Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Het oude station van Schiphol

Vrijdag 02 mrt 2012 - 21:22:04
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Ik was even benieuwd naar de geschiedenis van station Schiphol. Echter had ik enkele vragen.

- Op welke plek stond het oude stationsgebouw? Schiphol is afgelopen 20 jaar flink veranderd en fors uitgebreid. Klopt het dat deze hier zat?
g.co Vroeger had je als ik de foto's op stationsweb mag geloven een uitzicht op de vliegtuigen, dus ik vermoed die plek, waar nu de vertrekhal staat?

- Zijn er ook foto's van de bovenverdieping/hal van het oude station?

- Wat waren de facilititen in de de hal? Of enkel een NS-loket?

- Ik neem aan dat er vanaf de verhuizing naar Schiphol Plaza, geen ingrijpende veranderingen nodig waren voor de ondergrondse stations? (of een paar lopende banden/roltrappen na).

Laatst bewerkt door aarclay op Vrijdag 02 mrt 2012 om 21:22:15

Choo choo.....

Vrijdag 02 mrt 2012 - 21:25:45
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Hier ook al gekeken? www.stationsweb.nl


Vrijdag 02 mrt 2012 - 21:34:59
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Ja, maar geen foto's van hoe de stationshal er vroeger van binnen uitzag? Alleen de buitenkant, en de ondergrondse perrons die we hedendaags nog steeds herkennen.

Choo choo.....

Vrijdag 02 mrt 2012 - 21:45:27
broek53
broek53
www.hetutrechtsarchief.nl Zo staan er bij Het Utrechts Archief nog enkele uit de bouwtijd. Deze toont de ronde hal met het plaatskaartenkantoor. Boven zie je het getal 12; dat is van de "klok" die de volle rondte van het ronde gebouw rond liep. De roltrap op de voorgrond is de roltrap die nog steeds in de huidige aankomsthal zit, althans die naar het 'oude' perron. Daarmee kun je meteen zien waar het oude station stond.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 02 mrt 2012 - 23:58:27
279
279
Quote
aarclay (vr 02 mrt 2012 21:22:04 www.somda.nl): Ik was even benieuwd naar de geschiedenis van station Schiphol. Echter had ik enkele vragen.

- Op welke plek stond het oude stationsgebouw? Schiphol is afgelopen 20 jaar flink veranderd en fors uitgebreid. Klopt het dat deze hier zat?
g.co Vroeger had je als ik de foto's op stationsweb mag geloven een uitzicht op de vliegtuigen, dus ik vermoed die plek, waar nu de vertrekhal staat?
als je de "foto" van de link gebruikt, stond het oude stationsgebouw
zuidelijker. ongeveer waar je het symbool treinstation ziet staan.

Zaterdag 03 mrt 2012 - 05:50:36
maigoda
maigoda
Voor zover ik weet is het huidige gewoon op dezelfde plek gekomen als het oude, ronde stationsgebouw, alleen is het huidige gebouw een stuk groter in oppervlakte. Het is dus niet zo dat het nieuwe eerst gebouwd is en daarna het oude gesneuveld is, maar is het oude gebouwd gefaseerd "omgebouwd" in het huidige station.
Groetjes,
Emiel

Zaterdag 03 mrt 2012 - 06:34:23
nohab
nohab
Flickr bvisser
Het oude station stond op de plek waar nu Schiphol Plaza is. Daar kom je immers uit als je nu vanaf het perron de (rol-)trap naar boven neemt. Dus aan de andere kant van de aankomstpassage. Er is dus ook niet echt zoiets als een nieuw stationsgebouw, je staat meteen in Schiphol zelf. Niet in de aankomst- of vertrekhallen, want die zijn daar nog een eind vandaan.

Laatst bewerkt door nohab op Zaterdag 03 mrt 2012 om 06:35:44

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Zaterdag 03 mrt 2012 - 10:17:40
dionysus
dionysus
Ik zag dit volgende zinnetje staan:

"Keek de reiziger langs de zuilen dan ontstond het effect van rechte lijnen. Keek hij vanuit een wegrijdenden trein dan ontstond er een pijlvorm. Tegenwoordig hebben de zuilen een gladde bekleding."

Eigenlijk best jammer, zag er best wel leuk uit

Zaterdag 03 mrt 2012 - 10:20:38
john2
john2
Ik heb het idee dat de perrons van station Schiphol altijd ondergronds hebben gelegen en van beide kanten van de perrons een tunnelbuis.

Zaterdag 03 mrt 2012 - 10:28:40
b2py
b2py
Je hebt schiphol oude buis en schiphol nieuwe buis. Als ik het goed heb is de zuidelijk gelegen buis de oude, en de noordelijk gelegen buis de nieuwe.
Met de nieuwe opzet is er ook een directe connectie gemaakt station plaza. Nu hoefde er geen autoweg meer overgestoken te worden.

Zaterdag 03 mrt 2012 - 11:04:14
broek53
broek53
Klopt, in de zin dat het nieuwe Schiphol Plaza het station heeft opgeslokt. In die tijd zijn de nieuwe terminals en een pier gebouwd, en dat was tevens de laatste kans voor NS om nog een tweede tunnelbuis aan te leggen. Dat is toen in recordtijd besloten en gebouwd.

Zaterdag 03 mrt 2012 - 12:35:07
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
b2py (za 03 mrt 2012 10:28:40 www.somda.nl): Je hebt schiphol oude buis en schiphol nieuwe buis. Als ik het goed heb is de zuidelijk gelegen buis de oude, en de noordelijk gelegen buis de nieuwe.
Met de nieuwe opzet is er ook een directe connectie gemaakt station plaza. Nu hoefde er geen autoweg meer overgestoken te worden.
De autoweg hoefde je niet over te steken. Er was een tunnel vanuit het oude station naar het Schiphol gebouw. Compleet met voorziening voor de bagagekarren.
De sporen 101, 102 en 103 zijn de oude buis. 103 was een zijperron. De muur daarvan was 1 meter dik en die is in blokken eruit gezaagd.

Dick van den Hoven

Zaterdag 03 mrt 2012 - 17:45:12
maigoda
maigoda
Quote
dionysus (za 03 mrt 2012 10:17:40 www.somda.nl): Ik zag dit volgende zinnetje staan:

"Keek de reiziger langs de zuilen dan ontstond het effect van rechte lijnen. Keek hij vanuit een wegrijdenden trein dan ontstond er een pijlvorm. Tegenwoordig hebben de zuilen een gladde bekleding."

Eigenlijk best jammer, zag er best wel leuk uit
Die tegels gingen op een gegeven moment loslaten. Daarom zijn die metalen bekledingen er omheen gekomen. Dat "succesvolle" systeem met tegels is later ook te Utrecht Overvecht toegepast.
Groetjes,
Emiel

Zaterdag 03 mrt 2012 - 21:21:14
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
john2 (za 03 mrt 2012 10:20:38 www.somda.nl): Ik heb het idee dat de perrons van station Schiphol altijd ondergronds hebben gelegen en van beide kanten van de perrons een tunnelbuis.
Correct.
Quote
b2py (za 03 mrt 2012 10:28:40 www.somda.nl): Je hebt Schiphol oude buis en Schiphol nieuwe buis. Als ik het goed heb is de zuidelijk gelegen buis de oude, en de noordelijk gelegen buis de nieuwe.
Ook correct.

Laatst bewerkt door nohab op Zaterdag 03 mrt 2012 om 21:22:36

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Zondag 04 mrt 2012 - 17:53:52
maigoda
maigoda
Quote
john2 (za 03 mrt 2012 10:20:38 www.somda.nl): Ik heb het idee dat de perrons van station Schiphol altijd ondergronds hebben gelegen en van beide kanten van de perrons een tunnelbuis.
Dat klopt. Ondergronds was de oude situatie
- 1 tunnelbuis met twee sporen aan beide zijden van het station
- 1 eilandperron (spoor 1 en 2)
- 1 zijperron (spoor 3)

Daat zijn gewoon bijgekomen:
- 1 tunnelbuis met twee sporen aan beide zijden van het station
- 1 zijperron (spoor 4), wat dan met spoor 3 een eilandperron is gaan vormen
- 1 eilandperron (spoor 5 en 6)

Samengevat, wat er al lag aan tunnelbuis en station, is er in spiegelbeeld ernaast bijgebouwd.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Zondag 04 mrt 2012 om 17:54:23

Zondag 04 mrt 2012 - 18:53:20
john2
john2
Bij de laatste keer dat ik met de trein op station Schiphol ben geweest om iemand weg tebrengen voor de vluchthaven Schiphol, dit is al een poos geleden, ergens eind jaren tachtig of begin jaren negentig, weet het niet meer precies. Toen lag de NS balie tussen de perrons en een hal in van Schiphol. Maar de perron situatie was al zoals Maigoda boven mij vermeld. Tenminste zoals ik het in mijn geheugen heb. Moest met een roltrap naar boven, langs de genoemde NS balie en weer met een roltrap verder naar boven voor in, ik dacht, de vertrekhal tekomen. De meeste kans maakt dat bovengenoemd verhaal eind jaren tachtig speelt.

Laatst bewerkt door john2 op Zondag 04 mrt 2012 om 18:58:00, reden: Meer informatie er bij gezet.

Zondag 04 mrt 2012 - 19:22:03
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Het ontwerp van het originele station doet sterk suggereren dat het was voorbereid op verdubbeling.

Zondag 04 mrt 2012 - 19:43:53
maigoda
maigoda
Bedoel je het deel onder de grond? Dat zou kunnen. Het deel boven de grond zeker niet. Dat was precies zo groot dat het net over het ondergrondse deel paste. Bij de uitbreiding moest er dus wat niets komen, omdat de nieuwe roltrappen anders buiten uitkwamen.

Overigens zijn hier wel enige foto's te vinden van "toen":

www.hetutrechtsarchief.nl

groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Zondag 04 mrt 2012 om 19:44:06

Maandag 05 mrt 2012 - 00:09:28
Vloktech
Vloktech
Ik meen me te herinnneren dat het station al lang in gebruik was toen de officiële opening plaatsvond. Men is eerst gaan pendelen tussen Schiphol en Amsterdam Zuid met twee Plan V's. Materieel-uitwisseling ging via Aalsmeer.

Pas later kwam de verbinding met Leiden tot stand en werd de lijn verlengd tot Amsterdam RAI

Maandag 05 mrt 2012 - 07:22:34
maigoda
maigoda
De openinmgsdata zijn:
- 21 december 1978 opening Amsterdam Zuid-Schiphol
- 31 mei 1981 opening Schiphol-Leiden en verlenging Amsterdam Zuid-Amsterdam Rai

Materieeluitwisseling verliep vanaf de opening in 1978 t/m maart 1981 vanaf Nieuwersluis via Uithoorn-Legmeerpolder-Bovenkerk-Jollenpad. Uithoorn-Aalsmeer was op 3 juni 1973 al opgeheven.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Maandag 05 mrt 2012 om 07:23:34

Maandag 05 mrt 2012 - 07:42:16
mdeen
mdeen
Quote
maigoda (za 03 mrt 2012 17:45:12 www.somda.nl):
Quote
dionysus (za 03 mrt 2012 10:17:40 www.somda.nl): Ik zag dit volgende zinnetje staan:

"Keek de reiziger langs de zuilen dan ontstond het effect van rechte lijnen. Keek hij vanuit een wegrijdenden trein dan ontstond er een pijlvorm. Tegenwoordig hebben de zuilen een gladde bekleding."

Eigenlijk best jammer, zag er best wel leuk uit
Die tegels gingen op een gegeven moment loslaten. Daarom zijn die metalen bekledingen er omheen gekomen. Dat "succesvolle" systeem met tegels is later ook te Utrecht Overvecht toegepast.
Als ik die foto's zo zie dan snap ik niet waarom dat niet gewoon geverfd is. Krijg je hetzelfde effect.

Maandag 05 mrt 2012 - 14:49:21
john563
john563
Er waren drie stellen plan V aangepast voor het begin, 1 mans bediening, twee stellen steeds aanwezig op de lijn. 1 als reserve op amsterdam zuid.

Maandag 05 mrt 2012 - 14:56:54
ajb42
ajb42
Quote
john563 (ma 05 mrt 2012 14:49:21 www.somda.nl): Er waren drie stellen plan V aangepast voor het begin, 1 mans bediening, twee stellen steeds aanwezig op de lijn. 1 als reserve op amsterdam zuid.
Deze stellen hadden ook enkel mechanische aanpassingen zodat ze door de krappe boog van de aansluiting tussen de Haarlemmermeerlijn en de Schiphollijn konden

Maandag 05 mrt 2012 - 15:51:11
broek53
broek53
Quote
john563 (ma 05 mrt 2012 14:49:21 www.somda.nl): Er waren drie stellen plan V aangepast voor het begin, 1 mans bediening, twee stellen steeds aanwezig op de lijn. 1 als reserve op amsterdam zuid.
Bijna. Er waren twee stellen op de lijn, eentje in onderhoud en eentje in de gewone dienst op de rest van het net, oproepbaar als reserve. De 841-844, om precies te zijn. Met met name verlengde kabels tussen de bakken. Toen ooit de 862 omhoog gesleept werd, deed hij het dan ook acuut niet meer...

Laatst bewerkt door broek53 op Maandag 05 mrt 2012 om 15:52:12