Spoorlijn IJmuiden-Santpoort
Forum: Algemeen - Algemeen
03-01-2014 19:13:30
timtrein
timtrein
Lijkt me een andere doelgroep, het bedrijfsterrein van Corus bekijken is wat anders dan in IJmuiden met een trein rijden. Hooguit als het stoom wordt, dat men bij elkaar in de buurt komt.  

03-01-2014 22:21:29
maigoda
maigoda
Quote
tjabbe73 (vr 03 jan 2014 17:35:14 https://www.somda.nl/forum/11442/p481623/): Nou, volgens mij juist erg veel....

Niet als het gaat om de te exploiteren lijn. Het enige aan infra wat daar toen extra voor moest komen waren de aansluiting en wat depot-sporen. En zelfs die waren nog niet eens aangelegd toen de stekker eruit ging. Op de lijn naar IJmuiden moet de hele bovenbouw vernieuwd worden.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 03-01-2014 22:23
 

04-01-2014 09:20:38
broek53
broek53
Niet verwarren: de aanpassing van de infra is gestopt omdat de Friese Stoomtrein failliet ging voordat hij kon beginnen, maar het faillissement zelf had niet met de kosten van de infra te maken; die werden betaald door de provincie Friesland.  

04-01-2014 16:41:24
Nelis
Nelis
We kunnen stellen dat de infrastructurele aanpassingen tot de minste zorgen van de FStM behoorden. Maar dat verhaal hoeven we hier niet weer af te gaan draaien. Is er eigenlijk al iemand die een zienswijze heeft ingediend over de plannen met de ijmuider vislijn?  


13-01-2014 16:22:27
Spoorzaken
Spoorzaken
De overlast van de HOV-bus (ca. 12x per UUR) is veel groter dan van een beginnende treindienst, die op z'n gunstigst (in het begin dus) 1x per dag rijdt. Bij voorkeur met een combi goederen en pax.
Als dit in Lightrail uitvoering kan (heeft uiteraard voorkeur !) is de hernieuwde aanleg van spoor (dus met gerenoveerd ballastbed en spoor etc.) inderdaad goedkoper dan een busbaan.

Totale kosten HOV: ca. EUR 70 miljoen.
Voordeel HOV: maximaal (meest gunstig berekend !) 2 minuten van Kenn. Gasthuis tot aan Seaport Marina (waar 8 maanden/jaar niemand wil komen). In de praktijk dus 0 (niets, nada) voordeel.....

Grote voorstanders van de HOV: PvdA en VVD !

Laatst bewerkt door Spoorzaken op 13-01-2014 16:24
 

13-01-2014 16:29:23
Nelis
Nelis
Ehm neem even een kopje koffie, en geef je propaganda er ook 1. Zonder feitelijke onderbouwing van de dingen die je in de vorige post gezegd hebt neemt niemand je serieus en sla je de discussie die je wilt veroorzaken meteen dood.

Waarvan akte,
 

13-01-2014 16:39:05
Spoorzaken
Spoorzaken
Klopt allemaal !

We leveren inderdaad in een andere tijd dan 1983 en ditmaal met plannen van echte ondernemers (dus niet de overheids-NS).

Voordelen (kort samengevat):
1: Duurzaamheid en milieu (steeds meer bedrijven en consumenten willen de gehele vervoersketen Duurzaam hebben);
2: Dito: binnenkort wordt het door TOL-heffing onbetaalbaar om per vrachtauto via Duitsland naar bijv. Zwitserland of Italie te rijden;
3: Trein moet vooral NIET 2x per uur maar (om te beginnen) op afroep (FLEXIBEL !) gaan rijden. Dus als er lading is en als er bijvoorbeeld net een ferry uit Newcastle en/of cruiseschip binnen is;
4: Trein moet combi Goederen en Pax rijden;
5: Wellicht moet trein op Pontplein afbuigen en via Noordzeekanaaloever aantakken in Amsterdam Westpoort (die lijn is al enorm ver naar IJmuiden doorgetrokken !);
6: Spoor hoeft geen belemmering van politiekgevoelige HOV te zijn: als voor oude Santpoort-trace wordt gekozen, kan spoor dus in weg worden aangelegd zoals
men in Amsterdam al 100 jaar doet (tram !);
7: In zomermaanden kan af en toe een museumtrein rijden, hetgeen blijvend toerisme kan opleveren voor Oud-IJmuiden;
8: Blijvende werkgelegenheid in IJmuiden havengebeid (op- / overslag etc.; toerisme); althans veel meer werk dan de nutteloze HOV-bus oplevert !
 

13-01-2014 16:43:49
Spoorzaken
Spoorzaken
Dankzij het opheffen van de draagvleugelboot is de rechtstreekse verbinding tussen IJmuiden en Amsterdam CS door de VVD-politici gekild...
Dat is al 1 mooie bestemming (en heel toevallig de drukste van de regio).
 

13-01-2014 17:31:12
Nelis
Nelis
Ehm, Ik zie hier nog steeds geen onderbouwing. Anders dan jouw anarchistische antipathie ten opzichte van de politiek. De drogreden van de amsterdamse tram over spoor en weg in 1 straat gaat niet op. Want het lijkt mij nogal lastig rijden met je goederentrein achter een bus aan. Ik zie het al voor me om de 150 meter remmen omdat de bus bij een halte moet stoppen. En als je met 40 km/h over de lijn rijdt met je cargo houdt je ook de bussen op. Een sneltram variant tussen Ijmuiden en Haarlem is misschien nog niet zo'n gek idee ware het niet dat de ligging van de lijn de vervoersvraag sterk beperkt. Is er iemand trouwens in het bezit van de vervoersstatistieken van de fast flying ferry en lovers? Want het is mischien wel eens leuk om te kijken of het reizigers vervoer naar Ijmuiden echt zoveel verandert is ten opzichte van de NS tijd.  

13-01-2014 18:16:40
Daan!
Daan!
Waar wil je nou precies onderbouwing van, want het ontgaat me een beetje? Van de kosten van een eventuele spoorlijn/lightrail of van de voordelen?  

13-01-2014 18:22:16
Nelis
Nelis
een kosten baten analyse van de opties. En dan gaat het om dingen als bouw van de lijn, exploitatiekosten per jaar, te verwachten opbrengsten. Kortom zo objectief mogelijk gepresenteerde feiten over de toekomstige mogelijkheden van deze lijn.  

13-01-2014 18:51:42
Daan!
Daan!
Volgens mij heeft niemand die gegevens en kunnen de mensen hier alleen hun gezond verstand gebruiken en een inschatting maken van wat het rendabelst is of het minste verlies oplevert. Maar als iemand wel die gegevens heeft, be my guest.  

13-01-2014 19:40:42
Ht
Ht
Quote
Spoorzaken (ma 13 jan 2014 16:39:05 https://www.somda.nl/forum/11442/p482572/): Klopt allemaal !

We leveren inderdaad in een andere tijd dan 1983 en ditmaal met plannen van echte ondernemers (dus niet de overheids-NS).

Voordelen (kort samengevat):
1: Duurzaamheid en milieu (steeds meer bedrijven en consumenten willen de gehele vervoersketen Duurzaam hebben);
2: Dito: binnenkort wordt het door TOL-heffing onbetaalbaar om per vrachtauto via Duitsland naar bijv. Zwitserland of Italie te rijden;
3: Trein moet vooral NIET 2x per uur maar (om te beginnen) op afroep (FLEXIBEL !) gaan rijden. Dus als er lading is en als er bijvoorbeeld net een ferry uit Newcastle en/of cruiseschip binnen is;
4: Trein moet combi Goederen en Pax rijden;
5: Wellicht moet trein op Pontplein afbuigen en via Noordzeekanaaloever aantakken in Amsterdam Westpoort (die lijn is al enorm ver naar IJmuiden doorgetrokken !);
6: Spoor hoeft geen belemmering van politiekgevoelige HOV te zijn: als voor oude Santpoort-trace wordt gekozen, kan spoor dus in weg worden aangelegd zoals
men in Amsterdam al 100 jaar doet (tram !);
7: In zomermaanden kan af en toe een museumtrein rijden, hetgeen blijvend toerisme kan opleveren voor Oud-IJmuiden;
8: Blijvende werkgelegenheid in IJmuiden havengebeid (op- / overslag etc.; toerisme); althans veel meer werk dan de nutteloze HOV-bus oplevert !


Kosten/baten-analyse hoef je niet te hebben, kans is minimaal.

betreffende de bovengenoemde punten:
punt 1. Compleet mee eens.
punt 2. Totaal irrelevant.
punt 3. Eens en oneens, een fatsoenlijke treinconsessie rijd tweemaal in het uur. Op afroep rijden is alsnog een dode mus laten rijden want dat trekt echt geen reizigers.
Punt 4. Combi? Bedoel je echt goederentreinen en reizigers gecombineerd? gaat hem niet worden.
Punt 5. Niet rendabel en niet aantrekkelijk, IJmuiden is niet de enige "hub".
Punt 6. Totaal niet verantwoord voor veiligheid en dienstuitvoering. Zeker als je inderdaad om de zoveel afstand moet stoppen.
Punt 7. Zou betekenen dat het reguliere vervoer zal moeten worden overgenomen door eventuele museumritten. Ook moeten deze de snelheid behalen voor de gewone dienst.
Punt 8. Dit kan zo zijn, maar die moeten wel berekend worden via de kosten/baten analyse.
 

14-01-2014 08:08:34
gvttreinen
gvttreinen
Als ik ook eens mag fantaseren
Een nieuwe Velsertunnel graven op de plek van de oude brug en stations bij Westerveld en Ijmuiden Oost openen, mss ook een halte te Velsen Noord.
Vooral velsen Noord is een probleem omdat het oude spoortrace nu gebruikt wordt door Hoogove...euh, Tata Steel.
Station IJmuiden Oost ligt een stuk gunstiger voor IJmuiden, aansluitende bus en klaar is Clara
 

15-01-2014 10:54:19
Spoorzaken
Spoorzaken
Quote
Ht (ma 13 jan 2014 19:40:42 https://www.somda.nl/forum/11442/p482598/):
Quote
Spoorzaken (ma 13 jan 2014 16:39:05 https://www.somda.nl/forum/11442/p482572/): Klopt allemaal !

We leveren inderdaad in een andere tijd dan 1983 en ditmaal met plannen van echte ondernemers (dus niet de overheids-NS).

Voordelen (kort samengevat):
1: Duurzaamheid en milieu (steeds meer bedrijven en consumenten willen de gehele vervoersketen Duurzaam hebben);
2: Dito: binnenkort wordt het door TOL-heffing onbetaalbaar om per vrachtauto via Duitsland naar bijv. Zwitserland of Italie te rijden;
3: Trein moet vooral NIET 2x per uur maar (om te beginnen) op afroep (FLEXIBEL !) gaan rijden. Dus als er lading is en als er bijvoorbeeld net een ferry uit Newcastle en/of cruiseschip binnen is;
4: Trein moet combi Goederen en Pax rijden;
5: Wellicht moet trein op Pontplein afbuigen en via Noordzeekanaaloever aantakken in Amsterdam Westpoort (die lijn is al enorm ver naar IJmuiden doorgetrokken !);
6: Spoor hoeft geen belemmering van politiekgevoelige HOV te zijn: als voor oude Santpoort-trace wordt gekozen, kan spoor dus in weg worden aangelegd zoals
men in Amsterdam al 100 jaar doet (tram !);
7: In zomermaanden kan af en toe een museumtrein rijden, hetgeen blijvend toerisme kan opleveren voor Oud-IJmuiden;
8: Blijvende werkgelegenheid in IJmuiden havengebeid (op- / overslag etc.; toerisme); althans veel meer werk dan de nutteloze HOV-bus oplevert !


Kosten/baten-analyse hoef je niet te hebben, kans is minimaal.

betreffende de bovengenoemde punten:
punt 1. Compleet mee eens.
punt 2. Totaal irrelevant >> Juist wel relevant omdat spoor zich daardoor financieel aantrekkelijker maakt !
punt 3. Eens en oneens, een fatsoenlijke treinconsessie rijd tweemaal in het uur. Op afroep rijden is alsnog een dode mus laten rijden want dat trekt echt geen reizigers. >> Juist anno 2014 willen ondernemers FLEXIBILITEIT en zijn vaste rijtijden juist onzinnig geworden. Heeft niets met fatsoen te maken, maar met slim inzetten op juiste moment !
Punt 4. Combi? Bedoel je echt goederentreinen en reizigers gecombineerd? gaat hem niet worden. >> Leg mij gaarne uit waarom dat echt onmogelijk is en blijft !
Punt 5. Niet rendabel en niet aantrekkelijk, IJmuiden is niet de enige "hub". >> Wel de enige die Noord-Engeland/Scandinavie rechtstreeks met Amsterdam (en verder) kan verbinden !
Punt 6. Totaal niet verantwoord voor veiligheid en dienstuitvoering. Zeker als je inderdaad om de zoveel afstand moet stoppen. >> Valt technisch allemaal te regelen.
Punt 7. Zou betekenen dat het reguliere vervoer zal moeten worden overgenomen door eventuele museumritten. Ook moeten deze de snelheid behalen voor de gewone dienst. >> Niet mee eens, ik noem juist 'af en toe' !! Dat kan prima tussen regulier vervoer door en versterkt toerisme en het bestaansrecht van de spoorlijn.
Punt 8. Dit kan zo zijn, maar die moeten wel berekend worden via de kosten/baten analyse.
>> Natuurlijk moet dat, maar op voorhand weet je al dat dit bedrijvigheid oplevert, er meer mensen nodig zijn en dat beiden qua werkgelegenheid MEER opleveren dan de HOV-bus.

Laatst bewerkt door Spoorzaken op 15-01-2014 10:56
 

15-01-2014 16:43:01
Ht
Ht
Je snapt toch wel dat je complete onzin uitkraamt of wat? Dat betreffende de tol die geheven gaat worden in het buitenland is niet relevant voor een lijn die slechts op regionale schaal (her)gebruikt zal worden.

Diensten op afroep rijden is helemaal niet aantrekkelijk in combinatie met flexibele tijden, hoe wil je anders tussen het overige verkeer passen? Bovendien voor reizigers zeer onaantrekkelijk omdat je op verschillende tijden rijd. Hedendaags is het een vast patroon dat men rijd.

Goederen en reizigers combineren vereist dat de vervoerder voor beide een vergunning heeft deze te transporteren. Zover ik weet is alleen DBS gecertificeerd om dat te doen. Ook is het qua rijgedrag niet verantwoord om deze combinatie waar dan ook toe te passen.

Als er nu al geen trein rijd, waarom zou dat voor die enkele boot per dag wel aantrekkelijk zijn om te rijden?

Je punt dat het allemaal technisch te regelen valt om weg en spoor te combineren, dan moet je op Lightrail overgaan en dat word het ook al niet. Bovendien is het zowel voor de veiligheid een te groot obstakel. Rotterdam en Utrecht rijden ook met gescheiden sneltram banen. Randstadrail heeft alleen verlaagde trams die op straat rijden dus dat betekent ook perrons en dergelijke aanpassen. Dit punt komt niet eens bij ILT binnen laat staan de politiek!

Verder qua museumritten, hoe wil je deze inplannen tussen het overige treinverkeer en anders bovenstaande idee van spoor en weg gecombineerd? Als je een fatsoenlijke treindienst hebt heb je straks 6x per uur Haarlem - Santpoort Noord, 2 daarvan naar IJmuiden. Men moet kruisen in Santpoort Noord met verkeer uit Beverwijk. Dit moet allemaal ingecalculeerd worden en in Haarlem moet ook nog eens de capaciteit er voor zijn.

Kosten/baten analyse? Kan nu al gerust zonder opmaak zeggen dat het niet aantrekkelijk is om aan te leggen. Een busbaan is goedkoper en sneller terug verdiend.

Laatst bewerkt door spiketrain op 16-01-2014 06:05, reden: Passage verwijderd.
 

15-01-2014 18:26:37
phantom
phantom
Als er wensen worden uitgesproken dan kan een andere niet haalbare versie dr ook nog wel bij.
Hoek v Holland weer qua sporen herstellen om goederentreinen op en af te rijden van de schepen van/naar Engeland.
Dat is vooralsnog net zo haalbaar als het terug keren van treinen op de hier besproken lijn,en dan maakt niet uit of het reizigers/goederen/museaal is of een combi daarvan.
Tuurlijk is dat jammer maar zolang er geen concreet plan is voor iets kunnen we de wensput toch wel gewoon dicht laten wat het dit aangaat of zie ik dat verkeerd ?
Het is hier toch tenslotte een forum wat gaat over concrete zaken en niet over wat ieder van ons wel graag zou willen ?
Ander moet men misschien hier een topic aan maken waarin men hun wensen/ideaal idee kunnen dumpen,dan kies ik voor de terug keer van stoom %08%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

17-01-2014 16:06:34
vislijntje
vislijntje
http://www.ijmuidercourant.nl/regionaal/ijmond/article26543633.ece/Goed-jaar-voor-Zeehaven-IJmuiden?lref=sp3  

17-01-2014 22:42:46
sjoerd
sjoerd
Dat er meer vis uit zee gehaald wordt, is gezien de teruglopende visstand (de vangst is niet voor niets streng aan banden gelegd door vangstquota) meer een jaaruitschieter en in feite ecologisch rampzalig. Maar de wal keert het schip: de zee is binnenkort leeg. Lijkt mij dus geen reden om hierop weer railvrachtvervoer te baseren of uit dit bericht zelfs maar hoop te putten.  

20-01-2014 12:08:40
iraj-smile
iraj-smile
Hoi!
Is de spoorlijn nog een beetje vrij van bosjes en bomen? Zoals bij de wandeltocht die georganiseerd was door de lokale krant.
Ik ga binnenkort de lijn nog eens aflopen.
 

20-01-2014 12:16:57
rob46
rob46
Een van de laatste ritjes op de IJmuiderlijn was op een zonnige zondag in aug.1991 met de vier gekleurde 2400-en, toen was reeds één spoor dichtgegroeid. Ook de niet werkende AHOB moest handmatig worden beveiligd. Zie: http://www.flickr.com/photos/rob46/4233467078/

Laatst bewerkt door rob46 op 20-01-2014 12:17


57 jaar OV-fotografie.
 

20-01-2014 12:22:11
sfj
Daarna heeft Lovers, in 94/95 meen ik, nog een poging gedaan in de zomer.

Op meerdere delen van het trace is een soort wandelpad ontstaan dus over het algemeen is het redelijk goed te lopen. Paar maanden geleden zelf nog eens teruggeweest.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

20-01-2014 12:24:43
iraj-smile
iraj-smile
@sfj dank je! Hoe ver is het ongeveer lopen van station Driehuis?  

20-01-2014 12:27:45
Nelis
Nelis
Het pad is aardig begaanbaar. Trek goede wandelschoenen aan en je kan de hele baan belopen. Voor de rest word het spoor veel gebruikt door hondenbezitters om honden uit te laten. Zorg er alleen wel voor dat je niet te dicht bij station santpoort noord komt omdat dit dichtbij actief spoor is.  

20-01-2014 12:35:27
Bert13
Bert13
Dat laatste gaat ook niet meer, aangezien daar door ProRail een hek op het oude spoor is neergezet.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

20-01-2014 12:47:14
nohab
nohab
Quote
sfj (ma 20 jan 2014 12:22:11 https://www.somda.nl/forum/11442/p483468/): Daarna heeft Lovers, in 94/95 meen ik, nog een poging gedaan in de zomer.

Nou, poging.... Lovers heeft daar in 1996,1997 en 1998 gereden. Waarvan in 1997 het langst.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

20-01-2014 15:02:54
iraj-smile
iraj-smile
@Nelis dank je wel!  

20-01-2014 16:54:54
Daan!
Daan!
Ook langs de kanaaldijk wordt nu een stuk spoor verwijderd.
http://www.rtvseaport.nl/2014/01/20/fotos-spoorlijn-kanaaldijk-verwijderd/
 

20-01-2014 17:30:47
KvdLee
KvdLee
Opmerkelijk, het spoor daar wordt veelal als speel en wandelplek gebruikt, en zit bij mijn weten niet in het HOV-tracé toch?


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


20-01-2014 17:36:53
Daan!
Daan!
Nee, maar het heeft met de reconstructie van de straat ernaast te maken. Ik had zelf altijd begrepen dat het spoor bleef liggen en het wandelpad in het spoor bleef liggen.  

21-01-2014 13:27:14
wattman
wattman
Quote
iraj-smile (ma 20 jan 2014 12:24:43 https://www.somda.nl/forum/11442/p483469/): @sfj dank je! Hoe ver is het ongeveer lopen van station Driehuis?


Beter is te starten vanaf Santpoort Noord. Je kunt dan via het fietspad richting Westerveld lopen. Dat fietspad loopt over de spoorbaan die is verlaten bij de ingebruikname van het trace door de velsertunnel. Vervolgens, na een gebouwencomplex, is er een paadje naar rechts waar je zo de spoorbaan even ten zuiden van de voormalige halte Westerveld oploopt. Dan kun je nog de keuze maken om een stukje - tot het Prorail hek - naar de aansluiting af te lopen, of direct richting IJmuiden te gaan.

Sinds het schoonmaken van het zwaar begroeide deel ten noorden van Zeeweg moet de volledige baan weer af te lopen zijn.

Gelet op die afbraak van het spoor langs het Kanaal denk ik dat ik a.s. vrijdag nog een bezoek ga bregen. Nog belangstelling om in groep te gaan?
 

22-01-2014 11:22:05
vislijntje
vislijntje
Ik mag hopen dat het spoor langs de kanaaldijk niet opgebroken gaat worden. Ik heb nergens in de besluitvorming gelezen dat hiervoor toestemming is verleend..

Overigens interessant leesvoer:

http://www.ijmuidercourant.nl/regionaal/ijmond/article26587783.ece/Gedeputeerde-Post-manipuleerde-besluitvorming-FFF?lref=vptop
 

22-01-2014 11:37:52
broek53
broek53
Volgens de foto's een paar berichten eerder is dat valse hoop en is de afbraak gaande.  

22-01-2014 14:51:57
Daan!
Daan!
Spoor gaat niet weg, maar er komt zoals door de gemeente was voorgesteld asfalt tussen de rails om er een wandelpad van te maken.

Laatst bewerkt door Daan! op 23-01-2014 22:26
 

23-01-2014 22:26:18
Daan!
Daan!
http://www.youtube.com/watch?v=GLaFyED_xfs
Hier staat nog een leuk filmpje uit 1995 toen er een stoomtrein reed op de lijn. Ondanks dat ik het niet bewust heb meegemaakt, mooie tijden. Filmpje is pas op 14 januari gepost, dus ga er vanuit dat bijna niemand dit gezien heeft.
 

24-01-2014 14:13:10
john2
john2
Heb het idee dat stoom loc en rijtuigen van de museumlijn Hoorn - Medemblik zijn die in het filmpje te zien zijn. Klopt dit idee?  

24-01-2014 14:23:18
sfj
Dat idee had ik ook, maar het zou ook de stoomclub van de Hoogovens geweest kunnen zijn. Die reed daar ook wel eens heb ik ooit gelezen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

24-01-2014 14:24:56
Bert13
Bert13
Lijkt er wel op. De stoomloc is in ieder geval "Bello" NS 7742, wereldberoemd in Noord-Holland en omstreken


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

24-01-2014 21:20:10
dh3201
dh3201
In 1995 reden beide.
Hoogovens aan de ene kant en SHM aan de andere kant:
Hoogovens 57 'Bonne' + 76108 + 76109 + 76101 + 76102 + 76105 + 76103 + 76104 + 76110 + SHM B64 + B63 + B62 + B61 + 102 + 7742 'Bello'.


Shqiperise-lopers?
 

24-01-2014 22:22:31
wattman
wattman
Vandaag ben ik de treinbaan weer eens gaan aflopen. Het werd een tocht met regen en zon. Vanwege de verbindingen ben ik in IJmuiden bij het Stationsplein begonnen.
Het enige dat, behoudens deze straatnaam, herinnert aan het station is de trap die leidt naar de Margadantstraat. De toestand van deze trap is niet al te best, zodat je je kunt afvragen of deze uiteindelijk ook niet sneuvelt in het kader van de vernieuwing van dit gebied.
Bij de voormalige overweg in de Dokweg staan de schakelkasten er nog steeds. Zoals bekend is het spoor afgesneden tot dit punt. Er valt over het stuk tot de halte Julianakade weinig te vertellen. Hier is de laatste jaren, behoudens het weghalen van de andreaskruizen niets veranderd.
Bij de oversteekplaats op de plek van de voormalige halte Julianakade is een bord geplaatst waaruit blijkt dat gewerkt wordt aan de herinrichting van de IJmuiderstraatweg, welke klaar moet zijn in maart 2015.

Voor wie zich nu afvraagt wat er allemaal gaat veranderen, een document van de gemeente Velzen zegt dit over de spoorbaar:
"De ruggegraat van het ontwerp is het oude spoor dat gebruikt wordt als wandelroute. De rails blijven liggen en worden gebruikt als opsluitband voor nieuwe halfverharding, zodat de wandelroute comfortabeler en beter herkenbaar wordt. Op een aantal plekken wordt een verblijfsplek aan deze route gekoppeld. Dat is ter hoogte van het Willebrordpark (nu niet opgenomen in het plan) en ter hoogte van het oude perron."
Uit de bijbehorende tekening is af te leiden dat ook de perrons van Casembrootstraat blijven liggen.
(alles te vinden onder "Herinrichting IJmuiderstraatweg")

Op dit moment is het grootste deel van het hekwerk langs het spoor verwijderd. De palen liggen opgeslagen bij de Williebrordstraat (dat is dat grasveld bij het viaduct nabij de pont). Het weghalen van de begroeing langs en op het spoor gaat minder hard. Men was nu bezig ter hoogte van de benzinepomp.

Het voorheen ondoordringbare stuk tussen de Groeneweg (overweg met wachterwoning 9) en de halte Zeeweg is vrijgemaakt i.v.m. de georganiseerde wandeling vorig jaar. Hierbij valt aan te tekenen dat het nog aanwezige spoor niet is vrijgemaakt. Het vrijgemaakte stuk eindigt trouwens aan het einde van het perron Zeeweg. Vreemd genoeg is daar weer een forse tak over het perron neergelegd wat het op- en afstappen niet gemakkelijker maakt. Het lijkt er op dat iemand die tak doelbewust zo heeft neergelegd.

In dit jaargetijde is trouwens goed te zien dat het hekwerk rond de begraafplaats Westerveld halverwege op het voormalige perron van Zeeweg richting Haarlem is gezet. Het helft van het perron, nog goed herkenbaar, ligt dus achter het hek.

Bij de overweg Zeeweg en Westerveld stonden protst borden tegen de HOV.

Zo, nu nog 900 foto's uitzoeken...

Voor wie nog dit stuk wil gaan lopen, ik zou niet later dan half april gaan. Dan begint de begroeing weer uit te lopen, en ik voorzie dat tussen het spoorviaduct en Ijmuiden Oost een moeilijk doordringbaar stuk aan het ontstaan is.

Een praktische tip voor wie wil gaan lopen en komt vanaf Santpoort Noord. Je komt aan het einde van het fietspad komende vanaf de manege aan je rechterhand een parkeerterrein tegen. Daar kun je al direct de spoorbaan op (niet ver van het huidige hek bij de aansluiting).

Interessant is trouwens dat je loopt over traces uit verschillende perioden:
IJmuiden - Velsen-IJmuiden Oost: 1883, met dien verstande dat het stuk door de Geul is geopend in 1899.
IJmuiden Oost - Velsen Zeeweg: 1905 na opening van de nieuwe (hoog gelegen) spoorburg over het Noorzeekanaal (de oorspronkelijke baan uit 1867 is op enkele punten nog herkenbaar)
Velsen Zeeweg- Westerveld: de oorspronkelijke hoofdbaan naar Uitgeest uit 1867
Westerveld - Santpoort aansluiting: het verlegde trace uit 1957 na opening van de Velsertunnel.
 

25-01-2014 13:27:10
iraj-smile
iraj-smile
@wattman klinkt als een leuke dag! Ik ga a.s. dinsdag het lijntje aflopen! Dank voor de tips! Trouwens heb je misschien een Flickr pagina of iets dergelijks? Ik ben benieuwd naar de staat van het lijntje.  

25-01-2014 22:35:31
wattman
wattman
Ik heb zojuist een groot deel van de foto's op Flickr gezet.

Flickr pagina: http://www.flickr.com/photos/mars1940/12140071584/
Link naar de set van 24 januari: http://www.flickr.com/photos/mars1940/12140071584/in/set-72157640155651513/
Foto's van 2013: http://www.flickr.com/photos/mars1940/sets/72157633277401418/
Foto's van 2011: http://www.flickr.com/photos/mars1940/sets/72157627114295107/
 

10-03-2014 23:27:21
sfj
Leuk verhaaltje over Gerard van den Herik, die er met zijn bedrijf en diverse andere ondernemers wel wat in ziet om het lijntje (of een ander trace) in de toekomst te exploiteren:
http://www.dichtbij.nl//noord-kennemerland/regionaal-nieuws/artikel/3416921/plan-spoorverbinding-nog-geen-gepasseerd-station.aspx


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

11-03-2014 01:26:31
broek53
broek53
Allemachtig, dat geleuter houdt echt nooit meer op blijkbaar.  

11-03-2014 02:13:32
Hoera63
Hoera63
Herik geeft in ieder geval niet op, dat moeten we erkennen. Maar dat het een gelopen race is, lijkt mij inderdaad wel duidelijk.  

11-03-2014 07:34:40
phantom
phantom
Of het een gelopen race is moeten we maar afwachten.
Als je een minister hebt die over je meest recente vinding te spreken is,dan kan dat misschien van pas komen bij een "oude koe uit de sloot halen" ofwel die spoorlijn op een bepaalde manier terug laten keren.


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

11-03-2014 07:47:24
broek53
broek53
Neen. De lijn is uit de openbare spoorinfra gehaald en de grond is verkocht of wordt dat binnenkort. Daar helpt geen lieve moedertje meer aan.  

11-03-2014 11:10:17
timtrein
timtrein
Ach, er wordt wel meer geleuterd over reactivering van spoorlijnen. En anders komt er over een jaar of wat wel weer iemand met het idee om de lijn opnieuw aan te leggen...  

11-03-2014 13:31:25
john2
john2
Kan een particulier persoon, een bedrijf of instelling ook een spoorlijn aanleggen en gaan gebruiken voor goederen en passagiers vervoer? Of een van de genoemde een bestaande spoorlijn reactiveren?  

11-03-2014 13:34:41
Nelis
Nelis
ja waarom zou dat niet kunnen. Heb je genoeg geld, prorail aan je kant en het rijk/provincie/gemeente aan jouw kant. Dan lijkt het mij toch niet onmogelijk om dit te regelen. Alleen de kosten en hoeveelheid werk zijn zo dramatisch groot dat het als particulier practisch onmogelijk is om dit te doen.  

11-03-2014 13:38:39
john2
john2
De Staatsloterij winnen, dan is er als particulier de praktische mogelijkheid om dit doen. Maar ja hoeveel kans is er om de Staatsloterij te winnen? Dus blijft de genoemde optie open dat het praktisch onmogelijk is om dit te doen.  

11-03-2014 13:43:53
Nelis
Nelis
Even een reality check, laten we zeggen dat je 20 miljoen wint in de staatsloterij en je wilt daarmee de ijmuider vislijn reactiveren. Dan kom je als nog geld te kort. Want alles moet herbouwd en vervangen worden (alleen het viaduct in ijmuiden kost al snel 3 miljoen om te vervangen). Kortom als particulier lukt je dit nooit.  

11-03-2014 15:09:42
rolandrail
rolandrail
Als je zelf het traject laat aanleggen i.p.v. via Prorail scheelt dat al letterlijk de helft qua kosten. Zelf aanleggen kan ook als de grond in eigendom hebt of kunt krijgen, je hebt Prorail dan alleen nog nodig voor de aansluiting in Sptn.  

11-03-2014 17:32:42
Klaasje
Klaasje
Maar of je ook een vergunning krijgt om erover te rijden is deel twee van de discussie. Je zal dat toch echt kloppend moeten krijgen met de lokaalspoorwegwet en als je het als hoofdspoor wilt regelen heb je pech want dan is alleen ProRail de uitweg.  


11-03-2014 17:38:23
FourRoses
FourRoses
Quote
john2 (di 11 mrt 2014 13:31:25 https://www.somda.nl/forum/11442/p488298/): Kan een particulier persoon, een bedrijf of instelling ook een spoorlijn aanleggen en gaan gebruiken voor goederen en passagiers vervoer? Of een van de genoemde een bestaande spoorlijn reactiveren?


Ik denk dat je dan in de knoop komt met de concessiehouder van het desbetreffende gebied. De busvervoerder tussen IJmuiden en Haarlem heeft die concessie gewonnen, dan mag een andere vervoerder zich daar niet in mengen. M.u.v. internationale verbindingen.

Andere uitzondering zal bijvoorbeeld zijn een privaatbuslijn tussen Enkhuizen en Lelystad. NSR zal niet in opstand komen dat de exploitant reizigers afneemt die tussen Lelystad en Enkhuizen reizen, dat is namelijk nihil, op een afgekapte scholierenlijn na.
 

11-03-2014 17:55:09
rolandrail
rolandrail
Quote
Klaasje (di 11 mrt 2014 17:32:42 https://www.somda.nl/forum/11442/p488323/): Maar of je ook een vergunning krijgt om erover te rijden is deel twee van de discussie. Je zal dat toch echt kloppend moeten krijgen met de lokaalspoorwegwet en als je het als hoofdspoor wilt regelen heb je pech want dan is alleen ProRail de uitweg.
Dat laatste lijkt me wel aanvechtbaar. Prorail heeft immers ook niets te zeggen over sporen en lijntjes zoals b.v. van Tata in Velsen e.o.
Als je op eigen grond een hoofdlijn aanlegt heeft Prorail daar nog steeds niets over te zeggen. Nu zijn alle hoofdlijnen van de staat en dus onder beheer van Prorail maar dat is alleen maar omdat er geen private hoofdlijnen bestaan in Nederland. Dat er regelgeving gehandhaafd moet worden is een andere zaak maar dan nog is niet Prorail de partij maar IL&T.
 

12-03-2014 06:21:49
Klaasje
Klaasje
Kijk maar eens in de spoorwegwet Roland..  

19-04-2014 12:47:32
vislijntje
vislijntje
http://www.velsenlokaal.nl/2014/04/hov-velsen-maakt-onverminderd-veel-los/  

14-05-2014 16:25:58
Spoorzaken
Spoorzaken
HOT NEWS !:
Momenteel kan er in het gemeentehuis van Velsen (in IJmuiden bij Plein 45) een handtekeningenlijst worden getekend waarmee het mogelijk wordt om alsnog een referendum te houden over het trace van de HOV !!
Dit is een grote stap richting het serieus nadenken over ander gebruik van het oude spoortrace dan alleen een suffe bus.
Wellicht rail in wegdek aanleggen ? Dus bus in combi met rail, waarmee later Lightrail kan worden geintroduceerd, waartoe de EU veel subsidiegeld beschikbaar heeft. Op dit railtrace kunnen verschillende vormen en doelgroepen van railvervoer zeer flexibel (anno nu) worden toegepast.

Vergeet bij het handtekening zetten je legitimatie niet !!!
 

14-05-2014 16:57:29
Nelis
Nelis
Jammer, dat de zaak al verloren is. Hoe leuk dit idee ook is een referendum is niet meer dan raadgevend. En gezien het meerwerk, de extra prijs van dit plan en het feit dat het een lijn met minimale potentie is is de HOV-busbaan per definitie de veiligste keuze. Politiek wordt door de bank genomen met een risico minimaliserende insteek bedreven. Dus zelfs als het referendum er komt en er mocht een overweldigende meerderheid voor zijn acht ik de kans van heropening in welke spoorse variant ook zo goed als uitgesloten.

Jammer maar helaas het is een verloren strijd. En ja dat vind ook ik jammer want ik heb ook een zwak voor deze lijn.
 

14-05-2014 21:43:16
Spoorzaken
Spoorzaken
Hoe weet u zo zeker dat alles verloren is ?? De provincie NH heeft immers onlangs (tijdens het HOV-debat in het aan het spoor gelegen Witte Theater) aangegeven open te staan voor alternatieve ideeen !
Dus geef het voordeel van de twijfel en zet een handtekening, al is het maar om achteraf te kunnen zeggen dat er vele steentjes zijn bijgedragen.
Dank !
 

15-05-2014 07:56:31
daniel_ddr
daniel_ddr
De provincie Noord-Holland is al zwaar op het OV aan het bezuinigen. Het laatste wat je dan wilt is het schaarse geld dat er is besteden aan een duurdere spoorlijn (hoe leuk ook) terwijl je daarmee elders ook het voorzieningenniveau op peil kunt houden!

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 15-05-2014 08:46, reden: Oeps...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

15-05-2014 10:58:33
rolandrail
rolandrail
Quote
Spoorzaken (wo 14 mei 2014 21:43:16 https://www.somda.nl/forum/11442/p494243/): Hoe weet u zo zeker dat alles verloren is ??
Realistisch nadenken i.p.v. in dromen & bedrog-modus.
 

15-05-2014 19:55:51
vislijntje
vislijntje
Geweldig dat deze petitie mogelijkheid tot stand is gekomen, dit is al een hele prestatie, aangezien de gemeente hier eerder niets over wilde horen. Ik heb de petitie inmiddels ondertekend.

Echter kwam gisteren ook dit bericht naar buiten:

http://www.noord-holland.nl/web/Projecten/HOV-Velsen/Artikel/Gedeputeerde-Staten-stellen-hoger-geluidsniveau-vast-voor-HOV-Velsen.htm

De gemeente geeft een vergunning af, terwijl zij zelf ook de aanvraag ingediend hebben, een bizarre gang van zaken. een soort van ''wij van wc eend, adviseren wc eend''. De geluidshinder in de woningen grenzend aan het oude spoor zullen lawaai proof gemaakt gaan worden. Handige manier om op deze manier alsnog de HOV busbaan door te laten gaan.

Gebleken is dat het merendeel van de mensen in de omgeving van Velsen tegen de HOV busbaan is, en het dan toch doordrukken blijft voor mij een bizarre manier van werken.

Spoorvarianten (vooral vrachtvervoer) mag nog niet afgeschreven worden, er heerst namelijk nog steeds een flink verschil van mening in de gemeente raad hierover.
 

15-05-2014 20:03:34
Klaasje
Klaasje
Je bent als gemeente verplicht mee te werken aan een vergunning als aan de voorwaarden wordt voldaan. Doe je dat niet als gemeente dan wordt de vergunning automatisch verleend. Je kan dus beter meewerken, dan heb je tenminste invloed op de inhoud.  

19-05-2014 14:32:22
Spoorzaken
Spoorzaken
Dat is een interessante vraag die tot op heden niet onderzocht is:
Wat is duurder: een HOV-bus van ca. EUR 65 miljoen of een eenvoudige (lightrail) revitalisatie van het spoor ???

Daarbij kan dan ook de vraag worden gesteld:
Wat brengt meer bedrijvigheid (en concrete werkgelegenheid !!) in het IJmuidense industrie- en havengebied: een bus (met alleen passagiers) of een flexibele rail-combi (met hoogwaardige cargo PLUS passagiers) ???
 

19-05-2014 14:48:49
broek53
broek53
En jij denkt dat een eenvoudige revitalisatie
1. mogelijk is
2. minder dan 65 miljoen euro kost?

Ad 1: onmogelijk.

Ad 2: Je moet de spoorlijn herleggen vanaf het niveau van onderkant ballast om op zijn minst de waterhuishouding in orde te krijgen. Het is in feite de bouw van een spoorlijn waarbij je alleen het voordeel hebt dat je het tracé al hebt liggen.

Van dat hoogwaardige cargo-gedoe naar het ongetwijfeld imponerende, maar desalniettemin petieterige industriegebeuren van IJmuiden via de route door de achtertuinen van Velsen in combinatie met light-rail word ik langzamerhand wel heel erg moe.

Omgekeerd heb je gelijk. Politiek is emotie en heeft vrijwel niets (althasn: heel weinig) met ratio van doen. Kwestie van "rekken en erbij blijven" dus; eerst moet iedereen spuugzat worden van de HOV-baan, daarna moet men het kwijl in de mondhoeken krijgen van spoorrails en treintjes en dan is je kostje bijna gekocht.
 

19-05-2014 16:08:17
Klaasje
Klaasje
Zolang light-rail zal slaan op een verbinding van niets naar nergens gaat dat totaal niet nuttig zijn. Denk maar niet dat ProRail happig is op tremmetjes tussen de ertstreinen op Santpoort-Haarlem.  

19-05-2014 16:17:44
rolandrail
rolandrail
Er rijden geen ertstreinen op Sptn-Hlm, wel kalktreinen en staaltreinen maar waarom zou het een probleem zijn? Tegen de tijd dat Sptn-IJm herlegd is (...) hebben we al ERTMS overal.  

19-05-2014 16:27:31
Spoorzaken
Spoorzaken
Denk iets groter:
Hiermee krijgt Zeehavens Amsterdam (waarvan IJmuiden deel uitmaakt) weer een rechtstreekse spoorverbinding met een zeehaven (zonder sluis-gedoe). Die verbinding kan vanaf A'dam overal de EU in (en terug).
Elke serieuze zeehaven wereldwijd heeft een spoorverbinding met het achterland.
De EU stelt daar bovendien graag geld voor ter beschikking.

Prorail moet als verouderd overheidsbedrijf inderdaad nog leren dat ze mogen bestaan vanwege de belastingbetalende klanten (en niet andersom).
Zo niet, dan mogen daar nog heel wat directeurtjes de laan uit of gewoon weer efficient samengaan met NS en Nedtrain.

Laatst bewerkt door Spoorzaken op 19-05-2014 16:28
 

19-05-2014 16:30:55
sjoerd
sjoerd
Nu is de gemeente Haarlem in het verleden altijd bezig geweest met trampesten, maar als we de tram in IJmuiden laten beginnen en via de Haarlemse Spoordriehoek laten afdalen naar de binnenstad en dan langs Haarlem Zuid en Schiphol naar Amsterdam laten rijden samen met de trams van de zijtak uit Zandvoort, dan hebben we met ERTMS echt totaal geen reserves meer.  

19-05-2014 16:46:18
Nelis
Nelis
De baan van de zuidtangent van hoofddorp naar schiphol is voorbereidt op het leggen van tramsporen in het asfalt. Maar een tramlijn ijmuiden schiphol via haarlem is niet zo heel interessant door dat de verdere aanleg kosten veel hoger zijn dan voor een HOV-bus en een geringe tijdswinst/comfortwinst opleveren.  

19-05-2014 17:19:33
sjoerd
sjoerd
Daarom suggereerde ik, doelend op het probleemoplossend vermogen van ERTMS ( althans dat wil men ons doen geloven) om de tram via de hoofdlijn (door NS inmiddels kennelijk ook als een lokaalspoorweg gezien) te leiden. Dat schiet lekker op. En het spoor ligt er al dus dat scheelt ook een paar centen.  

19-05-2014 17:28:42
rolandrail
rolandrail
Quote
Spoorzaken (ma 19 mei 2014 16:27:31 https://www.somda.nl/forum/11442/p494689/): Denk iets groter:
Hiermee krijgt Zeehavens Amsterdam (waarvan IJmuiden deel uitmaakt) weer een rechtstreekse spoorverbinding met een zeehaven (zonder sluis-gedoe). Die verbinding kan vanaf A'dam overal de EU in (en terug).
Elke serieuze zeehaven wereldwijd heeft een spoorverbinding met het achterland.
De EU stelt daar bovendien graag geld voor ter beschikking.

Prorail moet als verouderd overheidsbedrijf inderdaad nog leren dat ze mogen bestaan vanwege de belastingbetalende klanten (en niet andersom).
Zo niet, dan mogen daar nog heel wat directeurtjes de laan uit of gewoon weer efficient samengaan met NS en Nedtrain.
Als je de aanwonenden verteld dat er goederentreinen kunnen gaan rijden willen ze gelijk een busbaan %08%
De potentie van de IJmuidense haven lijkt me te gering om goederenvervoer realistisch te maken. De Amsterdamse haven houdt het al amper vol, containervervoer is een farce, kolenvervoer gaat redelijk, autovervoer is foetsie en dan is er nog wat kruimelwerk met overslag van cacao e.d.
 

19-05-2014 17:50:44
jor[D]1
jor[D]1
De IJmuidense haven zit is een apart bedrijf, zeehavens IJmuiden n.v. Dit is zeker geen volle dochter van de Port of Amsterdam. (Hoe het precies met de kades bij de hoogovens, langs het kanaal en de sluizen zit weet ik niet)

"De aandelen zijn voor 72% van de bedrijven in de haven zelf, 16% gemeente Velsen, 8% provincie Noord Holland en 4% gemeente Katwijk."
http://www.lievense.com/nl/nieuws/Nieuwsbrief-online/Nieuwsbrief-11-mei-2011/Zeehaven-IJmuiden

Tevens vraag ik mij af of je nog wel een verbinding tussen de kades en de spoorlijn kan realiseren. De Kade waar de veiling staat is onbruikbaar voor verladen van goederen op schepen. Een spoor zou dus op de trawlerkade of rond de haringhaven moeten komen.
Daar ligt nu nog wel spoor, maar ondertussen is deze veelvuldig door business units onderbroken. Ook de gebouwen van de rabobank, BP (of was het shell) en KNRM staan op het tracé naar de kade.
Verder is de IJmuidense haven in huidige vorm niet erg geschikt voor het laden/lossen van goederen. (Op de IJmond haven na misschien, maar dan moet je een spoor naar de andere kant van de havens bouwen). De groei van de IJmuidense haven lijkt nogal gericht te zijn op offshore in de IJmondhaven en wat short sea, die sector heeft nauwelijks/geen spoor nodig.

Verder reist er geen hond naar die havens behalve een beperkt aantal forensen/werkenden. Daar IJmuiden veel simpeler met de auto te bereiken is en er in de haven meer dan voldoende parkeer gelegenheid is heb je niks aan een trein.

Overigens is het OV naar de haven nu bagger, HOV zou echt niet verkeerd zijn daar.

Laatst bewerkt door jor[D]1 op 19-05-2014 18:11
 

19-05-2014 19:11:27
dh3201
dh3201
Gewoon een weg waar iedereen mag rijden lijkt me nog het beste, daar hebben veel meer wat aan.


Shqiperise-lopers?
 

19-05-2014 19:30:08
broek53
broek53
Quote
Spoorzaken (ma 19 mei 2014 16:27:31 https://www.somda.nl/forum/11442/p494689/): Denk iets groter:
Hiermee krijgt Zeehavens Amsterdam (waarvan IJmuiden deel uitmaakt) weer een rechtstreekse spoorverbinding met een zeehaven (zonder sluis-gedoe). Die verbinding kan vanaf A'dam overal de EU in (en terug).
Elke serieuze zeehaven wereldwijd heeft een spoorverbinding met het achterland.
De EU stelt daar bovendien graag geld voor ter beschikking.

Prorail moet als verouderd overheidsbedrijf inderdaad nog leren dat ze mogen bestaan vanwege de belastingbetalende klanten (en niet andersom).
Zo niet, dan mogen daar nog heel wat directeurtjes de laan uit of gewoon weer efficient samengaan met NS en Nedtrain.
Kletspraat in het kwadraat, gebruikmakend van de slechte naam die Prorail heeft.
Prorail is een beheersorganisatie, die uitvoert wat de baas opdraagt, en de baas is de politiek in het algemeen en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Je kunt Prorail niet verwijten dat ze iets niet doen waar ze helemaal niet voor in het leven zijn geroepen.

Laatst bewerkt door broek53 op 19-05-2014 19:31
 

20-05-2014 09:41:03
Spoorzaken
Spoorzaken
De Haven van Amsterdam is qua organisatie 1 geheel met IJmuiden, Beverwijk, Velsen-Noord geworden en geeft dat commercieel ook duidelijk naar buiten toe aan.
Verder zijn er steeds meer rederijen (vooral cruisevaart) die geen zin meer hebben in extra kosten door sluizen; loodsgeld en 4 uur extra varen naar/van A'dam. Dat is een van de groeiende voordelen van Zeehaven IJmuiden.

Verder: een probleem met de HOV-bus is dat deze juist niet stopt bij de DFDS Ferryterminal en de naastgelegen Cruiseterminal !! Ondanks dat hier dagelijks duizenden mensen aankomen en vertrekken.
En zo zijn er nog veel meer argumenten te noemen die het bij elkaar zeer waard zijn om op z'n minst serieus onderzocht te moeten worden als redelijk alternatief voor een HOV-bus (waarin geen cargo meekan.....).
 

20-05-2014 09:42:42
Spoorzaken
Spoorzaken
Quote
broek53 (ma 19 mei 2014 19:30:08 https://www.somda.nl/forum/11442/p494724/):
Quote
Spoorzaken (ma 19 mei 2014 16:27:31 https://www.somda.nl/forum/11442/p494689/): Denk iets groter:
Hiermee krijgt Zeehavens Amsterdam (waarvan IJmuiden deel uitmaakt) weer een rechtstreekse spoorverbinding met een zeehaven (zonder sluis-gedoe). Die verbinding kan vanaf A'dam overal de EU in (en terug).
Elke serieuze zeehaven wereldwijd heeft een spoorverbinding met het achterland.
De EU stelt daar bovendien graag geld voor ter beschikking.

Prorail moet als verouderd overheidsbedrijf inderdaad nog leren dat ze mogen bestaan vanwege de belastingbetalende klanten (en niet andersom).
Zo niet, dan mogen daar nog heel wat directeurtjes de laan uit of gewoon weer efficient samengaan met NS en Nedtrain.
Kletspraat in het kwadraat, gebruikmakend van de slechte naam die Prorail heeft.
Prorail is een beheersorganisatie, die uitvoert wat de baas opdraagt, en de baas is de politiek in het algemeen en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Je kunt Prorail niet verwijten dat ze iets niet doen waar ze helemaal niet voor in het leven zijn geroepen.


Iemand anders begon over Prorail, zie discussie boven !
 

20-05-2014 10:15:00
broek53
broek53
Je hebt gelijk, excuus. Het maakt het kletspraat-gehalte over dit aspect (Prorail als verondersteld eigenstandig maatschappelijk investeerder) er overigens niet minder om.  

20-05-2014 10:25:35
gvttreinen
gvttreinen
Is het niet dat Prorail aangeeft dat ie het lijntje kwijt wil, het voornemen (zienswijze) aan de vervoerders neerlegd en bij negatief resultaat het verzoek tot afstoten bij I&M neerlegd alwaar een onbeduidende ambtenaar de handtekening zet en dan kan Prorail de lijn ontmantelen en verkopen.
Zoiets?
 

20-05-2014 10:41:11
daniel81
daniel81
Quote
Spoorzaken (ma 19 mei 2014 14:32:22 https://www.somda.nl/forum/11442/p494668/): Dat is een interessante vraag die tot op heden niet onderzocht is:
Wat is duurder: een HOV-bus van ca. EUR 65 miljoen of een eenvoudige (lightrail) revitalisatie van het spoor ???

Daarbij kan dan ook de vraag worden gesteld:
Wat brengt meer bedrijvigheid (en concrete werkgelegenheid !!) in het IJmuidense industrie- en havengebied: een bus (met alleen passagiers) of een flexibele rail-combi (met hoogwaardige cargo PLUS passagiers) ???


In jouw voorstel (tenminste, ik weet niet of het jouw voorstel is maar in elk geval is het iets wat je hier naarvoren brengt) zit een tegenstrijdigheid: eenvoudige (lightrail) revitalisatie contra goederenvervoer.
Het woord 'light rail' zoals het eigenlijk bedoeld was, moet je letterlijk nemen: lichte rail. Een lichtere constructie, goedkoper in aanleg en onderhoud. Dat kan bij de gratie dat er dan ook lichte treintjes overheen gaan rijden; en het sluit goederenvervoer daarmee praktisch uit.
De oorspronkelijke generatie light trains, voertuigen die over light rail rijden, zagen er dan ook meer uit als trammetjes dan als treinstellen (met name bij de Regiosprinter van Siemens zie je dat duidelijk)
Echter van lightrail in de letterlijke zin van het woord is tegenwoordig amper sprake meer: als gevolg van strengere botsnormen zien de 'light trains' er meer en meer uit als 'gewone' treinstellen en bijzonder licht zijn ze ook al niet meer.
Light rail is als modeterm uit de jaren '90 heeft echter een lange adem, het heeft de (politieke) aandacht weer op de regionale spoorwegen gevestigd en daardoor zie je met name in Duitsland veel heropeningen van regionale lijnen. Met light rail in de letterlijke zin van het woord heeft het echter weinig meer te maken. Spoorlijnen aanleggen en onderhouden is er niet goedkoper door geworden, maar men heeft er nu meer geld voor over. Althans b.v. in Duitsland en Groningen, in Noord Holland dus niet.

Laatst bewerkt door daniel81 op 20-05-2014 10:41
 

20-05-2014 11:57:25
broek53
broek53
Quote
gvttreinen (di 20 mei 2014 10:25:35 https://www.somda.nl/forum/11442/p494772/): Is het niet dat Prorail aangeeft dat ie het lijntje kwijt wil, het voornemen (zienswijze) aan de vervoerders neerlegd en bij negatief resultaat het verzoek tot afstoten bij I&M neerlegd alwaar een onbeduidende ambtenaar de handtekening zet en dan kan Prorail de lijn ontmantelen en verkopen.
Zoiets?
Zoiets, maar dan anders.
1. ProRail wil nooit een lijn kwijt. Ook hier niet. Op sterk aandringen van de gemeente Velsen die de grond wil hebben, is Prorail een procedure begonnen om de spoorlijn 'te onttrekken aan de openbare spoorinfra'.
2. Het is geen onbeduidende ambtenaar die daarvoor op vrijdagmiddag even tekent, maar de minister op basis van een dossier van vermoedelijk een halve meter.
 

20-05-2014 12:22:04
Nelis
Nelis
Amen Michiel, er is op zijn zachtst gezegd echt niet makkelijk gedacht overhet sluiten/onttakelen van deze lijn. Er is simpelweg geen vervoerder die serieuze interesse heeft getoond in de lijn. Daardoor heeft inderdaad de gemeente Velsen de noodzaak gevoeld om samen met de provincie noord-holland onderzoek te doen naar een HOV-busbaan die meer bij hun vervoerswensen/financiele mogelijkheden past. Dat meerdere mensen (inclusief ik) liever een trein zouden zien staat buiten kijf. De ijmondlijn (haarlem-Uitgeest) heeft het al moeilijk door de relatief lage vervoersaantallen.

Laat het realisme hoogtij vieren alsjeblieft.
 

20-05-2014 13:21:14
Daan!
Daan!
De huidige staat van de spoorlijn is slechts een gevolg van het beleid wat er in de hele regio is gevoerd. Het personenvervoer is gestagneerd toen de spoorlijn door de velsertunnel en niet meer over de oude spoorbrug ging en toen IJmuiden voor een goede spoorverbinding de verkeerdte kant is opgegroeid. Immers is bij het aanleggen van de Lange Nieuwstraat geen rekening gehouden met een spoorlijn, terwijl het station IJmuiden dicht bij de woonkern van oud-IJmuiden lag. Een spoorlijn voor personen is, denk ik, alleen rendabel te krijgen als de lijn niet meer doodlopend is en dichter of zelfs door de woonkernen komt te lopen. Dan heb ik het niet alleen over het stuk van Santpoort-Noord naar IJmuiden, maar van Haarlem tot Beverwijk. NS wil namelijk op het tracé wat nog wel gebruikt wordt het aanbod flink versoberen in de daluren. Om het OV te verbeteren , of het nou om de bus of om de trein gaat, zal men een plan met een veel bredere kijk moeten uitwerken en niet eentje waarbij men alleen naar het eigen straatje kijkt.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor het goederenvervoer. De Amsterdamse haven loopt slecht en dat zal mede door de sluizen komen die voor te veel kosten en een te hoge reistijd zorgen. IJmuiden kan daar in de komende jaren best een rol in gaan spelen. Maar dan zul je dus eigenlijk de hele industrie, of in ieder geval het deel wat profijt heeft bij het niet hoeven passeren van de sluizen, moeten verplaatsen naar Amsterdam en een goede snelle verbinding moeten aanleggen naar Amsterdam. Dan pas kan de regio een boost krijgen en kan IJmuiden gaan groeien zoals men al jaren wil. Hoewel velen het idee in hun hoofd hebben dat IJmuiden ooit een bruisend winkelcentrum zal hebben en een enorme badplaats alá Zantvoort zal worden. Als dat al lukt zal dat niet in vijf jaar gebeuren.
 

20-05-2014 13:39:26
broek53
broek53
Je hebt ongeveer gelijk, denk ik. Overigens staat die discussie in alle toonaarden al wel vijf keer minimaal in dit topic, dus daar voeg ik in ieder geval niets meer aan toe.

Wel grijp ik de gelegenheid nog maar eens aan om de stelling te poneren dat geen enkele spoorlijn over korte afstanden en met alleen stoptreinen ooit rendabel zal zijn. Het is hooguit een kwestie in welke mate zo'n lijn onrendabel is, niet of hij onrendabel is.
Dat geldt net zo hard voor HOV-banen en dergelijke ook, trouwens.

Laatst bewerkt door broek53 op 20-05-2014 13:39
 

20-05-2014 15:39:43
daniel81
daniel81
Even voor de helderheid: het gaat om twee verschillende zaken: de infrastructuur en de exploitatie.
1) Infrastructuur is nooit rendabel. Althans niet direct. Maar dat hoeft ook niet. De straat waar ik woon is ook niet rendabel: die kost wel onderhoudsgeld maar het is geen tolweg dus hij levert geen cent op. Infrastructuur leg je dan ook niet neer om rendabel te zijn, maar omdat het een basis is die andere ontwikkelingen mogelijk maakt (en als het goed is wegen de baten van al die ontwikkelingen wel weer op tegen de kosten van de infrastructuur)
2) Exploitatie kan wel rendabel/winstgevend zijn, waarbij dat in de praktijk IC's wel lukt en stoptreinen niet. Al was het maar omdat de gemiddelde snelheid van een IC veel hoger ligt (de meeste kosten gaan per uur, maar opbrengsten per kilometer, dus hoe meer kilometers in een uur hoe hoger de kostendekkingsgraad)
Ook HOV-busvervoer kan rendabel zijn: de bussen Amsterdam-Purmerend maken winst (zonder bijdrage van de overheid!)
 

20-05-2014 15:48:56
FourRoses
FourRoses
Waarbij EBS zo laag heeft ingeschreven in Waterland dat het nu zelf in financiële nood zit..  

20-05-2014 17:05:02
daniel81
daniel81
Kan zijn, maar dat staat er op zich los van, want ik doelde op de periode dat CXX hier nog reed. En de concessie Waterland bestaat natuurlijk niet alleen uit het lucratieve HOV-vervoer Asd-Pmr  

21-05-2014 11:39:47
treinfan
treinfan
Quote
jor[D]1 (ma 19 mei 2014 17:50:44 https://www.somda.nl/forum/11442/p494707/): De IJmuidense haven zit is een apart bedrijf, zeehavens IJmuiden n.v. Dit is zeker geen volle dochter van de Port of Amsterdam. (Hoe het precies met de kades bij de hoogovens, langs het kanaal en de sluizen zit weet ik niet)
De kades bij de hoogovens zijn volledig van TATA.
 

21-05-2014 11:55:43
Daan!
Daan!
Maar dat is aan de noordkant van het Noordzeekanaal. De IJmuidense havens liggen aan de zuidzijde.  

26-05-2014 14:40:56
Spoorzaken
Spoorzaken
Dank Daniel1 voor je toelichting m.b.t. Lightrail !

Laatst bewerkt door Spoorzaken op 26-05-2014 14:41
 

26-05-2014 14:47:09
Spoorzaken
Spoorzaken
Quote
daniel81 (di 20 mei 2014 15:39:43 https://www.somda.nl/forum/11442/p494796/): Even voor de helderheid: het gaat om twee verschillende zaken: de infrastructuur en de exploitatie.
1) Infrastructuur is nooit rendabel. Althans niet direct. Maar dat hoeft ook niet. De straat waar ik woon is ook niet rendabel: die kost wel onderhoudsgeld maar het is geen tolweg dus hij levert geen cent op. Infrastructuur leg je dan ook niet neer om rendabel te zijn, maar omdat het een basis is die andere ontwikkelingen mogelijk maakt (en als het goed is wegen de baten van al die ontwikkelingen wel weer op tegen de kosten van de infrastructuur)
2) Exploitatie kan wel rendabel/winstgevend zijn, waarbij dat in de praktijk IC's wel lukt en stoptreinen niet. Al was het maar omdat de gemiddelde snelheid van een IC veel hoger ligt (de meeste kosten gaan per uur, maar opbrengsten per kilometer, dus hoe meer kilometers in een uur hoe hoger de kostendekkingsgraad)
Ook HOV-busvervoer kan rendabel zijn: de bussen Amsterdam-Purmerend maken winst (zonder bijdrage van de overheid!)


Juist de aansluiting op het internationale spoornetwerk (via A'dam) kan de revitalisatie van het spoor vanuit IJmuiden (vooralsnog: oud-IJm.) aantrekkelijk maken.
Vandaar de gedachte om daarover na te denken en rationeel voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen.
 

26-05-2014 15:16:00
daniel81
daniel81
En precies dat rationeel afwegen van die voor- en nadelen is in dit topic al minstens 15 keer gedaan met als resultaat: revitaliseren heeft geen zin.
Gek genoeg zijn vooral zij die vanuit emotie reageren ervan overtuigd dat er nog wel toekomst in zit
 

26-05-2014 15:29:19
Daan!
Daan!
Nou geen 15 keer. En volgens mij was er geen onderzoek gedaan naar een combinatie van goederen- en personenvervoer. Daarbij wordt oorzaak en gevolg hier veelal omgedraaid. Een spoorlijn moet niet zorgen voor bedrijvigheid, maar bedrijvigheid moet uiteindelijk leiden tot een noodzaak voor een spoorlijn.  

26-05-2014 15:34:43
gvttreinen
gvttreinen
Als diegene een flinke zak geld hebben (een aantal keren de Staatsloterij gewonnen ofzo) dan mogen ze van de mij de spoorlijn op emotionele gronden overkopen, verherbouwen en in exploitatie nemen  

26-05-2014 16:21:49
Klaasje
Klaasje
Nu is goederenvervoer wel een van de grootste kostenposten van het Nederlandse spoor als je kijkt naar wat het voor belasting met zich meebrengt, milieuhinder veroorzaakt en het doet voor draagvlak in treinen algemeen. En dan is ook nog heel vaag wat daar nu eigenlijk voor opbrengsten tegenover staan. Bij de gratie dat de infrastructuur er al ligt doen we het maar... Maar ik denk dat iets nieuws wel een extreem goed verhaal moet hebben voor we er wat mee kunnen. In die zin is ieder tramplan een stuk haalbaarder al vraag ik mij dan af waarom je dan zo nodig voor iets duurders moet gaan dan een bus die wel kan komen waar mensen wonen.  

26-05-2014 16:44:57
treinjoop
treinjoop
Over het algemeen ben ik voorstander voor het reactiveren van verlaten spoorlijnen, maar in dit geval vraag ik me sterk af wat er zo slecht is aan de huidige situatie van IJmuiden. Reizigers worden per bus vervoerd en goederen per vrachtwagen. De omliggende bewoners van het verlaten spoor zijn van zowel trein als HOV bus tegenstanders.

De lijn is nou eenmaal onrendabel gebleken en daar doe je niet veel meer aan. Een tram is leuk maar niet echt bepaald flexibel t.o.v. een bus.

Dus welk probleem proberen we hier nou eigenlijk op te lossen?
 

26-05-2014 16:49:30
broek53
broek53
Dat lijkt mij duidelijk:
1. het bouwen van een HOV-baan moet voor sommigen kennelijk voorkomen worden
2. sentiment ten aanzien van rails en railvervoer speelt bij sommige anderen meer dan gemiddeld

Laatst bewerkt door broek53 op 26-05-2014 16:50
 

26-05-2014 17:44:58
sjoerd
sjoerd
@Klaasje: ik ontken niet dat het goederenvervoer in een kwaad daglicht wordt gesteld door allerlei nitwits, roeptoeters, actiegroepers en in hun kielzog niet door enige kennis gehinderde politici.
Maar er legt ook niemand eens goed uit hoe het werkelijk zit met risico's en milieubelasting. Zo blijven sommigen de scheepvaart naar voren schuiven terwijl daar brandstof in wordt verstookt die veel zware metalen en zwavel bevat, waar roetuitstoot en veiligheidsrisico's bijkans worden genegeerd en in elk geval niet gemonitord en bekendgemaakt. Het laatste geldt ook voor vrachtvervoer over de weg.
Hetzelfde geldt voor reizigersvervoer per trein ten opzichte van ander vervoer; dat weten we dan wel, maar de autolobby is sterker.
Dat een spoorweg bestaansgrond heeft is dus niet alleen gebaseerd op vervoerspotentie, maar ook op de ultieme wil om te (be-)sturen en de mensheid te helpen aan een betere leefomgeving.