Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Toekomst van de Hoekse Lijn

Donderdag 01 mrt 2012 - 16:48:06
broek53
broek53
Bedenk mij net dat de Hoekse Lijn ook ooit nog eens naar de RET zou moeten (of is dat helemaal van de baan?). Daar komt dan ook nog een vlootje materieel vandaan ter vervanging van mat '64 en/of DDAR.

Laatst bewerkt door spiketrain op Vrijdag 02 mrt 2012 om 20:18:57

Donderdag 01 mrt 2012 - 16:49:29
MDDM
MDDM
Dat is vooralsnog van de baan.

Gr Joop mcn Lls

Donderdag 01 mrt 2012 - 16:53:58
broek53
broek53
Ja, zoiets meen ik mij te herinneren. Maar ook daarvoor geldt dat NS daarmee geen rekening heeft ghouden/kunnen houden bij het bestellen van materieel, toen het nog niet van de baan was

Donderdag 01 mrt 2012 - 18:42:39
lb
lb
Flickr lb-1975
Quote
MDDM (do 01 mrt 2012 16:49:29 www.somda.nl): Dat is vooralsnog van de baan.
Dat is niet van de baan, zodra de geldkranen weer opengaan in Nederland dan wil men in 2017(!) de Hoekse lijn aan de RET overdragen.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 01 mrt 2012 - 23:20:15
ZJ37
ZJ37
En tegen die tijd ziet de (spoor)wereld er misschien wel weer anders uit.

Vrijdag 02 mrt 2012 - 14:29:52
Dr_Thodt
Dr_Thodt
Twitter Dr_JeffersonA Facebook Dr.Thodt Youtube jammerlaan Flickr 56022280@N08
ik had begrepen dat het niet door ging omdat er ook nog goederenvervoer is daarzo en het dus een probleem is als het spoor daar voor metro's word. benieuwd wat ze daar dan in 2017 mee gaan doen.

Laatst bewerkt door spiketrain op Zaterdag 03 mrt 2012 om 23:30:01, reden: Passage verwijderd na afsplitsing.

mcn in opleiding op het STC

Vrijdag 02 mrt 2012 - 14:46:21
mren
mren
Dan is het niet 'dus een probleem', dat is slechts een uitwerking voor angsthazen die menen dat goederentreinen en lightrail samen een Onaanvaardbaar Risico zijn.

Vrijdag 02 mrt 2012 - 17:48:13
broek53
broek53
Nou, met eventueel derde rail, een smaller profiel (perrons) en zo werkt dat niet erg fantastisch.

Laatst bewerkt door broek53 op Vrijdag 02 mrt 2012 om 17:48:24

Vrijdag 02 mrt 2012 - 18:32:43
dh3201
dh3201
Quote
mren (vr 02 mrt 2012 14:46:21 www.somda.nl): Dan is het niet 'dus een probleem', dat is slechts een uitwerking voor angsthazen die menen dat goederentreinen en lightrail samen een Onaanvaardbaar Risico zijn.
Laat die angsthazen dan eerst alle plekken waar vrachtauto's en fietsen op hetzelfde stukje wegdek rijden verbieden. Of valt een fietser onder een vrachtwagen niet onder het kopje veiligheid?

Shqiperise-lopers?

Vrijdag 02 mrt 2012 - 20:12:43
maigoda
maigoda
Quote
broek53 (vr 02 mrt 2012 17:48:13 www.somda.nl): Nou, met eventueel derde rail, een smaller profiel (perrons) en zo werkt dat niet erg fantastisch.
Ik denk niet dat er een derde-rail-systeem zal komen op die lijn. Dan zullen alle overwegen moeten verdwijnen. Ik denk dat, net als de Zoetermeerlijn en Hofpleinlijn, de bovenleiding gewoon gehandhaafd zal blijven als er metro's gaan rijden.
Groetjes,
Emiel

Vrijdag 02 mrt 2012 - 20:15:31
broek53
broek53
Jawel, alleen denkt de RET dat niet per se; die gaat iig niet op 1800 V rijden. En de perronbreedte is een serieus knelpunt uiteraard.

Vrijdag 02 mrt 2012 - 20:23:07
treinefan
treinefan
Facebook amfktr Flickr 85236002@N07/
Van mij mag NS er blijven rijden.

Vrijdag 02 mrt 2012 - 20:25:47
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
broek53 (vr 02 mrt 2012 20:15:31 www.somda.nl): Jawel, alleen denkt de RET dat niet per se; die gaat iig niet op 1800 V rijden.
Zowiezo rijden de goederentreinen die daar rijden met dieseltractie, dus de spanning op de bovenleiding is dan niet echt van belang.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Vrijdag 02 mrt 2012 - 20:26:19
maigoda
maigoda
Quote
broek53 (vr 02 mrt 2012 20:15:31 www.somda.nl): Jawel, alleen denkt de RET dat niet per se; die gaat iig niet op 1800 V rijden. En de perronbreedte is een serieus knelpunt uiteraard.
Op de bovenleiding kan gewoon de spanning gezet worden die de RET nodig heeft. Dat is ook op de Hofpleinlijn gebeurd, dus ik zie geen reden om aan te nemen dat dat op de Hoekselijn niet zou kunnen.

Maar de perrons, ja, dat wordt wel een probleem.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Vrijdag 02 mrt 2012 om 20:26:44

Vrijdag 02 mrt 2012 - 20:59:40
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Denk ik nou te simpel of doet men zo moeilijk?
Hanteer gewoon de actuele perronbreedte!

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Vrijdag 02 mrt 2012 - 21:08:55
ns1700
ns1700
en dat is zooo te simpel gedacht... wil jij even dat onbekende aantal miljoentjes beschikbaar stellen voor het gehele metronetwerk dan? incl. nieuw materieel?

groeten uit Spoorzone

Vrijdag 02 mrt 2012 - 21:15:28
nohab
nohab
Flickr bvisser
Anders neem je toch stellen met uitklapbare treden (net als op de Amstelveenlijn)?

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Vrijdag 02 mrt 2012 - 21:41:47
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
@ns1700: voor het netwerk juist niet (op die manier hoeft er namelijk NIETS veranderd te worden), materieel: Ja.

(het kost sowieso x aantal miljoen euro èn er moeten sowieso nieuwe voertuigen komen, of wou je soms kunnen beweren dat jij ze ergens kunt vandaan toveren?!)

Laatst bewerkt door dlm4yjp op Vrijdag 02 mrt 2012 om 21:44:28

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Vrijdag 02 mrt 2012 - 21:48:05
broek53
broek53
Neen, maar wel dat de RET weinig behoefte heeft aan een lijn met eigen materieel, die ze vervolgens slecht in de rest van het net kunnen integreren. Ze zijn immers niet van plan gewoon maar de treindienst op Rotterdam CS over te nemen.

Laatst bewerkt door broek53 op Vrijdag 02 mrt 2012 om 21:48:23

Vrijdag 02 mrt 2012 - 22:01:06
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Dat kan toch ook gewoon op de amsterdamse methode? werkt daar gewoon.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Vrijdag 02 mrt 2012 - 22:08:20
b2py
b2py
Metro 51 is nou niet bepaald de betrouwbaarste hoor. Regelmatig valt die uit.

Vrijdag 02 mrt 2012 - 22:10:06
mdj
mdj
Maar heeft die uitval te maken met de treden? Zo nee: dan is het een gevalletje "Water is blauw. Lucht is blauw, dus water is lucht"

Bij twijfel: gebruik beton.

Vrijdag 02 mrt 2012 - 22:19:18
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
alle metro's bij het GVB kampen met uitval, niet door het type materieel maar door tekorten en te oud materieel waar te weinig geld en (onderhouds)tijd in word gestoken.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Vrijdag 02 mrt 2012 - 22:29:27
b2py
b2py
Er ontstaan vaak storingen bij het omschakelen van derde rail naar bovenleiding en vice versa.

Vrijdag 02 mrt 2012 - 22:52:13
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
gevalletje slecht onderhoud dus.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Vrijdag 02 mrt 2012 - 23:07:08
ns1700
ns1700
dat over slecht onderhoud is onzin en zoals @broek53 zei; de RET gaat heus geen lijn noch materieel nemen dat niet op de rest van hun netwerk in te zetten is. dat is gewoon puur onhandig omdat je anders alsnog bij Schiedam een aansluiting naar de NS moet hebben om naar een werkplaats gesleept te worden.

groeten uit Spoorzone

Vrijdag 02 mrt 2012 - 23:35:31
mdj
mdj
RET heeft ook omschakelbaar materieel (randstadrail, lijn E) en daar schijnt het goed te gaan...

Bij twijfel: gebruik beton.

Vrijdag 02 mrt 2012 - 23:49:55
ns1700
ns1700
het SG3/RSG3 materieel is inderdaad uitgerust met klaptreden, echter zal men langere varianten moeten gebruiken voor de hoekse lijn wil men de dienst uitvoeren naast goederenvervoerders.

groeten uit Spoorzone

Vrijdag 02 mrt 2012 - 23:53:54
RoelZ1
RoelZ1
Of je legt ter hoogte van de perrons strengelspoor aan. Ofwel een strengelspoor dat de metro's dichter langs de perrons brengt, ofwel een strengelspoor wat de goederentreinen verder van de perrons brengt.

Vrijdag 02 mrt 2012 - 23:57:12
ZJ37
ZJ37
Misschien is het wel handig om Rtd-Hlds fijn met treinen te blijven rijden?

Vrijdag 02 mrt 2012 - 23:58:46
Nelis
Nelis
Ik zit meer te denken aan problemen met beveiligingssystemen want de RET rijdt niet met ATB maar met LZB met cabine signalering of zie ik spoken.

Zaterdag 03 mrt 2012 - 00:02:53
RoelZ1
RoelZ1
In de meeste documenten over de Hoekselijn wordt erover gesproken dat goederentreinen alleen nog 's nachts kunnen rijden als er geen metro's rijden. Die zouden dan dus pas het baanvak mogen betreden als alle metro's weg zijn. Of ze dan nog op ATB of zonder beveiliging met Vmax 40 gaan rijden weet ik niet.

Zaterdag 03 mrt 2012 - 08:29:32
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Quote
ns1700 (vr 02 mrt 2012 23:07:08 www.somda.nl): dat over slecht onderhoud is onzin en zoals @broek53 zei; de RET gaat heus geen lijn noch materieel nemen dat niet op de rest van hun netwerk in te zetten is. dat is gewoon puur onhandig omdat je anders alsnog bij Schiedam een aansluiting naar de NS moet hebben om naar een werkplaats gesleept te worden.
Dat je mij wilt tegensprekend weet ik al langer, maar beredeneer is eens waarom mijn argument over slecht onderhoud niet correct is!

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Zaterdag 03 mrt 2012 - 10:08:11
b2py
b2py
Quote
ZJ37 (vr 02 mrt 2012 23:57:12 somda.nl): Misschien is het wel handig om Rtd-Hlds fijn met treinen te blijven rijden?
Inderdaad, begon het me al af te vragen.
En jullie denken echt dat de RET 6x per uur was doorgereden naar Hlds? Hooguit in de zomer, maar dan zet de NS ook al meer treinen en langere treinen in. Daar kan je met de metro niet tegenop hoor. In 2 type SG3 pas zit+staan 270 mensen. In een SLT VI passen zit+staan 610 mensen. Tel uit je winst.

Laatst bewerkt door b2py op Zaterdag 03 mrt 2012 om 10:11:55

Zaterdag 03 mrt 2012 - 11:47:24
RoelZ1
RoelZ1
Als RET-metro's de helft van de capaciteit hebben is de winst dus een verdubbeling van de frequentie. Ook zullen er een aantal nieuwe stations worden geopend, wat nog weer extra reizigers oplevert. Sowieso tot het nieuwe station Steendijkpolder (tussen Maassluis West en Hoek van Holland Haven) zal RET 6x per uur rijden. In de spits aangevuld met 6x per uur tot Vlaardingen West. Tussen Steendijkspolder en Hoek van Holland Strand zou het nog weleens 3x per uur kunnen worden buiten de zomervakantie.

Zaterdag 03 mrt 2012 - 11:51:38
ns1700
ns1700
Quote
dlm4yjp (za 03 mrt 2012 08:29:32 somda.nl):
Quote
ns1700 (vr 02 mrt 2012 23:07:08 www.somda.nl): dat over slecht onderhoud is onzin en zoals @broek53 zei; de RET gaat heus geen lijn noch materieel nemen dat niet op de rest van hun netwerk in te zetten is. dat is gewoon puur onhandig omdat je anders alsnog bij Schiedam een aansluiting naar de NS moet hebben om naar een werkplaats gesleept te worden.
Dat je mij wilt tegensprekend weet ik al langer, maar beredeneer is eens waarom mijn argument over slecht onderhoud niet correct is!
omdat uit een bron van mij is verteld dat de Metro's van GVB redelijk tot goed onderhoud krijgen. bovendien ben je met het minste geringste al aan het schreeuwen dat het slecht is dus af en toe een beetje minder kan ook wel.

groeten uit Spoorzone

Zaterdag 03 mrt 2012 - 12:26:36
NDS
NDS
Ook voor perron breedtes enzo zo al vele oplossingen bedacht die in de praktijk ook gebruikt worden, Kassel-Helsa heeft al een paar voorbeelden:

www.vergessene-bahnen.de , www.vergessene-bahnen.de , www.vergessene-bahnen.de , www.vergessene-bahnen.de , zie voor meer foto's van die lijn vergessene-bahnen.de www.vergessene-bahnen.de

Groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Zaterdag 03 mrt 2012 - 12:29:16
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Oftewel, strengelspoor.

Zaterdag 03 mrt 2012 - 12:32:20
NDS
NDS
Niet helemaal want het zijn gewoon wissels, strengelspoor is het in elkaar leggen van 2 sporen zonder wissels, dit is juist 1 spoor opsplitsen in 2 of 3 sporen die iets verschoven van elkaar liggen. Geen idee hoe je dat dan weer noemt maar het is naar mijn mening anders als strengelspoor, je doet namelijk precies het omgekeerde als bij strengelspoor.

Groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Zaterdag 03 mrt 2012 - 12:41:39
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
@ns1700: "een bron", hmm, juist, het tegendeel is waar:
Door grote materieeltekorten moet het onderhoud zo snel mogelijk worden uitgevoerd, grote defecten kunnen niet meer hersteld worden.
Een klein jaar terug heeft de IVW nog de GVB op de vingers getikt wegens achterstallig onderhoud nadat diverse gevaarlijke taferelen waren gebeurd (o.a. afgebroken deur, vastgeslagen elektromotoren, deuren die niet goed sloten of spontaan openden e.d.).

Afgelopen jaar is het onderhoud verbeterd maar de uitval behoorlijk vergroot.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op Zaterdag 03 mrt 2012 om 12:43:24

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Zaterdag 03 mrt 2012 - 13:03:29
spiketrain
Moderator
spiketrain
Twitter Spiketrain Facebook frank.rijsdijk.5 Flickr spiketrain2008/
Spiketrain: on-topic blijven a.u.b..

Groet, Spiketrain

Zaterdag 03 mrt 2012 - 16:27:01
Ttreintje
Ttreintje
Twitter Treinmachinist
Quote
mren (vr 02 mrt 2012 14:46:21 www.somda.nl): Dan is het niet 'dus een probleem', dat is slechts een uitwerking voor angsthazen die menen dat goederentreinen en lightrail samen een Onaanvaardbaar Risico zijn.
Er loopt nog een contract met deze buizenboer dat zij dit stukje spoor kunnen gebruiken, en tot die tijd is het wachten op.....

Edit door Spiketrain: link naar filmpje verwijderd. Zie de forumregels waarom.

Laatst bewerkt door spiketrain op Zaterdag 03 mrt 2012 om 17:38:51

Zaterdag 03 mrt 2012 - 17:36:03
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Quote
NDS (za 03 mrt 2012 12:32:20 somda.nl): Niet helemaal want het zijn gewoon wissels, strengelspoor is het in elkaar leggen van 2 sporen zonder wissels, dit is juist 1 spoor opsplitsen in 2 of 3 sporen die iets verschoven van elkaar liggen. Geen idee hoe je dat dan weer noemt maar het is naar mijn mening anders als strengelspoor, je doet namelijk precies het omgekeerde als bij strengelspoor.

Groetjes Michiel
Gedeeltelijk strengelspoor?

Zaterdag 03 mrt 2012 - 21:56:08
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Quote
RoelZ1 (za 03 mrt 2012 00:02:53 www.somda.nl): Die zouden dan dus pas het baanvak mogen betreden als alle metro's weg zijn. Of ze dan nog op ATB of zonder beveiliging met Vmax 40 gaan rijden weet ik niet.
Zonder ATB? Ik vrees dat dat 'm ook niet wordt, hoofdlijnen zonder ATB zijn zeldzaam aan het worden (je kan het toch moeilijk raccordement noemen...)

Zaterdag 03 mrt 2012 - 23:58:49
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Daarnaast zit er in de oude metrostellen in Rotterdam (type T) ook een plaatje boven de cabine met daarop de tekst 'Automatische Treinbeïnvloeding', ik meen van Siemens. Het systeem is echter wel iets anders dan de ATB waar NS mee rijdt.

Met vriendelijke groet, Robin

Zondag 04 mrt 2012 - 00:06:21
NDS
NDS
Quote
DingeZ (za 03 mrt 2012 17:36:03 somda.nl):
Quote
NDS (za 03 mrt 2012 12:32:20 somda.nl): Niet helemaal want het zijn gewoon wissels, strengelspoor is het in elkaar leggen van 2 sporen zonder wissels, dit is juist 1 spoor opsplitsen in 2 of 3 sporen die iets verschoven van elkaar liggen. Geen idee hoe je dat dan weer noemt maar het is naar mijn mening anders als strengelspoor, je doet namelijk precies het omgekeerde als bij strengelspoor.

Groetjes Michiel
Gedeeltelijk strengelspoor?
Geen strengelspoor, zie foto's en mijn uitleg, groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Zondag 04 mrt 2012 - 00:50:58
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Volgens de engelse wikipedia is het wel strengelspoor: en.wikipedia.org
Hier wordt gezegd dat strengelspoor alle soorten sporen zijn waar overlap tussen de sporen zit.

Zondag 04 mrt 2012 - 04:15:58
ajwkam
ajwkam
Quote
timtrein (za 03 mrt 2012 21:56:08 somda.nl):
Zonder ATB? Ik vrees dat dat 'm ook niet wordt, hoofdlijnen zonder ATB zijn zeldzaam aan het worden (je kan het toch moeilijk raccordement noemen...)
Zodra de RET de Hoekse Lijn overneemt zal de lijn ongetwijfeld worden gedeklasseerd tot "lokaalspoorweg". Net als de ex-hoofdspoorwegen Hofpleinlijn en Zoetermeerstadslijn nu ook lokaalspoorwegen zijn.

Zondag 04 mrt 2012 - 07:03:15
NDS
NDS
Quote
DingeZ (zo 04 mrt 2012 00:50:58 somda.nl): Volgens de engelse wikipedia is het wel strengelspoor: en.wikipedia.org
Hier wordt gezegd dat strengelspoor alle soorten sporen zijn waar overlap tussen de sporen zit.
Oke weer wat geleerd dus, groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Zondag 04 mrt 2012 - 17:46:36
maigoda
maigoda
Quote
RSK-Mat92 (za 03 mrt 2012 23:58:49 www.somda.nl): Daarnaast zit er in de oude metrostellen in Rotterdam (type T) ook een plaatje boven de cabine met daarop de tekst 'Automatische Treinbeïnvloeding', ik meen van Siemens. Het systeem is echter wel iets anders dan de ATB waar NS mee rijdt.
De ATB van de RTE werkt technsich op precies dezelfde manier als de ATB van "het spoor". Alleen is het systeem wat de RET gebruikt uitgebreider.
Groetjes,
Emiel

Maandag 05 mrt 2012 - 18:15:48
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Quote
ajwkam (zo 04 mrt 2012 04:15:58 www.somda.nl):
Quote
timtrein (za 03 mrt 2012 21:56:08 somda.nl):
Zonder ATB? Ik vrees dat dat 'm ook niet wordt, hoofdlijnen zonder ATB zijn zeldzaam aan het worden (je kan het toch moeilijk raccordement noemen...)
Zodra de RET de Hoekse Lijn overneemt zal de lijn ongetwijfeld worden gedeklasseerd tot "lokaalspoorweg". Net als de ex-hoofdspoorwegen Hofpleinlijn en Zoetermeerstadslijn nu ook lokaalspoorwegen zijn.
Het begrip "Lokaalspoor" gaat verdwijnen, omdat de Spoorwegwet 1875 vervangen zal worden door een nieuwe wet. Spoorlijnen zoals Randstadrail gaan dan onder verantwoordelijkheid van de regio vallen, maar ik betwijfel of dat bij gemengd bedrijf met goederentreinen ook het geval zal zijn. Wordt interessante materie.

Dinsdag 06 mrt 2012 - 00:04:43
ajwkam
ajwkam
De Locaalspoor- en Tramwegwet is een aparte wet. Onder de Spoorwegwet 1875 vallen alleen in onbruik geraakte lijntjes; museumlijnen en RandstadRail zijn met een AMvB onder de Locaalspoor- en Tramwegwet gebracht.

Maar uiteraard is zo'n oude wet compleet achterhaald. Voor RandstadRail hebben ze ergens één of meer artikelen tussen gefrommeld, maar men werkt inderdaad aan een nieuwe wet voor tram- en lightrail-achtige lijnen zoals de RandstadRail, SUN etc. Eigenlijk vind ik museumspoorlijnen daar niet echt tussen passen...

En goederenvervoer is ook afwachten inderdaad. Nou is er principieel niks tegen het vervoeren van goederen via het tramnet; gebeurde vroeger immers ook. Eigenlijk zijn de termen "lokaalspoorweg" en "stadsspoorweg" helemaal zo gek nog niet.

Dinsdag 06 mrt 2012 - 18:23:47
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Klopt, dat wordt apart. Maar of die nieuwe wet voor lokaal spoor ook in goederenvervoer voorziet, en zo ja hoe, dat wordt nog wel een interessante.

Donderdag 22 mrt 2012 - 15:05:30
ICMm4250
ICMm4250
Flickr alextreinenpagina/
Dit vind ik nou nog eens een leuk topic.
Ik zou graag het een en ander als insider willen uitleggen.

Ik heb ongeveer een jaartje geleden het concept zoals het toen op tafel lag mogen inzien.

De bedoeling hierin was dat de RET in opdracht van de Stadsregio Rotterdam in 2014 de exploitatie zou gaan verzorgen,en het traject dezelfde kenmerken zou krijgen als de stations op Randstadrail (voormalige Hofpleinlijn).
Echter door de financiele crisis is dit uitgesteld vanwege de hoge kosten die de ombouw en aansluiten op het huidige metronet met zich mee zou brengen.

Er zijn een aantal factoren die het geheel nogal gecompliceerd maken,zo zijn de perrons van NSR minder breed dan die van de RET (RET perrons vallen ongeveer 75 cm verder naar buiten,dus naar de spoorstaaf toe) zodoende kan een voertuig van de RET zoals bv: (R)SG3,Type-T,Bombardier MG1/2 wel over Prorail sporen vervoerd worden,maar zouden Locs en treinstellen nooit de RET perrons kunnen passeren daar deze buiten profiel zijn.

De RET heeft net buiten station Schiedam Centrum zogeheten Keersporen voor de A en B lijn liggen hier keren de metro"s voor hun terugrit richting Binnenhof en Nesselande,bij de aanleg hiervan in 1999/2000 is er al rekening mee gehouden voor het eventuele aansluiten op de Hoekse lijn doormiddel van een aftakking in de baan (betonnen bak)maar zonder spoor en wissel gelegen langs de lijn SDM-DT.
Een spooraansluiting richting Schiedam Nieuwland zo bij eventule overname mogelijk zijn,maar ook dit kost behoorlijk veel.

DBS heeft inderdaad ook nog een contract met "van Leeuwen Buizen" te MSW,er werd elders in dit topic beweerd dat het RSG3 materieel inklapbare treeplanken heeft,ik kan met zekerheid zeggen dat dit niet het geval is.
Dit zijn kleine hard plastic strips die bevestigd zijn om de kleine ruimte tussen het voertuig en het RET perron te overbruggen voor bv:rolstoelen,scootmobiel,rollators e.d.

De (R)SG3 voertuigen zijn overigens als enige geschikt om op zowel ATB (LZB) en ZUB te rijden,ZUB beveiliging word thans gebruikt op Randstadrail.
Tussen Den Haag Centraal en station Blijdorp rijden de stellen op ZUB beveiliging,Tussen de Stations Blijdorp en Rotterdam Centraal wordt tijdens het rijden automatisch omgeschakeld van ZUB naar ATB(LZB)bedrijf.
Daarom beschikken de stellen over een zogeheten ATB snuffelaar die op de kopdraaistellen bevestigd zitten,tevens zijn op de draaistelen onder elke kopbak aan de rechter zijde zogeheten: ZUB Koppelspoelen gemonteerd.(vergelijkbaar met indussi).
Overigens kunnen deze metro voertuigen op alle in gebruik zijnde Metro lijnen worden ingezet.

Bij de eventuele overname van de Hoekse lijn had men besloten om deze uit te rusten met het ZUB beveiligingssysteem,en de bovenleidingspanning terug gebracht worden van 1500 volt gelijkspanning naar 750/800 gelijkspanning,dus dan zou ZUB beveiliging mogelijk ook op evt op een of enkele 6400-en ingebouwd kunnen worden zodat bediening van de klanten gelegen aan de lijn mogelijk zou blijven.

Wat geschets werd in het topic dat er veel problemen zijn tussen het schakelen van 3e rail bedrijf naar bovenleiding(pantograaf)is ook niet waar,Op Randstadrail (lijn E) en de A en B lijn word de gehele dag gereden op deels 3e rail en bovenleiding waarbij de pantografen dus vele malen per dag "op" en "neer" gedrukt worden en dit geeft maar een hele enkele keer een storing dat de pantograaf niet goed in zijn vergrendeling zakt,en het metro voertuig uit beveiliging dan niet omschakelt naar 3e rail bedrijf en derhalve niet meer kan rijden,echter is deze storing veelal te verhelpen door de pantograaf weer "op"en "neer" te drukken.


Echter blijft het probleem dat de infrastructuur met name de perrons een probleem vormen voor DBS,en de miljoenen die de ombouw zou gaan kosten.
Vandaar dat er besloten is NSR er voorlopig te laten rijden,maar wie weet wat de toekomst met zich mee zal brengen

Laatst bewerkt door ICMm4250 op Donderdag 22 mrt 2012 om 15:12:03

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 22 mrt 2012 - 19:06:06
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Je kan prima langs de perrons een "trein" spoor aanleggen tussen de beide metrosporen. Vereist wel zijperrons natuurlijk, maar goed. Je moet de beveiliging dan zodanig inrichten dat je alleen een trein-rijweg in kan stellen als er geen metro's onderweg zijn. Maar dat moet ProRail dan wel kunnen en willen...

Donderdag 22 mrt 2012 - 19:29:46
sjoerd
sjoerd
Ja. Dat kan allemaal technisch wel, maar je kunt het ook zo laten. Alleen het eerste stuk heeft door de korte halteafstanden het karakter van een metrolijn, voorbij Vlaardingen West niet meer. Daarnaast is er goederenverkeer, en zelfs als het lopende contract stopt, kan er zo een nieuw contract komen.
De Hofpleinlijn is feitelijk aangelegd als een stadsspoorweg, dus daar was de stap heel klein. Wonderlijk dat niemand zegt: streep erdoor. Je kunt hier uitstekend uit de voeten met Sprinters. Maak plannen voor verbetering en gebruik het geld daarvoor.
De dienst kan nog aardig wat sneller, trek de lijn een eindje door naar het echte Strand bij Hoek van Holland Strand, verfris de haltes. Een kwartierdienst naar HvH daar heeft niemand wat aan. Ook als de metro er rijdt, hoeft dat niet frequenter. Bij strandweer is een trein eerder verlengd, de dienst op Maassluis West trek je elk half uur door naar het strand.

Donderdag 22 mrt 2012 - 21:00:15
bjornl
bjornl
Quote
ICMm4250 (do 22 mrt 2012 15:05:30 somda.nl): RET perrons vallen ongeveer 75 cm verder naar buiten
Ik neem aan dat 75 mm bedoeld wordt?

Donderdag 22 mrt 2012 - 21:28:55
Apda
Apda
Hier upload.wikimedia.org een foto van een enkelsporig tram- en treintraject met tramhalte.

Donderdag 22 mrt 2012 - 22:18:25
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Goh, da's ook een bijzondere sporenwirwar! Is dit breed genoeg om twee trams/treinen te laten passeren?


Donderdag 22 mrt 2012 - 22:40:10
MasterE
MasterE
Volgens mij kunnen er 2 trams rijden of 1 trein over het middenspoor.

Mcn Asd

Donderdag 22 mrt 2012 - 22:41:56
robert55
robert55
Rails 1 en 3: tram linkerhalte
Rails 2 en 5: [goederen]trein
Rails 4 en 6: tram rechter halte
Kassel, Lossetal de.wikipedia.org

Voor de tram dus een klassieke wisselplaats, voor de trein een enkelsporig traject
(en dus niet tegelijkertijd]

Donderdag 22 mrt 2012 - 22:52:50
sjoerd
sjoerd
Kom kom, heren, kijk eens goed naar het rechter en linkerbeen! Dat is geen wisselplaats; twee trams kunnen elkaar hier niet klassiek passeren. Het is een drievoudig strengelspoor. Ik zie daarom nog niet wat het voor zin heeft om hier twee perrons te hebben. Hoogstens om het publiek voor de ene richting te scheiden van het publiek voor de andere richting. Op de voorgrond en op de achtergrond elk vier wisseltongen zonder kruisstukken.

Donderdag 22 mrt 2012 - 22:58:11
dh3201
dh3201
Of men heeft hier materieel met de deuren aan slechts een zijde, komt bij trams wel vaker voor...

Shqiperise-lopers?

Donderdag 22 mrt 2012 - 23:30:25
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
sjoerd (do 22 mrt 2012 22:52:50 www.somda.nl): Kom kom, heren, kijk eens goed naar het rechter en linkerbeen! Dat is geen wisselplaats; twee trams kunnen elkaar hier niet klassiek passeren. Het is een drievoudig strengelspoor. Ik zie daarom nog niet wat het voor zin heeft om hier twee perrons te hebben. Hoogstens om het publiek voor de ene richting te scheiden van het publiek voor de andere richting. Op de voorgrond en op de achtergrond elk vier wisseltongen zonder kruisstukken.
Inderdaad na nog een keer goed kijken kunnen twee trams/treinen hier elkaar niet passeren.


Vrijdag 23 mrt 2012 - 09:15:02
Rinse
Rinse
Quote
dh3201 (do 22 mrt 2012 22:58:11 somda.nl): Of men heeft hier materieel met de deuren aan slechts een zijde, komt bij trams wel vaker voor...
Op de Losetalbahn deden vanaf de reactivering in 1999 in ieder geval stadstrams dienst met deuren aan één kant (www.railfaneurope.net). Ik weet niet of dat nog steeds zo is, maar dat verklaard wel de perrons aan beide zijden.

Vrijdag 23 mrt 2012 - 09:37:50
thom
thom
Quote
sjoerd (do 22 mrt 2012 22:52:50 somda.nl): Kom kom, heren, kijk eens goed naar het rechter en linkerbeen! Dat is geen wisselplaats; twee trams kunnen elkaar hier niet klassiek passeren. Het is een drievoudig strengelspoor. Ik zie daarom nog niet wat het voor zin heeft om hier twee perrons te hebben. Hoogstens om het publiek voor de ene richting te scheiden van het publiek voor de andere richting. Op de voorgrond en op de achtergrond elk vier wisseltongen zonder kruisstukken.
Ook te zien aann de groeven in het beton op de voorgrond...

Vrijdag 23 mrt 2012 - 11:59:16
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Quote
timtrein (do 22 mrt 2012 19:06:06 www.somda.nl): Je kan prima langs de perrons een "trein" spoor aanleggen tussen de beide metrosporen. Vereist wel zijperrons natuurlijk, maar goed. Je moet de beveiliging dan zodanig inrichten dat je alleen een trein-rijweg in kan stellen als er geen metro's onderweg zijn. Maar dat moet ProRail dan wel kunnen en willen...
Dat zou wel een erg onpraktische oplossing zijn. Handiger zou zijn om het bestaande spoor en perron gewoon te laten liggen en een nieuw verstrengeld metrospoor aanleggen dat dichter langs het perron loopt. Dan blijft op het moment dat er een goederentrein rijdt het andere spoor ook gewoon beschikbaar voor metroverkeer.

Vrijdag 23 mrt 2012 - 12:14:01
daniel81
daniel81
Het plaatje dat @Apda postte, geeft weliswaar duidelijk het principe weer van strengelspoor, maar de uitgangssituatie van Kassel is eigenlijk precies omgekeerd van de gedachte voor de Hoekselijn. In Kassel is het uitgangspunt namelijk overduidelijk een enkelsporige lijn. Dus er is geen middenspoor aangelegd, maar het middenspoor is blijven liggen en er zijn zijstrengelsporen aangelegd voor de trams. Terwijl op de Hoekselijn het uitganspunt een dubbelsporige lijn is, waar de perrons dus dichter naar de spoorstaaf moeten komen en er dan een extra strengelspoor aangelegd moet worden tbv goederenverkeer.
Meest optimaal lijkt mij, zoals reisthijs ook al aangaf, om à la Kassel de huidige sporen te laten liggen als goederensporen / sporen voor evt ander vervoer (bv strandvervoer met treinen, of wellicht komt er ooit nog een open-accesoperator die een boottrein wil laten rijden , de perrons te laten liggen en strengelsporen aan te leggen t.b.v. de trams. Dan kan de tram dus ook een goederentrein passeren, tevens houd je de mogelijkheid dat twee 'gewone' treinen elkaar kunnen passeren.

Laatst bewerkt door daniel81 op Vrijdag 23 mrt 2012 om 13:02:01

Vrijdag 23 mrt 2012 - 13:07:10
broek53
broek53
Een spoorstaaf tussen de bestaande spoorstaaf en het perron om 75 mm dichter bij het perron te komen, lijkt mij onmogelijk.

Vrijdag 23 mrt 2012 - 13:09:56
john2
john2
De combinatie zoals in Oostenrijk en Zwiterland waarbij breedspoor en smalspoor gecombineerd zijn met 3 spoorrails, lijkt me iets anders dan strengelspoor. Klop dit?

Vrijdag 23 mrt 2012 - 13:17:38
broek53
broek53
Ja, bij strengelspoor heeft elk spoor zijn eigen twee spoorstaven, en bij gecombineerd smal- en gewoon spoor of gewoon en breedspoor hebben ze een gemeenschappelijke spoorstaaf.

Vrijdag 23 mrt 2012 - 14:00:05
maigoda
maigoda
Quote
broek53 (vr 23 mrt 2012 13:07:10 www.somda.nl): Een spoorstaaf tussen de bestaande spoorstaaf en het perron om 75 mm dichter bij het perron te komen, lijkt mij onmogelijk.
Andersom gaat denk ik beter: een metrospoor op de voor metrovoertuigen normale afstand van het perron en middels strengelspoor een goederenspoor dat verder van het perron ligt. Ben je ook niet van die 75 mm afhankelijk en kun je zelf wat meer afstand tot het perron maken.
Groetjes,
Emiel

Vrijdag 23 mrt 2012 - 14:58:58
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Maar dan krijg je dus weer een goederenspoor dat tussen de bestaande sporen in ligt, wat nu juist niet handig is.

Anders maak je gewoon het perron een stukje smaller? Dan is er wel genoeg ruimte tussen de bestaande spoorstaaf en het perron.

Vrijdag 23 mrt 2012 - 17:38:46
robert55
robert55
Jullie hebben gelijk. Zie hier www.tram-kassel.de met inderdaad een eenrichtingstram.
Dit is gebouwd in 2006, toen ging het economisch beter [een rationelere verklaring kan ik niet verzinnen, maar dit soort uitgaven moet je dus voor de Hoekse lijn dus ook doen, of je moet toch het goederenvervoer stiekem killen]

Vrijdag 23 mrt 2012 - 20:02:52
sjoerd
sjoerd
Ik verwijs nog maar eens naar mijn bijdrage vanenkele dagen geleden: het idee om op de Hoekse Lijn alles bij het oude te laten en het geld te besteden aan het opknappen van de inmiddels aftandse infra. We gaan er te gemakkelijk van uit dat de RET het wel over zal nemen.

Vrijdag 23 mrt 2012 - 21:44:09
michaben
michaben
Quote
b2py (za 03 mrt 2012 10:08:11 somda.nl): In 2 type SG3 pas zit+staan 270 mensen. In een SLT VI passen zit+staan 610 mensen. Tel uit je winst.
De juiste cijfers gebruiken zou handig zijn als je je winst wilt uittellen. De SG3 trein rijden in de spits gekoppeld, per trein is de maximale capaciteit van 540 reizigers. Overigens wordt er in de praktijk nooit met maximale capaciteit gerekend, aangezien het niet is toegestaan met maximale staanplaatsen de materieelinzet te bepalen. Het verschil is dus in werkelijkheid een stuk minder, en zit 'm vooral in het feit dat er nu treinen van 100 meter rijden en er bij een metrobedrijf treinen van 85 meter komen te rijden (met hogere frequentie ter compensatie).
Quote
ns1700 (vr 02 mrt 2012 23:49:55 somda.nl): het SG3/RSG3 materieel is inderdaad uitgerust met klaptreden, echter zal men langere varianten moeten gebruiken voor de hoekse lijn wil men de dienst uitvoeren naast goederenvervoerders.
RET voertuigen hebben nooit klaptreden gehad. Er zit wel een uitstekende treeplank op bij de deuren, maar deze is permanent en niet inklapbaar zonder eerst negen schroeven los te draaien. Men is altijd uitgegaan van strengelspoor waar goederenvervoer is en bij de rest de perrons te verbreden.

Zaterdag 24 mrt 2012 - 21:49:55
ajwkam
ajwkam
Ik ben het wel met Sjoerd eens: wat is de toegevoegde waarde van exploitatie als RandstadRail ten opzichte van een exploitatie als normale spoorlijn? En dan de vervolgvraag, is het de moeite waard om daar zoveel geld aan uit te geven? Ik kan me voorstellen dat je met het bedrag dat met ombouw gemoeid is ook dingen kan doen die nuttiger zijn.

Je kan geld maar één keer uitgeven. (Ja je gelooft het niet...)

Vrijdag 14 dec 2012 - 20:25:06
mvschoon
mvschoon
Stadsregio en gemeenten maken afspraken over ombouw Hoekse Lijn tot metro en verlenging tot aan het strand, zie www.stadsregio.info

Vrijdag 14 dec 2012 - 20:38:59
HZwoferink
HZwoferink
Twitter HZwoferink Facebook HZwoferink Youtube Betuweroute99 Flickr Betuweroute100
Gelukkig; Bijzonder is dat het spoor tussen Maassluis en Schiedam in gebruik zal blijven voor goederentreinen van enkele bedrijven die erlangs zijn gevestigd. Die goederentreinen zullen alleen buiten de spitsuren rijden.

Maar of dat ook gaat gebeuren is de tweede vraag, het blijft Nederland

Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

Vrijdag 14 dec 2012 - 21:17:00
ZJ37
ZJ37
Vanaf Rotterdam Centraal dus geen rechtstreekse verbinding meer met Vlaardingen, Maassluis en Hoek van Holland. Dit project is dus heel duidelijk op de regionale reizigers gericht.

Vrijdag 14 dec 2012 - 21:34:08
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Naja, met een overstap te Brs of Sdm is dat op zich nog wel te doen toch?


Vrijdag 14 dec 2012 - 21:36:11
ZJ37
ZJ37
Wat je zegt, met extra overstappen. Daar maak je reizigers altijd blij mee... Vooral vanuit de richting Gd zul je dus langer onderweg zijn. Vanuit Ddr heb je nog Rtb en vanuit Gv station Sdm om over te stappen, dus hier valt het mee inderdaad.

Vrijdag 14 dec 2012 - 21:40:25
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Nee hoor, vanuit Gd zou je te Rta over kunnen stappen op lijn B naar Hlds.

Wat dat dan aan extra reistijd t.o.v. de huidige situatie kost zou ik overigens niet weten, maar reken wel op een flinke verhoging.


Vrijdag 14 dec 2012 - 21:47:17
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
10 minuten als ik het snel even bekijk, met daarin een overstap van 4 minuten op Rta. Sdm-Rta duurt 27 minuten met de metro, en 21 minuten met de trein (19 in de spits, kortere overstap op Rtd dan)

Laatst bewerkt door dennistd op Vrijdag 14 dec 2012 om 21:48:33


Vrijdag 14 dec 2012 - 21:55:12
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Dan vergeet je alleen nog het tijdsverschil op Sdm-Hlds. De trein rijdt daar 140, terwijl de metro daar een keer extra stopt en slechts 70 km/h rijdt.


Vrijdag 14 dec 2012 - 23:22:56
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
volgens mij is de baanvaksnelheid daar 130 km/h, maar je hebt natuurlijk wel een punt. Maar dat is net zo goed zo als het vroeger op de hofpleinlein en zoetermeerlijn was voordat dat Randstadrail werd.

Vrijdag 14 dec 2012 - 23:40:14
Klaasje
Klaasje
Quote
AgentX (vr 14 dec 2012 21:55:12 somda.nl): Dan vergeet je alleen nog het tijdsverschil op Sdm-Hlds. De trein rijdt daar 140, terwijl de metro daar een keer extra stopt en slechts 70 km/h rijdt.
Als ik het even zo bekijk dan zal je zien dat door die relatief korte halteafstanden het verschil in rijtijd eigenlijk alleen echt groot is op het stuk tussen Maassluis West en Hoek van Holland. Bij alle andere haltes telt wel dat de metro trager rijdt tussen de haltes maar tegelijkertijd zal de haltering zelf korter duren door een veel efficiëntere vertrekprocedure bij metrobedrijven in vergelijking met NS. Dus daar zal het verschil niet tot nauwelijks merkbaar zijn.

Zaterdag 15 dec 2012 - 08:31:34
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Als ik even kijk naar de Hofpleinlijn in oude dienstregelingen: is 1989 deed de trein Gvc-Rth er 29 minuten over, waar de RandstadRail het in 2008 in 32 minuten deed.


Zaterdag 15 dec 2012 - 08:46:17
maigoda
maigoda
Quote
SleutelMan (vr 14 dec 2012 23:22:56 www.somda.nl): volgens mij is de baanvaksnelheid daar 130 km/h, maar je hebt natuurlijk wel een punt. Maar dat is net zo goed zo als het vroeger op de hofpleinlein en zoetermeerlijn was voordat dat Randstadrail werd.
Het stuk van net voor Nwk tot aan halverwege Rtng is 140 km/h. Alleen bij vertrek uit Rta richting Rtng haal je dat niet. Bij het snelheidsverlagingsbord 130 km/h dat bij Rtng staat mag je blij zijn als je daar 130 km/h haalt. Verder ga je ter hoogte van de Kleiweg ook nog terug in snelheid naar 80 km/h en in de laatste boog naast Blijdorp terug naar 40 km/h. Het laatste stuk is dus eigenlijk kruipen.
Groetjes,
Emiel

Zaterdag 15 dec 2012 - 09:58:33
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
Ik volg je even niet Emiel, ik had het over Sdm - Hlds en jij lijkt het te hebben over Nwk - Rtd?

Zaterdag 15 dec 2012 - 10:11:00
maigoda
maigoda
Excusez-moi, ik ging even uit van het bericht erboven. Beschouw het maar als "bedankt voor deze nutteloze informatie"
Groetjes,
Emiel

Zaterdag 15 dec 2012 - 10:22:00
michaben
michaben
Quote
AgentX (vr 14 dec 2012 21:55:12 somda.nl): Dan vergeet je alleen nog het tijdsverschil op Sdm-Hlds. De trein rijdt daar 140, terwijl de metro daar een keer extra stopt en slechts 70 km/h rijdt.
De trein rijdt daar een stukje minder dan 140km/u, aangezien het SGMm materieel niet eens zo hard kan. En metro's gaan een stukje harder dan 70km/u, als lokaalspoorweg geld een maximum van 100km/u en dat kunnen metro's prima halen (op de RandstadRail is de baanvaksnelheid ook 100km/u).

Het verschil tussen 120km/u en 100km/u is minimaal. Een afstand van 10 kilometer op volle snelheid is 5 minuten met 120km/u en 6 minuten met 100km/u. En meer dan 10 kilometer op volle snelheid rijden haal je ook niet op de Hoekse Lijn, dus door de lagere topsnelheid loop je maximaal een minuut vertraging op. Daarentegen win je 15 seconden per station door kortere haltering, bij elkaar 2 minuten winst. Door verdere optimalisatie van de beveiliging (minder trage stop-door schakelingen) maak je nog meer winst, waarvan de extra haltes en verlenging gerealiseerd kunnen worden.

Kortom, de rijtijd zal naar mijn idee wel gelijk kunnen blijven, of zelfs iets korter worden. Uiteraard is deze winst ook te pakken zonder ombouw tot metro, door een kortere sluitprocedure in te voeren bij de sprinter en ERTMS met uitgesteld remmen in te voeren bij stop-door schakelingen. Maar met extra stations zal het amper nog wat uitmaken, zeker als in de toekomst het station Oranjebuitenpolder aangelegd wordt tussen Maassluis en Hoek van Holland heb je helemaal geen stukken meer waar meer dan 100km/u rijden zinnig is.

Laatst bewerkt door michaben op Zaterdag 15 dec 2012 om 10:23:14

Zaterdag 15 dec 2012 - 10:25:45
MDDM
MDDM
Uitgesteld remmen op de hoekse lijn? Hahaha, beetje regen, wind land inwaarts geeft gegarandeerd het "blij dat ik glij" effect.

Gr Joop mcn Lls

Zaterdag 15 dec 2012 - 10:27:58
b2py
b2py
Wordt de lijn dan ook volledig ongelijkvloers of blijven de overwegen bestaan in het tracé? Dat is namelijk wel een eis om een metro een metro te noemen.

Zaterdag 15 dec 2012 - 10:35:06
maigoda
maigoda
De Hofpleinlijn is dat volgens mij niet en de lijnen naar Ommoord en Zevenkamp zijn ook gelijkvloers, maar maken toch deel uit van het "metronet". De benaming "metro" moet je in dit kader dus niet puur technisch bekijken.
Groejes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Zaterdag 15 dec 2012 om 10:37:19

Zaterdag 15 dec 2012 - 10:53:45
b2py
b2py
Heeft er ook mee te maken of er een derde rail komt, zoals bij de Metro is, of een bovenleiding zoals bij een Sneltram gebruikelijk is. Daar zit het grote verschil in of het een echte metro wordt of een sneltram zoals boven Capelse Brug richting Nesselande.

Zaterdag 15 dec 2012 - 10:55:25
ZJ37
ZJ37
Quote
AgentX (vr 14 dec 2012 21:40:25 www.somda.nl): Nee hoor, vanuit Gd zou je te Rta over kunnen stappen op lijn B naar Hlds.

Wat dat dan aan extra reistijd t.o.v. de huidige situatie kost zou ik overigens niet weten, maar reken wel op een flinke verhoging.
Dat zag ik even over het hoofd, ik neem mijn woorden terug.

Zaterdag 15 dec 2012 - 10:59:19
maigoda
maigoda
Ik denk niet dat er een derde rail komt. Dat conflicteert een beetje met het goederenvervoer dat blijft plaatsvinden. Daarnaast zijn er mijns inziens net wat teveel belangrijke overwegen om die binnen het budget ongelijkvloers te maken. Dan blijft het handhaven van de bovenleiding de enige optie.
Groetjes,
Emiel

Zaterdag 15 dec 2012 - 11:01:36
sjoerd
sjoerd
Als er een derde rail komt moet er ook een derde spoor komen, dunkt me, omdat een derde rail binnen het profiel is als er ook goederentreinen moeten kunnen rijden. En waarom zou je de nog niet zo oude bovenleiding niet laten staan?

Zaterdag 15 dec 2012 - 11:07:16
Klaasje
Klaasje
Quote
MDDM (za 15 dec 2012 10:25:45 somda.nl): Uitgesteld remmen op de hoekse lijn? Hahaha, beetje regen, wind land inwaarts geeft gegarandeerd het "blij dat ik glij" effect.
Je moet uitgesteld remmen zien als uitgesmeerd remmen voor een remming van een snelheid van 130 naar stop omdat die remwegen niet echt korter zijn. Bij lagere snelheden gaat het wat meer om uitgesteld remmen maar zitten er nog behoorlijke marges in.

Het grote voordeel is dat je niet afhankelijk bent van vaste remwegen en seinen en dat kan bij korte halteafstanden, relatief hoge snelheden en een stop-door best een hoop schelen.