Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Spoorverbinding Apeldoorn - Arnhem

Dinsdag 21 feb 2012 - 20:43:18
daniel81
daniel81
Al jaren wordt er gesproken over de Emperbocht, een verbindingsboog tussen Vem en Bmn die een rechtstreekse trein Apd-Ah mogelijk moet maken. Maar deze nieuwe variant baart opzien: www.gelderlander.nl
Ben wel benieuwd waarom dit meer reizigers trekt dan de boog bij Vem. Dan verwacht men kennelijk vooral van tussenstation Eerbeek

Laatst bewerkt door daniel81 op Dinsdag 21 feb 2012 om 20:43:39

Dinsdag 21 feb 2012 - 20:47:55
Harold27
Harold27
Elke nieuwe spoorlijn is voor mij als spoorfan natuurlijk fantastisch, maar ik vind dit een weinig realistisch idee. Wie de spoorlijn Apd-Dr kent weet dat er heel veel overwegen zijn, doorsnijding van Ebk door de dorpskern en een moeilijk tracé in Apd en Dr ook al met veel wegkruisingen.
Als je dat naar moderne eisen wilt upgraden moet er nogal wat gebeuren.
Over de inspraak wil ik al helemaal nog niet nadenken, de weerstand zal groot zijn.
Ook voor de VSM zal het niet fijn zijn, toch een toeristische topper in deze regio.
Deze 100 miljoen kan de provincie beter steken in andere OV-projecten.

Laatst bewerkt door Harold27 op Dinsdag 21 feb 2012 om 20:50:18

Dinsdag 21 feb 2012 - 21:31:24
bjornl
bjornl
Quote
daniel81 (di 21 feb 2012 20:43:18 somda.nl): Ben wel benieuwd waarom dit meer reizigers trekt dan de boog bij Vem. Dan verwacht men kennelijk vooral van tussenstation Eerbeek
En voor een deel van overlopers uit de bus, gok ik zo. Het zou dan zomaar kunnen dat Ed-Apd sneller wordt per trein dan per bus (zoals nu), bijvoorbeeld.

Woensdag 22 feb 2012 - 07:02:48
NDS
NDS
Eerbeek is wel de plaats waar je ver uit het meeste reizigers voor heb met lijn 43 die van Apeldoorn via Dieren naar Arnhem en terug rijd. Daarnaast rijd er in de spits vanuit Apeldoorn ook extra spits lijn die kant heen. Heb je ritten die vanuit Apeldoorn in Dieren eindigen dan heb je tot Eerbeek altijd volk en tussen Eerbeek en Dieren ben je dan zo goed als of helemaal leeg.

Ik ga niet zeggen dat je hiermee een trein kunt vullen want dat geloof ik niet zo maar als je via die route wil rijden is Eerbeek wel de plaats waar je je lokale reizigers vandaan moet halen.

Groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 22 feb 2012 - 07:32:57
mdeen
mdeen
Het lijkt me vrij duidelijk dat een lijn via Eerbeek meer reizigers trekt dan via Klarenbeek. Via Klarenbeek heb je een station ergens ver van de bewoonde wereld af en via Eerbeek rij je midden door een plaats heen die al 3x groter is dan Klarenbeek.
Een extra station in Lieren zal al net zoveel reizigers genereren als Klarenbeek zelf.
Daarbij is het korter dus in potentie sneller.

En de VSM kan natuurlijk altijd zelf een aanbieding doen om de reizigersdienst te gaan rijden.

Donderdag 23 feb 2012 - 12:28:36
thom
thom
Vergeet je even niet dat de VSM met vrijwilligers werkt en je daarmee echt gen 7 dagen i de week bemand... ?

Donderdag 23 feb 2012 - 13:21:33
R-ekz
R-ekz
Is de spoorlijn in eigen bezig van de VSM of wordt het gehuurd?

Donderdag 23 feb 2012 - 13:56:42
sik214
sik214
Apdvam-Dr is eigendom van de VSM.

Donderdag 23 feb 2012 - 18:24:26
pieteres
pieteres
Quote
mdeen (wo 22 feb 2012 07:32:57 www.somda.nl): "...en via Eerbeek rij je midden door een plaats heen..."
Ik kan me zo voorstellen dat dat qua planning nu juist ook de grootste bottleneck is. Met alle huidige geluids- en overwegregelgeving kan ik me niet voorstellen dat daar een reguliere dienst met bijbehorende snelheid kan worden gerealiseerd, tenzij er een tunnel komt. Maar dan gaan de aanleg/verbouwingskosten nog wel een paar keer over de kop.

Om de rest van de lijn ligt maar weinig bebouwing. Tenminste niet zoveel dat daar een substantieel aantal reizigers vandaan te halen valt. De toegevoegde waarde van de "nieuwe" verbinding zou dan met name liggen bij de doorgaande reiziger Apeldoorn-Dieren-Arnhem. En of dat voldoende is om zo'n investering te rechtvaardigen en een bekend museum om zeep te helpen....

Donderdag 23 feb 2012 - 18:28:47
john2
john2
Is de reiziger Apeldoorn - Dieren - Arnhem v.v. op deze lijn korter in reistijd uit? Zo ja dan ook nog goedkoper.

Donderdag 23 feb 2012 - 18:48:22
dh3201
dh3201
Kan Wubbo Ockels niet zijn bus over de A50 laten rijden?

Shqiperise-lopers?

Donderdag 23 feb 2012 - 20:15:14
pieteres
pieteres
Het is nauwelijks sneller:

Per bus Apeldoorn- Arnhem (via snelweg) 45 min.
Ter trein Apeldoorn-Arnhem (via zutphen) 46 min
Bus Arnhem-Dieren- Apeldoorn ruim 1,5 uur. (stopt overal)

Schatting reistijd Apeldoorn-Dieren-Arnhem per trein: ca 35-45 minuten, afhankelijk van aantal stops, ervanuitgaande dat de lijn voor 100-120 km/u wordt aangelegd.

Exacte tarieven ken ik niet, maar de trein is meestal duurder dan de bus. Dus treinreizigers zullen er iets op vooruit gaan want minder kilometers, busreizigers zullen iets duurder uit zijn.

Vrijdag 24 feb 2012 - 07:50:17
mdeen
mdeen
Quote
pieteres (do 23 feb 2012 18:24:26 www.somda.nl):
Quote
mdeen (wo 22 feb 2012 07:32:57 www.somda.nl): "...en via Eerbeek rij je midden door een plaats heen..."
Ik kan me zo voorstellen dat dat qua planning nu juist ook de grootste bottleneck is. Met alle huidige geluids- en overwegregelgeving kan ik me niet voorstellen dat daar een reguliere dienst met bijbehorende snelheid kan worden gerealiseerd, tenzij er een tunnel komt. Maar dan gaan de aanleg/verbouwingskosten nog wel een paar keer over de kop.
Tja, je beschrijft precies hoe Nederland zijn eigen failliet maakt. Het zou toch van de gekke zijn dat het beter is een spoorlijn door de pampa aan te leggen dan daar waar er een potentieel reizigersaanbod is.

Vrijdag 24 feb 2012 - 09:24:05
bloemkool
bloemkool
Zonder al te zuur te willen klinken: wordt die treinverbinding gemist?


Vrijdag 24 feb 2012 - 09:30:50
daniel81
daniel81
Mijn idee is dat de huidige OV-reizigers geen probleem hebben met het huidige aanbod, maar dat het ontbreken van een rechtstreekse trein wel een barrière is voor potentiële reizigers. Overigens is het de vraag of je aan Apd-Ah genoeg hebt; dan moet die eigenlijk doorgetrokken naar Nm. Die reis duurt sinds drgl 2007 maar liefst 70 minuten (daarvoor 55) terwijl het met een auto in 45 minuten kan, een rechtstreekse trein haalt dat ook.

Vrijdag 24 feb 2012 - 09:38:04
bloemkool
bloemkool
Tussen Ah en Nm zie ik er, zonder ingrijpende maatregelen in de infra, geen treinen bijkomen.


Vrijdag 24 feb 2012 - 09:49:11
bjornl
bjornl
Tussen Ah en Ahp wordt het anders ook dringen als je de rechtstreekse trein Ah-Apd toe wil voegen. Zou het niet gewoon een losse dienst Apd-Dr worden met in Dr aansluiting op de 3600?

Vrijdag 24 feb 2012 - 10:17:52
daniel81
daniel81
Het is er nu juist om te doen een overstapvrije verbinding te krijgen, dus dit lijkt mij een onlogische optie.
Er zijn vier varianten:
1) Parallel aan A50
2) Via de VSM-lijn
3) via de Emperbocht
4) Kopmaken in Zutphen (wat 2 dingen kan betekenen: kopmaken te Zp of kopmaken te IJbz )

De eerste staat wel als lijntje op papier maar wordt niet verder onderzocht.
De laatste heeft dus twee versies met allebei behoorlijke gevolgen.
Kopmaken in Zp kan niet binnen de huidige drgl omdat-ie dan op Zp-Ah precies in het pad van de 3600 terechtkomt. Dan moet je de 17800 een kwartier verschuiven en dan kom je in de knel met de brugopeningen.
Dat zou je kunnen ondervangen door kop te maken bij IJbz; gevolg daarvan is dan echter weer dat er aparte diensten Apd-Zp en Apd-Ah gereden moeten worden en daartoe zal Apd-IJbz grotendeels dubbelsporig moeten worden.

Laatst bewerkt door daniel81 op Vrijdag 24 feb 2012 om 10:18:21

Vrijdag 24 feb 2012 - 10:28:44
bjornl
bjornl
In het gelinkte artikel staat niets over een overstapvrije verbinding, men zegt alleen "snellere verbinding". Over de VSM-lijn (met 100 km/h) met goede overstap op 3600 is dan een prima optie.

Vrijdag 24 feb 2012 - 10:34:53
MaxdeLeuw
MaxdeLeuw
Je vindt dit een prima oplossing? en hoe denk je dan de VSM -die hier al ruim 36 jaar actief is- daar in te passen?

Laatst bewerkt door MaxdeLeuw op Vrijdag 24 feb 2012 om 10:35:25

Vrijdag 24 feb 2012 - 10:38:22
Klaasje
Klaasje
Niet dat ik denk dat de verbinding ook echt tot stand komt maar als dat het geval is dan zal de VSM niet bovenaan het lijstje met problemen staan denk ik. Het maatschappelijk belang van een treinverbinding en van weinig overlast voor omwonenenden is namelijk behoorlijk wat groter dan het maatschappelijk belang van een museumspoorbedrijf.

Vrijdag 24 feb 2012 - 10:38:57
bjornl
bjornl
*ZUCHT* Ik zei dat het als snellere verbinding een prima oplossing is, NIET dat het voor de VSM niet lastig zou zijn of zo, of dat er geen andere obstakels te overwinnen zijn. Even in de context lezen welk onderdeel we het ook alweer over hadden, graag.

Vrijdag 24 feb 2012 - 10:41:21
nielske90
nielske90
Facebook profile.php?id=100000795150858 Flickr nielske1990
Quote
bjornl (vr 24 feb 2012 10:28:44 somda.nl): In het gelinkte artikel staat niets over een overstapvrije verbinding, men zegt alleen "snellere verbinding". Over de VSM-lijn (met 100 km/h) met goede overstap op 3600 is dan een prima optie.
Een snellere verbinding, vraag me af waarom je daar een een nieuwe trein via Dr-Apd voor nodig hebt. Via de Emperbocht is amper 5 km langer terwijl de trajectsnelheid tot Zutphen hoger ligt dan op de VSM-lijn. Zeker als je uitgaat van een stoptrein Dr-Apd kun je beter gewoon de Emperbocht aanleggen t.b.v. een sneltrein, dat lijkt me gegarandeerd sneller.

Vrijdag 24 feb 2012 - 10:43:12
bjornl
bjornl
En ook daarop was al antwoord gegeven: de extra vervoerswaarde voor Eerbeek. En een trein over de Emperbocht zou ook een nieuwe trein zijn, he.

Laatst bewerkt door bjornl op Vrijdag 24 feb 2012 om 10:43:41

Vrijdag 24 feb 2012 - 14:47:42
bloemkool
bloemkool
Het artikel waarnaar in de eerste post wordt verwezen spreekt over dat het hoogst onzeker is dat er een nieuwe verbinding wordt aangelegd. Droom rustig verder


Vrijdag 24 feb 2012 - 16:27:07
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Dan zal men toch is met de VSM moeten gaan praten lijkt me,aangezien zoals al eerder gezegd hun eigenaar zijn van een aardig stuk van de huidige VSM lijn.
Je kan hun dus echt niet zmaar aan de kant schuiven,wat t dit verhaal betreft kan de VSM hier miss nog voordeel uithalen.
1st maar is zien of dit uberhaupt wel van de grond komt,men heeft vaak een plan en vaak blijkt na het weggooien van vele centen dat het toch niet haalbaar is

Vrijdag 24 feb 2012 - 16:31:34
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Natuurlijk zouden wij dromen dat de VSM, bekostigd door NS, een halfuursdienstje start op hun eigen lijn, met stoomlok en rijtuigen.

Maar ja, "de meeste dróóómen zijn bedrog..." aldus Borsato.


Vrijdag 24 feb 2012 - 16:54:45
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Ik zie op de VSM lijn zoals hij nu is nog geen treinen met 100km/h rijden. De lijn is geschikt voor max 40km/h. Wil je hem gaan gebruiken voor intensief treinverkeer met max 100km/h, dan zul je alles moeten vervangen.
Eigenlijk komt dat dus neer op nieuwbouw van het gehele traject.


Vrijdag 24 feb 2012 - 16:58:38
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Tuurlijk, denk aan onbewaakte overwegen die handmatig gesloten moeten worden en het missen van ATB.


Vrijdag 24 feb 2012 - 17:43:41
jeanne
jeanne
Voorlopig is nog slechts een idee en nog lang geen plan. Kortom, het enige wat er nu dan al ligt is een tracé. Zelfs dat is maar de vraag of dit naar de maatstaven van de huidige wet- en/of regelgeving kan aangepast en voor het in opnieuw ingebruik genomen kan worden voor een dagelijks treindienst.

Vrijdag 24 feb 2012 - 19:43:34
kleine_man
kleine_man
Dat antwoord is ja. Het kost alleen een beetje

Waar een wil is, is een weg. We leggen de hele boel 3 sporig aan. 2 hoofdlijnen voor de verbinding Arnhem - Apeldoorn en 1 voor de VSM. Iedereen tevreden

Gelukkig wonen er genoeg NIMBY's in Dieren, Eerbeek en Beekbergen om het project met een jaar of 30-40 te vertragen.

Vrijdag 24 feb 2012 - 20:27:53
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
En buiten de NIMBY's hebben we ook nog wat instanties, die kostenverhogende maatregelen eisen.
Het traject kent diverse drukke tot zeer drukke overwegen, die mogen bij heraanleg vast niet meer gelijkvloers blijven.
Verder loopt de lijn door kwetsbare natuurgebieden. Als Bleker lang genoeg blijft zitten, is dat geen probleem meer, maar anders komen hier ook de nodige problemen uit voort.

Dick van den Hoven

Vrijdag 24 feb 2012 - 20:31:50
ZJ37
ZJ37
Het mag in ieder geval wat kosten en blijkbaar gaat het voldoende opleveren om in ieder geval tot zulke zalige ideeën te komen. Het HSL-dossier is kennelijk iets volledigs onbekends op de Veluwe....

Vrijdag 24 feb 2012 - 20:51:46
Eindhoven
Eindhoven
ach,als dan toch weer bij bepaalde mensen,met alle respect,de fantasie op hol slaat,die alleen maar plannen bedenken zonder ook maar ooit tot uitvoer over te gaan (typisch iets voor ons land)ga ik ook maar meedoen,als Ah-Dr,Apd gaan we de verbinding maar doortrekken naar Zl via Htm(Baronnenlijn)
Het is wel eens vaker voorgekomen de laatste jaren,dat oude spoorverbindingen
die door onze voorouders waren aangelegd,werden opgebroken,en in deze tijden
weer nieuw leven werdt ingeblazen.
mvg

Vrijdag 24 feb 2012 - 22:50:04
ajwkam
ajwkam
Via Eerbeek is natuurlijk leuker en voegt meer toe, maar de kosten zijn ook navenant hoger dan via de Emperbocht. Wat zal die laatste kosten? 20 miljoen ofzo? Plus een miljoen of 10 voor een passeerspoor erbij. Dan lijkt mij de keuze snel gemaakt.

Vrijdag 24 feb 2012 - 22:55:07
mdj
mdj
Nee, die laatste is geen (goed) alternatief, omdat de bus nog sneller in Arnhem is. Zowel de 293 (Apd-Ahpr), 91 (Apd-Ah) als 231 (Apd-Apdm-Ah). Er zijn plannen van syntus om de 109 door te rijden naar Dr, waardoor je ook Apd-Dr sneller dan de trein kan doen.

Bij twijfel: gebruik beton.

Zaterdag 25 feb 2012 - 00:49:11
FourRoses
FourRoses
Ja, laten we zo snel en veel mogelijk geld uitgeven aan onzinnige projecten voordat het niets meer waard is.

Zaterdag 25 feb 2012 - 12:03:43
NDS
NDS
Quote
mdj (vr 24 feb 2012 22:55:07 somda.nl): Nee, die laatste is geen (goed) alternatief, omdat de bus nog sneller in Arnhem is. Zowel de 293 (Apd-Ahpr), 91 (Apd-Ah) als 231 (Apd-Apdm-Ah). Er zijn plannen van syntus om de 109 door te rijden naar Dr, waardoor je ook Apd-Dr sneller dan de trein kan doen.
Wat maakt die 109 sneller dan de 43?, want de 109 hebben we vanuit Arnhem niks mee te maken dus meer als dat ik weet dat die er rijd weet ik er niet van.

Groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Zaterdag 25 feb 2012 - 17:57:37
DM3401
DM3401
109 gaat tot Loenen over de snelweg, de 43 gaat via Apeldoorn-Zuid, Beekbergen.

Zaterdag 25 feb 2012 - 18:05:16
kleine_man
kleine_man
Quote
FourRoses (za 25 feb 2012 00:49:11 www.somda.nl): Ja, laten we zo snel en veel mogelijk geld uitgeven aan onzinnige projecten voordat het niets meer waard is.
Wat is er onzinnig om de provinciehoofdstad met de 2 na grootste provinciestad te verbinden?

Zaterdag 25 feb 2012 - 19:18:50
broek53
broek53
Hahaha, alsof provinciehoofdstad iets zegt. C.q. louter de grootte van twee plaatsen iets over de vervoerbehoefte ertussen.

Laatst bewerkt door broek53 op Zaterdag 25 feb 2012 om 19:19:08

Dinsdag 28 feb 2012 - 21:45:54
neushorn
neushorn
Quote
kleine_man (za 25 feb 2012 18:05:16 www.somda.nl):
Quote
FourRoses (za 25 feb 2012 00:49:11 www.somda.nl): Ja, laten we zo snel en veel mogelijk geld uitgeven aan onzinnige projecten voordat het niets meer waard is.
Wat is er onzinnig om de provinciehoofdstad met de 2 na grootste provinciestad te verbinden?
Een verbinding is niet per definitie zinnig of onzinnig door alleen naar op zichzelf nietszeggende feiten als "provinciehoofdstad" en "op twee na grootste provinciestad" te kijken.

Er zijn zelfs provincies waar de provinciehoofdstad niet met de op één na grootste plaats is verbonden... (Friesland, Overijssel, Drente)

Iedereen die wel eens de VSM lijn heeft bezocht, weet dat het idee alleen al om deze spoorlijn te gebruiken voor intensief reizigersvervoer lachwekkend is. De redenen daarvoor zijn al uitvoerig beschreven: de lijn loopt kort langs bebouwing, vele overwegen en niet geschikt voor hoge snelheden. Triest eigenlijk dat de overheid geld uitgeeft om een dergelijk bij voorbaat kansloos plan te onderzoeken.

Het A50-tracé is al even kansloos; is het niet doordat dat leidt tot grootschalige sloop in Arnhem Noord, dan is wel door de grote hoogteverschillen (+15 NAP station Ah, +85 NAP Veluwezoom).

De enige reatlistische optie is via de lijn Zp - Apd . Grootste pijnpunt hierbij lijkt mij de passage van enkele drukke wegen in Apeldoorn.

Dinsdag 28 feb 2012 - 21:53:03
marotrans
marotrans
Nee hoor!
Vertrekken met twee stelletjes, splitsen in Voorst en je hebt nog maar twee overwegen te gaan.

Om het eens praktisch te houden

Dinsdag 28 feb 2012 - 22:06:10
mdj
mdj
"enkele drukke overwegen" in Apeldoorn. Dat is alleen de Laan van Erica thv station Apeldoorn de Maten.

Op Apeldoorn-Dieren heb je er meer: Laan van de Mensenrechten, Laan van Kuipershof/Marchantstraat, Lange Amerikaweg, waarbij die laatste het grote probleem geeft, gezien de weginfra die daar ligt.

Bij twijfel: gebruik beton.

Woensdag 29 feb 2012 - 01:35:28
mren
mren
Quote
neushorn (di 28 feb 2012 21:45:54 www.somda.nl):

Er zijn zelfs provincies waar de provinciehoofdstad niet met de op één na grootste plaats is verbonden... (Friesland, Overijssel, Drente)
Overijssel? Daar is bij mijn weten de provinciehoofdstad zelf de op één na volkrijkste gemeente.