(Arnhem)-Elst-Tiel
Forum: Algemeen - Algemeen
18-04-2012 15:07:39
stefanb
stefanb
Er wordt al heel lang over deze lijn gesproken of die moet worden geknipt tot Elst
volgens Prorail is de capaciteit er niet meer voor in de toekomst. Er wordt ook aan gedacht om Elst 4 sporen te geven maar dat wordt door de gemeente ook op losse schroeven gezet, I.V.M. een nieuwe gemeentehuis.
Maar wat vinden jullie ervan.

Laatst bewerkt door spiketrain op 20-03-2014 07:57
 

18-04-2012 15:35:02
ZJ37
ZJ37
Zelf vind ik er helemaal niks van, maar de plannen zijn inderdaad wel dat er een 3e spoor komt tussen Est en Esta en dat de trein vanuit Tl dus in Est gaat keren op dat 3e spoor (aan de zijde van de Heinz fabriek).  

18-04-2012 15:38:34
edje
edje
als er geen capaciteit is om door te rijden naar Arnhem, dan vraag ik me af hoe het mogelijk is dat ze dan wel ruimte hebben om daar een trein te laten keren op dit 2 sporig station.
Of Prorail laat het zoals het nu is, en ze laten Syntus doorrijden naar Arnhem, of de gemeente Elst geeft toestemming voor een groter station.


Ah het plan hierboven is nog mooier

Laatst bewerkt door edje op 18-04-2012 15:39, reden: aangepast vanwege ander bericht hierboven.
 

18-04-2012 15:38:54
Harold27
Harold27
Zonde van de investering.
Want als je de lijn gaat knippen in Est, werkt dit zo vervoersdalend, dat de toekomst van de lijn zeer onzeker wordt.
Stel een zodanig plan op dat de trein door kan blijven rijden naar Ah .

Laatst bewerkt door Harold27 op 18-04-2012 15:50
 


18-04-2012 16:14:37
stefanb
stefanb
de gemeente Elst wil op de plek waar de uitbreiding moet komen een Gemeentehuis bouwen en hierdoor de er bijna geen ruimte meer voor een derde spoor dus Elst vind het niet zo belangrijk denk ik  

18-04-2012 16:55:03
daniel81
daniel81
Elst heeft er dan ook 0,0 voordeel van, sterker nog gaat er alleen maar op achteruit.
Het grootste voordeel van de spooraanpassing is volgens mij dat de 3600 een doorgaande IC kan worden. Ieder kwartier een stoppende trein op Ah-Nm is er nu ook en volgens mij is er geen ambitie dat uit te breiden..
Wegens capaciteitsgebrek stoppert de 3600 nu Ah-Nm, wat Est rechtstreekse verbindingen oplevert van Zl tot Rsd.
Bovendien levert de huidige drgl 6x per uur een verbinding met Ah op vanwege de Tl-pendel ertussen.
Na de aanpassing voor Est dus nog maar 4 ipv 6 treinen per uur naar Ah, geen rechtstreekse treinen meer voorbij Zp/O en meer doorgaande IC's met bijbehorende geluidsoverlast.
 

18-04-2012 17:02:33
thijs
thijs
Voor iedereen die geïnteresseerd is in dit onderwerp is dit onderzoek de moeite meer dan waard: http://www.prorail.nl/Vervoerders/Capaciteit%20treinpaden/Overbelastverklaringen/Documents/Overbelastverklaring%20Samenloopbaanvak%20Elst-Arnhem.pdf

Het idee is dus een viersporig Elst.
 

18-04-2012 18:38:14
ZJ37
ZJ37
@daniel81: Est houdt een verbinding met een SPR Wc-Zp en Ah-Ht (die hier wellicht ook nog aan een of andere serie wordt gekoppeld).

Mocht het FMN-plan gestalte krijgen dan komt er een verbinding Dtc-Vry, maar het het lijkt me een uiterst onhaalbaar gebeuren met een zee aan afhankelijkheden op deze route, plus het gebruik van dieselmat op het al zo drukke stuk Ah-Nm.
 

18-04-2012 20:49:59
kleine_man
kleine_man
Quote
stefanb (wo 18 apr 2012 15:07:39 https://www.somda.nl/forum/11806/p387705/): Er wordt al heel lang over deze lijn gesproken of die moet worden geknipt tot Elst
volgens Prorail is de capaciteit er niet meer voor in de toekomst. Er wordt ook aan gedacht om Elst 4 sporen te geven maar dat wordt door de gemeente ook op losse schroeven gezet, I.V.M. een nieuwe gemeentehuis.
Maar wat vinden jullie ervan.


Provinciale staten heeft de gemeente al teruggefloten. De viersporigheid bij Elst heeft voorrang tov het gemeentehuis.

Om even te dromen: Je kan het spoor Ah - Nm onder Elst 4 sporig aanleggen ondergronds je kan de sporen van de BR hier ook op aansluiten. Bovengronds houdt je 2 sporen over voor de trein naar Tiel. Dit alles laat je in het noorden, net buiten Elst op elkaar aansluiten. Zowel boven- als ondergronds leg je een eiland perron aan en daar tussen een mooi ondergrondse fietsenstalling en parkeerplaats.

Het kost een paar centen, maar het spoor ligt ondergronds, dus de drukke overwegen ben je kwijt. Ze gaan alleen nog dicht voor maximaal 4x per uur een trein. De bewoners zijn blij, het scheelt een hoop lawaai. Reizigers blij, er is nog steeds een verbinding tussen Tiel en Arnhem. Allemaal voordelen.

--> Weer terug naar de realiteit.
 

19-04-2012 01:02:05
waalkade
waalkade
Een plan is om het stuk Vork - Elst aansluiting weer twee-sporig te maken.
Vervalt een wissel bij de Vork.
Het spoor uit Nijmegen wordt uitgebogen richting het oosten.
Dit gaat ten koste van het gemeentehuis, wat een meter of zes moet opschuiven.
Ten westen van het spoor uit Nm komt het spoor uit Tl te liggen.
Met daartussen een perron.
Het spoor uit Tl kruist met een simpele kruising t.h.v de huidige aansluiting het spoor Ah --> Nm.
Het spoor naar Tl uit Ah komt ten westen van het spoor Ah - Nm te liggen.
Met daar tussen het perron voor de richtingen Tl en Nm. (wat bij een keerspoor ook zo gepland is, daar verandert niets aan.)
De beide wissels komen ongeveer op de plek van de huidige overweg.
De huidige overweg wordt vervangen door een fiets- en voetgangerstunnel, tevens perronopgang.
Voor de auto's is een nieuwe rondweg in aanbouw een mogelijk nog een tunnel ruim zuidelijk van de huidige overweg.
Voor de BR is een fly-over voorzien, te betalen uit het PHS budget.
 

19-04-2012 07:31:43
mdeen
mdeen
Quote
kleine_man (wo 18 apr 2012 20:49:59 https://www.somda.nl/forum/11806/p387756/):
Om even te dromen: Je kan het spoor Ah - Nm onder Elst 4 sporig aanleggen ondergronds je kan de sporen van de BR hier ook op aansluiten. Bovengronds houdt je 2 sporen over voor de trein naar Tiel.

4-sporig ondergronds en 2 sporen bovengronds? Met 4-sporig ondergronds heb je toch al voldoende capaciteit?
 

19-04-2012 09:23:30
daniel81
daniel81
Is eigenlijk ooit de optie overwogen om de 3100 i.p.v. de 3600 te laten stopperen op Ah-Nm?
Dan kun je van de 3600 een volwaardige IC maken, houdt Nm een overstapvrije verbinding met Shl en reizigers die sneller naar Shl willen, kun je bedienen door in Ah een cross-platform overstap te bieden.
Veel positieve effecten en kost geen cent extra t.o.v. de huidige situatie.
 

19-04-2012 10:46:36
waalkade
waalkade
Wanneer je geld wilt verdienen moet je de 3100 opheffen tussen Ah en Nm.
En desnoods met een dieselstelletje vanuit Ah ri Nmh gaan rijden.
Spaart een compositie in de 3600 en een in de 3100.
 

19-04-2012 11:00:35
martijnmet
Moderator
martijnmet
Quote
daniel81 (do 19 apr 2012 09:23:30 https://www.somda.nl/forum/11806/p387793/): Is eigenlijk ooit de optie overwogen om de 3100 i.p.v. de 3600 te laten stopperen op Ah-Nm?
Dan kun je van de 3600 een volwaardige IC maken, houdt Nm een overstapvrije verbinding met Shl en reizigers die sneller naar Shl willen, kun je bedienen door in Ah een cross-platform overstap te bieden.
Veel positieve effecten en kost geen cent extra t.o.v. de huidige situatie.

De 7600 heeft nu vanuit Nm gezien een mooie 12/18-ligging met de 3600. Wil je de 3100 laten stopperen tussen Ah en Nm, dan krijg je een 24/6-ligging met de 7600. Niet echt heel ideaal dus.
Of je moet er voor zorgen dat de 3100 om x.10/x.40 vertrekt uit Nm, en de 3000 om x.27/x.57. Dan krijg je een 7/23-ligging, ook niet handig dus. Daarnaast zou je te Ut in de knoop komen met de 3500 die tegelijk met de 3100 naar Shl wil, en de 800 die tegelijk met de 3000 naar Amr wilt etc.

Het enige realistische zou, in mijn ogen, zijn om met een 4-sporig Est de 3600 door te laten rijden tussen Ah-Nm, en een extra stopper tussen Ah-Wc/Nmh in te stellen.
 

19-04-2012 12:40:31
daniel81
daniel81
De 3100 en 3600 zijn op Ah-Nm precies uitwisselbaar dus de treinen kunnen in dezelfde ligging als nu blijven rijden.  

19-04-2012 12:48:27
thijs
thijs
Het onzalige idee om de 3100 als stoptrein te laten rijden tussen Ah en Nm, is wel een treffend voorbeeld van reizigers wegpesten en een slechter treinaanbod neer te zetten. De kwartierdienst Nm - Ah - Ut en verder is een goed, helder en aantrekkelijk treinproduct voor de klant en voorziet in een behoefte,  

19-04-2012 13:01:37
daniel81
daniel81
Een slechter treinaanbod dan het huidige is het niet. De 3600 heeft momenteel zo'n waardeloze drgl dat dat dé ultieme wegpestregeling is.
Doorgaande reizigers Zl-Rsd zijn een kwartier langer onderweg dan nodig en er is vanuit Zl geen aansluiting op Veolia in Nml.
De 3100 laten stoppperen leidt slechts tot een extra overstap en verder dezelfde reistijden. De extra overstap kan dan vaak weer vermeden worden door een aantal minuten eerder op reis te gaan.
 

19-04-2012 13:19:07
waalkade
waalkade
Toch is de 3100 duidelijk ondergeschikt aan de 3000.
Terwijl de 3100 een overstap biedt op de treinen van en naar Rm.
Nee een echte topper is de 3100 nu niet.
 

19-04-2012 16:27:35
waalkade
waalkade
http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws-1/1483001/Station-Nijmegen-Goffert-klaar-in-2014.htm
Een plaatje van het toekomstige station Goffert.
Wanneer dit station en het keerspoor te Wijchen klaar is, komt er een kwartiersdienst van stoptreinen op het traject Nm - Ah.
En kunnen de stops van de 3600 tussen Nm en Ah vervallen.
 

13-06-2012 16:15:43
stefanb
stefanb
er zijn nu definitief knopen doorgehakt over station Elst
Elst krijgt 3 sporen. de dienst ah tl wordt definitief geknipt
http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws/Gelders-Nieuws/1591661/Niet-vier-maar-drie-sporen-in-Elst.htm
 

13-06-2012 17:29:34
abcde
abcde
Uit dit aangehaalde artikel : ... ProRail concludeerde ook dat het op dit moment niet mogelijk is om van Arnhem naar Tiel en omgekeerd te reizen zonder overstap. Dat gaat nu waarschijnlijk veranderen.

Ik lees : Nu kan het niet zonder overstap (dus nu met overstap). En dit gaat nu waarschijnlijk veranderen.

Welke wiskundige kan uitleggen wat het nu gaat worden ?

Laatst bewerkt door abcde op 13-06-2012 17:32
 

13-06-2012 18:00:25
kleine_man
kleine_man
Quote
stefanb (wo 18 apr 2012 15:07:39 https://www.somda.nl/forum/11806/p387705/): Er wordt al heel lang over deze lijn gesproken of die moet worden geknipt tot Elst
volgens Prorail is de capaciteit er niet meer voor in de toekomst. Er wordt ook aan gedacht om Elst 4 sporen te geven maar dat wordt door de gemeente ook op losse schroeven gezet, I.V.M. een nieuwe gemeentehuis.
Maar wat vinden jullie ervan.


De provincie Gelderland vind de viersporigheid van Elst belangrijker dan een gemeentehuis. Er zal nog wel wat water door de linge stromen voordat hier het laatste woord over gezegd is.

Edit: Ik zie dat ik eerst het forum hat moeten aflezen

Laatst bewerkt door kleine_man op 13-06-2012 18:01
 

14-06-2012 08:41:29
Dre
Dre
^^
Als de provincie vindt dat drie of vier sporen belangrijker zijn dan een nieuw gemeentehuis dan werkt het vrij eenvoudig. De gemeente legt het bestemmingsplan voor het nieuwe gemeentehuis 6 weken lang ter inzage (men is verplicht dit ook naar o.a. de provincie toe te zenden). In die periode kunnen alle belanghebbenden (dus ook de provincie) een zienswijze indienen. Als zij dit doet dan kan de gemeente besluiten deze zienswijze (gedeeltelijk) naast zich neer te leggen.

Anders dan burgers heeft een hogere overheid nog een instrument als haar zienswijze niet wordt gehonoreerd: de zogenaamde 'reactieve aanwijzing'. Als de belangen van de provincie geschaadt worden dan kan zij bepaalde delen van een bestemmingsplan buiten werking stellen. De gemeente kan tegen het aanwijzingsbesluit van de provincie in beroep via de Raad van State, die er dan een uitspraak over doet.

Dat is 'in-a-nutshell' hoe de procedure zou kunnen verlopen. Ik neem aan dat bij driesporigheid de plannen m.b.t. station Est als het gemeentehuis van Overbetuwe door kunnen gaan.
 

14-06-2012 18:40:26
sjoerd
sjoerd
Waarbij je er van uitgaat dat de grond in het bezit is van de gemeente. Het emplacement telde daar ooit meer dan 20 sporen. Het voormalige emplacement ligt voor een groot deel braak. Ik weet dat een flinke strook van de westzijde indertijd aan Heinz is verkocht, maar wie eigenaar is van de oostzijde?? Ik kan toch slecht geloven dat NS-poort of Prorail of wie dan ook in die hoek niet grond op reserve heeft laten liggen.
Wat de gemeente Elst betreft: die kijkt niet verder dan de neus lang is en rekent zich zeer egoistisch rijk: het lijkt warempel wel of de huidige spoorweg alleen lokale betekenis heeft. Zoals Elst doet is hetzelfde als wanneer Rotterdam de Nieuwe Maas en de Koningshaven zou overbouwen, een strookje ter breedte van twee schepen vrijlatend. De drie (!) daar samenkomende spoorwegen zijn van nationaal belang, en zo men wil internationaal belang. Daarover heeft Elst dus niets te zeggen.

Laatst bewerkt door sjoerd op 14-06-2012 18:40
 

15-06-2012 08:06:33
gvttreinen
gvttreinen
De grond aan de oostzijde van `t station is van NS Vastgoed (NS Stations) maar voor een deel in erfpacht uitgegeven aan.....de Gemeente Overbetuwe!

Laatst bewerkt door gvttreinen op 15-06-2012 08:07
 

15-06-2012 10:47:01
stefanb
stefanb
het is niet handig om aan oostzijde uit te berijden. Dan moet of de doorgaande sporen tussen Arnhem en Nijmegen worden opgeschoven of de trein naar Tiel moet er overheen kruisen. Als je aan de west zijde uit berijd dan ga dan ben je ook van het kruisingsprobleem af.  

15-06-2012 11:17:46
gvttreinen
gvttreinen
Uitbreiding aan de westzijde is niet handig want daar zit Heinz.
Uitbreiding naar de oostzijde is het eenvoudigst, je legt extra sporen aan de oostzijde en het huidige spoor Nm -> Ah wordt dan middenspoor.
 

15-06-2012 11:30:31
jeanpierre
jeanpierre
Maar het wordt andersom; Met Heinz zou er een overeenkomst zijn om grond over te dragen, terwijl aan de oostzijde het geplande gemeentehuis virtueel in de weg staat.  

15-06-2012 12:27:38
gvttreinen
gvttreinen
Oorsponkelijk plan was ook dat er een derde spoor voor de Tielse treinen aan de westzijde zal aangelegd worden, van Esta naar Est...hopelijk wordt het anders!  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-06-2012 12:30:10
waalkade
waalkade
Naar ik begrepen heb, is het maar een smalle strook grond die Heinz afstaat, minder dan een meter breed. Maar net breed genoeg om een derde spoor aan te kunnen leggen.  

15-06-2012 17:43:56
sjoerd
sjoerd
Er waren verschillende opties. 1. Als de Tielse boemels gaan eindigen op Elst, komt er natuurlijk een kopspoor aan de westzijde, bij Heinz op de stoep, waar ooit de perronsporen 1 en 2 lagen.
2. Het spoor kon na verlenging naar het noorden ook gaan dienen als uittakspoor voor de Tielse boemel als hij weer zou gaan doorrijden van Arnhem naar Tiel.
3. Omdat een fly-over voor de Tielse boemel als hij doorrijdt naar Arnhem niet past door het recent gebouwde viaduct, resteert de optie van een dive-under aan de zuidzijde. Bij deze oplossing en ook bij een gelijkvloerse kruising met het hoofdspoor uit Arnhem zou het spoor uit Nijmegen dan naar het oosten worden uitgebogen. Dit heeft als voordeel dat de boemel in Elst kan wachten aan het perron, alvorens in te takken op het hoofdspoor naar Arnhem. Voor dit alles is er aan de oostzijde ruimte genoeg, zeker als de grond slechts in erfpacht is uitgegeven.
De gemeente Over-Betuwe snapt hier helemaal niets van. In het onderwijs betekent dat dat je het niet goed hebt uitgelegd.
 

15-06-2012 18:37:08
sjoerd
sjoerd
En dan was er nog optie 4: een fly-over voor de Betuwe (goederen-) route die tussen de beide hoofdsporen zal uitkomen, ook weer om intakken op het hoofdspoor naar Arnhem uit te stellen tot de noordzijde van Elst. Dit spoor kan worden gecombineerd met het intakspoor van de boemel uit Tiel.
Dan moet er nog heel wat gebeuren rond Elst. Onlangs was ergens, ik weet niet meer waar, te lezen dat de huidige bogen naar en van de Betuweroute te krap waren aangelegd en derhalve onbruikbaar waren. Kan ik me niet indenken omdat de toegelaten snelheid er 80 km/h is. Worden die bogen eigenlijk ooit gebruikt?
 

15-06-2012 19:07:43
dvdhoven
dvdhoven
Nee. Het probleem is dat ze te kort zijn ivm de spanningssluis. Als een cargo onverhoopt in de spanningssluis stil valt, dan kan zijn staart nog in de hoofdsporen, in dit geval Ah - Nm, staan.
De bogen bij Meteren leiden aan het zelfde euvel. Daar is wel aan gesleuteld omdat een verlader er grote belangen bij had.


Dick van den Hoven
 

15-06-2012 19:51:51
phantom
phantom
Dat moet dan toch een grote en machtige verlader zijn wil je prorail zover krijgen dat men ergens aan gaat sleutelen.
Ben dan ook best benieuwd naar wie dat dan is,en waarom men dan blijkbaar nooit de moeite heeft gedaan/logisch heeft gerekend om echt te zien of dat met al die bogen wel goed zou komen.
Ben het trouwens eens met de mening over dat erfpacht verhaal,als je eigenaar bent van een lap grond en je verpacht dit tijdelijk aan iemand dan heeft die andere partij geen poot om op te staan als je die pacht ineens ongedaan maakt.
Je bent immers de rechtmatige eigenaar van die lap grond.
(wel even erbij vermelden dat dit alleen zo makkelijk gaat als getypt,als men duidelijk alles op papier heeft gezet en beide partijen ermee hebben ingestemd/getekend)


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

15-06-2012 20:04:10
dennistd
dennistd
Quote
sjoerd (vr 15 jun 2012 17:43:56 https://www.somda.nl/forum/11806/p395092/):
3. Omdat een fly-over voor de Tielse boemel als hij doorrijdt naar Arnhem niet past door het recent gebouwde viaduct, resteert de optie van een dive-under aan de zuidzijde. Bij deze oplossing en ook bij een gelijkvloerse kruising met het hoofdspoor uit Arnhem zou het spoor uit Nijmegen dan naar het oosten worden uitgebogen. Dit heeft als voordeel dat de boemel in Elst kan wachten aan het perron, alvorens in te takken op het hoofdspoor naar Arnhem. Voor dit alles is er aan de oostzijde ruimte genoeg, zeker als de grond slechts in erfpacht is uitgegeven.
De gemeente Over-Betuwe snapt hier helemaal niets van. In het onderwijs betekent dat dat je het niet goed hebt uitgelegd.

Ik ben adhv sporenplan.nl even aan het tekenen gegaan, is dit zo'n beetje wat optie 3 inhoudt? http://www.spoornieuws.nl/temp/elst.jpg

Laatst bewerkt door dennistd op 15-06-2012 20:51
 

15-06-2012 20:34:30
dvdhoven
dvdhoven
Quote
phantom (vr 15 jun 2012 19:51:51 https://www.somda.nl/forum/11806/p395103/): Dat moet dan toch een grote en machtige verlader zijn wil je prorail zover krijgen dat men ergens aan gaat sleutelen.
Ben dan ook best benieuwd naar wie dat dan is,en waarom men dan blijkbaar nooit de moeite heeft gedaan/logisch heeft gerekend om echt te zien of dat met al die bogen wel goed zou komen.
Dat is de kolenverlader in Asd. Die wilde per sé zijn kolen via de Betuweroute en uiteraard wilde DB Schenker dat als vervoerder ook en last but not least de politiek ook. Een x aantal kolenjongens niet meer door Ah is scoren. En het sleutelen is hier een gemeenschappelijk iets van Keyrail en ProRail.
En ProRail is heel goed in beweging te krijgen. Als je de weg maar kent.
Al weer een tijd geleden, maar toen Connexxion Amf - Ed ging rijden moest er een keervoorziening in Bnn gerealiseerd worden. Dat leek on ProRails snel te lukken. Maar toen ging er een of andere ProRail baas dwars liggen. Het bekende verhaal, hij was niet gekend, het was niet in overleg zus en zo afgestemd, enfin de bekende riedel. Dus einde verhaal leek het. Connexxion stapte echter naar de politiek, ik denk de Gelderse in dit geval en zie daar de keervoorziening werd keurig op tijd opgeleverd. Zo werkt dat meestal in bureaucratische organisaties. Als je de mogelijkheid hebt om van bovenaf iets te droppen, dan zit je goed. Als het via de directie gaat, kan er in eens veel.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 15-06-2012 20:45


Dick van den Hoven
 

15-06-2012 20:50:49
sjoerd
sjoerd
Quote
dennistd (vr 15 jun 2012 20:04:10 https://www.somda.nl/forum/11806/p395105/):

Ik ben adhv sporenplan.nl even aan het tekenen gegaam, is dit zo'n beetje wat optie 3 inhoudt? http://www.spoornieuws.nl/temp/elst.jpg


Met alle respect voor je tekentalent, al is het met behulp van Sporenplan, maar: nee, het klopt zo niet. Oei, dan heb ik het dus niet goed genoeg uitgelegd.
De fly-over van de Betuweroute komt in de richting van Elst uit tussen de beide hoofdsporen, waarna deze eventueel aansluit op een ook tussen de hoofdsporen uitkomende, intakking van de oude Betuwelijn uit Tiel, welke voorlopig het hoofdspoor Arnhem - Nijmegen (spoor 2) gelijkvloers kruist. Daarnaast ontbreekt in dit plan de uittakking naar rechts uit het hoofdspoor Arnhem - Nijmegen. In het maximale plan wordt het van het westen uit gezien zo: spoor 1: uittakking naar Tiel, spoor 2 hoofdspoor naar Nijmegen, spoor 3 intakking beide Betuwelijnen naar Arnhem, spoor 4 hoofdspoor Nijmegen - Arnhem. Geheel aan de noordzijde komen dan twee wisseloverlopen.
Mijn bron is een studietekening van Prorail die ik ergens gezien heb. Kan dat de overbelastverklaring met oplossingen zijn?
 

16-06-2012 13:16:25
waalkade
waalkade
Quote
sjoerd (vr 15 jun 2012 18:37:08 https://www.somda.nl/forum/11806/p395096/): En dan was er nog optie 4: een fly-over voor de Betuwe (goederen-) route die tussen de beide hoofdsporen zal uitkomen, ook weer om intakken op het hoofdspoor naar Arnhem uit te stellen tot de noordzijde van Elst. Dit spoor kan worden gecombineerd met het intakspoor van de boemel uit Tiel.
Dan moet er nog heel wat gebeuren rond Elst. Onlangs was ergens, ik weet niet meer waar, te lezen dat de huidige bogen naar en van de Betuweroute te krap waren aangelegd en derhalve onbruikbaar waren. Kan ik me niet indenken omdat de toegelaten snelheid er 80 km/h is. Worden die bogen eigenlijk ooit gebruikt?
Nauwelijks. De boog naar Nm, oorspronkelijk gepland als dubbelspoor maar is aangelegd als enkelspoor, is bij mijn weten nooit gebruikt.
De aanleg heeft overigens wel geleid tot vele buitendienststellingen van Nm-Ah.
Bij het in gebruik stellen van de beveiliging heeft de dienst bijna een week plat gelegen omdat men er een storing niet uitkreeg.
De bogen naar Ah zijn gebruikt tijdens de aanleg van de lijn.
Onlangs heeft nog een lege ballast trein gebruik gemaakt van de boog. Wel met een aanwijzing. Ik heb het idee dat de beveiliging nog steeds niet werkt.
Dat belooft wat voor de toekomst.
Immers de minister heeft besloten ERTMS/ETCS in te voeren.
Eerstdaags heeft men dus vele tientallen plekken waar een overgang van klassieke beveiliging naar ETCS plaats gaat vinden.
Met een dubbel aantal kansen op verstoringen.

Laatst bewerkt door waalkade op 16-06-2012 13:18
 

16-06-2012 14:51:26
nohab
nohab
Quote
sjoerd Worden die bogen eigenlijk ooit gebruikt?
Niet commercieel en ook niet op regelmatige basis. En daarom wil Prorail ze niet permanent openstellen.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

16-06-2012 16:38:33
mich
mich
En omdat ze niet open zijn maken vervoerders er geen gebruik van...  

16-06-2012 18:26:37
waalkade
waalkade
De noodzaak om ze te gebruiken is kennelijk niet aanwezig.
Dus kan men ze beter afbreken die goederenbogen en de boog van de "oude" Betuwe lijn naar Nm terugleggen.
Houdt Tl in dit geval tenminste een rechtstreekse verbinding ri het oosten.
 

16-06-2012 21:16:31
kleine_man
kleine_man
De dubbele boog tussen de BR is alleen handig als er een stremming is tussen Valburg en Zv. Voor de rest is de boog niet gunstig voor treinen die naar Em moeten.

Andere treinen die potentieel gebruik kunnen maken van de bedoelde boog zijn de treinen die bij Bad Bentheim de grens over gaan. Ook hier zijn nog nadelen. Zo ontbreekt de boog bij Dv en is de lijn Zp=Hgl zonder waslijn.

Kortom de noodzaak om veelvuldig over deze boog te rijden ontbreekt momenteel. In de toekomst moet dit wel veranderen. Maar dan moeten er wel een paar NIMBY's minder zeuren.
 

18-06-2012 08:19:01
gvttreinen
gvttreinen
Quote
sjoerd (vr 15 jun 2012 17:43:56 https://www.somda.nl/forum/11806/p395092/): 3. Omdat een fly-over voor de Tielse boemel als hij doorrijdt naar Arnhem niet past door het recent gebouwde viaduct, resteert de optie van een dive-under aan de zuidzijde. Bij deze oplossing en ook bij een gelijkvloerse kruising met het hoofdspoor uit Arnhem zou het spoor uit Nijmegen dan naar het oosten worden uitgebogen. Dit heeft als voordeel dat de boemel in Elst kan wachten aan het perron, alvorens in te takken op het hoofdspoor naar Arnhem. Voor dit alles is er aan de oostzijde ruimte genoeg.
Jammer dat je hier geen files (pdf files) kan uploaden want anders had ik je mijn plan kunnen zien, precies zoals je hier omschreef en dan alleen met een gelijkvloerse kruising.
 

18-06-2012 08:44:55
R1-2010
R1-2010
Quote
kleine_man (za 16 jun 2012 21:16:31 https://www.somda.nl/forum/11806/p395202/): De dubbele boog tussen de BR is alleen handig als er een stremming is tussen Valburg en Zv. Voor de rest is de boog niet gunstig voor treinen die naar Em moeten.
Misschien een handige omleidingsroute voor ICE's die straks omgeleid moeten worden ivm werkzaamheden in Db? Dus Ut-Gdm-Betuweroute-Elst-Arnhem.
 

18-06-2012 09:05:14
dennistd
dennistd
Reizigerstreinen zijn niet toegestaan op de Betuweroute (ivm vluchtwegen).

Laatst bewerkt door dennistd op 19-06-2012 10:15
 

18-06-2012 09:05:46
gvttreinen
gvttreinen
Ok, geen tunnel dus zou het in principe wel kunnen alleen ik weet niet of Keyrail daar zo blij mee zal zijn.  

18-06-2012 09:45:11
R1-2010
R1-2010
Quote
dennistd (ma 18 jun 2012 09:05:14 https://www.somda.nl/forum/11806/p395289/): Reizigerstreinen zijn niet toegestaan op de Betuweroute (ivm vluchtwegen).
Op dat stuk zitten geen tunnels.
 

18-06-2012 09:46:07
dvdhoven
dvdhoven
Quote
dennistd (ma 18 jun 2012 09:05:14 https://www.somda.nl/forum/11806/p395289/): Reizigerstreinen zijn niet toegestaan op de Betuweroute (ivm vluchtwegen).
Daarnaast is de Betuweroute ontworpen en gebouwd voor Vmax van 120 km/h. Dus toch wat langzaam voor reizigerstreinen.
Tussen Est en Meteren heb je overigens geen tunnel, dus voor omleidingen op dat traject speelt dat probleem niet.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 18-06-2012 09:48


Dick van den Hoven
 

18-06-2012 09:55:41
dennistd
dennistd
Geldt het niet ook voor vluchtdeuren in geluidsschermen dan? En max 120 km/h is niet veel, maar het is nog altijd beter dan omleiden via Ht lijkt me.

edit: De Rijksoverheid spreekt trouwens hier alleen over de vluchtwegen in de tunnels, dus mogelijk vergis ik me: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/goederenvervoer-per-spoor/betuweroute

Laatst bewerkt door dennistd op 18-06-2012 10:19
 

18-06-2012 10:14:07
dvdhoven
dvdhoven
Dat is zeer goed mogelijk. Ik heb altijd begrepen dat het op de tunnels hing.


Dick van den Hoven
 

03-07-2012 13:34:50
waalkade
waalkade
http://www.destadsregio.nl/nieuwsbrieven/e-nieuws/e-nieuws-nr.-5-2012/derde-spoor-elst-kansrijk
Toch weer een kans op treinen Tl - Ah.
 

03-07-2012 14:23:39
ZJ37
ZJ37
En wat lost dat 3e spoor in Elst dan op? Zolang de trein uit Tl ergens moet kruisen om op het spoor richting Ah op te komen, zal het nog steeds allemaal een hele krappe boel zijn om het inpasbaar te maken tussen Est en Ah.  

03-07-2012 14:30:52
mren
mren
Dan maak je het niet theoretisch inpasbaar en stuur je treinen op basis van first come, first serve door naar AH en stop je op het tussenstukje 2 minuutjes extra marge in. Hoef je ook niet meer dogmatisch vast te houden aan treinvolgordes enzo.

Niet meer doorrijden naar Arnhem is vervoerskundig de doodsteek voor de reizigers.
 

03-07-2012 14:40:09
ZJ37
ZJ37
Nou ja, als je er zo mee omgaat is het derde spoor ook niet meer nodig.  


03-07-2012 14:42:42
broek53
broek53
De essentie van de "vondst" ontgaat mij volledig, in dit bericht althans - tenzij men bedacht heeft dat er zoiets bestaat als wissels  

03-07-2012 14:43:53
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (di 03 jul 2012 14:40:09 https://www.somda.nl/forum/11806/p397356/): Nou ja, als je er zo mee omgaat is het derde spoor ook niet meer nodig.
Neen, first come, first serve gaat zwaar de mist in als een trein ineens gaat stilstaan, oftewel in Elst stationneert.
 

03-07-2012 14:48:29
mren
mren
De lijn naar Tiel ligt toch tegen de 3600 aan, die op dat punt de zelfde karakteristieken heeft?  

03-07-2012 14:55:05
ZJ37
ZJ37
De 3600 gaat in 2014 of 2015 ook als volwaardige IC fungeren. Je krijgt dan tussen Nm en Ah: 6x IC (3000, 3100, 3600) en 4x SPR (7600 Zp-Wc en 4400 Ah-Ht) en 2x cargo. Daar past nog heel moeilijk een trein Tl-Ah bij, waar je die ook laat kruisen, First come first serve of wat dan ook: het past nauwelijks op het baanvak.  

03-07-2012 14:59:28
stefanb
stefanb
op zich zou AH Tl er nog wel in maar dan moet Elst wel een extra spoor komen. dan past die trein er wel in  

03-07-2012 15:27:21
ZJ37
ZJ37
Theoretisch past hij zeker ergens. Zelfs met behoud van een korte kering in Ah en Tl. Maar het moge duidelijk zijn dat het een grote invloed zal krijgen op een landelijk dienstregelingsmodel met de frequenties van treinen die ik in mijn vorige bericht noemde.

De IC's tussen Ah en Nm drukken de Sprinters en cargo's al naar een bepaalde ligging en dan moet je met de oversteek in Elst maar precies uitkomen dat je die oversteek kan maken EN er een vrij pad is richting Ah. Daarnaast creeer je als het ware een stukje extra stukje enkel spoor tussen Ah en Tl: voorheen Vrk-Esta wordt dus nu Vrk-Est. Dat zijn zeer veel afhankelijkheden en het moet wel erg toevallig zijn dat dat allemaal netjes past volgens de plannormen (tenzij we weer de weg opgaan van geaccepteerde kraptes e.d.).
 

03-07-2012 15:34:18
broek53
broek53
Sterker nog: tot nu toe was dat exact de reden om de dienst in te korten tot Elst. Wat zou er dan in 2000-tig zo anders zijn dat het dan wel past? dat snap ik echt niet.  

03-07-2012 21:04:40
waalkade
waalkade
Quote
ZJ37 (di 03 jul 2012 15:27:21 https://www.somda.nl/forum/11806/p397365/): Theoretisch past hij zeker ergens. Zelfs met behoud van een korte kering in Ah en Tl. Maar het moge duidelijk zijn dat het een grote invloed zal krijgen op een landelijk dienstregelingsmodel met de frequenties van treinen die ik in mijn vorige bericht noemde.

De IC's tussen Ah en Nm drukken de Sprinters en cargo's al naar een bepaalde ligging en dan moet je met de oversteek in Elst maar precies uitkomen dat je die oversteek kan maken EN er een vrij pad is richting Ah. Daarnaast creeer je als het ware een stukje extra stukje enkel spoor tussen Ah en Tl: voorheen Vrk-Esta wordt dus nu Vrk-Est. Dat zijn zeer veel afhankelijkheden en het moet wel erg toevallig zijn dat dat allemaal netjes past volgens de plannormen (tenzij we weer de weg opgaan van geaccepteerde kraptes e.d.).
Dat EN is niet nodig.
Eerst Ah - Nm kruisen en daarna rustig in Est op een eigen (vierde spoor) wachten op een vrij pad ri Ah.
 

03-07-2012 21:55:05
daniel81
daniel81
Dan moet het 3e spoor dus niet naast de huidige sporen liggen, maar ertussen. Eeuhh kan natuurlijk niet, maar dan moet je dus een constructie maken waarbij:
-het oostelijke spoor voor treinen Nm-Ah is
-Als er een trein uit Est komt parkeert deze op het middenspoor en terwijl deze wacht op een pad naar Ah rijdt de trein Ah-Nm over het meest westelijke spoor
-Als er een trein naar Est komt, halteert deze op het meest westelijke spoor en kan via het middenspoor een IC naar Nm inhalen.
 

04-07-2012 09:50:54
stefanb
stefanb
Wat ook nog mogelijk is is tussen de bruggen een extra spoor aanleggen of tot de betuwelijn vanaf Ah. Daarmee kan je ook een stuk opvangen.  

04-07-2012 10:32:03
waalkade
waalkade
Je zal vanaf het nieuw te bouwen viaduct vanaf de Betuwe Route waarschijnlijk toch een flink stuk 3e spoor moeten aanleggen ri Ah.
(De BR werkt nl met ETCS, een vreselijk traag omschakelend systeem.)
Dan kan je dat spoor met een gebruiken voor de stoppers uit Tiel ri Ah.
 

04-07-2012 11:49:50
stefanb
stefanb
de reden dat ze niet over het hele traject een derde spoor willen leggen is vanwege de bruggen die dan teveel zouden kosten.  

04-07-2012 12:04:40
daniel81
daniel81
Quote
stefanb (wo 04 jul 2012 09:50:54 https://www.somda.nl/forum/11806/p397458/): Wat ook nog mogelijk is is tussen de bruggen een extra spoor aanleggen of tot de betuwelijn vanaf Ah. Daarmee kan je ook een stuk opvangen.

Daarmee kun je bijna niks opvangen. Dat wordt pas zinvol als je daardoor onderweg stoppers zou kunnen inhalen. Als je tussen de Waalbrug en Nml begint met een derde spoor en dat tussen Ahz en de Rijbrug eindigt, kan dat drgl-technisch nét. Maar dan moet je dus al in je aanlooptaluds de verdubbeling inzetten.
Kortom een grote investering die vrijwel niks oplevert.
 

04-07-2012 14:52:15
stefanb
stefanb
klopt maar dan kunnen de IC over de buitensporen en de stoppers over de binnen sporen daarmee kun je het opvangen. Je krijgt namelijk 12 ICs over de buien sporen en 9 over de binnen sporen en dan tussen Ahz en Elst nog een wissels zodat ze kunnen afwisselen  

26-08-2012 16:10:29
dennistd
dennistd
Op de site van ProRail is een capaciteitsvergrotingsplan verschenen: http://www.prorail.nl/Vervoerders/Capaciteitsverdeling/knelpuntenincapaciteit/Documents/Capaciteitsvergrotingsplan_Elst-Arnhem.pdf
Uit het besluit ( http://www.prorail.nl/Vervoerders/Capaciteitsverdeling/knelpuntenincapaciteit/Documents/Besluit%20samenloopbaanvak%20Arnhem%20-%20Nijmegen-Tiel.pdf ) blijkt dat ProRail het niet wil financieren en de andere betrokkenen ook niet..
 

26-08-2012 17:21:39
rogier
rogier
Men kan er ook voor kiezen om de (extra) Sprinters Wc - Ah niet te laten rijden. Immers er is nu sprake van een bestaande situatie die verslechterd moet worden om extra luchtvervoer aan te kunnen bieden. Er is al een zeer ruim aanbod van treindiensten op Ah - Nm. Bovendien verwacht men na 2015 een daling van de beroepsbevolking, ik vraag me dan ook steeds af welke reizigers met die PHS-treindiensten mee moeten reizen.  

26-08-2012 19:52:13
waalkade
waalkade
Ben benieuwd of voor de sprinter Arnhem - Wijchen de extra perronfase te Arnhem ook nodig is, als de trein uit Tiel niet naar Arnhem doorgetrokken wordt.
Immers, men zou dan de perronfase kosten moeten toerekenen aan de sprinter Wc - Ah en niet aan de verbinding Tl - Ah.

Laatst bewerkt door waalkade op 26-08-2012 19:54
 

26-08-2012 19:55:55
tochjo
tochjo
Dan is de extra perronfase niet nodig; dan is spoor 4 geheel voor de sprinter Ah-Wc en is er geen probleem.  

26-08-2012 20:02:48
dennistd
dennistd
Ik snap trouwens niet waarom er een extra perron benodigd is?
De trein uit Tl staat er van .28 tot .32
En als de sprinter Ah-Wc precies in kwartiersligging met de 7600 ligt, staat die er van .06 tot .24 en .36 tot .54
Dat zou dus geen enkel probleem op hoeven te leveren.
 

26-08-2012 20:09:59
tochjo
tochjo
In de Capaciteitsanalyse (http://www.prorail.nl/Vervoerders/Capaciteitsverdeling/knelpuntenincapaciteit/Documents/Capaciteitsanalyse_Elst-Arnhem.pdf) staat het een en ander beschreven.  

26-08-2012 22:02:49
treinfan
treinfan
Een spoor 44 minuten per uur bezetten met 2 kerende treinseries is niet robuust en maakt (kleine) schuivingen in de drgl onmogelijk  

27-08-2012 12:21:41
waalkade
waalkade
Quote
tochjo (zo 26 aug 2012 19:55:55 https://www.somda.nl/forum/11806/p406033/): Dan is de extra perronfase niet nodig; dan is spoor 4 geheel voor de sprinter Ah-Wc en is er geen probleem.
Dan klopt mijn redenering, de extra perronfase moet je ten laste leggen van de nieuwe verbinding Wc - Ah en niet ten laste van de bestaande verbinding Tl - Ah.
Op de kosten baten kant is nog wel het een en ander af te dingen.
Komt de overweg te vervallen, dan vervalt ook het onderhoud van die overweg.
Ter plekke van de overweg vervallen drie bediende seinen ( waarvoor er een terug komt bij de Esta).
Een andere grote kostenpost, het uitbuigen van het hoofdspoor Nm - Ah kan men ten laste leggen van de aansluiting op de BR.
Immers deze moet voor PHS ongelijkvloers liggen.
Voordeel is dat de aansluiting van de BR ri Ah aangesloten kan worden op het nieuw te leggen binnenspoor uit Tl.
Het voordeel daarvan is weer dat de goederentreinen korter op de lijn Nm - Ah rijden.
Wellicht heeft het ook nog voordelen voor de ligging van de spanningssluis.
 

07-12-2012 12:48:04
waalkade
waalkade
De commissie vergadering van de stadsregio is gisteren geweest.
Het wordt een hamerstuk voor de vergadering op 20 december.
Het keerspoor voor de trein uit Tl in Est is er dus feitelijk zo goed als door.
Het is eveneens de bedoeling dat in de toekomst de wisselverbinding bij Esta in noordelijke richting verschuift.
Dat geeft weer mogelijkheden voor de goederen treinen vanaf de BR ri Bh.
Men hoeft nu niet meer een duur viaduct aan te leggen hiervoor.
Wanneer Esta wegvalt, cq verschuift naar het noorden ontstaat ruimte om een wachtspoor aan te leggen voor het goederen verkeer op die plaats.
Waarbij Est toch een vierde spoor krijgt%08%
 

07-12-2012 13:09:56
R1-2010
R1-2010
Dat is dus het doodvonnis voor de verbinding Tl-Ah.  

07-12-2012 14:53:43
waalkade
waalkade
Hoeft niet, men blijft hopen op een instorten van het goederenverkeer.
Zodat er nog maar 1 goederenpad per uur beschikbaar blijft en in de spits geen.
(of te wel ca 20 goederenpaden per dag)
Hoe het dan met de personen LM's tussen Ah en Nm moet?
Die maken meer gebruik van de goederen paden als de goederen treinen in de praktijk.
 

07-12-2012 15:20:52
broek53
broek53
Ik denk dat het keren van de dienst uit Tiel niet alleen een kwestie is van één richting, oplosbaar door een goederenpad te kunnen mogen benutten, maar van twee: de kruising met de tegenrichting in of voor of na Elst zelf.  

07-12-2012 15:42:15
waalkade
waalkade
Die laatste blijft altijd een lastige.
Daarom had men de vier sporen variant bedacht.
Zodat men het kruisen en het invoegen in 2 fases kon doen.
 

07-12-2012 16:15:20
mren
mren
Quote
R1-2010 (vr 07 dec 2012 13:09:56 https://www.somda.nl/forum/11806/p423370/): Dat is dus het doodvonnis voor de verbinding Tl-Ah.

Inderdaad, de reizer is liever langer onderweg dan dat ie extra overstapt. Zie je nu ook in de noord/Oost waar reizigers soms 30min wachten op de volgende trein om niet over te hoeven stappen.
 

07-12-2012 22:41:42
timtrein
timtrein
Je gaat als reiziger als het even kan ook niet in een middle-of-nowhere station als Elst overstappen, met de betrouwbaarheid van ons hedendaagse spoorvervoer...
Inderdaad erg jammer.
 

07-12-2012 23:37:10
waalkade
waalkade
De verbinding Tl - Est zou wel eens de op een na betrouwbaarste verbinding kunnen worden%08%.  

19-03-2014 01:21:55
dennistd
dennistd
Even een verschrikkelijke schop omhoog voor dit topic, maar wel met goed nieuws:
het knippen in Elst gaat niet door http://www.gelderlander.nl/regio/betuwe/spoorknip-bij-elst-vervalt-trein-blijft-rechtstreeks-1.4272977
 

19-03-2014 08:06:06
gvttreinen
gvttreinen
En dat is goed nieuws.  

19-03-2014 10:51:20
treinfan
treinfan
Dan nu nog aan de andere kant van de lijn doorrijden naar Gdm, dan wordt de reistijd Bsd-Ktr significant verminderd en is Ddr-Ah even snel met Arriva als met NS%08%  

19-03-2014 11:11:04
daniel_ddr
daniel_ddr
Daar hoef je op zich niet voor door te rijden: het was al net zo snel totdat de trein Gdm-Tl (en daarmee ook Tl-Ah) met ingang van drgl 2007 een kwartier opschoof.
In de andere richting heb je nog wel een vlotte doorreismogelijkheid.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

19-03-2014 12:19:15
ZJ37
ZJ37
Dat zou dus ook betekenen dat te Ah spoor 4 wordt opgedeeld in een 4a en 4b en hier tussenin spoor 5 wordt aangelegd. Hiermee kunnen dan 4 kerende Sprinters worden gefaciliteerd (Ah-Ht en Ah-Tl).

De functie van het 3e spoor te Est is dan niet meer om te keren, maar zorgt voor meer robuustheid omdat de stoppende trein naar Tl eerder van de hoofdbaan af is.
 

19-03-2014 12:42:37
gvttreinen
gvttreinen
Jammer wel is dat de snelheidsverhoging niet in Elst kan aangezien het 3e spoor constructief 40 km/h wordt aangelegd....  

19-03-2014 12:58:41
waalkade
waalkade
Wanneer straks een 2e spoor vanaf de Vrk ri Esta wordt aangelegd, kan dat net aangelegde 40km/h wissel weg.
In een 2e fase kan er zelfs nog een wachtspoor ten zuiden van Est gepland worden.
 

19-03-2014 13:04:52
gvttreinen
gvttreinen
Het 3e spoor thv het station en Heinz krijgt een paar 40 km/h bogen...  

19-03-2014 13:16:11
waalkade
waalkade
Daar moet die straks toch stoppen, lijkt me niet zorgelijk.  

19-03-2014 13:28:28
gvttreinen
gvttreinen
Bijna, bij 9.5 ook nog kleine 40 km/h bogen.  

19-03-2014 13:38:53
broek53
broek53
Opmerkelijk is dat er ook gemeld wordt dat (mijn vertaling) Vork - Elst dubbelsporig gemaakt wordt. Dat betekent dat de treinen op de Betuwelijn elkaar dus vlakbij Elst gaan kruisen, terwijl de Betuwelijn zelf net zo goed enkelsporig zou kunnen worden.  

19-03-2014 13:56:57
ZJ37
ZJ37
Probleem is juist dat deze lijn enkelsporig is op de plek waar je het niet zou willen. Op heel veel andere stukken op die lijn mag het van mij achter elkaar zo terug naar enkelspoor.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 19-03-2014 13:57
 

19-03-2014 14:04:57
waalkade
waalkade
En opnieuw een kruisingsspoor bij de heerlijkheid Echteld?  

19-03-2014 14:35:16
bloemkool
bloemkool
Past dat kruisingsspoor wel?  

19-03-2014 15:32:40
dvdhoven
dvdhoven
Quote
ZJ37 (wo 19 mrt 2014 12:19:15 https://www.somda.nl/forum/11806/p489102/): Dat zou dus ook betekenen dat te Ah spoor 4 wordt opgedeeld in een 4a en 4b en hier tussenin spoor 5 wordt aangelegd. Hiermee kunnen dan 4 kerende Sprinters worden gefaciliteerd (Ah-Ht en Ah-Tl).
Dat is dan een heraanleg van spoor 5, want dat is gesneuveld bij de laatste grote verbouwing. De ruimte is er nog wel, maar volgens mij staan er wel obstakels in. Typisch zo'n geval waar hier in Somda al vaker naar verwezen is, zaken worden weg gehaald en na een paar jaar weer opnieuw aangelegd. Ach het houdt je van de straat, zullen we maar zeggen.


Dick van den Hoven
 

19-03-2014 15:55:57
kleine_man
kleine_man
Spoor 5 was/is nooit bedoeld geweest als doorgaand spoor. Dus straks komt er een wissel in spoor 4 zodat je naar spoor 5a kan.

Dat ook het nieuwe spoor in Elst ook aan de Arnhemse zijde aangesloten gaat worden is ok goed nieuws. Dat kan je daar de treintjes naar Tiel afwikkelen. Als ze slim zijn leggen ze ook een wissel van het nieuwe spoor in de richting van Nijmegen. Dan kan de IC in geval van vertraging daar de stoptrein voorbij. Dat komt de robuustheid tussen Ah en Nm ook ten goede. %08%


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.