één ervaring
Forum: Algemeen - Algemeen
30-05-2012 22:35:43
ns1700
ns1700
Goedenavond medespotters,

Het vak blijft leuk en de ervaringen delen we samen om zo beter of meer plezier te hebben in onze hobby.

Helaas moet ik het betreuren met een collega, dat we een aantal dagen terug zijn getroffen door een aantal spotters, van wier ik de naam niet noem en deze het zelf wel weten, die onze spotavond hebben verziekt. Feze mensen dachten alleen op de aarde te zijn en liepen continu door ons beeld, of opzet in het spel was of niet weet ik niet, het kwam er op neer dat ze er niet bij dachten.

Bovendien keken de reizigers erg op van deze mensen, want ze vielen op aan de houding die deze in het openbaar vertoonden. Ik ga er niet verder op in aangezien het niet erg relevant is aan wat ik kwijt wil.

Wat de problemen zijn; houd rekening met andere mensen in de openbare ruimten, reizigers, rijdend personeel, dienstdoend personeel, ambtenaren en noem maar op. houd er rekening mee dat er meer mensen zijn dan jezelf want mijn collega en ik stoorden ons aan de houding van deze spotters die dachten dat ze zichzelf overal doorheen konden boren met het resultaat dat, ook al spotten wij nauwelijks in verband met een druk privéleven, onze avond goed naar de * was.

Ik wilde alleen mijn zegje kwijt, dat we wat meer rekening met elkaar moeten houden, ongeacht of we elkaar kennen of niet. We moeten gewoon elkaar de ruimte geven om deze hobby leuk te houden want zoals sommigen nu al doen met illegale fotoplekken of openbaar gedrag is het gewoon niet te accepteren door de rest van de samenleving.

zie dit astublieft nietals een bedreiging of waarschuwing, maar een algemeen iets wat ik gewoon even kwijt wilde.

Hartelijk dank voor het lezen!

Laatst bewerkt door ns1700 op 30-05-2012 22:37


groeten uit Spoorzone
 

30-05-2012 22:56:13
luytjes
luytjes
Iedereen mag lopen waar hij wil, zolang het maar voor hem toegankelijk gebied is, toch?  

30-05-2012 23:01:44
Coryza
Coryza
Beetje respect is nooit verkeerd. Ook is het niet verkeerd om er wat van te zeggen. Misschien hadden ze het zelf niet door.

Laatst bewerkt door Coryza op 30-05-2012 23:02
 

30-05-2012 23:06:10
AgentX
AgentX
... of zolang je toestemming en/of begeleiding hebt wanneer je je op het terrein begeeft.

Ik denk dat ns1700 meer het gedrag van die medespotters op de kaart wil zetten, dan het zich bevinden op verboden terrein. Ik kan me soms ook kapot ergeren aan mensen die bewust in het beeld van je foto gaan staan, maar soms is het niet anders. Je kan ook er voor kiezen om zelf een paar meter te verplaatsen zodat die personen niet meer in je beeld staan.

Stampij erover maken lijkt me onnodig, het is immers ook maar een foto.
 


30-05-2012 23:09:27
dlm4yjp
dlm4yjp
Het is sowieso knap: kilometers aan perron en uitgerekend precies de ene vierkante meter gaat het mis
Dan zoek je het volgensmij ook wel zelf op hoor als ik dit zo lees.
Maak gebruik van de ruimte!

(anders maak je tenslotte allemaal 12x dezelfde foto, schiet je ook lekker mee op! %09%)


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

31-05-2012 00:17:01
fugazi
fugazi
Je hebt treinspotters en je hebt normale fotograven (geen veroordeling verder).  

31-05-2012 06:11:30
thieskes
thieskes
maar niet elke treinspotter maakt foto's

Mag er toch gevraagd worden om wat voor gedrag het in dit geval gaat?
Enigste dat je het op dit moment over hebt is dat ze in beeld stonden, wat makkelijk op te lossen is door:
- hun aanspreken of dat ze misschien rekening willen houden met jouw
- anders te gaan staan/zitten zodat ze niet op de foto staan
- anders gaan staan/zitten zodat ze niet opvallend op de foto staan
- naar een andere spotplek te gaan

Laatst bewerkt door thieskes op 31-05-2012 06:13


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987
 

31-05-2012 08:55:26
gvttreinen
gvttreinen
Vroeger hadden we een 'regel', wie het eerst op een spotplek kwam die had het eerste recht, de andere moesten zich daarna schikken, dan werd in overleg een nette fotolijn gemaakt.
Ik kan me nog situatie herinneren waarbij iedereen op een krappe positie knus bij elkaar gepakt stonden en dat moet voor een buitenstaander er best komisch uit hebben gezien.
 

31-05-2012 09:41:03
ns1700
ns1700
Quote
thieskes (do 31 mei 2012 06:11:30 https://www.somda.nl/forum/11967/p393095/): maar niet elke treinspotter maakt foto's

Mag er toch gevraagd worden om wat voor gedrag het in dit geval gaat?
Enigste dat je het op dit moment over hebt is dat ze in beeld stonden, wat makkelijk op te lossen is door:
- hun aanspreken of dat ze misschien rekening willen houden met jouw
- anders te gaan staan/zitten zodat ze niet op de foto staan
- anders gaan staan/zitten zodat ze niet opvallend op de foto staan
- naar een andere spotplek te gaan
ik ga toch echt niet opzij omdat anderen dat willen. ze hadden gewoon kunnen vragen of ze niet in de weg stonden maar geen boe of ba, ze komen er gewoon staan en laten het zitten. bovendien was het op dat moment 1 versus 3, iets waar ik meestal niet aan begin.

bovendien is het op verboden terrein bevinden al iets waar ik niet blij mee ben, het gaat me hier echter niet daarom, maar om het beperkte fatsoen van overige spotters.

Laatst bewerkt door ns1700 op 31-05-2012 09:42


groeten uit Spoorzone
 

31-05-2012 09:53:10
fugazi
fugazi
Quote
ns1700 (do 31 mei 2012 09:41:03 https://www.somda.nl/forum/11967/p393122/): ik ga toch echt niet opzij omdat anderen dat willen.
Haha! Wat is dan het hele probleem? Jij klaagt over mensen die niet aan de kant gingen, nu zeg je zelf het ook niet te doen. Slotje erop %08%.
 

31-05-2012 09:54:21
Michaeldel
Michaeldel
Misschien moeten we gewoon accepteren dat wij als spotters en fotografen in de minderheid zijn en dat lang niet iedereen die op een perron loopt op de hoogte is van onze hobby. Als ik in het centrum van Den Haag loop ga ik ook niet voor elke toerist opzij die een foto van het Binnenhof aan het maken is. Dan kan ik wel aan de gang blijven. Ik zal er ook niet expres voor gaan lopen, maar soms kan het gewoon niet anders.  

31-05-2012 09:55:04
ns1700
ns1700
ik bedoelde er mee, dat ik mijn plekje niet zomaar opgeef laat staan opzij ga zonder dat het gevraagd is.

ik vind het gewoon de reinste onzin om opzij te gaan omdat anderen bij mij per se er bij moeten komen. plek zat was er zeker, ze hadden door kunnen lopen of gewoon een stukje terug, zoveel hinder was er echt niet.

EDIT: okee, het laatste wat ik er over kwijt wil, het waren twee leden van hier, een extreem actief, de andere wat vrolijker.

naja, de hobby heeft goed laten zien wat voor mensen zich er voor representatief opstellen, geen wonder dat iedereen ons compleet gestoord vind.

Laatst bewerkt door ns1700 op 31-05-2012 10:01


groeten uit Spoorzone
 

31-05-2012 11:18:52
Johan-41
Johan-41
als ik een aantal reacties hier zo lees, denk ik dat dit helaas nog veel vaker gaat gebeuren..... %03%

Alles voor de foto, en sch**t aan de rest hebben...

Ik kan ns1700 volledig begrijpen! Was het nog maar zoals in de jaren 90!
 

31-05-2012 11:21:59
AgentX
AgentX
Ik begrijp hem totaal niet. Hij is zelf net zo onflexibel als de mensen die hij aanhaalt in zijn eerste betoog.  

31-05-2012 11:23:54
Johan-41
Johan-41
en daar ligt het probleem dus!

Als jij al ergens staat, en er gaat iemand voor je neus staan, vind jij dat dan leuk?
 

31-05-2012 11:26:57
AgentX
AgentX
Nee, ik doe dan gewoon een stap opzij zodat ik daar geen last meer van heb.
Als dat niet helpt spreek ik die persoon netjes aan met de mededeling dat diegene in beeld staat, en als dat nog niet helpt... Jammer dan, het is ook maar een foto.

Laatst bewerkt door AgentX op 31-05-2012 11:27
 

31-05-2012 11:30:10
Johan-41
Johan-41
da's makkelijk, ik zal het onthouden!
Ik zoek gewoon de beste plek, en als ik dan voor jou sta, jammer dan.....

maar:
Hier gaat het niet om, het gaat om het fatsoen, maar kennelijk is dat tegenwoordig ver te zoeken! Je gaat niet voor iemands neus staan en hem dwingen een andere plek te gaan zoeken.%05%
 

31-05-2012 11:31:50
jorgo
jorgo
Ik ben geen spotter/fotograaf, maar ik constateer wel dat een draadje als dit de discussie niet helpt vanwege het totale gebrek aan feitelijkheden. Dat lokt insinuaties uit en is daarmede vooral contraproductief.

Ook ten aanzien van jouzelf trouwens, want je ziet al dat de deelnemers zich hier langzaamaan de vraag gaan stellen of jijzelf nu eigenlijk niet als kwade piet moet worden gezien, in een situatie die vermoedelijk overigens niet te veralgemeniseren is. En dat alleen omdat je zo niet specifiek bent.

Ik zou erover ophouden, voordat je erover begint. (Johan Cruijff?)
 

31-05-2012 11:32:29
kevinevers
kevinevers
Maar bekijk het van de andere kant..NS1700 dwingt mensen omdat hij er staat een andere plek te zoeken. Hij had zich ook flexibeler op kunnen stellen (waarom iets van iemand verwachten als je het zelf niet doet) of die mensen even kunnen aanspreken.  

31-05-2012 11:35:47
AgentX
AgentX
Dat is precies wat ik bedoel ik mijn eerste reactie.  

31-05-2012 11:35:55
Michaeldel
Michaeldel
DE oplossing: niet meer op een station gaan staan, maar gewoon lekker in een weiland of bos, ruimte zat! Kun je alleen last hebben van wat lastige koeien of herten  

31-05-2012 11:38:20
Johan-41
Johan-41
nogmaals: het gaat om het fatsoen! Als er iemand staat ga je er bij staan, of overleggen voor een andere plek, niet voor iemands neus gaan staan!

Ansers gezegd, ns1700 werd gedwongen een andere plek op te zoeken! Hij stond te wachten voor een leuk treintje, komt iemand anders het perron op lopen en gaat er voor staan, maar kennelijk is dat in jullie ogen wel ok?
 

31-05-2012 11:40:58
AgentX
AgentX
Zullen we ermee ophouden? Deze non/discussie leidt tot niets.

Enneh, ohja: http://t.co/jJqlyo0d
 

31-05-2012 11:42:08
Johan-41
Johan-41
doe maar, het fatsoen is hier ver te zoeken!  

31-05-2012 11:45:35
salieri
salieri
Quote
AgentX (do 31 mei 2012 11:40:58 https://www.somda.nl/forum/11967/p393144/): Zullen we ermee ophouden? Deze non/discussie leidt tot niets.

Enneh, ohja: http://t.co/jJqlyo0d
Je kan beter een filmpje maken over een spot-etiquette %08%
 

31-05-2012 11:46:46
martijnmet
Moderator
martijnmet
Martijnmet: aangezien deze discussie alleen maar leidt tot modder gooien gaat dit topic op slot. De betrokkenen kunnen dit beter onderling oplossen.