Ontwikkelingen Hoekse Lijn
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
18-12-2017 23:02:28
gvttreinen
gvttreinen
Eerder gemeld op 14-12-2017 13:01:44.  

20-06-2018 22:06:52
michaben
michaben
Het heeft even geduurd, maar op de projectwebsite wordt nu vermeld dat men in week 35 wil beginnen met testritten van het goederenvervoer. Uiteraard nog onder voorbehoud, de software van de beveiliging is nog altijd niet opgeleverd.  

20-06-2018 22:50:03
train85
train85
Volgens mij meldde RTV Rijnmond ook dat er problemen waren met diverse bruggen op de lijn. https://www.rijnmond.nl/nieuws/169826/Ook-problemen-met-bruggen-Hoekse-Lijn  

20-06-2018 22:59:01
rolandrail
rolandrail
Daar heeft het goederenvervoer geen last van %02%  


16-08-2018 11:54:15
phantom
phantom
Hoe het momenteel gesteld is met alle problemen die men op de lijn had,dat weet ik niet.
Maar men heeft wel toestemming gekregen om de lijn door te trekken naar het strand
http://www.infrasite.nl/news/news_articles.php?ID_nieuwsberichten=21874


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

23-01-2019 12:42:13
Berk24
Berk24
Hoekse Lijn niet eerder dan mei 2019 geopend

De Hoekse Lijn loopt opnieuw fikse vertraging op. Het probleem blijft de beveiligingssoftware van de metrolijn. De lijn zou aanvankelijk op 1 september 2017 in gebruik worden genomen.

Na alle eerdere tegenslagen zou eind vorig jaar een veiligheidsverklaring voor de software van de lijn moeten zijn afgegeven, maar die deadline is niet gehaald. Nu, een maand later, is de verklaring nog steeds niet binnen en wethouder Visser van Rotterdam weet niet wanneer die wel komt.

Daarmee rijdt de metrolijn tussen Schiedam en Hoek van Holland op zijn vroegst in mei 2019 en komt de opening van het strandseizoen in gevaar. Voor reizigers en voor ondernemers op het strand van Hoek van Holland is dat opnieuw slecht nieuws.

Bron: https://www.rijnmond.nl/nieuws/177522/Hoekse-Lijn-lijkt-opening-strandseizoen-niet-te-halen

Dat is toch niet te geloven, dat is echt erg.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

23-01-2019 13:18:16
broek53
broek53
Ik vraag mij in den gemoede af wie er ooit nog Bombardier zal contracteren voor treinbeveiliging..  

23-01-2019 13:36:35
mvanuden
mvanuden
Quote
broek53 (wo 23 jan 2019 13:18:16 https://www.somda.nl/forum/11630/p698823/): Ik vraag mij in den gemoede af wie er ooit nog Bombardier zal contracteren voor treinbeveiliging..


Dan maar het alternatief Ansaldo Stoptonend Sein (STS)

Heb ik nou goed gelezen dat ook de (goed/beter) lopende treinbeveiliging activiteit van Ansaldo wordt overgenomen door Hitachi, net als de treinbouw-tak?
 

23-01-2019 13:39:20
Berk24
Berk24
Anders hebben we toch ook nog Alstom en Siemens.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

23-01-2019 13:51:32
waalkade
waalkade
Of Nieaf Smitt uit Utrecht %08% of Mors Smitt heet het tegenwoordig zie ik net.  

23-01-2019 15:24:54
mdeen
mdeen
Quote
broek53 (wo 23 jan 2019 13:18:16 https://www.somda.nl/forum/11630/p698823/): Ik vraag mij in den gemoede af wie er ooit nog Bombardier zal contracteren voor treinbeveiliging..

Eerlijk gezegd heb ik me dat voor de aanbesteding van de Hoekse Lijn al afgevraagd, maar als het criterium kosten doorslaggevend is dan zal Bombardier nog lang kunnen doorprutsen.
 

23-01-2019 17:15:34
phantom
phantom
Wederom een gevalletje goedkoop is duurkoop.
Wie weet kijkt men ooit nog is verder dan het argument goedkoopste,dat scheelt onderaan de streep een hoop ellende, en geld dat gebruikt moet worden om de problemen op te lossen %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

23-01-2019 17:24:46
b2py
b2py
Als het zo makkelijk was  

23-01-2019 17:32:30
maarten83
maarten83
Je bent met een aanbesteding niet verplicht om de goedkoopste te nemen.  

23-01-2019 17:55:25
Daan!
Daan!
Quote
phantom (wo 23 jan 2019 17:15:34 https://www.somda.nl/forum/11630/p698850/): Wederom een gevalletje goedkoop is duurkoop.
Wie weet kijkt men ooit nog is verder dan het argument goedkoopste,dat scheelt onderaan de streep een hoop ellende, en geld dat gebruikt moet worden om de problemen op te lossen %03%


Graag een bron van waaruit blijkt dat de goedkoopste is gekozen.
 

23-01-2019 17:55:36
b2py
b2py
Ik heb ook nog nergens gezien dat ze de goedkoopste waren..  

23-01-2019 17:56:39
qj7141
qj7141
Goed voor de doorstroming van wethouders....  

24-01-2019 17:59:51
phantom
phantom
Quote
b2py (wo 23 jan 2019 17:55:36 https://www.somda.nl/forum/11630/p698856/): Ik heb ook nog nergens gezien dat ze de goedkoopste waren..

Letterlijk gelezen heb ik het ook niet,maar zo is de goedkoopste wel HET criterium bij de meeste mensen die dingen beslissen over projecten die worden uitbesteed


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

24-01-2019 18:08:55
b2py
b2py
Dat is dan grappig, er is namelijk conform EMVI een aanbesteder gekozen. Oftewel, de gekozen Opdrachtnemer heeft een aanbieding gedaan die als gevolg van aangeboden meerwaarde de goedkoopste Gegadigde was.  

24-01-2019 18:23:47
daniel81
daniel81
De vraag is dus wat die 'aangeboden meerwaarde' dan is. Dat kan werkelijk van alles zijn, maar vaak heeft het niets te maken met het eigenlijke functioneren van het product zelf. Dat product hoeft alleen aan de bestekseisen te voldoen.
De meerwaarde zit dan vaak in dingen als minder CO2-uitstoot in het productieproces, een omgevingsmanager tbv communicatie, enz. Voor dat soort extra'tjes krijgt de aannemer dan een denkbeeldige korting die hem de goedkoopste maken.
 

24-01-2019 19:08:20
b2py
b2py
Dat is maar net wat de opdrachtgever wilt. Kan me niet voorstellen dat er in een aanbesteding voor treinbeveiliging omgevingsmanagement EMVI aanwezig is..  

25-01-2019 06:58:34
mdeen
mdeen
En ik kan me niet indenken dat die er niet is. Want als die er niet is en er gebeurt iets waarover burgers gaan klagen dan is het direkt "waarom is er geen omgevingsmanagementplan opgesteld".
Bijvoorbeeld: het is in dit geval veel makkelijker voor de contractpartij om overwegen 24/7 af te sluiten. Dat scheelt weer mensen (en risico) van het alleen afsluiten als er een testrit aankomt.
 

25-01-2019 08:20:09
b2py
b2py
Dat zal eerder liggen bij het stations contract of zal OG zelf gaan doen. De scope van Bombardier is puur treinbeveiliging aanbrengen, daar hoort geen omgevingsmanagement bij.  

30-09-2019 12:51:50
michaben
michaben
Na meer dan twee jaar vertraging rijden er sinds vandaag metro's met passagiers over de Hoekse Lijn. Het goederenvervoer rijdt echter nog niet, in de laatste voortgangsrapportage wordt gemeld dat er een omgevingsvergunning milieu ontbreekt voor emplacement Vulcaanhaven. Men verwacht pas in 2020 het goederenvervoer te kunnen hervatten...

Laatst bewerkt door michaben op 30-09-2019 12:52
 

30-09-2019 13:00:57
AgentX
AgentX
En onder de noemer van "testrit" mag er wel een goederentrein heen?  

30-09-2019 13:16:21
michaben
michaben
Werd er tijdens die testritten ook gerangeerd, of gingen die slechts heen en weer tussen de overdrachtssporen? Toen ik een paar weken geleden langs Sdm reed zag ik zo'n testtrein staan, en die had een locomotief voor en achter en deze hoefde dus niet te rangeren op Vulcaanhaven.  

30-09-2019 19:03:45
MasterE
MasterE
Er kan ook een tijdelijke vergunning voor de testen zijn geweest.


Mcn Asd
 

01-10-2019 00:25:44
Nelis
Nelis
Is er enige verwachting over wanneer de vulcaanhaven voor het eerst bedient gaat worden? Is de planning van bediening louter in de nacht of worden de treinen tussen de metrodrgl ingelegd?  

01-10-2019 18:36:40
AlexNL
AlexNL
Er zou ook sprake zijn van goederenvervoer overdag. Wanneer dat het geval is wordt het metroverkeer over enkelspoor uitgevoerd, zodat de goederentrein over het andere spoor kan rijden (ik neem aan onbeveiligd?).  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


01-10-2019 19:16:52
daniel_ddr
daniel_ddr
Niet geheel onbeveiligd. Er staan seinen voor het punt waar de goederentreinen het metrospoor op gaan en Vlaardingen Oost heeft ook een speciaal sein langs het rechter spoor richting Nieuwland staan wat aannemelijk iets met het goederenvervoer te maken heeft.

De details kan ik me even niet herinneren, maar ik heb wel eens cabinerit van een testrit met goederentrein op YouTube gezien waar wat toelichtingen bij staan. Weet zogauw even niet meer van wie die video was, maar even zoeken doet allicht wonderen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

01-10-2019 19:20:01
pjkleton
pjkleton
Ik denk dat dat beveiligd is net als het gewone metro verkeer,het rijdt er immers tussen door. Dit is van te voren getest,er is een filmpje van.
Peter

(Daniel was ook aan het reageren ,maar plaatste zijn bericht net even eerder)

Laatst bewerkt door pjkleton op 01-10-2019 19:21
 

01-10-2019 19:21:17
Oldskool
Oldskool
Quote
daniel_ddr (di 01 okt 2019 19:16:52 https://www.somda.nl/forum/11630/p713130/): Weet zogauw even niet meer van wie die video was, maar even zoeken doet allicht wonderen.
Gevonden https://www.youtube.com/watch?v=pzr4l4ghjJ4
 

01-10-2019 19:26:04
daniel_ddr
daniel_ddr
Da's een metro-cabinerit, maar de video die ik bedoelde (vanuit een goederentrein) stond bij de suggesties ernaast. Dat is deze: https://www.youtube.com/watch?v=gTAX--RzaB0


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

01-10-2019 19:28:15
NsBrinks
NsBrinks
https://www.youtube.com/watch?v=gTAX--RzaB0 Ik denk dat het eerder deze is.  

01-10-2019 19:41:24
AlexNL
AlexNL
Ik bedoelde overigens treinbeveiliging (ATB), had ik erbij moeten zetten. Te Schiedam Nieuwland zag ik zaterdag inderdaad wat lichtseinen - een (wit) voorsein aan het einde van het perron en een rood sein in de verte.  

01-10-2019 20:36:38
Oldskool
Oldskool
Quote
daniel_ddr (di 01 okt 2019 19:26:04 https://www.somda.nl/forum/11630/p713134/): Da's een metro-cabinerit, maar de video die ik bedoelde (vanuit een goederentrein) stond bij de suggesties ernaast. Dat is deze: https://www.youtube.com/watch?v=gTAX--RzaB0
Inderdaad.%08%
 

01-10-2019 20:59:00
michaben
michaben
Quote
AlexNL (di 01 okt 2019 18:36:40 https://www.somda.nl/forum/11630/p713124/): Wanneer dat het geval is wordt het metroverkeer over enkelspoor uitgevoerd, zodat de goederentrein over het andere spoor kan rijden (ik neem aan onbeveiligd?).

Het is gewoon beveiligd, er ligt een ATB-vv baken om te voorkomen dat goederentreinen het metronet op rijden. De emplacementen hebben dat niet omdat je hier een veiligheidskopspoor hebt met flankbeveiliging. Verder heb je op de vrije baan de ATB code voor 40km/u %08%

Voor de metro's zijn de overloopwissels zo geplaatst dat ze eenvoudig bij Vdo linkerspoor kunnen (eilandperron, reizigers hebben daar dus geen last van) om de goederentrein te laten passeren en dan weer naar rechts kunnen.
 

01-10-2019 21:03:45
daniel81
daniel81
Quote
michaben (ma 30 sep 2019 12:51:50 https://www.somda.nl/forum/11630/p712989/): Na meer dan twee jaar vertraging rijden er sinds vandaag metro's met passagiers over de Hoekse Lijn. Het goederenvervoer rijdt echter nog niet, in de laatste voortgangsrapportage wordt gemeld dat er een omgevingsvergunning milieu ontbreekt voor emplacement Vulcaanhaven. Men verwacht pas in 2020 het goederenvervoer te kunnen hervatten...
Je zou toch denken dat men alle tijd heeft gehad om die vergunning in orde te maken
 

01-10-2019 21:20:03
MetroRET
MetroRET
Quote
michaben (di 01 okt 2019 20:59:00 https://www.somda.nl/forum/11630/p713155/):
Quote
AlexNL (di 01 okt 2019 18:36:40 https://www.somda.nl/forum/11630/p713124/): Wanneer dat het geval is wordt het metroverkeer over enkelspoor uitgevoerd, zodat de goederentrein over het andere spoor kan rijden (ik neem aan onbeveiligd?).

Het is gewoon beveiligd, er ligt een ATB-vv baken om te voorkomen dat goederentreinen het metronet op rijden. De emplacementen hebben dat niet omdat je hier een veiligheidskopspoor hebt met flankbeveiliging. Verder heb je op de vrije baan de ATB code voor 40km/u %08%

Voor de metro's zijn de overloopwissels zo geplaatst dat ze eenvoudig bij Vdo linkerspoor kunnen (eilandperron, reizigers hebben daar dus geen last van) om de goederentrein te laten passeren en dan weer naar rechts kunnen.


Alleen is dat in de dienstregeling niet handig ingebouwd, want lijn B kruist hier zichzelf tijdens de 10-minutendienst.
 

01-10-2019 23:30:20
sjoerd
sjoerd
ATB-code voor 40 km/h voor een goederentrein? Dan valt normaal gesproken de code juist weg.  

02-10-2019 00:50:29
thom
thom
Dat is ook het handige van het ontwerp van ATB, doordat geen code max 40 km/u afdwingt kan hier de volledige ATB ontbreken in het ontwerp muv een paar ATB-Vv installaties maar die zijn tochal stand-alone.

Ik ben trouwens wel benieuwd onder welke verkeersleiding een goederentrein daar nu straks valt, is dat die van de RET of toch nog Prorail daar?

Laatst bewerkt door thom op 02-10-2019 00:53
 

02-10-2019 03:18:54
dennistd
dennistd
Ik neem aan ProRail tot het sein voor de kruising met het noordelijke spoor bij Schiedam. Vervolgens RET tot voorbij station Vlaardingen Oost, en daarna gewoon ter plaatse bediend.  

02-10-2019 08:58:14
treinfan
treinfan
Quote
michaben (di 01 okt 2019 20:59:00 https://www.somda.nl/forum/11630/p713155/):
Quote
AlexNL (di 01 okt 2019 18:36:40 https://www.somda.nl/forum/11630/p713124/): Wanneer dat het geval is wordt het metroverkeer over enkelspoor uitgevoerd, zodat de goederentrein over het andere spoor kan rijden (ik neem aan onbeveiligd?).

Het is gewoon beveiligd, er ligt een ATB-vv baken om te voorkomen dat goederentreinen het metronet op rijden. De emplacementen hebben dat niet omdat je hier een veiligheidskopspoor hebt met flankbeveiliging. Verder heb je op de vrije baan de ATB code voor 40km/u %08%.
Er ligt geen ATB-vv baken op het rechterspoor vanuit Nwl naar Sdm. Als dat sein op rood staat omdat er nog een metro voorlangs moet kruisen, kan een goederentrein dan gewoon rechtdoor kunnen rijden, de metrolijn op?
De ATB-code wordt inderdaad uit het metrospoor gehaald op het moment dat een rijweg wordt ingelegd voor een goederentrein.

Laatst bewerkt door treinfan op 02-10-2019 12:11
 

02-10-2019 15:22:35
michaben
michaben
Een goederentrein die rechtdoor rijdt zou de stroomrail kunnen raken met alle gevolgen van dien, om die reden ligt er dus ATBvv. Overigens slechts een baken ipv drie, maar met extra doorschietlengte.  

07-10-2019 01:29:43
dennistd
dennistd
Volgens het kaartje op pagina 9 van https://corporate.ret.nl/media/2506/reg-metro-versie-31-29-08-2019-def.pdf valt het gedeelte vanaf het overdrachtsspoor tot en met het emplacement Vulcaanhaven onder de RET. Het stuk vanaf Vulcaanhaven (de eigenlijke spooraansluiting) valt onder Strukton ShortLine.

Vanaf pagina 55 van https://corporate.ret.nl/media/2505/prc-metro-versie-31-29-08-2019-def.pdf staat de procedure voor het rijden van een goederentrein beschreven. Duidelijk is dat er nog problemen zijn met de detectie en de trein handmatig binnengemeld moet worden.
 

07-10-2019 10:09:24
thom
thom
Quote
dennistd (ma 07 okt 2019 01:29:43 https://www.somda.nl/forum/11630/p713418/): Volgens het kaartje op pagina 9 van https://corporate.ret.nl/media/2506/reg-metro-versie-31-29-08-2019-def.pdf valt het gedeelte vanaf het overdrachtsspoor tot en met het emplacement Vulcaanhaven onder de RET. Het stuk vanaf Vulcaanhaven (de eigenlijke spooraansluiting) valt onder Strukton ShortLine.

Dat kaartje gaat over infrabeheer, dus ik neem aan het onderhoud van het spoor betreft en niet zozeer wie de treindienstleider daar is.
 

07-10-2019 21:48:46
daniel_ddr
daniel_ddr
Er staat in elk geval een aardig duidelijk bord "einde beheergebied ProRail" langs het overgavespoor voor goederentreinen bij Schiedam Centrum.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

08-10-2019 01:06:36
thom
thom
Ja, maar ook die borden zijn volgens mij voor het beheer van de infra kwa onderhoud, uiteindelijk zal er een S-bord staan bij wie de Mcn zich zou moeten melden?  

08-10-2019 22:03:08
daniel_ddr
daniel_ddr
Op de sporenplannen van de RET staat het als "beheer- en systeemgrens" RET - ProRail aangegeven Er staat overigens geen S-bord, maar een sein aan weerszijden van het overgavespoor.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 08-10-2019 22:03


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

21-01-2020 16:11:26
sjoerd
sjoerd
De kosten van de ombouw van de Hoekse Lijn van spoorweg naar metrolijn zijn vele malen hoger dan oorspronkelijk begroot, zo staat in een nabeschouwing te lezen. Met die 500 miljoen had ook een spoorweg van Emmen naar Stadskanaal kunnen worden aangelegd. Het ene commentaar stelt dat op de Hoekse Lijn wel meer passagiers worden vervoerd, wat ongetwijfeld juist is. Maar een ander stelt, dat dit ook wel had gekund door het geld te steken in de verhoging van de treinfrequentie en het mogelijk maken van sneltreinen, hetgeen vermoedelijk ook juist is.
De bijkomende kosten en de niet in geld uit te drukken hinder voor de reizigers door de ombouw zijn niet meegerekend. Bij de Hofpleinlijn leidde dit ook tot veel meerkosten en veel langduriger gedoe voor de reiziger. Kortom: het is aan te raden geen spoorwegen meer om te bouwen tot metrolijnen, ook en zeker niet tussen Leiden en Dordrecht.
 

22-01-2020 08:05:57
yappa
yappa
Vanuit wetenschappelijk oogpunt zou het interessant zijn om dan nu de westtak Amsterdam en/of de Oostlijn van de Metro om te bouwen tot hoofdspoor. Dan kunnen we wellicht eenduidige conclusies trekken %08%  

22-01-2020 09:15:45
sjoerd
sjoerd
Mwah, dat doet niets af aan de conclusies van diverse wetenschappers uit Delft over de Hoekse Lijn. Maar vooruit: je kunt niet zorgvuldig genoeg zijn: we pakken de Oostlijn erbij!  

22-01-2020 11:46:11
jordibont
jordibont
Quote
yappa (wo 22 jan 2020 08:05:57 https://www.somda.nl/forum/11630/p720055/): Vanuit wetenschappelijk oogpunt zou het interessant zijn om dan nu de westtak Amsterdam en/of de Oostlijn van de Metro om te bouwen tot hoofdspoor. Dan kunnen we wellicht eenduidige conclusies trekken %08%

Vanuit wetenschappelijk oogpunt moet ook een metrolijn in Rotterdam omgebouwd worden, dus Spijkenisse krijgt een NS-station.%08%
 

22-01-2020 17:08:09
sjoerd
sjoerd
Is juist niet het element OMBOUWEN in alle voorstellen iets om gezond wantrouwen tegen te hebben? Ik krijg toch vooraf al zomaar het idee dat ombouwen in deze gevallen geen goed idee is.  


23-01-2020 10:47:35
waalkade
waalkade
De Oostlijn in Amsterdam, het tunnelprofiel is er, voor zover ik weet, geschikt voor.
Met de gedachte om deze lijn ooit om te bouwen tot normale spoorlijn.
 

23-01-2020 11:16:55
seinhuis
seinhuis
Vergeet niet dat er veel huizen zijn gebouwd langs de hoekse lijn ten tijde van de ombouw naar metrolijn. Dit levert ook extra reizigers op.  

23-01-2020 11:26:41
sjoerd
sjoerd
Bedoel je dat dat de metro aardig extra vult? Of bedoel je dat de trein dan net zo goed (of beter of slechter) de dienst zou kunnen rijden?  

23-01-2020 11:30:57
sjoerd
sjoerd
Quote
waalkade (do 23 jan 2020 10:47:35 https://www.somda.nl/forum/11630/p720116/): De Oostlijn in Amsterdam, het tunnelprofiel is er, voor zover ik weet, geschikt voor. Met de gedachte om deze lijn ooit om te bouwen tot normale spoorlijn.

Er werd gedacht aan hybride gebruik van de tunnel onder de binnenstad naar CS, en met dat idee is hij inderdaad gebouwd, en bestond bij Amstel de mogelijkheid om op de tunnelsporen in te takken van de treinsporen af. Maar ik weet niet of de recente aanpassingen nog steeds volgens die specs zijn gedaan. Het idee is immers wel achterhaald.
 

23-01-2020 12:13:39
pluisje
pluisje
Quote
waalkade (do 23 jan 2020 10:47:35 https://www.somda.nl/forum/11630/p720116/): De Oostlijn in Amsterdam, het tunnelprofiel is er, voor zover ik weet, geschikt voor.
Met de gedachte om deze lijn ooit om te bouwen tot normale spoorlijn.


Het materieel op de Oostlijn heeft een breedte van 3 meter en is daarmee pak 'm beet even breed als een trein. Maar qua hoogte ga je het van z'n lang zal ze leven niet redden.

Er is wel een plan geweest om vanaf Zuid, via het Beatrixpark en de Boerenwetering een spoorlijn te leggen naar een kopstation naast het Museumplein. De tunnel zou al dan niet in combinatie met een metrolijn naar Purmerend worden uitgevoerd.

Bij het begin van de planvorming rond de huidige Noordzuidlijn in de jaren '90, liep het tracé nog door de 'gereserveerde' Boerenwetering. Op een gegeven moment heeft men gekozen voor het huidige tracé, vanaf de RAI naar het noorden. Moeilijker aan te leggen maar aantrekkelijker gelegen stations.

Quote
sjoerd (do 23 jan 2020 11:30:57 https://www.somda.nl/forum/11630/p720123/): Er werd gedacht aan hybride gebruik van de tunnel onder de binnenstad naar CS, en met dat idee is hij inderdaad gebouwd, en bestond bij Amstel de mogelijkheid om op de tunnelsporen in te takken van de treinsporen af.


Goh... van deze mogelijkheid heb ik in al die jaren nog nooit van gehoord.
Weer wat geleerd.

Laatst bewerkt door pluisje op 23-01-2020 12:16
 

23-01-2020 17:07:58
broek53
broek53
NS was al doende materieel met een kleiner profiel te ontwerpen, toen men op basis van de goede cross-platform in Amstel en Bijlmer besloot toch niet voor medegebruik te gaan. Het materieel is toen her-ontworpen als gewoon spoorwegmaterieel en dat kennen we nu als SGM... Overigens is de intentie tot medegebruik de voornaamste reden dat de metrosporen tussen de NS-sporen zijn aangelegd en niet eenvoudig ernaast.  

23-01-2020 17:29:58
maarten83
maarten83
T was toch ook de bedoeling dat SGM op de SUN lijn kwam te rijden?  

23-01-2020 17:39:24
VIRMm1
VIRMm1
En wat is de SUN lijn?  

23-01-2020 17:40:28
broek53
broek53
SGM op Utrecht - Nieuwegein zeker niet, maar misschien het materieel dat door de metrotunnel zou moeten kunnen rijden wel, dat weet ik niet.  

23-01-2020 17:47:39
thom
thom
Volgens mij heeft Nieuwegein Zuid op de eerste koersrollen van SGM gestaan.  

23-01-2020 17:49:28
cuneo56
cuneo56
Waren er niet series materieel met koersrollen voorzien waarop o.a. Nieuwegein voorkwam?  

23-01-2020 18:00:47
phantom
phantom
Quote
jordibont (wo 22 jan 2020 11:46:11 https://www.somda.nl/forum/11630/p720067/):
Quote
yappa (wo 22 jan 2020 08:05:57 https://www.somda.nl/forum/11630/p720055/): Vanuit wetenschappelijk oogpunt zou het interessant zijn om dan nu de westtak Amsterdam en/of de Oostlijn van de Metro om te bouwen tot hoofdspoor. Dan kunnen we wellicht eenduidige conclusies trekken %08%

Vanuit wetenschappelijk oogpunt moet ook een metrolijn in Rotterdam omgebouwd worden, dus Spijkenisse krijgt een NS-station.%08%


Laten we dan gelijk dat "geweldige" plan erbij halen om bestaand spoor om te bouwen vanuit Rotterdam naar Dordrecht naar metro lijn,als we dan toch bezig zijn
Dat zou waarschijnlijk net zo goed werken qua kosten beraming en uitvoering,zonder enige vorm van hinder/vertraging/verlies van spoor capaciteit of aanverwante zaken als eerder genoemde items %08% %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

23-01-2020 18:18:52
michaben
michaben
Laten we vooral niet verschillende lijnen met elkaar gaan vergelijken. Elke situatie is uniek, dat het bij de ene lijn wel werkt wil niet zeggen dat het bij de andere werkt, en andersom. Het success van de Hofpleinlijn is te danken aan twee zaken: heel veel woningbouw met nieuwe stations en het verleggen van het tracé van Rotterdam Hofplein naar Rotterdam Centraal. De ombouw tot metro was vooral een kostentechnisch iets, dezelfde aanpassingen maar dan als trein was waarschijnlijk veel duurder geweest, zowel in bouw als in exploitatie.

Overigens moet je wel een kanttekening plaatsen bij de kosten. Een deel van de kosten had je waarschijnlijk ook moeten maken als je het een spoorlijn had gelaten, de boel moest gewoon een flinke opknapbeurt krijgen. Het opknappen van alle stations langs de lijn zonder metro had ook tientallen miljoenen gekost. Je had er vroeg of laat ERTMS neer moeten leggen, wat ook geld kost. De onderdoorgangen die nu gebouwd zijn om overwegen te vervangen hadden er ook moeten komen als de trein bleef rijden. En zo is er nog wel meer te bedenken vermoed ik.
 

23-01-2020 21:08:19
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
broek53 (do 23 jan 2020 17:40:28 https://www.somda.nl/forum/11630/p720142/): SGM op Utrecht - Nieuwegein zeker niet, maar misschien het materieel dat door de metrotunnel zou moeten kunnen rijden wel, dat weet ik niet.
In de eerste plannen zeker wel, maar die gingen uit van een aftakking bij Lunetten en vervolgens een lijn via Plettenburg die bij Zuilenstein op het huidige tracé uit zou komen.

Pas later is men uit kostenoverwegingen eerst een laag- in plaats van hooggelegen tracé gaan onderzoeken (daarop zou dan wat anders als SGM moeten gaan rijden). En uiteindelijk is men dus op de sneltram uitgekomen, waarop ook vandaag de dag nog sporen te zien zijn van de realisatie ervan door NS. Vooral in de bebording die akelig overeenkomt met die langs het spoorwegnet.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

24-01-2020 00:56:44
jeanne
jeanne
Quote
thom (do 23 jan 2020 17:47:39 https://www.somda.nl/forum/11630/p720145/): Volgens mij heeft Nieuwegein Zuid op de eerste koersrollen van SGM gestaan.
Quote
cuneo56 (do 23 jan 2020 17:49:28 https://www.somda.nl/forum/11630/p720146/): Waren er niet series materieel met koersrollen voorzien waarop o.a. Nieuwegein voorkwam?


Nieuwegein, zeker bij de levering van de 2001 - 2015.

Laatst bewerkt door jeanne op 24-01-2020 00:58


Jeanne Kok
 

17-04-2020 09:06:24
michaben
michaben
Ken je die grap van die gloednieuwe spooraansluiting die niet gebruikt mag worden vanwege een ontbrekende vergunning? Nou, die grap is nog altijd actueel, de wethouder schreef gisteren:
"De omgevingsvergunning Vulcaanhaven laat helaas nog wat langer op zich wachten. Dit heeft te maken met de (wettelijke) procedure tijd die nodig is voordat een dergelijke vergunning afgegeven kan worden. Samen met de gemeente Vlaardingen is het doel gesteld om in september te gaan rijden. Dit heeft geen consequenties voor het personenvervoer."
Dus pas na de zomer weer goederentreinen op de Hoekse Lijn.
 

17-04-2020 09:18:36
sjoerd
sjoerd
Als dat maar geen Metro-effect meekrijgt dan. Dat krantje stopte er tijdelijk mee en nu definitief. Als je een tijdje hebt stilgelegen, blijkt dat vaak DE oplossing voor een probleem dat je toch al had. Kennelijk kunnen de bedrijven aan de Vulcaanhaven best prima zonder spoorvervoer.  

17-04-2020 12:00:47
anton_
anton_
Quote
michaben (vr 17 apr 2020 09:06:24 https://www.somda.nl/forum/11630/p724771/): Ken je die grap van die gloednieuwe spooraansluiting die niet gebruikt mag worden vanwege een ontbrekende vergunning?
Gloednieuw ?
-
Er rijden toch al jaren goederen treinen naar Vlaardingen? Reden die treinen die dan zonder vergunning ?
 

17-04-2020 12:20:45
sjoerd
sjoerd
Het zal niet de eerste keer zijn dat je ergens niet meer naar toe kunt, waar wel infra ligt, of juist is aangelegd, of dat je er niet meer heen kunt omdat de infra plotseling weg is. Bekend is het goederenkonvooi dat vertrok uit Gouda om te Waddinxveen een paar wagens uit te zetten op de goederensporen, in de jaren 80 voor de automatisering, en dat de wissels al waren verwijderd. Ook in Zutphen is het voorgekomen: daar was een stuk spoor uit de stamlijn. Ook stonden er ooit wagens klaar op Stadskanaal, die naar de STAR-lijn moesten, maar een van de vele bruggen was gewoonweg weg.%02%  

17-04-2020 12:21:43
michaben
michaben
Het emplacement waar de loc kan omlopen en wagens kan rangeren is verplaatst van Vlaardingen Centrum naar de Vulcaanweg enkele honderden meters verderop. En dat heeft dusdanige impact dat het vergunningstraject enorm traag loopt blijkbaar....

Laatst bewerkt door michaben op 17-04-2020 12:22
 

17-04-2020 12:41:45
mvschoon
mvschoon
Er kan worden gewed op waar eerder het spoorvervoer weer op gang komt: Delft of Vlaardingen  

17-04-2020 17:31:30
phantom
phantom
Quote
anton_ (vr 17 apr 2020 12:00:47 https://www.somda.nl/forum/11630/p724781/):
Quote
michaben (vr 17 apr 2020 09:06:24 https://www.somda.nl/forum/11630/p724771/): Ken je die grap van die gloednieuwe spooraansluiting die niet gebruikt mag worden vanwege een ontbrekende vergunning?
Gloednieuw ?
-
Er rijden toch al jaren goederen treinen naar Vlaardingen? Reden die treinen die dan zonder vergunning ?

Toen NS de lijn opgaf is zoals je wellicht weet de RET de lijn om gaan bouwen tot metro lijn,sinds dat dat opgang is gekomen is er geen reguliere goederentrein die lijn weer op geweest.
Test trein van net na oplevering van de lijn incl goed werkende beveiliging daar gelaten
Na het test bedrijf is er dus i.d.d. op die gemengde lijn (metro/cargo) niks geen cargo meer geweest.
Wel ben ik benieuwd of de bedrijven die daar nu al zolang zonder aan en afvoer via het spoor zitten,hoe die op vertraging nr zoveel gaan reageren/hebben gereageerd ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

17-04-2020 19:11:11
Oldskool
Oldskool
Opgaf? Daar was geen sprake van hoor  

18-04-2020 11:34:09
phantom
phantom
Bij gebrek aan een betere omschrijving,heb ik dat woord maar gebruikt
Ik mag aan nemen dat onderhand iedereen wel weet hoe de vork in de steel zit omtrent dit topic,althans als men interesse heeft in dit soort spoorse dingen en besproken topic inhoud ook werkelijk helemaal leest om wijzer te worden %09%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

18-04-2020 11:54:55
thom
thom
Je bedoeld gewoon 'toen de overheid besloot de spoorlijn om te bouwen tot metrolijn", zo simpel is't.  

28-05-2020 17:44:11
seinhuis
seinhuis
Bij het overgang van ProRail naar RET terrein zit nu een afsluitbord en 2 houten balken in het spoor.

Ik ben bang dat dit geen goed nieuws is.
 

28-05-2020 19:09:57
treinfan
treinfan
Dat zit er al een paar jaar. Men zegt vanaf september mogelijk weer goederentreinen naar Vlaardingen.  

28-08-2020 13:31:49
vdgrail
vdgrail

Het ziet er naar uit dat de komende maanden voor het eerst goederentreinen gaan rijden op de Hoekse lijn. De website van de projectorganisatie zegt het volgende (hoekselijn.mrdh.nl):

Vooruitlopend op de definitieve vergunning zullen enkele testritten plaatsvinden met de goederentrein. Van eind augustus tot half november 2020 zal er 1 à 2 keer per week, buiten de spits, een testtrein rijden. De treinen rijden en rangeren alleen overdag (vanaf 07.00 uur) en in de avond (tot 23.00 uur) op emplacement Vulcaanhaven. De treinen van en naar het industrieterrein bevatten geen gevaarlijke stoffen.

Daarnaast is op 21 juli besloten (vlaardingen.nl) dat er geen M.E.R. gemaakt hoeft te worden voor de Vulcaanweg 20 te Vlaardingen. Dan zou je zeggen, wat heeft dat er mee te maken. In dat besluit staat ook dit:

Het terrein zal uitsluitend worden gebruikt voor het stallen van vervoerseenheden, het plaatsen van eenheden op een trein en een overkapping waar op kleine schaal kan worden omgepakt.

DFDS grijpt dus de kans met aankoop van het RBT-terrein aan om ook vanuit hun Vlaardingse haven intermodaal transport aan te bieden. Een interessante gedachte dat trailers direct vanaf de boot op de trein gezet kunnen worden. Het zal zorgen voor enige verlichting van de verkeersdruk rondom de Vulcaanhaven.

 

28-08-2020 14:51:17
Nelis
Nelis

Houdt het niet aanvragen van een MER in dat Vopak geen vervoer meer gaat hebben? of valt het laden onder hun normale vergunning omdat ze de treinen vullen op eigen terrein?

 

28-08-2020 15:20:11
Muizeneus
Muizeneus

Nog meer nieuws van de Hoekse Lijn:

opdracht voor verlenging naar het strand is gegund

Over twee jaar zouden de eerste metro's moeten rijden

We wachten af....

www.spoorpro.nl

 

28-08-2020 15:33:39
michaben
michaben
Quote
Nelis (28-08-2020 14:51:17):

Houdt het niet aanvragen van een MER in dat Vopak geen vervoer meer gaat hebben? of valt het laden onder hun normale vergunning omdat ze de treinen vullen op eigen terrein?


Heeft Vopak niet gewoon genoeg aan de vergunning die ze voor de ombouw hadden? Daar is immers niets verandert, alleen het rangeerproces is verplaatst met de ombouw van station Vlaardingen Centrum naar het nieuwe emplacement aan de Vulcaanhaven.

 

28-08-2020 15:59:26
vdgrail
vdgrail

Als je de bron goed leest staat er dat de impact op de omgeving van de nieuwe activiteiten bij DFDS beperkt zijn en dat daarom geen MER gemaakt hoeft te worden. Dit kan met een vergunning dus afgedaan worden.

Voor gebruik van het Emplacement Vulcaanhaven geldt dat het bestemmingsplan aangepast moet worden omdat zowel geluid als stikstof een grote rol spelen. Uit de achterliggende onderzoeken blijkt dat er per saldo minder geluidshinder is en dat de uitstoot van stikstof niet toeneemt. Voor het afgeven van de definitieve vergunning wil men eerst een periode met testtreinen rijden om te kijken of de theorie ook klopt met de praktijk.

In het akoestisch onderzoek staat overigens nog een tabel met daarin de paden die per dag beschikbaar zijn voor het goederenverkeer. Elk uur muv spits is zijn er twee paden beschikbaar. De tijden variëren enkele minuten per dagdeel.

GOS = Goederenoverdrachtspoor

VHV = Emplacement Vulcaanhaven

Pad 1:

GOS v. x.53

VHV a. x+1.00

Pad 2:

VHV v. x.13

GOS a. x.20

 

28-08-2020 16:33:57
michaben
michaben

Tijden van de goederenpaden wijken inderdaad af per dagdeel omdat de metro verschillende basispatronen heeft. In de avond en op zondag is er een heel ander basispatroon en het goederenpad richting Schiedam ligt dan zo'n 4 à 5 minuten eerder dan op maandag t/m zaterdag overdag wanneer de metro elke 10 minuten rijdt. Gezien de rijtijden ook verschillen per dagdeel vermoed ik dat de goederenpaden niet op hele minuten afgerond zijn maar net zoals de dienstregeling van de metro op 15 seconden.



Laatst bewerkt door michaben op 28-08-2020 16:35
 

24-05-2021 14:20:21
michaben
michaben

Laatste voortgangsrapportage: de vergunning voor het goederenemplacement in Vlaardingen ligt sinds begin mei ter inzage, indien er geen bezwaren binnenkomen hoopt men het emplacement in juni eindelijk in gebruik te kunnen nemen.

 

03-06-2021 15:31:42
Luka
Luka

Vandaag is er door LTE een keteltrein uit Bh naar IJsm gebracht. De lading is voor mij onbekend, maar is er een kans dat deze naar Vopak gaat? Ook aangezien het emplacement deze maand (misschien) in gebruik wordt genomen, en voor 2017 de meeste treinen naar Vopak vanaf IJsm kwamen



Laatst bewerkt door Luka op 03-06-2021 15:32
 

03-06-2021 17:41:49
thom
thom

Als het emplacement daar pas later in dienst zal gaan komen, gaan ze daar nu geen trein neerzetten die nog weken af moet wachter tot het in dienst moet komen lijkt mij ;)

 

03-06-2021 18:03:42
michaben
michaben

De vergunning is op 4 mei vastgesteld en de bezwaartermijn is 6 weken, dus nog even geduld.

 

03-06-2021 21:45:17
Luka
Luka

Ok. In ieder geval bedankt voor jullie reactie

 

07-07-2021 08:01:32
michaben
michaben

Vopak heeft aangegeven pas in september gebruik te maken van het emplacement vanwege werkzaamheden op eigen terrein.

 

23-09-2021 15:03:39
Luka
Luka

Het spoor wat vanaf het emplacement naar het keerspoor de dijk af loopt is volledig gesnoeid en weer berijdbaar. Ook worden de werkzaamheden op het terrein van Vopak steeds verder afgerond



Laatst bewerkt door Luka op 23-09-2021 15:04
 

24-09-2021 13:57:04
phantom
phantom

Dan lijkt het er op dat er binnenkort weer gestart gaat worden met goederen vervoer op de vernieuwde hoekselijn,dat zou positief zijn.

 

24-09-2021 14:54:05
sjoerd
sjoerd

Wellicht als voorbode van goederenvervoer op meer lijnen omdat ze erachter zullen komen dat al die elektrische vrachtwagens een stuk minder efficiënt zijn dan een elektrische (accu)locomotief. (Fantasie/wensmodus).

 

16-10-2021 10:48:47
michaben
michaben

Laatste bericht is dat er vanaf november goederentreinen gaan rijden over de Hoekse Lijn.

 

16-10-2021 11:34:21
phantom
phantom
Quote
sjoerd (24-09-2021 14:54:05):

Wellicht als voorbode van goederenvervoer op meer lijnen omdat ze erachter zullen komen dat al die elektrische vrachtwagens een stuk minder efficiënt zijn dan een elektrische (accu)locomotief. (Fantasie/wensmodus).


Wat ik begrepen heb is dat Vopak nooit de wens heeft gehad om vervoer per vrachtwagen op nr 1 te zetten,dit heeft men tijdelijk gedaan(zo zegt men) vanwege ombouw hoekse lijn,waarbij ze gelijk maar een hoop onderhoud hebben gepland in dezelfde periode zodat ze als alles weer gereed was,men het spoorvervoer kon op pakken. Echter heb ik begrepen dat wat van de werkzaamheden aan de kant van Vopak ook wat zijn uitgelopen.

Reden onbekend.

 

01-11-2021 15:21:06
Luka
Luka

Bij Vopak Vlaardingen stonden om 15:14 2 ketels (of meer? Niet goed kunnen zien). Ze stonden op sp2, dat is een van de sporen die rechtdoor gaat en dus niet bij de 'nieuwere' installatie

 

23-11-2021 08:44:18
Luka
Luka

Inmiddels is op 22-11-2021 een lege RFO biodieseltrein aangebracht door de Captrain 203-103 uit IJsselmonde. Trein zal waarschijnlijk binnen een paar dagen weer vertrekken.