Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

De spoorwegen en de wintertijd

Zondag 25 mrt 2012 - 01:48:37
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Ik weet het, over een 17 tal minuten gaat de zomertijd in. Dat betekent dat de trein van 1409 van Ut naar Asd om 2:07 niet zal rijden. Dit wordt dan de 1413, omdat het 3:07 zal zijn.

Dat is er duidelijk, maar als het wintertijd is?
Dan zal er 2x om 2:07 een trein vertrekken. Welk treinnummer hebben deze dan? Dezelfde kunnen ze nooit gebruiken.

Is de eerste om 2.07 dan het normale treinnummer (1409), en de tweede een uur later om 2:07 dan de 301409. Waarbij de 30 voor een 'aangepaste dienstregeling' staat?
Of rijdt de NS helemaal niks in de tweede 2:00 ??

Laatst bewerkt door aarclay op Zondag 25 mrt 2012 om 01:50:16

Choo choo.....

Zondag 25 mrt 2012 - 05:17:02
maigoda
maigoda
Dat is bij de overgang van zomer naar wintertijd inderdaad het geval. Er rijdt twee maal om 02.07 uur vanuit Ut een nachtnet. De eerste heet gewoon 1409, de tweede weet ik niet precies, maar wel dat het een xx1409 is. Dat kan vanalles zijn, bijvoorbeeld 21409, 301409 of 701409.
Groetjes,
Emiel

Zondag 25 mrt 2012 - 08:01:30
bjornl
bjornl
somda.nl

Zondag 25 mrt 2012 - 16:24:14
seinhuis
seinhuis
Ik blijf het leuk vinden dat deze discussie 2x per jaar weer terug komt.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zondag 25 mrt 2012 - 19:50:09
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Op het YouTube-kanaal van Deutsche Bahn is een interessant filmpje te zien over dit onderwerp: youtu.be (voor de volledigheid, het filmpje is in het Duits).

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Zondag 25 mrt 2012 - 20:49:58
mren
mren
Quote
seinhuis (zo 25 mrt 2012 16:24:14 www.somda.nl): Ik blijf het leuk vinden dat deze discussie 2x per jaar weer terug komt.
En bijna altijd door dezelfde topicstarter

Zaterdag 21 mrt 2015 - 07:21:50
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Quote
maigoda (zo 25 mrt 2012 05:17:02 somda.nl): Dat is bij de overgang van zomer naar wintertijd inderdaad het geval. Er rijdt twee maal om 02.07 uur vanuit Ut een nachtnet. De eerste heet gewoon 1409, de tweede weet ik niet precies, maar wel dat het een xx1409 is. Dat kan vanalles zijn, bijvoorbeeld 21409, 301409 of 701409.
Groetjes,
Emiel
Als ik OVtijden mag geloven, zie ik dat de nachttreinen gewoon tijdens de overgang van zomer naar wintertijd gewoon ingelegd worden met een opvolgend nummer.

1410 03.17
1412 03.17

Kan iemand bevestigen of het vroeger wel een voorvoegsel als nummer had?

Choo choo.....

Zaterdag 21 mrt 2015 - 10:51:50
john2
john2
Begrijp dat er van zomer naar winter tijd 2 maal op dezelfde tijd een nachtrein vertrek. Maar hoe zit het met winter tijd naar zomer tijd? Word er dan 1 uur overgeslagen? Voor bij het voorbeeld in dit topic te blijven, 2.07 uur wordt 3.07 uur.

Zaterdag 21 mrt 2015 - 10:54:38
maigoda
maigoda
Dat klopt, in de overgang van zomertijd naar wintertijd vervalt er gewoon eentje. Er is namelijk geen enkele andere manier het op te lossen.
Quote
aarclay (za 21 mrt 2015 07:21:50 somda.nl):
Als ik OVtijden mag geloven, zie ik dat de nachttreinen gewoon tijdens de overgang van zomer naar wintertijd gewoon ingelegd worden met een opvolgend nummer.

1410 03.17
1412 03.17

Kan iemand bevestigen of het vroeger wel een voorvoegsel als nummer had?
Bij deze de bevestiging dat de 1400 "vroeger" een voorvoegsel had, zoals ik tijden terug al schreef.
Groetjes,
Emiel

Zaterdag 21 mrt 2015 - 11:19:37
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Dat is toch gewoon het directe gevolg van de klok een uur vooruit draaien? Dan sla je een uur over en dus "rijdt er een trein minder"

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Zaterdag 21 mrt 2015 - 12:15:22
dh3201
dh3201
Hoe gaat het eigenlijk met de internationale nachttreinen?
Komen die respectievelijk een uur eerder of een uur later aan op de eindbestemming.
Of laat men die, als de klok teruggezet wordt, ergens een uur stil staan?
(Als de klok de andere kant op gezet wordt kan dat natuurlijk niet)

Shqiperise-lopers?

Zaterdag 21 mrt 2015 - 12:48:53
john2
john2
Volgens mijn bescheiden mening word de dienstregeling in de planning weergegeven na het moment van vooruit of achteruit zetten van de klok. Dit op het eerstvolgende station na de tijdwisseling.

Zaterdag 21 mrt 2015 - 13:01:45
daniel81
daniel81
Uiteraard, maar dat is niet waar het hier om gaat
De nachttreinen hebben ook een 'pad'. En het kan best zijn doordat -vanwege het verzetten van de klok- de trein een uur 'te vroeg' is t.o.v. normaal, er op een bepaald traject of station geen spoorcapaciteit beschikbaar is. En de vraag is dus hoe dat opgelost wordt.

Zaterdag 21 mrt 2015 - 14:34:48
john2
john2
Dan had ik het verkeerd begrepen. Dacht dat het om het tijdverschil ging in de dienstregeling op het eerstvolgende station na het uur verzetten van de klok.

Zaterdag 21 mrt 2015 - 22:41:34
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Ik meende dat het zo was dat die bij het ingaan van de zomertijd een uur te laat op het eindpunt zijn (...logisch) en bij het ingaan van de wintertijd onderweg een uur stil staan.

Zondag 22 mrt 2015 - 06:58:48
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Of vertrekt gewoon een uur later, dat is het meest voorkomende

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Zondag 22 mrt 2015 - 11:53:29
john2
john2
Gewoon de aankomst en vertrek tijd na het tijdverschil, ongeacht welke, op het eerste volgende station na het uur de klok verzetten, actueel zetten van de tijd.

Woensdag 25 mrt 2015 - 12:17:22
dh3201
dh3201
Ik heb de tijden van de CNL's Amsterdam-Zürich v.v. op 21/22 maart en 28/29 maart vergeleken, maar ik weet niet in hoeverre Hafas al bij is met wintertijd/zomertijd.
Amsterdam-Zürich: op enkele minuten verschil rond Köln en Koblenz zijn de tijden identiek.
Zürich-Amsterdam: vertrek uit Zürich gelijk, vanaf Frankfurt loopt de CNL op 29 maart vertraging op, in Duisburg een tot een half uur, in Amsterdam tot een uur.
(Werkzaamheden in Duitsland???)
Zürich-Karlsruhe: +0
Frankfurt: +5
Koblenz: +9
Bonn en Köln: +20
Düsseldorf: +31
Duisburg: +30
Emmerich: +20
Arnhem: +71
Utrecht: +66
Amsterdam: +63

Shqiperise-lopers?

Woensdag 25 mrt 2015 - 22:05:46
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Op de grens dus een uurtje wachten, kan ook

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 25 mrt 2015 - 22:18:48
dh3201
dh3201
Maar bij de overgang van wintertijd op zomertijd kom je dan toch 2 uur laten aan?
Of bedoel je dat die trein normaal altijd een uur stil staat zodat tijdens de overgang van wintertijd op zomertijd doorgereden kan worden om op de zelfde tijden te vertrekken en aan te komen?

Shqiperise-lopers?

Woensdag 25 mrt 2015 - 22:26:36
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Vertragingstijd is nog in de wintertijd, aankomst in zomertijd in amsterdam is dus +3.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 25 mrt 2015 - 22:54:22
JuliandeB
JuliandeB
Flickr juliandebondt
Hoe zit het dan met de Alpen Express/Skitrein van aankomend weekend? Wacht deze ook ergens of komt hij gewoon eerder aan?

Woensdag 25 mrt 2015 - 22:58:32
train85
train85
Hij komt gewoon aan volgens de tijden die Op de Rails facebook heeft en die hier op de voorpagina staan vermeld.

www.mat64.nl

Woensdag 25 mrt 2015 - 23:15:40
dh3201
dh3201
Quote
dlm4yjp (wo 25 mrt 2015 22:26:36 www.somda.nl): Vertragingstijd is nog in de wintertijd, aankomst in zomertijd in amsterdam is dus +3.
Dan snap ik alleen de tijden tussen Bonn en Emmerich niet, of hebben die soms een andere zomertijd?

Shqiperise-lopers?

Woensdag 25 mrt 2015 - 23:22:47
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Vermoed dat dat gewoon fictief is, om de administratieve rompslomp te omzeilen.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Donderdag 26 mrt 2015 - 06:47:54
mdeen
mdeen
Quote
dh3201 (wo 25 mrt 2015 22:18:48 somda.nl): Maar bij de overgang van wintertijd op zomertijd kom je dan toch 2 uur laten aan?
Of bedoel je dat die trein normaal altijd een uur stil staat zodat tijdens de overgang van wintertijd op zomertijd doorgereden kan worden om op de zelfde tijden te vertrekken en aan te komen?
Uiteraard ga je niet stil staan bij de overgang van wintertijd naar zomertijd. Dan kom je een uur te laat aan, als er verder geen ruimte in de dienstregeling zit.

En serieus: moet deze discussie nu elk jaar gevoerd worden? Het is toch gewoon bekend dat bij de overgang naar zomertijd de klok een uur vooruit gaat en treinen die door de nachtrijden dus een uur vertraagd zijn en dat bij de overgang naar wintertijd de klok een uur teruggezet wordt en dat die treinen dan een uur stil staan?

Donderdag 26 mrt 2015 - 13:57:11
john2
john2
Waarom moeten de treinen perse 1 uur voor noppes stilstaan? Aankomst en vertrek tijden bij beide overgangen kunnen toch 1 uur mee naar voor of achter schuiven. Toch niks moeilijks aan.

Donderdag 26 mrt 2015 - 14:01:38
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Anders komen sommige nachttreinen wel heel vroeg aan.

Donderdag 26 mrt 2015 - 14:07:58
train85
train85
Dit fenomeen gaat elk jaar hetzelfde en dat loopt als sinds dit ingevoerd is.

www.mat64.nl

Donderdag 26 mrt 2015 - 14:14:40
daniel81
daniel81
Plus zoals ik al eerder zei, dat er een uur eerder mogelijk geen pad beschikbaar is.

Donderdag 26 mrt 2015 - 14:36:06
qj7141
qj7141
En de reiziger in de nachttrein heeft meestal een aardige duit voor z'n bed betaald en wil dat er wel uit hebben....

Donderdag 26 mrt 2015 - 15:01:43
john2
john2
Quote
daniel81 (do 26 mrt 2015 14:14:40 www.somda.nl): Plus zoals ik al eerder zei, dat er een uur eerder mogelijk geen pad beschikbaar is.
Is toch niet moeilijk om een pad automatische mee te laten schuiven met het tijdsverschil.

Donderdag 26 mrt 2015 - 17:00:09
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Dus een andere trein moet wijken? Meer smaken zijn er niet. En reizigers zijn dus een uur vroeger dan gepland op hun bestemming. Is dat handig?

Donderdag 26 mrt 2015 - 17:05:59
john2
john2
Dus als ik het goed begrijp moet er dan zoals ik het bedoel planmatig een heel rooster worden omgegooid. Dan is dit inderdaad niet handig.

Donderdag 26 mrt 2015 - 17:10:17
thom
thom
De rest blijft immers gewoon in hun eigen uurpatroon rijden.

Donderdag 26 mrt 2015 - 17:47:36
michaben
michaben
Quote
daniel81 (do 26 mrt 2015 14:14:40 somda.nl): Plus zoals ik al eerder zei, dat er een uur eerder mogelijk geen pad beschikbaar is.
Erg knap om bij overgang terug naar wintertijd met een uur extra in de nacht paden te kort te komen. Goed, er zal mogelijk nog een extra trein verschoven moeten worden, maar zouden er werkelijk reizigers zijn die om 3:00 opstaan om hun klok terug te zetten, en vervolgens verwachten dat elke trein precies rijdt zoals deze zou moeten rijden? Ik durf te wedden dat de meerderheid van de reizigers de dienstregeling van de nachttreinen niet eens uit hun hoofd weten, en het echt niets boeit dat deze specifieke nachttrein die ene dag per jaar een uur eerder aankomt.

Het is typisch voorbeeld van systeemautisme, geen mens op de wereld die het boeit dat exact om 2:00 en 3:00 de klok aangepast wordt, geen mens die het boeit dat de nachttreinen 365 dagen per jaar dezelfde dienstregeling hebben, maar toch moet en zal het zo gebeuren volgens de spoorbedrijven. Duidelijk weer een voorbeeld van denken in problemen, en reizigers vooral niet op de plaatsen 1, 2 en 3 zetten.

Donderdag 26 mrt 2015 - 18:04:57
daniel81
daniel81
Het is niet zozeer in de nacht, vooral in de volgende ochtend.
Nu is dat een zondag dus dan zal het inderdaad meevallen, maar de nachttreinen arriveren in NL op een tijdstip dat doordeweeks de ochtendspits is.
Zou de klok op een doordeweekse dag teruggedraaid worden dan kun je dus weldegelijk een probleem hebben.

Donderdag 26 mrt 2015 - 19:14:11
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Wat is dan het voordeel als je een uur eerder aankomt? Dat je op een zondagmorgen in oktober ineens om 7.00 in plaats van om 8.00 op je bestemming aankomt?

Donderdag 26 mrt 2015 - 19:17:34
michaben
michaben
Die vraag kun je precies andersom stellen, wat is dan het voordeel van exact op dezelfde tijd aankomen als alle andere dagen van het jaar? Alsof de reizigers van de trein dat weten. Die kopen een kaartje voor die dag en zien de dienstregeling die daarbij hoort. Dit gaan echt niet vergelijken of de aankomsttijd de rest van het jaar wel hetzelfde is en klagen indienen als dat niet zo is.

Donderdag 26 mrt 2015 - 21:02:47
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Op internationale reizen plan je dat echt wel

Donderdag 26 mrt 2015 - 21:14:52
michaben
michaben
Dat is toch precies wat ik zeg? Je plant....op de dag waarop je die reis maakt! Dus niet op basis van een jaardienst, ik denk niet dat die treinen veel dagelijkse reizigers heeft. Vliegtuigen gaan toch ook niet een uur rondjes vliegen omdat mensen anders in de war zijn dat hun vlucht die ene dag een uur te vroeg aan zou komen?

Vrijdag 27 mrt 2015 - 06:55:13
mdeen
mdeen
Quote
michaben (do 26 mrt 2015 17:47:36 somda.nl):
Quote
daniel81 (do 26 mrt 2015 14:14:40 somda.nl): Plus zoals ik al eerder zei, dat er een uur eerder mogelijk geen pad beschikbaar is.
Erg knap om bij overgang terug naar wintertijd met een uur extra in de nacht paden te kort te komen. Goed, er zal mogelijk nog een extra trein verschoven moeten worden, maar zouden er werkelijk reizigers zijn die om 3:00 opstaan om hun klok terug te zetten, en vervolgens verwachten dat elke trein precies rijdt zoals deze zou moeten rijden? Ik durf te wedden dat de meerderheid van de reizigers de dienstregeling van de nachttreinen niet eens uit hun hoofd weten, en het echt niets boeit dat deze specifieke nachttrein die ene dag per jaar een uur eerder aankomt.

Het is typisch voorbeeld van systeemautisme, geen mens op de wereld die het boeit dat exact om 2:00 en 3:00 de klok aangepast wordt, geen mens die het boeit dat de nachttreinen 365 dagen per jaar dezelfde dienstregeling hebben, maar toch moet en zal het zo gebeuren volgens de spoorbedrijven. Duidelijk weer een voorbeeld van denken in problemen, en reizigers vooral niet op de plaatsen 1, 2 en 3 zetten.
En dan komt die nachttrein in Nederland om 6:00 aan een perron in Arnhem (ik noem maar wat) waar op dat moment de reguliere trein naar Utrecht vertrekt.
Wat dan? Moet die reguliere trein dan een andere vertrektijd krijgen omdat het de overgang naar wintertijd is? Handige voetnoot.

Vrijdag 27 mrt 2015 - 12:35:15
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Dan hebben we gelukkig een mannetje die knopjes bediend en we hebben seinen en wissels... Zucht... Hoezo het probleem opzoeken...

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Vrijdag 27 mrt 2015 - 12:36:15
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
... als die er nog liggen. (DSSU)

Vrijdag 27 mrt 2015 - 17:23:17
maigoda
maigoda
Quote
mdeen (vr 27 mrt 2015 06:55:13 somda.nl):
En dan komt die nachttrein in Nederland om 6:00 aan een perron in Arnhem (ik noem maar wat) waar op dat moment de reguliere trein naar Utrecht vertrekt.
Wat dan? Moet die reguliere trein dan een andere vertrektijd krijgen omdat het de overgang naar wintertijd is? Handige voetnoot.
Op dat tijdstip heb je geen probleem, want op zondagmorgen vertrekt de eerste trein naar Ut pas om 07.26 (trein 3020)...

Maar wat betreft eventuele internationale nachttreinen, de hele dienstregeling zit verpakt in een uurspatroon. Dat is qua reizigerstreinen elk uur hetzelfde. Maakt het dan iets uit of een internationale nachttrein een uurtje vroeger of later komt? Het pad waarin gereden moet worden is er in principe elk uur.
Groetjes,
Emiel

Vrijdag 27 mrt 2015 - 17:25:45
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Je hebt alleen een probleem als er bijvoorbeeld een ICE is die wel op de reguliere tijd vertrekt en dan in hetzelfde uur zou zitten. Maar dat probleem is er in dit geval niet, dus gaat het 30 posts over eigenlijk iets dat niet bestaat.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Vrijdag 27 mrt 2015 - 18:36:02
dh3201
dh3201
De nachttreintijden nog eens bekeken. Door via Bonn-Beuel en Köln Deutz/Messe te rijden in plaats van Bonn Hbf en Köln Hbf kan blijkbaar weer een half uur tijdswinst worden gewonnen, waarna er zeker niet meer achter een traag goederenpad of stoptreinpad aangehobbeld hoeft te worden, zodat de zomertijdvertraging in Emmerich nog maar 21 minuten en in Arnhem zelfs nog maar 11 minuten is, mag de trein in Arnhem (of tussen Arnhem en Utrecht) doodleuk 55 minuten op een volgens pad blijven wachten?

Als de trein gewoon na 3:00 overal zo ongeveer een uur later zou zijn (hier en daar wat minuutjes verschil om niet in de knoop met andere treinen cq vrije perrons te komen) zou ik het nog wel snappen.

Shqiperise-lopers?

Vrijdag 27 mrt 2015 - 20:04:58
henri1972
henri1972
Er zijn werkzaamheden in Keulen, vandaar de omleiding, heeft niets met zomer, winter of helemaal geen tijd te maken.

Vrijdag 27 mrt 2015 - 20:10:25
maigoda
maigoda
Quote
dh3201 (vr 27 mrt 2015 18:36:02 somda.nl): De nachttreintijden nog eens bekeken. Door via Bonn-Beuel en Köln Deutz/Messe te rijden in plaats van Bonn Hbf en Köln Hbf kan blijkbaar weer een half uur tijdswinst worden gewonnen, waarna er zeker niet meer achter een traag goederenpad of stoptreinpad aangehobbeld hoeft te worden, zodat de zomertijdvertraging in Emmerich nog maar 21 minuten en in Arnhem zelfs nog maar 11 minuten is, mag de trein in Arnhem (of tussen Arnhem en Utrecht) doodleuk 55 minuten op een volgens pad blijven wachten?
Trein CNL 418 vertrekt om 08.57 uit Ah, om 09.32 uit Ut en is om 09.59 te Asd. Antwoord: nee, dat wachten hoeft niet. Kennelijk heeft men een pad gekregen dat gewoon tussen de normale dienstregeling door past. Al heeft dat met de zomertijd weer niets van doen...
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Vrijdag 27 mrt 2015 om 20:11:23

Vrijdag 27 mrt 2015 - 20:15:30
henri1972
henri1972
Trein staat in Em (bijna) uur stil, Em 7.34 Ah 8.57.
Op zaterdag moet de 222 er voorbij, maar op zondag rijdt die niet .....

Vrijdag 27 mrt 2015 - 22:27:01
dh3201
dh3201
Mijn excuus. Het heeft zo te zien toch niet met wintertijd/zomertijd te maken.
Ik heb nu wat verschillende andere datums bekeken, en dat bijna een uur stil staan in Emmerich is blijkbaar elke dag zo.
Em 7:34 Ah 8.57 (of sukkelt de trein om hier 1:23 over te doen?)
In ieder geval tot 12/13 april!
10/11 en 12/13 april zelfs: Em 7:14 Ah 8:57 in 1 uur 43 minuten!
Vanaf 14/15 april is het weer gewoon Em 7:13 Ah 7:47 in 34 minuten.

Shqiperise-lopers?

Maandag 30 mrt 2015 - 06:52:04
mdeen
mdeen
Quote
maigoda (vr 27 mrt 2015 17:23:17 somda.nl):
Quote
mdeen (vr 27 mrt 2015 06:55:13 somda.nl):
En dan komt die nachttrein in Nederland om 6:00 aan een perron in Arnhem (ik noem maar wat) waar op dat moment de reguliere trein naar Utrecht vertrekt.
Wat dan? Moet die reguliere trein dan een andere vertrektijd krijgen omdat het de overgang naar wintertijd is? Handige voetnoot.
Op dat tijdstip heb je geen probleem, want op zondagmorgen vertrekt de eerste trein naar Ut pas om 07.26 (trein 3020)...
Een voorbeeld geven is ook niet aan jou besteed he? Goed dan, 7:26, als je het dan beter kunt visualiseren als 6:00. Maar het argument is hetzelfde: als je een nachttrein bij de overgang naar de wintertijd zonder stoppen door laat lopen dan zal die geheid ergens in de knoop komen met reguliere treinen.
Je hebt dat probleem al bij de overgang naar de zomertijd, waarom zou je dat bij de overgang naar de wintertijd nog een keer willen hebben. Niets is makkelijker voor de dienstregeling dan ergens een uur blijven staan.

Maandag 30 mrt 2015 - 09:30:03
Roland55
Roland55
Alpen Expres 13416 was gepland een uur later in Venlo. Nu aankomst 09.23 in plaats van 08.23. Je kan raden waarom dat was. Hij was overigens keurig netjes op tijd in Venlo.

Maandag 30 mrt 2015 - 09:51:06
john2
john2
Quote
mdeen (ma 30 mrt 2015 06:52:04 www.somda.nl):
Quote
maigoda (vr 27 mrt 2015 17:23:17 somda.nl):
Quote
mdeen (vr 27 mrt 2015 06:55:13 somda.nl):
En dan komt die nachttrein in Nederland om 6:00 aan een perron in Arnhem (ik noem maar wat) waar op dat moment de reguliere trein naar Utrecht vertrekt.
Wat dan? Moet die reguliere trein dan een andere vertrektijd krijgen omdat het de overgang naar wintertijd is? Handige voetnoot.
Op dat tijdstip heb je geen probleem, want op zondagmorgen vertrekt de eerste trein naar Ut pas om 07.26 (trein 3020)...
Een voorbeeld geven is ook niet aan jou besteed he? Goed dan, 7:26, als je het dan beter kunt visualiseren als 6:00. Maar het argument is hetzelfde: als je een nachttrein bij de overgang naar de wintertijd zonder stoppen door laat lopen dan zal die geheid ergens in de knoop komen met reguliere treinen.
Je hebt dat probleem al bij de overgang naar de zomertijd, waarom zou je dat bij de overgang naar de wintertijd nog een keer willen hebben. Niets is makkelijker voor de dienstregeling dan ergens een uur blijven staan.
Leuk voor de reizigers die in een nachtrein zitten. Moeten die 1 uur voor noppes in een trein zitten.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 30 mrt 2015 - 10:02:52
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Heb het een keer met de nachttrein van Praag naar ik meen Frankfurt/Main dat we bij overgang Zomer-Wintertijd een uur in Martkredwitz bleven staan.

Maandag 30 mrt 2015 - 10:32:06
mdeen
mdeen
Quote
john2 (ma 30 mrt 2015 09:51:06 somda.nl):

Leuk voor de reizigers die in een nachtrein zitten. Moeten die 1 uur voor noppes in een trein zitten.
De meeste mensen zien de overgang naar de wintertijd als een mooie nacht omdat ze een uur langer kunnen slapen. Maar je kunt natuurlijk overal een negatieve spin aan geven.

Maandag 30 mrt 2015 - 10:53:08
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Mijn ervaring was dat het een beroerde nacht was, je slaapt het beste als de trein rijdt, niet als ie stilstaat en daarnaast waren we letterlijk wakkergebonst door de douane (eerst de Tsjechische en later door de Duitsers waarbij die een paar Nederlanders terecht moesten wijzen want die waren met een Identiteitskaart naar Praag afgereisd!), Marktredwitz ligt nl. vlakbij de Tsjechische grens.

Maandag 30 mrt 2015 - 17:33:52
maigoda
maigoda
Quote
mdeen (ma 30 mrt 2015 06:52:04 somda.nl):
Quote
maigoda (vr 27 mrt 2015 17:23:17 somda.nl):
Quote
mdeen (vr 27 mrt 2015 06:55:13 somda.nl):
En dan komt die nachttrein in Nederland om 6:00 aan een perron in Arnhem (ik noem maar wat) waar op dat moment de reguliere trein naar Utrecht vertrekt.
Wat dan? Moet die reguliere trein dan een andere vertrektijd krijgen omdat het de overgang naar wintertijd is? Handige voetnoot.
Op dat tijdstip heb je geen probleem, want op zondagmorgen vertrekt de eerste trein naar Ut pas om 07.26 (trein 3020)...
Een voorbeeld geven is ook niet aan jou besteed he? Goed dan, 7:26, als je het dan beter kunt visualiseren als 6:00. Maar het argument is hetzelfde: als je een nachttrein bij de overgang naar de wintertijd zonder stoppen door laat lopen dan zal die geheid ergens in de knoop komen met reguliere treinen.
Je hebt dat probleem al bij de overgang naar de zomertijd, waarom zou je dat bij de overgang naar de wintertijd nog een keer willen hebben. Niets is makkelijker voor de dienstregeling dan ergens een uur blijven staan.
Als het een nachttrein is die op een reguliere route rijdt, zou er in principe elk uur regeden moeten kunnen worden. Of ze dat ook altijd doen, willen, kunnen of niet, doet mijns inziens niet ter zake.

Bovendien is het maar de vraag of "het uur blijven staat" van de eerder genoende trein in Emmerich wel met de overgang van wintertijd naar zomertijd van doen heeft. De tijd gaat een uur vooruit en je blijf ter compensatie een uur staan??? Volgens mij verspil je dan nog meer tijd en ben je qua aankomsttijstip niet een uur later, maar twee uur later op je bestemming.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Maandag 30 mrt 2015 om 17:43:01

Maandag 30 mrt 2015 - 17:39:36
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Dat eerste is al ter sprake gekomen: "kan een probleem zijn als de andere trein na 03:00 vertrokken is", dat tweede is al op 25 maart door @dh3201 geconstateerd...

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Maandag 30 mrt 2015 - 17:59:31
michaben
michaben
Quote
mdeen (ma 30 mrt 2015 06:52:04 somda.nl): Maar het argument is hetzelfde: als je een nachttrein bij de overgang naar de wintertijd zonder stoppen door laat lopen dan zal die geheid ergens in de knoop komen met reguliere treinen.
Je lijkt wel een beleidsmaker, problemen zijn er om op te lossen, niet om je achter te verschuilen. Omdat volgens jou je geheid problemen krijgt (zonder te kijken of dat wel werkelijk het geval is) moet er standaard maar een uur stilgestaan worden. Schoolvoorbeeld van de huidige denkwijze van de spoorwereld, denken in problemen in plaats van oplossingen.

Overigens ga je geheel voorbij aan dat sowieso de personeelsroosters niet meer kloppen met een uur stilstand en dat je een spoor een uur bezet houdt waar je rekening mee moet houden. Kortom is het sowieso niet zomaar 'eventjes een uurtje stilstaan', dus waarom niet naar een daadwerkelijke oplossing zoeken, die er 9 van de 10 keer wel te vinden zal zijn zonder al te veel moeite?

Maandag 30 mrt 2015 - 18:24:18
dh3201
dh3201
Dat lange wachten in Emmerich heeft niets met wintertijd/zomertijd van doen. De tijden van 27/28 maart en 29/30 maart waren precies hetzelfde als die op 28/29 maart (eventuele minutenverschil daargelaten).
Het lijkt er dus op dat de aankomsttijden op zondagmorgen 29 maart op Hafas nog in de wintertijd werden getoond.
Ik had verwacht dat de tijden op Hafas na 3:00 's nachts in zomertijd zouden zijn, maar dat was dus niet zo, in ieder geval niet voor deze bekeken CNL.
Dus iedere nachtreiziger die deze trein heeft genomen en op Hafas heeft gekeken hoe laat ie zou aankomen kwam (volgens de zomertijd) een uur later aan dan de op Hafas bekeken aankomsttijd.

Shqiperise-lopers?

Woensdag 01 apr 2015 - 06:46:31
mdeen
mdeen
Quote
gvttreinen (ma 30 mrt 2015 10:53:08 somda.nl): Mijn ervaring was dat het een beroerde nacht was, je slaapt het beste als de trein rijdt, niet als ie stilstaat en daarnaast waren we letterlijk wakkergebonst door de douane (eerst de Tsjechische en later door de Duitsers waarbij die een paar Nederlanders terecht moesten wijzen want die waren met een Identiteitskaart naar Praag afgereisd!), Marktredwitz ligt nl. vlakbij de Tsjechische grens.
Ik slaap juist het beste als de trein stilstaat. En verder zijn de grenscontroles toch niet afhankelijk van het omzetten van de tijd, die gebeuren toch elke keer?

Woensdag 01 apr 2015 - 09:34:05
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Dat klopt maar zoals ik schreef was de controle bij de grens en was ik dus wakker gevolgd door een uur stilstand waardoor (bij mij) het in slaap komen niet goed lukte.