Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

(Arnhem)-Elst-Tiel

Woensdag 18 apr 2012 - 15:07:39
stefanb
stefanb
Er wordt al heel lang over deze lijn gesproken of die moet worden geknipt tot Elst
volgens Prorail is de capaciteit er niet meer voor in de toekomst. Er wordt ook aan gedacht om Elst 4 sporen te geven maar dat wordt door de gemeente ook op losse schroeven gezet, I.V.M. een nieuwe gemeentehuis.
Maar wat vinden jullie ervan.

Laatst bewerkt door spiketrain op Donderdag 20 mrt 2014 om 07:57:09

Woensdag 18 apr 2012 - 15:35:02
ZJ37
ZJ37
Zelf vind ik er helemaal niks van, maar de plannen zijn inderdaad wel dat er een 3e spoor komt tussen Est en Esta en dat de trein vanuit Tl dus in Est gaat keren op dat 3e spoor (aan de zijde van de Heinz fabriek).

Woensdag 18 apr 2012 - 15:38:34
edje
edje
Flickr spoorkeerl
als er geen capaciteit is om door te rijden naar Arnhem, dan vraag ik me af hoe het mogelijk is dat ze dan wel ruimte hebben om daar een trein te laten keren op dit 2 sporig station.
Of Prorail laat het zoals het nu is, en ze laten Syntus doorrijden naar Arnhem, of de gemeente Elst geeft toestemming voor een groter station.


Ah het plan hierboven is nog mooier

Laatst bewerkt door edje op Woensdag 18 apr 2012 om 15:39:31, reden: aangepast vanwege ander bericht hierboven.


Woensdag 18 apr 2012 - 15:38:54
Harold27
Harold27
Zonde van de investering.
Want als je de lijn gaat knippen in Est, werkt dit zo vervoersdalend, dat de toekomst van de lijn zeer onzeker wordt.
Stel een zodanig plan op dat de trein door kan blijven rijden naar Ah .

Laatst bewerkt door Harold27 op Woensdag 18 apr 2012 om 15:50:04

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 18 apr 2012 - 16:14:37
stefanb
stefanb
de gemeente Elst wil op de plek waar de uitbreiding moet komen een Gemeentehuis bouwen en hierdoor de er bijna geen ruimte meer voor een derde spoor dus Elst vind het niet zo belangrijk denk ik

Woensdag 18 apr 2012 - 16:55:03
daniel81
daniel81
Elst heeft er dan ook 0,0 voordeel van, sterker nog gaat er alleen maar op achteruit.
Het grootste voordeel van de spooraanpassing is volgens mij dat de 3600 een doorgaande IC kan worden. Ieder kwartier een stoppende trein op Ah-Nm is er nu ook en volgens mij is er geen ambitie dat uit te breiden..
Wegens capaciteitsgebrek stoppert de 3600 nu Ah-Nm, wat Est rechtstreekse verbindingen oplevert van Zl tot Rsd.
Bovendien levert de huidige drgl 6x per uur een verbinding met Ah op vanwege de Tl-pendel ertussen.
Na de aanpassing voor Est dus nog maar 4 ipv 6 treinen per uur naar Ah, geen rechtstreekse treinen meer voorbij Zp/O en meer doorgaande IC's met bijbehorende geluidsoverlast.

Woensdag 18 apr 2012 - 17:02:33
thijs
thijs
Voor iedereen die geïnteresseerd is in dit onderwerp is dit onderzoek de moeite meer dan waard: www.prorail.nl

Het idee is dus een viersporig Elst.

Woensdag 18 apr 2012 - 18:38:14
ZJ37
ZJ37
@daniel81: Est houdt een verbinding met een SPR Wc-Zp en Ah-Ht (die hier wellicht ook nog aan een of andere serie wordt gekoppeld).

Mocht het FMN-plan gestalte krijgen dan komt er een verbinding Dtc-Vry, maar het het lijkt me een uiterst onhaalbaar gebeuren met een zee aan afhankelijkheden op deze route, plus het gebruik van dieselmat op het al zo drukke stuk Ah-Nm.

Woensdag 18 apr 2012 - 20:49:59
kleine_man
kleine_man
Quote
stefanb (wo 18 apr 2012 15:07:39 www.somda.nl): Er wordt al heel lang over deze lijn gesproken of die moet worden geknipt tot Elst
volgens Prorail is de capaciteit er niet meer voor in de toekomst. Er wordt ook aan gedacht om Elst 4 sporen te geven maar dat wordt door de gemeente ook op losse schroeven gezet, I.V.M. een nieuwe gemeentehuis.
Maar wat vinden jullie ervan.
Provinciale staten heeft de gemeente al teruggefloten. De viersporigheid bij Elst heeft voorrang tov het gemeentehuis.

Om even te dromen: Je kan het spoor Ah - Nm onder Elst 4 sporig aanleggen ondergronds je kan de sporen van de BR hier ook op aansluiten. Bovengronds houdt je 2 sporen over voor de trein naar Tiel. Dit alles laat je in het noorden, net buiten Elst op elkaar aansluiten. Zowel boven- als ondergronds leg je een eiland perron aan en daar tussen een mooi ondergrondse fietsenstalling en parkeerplaats.

Het kost een paar centen, maar het spoor ligt ondergronds, dus de drukke overwegen ben je kwijt. Ze gaan alleen nog dicht voor maximaal 4x per uur een trein. De bewoners zijn blij, het scheelt een hoop lawaai. Reizigers blij, er is nog steeds een verbinding tussen Tiel en Arnhem. Allemaal voordelen.

--> Weer terug naar de realiteit.

Donderdag 19 apr 2012 - 01:02:05
waalkade
waalkade
Een plan is om het stuk Vork - Elst aansluiting weer twee-sporig te maken.
Vervalt een wissel bij de Vork.
Het spoor uit Nijmegen wordt uitgebogen richting het oosten.
Dit gaat ten koste van het gemeentehuis, wat een meter of zes moet opschuiven.
Ten westen van het spoor uit Nm komt het spoor uit Tl te liggen.
Met daartussen een perron.
Het spoor uit Tl kruist met een simpele kruising t.h.v de huidige aansluiting het spoor Ah --> Nm.
Het spoor naar Tl uit Ah komt ten westen van het spoor Ah - Nm te liggen.
Met daar tussen het perron voor de richtingen Tl en Nm. (wat bij een keerspoor ook zo gepland is, daar verandert niets aan.)
De beide wissels komen ongeveer op de plek van de huidige overweg.
De huidige overweg wordt vervangen door een fiets- en voetgangerstunnel, tevens perronopgang.
Voor de auto's is een nieuwe rondweg in aanbouw een mogelijk nog een tunnel ruim zuidelijk van de huidige overweg.
Voor de BR is een fly-over voorzien, te betalen uit het PHS budget.

Donderdag 19 apr 2012 - 07:31:43
mdeen
mdeen
Quote
kleine_man (wo 18 apr 2012 20:49:59 www.somda.nl):
Om even te dromen: Je kan het spoor Ah - Nm onder Elst 4 sporig aanleggen ondergronds je kan de sporen van de BR hier ook op aansluiten. Bovengronds houdt je 2 sporen over voor de trein naar Tiel.
4-sporig ondergronds en 2 sporen bovengronds? Met 4-sporig ondergronds heb je toch al voldoende capaciteit?

Donderdag 19 apr 2012 - 09:23:30
daniel81
daniel81
Is eigenlijk ooit de optie overwogen om de 3100 i.p.v. de 3600 te laten stopperen op Ah-Nm?
Dan kun je van de 3600 een volwaardige IC maken, houdt Nm een overstapvrije verbinding met Shl en reizigers die sneller naar Shl willen, kun je bedienen door in Ah een cross-platform overstap te bieden.
Veel positieve effecten en kost geen cent extra t.o.v. de huidige situatie.

Donderdag 19 apr 2012 - 10:46:36
waalkade
waalkade
Wanneer je geld wilt verdienen moet je de 3100 opheffen tussen Ah en Nm.
En desnoods met een dieselstelletje vanuit Ah ri Nmh gaan rijden.
Spaart een compositie in de 3600 en een in de 3100.

Donderdag 19 apr 2012 - 11:00:35
martijnmet
Moderator
martijnmet
Twitter martijnmet Flickr martijnmet
Quote
daniel81 (do 19 apr 2012 09:23:30 www.somda.nl): Is eigenlijk ooit de optie overwogen om de 3100 i.p.v. de 3600 te laten stopperen op Ah-Nm?
Dan kun je van de 3600 een volwaardige IC maken, houdt Nm een overstapvrije verbinding met Shl en reizigers die sneller naar Shl willen, kun je bedienen door in Ah een cross-platform overstap te bieden.
Veel positieve effecten en kost geen cent extra t.o.v. de huidige situatie.
De 7600 heeft nu vanuit Nm gezien een mooie 12/18-ligging met de 3600. Wil je de 3100 laten stopperen tussen Ah en Nm, dan krijg je een 24/6-ligging met de 7600. Niet echt heel ideaal dus.
Of je moet er voor zorgen dat de 3100 om x.10/x.40 vertrekt uit Nm, en de 3000 om x.27/x.57. Dan krijg je een 7/23-ligging, ook niet handig dus. Daarnaast zou je te Ut in de knoop komen met de 3500 die tegelijk met de 3100 naar Shl wil, en de 800 die tegelijk met de 3000 naar Amr wilt etc.

Het enige realistische zou, in mijn ogen, zijn om met een 4-sporig Est de 3600 door te laten rijden tussen Ah-Nm, en een extra stopper tussen Ah-Wc/Nmh in te stellen.


Donderdag 19 apr 2012 - 12:40:31
daniel81
daniel81
De 3100 en 3600 zijn op Ah-Nm precies uitwisselbaar dus de treinen kunnen in dezelfde ligging als nu blijven rijden.

Donderdag 19 apr 2012 - 12:48:27
thijs
thijs
Het onzalige idee om de 3100 als stoptrein te laten rijden tussen Ah en Nm, is wel een treffend voorbeeld van reizigers wegpesten en een slechter treinaanbod neer te zetten. De kwartierdienst Nm - Ah - Ut en verder is een goed, helder en aantrekkelijk treinproduct voor de klant en voorziet in een behoefte,

Donderdag 19 apr 2012 - 13:01:37
daniel81
daniel81
Een slechter treinaanbod dan het huidige is het niet. De 3600 heeft momenteel zo'n waardeloze drgl dat dat dé ultieme wegpestregeling is.
Doorgaande reizigers Zl-Rsd zijn een kwartier langer onderweg dan nodig en er is vanuit Zl geen aansluiting op Veolia in Nml.
De 3100 laten stoppperen leidt slechts tot een extra overstap en verder dezelfde reistijden. De extra overstap kan dan vaak weer vermeden worden door een aantal minuten eerder op reis te gaan.

Donderdag 19 apr 2012 - 13:19:07
waalkade
waalkade
Toch is de 3100 duidelijk ondergeschikt aan de 3000.
Terwijl de 3100 een overstap biedt op de treinen van en naar Rm.
Nee een echte topper is de 3100 nu niet.

Donderdag 19 apr 2012 - 16:27:35
waalkade
waalkade
www.omroepgelderland.nl
Een plaatje van het toekomstige station Goffert.
Wanneer dit station en het keerspoor te Wijchen klaar is, komt er een kwartiersdienst van stoptreinen op het traject Nm - Ah.
En kunnen de stops van de 3600 tussen Nm en Ah vervallen.

Woensdag 13 jun 2012 - 16:15:43
stefanb
stefanb
er zijn nu definitief knopen doorgehakt over station Elst
Elst krijgt 3 sporen. de dienst ah tl wordt definitief geknipt
www.omroepgelderland.nl

Woensdag 13 jun 2012 - 17:29:34
abcde
abcde
Uit dit aangehaalde artikel : ... ProRail concludeerde ook dat het op dit moment niet mogelijk is om van Arnhem naar Tiel en omgekeerd te reizen zonder overstap. Dat gaat nu waarschijnlijk veranderen.

Ik lees : Nu kan het niet zonder overstap (dus nu met overstap). En dit gaat nu waarschijnlijk veranderen.

Welke wiskundige kan uitleggen wat het nu gaat worden ?

Laatst bewerkt door abcde op Woensdag 13 jun 2012 om 17:32:39

Woensdag 13 jun 2012 - 18:00:25
kleine_man
kleine_man
Quote
stefanb (wo 18 apr 2012 15:07:39 www.somda.nl): Er wordt al heel lang over deze lijn gesproken of die moet worden geknipt tot Elst
volgens Prorail is de capaciteit er niet meer voor in de toekomst. Er wordt ook aan gedacht om Elst 4 sporen te geven maar dat wordt door de gemeente ook op losse schroeven gezet, I.V.M. een nieuwe gemeentehuis.
Maar wat vinden jullie ervan.
De provincie Gelderland vind de viersporigheid van Elst belangrijker dan een gemeentehuis. Er zal nog wel wat water door de linge stromen voordat hier het laatste woord over gezegd is.

Edit: Ik zie dat ik eerst het forum hat moeten aflezen

Laatst bewerkt door kleine_man op Woensdag 13 jun 2012 om 18:01:22

Donderdag 14 jun 2012 - 08:41:29
Dre
Dre
^^
Als de provincie vindt dat drie of vier sporen belangrijker zijn dan een nieuw gemeentehuis dan werkt het vrij eenvoudig. De gemeente legt het bestemmingsplan voor het nieuwe gemeentehuis 6 weken lang ter inzage (men is verplicht dit ook naar o.a. de provincie toe te zenden). In die periode kunnen alle belanghebbenden (dus ook de provincie) een zienswijze indienen. Als zij dit doet dan kan de gemeente besluiten deze zienswijze (gedeeltelijk) naast zich neer te leggen.

Anders dan burgers heeft een hogere overheid nog een instrument als haar zienswijze niet wordt gehonoreerd: de zogenaamde 'reactieve aanwijzing'. Als de belangen van de provincie geschaadt worden dan kan zij bepaalde delen van een bestemmingsplan buiten werking stellen. De gemeente kan tegen het aanwijzingsbesluit van de provincie in beroep via de Raad van State, die er dan een uitspraak over doet.

Dat is 'in-a-nutshell' hoe de procedure zou kunnen verlopen. Ik neem aan dat bij driesporigheid de plannen m.b.t. station Est als het gemeentehuis van Overbetuwe door kunnen gaan.

Donderdag 14 jun 2012 - 18:40:26
sjoerd
sjoerd
Waarbij je er van uitgaat dat de grond in het bezit is van de gemeente. Het emplacement telde daar ooit meer dan 20 sporen. Het voormalige emplacement ligt voor een groot deel braak. Ik weet dat een flinke strook van de westzijde indertijd aan Heinz is verkocht, maar wie eigenaar is van de oostzijde?? Ik kan toch slecht geloven dat NS-poort of Prorail of wie dan ook in die hoek niet grond op reserve heeft laten liggen.
Wat de gemeente Elst betreft: die kijkt niet verder dan de neus lang is en rekent zich zeer egoistisch rijk: het lijkt warempel wel of de huidige spoorweg alleen lokale betekenis heeft. Zoals Elst doet is hetzelfde als wanneer Rotterdam de Nieuwe Maas en de Koningshaven zou overbouwen, een strookje ter breedte van twee schepen vrijlatend. De drie (!) daar samenkomende spoorwegen zijn van nationaal belang, en zo men wil internationaal belang. Daarover heeft Elst dus niets te zeggen.

Laatst bewerkt door sjoerd op Donderdag 14 jun 2012 om 18:40:47

Vrijdag 15 jun 2012 - 08:06:33
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
De grond aan de oostzijde van `t station is van NS Vastgoed (NS Stations) maar voor een deel in erfpacht uitgegeven aan.....de Gemeente Overbetuwe!

Laatst bewerkt door gvttreinen op Vrijdag 15 jun 2012 om 08:07:28

Vrijdag 15 jun 2012 - 10:47:01
stefanb
stefanb
het is niet handig om aan oostzijde uit te berijden. Dan moet of de doorgaande sporen tussen Arnhem en Nijmegen worden opgeschoven of de trein naar Tiel moet er overheen kruisen. Als je aan de west zijde uit berijd dan ga dan ben je ook van het kruisingsprobleem af.

Vrijdag 15 jun 2012 - 11:17:46
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Uitbreiding aan de westzijde is niet handig want daar zit Heinz.
Uitbreiding naar de oostzijde is het eenvoudigst, je legt extra sporen aan de oostzijde en het huidige spoor Nm -> Ah wordt dan middenspoor.

Vrijdag 15 jun 2012 - 11:30:31
jeanpierre
jeanpierre
Maar het wordt andersom; Met Heinz zou er een overeenkomst zijn om grond over te dragen, terwijl aan de oostzijde het geplande gemeentehuis virtueel in de weg staat.

Vrijdag 15 jun 2012 - 12:27:38
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Oorsponkelijk plan was ook dat er een derde spoor voor de Tielse treinen aan de westzijde zal aangelegd worden, van Esta naar Est...hopelijk wordt het anders!

Vrijdag 15 jun 2012 - 12:30:10
waalkade
waalkade
Naar ik begrepen heb, is het maar een smalle strook grond die Heinz afstaat, minder dan een meter breed. Maar net breed genoeg om een derde spoor aan te kunnen leggen.

Vrijdag 15 jun 2012 - 17:43:56
sjoerd
sjoerd
Er waren verschillende opties. 1. Als de Tielse boemels gaan eindigen op Elst, komt er natuurlijk een kopspoor aan de westzijde, bij Heinz op de stoep, waar ooit de perronsporen 1 en 2 lagen.
2. Het spoor kon na verlenging naar het noorden ook gaan dienen als uittakspoor voor de Tielse boemel als hij weer zou gaan doorrijden van Arnhem naar Tiel.
3. Omdat een fly-over voor de Tielse boemel als hij doorrijdt naar Arnhem niet past door het recent gebouwde viaduct, resteert de optie van een dive-under aan de zuidzijde. Bij deze oplossing en ook bij een gelijkvloerse kruising met het hoofdspoor uit Arnhem zou het spoor uit Nijmegen dan naar het oosten worden uitgebogen. Dit heeft als voordeel dat de boemel in Elst kan wachten aan het perron, alvorens in te takken op het hoofdspoor naar Arnhem. Voor dit alles is er aan de oostzijde ruimte genoeg, zeker als de grond slechts in erfpacht is uitgegeven.
De gemeente Over-Betuwe snapt hier helemaal niets van. In het onderwijs betekent dat dat je het niet goed hebt uitgelegd.

Vrijdag 15 jun 2012 - 18:37:08
sjoerd
sjoerd
En dan was er nog optie 4: een fly-over voor de Betuwe (goederen-) route die tussen de beide hoofdsporen zal uitkomen, ook weer om intakken op het hoofdspoor naar Arnhem uit te stellen tot de noordzijde van Elst. Dit spoor kan worden gecombineerd met het intakspoor van de boemel uit Tiel.
Dan moet er nog heel wat gebeuren rond Elst. Onlangs was ergens, ik weet niet meer waar, te lezen dat de huidige bogen naar en van de Betuweroute te krap waren aangelegd en derhalve onbruikbaar waren. Kan ik me niet indenken omdat de toegelaten snelheid er 80 km/h is. Worden die bogen eigenlijk ooit gebruikt?

Vrijdag 15 jun 2012 - 19:07:43
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Nee. Het probleem is dat ze te kort zijn ivm de spanningssluis. Als een cargo onverhoopt in de spanningssluis stil valt, dan kan zijn staart nog in de hoofdsporen, in dit geval Ah - Nm, staan.
De bogen bij Meteren leiden aan het zelfde euvel. Daar is wel aan gesleuteld omdat een verlader er grote belangen bij had.

Dick van den Hoven

Vrijdag 15 jun 2012 - 19:51:51
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Dat moet dan toch een grote en machtige verlader zijn wil je prorail zover krijgen dat men ergens aan gaat sleutelen.
Ben dan ook best benieuwd naar wie dat dan is,en waarom men dan blijkbaar nooit de moeite heeft gedaan/logisch heeft gerekend om echt te zien of dat met al die bogen wel goed zou komen.
Ben het trouwens eens met de mening over dat erfpacht verhaal,als je eigenaar bent van een lap grond en je verpacht dit tijdelijk aan iemand dan heeft die andere partij geen poot om op te staan als je die pacht ineens ongedaan maakt.
Je bent immers de rechtmatige eigenaar van die lap grond.
(wel even erbij vermelden dat dit alleen zo makkelijk gaat als getypt,als men duidelijk alles op papier heeft gezet en beide partijen ermee hebben ingestemd/getekend)

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Vrijdag 15 jun 2012 - 20:04:10
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Quote
sjoerd (vr 15 jun 2012 17:43:56 somda.nl):
3. Omdat een fly-over voor de Tielse boemel als hij doorrijdt naar Arnhem niet past door het recent gebouwde viaduct, resteert de optie van een dive-under aan de zuidzijde. Bij deze oplossing en ook bij een gelijkvloerse kruising met het hoofdspoor uit Arnhem zou het spoor uit Nijmegen dan naar het oosten worden uitgebogen. Dit heeft als voordeel dat de boemel in Elst kan wachten aan het perron, alvorens in te takken op het hoofdspoor naar Arnhem. Voor dit alles is er aan de oostzijde ruimte genoeg, zeker als de grond slechts in erfpacht is uitgegeven.
De gemeente Over-Betuwe snapt hier helemaal niets van. In het onderwijs betekent dat dat je het niet goed hebt uitgelegd.
Ik ben adhv sporenplan.nl even aan het tekenen gegaan, is dit zo'n beetje wat optie 3 inhoudt? www.spoornieuws.nl

Laatst bewerkt door dennistd op Vrijdag 15 jun 2012 om 20:51:27


Vrijdag 15 jun 2012 - 20:34:30
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
phantom (vr 15 jun 2012 19:51:51 www.somda.nl): Dat moet dan toch een grote en machtige verlader zijn wil je prorail zover krijgen dat men ergens aan gaat sleutelen.
Ben dan ook best benieuwd naar wie dat dan is,en waarom men dan blijkbaar nooit de moeite heeft gedaan/logisch heeft gerekend om echt te zien of dat met al die bogen wel goed zou komen.
Dat is de kolenverlader in Asd. Die wilde per sé zijn kolen via de Betuweroute en uiteraard wilde DB Schenker dat als vervoerder ook en last but not least de politiek ook. Een x aantal kolenjongens niet meer door Ah is scoren. En het sleutelen is hier een gemeenschappelijk iets van Keyrail en ProRail.
En ProRail is heel goed in beweging te krijgen. Als je de weg maar kent.
Al weer een tijd geleden, maar toen Connexxion Amf - Ed ging rijden moest er een keervoorziening in Bnn gerealiseerd worden. Dat leek on ProRails snel te lukken. Maar toen ging er een of andere ProRail baas dwars liggen. Het bekende verhaal, hij was niet gekend, het was niet in overleg zus en zo afgestemd, enfin de bekende riedel. Dus einde verhaal leek het. Connexxion stapte echter naar de politiek, ik denk de Gelderse in dit geval en zie daar de keervoorziening werd keurig op tijd opgeleverd. Zo werkt dat meestal in bureaucratische organisaties. Als je de mogelijkheid hebt om van bovenaf iets te droppen, dan zit je goed. Als het via de directie gaat, kan er in eens veel.

Laatst bewerkt door dvdhoven op Vrijdag 15 jun 2012 om 20:45:54

Dick van den Hoven

Vrijdag 15 jun 2012 - 20:50:49
sjoerd
sjoerd
Quote
dennistd (vr 15 jun 2012 20:04:10 www.somda.nl):

Ik ben adhv sporenplan.nl even aan het tekenen gegaam, is dit zo'n beetje wat optie 3 inhoudt? www.spoornieuws.nl
Met alle respect voor je tekentalent, al is het met behulp van Sporenplan, maar: nee, het klopt zo niet. Oei, dan heb ik het dus niet goed genoeg uitgelegd.
De fly-over van de Betuweroute komt in de richting van Elst uit tussen de beide hoofdsporen, waarna deze eventueel aansluit op een ook tussen de hoofdsporen uitkomende, intakking van de oude Betuwelijn uit Tiel, welke voorlopig het hoofdspoor Arnhem - Nijmegen (spoor 2) gelijkvloers kruist. Daarnaast ontbreekt in dit plan de uittakking naar rechts uit het hoofdspoor Arnhem - Nijmegen. In het maximale plan wordt het van het westen uit gezien zo: spoor 1: uittakking naar Tiel, spoor 2 hoofdspoor naar Nijmegen, spoor 3 intakking beide Betuwelijnen naar Arnhem, spoor 4 hoofdspoor Nijmegen - Arnhem. Geheel aan de noordzijde komen dan twee wisseloverlopen.
Mijn bron is een studietekening van Prorail die ik ergens gezien heb. Kan dat de overbelastverklaring met oplossingen zijn?

Zaterdag 16 jun 2012 - 13:16:25
waalkade
waalkade
Quote
sjoerd (vr 15 jun 2012 18:37:08 www.somda.nl): En dan was er nog optie 4: een fly-over voor de Betuwe (goederen-) route die tussen de beide hoofdsporen zal uitkomen, ook weer om intakken op het hoofdspoor naar Arnhem uit te stellen tot de noordzijde van Elst. Dit spoor kan worden gecombineerd met het intakspoor van de boemel uit Tiel.
Dan moet er nog heel wat gebeuren rond Elst. Onlangs was ergens, ik weet niet meer waar, te lezen dat de huidige bogen naar en van de Betuweroute te krap waren aangelegd en derhalve onbruikbaar waren. Kan ik me niet indenken omdat de toegelaten snelheid er 80 km/h is. Worden die bogen eigenlijk ooit gebruikt?
Nauwelijks. De boog naar Nm, oorspronkelijk gepland als dubbelspoor maar is aangelegd als enkelspoor, is bij mijn weten nooit gebruikt.
De aanleg heeft overigens wel geleid tot vele buitendienststellingen van Nm-Ah.
Bij het in gebruik stellen van de beveiliging heeft de dienst bijna een week plat gelegen omdat men er een storing niet uitkreeg.
De bogen naar Ah zijn gebruikt tijdens de aanleg van de lijn.
Onlangs heeft nog een lege ballast trein gebruik gemaakt van de boog. Wel met een aanwijzing. Ik heb het idee dat de beveiliging nog steeds niet werkt.
Dat belooft wat voor de toekomst.
Immers de minister heeft besloten ERTMS/ETCS in te voeren.
Eerstdaags heeft men dus vele tientallen plekken waar een overgang van klassieke beveiliging naar ETCS plaats gaat vinden.
Met een dubbel aantal kansen op verstoringen.

Laatst bewerkt door waalkade op Zaterdag 16 jun 2012 om 13:18:38

Zaterdag 16 jun 2012 - 14:51:26
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
sjoerd Worden die bogen eigenlijk ooit gebruikt?
Niet commercieel en ook niet op regelmatige basis. En daarom wil Prorail ze niet permanent openstellen.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Zaterdag 16 jun 2012 - 16:38:33
mich
mich
Flickr 77593728@N08
En omdat ze niet open zijn maken vervoerders er geen gebruik van...

Zaterdag 16 jun 2012 - 18:26:37
waalkade
waalkade
De noodzaak om ze te gebruiken is kennelijk niet aanwezig.
Dus kan men ze beter afbreken die goederenbogen en de boog van de "oude" Betuwe lijn naar Nm terugleggen.
Houdt Tl in dit geval tenminste een rechtstreekse verbinding ri het oosten.

Zaterdag 16 jun 2012 - 21:16:31
kleine_man
kleine_man
De dubbele boog tussen de BR is alleen handig als er een stremming is tussen Valburg en Zv. Voor de rest is de boog niet gunstig voor treinen die naar Em moeten.

Andere treinen die potentieel gebruik kunnen maken van de bedoelde boog zijn de treinen die bij Bad Bentheim de grens over gaan. Ook hier zijn nog nadelen. Zo ontbreekt de boog bij Dv en is de lijn Zp=Hgl zonder waslijn.

Kortom de noodzaak om veelvuldig over deze boog te rijden ontbreekt momenteel. In de toekomst moet dit wel veranderen. Maar dan moeten er wel een paar NIMBY's minder zeuren.

Maandag 18 jun 2012 - 08:19:01
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Quote
sjoerd (vr 15 jun 2012 17:43:56 www.somda.nl): 3. Omdat een fly-over voor de Tielse boemel als hij doorrijdt naar Arnhem niet past door het recent gebouwde viaduct, resteert de optie van een dive-under aan de zuidzijde. Bij deze oplossing en ook bij een gelijkvloerse kruising met het hoofdspoor uit Arnhem zou het spoor uit Nijmegen dan naar het oosten worden uitgebogen. Dit heeft als voordeel dat de boemel in Elst kan wachten aan het perron, alvorens in te takken op het hoofdspoor naar Arnhem. Voor dit alles is er aan de oostzijde ruimte genoeg.
Jammer dat je hier geen files (pdf files) kan uploaden want anders had ik je mijn plan kunnen zien, precies zoals je hier omschreef en dan alleen met een gelijkvloerse kruising.

Maandag 18 jun 2012 - 08:44:55
R1-2010
R1-2010
Quote
kleine_man (za 16 jun 2012 21:16:31 somda.nl): De dubbele boog tussen de BR is alleen handig als er een stremming is tussen Valburg en Zv. Voor de rest is de boog niet gunstig voor treinen die naar Em moeten.
Misschien een handige omleidingsroute voor ICE's die straks omgeleid moeten worden ivm werkzaamheden in Db? Dus Ut-Gdm-Betuweroute-Elst-Arnhem.

Maandag 18 jun 2012 - 09:05:14
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Reizigerstreinen zijn niet toegestaan op de Betuweroute (ivm vluchtwegen).

Laatst bewerkt door dennistd op Dinsdag 19 jun 2012 om 10:15:13


Maandag 18 jun 2012 - 09:05:46
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Ok, geen tunnel dus zou het in principe wel kunnen alleen ik weet niet of Keyrail daar zo blij mee zal zijn.

Maandag 18 jun 2012 - 09:45:11
R1-2010
R1-2010
Quote
dennistd (ma 18 jun 2012 09:05:14 somda.nl): Reizigerstreinen zijn niet toegestaan op de Betuweroute (ivm vluchtwegen).
Op dat stuk zitten geen tunnels.

Maandag 18 jun 2012 - 09:46:07
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
dennistd (ma 18 jun 2012 09:05:14 www.somda.nl): Reizigerstreinen zijn niet toegestaan op de Betuweroute (ivm vluchtwegen).
Daarnaast is de Betuweroute ontworpen en gebouwd voor Vmax van 120 km/h. Dus toch wat langzaam voor reizigerstreinen.
Tussen Est en Meteren heb je overigens geen tunnel, dus voor omleidingen op dat traject speelt dat probleem niet.

Laatst bewerkt door dvdhoven op Maandag 18 jun 2012 om 09:48:14

Dick van den Hoven

Maandag 18 jun 2012 - 09:55:41
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Geldt het niet ook voor vluchtdeuren in geluidsschermen dan? En max 120 km/h is niet veel, maar het is nog altijd beter dan omleiden via Ht lijkt me.

edit: De Rijksoverheid spreekt trouwens hier alleen over de vluchtwegen in de tunnels, dus mogelijk vergis ik me: www.rijksoverheid.nl

Laatst bewerkt door dennistd op Maandag 18 jun 2012 om 10:19:18


Maandag 18 jun 2012 - 10:14:07
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Dat is zeer goed mogelijk. Ik heb altijd begrepen dat het op de tunnels hing.

Dick van den Hoven

Dinsdag 03 jul 2012 - 13:34:50
waalkade
waalkade
www.destadsregio.nl
Toch weer een kans op treinen Tl - Ah.

Dinsdag 03 jul 2012 - 14:23:39
ZJ37
ZJ37
En wat lost dat 3e spoor in Elst dan op? Zolang de trein uit Tl ergens moet kruisen om op het spoor richting Ah op te komen, zal het nog steeds allemaal een hele krappe boel zijn om het inpasbaar te maken tussen Est en Ah.

Dinsdag 03 jul 2012 - 14:30:52
mren
mren
Dan maak je het niet theoretisch inpasbaar en stuur je treinen op basis van first come, first serve door naar AH en stop je op het tussenstukje 2 minuutjes extra marge in. Hoef je ook niet meer dogmatisch vast te houden aan treinvolgordes enzo.

Niet meer doorrijden naar Arnhem is vervoerskundig de doodsteek voor de reizigers.

Dinsdag 03 jul 2012 - 14:40:09
ZJ37
ZJ37
Nou ja, als je er zo mee omgaat is het derde spoor ook niet meer nodig.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 03 jul 2012 - 14:42:42
broek53
broek53
De essentie van de "vondst" ontgaat mij volledig, in dit bericht althans - tenzij men bedacht heeft dat er zoiets bestaat als wissels

Dinsdag 03 jul 2012 - 14:43:53
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (di 03 jul 2012 14:40:09 www.somda.nl): Nou ja, als je er zo mee omgaat is het derde spoor ook niet meer nodig.
Neen, first come, first serve gaat zwaar de mist in als een trein ineens gaat stilstaan, oftewel in Elst stationneert.

Dinsdag 03 jul 2012 - 14:48:29
mren
mren
De lijn naar Tiel ligt toch tegen de 3600 aan, die op dat punt de zelfde karakteristieken heeft?

Dinsdag 03 jul 2012 - 14:55:05
ZJ37
ZJ37
De 3600 gaat in 2014 of 2015 ook als volwaardige IC fungeren. Je krijgt dan tussen Nm en Ah: 6x IC (3000, 3100, 3600) en 4x SPR (7600 Zp-Wc en 4400 Ah-Ht) en 2x cargo. Daar past nog heel moeilijk een trein Tl-Ah bij, waar je die ook laat kruisen, First come first serve of wat dan ook: het past nauwelijks op het baanvak.

Dinsdag 03 jul 2012 - 14:59:28
stefanb
stefanb
op zich zou AH Tl er nog wel in maar dan moet Elst wel een extra spoor komen. dan past die trein er wel in

Dinsdag 03 jul 2012 - 15:27:21
ZJ37
ZJ37
Theoretisch past hij zeker ergens. Zelfs met behoud van een korte kering in Ah en Tl. Maar het moge duidelijk zijn dat het een grote invloed zal krijgen op een landelijk dienstregelingsmodel met de frequenties van treinen die ik in mijn vorige bericht noemde.

De IC's tussen Ah en Nm drukken de Sprinters en cargo's al naar een bepaalde ligging en dan moet je met de oversteek in Elst maar precies uitkomen dat je die oversteek kan maken EN er een vrij pad is richting Ah. Daarnaast creeer je als het ware een stukje extra stukje enkel spoor tussen Ah en Tl: voorheen Vrk-Esta wordt dus nu Vrk-Est. Dat zijn zeer veel afhankelijkheden en het moet wel erg toevallig zijn dat dat allemaal netjes past volgens de plannormen (tenzij we weer de weg opgaan van geaccepteerde kraptes e.d.).

Dinsdag 03 jul 2012 - 15:34:18
broek53
broek53
Sterker nog: tot nu toe was dat exact de reden om de dienst in te korten tot Elst. Wat zou er dan in 2000-tig zo anders zijn dat het dan wel past? dat snap ik echt niet.

Dinsdag 03 jul 2012 - 21:04:40
waalkade
waalkade
Quote
ZJ37 (di 03 jul 2012 15:27:21 www.somda.nl): Theoretisch past hij zeker ergens. Zelfs met behoud van een korte kering in Ah en Tl. Maar het moge duidelijk zijn dat het een grote invloed zal krijgen op een landelijk dienstregelingsmodel met de frequenties van treinen die ik in mijn vorige bericht noemde.

De IC's tussen Ah en Nm drukken de Sprinters en cargo's al naar een bepaalde ligging en dan moet je met de oversteek in Elst maar precies uitkomen dat je die oversteek kan maken EN er een vrij pad is richting Ah. Daarnaast creeer je als het ware een stukje extra stukje enkel spoor tussen Ah en Tl: voorheen Vrk-Esta wordt dus nu Vrk-Est. Dat zijn zeer veel afhankelijkheden en het moet wel erg toevallig zijn dat dat allemaal netjes past volgens de plannormen (tenzij we weer de weg opgaan van geaccepteerde kraptes e.d.).
Dat EN is niet nodig.
Eerst Ah - Nm kruisen en daarna rustig in Est op een eigen (vierde spoor) wachten op een vrij pad ri Ah.

Dinsdag 03 jul 2012 - 21:55:05
daniel81
daniel81
Dan moet het 3e spoor dus niet naast de huidige sporen liggen, maar ertussen. Eeuhh kan natuurlijk niet, maar dan moet je dus een constructie maken waarbij:
-het oostelijke spoor voor treinen Nm-Ah is
-Als er een trein uit Est komt parkeert deze op het middenspoor en terwijl deze wacht op een pad naar Ah rijdt de trein Ah-Nm over het meest westelijke spoor
-Als er een trein naar Est komt, halteert deze op het meest westelijke spoor en kan via het middenspoor een IC naar Nm inhalen.

Woensdag 04 jul 2012 - 09:50:54
stefanb
stefanb
Wat ook nog mogelijk is is tussen de bruggen een extra spoor aanleggen of tot de betuwelijn vanaf Ah. Daarmee kan je ook een stuk opvangen.

Woensdag 04 jul 2012 - 10:32:03
waalkade
waalkade
Je zal vanaf het nieuw te bouwen viaduct vanaf de Betuwe Route waarschijnlijk toch een flink stuk 3e spoor moeten aanleggen ri Ah.
(De BR werkt nl met ETCS, een vreselijk traag omschakelend systeem.)
Dan kan je dat spoor met een gebruiken voor de stoppers uit Tiel ri Ah.

Woensdag 04 jul 2012 - 11:49:50
stefanb
stefanb
de reden dat ze niet over het hele traject een derde spoor willen leggen is vanwege de bruggen die dan teveel zouden kosten.

Woensdag 04 jul 2012 - 12:04:40
daniel81
daniel81
Quote
stefanb (wo 04 jul 2012 09:50:54 www.somda.nl): Wat ook nog mogelijk is is tussen de bruggen een extra spoor aanleggen of tot de betuwelijn vanaf Ah. Daarmee kan je ook een stuk opvangen.
Daarmee kun je bijna niks opvangen. Dat wordt pas zinvol als je daardoor onderweg stoppers zou kunnen inhalen. Als je tussen de Waalbrug en Nml begint met een derde spoor en dat tussen Ahz en de Rijbrug eindigt, kan dat drgl-technisch nét. Maar dan moet je dus al in je aanlooptaluds de verdubbeling inzetten.
Kortom een grote investering die vrijwel niks oplevert.

Woensdag 04 jul 2012 - 14:52:15
stefanb
stefanb
klopt maar dan kunnen de IC over de buitensporen en de stoppers over de binnen sporen daarmee kun je het opvangen. Je krijgt namelijk 12 ICs over de buien sporen en 9 over de binnen sporen en dan tussen Ahz en Elst nog een wissels zodat ze kunnen afwisselen

Zondag 26 aug 2012 - 16:10:29
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Op de site van ProRail is een capaciteitsvergrotingsplan verschenen: www.prorail.nl
Uit het besluit ( www.prorail.nl ) blijkt dat ProRail het niet wil financieren en de andere betrokkenen ook niet..


Zondag 26 aug 2012 - 17:21:39
rogier
rogier
Flickr rogierp
Men kan er ook voor kiezen om de (extra) Sprinters Wc - Ah niet te laten rijden. Immers er is nu sprake van een bestaande situatie die verslechterd moet worden om extra luchtvervoer aan te kunnen bieden. Er is al een zeer ruim aanbod van treindiensten op Ah - Nm. Bovendien verwacht men na 2015 een daling van de beroepsbevolking, ik vraag me dan ook steeds af welke reizigers met die PHS-treindiensten mee moeten reizen.

Zondag 26 aug 2012 - 19:52:13
waalkade
waalkade
Ben benieuwd of voor de sprinter Arnhem - Wijchen de extra perronfase te Arnhem ook nodig is, als de trein uit Tiel niet naar Arnhem doorgetrokken wordt.
Immers, men zou dan de perronfase kosten moeten toerekenen aan de sprinter Wc - Ah en niet aan de verbinding Tl - Ah.

Laatst bewerkt door waalkade op Zondag 26 aug 2012 om 19:54:02

Zondag 26 aug 2012 - 19:55:55
tochjo
tochjo
Dan is de extra perronfase niet nodig; dan is spoor 4 geheel voor de sprinter Ah-Wc en is er geen probleem.

Zondag 26 aug 2012 - 20:02:48
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Ik snap trouwens niet waarom er een extra perron benodigd is?
De trein uit Tl staat er van .28 tot .32
En als de sprinter Ah-Wc precies in kwartiersligging met de 7600 ligt, staat die er van .06 tot .24 en .36 tot .54
Dat zou dus geen enkel probleem op hoeven te leveren.


Zondag 26 aug 2012 - 20:09:59
tochjo
tochjo
In de Capaciteitsanalyse (www.prorail.nl) staat het een en ander beschreven.

Zondag 26 aug 2012 - 22:02:49
treinfan
treinfan
Een spoor 44 minuten per uur bezetten met 2 kerende treinseries is niet robuust en maakt (kleine) schuivingen in de drgl onmogelijk

[Bezig met laden...]

Maandag 27 aug 2012 - 12:21:41
waalkade
waalkade
Quote
tochjo (zo 26 aug 2012 19:55:55 www.somda.nl): Dan is de extra perronfase niet nodig; dan is spoor 4 geheel voor de sprinter Ah-Wc en is er geen probleem.
Dan klopt mijn redenering, de extra perronfase moet je ten laste leggen van de nieuwe verbinding Wc - Ah en niet ten laste van de bestaande verbinding Tl - Ah.
Op de kosten baten kant is nog wel het een en ander af te dingen.
Komt de overweg te vervallen, dan vervalt ook het onderhoud van die overweg.
Ter plekke van de overweg vervallen drie bediende seinen ( waarvoor er een terug komt bij de Esta).
Een andere grote kostenpost, het uitbuigen van het hoofdspoor Nm - Ah kan men ten laste leggen van de aansluiting op de BR.
Immers deze moet voor PHS ongelijkvloers liggen.
Voordeel is dat de aansluiting van de BR ri Ah aangesloten kan worden op het nieuw te leggen binnenspoor uit Tl.
Het voordeel daarvan is weer dat de goederentreinen korter op de lijn Nm - Ah rijden.
Wellicht heeft het ook nog voordelen voor de ligging van de spanningssluis.

Vrijdag 07 dec 2012 - 12:48:04
waalkade
waalkade
De commissie vergadering van de stadsregio is gisteren geweest.
Het wordt een hamerstuk voor de vergadering op 20 december.
Het keerspoor voor de trein uit Tl in Est is er dus feitelijk zo goed als door.
Het is eveneens de bedoeling dat in de toekomst de wisselverbinding bij Esta in noordelijke richting verschuift.
Dat geeft weer mogelijkheden voor de goederen treinen vanaf de BR ri Bh.
Men hoeft nu niet meer een duur viaduct aan te leggen hiervoor.
Wanneer Esta wegvalt, cq verschuift naar het noorden ontstaat ruimte om een wachtspoor aan te leggen voor het goederen verkeer op die plaats.
Waarbij Est toch een vierde spoor krijgt

Vrijdag 07 dec 2012 - 13:09:56
R1-2010
R1-2010
Dat is dus het doodvonnis voor de verbinding Tl-Ah.

Vrijdag 07 dec 2012 - 14:53:43
waalkade
waalkade
Hoeft niet, men blijft hopen op een instorten van het goederenverkeer.
Zodat er nog maar 1 goederenpad per uur beschikbaar blijft en in de spits geen.
(of te wel ca 20 goederenpaden per dag)
Hoe het dan met de personen LM's tussen Ah en Nm moet?
Die maken meer gebruik van de goederen paden als de goederen treinen in de praktijk.

Vrijdag 07 dec 2012 - 15:20:52
broek53
broek53
Ik denk dat het keren van de dienst uit Tiel niet alleen een kwestie is van één richting, oplosbaar door een goederenpad te kunnen mogen benutten, maar van twee: de kruising met de tegenrichting in of voor of na Elst zelf.

Vrijdag 07 dec 2012 - 15:42:15
waalkade
waalkade
Die laatste blijft altijd een lastige.
Daarom had men de vier sporen variant bedacht.
Zodat men het kruisen en het invoegen in 2 fases kon doen.

Vrijdag 07 dec 2012 - 16:15:20
mren
mren
Quote
R1-2010 (vr 07 dec 2012 13:09:56 www.somda.nl): Dat is dus het doodvonnis voor de verbinding Tl-Ah.
Inderdaad, de reizer is liever langer onderweg dan dat ie extra overstapt. Zie je nu ook in de noord/Oost waar reizigers soms 30min wachten op de volgende trein om niet over te hoeven stappen.

Vrijdag 07 dec 2012 - 22:41:42
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Je gaat als reiziger als het even kan ook niet in een middle-of-nowhere station als Elst overstappen, met de betrouwbaarheid van ons hedendaagse spoorvervoer...
Inderdaad erg jammer.

Vrijdag 07 dec 2012 - 23:37:10
waalkade
waalkade
De verbinding Tl - Est zou wel eens de op een na betrouwbaarste verbinding kunnen worden.

Woensdag 19 mrt 2014 - 01:21:55
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Even een verschrikkelijke schop omhoog voor dit topic, maar wel met goed nieuws:
het knippen in Elst gaat niet door www.gelderlander.nl


Woensdag 19 mrt 2014 - 08:06:06
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
En dat is goed nieuws.

Woensdag 19 mrt 2014 - 10:51:20
treinfan
treinfan
Dan nu nog aan de andere kant van de lijn doorrijden naar Gdm, dan wordt de reistijd Bsd-Ktr significant verminderd en is Ddr-Ah even snel met Arriva als met NS

[Bezig met laden...]

Woensdag 19 mrt 2014 - 11:11:04
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Daar hoef je op zich niet voor door te rijden: het was al net zo snel totdat de trein Gdm-Tl (en daarmee ook Tl-Ah) met ingang van drgl 2007 een kwartier opschoof.
In de andere richting heb je nog wel een vlotte doorreismogelijkheid.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Woensdag 19 mrt 2014 - 12:19:15
ZJ37
ZJ37
Dat zou dus ook betekenen dat te Ah spoor 4 wordt opgedeeld in een 4a en 4b en hier tussenin spoor 5 wordt aangelegd. Hiermee kunnen dan 4 kerende Sprinters worden gefaciliteerd (Ah-Ht en Ah-Tl).

De functie van het 3e spoor te Est is dan niet meer om te keren, maar zorgt voor meer robuustheid omdat de stoppende trein naar Tl eerder van de hoofdbaan af is.

Woensdag 19 mrt 2014 - 12:42:37
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Jammer wel is dat de snelheidsverhoging niet in Elst kan aangezien het 3e spoor constructief 40 km/h wordt aangelegd....

Woensdag 19 mrt 2014 - 12:58:41
waalkade
waalkade
Wanneer straks een 2e spoor vanaf de Vrk ri Esta wordt aangelegd, kan dat net aangelegde 40km/h wissel weg.
In een 2e fase kan er zelfs nog een wachtspoor ten zuiden van Est gepland worden.

Woensdag 19 mrt 2014 - 13:04:52
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Het 3e spoor thv het station en Heinz krijgt een paar 40 km/h bogen...

Woensdag 19 mrt 2014 - 13:16:11
waalkade
waalkade
Daar moet die straks toch stoppen, lijkt me niet zorgelijk.

Woensdag 19 mrt 2014 - 13:28:28
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Bijna, bij 9.5 ook nog kleine 40 km/h bogen.

Woensdag 19 mrt 2014 - 13:38:53
broek53
broek53
Opmerkelijk is dat er ook gemeld wordt dat (mijn vertaling) Vork - Elst dubbelsporig gemaakt wordt. Dat betekent dat de treinen op de Betuwelijn elkaar dus vlakbij Elst gaan kruisen, terwijl de Betuwelijn zelf net zo goed enkelsporig zou kunnen worden.

Woensdag 19 mrt 2014 - 13:56:57
ZJ37
ZJ37
Probleem is juist dat deze lijn enkelsporig is op de plek waar je het niet zou willen. Op heel veel andere stukken op die lijn mag het van mij achter elkaar zo terug naar enkelspoor.

Laatst bewerkt door ZJ37 op Woensdag 19 mrt 2014 om 13:57:10

Woensdag 19 mrt 2014 - 14:04:57
waalkade
waalkade
En opnieuw een kruisingsspoor bij de heerlijkheid Echteld?

Woensdag 19 mrt 2014 - 14:35:16
bloemkool
bloemkool
Past dat kruisingsspoor wel?

Woensdag 19 mrt 2014 - 15:32:40
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
ZJ37 (wo 19 mrt 2014 12:19:15 www.somda.nl): Dat zou dus ook betekenen dat te Ah spoor 4 wordt opgedeeld in een 4a en 4b en hier tussenin spoor 5 wordt aangelegd. Hiermee kunnen dan 4 kerende Sprinters worden gefaciliteerd (Ah-Ht en Ah-Tl).
Dat is dan een heraanleg van spoor 5, want dat is gesneuveld bij de laatste grote verbouwing. De ruimte is er nog wel, maar volgens mij staan er wel obstakels in. Typisch zo'n geval waar hier in Somda al vaker naar verwezen is, zaken worden weg gehaald en na een paar jaar weer opnieuw aangelegd. Ach het houdt je van de straat, zullen we maar zeggen.

Dick van den Hoven

Woensdag 19 mrt 2014 - 15:55:57
kleine_man
kleine_man
Spoor 5 was/is nooit bedoeld geweest als doorgaand spoor. Dus straks komt er een wissel in spoor 4 zodat je naar spoor 5a kan.

Dat ook het nieuwe spoor in Elst ook aan de Arnhemse zijde aangesloten gaat worden is ok goed nieuws. Dat kan je daar de treintjes naar Tiel afwikkelen. Als ze slim zijn leggen ze ook een wissel van het nieuwe spoor in de richting van Nijmegen. Dan kan de IC in geval van vertraging daar de stoptrein voorbij. Dat komt de robuustheid tussen Ah en Nm ook ten goede.

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Woensdag 19 mrt 2014 - 16:32:59
broek53
broek53
Als ze heel slim zijn (en misschien is dat wel zo), dan maak je het nieuwe derde spoor geschikt als doorrijdspoor Ah - Nm en gebruik je het middelste spoor (huidige spoor Ah-Nm) voor de treindienst Tiel - Arnhem. Daarmee maak je er voor die beweging een getrapte oversteek van, die het voordeel heeft boven een oversteek-in-een-keer dat je niet afhankelijk bent van een gat in de drgl van twee kanten tegelijkertijd. Dat laatst legt veel meer beperkingen op en is in de uitvoering een stuk kwetsbaarder.

Woensdag 19 mrt 2014 - 16:49:33
jeanpierre
jeanpierre
Die getrapte oversteek komt aan de zuidkant ( volgens de huidige inzichten). Het derde spoor is puur voor de trein Arnhem - Tiel. Er zijn geen plannen voor een extra wissel en een waslijn boven het spoor.

Woensdag 19 mrt 2014 - 16:53:51
waalkade
waalkade
Ergens voor 2028 moet men de aansluiting van de Betuwe route op de lijn Nm - Ah nog aanpassen. Een viaduct lijkt mij voor de maximaal 36 goederentreinen per dag te duur.
Vermoedelijk legt men dan een wachtspoor tussen de huidige sporen in, door het spoor Nm -> Ah iets naar het oosten te verleggen.
Op dat goederenwachtspoor kan men de lijn uit Tl laten aansluiten.
Dat geeft een getrapte oversteek Tl - Est die men grotendeels uit de PHS gelden kan bekostigen.

Woensdag 19 mrt 2014 - 17:03:02
Nelis
Nelis
Even om het overzicht te behouden, waar komt het jaar 2028 vandaan?

Woensdag 19 mrt 2014 - 17:16:32
broek53
broek53
Quote
jeanpierre (wo 19 mrt 2014 16:49:33 somda.nl): Die getrapte oversteek komt aan de zuidkant ( volgens de huidige inzichten). Het derde spoor is puur voor de trein Arnhem - Tiel. Er zijn geen plannen voor een extra wissel en een waslijn boven het spoor.
Dom en/of jammer. Gepland gaan staan inwachten dus, op een manier die door de veiligheidstaliban van Prorail feitelijk verboden is.
Het klonk te mooi om waar te zijn en dat is het dus ook.

Woensdag 19 mrt 2014 - 17:40:28
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Dit zijn mogelijke plannen van een tijdje terug: dennistd.nl


Woensdag 19 mrt 2014 - 19:08:34
kleine_man
kleine_man
Quote
waalkade (wo 19 mrt 2014 16:53:51 www.somda.nl): Ergens voor 2028 moet men de aansluiting van de Betuwe route op de lijn Nm - Ah nog aanpassen. Een viaduct lijkt mij voor de maximaal 36 goederentreinen per dag te duur.
Vermoedelijk legt men dan een wachtspoor tussen de huidige sporen in, door het spoor Nm -> Ah iets naar het oosten te verleggen.
Op dat goederenwachtspoor kan men de lijn uit Tl laten aansluiten.
Dat geeft een getrapte oversteek Tl - Est die men grotendeels uit de PHS gelden kan bekostigen.
In het hele plan rondom station Elst (zonder de laatste wijziging van vandaag) is/wordt rekening gehouden met een vrije kruising vanaf de BR.

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Woensdag 19 mrt 2014 - 19:10:28
sjoerd
sjoerd
@ Kleine man: Spoor 5 was in eerdere plannen voor Arnhem wel degelijk doorgaand. Ik had de tekening voor mijn artikel in Op de Rails over de verbouwing van Arnhem, een paar jaar terug, net af, toen ik onder meer om die reden de tekening moest wijzigen: spoor 5 van doorgaand naar slechts één fase. Maar er is toen wel meer te elfder ure aan de plannen gewijzigd. Zo zat in het eerste plan ook een extra goederenwachtspoor aan de zuidzijde.

Laatst bewerkt door sjoerd op Woensdag 19 mrt 2014 om 19:11:34

Woensdag 19 mrt 2014 - 19:13:10
kleine_man
kleine_man
Sjoerd, zo leer ik ook nog eens wat. Ik was altijd in de veronderstelling dat spoor 5 geknipt zou worden.

In welke ODR staat dat artikel? Kan ik hem nazoeken.

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Woensdag 19 mrt 2014 - 19:20:36
sjoerd
sjoerd
Ik wil het best opzoeken, maar je hebt het zelf net zo snel gevonden. Ik denk zowat twee jaar geleden, zowat in de tijd dat de hele boel in dienst ging. Maar pas op: in het blad staat natuurlijk de situatie die gebouwd is, niet het doorgaande spoor 5! Maar die tekening heb ik ook nog wel.

Woensdag 19 mrt 2014 - 20:04:34
sjoerd
sjoerd
Quote
ZJ37 (wo 19 mrt 2014 13:56:57 www.somda.nl): Probleem is juist dat deze lijn enkelsporig is op de plek waar je het niet zou willen. Op heel veel andere stukken op die lijn mag het van mij achter elkaar zo terug naar enkelspoor.
Het verenkelen van dubbelspoor is nooit goed bevallen, en nu ook weer niet op Elst - Vork waar het tweede spoor na zowat 30 jaar weer teruggelegd wordt nadat het jaren lastig is geweest.
In de WO II deed NS het ook, gedwongen door de Duitse bezetter, maar kort na de oorlog is vrijwel alles weer verdubbeld, op Zuidbroek - Winschoten na. Geldermalsen - Beesd - Leerdam was al eerder verenkeld, evenals Gorinchem - Sliedrecht en dat zouden we nu ook wat graag weer terug hebben. Niet doen dus.

Donderdag 20 mrt 2014 - 07:54:41
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Gorinchem - Sliedrecht zal je never niet meer dubbelsporig krijgen over de hele lijn,er is geen ruimte meer voor op teveel plekken.
I.d.d. een gevalletje jammer maar helaas

Laatst bewerkt door phantom op Donderdag 20 mrt 2014 om 07:55:11

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Donderdag 20 mrt 2014 - 08:41:00
Nelis
Nelis
En een volledige verdubbeling van Tiel- Elst is nou ook niet bepaald te vergelijken met Gorinchem- Dordrecht doordat de lijn op een ongunstige wijze door dun bevolkt gebied loopt. Maar dat laat niet onverlet dat met 2 stukjes dubbelspoor je de dienstuitvoering op de lijn een heel stuk efficienter zou kunnen maken.

Donderdag 20 mrt 2014 - 08:52:53
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
phantom (do 20 mrt 2014 07:54:41 www.somda.nl): Gorinchem - Sliedrecht zal je never niet meer dubbelsporig krijgen over de hele lijn,er is geen ruimte meer voor op teveel plekken.
Nouja, het stukje met gebrek aan ruimte betreft toch vooral het relatief korte Sdt - Hbzm waar je zit met de Betuweroute en de viaducten die zowel over de MLL als de Betuweroute heen gaan? En verder twijfel ik alleen nog even aan Schelluinen, daar is de boel ook wat krap rondom de overweg in de Provincialeweg.

Binnen Dordrecht heb je nog wel de ruimte op de dijk, maar eigenlijk kan je slechts tot Wijb die ruimte effectief gebruiken. Het stuk tussen Wijb en Bmbr is wat kort om er iets aan te hebben.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Donderdag 20 mrt 2014 om 08:54:38

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Donderdag 20 mrt 2014 - 18:30:41
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Inderdaad,de ruimte voor dubbelspoor kan tot aan de Wantijbrug worde uitgebreid,maar je hebt er weinig aan.
De brug zelf is enkel sporig en ruimte voor een 2e brug is er niet,laat staan dat je de dijk vanaf de brug naar Sliedrecht verbreed kan krijgen tot 2 sporen.
Dat kost meer dan het op zou leveren denk ik,en bovendien in het huidige milieu zal men echt niet zomaar in een paar gemeentes die centen op willen/kunnen hoesten om een dubbel sporige situatie weer te realiseren.
Aan de kant van Sliedrecht moet er het nodige wijken(lees worden gesloopt)om een dubbel sporige brug weer mogelijk te maken,en dat zal voor een nevenlijntje denk ik niet zo vlot worden gedaan als men er geen geld mee wint op den duur.
Qua goederen treinen is t toch al zo goed als gedaan dus als nood route daarvoor kan je t toch al niet echt meer gebruiken ,dus je winst moet komen uit de arriva treinen,en dat zal niet opwegen tegen de kosten ben ik bang.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Donderdag 20 mrt 2014 - 19:49:58
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Wordt hier nu bediscussieerd waarom Ddrs-Sdt niet verdubbeld hoeft te worden, terwijl iedereen het ermee eens is? Ik dacht het over Est-Tl ging

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Vrijdag 21 mrt 2014 - 20:37:40
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
Terug naar het oorspronkelijke onderwerp, inderdaad.

Woensdag 29 okt 2014 - 10:10:39
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Ik zag vanuit de trein dat nu in Elst aan de kant van de Heinz een derde spoor is aangelegd, mist nog een klein stukje bij het wissel. Perron is ook al ver gevorderd. Alleen dit spoor loopt dood, er staat al een keurig stootblok.
Ik had begrepen dat de knip van de Betuwelijn niet meer doorging, dus de zin van dit spoor is me onduidelijk. En er zijn ook nog geen werkzaamheden of sporen te zien dat het geëlectrificeerd wordt.

Dick van den Hoven

Woensdag 29 okt 2014 - 10:18:41
jeanpierre
jeanpierre
Het derde spoor is ook alleen voor Tiel, het wordt dus niet geelectrificeerd. Het oorspronkelijke plan voorzag in een keerspoor, en dat wordt dus nu ook aangelegd (opdracht=opdracht). Om het spoor door te trekken naar Arnhem is een bestemmingsplan wijziging en geld nodig (+ nog andere aanpassingen).

Woensdag 29 okt 2014 - 10:22:47
daniel81
daniel81
Dat betekent dat er nu een spoor aangelegd is waarvan het allesbehalve zeker is dat het ooit gebruikt gaat worden?

Woensdag 29 okt 2014 - 10:24:50
waalkade
waalkade
Handig wanneer er iets gestoord is tussen Nm en Ah.
Dan kan de trein nog tussen Tl en Est pendelen.
Als tenminste de wissels bij Esta nog bediend kunnen worden .

Woensdag 29 okt 2014 - 10:33:34
marciekemp
marciekemp
Quote
jeanpierre (wo 29 okt 2014 10:18:41 somda.nl): Het derde spoor is ook alleen voor Tiel, het wordt dus niet geelectrificeerd. Het oorspronkelijke plan voorzag in een keerspoor, en dat wordt dus nu ook aangelegd (opdracht=opdracht). Om het spoor door te trekken naar Arnhem is een bestemmingsplan wijziging en geld nodig (+ nog andere aanpassingen).
En dat het spoor doorgetrokken zal worden is ook zeker, alleen inderdaad nog het wijzigen van het bestemmingsplan kost tijd.

Woensdag 29 okt 2014 - 10:58:15
jeanpierre
jeanpierre
Er is nog geen besluit genomen over het doortrekken van het spoor (en de andere maatregelen).

Woensdag 29 okt 2014 - 11:12:33
waalkade
waalkade
Heeft dat keerspoor al een spoornummer?
Is er al iets over de seinplaatsing van het keerspoor bekend?
Hopelijk verdeeld men dat keerspoor in twee blokken, anders moet men straks wanneer de aantakking uit de ri Ah klaar is, met max. 40 km/h binnen komen rijden uit de ri Ah. (Afhankelijk of er wel of niet een trein uit Tl ri Ah op komst is)
En dan heeft men nog niet veel tijdwinst voor de daar achter lopende trein naar Nm.

Woensdag 29 okt 2014 - 11:45:44
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Nog niets van dit alles en idd, het hele stuk van aansluitwissel (1:9!) tot station mag er max 40 km/h gereden worden...absoluut geen tijdwinst met de oude situatie dus!

Indien de lijn doorgetrokken wordt komen er aan de noordzijde overloopwissels, mijns inzien schiet jje nog steeds niets op want verpolaats je het aansluitprobleem van de zuidkant naar de noordkant.

Ik zeg, maak van het nieuwe westelijke spoor een doorgaande spoor Ah - Nm van, het middenspoor voor de treinen van/naar Betuwelijn en voor inhalingen en het oostspoor voor Nm - Ah.
Bij Esta een kruis in spooor Ah - Nm leggen zodat de treinen van/naar Betuwelijn snel het hoofdspoor kunnen oversteken, pas aan de noordzijde wordt er in/uitgetakt op `t hoofdspoor van/naar Ah.

Woensdag 29 okt 2014 - 11:46:43
rvk-97
rvk-97
Facebook rick.van.kleef.7 Youtube videosprinter Flickr 127875718@N06
Quote
daniel81 (wo 29 okt 2014 10:22:47 somda.nl): Dat betekent dat er nu een spoor aangelegd is waarvan het allesbehalve zeker is dat het ooit gebruikt gaat worden?
Klopt, in de reisplanner valt er vanaf de start van de nieuwe dienstregeling geen trein te ontdekken die vanaf het nieuwe spoor gaat vertrekken. 31100 blijft naar Ah gaan!

Op schooldagen: Ktr-Zl v.v. of Rhn-Zl v.v.

Woensdag 29 okt 2014 - 11:47:10
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
O ja, het aansluitwissel wordt dan aftakkend bereden....lekkere slijtage aan het wissel dus....
Echt over nagedacht.....

Woensdag 29 okt 2014 - 12:06:39
jeanpierre
jeanpierre
Quote
gvttreinen (wo 29 okt 2014 11:45:44 www.somda.nl)Indien de lijn doorgetrokken wordt komen er aan de noordzijde overloopwissels, mijns inzien schiet jje nog steeds niets op want verpolaats je het aansluitprobleem van de zuidkant naar de noordkant.
Zeker weten dat er overloopwissels zijn ingepland? In de plannen is het derde spoor alleen bedoeld voor treinen van Arnhem naar Tiel. De treinen naar Arnhem blijven gewoon aan de zuidzijde kruisen met het spoor naar Nijmegen.

@rvk-97: De knip is nu ook nog niet nodig (als überhaupt ...). In de oude plannen is de knip pas nodig bij het versnellen van de IJssellijn en het doortrekken van de stoptrein uit Den Bosch naar Arnhem (en Zutphen naar Wijchen). Dat is nu op z'n vroegst voor drgl 2016 voorzien (maar dat hangt o.a. weer af van integratie HSL zuid en knelpunt overweg Rijksweg Noord).

Woensdag 29 okt 2014 - 12:27:29
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Zeker weet ik het nog niet

Maar het had ook te maken met goederenpaden o.m. op Nm en de Betuweroute echter heeft men de verwachting (en het aantal paden) naar beneden bij moeten stellen zodat er toch nog ruimte is voor doortrekking van de Tielenaar.

Woensdag 29 okt 2014 - 12:32:04
daniel81
daniel81
Oftewel:
De infra die er nu is aangelegd heb je op dit moment nog niets aan, behalve dan bij een eventuele verstoring tussen Ah en Est.
Als er vanuit het noorden een aansluiting naar het nieuwe spoor komt, is de winst dat een halterende Tielenaar de IC niet meer in de weg staat.
Er van uitgaande dat een stop 3 minuten kost (1 minuut afremmen, 1 minuut stilstaan en 1 minuut optrekken) win je straks de laatste 2 minuten, door de lage inrijsnelheid blijft de eerste minuut de IC's wel hinderen.

Als er ook overloopwissels naar het noorden bij komen, speelt bovengenoemd voordeel zich ook in omgekeerde richting af.

Voordeel van de noordelijke overloopwissels achterwege laten ((of in elk geval van het in stand houden van de zuidelijke overloopwissels) is dat een trein naar Tiel niet op het hoofdspoor hoeft te wachten op een vertraagde trein uit Tiel.

Woensdag 29 okt 2014 - 12:33:04
daniel81
daniel81
Quote
jeanpierre (wo 29 okt 2014 12:06:39 www.somda.nl): (maar dat hangt o.a. weer af van integratie HSL zuid en knelpunt overweg Rijksweg Noord).
Wat voor knelpunt is dat?

Woensdag 29 okt 2014 - 12:47:56
jeanpierre
jeanpierre
Overweg blijft volgens ProRail normen te lang dicht en raakt dan in "storing". En dat vindt de meneer (of mevrouw?) van de veiligheid niet goed.

Woensdag 29 okt 2014 - 12:50:09
treinfan
treinfan
Het grote voordeel van overloopwissels aan de noordzijde zou zijn dat de treindienstleider de keuze heeft om de trein uit Tiel voor of na het station te laten kruisen, wat bij (lichte) vertragingen de doorstroom kan bevorderen.

[Bezig met laden...]

Woensdag 29 okt 2014 - 12:59:50
NDS
NDS
Quote
jeanpierre (wo 29 okt 2014 12:47:56 somda.nl): Overweg blijft volgens ProRail normen te lang dicht en raakt dan in "storing". En dat vindt de meneer (of mevrouw?) van de veiligheid niet goed.
Klopt, regelmatig sta ik s'avonds met lijn 331 bij station Elst voor de overweg te kijken of hij in storing gaat of niet en tot nu toe gaat hij steeds met nog 20 a 30sec. over als nog open, het is dus erg op het randje op bepaalde tijden.

Groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Woensdag 29 okt 2014 - 13:02:06
jeanpierre
jeanpierre
Het gaat niet om de overweg bij het station (die wordt al vervangen door een tunnel), maar 1 overweg noordelijker.

Woensdag 29 okt 2014 - 13:21:07
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Rijksweg Noord.

De drgl planning gaat uit van kruisen tussen Vrk en Esta, op een of ander manier zou dubbelspoor tot Est wenselijker zijn.

Woensdag 29 okt 2014 - 14:04:49
daniel81
daniel81
Quote
treinfan (wo 29 okt 2014 12:50:09 www.somda.nl): Het grote voordeel van overloopwissels aan de noordzijde zou zijn dat de treindienstleider de keuze heeft om de trein uit Tiel voor of na het station te laten kruisen, wat bij (lichte) vertragingen de doorstroom kan bevorderen.
Ongetwijfeld. Maar dat druist dan wel enorm in tegen de trend om alle rijwegen te standaardiseren, treindienstleiders te verbieden bepaalde alternatieven te gebruiken, de treindienstleiders überhaupt niet meer te laten nadenken maar alles aan ARI over te laten, en last but ot least alle zodoende overtollige wissels te verwijderen.

Zondag 05 jul 2015 - 09:02:24
kleine_man
kleine_man
Het derde spoor ligt er nu in Elst.

Het is een draadloos kopspoor geworden. Echter wat het spoornummer is, is niet geheel duidelijk. Er staat een digitale CTA waarop spoor 3 staat. Enkele meters verder hangt er een bordje waarop staat dat het spoor 1a is.

Ik zag het vanuit de trein, als ik van de week tijd heb, zal ik er eens een fototje van maken.

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Zondag 05 jul 2015 - 10:42:27
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Klopt, op de officiële beveiligingstekeningen is het spoor 3 maar ergens is buiten iets fout gegaan en 'heet' het spoor 1a terwijl de naastliggende hoofdspoor Ah - Nm spoor 1 heet, eigenlijk kan dat niet want 1 kan alleen onderverdeeld worden in 1a en 1b en in Elst heeft 1a niets met 1 te maken.
Maar goed, dit probleem is idd erkent er wordt tzt hersteld.

Maandag 06 jul 2015 - 10:37:11
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
En wat wordt het dan? Spoor 0? Of gaan ze de nummering omdraaien Een niet opvolgend spoornummer naast spoor 1 komt wel vaker voor (2x in Ddr en ook te Nm) maar da's over het algemeen een spoor dat er al lag en dus al een nummer had voor het een perron kreeg. Est is wat dat betreft afwijkend omdat 't een nieuw spoor is.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Maandag 06 jul 2015 om 10:38:25

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 06 jul 2015 - 10:41:57
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Spoor 3, dat staat er toch?

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Maandag 06 jul 2015 - 10:50:26
kleine_man
kleine_man
Quote
daniel_ddr (ma 06 jul 2015 10:37:11 www.somda.nl): En wat wordt het dan? Spoor 0? Of gaan ze de nummering omdraaien Een niet opvolgend spoornummer naast spoor 1 komt wel vaker voor (2x in Ddr en ook te Nm) maar da's over het algemeen een spoor dat er al lag en dus al een nummer had voor het een perron kreeg. Est is wat dat betreft afwijkend omdat 't een nieuw spoor is.
Zoals GVT al aangegeven heeft wordt het spoor 3, het eerst opvolgende spoornummer. Iets wat al jaren gebruikelijk is in de spoorwegwereld.

Dat Nijmegen spoor 35 heeft, geeft alleen maar aan dat Nijmegen zich eerst in westelijke richting ontwikkeld heeft en spoor 35 later aangelegd is dan spoor 1. Dit zie je ook in Dordrecht en Zwolle.

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Maandag 06 jul 2015 - 11:52:20
sjoerd
sjoerd
Nee, hoor, zo werkt het niet. Spoornummering gebeurt historisch gezien van het stationsgebouw uit. Het eerste spoor voor het stationsgebouw is spoor 1. Daarna wordt doorgenummerd van het stationsgebouw af, en hebben dan alle sporen naar die zijde een nummer, dan begint men door te nummeren, weer vanuit de positie van spoor 1, naar de sporen aan weerszijden van het stationsgebouw. Perronsporen kregen van oorsprong een romeins cijfer. Dordrecht is een goed voorbeeld: spoor 1 (I) ligt voor het stationsgebouw en ooit werden de overige sporen naar het zuiden toe doorgenummerd tot en met 14. Daarom zijn de huidige Arrivakopsporen 15 (XV) en 16 en lagen daar ook nog de goederenloodssporen 17, 18 en 19, zodat (naar gelang de doorgaande kilometrering) de kopsporen 20 (XX) en 21 (en toen ook nog 22) verderop naast het stationsgebouw werden genummerd.
In Nijmegen kwam het nummer 35 (XXXV) pas aan de beurt toen alle sporen die er toen waren voor het stationsgebouw een nummer hadden gekregen. Daarna volgden sporen buiten het emplacement, weer volgens opklimmende kilometrering, zoals uithaalsporen. In Elst krijgt het kopspoor dus op volkomen logische wijze het nummer 3.
Ja, ik weet het, ook op deze historische regel bestaan uitzonderingen, door een bewuste keuze of door een fout, maar daar gaat het hier niet over. Of er werd een nummer overgeslagen en het spoor werd niet aangelegd.

Laatst bewerkt door sjoerd op Maandag 06 jul 2015 om 12:05:53

Maandag 06 jul 2015 - 12:09:09
broek53
broek53
Het heeft hier verder niet echt mee te maken en ik snap dat het een uitzondering is, maar toch: binnen die regeld heb ik nooit kunnen begrijpen waarom nu juist in het niet onbelangrijke station Amsterdam CS spoor 1 een kopspoor aan de zijkant van het stationsgebouw is.
De enige plausibele verklaring die ik ooit gehoord heb, is dat Amsterdam CS gebouwd is als twee kopstations tegenover elkaar, waarbij de beveiliging (ook) niet gekoppeld was. Dan zou het 'logisch' zijn dat al die kopsporen aan de westzijde opeenvolgend genummerd zijn, beginnend bij 1.

Maar dit volledig terzijde.

Maandag 06 jul 2015 - 12:55:11
daniel81
daniel81
En precies hetzelfde kun je je afvragen bij de buurtsporen in Ut
Maar ook dat volledig terzijde

Edit deze en andere zaken mogen vrijuit besproken worden in somda.nl

Laatst bewerkt door daniel81 op Maandag 06 jul 2015 om 13:00:04

Maandag 06 jul 2015 - 13:00:47
broek53
broek53
Nu ja, daarvoor geldt dat sinds een decennium ongeveer de regel dat de spoornummering begint bij het spoor voor het stationsgebouw is afgeschaft / niet meer wordt gehanteerd. De buurtsporen in Utrecht heetten vroeger 11 -14 en dat was consistent met de regel die Sjoerd weergeeft.

Maandag 06 jul 2015 - 16:44:39
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Blijft erbij dat er of andere draagtas spoor 3 het onlogische nummer 1a heeft gegeven.
Geheel volgens regels ligt spoor 1 idd langs het stationsgebouw van Elst.
Alleen spoor 1 zou je in fases (a en b) kunnen verdelen en niet een of ander spoor het fase van een al gebruikte spoornummer geven.

Maandag 06 jul 2015 - 17:52:50
albertjan9
albertjan9
Twitter albert_jan96 Flickr albertjan96
Is gewoon een misplaatst bordje wat weggehaald kan/moet worden.

Laatst bewerkt door albertjan9 op Maandag 06 jul 2015 om 17:53:53

Dagelijks Ktr - Ah v.v.

Dinsdag 11 apr 2017 - 14:15:04
Berk24
Berk24
Zijn er plannen om Hemmen-Dodewaard te sluiten? Bij de nieuwe dienstregeling is er flink wat rijtijd op Elst-Tiel afgehaald, is er een krappe kering in Tiel van 4 minuten en is de kruising in Elst erg krap. Door Hemmen-Dodewaard te sluiten kan de kering in Tiel verruimd worden naar 8 minuten, waardoor vertragingen minder snel doorwerken. Hier profiteren alle reizigers van, de enige gedupeerden zijn de gebruikers van Hemmen-Dodewaard, maar dat zijn er niet veel doordat het station in een weiland ligt.

Dinsdag 11 apr 2017 - 14:47:19
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Volgens mij staat er snelheidsverhoging op het programma, de snelheid tussen Ktr en Tl zou van 100 naar 140 km/h gaan en daarvoor zal de aansluiting van stamlijn moeten (?) verdwijnen.
Ook tussen Vrk en Za zal naar 140 gebracht moeten worden.

Dinsdag 11 apr 2017 - 14:56:31
Berk24
Berk24
Tussen Zetten-Andelst en Kesteren ligt dubbelspoor in een rechte lijn, kan op dat stuk ook niet de baanvaksnelheid omhoog naar 140 km/h? Dat stuk lijkt mij logischer dan Kesteren-Tiel omdat je ook met een brug zit (die je wel voelt als je in de trein zit)

Laatst bewerkt door Berk24 op Dinsdag 11 apr 2017 om 14:56:44

Dinsdag 11 apr 2017 - 15:40:44
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Waarom zou je tussen Za en Ktr 140 willen rijden?
Met al die tussenstops mag je blij zijn om net de 100 te kunnen halen.

Dinsdag 11 apr 2017 - 15:46:30
martijn
martijn
"Hier profiteren alle reizigers van, de enige gedupeerden zijn de gebruikers van Hemmen-Dodewaard, maar dat zijn er niet veel doordat het station in een weiland ligt." Heerlijk argument weer. Hopelijk kijken de belanghebbenden tzt naar factoren die wel van belang zijn.

Dinsdag 11 apr 2017 - 16:32:54
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Het klinkt heel lullig Martijn,maar zo werkt het tegenwoordig wel.
The need of the few is less then the need of the mass.
Ofwel beter 10 reizigers minder blij en 1000 erg blij,dan andersom
Daardoor is je aangedragen term belang(hebbende) ook iets waar je veel kanten mee opkunt,het is maar net hoe/van welke kant je het (wil) bekijken.

Laatst bewerkt door phantom op Dinsdag 11 apr 2017 om 16:33:21

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Dinsdag 11 apr 2017 - 16:43:59
martijn
martijn
Klopt, maar noem dan reizigersaantallen of andere argumenten in plaats van de toevallige ligging van een station. Als weilanden motivatie voor het sluiten van stations zou zijn, kan Veenendaal-De Klomp ook wel dicht

Laatst bewerkt door martijn op Dinsdag 11 apr 2017 om 16:52:47

Dinsdag 11 apr 2017 - 17:00:09
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Hmn was volgens mij in NS tijd het een na slechts renderende station na Geerdijk!

Dinsdag 11 apr 2017 - 17:03:40
Berk24
Berk24
Hemmen-Dodewaard valt in de categorie Geerdijk of Sappemeer-Oost. Tussen de 100 en 200 reizigers per dag. Daar hou je geen station voor open, alleen als weinig reizigers er hinder van ondervinden zoals in Zuidwest-Friesland, maar dat is hier niet het geval.

Dinsdag 11 apr 2017 - 17:24:22
martijn
martijn
Kiek, dat zijn de argumenten! En Dodewaard ligt grotendeels dichterbij Opheusden dan bij Hmn en Hemmen zelf ligt nagenoeg tegen Zetten aan

Laatst bewerkt door martijn op Dinsdag 11 apr 2017 om 17:24:36

Dinsdag 11 apr 2017 - 18:43:46
Jmsz
Jmsz
De vraag is gewoon wie er echt van dit station profiteren. Dodewaard Op is enkele honderden meters verder dan Dodewaard Hmn. Hemmen Hmn ook maar enkele honderden meters korter dan Hemmen Za. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Kmw en Hnp die op zich ook in een weiland liggen lijkt hier geen duidelijke toegevoegde waarde voor specifieke dorpen te zitten.