Stiltecoupés
Forum: Algemeen - Algemeen
06-09-2013 08:52:53
lw-o
lw-o
Het blijft natuurlijk openbaar vervoer he, dus een beetje rekening houden met elkaar is logisch.
Dit werkt echter wel beide kanten op!
Ik vind dat er nu erg wordt doorgedraafd, meer als de helft van de 2e klas plaatsen is stiltecoupe.
Vroeger maakte je nog wel eens een praatje in de trein, dit maakte je treinreis gevoelsmatig een stuk korter, nu komt er binnen no time een zeurpiet melden dat je stil moet zijn. Het maakt de reis er absoluut niet leuker op.
Als je niet tegen gesprekken van andere mensen kan kun je beter een eerste klas kaartje kopen of lekker met de auto/taxi gaan
 

06-09-2013 09:05:04
broek53
broek53
Welk materieel heeft meer dan de helft van de zitplaatsen in stiltecoupé's?
En waar komt het idee vandaan dat de eerste klasse op zichzelf een oase van rust zou zijn?
 

06-09-2013 09:19:32
rob_ehv
rob_ehv
Ook heel fijn als de trein zo druk is dat je moet staan in de gangpaden. en er dan iemand zeurt als je zit tepraten in de stilte coupe (terwijl je dus nergens anders in de trein kan staan, laat staan zitten)


robq
 

06-09-2013 09:25:04
sjoerd
sjoerd
Nee, hoor, terughoudendheid met hinder, ik heb het niet over overlast!, geldt niet alleen in stilteafdelingen, daar heb je volkomen gelijk in. Ik probeer me alleen voor te stellen hoe het er uit gaat zien als die stickers overal hangen. Daarom had ik het ook over welke plek dan ook. Maar kennelijk is de openbare ruimte veroverd door zintuigprikkelaars en is dat normaal geworden. Daar wil ik niet eens aan wennen.
Dat het Openbaar Vervoer is, of dat een plek openbare ruimte is, wil niet zeggen dat alles daar dan maar kan. Ik bedoel ook niet dat je je daar dan met je staart tussen je benen moet gedragen, maar daar zit fatsoen nou net tussen in.

Laatst bewerkt door sjoerd op 06-09-2013 09:32
 


06-09-2013 10:49:43
NovioSites
NovioSites
Waarom hebben we eigenlijk nog 1e en 2e klasse, ten eerste heb je door die grotere zetels minder zitplaatscapaciteit en de stiltecoupe's zouden dienen voor mensen die in alle rust willen werken, lezen of relaxen. Was dat ook niet het doel van de 1e klas? Ik zeg; opdoeken die dure 1e klas, normale zitplaatsen (en dus meer capaciteit) en van al die voormalige 1e klasse coupé's stiltezones maken!
Zo heb je de complete 2e klas capaciteit terug voor wie graag praat of zijn gillende kroost meeneemt en staar je bij een volle trein ook niet meer op ongebruikte 1e klas zitplaatsen. Dat degene met iets meer geld te besteden een bredere stoel moeten hebben heb ik altijd al onzin gevonden.


It's nice to be important, but it's more important to be nice.
 

06-09-2013 11:11:38
elizabeth
elizabeth
Ik reis het liefst als het druk is in mijn hoofd door allerlei prikkels (door mijn PDD NOS, vorm van Autisme)in een stilte coupe. Dit omdat daar minder prikkels bij komen. Althans dat hoop ik. Mensen verstaan onder stil zijn zachtjes praten. Dit is voor mij helemaal een kriem. Er staat op de schermen in ICM en VIRM dat het echt stil moet zijn. Dus dan ook niet fluisteren. Snap best dat mensen soms gedwongen worden om in een stilte coupe te zitten. Maar hou dan rekening met de mensen die er bewust voor kiezen om in stilte te reizen. Als ik wil kletsen ga ik ook niet in een stilte coupe zitten, of als ik 1e klas zit in de 6 pers coupe en er komen mensen bij dan ben ik en mijn medereisgenoot gewoon stil. Want ik weet dat het er stil moet zijn.
Oké even kort wat vragen over de reis vind ik tot hier aan toe, maar niet de hele rit praten in een stilte coupe. Die dingen zijn er niet voor niets.


jaapfan.
 

06-09-2013 11:53:10
DingeZ
DingeZ
Ik ervaar ongeveer hetzelfde. Als ik even wil werken dan is een stiltecoupé een stuk fijner. Als echter één persoon fluistert op een niveau wat net verstaanbaar is dan is dat zeer storend. Het is dan voor mij (en er zijn er dus meer die dat ervaren) niet mogelijk om dat gesprek weg te filteren. Daarom is het belangrijk dat stil écht stil is. Fluisteren is voor de bovenverdieping van DDZ.

Het grootste probleem is dat mensen vaak denken dat ze het beter weten. Maar de NS heeft de regel gesteld dat het in de stiltecoupé stil is, dus daar heb je je aan te houden, of je het daar mee eens bent is niet van toepassing. Jammergenoeg vinden veel mensen dat ze wel zouden moeten mogen praten en gaan dat ook doen. Dat is pure associaliteit.
Ik ben er wel voor om de stiltecoupé wat zichtbaarder te maken. Zeker in een VIRM-4 in het donker is het vrijwel niet te zien, doordat de stickers aan de buitenkant zitten. Duidelijkere stickers bij de trappen en toegangsdeuren helpen wellicht, dan kunnen de mensen nog beslissen ergens anders te gaan zitten. Hopelijk gaan de mensen het ook meer door hebben zodra het zoneconcept van de DDZ ook in de VIRM komt.
 

06-09-2013 13:53:23
dvdhoven
dvdhoven
Het niet aan regels willen houden zit Nederlanders ingebakken. Afgelopen woensdag nog een knallende ruzie gehad met een reizigster, die met vouwfiets op een fietsplek zat en die niet wilde vrijmaken voor mijn fiets, want zij had ook een fiets. Goed dat is alleen als voorbeeld en verder zwaar OT hier.
En over de woordenwisselingen, die ik de afgelopen jaren heb gehad met reizigers over praten in de stiltecoupés zullen we verder maar zwijgen, net als over woordenwisselingen over het roken in niet rookgebieden en buiten de rookzones. Ik rook waar ik wil, is vaak het antwoord. Dat ik straalbenauwd wordt van een klein vleugje rook is niet belangrijk. Moet er gelijk bij zeggen, dat ik ook positieve ervaringen heb in deze.
@elizabeth, ik voel geheel met je mee en voor mij geldt het zelfde. Ik ben licht autistisch met nog het een en ander erbij. Wat precies, weet ik niet. In de jaren vijftig en zestig stelde men nog geen diagnoses en je was gewoon een lastig en dwars jongetje, dat maar een paar extra klappen moest krijgen.


Dick van den Hoven
 

06-09-2013 14:25:23
mdeen
mdeen
Quote
lw-o (vr 06 sep 2013 08:52:53 https://www.somda.nl/forum/11872/p465622/):

Ik vind dat er nu erg wordt doorgedraafd, meer als de helft van de 2e klas plaatsen is stiltecoupe.

Dat is natuurlijk niet zo.
Misschien in een VIRM-6 twee halve bakken bovenverdieping maar in alle andere treinen is het maar een halve bak.
 

06-09-2013 14:35:23
spotter
spotter
Ik kan me de verwarring over de stiltezone wel enigszins voorstellen: op de OBIS-schermen onder andere komt de staan dat in de stiltezone stil ook echt stil is, terwijl op de balkons bij de zogenaamde huisregels staat dat je je medereizigers niet moet storen met luide (telefoon)gesprekken. Met de nadruk op geen luide, wat niet inhoud dat je helemaal stil moet zijn.

Laatst bewerkt door spotter op 06-09-2013 14:40
 

06-09-2013 15:16:51
lw-o
lw-o
precies, toen de stiltezone geintroduceerd werd werd er gecommuniceerd dat er geen overlast mocht worden veroorzaakt, gedempt praten mocht toen wel werd er gezegd (waar veel mensen het woord stiltecoupe erg letterlijk namen en uit hun vel sprongen) nu krijgen deze mensen hun zin door de teksten op de OBIS schermen.
in ICM met name de drietjes is echt een heel groot gedeelte stiltecoupe!
ik ben het eigenlijk wel eens met de persoon een paar posts terug over de

eerste klas, het principe wat nu voor de stiltecoupe geldt gold vroeger voor eerste klasse plaatsen, de stoelen zijn in sommige materieelsoorten al niet eens meer anders.
 

06-09-2013 16:05:04
michaben
michaben
Quote
mdeen (vr 06 sep 2013 14:25:23 https://www.somda.nl/forum/11872/p465696/): Dat is natuurlijk niet zo.

In het ICM materieel ga je volgens mij al aardig snel richting 30 á 40% van de trein dat stiltecoupé is.
 

06-09-2013 17:36:12
MVB87
MVB87
Ik vind het ook raar dat men bij DDZ weer compleet andere symbolen gebruikt dan in andere materieel typen. De DDZ symbolen zijn te vaag. De stilteruimtes hadden ze op exact dezelfde manier als bij VIRM, ICR en ICM aan moeten geven. Met een wirwar aan symbolen snapt de gemiddelde treinreiziger het niet meer.

Mijn ervaring is dat het regelmatig niet stil is in de stilteruimtes. Ik denk dat meer marketing hieromtrent (reclamespotjes op TV bijvoorbeeld) nodig is om het bewustzijn van een stille stilteruimte te vergroten. Ook het aangeven dat je een stilteruimte betreedt op tussendeuren in het materieel lijkt me verstandig.

Tot slot: wat ook goed helpt is de conducteur die net na vertrek bij zijn 'welkomstpraatje' even vermeld dat je stil moet zijn in de stilteruimte. Werkt meestal goed!
 

06-09-2013 18:54:33
dh3201
dh3201
NS houdt zich zelf ook niet aan de stilte coupé's.
Ga je voor de stilte in een stilte coupé zitten, tettert de omroep op welke stations de trein allemaal nog gaat stoppen. En op sommige trajecten zijn dat best veel. Dus dàààààg stilte %07%


Shqiperise-lopers?
 

06-09-2013 20:41:00
ZJ37
ZJ37
Nooit begrepen waarom de stilcoupe's in VIRM zijn bedacht in de coupe's waar de stoelen tegenover elkaar staan (waar de groepen / samenreizenden dus graag zitten) en niet in de coupe's waar de stoelen achter elkaar staan (die weer aantrekkelijker is voor alleenreizenden).  

06-09-2013 23:16:20
jorgo
jorgo
...en waarom ze dan ook nog de bovenste 10 centimeter van het toch al lage raam afplakken met zo'n rotsticker. Mag je niet praten, kun je ook nog niet naar buiten kijken... Die sticker zie je van op het perron overigens niet eens, want hij zit te hoog en naar bovengericht. Dus nutteloos en irritant, zet dan een grote s op de hoofdsteunen of zo.  

06-09-2013 23:49:57
michaben
michaben
De keuze voor stiltecoupés in het bovendek vond ik ook al apart, aangezien kinderen vaak juist boven willen zitten in een dubbeldekker.  

07-09-2013 00:36:50
AgentX
AgentX
Dan loop je een coupé of rijtuig verder, niet overal is het bovenin stiltezone.  

07-09-2013 00:48:16
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
MVB87 (vr 06 sep 2013 17:36:12 https://www.somda.nl/forum/11872/p465750/): Ik vind het ook raar dat men bij DDZ weer compleet andere symbolen gebruikt dan in andere materieel typen. De DDZ symbolen zijn te vaag. De stilteruimtes hadden ze op exact dezelfde manier als bij VIRM, ICR en ICM aan moeten geven. Met een wirwar aan symbolen snapt de gemiddelde treinreiziger het niet meer.

Mijn ervaring is dat het regelmatig niet stil is in de stilteruimtes. Ik denk dat meer marketing hieromtrent (reclamespotjes op TV bijvoorbeeld) nodig is om het bewustzijn van een stille stilteruimte te vergroten. Ook het aangeven dat je een stilteruimte betreedt op tussendeuren in het materieel lijkt me verstandig.

Tot slot: wat ook goed helpt is de conducteur die net na vertrek bij zijn 'welkomstpraatje' even vermeld dat je stil moet zijn in de stilteruimte. Werkt meestal goed!


Die zijn hetzelfde als in V-IRM dus daar ligt het niet aan. De andere 2 zijn ook wel erg simpel: praatwolkjes en muzieknoten voor de praatzone, koptelefoon en krantje is voor de werkzone.
De stiltezone is nogsteeds met de beruchte balk op de ruit.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

07-09-2013 00:49:57
DingeZ
DingeZ
Quote
michaben (vr 06 sep 2013 23:49:57 https://www.somda.nl/forum/11872/p465815/): De keuze voor stiltecoupés in het bovendek vond ik ook al apart, aangezien kinderen vaak juist boven willen zitten in een dubbeldekker.


Boven is het zowel voor het geluid als zicht rustiger, aangezien je je verder van het spoor bevindt.
 

07-09-2013 17:04:20
Pim530
Pim530
Wat betreft die rolstoeldiscussie: het (in ICMm zelfs uiterst toegankelijke) toilet bevindt zich ongeveer in het midden van de trein en op zó'n locatie dat zo min mogelijk tweede klas reizigers door de eerste klasse heen moeten om het te bereiken. De rolstoelplaats zit uiteraard ter hoogte van het rolstoeltoegankelijke toilet en de stiltecoupé bevindt zich niet in de motorbak vanwege het geluid.

Meer on-topic is de hoeveelheid stiltecoupé tweede klasse in een drietje wel wat uit verhouding: twee keer zoveel als IRM-IV.
 

07-09-2013 18:28:46
spiketrain
Moderator
spiketrain
Ik heb enkele berichten verwijderd nadat een niet kloppende discussie is ontstaan. Dat komt doordat een onzer medegebruikers zijn bericht heeft leeggemaakt, terwijl daarop is gereageerd.


Groet, Spiketrain
 

08-09-2013 00:01:49
ZJ37
ZJ37
Ik krijg het idee dat er in topic ook het hardst wordt geschreeuwd. %08%  

08-09-2013 08:57:45
midniight
midniight
Quote
Pim530 (za 07 sep 2013 17:04:20 https://www.somda.nl/forum/11872/p465893/): Wat betreft die rolstoeldiscussie: het (in ICMm zelfs uiterst toegankelijke) toilet bevindt zich ongeveer in het midden van de trein en op zó'n locatie dat zo min mogelijk tweede klas reizigers door de eerste klasse heen moeten om het te bereiken. De rolstoelplaats zit uiteraard ter hoogte van het rolstoeltoegankelijke toilet en de stiltecoupé bevindt zich niet in de motorbak vanwege het geluid.

Meer on-topic is de hoeveelheid stiltecoupé tweede klasse in een drietje wel wat uit verhouding: twee keer zoveel als IRM-IV.


Een ICM heeft ook een motorloze kopbak! Die optie ook bedacht? Dan nog minder mensen door de stiltecoupe.


Twello, mooi gat op de Veluwe!
 

09-09-2013 07:39:22
mdeen
mdeen
Quote
michaben (vr 06 sep 2013 16:05:04 https://www.somda.nl/forum/11872/p465719/):
Quote
mdeen (vr 06 sep 2013 14:25:23 https://www.somda.nl/forum/11872/p465696/): Dat is natuurlijk niet zo.

In het ICM materieel ga je volgens mij al aardig snel richting 30 á 40% van de trein dat stiltecoupé is.

Vier ramen in één kopbak. Dat is de helft van die bak, dan zit er nog een halve bak 1e klas in, dus 1/5e van de 2e klas trein is stiltecoupe.

Laatst bewerkt door mdeen op 09-09-2013 07:45
 

09-09-2013 08:18:48
guuglurg
guuglurg
Maak daar maar 2/5e van, de 2e klas van de middenbak is ook stiltezone  

09-09-2013 20:27:01
Pim530
Pim530
Aan die motorloze kopbak heb ik gedacht, maar het is niet erg vriendelijk herriereizigers op te zadelen met een wandeling van anderhalve bak omdat de hele voorste bak stiltezone is en de eerste helft van de volgende bak voorbehouden is aan eerste klas reizigers.

Bovendien zou je ook kunnen stellen dat de rolstoelgebruiker die in stilte wil reizen anders wordt gediscrimineerd. Ook eerste klasse is niet mogelijk...

In een drietje is idd 40% en in een vier 33% van de 2e stiltecoupe, tegenover een ruime 12% in IRM-IV...
 

09-09-2013 21:24:36
jorgo
jorgo
Herrie is in ICMm toch alomtegenwoordig, sinds die airco.  

12-08-2015 20:14:45
mren
mren
Inmiddels een nieuw overzichtje op de NS-website (PDF): http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/pdf/voorzieningen-en-symbolen.pdf

Blijkbaar is men onvoldoende op de hoogte van de locatie van de stiltecoupés: zoals in de BDs bij ICRm of enkel in de stuurstand van de DDZ.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


03-02-2016 10:52:15
Daan!
Daan!
NS heeft logo's geplaatst in treinstel 9594 op de hoofdsteun:
http://www.mupload.nl/img/c03cfg4cjz1.jpg
 

03-02-2016 11:27:28
110573
110573
Lelijk, maar goede zaak. Hopelijk zijn we dan eindelijk eens van die "ik zag het niet"-smoes af.  

03-02-2016 11:28:41
jorgo
jorgo
Helaas heeft men niet als compensatie die vreselijke stickers van de ramen gehaald, die gegeven de geringe hoogte van de ramen op de bovenverdieping het uitzicht danig verstieren.  

03-02-2016 11:38:59
bert
bert
Ik dacht dat als je stilte wilt voor werk enzo, dat het uitzicht er niet zo to deed. Is die heeriemakende omroep nu ook eens eindelijk uit? Sick.  

03-02-2016 11:47:53
NDS
NDS
Ik mag hopen dat men snel bij DDZ die stikkers gaat plakken. Ik snap de afwijkende pictogrammen in DDZ namelijk totaal niet. Het normale stilte coupé pictogram wat in VIRM en ICM zit is wel duidelijk.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

03-02-2016 13:47:08
sfj
Quote
bert (wo 03 feb 2016 11:38:59 https://www.somda.nl/forum/11872/p567307/): Ik dacht dat als je stilte wilt voor werk enzo, dat het uitzicht er niet zo to deed.


Zit opzich ook wat in, maar er zijn ook zat mensen (zoals mijzelf) die in de stiltecoupe gaan zitten om in rust van het uitzicht te genieten.
Zonder kleine kinderen, tante Truus en ome Joop die alle molentjes en diertjes die ze tegenkomen opnoemen enzo.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

03-02-2016 13:54:04
Pim530
Pim530
Quote
mren (wo 12 aug 2015 20:14:45 https://www.somda.nl/forum/11872/p548845/): Inmiddels een nieuw overzichtje op de NS-website (PDF): http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/pdf/voorzieningen-en-symbolen.pdf

Blijkbaar is men onvoldoende op de hoogte van de locatie van de stiltecoupés: zoals in de BDs bij ICRm of enkel in de stuurstand van de DDZ.


Het is alweer niet beschikbaar. Overigens heeft ICRm sinds de tweede modernisering helaas geen stiltecoupés meer in de tweede klasse.
 

03-02-2016 13:58:27
sfj
Die is verhuisd:
http://www.ns.nl/binaries/_ht_1424951596206/content/assets/ns-nl/reisinformatie/voorzieningen-en-symbolen.pdf

Op deze pagina:
http://www.ns.nl/reisinformatie/voorzieningen/voorzieningen-in-de-trein.html


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

03-02-2016 14:17:47
VIRMm1
VIRMm1
Quote
NDS (wo 03 feb 2016 11:47:53 https://www.somda.nl/forum/11872/p567308/): Ik mag hopen dat men snel bij DDZ die stikkers gaat plakken. Ik snap de afwijkende pictogrammen in DDZ namelijk totaal niet. Het normale stilte coupé pictogram wat in VIRM en ICM zit is wel duidelijk.

Groetjes Michiel


In de DDZ zitten deze zelfde stilte stickers ook gewoon, echter bij DDZ onder aan het raam ipv boven aan.

Die ronde symbooltjes hebben verder weinig betekenis.
 

03-02-2016 18:54:21
ZJ37
ZJ37
Quote
NDS (wo 03 feb 2016 11:47:53 https://www.somda.nl/forum/11872/p567308/): Ik mag hopen dat men snel bij DDZ die stikkers gaat plakken. Ik snap de afwijkende pictogrammen in DDZ namelijk totaal niet. Het normale stilte coupé pictogram wat in VIRM en ICM zit is wel duidelijk.

Groetjes Michiel
Het is ook niet bepaald handig om stickers te plakken waarop klaarblijkelijk bedoeld moet worden wat daar wel mag en niet wat daar niet mag.
 

03-02-2016 19:41:00
Chopper
Chopper
Ik vind die "zones" in de DDZ eerlijk gezegd een belachelijk concept. Over het algemeen is het in beide "zones" even druk/rustig aangezien de meeste mensen üerhaupt niet weten dat er verschil zou moeten zijn (bij mij wil het er ook niet in).

Bovendien zijn er al meer dan zat stiltecoupé's voor de mensen die per sé rust willen. De helft van de trein valt al gewoon af als mogelijkheid om te gaan zitten, omdat die stiltezones zoveel plaats in beslag nemen (zowel in de DDZ als in andere materieelsoorten). Ik ben absoluut geen luidruchtig mens, maar ik vermijd die stiltezones als de pest omdat ik daar gewoon bang ben om überhaupt geluid te maken.

Maar goed, ik zal wel weer de enige zijn, aan de reacties hier te zien is de stiltecoupé behoorlijk populair.
 

03-02-2016 19:43:55
bert
bert
Ik vind dat voor extra (stilte)

service extra betaald moet worden. Je zult zien dat het dan snel afgelopen is met deze ziekte.
 

03-02-2016 19:50:51
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
110573 (wo 03 feb 2016 11:27:28 https://www.somda.nl/forum/11872/p567303/): Lelijk, maar goede zaak. Hopelijk zijn we dan eindelijk eens van die "ik zag het niet"-smoes af.
Mwoh, NS stelt dat in stiltezones de stoelen zoveel mogelijk achter elkaar i.p.v. tegenover elkaar staan. De reiziger zonder ogen in z'n achterhoofd kan de smoes dus nog altijd gebruiken%08%

Quote
Chopper: Bovendien zijn er al meer dan zat stiltecoupé's voor de mensen die per sé rust willen. De helft van de trein valt al gewoon af als mogelijkheid om te gaan zitten, omdat die stiltezones zoveel plaats in beslag nemen
Je kunt ook overdrijven. Maargoed, als ik rustig wil zitten neem ik trouwens over het algemeen juist niet in de stiltezone plaats. Uit praktijkervaring blijkt het daar vaak zelfs rustiger te zijn


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

03-02-2016 20:42:21
mren
mren
Quote
Chopper (wo 03 feb 2016 19:41:00 https://www.somda.nl/forum/11872/p567381/):
Bovendien zijn er al meer dan zat stiltecoupé's voor de mensen die per sé rust willen. De helft van de trein valt al gewoon af als mogelijkheid om te gaan zitten, omdat die stiltezones zoveel plaats in beslag nemen (zowel in de DDZ als in andere materieelsoorten).


DDZ kent juist uitermate weinig stiltecoupés, zowel in viertjes als zesjes enkel de stuurstand bovenin, terwijl VIRM-zesjes twee volledige bovenverdiepingen (2e en 5e bak) stiltecoupé hebben. In ICM is er verhoudingsgewijs nóg meer rust, zowel in de drietjes als viertjes voor de twee klasse twee halve bakken. Maar in ICM zijn de stickers aan de binnenkant van de twee ruiten geplaatst en dus altijd goed te lezen. De stickers op de ruiten in VIRM zijn in het donker vaak slecht te zien.

Nu nog wat meer handhaving door het treinpersoneel
 

03-02-2016 21:34:00
ZJ37
ZJ37
En het niet langer reserveren van de stiltecoupes in de 6-persoonscoupe's 1e klas ICR door treinpersoneel dat daar weer vergaderruimte van maakt...  

03-02-2016 22:02:03
aarclay
aarclay
Volgens Twitter schijnt het om een photoshop te zijn. Wel zou er sprake zijn dat dit in de toekomst uitgevoerd zou kunnen worden. Maar mocht iemand dit treinstel spotten, en in kunnen stappen. Check de stiltecoupe-ruimte even voor uitsluitsel


Choo choo.....
 

03-02-2016 22:13:03
PimTH
PimTH
Dan ziet die er bedrieglijk echt uit: de randen lopen zelfs mee met de bolling.  

03-02-2016 22:15:18
BasSNG2001
BasSNG2001
Ik heb liever stickers op de ramen (zoals vroeger) dan op de stoelen.


#DiscoverEU
 

03-02-2016 22:39:40
dennistd
dennistd
In de 1e klas van de nieuwe Westfalenbahn-KISS is ook zoiets gedaan: http://i.imgur.com/1AxhXiCh.jpg  

03-02-2016 22:49:56
train85
train85
Quote
Chopper (wo 03 feb 2016 19:41:00 https://www.somda.nl/forum/11872/p567381/):

Maar goed, ik zal wel weer de enige zijn, aan de reacties hier te zien is de stiltecoupé behoorlijk populair.
Ik ben ook een tegenstander van die vele stiltezones. Probeer ze ook altijd te ontwijken.
 

03-02-2016 22:52:20
bultena
bultena
Als je niet op een rustig moment op een eindpunt instapt, heb je meestal niets te kiezen qua zitplaats. Je stapt in door de dichtsbijzijnde deur en ploft neer waar plek is. Als je gaat zoeken naar een stiltecoupé kun je de rit verder staan!  

03-02-2016 23:56:47
Daan!
Daan!
Quote
aarclay (wo 03 feb 2016 22:02:03 https://www.somda.nl/forum/11872/p567419/): Volgens Twitter schijnt het om een photoshop te zijn. Wel zou er sprake zijn dat dit in de toekomst uitgevoerd zou kunnen worden. Maar mocht iemand dit treinstel spotten, en in kunnen stappen. Check de stiltecoupe-ruimte even voor uitsluitsel


Ik ben ook degene die de foto gemaakt heeft. Dit is geen fotoshop. Treinstel 9594.
 

04-02-2016 10:18:24
aarclay
aarclay
De afbeeldingen op de stoelen zouden naar mijn idee wel met de helft kleiner kunnen, en misschien anders meer een lijn kunnen krijgen met de tekst STILTE SILENCE op het raam.

Verder is het een goede zaak om de stilte-coupe's beter aan te duiden. Bij voorkeur ook met een duidelijke band op de deuren, op ooghoogte. Bij VIRM-4 zal het wat moeilijker gaan met de kunst op de glazen deur.


Choo choo.....
 

04-02-2016 12:14:44
midniight
midniight
Gewoon die stilte zones er uit gooien. Stil is het er bijna niet. En meer keuze om te gaan zitten als je kinderen mee hebt!


Twello, mooi gat op de Veluwe!
 

04-02-2016 12:19:22
dlm4yjp
dlm4yjp
Dus omdat jij geen behoefte hebt aan rust dan moet iedereen zich maar aan jou aanpassen? Dat is wat ik nou noem asociaal en egoïstisch. %09%


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 


04-02-2016 12:48:32
sjoerd
sjoerd
Hier komt voorbij dat de stiltecoupe bij drukte niet werkt, dat het soms zoeken is waar deze zich bevindt, en dat in stiltecoupe 's en ook in niet-stiltecoupe 's sommigen zich niet gedragen zoals dat mag worden verwacht in een gastenverblijf, wat een trein eigenlijk is.
Dat mensen verschillende behoeften hebben mag duidelijk zijn. Het lijkt me een normale zaak als we ons overal zo gedragen dat anderen geen hinder van ons ondervinden en ook dat we een zekere verdraagzaamheid kunnen opbrengen. Die verdraagzaamheid is ook gevraagd als we worden aangesproken omdat ons gedrag niet naar behoren is.
Dat vervoerders, zoals alle andere beheerders van gastenverblijven, hiervoor regels hebben en dat zij aangeven hoe zij het graag willen hebben, is dus voor iedereen in gelijke mate heel prettig. Je hebt daarbinnen dus nog keus, als het niet te druk is, en laten we dat zo houden.
Ik zoek de stilte bewust wel op, ook in een gewone coupe, en zo vind ik het tijdens een treinreis niet erg als de rest van de reizigers is verdiept in de smartphone. Alleen kan ik die leuke dame dan in de stiltecoupe niet aanspreken en zal ik het bij een glimlach moeten laten.
 

04-02-2016 13:08:54
treinfan
treinfan
Het zou best kunnen dat de mentaliteit van bepaalde reizigersgroepen totaal achtergesteld is, maar ik heb tegenwoordig meestal geen last van rustonderbrekingen in de stiltecoupés en vind het ook wel lekker om zo nu en dan gewoon oordopjes in te kunnen doen en muziek te luisteren op mijn reis.  

04-02-2016 17:09:22
dh3201
dh3201
Misschien net zoals in de jaren '50 een aan de buitenzijde duidelijke markering van de eerste klas, nu aan de buitenkant ook een duidelijke markering van de stiltezones aangeven? Dan kun je voor het instappen al duidelijk zien waar je moet zijn om een stiltezone (of juist een herriezone ) te vinden.

Ook ik zoek vaak een stiltecoupé op. Dat leest net wat fijnen dan steeds dat gekwek om je heen


Shqiperise-lopers?
 

04-02-2016 17:52:04
michaben
michaben
Quote
dlm4yjp (do 04 feb 2016 12:19:22 https://www.somda.nl/forum/11872/p567455/): Dus omdat jij geen behoefte hebt aan rust dan moet iedereen zich maar aan jou aanpassen? Dat is wat ik nou noem asociaal en egoïstisch.

Exact dezelfde stelling kun je ook omdraaien: omdat jij wel behoefte hebt aan rust moeten anderen zich aanpassen? Bij rustige treinen is het goed te doen om je favoriete coupé uit te zoeken, maar bij vollere treinen gaat dat niet altijd zo, en ben je soms verbannen tot de coupé waar toevallig nog plek is (of bij extreme drukte, waar je nog in het gangpad kan staan). Ik vind het nogal onbeschoft om mensen voor egoïstisch uit te maken omdat ze niet dezelfde behoefte als jou hebben en de voorkeur geven aan goede verdeling over de coupés.

Eerste klas stiltecoupés is een ander verhaal, dan betaal je voor een luxer product, en mag je verwachten dat daar iets tegenover staat. In de eerste klas zal als het goed is ook veel minder vaak sprake zijn van krapte en is de kans dat je verbannen wordt tot een stiltecoupé omdat de rest vol is dus kleiner. En zeker in treinen als ICM heb je ook hele fraaie stiltecoupés in de eerste klas die herkenbaar genoeg zijn.
 

04-02-2016 17:55:12
midniight
midniight
En dan reis ik ook nog vaak met een rolstoeler! LEUK als je VERPLICHT bent om in een stiltecoupe te gaan. Lekker gezellig als je met 2 bent. Vaak genoeg sta/zit je op de balkons, dus ben je blij als je achter de deuren mag. Lekker geen tocht!

Laatst bewerkt door midniight op 04-02-2016 17:56


Twello, mooi gat op de Veluwe!
 

04-02-2016 22:19:35
jor[D]1
jor[D]1
Wat een gedoe over 30 stoelen 2e klas in bijv een virm-4. (1e klas stilte coupe is schijnbaar geen probleem?) Stilte coupés zijn nog altijd in de minderheid en er is kennelijk een grote groep reizigers waaronder mijzelf die zo'n stilte coupe zeer waardeerd. Regelmatig is deze zelfs veel drukker tot vol terwijl de rest van de trein plek zat vrij is. Ondank de drukte is het dan vrijwel altijd gewoon stil tot doodstil. Er is een flinke groep reizigers welke de stilte coupe graag gebruikt zoals het hoort. Het zuurpruim gehalte is wel erg hoog in dit topic. Als je niet in een stilte coupe wilt zitten zijn er zat andere plaatsen. Mijn ervaring is dat de kans op een zitplaats in de stiltecoupe sowieso kleiner is omdat veel reizigers, waaronder ik, er gelijk heenlopen. Als je "veroordeeld" bent tot de stilte coupe door drukte is de kans groot dat het een erg volle trein is midden in de spits waar het gros van de reiziger moet staan.(dat hoort er volgens ns bij). Ik proef hier een hoop overvolle treinen frustratie in dit topic.  

04-02-2016 22:55:38
midniight
midniight
Veroordeelt zijn hoeft niet aan de drukte te liggen. Er zijn ook delen waar je met een ROLSTOELER juist plaats kan nemen in de stiltecoupe. Slim bedacht door de ontwikkelaar. Hoe vaak reis je als rolstoeler alleen? Bijna nooit, en dan moet je de mond ook nog houden. Nog een beperking erbij. LANG leve de stilte. (Kookt van woede over een best wel foute opmerking)

Laatst bewerkt door midniight op 04-02-2016 22:56


Twello, mooi gat op de Veluwe!
 

05-02-2016 09:10:19
thom
thom
Ook met reisgenoten zit ik nogweleens in een stilte zone, ik snap niet waarom je daar niet plaats zou kunnen nemen als je niet alleen bent....  

05-02-2016 10:56:05
mren
mren
Jullie hebben de keuze waar je gaat zitten; ICM-drietjes hebben één rolstoelplaats en die is in de stiltecoupé. Hoewel ik dagelijks mensen tref die het principe van stil = stil niet snappen, heb ik daar in het geval van rolstoelers geen probleem mee.  

05-02-2016 12:11:48
AgentX
AgentX
Waarom zouden rolstoelers wel mogen praten in de stiltecoupé? Met alle respect voor rolstoelers, maar je zit alsnog in de stiltecoupé. Betekent dus gewoon kop dicht; ook mensen met een handicap.  

05-02-2016 12:24:45
Diedje
Diedje
Rolstoelers hebben vaak geen keus waar ze kunnen zitten, zeker in een ICM waar de rolstoelplaats per defenitie in de stiltecoupé is zou je best wat begrip ervoor kunnen tonen, als ze de keus hadden om in een niet-stilte zone te zitten zouden ze dat allicht ook doen... Beetje kortzichtig..  

05-02-2016 12:41:05
midniight
midniight
En het is niet alleen in de ICM. Eerder in de IRMm was het ook dat wanneer je in het stuurrijtuig ging, dat je ook in de stilte zat. Gelukkig zijn die een stukje minder aktief in de buurt nu. ICM heeft het alleen in de ICM III. Dat scheelt wel een deel. Maar als je met een rolstoeler gaat, wordt je al vaak in de kou gezet door het type materieel. (balkonwerk) Dus dan ben je blij dat je achter de deur kan in de warmte. Maar dat het dan een stilte is. Nee niet fijn. Dan hadden ze beter de stilte in een ander deel van de trein kunnen maken.


Twello, mooi gat op de Veluwe!
 

05-02-2016 12:48:44
Mueslireep
Mueslireep
Ik snap sowieso niet echt waarom er in sommige materieelsoorten zóveel stiltecoupé is. En daarbij snap ik ook niet waarom ze het, in een dubbeldekker, altijd boven doen. Als je gaat werken of lezen (wat mensen vaak doen in een stiltecoupé) heb je toch niets aan het uitzicht. Beetje jammer voor mensen die boven gezellig willen kletsen en tussendoor van het uitzicht willen genieten.

Ook vind ik dat in de spitsuren waarbij er nauwelijks plek is, en je dus soms verplicht bent om in de stiltecoupé te staan/zitten, mensen geen stilte kunnen afdwingen. We betalen allemaal voor onze reis en als je zo graag in stilte wilt reizen koop je maar lekker een auto.

In de daluren, wanneer er genoeg plaats is, is het wel oké.

Maar ik snap alsnog dat hele denken van de NS niet om stilte- en werkcoupés boven te doen.
En dan van die mensen die niet snappen dat ze niet in een stiltecoupé zitten maar in een werkcoupé en dan gaan zeuren dat je stil moet zijn...

Ik wil, net als veel andere mensen, gewoon boven kunnen zitten zonder dat hokjesgedoe van de NS.
 

05-02-2016 14:31:04
DingeZ
DingeZ
Het punt van stiltecoupé's boven is al een paar keer besproken. Boven is het voor het zicht en gehoor rustiger. In de spits (vooral de ochtendspits) is die stilte vaak geen probleem. De meeste dagelijkse reizigers zijn erg rustig. Je maakt dan ook nog wel eens mee dat er in een volle niet-stiltecoupé geen woord gerept wordt. De 'probleemgevers' zijn vaak incidentele reizigers, die snel ergens neerplompen. In de meeste gevallen dat ik praters in de stiltecoupé tref is er dan ook genoeg ruimte elders in de trein.  

05-02-2016 15:04:13
dvdhoven
dvdhoven
Dat geldt waarschijnlijk wel voor de tweede klas. In de eerste klas zijn het vooral de zakelijke reizigers, die van de trein hun kantoor maken. Niks mis mee, maar ze doen gelijk ook al hun telefoongesprekken in de trein of ze worden gebeld.
En een andere categorie in de eerste klas, zijn de seminar/conferentie bezoekers, die groepgsgewijs op pad gaan en daarna in de trein uitgebreid werkoverleg houden. Niet alleen een hoop lawaai, maar vaak ook een k sfeer, vooral collega's, die er niet zijn gaan, over de tong.
Nog een andere categorie zijn de overheidsdienaren van lagere overheden, die voor overleg naar het westen gaan of er weer vandaan komen. Hele beleidsplannen worden besproken.


Dick van den Hoven
 

05-02-2016 15:46:35
jorgo
jorgo
Quote
DingeZ (vr 05 feb 2016 14:31:04 https://www.somda.nl/forum/11872/p567604/): Het punt van stiltecoupé's boven is al een paar keer besproken. Boven is het voor het zicht en gehoor rustiger. .


Het zicht is rustiger? Ja, met die stickers zie je weinig meer. En qua geluid merk ik echt weinig verschil.
Wij hadden laatst met z'n drieën een eerste klasse ritje op het programma staan. Er verschijnt: een VIRM-viertje van de nieuwste generatie. Beide vierzits op de benedenverdiepingen waren al bezet. De eerste klasse bovenverdieping, vierzits zat, is in een VIRM-viertje stiltezone. Dan kun je kiezen: niet praten en bij elkaar zitten, of praten en niet bij elkaar zitten.
Bij VIRM had vanwege de stoelindeling de stiltezone beneden moeten zijn. Boven, bij de vierzits, kun je dan lekker babbelen en beneden heb je fatsoenlijk plek voor je laptop op een klaptafeltje.
 

05-02-2016 16:14:01
jor[D]1
jor[D]1
Daarom is dat bij de ddz inderdaad omgedraait, boven coach beneden visavis. Zal bij de virmm ook wel aangepast worden.

Vanmorge viel mij echter op dat de virm waar ik in zat zowel boven als beneden stilte coupe stickers had. Op balkon bij beide trappen en buiten bij de klasse aanduiding van boven en beneden. Weet niet of het ook op de ramen stond, heb korte stukje op he balkon bij de 1e klas gestaan. Ook niet op treinstel nummer gelet.
 

05-02-2016 22:55:32
Mueslireep
Mueslireep
Virmm wordt helaas precies hetzelfde ingedeeld als DDZ. Dus werk- en stiltezone's boven en praatzone beneden.
Ze zullen daar helaas de stoelopstelling ook weer op aanpassen.

NS leert duidelijk niet van haar fouten en dit beleid is dus niet zo makkelijk meer terug te draaien
 

06-02-2016 01:14:29
thom
thom
Dat is niet helaas, dat is gewoon een stukje eenduidigheid waardoor mensen er makkelijker aan gewend zijn...
Of denk je dat het beter werkt als bij elk ander type trein ook alles geregeld en ingericht is?

Quote
Mueslireep (vr 05 feb 2016 12:48:44 https://www.somda.nl/forum/11872/p567591/):
Ook vind ik dat in de spitsuren waarbij er nauwelijks plek is, en je dus soms verplicht bent om in de stiltecoupé te staan/zitten, mensen geen stilte kunnen afdwingen. We betalen allemaal voor onze reis en als je zo graag in stilte wilt reizen koop je maar lekker een auto.


Het glas is halfvol of half leeg, je kunt het een ander kwalijk nemen maar omgekeerd die ander jou eveneens

En lullig gezegd, die ruimte is duidelijk gereserveerd als stilte zone dus waarom zou iemand die bewust is gaan zitten zich aan moeten passen aan jou omdat jij anders niet kan gaan zitten?
Dus omdat jij een 'probleem' hebt, hoef jij je niet aan de regels te houden en moet een ander daar gewoon maar vrede mee hebben... ?

Misschien moet je er tocheens over nadenken dat als jij je even die ene keer aanpast, een ander daar wel erg blij mee kan zijn..

Laatst bewerkt door thom op 06-02-2016 01:22
 

06-02-2016 04:44:56
dlm4yjp
dlm4yjp
Precies, dat de NS met dat "hokjesbeleid" komt is gewoon puur omdat het tegenwoordig het fatsoen in de mens zelf niet meer zit.
Er zijn gewoon eenmaal mensen die wèl belang hebben bij rust, terwijl de ander graag een kippenhok simuleert.
Het zei zo, leg je erbij neer en hou rekening met je medemens.
Kies gewoon de juiste plek, is die er niet, hou dan het fatsoen om je koest te houden in de stiltecoupé.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

06-02-2016 13:32:28
jeanne
jeanne
Quote
Mueslireep (vr 05 feb 2016 22:55:32 https://www.somda.nl/forum/11872/p567689/): Virmm wordt helaas precies hetzelfde ingedeeld als DDZ. Dus werk- en stiltezone's boven en praatzone beneden.
Ze zullen daar helaas de stoelopstelling ook weer op aanpassen.

NS leert duidelijk niet van haar fouten en dit beleid is dus niet zo makkelijk meer terug te draaien


@mueslireep; De uitgangspunten die jij aanneemt zijn voor jouw rekening. Dat NS andere uitgangspunten koos die jouw beleving niet passen is echt toch iets anders dan het niet willen leren. De plaatsing op het bovendek van de stilte ruimte heeft te maken met eventuele geluidsoverlast wanneer men deze beneden situeren zou. Daar mag jij het dan oneens mee zijn en je wenkbrauwen voor optrekken, maar het is daarmee beslist geen FOUT BELEID. %08%


Jeanne Kok
 

07-02-2016 14:10:33
TBloemink
TBloemink
In het nieuws is sprake van 2 intercity's met deze nieuwe stickers. De 9594, wat is t andere stel dan? Of lees ik daar overheen?


Groutnes Uut grunn
 

07-02-2016 15:16:42
Mueslireep
Mueslireep
Ik had het er meer over dat wanneer je in een drukke trein moet staan (of net aan kan zitten), en toevallig terecht komt in een stiltecoupé, mensen niet moeten verwachten dat iedereen stil is. In je eentje ben je natuurlijk wel stil, maar dit geldt vooral als ik met andere mensen reis.

Nogmaals, in de daluren met genoeg plek elders, geen probleem.
In de spits, waar je soms met vrienden in de stiltecoupé terecht komt; jammer dan. Mensen die in de spits stilte willen betalen ook niet meer dan wij.
 

07-02-2016 15:28:46
AgentX
AgentX
Mensen moeten juist wél verwachten dat het stil is in die stilezone, hoe druk het ook is. Dát is de regel!  

07-02-2016 20:19:10
PimTH
PimTH
Dan hebben de media het pers/nieuwsbericht verkeerd geïnterpreteerd. Daarin staat dat de hoofdsteunen van twee tweedeklasstiltecoupes zijn aangepast, en niet dat er twee treinstellen zijn aangepast.  

07-02-2016 22:24:43
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
Mueslireep (zo 07 feb 2016 15:16:42 https://www.somda.nl/forum/11872/p567842/): Ik had het er meer over dat wanneer je in een drukke trein moet staan (of net aan kan zitten), en toevallig terecht komt in een stiltecoupé, mensen niet moeten verwachten dat iedereen stil is. In je eentje ben je natuurlijk wel stil, maar dit geldt vooral als ik met andere mensen reis.

Nogmaals, in de daluren met genoeg plek elders, geen probleem.
In de spits, waar je soms met vrienden in de stiltecoupé terecht komt; jammer dan. Mensen die in de spits stilte willen betalen ook niet meer dan wij.


En als het toilet bezet is ben jij er zeker zo'n een die in de wasbak gaat poepen? %08%

"Als de situatie er niet naar is zoals je wilt, moet je je maar aanpassen naar de situatie zoals die is."
Dus gewoon in die propvolle stiltecoupé stil zijn. Dat gekakel met je vrienden doe je er maar voor/erna. Zo lang is die treinreis nou ook weer niet.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

07-02-2016 22:36:59
broek53
broek53
Er is een hoop leed in de wereld, je moet het alleen weten te vinden.  

08-02-2016 00:58:01
bert
bert
Als de treinreis niet zo lang is, wie maakt zich dan nog daarover dan nog zo druk? Stilte is een extra service. Dus gewoon toeslag heffen. Dat hebben de stiltefanaten er vast wel voor over. Zijn de stickers en de hoofdkussens weer budgettair neutraal.  

08-02-2016 01:00:27
ZJ37
ZJ37
Je kunt ook gewoon oordopjes in doen. Probleem opgelost.  

08-02-2016 01:57:42
NDS
NDS
Dat is zeker waar daarom heb ik ze ook altijd bij me, mocht ik overprikkeld raken van volk om me heen heb ik die dingen zo in m'n oren zitten

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

08-02-2016 10:04:11
Arjan73
Arjan73
Het zou fijn zijn als aan de buitenzijde van de trein al duidelijk is waar de stilteruimten zich bevinden, bijvoorbeeld d.m.v. een rode streep, kruis of vlak.
Immers met kinderen door de trein heen leuren is niet fijn.

Anderzijds zou NS het reclamefilmpje t.b.v. “Kidsvrij” op TV moeten aanpassen...
Namelijk een jongetje dat huilend achter het treinraam zit omdat hij zijn mond moet houden en dan vervolgens de OV-chipkaart van de ouders zoekmaakt om zodoende voortaan lachend met de auto te kunnen reizen...
 

08-02-2016 11:07:15
treinfan
treinfan
Bij ICM/ICR is dat heel goed zichtbaar met de stickers op het bovenste deel van de ruiten. Bij VIRM is dat iets minder het geval omdat de stickers op het schuinere deel van de ruiten zitten. Een rode streep zou nogal overdone zijn, dat was destijds met de rookruimtes en de niet-rookruimtes ook nooit een probleem: gewoon even kijken naar de pictogrammen naast de deuren bij het instappen.  

08-02-2016 14:14:41
jor[D]1
jor[D]1
Zouden ze de pictogrammen niet beter op de deuren plaatsen. Bij de virm zijn ze slecht zichtbaar omdat de deur evoor schuift.
De fiets en rolstoel ruimtes zijn ook erg duidelijk sinfs het op de deur staat. Geeft alleen rare situatie wanneer een deur richting versxhillende coupes leidt.
 

08-02-2016 18:27:40
pjkleton
pjkleton
Nog een ander voorstel :
De pictogrammen moeten niet op de eigen rugleuning komen, maar op de achterkant van de stoel voor je.
Of is dat weer te opdringerig mss ?
Peter
 

08-02-2016 19:14:02
fermon
fermon
Bij ICM zou dat kunnen maar bij VIRM niet. Daar staan de stoelen allemaal tegen over elkaar.  

08-02-2016 20:01:32
PimTH
PimTH
Bij VIRM kan het ook, maar dan heb je hetzelfde effect als wanneer je het op je eigen stoel doet.  

08-02-2016 21:01:47
ZJ37
ZJ37
Zo zou men de 1e klas ook duidelijker kunnen aangeven. In Engeland doet men dat al in diverse treinen en wordt ook de sanctie er meteen bij vermeld als met een ongeldig kaartje wordt gereisd. Een "dat wist ik niet" en "ik had dat niet gezien" is dan ook verleden tijd.  

08-02-2016 21:08:31
Daan!
Daan!
Om van de stiltecoupé een succes te maken zijn denk ik een aantal factoren in de communicatie belangrijk.

Ten eerste moeten er voldoende zitplekken zijn voor iedereen. Mensen die in stilte willen reizen hebben daar net zo veel recht op als mensen die dat niet willen. Voor iedereen moet dus een plekje zijn naar zijn wens. NS moet zich dat goed realiseren. Voor iedere lijn zal daar een verschil in de vraag naar klasses/zones zijn, maar NS moet wel uniform materieel inzetten. Daardoor zul je op de ene lijn stoelen in de gewone zones teveel hebben, maar op de andere lijn teveel stoelen in de stiltecoupe. Kortom; vraag en aanbod kan nooit efficiënt op elkaar afgestemd worden. NS zal altijd met een teveel van het één of het ander moeten rijden om deze twee vragen niet door elkaar te laten lopen.
Overcapaciteit kost geld. NS zal het voeren van een stiltezone dus moet meenemen in haar kostprijsberekening.

Wat betreft de communicatie het volgende:
AL voordat de trein aankomt moet duidelijk zijn waar de stiltecoupé zich bevindt. Reizigers kunnen zich dan al goed opstellen op het perron zodat zij niet in een verkeerde zone komen te zitten. Er zullen namelijk nu reizigers zijn die een zitplek hebben in de stiltezone maar daar eigenlijk helemaal niet willen zitten en niet meer willen verhuizen naar een andere coupé vanwege het risico op zitplaatsverlies.

Wanneer de trein eenmaal langs het perron staat zal nogmaals duidelijk moeten zijn waar de stiltezones. Dit zou kunnen door middel van een lijn in een x kleur onder/boven de ramen. Andere voorbeelden zijn hier al genoemd zoals bijvoorbeeld het plaatsen van logo's op de deuren in plaats van erachter.

Eenmaal in de trein moet het opnieuw duidelijk zijn waar men zich in de trein bevindt en waar de stiltezones zijn. Dit zou kunnen door simpelweg plattegronden van de trein op te hangen.

In de stiltezones zou de communicatie nog duidelijker kunnen. Buiten de hierboven voorgestelde maatregelen en de maatregelen die NS zelf genomen heeft (inclusief logo's op/achter de stoelen) zou ook gedacht kunnen worden aan een eigen kleur bekleding in de stiltezones. Je zou dan bijvoorbeeld zelfs kunnen denken aan een derde klasse, waarbij de stiltezones uit de eerste en tweede klas verdwijnen en worden samengevoegd tot één stilteklasse.
Daarnaast zou na elk station gewezen kunnen worden dmv een omroep of de schermen die tegenwoordig in de treinen hangen, op het feit dat men zich in een stiltecoupe kan bevinden. Daarbij moet duidelijk gemaakt worden hoe men de stiltecoupe kan herkennen.

Bovendien zouden de schermen in de treinen gebruikt kunnen worden om te laten zien hoe druk het in de rest van de trein is. Daardoor zullen reizigers zich beter gaan verdelen over de trein mocht het aan de ene kant veel drukker zijn dan aan de andere.

De maatregelen die ik hier voorstel zijn een brainstorm en heb ik bedacht om een aan te geven wat de mogelijkheden zijn.

Ikzelf ben overigens niet persé een voorstander van stiltecoupes. Naar mijn idee is het NS zijn nummer 1-taak is om reizigers van A naar B te vervoeren en dat iets als een eerste klas en een stiltecoupe daar niet bij horen. De trein is een openbare ruimte en alle extra klasses maken het product trein alleen maar onnodig ingewikkeld. In Nederland rijden de IC's als sneltreinen en pas bij een niveau IC-direct/ICE/Thalys vind ik dat je pas kan gaan werken met zones.
Zoals ik hierboven aangaf moet rekening worden gehouden met een capaciteitsnorm en zal NS vanwege het universele materieel altijd ergens met teveel zitplaatsen rijden, wil je iedereen het naar het zin maken. Dit kost simpelweg geld en is notabene ingewikkeld tot onmogelijk. Om eerder genoemde redenen is NS genoodzaakt een doorberekening te maken van de kosten in haar product. Ik zou er dan ook geen tegenstander van zijn als NS extra geld gaat vragen voor de stiltezones.
Dit heeft als bijkomend voordeel dat wanneer er iemand komt zitten die er niet voor betaald heeft, deze persoon weggestuurd kan worden.

Laatst bewerkt door Daan! op 08-02-2016 21:18
 

09-02-2016 16:34:45
gvttreinen
gvttreinen
En..... een mentaliteitswijziging bij veel mensen...  

09-02-2016 17:19:19
Daan!
Daan!
Klopt. Geldt overigens voor geweld in het OV ook. Je kan er allerlei maatregelen tegen nemen, maar de diepere oorzaak van het probleem is inderdaad mentaliteit.  

10-02-2016 19:18:42
umbusko
umbusko
Tsja, persoonlijk zou ik veel liever armleuningen tussen de stoelen zien dan stiltezones, maar als er dan toch stiltezones zijn, plaats dan overwegend coach-opstelling in de stiltezone en vis-à-vis in de "praatzone": zo kunnen de groepjes reizigers die willen praten gezellig bij elkaar zitten en de individuele reizigers die stil willen zijn mooi het klaptafeltje gebruiken voor hun laptop: win-win.

Zelf zit ik in een VIRM meestal beneden, omdat mijn viool zo'n beetje het enige is wat wél in die gekke bagagerekken past en omdat ik bovenin nog schever moet staan dan de toren van Pisa. Stiltezones spelen in die overweging zelden een rol (tenzij ik met iemand samenreis en daar ook graag mee wil praten: dan probeer ik ze te vermijden), een gezelschap ouders + kleine kinderen dat naar beneden loopt kan me dan weer wel spontaan naar boven sturen %08%, net als de wens om een vierzits te claimen in de late avond als de trein toch niet volkomt.
 

11-02-2016 18:11:39
ToH
ToH
Stel 9595 heeft nu ook stickers op de hoofdleuningen in de stiltecoupés. Een cirkel met de tekst "Ssst".  

11-02-2016 20:12:23
ricohallo
ricohallo
Een beetje zoiets: http://ricohallo22.webklik.nl/user_files/2012_01/351207/photos/5b690905181cbb2aafcf1f0861cc93b9.jpg ?  

11-02-2016 20:18:37
AgentX
AgentX
Ja, maar dan niet de tekst onder "Ssst"  

11-02-2016 20:38:27
daniel_ddr
daniel_ddr
Zo dus: https://twitter.com/EvScherrenburg/status/697823653149437952


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

22-02-2016 23:06:31
mren
mren
9594 heeft ze ook en lijkt na een eerste test in tr881 goed te werken.