Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Wijzigingsblad_10_juni_2012
RailWiki.nl
Wijzigingsblad 10 juni 2012
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
16-05-2012 10:34:16
woepje
woepje
Inmiddels staan de diensten ook weer online. In tegenstelling tot vorig jaar zomer geen wijzigingen in de NO, zo ver ik kon zien.  

16-05-2012 12:31:01
abcde
abcde
Komen er nog wijzigingen in het materieel van de NO ?
Blijven er in het weekend 2 stammen met VIRM rijden in de 500 ?
 

16-05-2012 12:32:05
Bert13
Bert13
Is die speciaal vergroot omdat reizigers moesten staan in het ICM, is het nog niet goed...


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

16-05-2012 12:56:42
Iceman
Iceman
DDAR in de 5400. Maar dat zal wel komen omdat de 3400 aan de 15400 zit geknoopt op Hlm, en de 15400 op Zvt weer aan de 5400:p.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 


16-05-2012 13:26:35
robbertc
robbertc
15400 en 5400 zitten niet aan elkaar or. 3400 en 15400 wel.  

16-05-2012 13:32:53
Iceman
Iceman
Ok, bedankt. Waarom dan DDAR in de 5400? SGM vrijspelen voor ergens anders?

Laatst bewerkt door Iceman op 16-05-2012 13:41


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.
 

16-05-2012 13:46:27
woepje
woepje
Quote
abcde (wo 16 mei 2012 12:31:01 https://www.somda.nl/forum/11914/p391356/):
Blijven er in het weekend 2 stammen met VIRM rijden in de 500 ?
Ja.

Laatst bewerkt door woepje op 16-05-2012 19:31, reden: quote even aangepast
 

31-05-2012 23:31:37
treinfan
treinfan
Het heeft even geduurd, maar het staat allemaal weer online: http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2012.htm  

01-06-2012 05:20:37
woepje
woepje
De 12161 en 12170 worden ma-vr IRM ipv MAT en de 12177 op vrijdag ook De 12181 wordt op vrijdag mat.  

01-06-2012 06:06:59
robbertc
robbertc
Dat eerste is volgens mij al een tijdje het geval, trein 2163 rijdt na Rsd verder als 12161 naar Vs.  

01-06-2012 19:58:49
mdj
mdj
Perronwijziging: 30900 gaat te Ah vertrekken van 6A en aankomen op 6B (zover ze niet op 10/11 aankomen). 30700 blijft vertrekken van 6B.

Laatst bewerkt door mdj op 01-06-2012 21:37


Bij twijfel: gebruik beton.
 

01-06-2012 21:35:49
ns1300
ns1300
Quote
robbertc (vr 01 jun 2012 06:06:59 https://www.somda.nl/forum/11914/p393248/): Dat eerste is volgens mij al een tijdje het geval, trein 2163 rijdt na Rsd verder als 12161 naar Vs.


Dat is mij nog niet opgevallen. Vorige week vrijdag reed de 12161 nog met stel 458. Nog nooit een trein zo vol gezien. Gevolg was dat de 2165 ook als stoptrein moest rijden om de achtergebleven reizigers tegemoet te komen. Daar moet ik wel bij vermelden dat het alleen tot Bgn druk is. Hoe dan ook, VIRM is geen overbodige luxe.
 

01-06-2012 22:13:44
woepje
woepje
Quote
robbertc (vr 01 jun 2012 06:06:59 https://www.somda.nl/forum/11914/p393248/): Dat eerste is volgens mij al een tijdje het geval, trein 2163 rijdt na Rsd verder als 12161 naar Vs.
Oh ok, dat kan. Heb het vergeleken met de omlopen van wbl april.
 

01-06-2012 23:11:03
bertwiegel
bertwiegel
Qua ruimte is VIRM mischien handiger als MAT, maar de krappe rijtijden red virm daar al niet, helemaal als het regent/ vochtige sporen, staat garant voor vertraging. MAT red het stukken beter! en bovendien staan er toch 20+ terzijde dus een stelletje erbij is zo geregeld. Moeten ze het wel willen...  

01-06-2012 23:15:13
woepje
woepje
Het kan ook puur qua omloop handiger zo uitkomen om die ritten met IRM te laten rijden. En een minder volle trein, maar iets later op de eindbestemming. Ach ja, tis maar wat je erger vind  

01-06-2012 23:17:01
robbertc
robbertc
2163 > 12161 was voorheen een overstap van 2 minuten. Dat ging vaak mis en is onhandig, daarom gaat nu de 2163 over op de 12161.  

01-06-2012 23:22:51
bertwiegel
bertwiegel
Mijn ervaring zegt dat het met deze omloop prima gaat. Tijd is tijd! en VIRM geen stoptreinmat, dus niet daar inzetten, dus laten zoals het is. Maar ik heb er niet voor gestudeerd , dus heb er geen verstand van zeggen ze dan  

01-06-2012 23:34:02
woepje
woepje
Ik heb er ook niet voor gestudeerd hoor, maar ik weet wel dat NSR zich om genoeg andere dingen druk maakt dan de voorkeur van treinliefhebbers. Zoals met deze constructie, wat Robbertc aangeeft, is de overstap in Rsd dus nooit meer te mislukken en krijgt ook niemand +30 aldaar. Dat ik dan mogelijk iets later aankom op de eindbestemming door krappere rijtijden, het zij dan zo  

01-06-2012 23:40:25
bertwiegel
bertwiegel
Dit word een eindeloze discussie, gelukkig kan ik een hoop collega's achter me scharen die er hetzelfde over denken. Maar je heb gelijk, ns heeft wel andere dingen aan het hoofd  

02-06-2012 00:22:37
anton_
anton_
Quote
robbertc (vr 01 jun 2012 23:17:01 https://www.somda.nl/forum/11914/p393417/): 2163 > 12161 was voorheen een overstap van 2 minuten. Dat ging vaak mis en is onhandig, daarom gaat nu de 2163 over op de 12161.

Maar de 2163 komt toch helemaal niet in Rsd en de 12161 niet in Ddr? Dus hoezo overstap?

Laatst bewerkt door anton_ op 02-06-2012 00:23
 

02-06-2012 09:31:59
robbertc
robbertc
Jawel, 2163 is een uitzondering op het patroon. Die rijdt naar Rsd i.p.v. Ddr.  

03-06-2012 15:27:50
ns1300
ns1300
Quote
bertwiegel (vr 01 jun 2012 23:22:51 https://www.somda.nl/forum/11914/p393418/): Tijd is tijd! en VIRM geen stoptreinmat, dus niet daar inzetten, dus laten zoals het is.


Als de Beneluxtrein definitief stopt zal ook de intercity verdwijnen op de Zeeuwse lijn. Dus voor het deel Vs-Rsd vv alleen maar VIRM als stoptrein, om in Rsd verder te gaan als IC.
 

03-06-2012 21:59:01
woepje
woepje
Dus nog meer reden om te strijden voor het behoud van de Beneluxtrein  

03-06-2012 23:05:09
ZJ37
ZJ37
Ja, Rsd wordt een echt boemelknooppunt met stoppers naar Atw en Vs, een megatrage IC naar Asd en de immer 'snelle' IJssellijn.  

03-06-2012 23:07:12
Erikvd12
Erikvd12
En het valt me op dat de trein Rsd-Zl vaak geknipt wordt door werkzaamheden of andere dingen..

En ik ben ook zeer tegen het afschaffen van de Beneluxtrein. Eveneens als de trein Vs-Asd volledig gaat rijden, kan men dan eigenlijk nog wel de naam Intercity gebruiken?
 

03-06-2012 23:16:09
woepje
woepje
Sneltrein lijkt mij beter. Dat concept maar gewoon weer invoeren? Zijn we gelijk van het probleem af dat we het beestje nu steeds een verkeerde naam geven.  

04-06-2012 08:54:58
bloemkool
bloemkool
Om weer terug te komen waar het hier om te doen is: wijzigingsblad van 10 juni.

Welke treinen wijzigen nog meer?
 

04-06-2012 09:20:53
Bert13
Bert13
In NH wil men wat SLT vrijspelen in het weekend: de 4800 wordt ook dan integraal SGM, en ook de 4016 en 4023 worden zondag met SGM gereden, aldus het geweldige overzicht van @treinfan

Laatst bewerkt door Bert13 op 04-06-2012 10:29, reden: SLT -> SGM


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

04-06-2012 10:26:09
martw
martw
Je zult SGM bedoelen ipv SLT.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-06-2012 10:28:58
Bert13
Bert13
4016 en 4023 worden inderdaad SGM, oeps


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

04-06-2012 12:06:16
erwin
erwin
Zie ik het goed dat er per 10/06 geen SGMm meer rijdt in de 17400?  

04-06-2012 12:38:24
kniesoor
kniesoor
Dat lees je toch?  

04-06-2012 13:08:11
R1-2010
R1-2010
Spoor 7 in Ut wordt per 10 juni weer in gebruik genomen, dus eindelijk weer een cross-platform van de Asd-IC op de Shl-IC en vv.  

04-06-2012 19:05:57
Pim530
Pim530
Quote
ns1300 (zo 03 jun 2012 15:27:50 https://www.somda.nl/forum/11914/p393600/):
Quote
bertwiegel (vr 01 jun 2012 23:22:51 https://www.somda.nl/forum/11914/p393418/): Tijd is tijd! en VIRM geen stoptreinmat, dus niet daar inzetten, dus laten zoals het is.


Als de Beneluxtrein definitief stopt zal ook de intercity verdwijnen op de Zeeuwse lijn. Dus voor het deel Vs-Rsd vv alleen maar VIRM als stoptrein, om in Rsd verder te gaan als IC.


En je dacht niet dat die dan een ruimere rijtijd krijgt dan de stopper, zoals nu ook al met de vroege IC's richting Asd het geval is?
 

04-06-2012 19:56:15
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
R1-2010 (ma 04 jun 2012 13:08:11 https://www.somda.nl/forum/11914/p393729/): Spoor 7 in Ut wordt per 10 juni weer in gebruik genomen, dus eindelijk weer een cross-platform van de Asd-IC op de Shl-IC en vv.
Zeg dat niet te hard... met buitendienststellingen op alle sporen tussen 8 en 19 in de rest van 2012 op de planning kan die cross-platform door geschuif best wel weereens vervallen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

04-06-2012 21:10:25
thijs
thijs
De cross-platform overstap staat er in de NS-reisplanner vanaf 10 juni in ieder geval weer in, verwacht ook wel dat deze zal blijven.  

04-06-2012 21:19:19
daniel_ddr
daniel_ddr
Waar wil je dan wanneer 14/15 buiten dienst gaat (met aannemelijke verplaatsing van de series die daar vertrekken naar 11/12) de voortreinen van de NoordOost laten?
De reguliere treinen uit de NO + 2800 passen wel op 8/9, maar de voortreinen op 4 zou niet bepaald praktisch zijn in overkruisingen...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

04-06-2012 21:32:37
geert
geert
Mwah is jaren zo geweest (eind jaren '90/begin '00). En je kunt gewoon over de normale route voor vertrek richting Gd vanaf spoor 4 t/m 9 binnen komen. Dan blokkeer je alleen spoor 5 en 7 boven langs richting Asd, maar die kunnen ook door het 'muizengaatje' langs de HTMU, wat nu normaal sowieso heel weinig gebruikt wordt.
Vertrek vanaf spoor 4 naar Amf kan via de 'buurtsporen' over spoor 1 door Uto. Kan precies voor de 5600 uit.
 

05-06-2012 16:10:19
AlbertP
AlbertP
Volgens http://prorail.nl/Vervoerders/Infrastructuur/Documents/Overzicht%20Functionaliteitswijzingen%20en%20Indienststellings-data%20infraprojecten%20tm%202017.pdf gaat eerst 18/19 eruit dus laten we eerst daar maar gaan puzzelen. We hebben vier series die een ander spoor nodig hebben. 6000, 8800, 9800 en 16000. Vooral de 8800 is een probleem.
edit: ik was de 2000 vergeten. Die staat nog meer in de weg dan de 8800.

Laatst bewerkt door AlbertP op 05-06-2012 16:46
 

05-06-2012 16:57:12
mdj
mdj
Valt wel mee toch?

1/2/3 5500. 4900/5700, 5700/4900, 5600

5/7: 7400, 800/3500/3000/3100, internationaal naar Asb

8: NO, 2800 naar Gd
9A: 2800 naar Amf, 9B 9800 naar Gd. Heel 9: NO naar Amf

11A: 2000/8800, 11B kerende 17400*
12A: 8800/2000, 12B 6000/16000 en 16000/6000*

14/15 Internationaal. 8000/3500/3000/3100 uit Asb

*Eventueel kun de de 17400 (lang) keren op Utoz, aankomen op 14/15, vertrekken 5/7. Heb je 11B over voor de 6000-16000


Bij twijfel: gebruik beton.
 

05-06-2012 17:16:09
AlbertP
AlbertP
Je hebt dan nog geen spoor voor de 12500 en 12700. Maar in de spits rijdt de 17400 door naar Vndc en kan de 12500/12700 op spoor 11b.  

05-06-2012 20:48:11
daniel_ddr
daniel_ddr
In het vakantiedienst-topic is nu juist te lezen dat de voortreinen van de NO er komende zomer wel uit gaan, is dat "probleem" ook gelijk opgelost.
En er valt wellicht nog het een en ander robuuster te maken door spoor 4 niet weg te laten roesten, dat wordt in de opzet van mdj nog geheel niet gebruikt.

Is het, in het kader van voorkomen van teveel gekruis, trouwens niet handiger om de 3000/3100/3500/800 naar 11/12 te verplaatsen en de van 18/19 afkomstige series naar 14/15?

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 05-06-2012 20:49


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

06-06-2012 09:40:20
visscher
visscher
Sporen 11/12 zijn vanaf de Wd zijde van het station via de viaducten geheel kruisingsvrij te bereiken. Ook aan de zuidzijde van het station zijn er niet heel veel extra kruisende bewegingen nodig om de perron indeling van mdj aan te kunnen houden.  

06-06-2012 10:32:47
daniel_ddr
daniel_ddr
Eeh... er zit tenminste een niet-conflictvrije beweging in de indeling van mdj:
2800 die binnenkomt vanaf de fly-over via spoor 22 naar 9A (A .28 .58) kruist de vertrekkende 2000 van 11/12 naar 27->25 (V .29 .59). Die opvolging is toch net wat aan de krappe kant.

Treinen vanuit richting Asd richting Ed/Ht op 11/12 behandelen geeft hier geen conflicten, de 2000/8800 kan daarnaast vanaf 14/15 via de lage sporen (zoals ze nu ook al doen dus) ri. Wd en conflicteert dan ook nergens meer mee%06%


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

06-06-2012 14:02:26
lint27
lint27
Kan je op 15 wel van 2 kanten tegelijk keren? Sowieso wordt keren met de 17400 op 14B krap: tussen het wissel naar 13 en einde perron heb je 145m nuttige perronlengte, dus daar past maximaal 2x SLT IV (en dus geen IV+VI combinaties die ik regelmatig voorbij zie komen in de (1)17400).

EDIT: lees voor 17400 even (1)6000, die zou dan op 14B/15B komen natuurlijk

Laatst bewerkt door lint27 op 06-06-2012 14:04
 

06-06-2012 14:17:20
dvdhoven
dvdhoven
Spoor 15 is 1 doorgaand spoor dus van 2 kanten keren kan niet. Dan moet je structureel op bezet spoor binnenkomen tegen de richting van een andere trein in en dat is iets wat je niet moet willen en de veiligheidsjihad stopt je onmiddelijk in de gehaktmolen. Maar in zo'n situatie kun je wachten tot het fout gaat.


Dick van den Hoven
 

06-06-2012 16:12:59
DingeZ
DingeZ
De 17400 keert alleen buiten de spits in Ut, dus dan is IV+VI vrijwel altijd overkill, zeker in de vakantie.

Wat we ook kunnen doen is gewoon wachten tot het begint, dan zien we vanzelf wat de NS doet.
 

07-06-2012 12:36:47
AlbertP
AlbertP
Je kunt het misschien wel zo doen:
8 - 500, 1700, 2800 ri Gd
9a - 2000/8800
9b - 6000/16000
11a - 2000/8800
11b - 12500/12700/9800
12 - 500, 1700 ri Amf
12a - 2800 ri Amf
12b of 14a - 17400

6000 en 16000 kunnen op elkaar keren, evt, kun je een stel van de 16000 loskoppelen om de 6000 met 1 stel te rijden, en het aan de volgende 16000 (die als 6000 binnenkomt) er weer aan te hangen om voor de 16000 wel 2 stellen te hebben.

Laatst bewerkt door AlbertP op 07-06-2012 12:50
 

09-06-2012 12:37:15
BGM104
BGM104
Quote
daniƫl_ddr (di 05 jun 2012 20:48:11 https://www.somda.nl/forum/11914/p393877/):
Is het, in het kader van voorkomen van teveel gekruis, trouwens niet handiger om de 3000/3100/3500/800 naar 11/12 te verplaatsen en de van 18/19 afkomstige series naar 14/15?


Zo gaat het ook gebeuren, wel pas vanaf wbl juli
 

19-07-2012 13:34:00
Rolffiej19
Rolffiej19
Even nog een aanvulling de 74554 komt vanaf Aswplz v16:02, Asd a16:06

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 19-07-2012 13:34


MCN ASD
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

Wijzigingsblad_10_juni_2012
RailWiki.nl