jaar om op te starten. De vraag is dus niet of ze nu allemaal nodig zijn, maar of dit voldoende sprinters zijn om het tot 2030 mee vol te houden. En dan kan een paar maanden geduld met de levering van de laatste stellen best logisch zijn.


10-06-2022 10:07:13
broek53
broek53

Zeker, maar niemand maakt mij wijs dat dit allemaal voorzien was. De Airportsprinter bestond zelfs nog niet als concreet plan bijvoorbeeld, en je gaat geen extra treinstellen bijbestellen om de uitval van de vorige bestelling te compenseren (zou wel een mooi verdienmodel voor een materieelbouwer zijn).


10-06-2022 10:16:25
Daan!
Daan!

NS kocht eind 2018 nieuwe SNG's. Toen was het al bekend dat er een airportsprinter moest gaan rijden.



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-06-2022 22:51:13 1
wouterder
wouterder

Vandaag zijn door Railadventure 9903 de SNG's 2787 en 3038 het land binnen gekomen bij Bad Bentheim, naar de Zaanstraat (neem ik aan?).


12-06-2022 01:55:52 1
NIJMEGEN
NIJMEGEN

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,10106655

Foto's transport in Duitsland.


12-06-2022 11:38:22 1
bacr
bacr
Quote
NIJMEGEN (12-06-2022 01:55:52):

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,10106655

Foto's transport in Duitsland.


link


12-06-2022 12:28:04 1
broek53
broek53

Ze staan inmiddels in de loods van de Zaanstraat,


20-06-2022 06:44:15 1
BasSNG2001
BasSNG2001

Vandaag is de eerste inzet van de 2785 in de reizigersdienst. Het treinstel rijdt in de 5800/15800. Hiermee wachten alleen de treinstellen 2783, 3035, 2787 en 3038 nog op afname. De rest moet als het goed is allemaal nog op wegtransport vanuit de Botlek.




#DiscoverEU

20-06-2022 13:13:02
diesels
diesels

En de 3003 (proefstel voor ???), 3021 en 2770 (proefstellen Airport/TGV) ook nog

Of zijn die wel afgenomen maar nog niet in dienst?


29-06-2022 09:19:47 1
broek53
broek53

Na een lang verblijf in de Botlek is vanmorgen de 3031 op de Zaanstraat aangekomen en in elkaar gezet.


05-07-2022 19:29:03 2
diesels
diesels

Voor Railwiki: in dienst sinds de vorige opgave:

2784 (3-6), 2785 (20-6), 3035 (21-6)



Laatst bewerkt door diesels op 05-08-2022 20:28

06-07-2022 00:35:39 1
jeroen
jeroen

5 juli om 21.12 op de a2 thv Maarssenbroek was de 2786 onderweg naar Amsterdam, althans de kopbakken dus double check op het correcte nummer


08-07-2022 20:46:39 1
broek53
broek53

Dat klopt, op 6 juli is de 2786 bij de Zaanstraat op de rails gezet.


22-07-2022 20:49:46 1
aarclay
aarclay

Het niet gecrashte deel van de 2304 is behoorlijk gestript. Die staat nu buiten op de sporen.

ibb.co

ibb.co



Laatst bewerkt door aarclay op 22-07-2022 20:52

27-07-2022 04:17:54
seinhuis
seinhuis

Volgens Facebook pagina van NVBS zijn de volgende SNG koppen nog blauw:


2308, 2327, 2332, 2342, 2348, 2360

2701, 2709, 2718, 2725, 2728, 2744, 2756, 2757, 2765

3003, 3005, 3012


27-07-2022 09:48:20
aarclay
aarclay

De SNG 3003 daarvan is een ATO testtrein. Volgens mij is deze nog nooit in commerciële dienst geweest.

Kan iemand mij misschien vertellen of deze grote verschillen heeft in vergeleken met de andere reguliere SNG-trein die eerder gebruikt werd tijdens proeven op de Hanzelijn?

En waar staat de 3003 eigenlijk?

*AarClay zet voor de vraag van de NVBS, over welk stel de laatste gele kop krijgt, in op de 3003.

cheeky



Laatst bewerkt door aarclay op 27-07-2022 09:51

27-07-2022 10:17:17 1
MetroRET
MetroRET

De 3003 heeft inderdaad nog niet in de dienst meegedraaid, de 3003 staat momenteel bij de wagenwerkplaats in Amersfoort, tesamen met de 3036 en 3038, 2 stellen ICNG en wat SLT.


11-08-2022 13:09:04 1
GerritJan
GerritJan

Er zijn nog maar 8 blauwe SNG's over. Hierbij een rader met alleen blauwe koppen sng.

de 2718 staat al klaar om ook geel te worden.

verder hebben de blauwe:

2308 2701

2327 2718

2348 3005

2360 3012



Laatst bewerkt door GerritJan op 11-08-2022 20:34

13-08-2022 12:09:46
FlowVIRM
FlowVIRM
Quote
GerritJan (11-08-2022 13:09:04):

Er zijn nog maar 8 blauwe SNG's over. Hierbij een rader met alleen blauwe koppen sng.

de 2718 staat al klaar om ook geel te worden.

verder hebben de blauwe:

2308 2701

2327 2718

2348 3005

2360 3012


2762 ook of zie ik dat fout op treinposities?




Alkmaar mijn thuis

13-08-2022 12:13:48
thom
thom

Als je dat opmaakt uit de foto's, de laatste foto is daar al een half jaar oud :p


13-08-2022 12:16:41
FlowVIRM
FlowVIRM
Quote
thom (13-08-2022 12:13:48):

Als je dat opmaakt uit de foto's, de laatste foto is daar al een half jaar oud :p


Ook vanuit de dienstregeling want daarin heeft hij geen gele kop. (Misschien wel?)



Laatst bewerkt door FlowVIRM op 13-08-2022 12:17

13-08-2022 12:19:11
thom
thom

Linkje naar Youtube ;)


13-08-2022 12:21:09
FlowVIRM
FlowVIRM
Quote
thom (13-08-2022 12:19:11):

Linkje naar Youtube ;)


Oh dankje dan is hij denk ik niet aangepastyes


13-08-2022 17:52:39
robert5591
robert5591

vandaag in de pers aankondiging proefbedrijf Airportsprinter vanaf dinsdag [ook op woensdag]:

parool


13-08-2022 18:38:33
Dionysusnu
Dionysusnu

En ook op nieuws-site van NS zelf: nieuws.ns.nl


13-08-2022 22:17:15
GerritJan
GerritJan
Quote
FlowVIRM (13-08-2022 12:21:09):
Quote
thom (13-08-2022 12:19:11):

Linkje naar Youtube ;)


Oh dankje dan is hij denk ik niet aangepastyes


treinposities is niet meer up to date met gele fronten SNG, zie het nut niet meer om het ook verder aan te passen aangezien er nog maar 7 blauwe fronten zijn.


13-08-2022 22:39:25
DDZ7504
DDZ7504

Helaas heeft het Treinposities-team nog niet de tijd gevonden om alle stellen te checken of ze up-to-date zijn. Ik zal morgen proberen ze even af te gaan.




DDZ in dienst, ik blij!

13-08-2022 22:57:52
Daan!
Daan!

De FB-groep is up to date. Evt zijn ze daar vanaf te halen of doe ik het als ik er aan denk.



14-08-2022 00:36:54
seinhuis
seinhuis

NS start met testritten Airport Sprinter

De testritten met reizigers vinden de komende 6 weken op dinsdag en woensdag plaats.


14-08-2022 02:09:13
Oldskool
Oldskool

Kijk eens 4 reacties terug. Was dus al bekent wink


16-08-2022 18:42:14
BasSNG2001
BasSNG2001
Quote
seinhuis (14-08-2022 00:36:54):

NS start met testritten Airport Sprinter

De testritten met reizigers vinden de komende 6 weken op dinsdag en woensdag plaats.


Waarvan akte: Vandaag hebben de twee stellen, 2770 en 3021, samen in de 5800 en 15800 gereden aldus Treinposities.



Laatst bewerkt door BasSNG2001 op 16-08-2022 18:42


#DiscoverEU

16-08-2022 19:32:44
mren
mren

Ze hebben ook logo en tekst op de zijkanten staan "hier testen wij nieuwe technologie".


19-08-2022 22:06:13
GerritJan
GerritJan

SNG 2701 was het laatste 4-tje met een blauwe kop. Reed op 17-8 zijn laatste rit solo tussen Gvc en Ddr. Nu zijn alle 4 delige SNG'S geel worden. Even als stel 3005 staat ook klaar om gespoten te worden. Hierbij is mijn radar voor blauwe fronten weer aangepast met nog maar 5 blauwe fronten.



Laatst bewerkt door GerritJan op 22-08-2022 21:37

21-08-2022 23:51:21
aarclay
aarclay
Quote
GerritJan (19-08-2022 22:06:13):

SNG 2701 was het laatste 4-tje met een blauwe kop. Reed op 17-8 zijn laatste rit solo tussen Gvc en Ddr. Nu zijn alle 4 delige SNG'S geel worden. Even als stel 3005 staat ook klaar om gespoten te worden. Hierbij is mijn radar voor blauwe fronten weer aangepast met nog maar 5 blauwe fronten.


Kan je het juiste linkje delen, in plaats van de pagina met mijn radars?


22-08-2022 00:49:49
thom
thom

Het linkje eindigd hier in een inlog pagina, dat klinkt alsof het gewoon een linkje is naar een radar die toont wat gekozen is binnen het ingelogde profiel ;)


22-08-2022 01:43:17
aarclay
aarclay
Quote
thom (22-08-2022 00:49:49):

Het linkje eindigd hier in een inlog pagina, dat klinkt alsof het gewoon een linkje is naar een radar die toont wat gekozen is binnen het ingelogde profiel ;)


https://treinposities.nl/mijn/radar
Het eigen overzicht van de ingelogde gebruiker dus.
(misschien eens een accountje aanmaken, Thom? smiley)



Laatst bewerkt door aarclay op 22-08-2022 01:43

22-08-2022 21:29:53
GerritJan
GerritJan
Quote
aarclay (21-08-2022 23:51:21):
Quote
GerritJan (19-08-2022 22:06:13):

SNG 2701 was het laatste 4-tje met een blauwe kop. Reed op 17-8 zijn laatste rit solo tussen Gvc en Ddr. Nu zijn alle 4 delige SNG'S geel worden. Even als stel 3005 staat ook klaar om gespoten te worden. Hierbij is mijn radar voor blauwe fronten weer aangepast met nog maar 5 blauwe fronten.


Kan je het juiste linkje delen, in plaats van de pagina met mijn radars?


oops, gewijzigd


22-08-2022 21:30:40
GerritJan
GerritJan

Donderdag word het laatste blauwe front van de baan gehaald, er zijn er nog maar 4- over, morgen nog maar 3. Bekijk mijn radar voor de inzet. (hierboven)



Laatst bewerkt door GerritJan op 22-08-2022 21:35

29-08-2022 15:10:35 1
seinhuis
seinhuis

Op NVBS Facebook pagina staan foto's dat de laatste SNG (3012) geel wordt gespoten


17-09-2022 12:19:03 2
BasSNG2001
BasSNG2001

Vandaag zijn treinstellen 2786 en 2787 in dienst gekomen in de 5800 (omlopen LF53 en LF54). Qua afleveren en afnemen resteren de volgende 17 treinstellen nog:

  • 2783 (afgeleverd, nog niet afgenomen)
  • 2788 (nog niet afgeleverd)
  • 3003 (testtrein ATO)
  • 3031 (afgeleverd, nog niet afgenomen)
  • 3037 (nog niet afgeleverd)
  • 3039 (nog niet afgeleverd)
  • 3040 (nog niet afgeleverd)
  • 3041 (nog niet afgeleverd)
  • 3042 (nog niet afgeleverd)
  • 3043 (nog niet afgeleverd)
  • 3044 (nog niet afgeleverd)
  • 3045 (nog niet afgeleverd)
  • 3046 (nog niet afgeleverd)
  • 3047 (nog niet afgeleverd)
  • 3048 (nog niet afgeleverd)
  • 3049 (nog niet afgeleverd)
  • 3050 (nog niet afgeleverd)



#DiscoverEU

30-09-2022 20:23:16
noof
noof

Het schijnt dat er vanaf a.s. maandag geen solo SNGs meer ingezet mogen worden in de 5500, 7300 en 7400.

Ongetwijfeld iets met herfst te maken, maar vooral het niet-solo-aspect vind ik wel bijzonder. Wat maakt 2 SNGs anders dan 1?

Bij SGM was het verschil tussen tweetjes en drietjes natuurlijk duidelijk, maar hier is het mij niet duidelijk.


30-09-2022 20:27:30
treinfan
treinfan

In praktijk zal het niet veel uitmaken, want veel solo SNG rijdt daar planmatig niet.



Laatst bewerkt door treinfan op 30-09-2022 20:29

01-10-2022 10:05:25
yappa
yappa

Solo vs gekoppeld? Dan is mijn eerste reflex dat ze bang zijn voor detectie-problemen in de herfst. Meer treinstellen = meer assen = betere detectie


01-10-2022 10:39:11
Daan!
Daan!

Dat is de reden inderdaad.


01-10-2022 12:57:42
seinhuis
seinhuis
Quote
treinfan (30-09-2022 20:27:30):

In praktijk zal het niet veel uitmaken, want veel solo SNG rijdt daar planmatig niet.


Ik heb in deze series regelmatig solo SNG gezien.


01-10-2022 16:55:31
noof
noof
Quote
Daan! (01-10-2022 10:39:11):

Dat is de reden inderdaad.


Dank!


01-10-2022 19:29:16 1
aarclay
aarclay
Quote
BasSNG2001 (17-09-2022 12:19:03):

Vandaag zijn treinstellen 2786 en 2787 in dienst gekomen in de 5800 (omlopen LF53 en LF54). Qua afleveren en afnemen resteren de volgende 17 treinstellen nog:

  • 2783 (afgeleverd, nog niet afgenomen)
  • 2788 (nog niet afgeleverd)
  • 3003 (testtrein ATO)
  • 3031 (afgeleverd, nog niet afgenomen)
  • 3037 (nog niet afgeleverd)
  • 3039 (nog niet afgeleverd)
  • 3040 (nog niet afgeleverd)
  • 3041 (nog niet afgeleverd)
  • 3042 (nog niet afgeleverd)
  • 3043 (nog niet afgeleverd)
  • 3044 (nog niet afgeleverd)
  • 3045 (nog niet afgeleverd)
  • 3046 (nog niet afgeleverd)
  • 3047 (nog niet afgeleverd)
  • 3048 (nog niet afgeleverd)
  • 3049 (nog niet afgeleverd)
  • 3050 (nog niet afgeleverd)

Ik heb wel vernomen dat er even een afleveringsstop is. Klopt dat?
RailWiki is ook niet-up-2 date, maar dat zegt nog niks omdat de mensen die dit beheren ook nog ander werk zullen hebben.


01-10-2022 22:30:15 1
broek53
broek53

14 oktober komt de volgende SNG aan, na inderdaad een pauze van een maand of drie.

@ de bakken van de 3041 zijn op 12 oktober bij Broekman aangekomen en worden vanavond (13/10) naar Amsterdam getransporteerd.



Laatst bewerkt door broek53 op 13-10-2022 14:43

25-10-2022 17:40:54 1
broek53
broek53

Heden nieuw op de Zaanstraat: 3042.


02-11-2022 13:00:14
broek53
broek53

En hedenmorgen nieuw op de rails van de Zaanstraat: 3043.


09-11-2022 23:35:42 1
DDZ7504
DDZ7504

De 3031 is vandaag voor het eerst ingezet, in de 5800.




DDZ in dienst, ik blij!

22-11-2022 16:03:17
GerritJan
GerritJan

Alle SNG'S worden de bijrijdersstoel in de cabine verplaatst. Dit, naar aanleiding van het ongeval in Hooghalen. SNG 2728 is de eerste SNG die een verplaatste bijrijdersstoel heeft in beide cabines. Ik heb hier geen foto van. De verplaatsing gebeurt vooral in leidschendam. Dit gebeurt pas als de trein voor onderhoud/controle wordt 'Opgeroepen.'



Laatst bewerkt door GerritJan op 22-11-2022 16:50

22-11-2022 16:24:06
broek53
broek53

Staat de bijrijdersstoel een snelle vlucht van de mcn in de weg, dan?


22-11-2022 16:36:09
treinfan
treinfan

Nee. Het zou me ook verbazen als Hooghalen de aanleiding is voor deze actie. De bijrijdersstoel staat in de weg om via de cabinedeur makkelijk naar buiten of naar binnen te stappen.



Laatst bewerkt door treinfan op 22-11-2022 17:15

22-11-2022 16:46:17
GerritJan
GerritJan
Quote
treinfan (22-11-2022 16:36:09):

Nee. Het zou me ook verbazen als Hooghalen de aanleiding is voor deze actie. De bijrijdersstoel staat in de weg om via de cabinedeur makkelijk naar buiten of naar binnen te stappen.


Dat staat in mijn bericht, dat hooghalen de aanleiding is, hij stond ook wel erg laag en direct naast de mcn stoel. Hierdoor kan de MCN stoel niet volledig 360 graden draaien, als de bijrijdersstoel word gebruikt. De arm steuningen botsen ook tegen elkaar. De bijrijdersstoel staat ook niet heel erg optimaal, blij met deze aanpassing.



Laatst bewerkt door GerritJan op 22-11-2022 16:47

22-11-2022 16:46:20 1
mtlx
mtlx

Het staat wel degelijk een snelle vlucht in de weg voor de mensen die uit automatisme de stoel naar links draaien om weg te vluchten.


22-11-2022 16:47:04
GerritJan
GerritJan
Quote
broek53 (22-11-2022 16:24:06):

Staat de bijrijdersstoel een snelle vlucht van de mcn in de weg, dan?


Als de machinist links is , dan staat die behoorlijk in de weg indd, je kan alleen rechts onstnappen, terwijl je aan beidenkanten gemakkelijk zou moeten kunnen vluchten


22-11-2022 17:29:53
broek53
broek53

Vraag beantwoord, dat is dan duidelijk. Merci.