Pinkpop 2012
Forum: Algemeen - Algemeen
22-05-2012 18:59:33
rob_ehv
rob_ehv
Ik zag op https://www.somda.nl/drgls/920/ dat er 3 treinen tussen heerlen en landgraaf rijden:
Lg V -:17 -:34 -:51
Hrlk - -:19 -:36 -:53
Hrl A -:21 -:38 -:55
Weet iemand of dit met gtw's is of met Virm's ?
Als ik dit bericht lees: http://www.noordhollandsdagblad.nl/algemeen/binnenland/article15719113.ece/NS-en-Veolia-treinen-samen-naar-Pinkpop
Dan zou het zelfs om 5 treinen per uur gaan.


robq
 

22-05-2012 19:00:47
b2py
b2py
Uit het artikel: 'Pinkpopgangers kunnen nu drie keer per uur een dubbeldekker van de NS, en twee keer per uur een trein van Veolia instappen.'
Dubbeldekkers.. dus sowieso NS materieel en GTW's. Wat het wordt, dat weet ik niet..
 

22-05-2012 19:10:57
rogier
rogier
In Hafas zijn tussen Hrl en Lg alleen de treinseries 31800 (pendel Hrl - Lg vv) en 11900 (Euregiobahn) terug de vinden.

Mijn vrije en vrijblijvende interpretatie van het artikel:
- serie 31800 = 3x / uur Hrl - Lg met NS-dubbeldekker;
- serie 31900 = 2x / uur Krd - Lg door Veolia.

Treinserie 31800 is in de NS-planner overigens nog steeds geheim...

Laatst bewerkt door rogier op 22-05-2012 19:12
 

22-05-2012 22:26:13
raymond16
raymond16
Quote
rogier (di 22 mei 2012 19:10:57 https://www.somda.nl/forum/11935/p392056/):
Mijn vrije en vrijblijvende interpretatie van het artikel:
- serie 31800 = 3x / uur Hrl - Lg met NS-dubbeldekker;
- serie 31900 = 2x / uur Krd - Lg door Veolia.


Anders past het inderdaad niet. Het maximum wat je op Hrl-Lg kwijt kunt zijn 10 treinen per uur en de Euregio haalt er al twee weg. De pendels zijn er zes en de rest is de speling die je nog hebt. Bediening 2x per uur NS, 2x per uur Veolia, 1x Euregio zou overigens wel mogelijk zijn en zou bovendien ook overstappen schelen voor veel reizigers (wel langere reistijd).
 


22-05-2012 22:45:13
DingeZ
DingeZ
Was het niet ergens logischer (en makkelijker) geweest om de 800 door te laten rijden tot Lg?  

22-05-2012 23:01:40
ZJ37
ZJ37
Een dienstregeling met extra treinen tussen Lg en Hrl is al een erg lastige klus met dat enkel spoor. Bovendien past de 800 met zijn 10 bakken (800 gaat in zijn geheel door naar Hrl) niet in Lg.

Als je de 800 doortrekt naar Lg, dat op zich wel logisch is inderdaad, dan wordt het nogal lastig bijsturen bij eventuele vertragingen vanuit het noorden.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 22-05-2012 23:02
 

22-05-2012 23:05:17
mdj
mdj
Met pinkpop rijdt de 800 geheel door naar Hrl. Bak of 8-12 dus, en dan had Prorail het perron van Landgraaf wel heel erg ver moeten verlengen.

Ook zou je lang moeten keren te Lg (dus de twee perrons gebruiken en dus twee perrons verlengen), omdat je rondom de symmetrietijd (.44/45) te Lg bent. Bij slechts 1 verlengd perron (zoals nu is) kan dat dus niet en zou je wel heel kort moeten keren.

Daarnaast kun je dan slechts 2 pendeltreinen per uur rijden en de INT.

Kun je nog beter 3 pendeltreinen (+ INT) per uur rijden.

Laatst bewerkt door mdj op 22-05-2012 23:06


Bij twijfel: gebruik beton.
 

22-05-2012 23:13:02
dh3201
dh3201
En met meerdere kortere treinen krijg je ook een betere spreiding van de mensen die na aankomst met de trein allemaal het station uit moeten naar de bussen.


Shqiperise-lopers?
 

22-05-2012 23:30:52
Rob...
Rob...
Als ik de dienstregeling zo bekijk kun je de 31800 hrl-lg met één set rijden, waarbij er aan iedere kant rond de 5 minuten gekeerd wordt. Is dit haalbaar? In dat geval zou een VIRM-6 die constant pendelt geen verkeerde oplossing zijn...  

23-05-2012 07:52:11
kniesoor
kniesoor
Het verschil in het aantal zit/ en staplaatsen tussen een VIRM en 3 stellen GTW is nu ook weer niet zo veel dat dat veel verschil uitmaakt.  

23-05-2012 08:06:54
ZJ37
ZJ37
Quote
rogier (di 22 mei 2012 19:10:57 https://www.somda.nl/forum/11935/p392056/): In Hafas zijn tussen Hrl en Lg alleen de treinseries 31800 (pendel Hrl - Lg vv) en 11900 (Euregiobahn) terug de vinden.

Mijn vrije en vrijblijvende interpretatie van het artikel:
- serie 31800 = 3x / uur Hrl - Lg met NS-dubbeldekker;
- serie 31900 = 2x / uur Krd - Lg door Veolia.

Treinserie 31800 is in de NS-planner overigens nog steeds geheim...
Niet zo vreemd, er zijn helemaal geen pendeltreinen ingelegd (of ze moeten er nog inkomen, maar dat lijkt me nogal laat).
 

23-05-2012 08:36:01
robbertc
robbertc
Pendel-programma Hrl-Lg wordt door de bijsturing geregeld.  

23-05-2012 08:46:59
ZJ37
ZJ37
Dat zal de bijsturing ongetwijfeld wel gaan lukken, maar nadeeltje is nu natuurlijk wel dat er niks over in de reisplanner staat.  

23-05-2012 08:57:01
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
dh3201 (di 22 mei 2012 23:13:02 https://www.somda.nl/forum/11935/p392086/): En met meerdere kortere treinen krijg je ook een betere spreiding van de mensen die na aankomst met de trein allemaal het station uit moeten naar de bussen.
Het lijkt me toch dat de drukste pendels degenen aansluitend op de 800 zullen zijn, daarvoor maakt het geen verschil of je met de 800 doorrijdt of met een pendeltrein erop aansluit.
Voor de reizigers uit de directe omgeving maakt het uiteraard weer wel uit, die hebben immers wel wat aan de vier mogelijkheden per uur.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-05-2012 12:35:10
rogier
rogier
Quote
ZJ37 (wo 23 mei 2012 08:46:59 https://www.somda.nl/forum/11935/p392118/): Dat zal de bijsturing ongetwijfeld wel gaan lukken, maar nadeeltje is nu natuurlijk wel dat er niks over in de reisplanner staat.
Lekker handig allemaal. Waarom kent de Deutsche Bahn ze dan wel
http://reiseauskunft.bahn.de/bin/bhftafel.exe/dn?ld=96248&country=DEU&rt=1& ?
 

23-05-2012 12:45:19
nielske90
nielske90
Quote
kniesoor (wo 23 mei 2012 07:52:11 https://www.somda.nl/forum/11935/p392098/): Het verschil in het aantal zit/ en staplaatsen tussen een VIRM en 3 stellen GTW is nu ook weer niet zo veel dat dat veel verschil uitmaakt.
Misschien niet, maar Veolia speelt in haar kleine materieelpark toch weer drie stellen vrij die men ergens anders hard nodig heeft. Kunnen ze bijv. mooi de rest van de heuvellandlijn versterken...
 

23-05-2012 13:23:52
mdeen
mdeen
Wat hard nodig zal zijn, want voorheen werd er diesel-GTW naar het zuiden gedirigeerd om genoeg materieel te hebben.

Wel redelijk bizar dat Veolia GTW's een gelijk aantal zitplaatsen per strekkende meter hebben als een dubbeldekker. Komt natuurlijk door die 2+3 opstelling.
Wordt het perron in Landgraaf verlengd hiervoor (tijdelijk?) want de nuttige perronlengte is maar 120 meter.
 

23-05-2012 13:30:32
limbotrein
limbotrein
het perron in landgraaf is laatst verlengd

Laatst bewerkt door limbotrein op 23-05-2012 20:56
 

23-05-2012 14:14:06
RSK-Mat92
RSK-Mat92
En dat verlengde perron wordt volgens ProRail donderdag tussen 16:15 en 16:30 officieel geopend, in het bijzijn van mensen van ProRail, NS, Veolia, de gemeente en Pinkpop.


Met vriendelijke groet, Robin
 

23-05-2012 15:05:35
ZJ37
ZJ37
Quote
rogier (wo 23 mei 2012 12:35:10 https://www.somda.nl/forum/11935/p392164/):
Quote
ZJ37 (wo 23 mei 2012 08:46:59 https://www.somda.nl/forum/11935/p392118/): Dat zal de bijsturing ongetwijfeld wel gaan lukken, maar nadeeltje is nu natuurlijk wel dat er niks over in de reisplanner staat.
Lekker handig allemaal. Waarom kent de Deutsche Bahn ze dan wel
http://reiseauskunft.bahn.de/bin/bhftafel.exe/dn?ld=96248&country=DEU&rt=1& ?
Tja, een hele goeie...
 

23-05-2012 15:18:25
dennistd
dennistd
Waarom kiest men er eigenlijk niet voor om de Euregiobahn in te korten tot Lg, aangezien deze volgens mij toch relatief korte treinen wel capaciteit kosten?  

23-05-2012 15:24:35
ZJ37
ZJ37
Hoewel je in Lg vanuit Duitsland bij een bediend sein komt, vraag ik me af of je daar richting kan keren zonder dat het gevolgen heeft voor overweg 22.1 (400 meter van Lg richting Duitsland).

Bovendien moeten de dieseltjes af en toe ook getankt worden.
 

23-05-2012 16:03:16
mren
mren
Quote
RSK-Mat92 (wo 23 mei 2012 14:14:06 https://www.somda.nl/forum/11935/p392177/): En dat verlengde perron wordt volgens ProRail donderdag tussen 16:15 en 16:30 officieel geopend, in het bijzijn van mensen van ProRail, NS, Veolia, de gemeente en Pinkpop.

Ze zijn nu (als in: 30 minuten geleden) dus bezig met de laatste afwerking.
 

23-05-2012 17:27:17
ZJ37
ZJ37
Kijk, dat een heugellijk feit! Ben alleen benieuwd wie en waarmee er gereden gaat worden a.s. zaterdag.  

23-05-2012 18:03:29
dh3201
dh3201
Quote
daniël_ddr (wo 23 mei 2012 08:57:01 https://www.somda.nl/forum/11935/p392120/):
Quote
dh3201 (di 22 mei 2012 23:13:02 https://www.somda.nl/forum/11935/p392086/): En met meerdere kortere treinen krijg je ook een betere spreiding van de mensen die na aankomst met de trein allemaal het station uit moeten naar de bussen.
Het lijkt me toch dat de drukste pendels degenen aansluitend op de 800 zullen zijn, daarvoor maakt het geen verschil of je met de 800 doorrijdt of met een pendeltrein erop aansluit.
Voor de reizigers uit de directe omgeving maakt het uiteraard weer wel uit, die hebben immers wel wat aan de vier mogelijkheden per uur.

Ik doelde meer op het verschil tussen twee keer per uur een volle 12 bakken VIRM op Landgraaf of elke 20 minuten 4 of 6 bakken VIRM.

Gezien de korte keertijden, is het inzetten van SLT met vele deuren niet sneller bij het in- en uitstappen dan VIRM met al die trappen binnen?


Shqiperise-lopers?
 

23-05-2012 19:33:29
bossie186
bossie186
Vorig jaar met pinkpop reden er in de stoptreinpendel tussen Hrl en Rm zeker 3 setjes van 3x Plan V rond. Hetzelfde tussen Mtr en Std waar toen ook 4 setjes reden van 3x Plan V. Rijden die pendels met pinkpop 2012 ook nog met Plan V of is dat dan geheel overgenomen door VIRM?

Laatst bewerkt door bossie186 op 23-05-2012 19:33
 

23-05-2012 20:31:01
daniel_ddr
daniel_ddr
Misschien dat me iets ontgaat, maar waarvoor heb je die setjes van 3x V nodig in de Sprinter naar Mtr? Voor Pinkpop gaan die immers de verkeerde kant op.
Of rijdt er geen pendel-IC aansluitend op de volledig naar Hrl rijdende 800 tussen Std en Mt, dan is het natuurlijk wel handig de 6800 te versterken.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-05-2012 20:49:42
Bert13
Bert13
En die is er dus wel, zie weer https://www.somda.nl/drgls/920/, alleen nog niet bekend met welk mat.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

23-05-2012 20:58:55
ZJ37
ZJ37
Nogmaals: de 31800 heeft er volgens genoemde dienstregeling ingezeten, maar is er weer uitgehaald. Misschien omdat Veolia ze niet kan/wil rijden (31800 zijn immers Veolia-nummers), geen idee. Hoe het nu zal gaan weet ik dus ook niet, behalve dat de bijsturing er iets in moet gaan betekenen.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


25-05-2012 11:10:48
abbm
abbm
Als je nu gaat kijken, staan de NS ritten er wel in.

In Heerlen worden ze van spoor 3 of 3b behandeld (wat leuk gaat worden, het is geen perronspoor) en in Landgraaf op geen spoor.

Wellicht zetten ze de pinkpopgangers direct bij de ingang af?
 

25-05-2012 13:22:45
ZJ37
ZJ37
Die van 12.53 van Hrl naar Lg zelfs van spoor 8, waar dat ook moge zijn. Heb de indruk dat reisinfo de boel handmatig in de planner heeft gezet, maar hoe ze aan die niet bestaande sporen komen?

Aanvulling:
Er vertrekken ook nog pendels van andere niet bestaande sporen: naast 3 en 8 heb ik ook nog om 15.53 uur spoor 3b in de aanbieding en om 15.12 spoor 1a.

Het emplacement van Lg is trouwens ook fors uitgebreid: pendels vertrekken hier af en toe van spoor 1a, 2, 3b, 4 of 5a. De meeste van spoor 3 dus neem aan dat het met dieselmat gereden gaat worden en dat keren op spoor 3 dus ook kan.

Weet niet of Tuffie blond is en die niet bestaande sporen ook gaat omroepen!

Laatst bewerkt door ZJ37 op 25-05-2012 20:10
 

28-05-2012 01:53:16
ZJ37
ZJ37
Het blijft wel aardig die reisplanner-bingo: de pendel van Hrl naar Lg morgen om 11.53 vertrekt uit Hrl van spoor 11a! %08%  

28-05-2012 09:44:26
martijn
martijn
Gisteren kwam spoor 15 ook nog een keer voorbij! Het vervoer werd in de ochtend trouwens verzorgd door de 9585: http://martijnvanvulpen.nl/web/index.php/nieuws/164-ns-pendelt-weer-naar-landgraaf  

28-05-2012 11:10:56
john2
john2
Quote
ZJ37 (ma 28 mei 2012 01:53:16 https://www.somda.nl/forum/11935/p392710/): Het blijft wel aardig die reisplanner-bingo: de pendel van Hrl naar Lg morgen om 11.53 vertrekt uit Hrl van spoor 11a! %08%

De pendels Heerlen - Landgraaf vertrokken zaterdag 26 mei 2012 in Heerlen vanaf spoor 4 en kwamen ook aan op spoor 4.
 

28-05-2012 11:20:02
ZJ37
ZJ37
Ondanks dat al vroegtijdig (een week eerder) was opgemerkt dat er weinig realiteit was te bespeuren in de spoorkeuzes in de reisplanner, is een week helaas toch te lang gebleken om daar wat kloppends van te maken. Blijft staan dat ik reuze benieuwd ben hoe uberhaupt sporen kunnen worden vermeld die van zijn lang-zal-ze-leven niet bestaan.

Overigens is het wel zo dat Veolia de pendels niet kon verzorgen en NS is gevraagd dit te doen, hetgeen dus is gebeurd. Stukje prima samenwerking!