(Arnhem)-Elst-Tiel
Forum: Algemeen - Algemeen
19-03-2014 16:32:59
broek53
broek53
Als ze heel slim zijn (en misschien is dat wel zo), dan maak je het nieuwe derde spoor geschikt als doorrijdspoor Ah - Nm en gebruik je het middelste spoor (huidige spoor Ah-Nm) voor de treindienst Tiel - Arnhem. Daarmee maak je er voor die beweging een getrapte oversteek van, die het voordeel heeft boven een oversteek-in-een-keer dat je niet afhankelijk bent van een gat in de drgl van twee kanten tegelijkertijd. Dat laatst legt veel meer beperkingen op en is in de uitvoering een stuk kwetsbaarder.  

19-03-2014 16:49:33
jeanpierre
jeanpierre
Die getrapte oversteek komt aan de zuidkant ( volgens de huidige inzichten). Het derde spoor is puur voor de trein Arnhem - Tiel. Er zijn geen plannen voor een extra wissel en een waslijn boven het spoor.  

19-03-2014 16:53:51
waalkade
waalkade
Ergens voor 2028 moet men de aansluiting van de Betuwe route op de lijn Nm - Ah nog aanpassen. Een viaduct lijkt mij voor de maximaal 36 goederentreinen per dag te duur.
Vermoedelijk legt men dan een wachtspoor tussen de huidige sporen in, door het spoor Nm -> Ah iets naar het oosten te verleggen.
Op dat goederenwachtspoor kan men de lijn uit Tl laten aansluiten.
Dat geeft een getrapte oversteek Tl - Est die men grotendeels uit de PHS gelden kan bekostigen.
 

19-03-2014 17:03:02
Nelis
Nelis
Even om het overzicht te behouden, waar komt het jaar 2028 vandaan?  


19-03-2014 17:16:32
broek53
broek53
Quote
jeanpierre (wo 19 mrt 2014 16:49:33 https://www.somda.nl/forum/11806/p489137/): Die getrapte oversteek komt aan de zuidkant ( volgens de huidige inzichten). Het derde spoor is puur voor de trein Arnhem - Tiel. Er zijn geen plannen voor een extra wissel en een waslijn boven het spoor.
Dom en/of jammer. Gepland gaan staan inwachten dus, op een manier die door de veiligheidstaliban van Prorail feitelijk verboden is.
Het klonk te mooi om waar te zijn en dat is het dus ook.
 

19-03-2014 17:40:28
dennistd
dennistd
Dit zijn mogelijke plannen van een tijdje terug: http://dennistd.nl/temp/capaciteitsanalyse_elst-arnhem.pdf  

19-03-2014 19:08:34
kleine_man
kleine_man
Quote
waalkade (wo 19 mrt 2014 16:53:51 https://www.somda.nl/forum/11806/p489138/): Ergens voor 2028 moet men de aansluiting van de Betuwe route op de lijn Nm - Ah nog aanpassen. Een viaduct lijkt mij voor de maximaal 36 goederentreinen per dag te duur.
Vermoedelijk legt men dan een wachtspoor tussen de huidige sporen in, door het spoor Nm -> Ah iets naar het oosten te verleggen.
Op dat goederenwachtspoor kan men de lijn uit Tl laten aansluiten.
Dat geeft een getrapte oversteek Tl - Est die men grotendeels uit de PHS gelden kan bekostigen.


In het hele plan rondom station Elst (zonder de laatste wijziging van vandaag) is/wordt rekening gehouden met een vrije kruising vanaf de BR.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

19-03-2014 19:10:28
sjoerd
sjoerd
@ Kleine man: Spoor 5 was in eerdere plannen voor Arnhem wel degelijk doorgaand. Ik had de tekening voor mijn artikel in Op de Rails over de verbouwing van Arnhem, een paar jaar terug, net af, toen ik onder meer om die reden de tekening moest wijzigen: spoor 5 van doorgaand naar slechts één fase. Maar er is toen wel meer te elfder ure aan de plannen gewijzigd. Zo zat in het eerste plan ook een extra goederenwachtspoor aan de zuidzijde.

Laatst bewerkt door sjoerd op 19-03-2014 19:11
 

19-03-2014 19:13:10
kleine_man
kleine_man
Sjoerd, zo leer ik ook nog eens wat. Ik was altijd in de veronderstelling dat spoor 5 geknipt zou worden.

In welke ODR staat dat artikel? Kan ik hem nazoeken.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

19-03-2014 19:20:36
sjoerd
sjoerd
Ik wil het best opzoeken, maar je hebt het zelf net zo snel gevonden. Ik denk zowat twee jaar geleden, zowat in de tijd dat de hele boel in dienst ging. Maar pas op: in het blad staat natuurlijk de situatie die gebouwd is, niet het doorgaande spoor 5! Maar die tekening heb ik ook nog wel.  

19-03-2014 20:04:34
sjoerd
sjoerd
Quote
ZJ37 (wo 19 mrt 2014 13:56:57 https://www.somda.nl/forum/11806/p489115/): Probleem is juist dat deze lijn enkelsporig is op de plek waar je het niet zou willen. Op heel veel andere stukken op die lijn mag het van mij achter elkaar zo terug naar enkelspoor.

Het verenkelen van dubbelspoor is nooit goed bevallen, en nu ook weer niet op Elst - Vork waar het tweede spoor na zowat 30 jaar weer teruggelegd wordt nadat het jaren lastig is geweest.
In de WO II deed NS het ook, gedwongen door de Duitse bezetter, maar kort na de oorlog is vrijwel alles weer verdubbeld, op Zuidbroek - Winschoten na. Geldermalsen - Beesd - Leerdam was al eerder verenkeld, evenals Gorinchem - Sliedrecht en dat zouden we nu ook wat graag weer terug hebben. Niet doen dus.
 

20-03-2014 07:54:41
phantom
phantom
Gorinchem - Sliedrecht zal je never niet meer dubbelsporig krijgen over de hele lijn,er is geen ruimte meer voor op teveel plekken.
I.d.d. een gevalletje jammer maar helaas

Laatst bewerkt door phantom op 20-03-2014 07:55


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

20-03-2014 08:41:00
Nelis
Nelis
En een volledige verdubbeling van Tiel- Elst is nou ook niet bepaald te vergelijken met Gorinchem- Dordrecht doordat de lijn op een ongunstige wijze door dun bevolkt gebied loopt. Maar dat laat niet onverlet dat met 2 stukjes dubbelspoor je de dienstuitvoering op de lijn een heel stuk efficienter zou kunnen maken.  

20-03-2014 08:52:53
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
phantom (do 20 mrt 2014 07:54:41 https://www.somda.nl/forum/11806/p489191/): Gorinchem - Sliedrecht zal je never niet meer dubbelsporig krijgen over de hele lijn,er is geen ruimte meer voor op teveel plekken.
Nouja, het stukje met gebrek aan ruimte betreft toch vooral het relatief korte Sdt - Hbzm waar je zit met de Betuweroute en de viaducten die zowel over de MLL als de Betuweroute heen gaan? En verder twijfel ik alleen nog even aan Schelluinen, daar is de boel ook wat krap rondom de overweg in de Provincialeweg.

Binnen Dordrecht heb je nog wel de ruimte op de dijk, maar eigenlijk kan je slechts tot Wijb die ruimte effectief gebruiken. Het stuk tussen Wijb en Bmbr is wat kort om er iets aan te hebben.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 20-03-2014 08:54


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-03-2014 18:30:41
phantom
phantom
Inderdaad,de ruimte voor dubbelspoor kan tot aan de Wantijbrug worde uitgebreid,maar je hebt er weinig aan.
De brug zelf is enkel sporig en ruimte voor een 2e brug is er niet,laat staan dat je de dijk vanaf de brug naar Sliedrecht verbreed kan krijgen tot 2 sporen.
Dat kost meer dan het op zou leveren denk ik,en bovendien in het huidige milieu zal men echt niet zomaar in een paar gemeentes die centen op willen/kunnen hoesten om een dubbel sporige situatie weer te realiseren.
Aan de kant van Sliedrecht moet er het nodige wijken(lees worden gesloopt)om een dubbel sporige brug weer mogelijk te maken,en dat zal voor een nevenlijntje denk ik niet zo vlot worden gedaan als men er geen geld mee wint op den duur.
Qua goederen treinen is t toch al zo goed als gedaan dus als nood route daarvoor kan je t toch al niet echt meer gebruiken ,dus je winst moet komen uit de arriva treinen,en dat zal niet opwegen tegen de kosten ben ik bang.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

20-03-2014 19:49:58
Bert13
Bert13
Wordt hier nu bediscussieerd waarom Ddrs-Sdt niet verdubbeld hoeft te worden, terwijl iedereen het ermee eens is? Ik dacht het over Est-Tl ging


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

21-03-2014 20:37:40
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Terug naar het oorspronkelijke onderwerp, inderdaad.  

29-10-2014 10:10:39
dvdhoven
dvdhoven
Ik zag vanuit de trein dat nu in Elst aan de kant van de Heinz een derde spoor is aangelegd, mist nog een klein stukje bij het wissel. Perron is ook al ver gevorderd. Alleen dit spoor loopt dood, er staat al een keurig stootblok.
Ik had begrepen dat de knip van de Betuwelijn niet meer doorging, dus de zin van dit spoor is me onduidelijk. En er zijn ook nog geen werkzaamheden of sporen te zien dat het geëlectrificeerd wordt.


Dick van den Hoven
 

29-10-2014 10:18:41
jeanpierre
jeanpierre
Het derde spoor is ook alleen voor Tiel, het wordt dus niet geelectrificeerd. Het oorspronkelijke plan voorzag in een keerspoor, en dat wordt dus nu ook aangelegd (opdracht=opdracht). Om het spoor door te trekken naar Arnhem is een bestemmingsplan wijziging en geld nodig (+ nog andere aanpassingen).  

29-10-2014 10:22:47
daniel81
daniel81
Dat betekent dat er nu een spoor aangelegd is waarvan het allesbehalve zeker is dat het ooit gebruikt gaat worden?  

29-10-2014 10:24:50
waalkade
waalkade
Handig wanneer er iets gestoord is tussen Nm en Ah.
Dan kan de trein nog tussen Tl en Est pendelen.
Als tenminste de wissels bij Esta nog bediend kunnen worden%08% .
 

29-10-2014 10:33:34
marciekemp
marciekemp
Quote
jeanpierre (wo 29 okt 2014 10:18:41 https://www.somda.nl/forum/11806/p513664/): Het derde spoor is ook alleen voor Tiel, het wordt dus niet geelectrificeerd. Het oorspronkelijke plan voorzag in een keerspoor, en dat wordt dus nu ook aangelegd (opdracht=opdracht). Om het spoor door te trekken naar Arnhem is een bestemmingsplan wijziging en geld nodig (+ nog andere aanpassingen).

En dat het spoor doorgetrokken zal worden is ook zeker, alleen inderdaad nog het wijzigen van het bestemmingsplan kost tijd.
 

29-10-2014 10:58:15
jeanpierre
jeanpierre
Er is nog geen besluit genomen over het doortrekken van het spoor (en de andere maatregelen).  

29-10-2014 11:12:33
waalkade
waalkade
Heeft dat keerspoor al een spoornummer?
Is er al iets over de seinplaatsing van het keerspoor bekend?
Hopelijk verdeeld men dat keerspoor in twee blokken, anders moet men straks wanneer de aantakking uit de ri Ah klaar is, met max. 40 km/h binnen komen rijden uit de ri Ah. (Afhankelijk of er wel of niet een trein uit Tl ri Ah op komst is)
En dan heeft men nog niet veel tijdwinst voor de daar achter lopende trein naar Nm.
 

29-10-2014 11:45:44
gvttreinen
gvttreinen
Nog niets van dit alles en idd, het hele stuk van aansluitwissel (1:9!) tot station mag er max 40 km/h gereden worden...absoluut geen tijdwinst met de oude situatie dus!

Indien de lijn doorgetrokken wordt komen er aan de noordzijde overloopwissels, mijns inzien schiet jje nog steeds niets op want verpolaats je het aansluitprobleem van de zuidkant naar de noordkant.

Ik zeg, maak van het nieuwe westelijke spoor een doorgaande spoor Ah - Nm van, het middenspoor voor de treinen van/naar Betuwelijn en voor inhalingen en het oostspoor voor Nm - Ah.
Bij Esta een kruis in spooor Ah - Nm leggen zodat de treinen van/naar Betuwelijn snel het hoofdspoor kunnen oversteken, pas aan de noordzijde wordt er in/uitgetakt op `t hoofdspoor van/naar Ah.
 

29-10-2014 11:46:43
rvk-97
rvk-97
Quote
daniel81 (wo 29 okt 2014 10:22:47 https://www.somda.nl/forum/11806/p513666/): Dat betekent dat er nu een spoor aangelegd is waarvan het allesbehalve zeker is dat het ooit gebruikt gaat worden?


Klopt, in de reisplanner valt er vanaf de start van de nieuwe dienstregeling geen trein te ontdekken die vanaf het nieuwe spoor gaat vertrekken. 31100 blijft naar Ah gaan!%08%%02%


Op schooldagen: Ktr-Zl v.v. of Rhn-Zl v.v.
 

29-10-2014 11:47:10
gvttreinen
gvttreinen
O ja, het aansluitwissel wordt dan aftakkend bereden....lekkere slijtage aan het wissel dus....
Echt over nagedacht.....
 

29-10-2014 12:06:39
jeanpierre
jeanpierre
Quote
gvttreinen (wo 29 okt 2014 11:45:44 https://www.somda.nl/forum/11806/p513675/)Indien de lijn doorgetrokken wordt komen er aan de noordzijde overloopwissels, mijns inzien schiet jje nog steeds niets op want verpolaats je het aansluitprobleem van de zuidkant naar de noordkant.
Zeker weten dat er overloopwissels zijn ingepland? In de plannen is het derde spoor alleen bedoeld voor treinen van Arnhem naar Tiel. De treinen naar Arnhem blijven gewoon aan de zuidzijde kruisen met het spoor naar Nijmegen.

@rvk-97: De knip is nu ook nog niet nodig (als überhaupt ...). In de oude plannen is de knip pas nodig bij het versnellen van de IJssellijn en het doortrekken van de stoptrein uit Den Bosch naar Arnhem (en Zutphen naar Wijchen). Dat is nu op z'n vroegst voor drgl 2016 voorzien (maar dat hangt o.a. weer af van integratie HSL zuid en knelpunt overweg Rijksweg Noord).
 

29-10-2014 12:27:29
gvttreinen
gvttreinen
Zeker weet ik het nog niet

Maar het had ook te maken met goederenpaden o.m. op Nm en de Betuweroute echter heeft men de verwachting (en het aantal paden) naar beneden bij moeten stellen zodat er toch nog ruimte is voor doortrekking van de Tielenaar.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-10-2014 12:32:04
daniel81
daniel81
Oftewel:
De infra die er nu is aangelegd heb je op dit moment nog niets aan, behalve dan bij een eventuele verstoring tussen Ah en Est.
Als er vanuit het noorden een aansluiting naar het nieuwe spoor komt, is de winst dat een halterende Tielenaar de IC niet meer in de weg staat.
Er van uitgaande dat een stop 3 minuten kost (1 minuut afremmen, 1 minuut stilstaan en 1 minuut optrekken) win je straks de laatste 2 minuten, door de lage inrijsnelheid blijft de eerste minuut de IC's wel hinderen.

Als er ook overloopwissels naar het noorden bij komen, speelt bovengenoemd voordeel zich ook in omgekeerde richting af.

Voordeel van de noordelijke overloopwissels achterwege laten ((of in elk geval van het in stand houden van de zuidelijke overloopwissels) is dat een trein naar Tiel niet op het hoofdspoor hoeft te wachten op een vertraagde trein uit Tiel.
 

29-10-2014 12:33:04
daniel81
daniel81
Quote
jeanpierre (wo 29 okt 2014 12:06:39 https://www.somda.nl/forum/11806/p513680/): (maar dat hangt o.a. weer af van integratie HSL zuid en knelpunt overweg Rijksweg Noord).

Wat voor knelpunt is dat?
 

29-10-2014 12:47:56
jeanpierre
jeanpierre
Overweg blijft volgens ProRail normen te lang dicht en raakt dan in "storing". En dat vindt de meneer (of mevrouw?) van de veiligheid niet goed.  

29-10-2014 12:50:09
treinfan
treinfan
Het grote voordeel van overloopwissels aan de noordzijde zou zijn dat de treindienstleider de keuze heeft om de trein uit Tiel voor of na het station te laten kruisen, wat bij (lichte) vertragingen de doorstroom kan bevorderen.  

29-10-2014 12:59:50
NDS
NDS
Quote
jeanpierre (wo 29 okt 2014 12:47:56 https://www.somda.nl/forum/11806/p513687/): Overweg blijft volgens ProRail normen te lang dicht en raakt dan in "storing". En dat vindt de meneer (of mevrouw?) van de veiligheid niet goed.

Klopt, regelmatig sta ik s'avonds met lijn 331 bij station Elst voor de overweg te kijken of hij in storing gaat of niet en tot nu toe gaat hij steeds met nog 20 a 30sec. over als nog open, het is dus erg op het randje op bepaalde tijden.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

29-10-2014 13:02:06
jeanpierre
jeanpierre
Het gaat niet om de overweg bij het station (die wordt al vervangen door een tunnel), maar 1 overweg noordelijker.  

29-10-2014 13:21:07
gvttreinen
gvttreinen
Rijksweg Noord.

De drgl planning gaat uit van kruisen tussen Vrk en Esta, op een of ander manier zou dubbelspoor tot Est wenselijker zijn.
 

29-10-2014 14:04:49
daniel81
daniel81
Quote
treinfan (wo 29 okt 2014 12:50:09 https://www.somda.nl/forum/11806/p513689/): Het grote voordeel van overloopwissels aan de noordzijde zou zijn dat de treindienstleider de keuze heeft om de trein uit Tiel voor of na het station te laten kruisen, wat bij (lichte) vertragingen de doorstroom kan bevorderen.


Ongetwijfeld. Maar dat druist dan wel enorm in tegen de trend om alle rijwegen te standaardiseren, treindienstleiders te verbieden bepaalde alternatieven te gebruiken, de treindienstleiders überhaupt niet meer te laten nadenken maar alles aan ARI over te laten, en last but ot least alle zodoende overtollige wissels te verwijderen.
 

05-07-2015 09:02:24
kleine_man
kleine_man
Het derde spoor ligt er nu in Elst.

Het is een draadloos kopspoor geworden. Echter wat het spoornummer is, is niet geheel duidelijk. Er staat een digitale CTA waarop spoor 3 staat. Enkele meters verder hangt er een bordje waarop staat dat het spoor 1a is.

Ik zag het vanuit de trein, als ik van de week tijd heb, zal ik er eens een fototje van maken.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

05-07-2015 10:42:27
gvttreinen
gvttreinen
Klopt, op de officiële beveiligingstekeningen is het spoor 3 maar ergens is buiten iets fout gegaan en 'heet' het spoor 1a terwijl de naastliggende hoofdspoor Ah - Nm spoor 1 heet, eigenlijk kan dat niet want 1 kan alleen onderverdeeld worden in 1a en 1b en in Elst heeft 1a niets met 1 te maken.
Maar goed, dit probleem is idd erkent er wordt tzt hersteld.
 

06-07-2015 10:37:11
daniel_ddr
daniel_ddr
En wat wordt het dan? Spoor 0? Of gaan ze de nummering omdraaien Een niet opvolgend spoornummer naast spoor 1 komt wel vaker voor (2x in Ddr en ook te Nm) maar da's over het algemeen een spoor dat er al lag en dus al een nummer had voor het een perron kreeg. Est is wat dat betreft afwijkend omdat 't een nieuw spoor is.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 06-07-2015 10:38


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

06-07-2015 10:41:57
Bert13
Bert13
Spoor 3, dat staat er toch?


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

06-07-2015 10:50:26
kleine_man
kleine_man
Quote
daniel_ddr (ma 06 jul 2015 10:37:11 https://www.somda.nl/forum/11806/p545101/): En wat wordt het dan? Spoor 0? Of gaan ze de nummering omdraaien Een niet opvolgend spoornummer naast spoor 1 komt wel vaker voor (2x in Ddr en ook te Nm) maar da's over het algemeen een spoor dat er al lag en dus al een nummer had voor het een perron kreeg. Est is wat dat betreft afwijkend omdat 't een nieuw spoor is.


Zoals GVT al aangegeven heeft wordt het spoor 3, het eerst opvolgende spoornummer. Iets wat al jaren gebruikelijk is in de spoorwegwereld.

Dat Nijmegen spoor 35 heeft, geeft alleen maar aan dat Nijmegen zich eerst in westelijke richting ontwikkeld heeft en spoor 35 later aangelegd is dan spoor 1. Dit zie je ook in Dordrecht en Zwolle.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

06-07-2015 11:52:20
sjoerd
sjoerd
Nee, hoor, zo werkt het niet. Spoornummering gebeurt historisch gezien van het stationsgebouw uit. Het eerste spoor voor het stationsgebouw is spoor 1. Daarna wordt doorgenummerd van het stationsgebouw af, en hebben dan alle sporen naar die zijde een nummer, dan begint men door te nummeren, weer vanuit de positie van spoor 1, naar de sporen aan weerszijden van het stationsgebouw. Perronsporen kregen van oorsprong een romeins cijfer. Dordrecht is een goed voorbeeld: spoor 1 (I) ligt voor het stationsgebouw en ooit werden de overige sporen naar het zuiden toe doorgenummerd tot en met 14. Daarom zijn de huidige Arrivakopsporen 15 (XV) en 16 en lagen daar ook nog de goederenloodssporen 17, 18 en 19, zodat (naar gelang de doorgaande kilometrering) de kopsporen 20 (XX) en 21 (en toen ook nog 22) verderop naast het stationsgebouw werden genummerd.
In Nijmegen kwam het nummer 35 (XXXV) pas aan de beurt toen alle sporen die er toen waren voor het stationsgebouw een nummer hadden gekregen. Daarna volgden sporen buiten het emplacement, weer volgens opklimmende kilometrering, zoals uithaalsporen. In Elst krijgt het kopspoor dus op volkomen logische wijze het nummer 3.
Ja, ik weet het, ook op deze historische regel bestaan uitzonderingen, door een bewuste keuze of door een fout, maar daar gaat het hier niet over. Of er werd een nummer overgeslagen en het spoor werd niet aangelegd.

Laatst bewerkt door sjoerd op 06-07-2015 12:05
 

06-07-2015 12:09:09
broek53
broek53
Het heeft hier verder niet echt mee te maken en ik snap dat het een uitzondering is, maar toch: binnen die regeld heb ik nooit kunnen begrijpen waarom nu juist in het niet onbelangrijke station Amsterdam CS spoor 1 een kopspoor aan de zijkant van het stationsgebouw is.
De enige plausibele verklaring die ik ooit gehoord heb, is dat Amsterdam CS gebouwd is als twee kopstations tegenover elkaar, waarbij de beveiliging (ook) niet gekoppeld was. Dan zou het 'logisch' zijn dat al die kopsporen aan de westzijde opeenvolgend genummerd zijn, beginnend bij 1.

Maar dit volledig terzijde.
 

06-07-2015 12:55:11
daniel81
daniel81
En precies hetzelfde kun je je afvragen bij de buurtsporen in Ut
Maar ook dat volledig terzijde%02%

Edit deze en andere zaken mogen vrijuit besproken worden in https://www.somda.nl/forum/9636

Laatst bewerkt door daniel81 op 06-07-2015 13:00
 

06-07-2015 13:00:47
broek53
broek53
Nu ja, daarvoor geldt dat sinds een decennium ongeveer de regel dat de spoornummering begint bij het spoor voor het stationsgebouw is afgeschaft / niet meer wordt gehanteerd. De buurtsporen in Utrecht heetten vroeger 11 -14 en dat was consistent met de regel die Sjoerd weergeeft.  

06-07-2015 16:44:39
gvttreinen
gvttreinen
Blijft erbij dat er of andere draagtas spoor 3 het onlogische nummer 1a heeft gegeven.
Geheel volgens regels ligt spoor 1 idd langs het stationsgebouw van Elst.
Alleen spoor 1 zou je in fases (a en b) kunnen verdelen en niet een of ander spoor het fase van een al gebruikte spoornummer geven.
 

06-07-2015 17:52:50
albertjan9
albertjan9
Is gewoon een misplaatst bordje wat weggehaald kan/moet worden.

Laatst bewerkt door albertjan9 op 06-07-2015 17:53
 

11-04-2017 14:15:04
Berk24
Berk24
Zijn er plannen om Hemmen-Dodewaard te sluiten? Bij de nieuwe dienstregeling is er flink wat rijtijd op Elst-Tiel afgehaald, is er een krappe kering in Tiel van 4 minuten en is de kruising in Elst erg krap. Door Hemmen-Dodewaard te sluiten kan de kering in Tiel verruimd worden naar 8 minuten, waardoor vertragingen minder snel doorwerken. Hier profiteren alle reizigers van, de enige gedupeerden zijn de gebruikers van Hemmen-Dodewaard, maar dat zijn er niet veel doordat het station in een weiland ligt.  

11-04-2017 14:47:19
gvttreinen
gvttreinen
Volgens mij staat er snelheidsverhoging op het programma, de snelheid tussen Ktr en Tl zou van 100 naar 140 km/h gaan en daarvoor zal de aansluiting van stamlijn moeten (?) verdwijnen.
Ook tussen Vrk en Za zal naar 140 gebracht moeten worden.
 

11-04-2017 14:56:31
Berk24
Berk24
Tussen Zetten-Andelst en Kesteren ligt dubbelspoor in een rechte lijn, kan op dat stuk ook niet de baanvaksnelheid omhoog naar 140 km/h? Dat stuk lijkt mij logischer dan Kesteren-Tiel omdat je ook met een brug zit (die je wel voelt als je in de trein zit)

Laatst bewerkt door Berk24 op 11-04-2017 14:56
 

11-04-2017 15:40:44
gvttreinen
gvttreinen
Waarom zou je tussen Za en Ktr 140 willen rijden?
Met al die tussenstops mag je blij zijn om net de 100 te kunnen halen.
 

11-04-2017 15:46:30
martijn
martijn
"Hier profiteren alle reizigers van, de enige gedupeerden zijn de gebruikers van Hemmen-Dodewaard, maar dat zijn er niet veel doordat het station in een weiland ligt." Heerlijk argument weer. Hopelijk kijken de belanghebbenden tzt naar factoren die wel van belang zijn.  

11-04-2017 16:32:54
phantom
phantom
Het klinkt heel lullig Martijn,maar zo werkt het tegenwoordig wel.
The need of the few is less then the need of the mass.
Ofwel beter 10 reizigers minder blij en 1000 erg blij,dan andersom
Daardoor is je aangedragen term belang(hebbende) ook iets waar je veel kanten mee opkunt,het is maar net hoe/van welke kant je het (wil) bekijken.

Laatst bewerkt door phantom op 11-04-2017 16:33


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 


11-04-2017 16:43:59
martijn
martijn
Klopt, maar noem dan reizigersaantallen of andere argumenten in plaats van de toevallige ligging van een station. Als weilanden motivatie voor het sluiten van stations zou zijn, kan Veenendaal-De Klomp ook wel dicht

Laatst bewerkt door martijn op 11-04-2017 16:52
 

11-04-2017 17:00:09
gvttreinen
gvttreinen
Hmn was volgens mij in NS tijd het een na slechts renderende station na Geerdijk!  

11-04-2017 17:03:40
Berk24
Berk24
Hemmen-Dodewaard valt in de categorie Geerdijk of Sappemeer-Oost. Tussen de 100 en 200 reizigers per dag. Daar hou je geen station voor open, alleen als weinig reizigers er hinder van ondervinden zoals in Zuidwest-Friesland, maar dat is hier niet het geval.  

11-04-2017 17:24:22
martijn
martijn
Kiek, dat zijn de argumenten! En Dodewaard ligt grotendeels dichterbij Opheusden dan bij Hmn en Hemmen zelf ligt nagenoeg tegen Zetten aan

Laatst bewerkt door martijn op 11-04-2017 17:24
 

11-04-2017 18:43:46
Jmsz
Jmsz
De vraag is gewoon wie er echt van dit station profiteren. Dodewaard Op is enkele honderden meters verder dan Dodewaard Hmn. Hemmen Hmn ook maar enkele honderden meters korter dan Hemmen Za. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Kmw en Hnp die op zich ook in een weiland liggen lijkt hier geen duidelijke toegevoegde waarde voor specifieke dorpen te zitten.  

09-10-2022 21:23:08
MaxBB
MaxBB

Alle treinen tussen Elst en Tiel rijden weer door naar Arnhem

Heel mooi, maar wel zonde van het kopspoor bij Est, niet?

 

09-10-2022 21:25:34 2
michaben
michaben

Erg handig kopspoortje bij verstoringen en geplande werkzaamheden, snel weghalen dus.

 

09-10-2022 21:36:29
MaxBB
MaxBB

Ik kan me niet zo snel een nut ervoor bedenken, stel dat er tussen Ah en Est geen treinverkeer mogelijk is dan kan Arriva toch gewoon keren op spoor 1 of 2?



Laatst bewerkt door MaxBB op 09-10-2022 21:36
 

09-10-2022 21:55:37
jeanpierre
jeanpierre
Quote
michaben (09-10-2022 21:25:34):

Erg handig kopspoortje bij verstoringen en geplande werkzaamheden, snel weghalen dus.


Ga er maar vanuit dat het kopspoor vanaf 2024 weer nodig is. Tenminste als NS dan weer alle treinen laat rijden tussen Ah en Nm. Het doorrijden is namelijk alleen mogelijk doordat NS in 2023 minder treinen rijdt, waardoor het goederenpad verschoven kan worden, en daarmee ook het 2e pad voor Ah-Tl in de dal beschikbaar komt.

 

09-10-2022 22:18:37
sjoerd
sjoerd

Dat keerspoortje te Elst is aangelegd op de plek waar in diverse plannen een derde doorgaand spoor was gepland voor uittakkende Betuweboemels. Aan de oostzijde zou in datzelfde plan een vierde spoor komen; ook een vrije kruising aan de zuidzijde was daarvan een onderdeel om de boemel uit Tiel onder de doorgaande sporen te leiden alvorens van spoor 4 af in te takken naar Arnhem. Dat plan is nooit verwezenlijkt. De gemeente Elst heeft er een zeer krap bochtig autotunneltje aangelegd waaroverheen nog wel een extra spoortje zou kunnen lopen. Maar Elst was van elke trein al bang en wilde in elk geval nooit meer een rangeerterrein van 25 sporen, zoals voorheen. En bovendien wilde de gemeente winst maken met het afgedankte emplacement, en hield uitverkoop. Een gebrek aan visie? De toekomst zal het uitwijzen.

 

09-10-2022 23:31:27
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Voor zover ik weet is dit spoor door de provincie betaald, daar zullen ze vreemd opkijken wanneer Prorail dat spoor wil weghalen.

 

10-10-2022 10:33:20
john2
john2
Quote
MaxBB (09-10-2022 21:23:08):

Alle treinen tussen Elst en Tiel rijden weer door naar Arnhem

Heel mooi, maar wel zonde van het kopspoor bij Est, niet?


Snap niet waarom de treinen vanaf Tiel niet door rijden als stoptrein naar Arnhem. Is toch praktischer als dat twee trein vervoerders in Tiel kop moeten maken.

 

10-10-2022 10:36:37
michaben
michaben

Je bedoelt de treinen tussen Ut - Tl en Tl - Ah? Naast dat het een andere concessie is, er hangt geen bovenleiding tussen Tl en Est dus je moet overstappen op een dieseltje in Tl.

 

10-10-2022 10:42:14
john2
john2

Michaben, ja, zo bedoelde ik het. Had even er niet bij nagedacht dat tussen Tiel en Elst geen bovenleiding hangt.

 

10-10-2022 11:17:32
DDietzen
DDietzen

Bovendien is er maar één bruikbaar doorgaand perronspoor in Tl, zijnde spoor 2; het perron van spoor 1 is veel te laag en spoor 3 is een kopspoor. Bij een halfuursdienst moet je onvermijdelijk kruisen in Tl, en dat lukt dus sowieso niet, ook als diesel/bovenleiding geen issue is. Of je moet perron 1 ophogen natuurlijk; ik denk dat men niet zo gelukkig is als er maar eenmaal per uur gelijkvloerse instap mogelijk is.

 

10-10-2022 11:40:54
michaben
michaben

Dat is meer een gevolg dan een oorzaak, spoor 3 was oorspronkelijk wel doorgaand.

Dat men destijds de knip in Tl heeft gemaakt en niet in Gdm zal wel komen omdat de reizigersaantallen vanuit Tl een stuk hoger zijn dan de rest van de lijn, en er behoefte was om rechtstreeks naar Ut te kunnen reizen. Als iedereen vanaf Tl met het Arriva boemeltje naar Gdm moet om daar over te stappen wordt het in de spits erg druk ben ik bang.

 

10-10-2022 12:00:27
john2
john2
Quote
DDietzen (10-10-2022 11:17:32):

Bovendien is er maar één bruikbaar doorgaand perronspoor in Tl, zijnde spoor 2; het perron van spoor 1 is veel te laag en spoor 3 is een kopspoor. Bij een halfuursdienst moet je onvermijdelijk kruisen in Tl, en dat lukt dus sowieso niet, ook als diesel/bovenleiding geen issue is. Of je moet perron 1 ophogen natuurlijk; ik denk dat men niet zo gelukkig is als er maar eenmaal per uur gelijkvloerse instap mogelijk is.

Perron van spoor 1 kan men verhogen. En van het kopspoor, spoor 3, kan een doorgaand spoor van gemaakt worden. Als ik me goed herineer is spoor 3 een doorgaand spoor, is een stootblok gemaakt. Dit stootblok zou dan verwijrderd kunnen worden.



Laatst bewerkt door john2 op 10-10-2022 13:26, reden: Typfout herstelt
 

10-10-2022 12:52:50
martijn
martijn

Maar waarom moet de treindienst worden gekoppeld als de vervoersvraag er niet echt is? De oostelijke Betuwe is nou eenmaal meer op Arnhem/Nijmegen gericht. En Tiel op Utrecht. Er zijn genoeg voorbeelden van niet gekoppelde treindiensten waar wel tig overstappers zijn en een eventuele koppeling logischer zou zijn (maar vaak niet mogelijk door de infrastructuur, dienstregeling en verschillende vervoerders/opdrachtgevers).

 

10-10-2022 13:15:32
seinhuis
seinhuis
Quote
john2 (10-10-2022 12:00:27): Als ik me goed herineer is spoor 3 een doorgaand spoor, is een stootblok gemaakt. Dit stootblok zou dan verwijrder kunnen worden.

Deze situatie was zo.

Maar inmiddels is het spoor tussen het stootjuk en de doorgaande spoor verwijderd. Wanneer dit gebeurt is weet ik niet. Op het oorspronkelijke spoor staan kasten.

Voor de duidelijkheid, een doorgaande verbinding tussen (Arnhem-Elst-)Kesteren-Tiel-Geldermalsen(-Utrecht/Dordrecht) staat niet op de planning, net zoals een aanpassing van station Tiel.

 

10-10-2022 13:29:42
john2
john2

De laatste keer dat ik op station Tiel ben geweest, voor Flipje 🙂, is al menig jaartje geleden.



Laatst bewerkt door john2 op 10-10-2022 15:53, reden: Meer tekst er bij gezet.
 

10-10-2022 13:44:24
AlexNL
AlexNL

Allemaal terug te zien op de ProRail luchtfoto. 🙂