Verbouwing Breda
Forum: Algemeen - Algemeen
31-05-2012 09:00:45
gvttreinen
gvttreinen
Gisteren (30/5) was het startsein gegeven voor verbouwing van Breda Centraal, hoe het er uiteindelijk uit moet komen te zien (zonder zwervers en graffiti) zie: http://www.youtube.com/watch?v=Ls0qUt_svXg.
Breda in de vaart der volkeren.

Ik weet niet of dit al eerder gepubliceerd is.
 

14-09-2012 16:53:32
phantom
phantom
De bouwcombinatie Ballast Nedam / Hurks gaat de 166 palen die niet meer mochten worden geheid vervangen door schroefpalen. Dit is een techniek waarbij er voor omwonenden geen overlast is van trillingen of geluid. Met het schroeven wordt volgende week gestart.


Eind vorige maand werden de heiwerkzaamheden aan de noordkant van het station in overleg met alle partijen stopgezet. Dit omdat er meer geluid werd geproduceerd dan toegestaan. Op dat moment moesten er nog 166 palen de grond in.

Nieuwe werkwijze
Samen met de opdrachtgevers NS, gemeente Breda en ProRail heeft de bouwcombinatie besloten de heipalen te vervangen door fundexpalen. Dit zijn holle stalen buizen die in de grond worden gebracht en vervolgens worden gevuld met beton. Het benodigde materiaal wordt deze week aangevoerd en in de loop van volgende week wordt er met het schroeven gestart. De heistellingen en heipalen worden afgevoerd.

Consequenties
De consequenties van de nieuwe werkwijze voor wat betreft de planning en de kosten worden op dit moment nog nader onderzocht. Het hervatten van de werkzaamheden had de hoogste prioriteit. Alle partijen zijn blij dat dit zo snel is gelukt en hebben groot vertrouwen in de gekozen werkwijze.

Bron: http://ns4ns.nl/forum/index.php?topic=4549.msg5342#msg5342


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

15-09-2012 10:48:13
john2
john2
Als mijn herinnering juist is, dan is het statin van Breda zoals het er nu staat van begin jaren zeventig. Het station van Tilburg is volgens mij ook van rond die tijd.  

15-09-2012 10:57:03
nohab
nohab
Breda: 1974, Tilburg is van 1965.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 


18-09-2012 06:22:00
ZJ37
ZJ37
Ingaande vandaag zijn de sporen 4 en 5 buiten dienst gegaan en de sporen 6 en 7 weer terug in dienst.

Het rijtje Res'en dat lange tijd op spoor 6 heeft gestaan, geladen met sloopafval van de stationkap, is waarschijnlijk gisteravond of vannacht opgehaald.

Opvallend is trouwens de bijzonder smalle strook aan de oostzijde van het perron op spoor 7: de hekken staan er dusdanig dat er hooguit 2 meter perron over blijft tussen hek en perronrand. Echt veel te smal!
 

18-09-2012 12:50:57
spoorhaas
spoorhaas
Ik ga vanmiddag wel eventjes kijken op spoor 7 ZJ37, anders maak ik er veiligheidsmelding van.... we hadden ook capriolen op spoor 5 maar dan met invaliden bruggen..  

18-09-2012 15:25:59
phantom
phantom
Quote
ZJ37 (di 18 sep 2012 06:22:00 https://www.somda.nl/forum/11970/p409748/):

Opvallend is trouwens de bijzonder smalle strook aan de oostzijde van het perron op spoor 7: de hekken staan er dusdanig dat er hooguit 2 meter perron over blijft tussen hek en perronrand. Echt veel te smal!

Dat was 2 weken terug op vrijdag ook al zo over bijna de gehele lengte van dat perron.
Hekken bespant met blauw zeil (om te zorgen dat mensen niet kunnen zien wat men aan de andere kant wel of niet doet ? )
Ben benieuwd hoe dat moet zijn als de spits s'morgens en s'avonds start en men dat smalle strookje ter beschikking staat om mensen op te stapelen %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

05-10-2012 17:06:02
mdj
mdj
Quote
ZJ37 (vr 05 okt 2012 14:41:19 https://www.somda.nl/forum/12409/p412487/): @robbertc: [..]Zowel voor als na 8 oktober wordt er doorgereden naar Zlw [...]

Tot wanneer rijdt de 13600 door naar Zlw?

Laatst bewerkt door mdj op 05-10-2012 17:06


Bij twijfel: gebruik beton.
 

05-10-2012 18:05:05
robbertc
robbertc
M'n geheugen zegt tot en met maandag 15 oktober.  

05-10-2012 18:20:44
mdj
mdj
Oke, dankjewel (ook gelijk maar even in het werkzaamhedenoverzicht aangepast)

Laatst bewerkt door mdj op 05-10-2012 18:21


Bij twijfel: gebruik beton.
 

26-11-2012 09:48:57
sjoerd
sjoerd
Spoor 2 te Breda is inmiddels omhooggebracht zodat gelijkvloerse instap van reizigers van het expresgoederen- en rijwielperron in SLT mogelijk is. Dit perron staat ook bekend als het postperron omdat het daartoe jarenlang is gebruikt. Het definitieve postperron langs spoor 1 (inmiddels verdwenen) is nooit aangelegd.
De perronkap bestaat intussen uit twee helften die heftig gestut zijn. Ook de noordzijde en de zuidzijde zijn eraf, zodat er geen kapdelen meer bovend e sporen hangen. Hier moet geheid worden voor de nieuwe betonnen perronkap waar straks een parkeerterrein bovenop komt.
Het spoorgebruik is nu normaal, behalve dan dat Fyra niet meer op het meest noordelijke spoor 8 aanlegt maar op spoor 7. Hij kan nu in elk geval bij doorglijden de tijdelijke noordelijke perrontoegang niet naar Gilze-Rijen opschuiven.
Binnenkort start de bouw van een hoge passerelle om de perrons te kunnen bereiken als de oude tunnel buiten dienst moet en de nieuwe nog niet is afgewerkt. Er komt ook een trap naar het "postperron". Dat wordt een Arnhemse klimpartij zonder roltrappen. Liften waren er toch al niet.
 

26-11-2012 16:40:37
ZJ37
ZJ37
Spoor 8 is inmiddels ook al enkele weken buiten dienst, maar is er niet veel activiteit te bespeuren.  

26-11-2012 19:50:10
mich
mich
Van de week waren ze er bovenleidingportalen aan het weghalen.  

06-01-2013 09:50:42
sjoerd
sjoerd
Inmiddels rijdt Fyra zo punctueel dat deze spoor 3 ruim heeft verlaten voordat de 3600 naar Zwolle daar binnenkomt.%03%
Maar nee: de 3600 naar Zwolle halteert sinds afgelopen week weliswaar weer op spoor 3. Nu keert de Sprinter naar Dordrecht op spoor 2 naast het dienstperron. Hierdoor zijn overstapjes naar en van de 3600 weer erg moeilijk te halen.
Fyra keert weer op spoor 5 en tailtracked niet meer aan de oostzijde. De locomotief wacht zijn beurt af aan de westzijde. Kennelijk biedt deze spooropstelling meer flexibiliteit bij vertragingen.
Spoor 8 is buiten dienst en spoor 7 is niet elk uur in gebruik. Het perron dient alleen als achteruitgang. Het wachten is op de traverse die aan de oostzijde wordt gebouwd. De looproutes worden langer maar de overstapspeling helaas niet.
 

06-01-2013 15:09:00
BGM104
BGM104
Spoor 7 zou ook buiten dienst moeten zijn. Dit is de aanleiding voor de nieuwe spooropstelling. Blijkbaar wordt er dus nog niet gewerkt? Wel typerend voor dit slecht lopende project.  

06-01-2013 16:58:17
ZJ37
ZJ37
@sjoerd: Dat betekent dat de aankomende Fyra dus nooit op tijd kan zijn. De vertrekkende gaat om .28/.58 van spoor 5. Daarna moet de loc nog weg en om .02/.32 zou dan de Fyra uit Asd moeten binnen staan op spoor 5. Dat lukt toch nooit allemaal in 4 minuten?

Want als die aankomende Fyra voor Bd moet wachten op de vertrekkende Fyra dan houdt het dus ook de 5000 uit Zlw op en als die dan ook vertraging krijgt gaat het in deze spooropstelling dus ook de 3600 naar Zl hinderen omdat men zo slim is om de 5000 op spoor 2 af te handelen en dus vlak voor aankomsttijd van de 3600 voorlangs moet.

Benieuwd welke BSO er volgende maand uit welke hoek en welke hoed getoverd gaat worden...
 

06-01-2013 18:07:54
jordydl1
jordydl1
vanmiddag werden de binnenkomende fyra treinen te Bd weer behandeld op spoor 3.  

06-01-2013 18:39:19
ZJ37
ZJ37
Maar dan is er dus ook getailtracked via de oostkant van Bd?  

06-01-2013 23:23:36
sjoerd
sjoerd
Ik kan er geen eed op doen, dat het elk uur in de afgelopen dagen met de spooropstelling zo is gegaan zoals ik waargenomen heb en beschreef. Thuis gekomen controleerde ik de spooropstelling op de site van stationsweb en die bevestigde mijn vermoedens. Maar ik snap ook jullie vragen...
Wie geeft het verlossende woord? Wat is het juiste uitgangspunt? En is spoor 7 morgen werkelijk buiten dienst?
 

07-01-2013 00:16:23
BGM104
BGM104
Spoor 7 zou vanaf 2 jan al buiten dienst moeten zijn. Spoor 8 blijft buiten dienst. Al het verkeer op Bd moet het dus met 1 perronspoor minder doen, daarom is de 5000 naar de 2 verhuisd.

Voor wat betreft de Fyra, officieel keert deze nog altijd op spoor 852. Maar verkeersleiding laat het ding iom Hispeed ook regelmatig langs het perron keren.
 

07-01-2013 07:09:25
SunKeeper
SunKeeper
Met een eerste blik op de reisplanner komt spoor 7 niet voor, dus inderdaad buiten dienst.  

07-01-2013 07:49:41
ZJ37
ZJ37
De rails van spoor 7 zien er ook wel uit dat ze eventjes niet zijn gebruikt. Maar werkzaamheden zijn er niet te zien.  

07-01-2013 17:44:30
ZJ37
ZJ37
Quote
ZJ37 (zo 06 jan 2013 16:58:17 https://www.somda.nl/forum/11970/p428534/): @sjoerd: Dat betekent dat de aankomende Fyra dus nooit op tijd kan zijn. De vertrekkende gaat om .28/.58 van spoor 5. Daarna moet de loc nog weg en om .02/.32 zou dan de Fyra uit Asd moeten binnen staan op spoor 5. Dat lukt toch nooit allemaal in 4 minuten?

Want als die aankomende Fyra voor Bd moet wachten op de vertrekkende Fyra dan houdt het dus ook de 5000 uit Zlw op en als die dan ook vertraging krijgt gaat het in deze spooropstelling dus ook de 3600 naar Zl hinderen omdat men zo slim is om de 5000 op spoor 2 af te handelen en dus vlak voor aankomsttijd van de 3600 voorlangs moet.
Vanmiddag verliep de utvoering precies zoals ik het had voorspeld: De te Bd aankomende Fyra moest wachten voor de paal totdat de vertrekkende Fyra plus de losse loc weg waren. Intussen staat de 5000 uit Ddr achter de Fyra in de file. Daarna komt Fyra met minimaal +3 binnen te Bd, de 5000 volgt snel met +2 naar spoor 2 en zorgt daarmee dus ook struktureel voor een te late aankomst van de 3600 uit Rsd.

En hiermee schieten de gewijzigde maatregelen hun doel compleet voorbij: het was immers de tailtrackende Fyra die dezelfde 3600 toch hinderde? Staaltje wiel opnieuw uitvinden, van een krakende wagen, dat wel.
 

07-01-2013 17:57:51
maxje
maxje
En de Fyra naar spoor 2? 3600 gewoon spoor 3 en de 5000 kan dan naar spoor 5 en heeft zo ook nog eens zijn cross platform overstap met de 3600 naar Rsd terug. Het zal denk ik weinig uitmaken of de 5000 of de fyra heel het emplacement moet oversteken. Moet men echter wel gebruik maken van het tailtrack spoor.  

07-01-2013 18:36:02
BGM104
BGM104
Zoals je hier http://www.prorail.nl/Vervoerders/Capaciteitsverdeling/Dienstregeling2013/Documents/Bd_spits.pdf op een nu al verouderde BSO kan zien heeft de Fyra dan bij vertrek een conflict met het 1 min later doorrijdende goederenpad naar Kn, geen optie dus.

Wat wel kan is de 13600 naar de 2 brengen.
 

07-01-2013 18:39:31
sjoerd
sjoerd
Je zou toch denken dat de goede ideetjes van onze forumleden niet nodig zijn voor een goede bedrijfsvoering, maar uit het geklungel van de laatste weken (of zijn het inmiddels al jaren?) blijkt welhaast het tegendeel. Voor die paar cargo's per dag die in de weg zitten, laat je toch geen hele dag in de soap draaien??  

07-01-2013 18:54:34
ZJ37
ZJ37
Heb de cargopaden niet in mijn hoofd zitten, maar wellicht is dit iets:

2: kerende 13600.
3: 1900/3600 ri Tb.
4: aankomende Fyra, vertrek naar tailtrack na aank 13600 (Fyra hindert geen 5000 en 3600 meer).
5: kerende 5000, na vertrek 5000 kan Fyra van tailtrack naar 5 (5000 hindert geen 3600 meer).
6: 1900/3600 uit Tb.

Edit:
Verhaal wisselloc ontbrak nog:
.06 Loc 1 + Prio 1: spoor 4 -> 852
.08 Loc 2 (vorige trein): 853 -> 4 -> 852
.25 Loc 2 + Prio 1: spoor 852 -> 5
.36 Loc 3 + Prio 2: spoor 4 -> 853
.38 Loc 1 + Prio 2: spoor 852 -> 4 -> 853
.55 Loc 1 + Prio 2: spoor 853 -> 5

Elk half uur worden de tailtracksporen dus om en om gebruikt. Scheelt een extra zaagbeweging voor de losse loc.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 07-01-2013 21:50
 

07-01-2013 18:56:59
maxje
maxje
Quote
BGM104 (ma 07 jan 2013 18:36:02 https://www.somda.nl/forum/11970/p428747/): Zoals je hier http://www.prorail.nl/Vervoerders/Capaciteitsverdeling/Dienstregeling2013/Documents/Bd_spits.pdf op een nu al verouderde BSO kan zien heeft de Fyra dan bij vertrek een conflict met het 1 min later doorrijdende goederenpad naar Kn, geen optie dus.

Wat wel kan is de 13600 naar de 2 brengen.


Is misschien wel het beste nog. Overstap op de 1900 zal niet veel extra problemen opleveren. De 13600 moet officeel 4 minuten voor de 1900 binnen zijn, maar is dat bijna altijd ook wel eerder.
 

07-01-2013 20:23:28
R1-2010
R1-2010
Lekker klantvriendelijk, juist de overstap van en naar de 13600 op de 1900 is een heel veel gebruikte. Doet u daar maar een cross-platform en verzin voor de Fyra een andere oplossing.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


07-01-2013 20:40:08
mvboetzela
mvboetzela
Die andere oplossing voor de Fyra staat al een tijdje op de Wgm: De lay-out van Bd is ontworpen op het keren met treinstellen en totaal niet op het omlopen van locomotieven. Zo gauw mogelijk de baan op met de Ansaldo stellen, dan ben de losse loc bewegingen kwijt en kun je relatief eenvoudig tailtracken.  

07-01-2013 21:44:06
ZJ37
ZJ37
R1-2010: Roepen dat het niet klantvriendelijk is is erg makkelijk. Ideaal voor de 13600-reizigers is het niet nee. Bedenk eens een andere oplossing dan.  

07-01-2013 22:20:52
sjoerd
sjoerd
Mee eens, ZJ37, en dat zijn dan altijd nog 4 minuten van de 13600 op de 1900, terwijl de overstap van de 3600 op (de voorlopers van) de 5000 al vele jaren minder dan 2 minuten is en in de praktijk vaak negatief, waardoor je een uur moet wachten. ook is de oplossing die je geeft comfortabel voor de overstappers van Fyra op en van de 1900 en 3600 beide, want cross platform!  

07-01-2013 22:32:31
ZJ37
ZJ37
Dat laatste zie ik als 'meegenomen'. Het gaat er mij meer om dat na binnenkomst van de 13600 de Fyra geheel ongehinderd kan tailtracken en rangeren en hiermee verder niks en niemand in de weg zit.  

07-01-2013 23:24:44
BGM104
BGM104
Fietsen jullie de 1200 er ook nog even in?  

08-01-2013 06:20:22
Bert13
Bert13
En voor de niet-kenners? Moet dat de Fyra Bd - Atw worden? Is spoor 7 tegen die tijd nog buiten dienst?


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

08-01-2013 07:10:06
R1-2010
R1-2010
Tja, je moet kijken waar de reizigers het minste last mee hebben. Mijn eigen ervaringen bekijkend is de 13600 tussen Tb en Bd een stuk drukker dan de 5000 als die in Bd aankomt. Er zijn veel overstappers vanuit Tbu, Tbr en Gz van en op de 1900. Als je de 13600 op spoor 2 neerzet, met die ene opgang lijkt me dat niet wenselijk. Hoe het wel moet: ik zal eens een studie er aan wagen

Laatst bewerkt door R1-2010 op 08-01-2013 07:10
 

08-01-2013 17:38:37
sjoerd
sjoerd
Het aantal reizigers is zeker een punt, R1. Ik hoop voor de overstappers van en naar spoor 2 maar dat de te bouwen traverse daar ook een trap krijgt.  

08-01-2013 19:36:36
R1-2010
R1-2010
Zou je niet -tijdelijk- een spoor in 2en kunnen hakken (paar stootblokken ofzo) zodat je daar zowel de 5000 als de 13600 op kwijt kunt?  

08-01-2013 19:49:30
ZJ37
ZJ37
Daar is al eens over gedacht, maar in enkele gevallen zijn de perrons te kort. Zeker als de 13600 met twee stellen rijdt dan past dat nooit.

Daarnaast vond meneer Veiligheid het vlak tegenover elkaar laten aankomen van twee treinen niet zo'n fijn idee.
 

09-01-2013 08:12:16
AlexNL
AlexNL
Meneer Veiligheid moet niet zeuren, maar een paar ATB-VV-bakens wegleggen. Een perron tijdelijk verlengen zou volgens mij wel mogelijk moeten zijn (in de richting van Rotterdam/Roosendaal).

Een andere optie is het (gedeeltelijk) doorkoppelen van de 5000 en de 13600, dan ben je in één klap van twee kerende treinseries af.

Voor zover mij bekend krijgen alle perrons een aansluiting op de tijdelijke traverse, dus ook spoor 2.

Laatst bewerkt door AlexNL op 09-01-2013 08:14
 

09-01-2013 12:37:53
broek53
broek53
Bij kopsporen op stations van enige omvang hoort tegenwoordig al standaard ATB VV, maar meneer Veiligheid heeft tegenwoordig trekjes van Rupsje Nooit genoeg. Voorschriftelijk is er zelfs niets op tegen om twee treinen tegen elkaar in kop te laten maken, maar helaas beheert meneer Veiligheid ook de voorschriften. Voordat je het weet, staat het erin. Maar dat terzijde.  

24-01-2013 10:18:25
ZJ37
ZJ37
Momenteel wordt er over de koppen van het perron aan de Tilburgse zijde (beginnend aan de kant van spoor 8/7) een tamelijk hoge brug gebouwd die, zoals het erop lijkt, gaat dienen als tijdelijke voetgangersbrug.  

24-01-2013 15:59:23
phantom
phantom
Als de veiligheid in het geding is,dan snap ik toch 1 ding niet.
Waarom mag/mocht er in Rtd CS op sp 11 ? (spoor voor trein HvH)dan wel een perron aanpassing worden toegepast ?
Daar zat/zit een punt/driehoek over het spoor waardoor dat spoor feitelijk ook werd opgedeeld en gebruikt


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

24-01-2013 16:40:26
mdj
mdj
Spoor 1a en 11(a) hebben jukken gekregen. Spoor 1 had 2 fasen: a en b en je kon toen (en nu nogsteeds?) niet van a naar b. Geen probleem met de veiligheid.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

24-01-2013 21:15:09
anton_
anton_
Quote
AlexNL Voor zover mij bekend krijgen alle perrons een aansluiting op de tijdelijke traverse, dus ook spoor 2.


Volgens een filmpje dat ik op internet zag (en niet meer kan vinden) komt er een aansluiting op spoor 2. Hoe je aan de voorzijde moest komen was minder duidelijk, via de bestaande trap aan de westzijde van spoor 2 of via de nieuwe trap

Laatst bewerkt door anton_ op 24-01-2013 21:17
 

30-01-2013 08:27:51
maxje
maxje
De nieuwe loopbrug is af. Alleen de trappen naar de perrons moeten nog aangebracht worden. De 13600 vertrekt vanaf deze week van spoor 2 en de 5000 van spoor 4. Nu er dus straks een loopbrug is wordt spoor 8 dan weer een doorgaand spoor?  

30-01-2013 13:52:24
AlexNL
AlexNL
Sinds deze week is de spooropstelling in Breda gewijzigd:

- 13600 keert op spoor 2
- 1900 en 3600 ri. Tb gebruiken spoor 3
- 5000 en wisselloc Fyra gebruiken spoor 4
- Fyra komt binnen op en vertrekt van spoor 5
- 1900 en 3600 naar Rsd/Rtd vertrekken vanaf spoor 6

De bouw van de voetgangersbrug gaat snel. Het brugdek is er over de gehele lengte, zowel aan de noord- als aan de zuidzijde zijn er trappen geplaatst en de trap naar spoor 7/8 is inmiddels ook geplaatst.

T.h.v. spoor 2 is er een platform gemaakt met een trap geplaatst die uitkomt op de Stationsweg (het Q-Park-terrein). Er gaat nog een loopplankje komen zodat je vanaf daar meteen op spoor 2 kunt komen, je hoeft dan dus niet eerst langs de AH To Go om bij de in-/uitgang te kunnen komen.

Het is de bedoeling dat de brug in maart wordt geopend, het bruggetje over spoor 8 zal dan verdwijnen. In een later stadium (juni) zullen sporen 5 en 6 buiten dienst worden genomen.

Laatst bewerkt door AlexNL op 31-01-2013 23:16
 

04-03-2013 08:32:02
AlexNL
AlexNL
Zoals gezegd: de brug is 1 maart geopend. En de eerste jankverhalen zijn er ook al: http://www.omroepbrabant.nl/?news/1894471223/Eerste+valpartij+op+metershoge+voetgangersbrug+bij+station+Breda.aspx.

Het bruggetje over spoor 8 is nu gesloten.
 

04-03-2013 08:39:37
ZJ37
ZJ37
Er is niks over gelogen dat die brug echt helemaal niks is voor mensen die slecht ter been zijn. Typisch zo'n brug die je eerder verwacht ergens op een stormbaan op een militair terrein. Anyway: mijn conditie zal er niet slechter op worden!  

04-03-2013 09:27:10
daniel81
daniel81
Met het wordt wel een ontzettend trieste neiging dat tegenwoordig alles voor gehandicapten toegankelijk moet zijn. De volgende stap wordt dus dan gewoon geen brug meer aanleggen en iedereen door het tunneltje persen: da's tenminste geen discrimninatie%03%
Als ik de foto zie lijkt het een kopie van de tijdelijke brug in Rtd, daar is toch weinig mis mee%05%
 

04-03-2013 09:27:42
AlexNL
AlexNL
De brug hoeft op dit moment nog niet zo'n probleem te zijn: de hoofdingang van het station is nog geopend en het (regionaal belangrijke) busstation is ook nog aan die kant. Reizigers die slecht ter been zijn en in de Belcrum moeten komen kunnen via de Stationsweg en de Terheijdsenweg omlopen.

Het plan is echter om het busstation naar de noordkant van het station te verplaatsen, en i.v.m. de aanleg van de HOV-busbaan Breda - Oosterhout zal de tunnel aan de Terheijdenseweg gesloten worden. Reizigers die slecht ter been zijn zullen dan moeten omlopen via de Spoorstraat/Belcrumweg wat een stuk verder is.

Het is niet optimaal, maar gelukkig is het maar een tijdelijke situatie. Hopelijk opent de nieuwe reizigerstunnel snel, zelfs al is het maar in ruwbouw.
 

04-03-2013 09:29:08
dvdhoven
dvdhoven
Quote
AlexNL (ma 04 mrt 2013 08:32:02 https://www.somda.nl/forum/11970/p438582/): Zoals gezegd: de brug is 1 maart geopend. En de eerste jankverhalen zijn er ook al: http://www.omroepbrabant.nl/?news/1894471223/Eerste+valpartij+op+metershoge+voetgangersbrug+bij+station+Breda.aspx.
Waarom moet dat nu gelijk zo negatief als jankverhalen worden aangeduid? Ik hoop voor je dat je geen beenklachten hebt. Ik heb ze wel en ik kan je zeggen dat deze brug een berg is voor veel mensen. En daar is niet jankerigs aan.


Dick van den Hoven
 

04-03-2013 09:38:32
waalkade
waalkade
Hoe geschikt is de brug voor de spotters, een beetje mooi uitzicht?
(de tijdelijke brug toendertijd in Vl had voor mij nooit weggehoe%08%ven)
 

04-03-2013 09:45:09
AlexNL
AlexNL
Quote
dvdhoven (ma 04 mrt 2013 09:29:08 https://www.somda.nl/forum/11970/p438597/):
Waarom moet dat nu gelijk zo negatief als jankverhalen worden aangeduid? Ik hoop voor je dat je geen beenklachten hebt. Ik heb ze wel en ik kan je zeggen dat deze brug een berg is voor veel mensen. En daar is niet jankerigs aan.


Het ging hier niet om een reiziger die slecht ter been is, maar om iemand die simpelweg te laat was voor d'r trein.

Reizigers die slecht ter been zijn kunnen gebruik maken van de ingang aan de voorzijde. Voor zover ik weet blijft de reizigerstunnel in gebruik totdat de nieuwe tunnel open gaat.
 


04-03-2013 09:47:50
dvdhoven
dvdhoven
Dan nog blijft mijn punt, waarom wordt alles gelijk in het negatieve getrokken? Dat geldt niet alleen voor dit geval, maar algemeen en overal en ik kom het op Somda ook voortdurend tegen.


Dick van den Hoven
 

04-03-2013 11:35:06
AlexNL
AlexNL
Het was niet mijn bedoeling om meteen alles in het negatieve te trekken, maar het verhaal van Omroep Brabant stootte mij tegen de borst. Ik snap namelijk niet goed waarom het feit dat iemand op een trap valt nieuwswaardig is. Als de gevallen persoon slecht ter been zou zijn geweest zou ik het misschien nog begrijpen, maar dat was hier niet het geval.

Van het ProRail-weblog (http://blog.prorail.nl/tijdelijke-loopbrug-in-breda):

Quote
Verbetering toegankelijkheid
Pas als de nieuwe ondergrondse passage aan de noordkant klaar is, naar verwachting in het derde kwartaal van 2014, gaat de ingang aan de zuidkant dicht en is er een nieuwe hoofdingang aan de noordkant. In de nieuwe passage zijn roltrappen en liften naar alle perrons. Vooral de liften zijn een belangrijke verbetering ten opzichte van de huidige situatie.


Het station blijft dus ten alle tijde toegankelijk voor mensen die slecht ter been zijn. Het hoeven beklimmen van die trappen is dus niet verplicht als je slecht ter been bent.

Dit in tegenstelling tot station Delft, waar de enige optie om bij spoor 2/3 te komen via trappen is: danwel de hoge (tijdelijke) trap aan de kant van Delft Zuid, danwel de tunnel aan de Rijswijk-kant. Er is geen lift, ook geen pad over het spoor.

Laatst bewerkt door AlexNL op 04-03-2013 11:37
 

04-03-2013 17:36:38
ZJ37
ZJ37
Quote
waalkade (ma 04 mrt 2013 09:38:32 https://www.somda.nl/forum/11970/p438599/): Hoe geschikt is de brug voor de spotters, een beetje mooi uitzicht?
(de tijdelijke brug toendertijd in Vl had voor mij nooit weggehoe%08%ven)
Je hebt zeker een aardig uitzicht op die hoogte! Of je fraai treinen kan vastleggen vraag ik me af met al die bovenleidingen.

Voor mij is het nu elke dag 78 treden op, 57 af en weer op, 78 af. 270 treden per dag, 1350 treden per werkweek!
 

04-03-2013 19:07:48
AlexNL
AlexNL
Ik ben vanavond over de brug gelopen, en het valt me alleszins mee. De trap is een stuk minder steil dan zijn soortgenoot in Delft.

Als spotplek heb je er niet zo veel aan, misschien kun je wat bereiken vanaf de zijkanten maar niet veel meer. Wel heb je een mooi uitzicht over de bouwplaats van zowat heel Via Breda.

Laatst bewerkt door AlexNL op 04-03-2013 19:09
 

04-03-2013 20:44:02
BGM104
BGM104
Quote
daniel81 (ma 04 mrt 2013 09:27:10 https://www.somda.nl/forum/11970/p438595/):
Als ik de foto zie lijkt het een kopie van de tijdelijke brug in Rtd


Welke tijdelijke brug in Rtd?
 

04-03-2013 22:55:21
Jorrit
Jorrit
Het is mij noet bekend of die brug zal verdwijnen of niet, maar er is wel een groot verschil: de brug in Rotterdam heeft roltrappen, in Breda niet.  

04-03-2013 23:08:00
AlexNL
AlexNL
In Rotterdam is het ophangmechanisme van de bovenleiding (hoe heet dat?) verlaagd, zoals te zien is op deze foto: http://img541.imageshack.us/img541/8719/img5784f.jpg

De brug in Rotterdam is lager, heeft een meer gestyleerde ondersteuning, heeft glazen panelen, roltrappen, enzovoorts. Ik denk dat de brug in Rotterdam een blijvertje is, waar de Bredase brug een tijdelijke oplossing is om de noordkant te ontsluiten.
 

05-03-2013 06:51:14
ZJ37
ZJ37
Overigens ligt het lage bruggetje over spoor 8 er nog wel steeds, waarmee je via heel weinig treden het perron van spoor 7/8 kon bereiken. Echter is er een hek voor gezet dus niet meer bruikbaar. Gaat dit bruggetje binnenkort weg en komt spoor 8 binnenkort weer als doorgaand spoor in dienst?  

05-03-2013 10:04:36
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
AlexNL (ma 04 mrt 2013 23:08:00 https://www.somda.nl/forum/11970/p438733/): De brug in Rotterdam is lager, heeft een meer gestyleerde ondersteuning, heeft glazen panelen, roltrappen, enzovoorts. Ik denk dat de brug in Rotterdam een blijvertje is, waar de Bredase brug een tijdelijke oplossing is om de noordkant te ontsluiten.
De brug in Rtd is inderdaad als definitief onderdeel van het station als eerste gebouwd. Naast dat het praktischer gaat zonder de kap er nog boven had dat natuurlijk daar ook een ontlastende functie voor de tijdelijke perrontunnel.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

05-03-2013 13:09:58
AlexNL
AlexNL
Quote
ZJ37 (di 05 mrt 2013 06:51:14 https://www.somda.nl/forum/11970/p438741/):
Gaat dit bruggetje binnenkort weg en komt spoor 8 binnenkort weer als doorgaand spoor in dienst?


Voor zover ik weet worden er tijdens de verbouwing steeds 2 sporen onttrokken aan de treindienst. Op dit moment zijn sporen 7 en 8 buiten gebruik, eerder al waren beurtelings 2/3, 4/5 en 6/7 buiten dienst om het gedeelte van de overkapping dat boven de sporen hing te verwijderen.

Ik verwacht dat binnenkort sporen 5 en 6 buiten dienst gaan zodat het restant van de overkapping kan worden afgebroken. Treinen richting Roosendaal en Rotterdam kunnen dan naar sporen 7 en 8.
 

05-03-2013 19:50:04
sjoerd
sjoerd
Natuurlijk moet ook de rest van de overkapping weg, maar er zal moeten worden geheid tussen spoor 5 en 6 en daarom is de overkapping daar weggehaald. Daarom zijn ook de zijkanten aan de buitenzijde afgeknot en zijn daar de windschermen verdwenen: heien tussen spoor 3 en 4 en heien tussen 7 en 8. Ook midden op de perrons moeten nieuwe funderingen worden ingebracht. Het dak moet straks een parkeerdek gaan dragen, dus daar zijn stevige fundamenten voor nodig.  

05-03-2013 23:24:21
maxje
maxje
Quote
ZJ37 (di 05 mrt 2013 06:51:14 https://www.somda.nl/forum/11970/p438741/): Overigens ligt het lage bruggetje over spoor 8 er nog wel steeds, waarmee je via heel weinig treden het perron van spoor 7/8 kon bereiken. Echter is er een hek voor gezet dus niet meer bruikbaar. Gaat dit bruggetje binnenkort weg en komt spoor 8 binnenkort weer als doorgaand spoor in dienst?


Mogen we wel vanuit gaan dat spoor 8 weer in dienst komt. Spoor 7 toont overigens een mooi laagje roest%08% maar waarom is dat spoor buiten dienst? Er zijn daar nu in ieder geval geen zichtbare werkzaamheden. Of is dat IVM met werkzaamheden aan de Belcrumzijde?
 

05-03-2013 23:27:38
ZJ37
ZJ37
Snap alleen niet waarom de lage trapopgang bij spoor 8 nu is afgesloten. Voor mensen die geen zin hebben in 135 treden zou dit nog eventjes een alternatief geweest zijn. Nu is die trap plus brug met twee hekken afgezet en staat het er verder ingebruikt bij.  

15-05-2013 22:27:14
ZJ37
ZJ37
Inmiddels lijkt het erop dat spoor 8 weer gereed is gemaakt om weer in gebruik genomen te gaan worden: het stootjuk is deze week weggehaald en het afgekruiste sein 1108 is weer in gebruik. Er staat nog wel een afsluitbord aan het eind van spoor 8 aan de Tb-zijde.  

16-05-2013 00:22:06
spoorhaas
spoorhaas
Per 20 mei komt 7 & 8 in dienst en gaan 5 & 6 buiten dienst  

21-05-2013 08:49:33
maxje
maxje
Spooropstelling is daarmee als volgt geworden.

Spoor 2 13600
Spoor 3 3600, 1900 Richting Tb
Spoor 4 900 Zowel aankomst als vertrek
Spoor 5 BD
Spoor 6 BD
Spoor 7 5000
Spoor 8 3600, 1900 richting Rsd en Gvc

Hierbij mag opgemerkt worden dat de 5000 en 3600 dus weer een crossplatform overstap hebben.
 

21-05-2013 17:09:01
sjoerd
sjoerd
Als ze nu ook nog effe op elkaar wachten (want dat gebeurt bijna nooit omdat de 5000 er op tijd uit moet om de 900 niet te hinderen) dan behoeven we wellicht minder vaak een vol uur te wachten op de volgende 5000.  

21-05-2013 21:22:30
AlexNL
AlexNL
Op de posters die op het station zijn opgehangen (de "derde ronde", http://www.viabreda.nl/system/files/poster__verbouwingsronde__ronde_3_station_breda.pdf) staat dat de Fyra van spoor 7 vertrekt. Vandaag bleek dit op spoor 4 te zijn, ik vermoed dat dit is gedaan om kruisende bewegingen te beperken?  

21-05-2013 21:28:39
maxje
maxje
Geen idee. De loc die overstaat in Bd en weer aankoppelt bij de aankomende 900 werd steeds op spoor 7 geparkeerd. Dit betekend dus ook dat doorgaande treinen spoor 8 zullen gebruiken.  

21-05-2013 21:47:44
AlexNL
AlexNL
Tijdens de "tweede ronde" stonden de loc en de 5000 op spoor 4 geparkeerd. Dat dit in z'n geheel is opgeschoven vind ik positief. Ook voor de reizigersbeleving: spoor 3/4 vind ik een aantrekkelijker perron dan 7/8, zeker voor reizigers met bijvoorbeeld koffers (die je nogal eens aantreft bij reizigers van/naar Schiphol).  

21-05-2013 22:03:13
ZJ37
ZJ37
Net als in de vorige bouwstap staat de wisselloc gereed op het spoor waar de 5000 dan even later op aankomt.

Dat was eerst spoor 4 en nu dus 7. Overigens in het kader van de spoorwegveiligheid wel opmerkelijk, want binnenkomen op bezet spoor kon wel eens gevaarlijk zijn. Meestal staat die loc wel helemaal aan de kop van het perron aan de Tb-zijde, maar enkele weken geleden stond deze op spoor 4 bij de Kiosk en de binnenkomende 5000 moest er naar toe kruipen om de trein goed neergezet te krijgen. Het uitzicht is komend van Bda met die boog voor Bd ook niet echt geweldig, dus die loc zie je dan ook pas op het laatste moment. Het zicht naar spoor 7 is gelukkig wat beter.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 21-05-2013 22:03
 

21-05-2013 22:24:13
mich
mich
Deze situatie is niet ideaal nee. Daarbij kruist het rangeerdeel steeds binnenkomende treinen. En het rangeerpersoneel kan de schaftkeet niet meer bereiken want die is nu opgesloten in werkgebied. (ja dat is ook belangrijk)  

22-05-2013 11:04:39
MDDM
MDDM
Quote
ZJ37 (di 21 mei 2013 22:03:13 https://www.somda.nl/forum/11970/p450749/):
Dat was eerst spoor 4 en nu dus 7. Overigens in het kader van de spoorwegveiligheid wel opmerkelijk, want binnenkomen op bezet spoor kon wel eens gevaarlijk zijn.
Is keurig netjes afgedekt in de regelgeving. Zie omschrijving bij Geel-knipper in het seinenboek


Gr Joop mcn Lls
 

22-05-2013 12:35:11
daniel81
daniel81
Tsja er zijn inmiddels tientallen voorbeelden van dingen die keurig staan afgedekt in de regeltjes maar toch als gevaarlijk worden beschouwd.
Bijvoorbeeld van een station vertrekken met geel als het volgende sein rood is, is volgens de regeltjes heel logisch omdat je voor dat rode sein gewoon moet stoppen. En toch is dat 'gevaarlijk'.
 

22-05-2013 13:38:14
gvttreinen
gvttreinen
..en sinds 'Amsterdam' heel gevaarlijk, onwenselijk!  

22-05-2013 14:01:39
MDDM
MDDM
Quote
daniel81 (wo 22 mei 2013 12:35:11 https://www.somda.nl/forum/11970/p450825/): Tsja er zijn inmiddels tientallen voorbeelden van dingen die keurig staan afgedekt in de regeltjes maar toch als gevaarlijk worden beschouwd.
Bijvoorbeeld van een station vertrekken met geel als het volgende sein rood is, is volgens de regeltjes heel logisch omdat je voor dat rode sein gewoon moet stoppen. En toch is dat 'gevaarlijk'.
zal je even uit de droom helpen. Vanaf spoor 3 te Rtd vertrekken naar Sdm gebeurd standaard op geel. Gebeurd gewoon dus wel

Laatst bewerkt door MDDM op 22-05-2013 14:07


Gr Joop mcn Lls
 

22-05-2013 14:06:42
ZJ37
ZJ37
Mijn punt is dat het niet meer is toegestaan om zonder noodzaak op bezet spoor een trein te plannen. Althans, niet zoals dat nu in Bd gebeurt. Maar het gebeurt toch.

En uiteraard begrijp ik wel dat dit wordt afgedekt door een seinbeeld geel-knipper, maar het ging me om de wijze van plannen die niet mag.
 

22-05-2013 14:08:53
BGM104
BGM104
Quote
MDDM (wo 22 mei 2013 14:01:39 https://www.somda.nl/forum/11970/p450845/): zal je even uit de droom helpen. Vanaf spoor 3 te Rtd vertrekken naar Sdm gebeurd standaard op geel. Gebeurd gewoon dus wel


SSST, geef de ProRail veiligheidstaliban geen nieuwe munitie

Binnenkomen op bezet spoor met een trein vol reizigers is door ProRail VERBODEN (behalve als je moet combineren), ook al is het in de regelgeving afgedekt. In Breda is er ontheffing verleend na een veiligheidsanalyse.

Laatst bewerkt door BGM104 op 22-05-2013 14:10
 

22-05-2013 14:09:28
MDDM
MDDM
Blijkbaar is het wel nodig, daarom gebeurd het ook. Dat de geleerde mensen er eens op gaan vertrouwend dat het rijdend personeel weet waar ze mee bezig zijn hoeft al die paniekzaaierij gedoe niet.


Gr Joop mcn Lls
 

22-05-2013 14:20:24
ZJ37
ZJ37
Laat ik wel zijn: ik ben het helemaal met je eens. Maar dat is even wat anders dan de feiten melden over dat iets niet mag.  

22-05-2013 15:11:20
MDDM
MDDM
In Bd mag het wel


Gr Joop mcn Lls
 

22-05-2013 17:42:24
mdj
mdj
Quote
MDDM (wo 22 mei 2013 14:09:28 https://www.somda.nl/forum/11970/p450849/): Blijkbaar is het wel nodig, daarom gebeurd het ook. Dat de geleerde mensen er eens op gaan vertrouwend dat het rijdend personeel weet waar ze mee bezig zijn hoeft al die paniekzaaierij gedoe niet.

Als er zo gedacht moet worden, waarom gebeuren er dan toch ongelukken? Laat ik hem zelf ook maar beantwoorden: Blijkbaar maken mensen fouten. Dat werd pijnlijk duidelijk in Wetteren.

Gelukkig heeft men wel een veiligheidsanalyse gemaakt, waaruit blijkt dat als de loc op spoor 4 bijna in Gilze=Rijen en de 5000 omgeveer in Prinsenbeek staat, geen probleem is.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

22-05-2013 19:15:13
ZJ37
ZJ37
Nu is dat spoor 7.

Het gevaar zou theoretisch wel kunnen zijn dat die loc eens een keer halverwege of aan de zijde van het perron staat waar de 5000 moet binnen komen. De mcn van de 5000 krijgt mog steeds geel knipper en zal na verloop van tijd wellicht in een verwachtingspatroon kunnen vallen dat die loc altijd braaf aan de oostzijde staat geparkeerd. Totdat die er een keer niet staat...
 

01-06-2013 19:00:31
sjoerd
sjoerd
De overkapping uit 1972 boven het perron tussen de sporen 5 en 6 was vandaag al zowat geheel verwijderd. Daarna verdwijnen de acht betonnen steunpunten ervan. Niets is voor de eeuwigheid, maar deze kap heeft er wel erg kort gestaan.
Als alle obstakels uit de weg zijn geruimd worden de steunpunten voor de nieuwe betonnen overkapping gemaakt. Hiertoe worden stalen draagpalen in de ondergrond gedraaid. Vervolgens gebeurt hetzelfde in het perron tussen de sporen 3 en 4. Bovenop dit betondek komt een parkeerterrein. De perrons zullen straks lang niet zo'n lichte omgeving te zien geven als nu op Rotterdam CS, maar met kunstlicht moeten worden verlicht zoals in Den Haag Centraal vroeger. Benieuwd hoe dat bevalt.
Intussen schreeuwt het gemeentebestuur van Breda moord en brand over de zwarte toekomst rond de aansluiting op de rest van Europa met de Belgische Fyra. En Roosendaal likt zijn wonden: wellicht langs deze stad toch meer kansen op internationaal verkeer.
 

01-06-2013 19:05:48
Klaasje
Klaasje
Quote
ZJ37 (wo 22 mei 2013 19:15:13 https://www.somda.nl/forum/11970/p450897/): Nu is dat spoor 7.

Het gevaar zou theoretisch wel kunnen zijn dat die loc eens een keer halverwege of aan de zijde van het perron staat waar de 5000 moet binnen komen. De mcn van de 5000 krijgt mog steeds geel knipper en zal na verloop van tijd wellicht in een verwachtingspatroon kunnen vallen dat die loc altijd braaf aan de oostzijde staat geparkeerd. Totdat die er een keer niet staat...

Als je op een recht spoor in staat bent om tegen een voorwerp van 12 bij 2,5 bij 4 meter aan te rijden terwijl je maar 40 km/h reed en je het over het hoofd heb gezien, dan verdien je een enkeltje Siberië..
 

01-06-2013 20:20:00
ZJ37
ZJ37
Als je vanuit Bda komt dan is alles recht behalve het spoor.  

02-06-2013 19:38:47
charta
charta
Quote
ZJ37 (wo 22 mei 2013 14:06:42 https://www.somda.nl/forum/11970/p450846/): Mijn punt is dat het niet meer is toegestaan om zonder noodzaak op bezet spoor een trein te plannen. Althans, niet zoals dat nu in Bd gebeurt. Maar het gebeurt toch.

En uiteraard begrijp ik wel dat dit wordt afgedekt door een seinbeeld geel-knipper, maar het ging me om de wijze van plannen die niet mag.


"Vroeger" was het wel toegestaan, maar in de planning werd het alleen toegepast bij combineren.
 

02-06-2013 19:56:53
mdj
mdj
... en tot afgelopen december 3x in de week in Apeldoorn om een nachtgat, maar dan in het dal, mogelijk te maken.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

10-07-2013 13:51:28
ZJ37
ZJ37
Sinds vorige week zijn de sporen 7 en 8 weer buiten dienst. Inmiddels is de oude stationskap boven het perron van spoor 5/6 geheel gesloopt. Er is een aantal tijdelijke laag overdekte constructies voor teruggekomen, evenals een wachtkeet.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 10-07-2013 13:52
 

10-07-2013 14:44:57
NovioSites
NovioSites
Kun je wel op het perron van 7/8 komen om zo een treintje wat over 6 komt te kunnen spotten?


It's nice to be important, but it's more important to be nice.
 

10-07-2013 14:49:17
sjoerd
sjoerd
Meestal niet; ze zetten gewoonlijk de tunnel af met bouwlint en de trappen aan de oostzijde met hekken.
Er moeten waarschijnlijk funderingen worden gemaakt in perron spoor 7/8 voor de overkapping van het nieuwe station. Dus ik denk dat het bouwgebied ontoegankelijk wordt. Wellicht gaat de tijdelijke ronde overkapping dan ook al weer weg.

Laatst bewerkt door sjoerd op 10-07-2013 14:51
 

10-07-2013 18:45:05
AlexNL
AlexNL
Toen 5/6 gesloten was voor de verbouwing was de toegang vanuit de tunnel aan beide kanten over de volledige hoogte en breedte dichtgemaakt met affiches met informatie over de verbouwing. Op de brug waren bouwhekken geplaatst. Hoe het zit met de ingang vanuit de tunnel weet ik niet, op de brug staan die hekken nu bij 7/8.

Tijdens de verbouwing gaat het hele perron eruit, samen met al het meubilair, lampen, borden, enzovoorts. Toegankelijk is het perron allerminst, en de opzichter zal het je niet toestaan om dat als fotostek te gebruiken.

Als fotostek heb je er momenteel sowieso niks aan, op spoor 7 staat een werktrein geparkeerd.
 

11-07-2013 00:33:49
NovioSites
NovioSites
Dank, rijd ik wel een stationnetje verder


It's nice to be important, but it's more important to be nice.
 

11-07-2013 09:52:40
Jorrit
Jorrit
De tunnel is tussen 5/6 en 7/8 volledig afgesloten.  

03-09-2013 20:40:52
BGM104
BGM104
Quote uit ICR topic
Quote
sjoerd (di 03 sep 2013 08:49:16 https://www.somda.nl/forum/323/p465104/): Tegen die tijd is de verbouwing van Breda wel achter de rug; maar je hebt gelijk dat het emplacement niet is ontworpen voor kerende getrokken treinen.
En ook als straks de verbouwing klaar is, zal het te krap blijken te zijn met slechts zes perronsporen (het aangepaste goederenperron even buiten beschouwing gelaten).


Wat is eigenlijk de toekomst van dat goederen/postperron a.k.a. spoor2? perron+spoor saneren of blijft er wat van liggen?
 

03-09-2013 21:23:49
ZJ37
ZJ37
Spoor 2 blijft in de huidige plannen gewoon liggen voor de langere termijn.

Inmiddels is deze week spoor 5/6 buiten dienst gegaan en zijn 7/8 weer terug in dienst.