05-12-2018 11:16:40
DDietzen
DDietzen
NS heeft wel lef: https://www.treinreiziger.nl/kinderziektes-blijven-tot-nu-toe-sng/

"nog geen enkele rit uitgevallen"
"van echte kinderziektes is dus geen sprake"

Mijn vingers jeuken om Orwell te citeren over het bewijs dat je ogen zagen en je oren hoorden...

05-12-2018 11:28:14
Berk24
Berk24
Dat is toch zeer netjes.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

05-12-2018 11:34:27
Daan!
Daan!
Quote
DDietzen (wo 05 dec 2018 11:16:40 https://www.somda.nl/forum/12101/p694633/): NS heeft wel lef: https://www.treinreiziger.nl/kinderziektes-blijven-tot-nu-toe-sng/

"nog geen enkele rit uitgevallen"
"van echte kinderziektes is dus geen sprake"

Mijn vingers jeuken om Orwell te citeren over het bewijs dat je ogen zagen en je oren hoorden...


Je reageert ook op Treinreiziger.nl op het bericht. Daar schrijft Hildebrand van Treinreiziger zelf het volgende:
"Er hoort vervangend materieel te zijn. Zoals weergegeven zijn de uitspraken Okhuijsen vorige week gedaan, dus het kan inderdaad zijn dat de laatste twee dagen er wel iets aan de hand is."
Daarmee is het artikel feitelijk juist en de uitspraken van Okhuijsen ook.

05-12-2018 11:56:19
DDietzen
DDietzen
Klopt, maar een beetje media is dan ook niet te misselijk om te vermelden - desnoods in kleine lettertjes - dat er sinds het interview wél kinderziektes zijn opgetreden en ritten zijn uitgevallen. Natuurlijk, dat interview gaan ze niet opnieuw doen, maar volledige informatie vermelden is wel zo fatsoenlijk.


05-12-2018 12:21:10
Daan!
Daan!
Maar dan klopt je uitspraak "NS heeft wel lef" niet. Ik ga er vanuit dat je hiermee bedoelt NS liegt en dat is lef hebben. Het is dus niet die lef heeft maar Treinreiziger die onvolledig is.

05-12-2018 12:43:15
DDietzen
DDietzen
Die uitspraak was gebaseerd op de aanname - die voor mij vanzelfsprekend is bij recent geplaatste nieuwsberichten - dat het interview zeer recent had plaatsgevonden. Dan zou het natuurlijk absurd zijn geweest dat NS verkondigt dat er geen kinderziektes en uitval zijn terwijl dat aantoonbaar wel zo is geweest.
Dit bleek uiteindelijk niet het geval te zijn, maar op het moment van posten was mij dat niet duidelijk. Uit het originele(!) artikel kon ik het in ieder geval niet opmaken. (Tenzij ik er toen overheen gelezen heb, in welk geval mijn excuses.)

05-12-2018 13:14:38
IJsbergsla
IJsbergsla
Het stond al onderaan het originele artikel.

05-12-2018 15:00:20
D-Train
D-Train
Derentegen was er op 22 november begin van de middag een verstoring vanwege een defecte trein tussen Leiden Centraal en De Vink en heeft rit 6338 volgens Treinposities toen bijna een kwartier stilgestaan net voorbij de Doctor Lelylaan. 1+1?
De 22e was dan wel voor het interview.

05-12-2018 15:09:18
funtrucker
funtrucker
2

05-12-2018 15:36:03
broek53
broek53
Zullen we het weer eens over de ontwikkelingen van SNG hebben in plaats van wat vliegen afvangen over een berichtje?

08-12-2018 09:49:34
broek53
broek53
De 2322 is op 5 december met de (stoom)boot uit Spanje aangekomen en met de speciale dieplader-achtige frames bij de Zaanstraat afgeleverd.

08-12-2018 20:50:21
icened
icened
Morgen officiële dienstregeling voor SNG:

https://nos.nl/video/2262437-nieuwe-baskische-sprinters-rijden-vanaf-volgende-week-door-nederland.html


SNG rijdt al deels tussen Haarlem - Den Haag. Gaat het nu geheel tussen Haarlem - Den Haag rijden? Of is het meer een combinatie van SGM, SLT en SNG?

08-12-2018 21:12:07
broek53
broek53
Het hoort de hele serie te zijn, vier composities.

08-12-2018 21:20:37
MetroRET
MetroRET
Drie in het weekend

12-12-2018 08:40:47
lex_t
lex_t
Aardige treintjes wel, dat SNG. Maar wat een zwarte neus! Had daar, analoog aan dat witte vlak op SLT, niet iets mee gedaan moeten worden? Er zijn toch nog wel énige regels op dat gebied?

12-12-2018 10:32:14
reisthijs
reisthijs
Nee, er zijn geen regels meer voor de kleur van de neus. Materieel zonder wit of geel vlak wordt ook toegelaten (zie bijvoorbeeld R-net).

12-12-2018 10:45:32
lex_t
lex_t
Mag dat lelijke witte vlakje dan ook weer van SLT af? Zou veel mooier zijn.. (off topic wel hier)

12-12-2018 11:00:43
rob46
rob46
Het SNG-transport naar de Zaanstraat ging afgelopen nacht niet zo vlot :https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1678903958882533&id=268960009876942


57 jaar OV-fotografie.

13-12-2018 19:37:58
FST
FST
Het rijden met 3 stellen SNG aan elkaar lijkt helaas problemen te geven. Vanmorgen zat ik in de 6331, die onderweg vertraging opliep. Zie https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2018-12-13/6331 . Ik hoorde een conducteur tegen een medereiziger zeggen dat de nieuwe sprinter bij deze lengte wat harder geduwd moest worden.
De drukke 6352 reed tot en met gisteren met drie stellen SNG, maar was vandaag ingekort tot twee stellen.
Ook zijn er deze week enkele ritten uitgevallen in de 6300, maar dat was ook het geval in de 4600 die deels hetzelfde traject rijdt.

13-12-2018 19:41:23
train85
train85
Afgelopen nacht moet er 1 of 2 stellen op de Zaanstraat zijn binnen gekomen.

13-12-2018 20:56:54
PKP
PKP
Quote
FST (do 13 dec 2018 19:37:58 https://www.somda.nl/forum/12101/p696445/): Ik hoorde een conducteur tegen een medereiziger zeggen dat de nieuwe sprinter bij deze lengte wat harder geduwd moest worden


Wat een lolbroek die HC, maar er duidelijk niets van begrepen.

13-12-2018 21:46:54
broek53
broek53
Quote
train85 (do 13 dec 2018 19:41:23 https://www.somda.nl/forum/12101/p696451/): Afgelopen nacht moet er 1 of 2 stellen op de Zaanstraat zijn binnen gekomen.
2722 + 2723.(per spoor overgebracht dus)

Laatst bewerkt door broek53 op 13-12-2018 21:49

13-12-2018 21:48:38
broek53
broek53
Quote
rob46 (wo 12 dec 2018 11:00:43 https://www.somda.nl/forum/12101/p696259/): Het SNG-transport naar de Zaanstraat ging afgelopen nacht niet zo vlot :https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1678903958882533&id=268960009876942
2724 dus (voor de administratie)

20-12-2018 16:28:55
broek53
broek53
De 2323 is er, op 19/12 aangekomen in de Zaanstraat. Gemeld wordt daarbij dat het het 44e stel is. Kan dat kloppen (vraag ik aan degenen die dat nauwkeurig bijhouden)?

20-12-2018 20:08:46
edward
edward
ik heb de teller nu ook op 44 staan.

27-12-2018 05:03:20
VIRMm1
VIRMm1
NS heeft nog eens 88 treinstellen extra besteld (volgens het NOS journaal)

27-12-2018 06:38:14
spurt2244
spurt2244
Ja hier is de link: https://nos.nl/artikel/2265166-nederlandse-spoorwegen-bestellen-88-extra-sprinters.html

27-12-2018 06:42:26
diesels
diesels
Hm, dat vind ik ergens, met de discussie over de regionalisering van Sprinterdiensten en de HRN-consessie in het achterhoofd, opvallend. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er niet ergens bepaalde garanties zijn gevraagd. Ik snap wel dat CAF een deadline zal hebben gesteld.

Ben ook benieuwd wat de verdeling gaat worden en hoe de nummering dan zal doorlopen, immers uitgerekend nu er eens nummers zijn gebruikt die (in het geval van de drietjes) geen ruimte bieden aan aantallen boven de 100 dreigt er, als het veel drietjes zullen zijn, een conflictje aan te komen.

Laatst bewerkt door diesels op 27-12-2018 06:44

27-12-2018 06:47:42
BasSNG2001
BasSNG2001
Met een totaal aantal van 206 Sprinters is er bijna gegarandeerd een conflict met de SLT's.


#DiscoverEU


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


27-12-2018 07:00:37
diesels
diesels
Oh? Ook als het allemaal viertjes zouden zijn?

27-12-2018 07:46:28
AJT
AJT
Ja 2750+49=2799
2368+39=2407
Ze hadden beter 78 kunnen kopen.

27-12-2018 07:50:17
BasSNG2001
BasSNG2001
Quote
diesels (do 27 dec 2018 07:00:37 https://www.somda.nl/forum/12101/p697439/): Oh? Ook als het allemaal viertjes zouden zijn?
Daarom zei ik ook bijna


#DiscoverEU

27-12-2018 08:00:36
DDZ7504
DDZ7504
De nummerserie 2800 is nog/weer vrij binnen NS, je kan er bijna vanuit gaan dat men dan doornummert tot 2807 aan viertjes, toch?


DDZ in dienst, ik blij!

27-12-2018 08:01:18
icened
icened
SGM en DD - AR worden vervangen. Maar dan nog zijn er extra zitplaatsen. Lijkt inderdaad op een politieke zet. Ex D 66 politicus Rogier van Boxtel weet wel hoe het werkt in Den Haag.

Mocht een aantal Sprinterverbindingen alsnog naar andere (FMN) vervoerders gaan heeft NS in ieder geval genoeg Sprinters.

27-12-2018 08:01:45
mdj
mdj
En bij de drietjes achteruit nummeren: 2299 en lager...


Bij twijfel: gebruik beton.

27-12-2018 08:06:00
Berk24
Berk24
Quote
icened (do 27 dec 2018 08:01:18 https://www.somda.nl/forum/12101/p697444/): SGM en DD - AR worden vervangen. Maar dan nog zijn er extra zitplaatsen. Lijkt inderdaad op een politieke zet. Ex D 66 politicus Rogier van Boxtel weet wel hoe het werkt in Den Haag.

Mocht een aantal Sprinterverbindingen alsnog naar andere (FMN) vervoerders gaan heeft NS in ieder geval genoeg Sprinters.

Met 118 SNG-stellen kun je niet de gehele vloot SGM+DD-AR vervangen. Met 206 SNG-stellen wellicht wel. En als de NS sprinter-lijnen verliest kan de NS ook SNG-stellen doorverkopen aan Arriva of Keolis. Lijkt mij een positief bericht op de donderdagochtend. Meer stellen is altijd beter.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

27-12-2018 08:11:39
MetroRET
MetroRET
Quote
AJT (do 27 dec 2018 07:46:50 https://www.somda.nl/forum/12101/p697441/): Ja 2750+49=2799
2368+39=2407
Ze hadden beter 78 kunnen kopen.


Zijn die aantallen ergens bekend of is dit giswerk aan de hand van de "15000 zitplaatsen" ?

27-12-2018 08:24:53
diesels
diesels
Quote
BasSNG2001 (do 27 dec 2018 07:50:17 https://www.somda.nl/forum/12101/p697442/):
Quote
diesels (do 27 dec 2018 07:00:37 https://www.somda.nl/forum/12101/p697439/): Oh? Ook als het allemaal viertjes zouden zijn?
Daarom zei ik ook bijna


En daarmee voegde het dus niks toe aan wat ik al zei haha %02%

27-12-2018 08:26:06
diesels
diesels
Quote
Berk24 (do 27 dec 2018 08:06:00 https://www.somda.nl/forum/12101/p697446/):
Quote
icened (do 27 dec 2018 08:01:18 https://www.somda.nl/forum/12101/p697444/): SGM en DD - AR worden vervangen. Maar dan nog zijn er extra zitplaatsen. Lijkt inderdaad op een politieke zet. Ex D 66 politicus Rogier van Boxtel weet wel hoe het werkt in Den Haag.

Mocht een aantal Sprinterverbindingen alsnog naar andere (FMN) vervoerders gaan heeft NS in ieder geval genoeg Sprinters.

Met 118 SNG-stellen kun je niet de gehele vloot SGM+DD-AR vervangen. Met 206 SNG-stellen wellicht wel. En als de NS sprinter-lijnen verliest kan de NS ook SNG-stellen doorverkopen aan Arriva of Keolis. Lijkt mij een positief bericht op de donderdagochtend. Meer stellen is altijd beter.


O zeker eens. Denk sowieso dat men met de SNG een van de betere nieuwe treinen van de laatste decennia heeft aangeschaft.

27-12-2018 08:31:02
diesels
diesels
Quote
AJT (do 27 dec 2018 07:46:50 https://www.somda.nl/forum/12101/p697441/): Ja 2750+49=2799
2368+39=2407
Ze hadden beter 78 kunnen kopen.

Het kunnen toch ook 88 viertjes zijn, dan is er niks aan de hand....

27-12-2018 08:38:54
broek53
broek53
Ondertussen meld ik maar even dat van de eerste bestelling het 45e stel ook is aangekomen: de 2725 op (waarschijnlijk) 22 dec in de Zaanstraat. De volgende komt pas weer medio januari.

27-12-2018 08:41:23
Berk24
Berk24
Quote
diesels (do 27 dec 2018 08:26:06 https://www.somda.nl/forum/12101/p697449/):
Quote
Berk24 (do 27 dec 2018 08:06:00 https://www.somda.nl/forum/12101/p697446/):
Quote
icened (do 27 dec 2018 08:01:18 https://www.somda.nl/forum/12101/p697444/): SGM en DD - AR worden vervangen. Maar dan nog zijn er extra zitplaatsen. Lijkt inderdaad op een politieke zet. Ex D 66 politicus Rogier van Boxtel weet wel hoe het werkt in Den Haag.

Mocht een aantal Sprinterverbindingen alsnog naar andere (FMN) vervoerders gaan heeft NS in ieder geval genoeg Sprinters.

Met 118 SNG-stellen kun je niet de gehele vloot SGM+DD-AR vervangen. Met 206 SNG-stellen wellicht wel. En als de NS sprinter-lijnen verliest kan de NS ook SNG-stellen doorverkopen aan Arriva of Keolis. Lijkt mij een positief bericht op de donderdagochtend. Meer stellen is altijd beter.


O zeker eens. Denk sowieso dat men met de SNG een van de betere nieuwe treinen van de laatste decennia heeft aangeschaft.

Geen ervaring met SNG, maar de NS-Flirt is in mijn ogen ook een succesnummer. Sowieso in mijn ogen het beste Sprinter-materieel, de NS-Flirt.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

27-12-2018 08:42:26
MCN-GVC
MCN-GVC
Denken en weten is een groot verschil, zeker als je de tweede blik werpt zoals wij mcn. Maar dat moet de praktijk nog uitwijzen. Tevens kan ik ook de geruchtenmolen vullen. Zelfs of het 3/4 delige sprinters worden is niet zeker. Er gingen ook geruchten om alle stellen te verlengen (3->4.4->6) of zelfs de aankoop van 6 delige stellen waar ik het al over had in het verleden. Hier is qua ontwerp rekening mee gehouden, kijk maar op de site van caf bij de rijtuigindelingen.

27-12-2018 09:05:11
mren
mren
Quote
AJT (do 27 dec 2018 07:46:50 https://www.somda.nl/forum/12101/p697441/): Ja 2750+49=2799
2368+39=2407
Ze hadden beter 78 kunnen kopen.

*Ding dong*
Beste reizigers, u moet vandaag helaas staan omdat we minder sprinters hebben besteld omdat dat mooier aansluit in ons nummersysteem."

27-12-2018 09:09:33
diesels
diesels
Quote
MCN-GVC (do 27 dec 2018 08:42:26 https://www.somda.nl/forum/12101/p697453/): Denken en weten is een groot verschil, zeker als je de tweede blik werpt zoals wij mcn. Maar dat moet de praktijk nog uitwijzen. Tevens kan ik ook de geruchtenmolen vullen. Zelfs of het 3/4 delige sprinters worden is niet zeker. Er gingen ook geruchten om alle stellen te verlengen (3->4.4->6) of zelfs de aankoop van 6 delige stellen waar ik het al over had in het verleden. Hier is qua ontwerp rekening mee gehouden, kijk maar op de site van caf bij de rijtuigindelingen.

Dat is zeker een optie die door mijn hoofd geschoten is. Laten we het afwachten, het zal ongetwijfeld snel bekend zijn.

27-12-2018 10:10:16
aarclay
aarclay
En waarom denkt iedereen dat het nummeren problemen kan opleveren?
2799, 27100, 27101....

Of het kan en mag weet ik niet omdat het niet aansluit qua numerieke volgorde. Maar het is enkel maar een nummertje. En we weten inmiddels dat er meer dan vier cijfers gebruikt worden. Kijk maar eens naar de stamnummers van ICRMh, en de TRAXX.

Ik ben benieuwd hoe zit dit gaan oplossen


Choo choo.....

27-12-2018 10:44:01
Steen
Steen
Het NOS artikel spreekt van een totaal van 35000 zitplaatsen, wat als je de 3tjes en 4tjes verhouding van de eerste order pakt en toepast op de 88 nieuwe stellen op rond de 35000 uitkomt. Dus ik denk dat het 50 3tjes en 38 4tjes zullen worden voor een totaal van 118 3tjes en 88 4tjes. Dit komt namelijk uit op 35858 zitplaatsen.

27-12-2018 11:17:26
V64
V64
Quote
aarclay (do 27 dec 2018 10:10:16 https://www.somda.nl/forum/12101/p697459/): En waarom denkt iedereen dat het nummeren problemen kan opleveren?
2799, 27100, 27101....

Of het kan en mag weet ik niet omdat het niet aansluit qua numerieke volgorde. Maar het is enkel maar een nummertje. En we weten inmiddels dat er meer dan vier cijfers gebruikt worden. Kijk maar eens naar de stamnummers van ICRMh, en de TRAXX.

Ik ben benieuwd hoe zit dit gaan oplossen

De geschiedenis van plan V leert ons, dat doornummeren niet persé nodig is.
Plan V sprong ook van 483 naar 801.

27-12-2018 11:23:18
Daan!
Daan!
Dus gaan we straks weer treinen in de 2100 en 2800 serie tegenkomen.... Het is geen wereldramp, maar logisch is het allemaal niet.

27-12-2018 11:41:17
aarclay
aarclay
Quote
Daan! (do 27 dec 2018 11:23:18 https://www.somda.nl/forum/12101/p697465/): Dus gaan we straks weer treinen in de 2100 en 2800 serie tegenkomen.... Het is geen wereldramp, maar logisch is het allemaal niet.

Is dat nu al officieel bekend dan? Ik kan me indenken dat als ze afwijken, dat ze dan een andere range kunnen krijgen. Maar dit is een vervolgorder, waarbij de aanpassingen naar mijn idee minimaal zullen zijn. Vooral als ik al kijk naar het aankoopbedrag.

Laatst bewerkt door aarclay op 27-12-2018 11:43


Choo choo.....

27-12-2018 11:43:22
diesels
diesels
Nee joh allemaal nog speculatie, maar dat is hier niet ineens een zonde toch? %02%

Maar het is vooral wel leuk omdat men de laatste tijd eigenlijk altijd ruimte heeft gehouden voor aantallen boven de honderd, en net nu niet (bij de drietjes) - hoewel dat ook weer speculatie is omdat NSR mogelijk al lang wist hoe de optie ingevuld ging worden op het moment dat de 2300 en 2700 gekozen werd...

Laatst bewerkt door diesels op 27-12-2018 11:44

27-12-2018 12:01:47
aarclay
aarclay
Even wat anders.
We weten dat de meeste treinen per boot in Rotterdam aankomen, en dat een klein deel via het spoor (tot nu toe ongeveer 12 stuks) komt. Uit RailMagazine maak ik op dat ze in dat geval van de Spaanse-Franse grensplaats Hendaye over spoor via de Frans-Duitse grensplaats Saarlouis, Venlo of Bad Bentheim, naar de Zaanstraat worden gebracht.

Wat is de reden dat dit transport nooit via België gaat?


Choo choo.....

27-12-2018 12:18:40
cuneo56
cuneo56
Railway Gazette meldt dat het om 50 Drietjes en 38 Viertjes gaat.

https://www.railwaygazette.com/news/passenger/single-view/view/ns-orders-88-sprinter-emus.html

27-12-2018 12:30:40
MetroRET
MetroRET
Dan zal de serie 2301-2418 toch wel interessant worden qua nummers...%08%


27-12-2018 12:34:50
thom
thom
Quote
aarclay (do 27 dec 2018 11:41:17 https://www.somda.nl/forum/12101/p697466/):
Quote
Daan! (do 27 dec 2018 11:23:18 https://www.somda.nl/forum/12101/p697465/): Dus gaan we straks weer treinen in de 2100 en 2800 serie tegenkomen.... Het is geen wereldramp, maar logisch is het allemaal niet.

Is dat nu al officieel bekend dan? Ik kan me indenken dat als ze afwijken, dat ze dan een andere range kunnen krijgen. Maar dit is een vervolgorder, waarbij de aanpassingen naar mijn idee minimaal zullen zijn. Vooral als ik al kijk naar het aankoopbedrag.

Ik denk dat er werkelijk waar nog niemand over nummers nagedacht heeft bij NS, en ze daar ook zeker niet zo'n grote problematiek van maken als dat er hier nu van gemaakt word...

Die mensen maken zich wel druk om treinen en zitplaatsen om reizigers te vervoeren, en paar nummertjes dat lost zichzelf wel op...

27-12-2018 12:43:50
cuneo56
cuneo56
Bij Plan V was het ook geen probleem.%02%

27-12-2018 12:49:13
thom
thom
Daarom, en daar zal men ook geen weken over vergaderd hebben gok ik %08%

27-12-2018 13:09:30
aarclay
aarclay
Quote
thom (do 27 dec 2018 12:34:50 https://www.somda.nl/forum/12101/p697472/):
Quote
aarclay (do 27 dec 2018 11:41:17 https://www.somda.nl/forum/12101/p697466/):
Quote
Daan! (do 27 dec 2018 11:23:18 https://www.somda.nl/forum/12101/p697465/): Dus gaan we straks weer treinen in de 2100 en 2800 serie tegenkomen.... Het is geen wereldramp, maar logisch is het allemaal niet.

Is dat nu al officieel bekend dan? Ik kan me indenken dat als ze afwijken, dat ze dan een andere range kunnen krijgen. Maar dit is een vervolgorder, waarbij de aanpassingen naar mijn idee minimaal zullen zijn. Vooral als ik al kijk naar het aankoopbedrag.

Ik denk dat er werkelijk waar nog niemand over nummers nagedacht heeft bij NS, en ze daar ook zeker niet zo'n grote problematiek van maken als dat er hier nu van gemaakt word...

Die mensen maken zich wel druk om treinen en zitplaatsen om reizigers te vervoeren, en paar nummertjes dat lost zichzelf wel op...

Laten wij ons nou maar geen druk maken over nummertjes. Het gaat erom dat wij met de trein kunnen reizen


Choo choo.....

27-12-2018 13:23:24
gvttreinen
gvttreinen
Idd, het NS nummersysteem is al lang niet heilig meer (zie de E186...euh, mss 1900`n), dingen krijgen toch al UIC nummers.
Voor mij part mogen ze Roger1 t/m 88 gaan heten

27-12-2018 16:53:36
henri1972
henri1972
Hoe ze gaan heten qua nummer zien we wel maar aub zet er fatsoenlijke stoelen in (minder rechtop.
Gister een ritje Haarlem-Leiden mee gemaakt en halverwege al pijn in mijn rug. Verder zat ik bijna klem tussen de armleuningen. Beenruimte is wel weer oké!
Zit nu in een SGM, ook niet de meest comfortabele stoelen maar wel beter dan SNG naar mijn idee.

27-12-2018 20:18:14
aarclay
aarclay
Vergeet niet dat de stoelen door de reizigers gekozen zijn.


Choo choo.....

27-12-2018 20:59:20
jeanne
jeanne
Ja, maar dat gebeurde wel in een grote stationshal die naar mijn mening niet de passende en relevante omgeving bood.


Jeanne Kok

27-12-2018 21:31:07
pjkleton
pjkleton
Misschien zijn de mensen die in de stationshal passeren wel moe van werk of winkelen,dan zit elke stoel lekker...%08%
Peter

27-12-2018 22:25:54
diesels
diesels
Of hebben de meeste mensen gewoon een andere smaak. Persoonlijk moest ik ook vijf keer nalezen of er echt stond dat SGM comfortabeler was dan SNG. Zo zie je maar dat smaken, soms heel erg, kunnen verschillen.

27-12-2018 22:52:04
Beel
Beel
Quote
jeanne (do 27 dec 2018 20:59:20 https://www.somda.nl/forum/12101/p697499/): Ja, maar dat gebeurde wel in een grote stationshal die naar mijn mening niet de passende en relevante omgeving bood.
In die grote stationshal stond exact the opstelling die nu is gerealiseerd, d.w.z. hetzelfde type stoelen, en dito beenruimte.

28-12-2018 01:04:33
henri1972
henri1972
De stoel in SNG is echt loodrecht.
Ik denk als je de rugleuning iets kantelt dat ie veel beter zit.
Of de FLIRT stoel er in ....

28-12-2018 11:30:18
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Beel (do 27 dec 2018 22:52:04 https://www.somda.nl/forum/12101/p697506/):
Quote
jeanne (do 27 dec 2018 20:59:20 https://www.somda.nl/forum/12101/p697499/): Ja, maar dat gebeurde wel in een grote stationshal die naar mijn mening niet de passende en relevante omgeving bood.
In die grote stationshal stond exact the opstelling die nu is gerealiseerd, d.w.z. hetzelfde type stoelen, en dito beenruimte.
Maar die proefopstelling stond alleen op Rotterdam Centraal toch? Typisch een regio waar reizigers korter in de Sprinter zitten dan waar SNG gaat rijden, want dat kwam volgens de eerste plannen überhaupt niet in de buurt van Rotterdam. (Maar volgens de aangepaste inzetplanning komt het juist wel in de 5000/5100 en de 7700)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

28-12-2018 12:37:51
Basher
Basher
Quote
aarclay (do 27 dec 2018 12:01:47 https://www.somda.nl/forum/12101/p697469/): Even wat anders.
We weten dat de meeste treinen per boot in Rotterdam aankomen, en dat een klein deel via het spoor (tot nu toe ongeveer 12 stuks) komt. Uit RailMagazine maak ik op dat ze in dat geval van de Spaanse-Franse grensplaats Hendaye over spoor via de Frans-Duitse grensplaats Saarlouis, Venlo of Bad Bentheim, naar de Zaanstraat worden gebracht.

Wat is de reden dat dit transport nooit via België gaat?


Apologies for posting in English.

A friend of mine used to work as a Senior Engineer for an British Train Operating Company. He wanted to move an emu from the UK to Velim for testing and he had a lot of problems getting the paperwork correct in order to transit Belgium. The Belgians seemed to be very keen on the profiles of the wheels.
Perhaps CAF think it is too much bother to meet the Belgian's requirements and simply have gone round them.

28-12-2018 14:44:31
sjoerd
sjoerd
Quote
henri1972 (vr 28 dec 2018 01:04:33 https://www.somda.nl/forum/12101/p697508/): De stoel in SNG is echt loodrecht.
Ik denk als je de rugleuning iets kantelt dat ie veel beter zit.
Of de FLIRT stoel er in ....

Dat de beenruimte nu voor sommigen ruim lijkt te zijn, is de keerzijde van een wat rechtere rugleuning. De steek ligt immers vast.
Een meer hellende rugleuning betekent dan minder beenruimte. En dan klaagt men daar weer over. Zoveel mensen, zoveel zinnen.
Bovendien zit het gros van de reizigers gedurende de gehele rit kromgebogen over de eigen mobiele telefoon... Eigenlijk hoeven er geen ramen meer in te zitten.

28-12-2018 14:57:36
Oldskool
Oldskool
Comfort is een persoonlijke ervaring.

28-12-2018 18:09:35
sjoerd
sjoerd
Zeker. Dat geldt wel voor elk aspect van comfort. Het is vergeleken met de vorige eeuw wel lekker rustig in de trein. Je waant je vrijwel overal in de stilte-afdeling. Ik ben zwaar naar-buiten-kijk-verslaafd en niet digi-verslaafd en vind de rust weldadig...
En dan nu maar weer terug naar de SNG.%02%

28-12-2018 20:38:51
mvanuden
mvanuden
Quote
MetroRET (do 27 dec 2018 12:30:40 https://www.somda.nl/forum/12101/p697471/): Dan zal de serie 2301-2418 toch wel interessant worden qua nummers...%08%


Gewoon doen zoals de Fransen doen (met hun TGV's genummerd vanaf 851, meer dan 50 dus dat wordt uiteindelijk 836-891).

Dan wordt het 2301-2399 en 2282-2300.

31-12-2018 19:32:51
DingeZ
DingeZ
Ik heb vandaag voor het eerst een ritje met de SNG gemaakt en ik moet zeggen dat het zitcomfort zwaar is tegengevallen, zeker aangezien ik de laatste nieuwe treinstoelen (DDZ, VIRMm, FLIRT) wel erg kan waarderen. In eerste instantie leken de stoelen wel acceptabel, maar na een paar minuten kreeg ik al pijn in m'n rug. Zelfs voor korte ritjes van nog geen tien minuten is het al oncomfortabel. Mijn vrouw vond het nog erger, ze vond het verschrikkelijk zitten. Het probleem is niet dat de stoelen te rechtop zitten, maar de bolling die in de onderkant van de rugleuning zit. Ik kan me herinneren dat ik dit ook verreweg de slechtste stoelen van de stoelentest vond en ik snap werkelijk niet waarom zoveel mensen op deze stoelen gekomen hebben. Het enige wat ik kan bedenken is dat als veel mensen alleen op beenruimte afgegaan zijn.

Verder mis ik de armleuning aan de raamkant en een tafeltje bij de tweezits, als ik iets uit m'n tas wil pakken heb ik geen plek om m'n koffie neer te zetten.

01-01-2019 12:48:43
diesels
diesels
Toch typisch hoe dat werkt. Ik krijg vrij snel last van mijn rug in SGM en met name DD-AR, maar ik vond SNG prima - met gemak ingezeten van Gvc naar Hlm

01-01-2019 14:33:51
daniel_ddr
daniel_ddr
De grote vraag is dan, zat je 1e of 2e klasse. Die bolling waar DingeZ het over heeft heb je namelijk alleen bij de 1e klas stoelen. Probleem met zo'n voorgevormde stoel is dat dat alleen lekker zit als het past bij je lichaamsbouw, maar als het daar niet bij past zit het ook gelijk verschrikkelijk (en niet gewoon minder lekker).

Ikzelf vond in elk geval hetzelfde als DingeZ van die stoelen had door die bolling (die juist vooral door de combi met een stoel die vrij rechtop zit slecht uitpakt) eigenlijk al pijn in de rug voordat de trein überhaupt vertrokken was.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

01-01-2019 15:46:28
timtrein
timtrein
Quote
aarclay (do 27 dec 2018 12:01:47 https://www.somda.nl/forum/12101/p697469/):Wat is de reden dat dit transport nooit via België gaat?
Ongetwijfeld administratieve rompslomp in combinatie met de daar algemeen heersende aversie tegen alles wat niet NMBS is...

01-01-2019 16:37:47
diesels
diesels
Quote
daniel_ddr (di 01 jan 2019 14:33:51 https://www.somda.nl/forum/12101/p697631/): De grote vraag is dan, zat je 1e of 2e klasse. Die bolling waar DingeZ het over heeft heb je namelijk alleen bij de 1e klas stoelen. Probleem met zo'n voorgevormde stoel is dat dat alleen lekker zit als het past bij je lichaamsbouw, maar als het daar niet bij past zit het ook gelijk verschrikkelijk (en niet gewoon minder lekker).

Ikzelf vond in elk geval hetzelfde als DingeZ van die stoelen had door die bolling (die juist vooral door de combi met een stoel die vrij rechtop zit slecht uitpakt) eigenlijk al pijn in de rug voordat de trein überhaupt vertrokken was.


2e klas. Ik zal de 1e eens gaan testen als ze bij mij komen rijden...

Laatst bewerkt door diesels op 01-01-2019 16:38

09-01-2019 12:12:10
broek53
broek53
Vooropgesteld dat het waarschijnlijk niet bij te houden valt, kan ik eenmalig berichten welke stellen er zijn overgenomen door NS en geschikt voor inzet:
2301, 2303, 2304, 2308, 2310-2312, 2314-2318, 2320
2703, 2705-2708, 2710-2716, 2719.

09-01-2019 13:18:06
FLIRT2525
FLIRT2525
De 2319 en 2720 zijn volgens treinposities.nl ook al ingezet.

09-01-2019 14:49:33
broek53
broek53
Klopt, ik had erbij moeten zetten dat het ging om de stellen die in 2018 overgenomen zijn. Inmiddels zijn ook de 2309, 2319, 2321 en 2720 overgenomen en in dienst gesteld. Gisteren overigens, dus heel vers

Laatst bewerkt door broek53 op 09-01-2019 15:24, reden: 2309 toegevoegd

09-01-2019 14:54:02
MCN-GVC
MCN-GVC
Weet/wil en mag je ook delen waarom de tussengelegen stellen niet afgenomen worden? Ik hoorde al iets over verf/roest langs komen%03%

09-01-2019 15:13:17
broek53
broek53
Ik zou het niet weten (ben ook wel benieuwd); deze gegevens vormen alleen de administratieve kant.

17-01-2019 18:29:29
broek53
broek53
De nasleep van de Kerstvakantie is voorbij: gisteren 16/1 is de 2325 in de Zaanstraat afgeleverd.

24-01-2019 19:38:12
MCN-GVC
MCN-GVC
In hoeverre het te maken kan hebben met het niet afnemen van stellen, blijft speculeren, maar het viel mij een paar weken geleden al op dat er een SNG bij Hlmwph stond, gister avond stonden er al 3 SNG's achter elkaar.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 24-01-2019 19:38

24-01-2019 21:22:03
broek53
broek53
Op 23 januari is laatkomer 2313 in de Zaanstraat aangekomen.

24-01-2019 21:48:56
aarclay
aarclay
Eerst was de verwachting nog half mei https://www.somda.nl/forum/12101/p688684/Ontwikkelingen+Sprinter+Nieuwe+Generatie/. Dus of je nou moet spreken van een laatkomer %08% ?

Laatst bewerkt door aarclay op 24-01-2019 21:49


Choo choo.....

25-01-2019 09:08:39
rob46
rob46
Vandaag arriveerde 2727 in de Zaanstraat.


57 jaar OV-fotografie.

29-01-2019 19:32:42
treinfan
treinfan
Vandaag werden de 2726 en 2324 naar de Zaanstraat overgebracht, per spoor.

31-01-2019 09:04:13
broek53
broek53
Op 30/1 aankomst van de 2326, per schip en dieplader.

31-01-2019 17:08:25
phantom
phantom
Wellicht een rare vraag,maar waarom word het ene stel met de vrachtwagen+dieplader naar de zaanstraat gebracht terwijl andere gesleept daarheen gaan ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

02-02-2019 09:19:42
DVR
DVR
Vreemd dat er hier niets vermeld staat dat de SNG behoorlijke problemen heeft ondervonden door de rijp op de bovenleiding ca. 2 weken geleden. Daardoor stonden er stellen defect aan de kant en is de rest bij kritische weersverwachtingen aan de kant gehouden. Weet iemand hier meer van?

02-02-2019 09:32:23
b2py
b2py
Was bij SLT niet anders, en was na 1 winter ook verholpen..

02-02-2019 09:38:01
DVR
DVR
Dit is toch geen antwoord op mijn vraag laat de verwijzing dan svp achterwege. Overigens waren het bij SLT heel ander problemen.

02-02-2019 09:43:32
b2py
b2py
Je schijnt zelf meer te weten, gezien je weet dat de problemen anders zijn, dus wat is er anders tov SLT?

02-02-2019 09:53:20
thom
thom
SLT zoog de sneeuw naar binnen meen ik, waarbij de gevolgen duidelijk zijn van de tractie installaties.

02-02-2019 10:09:53
sjoerd
sjoerd
Dan is het dus een kwestie van de inlaatopeningen naar beneden brengen, de uitlaat opzij brengen, de stellen overal inzetten en we zijn verlost van alle winterellende en LUDS!

02-02-2019 10:47:31
broek53
broek53
Het schiet nu alle kanten uit. Eerstens: SLT heeft een veeel langer traject met kinderziektes gehad dan alleen de winter 10/11. In de jaren ervoor heeft het een paar keer aan de kant gestaan en moest het op reserve staande mat '64 invallen. In de winter 10/11 had SLT begin december last van de sneeuw: in twee dagen stond de hele vloot stil, en het duurde maanden met een herstelcircus in de Zaanstraat voordat het verholpen was. Als SNG nu last heeft van rijp op de bovenleiding, dan schaart het zich in de lange rij van modern materieel dat daar niet goed tegen kan - maar zover ik weet, was dat nou net niet een probleem van SLT.

02-02-2019 12:18:19
279
279
ik heb van een nfl begrepen dat er veel last is geweest van de rijp.
ook baanstoringen die blijkbaar alleen bij SNG voorkwamen op het baanvak Hlm - Ledn. misschien dat machinisten hier iets mee over kunnen vertellen ?

02-02-2019 12:25:51
mtlx
mtlx
Ik heb vele malen heen en weer gereden, maar geen problemen ondervonden met de baan. Inderdaad is rijp wel een issue, daar wordt naar gekeken door de fabrikant.

02-02-2019 16:49:32
aarclay
aarclay
Quote
phantom (do 31 jan 2019 17:08:25 https://www.somda.nl/forum/12101/p699334/): Wellicht een rare vraag,maar waarom word het ene stel met de vrachtwagen+dieplader naar de zaanstraat gebracht terwijl andere gesleept daarheen gaan ?

Als ze via het spoor gaan, en van te voren op tijd toestemming krijgen om het Franse spoor op te mogen, dan gaan ze gesleept vanaf de CAF assemblatie-fabriek op de Spaanse/Franse grens bij Hendaye. Anders gaan ze gewoon met de boot naar Rotterdam, en daarvandaan op de oplegger naar de Zaanstraat.

Ik geloof het het aantal spoor-transporten op twee of drie handen te tellen is. Vooral omdat de eerste stelletjes naar de klimaatkamer, en de testring van Velim zijn gegaan.

Leuk filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=DmoH5trcu0k&t=13s

Laatst bewerkt door aarclay op 02-02-2019 16:52


Choo choo.....