22-09-2018 10:21:01
VIRMm1
VIRMm1
Hoevaak gaat die vraag nog gesteld worden?
Lees eens terug in dit topic mensen. Kom op.

22-09-2018 13:53:30
hehoka
hehoka
Quote
Jan-Mark (vr 21 sep 2018 19:53:36 https://www.somda.nl/forum/12101/p682898/): (1) met 5 vraagtekens minder begrijpen we je ook wel.
(2) de planning is afaik oktober eerste ritten met reizigers ipv ander materieel, vanaf december in de gewone reizigersdienst.

.. aangepast... dank voor de info..

27-09-2018 14:18:56
broek53
broek53
Uit de Zaanstraat wordt de aankomst van de 2316 gemeld, in de vroege uurtjes van 26 september.

27-09-2018 14:32:45
Sully123
Sully123
En die 2 uit Bh laatst? Achter RXP 9901 ?


27-09-2018 15:27:18
Rolffiej19
Rolffiej19
Zou me niks verbazen als dat de 2715+2313 waren, maar zeker weten doe ik het (nog)niet %08%


MCN ASD

27-09-2018 15:40:24
broek53
broek53
Uit de Zaanstraat is er niets over gemeld. Wanneer was dat?

27-09-2018 15:51:16
MetroRET
MetroRET
https://www.somda.nl/forum/21746/p683510/Opvallende+dingen+25+september/

Dit bericht uit OD 25/09.

27-09-2018 16:19:14
broek53
broek53
Het blijken de 2715 en 2716 te zijn, die inderdaad in de nachtelijke uurtjes van 25 op 26/9 in de Zaanstraat zijn aangekomen. Nog net voor de 2316 dus

27-09-2018 16:26:09
MetroRET
MetroRET
En op hoeveel aanwezigen staat het hiermee, en welke qua nummertjes %02% ?

27-09-2018 16:43:42
broek53
broek53
31 stuks, meldde de Zaanstraat bij de komst van de 2316.

29-09-2018 17:44:19
bossie186
bossie186
Naast de welbekende testritten tussen Amf en Apd van het SNG, staan er sinds vrijdag j.l. de 2309 en 2710 op spoor 5 van Zp opgesteld. Zijn deze stellen hier vanwege instructies voor machinisten met standplaats Zp?

Overigens stond de fonkelnieuwe 2315 vrijdag 14:15 op sp 4 te Zl. Aan de binnenkant hing nog een A4-tje voor het raam met 'Dest. Rotterdam, NS Civity 2315 Trainset'. Waarschijnlijk nog overgebleven tijdens het vervoeren per schip.

Laatst bewerkt door bossie186 op 29-09-2018 17:54

29-09-2018 20:43:12
Rolffiej19
Rolffiej19
Als het goed is worden er momenteel over het land verspreid op 5 locatie`s dubbele SNG stellen neer gezet voor instructie aan machinisten ja. Ik weet niet zeker of Zp ook een van die locaties is maar het zou mij niks verbazen


MCN ASD

29-09-2018 21:31:01
MetroRET
MetroRET
Zijn de stellen dan ook al gecombineerd toegelaten ?

29-09-2018 21:39:31
train85
train85
Nee nog niet.

29-09-2018 23:27:27
aarclay
aarclay
Van de week tijdens de statische testen (laatste traject tijdens fabricage) bij CAF in Beasain de 2318 en de 2719 gespot. Ze zullen as soon as possible op transport gaan.


Choo choo.....

30-09-2018 16:08:13
MCN-GVC
MCN-GVC
Quote
bossie186 (za 29 sep 2018 17:44:19 https://www.somda.nl/forum/12101/p684047/): Naast de welbekende testritten tussen Amf en Apd van het SNG, staan er sinds vrijdag j.l. de 2309 en 2710 op spoor 5 van Zp opgesteld. Zijn deze stellen hier vanwege instructies voor machinisten met standplaats Zp?

Quote
Rolffiej19 (za 29 sep 2018 20:43:12 https://www.somda.nl/forum/12101/p684056/): Als het goed is worden er momenteel over het land verspreid op 5 locatie`s dubbele SNG stellen neer gezet voor instructie aan machinisten ja. Ik weet niet zeker of Zp ook een van die locaties is maar het zou mij niks verbazen

Onder het personeel is er alleen nog wel wat verbazing over de invulling van waar je instructie krijgt, mcn uit Gvc moeten naar Amf, terwijl mcn uit Asd naar Gvc komen, en ga zo verder.

30-09-2018 17:25:24
Oldskool
Oldskool
In principe geven UPH instructeurs in Amf (SimCity) ook geen materieel instructie aan hun eigen standplaats. Zal met dit ook wel het geval zijn.

30-09-2018 17:28:53
IJsbergsla
IJsbergsla
Dan is het nog altijd goedkoper om de instructeur naar Den Haag te sturen en niet de complete groep machinisten naar Amersfoort, nietwaar? De verbazing is in ieder geval volledig gegrond.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 30-09-2018 17:29

30-09-2018 18:33:08
Oldskool
Oldskool
Uiteraard is dat goedkoper. En ik praat het ook niet goed hoor.

03-10-2018 09:18:43
rob46
rob46
Blijkbaar is 2313 nog steeds niet in de Zaanstraat gearriveerd.


57 jaar OV-fotografie.

17-10-2018 06:53:59
Rolffiej19
Rolffiej19
Vanmorgen 06:00 wordt weer een SNG afgeleverd op de Zaanstraat helaas geen nummertje kunnen zien


MCN ASD

18-10-2018 00:55:30
broek53
broek53
2317.

20-10-2018 15:36:46
mtlx
mtlx
Het proefbedrijf met reizigers is met twee weken uitgesteld en start dus nu op 12 november met één omloop SNG in de 6300. NS wil eerst nog zelf beter zonder reizigers testen met gekoppelde stellen, zodat het proefbedrijf zonder problemen kan gaan lopen.

Laatst bewerkt door mtlx op 20-10-2018 15:37

20-10-2018 19:54:17
Daan!
Daan!
Is gekoppeld rijden inmiddels wel toegelaten?

20-10-2018 20:04:12
IJsbergsla
IJsbergsla
Ja.

21-10-2018 01:13:58
aarclay
aarclay
En zijn hiermee dus nu alle nodige toelatingen afgerond?


Choo choo.....

21-10-2018 12:31:34
MasterE
MasterE
Weet je dit zeker, afgelopen vrijdag werd vermeldt dat de VVI in de loop van week 43 wordt verwacht!

Laatst bewerkt door MasterE op 21-10-2018 12:33


Mcn Asd

21-10-2018 14:27:57
IJsbergsla
IJsbergsla
Dat zou dan letterlijk het bureaucratische verschil tussen vrijdagmiddag 17:00 en maandagochtend 9:00 moeten zijn. Er wordt reeds gewerkt aan een nieuw VIS.

21-10-2018 17:21:04
cuneo56
cuneo56
Hebben ze nog steeds die malle gewoonte om dat soort zaken op vrijdagmiddag na 16:00 te versturen als de meeste medewerkers met een dagbaan naar huis zijn?%07%


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-10-2018 17:00:21
MCN-GVC
MCN-GVC
Over SNG is er blijkbaar weer een nieuw reclamefoldertje uitgegeven. Dit ligt dan weer overal en nergens te slingeren dus het is dan toeval als je het ziet. Was gewoon oude info trouwens, op het inzetgebied na. Hier stond toch wat nieuws bij qua volgorde van treinseries:
6300 Gvc - Hlm vanaf december '18
3300 Hnk - Hfdo vanaf februari '19
8100 Zl - Gn vanaf april '19
6200 Gn - Asn vanaf april '19
9000 Lw - Mp vanaf april '19
5600 Zl - Ut vanaf juni '19
4600 Gvc - Zl vanaf september '19
7700 Rtd - Gdg vanaf februari '20
5000/5100 Gvc - Ddr vanaf februari '20
Met de melding op voorbehoud van wijzigingen, aangezien de 3300 naar Ledn rijd overdag ipv Hfdo neem ik deze info net als het kaartje dus met een korrel zout. Tevens kan men met deze info gaan speculeren over op welke lijnen SGMM/SLT gaat rijden, maar daar is dit topic niet voor. Maar doe er uw voordeel mee.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 23-10-2018 19:01

23-10-2018 17:58:51
broek53
broek53
Speculeren over inzet van SGM en SLT elders is overigens - Ik zeg het nog maar eens - in zoverre langetermijnwerk dat het pas aan de orde komt vanaf december 2019, een jaar nadat het eerste SNG is ingezet.
Wel is zeker dat het in eerste instantie zal gaan om het vervangen (direct of indirect) van het laatste DDAR en van DDM-1. Maar dat alles terzijde.
In het lijstje moet 6200 gewijzigd worden in 9000, overigens.

Laatst bewerkt door broek53 op 23-10-2018 19:23

23-10-2018 18:38:20
diesels
diesels
december 2019

23-10-2018 19:24:53
broek53
broek53
Doe ik het zelf ook %03%. Dank, aangepast.

23-10-2018 19:45:58
Daan!
Daan!
Wat betreft de 3300: die zou inderdaad tot Hfd gaan. De 5800 rijdt dan door tot Ledn.

23-10-2018 19:49:19
MetroRET
MetroRET
En dat gaat dan per drgl 2019 in, of pas per februari ?

23-10-2018 19:50:33
Daan!
Daan!
Sorry, dat weet ik niet.

23-10-2018 21:22:45
BasSNG2001
BasSNG2001
Quote
MCN-GVC (di 23 okt 2018 17:00:21 https://www.somda.nl/forum/12101/p687280/):
5000/5100 Gvc - Ddr vanaf februari '20

Deze vind ik typisch. SNG zou toch over het algemeen benoorden het Groene Hart blijven?


#DiscoverEU

23-10-2018 22:18:06
daniel81
daniel81
Quote
broek53 (di 23 okt 2018 17:58:51 https://www.somda.nl/forum/12101/p687310/): Speculeren over inzet van SGM en SLT elders is overigens - Ik zeg het nog maar eens - in zoverre langetermijnwerk dat het pas aan de orde komt vanaf december 2019, een jaar nadat het eerste SNG is ingezet.
Wel is zeker dat het in eerste instantie zal gaan om het vervangen (direct of indirect) van het laatste DDAR en van DDM-1. Maar dat alles terzijde.
In het lijstje moet 6200 gewijzigd worden in 9000, overigens.


Waarom worden de SNG's ook in SLT-diensten ingezet? Is dat om SLT vrij te spelen voor de toiletinbouw?

23-10-2018 22:20:57
DDZ7504
DDZ7504
Quote
BasSNG2001 (di 23 okt 2018 21:22:45 https://www.somda.nl/forum/12101/p687406/):
Quote
MCN-GVC (di 23 okt 2018 17:00:21 https://www.somda.nl/forum/12101/p687280/):
5000/5100 Gvc - Ddr vanaf februari '20

Deze vind ik typisch. SNG zou toch over het algemeen benoorden het Groene Hart blijven?
SNG moet uiteindelijk SGM vervangen, dus het is logisch dat de trajecten die nu met SGM rijden uiteindelijk allemaal SNG worden. SLT rijdt in principe al vrijwel overal waar het de bedoeling was.


DDZ in dienst, ik blij!

23-10-2018 22:51:36
thom
thom
Je kunt het materieel niet één op één vervangen dus er zal een nieuw materieel inzet plan bedacht worden waarbij het eea zal verschuiven in de puzzel.

25-10-2018 14:36:43
broek53
broek53
De Zaanstraat meldt de aankomst van de 33e SNG, de 2719. Ik begrijp dat dat gisteren 24/10 was.

25-10-2018 16:10:48
279
279
gisteren (wo) een losse bak buiten zien staan te Zstr.

25-10-2018 18:29:41
evangoor
evangoor
Vandaag dubbele pagina in het economie katern van NRC over de ontwikkeling en bouw van de SNG, zowel vanuit perspectief van NS als dat van CAF.

Laatst bewerkt door evangoor op 25-10-2018 18:29

25-10-2018 18:45:35
martijn
martijn
Linkje voor de mensen die met dit weer geen zin hebben om naar de kiosk te wandelen: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/10/24/de-nieuwe-sprinters-van-de-ns-zijn-niet-zo-gevoelig-voor-blaadjes-a2752574

25-10-2018 19:52:06
evangoor
evangoor
De papieren versie kan je tegenwoordig thuis laten bezorgen...

27-10-2018 13:18:55
aarclay
aarclay
Hoelang duurt het verschepen van uit Bilbao haven naar Amsterdam nu eigenlijk? De 2917 stond vorige maand nog in de statische testen op het spoor bij CAF in Beasain.


Choo choo.....

29-10-2018 23:55:50
jor[D]1
jor[D]1
Bilbao Amsterdam zal nog geen week zijn per schip. Een en ander is daar natuurlijk wel afhankelijk van het weer.

30-10-2018 15:17:53
HZwoferink
HZwoferink
De treinstellen varen met een bestaande ro-ro "lijndienst" mee vanuit Bilbao naar de Botlek in Rotterdam. Klein weekje varen idd, de 2719 heeft trouwens een week lang in de Botlek staan wachten op transport naar de Zaanstraat.

Laatst bewerkt door HZwoferink op 30-10-2018 15:18


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

30-10-2018 19:01:17
Sully123
Sully123
Nu zijn er 2 stellen op weg ri Asd zaanstraat. 18:52 door de railcam Helmond. Geen nummers bekend. Loc 9901 is tractie.

31-10-2018 00:01:14
SGMm2137
SGMm2137
2720 en meen 2313.

31-10-2018 00:14:53
broek53
broek53
"De Zaanstraat" meldt 2720 en 2318.

31-10-2018 01:06:50
aarclay
aarclay
Quote
SGMm2137 (wo 31 okt 2018 00:01:14 https://www.somda.nl/forum/12101/p688567/): 2720 en meen 2313.

Nu word ik nieuwsgierig waar de 2313 uithangt.
En volgens mij ben ik niet de enige


Choo choo.....

31-10-2018 19:15:48
broek53
broek53
Het stel hangt uit bij CAF 😚 en de aflevering is al een paar maal uitgesteld. Waarom = onbekend bij mijn zegsman. Wel bekend is de meest recente plandatum:15 mei 2019 (!)

07-11-2018 11:05:45
bossie186
bossie186
Ook de 2719 rijdt testritten; gisteren (dinsdag 6-11) het treinstel om 14:25 gespot in Zl en reed ri Zlr.


07-11-2018 11:31:06
broek53
broek53
Dat stel was zelfs al zijn afleveringsrit aan het maken, begreep ik.

De Zaanstraat meldt daarnaast dat de 2721 vandaag is aangekomen.
Daarnaast hebben we hiero geloof ik gemist dat de 2319 er ook al is; waarschijnlijk aangekomen op 1 november.

Laatst bewerkt door broek53 op 07-11-2018 11:36

07-11-2018 22:05:00
spurt2244
spurt2244
Had vandaag contact met een medewerker van NS en die had opgevangen dat de inzet van SNG pas 18/19 november 2018 zal zijn i.p.v. van 12 november 2018.

07-11-2018 22:21:13
mtlx
mtlx
Eind deze week wordt als het goed is een software-update goedgekeurd, die dan volgende week over de hele vloot uitgerold moet gaan worden, maar dat zijn geen dingen die een introductie in de reizigersdienst in proefbedrijf echt in de weg staan (puur cosmetische dingen als OBIS, TimTim op het ETD scherm in de cabine, en nog een paar technische zaken), voor zover ik gehoord heb.
Kortom, voor zover ik weet gaat er volgende week gewoon één omloop met SNG rijden.
Maar niets is zo veranderlijk als het spoor %08%
Ik kan mij voorstellen dat ze toch willen wachten tot alle reeds afgenomen treinen de update hebben gehad, zodat dan ook voor het personeel alles werkt zoals je zou verwachten.

Edit: bevestiging gekregen dat op 12 november de SNG gewoon zal gaan rijden. Deze begint in de 6306 om 5:51 vanaf Gvc.

Laatst bewerkt door mtlx op 08-11-2018 20:23

08-11-2018 21:23:45
aarclay
aarclay
Trouwens...
Quote
mtlx (wo 07 nov 2018 22:21:13 https://www.somda.nl/forum/12101/p689557/): puur cosmetische dingen als OBIS, TimTim op het ETD scherm in de cabine

Edit: bevestiging gekregen dat op 12 november de SNG gewoon zal gaan rijden. Deze begint in de 6306 om 5:51 vanaf Gvc.


Ik sta klaar om hem te spotten
Ik weet dat het het multifunctionele scherm is, wat je bedoelt. Maar waar staat ETD voor?


Choo choo.....

08-11-2018 21:39:17
mtlx
mtlx
Electronic Timetable Display, kortom, een fancy naam voor het display met TimTim.

09-11-2018 16:47:42
Xander140
Xander140
Is het testbedrijf alleen door de weeks? Of ook in de weekenden?

09-11-2018 20:42:39
spurt2244
spurt2244
Als je in de App met de diensten kijkt staat er geen SNG gepland in het weekend.

09-11-2018 23:41:49
Oldskool
Oldskool
App is tussentijds niet aangepast

12-11-2018 06:53:08
spurt2244
spurt2244
SNG stellen 2711 en 2315 rijden nu in de 6300 tussen Haarlem en Den Haag v.v.

12-11-2018 14:10:26
BusNL
BusNL
Hier een paar beelden van vanochtend van de 2 stellen in de 6300: https://www.youtube.com/watch?v=B3RwfgVGwuQ

12-11-2018 16:06:07
DDZ7504
DDZ7504
Aldus enkele aanwezige personen in de trein vanmorgen, blijft (in ieder geval de rest van de week) hetzelfde duo dezelfde omloop rijden, en wordt er inderdaad in het weekend niet gereden.


DDZ in dienst, ik blij!

12-11-2018 17:45:23
IJsbergsla
IJsbergsla
Er zijn drie stellen die ingezet mogen worden in reizigersdienst. Twee ervan worden momenteel gebruikt, de derde staat reserve bij Den Haag Binckhorst in het geval van bijvoorbeeld defecten.

13-11-2018 12:47:12
MCN-GVC
MCN-GVC
Tevens zitten er op elke trein minimaal 3 ns'ers. 1 mcn volgens dienst, 1 hc volgens dienst en 1 sng bevoegde mcn die een taak kan overnemen als 1 van de 2 niet bevoegd is. Als beide niet bevoegd zijn zal deze beide taken dan denk ik over nemen, want daar wordt niet over gesproken. Dat er een tweede mcn op zit is ook wel goed, voor standplaats Gvc verwacht men pas half januari alle mcn opgeleid te hebben, vele weten nog niet eens wanneer ze moeten, ik ook niet. Als maatregel moet je nu bij aankomst van rangeertijd op de Bkh aangeven of je bevoegd bent voor SNG of niet.

16-11-2018 13:54:07
mvanuden
mvanuden
Vanochtend ook even een ritje gemaakt met 2711+2315. Naast NS-personeel was er ook nog technisch personeel aanwezig, zo te horen bezig met instelling van de verwarming.

Als reiziger ben ik erg tevreden. De enige klacht is dat de stoelen misschien wel heel erg rechtop zitten. En dat "rust" en "tussenarmleuning" (en iets meer beenruimte?) de enige toegevoegde waarde van de eerste klas is.

Vraag: ik lees op Somda RailWiki dat zowel de drietjes als de viertjes 38 zitplaatsen eerste klas hebben, maar volgens mij heeft het drietje maar aan 1 kant eerste klas en zit er in de andere kopbak 2e klas. Dus maar 19 zitplaatsen eerste klas.

Is dit na de bestelling nog veranderd? Of heb ik het helemaal verkeerd gezien?

16-11-2018 15:07:16
Daan!
Daan!
Je constatering is juist. SNG3 heeft maar in een bak eerste klas. Dit is tijdens de bestelling aangepast. In de tijd dat SLT6 ook minder eerste klas kreeg.

16-11-2018 21:58:54
broek53
broek53
De 2320 is er. Staat sinds gisteren bij de Zaanstraat.

18-11-2018 11:45:19
FST
FST
Ik heb afgelopen week tweemaal in de SNG gezeten.

Ik sluit me aan bij de klacht over het zitcomfort. Dit is natuurlijk heel persoonlijk, maar volgens mij is de stoel voor een volwassene net iets te laag en te veel rechtop. Ook de vormgeving van de rugleuning vind ik niet prettig. Bij de FLIRT heb ik hetzelfde probleem met zitcomfort. Met de stoelen in SLT en SGM heb ik geen enkel probleem.

Zowel van buiten als van binnen vind ik de trein er erg mooi uitzien.
De SLT vind ik er van binnen teveel uitzien als een metro en de kleurstelling niet mooi.
Dat bezwaar is bij de SNG helemaal weg, het interieur is stijlvol, de kleuren veel mooier en het lijkt weer meer op een trein.

Persoonlijk vind ik het niet zo mooi dat a.g.v. de lage instap bij moderne sprinters de stoelen in de trein niet meer allemaal even hoog kunnen staan, dat oogt wat rommelig. Dat zie je ook aan de hoogte van de ramen aan de buitenkant. Ik ben bang dat dit niet te vermijden is.

Vraag: blijven deze twee stellen de komende weken deze slag in de 6300 maken?

18-11-2018 12:36:01
MetroRET
MetroRET
Quote
IJsbergsla (ma 12 nov 2018 17:45:23 https://www.somda.nl/forum/12101/p690394/): Er zijn drie stellen die ingezet mogen worden in reizigersdienst. Twee ervan worden momenteel gebruikt, de derde staat reserve bij Den Haag Binckhorst in het geval van bijvoorbeeld defecten.

18-11-2018 13:58:40
icened
icened
Quote
FST (zo 18 nov 2018 11:45:19 https://www.somda.nl/forum/12101/p691471/): Ik heb afgelopen week tweemaal in de SNG gezeten.

Ik sluit me aan bij de klacht over het zitcomfort. Dit is natuurlijk heel persoonlijk, maar volgens mij is de stoel voor een volwassene net iets te laag en te veel rechtop. Ook de vormgeving van de rugleuning vind ik niet prettig. Bij de FLIRT heb ik hetzelfde probleem met zitcomfort. Met de stoelen in SLT en SGM heb ik geen enkel probleem.


Blijft persoonlijk hoe iemand een stoel vindt. De stoelen zijn getest door een aantal personen:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=14&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwj9lejV_t3eAhVBqaQKHYg8DGYQFjANegQIBBAB&url=https%3A%2F%2Fwww.rover.nl%2Factueel%2F904-reizigers-nemen-kijkje-in-nieuwe-ns-sprinter&usg=AOvVaw2wPj5NdyOiIdxdAzG0mZR4

Welke type stoel nemen ze bij de NS uiteindelijk? Het is een Sprinter.

Laatst bewerkt door icened op 18-11-2018 14:02

18-11-2018 14:02:11
aarclay
aarclay
@icened: Plaats liever directe linkjes a.u.b. Dan weten we meteen waar we naar toe klikken, en weten we zeker dat de link goed blijft werken:

https://www.rover.nl/actueel/904-reizigers-nemen-kijkje-in-nieuwe-ns-sprinter

De stoelen in deze Sprinter zijn al de gekozen stoelen uit de stoelentest die eerder in Rotterdam plaatsvond. Ik was niet bij deze bezichtiging van de mock-up, maar ik dacht wel dat er nog wat kleine details aan verschillen waren. Zoals de kleurtint van de stoelen.

Laatst bewerkt door aarclay op 18-11-2018 14:06


Choo choo.....

18-11-2018 23:58:44
wouterder
wouterder
Quote
FST (zo 18 nov 2018 11:45:19 https://www.somda.nl/forum/12101/p691471/): Dit is natuurlijk heel persoonlijk, maar volgens mij is de stoel voor een volwassene net iets te laag en te veel rechtop.

Dat is sowieso al een trend bij NS. In DDZ en Virmm zijn deze ook net iets te laag voor een beetje volwassene.

19-11-2018 06:57:21
mdeen
mdeen
Quote
aarclay (zo 18 nov 2018 14:02:11 https://www.somda.nl/forum/12101/p691492/):

De stoelen in deze Sprinter zijn al de gekozen stoelen uit de stoelentest die eerder in Rotterdam plaatsvond. Ik was niet bij deze bezichtiging van de mock-up, maar ik dacht wel dat er nog wat kleine details aan verschillen waren. Zoals de kleurtint van de stoelen.

Men kan natuurlijk alleen maar kiezen uit de stoelen die NS laat testen. Als dit de beste uit die groep was, dan was dit "de voorkeur van de reiziger".

19-11-2018 07:19:03
umbusko
umbusko
Quote
wouterder (zo 18 nov 2018 23:58:44 https://www.somda.nl/forum/12101/p691510/):
Quote
FST (zo 18 nov 2018 11:45:19 https://www.somda.nl/forum/12101/p691471/): Dit is natuurlijk heel persoonlijk, maar volgens mij is de stoel voor een volwassene net iets te laag en te veel rechtop.

Dat is sowieso al een trend bij NS. In DDZ en Virmm zijn deze ook net iets te laag voor een beetje volwassene.

Zijn ze bij VIRMm niet ietsje hoger dan bij DDZ? Bij VIRMm kan ik mijn hoofd nog ergens tegenaan laten steunen, terwijl ik bij DDZ alleen met mijn nek kan steunen %04% (niet kan steunen dus). Bij VIRMm steekt mijn hoofd wel een stukje boven de stoel uit, maar zit ik toch niet onprettig.

19-11-2018 09:27:15
PKP
PKP
Ook eens de stoelen uitgeprobeerd in de SNG. Ze zien er mooi uit maar zitten megaberoerd. Veel te steil, het lijkt wel of je continue je bovenlichaam moet behoeden voor naar voren kantelen.
Verder zijn de stoelen zo smal dat twee volwassenen met winterjas aan niet naast elkaar kunnen zitten.
De eerste klas lijkt (en is) nog krapper door de armleuning
Wel een mooi breed gangpad tbv controle.

19-11-2018 10:17:00
dvwijngaar
dvwijngaar
Quote
PKP (ma 19 nov 2018 09:27:15 https://www.somda.nl/forum/12101/p691564/): Ook eens de stoelen uitgeprobeerd in de SNG. Ze zien er mooi uit maar zitten megaberoerd. Veel te steil, het lijkt wel of je continue je bovenlichaam moet behoeden voor naar voren kantelen.
Verder zijn de stoelen zo smal dat twee volwassenen met winterjas aan niet naast elkaar kunnen zitten.
De eerste klas lijkt (en is) nog krapper door de armleuning
Wel een mooi breed gangpad tbv controle.


Helemaal mee eens! Zit voor geen meter. Zo krap en het hele interieur is grauw en plastic... dit is volgens mij de slechtste ns trein ooit gemaakt, je zou maar elke dag hier in van Hoogeveen naar Zwolle of Harderwijk naar Utrecht moeten reizen. De 1e klas is echt schandalig krap en je kan nergens heen met je armen op de miniscule tegen het raam geplakte armleuning....

Wat een negatief verschil met de blauwnet treinen tussen Zwolle en Enschede...hopelijk leest men Mee en stopt men zsm met deze slechte trein, die ook veel lawaai maakt bij het rijden en kleine ramen heeft...

Nieuwe bijnaam krotter de kikker ipv de kikker sprinter

Laatst bewerkt door dvwijngaar op 19-11-2018 10:17

19-11-2018 10:24:32
aarclay
aarclay
Wow, enkel maar negativiteit?
Persoonlijk vind ik het meevallen met de stoelen en de beenruimte. Goed overzichtelijke trein die ook lekker stil is. Alleen die omroep nog, maar dat kan vast eenvoudig worden opgelost en is ook niet super hinderlijk.

En als je terugleest, de stoelen zijn zelf die de reizigers uitgekozen. Misschien dat jij 8 uur per dag in een heerlijke fauteuil zit, en dit opeens een achteruitgang vind....

Laatst bewerkt door aarclay op 19-11-2018 10:28


Choo choo.....

19-11-2018 10:51:00
pjkleton
pjkleton
Stoelen testen door NS reizigers lijkt mij niet juist. Mensen kunnen wel moe zijn na een poosje lopen,zoals winkelen of gewoon wandelen.
Dan zit iedere stoel lekker....
Peter

19-11-2018 10:57:50
plaid
plaid
Quote
dvwijngaar (ma 19 nov 2018 10:17:00 https://www.somda.nl/forum/12101/p691567/):
Quote
PKP (ma 19 nov 2018 09:27:15 https://www.somda.nl/forum/12101/p691564/): Ook eens de stoelen uitgeprobeerd in de SNG. Ze zien er mooi uit maar zitten megaberoerd. Veel te steil, het lijkt wel of je continue je bovenlichaam moet behoeden voor naar voren kantelen.
Verder zijn de stoelen zo smal dat twee volwassenen met winterjas aan niet naast elkaar kunnen zitten.
De eerste klas lijkt (en is) nog krapper door de armleuning
Wel een mooi breed gangpad tbv controle.


Helemaal mee eens! Zit voor geen meter. Zo krap en het hele interieur is grauw en plastic... dit is volgens mij de slechtste ns trein ooit gemaakt, je zou maar elke dag hier in van Hoogeveen naar Zwolle of Harderwijk naar Utrecht moeten reizen. De 1e klas is echt schandalig krap en je kan nergens heen met je armen op de miniscule tegen het raam geplakte armleuning....

Wat een negatief verschil met de blauwnet treinen tussen Zwolle en Enschede...hopelijk leest men Mee en stopt men zsm met deze slechte trein, die ook veel lawaai maakt bij het rijden en kleine ramen heeft...

Nieuwe bijnaam krotter de kikker ipv de kikker sprinter



ik vroeg me ook af:

waarom hebben sprinters in het algemeen een kille uitstraling qua interieur.
een beetje goedkope badkamer sfeer toch wel.
en dan in SNG ook nog kunst die aan badkamertegels doet denken:-)

19-11-2018 11:19:04
mvanuden
mvanuden
Quote
aarclay (ma 19 nov 2018 10:24:32 https://www.somda.nl/forum/12101/p691570/): Wow, enkel maar negativiteit?
Persoonlijk vind ik het meevallen met de stoelen en de beenruimte. Goed overzichtelijke trein die ook lekker stil is. Alleen die omroep nog, maar dat kan vast eenvoudig worden opgelost en is ook niet super hinderlijk.



Ik begrijp er geen snars van. In het sprintersegment zijn dit wat mij betreft de mooiste en meest comfortabele treinen. Die stoel "rechtop" was even wennen maar uiteindelijk geen probleem. Rijcomfort is prima (of ligt Den Haag-Haarlem er gewoon erg goed bij?). Van rijgeluid - laat staan herrie - geen enkel moment last gehad.

Maar goed, ik verwacht dan ook geen ICE als sprinter tussen Utrecht en Zwolle.

19-11-2018 15:57:12
VIRMm1
VIRMm1
Flirt vind ik persoonlijk ook een erg fijne trein, zeker als je het vergelijkt met de SGM of SLT.

Maar het comfort van een intercitytrein zal het nooit halen nee.

19-11-2018 18:57:51
jordydl1
jordydl1
Het is ook helemaal niet de bedoeling om het comfort van een intercity te bieden in een sprinter bedoeld voor korte afstanden en veel stops

19-11-2018 21:12:56
michaben
michaben
Alleen is bijvoorbeeld de 8100 waar men SNG wil laten rijden nou niet bepaald een sprinter te noemen. Het is een stoptrein ja, maar dan vooral omdat er simpelweg geen andere stations zijn daar. Kijk je naar afstand en reistijden tussen die stations dan is de 8100 meer een langeafstandstrein dan bijvoorbeeld de 2200, die veel vaker stopt en veel kortere afstanden overbrugd tussen die stops.

Laatst bewerkt door michaben op 19-11-2018 21:14

19-11-2018 21:26:39
jordydl1
jordydl1
Het blijft een stoptrein met bij stoptrein passend materieel, de 8800 is een ic die overal stopt met ic materieel.

19-11-2018 21:27:01
AlexNL
AlexNL
Wat NS, en haar leveranciers, proberen te doen is het ideale punt te vinden tussen zitcomfort, ergonomie, kosten en onderhoud. Daar is kennelijk dit stoeltype (de "Sophia" van Compin-Fainsa) uit komen rollen.

Het lastige aan stoelen is dat het heel persoonlijk is. Wat de ene reiziger heerlijk vindt, vindt de ander "vreselijk". Persoonlijk ben ik bijvoorbeeld geen liefhebber van de stoelen in ICM, ik verkies de stoelen van VIRM4 (al zou iets meer stoffering, en een armleuning in het midden, geen kwaad kunnen).

19-11-2018 22:04:52
lol
lol
De stoelen in ICMm, VIRM4 en VIRM2/3 zijn naar mijn mening echt IC waardig. Maar die van DDZ en VIRMm vind ik absoluut niet IC waardig. Een dunne harde zitting, harde leuning, zeer smalle armleuningen en een veel te lage hoofdsteun (hij komt bij mij tot iets boven mijn nek. En ik ben absoluut niet lang met mijn 1,75). De stoelen in DDZ en VIRMm zouden in een Sprinter niet misstaan.....

20-11-2018 08:59:12
henri1972
henri1972
En probeer bij DDZ en VIRMm eens een stekker in het stopcontact te steken ......
Dat is bij de flirt in ieder geval beter bereikbaar en ik hoop in SNG ook.

20-11-2018 09:01:07
train85
train85
SNG hetzelfde als Flirt qua oplaadpunt.

02-12-2018 11:07:30
broek53
broek53
Vanuit de Zaanstraat wordt de aankomst gemeld van de 2321; zover ik kan reconstrueren was dat op donderdag 29/11 jl.

02-12-2018 11:21:03
martijnham
martijnham
Weet niet in welke frequentie de stellen worden aangevoerd, maar zou dat niet 27/11 moeten zijn?
Zie deze spotmeling: https://www.somda.nl/forum/22234/p692989/Opvallende+dingen+27+november/

02-12-2018 11:27:38
broek53
broek53
De aanvoer is nogal onregelmatig, maar ik denk dat je gelijk hebt in de zin dat er vanuit de Zaanstraat geen andere aankomsten van vorige week gemeld zijn.

03-12-2018 22:23:29
FST
FST
Vanmorgen ontbrak SNG in de 6300.
Enkele ritten werden gereden met DDZ en enkele ritten vielen zelfs uit.
Maar vanmiddag vanaf de 6330 was SNG weer terug met twee andere stellen: 2316 en 2719.
Zie: https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2018-12-03/6330

03-12-2018 22:25:32
abbm
abbm
Las dat er een softwareupdate werd uitgerold.

03-12-2018 23:00:48
aarclay
aarclay
Zou hopelijk fijn zijn voor de machinisten. Ik hoorde enkele weken geleden van een van hen dat ze bij het gereedmaken van de trein nog diverse zaken op het scherm moesten bevestigen, terwijl die gegevens al bekend waren. Denk aan de treinsamenstelling. Dat kost weer extra tijd voor vertrek.

Laatst bewerkt door aarclay op 03-12-2018 23:01


Choo choo.....

03-12-2018 23:03:33
IJsbergsla
IJsbergsla
Er waren echt wel zaken met meer prioriteit die sowieso meegepakt zijn, dan het genoemde punt...

03-12-2018 23:11:44
VIRMm1
VIRMm1
Ik hoorde iets van tractie weerstanden die doorbrandden tijdens overstand/stilstand. Zou nu wel opgelost moeten zijn met deze/een softwareupdate

03-12-2018 23:37:23
mtlx
mtlx
Die update was al sinds het begin van de CVT periode uitgerold over de stellen die daarin meededen, en inmiddels zouden geloof ik zo ongeveer alle treinstellen die update moeten hebben. Dit is weer een nieuwe update waarin een aantal andere zaken aangepast zijn.

Het bevestigen van de treinsamenstelling is niet iets dat aangepast gaat worden. Dat is onderdeel van de Start of Mission van het ETCS systeem en is puur ter bewustwording van de treingegevens (samenstelling, rempercentage, etc). Als je daar namelijk een andere waarde in probeert te voeren dan de werkelijke waarde krijg je een mooie melding dat je de juiste gegevens in moet voeren.

Laatst bewerkt door mtlx op 03-12-2018 23:41