09-05-2022 19:00:52
timtrein
timtrein

Het is wel ongeveer een record, afvoer anderhalf jaar na indienststelling.


09-05-2022 20:29:17
broek53
broek53

Ja, zowat. De 1303 zal wel de recordhouder zijn; die is 10 maanden in dienst geweest, als ik mij goed herinner.


10-05-2022 11:13:59
Ehvdegekst
Ehvdegekst

Ik denk inderdaad plaats 2. De 878 was net geen 3 jaar in dienst.


10-05-2022 12:30:20
jeanne
jeanne

De originele ABk bak van de 2008 heeft ongeveer 9 1/2 maand actieve dienst bereikt, maar daar kwam wel een nieuwe voor.



10-05-2022 23:02:18
5431
5431
Quote
broek53 (09-05-2022 20:29:17):

Ja, zowat. De 1303 zal wel de recordhouder zijn; die is 10 maanden in dienst geweest, als ik mij goed herinner.


Lint 31 heeft dat volgens mij nog niet eens gehaald en is al na een maand of 4-5 afgevoerd.



Laatst bewerkt door 5431 op 10-05-2022 23:03

11-05-2022 17:26:04
broek53
broek53

Ja, dat is ook zo. Een verschil met de 2304 is dan nog dat zowel voor de 1303 als voor de 31 een nieuwe loc en een nieuwe Lint zijn gebouwd (met een ander nummer) en dat het ernaar uit ziet dat de 2304 niet vervangen gaat worden.


11-05-2022 19:41:44
leo1spoorn
leo1spoorn

mat,46. tst 654, in dienst 4-1949 en uitgebrand 4-1950, mag ook vermeld worden.


11-05-2022 19:42:44
leo1spoorn
leo1spoorn

bots/brand Susteren 4-1950.


11-05-2022 21:33:10
Henk1619
Henk1619

In het verleden was voor diverse typen materieel nog een vervangende kop aanwezig voor het geval er eens eentje een klapper niet overleefde. Is zoiets er ook bij SNG of is dat een traditie die inmiddels in het museum kan worden bijgezet?


11-05-2022 21:55:46
DDZ7504
DDZ7504

Ik weet dat bij SLT voor de 2658 een kop "nabesteld" is, en FLIRT koppen zijn universeel en zullen bij Stadler wel op voorraad staan. Een heel ander verhaal is uiteraard DDZ waarbij er nooit meer dan 50 mBk(/mDDM) koppen zijn gemaakt.

Edit; nummertje verbeterd.

Wellicht is bij SNG de mogelijkheid om een kop nageleverd te krijgen ook wel aanwezig. Maar als je denkt dat dat een optie zou zijn voor de 2304, heb je de schade niet gezien, dat was namelijk wel meer dan alleen de kop zelf. Aannemelijker is inderdaad dat er een vervangend treinstel onder een ander nummer (3051 dus bijvoorbeeld) geleverd gaat worden, eentje met deelserie SNG-2 specificaties.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 12-05-2022 08:49


DDZ in dienst, ik blij!

11-05-2022 21:57:53
thom
thom

Van DDZ zijn er volgens mij wel koppen bewaard van een paar reeds afgevoerde bakken.


11-05-2022 22:02:59 1
MetroRET
MetroRET
Quote
DDZ7504 (11-05-2022 21:55:46):

Ik weet dat bij SLT voor de 2654 een kop "nabesteld" is, en FLIRT koppen zijn universeel en zullen bij Stadler wel op voorraad staan. Een heel ander verhaal is uiteraard DDZ waarbij er nooit meer dan 50 mBk(/mDDM) koppen zijn gemaakt.

Wellicht is bij SNG de mogelijkheid om een kop nageleverd te krijgen ook wel aanwezig. Maar als je denkt dat dat een optie zou zijn voor de 2304, heb je de schade niet gezien, dat was namelijk wel meer dan alleen de kop zelf. Aannemelijker is inderdaad dat er een vervangend treinstel onder een ander nummer (3051 dus bijvoorbeeld) geleverd gaat worden, eentje met deelserie SNG-2 specificaties.


2658


11-05-2022 23:30:18
aarclay
aarclay

De constructie van de cabine bij de SNG is behoorlijk anders dan bij de SLT, hoewel je anders zou denken. Bij de SLT konden ze de kop zo op het (herstelde) chassis plaatsen waarna het nog wat afwerk en aansluitwerk was.



Laatst bewerkt door aarclay op 11-05-2022 23:32

12-05-2022 10:53:02
jor[D]1
jor[D]1
Quote
aarclay (11-05-2022 23:30:18):

De constructie van de cabine bij de SNG is behoorlijk anders dan bij de SLT, hoewel je anders zou denken. Bij de SLT konden ze de kop zo op het (herstelde) chassis plaatsen waarna het nog wat afwerk en aansluitwerk was.


Als je goed kijkt is dat frame in de SNG kop ook gewoon op de trein gezet met een bout verbinding.

Quote
thom (11-05-2022 21:57:53):

Van DDZ zijn er volgens mij wel koppen bewaard van een paar reeds afgevoerde bakken.


Koppen van stel 7524 zijn voor de sloop afgezaagt en bewaard.



Laatst bewerkt door jor[D]1 op 12-05-2022 10:55

12-05-2022 12:02:08
aarclay
aarclay

Klopt, Jordi. Maar het is wel lastiger dan bij SLT. Dat was een kwestie van een gerepareerd chassis, en daarop de cabine takelen, en de boel vastzetten en afwerken. Dit bij SNG lijkt minder modulair.



Laatst bewerkt door aarclay op 12-05-2022 12:02

13-05-2022 15:55:17
AgentX
AgentX

Wat verschilt er dan precies tussen de aanhechting van de neus aan de rest van het rijtuig bij SLT versus SNG @aarclay?


13-05-2022 17:38:30 1
VIRMm1
VIRMm1

Bij SLT en Flirt zit de cabine/kop als los deel gebout/gekit op de bak, waar bij SNG de cabine/kop een geheel is met het rijtuig.

Zodoende is het wisselen van een cabine/kop bij SLT en Flirt 'makkelijker' als bij een SNG omdat als de rest van de bak geen schade heeft, enkel een cabine/kopwissel volstaat waar bij SNG aanzienlijk meer moet gebeuren.


13-05-2022 23:10:35
jor[D]1
jor[D]1

waar zowel slt, flirt als SNG een gvk (plastic) kop hebben die dus sowieso nooit een geheel onderdeel van een metalen bak kan zijn. Kit naad zit net voor de cabine deur bij SNG. Dit is voor vrijwel elke moderne trein zo.

Op de foto is ook duidelijk te zien dat de sng kop gewoon gebout en waarschijnlijk afgekit wordt. Ik tel maar 32 bouten op die foto van t stalen frame van de sng kop.

Alles is maar net afhankelijk van de grote van de klap en de schade die aan t casco van de bak ontstaat of het "eenvoudig" een kop er op plakken is. of veel meer. Die SLT in t filmpje lijkt de schade vooral aan de kunstof kop en niet het casco of de kreukelzone onder de kop. Overigens moet in dat filmpje ook een flinke rij gaten geboord worden voor de bout verbinding, dus wel meer dan erop kitten/plakken.

Zowel bij SNG, flirt, als slt loopt t casco ook onder de kop door met crash buffers en dergelijk



Laatst bewerkt door jor[D]1 op 13-05-2022 23:11

15-05-2022 10:34:45
Henk1619
Henk1619
Quote
DDZ7504 (11-05-2022 21:55:46):

Maar als je denkt dat dat een optie zou zijn voor de 2304, heb je de schade niet gezien, dat was namelijk wel meer dan alleen de kop zelf. Aannemelijker is inderdaad dat er een vervangend treinstel onder een ander nummer (3051 dus bijvoorbeeld) geleverd gaat worden, eentje met deelserie SNG-2 specificaties.


Nee dat was niet de gedachte. Bij sommige schades heb je meer aan een vervangende bak of inderdaad een heel treinstel. Het idee was meer andersom, dat een heel treinstel met slechts een gebutste kop aan de kant zetten een nogal kostbare oplossing is.


09-06-2022 20:37:44
broek53
broek53

Er zijn al een tijd geen nieuwe stellen aangekomen op de Zaanstraat omdat de Hemweg zodanig wordt verbouwd dat de transporten er niet langs kunnen. De bakken van 2 stellen staan in de Botlek te wachten op betere tijden. 2 complete stellen zijn per spoor onderweg en worden zaterdag in NL verwacht.


09-06-2022 20:55:51
aarclay
aarclay
Quote
broek53 (09-06-2022 20:37:44):

Er zijn al een tijd geen nieuwe stellen aangekomen op de Zaanstraat omdat de Hemweg zodanig wordt verbouwd dat de transporten er niet langs kunnen. De bakken van 2 stellen staan in de Botlek te wachten op betere tijden. 2 complete stellen zijn per spoor onderweg en worden zaterdag in NL verwacht.


En is dat transport vanwege de reden dat de Hemweg verbouwd wordt? Of kwam het gewoon om andere redenen goed uit?



Laatst bewerkt door aarclay op 09-06-2022 20:56

09-06-2022 23:20:32
DDZ7504
DDZ7504
Quote
broek53 (09-06-2022 20:37:44):

Er zijn al een tijd geen nieuwe stellen aangekomen op de Zaanstraat omdat de Hemweg zodanig wordt verbouwd dat de transporten er niet langs kunnen. De bakken van 2 stellen staan in de Botlek te wachten op betere tijden. 2 complete stellen zijn per spoor onderweg en worden zaterdag in NL verwacht.


En het is blijkbaar goedkoper om te wachten en ze te laten staan, dan om ze in elkaar te zetten op een stukje spoor in Botlek en ze vanaf daar te transporteren?




DDZ in dienst, ik blij!

09-06-2022 23:46:38
broek53
broek53

Blijkbaar. Het is overigens het feestje van CAF, zeg ik maar even voor de zekerheid.

Anderzijds denk ik dat NS niet ernstig aandringt, gezien het feit dat er op het moment royaal meer sprintermaterieel in dienst is dan nodig.


10-06-2022 01:20:34
thom
thom
Quote
DDZ7504 (09-06-2022 23:20:32):
Quote
broek53 (09-06-2022 20:37:44):

Er zijn al een tijd geen nieuwe stellen aangekomen op de Zaanstraat omdat de Hemweg zodanig wordt verbouwd dat de transporten er niet langs kunnen. De bakken van 2 stellen staan in de Botlek te wachten op betere tijden. 2 complete stellen zijn per spoor onderweg en worden zaterdag in NL verwacht.


En het is blijkbaar goedkoper om te wachten en ze te laten staan, dan om ze in elkaar te zetten op een stukje spoor in Botlek en ze vanaf daar te transporteren?


Volgens mij word dat inelkaar zetten van de SNG's gedaan mbv het aardwind op de Zaanstraat, en men zal daar wel meer faciliteiten hebben en gebruiken die je op een tochtige kade niet voor handen hebt.

Linkje werkzaamheden

Zo te zien duurt het ook nogwel even.



Laatst bewerkt door thom op 10-06-2022 01:20

10-06-2022 04:47:37
MetroRET
MetroRET
Quote
broek53 (09-06-2022 23:46:38):

Blijkbaar. Het is overigens het feestje van CAF, zeg ik maar even voor de zekerheid.

Anderzijds denk ik dat NS niet ernstig aandringt, gezien het feit dat er op het moment royaal meer sprintermaterieel in dienst is dan nodig.


Dan reist de vraag waarom men dan überhaupt zoveel extra SNG heeft besteld dan nodig wordt geacht.

Zoveel extra SNG zal die Airportsprinter nou ook weer niet van zich vragen.


10-06-2022 07:23:21
Ysbergsla
Ysbergsla

Bovendien was bij het bijbestellen reeds bekend dat SNG nu niet bepaald uitblinkt in betrouwbaarheid, om het eufemistisch op te noteren.


10-06-2022 08:39:13
yappa
yappa

Omgekeerd was/is NS juist enorm te spreken over de samenwerking met CAF, in tegenstelling tot de strikte opstelling van bijvoorbeeld AB die tot de Fyra leidde.
Dat geeft ook vertrouwen dat eventuele gebreken ook later nog netjes verholpen zullen worden, en dat kan ook hebben meegespeeld in de keuze voor de nabestelling.

Overigens is het einde van de levering altijd een slecht moment om de balans op te maken 'was dit nu allemaal wel nodig?', want een nieuwe bestelling kost ook weer 7 jaar om op te starten. De vraag is dus niet of ze nu allemaal nodig zijn, maar of dit voldoende sprinters zijn om het tot 2030 mee vol te houden. En dan kan een paar maanden geduld met de levering van de laatste stellen best logisch zijn.


10-06-2022 10:07:13
broek53
broek53

Zeker, maar niemand maakt mij wijs dat dit allemaal voorzien was. De Airportsprinter bestond zelfs nog niet als concreet plan bijvoorbeeld, en je gaat geen extra treinstellen bijbestellen om de uitval van de vorige bestelling te compenseren (zou wel een mooi verdienmodel voor een materieelbouwer zijn).


10-06-2022 10:16:25
Daan!
Daan!

NS kocht eind 2018 nieuwe SNG's. Toen was het al bekend dat er een airportsprinter moest gaan rijden.



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-06-2022 22:51:13 1
wouterder
wouterder

Vandaag zijn door Railadventure 9903 de SNG's 2787 en 3038 het land binnen gekomen bij Bad Bentheim, naar de Zaanstraat (neem ik aan?).


12-06-2022 01:55:52 1
NIJMEGEN
NIJMEGEN

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,10106655

Foto's transport in Duitsland.


12-06-2022 11:38:22 1
bacr
bacr
Quote
NIJMEGEN (12-06-2022 01:55:52):

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,10106655

Foto's transport in Duitsland.


link


12-06-2022 12:28:04 1
broek53
broek53

Ze staan inmiddels in de loods van de Zaanstraat,


20-06-2022 06:44:15 1
BasSNG2001
BasSNG2001

Vandaag is de eerste inzet van de 2785 in de reizigersdienst. Het treinstel rijdt in de 5800/15800. Hiermee wachten alleen de treinstellen 2783, 3035, 2787 en 3038 nog op afname. De rest moet als het goed is allemaal nog op wegtransport vanuit de Botlek.




#DiscoverEU

20-06-2022 13:13:02
diesels
diesels

En de 3003 (proefstel voor ???), 3021 en 2770 (proefstellen Airport/TGV) ook nog

Of zijn die wel afgenomen maar nog niet in dienst?