Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Wijzigingsblad_10_september_2012
RailWiki.nl
Wijzigingsblad 10 september 2012
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
27-05-2012 14:57:28
wadloper96
wadloper96
Dit vond ik op internet:

Lucht voor reizigers in ochtend-dubbeldekker

HENGELO - Treinreizigers krijgen het vanaf september wat comfortabeler in de ochtendspits vanaf Enschede. Dubbeldekker 1724, die om 7.27 uur uit Enschede vertrekt, krijgt dan twee treinstellen met in totaal acht ‘bakken.’ Dat zijn er nu nog zes.

De regiodirectie Noordoost blijkt daarmee niet ongevoelig voor de kritiek van het Hengelose raadslid Jeroen Heijstek (Pro Hengelo), die in een brief aan het college van B en W het gebrek aan zitplaatsen in de spits ‘dramatisch’ noemde.

De NS houdt de vinger aan de pols door conducteurs aantallen reizigers te laten tellen. Daaruit blijkt dat ‘trein 1724’ vanaf Almelo de norm overschrijdt wat de capaciteit betreft: teveel reizigers, te weinig zitplaatsen.

Lees meer in de krant van woensdag.

Bron: http://www.tctubantia.nl/regio/middentwente/11083345/Lucht-voor-reizigers-in-ochtend-dubbeldekker.ece

Ofhoewel trein 1724 gaat vanaf Es met 2X VIRM IV.

Laatst bewerkt door spiketrain op 27-05-2012 16:38, reden: Bronvermelding toegevoegd


26-10-2012 trein 2833 met DDZ 7527 Apd-Dv. 16-03-2013 trein 7055 met SLT 2453, mooie rit:P
 

27-05-2012 17:39:09
daniel_ddr
daniel_ddr
Hoop ik wel dat deze 3x IV wordt na Dv anders gaat het verderop weer mis.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

09-08-2012 20:25:34
rogier
rogier
Inmiddels is er een adviesaanvraag op de website van het locov gepubliceerd: http://locov.nl/actueel/publicaties/locov_2012__adviesaanvraag_wijzigingen_in_dienstregeling_per_10_sept_2012.aspx. Belangrijkste verandering is dat de 600-serie wordt opgeheven (met uitzondering van trein 614).

Overigens: wat is "alterneren Leiden"?

Laatst bewerkt door rogier op 09-08-2012 20:25
 

09-08-2012 20:40:31
Klaasje
Klaasje
Dat heeft alles met de dienstregeling 2013 te maken. Namelijk dat een trein uit Rotterdam de ene keer naar Schiphol en de andere keer naar Haarlem rijdt waarbij hetzelfde geldt vanuit de richting Den Haag Centraal. Daarbij is alleen de tussenoplossing hier on-topic.  


09-08-2012 21:17:12
ns1700
ns1700
maar mooi ook dat de 600 word opgeheven, nutteloze verbinding met name tussen Gv en Rtd.


groeten uit Spoorzone
 

13-08-2012 13:54:25
oranjebank
oranjebank
En is er al iets bekend over MAT en de series 6800, 6900 en 5200/6400 en 12100 ?  

13-08-2012 14:06:24
woepje
woepje
De diensten van dit wijzigingsblad staan ook online. Er gaat weer een extra omloop IRM in de 500 komen, want de 521-534-545-558-569-582 worden IRM op ma-vr. Ook de 554 gaat op vrijdag met IRM rijden, maar in tegenstelling tot voor de zomer blijft de 526 op vrijdag ook met IRM rijden.

Ook naar Lw meer IRM: de 12526, 12728, 12561 en 12755 worden IRM op ma-vr. En nu ik steeds verder kijk, lijkt op deze manier de gehele 12500/12700 IRM te worden.

Laatst bewerkt door woepje op 13-08-2012 14:20
 

13-08-2012 14:32:20
daniel_ddr
daniel_ddr
Gaat men de voortreinen soms op een a- of b-fase behandelen in Ut waardoor er een lengtebeperking in komt? Lijkt immers nogal op de manier waarop ooit het IRM in de 2800 terecht is gekomen, dat had oorspronkelijk ook het behandelen op een A-fase als reden en is simpelweg daarna nooit meer teruggedraaid.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

13-08-2012 14:48:06
ZJ37
ZJ37
Die voortreinen worden allemaal VIRM IV zo te zien. De 12763 wordt wel een hele dure want dit viertje gaat steeds leeg terug naar Ut vanuit Lw.  

13-08-2012 15:02:35
sneltram
sneltram
Quote
ns1700 (do 09 aug 2012 21:17:12 https://www.somda.nl/forum/11955/p402613/): maar mooi ook dat de 600 word opgeheven, nutteloze verbinding met name tussen Gv en Rtd.


Zeker niet nutteloos die 600. Shl-Gv is nu 24 minuten met de 600/9200, terwijl je er met de 2600->2100, of 3700->2200 38 minuten over doet. Dat is een verlenging in reistijd van 50% en geen Fyra die dat kan compenseren.

Daarnaast Shl-Dt is met de 600/9200->1900 nu 33 minuten en straks met de 2600->2100 of 3700->2200 47 minuten. Ook daar een verlinging in reistijd van bijna 50%. De Fyra doet Shl-Rtd--Dt in 44 minuten. Hosana.

Laatst bewerkt door sneltram op 13-08-2012 15:31, reden: Typfout
 

13-08-2012 15:09:00
woepje
woepje
Quote
ZJ37 (ma 13 aug 2012 14:48:06 https://www.somda.nl/forum/11955/p403252/): Die voortreinen worden allemaal VIRM IV zo te zien. De 12763 wordt wel een hele dure want dit viertje gaat steeds leeg terug naar Ut vanuit Lw.
Oh, das handig. Vroeg me al af waar men al het IRM ineens vandaan haalt, maar kennelijk hadden ze in Ut nog eentje over

Maar ze worden allemaal VIRM-IV? Dus iedereen propt zich in deze trein omdat deze 3 minuten eerder vertrekt? Een IRM-IV is niet bepaald een schoonveeg-trein midden in de spits. De 12561 reed bijvoorbeeld vaak met 10-12 bakken ICM, gevolgd door nog eens 12 bakken IRM in de 561. Met 10-12 bakken ICM kun je al heel wat beter vegen.

Laatst bewerkt door woepje op 13-08-2012 15:16
 

13-08-2012 15:26:46
anton_
anton_
Quote
sneltram (ma 13 aug 2012 15:02:35 https://www.somda.nl/forum/11955/p403254/): Zeker niet nutteloos die 600. Shl-Rtd is nu 24 minuten met de 600/9200,

Bedoel je niet Shl - Gv ? in 24 minuten ?
 

13-08-2012 15:31:34
sneltram
sneltram
Inderdaad, heb het bericht aangepast, dankjewel.

Laatst bewerkt door spiketrain op 13-08-2012 16:17, reden: Quoot verw. wegens verw. tussenbericht
 

13-08-2012 16:27:29
michaben
michaben
Quote
woepje (ma 13 aug 2012 14:06:24 https://www.somda.nl/forum/11955/p403245/): Ook naar Lw meer IRM: de 12526, 12728, 12561 en 12755 worden IRM op ma-vr. En nu ik steeds verder kijk, lijkt op deze manier de gehele 12500/12700 IRM te worden.

De 12500/12700 rijden ook niet meer tussen rtd en ut? Tot 16 juli had ik 's middags vaak de 12763 vanuit rtd, in de zomerperiode is dat altijd de 21763 naar dv en dat lijkt per 10 september zo te blijven, de 12763 zie ik alleen tussen ut en lw staan met VIRM, terwijl rtd-ut met ICM rijdt en met de 1763 gecombineerd wordt.
 

13-08-2012 16:43:57
ns1700
ns1700
Quote
sneltram (ma 13 aug 2012 15:31:34 https://www.somda.nl/forum/11955/p403264/): Inderdaad, heb het bericht aangepast, dankjewel.
Ik zie luchtvervoer als een grote verspilling. Men had hem gewoon voor in plaats van achter de 1900 moeten gooien richting Rtd en de andere richting was het een nuttige dienst maar nog, een overbodige trein.


groeten uit Spoorzone
 

13-08-2012 20:02:52
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
michaben (ma 13 aug 2012 16:27:29 https://www.somda.nl/forum/11955/p403273/): De 12500/12700 rijden ook niet meer tussen rtd en ut? Tot 16 juli had ik 's middags vaak de 12763 vanuit rtd, in de zomerperiode is dat altijd de 21763 naar dv en dat lijkt per 10 september zo te blijven, de 12763 zie ik alleen tussen ut en lw staan met VIRM, terwijl rtd-ut met ICM rijdt en met de 1763 gecombineerd wordt.
Hmm, dan komt het daarvandaan wat ik vandaag al in de OD postte. Kennelijk zijn de voortreinen er dan al sinds vandaag uit tussen Ut en Rtd.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

13-08-2012 20:15:28
superboer
superboer
Er staat ook minimaal 1 omloop met DDZ gepland in de 3900! Of die ook gaat rijden vraag ik me af, gezien het grote succes in de 2600.


Garantie tot aan de voordeur.
 

13-08-2012 20:44:39
michaben
michaben
Quote
daniël_ddr (ma 13 aug 2012 20:02:52 https://www.somda.nl/forum/11955/p403325/): Hmm, dan komt het daarvandaan wat ik vandaag al in de OD postte. Kennelijk zijn de voortreinen er dan al sinds vandaag uit tussen Ut en Rtd.

Ze lijken er inderdaad sinds het wijzigingsblad van vandaag al uit te zijn tussen rtd en ut, hoewel ze deze week nog geheel niet rijden. Het opheffen van de voortreinen tussen rtd en ut zal ook betekenen dat er tussen gvc en ut kortere treinen komen te rijden. Zo zal de 'ambtenarentrein' 526 straks in ut gesplitst worden in een deel naar gvc en een deel naar rtd, in plaats van de 12 bakken VIRM zijn geheel doorrijden naar gvc. Eigenlijk blijft de situatie van de vakantiedienstregeling nu dus behouden straks als de vakantie is afgelopen.
 

13-08-2012 21:22:25
daniel_ddr
daniel_ddr
Helemaal hetzelfde hoeft niet he. Ze kunnen eventueel ook met 3x IV gaan rijden en dan splitsen in 8 en 4 bakken te Ut.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-08-2012 01:46:29
henri1972
henri1972
Of eventueel een IV bijplaatsen in Utrecht?  

14-08-2012 06:22:19
daniel_ddr
daniel_ddr
Daar is het perron te kort voor, maximaal haalbare zou de te splitsen trein met 14 bakken IRM rijden zijn.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-08-2012 10:28:23
henri1972
henri1972
16 bakken VIRM meten: 162+162+108.5= 432.5 meter.
Spoor 4 ri A'dam is 441m, spoor 5 443 m.
De andere kant op meet spoor 12 445 m en spoor 14 452 meter.
Om over spoor 18 en 19 maar niet te spreken.
Lang genoeg lijkt me dus.
In het verleden werd het altijd gedaan met ICM in trein 520/5920.
6 bakken uit de 5920 werden gecombineerd met 4 bakken van de 520 en door naar gvc, overige 6 bakken uit de 520 gingen naar Rotterdam.
16 bakken ICM zijn 429.5 meter.
 

14-08-2012 10:30:30
dennistd
dennistd
Je houdt nu alleen geen rekening met het maximale aantal bakken (15). Bij VIRM komt dit dus neer op max. 14 bakken (15 is onmogelijk met IV en VI's)  

14-08-2012 10:35:14
daniel_ddr
daniel_ddr
Daarnaast vergeet hij voor het gemak de spoorbezetting op Ut, naast dat het sowieso al erg onpraktisch is om vanuit Amf op spoor 18 binnen te komen want dan kruis je alles (op 19 kun je vanuit Amf nieteens komen)
Spoor 14 ligt er vanaf komende week uit en de overige genoemde sporen zijn dan al hard genoeg nodig voor de normale treindienst.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-08-2012 11:07:45
henri1972
henri1972
Quote
dennistd (di 14 aug 2012 10:30:30 https://www.somda.nl/forum/11955/p403401/): Je houdt nu alleen geen rekening met het maximale aantal bakken (15). Bij VIRM komt dit dus neer op max. 14 bakken (15 is onmogelijk met IV en VI's)


Ik had het over splitsen/combineren in utrecht.
Dus Amf-Ut IV+IV+IV splitsen in IV+IV en IV en deze dan combineren met een gereedstaande IV.
Dit zou dus bv op spoor 4 kunnen ri Gouda.
 

14-08-2012 20:43:15
mvschoon
mvschoon
Quote
henri1972 (di 14 aug 2012 10:28:23 https://www.somda.nl/forum/11955/p403400/):
In het verleden werd het altijd gedaan met ICM in trein 520/5920.
6 bakken uit de 5920 werden gecombineerd met 4 bakken van de 520 en door naar gvc, overige 6 bakken uit de 520 gingen naar Rotterdam.
16 bakken ICM zijn 429.5 meter.


Ik wil niet op alle slakken zout leggen maar ik ben toch benieuwd of je nog weet wanneer dat was. Ik heb alle spoorboekjes vanaf 2000 erbij gepakt. Als ik het goed heb, reed 520 voor het laatst in 2006. Dat jaar kan het niet geweest zijn want de 5900-serie was toen gekoppeld aan de treinen naar Almere. Verder reed alle jaren van 2000 tot en met 2006 het Rotterdamse deel van 520 al vóór Utrecht apart als 12520. Bovendien: op station Utrecht staat het Haagse deel aan de westkant, het Rotterdamse aan de oostkant. Het lijkt me dan logischer dat juist het Rotterdamse deel werd aangevuld met de stellen van 5920?
 

14-08-2012 21:09:32
michaben
michaben
Quote
daniël_ddr (ma 13 aug 2012 21:22:25 https://www.somda.nl/forum/11955/p403338/): Helemaal hetzelfde hoeft niet he. Ze kunnen eventueel ook met 3x IV gaan rijden en dan splitsen in 8 en 4 bakken te Ut.

In de ochtend is dat nog wel te doen, de 20526 rijdt ruim na de spits en dan gaat een losse VIRM-IV nog wel (nu rijdt de 12526 met 6 bakken ICM). In de middag in de 20561 is een losse VIRM-IV echter wat krap, voor de zomer reed daar 8 bakken ICM als 12561. Twee maal VIRM-IV naar gvc een VIRM-VI naar rtd zou hier voor de hand liggen, zoals men ook in de 522-553-546-557 deed, met het verschil dat die trein te zl gesplitst werd in een deel naar lw en een deel naar gn, en bij de 526 en 561 de hele boel naar gn gaat.

Hetzelfde probleem heb je straks met de 565, daar had je eerst 12 bakken ICM vanuit gvc als 565 en 9 bakken vanuit rtd als 12565, tezamen dus 21 bakken. Daar moeten dan ook 6 bakken vanaf. Vanmiddag reed de 20565 met slechts een los ICM-IVtje, wat zelfs in de vakantie al krap is, als straks de vakantie is afgelopen moet deze toch echt langer worden, wat betekend dat het deel uit gvc korter moet worden.
 

14-08-2012 21:26:23
bart84
Moderator
bart84
Voor het testbedrijf van de V250 is ook een trein 1003 gepland, maar deze heeft ten eerste een afwijkende tijd en is niet als rit genummerd (de 1007 zou rit 1 zijn op Rtd-Asd). Weet iemand de functie van trein 1003?


Mvg. Bart
 

14-08-2012 21:44:17
daniel81
daniel81
Quote
henri1972 (di 14 aug 2012 10:28:23 https://www.somda.nl/forum/11955/p403400/): 16 bakken VIRM meten: 162+162+108.5= 432.5 meter.
Spoor 4 ri A'dam is 441m, spoor 5 443 m.
De andere kant op meet spoor 12 445 m en spoor 14 452 meter.
Om over spoor 18 en 19 maar niet te spreken.
Lang genoeg lijkt me dus.
In het verleden werd het altijd gedaan met ICM in trein 520/5920.
6 bakken uit de 5920 werden gecombineerd met 4 bakken van de 520 en door naar gvc, overige 6 bakken uit de 520 gingen naar Rotterdam.
16 bakken ICM zijn 429.5 meter.


Wat was de 5900-serie?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-08-2012 21:55:08
bart84
Moderator
bart84
Was Ut-Rhn


Mvg. Bart
 

14-08-2012 21:58:55
daniel81
daniel81
Dank je.
Ut-Rhn met ICM? Interessant
Maar laten we nu maar terug gaan naar de actualiteit.
 

14-08-2012 22:57:52
RoelZ1
RoelZ1
Quote
bart84 (di 14 aug 2012 21:26:23 https://www.somda.nl/forum/11955/p403506/): Voor het testbedrijf van de V250 is ook een trein 1003 gepland, maar deze heeft ten eerste een afwijkende tijd en is niet als rit genummerd (de 1007 zou rit 1 zijn op Rtd-Asd). Weet iemand de functie van trein 1003?


Hij zit in het pad van de serie 900, net als de late ritten, om een halfuursdienst te vormen met de dan maar 1x per uur rijdende 900. Ik weet toevallig dat NSH bezig is met het regelen van een overstandlocatie in Rotterdam, waar ze 's nachts een V250 kunnen parkeren. Mijn speculatie is dan ook dat de ritten 1003 en 1080 worden toegevoegd zodra het mogelijk is om in Rotterdam te overnachten. Op die manier begint de halfuursdienst vanuit Rotterdam naar Amsterdam een half uur eerder (om 6.20 ipv 6.50, wat voor een trein naar Schiphol vrij laat is) en vertrekt de laatste trein vanuit Amsterdam een half uur later (23.27 ipv 22.57, wat erg vroeg is).

Laatst bewerkt door RoelZ1 op 14-08-2012 22:58
 

14-08-2012 23:00:47
daniel81
daniel81
Vanwaar eigenlijk deze toch wat merkwaardige nummering? De meeste treinseries beginnen virtueel ergens rond 4:00, zodat de eerste daadwerkelijke rit een volgummer rond de 10 heeft. Heeft FYRA wat dat betreft geen ambities?  

15-08-2012 00:21:53
henri1972
henri1972
Quote
mvschoon (di 14 aug 2012 20:43:15 https://www.somda.nl/forum/11955/p403495/):
Quote
henri1972 (di 14 aug 2012 10:28:23 https://www.somda.nl/forum/11955/p403400/):
In het verleden werd het altijd gedaan met ICM in trein 520/5920.
6 bakken uit de 5920 werden gecombineerd met 4 bakken van de 520 en door naar gvc, overige 6 bakken uit de 520 gingen naar Rotterdam.
16 bakken ICM zijn 429.5 meter.


Ik wil niet op alle slakken zout leggen maar ik ben toch benieuwd of je nog weet wanneer dat was. Ik heb alle spoorboekjes vanaf 2000 erbij gepakt. Als ik het goed heb, reed 520 voor het laatst in 2006. Dat jaar kan het niet geweest zijn want de 5900-serie was toen gekoppeld aan de treinen naar Almere. Verder reed alle jaren van 2000 tot en met 2006 het Rotterdamse deel van 520 al vóór Utrecht apart als 12520. Bovendien: op station Utrecht staat het Haagse deel aan de westkant, het Rotterdamse aan de oostkant. Het lijkt me dan logischer dat juist het Rotterdamse deel werd aangevuld met de stellen van 5920?


Dat zal ergens begin jaren 90 geweest zijn.
Toen de 520 nog met hondekop reed was t al zo.
Overigens reden "vroeger" de treinen "omgekeerd", Rotterdam dus op de a-fase en Den Haag op de b-fase, 5920 kon dus achterop naar Den Haag.
In die tijd gingen er 's avonds ook bij meerdere treinen het voorste stel eraf om door te gaan naar Rhenen, oa 5963 kwam uit Den Haag.
 

15-08-2012 01:29:25
Iceman
Iceman
Er is kennelijk ook wat DDAR over, in de 4800 en 14500 (23/25/27) komen weer Darren te rijden:P.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

16-08-2012 10:46:56
mvschoon
mvschoon
Quote
henri1972 (wo 15 aug 2012 00:21:53 https://www.somda.nl/forum/11955/p403549/):
Quote
mvschoon (di 14 aug 2012 20:43:15 https://www.somda.nl/forum/11955/p403495/):
Quote
henri1972 (di 14 aug 2012 10:28:23 https://www.somda.nl/forum/11955/p403400/):
In het verleden werd het altijd gedaan met ICM in trein 520/5920.
6 bakken uit de 5920 werden gecombineerd met 4 bakken van de 520 en door naar gvc, overige 6 bakken uit de 520 gingen naar Rotterdam.
16 bakken ICM zijn 429.5 meter.


Ik wil niet op alle slakken zout leggen maar ik ben toch benieuwd of je nog weet wanneer dat was. Ik heb alle spoorboekjes vanaf 2000 erbij gepakt. Als ik het goed heb, reed 520 voor het laatst in 2006. Dat jaar kan het niet geweest zijn want de 5900-serie was toen gekoppeld aan de treinen naar Almere. Verder reed alle jaren van 2000 tot en met 2006 het Rotterdamse deel van 520 al vóór Utrecht apart als 12520. Bovendien: op station Utrecht staat het Haagse deel aan de westkant, het Rotterdamse aan de oostkant. Het lijkt me dan logischer dat juist het Rotterdamse deel werd aangevuld met de stellen van 5920?


Dat zal ergens begin jaren 90 geweest zijn.
Toen de 520 nog met hondekop reed was t al zo.
Overigens reden "vroeger" de treinen "omgekeerd", Rotterdam dus op de a-fase en Den Haag op de b-fase, 5920 kon dus achterop naar Den Haag.
In die tijd gingen er 's avonds ook bij meerdere treinen het voorste stel eraf om door te gaan naar Rhenen, oa 5963 kwam uit Den Haag.


Aha, zover had ik inderdaad niet teruggezocht. De verbinding staat niet in het spoorboekje maar dat is niet verbazingwekkend. Bedankt voor de informatie!
 

17-08-2012 20:19:55
broek53
broek53
Opvallend: de teruggang in het reizigersvervoer leidt ertoe dat NSR de materieelinzet niet meer op de volnorm plant. In de zomer gebeurde dat wel meer, maar in september blijft dat zo.

Laatst bewerkt door broek53 op 17-08-2012 20:20
 

17-08-2012 20:26:51
b2py
b2py
En er waren nog wel meer reizigers in het eerste half jaar? Maar goed, meer lucht dus in de treinen vanaf september of nog korter?  

17-08-2012 22:04:00
broek53
broek53
De volnorm werd alleen gehanteerd bij de stoptreinen. Het beeld is dat die grosso modo op sterkte blijven, maar dan in dorsnee wat minder reizigers hoeven te vervoeren. De echte IC's worden altijd op "comfortabel" gepland en de IC's die eigenlijk sneltrein zijn op "acceptabel", en die zullen langzamerhand misschien de neiging krijgen te gaan krimpen. Maar zo'n vaart loopt de teruggang nou ook weer niet dat je allerlei treinen met een stel minderz zult gaan tegenkomen. Nog niet  

18-08-2012 02:02:30
WesselE
WesselE
Opzich is die teruggang niet eens zo verkeerd. Wellicht zal het de vervoerder en spoorbeheerder weer eens met beide benen op de grond zetten. Geen onnodige spoorverdubbelingen, geen torenhoge kosten...

Laatst bewerkt door spiketrain op 18-08-2012 07:40, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.


'Okeh'
 

18-08-2012 08:51:41
broek53
broek53
De heilzame werking van een crisis, bedoel je? Tsja, dat kan. Al zou ik van de laatste jaren geen onnodige spoorverdubbelingen weten - op infragebied is Schraalhans al jaren keukenmeester - noch zou ik weten waarom torenhoge kosten zouden dalen als er een crisis in het vervoer komt. Maar goed: dat heeft niets te maken met dit topic - of het zou moeten zijn dat voorshands de kosten van het materieel relatief dus juist aan het stijgen zijn.

Laatst bewerkt door broek53 op 18-08-2012 08:58
 

02-09-2012 12:47:09
dennistd
dennistd
Een opvallend advies van het Locov nav het schrappen van de 600: men wil de 3100 1x per uur doortrekken van Shl naar Gv, zodat Gv zijn halfuursdienst met Shl behoudt. Ook blijft Rtd zo met een korte overstap (van/naar de 1900) snel verbonden met Shl, een verbinding die er die maanden later namelijk gewoon weer is. Zie http://locov.nl/Images/Locov%202012-172194%20advies%20wijziging%20dienstregeling%20NSR%20per%2010%20september%202012_tcm311-333066.pdf  

02-09-2012 13:25:24
woepje
woepje
De 3500 en de 3100 keren nu toch op elkaar op Hfdo? Bijvoorbeeld een 3100 die om 12.00 uur aankomt, gaat om 12.45 uur weer terug naar Ehv als 3500. Dacht dat de keringen zo waren. Maar als je de 3100 1x per uur doortrekt naar Gv, wordt de koppeling met de 3500 op Hfdo dus ook lastiger lijkt mij?  

02-09-2012 13:33:43
bart84
Moderator
bart84
Klopt, maar de 600 uit Gv gaat dan ook weer door als 3100, dus daar moet je ook rekening mee houden. Al met al zal dat wel meevallen met die kering.


Mvg. Bart
 

02-09-2012 13:45:27
daniel_ddr
daniel_ddr
Even redenerend rond die keringen:
De 9200 is nu in beide richtingen rond .00 op Shl, de doorgetrokken 3100 zou dus in beide richtingen om .30 op Shl zijn. Dat betekend dat de 3100 die om .29 aankomt niet kan keren op de 3500 die om .15 vertrekt. Tegelijkertijd hoeft de 3500 die om .44 aankomt niet te keren op de 3100 van .30
Je komt dan dus redelijk goed uit door de 3500 1x/uur op zichzelf te laten keren, dat zou dan zelfs wat ruimte op Hfdo opleveren.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 02-09-2012 13:45


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

02-09-2012 16:12:59
dennistd
dennistd
Dan krijg je dus:
3500 .14 -> 3100 .00
3100 .29 -> 3100 .30 (via Gv, uur later)
3500 .44 -> 3500 .15
3100 .59 -> 3500 .45

De 3100 zou je op Gv direct na aankomst (op spoor 4) naar spoor 315 (waarvan het juk wat naar achter moet voor voldoende lengte) kunnen sturen om daar met een wisselmachinist snel te keren om nog voor de 1900 langs naar spoor 6 te gaan. Anders kost het je een extra omloop ten opzichte van de huidige 3100/3500.

Laatst bewerkt door dennistd op 02-09-2012 16:17
 

02-09-2012 16:32:41
treinfan
treinfan
tailtracken binnen 10 minuten is geheel niet robuust en daarmee niet goed toepasbaar voor een IC met zo'n lang traject (Nm-Ah-Shl-Gv)  

02-09-2012 16:38:54
broek53
broek53
Wonderen zijn de wereld nog niet uit, maar dat men dat zou kunnen regelen in een week tijd, inclusief een compleet nieuwe omloop voor de 3500 en 3100 en inclusief de personeelsdienste, dat lijkt mij wel heel erg hoog gegrepen.  

02-09-2012 16:45:34
dennistd
dennistd
Nouja, het is op 23 augustus al naar NS gegaan vanuit het locov, dus wie weet..
(dan nog lijkt het me vrij kort dag, en als broek53 er nog niets van weet zal het ook wel niet doorgaan %08%)
 

03-09-2012 16:06:16
treinfan
treinfan
Met nog een week te gaan, hierbij het overzicht: http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2012.htm  

03-09-2012 17:30:47
abcde
abcde
Bij de wijzigingen ingaande 13 aug. werd gemeld door ZJ37 : Wat me opvalt is dat de nodige treinen bijzonder veel kleiner rijden dan voorheen, terwijl de 1e week van september toch alle vakanties allang voorbij zijn?

Worden ingaande 10 sept. de treinen weer op de meer normale lengte teruggebracht ?
 

03-09-2012 17:46:21
broek53
broek53
Jawel, en zelfs deze deels week al in Dagplan.  

03-09-2012 17:59:29
abcde
abcde
Hoe ziet trein 529 er a.s. zaterdag 8 sept uit ? nog steeds slechts 1 stel naar Gn en 1 naar Lw ?  

04-09-2012 12:14:48
Spionkop
Spionkop
Bericht uit de Gelderlander riekt naar aanpassing vertrektijden uit Arnhem voor de stoptrein naar Tiel, maar ik zie 'm in de reisplanner niet terug...
Zie: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/arnhem/11627043/Elst-heeft-de-meest-storingsgevoelige-overweg-van-Nederland.ece voor het bericht in de Gelderlander.
 


04-09-2012 12:33:26
NDS
NDS
Op ns.nl vind ik er niks over maar op de site van Syntus wel zie: http://www.syntus.nl/nieuws/gewijzigde_dienstregeling_tussen_tiel_en_arnhem.aspx

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

04-09-2012 13:23:15
robbertc
robbertc
Quote
abcde (ma 03 sep 2012 17:59:29 https://www.somda.nl/forum/11955/p407277/): Hoe ziet trein 529 er a.s. zaterdag 8 sept uit ? nog steeds slechts 1 stel naar Gn en 1 naar Lw ?
Ja, aankomende zaterdag wel; 4 voor Gn, 3 voor Lw. Vanaf Wbl 10 sept 6 voor Gn, 3 voor Lw.
 

04-09-2012 17:04:03
guuglurg
guuglurg
Is het iemand overigens al opgevallen dat tr. 824 (zie bv. verschillende Mt-diensten van HC's) vanaf 10 september doordeweeks op Std-Amr met 14 bakken VIRM gaat rijden? Of zeg ik nu iets heel stoms?%08%  

04-09-2012 17:20:48
b2py
b2py
'ja' , want boven Amsterdam passen maximaal 12 bakken VIRM  

04-09-2012 17:33:01
abcde
abcde
Quote
guuglurg (di 04 sep 2012 17:04:03 https://www.somda.nl/forum/11955/p407402/): Is het iemand overigens al opgevallen dat tr. 824 vanaf 10 september doordeweeks op Std-Amr met 14 bakken VIRM gaat rijden?


Op welke site is deze info nu op te vragen, of vraag ik nu iets doms ?

Laatst bewerkt door abcde op 04-09-2012 17:33
 

04-09-2012 17:43:13
guuglurg
guuglurg
In http://ns4ns.nl/diensten/10-09-2012%20hc/MT.txt is trein 824 op Ma-Vr gepland met TPS3 (3 HC's) en dat wil volgens mij zeggen dat de trein uit meer dan 13 bakken bestaat. TPS2 betekent dat de trein uit meer dan 7 bakken bestaat (behalve bij getrokken mat).

Laatst bewerkt door guuglurg op 04-09-2012 17:50
 

04-09-2012 17:43:26
broek53
broek53
Quote
guuglurg (di 04 sep 2012 17:04:03 https://www.somda.nl/forum/11955/p407402/): Is het iemand overigens al opgevallen dat tr. 824 (zie bv. verschillende Mt-diensten van HC's) vanaf 10 september doordeweeks op Std-Amr met 14 bakken VIRM gaat rijden? Of zeg ik nu iets heel stoms?%08%
Het zou dom zijn als het zo was, want diverse stations kunnen 14 bakken niet aan. Amsterdam Amstel en alle stations benoorden Amsterdam, bijvoorbeeld - en volgens mij ook Eindhoven.
 

04-09-2012 17:51:29
robbertc
robbertc
3x VIRM-IV is ook 3 HC's.  

04-09-2012 17:53:20
fr
fr
Overigens lijken de aanpassingen van de andere treinen tussen Arnhem en Nijmegen al wel doorgevoerd.  

04-09-2012 17:59:12
guuglurg
guuglurg
Quote
robbertc (di 04 sep 2012 17:51:29 https://www.somda.nl/forum/11955/p407418/): 3x VIRM-IV is ook 3 HC's.
In de praktijk wordt de 800 vaak met 3x VIRM-IV gereden, klopt het dan dat daar geen 3 voor gepland staan maar dat dat bijsturing is?

Laatst bewerkt door guuglurg op 04-09-2012 17:59
 

04-09-2012 19:14:21
Bert13
Bert13
Euhm nee. De 800 met 3xVIRM-IV? Ben toch heel benieuwd waar je die vandaan haalt. Sinds DRGL2012 was voor de zomer alleen trein 824 met 3xVIRM-IV gepland (wel genoeg andere treinen met 12 bakken, maar dan in de vorm 2xVI)


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

04-09-2012 19:22:24
guuglurg
guuglurg
Ah okee. Bedankt voor de informatie, dan zal het zeker nog eerder geweest zijn dat ik dat heb gezien, toen was ik nog niet zo thuis in de diensten  

06-09-2012 18:55:29
dennistd
dennistd
Ik kan in de NS Reisplanner nog nergens de serie 1000 ontdekken, en ook NS Hispeed spreekt er met geen woord over in de nieuwsbrief van deze maand...
Gaat ie wel gewoon rijden
 

06-09-2012 19:44:19
AgentX
AgentX
Volgens een insider gaat hij, net als nu, per dag ingepland worden. Hij verschijnt dus pas op de dezelfde dag in de reisplanner.  

06-09-2012 20:13:52
dennistd
dennistd
En daar moet de reiziger die tot nu toe altijd de 600 nam maar nu de Fyra in 'gedwongen' wordt maar op vertrouwen? Beetje vreemd toch wel%03%  

06-09-2012 20:29:26
treinefan
treinefan
Gelukkig zie ik weer wat SGMm terug in de serie 17400 Vndc - Bkl


Met vriendelijke groet,
 

06-09-2012 20:41:07
AgentX
AgentX
Quote
dennistd (do 06 sep 2012 20:13:52 https://www.somda.nl/forum/11955/p407780/): En daar moet de reiziger die tot nu toe altijd de 600 nam maar nu de Fyra in 'gedwongen' wordt maar op vertrouwen? Beetje vreemd toch wel%03%


Jep. Maar op den duur wordt de inzet natuurlijk wel structureel en regelmatig en dus betrouwbaarder. Althans, daar gaan we dan maar van uit
 

06-09-2012 21:21:54
martw
martw
Terug van weggeweest dit wijzigingsblad: het ICM in de treinseries 2000 en 8800. Als ik goed geteld heb, gaat het hier doordeweeks in totaal om 5 omlopen. Hiervan zijn er 4 die bij het begin van de dienst beginnen, eentje begint bij 2034 (de VIRM uit de 8837 wordt uitgewisseld). Het aantal omlopen VIRM is dan 4 (waarvan er dus eentje eindigt met 8837).

Martijn
 

07-09-2012 14:38:30
BGM104
BGM104
Quote
AgentX (do 06 sep 2012 19:44:19 https://www.somda.nl/forum/11955/p407770/): Volgens een insider gaat hij, net als nu, per dag ingepland worden. Hij verschijnt dus pas op de dezelfde dag in de reisplanner.


En voorlopig net als nu 1 omloop, dus 1x per 3 uur een trein.
 

07-09-2012 18:21:48
rogier
rogier
Dus de 600-serie blijft wel gewoon rijden?  

07-09-2012 18:37:11
BGM104
BGM104
Nee, tijdens het open staan van het wijzigingsblad was het plan nog om alle 3 de omloopjes van de 1000 te rijden en dus 1 op 1 over te gaan van 600 op 1000.

In dagplan worden nu de ritten serie 1000 van omloop 2 en/of 3 verwijderd zolang de verwachting voor die dag is dat er niet voldoende V250 beschikbaar zijn.
 

07-09-2012 21:45:13
MasterE
MasterE
Volgens mij blijft alleen de 614 wel rijden.


Mcn Asd
 

07-09-2012 23:48:40
BGM104
BGM104
Klopt, deze ligt in het Benelux patroon en rijdt 1 uur voor de 1e Benelux (9201) zodat ook tijdens de ochtendspits een uurpatroon ontstaat op Rtd-Gv-Shl-Asd.

Hij valt daarom buiten de vervang de 600 voor de 1000 operatie.

Laatst bewerkt door BGM104 op 10-09-2012 22:27
 

10-09-2012 11:49:40
martw
martw
Treinen 4081/4082 rijden vanaf dit wijzigingsblad met DD-AR op ma t/m vr. In het weekend wel met SGM.  

10-09-2012 19:07:28
michaben
michaben
Vanmorgen op de lijn hier weinig gemerkt van de 'langere treinen' die beloofd waren, de 4023 zag ik nog met een losse SLT-VI rijden i.p.v. SLT-IV + SLT-VI zoals voor de vakantie. Vanmiddag zowel de 21763 als 20565 met 6 bakken ICMm i.p.v. respectievelijk 8 en 9 bakken zoals voor de zomer (toen nog als 12763 en 12565). Waarschijnlijk zal de oorzaak hiervan zitten in het koppelen te Ut, terwijl voor de zomer deze treinen in hun geheel naar Lw doorreden. Blijft dit nu de rest van het jaar op vakantiesterkte rijden, of is er nog hoop op langere treinen die wel voldoende zitplaatsen bieden?  

10-09-2012 19:30:57
daniel_ddr
daniel_ddr
Waarschijnlijk reden die treinen alleen lang voor de capaciteit na Ut en daar rijden de voortreinen nu nogsteeds. Neem trouwens aan dat het "probleem" vooral vanaf Gd optreed en daar kunnen de reizigers ook gewoon 2 minuten later het treindeel uit Gvc nemen als ze dat uit Rtd te vol vinden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-09-2012 19:33:07
kleine_man
kleine_man
Quote
michaben (ma 10 sep 2012 19:07:28 https://www.somda.nl/forum/11955/p408576/): Vanmorgen op de lijn hier weinig gemerkt van de 'langere treinen' die beloofd waren, de 4023 zag ik nog met een losse SLT-VI rijden i.p.v. SLT-IV + SLT-VI zoals voor de vakantie. Vanmiddag zowel de 21763 als 20565 met 6 bakken ICMm i.p.v. respectievelijk 8 en 9 bakken zoals voor de zomer (toen nog als 12763 en 12565). Waarschijnlijk zal de oorzaak hiervan zitten in het koppelen te Ut, terwijl voor de zomer deze treinen in hun geheel naar Lw doorreden. Blijft dit nu de rest van het jaar op vakantiesterkte rijden, of is er nog hoop op langere treinen die wel voldoende zitplaatsen bieden?


Langere treinen waren niet te vinden. De 3100 van 06:46 vanuit Arnhem is van 10 bakken, naar 8 gegaan. Ik heb er geen reiziger minder om gezien. Ook de 800 uit Ht was 8 bakken. Die was ook al zo gezellig.

Ook de 3100 van 17:08 uit Ut was ook gezellig weer 8 bakken en werd nagenoeg in Bunnik geplaatst. Goed voor de verdeling en zo.

NS heeft nog een lange weg te gaan. %03% Excuses voor mijn sarcasme.
 

10-09-2012 20:06:36
michaben
michaben
Quote
daniël_ddr (ma 10 sep 2012 19:30:57 https://www.somda.nl/forum/11955/p408582/): Neem trouwens aan dat het "probleem" vooral vanaf Gd optreed en daar kunnen de reizigers ook gewoon 2 minuten later het treindeel uit Gvc nemen als ze dat uit Rtd te vol vinden.

Nee hoor, op Rtd moeten mensen al staan als er slechts 6 bakken ingezet wordt, en dat is achterin de trein, dan zal het halverwege bij de trappen wel nog voller zitten. Vanochtend was zelfs de VIRM-VI in de 2827 afgeladen, ik zag deze bij vertrek vanaf Rta en in vrijwel alle bakken stonden mensen in de gangpaden. Zelf zat ik in de 2818, en ook daar waren de nodige staanplaatsen tussen Gd en Rtd.

Laatst bewerkt door michaben op 10-09-2012 20:12
 

10-09-2012 22:31:21
treinefan
treinefan
De hele dag niet de beloofde SGMm in de 17400 serie.


Met vriendelijke groet,
 

10-09-2012 22:34:43
BGM104
BGM104
Quote
kleine_man (ma 10 sep 2012 19:33:07 https://www.somda.nl/forum/11955/p408583/):
Ook de 3100 van 17:08 uit Ut was ook gezellig weer 8 bakken en werd nagenoeg in Bunnik geplaatst. Goed voor de verdeling en zo.



Die plaatsing heeft eerder iets te maken met het ontbreken van bakkenborden voor spoor 11 en 12 als geheel. Sommige machinsten gebruiken de bakkenborden van de B fase waardoor de A fase leeg blijft (bij 8 bakken moet je dan naar puntje perron) en anderen zetten de trein neer aan de hand van de mensenmassa.
 

11-09-2012 21:08:24
sik214
sik214
Trein 1657 is voor de 2e opeenvolgende dag gereden met 2x ICM (III + IV), voor de zomer was dat 4x III op ma t/m do. Is dat nu veranderd, of zijn het de gevolgen van de stremmingen van de Schipholtunnel?  

12-09-2012 00:05:04
guuglurg
guuglurg
Staat idd nu met 1 HC (max 7 bak) dus, gaat weer veranderen per 8 oktober (tot aan Es met 8+ bakken).  

13-09-2012 14:49:39
ZJ37
ZJ37
Dan gaat 1657 ineens met 10 bakken rijden tot Es.  

13-09-2012 15:19:15
ZJ37
ZJ37
Wat ik dit wijzigingsblad ook vreemd vind zijn de enorme verschillen qua inzet t.o.v. het volgende wijzigingsblad (okt).

Zo schijn je in 16055/13655 alles in een SLT IV te kunnen vervoeren (onmogelijk dus) en in oktober is het weer een SLT VI.
Zelfs 6059/6060 moet in een solo SLT IV gevouwen worden en vanaf oktober lijkt een SLT VI ook tamelijk krapjes. Een half uur later komt 6061 met 2x SLT VI, kunnen gelijk de gestrande reizigers mee.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 13-09-2012 15:19
 

13-09-2012 15:49:30
gvttreinen
gvttreinen
Terwijl in de vorige 'winterdienst'periode deze trein VI+IV was...dus hoe ik 10 SLT bakjes in 4 kan proppen.
Is niemand op de heldere gedachten gekomen dat half vijf uit Ut echt spits en geen dal is?

Laatst bewerkt door gvttreinen op 13-09-2012 15:50
 

13-09-2012 17:14:13
mdj
mdj
Reed de 6059/6060 -toen er nog V/DDAR rondcrosste daar- niet met 2xMDDM? En daarmee zelfs geruild werd met een roedel van 4xV uit de 5600?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

13-09-2012 17:52:26
tiesto
tiesto
Trein 4095 Hdr-Asd wordt op zaterdag met DDAR gereden. Maar leeg mat 74095 rijdt alleen ma tm vr. Nu is mijn vraag van welke trein komt het mat voor 4095 want de rest van de dag wordt geen DDAR in Hdr ingezet?  

13-09-2012 17:55:20
Bert13
Bert13
Ik gok van het materieel van de 4082 op vrijdag, die vanaf maandag planmatig met DDAR rijdt. Die keert alleen op ma-do leeg terug naar Amr als 74082.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

13-09-2012 21:38:33
michaben
michaben
Hoewel het gezien de aankomst- en vertreksporen in de reisplanner lijkt dat de 21716 in dit wijzigingsblad nog altijd niet keert op de 21727 zoals voorheen (aankomst 21716 spoor 13, vertrek 21727 spoor 14), heb ik in de praktijk deze week iets anders gemerkt. Al minstens drie van de vier dagen deze week is de 21716A gekeerd op de 21727A, terwijl de 21716V afgerangeerd werd en als 21727V een treinstel van het opstelspoor gehaald werd. Dit leverde al minstens een dag +10 op voor de 21727, doordat de trein te laat binnen kwam en er in minder dan 10 minuten (de normale keertijd) er aan de ene kant een treinstel afgehaald moet worden en aan de andere kant eentje bijgeplaatst moet worden. Ook de passagiersverdeling in de 21727 is hierdoor nogal scheef, doordat pas kort voor vertrek het tweede treinstel bijgeplaatst wordt zit het achterste treinstel aanzienlijk voller dan het voorste.

Laatst bewerkt door michaben op 13-09-2012 21:39
 

15-09-2012 10:54:04
fugazi
fugazi
Quote
sik214 (di 11 sep 2012 21:08:24 https://www.somda.nl/forum/11955/p408764/): Trein 1657 is voor de 2e opeenvolgende dag gereden met 2x ICM (III + IV), voor de zomer was dat 4x III op ma t/m do. Is dat nu veranderd, of zijn het de gevolgen van de stremmingen van de Schipholtunnel?
Zowel maandag, dinsdag als woensdag had ik 'm en elke keer met 7 bakken ICM. Naar mijn weten waren dat er voor de zomer inderdaad veel meer.
 

15-09-2012 12:06:48
robbertc
robbertc
1657 is wat dat betreft heel typisch, die heeft de afgelopen jaren elk Wbl een totaal andere samenstelling. Dit Wbl dus 7, erg karig.  

18-09-2012 09:19:12
jorgo
jorgo
Trein 6817 rijdt weer met 3 x V, maar in Mt wordt de achterste afgekoppeld (althans vanmorgen). Voor de vakantie ging de hele handel in Mtr nog op de 6832 over. Dat is idd niet echt nodig, maar het afkoppelen van een stel in Mt in de loeidrukke 6817 met veel reizigers voor Mtr is niet erg praktisch.  

18-09-2012 16:00:12
mvd
mvd
Volgens mij is dit nu standaard, ik heb \\\'t nu een paar keer al gezien. 6817 3xV tot Mt, 6817/6832/6825 tot Mt 2xV en dan verder met een solo V\\\'tje.  

18-09-2012 19:20:58
michaben
michaben
Ik zie nu al een aantal dagen SLT-VI + SLT-IV in de 4060, lijkt standaard te zijn nu. Typisch, want de 4060 heeft eigenlijk altijd met een losse SLT-VI gereden de afgelopen twee jaar, en van drukte heb ik weinig gemerkt. De 4023 rijdt nog wel steeds met een losse SLT-VI, terwijl deze de afgelopen twee jaar wel altijd met SLT-IV + SLT-VI gereden heeft, en dat ook hard nodig is want deze zit overvol in de spits.  

24-09-2012 18:29:50
michaben
michaben
Vandaag had de 4023 eindelijk zijn tweede treinstel terug en reed weer met 10 bakken SLT. Werd ook wel tijd, de vakantie is al een tijdje afgelopen en de 4023 heeft dat tweede treinstel gewoon hard nodig. Of dit tweede treinstel er op Rtd afgehaald werd zoals voor de vakantie heb ik niet kunnen zien, voorheen werd dit viertje altijd afgekoppeld te Rtd en ging alleen het zesje terug als 4024.

Laatst bewerkt door michaben op 24-09-2012 18:30
 

24-09-2012 18:37:18
bossie186
bossie186
Waarom wordt o.a. trein 447 gereden door een belgische AM80?

Laatst bewerkt door bossie186 op 24-09-2012 18:40
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Wijzigingsblad_10_september_2012
RailWiki.nl