Ondertunneling overweg Castricum
Forum: Algemeen - Algemeen
21-04-2012 10:40:07
Bert13
Bert13
In Castricum praat men al decennia over ondertunneling, maar het komt steeds niet los. De gemeente voelt zich nu echter gedwongen. De situatie: ETMET komt in de verre toekomst ook naar onze regio, en de overweg net na het station wordt dan overbelast. Is dat erg? Ja. De gemeente Castricum (ook Limmen) krijgt na het bellen van 112 een ziekenauto uit Beverwijk gestuurd, en die moet over de Beverwijkerstraatweg naar 'ons' toe. Het kan dus vervelende situaties opleveren als de ziekenwagen minutenlang voor een overweg moet staan. Ik las vanmorgen een ingezonden brief van een inwoner uit Castricum, die even had meegedacht. Het intrigeerde me, en ik zal een groot deel hieronder quoten:
Quote
Een spoortunnel is helemaal niet nodig!
de Castricummer, 18-04-2012
De drukke spoorwegovergang Beverwijkerstraatweg (zie vb http://g.co/maps/uge5z voor de overweg, een overweg voor auto's, overweg voor voetgangers is aan de andere kant van het perron) houdt de gemoederen flink bezig. Er zou nu al sprake zijn van een ernstige situatie. En in de toekomst, als de spoorbomen misschien wel 45min/uur dicht zijn, zou de verkeershinder ontoelaatbaar worden. De oplossing: een ongelijkvloerse kruising van weg en spoor (1). Er zijn al acht varianten bedacht en ook Heiloo wil ondertunneling. Kamerleden en pers worden met enige regelmaat gemobiliseerd, er worden bijeenkomsten gehouden.
Al deze moeite kunnen we ons besparen, het is allemaal niet nodig: de situatie is niet onhoudbaar en zal het in de toekomst ook niet worden. Bron van alle verwarring zijn de plannen vd NS om in de toekomst "Hoogfrequent Spoorvervoer" (ook wel oneerbiedig 'Spoorboekloos rijden" genoemd (ik zal het H.S. noemen)) in te voeren op het traject Amr - Asd. Maar: drukken dan nu zal het treinverkeer niet worden.
Kijk mee: Tussen Utg en Asd rijden op dit moment al zoveel treinen, dat er echt niets meer bij past. De huidige vier IC's en vier stoptreinen zijn het absolute maximum (2). Ook de Hemtunnel, in de jaren '80 vanuit bezuiningsoogpunt niet vier- maar driesporig uitgevoerd, kan er geen trein bijhebben! Frequente reizigers weten uit ervaring dat er maar één trein ietsje vertraagd hoeft te zijn en de kort daarachterkomende moet in de remmen (3). Nog meer treinen invoegen is vragen om moeilijkheden: een permanente verstoring van de treindienst zal het gevolg zijn. Voor invoegen van H.S. is viersporigheid van ieder geval de hele Zaanse lijn en de Hemtunnel noodzakelijk, mogelijk moeten ook delen van Alkmaar-Uitgeest verdubbeld worden.
Maar zúlke ingrijpende plannen heb ik nog helemaal nergens gelezen! (4) NS houdt zich op de vlakte. In notities over dit onderwerp, wordt enkel in vage termen gesproken over H.S., kortom: we hoeven niet te "vrezen" voor meer treinen, ze komen er niet. De overgang zal niet langer gesloten zijn dan nu. (...)
De ondertunneling is dus niet nodig, en dat is mooi, want daarmee blijven we een enorme ruimtelijke ingreep bespaard. En het scheelt heel veel geld, die je bijvoorbeeld beter kunt gebruiken voor het inrichten van een ambulancepost in Castricum, zodat de bereikbaarheid van het ziekenvervoer nu en in de toekomst goed geregeld blijft.

Dan even kort de visie op een aantal puntjes:
(1) Laat me even de situatie schetsen, zoals men die meer dan 30 jaar geleden voor ogen had: bij een grote weg, net niet in beeld op het kaartje hierboven, wilde men rechtdoor richting spoorwegovergang, en vanaf daar een tunnel. Dit was de ideale oplossing, en kostte toen 7 miljoen gulden als ik me niet vergis. De gemeente loste dit op door op die plek een flat neer te zetten, waardoor niks meer mogelijk is. Er is nu praktisch geen ruimte meer om iets te bouwen.
(2) Hum, als betweterige treinspotter klopt dit natuurlijk niet in zijn geheel. Het gaat over Cas, waar maar 4 IC's (800/3000) en 2 stoptreinen (3400) per uur rijden. Na Zd komt de 3300/4500/14500 erbij. Dat er geen trein meer bij kan, is ook niet helemaal waar, we hebben tweemaal per dag nog een huisvuiltrein, en enkele staal-/kalktreinen naar Bvhc.
(3) Ik ben een frequent reiziger, en inderdaad, als de 7400 overgaat in de 4700 te Asd, en de 3000 acht minuten later richting Hdr vertrekt, is het bijna een vast recept dat je bij Wm in de remmen mag. Maar er wordt hier wel wat overdreven.
(4) Het lijkt me logisch dat hier nog niet over gesproken is, wat dit soort ideeën loopt wel afschuwelijk op in de kosten, even een tunnelbuis erbij, en weet je wat: we maken gelijk Amsterdam - Alkmaar even viersporig. Ja, zo kan ik iedere 5 minuten wel een trein laten rijden
In mijn oogpunt is een goed begin om van Wm een inhaalpunt te maken, dus niet met 40 km/h wissels, maar 80. Alleen dwaal ik daarmee af van het onderwerp: een tunnel in Castricum. Meneer wilt zoveel uitgeven, dat het denk ik net zo goedkoop is het station met spoor en al te ondertunnelen, ik had iets anders in gedachten. Men is namelijk zo druk met tunnels, helaas gaat dit niet omdat er amper de ruimte voor is. Eén raadslid kwam zelfs op het idee om van Cas - Utg een provinciale weg te maken, en waar nu de N203 ligt, tussen Uitgeest en Limmen, twee sporen neer leggen, met het station aan de oostkant van Castricum. Bij Limmen wordt dan het spoor teruggebogen, om zo'n beetje aan het begin van Heiloo weer aan te sluiten. Ik vond het een leuk idee, alleen kostte het geen 20 miljoen zoals de meeste tunnels, maar 2 miljard
Ik zat zelf nog aan een viaduct te denken, omdat er aan de noordkant van het station nog een behoorlijk plantsoen ligt, zie http://www.uploadplaatjes.nl/plaatje.php?id=509110 voor het idee, en http://www.flickr.com/photos/berthollander/6294678499/in/photostream/lightbox/ rechts voor een deel van het plantsoen, op Street View van Google is het ook redelijk te zien.
Mijn vraag: ik hoorde laatst dat de plannen om de frequentie op te hogen, niet eerder dan 2018 zullen worden uitgevoerd, klopt dit ongeveer? De meest onrealistische dingen zijn voorbijgekomen, hebben we echt een tunnel nodig? Men praat zelfs over een verplaatsing van Cas, zoals dit bij Kma ook gebeurd is. Waarom bemoeid zelfs de Tweede Kamer zich ermee (http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/kennemerland/article14787133.ece/Kamervragen-spoor-Castricum-), zo belangrijk is het toch niet? De soap zal nog wel even doorgaan...


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

21-04-2012 10:52:02
broek53
broek53
Tussen Zaandam en Uitgeest passen 6 stoppers en 6 IC's in een strak ritme waarbij er geen minuut meer overblijft (er ligt voor een tienminutendienst eigenlijk een station teveel tussen Zd en Utg), maar mocht men besluiten structureel in Wormerveer te gaan inhalen, dan past het met redelijk gemak.
Voor dezelfde corridor (Alkmaar - Utrecht) is inhalen in Wm ook aantrekkelijk, omdat dan de stopper en de IC geen echte last van elkaar hebben tussen Zd en Asb. Maar dit even erzijde van het onderwerp.
De kans op 6 IC's + 3400 in Cas is dus wel degelijk aanwezig.

PHS voor 2018 is niet erg realistisch, nee, Op de betrokken corridor wordt Utrecht verbouwd, gaat Den Bosch helemaal op de schop en gaat ook Eindhoven volgend jaar in de verbouwing (grote nieuwe onderdoorgang).

Laatst bewerkt door broek53 op 21-04-2012 10:53
 

21-04-2012 15:50:18
phantom
phantom
Voor wat Den bosch betreft ben ik na een zoek dag voor diverse dingen dit tegen gekomen:
Den Bosch, vrije kruising Noordzijde + aanpassing layout emplacement goedgekeurd:ja, Datum gepland: periode III 2014 ,haalbaarheid: waarschijnlijk
Als ik bovenstaande zo lees dan klinkt het als een behoorlijk project.
Eindhoven wordt qua opstelmogelijkheden blijkbaar vergroot,of gaat men daar nog meer doen ? een planning die ik zag voor 2015 van het creeren van een transfer knooppunt is namelijk niet goedgekeurd,wat dat knoop punt dan ook mag inhouden exact qua werkzaamheden.
(bron van bovenstaande info:http://www.prorail.nl/Vervoerders/Documents/2406250%20NV2012%20tm%20aanv3%2021nov2011.pdf)
Dit voor het geval dat men denkt dat ik teveel koffie heb gedronken en dingen niet meer zuiver zie %08%
 

21-04-2012 15:51:49
robert55
robert55
Vergeten jullie de treinen naar Beverwijk - Haarlem niet?
Ook weer 2 of 4 treinparen.

Laatst bewerkt door robert55 op 21-04-2012 15:52
 


21-04-2012 16:41:24
Bert13
Bert13
3400 = IC naar Hlm, maar dat past op zich wel tussen Amr en Utg, maar daar gaat de overweg ook weer langer voor dicht. Ik verwacht wel dat als er nog iets bij komt, dit niet meer in Cas zal stoppen, maar dat is natuurlijk allemaal speculeren, naar bijvoorbeeld een spitsIC Amr-Ass-Asd.
Maar bedankt @broek53 voor de info!

Laatst bewerkt door Bert13 op 21-04-2012 16:41


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

22-04-2012 12:29:07
Hoera63
Hoera63
Quote
Ik zat zelf nog aan een viaduct te denken, omdat er aan de noordkant van het station nog een behoorlijk plantsoen ligt, zie link voor het idee, en link rechts voor een deel van het plantsoen, op Street View van Google is het ook redelijk te zien.
Zet dat maar uit je hoofd. Als je daar woont, zou je toch nooit een viaduct voor je huis willen? En daarbij: Waar wil je dat viaduct neerzetten? Aan de noordkant van Cas past het wel ja, maar de zuidkant is helemaal volgebouwd. Een tunnel zoals toen in Utg is aangelegd lijkt mij persoonlijk te beste oplossing.

Laatst bewerkt door Hoera63 op 22-04-2012 12:29
 

22-04-2012 12:34:19
Bert13
Bert13
Of je nu uitkijkt op een spoor of een viaduct, maar goed, ik woon er niet natuurlijk.
Het probleem is dat er helaas geen (amper) ruimte is voor een tunnel. Studenten van de TU Delft zeggen dat de tunnel moet uitkomen op de Dorpsstraat (straat in het verlengde van de overweg in Castricum), maar ja, waar moeten de auto's dan rijden tijdens de bouw van de tunnel? Bovendien is men net begonnen met de bouw van een kleine flat aan de Hk -se kant van de overweg. Zo'n tunnel als in Utg is de meest ideale oplossing, maar of het ook een realistische oplossing is...


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

22-04-2012 17:58:19
Nelis
Nelis
Nou ja waar een wil is, is een weg (te bouwen). Het zal qua omleiding een best vervelende zijn. Maar ja je zal altijd de kosten baten afweging hebben of de overweg ruim 30 min per uur dicht hebben liggen, of een paar maanden hinder en vrij door kunnen rijden. maar misschien is het wel beter om in de omgeving een huis (of meerdere) af te breken voor de tunnel net zoals in bilthoven is gebeurd. want de leijenseweg kon eigenlijk ook niet een paar maanden afgesloten worden. De discussie zal absoluut nog tijden en tijden voort slepen.  

22-04-2012 18:35:48
Wievank
Wievank
Er zou ook een nieuwe weg ten zuiden van Castricum kunnen worden aangelegd tussen de Beverwijksestraatweg en de N203. Deze zou op de Beverwijksestraatweg kunnen aansluiten ter hoogte van Oude Haarlemmerweg, vervolgens op een verlengde C.F. Smeetslaan en eindigend bij de eerder genoemde N203.
Hierdoor is er alle ruimte om een tunnel onder de spoorlijn aan te leggen, kan een groot deel van het verkeer buiten Castricum om en maakt het minder uit als de overweg veel dicht ligt.
 

07-09-2012 16:52:02
Bert13
Bert13
Een interessant vervolg (of juist niet): http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/kennemerland/article17757853.ece/Discussie-spoor-Castricum-maanden-opgeschort?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter
ProRail heeft nog drie maanden nodig om te onderzoeken hoe lang de spoorbomen bij de knellende overweg nu dichzitten, en om te kijken of men de wachttijd nog verder kan verkorten.
Ondertussen wordt het nemen van een beslissing vast uitgesteld naar 2013.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

07-09-2012 22:00:18
broek53
broek53
Ja, laten we nog eens een maandje of drie studeren op een standaard-overweg op een standaard-halte-aan-de-vrije-baan. Dàt zal moeilijk zijn en spectaculaire resultaten oplveren !

Laatst bewerkt door broek53 op 07-09-2012 22:00
 

07-09-2012 22:07:11
dh3201
dh3201
Een beetje met de dienstregeling schuiven en het is opgelost...


Shqiperise-lopers?
 

07-09-2012 22:08:52
sfj
Inderdaad vertragingen bestaan niet!


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

09-09-2012 12:02:42
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik snap het feit sowieso niet waarom er iemand met het argument komt om het niet door te laten gaan: Prorail heeft een hekel aan gelijkvloerse kruizingen...
Dus dan zul je net zien dat je besloten hebt om het gelijkvloers te laten dat Prorail opeens uit "veiligheidsoverwegingen" het ongelijkvloers wilt hebben


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

09-09-2012 16:01:34
broek53
broek53
ProRail wil het wel ongelijkvloers hebben, maar er primair niet voor betalen. Daar gaan volgens mij al dit soort inleidende beschietingen over.  

09-09-2012 22:24:21
Bert13
Bert13
De gemeente Castricum wil ook dolgraag een tunnel, maar het liefst er ook zo goed als niks voor betalen, en de provincie denkt er ook zo over.
Dus men is nu eigenlijk al naar alternatieve, goedkopere oplossingen aan het zoeken.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

02-05-2013 22:22:07
joostb1
joostb1
Een bericht vandaag op de website van het Noordhollands Dagblad:

... Er komt hoogstwaarschijnlijk geen randweg of een tunnel bij het spoor in Castricum. ...

http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/kennemerland/article22234513.ece/Raad-Castricum-kiest-voor-niets-doen-aan-spoorknelpunt?lref=vptop


Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig!
 

02-05-2013 22:37:19
sfj
En wel begrijpelijk ook vind ikzelf. Tenzij het spoorboekloosrijden/etmet en dergelijke doorgang gaat vinden, of de noodzaak ontstaat om meer treinen te laten rijden.
Er is daar de afgelopen twintig jaar (en wellicht nog meer) geen toename geweest in het aantal treinen (enkel een andere ligging over het uur).


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

02-05-2013 22:41:33
b2py
b2py
PHS is naar 2028 geschoven dus ze hebben nog wel even voordat het zover is.
Lijkt mij zonde van het geld binnen afzienbare tijd dit uit te voeren.
 

02-05-2013 22:43:14
Bert13
Bert13
Precies, de beste oplossing is om voorlopig even niks te doen. Jammer dat er al zoveel geld in die maandenlange onderzoeken is gestopt...


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

02-05-2013 23:03:34
b2py
b2py
Die onderzoeken hoef je over 10 jaar alleen maar uit de kast te trekken en de prijzen te actualiseren.  

02-05-2013 23:24:20
Frontier
Frontier
Er worden nog nooit zo weinig kinderen geboren als vandaag de dag en naar verwachting zal dat ook niet zo snel veranderen. Verder zijn in 2028 de mensen uit de eerste jaren van de babyboomgeneratie overleden of bezig dat te doen, dus tegen die tijd is PHS helemaal niet meer nodig en zijn al die plannen verspreid over het land om overwegen te vervangen door tunnels of viaducten ook overbodig. Oftewel, wat geduld en alle problemen lossen zich vanzelf op. %08%