Station Leeuwarden (Werpsterhoek,zuid,transferium)
Forum: Algemeen - Algemeen
28-05-2012 17:21:34
mv
mv
Het werk aan het treinstation Werpsterhoek (of een van de andere namen die erbij prijken mogen) bij de Leeuwarder Zuidlanden start in 2013. Spoorbeheerder Prorail legt dan onderdoorgangen voor fietsers en auto's aan. Deze verbinden het toekomstige bedrijventerrein Nieuw Stroomland met de Zuidlanden. De gemeente moet haast maken met het vaststellen van een nieuw bestemmingsplan voor het station. Ook moeten de verbindingswegen versneld worden aangelegd, zodat de onderdoorgang er niet jarenlang ongebruikt bij ligt. Het stationsgebied moet in 2016 klaar zijn. Een aantal bedrijven die zich rondom het station gaan vestigen zijn o.a: Mcdrive,v/d Valk Hotels,Hornbach en Famila. De laatste zit momenteel in een juridische strijd met de gemeente Lw verwikkeld, voor het wel of niet mogen vestigen i.v.m teruglopende klandizie van de dorps supers. Enige pluspunt voor de Famila is nog wel even noemens waardig: Product aanvoer per Spoor!! Wergroep Spoor Intermodaal Friesland is groot voorstander hiervoor en hoopt stilletjes op een nieuwe klant voor een terugkomst van een x tal Goederentreinen (shuttels) per week vanuit Lw.

Greetz:MV

Bron: http://www.lc.nl/friesland/regio/article14546513.ece/Volgend-jaar-start-werk-aan-station-Werpsterhoek

Edit door Spiketrain: bron waaruit geciteerd is toegevoegd.

Laatst bewerkt door spiketrain op 28-05-2012 18:51
 

28-05-2012 23:11:51
edje
edje
Ik denk dat die duitse winkel gewoon per LKW wordt bevoorraad.
http://www.bela.de/media/slideshows/nachhaltigkeit/logistik.jpg
Voor een winkel in Nederland, laat je geen complete trein rijden.
 

29-05-2012 13:11:52
mren
mren
Familia komt vrijwel zeker niet.  

31-05-2012 14:25:46
mv
mv
Famila heeft aangegeven het gerechterlijk te willen uitvechten.
Grote BV ten kleine Dorps bvtjes....wie denk je dat er zou winnen?!
Kwestie is, dat ze het alleen deze keer uitvechten met Gemeente Leeuwarden dus ligt het er iets anders voor....

Het doel van spoor vervoer ligt met het oog op het eventueel verplaatsen van de Friese Rail Terminal te Leeuwarden. Het zijn nu nog pen ideeën maar wie weet....
Greetz:MV

Laatst bewerkt door mv op 31-05-2012 14:26
 


16-10-2012 16:50:01
mv
mv
Arriva (30200 serie) en NS (9000 serie) stoppen beide op Leeuwarden-Werpster-Hoek per dienstregeling 2018 zoals het nu staat.
Bron:wgsi-friesland

Groet:MV
 

16-10-2012 17:01:57
dennistd
dennistd
Ik vind de site nogal amateuristisch overkomen, en buiten dat bestaat de serie 30200 niet eens...%03%  

16-10-2012 18:25:01
AlbertP
AlbertP
In het spoorboekje 2009 en eerder is dit nog de 30200. Tegenwoordig heet deze serie 37400.  

16-10-2012 19:18:16
damenster
damenster
Quote
mv (do 31 mei 2012 14:25:46 https://www.somda.nl/forum/11960/p393183/): Famila heeft aangegeven het gerechterlijk te willen uitvechten.
Grote BV ten kleine Dorps bvtjes....wie denk je dat er zou winnen?!
Kwestie is, dat ze het alleen deze keer uitvechten met Gemeente Leeuwarden dus ligt het er iets anders voor....

Het doel van spoor vervoer ligt met het oog op het eventueel verplaatsen van de Friese Rail Terminal te Leeuwarden. Het zijn nu nog pen ideeën maar wie weet....
Greetz:MV


was het niet zo dat de rechter al gezegd had dat de klant bepaalt waar hij heen gaat.
 

29-10-2012 11:59:44
mv
mv
@damenster: Correct,uitspraak zal nog komen.Er zijn 2 opties waar de Famila zich in Leeuwarden kan vestigen:winkelplein "de Centrale" en "Transferium" werpsterhoek. En correctie toegepast....het is serie 37400. Een van de leden had de (mega) oude serie nog in het hoofd rondom spoken...%06%%08%

Greetz:MV
 

29-10-2012 17:47:24
Erikvd12
Erikvd12
Mijn mening: nutteloos station, hetzelfde vind ik ook over bijvoorbeeld Bkf, maar zo zijn er wel vele nutteloze stations.. (te dichtbij een groter station).

Maar goed, ben benieuwd wat er in de weilanden voor station zal komen.
 

29-10-2012 17:52:35
AgentX
AgentX
Ach, zo zijn er in het verleden al een hele hoop haltes opgeheven.  

29-10-2012 22:58:22
lw-o
lw-o
nu nog wel, als daar straks een grote woonwijk ontstaat zal het nuttiger worden (voor de arriva lijn) om er intercity's te laten stoppen gaat idd een beetje te ver  

29-10-2012 23:20:36
damenster
damenster
denk dat beide treinen wel een goede kans maken om daar een stop te maken. ik ben zelf gemeente werker van leeuwarden, en heb toevallig eens de indeling plannen kunnen zien. zo dat ik op de kaart zag is er een kans dat er 5 nieuwe woonwijk gebeiden komen, 3 business park gebeiden en en 2 industriële gebeiden. als dat goed gaat lopen zal het ook handig zijn dat de intercity daar een stop maakt. maar laten we eerst maar zien dat het iets word.  

30-10-2012 09:28:05
lw-o
lw-o
dat is leuk 5 nieuwe woonwijken en veel industrie, maar waar komen de mensen vandaan die daar gaan wonen en de bedrijven die daar gaan zitten? lijkt het me niet echt de goede tijd voor.  

30-10-2012 12:03:49
maurits
maurits
Nieuwe bedrijventerreinen en woonwijken zijn de laatste jaren nou niet echt in trek, zeker niet in steden als Leeuwarden. Het zou prettig zijn als gemeentebestuurders dat inzien en hier hun plannen op aanpassen, in plaats van blijven denken in luchtkastelen en leegstaande kantoorruimte....


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

30-10-2012 14:31:11
mv
mv
Een aantal BV's gaan de stad uit....er komen nieuwe bij...staat lang te koop of te huur...WELKOM IN NEDERLAND!! Zo gaat het immers overal!! Geld ligt er...word opgemaakt en jan met de korte achternaam maar dokke...maar genoeg over dit... Het feit is dat dit station net zo rendabel zou moeten worden/zijn als Lw-Camminghaburen...vanuit die visie is hier in Lw gehandeld.

Greetz:MV
 

30-10-2012 14:49:47
mren
mren
Quote
mv (di 30 okt 2012 14:31:11 https://www.somda.nl/forum/11960/p416951/): en jan met de korte achternaam maar dokke..


Populistisch en ongefundeerd geklets.
 

30-10-2012 17:29:30
damenster
damenster
ik weet alleen wat ik gezien heb en leeuwarden bouwt pas wijken wanneer er iets van 70% er van verkocht is.

+ ik zij nog "maar laten we eerst maar zien dat het iets word
 

02-11-2012 15:05:15
mv
mv
Het is wel HUMOR dat Arriva nu ook deels op een hoofdnet lijn gaat rijden!!
Greetz:MV
 

02-11-2012 18:52:43
timtrein
timtrein
Hoe bedoel je?  

02-11-2012 19:45:30
AgentX
AgentX
Ik vat 'm ook niet helemaal...  

02-11-2012 22:01:01
sfj
Ergens verderop in dit onderwerp of anders elders op het internet, heb ik wel eens gelezen dat dit mogelijke station Werpsterhoek aan de lijn richting Heerenveen zou komen. En dat dan Arriva treinen vanaf de andere Friese lijnen of een deel daarvan door zou gaan rijden naar dit station.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

02-11-2012 22:18:55
daniel_ddr
daniel_ddr
Hoe wil je vanaf de Friese nevenlijnen doorrijden naar een station aan de lijn naar Hr? Dan zou je moeten gaan kopmaken op Lw, verder kan je hooguit de trein uit Gn daarheen door laten rijden anders.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

03-11-2012 08:04:29
martijn
martijn
En dat was ook de bedoeling. Wat daar de humor van is, snap ik verder ook niet. Net zoals dit hele topic eigenlijk. Het is maar één van de vele geplande haltes aan één van de vele geplande nieuwbouwprojecten...  

03-11-2012 09:46:32
broek53
broek53
Het meer bijzondere aan Werpsterhoek was inderdaad dat het een station moest worden voor de regionale diensten van Arriva; het idee was om ofwel de sneltrein, ofwel de stoptrein Lw - Gn daarheen door te trekken. Dat was onderdeel van het Programma Noord-Nederland. Naar ik vernomen heb, is dat nu van de baan (het kopstation voor Arriva, in ieder geval).
Iets dergelijks speelde aan de andere kant ook: nieuwe stations Assen Noord en Assen Zuid, waar alleen Arriva zou stoppen en kopmaken (Zuid). Ook dat is inmiddels van de baan.
Daarmee zeg ik niet dat op zichzelf geen van die stations doorgaat, want dat weet ik niet.
 

09-11-2012 13:59:14
mv
mv
Kijk deze persoon snapt het >>>> het idee was om de stoptrein Gn- Lw daarheen door te trekken. Volgens Arriva is dit plan nog niet volledig geschrapt....Regionale vervoerder op Hoofdlijn blijft zo nog even staan, voor zolang het duurt.
Greetz:MV

P.s: Doorrijden v Arriva naar Hr is nooit door mij benoemd

Laatst bewerkt door mv op 09-11-2012 14:01, reden: txt
 

09-11-2012 17:01:36
broek53
broek53
Zeker, het schrappen van de plannen voor Werpsterhoek en Assen zuid is dan ook geen gevolg van het uitsluiten van een regionale vervoerder op het hoofdnet (zie een halte als Hoevelaken), maar uit meer praktische overwegingen.
Werpsterhoek en Assen Zuid werden met name vanwege de keervoorziening veel te duur.
 

19-09-2013 13:32:51
mv
mv
Station Werpsterhoek word eerder gebouwd: http://fryslan.christenunie.nl/k/n6056/news/view/571502/43682/bouw-van-station-werpsterhoek-eerder-dan-gepland.html
Greetz:MV