Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Noodhamers in NS materieel

Dinsdag 05 jun 2012 - 22:19:33
frank1979
frank1979
Ik kan helaas niet mijn eigen onderwerp terugvinden. Waarschijnlijk omdat ik wat dat betreft digibeet ben. Wellicht kunnen andere op dit forum de onderwerpen koppelen.

Ik heb via Marktplaats een noodhamer gekocht uit een dieseltwee. Deze zou uit de 161 moeten komen. Welk type hamer is dit? Als ik kijk naar de hamers die in andere DE2 treinstellen zaten dan lijken ze niet op elkaar. Mijn exemplaar lijkt meer nostalgisch, de andere variant wat moderner.

Iemand enig idee uit welk materieel mijn noodhamer komt? Of kan het toch zijn dat deze uit een dieseltwee komt? Om jullie een beeld te geven eerst 2 foto's van mijn hamers. Dan 2 foto's van de hamers zoals ik ze in een aantal DE2 stellen heb zien zitten rond 1992.

Noodhamer 161 deel 1

tinypic.com

Noodhamer 161 deel 2
tinypic.com

Noodhamer DE2 1992
tinypic.com

Noodhamer DE2 1992 deel 2
tinypic.com

Dinsdag 05 jun 2012 - 22:33:55
thom
thom
Ongetwijfeld als er twee types zijn, zullen de hamers ook doormekaar gebruikt zijn.

Een storingsmonteur ontdekt dat een hamer manco is, en heeft nog maar 1 type op voorraad, zal dan gewoon degene erin steken die voor handen is. De functionaliteit is immers hetzelfde.

Verder vraag ik me af of het twee types waren, en niet gewoon een opvolgend model van 1 product.

Dinsdag 05 jun 2012 - 22:56:52
Johan-41
Johan-41
Het zijn twee types. De grote is UIC, en in eerste instantie ooit gebruikt in DE-II. Zoals in het andere topic reeds vermeld vervangen door het binnenlandse type.

De 2e is de kleine welke alleen nog voor komt in de cabine van ICM, zo uit mijn hoofd. De UIC komt meen ik nog voor in de buurlandrijtuigen (benelux richting Brussel), maar er zijn hier vast wel die dit kunnen ontkennen danwel bevestigen.

En wat betreft het handelen bij manco, daar kan Thom nog wel eens gelijk in hebben

Laatst bewerkt door Johan-41 op Dinsdag 05 jun 2012 om 22:58:09

Dinsdag 05 jun 2012 - 23:01:06
thom
thom
Andere coupé ruimtes hebben geen noodhamers meer anno 2012?
ik dacht dat dat altijd was omdat je anders maar 1 uitgang had, en als een rijtuig op zijn kant ligt is dat niet zo wenselijk... ?

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 05 jun 2012 - 23:14:54
Johan-41
Johan-41
geen idee waarom, maar je komt ze nergens meer tegen. Mat'64 moet ik even schuldig blijven, die zie ik nog maar hooguit 1x per jaar van binnen in de dienst , maar ook daarvan zal iemend het wel weten.

De rest van het mat heeft ze niet meer, op de cabine van ICM na.

Dinsdag 05 jun 2012 - 23:22:57
thom
thom
Mja oké, apart, je zou toch zeggen dat een coupe met 1 deur nog steeds opsluiting kan veroorzaken bij een ongeval.

Anderzijds, ze jatten alles wat los en vast zit, dus of ie er op dat moment dan nog inzit is ook maar de vraag...

Dinsdag 05 jun 2012 - 23:23:09
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Volgensmij zijn ze gewoon verwijderd omdat ze alleen maar gestolen werden. Overigens heeft een trein altijd de mogelijkheid aan 2 kanten uit te stappen en heeft elke deur een noodbediening. Dan heeft een ruit inslaan niet zoveel toegevoegde waarde.

Dinsdag 05 jun 2012 - 23:24:08
thom
thom
Ik heb het over de 6 persoons coupe's, dan heb je toch echt maar 1 toegangsdeur naar de zijgang

Voor de duidelijkheid de coupeschuifdeur bedoel ik dan, en niet zwenk-zwaaideuren.

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 05 jun 2012 om 23:25:49

Dinsdag 05 jun 2012 - 23:28:23
Johan-41
Johan-41
mja, geen idee, zowel voor mij als voor mijn collega...

Woensdag 06 jun 2012 - 17:53:48
Masjinist
Masjinist
Indien materieel meer als 2 deuren per bak heeft mogen noodhamers achterwegen blijven voor de toelating in Nederland