Verbouwing Breda
Forum: Algemeen - Algemeen
03-09-2013 22:36:46
sjoerd
sjoerd
Nog even geduld: er komt een artikel in OdR over de historie van 1972 tot straks als het klaar is. Nog één gesprek met de projectleider en dan...  

10-11-2014 21:08:02
R1-2010
R1-2010
Vanaf as maandag is er weer een nieuwe spooropstelling, als ik de vertreksporen in de reisplanner mag geloven:

Spoor 4: 3600+1900 ri Tb
Spoor 5: 13600 ri Tb/Ht
Spoor 6: 5000/15000 ri Zlw/Rtd
Spoor 7: 3600 ri Rsd, 1900 ri Rtd
Spoor 8: 900 (ICD) ri Rtd

Spoor 3/4 en 7/8 zullen wel de doorrijdsporen voor de cargo's zijn.
 

10-11-2014 21:52:14
mvboetzela
mvboetzela
Dat kan heel wel, want komend weekend gaat de verbouwing van stap 8 naar stap 9 van de totaal 12 stappen.  

10-11-2014 21:58:15
AlexNL
AlexNL
Vandaag was weer een stukje voortgang te zien, de hekken die spoor 5 maandenlang hebben afgesloten zijn weg en in de tunnel (achter de poortjes) zijn de trappen naar spoor 3/4 zichtbaar.

De vaart zit er weer lekker in
 


10-11-2014 22:36:23
ZJ37
ZJ37
Quote
R1-2010 (ma 10 nov 2014 21:08:02 https://www.somda.nl/forum/11970/p515343/): Vanaf as maandag is er weer een nieuwe spooropstelling, als ik de vertreksporen in de reisplanner mag geloven:

Spoor 4: 3600+1900 ri Tb
Spoor 5: 13600 ri Tb/Ht
Spoor 6: 5000/15000 ri Zlw/Rtd
Spoor 7: 3600 ri Rsd, 1900 ri Rtd
Spoor 8: 900 (ICD) ri Rtd

Spoor 3/4 en 7/8 zullen wel de doorrijdsporen voor de cargo's zijn.
Het gebruik van spoor 7 en 8 was wellicht handiger geweest om dat om te draaien: nu kruist de 900 2x met het doorgaande verkeer Tb-Rsd.
 

17-11-2014 05:41:27
ZJ37
ZJ37
Vandaag zijn inderdaad de sporen 4 en 5 weer in dienst gekomen. De sporen 2 en 3 zijn nu buiten dienst.  

18-11-2014 17:41:16
michaben
michaben
De dienstregeling van de 900 is ook iets aangepast, vertrek vanaf Rtd en aankomst te Bd is een minuut later (:10/:40 vanaf Rtd, :04/:34 aankomst). De geplande stop te Rtd is hiermee verruimd tot 4min, maar in de praktijk komt de 900 hier al met -2 binnen en is het dus 6 minuten. Vanaf december gaat ook het vertrek in Bd een minuut eerder.  

19-11-2014 09:54:49
ZJ37
ZJ37
De trein moet weer langs het perron keren, blijkbaar. De loc schijnt helemaal om te rijden via Bda (spoor HB). Dan begrijp ik nog steeds niet waarom de aankomende en vertrekkende ICD perse door de stroom treinen oost > west heen moet rijden. Door het spoorgebruik 7 en 8 om te draaien, ben je daar voor een groot deel vanaf. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.  

19-11-2014 10:19:49
treinfan
treinfan
Rijdt de loc in 23 minuten om, of 53 minuten (met locwissel)? In dat laatste geval gaat aannemelijk de loc die op spoor HB staat direct na aankomst van de ICD via het meest linker spoor (BB/BC) naar de ICD toe om aan te koppelen. Met deze spooropstelling kunnen dan de binnenkomende loc, vertrekkende 1900 ri Gvc en aankomende 15100 uit Gvc allemaal tegelijk  

19-11-2014 14:06:35
Edb3
Edb3
Wat gaat er komend weekend dan nog meer gebeuren in Breda, behalve herindienst stellen spoor 5 en 6?  

19-11-2014 14:37:00
ZJ37
ZJ37
Spoor 5 en 6 zijn al in dienst gesteld, net als spoor 4.  

19-11-2014 16:30:21
Jrodenhuis
Jrodenhuis
Quote
ZJ37 (wo 19 nov 2014 09:54:49 https://www.somda.nl/forum/11970/p516278/): De trein moet weer langs het perron keren, blijkbaar. De loc schijnt helemaal om te rijden via Bda (spoor HB). Dan begrijp ik nog steeds niet waarom de aankomende en vertrekkende ICD perse door de stroom treinen oost > west heen moet rijden. Door het spoorgebruik 7 en 8 om te draaien, ben je daar voor een groot deel vanaf. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Loc loopt niet echt om, maar vertrekt direct na vertrek van de ICd ri. Asd in zelfde richting richting spoor HB of MM om 10/15 min later weer terug te keren op spoor 8 om aan te koppelen en de volgende ICd-slag te rijden. Ik heb vanmiddag tussen 13:30 en 15:30 twee verschillende varianten waargenomen, naast het keren op spoor HB keert de loc ook op spoor MM. In het laatste geval kwamen er geen cargo's door Bd in westelijke richting.

De binnenkomende 938 stond vanmiddag zo'n 10 min. te wachten op spoor NM op allereerst de zonder aanleiding 4 min. te laat vertrekkende ICd 935, daarna de wisselloc richting spoor HB en daarna nog op 2 kort achter elkaar rijdende cargo's over spoor 7 in westelijke richting. Je zou denken dat die cargo's prio kregen om ze niet stil te hoeven zetten, maar niets is minder waar, ze werden beiden ook keurig stil gezet aan het perron op spoor 7 om kort daarna weer door te mogen.

Dus m.n. als er 1 of 2 cargo's in westelijke richting doorkomen tussen .27/.57 en .09/.39 is het passen en meten en is de kans erg groot op een vertraagde 900 of 1900. Over wissel 109B rijden dan in theorie de volgende treinen:

.27/.57: ICd > Asd van spoor 8
+/- .29/.59: ICd wisselloc > HB/MM van spoor 8
+/- .01/.31: Cargo in westelijke richting over spoor 7
+/- .03/.33: Cargo in westelijke richting over spoor 7
.04/.34: ICd > Bd spoor 8
.09/.39: IC > Gvc van spoor 7

Laatst bewerkt door Jrodenhuis op 19-11-2014 16:36, reden: Spelfoutjes
 

23-11-2014 14:12:34
BGM104
BGM104
Het plan schrijft voor dat de wisseloc van IC direct keert op spoor BC tussen sein 1046 en 1050, dat ligt ook mooi in het verlengde van spoor 8. Gezien de meldingen hier wordt daar regelmatig van afgeweken.  

23-11-2014 16:16:03
Jorrit
Jorrit
Het voordeel van deze situatie is wel dat de passagiers nu al kunnen gaan zitten en niet hoeven te wachten tot de trein is gekeerd. Dat zorgde in het verleden voor een verergering van de vertraging omdat de hele trein vaak pas precies op vertrektijd aan het perron arriveerde.  

28-12-2014 21:28:04
waalkade
waalkade
Quote
ZJ37 (ma 17 nov 2014 05:41:27 https://www.somda.nl/forum/11970/p515982/): Vandaag zijn inderdaad de sporen 4 en 5 weer in dienst gekomen. De sporen 2 en 3 zijn nu buiten dienst.
Het uitrijdsein op spoor 5 ri Tb is nog incompleet.
De reflecterende bakens hiervoor ontbreken. (of de bordjes met 2 gekruiste pijlen waren op)