Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Verwijder discussie uit je favorieten

Verbeterde wisseltechniek geen winterprobleem

Woensdag 15 feb 2012 - 23:18:55
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Senior mechanical design engineer Richard de Roos bedacht een wissel die ook zonder verwarming ijsvrij kan blijven. Deze wissel beweegt, in plaats van horizontaal, verticaal. Lees het hele artikel op www.deingenieur.nl

NB: Ik heb het expres niet in het topic over de winterse perikelen geplaatst omdat er dan meerdere discussies door elkaar kunnen gaan lopen.

Laatst bewerkt door AgentX op Woensdag 15 feb 2012 om 23:19:20


Donderdag 16 feb 2012 - 07:31:05
mdeen
mdeen
Interessant idee. Ik heb echter geen illusie dat dit soort wissel bestand is tegen vastvriezen of dichtsneeuwen. Je hebt bewegende delen en bewegende delen kunnen vast komen te zitten.
Of het beter bestand is tegen de elementen zal een praktijktest moeten uitwijzen.

Donderdag 16 feb 2012 - 07:42:54
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Nouhjah, er kunnen geen ijsblokken in vast komen te zitten, beetje vet en elektrische verwarming erbij en je hebt denk ik een behoorlijk winterrobuste wissel.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Donderdag 16 feb 2012 - 12:03:33
thom
thom
Hmm, hydraulisch gekoppeld, oftewel een lekke leiding, en beide `stroken´ liggen beneden en waar gaat de trein dan heen... ?

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 16 feb 2012 - 13:24:20
maigoda
maigoda
Dat heb je een wisselstoring, omdat het wissel dan niet in de eindstand komt. Ik neem aan dat alle bewegende delen middels contacten gecontroneerd worden op het "in de eindstand zijn" voordat er een rijweg kan worden ingesteld.
Groetjes,
Emiel

Donderdag 16 feb 2012 - 13:37:12
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Het zou dan nog veiliger zijn om 'onder de grond' (lees: tussen de biels) een mechanisme te maken in de geest van een wip. Zo krijg je voor elkaar dat de tongen tegengesteld bewegen, zonder een kans op lekkage te creëren. Natuurlijk wel een kapje over het mechaniek zetten, anders kan er alsnog rotzooi bij komen.

Met vriendelijke groet, Robin

Donderdag 16 feb 2012 - 15:15:15
john563
john563
Dan nog iets, ik denk dat je als rangeerder op zicht je stand niet kan zien, echt de oplossing is gewoon geen gas branders(kunnen uitwaaien), maar zoals zwitserland elektrisch.

Donderdag 16 feb 2012 - 15:40:45
R-ekz
R-ekz
De beste oplossing is een mannetje bij elke wissel(straat) met een bezem en een gasbrander. Werkloosheid meteen (tijdelijk) opgelost. Maar dat is dan weer te duur.

Donderdag 16 feb 2012 - 15:53:18
maigoda
maigoda
Quote
john563 (do 16 feb 2012 15:15:15 www.somda.nl): Dan nog iets, ik denk dat je als rangeerder op zicht je stand niet kan zien, echt de oplossing is gewoon geen gas branders(kunnen uitwaaien), maar zoals zwitserland elektrisch.
Of je schaft wissels aan met inductieve wisselverwarming. Dat is in Duitsland ook aangelegd en reeds 90% van de wissels die verwarmd zijn, hebben dat. Schijnt heel goed te werken.
Groetjes,
Emiel

Donderdag 16 feb 2012 - 19:20:45
sik214
sik214
In Nederland heb je al lang niet meer alleen gaswisselverwarming hoor. Ook electrische (electrisch lint), centrale buis (warme vloeistof) en aardwarmte!

Donderdag 16 feb 2012 - 23:07:12
john563
john563
Of je schaft wissels aan met inductieve wisselverwarming. Dat is in Duitsland ook aangelegd en reeds 90% van de wissels die verwarmd zijn, hebben dat. Schijnt heel goed te werken.



dat kan helaas in nederland niet, dat stoort op de ATB, dat is ook de reden waarom de ICE buiten duitsland zijn wervelrem niet kan gebruiken.

Zaterdag 18 feb 2012 - 09:49:58
tfro71
tfro71
Als die tong naar beneden gaat hoe ga je dan om sneeuw en ijs die onder de tong terecht komt. Dan krijg je eronder een soort van ophoping?

Zaterdag 18 feb 2012 - 12:55:04
maigoda
maigoda
Ik denk dat de onderzijde afgesloten is, mede omdat daar de hydraulische installatie zit. Aan de andere kant: als de inwendige tongen hydraulisch worden aangedreven, dan drukt die dat eventuele beetje sneeuw of ijs gewoon weg. Met hydrauliek is veel meer kracht te ontwikkelen dan met de huidige electrische aandrijving van wisseltongen.
Groetjes,
Emiel

Zondag 19 feb 2012 - 20:49:05
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
mits uitgevoerd met een goed krachtige elektropomp

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Zondag 19 feb 2012 - 20:53:51
FourRoses
FourRoses
Dan kan je de huidige wissels ook net zogoed uitvoeren met een hydrauliekpomp. Die drukt het ijs wat tussen de wissels zit zo stuk.

Zondag 19 feb 2012 - 22:12:44
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Lijkt mij toch wat groter beknellingsgevaar te hebben.. en dat wil je niet met hydrauliek...

Laatst bewerkt door dlm4yjp op Zondag 19 feb 2012 om 22:13:01

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Maandag 20 feb 2012 - 00:44:14
maigoda
maigoda
Quote
dlm4yjp (zo 19 feb 2012 20:49:05 www.somda.nl): mits uitgevoerd met een goed krachtige elektropomp
Hoeft niet per definitie. Als je een grote zuigen gebruikt, ontwikkel je de kracht daarmee. Alleen gaat het iets langzamer.
Quote
FourRoses (zo 19 feb 2012 20:53:51 www.somda.nl): Dan kan je de huidige wissels ook net zogoed uitvoeren met een hydrauliekpomp. Die drukt het ijs wat tussen de wissels zit zo stuk.
Probleem daarmee is dat als er iets tussen de tongen zit wat absoluut niet aan de kant gaat, het wissel echt beschadigd kan raken. Zeker als het tussen de tongen zit op een plek waar niet de wisselstellen aan de tong zit bevestigd. Kromme tongen bevorderen ontsporingsgevaar. Dat is de reden dat men dat nooit heeft toegepast. En hydrauliek vergt volgens mij ook meer onderhoud. Het is toch net even iets specifieker dan een mechaniek met elektromotor.
Groetjes,
Emiel

Maandag 20 feb 2012 - 11:27:37
thom
thom
Net wat emiel zegt, tongen zijn flexibel tussen de vaste aansluiting en waar ze aan de steller bediening zitten. Zit er iets tussen zul je met een grotere kracht alleen de tong om de beknelling heen 'vouwen' en zal op dat punt het spoor geen 1435 meer zijn met alle gevolgen van dien...

Daarnaast pers je sneeuw gemakkelijk tot een massieve massa dat springt niet spontaan tussen zomaar tussen het spoor uit, sterker nog, het blijft er prima tussen zitten omdat het die vorm aanneemt.

Maandag 20 feb 2012 - 11:41:08
waalkade
waalkade
Quote
maigoda (ma 20 feb 2012 00:44:14 www.somda.nl):
Quote
dlm4yjp (zo 19 feb 2012 20:49:05 www.somda.nl): mits uitgevoerd met een goed krachtige elektropomp
Hoeft niet per definitie. Als je een grote zuigen gebruikt, ontwikkel je de kracht daarmee. Alleen gaat het iets langzamer.
Quote
FourRoses (zo 19 feb 2012 20:53:51 www.somda.nl): Dan kan je de huidige wissels ook net zogoed uitvoeren met een hydrauliekpomp. Die drukt het ijs wat tussen de wissels zit zo stuk.
Probleem daarmee is dat als er iets tussen de tongen zit wat absoluut niet aan de kant gaat, het wissel echt beschadigd kan raken. Zeker als het tussen de tongen zit op een plek waar niet de wisselstellen aan de tong zit bevestigd. Kromme tongen bevorderen ontsporingsgevaar. Dat is de reden dat men dat nooit heeft toegepast. En hydrauliek vergt volgens mij ook meer onderhoud. Het is toch net even iets specifieker dan een mechaniek met elektromotor.
Groetjes,
Emiel
Even wat reclame:
www.youtube.com
Dan heb je nog handwissels die met een voetpedaal omgezet worden.
Ik heb nooit in de bedieningsunit kunnen kijken, maar ik kan me goed voorstellen dat deze unit hydraulisch werkt.
Zeg op het gebied van spoorweg techniek nooit nooit, je kan het zo gek niet bedenken of het bestaat/bestond.
Zelfs wisselstellers die pneumatisch werkten zijn/waren er.

Laatst bewerkt door waalkade op Maandag 20 feb 2012 om 11:42:19

Maandag 20 feb 2012 - 11:44:28
john2
john2
Leuk reclame filmpje. Alleen jammer dat er geen ondertiteling bij is. Zo mis ik toch de uitleg.

Maandag 20 feb 2012 - 11:50:17
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
@waalkade: een voetpomp levert veel minder kracht dan een elektropomp, bovendien is er zicht op het wissel, in tegenstelling tot de meeste wissels.
Pneumatische wissel heeft weer een ander probleem: lucht is samendrukbaar, vloeistof niet.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op Maandag 20 feb 2012 om 11:52:04

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Maandag 20 feb 2012 - 12:04:05
javanree
javanree
Flickr 36761590@N02
Dat hoeft niet waar te zijn... maar de voetpomp is begrensd qua druk (wat je ook merkt tijdens pompen) en dus qua kracht. Maar in theorie kun je met een voetpomp evenveel druk (en dus kracht) opbouwen als met een electropomp.

Maandag 20 feb 2012 - 12:55:08
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Als je veel tijd hebt en een goede sportoefening wilt dan wel ja

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Maandag 20 feb 2012 - 14:15:32
thom
thom
Quote
waalkade (ma 20 feb 2012 11:41:08 somda.nl):
Dan heb je nog handwissels die met een voetpedaal omgezet worden.
Ik heb nooit in de bedieningsunit kunnen kijken, maar ik kan me goed voorstellen dat deze unit hydraulisch werkt.
Dat doet hij ook, met een overdrukklep zodat als het wissel in de eindstand ligt, of klem komt te liggen, de druk gesmoord wordt en terug in het reservoir geleid wordt.
Daardoor worden de krachten niet te groot en kan het wissel geen schade oplopen.

Als je dat wissel dus door zou pompen als er sneeuw tussen ligt persen de tongen tegen de sneeuw, dan zal druk hoger worden, de overdrukklep aanspreken en zal de kracht op de tongen wegvallen en zal hij niet in de eindstand komen.

Maandag 20 feb 2012 - 15:29:14
maigoda
maigoda
Wat thom schrijft is inderdaad de juiste omschrijving, aldus enige ervaring met voetpomt-wissels op de Cartesiusweg. Alle wissels aldaar zijn er mee uitgerust, uitgezonderd de engelsmannen. Deze zijn elektro-hydraulisch (worden bromwissel genoemd). Maar ook daarvoor geldt dat ze qua kracht begrensd zijn dat er geen beschadigingen kunnen optreden als er wat tussen zou zitten dat niet aan de kant gaat. Je bediend zo'n wissel uitsluitend terplekke met een drukknop die je ingedrukt moet houden tot het wissel in de eindstand ligt.

Overigens bestaan pneumatisch gestuurde wissel wel. Ze worden gebruikt op de heuvel van de Kijfhoek. Het omleggen van zo'n wissel gaat vele malen sneller dan een elektrisch wissel, wat voor het verdeelproces uiteraard beter is. Op andere plekken liggen ze naar mijn weten niet.
Groetjes,
Emiel