Positie batterijkast DDM-1 IC-Bv
Forum: Algemeen - Algemeen
22-02-2012 22:53:10
110573
110573
Vanavond kwam ik een interessante foto tegen van een DDM-1 rijtuig met omgebouwd fietsinterieur op de benedenverdieping. Nou is dat natuurlijk sowieso al leuk, maar interessanter is dat de foto nu eens van de andere kant is genomen dan de eerder beschikbare platen; de kant met de batterijkast in het vroegere alkoofje. Het gaat om deze foto:
http://flickr.com/photos/69195288@N07/6775216608/

Nu is mijn vraag, hoe was de batterij in het alkoofje/knuffelhoekje gestationeerd en zijn daar misschien foto's van? Het is duidelijk dat er iets in het alkoofje zit, want de ruimte is donker, dus het raam zit er niet meer in en ik weet van andere foto's dat daar een ventilatierooster in geplaatst was. Hier zo'n foto, let op het eerste raampje van de onderverdieping, dat is een rooster:
http://m.flickr.com/photos/denniskoster/5437607105/

Alvast bedankt

Laatst bewerkt door 110573 op 22-02-2012 23:13
 

23-02-2012 00:51:14
thom
thom
Er zijn ook fietsenbakken geweest, waar een aggregaat aan boord geplaatst is. Dat zou dat rooster verklaren.

Maar volgens mij als je terug zoekt op Somda, is er aleens een discussie over geweest en hadden de rijtuigen verschillende configuraties gehad door de jaren heen.
 

23-02-2012 01:43:07
110573
110573
Dat herinner je je inderdaad goed, maar het aggregaat(rooster) was, als ik de foto's bekijk, geplaatst in het alkoofje (beneden) van rijtuigzijde 1 en dat rooster wat ik bedoel zit aan rijtuigzijde 2 (beneden).
Heb daar inderdaad ook even aan gedacht, maar die theorie gaat dus helaas niet op maar bedankt in ieder geval

Kan die topic's niet terugvinden maar als iemand ze heeft, graag.

Laatst bewerkt door 110573 op 23-02-2012 01:43
 

26-02-2012 16:30:44
110573
110573
Misschien moet ik de vraagstelling veranderen:

Is iemand in het bezit van foto's of illustraties van een batterij/statische omzetter-kast in een DDM-1 uit de IC-dienst, of kent iemand misschien iemand die deze zou kunnen bezitten?

Alvast bedankt
 


26-02-2012 18:21:33
kleine_man
kleine_man
De dubbeldeksrijtuigen DDM-1 voor het fietsvervoer waren voorzien van een aggregaat en een eigen statische omzetter.

Ik zeg het even uit het hoofd en zonder enig bewijs dat ze allebei aan 1 zijde van een rijtuig onder de trap naar boven gemonteerd waren, dus aan de ene zijde de aggregaat en aan de ander zijde de statische omvormer. Ik plof mijn archief in, maar ik denk dat daar niets uitkomt.

Laatst bewerkt door kleine_man op 26-02-2012 18:22
 

26-02-2012 18:39:57
broek53
broek53
Ik denk dat je je vergist. Voor een statische omzetter heb je geen aggregaat nodig. De aggregaten hebben er het eerste jaar in gezeten omdat er niet zo snel statische omzetters te krijgen waren. Ze zullen er dus niet tegelijk in gezeten hebben.  

26-02-2012 18:43:19
110573
110573
@kleine_man Ja, dat klopt inderdaad ook met mijn bevindingen; de aggregaat aan rijtuigzijde 1 onder de trap en onder de trap aan rijtuigzijde 2 een batterij/statische omzetter.
Alleen zat er in het knuffelhoekje boven ook nog iets (te zien op meerdere foto's dmv een ventilatierooster in het raam) ik meen een keer ergens gehoord/gezien te hebben dat de batterij beneden en de omzetter boven zat, wie zal het zeggen?

In ieder geval alvast hartelijk bedankt voor de moeite!

Edit @broek53 inderdaad, maar ik meen met te herinneren dat de aggregaten gelijk met de komst van de statische omzetter+batterij meteen uit de rijtuigen werden verwijderd, aangezien deze aan een andere rijtuigzijde zaten.

Laatst bewerkt door 110573 op 26-02-2012 18:47