20-04-2019 01:08:46
aarclay
aarclay
De Flirt blijft wel een trein voor beperkte inzet, maar dat deze in zou worden geruild voor SNG waren niets anders dan wilde verhalen tijdens kantine-gesprekken wat vergelijkbaar is met het 'fluister en doorgeef-spel'.


Choo choo.....

20-04-2019 12:17:15
Xander140
Xander140
Ja vandaar dat ik dus ook voor de zekerheid hier vroeg....

22-04-2019 17:33:39
VIRMm1
VIRMm1
Daarnaast is het de meest betrouwbare trein die NS heeft (en misschien wel ooit heeft gehad).
Alleen daarom zouden ze er al niet van af willen (maar stiekem nog meer van willen hebben)

22-04-2019 18:36:25
Xander140
Xander140
Het was voor mij ook geen twijfel dat dit materieel niet betrouwbaar zou zijn. Het zijn zeer aangename treinen. Verder de beperkingen met verkoop is ook het voltage waar deze treinen onder rijden dat zou het ook niet aantrekkelijk maken vermoed ik of kunnen deze treinen makkelijk omgebouwd worden?


22-04-2019 21:26:40
broek53
broek53
Waarom hebben we het bij het SNG nu ineens steeds maar over de Flirts eigenlijk?

24-04-2019 17:02:52
broek53
broek53
Zaanstraat meldt zich weer: heden (of afgelopen nacht) zijn de bakken van de 2734 aangekomen. Er zijn nu 65 stellen in het land.

01-05-2019 01:04:00
joahn93
joahn93
30 april rond 22u kwam ik op de A2 tussen Schoonhoven en Oudenrijn een 3-tal vrachtwagens tegen die richting Amsterdam reden met 2 SNG kopbakken en 1 tussenbak met stroomafnemers. Omdat ik zelf richting Den Bosch reed met de auto geen nummers gezien


FR1908

02-05-2019 06:58:37
broek53
broek53
Dat waren de bakken van de 2333.

08-05-2019 14:24:18
Rolffiej19
Rolffiej19
En het verloren zusje de 2718 is gisteren 7-5 afgeleverd op de Zaanstraat %08%


MCN ASD

08-05-2019 15:16:26
aarclay
aarclay
Ook weer gevonden tussen de andere stellen in Beasain?
Het is ook zo groot daar %08%


Choo choo.....

08-05-2019 23:37:19
AgentX
AgentX
Nee, in Amsterdam dus.

09-05-2019 16:12:52
aarclay
aarclay
Naja, gelukkig is ie nu niet meer verloren


Choo choo.....

15-05-2019 06:26:31
Rolffiej19
Rolffiej19
En vandaag 15-2 wordt de 2735 gelost op de Zaanstraat.


MCN ASD

15-05-2019 13:07:48
broek53
broek53
De 2718 was een "achterblijver", zijn voorgangers waren namelijk de 2733 en 2734.

16-05-2019 21:45:48
MetroRET
MetroRET
Vanaf maandag start er een testomloop SNG4 in de 9000, te vinden in de:
9026 / 9021 / 9034 / 9029 / 9042 / 9037 / 9050 / 9045 / 9058 / 9053 / 9066 / 9061 / 9074 / 9069 / 9082 / 9077.

Edit: 9077 toegevoegd, bleek nog niet in het lijstje te staan, omdat het buiten de 96 uur viel op dat moment. %08%

Laatst bewerkt door MetroRET op 17-05-2019 05:26

17-05-2019 00:22:17
henri1972
henri1972
9077 hopelijk ook?
Of er moet s nachts een leeg mat rit naar Lw gaan? Of zijn er treinen die met dubbele stellen rijden?

17-05-2019 17:29:48
spurt2244
spurt2244
Op dinsdag start de SNG in de 9024 daarna volgen 9019 / 9032 / 9027 / 9040 / 9035 / 9048 / 9043 / 9056 / 9051 en 9064 de rest van de dag was nog niet zichtbaar gisteren.

17-05-2019 20:30:34
MetroRET
MetroRET
Verder 9064 / 9059 / 9072 / 9067.

22-05-2019 15:49:32
broek53
broek53
Heden vandaag in de Zaanstraat samengesteld: de 2334.

12-06-2019 09:07:24
AlbertP
AlbertP
In Hendaye staan nu de 2736 en nog een SNG.

13-06-2019 17:15:53
Carlos0_0
Carlos0_0
Er gaan twee setjes van 2 SNG-vieren rijden op werkdagen, in de diensten die beginnen met 5614/5619 en 5616/5621 (steeds 12 bij het treinnummer optellen). In het weekend twee losse stellen in andere diensten.

Weet iemand toevallig wanneer de SNG begint met rijden, ik dacht dat SNG begon vanaf begin Juni 2019.
Ik ben toevallig 2 weken vrij dus sta nu niet dagelijks op perron, maar normaal zit ik in de 5621 dagelijks na het werk(En volgens de ns planner rijd hier nog steeds de zelfde oude treinen).

Is er vertraging opgelopen met de SNG op dit traject ?

Laatst bewerkt door Carlos0_0 op 13-06-2019 17:17

13-06-2019 17:17:32
Oldskool
Oldskool
SNG op jouw traject gaat vanaf het volgende wijzigingsblad rijden (als het goed is)

13-06-2019 17:54:49
Carlos0_0
Carlos0_0
Het lijkt uitgesteld te zijn zie ik nu, door een nog te kort aan materieel

https://community.ns.nl/dienstregeling-59/vervanging-sprinters-utrecht-zwolle-58145

Het ziet er naar uit dat het nu vanaf september pas gaat rijden.

Laatst bewerkt door Carlos0_0 op 13-06-2019 17:56

13-06-2019 18:14:37
michaben
michaben
September is dan ook het volgende wijzigingsblad Mogelijk dat er voor die tijd nog in dagplan SNG gaat rijden als proef.

17-06-2019 06:40:56
diesels
diesels
In het geruchtencircuit doet het verhaal de rondte dat SNG2 de nummers 2751-2788 en... 3001-3050 gaat krijgen. Dat laatste vind ik ergens wel de meest merkwaardige oplossing voor het aanstaande nummerprobleem.

17-06-2019 07:45:15
b2py
b2py
In welk opzicht? Het is slechts een administratief nummertje

17-06-2019 08:07:36
martijn
martijn
Bij de Plan V-stellen zat ook een sprongetje van 483 naar 801, dat hebben we ook allemaal overleefd

17-06-2019 08:46:49
broek53
broek53
Tuurlijk, maar het geeft aan dat elke poging een vorm van logica in de nummering aan te brengen, nu niet eens meer gedaan wordt. Of dat erg is? Ik denk het niet, maar het is een eind aan een lange traditie.

17-06-2019 08:52:43
gkw1969
gkw1969
Quote
broek53 (ma 17 jun 2019 08:46:49 https://www.somda.nl/forum/12101/p706570/): Tuurlijk, maar het geeft aan dat elke poging een vorm van logica in de nummering aan te brengen, nu niet eens meer gedaan wordt. Of dat erg is? Ik denk het niet, maar het is een eind aan een lange traditie.

Er was pas logica geweest als je niet alle splinterseries in dezelfde serie had genummerd (Flirt, SNG en SGM in de 2xxx)
Logischer was geweest:
1000-3999 sprinters (Flirt/SLT/SNG/SGM)
4000-6999 enkeldek IC(ICM/ICNG)
7000-9999 dubbeldek (DDM/DDAR/DDZ/IRM)

Locs omnummeren naar 700

Dan kun je veel meer de verschillende modellen onderscheiden, bijvoorbeeld op aantal bakken.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-06-2019 09:02:41
Daan!
Daan!
En hoe ga je de vijfde generatie sprinter nummeren en hoe de dubbeldeks nieuw intercity die nog lomen gaan?

17-06-2019 09:02:58
mtlx
mtlx
De 3000/3100/3200 nummers zijn vziw nog altijd gereserveerd voor de ICNG, dus het lijkt mij sterk, maar goed, zeg natuurlijk nooit nooit, en al helemaal niet bij het spoor %08%

Laatst bewerkt door mtlx op 17-06-2019 09:03

17-06-2019 09:49:22
IJsbergsla
IJsbergsla
Een deel van het SGM terzijde zetten als het zover is, geeft een heel nieuw bereik voor deze Sprinters in de 'juiste' nummerserie. Probleem opgelost

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 17-06-2019 09:49

17-06-2019 09:49:38
diesels
diesels
Quote
mtlx (ma 17 jun 2019 09:02:58 https://www.somda.nl/forum/12101/p706574/): De 3000/3100/3200 nummers zijn vziw nog altijd gereserveerd voor de ICNG, dus het lijkt mij sterk, maar goed, zeg natuurlijk nooit nooit, en al helemaal niet bij het spoor %08%

Alleen 3100 en 3200 toch?

Maar een nummertje is altijd administratief ja, maar dat is net zoiets zeggen dat een trein maar een trein is, op deze plek een aardige dooddoener.

Waar broek53 terecht op doelt denk ik is dat, sinds het afstappen van het vooroorlogse nummersysteem, er altijd rekening is gehouden met 100+ nummers en dus altijd ruimte is gebleven om materieel enigszins logisch aansluitend te nummeren. in heel veel, de meeste gevallen, is dat niet nodig geweest. uitgerekend in dit geval waar de ruimte er niet meer was, gaat het dus 'mis' en krijg je dus toch weer een situatie zoals 'vroegâh' met één hoofdserie die over twee nummerseries verdeeld is omdat de ruimte op was. En dan nog had ik b.v. de serie 2000 logischer gevonden omdat je alle Sprinters dan in de 2xxx serie houdt.

Maar ja, uiteindelijk is het maar een nummertje ja....%02%

Laatst bewerkt door diesels op 17-06-2019 09:51

17-06-2019 10:55:03
bnv
bnv
De nummering in de groep 2800 is toch weer vrij gekomen nadat SGM grote revisie kreeg en naar de 2900 ging. Al weer gauw een tien jaar geleden.
Blijkbaar kan die nog niet hergebruikt worden.(?)

17-06-2019 11:03:33
alle46
alle46
Grappig, deze discussie. Alle landen om ons heen hebben een simpele oplossing. Reeks, Br, Class, enz.
Schijnt bij NS niet te werken!!!???

17-06-2019 11:15:19
thom
thom
Nou, ook bij de landen om ons heen valt dat tegen, want de Klassiekjes van de NMBS waren nou ook niet bepaald aansluitend en opvolgend genummerd

17-06-2019 11:31:45
mtlx
mtlx
Quote
diesels (ma 17 jun 2019 09:49:38 https://www.somda.nl/forum/12101/p706577/):
Quote
mtlx (ma 17 jun 2019 09:02:58 https://www.somda.nl/forum/12101/p706574/): De 3000/3100/3200 nummers zijn vziw nog altijd gereserveerd voor de ICNG, dus het lijkt mij sterk, maar goed, zeg natuurlijk nooit nooit, en al helemaal niet bij het spoor %08%

Alleen 3100 en 3200 toch?

Maar een nummertje is altijd administratief ja, maar dat is net zoiets zeggen dat een trein maar een trein is, op deze plek een aardige dooddoener.
[..]

Maar ja, uiteindelijk is het maar een nummertje ja....%02%

Oeps, je hebt helemaal gelijk. Ik zat met de verkeerde nummertjes in mijn hoofd. Het is 3100 voor de 5jes, 3200 voor de 8jes en 3300 voor de ICNG-B.
Maar inderdaad, het blijven nummertjes. Lekker belangrijk dus %08%

17-06-2019 11:37:34
rick
rick
Quote
alle46 (ma 17 jun 2019 11:03:33 https://www.somda.nl/forum/12101/p706583/): Grappig, deze discussie. Alle landen om ons heen hebben een simpele oplossing. Reeks, Br, Class, enz.
Schijnt bij NS niet te werken!!!???
Serie, maar ik heb geen idee hoe je dit als oplossing ziet. Als je er reeks voor zet loopt de telling opeens niet meer over een honderdtal heen?

17-06-2019 12:50:17
Edb3
Edb3
Quote
diesels (ma 17 jun 2019 06:40:56 https://www.somda.nl/forum/12101/p706562/): In het geruchtencircuit doet het verhaal de rondte dat SNG2 de nummers 2751-2788 en... 3001-3050 gaat krijgen.
Geen gerucht, dat is zeker. Staat ook in de net verschenen Op de Rails-juni.

17-06-2019 12:54:55
MCN-GVC
MCN-GVC
Het nummer van materieel is en blijft maar een nummer. En hoe je ze gaat nummeren is maar net welke eisen je er aan stelt. Wil je een doorlopende nummering, ga je per treintype nummeren of kies je voor het inzettype? Omdat er elke keer iemand anders de knoop door hakt, krijg je elke keer andere nummers. Bij DDZ en VIRM-1 heb je, enig zins vreemd, ook doorlopende nummering van de laatste 2 nummers van de motorbakken, waarbij de voorste 2 een lengte aangeven, en er uiteindelijk 2 'gatenkaas' series zijn. Waar bij latere series per serie en per lengte een apart nummer is. Connexxion nummert alle 3 verschillende treinseries gewoon achter elkaar aan. De HLE 11 hadden ook een hoger nummer om niet met de NS 1100 te verwarren. Zelf was ik op die manier gaan nummeren. Meer Flirt gaat er toch niet meer bestelt worden, dus had ik 118 SNG-3's genummerd in 2282-2399. NS heeft deze keer weer is gekozen voor hoe plan v genummerd was, in meerdere deelseries, ook goed. Het nummer is tegenwoordig leading qua lengte. Bij omlopen heet een trein toch weer anders. De knoco heeft het over een LAMmetjes, wij over DDZ er zijn er zelfs die het een NID noemde, maar het nummer blijft hetzelfde per treinstel.
Bij SNG zijn in mijn opinie al meerdere vreemdere beslissingen genomen. Voor mij is de lengte van 3 bakken daarbij een van de grootste, over de vreemde beslissing in de cabine nog maar niet te beginnen. Als je goed zou nadenken hadden ze beter een SNG-6 deelserie kunnen bijbestellen, want 3 korte bakken is in de randstad echt te weinig, dus los rijden is dan al een fiasco. 1 SNG-6 heeft t.o.v. 2 SNG-3'en ook minder panto's, draaistellen,toiletten en cabines om te onderhouden, en hierdoor zelfs meer ruimte en (gevoel van) veiligheid voor reizigers.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 17-06-2019 13:31

17-06-2019 14:17:11
diesels
diesels
Quote
thom (ma 17 jun 2019 11:15:19 https://www.somda.nl/forum/12101/p706585/): Nou, ook bij de landen om ons heen valt dat tegen, want de Klassiekjes van de NMBS waren nou ook niet bepaald aansluitend en opvolgend genummerd

jein %02%
In principe zijn de klassiekers juist doorgenummerd. Er was alleen ooit een uitvoering voor de stoptreinen (000 en hoger) en voor de sneltreinen (500 en hoger).
De stoptrein-klassiekers werden 001-009; 010-049; 050-127; 128-150; 151-270
De sneltrein-klassiekers werden 501; 502-539; 595-600; 601-782
Een beetje net zoals NS zestig jaar geleden dus. En net zoals bij NS verwaterde dat onderscheid later

Laatst bewerkt door diesels op 17-06-2019 14:18

17-06-2019 16:33:46
gvttreinen
gvttreinen
Of gewoon overgaan naar algemeen gebruik van UIC nummers, 12 cijfers lang en 7 cijfers kort (inclusief controlenumner)
Voor SLT gaan we dan spreken over serie (BR) 425

17-06-2019 17:11:58
aarclay
aarclay
Quote
gvttreinen (ma 17 jun 2019 16:33:46 https://www.somda.nl/forum/12101/p706616/): Of gewoon overgaan naar algemeen gebruik van UIC nummers, 12 cijfers lang en 7 cijfers kort (inclusief controlenumner)
Voor SLT gaan we dan spreken over serie (BR) 425

Maak het de spotters maar weer lastig, hoor
Past toch precies voor nu met passen en meten?

Laatst bewerkt door aarclay op 17-06-2019 17:13


Choo choo.....

17-06-2019 18:00:44
diesels
diesels
Ach, het houdt ons nummerfetisjisten lekker bezig toch %08%

17-06-2019 18:51:56
aarclay
aarclay
Dat is wel weer zo


Choo choo.....

17-06-2019 21:08:22
Sully123
Sully123
Volgens een NFL zou er een 2-tal op weg zijn over spoor. Zijn dat mogelijk de stellen uit Hendaye? Spot was gister nabij Parijs ri Forbach.

17-06-2019 23:22:26
broek53
broek53
Er worden deze week idd twee stellen per spoor verwacht. En eentje per schip.

18-06-2019 21:05:20
wilcot
wilcot
De 2 per spoor kwamen vanavond achter RADV 111 210 het land binnen te Vl om 18.58
Nummers 2335 en 2736

19-06-2019 12:16:22
rolandrail
rolandrail
En stel 2737 gisterenavond over de weg naar Aspwl.


Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

26-06-2019 10:48:52
broek53
broek53
Afgelopen nacht in de Zaanstraat aangekomen, en nu in wording als stel: de 2336.

03-07-2019 20:33:44
broek53
broek53
Gisterenavond laat aangekomen op de Zaanstraat en vandaag in elkaar gepuzzeld: 2738.

10-07-2019 22:55:53
broek53
broek53
Heden nieuw in elkaar gezet bij de Zaanstraat: de 2337.

24-07-2019 13:37:20
broek53
broek53
Zaanstraat blijft trouw melden (waarvoor dank): 2739 is vannacht aangekomen en vandaag in elkaar gezet.

31-07-2019 13:28:53
treinfan
treinfan
En de 2338 was vanochtend (deels) gearriveerd in Aswplz.


31-07-2019 19:20:00
broek53
broek53
Ja, en de rest ook

Laatst bewerkt door broek53 op 31-07-2019 19:20

12-08-2019 13:42:16
Steen
Steen
Volgens een machinist op het NS forum gaat er zaterdag een omloop SNG in de 5600 rijden.

12-08-2019 14:00:30
rolandrail
rolandrail
Als dat klopt is het een (logistieke) uitdaging: van stpl Ut wacht een deel van de mcn nog steeds op opleiding SNG en die wordt pas in september hervat. Anderzijds zijn er Utse mcn die al vorig jaar oktober hun opleiding SNG hebben gehad en er sindsdien nog niet zelfstandig op hebben gereden.


Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

12-08-2019 15:47:19
PKP
PKP
Gelukkig wordt de 5600 niet alleen door Utrecht gereden. Standplaatsen met ruim meer ervaring met de SNG rijden er ook.

12-08-2019 17:10:29
279
279
dat zegt Roland toch ook niet?
maar je zult iedere rit moeten bekijken of de mcn (nog) bevoegd is.
of je die moeite wil nemen ..... ?

12-08-2019 21:43:07
timtrein
timtrein
Nouja moeite, het risico dat je dan in de praktijk loopt is dat je met enige regelmaat plots opgeheven treinen kunt krijgen omdat er iemand niet bevoegd blijkt %09%

12-08-2019 22:44:55
MasterE
MasterE
Dat risico is er sowieso, de bijsturing heeft de mogelijkheid om SNG overal in te zetten.


Mcn Asd

12-08-2019 22:54:38
rolandrail
rolandrail
Maar doet dat in de praktijk maar zelden, zoveel inzicht hebben ze wel. Net zoals DDM maar zelden verdwaalt. Andersom is het nog steeds een dingetje dat stpl Ut voor het overgrote deel geen Flirt-bevoegdheid heeft (slechts 80 van de ruim 400 mcn) maar dan gaat het niet meer over SNG


Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

13-08-2019 07:31:40
MetroRET
MetroRET
Quote
Steen (ma 12 aug 2019 13:42:16 https://www.somda.nl/forum/12101/p709795/): Volgens een machinist op het NS forum gaat er zaterdag een omloop SNG in de 5600 rijden.


Gaat om trein 5618/5623/5630/5635/5642/5647/5654/5659/5666/5671/5678/5683.

Zo te zien, 5630/5635 versterkt van SNG7 naar SNG11.

Laatst bewerkt door MetroRET op 13-08-2019 13:05

13-08-2019 08:39:02
MasterE
MasterE
Precies een omloop waar gepland geen Ut Mcn dienst op doet (alleen gecheckt op dinsdag).

Laatst bewerkt door MasterE op 13-08-2019 08:39


Mcn Asd

13-08-2019 10:16:41
MetroRET
MetroRET
De check op zaterdag: alleen 5635/5642 worst door Ut31 gereden.

19-08-2019 14:41:49
bjornkeith
bjornkeith
Eergisteren was de eerste planmatige inzet van SNG (Sprinter Nieuwe Generatie) in de treinserie 5600, de sprinter Utrecht - Amersfoort - Zwolle. De inzet van SNG treinen in de 5600 serie is vooralsnog beperkt: één dienst in de weekenden. De andere treinen worden nog gereden door met name de oude DDAR dubbeldekkers. Vanaf het wijzigingsblad van 2 september zijn de DDAR treinen echter verleden tijd op de Veluwe. Vanaf dan zijn de SNG en DDZ treinen de vaste inzetkrachten in de sprinter tussen de stations Utrecht, Amersfoort en Zwolle.

Eergisteren, zaterdag 17 augustus 2019, was de primeur om in de 5600 te rijden onder andere weggelegd voor SNG-4 2705. In deze video zien we dit treinstel als trein 5671 station Harderwijk binnenrijden. De trein is onderweg naar Zwolle en passeert in de video de scherpe spoorbocht vlak voor station Harderwijk.

https://www.youtube.com/watch?v=wwE9CMyR6nM

28-08-2019 16:30:39
diesels
diesels
Vooruitlopend op de inzet in de 5600 (die dus wat vroeger is dan gepland) is een aantal nagelnieuwe stellen in dienst gesteld. Wat mij opviel is dat er nog steeds één stel uit 2018 nog niet in gebruik genomen is (even afgezien van de teststellen 2302, 2701 en 2702): de 2323. Is er daarmee wat aen de hand of is er een andere reden waarom dit stel op zich laat wachten?

28-08-2019 19:27:51
treinfan
treinfan
@diesels 2323, 2326 en nog een paar treinstellen zijn gebruikt voor het testen van enkele aanpassingen aan het materieel. Zie ook de spots hier en elders van testritten in de afgelopen periode.
Treinstel 2306 is vorige week voor het eerst ingezet in de reizigersdienst.

28-08-2019 20:23:11
diesels
diesels
OK bedankt, dan gaan we die binnenkort ook wel zien...

11-09-2019 14:12:02
Rolffiej19
Rolffiej19
Vandaag 11-9 wordt de 2740 afgeleverd op de Zaanstraat


MCN ASD

11-09-2019 15:53:29
broek53
broek53
De zomervakantie is nu over, ja

19-09-2019 00:05:03
broek53
broek53
2339 gisteren 18-9 op de Zaanstraat samengesteld.

Laatst bewerkt door broek53 op 19-09-2019 08:59

25-09-2019 17:53:32
broek53
broek53
2740 afgelopen nacht aangekomen op de Zaanstraat.

25-09-2019 18:51:02
Rolffiej19
Rolffiej19
Alweer?%08%


MCN ASD

25-09-2019 18:57:34
diesels
diesels
Ik vermoed dan 2340, aangezien broek53 het in de OD van vandaag over 80e stel had %02%

25-09-2019 19:33:38
FLIRT2525
FLIRT2525
Elders wordt de 2741 gemeld.

25-09-2019 19:38:38
broek53
broek53
Ja, elders heeft gelijk, sorry. Het is de 2741.

02-10-2019 11:58:08
broek53
broek53
De Zaanstraat meldt de aankomst op heden (of afgelopen nacht) van de nieuwe 2340.

21-10-2019 14:48:17
martijn
martijn
Ik zag op Instagram wat foto's van de 2341 en een viertje (aannemelijk de 2742) die per spoor onderweg zijn/waren ter hoogte van Brétigny in Frankrijk.

22-10-2019 22:29:40
wilcot
wilcot
deze zijn vandaag gezien thv Keulen

24-10-2019 00:33:38
wilcot
wilcot
Op 23-10 zijn 2341 en 2742 via Vl het land binnen gekomen

15-11-2019 08:45:05
treinfan
treinfan
De 2342 is gisteren aangekomen op de Zaanstraat.

15-11-2019 11:17:26
AJT
AJT
De 2743, die nog niet als gearriveerd in Nederland is vermeld, staat thans in Mp voor een afnameproefrit.

21-11-2019 17:13:06
treinfan
treinfan
De 2743 kwam ongeveer 3 weken geleden aan op de Zaanstraat. Vandaag wordt de aankomst van de 2744 gemeld.

25-11-2019 19:40:25
salieri
salieri
Bij het invoeren van stel 2339 krijg ik een foutmelding, dat het materieelnummer niet bekend is. Kan dit aangepast worden? Ik zag hem in de stoptrein naar Asn vanmiddag

26-11-2019 06:45:46
treinfan
treinfan
Gaat vanzelf, blijkbaar had nog niemand die eerder ingevoerd vanaf een tweede spot is het stel "bekend" voor Somda.

26-11-2019 08:00:11
nohab
nohab
Waarom zijn de Eurostars dan nog steeds onbekend?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

26-11-2019 10:54:11
DDZ7504
DDZ7504
"Onbekend" gaat per nummer, dus als stel "ES4019" voor de eerste keer ingevoerd wordt, dan zal er staan dat "het materieelnummer niet bekend is in Somda" met de vraag of het correct ingevoerd is. Waar @nohab op doelt is het feit dat de Eurostar nog steeds geen prefix heeft.

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 26-11-2019 10:54


DDZ in dienst, ik blij!

28-11-2019 07:25:56
broek53
broek53
De Zaanstraat meldt de aankomst op 27/11 van de 2343, al weer het 87e SNG-stel.

05-12-2019 08:28:20
aarclay
aarclay
Binnenkort wordt er een SNG omgebouwd tot zelfrijdende trein op GoA level 2. Ik heb nog geen idee welk nummer dit zal zijn.
Maar het is wel bekend dat er een serie nachtelijke proefritten zullen worden uitgevoerd vanaf 10 december.

https://www.treinenweb.nl/news/8117


Choo choo.....

05-12-2019 11:21:53
broek53
broek53
Uit de Zaanstraat komt het bericht dat gisteren, 4/12, de 2745 is aangekomen c.q. in elkaar gezet.

05-12-2019 11:34:16
MasterE
MasterE
Quote
aarclay (do 05 dec 2019 08:28:20 https://www.somda.nl/forum/12101/p717178/): Binnenkort wordt er een SNG omgebouwd tot zelfrijdende trein op GoA level 2. Ik heb nog geen idee welk nummer dit zal zijn.
Maar het is wel bekend dat er een serie nachtelijke proefritten zullen worden uitgevoerd vanaf 10 december.

https://www.treinenweb.nl/news/8117


Er hoeft niets voor worden omgebouwd.


Mcn Asd

05-12-2019 14:36:22
aarclay
aarclay
Het is hoe je het ziet. Er komt in ieder geval een computerkastje van fors formaat in. Dus er wordt degelijk wat veranderd.

Laatst bewerkt door aarclay op 05-12-2019 14:37


Choo choo.....

05-12-2019 19:21:05
Cowley
Cowley
In lokale huis aan huisblad in Zwijndrecht werd melding gemaakt dat NS vanaf juni 2020 met de SNG zou gaan rijden. Ik had begrepen dat vanaf februari de SNG ingezet zou gaan worden op de lijn 5000/5100. Is er iets in de planning veranderd?

05-12-2019 20:13:38
koekje
koekje
Ja.

Laatst bewerkt door koekje op 05-12-2019 20:13

05-12-2019 20:43:55
cuneo56
cuneo56
Quote
aarclay (do 05 dec 2019 14:36:22 https://www.somda.nl/forum/12101/p717208/): Het is hoe je het ziet. Er komt in ieder geval een computerkastje van fors formaat in. Dus er wordt degelijk wat veranderd.

Taalkundig kan ik van deze opmerking niets maken (is de computerkast nu groot of klein) Maar eigenlijk is dit ATO 2 net zoiets als wat in Duitsland onder LZB al tientallen jaren mogelijk is, begrijp ik dat goed?

05-12-2019 22:00:46
michaben
michaben
GoA 2 komt simpel gezegd neer op dat na het sluiten van de deuren de machinist op de 'ATO start' knop drukt en de trein vanzelf optrekt tot de toegestane snelheid, en bij het volgende station vanzelf weer afremt en stopt, waarna de machinist de deuren ontgrendeld. De machinist blijft op z'n plek zitten en blijft verantwoordelijk voor de veiligheid en zal dus moeten opletten op omgevallen bomen of personen op het spoor en indien nodig de controle op elk moment over kunnen nemen. Techniek wordt al vele tientallen jaren gebruikt bij metro's wereldwijd en wordt sporadisch ook toegepast bij treinen (o.a. Thameslink in Londen heeft dit systeem).

Een volgende niveau is GoA 3, waarbij er geen machinist meer voorin zit maar alleen nog een conducteur aanwezig is (die dan vaak wel opgeleid is als machinist maar slechts bij storingen de trein bediend, deze loopt door de trein en zit dus niet paraat om direct in te grijpen, de trein heeft dus sensoren nodig om obstakels te detecteren). Dit wordt o.a. bij de Docklands Light Railway in Londen gedaan. GoA 4 tot slot is wanneer je ook geen conducteur aan boord hebt.

Laatst bewerkt door michaben op 05-12-2019 22:05

05-12-2019 23:29:02
aarclay
aarclay
En GoA 4 vind je ook in de SkyTrain (monorail) bij Düsseldorf Airport.

Laatst bewerkt door aarclay op 05-12-2019 23:29


Choo choo.....

09-12-2019 20:57:39
Edb3
Edb3
Het blijkt dat voor de proefnemingen morgennacht de 2336 gebruikt gaat worden, die van allerlei apparatuur voorzien wordt. Er wordt tussen Stb en Kpnz gereden en volgend jaar nog een paar maal met zwaardere testen.

12-12-2019 07:03:02
broek53
broek53
Zaanstraat meldt dat daar op 11/12 de bakken van de 2344 tot een treinstel zijn samengesteld.