EMET Ut-Ah(-Nm)
Forum: Algemeen - Algemeen
19-02-2021 15:08:27
AlbertP
AlbertP
Quote
henri1972 (19-02-2021 06:00:17):

Als er 3 verschillende treinserie op verschillende momenten stoppen dan krijg je dus verschillende vertrektijden. Ik weet niet wat die tijden gaan worden maar stel de serie 3200 stopt om -,01 en -,31 ri Arnhem en -,28 en -,58 ri Utrecht.

Als de serie 3200 niet rijdt dan stopt de 3100, dit wordt dan wrs zo rond -,26 en -,56 ri Arnhem en -,03 en -,33 ri Utrecht. Rijdt de 3100 ook niet meer, dan stopt de 3000 op wrs dezelfde tijden als nu dus -,13 en -,43 ri Arnhem en -,18 en -,48 ri Utrecht.

De bussen zullen met deze tijden mee moeten veranderen, zo niet dan gaan er aansluitingen van bus op trein verloren. En of Syntus Utrecht/ Reisss daaraan gaan meewerken ?


In het scenario dat ik schetste met een 3200 die achter de 3100 aan rijdt, zou die rond :07 (ri. Ut) en :21 (ri. Ah) in Klp stoppen, waardoor de IC's in beide richtingen niet meer ongeveer tegelijk langskomen, en ik weet niet hoe dat valt bij de busvervoerders.

Nu kunnen bussen aankomen te Klp, reizigers voor de IC naar Ut afzetten, reizigers van de IC uit Ut meenemen, en na een paar minuten minuten weer wegrijden doordat er weinig tijd tussen de IC's zit.


19-02-2021 15:14:51
Muizeneus
Muizeneus

In de wetenschap dat een stop ongeveer 2,5 minuut duurt, had ik juist verwacht dat er 2 non-stop IC's zouden rijden en 1 die zowel Klp als Db bedient.

De voordelen zijn helder:

- Dan heb je inderdaad precies dat je 10/10/10 uit Ut vertrekt en in Ah 15/5/10 arriveert.

- Db en Klp hebben dan altijd hetzelfde bedieningspatroon

- er is een rechtstreekse verbinding Klp-Db

Maar dat zal in de uitwerking vast niet gepast hebben ....


19-02-2021 15:26:03
michaben
michaben

Ik vind 13/7/10 toch beter dan 15/5/10.


19-02-2021 15:54:47
AlbertP
AlbertP

Ik zie de voordelen ook. Waar het denk ik misgaat is dat dan ofwel de dienstregeling op Ut-Asd ofwel de dienstregeling op Ah-Nm verschoven moet worden, en vooral die laatste is vrijwel onmogelijk te veranderen omdat de 3600 aan de knoop Zwolle vastzit (het startpunt voor de hele NS-dienstregeling) en de 7600 aan de 3600.

Dit is een oplossing voor extra treinen waarbij buiten de 3100 en een paar sprinters (7300, 7400, 7500) niets veranderd hoeft te worden.



Laatst bewerkt door AlbertP op 19-02-2021 15:56


19-02-2021 20:11:52
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Als ik het goed begrijp is de sprinter Ut - Ed nu helemaal van de baan.

Die zou eerst elke 20 minuten gaan rijden tussen de IC's door.

Daar wilden de lagere overheden niet aan meebetalen en werd het een sprinter Ut - Ed eens per half uur.

Zo te zien vervalt die sprinter Ut - Ed nu ook.

Hoeft de verbouwing van Ed ook niet meer door te gaan.

Hooguit wat wissels uitnemen.

En het busstation van het noorden naar het zuiden verplaatsen.

En nu we toch bezig zijn, verplaats Ed wat naar het westen, maakt de busrit naar Wageningen vele minuten korter.


19-02-2021 20:27:17
Muizeneus
Muizeneus

en hoe wil je dan de Valleilijn daarop aansluiten?


19-02-2021 21:36:44
anton_
anton_
Quote
NIJMEGEN (19-02-2021 20:11:52):

Als ik het goed begrijp is de sprinter Ut - Ed nu helemaal van de baan.

Die zou eerst elke 20 minuten gaan rijden tussen de IC's door.

Voor 2022 is dat juist.


19-02-2021 22:10:01
henri1972
henri1972
Quote
NIJMEGEN (19-02-2021 20:11:52):

Als ik het goed begrijp is de sprinter Ut - Ed nu helemaal van de baan.

Die zou eerst elke 20 minuten gaan rijden tussen de IC's door.

Daar wilden de lagere overheden niet aan meebetalen en werd het een sprinter Ut - Ed eens per half uur.

Zo te zien vervalt die sprinter Ut - Ed nu ook.

Hoeft de verbouwing van Ed ook niet meer door te gaan.

Hooguit wat wissels uitnemen.

En het busstation van het noorden naar het zuiden verplaatsen.

En nu we toch bezig zijn, verplaats Ed wat naar het westen, maakt de busrit naar Wageningen vele minuten korter.


Reizigers vanuit Ut ri Wageningen kunnen tegenwoordig op Klp overstappen op lijn 89 naar Wageningen. Scheelt ook al tijd tov de reis via Ed.


19-02-2021 23:59:49
Frontier
Frontier

Na het lezen van de adviesaanvraag ontgaat mij de logica waarom Ed zes IC's per uur zou moeten hebben. Met drie treinseries is het juist een kans om alle IC's te versnellen: één serie die enkel stopt in Ed, één serie die enkel stopt in Klp en één serie die enkel stopt in Db. Aangevuld met een sprinterserie Ut-Ed. In de late avond kun je mooi twee IC-series opdoeken en met één IC-serie alle drie de oorden bedienen.

Quote
AlbertP (19-02-2021 15:54:47):

en vooral die laatste is vrijwel onmogelijk te veranderen omdat de 3600 aan de knoop Zwolle vastzit (het startpunt voor de hele NS-dienstregeling) en de 7600 aan de 3600.

Meteen een extra reden erbij waarom men Zl eens los zou moeten laten als startpunt, het is immers geen wereldstad met de hoogste urgentie, nooit geweest en zal het ook nooit worden.


20-02-2021 00:06:41
thom
thom

Dat die keuze op Zwolle ligt lijkt mij ook eerder uit logistiek oogpunt te zijn, dan dat dat is om één van de redenen die jij noemt.


20-02-2021 00:27:42
Frontier
Frontier
Quote
thom (20-02-2021 00:06:41):

Dat die keuze op Zwolle ligt lijkt mij ook eerder uit logistiek oogpunt te zijn, dan dat dat is om één van de redenen die jij noemt.


Men zou natuurlijk eens met internationale treinen kunnen beginnen en daar de rest omheen plannen, om al die internationale ambities eens waar te maken waar men immer over roeptoertert zeg maar. wink


20-02-2021 00:51:01
Oldskool
Oldskool

Dat roeptoeteren doet vooral die Suzanne van GroenLinks. Die omarmt elk buitenlands plan voor internationale verbindingen. Maar als je haar vraagt hoe ze dat in Nederland ziet en wie dat allemaal moet gaan financieren, is het stil. Zorg er eerst maar eens voor dat de infrastructuur op orde is. Dat er ruimte is voor Intercity's en sprinters. En kijk dan eens hoe je al die leuke nachttreinen en al die andere internationale treinen soepeltjes ingepast kunnen worden.


20-02-2021 02:42:28
thom
thom
Quote
Frontier (20-02-2021 00:27:42):
Quote
thom (20-02-2021 00:06:41):

Dat die keuze op Zwolle ligt lijkt mij ook eerder uit logistiek oogpunt te zijn, dan dat dat is om één van de redenen die jij noemt.


Men zou natuurlijk eens met internationale treinen kunnen beginnen en daar de rest omheen plannen, om al die internationale ambities eens waar te maken waar men immer over roeptoertert zeg maar. wink


Het hebben van ambities doet natuurlijk niets af aan het feit dat je uiteindelijk toch altijd afwegingen moet maken.

Als 200 reizigers een kwartier eerder in Berlijn zouden kunnen zijn weet ik niet of ik dat het waard vind als er daardoor voor 2000 binnenlandse reizigers allerlei overstappen onmogelijk worden omdat die internationale treinen meer prioriteit hebben en daardoor de capaciteit voor binnenlandse treinen ontneemt.


20-02-2021 08:43:09
treinfan
treinfan

Één volle intercity van VIRM12 opheffen zou ca 1200 reizigers zijn die dan 10 minuten eerder of later moeten reizen. Verschuif je die intercity 5 minuten i.p.v. opheffen, dan zullen er zeker overstappen onmogelijk worden, maar zullen er ook andere overstappen versneld worden, want zoveel treinen rijden er wel in Nederland.

Althans, bovenstaand verhaal geldt als men nu in de binnenlandse dienstregeling ruimte wil maken voor een snelle internationale trein. Frontier stelt om het andersom te plannen en te beginnen met de internationale treinen. In dat geval kan de binnenlandse dienstregeling beter geoptimaliseerd worden.


20-02-2021 15:26:01
AlbertP
AlbertP
Quote
Frontier (19-02-2021 23:59:49):

Na het lezen van de adviesaanvraag ontgaat mij de logica waarom Ed zes IC's per uur zou moeten hebben. Met drie treinseries is het juist een kans om alle IC's te versnellen: één serie die enkel stopt in Ed, één serie die enkel stopt in Klp en één serie die enkel stopt in Db. Aangevuld met een sprinterserie Ut-Ed. In de late avond kun je mooi twee IC-series opdoeken en met één IC-serie alle drie de oorden bedienen.


Heel simpel: Ed is drukker dan Klp en heeft aan 2 IC's/uur niet genoeg in de spits. Verder is de dienstregeling van de Valleilijn asymmetrisch dus met 1 serie kun je niet alle overstappen bieden.

En de reden dat er 1 snellere serie is, is ook al besproken hierboven: de kwartierdienst Ah-Nm moet aansluiten op de tienminutendiensten Ut-Asd/Shl en met een snelle en een langzame IC uit Nm kun je die aan elkaar passen.



Laatst bewerkt door AlbertP op 20-02-2021 15:27

22-02-2021 08:01:37
mdeen
mdeen

Ik heb even geprobeerd het patroon neer te pennen:

Huidig:

Ut Ah Nm serie
8:09 8:44 9:02 3100
8:24 8:58 9:17 3000
8:39 9:14 9:32 3100
8:54 9:28 9:47 3000

Nieuw:

Ut Ah Nm serie
8:04 8:38 ---- 3200
8:14 8:45 9:02 3100
8:24 8:58 9:17 3000
8:34 9:08 ---- 3200
8:34 9:15 9:32 3100
8:54 9:28 9:47 3000

Daarbij aangenomen dat de 3100 5 minuten later uit Ut vertrekt, 4 minuten wint op Ut-Ah en 1 minuut korter stopt op Ah.

Ut - Zp blijft een overstap 3100 - 7600

Ut - Zl kan een cross-platformoverstap 3200 - 3600 worden waarmee je 10 minuten wint.

Het probleem met dit patroon is wel dat je de ICE in de weg zit, die vertrekt 8:37 of 11:07 uit Ut en komt 9:05 of 11:35 in Ah aan en doorkruist daarmee de 3200. Wordt de 3200 ingehaald ergens?

Wild plan (en natuurlijk gaat dit niet gebeuren): leg de 3200 in als een IC Ut - Koln en vergeet die ICE.


22-02-2021 08:09:02
tochjo
tochjo

In de adviesaanvraag staat: "Om de ICE richting Duitsland goed ingepast te krijgen, is de tijdligging van de vijfde en zesde Intercity tussen Utrecht en Arnhem iets aangepast op de momenten dat de ICE rijdt (vertrek drie minuten later uit Utrecht), dit heeft geen nadelig effect op aansluitingen in Arnhem."


22-02-2021 08:25:57
AlbertP
AlbertP
Quote
mdeen (22-02-2021 08:01:37):

Ut - Zp blijft een overstap 3100 - 7600

Ut - Zl kan een cross-platformoverstap 3200 - 3600 worden waarmee je 10 minuten wint.

Het probleem met dit patroon is wel dat je de ICE in de weg zit, die vertrekt 8:37 of 11:07 uit Ut en komt 9:05 of 11:35 in Ah aan en doorkruist daarmee de 3200. Wordt de 3200 ingehaald ergens?

Wild plan (en natuurlijk gaat dit niet gebeuren): leg de 3200 in als een IC Ut - Koln en vergeet die ICE.


Ut-Zp of Zl is geen cross-platform van spoor 8(/9/10 voor de 3200) naar spoor 3. Andersom van 7 naar 11(/9/10) ook niet.

Verder ben ik wel voor het idee van doortrekken naar Duitsland maar heb je wel veel Duitsland-geschikt materieel nodig als de 3200 aan de andere kant wordt doorgetrokken van Shl naar Rtd (o.i.d.)


22-02-2021 16:53:57
henri1972
henri1972
Quote
mdeen (22-02-2021 08:01:37):

Ik heb even geprobeerd het patroon neer te pennen:

Huidig:

Ut Ah Nm serie
8:09 8:44 9:02 3100
8:24 8:58 9:17 3000
8:39 9:14 9:32 3100
8:54 9:28 9:47 3000

Nieuw:

Ut Ah Nm serie
8:04 8:38 ---- 3200
8:14 8:45 9:02 3100
8:24 8:58 9:17 3000
8:34 9:08 ---- 3200
8:34 9:15 9:32 3100
8:54 9:28 9:47 3000

Daarbij aangenomen dat de 3100 5 minuten later uit Ut vertrekt, 4 minuten wint op Ut-Ah en 1 minuut korter stopt op Ah.

Ut - Zp blijft een overstap 3100 - 7600

Ut - Zl kan een cross-platformoverstap 3200 - 3600 worden waarmee je 10 minuten wint.

Het probleem met dit patroon is wel dat je de ICE in de weg zit, die vertrekt 8:37 of 11:07 uit Ut en komt 9:05 of 11:35 in Ah aan en doorkruist daarmee de 3200. Wordt de 3200 ingehaald ergens?

Wild plan (en natuurlijk gaat dit niet gebeuren): leg de 3200 in als een IC Ut - Koln en vergeet die ICE.



22-02-2021 16:55:55
henri1972
henri1972
Quote
mdeen (22-02-2021 08:01:37):

Ik heb even geprobeerd het patroon neer te pennen:

Huidig:

Ut Ah Nm serie
8:09 8:44 9:02 3100
8:24 8:58 9:17 3000
8:39 9:14 9:32 3100
8:54 9:28 9:47 3000

Nieuw:

Ut Ah Nm serie
8:04 8:38 ---- 3200
8:14 8:45 9:02 3100
8:24 8:58 9:17 3000
8:34 9:08 ---- 3200
8:34 9:15 9:32 3100
8:54 9:28 9:47 3000


Bovenstaan schema komt niet overeen met de adviesaanvraag bij Locov. Daar staat namelijk dat de 3000 op Db gaat stoppen en de 3200 op Klp.


22-02-2021 17:21:46
michaben
michaben

Dat was uiteraard bekend, het ging meer op de tijdligging en daarmee de aansluitingen, en die worden niet in de adviesaanvraag genoemd. Maar deze discussie is meer geschikt voor de discussie over de dienstregeling van 2022 lijkt mij.

Terug naar de kwestie Driebergen, zover ik begrijp is dit nog niet de eindfase van PHS. In de laatste voortgangsrapportage staat dat in Q4-2022 het extra zijspoor van Ed en in Q4-2028 de optimalsatie van Ah - Nm en perronverlengingen op Ut - Rhn gereed komen. Hierna zou de lijnvoering op deze corridor weer moeten veranderen. Hoewel intercitystops te Db en Klp behouden zouden blijven na komst van de sprinter Ut - Ed is het wel mogelijk dat er andere series gaan stoppen omdat de tijdligging op Ah - Nm dan ook anders zal worden.


22-02-2021 17:40:26
AlbertP
AlbertP
Quote
henri1972 (22-02-2021 16:55:55):

Bovenstaan schema komt niet overeen met de adviesaanvraag bij Locov. Daar staat namelijk dat de 3000 op Db gaat stoppen en de 3200 op Klp.


Wat komt er niet overeen? De reistijd van de 3100 is ingekort en van de andere series niet. Of heb je de bijlage met het basisuurpatroon die volgens de brief naar het Locov gestuurd is ergens online gevonden?


22-02-2021 18:15:28
henri1972
henri1972

Oeps!!

Scheef gelezen je hebt gelijk. Het klopt wel.

Excuses!


22-02-2021 23:34:34
scooter
scooter
Quote
mdeen (22-02-2021 08:01:37):

Ik heb even geprobeerd het patroon neer te pennen:

Huidig:

Ut Ah Nm serie
8:09 8:44 9:02 3100
8:24 8:58 9:17 3000
8:39 9:14 9:32 3100
8:54 9:28 9:47 3000

Nieuw:

Ut Ah Nm serie
8:04 8:38 ---- 3200
8:14 8:45 9:02 3100
8:24 8:58 9:17 3000
8:34 9:08 ---- 3200
8:34 9:15 9:32 3100
8:54 9:28 9:47 3000


Vergeet dan niet de overige treinen op Arnhem-Elst:de trein naar Tiel gaat nu om :38 en de sprinter Dordrecht om :26/:56.

Deze zullen dan ook mee moeten bewegen.


22-02-2021 23:52:17
JothamvW
JothamvW

Er verandert niks tussen Arnhem en Nijmegen.

De genoemde tijden te Ah zijn aankomsttijden vanuit Ut.



Laatst bewerkt door moderator op 23-02-2021 08:24, reden: Schreeuwen verwijderd

23-02-2021 11:31:14
bacr
bacr
Quote
michaben (22-02-2021 17:21:46):

[...]

Terug naar de kwestie Driebergen, zover ik begrijp is dit nog niet de eindfase van PHS. In de laatste voortgangsrapportage staat dat in Q4-2022 het extra zijspoor van Ed en in Q4-2028 de optimalsatie van Ah - Nm en perronverlengingen op Ut - Rhn gereed komen. Hierna zou de lijnvoering op deze corridor weer moeten veranderen. Hoewel intercitystops te Db en Klp behouden zouden blijven na komst van de sprinter Ut - Ed is het wel mogelijk dat er andere series gaan stoppen omdat de tijdligging op Ah - Nm dan ook anders zal worden.


Betekent dat dan dat er weer, zoals vroeger, een doorgaande stopper gaat rijden Ut-Ah? Omdat immers er al een stopper Ed-Ah rijdt? Of krijg je een overstap in Ed van de ene op de andere stopper?


23-02-2021 15:43:51
AlbertP
AlbertP

Voor zover ik weet was dat wel het idee: ook de sprinters zouden naar 6x/u waarvan 2 naar Ah en de rest naar Db/Vndc/Rhn.

Wat het precieze stoppatroon wordt van de IC's en deze sprinter heb ik nog niet gezien. Op een tweesporig traject met tienminutendienst kunnen er maar 2 stops gemaakt worden voordat de sprinter zich weer moet laten inhalen door de IC, dus inhalen in Ed en Db ligt voor de hand.


23-02-2021 15:54:53
michaben
michaben

De voortgangsrapportage heeft het over 4 sprinters: 2x Bkl - Ed en 2x Bkl - Rhn. De spitsverdubbeling naar Vndc zal dan vervallen maak ik hieruit op, dat zal ook de reden zijn dat men de perrons op Ut - Rhn wil verlengen zodat men met langere treinen de capaciteit van de spitstreinen kan vervangen.



Laatst bewerkt door michaben op 23-02-2021 15:55

23-02-2021 20:47:22
treinfan
treinfan
Quote
AlbertP (23-02-2021 15:43:51):

Voor zover ik weet was dat wel het idee: ook de sprinters zouden naar 6x/u waarvan 2 naar Ah en de rest naar Db/Vndc/Rhn.

Wat het precieze stoppatroon wordt van de IC's en deze sprinter heb ik nog niet gezien. Op een tweesporig traject met tienminutendienst kunnen er maar 2 stops gemaakt worden voordat de sprinter zich weer moet laten inhalen door de IC, dus inhalen in Ed en Db ligt voor de hand.


3 Stops i.p.v. 2 is ook haalbaar tenzij de seinen/wissels verre van optimaal staan (zoals nu vertrek vanaf Ed spoor 1 richting Arnhem).