Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Verbouwing station Heerlen

Dinsdag 20 mrt 2012 - 15:50:42
jorgo
jorgo
Heb het hier nog niet echt langs zien komen, maar in Heerlen vinden tot 2018 grote werkzaamheden plaats. Dit ontwikkelingsproject rondom het station luistert naar de naam 'Maankwartier'. Er is een eigen site: www.maankwartier.nl, die overigens niet erg duidelijk is over wat er nu precies allemaal aangepast wordt...

Wel blijkt dat wonen, verkeer en commerciĆ«le functies (kantoren, overnachten) geĆÆntegreerd gaan worden. Het huidige station, dat weliswaar een duidelijk gedefinieerd gebouw kent maar waarvan de meeste functies op tunnelniveau plaatsvinden, verdwijnt. De voor- en achterzijde van het station moeten meer verbonden worden door nieuwe bebouwing over het spoor heen. Het mislukte busstation dat een jaar of vijf geleden werd geopend blijft zo te zien bestaan; ik zie niet duidelijk wat er met de perrons gebeurt.

Ik meen hier toch weer een ontwikkeling terug te zien waarvan ik dacht dat-ie weer aan het verdwijnen was: de camouflage van het station door andere functies, zoals ook in Hilversum, Amersfoort en (nog even) Utrecht CS. In Heerlen is het echter niet zo dat elke vierkante meter benut moet worden en goud geld opbrengt; er komt door krimp eerder veel ruimte vrij. Het ontwerp van het Maankwartier is wel apart, dat dan weer wel.

Hoe dan ook, ProRail kondigt vandaag in Metro reeds wat ongemakken aan: www.newreadmetro.com Dit heeft te maken met het opbouwen van een tijdelijk station: www.prorail.nl

Dinsdag 20 mrt 2012 - 18:27:35
ZJ37
ZJ37
Nu de aanvraag voor de drgl voor 2013 is ingediend lijkt e.e.a. wel weer overhoop te kunnen. Behalve het te saneren wissel te Hrl dat door zowel NS als Veolia niet gewenst wordt, gaat er ook enige tijd 1 van de 4 perronsporen buiten dienst. En dat gaat een beetje lastig passen allemaal.

Wordt ook ongetwijfeld vervolgd.

Dinsdag 20 mrt 2012 - 20:21:14
maxje
maxje
Welk wissel is men eigelijk van plan te gaan saneren?

Dinsdag 24 jul 2012 - 12:24:25
jorgo
jorgo
Afgelopen weekend heeft men te Hrl weer een stap gezet, door een tijdelijke voetgangersbrug te installeren.
www.limburger.nl

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 18 okt 2013 - 16:20:43
logis016
logis016
De werkzaamheden in de herfstvakantie 2013 zijn bijna ten einde.
Ik zag zojuist dat alle treinen (uiteraard) weg zijn uit Hrl. Zijn er extra LM ritten die er voor zorgen dat het mat klaar staat voor maandag als de normale dienstregeling weer opgestart wordt? Zo ja, dan wanneer?
Rijdt er bijv. maandag zeer vroeg LM vanuit Hz?

Zondag 20 okt 2013 - 16:58:20
john2
john2
Er is vanaf vrijdag 11 oktober tot en met vandaag 20 oktober hebben er geen treinen gereden op het traject Sittard - Heerlen. Misschien een werktrein daar gelaten of een goederen trein die met de werkzaamheden temaken had. Er zijn dus 9 dagen geen treinen tussen Sittard en Heerlen geweest. Heb zaterdag 19 oktober eens gekeken naar het spoor bij station Nuth. Er was duidelijk tezien dat er een poos geen trein verkeer geweest was. Moet er nog roest gereden worden voor maandag 21 oktober de reizigers dienstregeling opgestart word? Dit eventueel ook voor de bovenleiding, want voor de bovenleiding zal het ook wel noodzakelijk zijn dat er regelmatig een panto onder langs gaat. Deze opmerking en vraag geld ook voor andere trajecten die er langdurig uit liggen vanwege werkzaamheden.

Zondag 20 okt 2013 - 20:58:24
mvboetzela
mvboetzela
Ja.
Als een spoor 24 uur lang niet is bereden door een minimaal aantal assen (aantal is me even ontschoten) dan moet er roestgereden worden, dus op zicht en met aanwijzing voor alle overwegen. Roestrijden moet ook met een minimaal aantal assen worden gedaan. Voor de bovenleiding geldt dit niet, want koper roest nauwelijks in vergelijking met het staal van spoorstaven. Slecht contact panto-bovenleiding is ook geen veiligheidsrisico, slecht contact wiel/spoorstaaf wel.

Maandag 21 okt 2013 - 11:38:41
john2
john2
Als ik het goed begrijp dan gebeurt dit roestrijden op een traject dat minimaal 24 uur eruit heeft gelegen maar een maal met het minimaal x aantal assen.

Maandag 21 okt 2013 - 11:44:34
sik214
sik214
Vrij makkelijk te vinden op internet hoor: nl.wikipedia.org

Maandag 21 okt 2013 - 11:46:58
thom
thom
Zo rijdt er elke maandag dat er geen pendeltrein naar het NSM (vandaag dus niet een VIRM-VI op en neer zodat het spoor keurig binnen de 24 uur bereden blijft en er dus geen roestrij regime komt voor de eerste pende op dinsdag.

Dinsdag 03 nov 2015 - 16:35:29
jorgo
jorgo
Het budget is overschreden en er is nog slechts weinig van de kantoren- winkel en woonruimte verkocht of verhuurd.
www.nrc.nl
Bron: nrc.